Excel-taulukossa haamukoodia?

Iso tiedosto

Hei,

Käytössä on Excel 2007 ja olen tehnyt sillä aika monimutkaista laskentaa, mutten nyt mitään tosi "ihmeellistä", paljon linkityksiä taulusta toiseen jne, mutta homma on pysynyt hanskassa.

Tiedoston koko on kuitenkin yhtäkkiä kasvanut yli 17 megaan(!) ja koko kone tietysti ihan jumissa.

Siirryin taulukon loppuun komennolla ctrl-end, jolloin en päätynytkään soluun bc54, kuten oletin, vaan soluun bf1048576 eli onko minulla nyt yli miljoona riviä, joilla muka on jotain?! Yritin poistaa nuo rivit, mutta siihen ei kapasiteetti riittänyt, vaan excel kaatuu.

Ylipäänsäkin jo yksinkertaisen etsi ja korvaa -komennon antaminen aiheuttaa ilmoituksen "toiminto vaikuttaa suureen määrään soluja ja voi kestää useita minuutteja" ja tietoisesti siis olen tehnyt taulukkoon jotain vain alueelle a1-bc54, ja ctrl-end siis vie soluun bf1048576.
(Sen kyllä olen mennyt tekemään, että olen maalannut vasemmasta ylänurkasta koko taulukon ja antanut määritellyt sarakkeen leveyden, mutta ei kai se tähän syynä ole?)

Miten pääsen mahdollisesta haamukoodista eroon?

Kiitos jo etukäteen teille jotka osaatte neuvoa!

6

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ThisWorkbook moduuliin...

      Private Sub Workbook_BeforeSave _
      (ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
      For Each taulukko In ThisWorkbook.Worksheets
      x = taulukko.UsedRange.Rows.Count
      Next taulukko
      End Sub

      tallenna kun olet lisännyt koodiin ja avaa työkirja uudellen ja CTRL End ja testaa toimiiko... ;-)
      Keep Excelling
      Kunde

      • Iso Tiedosto

        Minä kun en makroista mitään tajua.... Eli menin taulukonvalitsimeen, oikea hiiren korva, Näytä koodi ja liitin tuon tekemäsi makron. Mutta pitääkö siinä tosiaan lukea "taulukko"? vai "sheet" vai "worksheet" vai kyseisen taulukon nimi? Kaikkia näitä kokeilin, tulos entinen eli päädyn yli miljoonannelle riville ja tiedoston koko kasvoi muutamalla tavulla ollen nyt 17754 kt. (Niin, ja tietysti tallensin työkirjani xlsm-muodossa.)

        nyyh... :'(


      • Iso Tiedosto kirjoitti:

        Minä kun en makroista mitään tajua.... Eli menin taulukonvalitsimeen, oikea hiiren korva, Näytä koodi ja liitin tuon tekemäsi makron. Mutta pitääkö siinä tosiaan lukea "taulukko"? vai "sheet" vai "worksheet" vai kyseisen taulukon nimi? Kaikkia näitä kokeilin, tulos entinen eli päädyn yli miljoonannelle riville ja tiedoston koko kasvoi muutamalla tavulla ollen nyt 17754 kt. (Niin, ja tietysti tallensin työkirjani xlsm-muodossa.)

        nyyh... :'(

        tolla tavalla mennään taulukon moduuliin. No nyt ollessasi VBA editoripuolella niin sulla pitäisi näkyä VBA project(työkirjan nimi tässä) ikkuna ja siinä pitäisi nyt olla avoinna sen taulukon koodi ikkuna mistä tulit edellä kuvaamallasi tavalla. Samassa ikkunassa näkyy vihreä excel merkkinen ikoni ja teksti ThisWorkbook. Tuplaklikkaa sitä ja liitä koodi ja tallenna.
        Antamani koodin tarkoitus olisi resetoida viimeisnen solu aina kun työkirja suljetaan. Tietenkin voi sen tehdä niinkin, että kun joku arvo muuttuu taulukossa niin tapahtuisi aina resetointi...

        Parempi tapa mennä ThisWorkbook moduuliin on klikata hiiren oikealla vasemmassa yläkulmassa olevaa excel ikonia (File/Tiedosto menun vasemmalla puolella. En nyt tiedä onko 2007 versiossa tätä enää?). Klikkaus avaa suoraan This workbook moduulin ja liitä koodi sinne ja tallenna.

        Toki kun tallennat 2007 muodossa, tiedoston koko kasvaa kanssa. Voit kokeilla tallentamista vanhemmissa Excel muodoissa ja todeta eron.

        No liitän nyt vielä yleismakron, jonka voit suorittaa mistä moduulista tahansa ja testata pelittääkö tää 2007 versiossa...
        eli siirrä kursori allaolevan koodipätkän jollekin riville ja paina F5. Kokeile sitten taulukoissa CTRL END onko viimeinen rivi todellakin oikea?

        Sub Resetoi()
        For Each taulukko In ThisWorkbook.Worksheets
        x = taulukko.UsedRange.Rows.Count
        Next taulukko
        End Sub

        kepp Excelling
        @Kunde


      • Iso Tiedosto
        kunde kirjoitti:

        tolla tavalla mennään taulukon moduuliin. No nyt ollessasi VBA editoripuolella niin sulla pitäisi näkyä VBA project(työkirjan nimi tässä) ikkuna ja siinä pitäisi nyt olla avoinna sen taulukon koodi ikkuna mistä tulit edellä kuvaamallasi tavalla. Samassa ikkunassa näkyy vihreä excel merkkinen ikoni ja teksti ThisWorkbook. Tuplaklikkaa sitä ja liitä koodi ja tallenna.
        Antamani koodin tarkoitus olisi resetoida viimeisnen solu aina kun työkirja suljetaan. Tietenkin voi sen tehdä niinkin, että kun joku arvo muuttuu taulukossa niin tapahtuisi aina resetointi...

        Parempi tapa mennä ThisWorkbook moduuliin on klikata hiiren oikealla vasemmassa yläkulmassa olevaa excel ikonia (File/Tiedosto menun vasemmalla puolella. En nyt tiedä onko 2007 versiossa tätä enää?). Klikkaus avaa suoraan This workbook moduulin ja liitä koodi sinne ja tallenna.

        Toki kun tallennat 2007 muodossa, tiedoston koko kasvaa kanssa. Voit kokeilla tallentamista vanhemmissa Excel muodoissa ja todeta eron.

        No liitän nyt vielä yleismakron, jonka voit suorittaa mistä moduulista tahansa ja testata pelittääkö tää 2007 versiossa...
        eli siirrä kursori allaolevan koodipätkän jollekin riville ja paina F5. Kokeile sitten taulukoissa CTRL END onko viimeinen rivi todellakin oikea?

        Sub Resetoi()
        For Each taulukko In ThisWorkbook.Worksheets
        x = taulukko.UsedRange.Rows.Count
        Next taulukko
        End Sub

        kepp Excelling
        @Kunde

        Olen nyt tehnyt kaiken mitä mieleen tulee ja vielä kiertänyt lipputangonkin, mutta päädyn vaan riville 1048576. Makrot on mielestäni sallittu, koska olen ruksinut kohdan Ota käyttöön kaikki8 makrot. Olen kokeillut pistää antamaasi kaavaa sekä taulukonvalitsimen oikealla klikkauksella että menemällä Kehitystyökalut / visual basic / inset module sekä insert class module ja mitä ikinä olen löytänyt, eikä mikään auta.... :(
        Eikä tuo yleismakrokaan auta, on ilmeisesti tämä 2007 jo liian fiksu.
        Mutta kiitos, Kunde silti että edes yrität auttaa.
        Minä alan nyt tehdä taulukkoa alusta (huoh!)


      • kopioi
        Iso Tiedosto kirjoitti:

        Olen nyt tehnyt kaiken mitä mieleen tulee ja vielä kiertänyt lipputangonkin, mutta päädyn vaan riville 1048576. Makrot on mielestäni sallittu, koska olen ruksinut kohdan Ota käyttöön kaikki8 makrot. Olen kokeillut pistää antamaasi kaavaa sekä taulukonvalitsimen oikealla klikkauksella että menemällä Kehitystyökalut / visual basic / inset module sekä insert class module ja mitä ikinä olen löytänyt, eikä mikään auta.... :(
        Eikä tuo yleismakrokaan auta, on ilmeisesti tämä 2007 jo liian fiksu.
        Mutta kiitos, Kunde silti että edes yrität auttaa.
        Minä alan nyt tehdä taulukkoa alusta (huoh!)

        käytettyä aluetta uuteen taulukkoon ja tallenna sitä...


      • Iso Tiedosto
        kopioi kirjoitti:

        käytettyä aluetta uuteen taulukkoon ja tallenna sitä...

        Koko aamu siinä meni, mutta nyt tiedosto on kunnossa ja kooltaan enää 1,4 mb :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      155
      3160
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1673
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1617
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1485
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      381
      1475
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1295
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1033
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      939
    9. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      892
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      862
    Aihe