Nyt olis hyvät vinkit kultaisia! Olemme lähdössä ensimmäiselle Etelän lomalle syyskuun alussa ja nyt pitäisi saada vinkkejä mihin tällaisten ei kielitaitoisten ja vähän ulkomaanmatkoja harrastaneiden kannattaisi lähteä ettei mene sormi suuhun heti lentokentällä?! Matkatoimisto suositteli Rodosta ja Haniaa. Jos näistä pitäisi valita toinen niin kumpa suositte enemmän? Kummassa pärjäisi TODELLA huonolla Enkun kielen taidolla? Ja kaikki muutkin vinkit ekaan ulkomaan matkaan ovat tervetulleita!
Minne ekalle etelän lomalle???
41
4507
Vastaukset
- Matkaan käy
En osaa oikein ajatella, missä kielitaidon puute voisi pakettimatkalaiselle aiheuttaa ylitsepääsemättömiä ongelmia. Jos pakettimatkalle lähdette, pärjäätte mainiosti missä vaan. Ainoat ns. pakolliset tilanteet joissa turisti 'joutuu' tekemisiin paikallisten kanssa, ovat kai ruokailu ja mahdolliset ostokset, ja niissäkään kielitaidon puute ei ole ylitsepääsemätön este - enintään tuo pientä lisäjännitystä, että mitähän sieltä keittiöstä eteen kannetaan. Monissa paikoissa on jopa annokset kuvina, jolloin näkee mitä tilaa.
Kreikka on syyskuun alussa kyllä hyvä valinta, tai ainakin itse tykkään Kreikasta. Ehkä Rodoksen kaupunki tai Hanian kaupunki ei ole paras kohde, mutta näiden lähistöltä löytyy oikein kivoja turistirysiä, joissa myös pärjää suomella aika hyvin. Ehdottomasti kannattaa lähteä myös kiertämään ympäristöön, minne sitten menettekin. Vaikka sitten niillä matkanjärjestäjän retkillä. Huomaatte, miten suppean käsityksen kohteesta saa, jos jää siihen hotellialueelle.
Miettikää ihan rohkeasti, mitä matkaltanne odotatte, ja valitkaa kohde sen mukaan. Oppaat kyllä neuvovat teidät lentokentälle saavuttuanne eteenpäin joka kohteessa, ja auttavat alkuun, kun rohkeasti kysytte ja kerrotte olevanne kokemattomia etelänmatkailussa.
Kreikassa valuutan kanssa ei tule ongelmia, helpottaa jo paljon kun ei tarvitse koko ajan miettiä valuuttakursseja. Tärkeintä on normaali varovaisuus rahojen kanssa, extra varovaisuus auringon suhteen ja riittävä nesteytys! - akkilahtomatkat.com
Olen matkustanut paljon maissa, joissa paikalliset eivät puhu englantia, saati ranskaa tai espanjaa. Matkassa olen ollut ilman opasta tai muuta paikallista kieltä taitavaa henkilöä, mutta aina on hyvin pärjätty :)
Suosittelen vain rohkeasti menemään ja kokeilemaan. Hankalalta voi kommunikaatio tietysti aluksi tuntua, mutta kyllä se siitä lähtee liikkeelle. Aina ei tarvita paljon sanoja tai hienoja lauseita riittävään ja ymmärrettävään kommunikaatioon.
Kannattaa muistaa hymyillä, vaikka kieltä ei osaisi, kivalla hymyllä saa "keskustelukumppanin" rentoutumaan (ja itsellekin tulee rennompi olo yrittää selvittää asiaa).
Tsemppiä matkaan! - Marsuhullu
Itse olimme viime vuoden lokakuussa haniassa, hotellissa Althea village. Suosittelen sitä paikkaa, se oli aika lähellä keskustaa, ja siellä oli todella kaunista! Lähellä oli ihana kauppa, Mama's market, ja ruoka oli hotellissa herkullista ja monipuolista.
- Fran
Viime vuoden Rhodoksen reissun perusteella voisin suositella teille Rhodosta. Ruokalistat useissa paikoissa suomeksi (englannin kielinen lista revittiin kädestä ja tuupattiin suomalainen tilalle). Lisäksi useat tarjoilijat puhuivat jollain asteella suomea. Eli jos englannin puhuminen pelottaa, tuo voisi olla teille hyvä vaihtoehto. Itseä tuo "suomalaisuus" lähinnä hieman ärsytti, mutta ihan vain ystävällisyyttään moista tekivät.
Me olimme Falirakissa, joka sijaitsee n. 10 kilometriä Rhodoksen kaupungista. Bussillä pääsi kyseisen välin kulkemaan erittäin näppärästi. Tässäkään ei juuri kielitaitoa tarvittu, senkun tuuppaa kuskille rahan kouraan ja sanoo Rhodos/Faliraki... Falirakin keskusta on täynnä ravintoloita, joten se ei ole mikään kummoinen nähtävyys. Mutta Falirakista löytyy kuitenkin pitkä ranta, mikäli semmoisen perään olette. Falirakissa on myös suuri vesipuisto.- ja ruokalistat..
kais huomasit jossain vaiheessa että niissä suomenkielisissä ruokalistoissa oli kalliimmat hinnat kuin esim. englanninkielisessä? meille ainakin sattui näin, mutta muuten rodos hyvä paikka jos pelkää puhua kieliä.. kaikki osaa suomea taksikuskeista lähtien... (huoh).
- ja toistaseks ainoolla
etelän matkalla Romaniassa Mamaijalla. Sitä maata EHDOTTOMASTI suosittelen. Vaikka siitä maasta tulee kerjäläisiä suomeen, silti maa on kesällä upea. Turisti alue oli siisti. Turisti alueella häiriköistä ei ollu tietookaa. Ravintolassa oli erittäin hyviä pihvejä. Viikon aikana joka päivä kävin eri ravintoloissa syömässä. Halvimmassa ravintolassa oli parasta pihviä ja kalleimmassa oli liian sitkeetä pihviä. Aqua magig vesipuisto oli mahtava ja voittaa ylivoimasesti serenan, vaikka saunoista ei siellä oo tietoo.
- pro60
Olen kierellyt paljon maailmalla ja asunutkin 13 v ulkomailla. Loistavia matkakohteita löytyy ympäri eurooppaa. En ole koskaan käynyt Kreikassa, mutta positiivinen maa oli Turkki, siellä puhutaan suomea yllättävän hyvin ja ihan mitättömälläkin englannin taidolla pärjää;D Asiakaspalvelu siellä on tosi hyvä! Rakastan myös Espanjaa ja Portugalia, etenkin portugalilaiset todella ystävällisiä ja ruokakulttuuri mahtava etenkin jos tykkää kalasta.
Bulgaria myös ihan ok, kuitenkin kun siellä kävin n 9 v sitten siellä kuulsi läpi venäläisyys, palvelu ei ollut silloin ainakaan kummoista.
Uskon, että menette mihin tahansa kohteeseen tulette pärjämään hyvin !
Mukavaa matkaa;D Matkailu aina avartaa.....- hania.
sitä suosittelen
- *käynyt*
Suosittelen Turkkia, joko Marmaris tai Alanya. Marmariksessa ainakin Maxvell Anatolia hotellin omistajakin puhuu täydellistä suomea, oli meillä lentokenttäbussissa oppaana kun saavuimme sinne, tuurasi kuulemma jotain tuttua opasta jolle oli tullut jokin este. Monessa paikassa puhutaan suomea niin siellä kun Alanyassakin ja sää on taatusti hyvä. Kulkekaa rohkeasti paikallisbusseilla, kyyti on halpaa ja huonollakin kielitaidolla pääsee sinne minne haluaa. Alanyasta kannattaa tehdä päiväretki Siden kaupunkiin, erittäin kaunis pieni kaupunki. Marmariksesta voi tehdä esim. retken Pamukkaleen, rankka reissu mutta suosittelen!
- suosittelija
suosittelen sinulle Kanariaa! siellä puhutaan suomea!! tarjoilijat, kauppiaat, sisäänheittäjät kaikki puhuu suomea! ei tarvitse osata englantia espanjasta puhumattakaan, riittää kun avaat suusi..
parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa ei tarvitse poistua edes hotellista kun koko hotellin ympärillä on lomakylä jossa kaupat ja ravintolat valmiina ja ranta.
bussilla on myös helppo liikkua, sanot kuskille vana paikan nimen ja hän sanoo meneekö se sinne - kokemattomat matkaajat
suosittelija kirjoitti:
suosittelen sinulle Kanariaa! siellä puhutaan suomea!! tarjoilijat, kauppiaat, sisäänheittäjät kaikki puhuu suomea! ei tarvitse osata englantia espanjasta puhumattakaan, riittää kun avaat suusi..
parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa ei tarvitse poistua edes hotellista kun koko hotellin ympärillä on lomakylä jossa kaupat ja ravintolat valmiina ja ranta.
bussilla on myös helppo liikkua, sanot kuskille vana paikan nimen ja hän sanoo meneekö se sinneHeippa suosittelija! Olemme menossa koko perheen voimin ensinmäistä kertaa kanarian saarille, playa del inglesiin syyslomaviikolla. Meidän tytöt ovat jo aikuisia, mitäs tekemistä suosittelisit meille? Suomen kielellä pärjää siis melkein kaikkialla? Ja onko mahdollista saada suomalaista ruokaa? Entä onko siellä paljon taskuvarkaita, suosittelisitko vyölaukkua? Ja onko turvallista päästää tyttöjä keskenään paikalliseen yöelämään katselemaan? Onko hintataso edullisempaa kuin suomessa?
Kiitos etukäteen vinkistä :)
-pirjo54- - Pönttö.
suosittelija kirjoitti:
bussilla on myös helppo liikkua, sanot kuskille vana paikan nimen ja hän sanoo meneekö se sinneTuo on sopulisuomalaisen vastaus. Sellainen joka vuodesta toiseen käy samassa paikassa eikä ole koskaan juuri muualla käynytkään.
- vaan, siitä se lähtee..
Rodos ja Hania ovat molemmat hyviä kohteita, mut ehdottomasti voin suositella Espanjan aurinkorannikkoa ja sieltä esim. Fuengirola. Siellä ensimmäisenä aamuna kävelimme rannalla ja törmäsimme yksin kulkevaan mieheen.. Siinä sitten perheen kesken ihasteltiin maisemia, niin eikös tämä miekkonen sanonut selvällä suomen kielellä että odottakaahan kun tää päivä tästä vielä etenee.. Suomella olisi pärjänny muutamissa paikoissa hienosti, monessa ravintolassa oli ruokalista suomeksi. Ja jos ei muuten ymmärtänyt niin kyllä sitä elekielellä pärjäs suuntaan ja toiseen ; 0) Ja siitä tuli kipinä matkusteluun... Suosittelen lämpimästi matkustelua kaikille!!!
- voittopointsit ja
siellä Vanha kaupunki. Siellä kuulee suomen kieltämme kymmenen metrin välein, on tuulipukua, toppatakkia, verkkaria, pussihousuista, teryleeniä, sarkapusakkaa - siis ihan tuttua väkeä. Hinnatkin ovat laskeneet, kuulemma, siitä rosvotasosta mitä siellä hinnat olivat vuosi pari sitten. Löytänette edullisen hotel majoituksenkin a la Viru Tallink tai vastaava muu sopivin listahinnoin. Aurinkokin varmasti pilkahtelee repaleisten pilvien lomitse. Syyskuussa ei vielä sada ensilumet. Lisäksi Tallinna on etelässä. Muistakaa vaihtaa kruunuja. Menomatkalla laivassa voi nauttia ylihintaiset kupolliset kaffetta, luikauttaa karaookkea ja kaikkea pientä kivaa. Matkailu avartaa.
- .....
ei mihinkään suomessa on ihan hyvä olla.
vai aiotko lähteä sikainfluenssaa hakemaan??? - kielitaitoa,
Espanja ja Kreikka on hyviä, valitkaa niistä mieleisenne. Niissä ei kielitaitoa tarvitse,kaupoissa ja ravintoloissa selviää keskustelematta. Ravintoloissa listat suomeksi. Kielitaito ei ole lomalaiselle ongelma. En osaa itsekään puhua mitään, ja useita kertoja käynyt.
- nappiverkkarit
suosittelen järjestettyä pakettimatkaa kanariansaarille Teneriffhalle suomalainen opas, suomalainen menyy, suomalaiset tutut artistit sekä turistit unohda englanti!
- Satunnainen matkailija
Syyskuussa Kreetalla on vielä lämmin, mutta ei enää polttava helle. Oppaat ovat vastassa jo lentokentällä ja huolehtivat matkaajat bussiin. Kreetalla on aina suomalaisia matkaijoita, joilta saa apua jos sormi menee kokemattomuuttaan. Myös oppailta saa lähes aina apua, esimerkiksi Finnmatkojen Guide Online-palveluun voi soittaa ja kysyä neuvoja koko päivän.
Vilkkaimmissa paikoissa kuten Platanias löytyy usein ruokalistatkin suomeksi jos englannin puhumista pelkää. Matkanjärjestejien retket ovat suomenkielisiä. Kreetalla pärjää aina.
Hanian kaupungin kohteisiin en itse lähtisi, mutta Hanian rannikolta löytyy monta pikkukylää Daratsosta Kolimbariin, johon itse lähtisin samantien vaikka sieltä viime yönä juuri palasinkin! - Alanyaan!
Siellä pärjää jo hyvin suomen kielellä ja huonolla englannilla. Itse olen siellä käynyt 2000-luvun alussa ja hyvin pärjäsin vaikka englantini tosi tosi surkea. Antalyan lentokentällä sun ei tarvi sanoo sanaakaan, jos et halua. Siel pojat pyytää passia englanniksi ja sen varmasti ymmärrät. Toivottavat ehkä hyvää lomaa, mut sekin ymmärrettävissä. Jos Alanyassa ovat etteivät muka ymmärrä suomea tai englantiasi, ni kävele pois...varmasti tulevat perääsi ja jo ymmärtävät. Sitäpaits siellä ihmiset ihania, mut vaarana on et yrittävät huijata. Siksi neuvo poistua jos eivät ole ymmärtävinään.Itse lkyllä ähtisin sinne taas, jos mahdollisuus olisi...näkisin turkkilaisia ystäviäni, niin Antalyan kentällä kuin Alanyassakin. Tosin en tiedä muistavatko minua enää, kun aikaa viime reissusta 7 vuotta. Jos sinne menet, ni muista AINA tinkiä, kun ostat jotain. Ja jos ja kun sinulle tarjotaan teetä...ota vastaan...se ei tarkoita, että sinun pitää ostaa...se on ns. kohteliaisuusele. Ja se tee on hyvää :).
- costa del sol
yks varteenotettava paikka.
- Aavasaksalta yli
Ruotsiin,ja johan oli mahtava olo,liikenne muuttui toisellepuolelle tietä.Kaupasta sai ostaa ns.2 olutta ja kahvia.
JK.Tee sääkin noin.Mukava muistella joskus.(niin tuohan oli viimevuosituhannella).Ja mä olin yksin perheestä.
Tämä on minun "muisteloni" matkasta. - Ihana loma
Suosittelen Eestin kylpylöitä esim Saarenmaalla tai Haapsalussa,myöskin Madeira ja Azorit on ihania paikkoja on vielä aitoa paikallisuutta jäljellä.
- jokkee
Turku on varteen otettava vaihtoehto, etelässä ja tunnet itsesi ulkopuoliseksi.
Paikalliset mongertaa jotain ihme kieltä. Mutta kyllä kai ymmärtävät välttävästi Suomeakin. Turusta aloittaisin ulkomaan matkailun. - sinne kaikki menee
siellä pärjäät, vaikka savon kielellä.
Seuraavaksi voitkin suunnistaa jonnekin pois turistirysistä ja todeta, että matkailu on kivaa.
Kunhan muistat kiertää muslimimaat kaukaa.- pödä
Totta, Inglesiin tietysti
- kielitaidoton
Rodoksella pärjää suomen kielellä.Olen mieheni kanssa matkustellu pakettimatkoilla Brasiliassa , Samuilla, Lontoossa yms. Hyvin on pärjätty Suomen kielellä, Ruokaa on saatu ja ostoksiakin tehty. Itse puhun muutaman sanan englantia ja ymmärrän myös muutaman sanan, mutta en tarpeeksi.Mies ei puhu muuta kun suomea.
Brasiliassa ei taas puhuttu muuta kun brasilian portugalia , mutta hotellin baarissa osattiin perkele suomeksi. ruokalistat oli englantia ja brasiliaa. - Hanu*
menevät huonosti kaupaksi. Kysykää mistä vain muualta, mutta ei matkatoimistosta. Kreeta on täynnä keskeneräisiä, rumia taloja (verotus syynä), Hania hyvin pieni kaupunki, hyviä uimarantoja harvassa.
Rhodos parempi, mutta sielläkin rannat huonot.
Tehkää kuten kymmenet tuhannet suomalaiset, tehkää ensimmäinen matkanne Mallorgalle. - kielitaidoton
Rodoksella pärjää suomen kielellä.Olen mieheni kanssa matkustellu pakettimatkoilla Brasiliassa , Samuilla, Lontoossa yms. Hyvin on pärjätty Suomen kielellä, Ruokaa on saatu ja ostoksiakin tehty. Itse puhun muutaman sanan englantia ja ymmärrän myös muutaman sanan, mutta en tarpeeksi.Mies ei puhu muuta kun suomea.
Brasiliassa ei taas puhuttu muuta kun brasilian portugalia , mutta hotellin baarissa osattiin perkele suomeksi. ruokalistat oli englantia ja brasiliaa. - Kanarian Saaret
Lähtisin Kreikkaan joko sinne Haniaan tai Rodokselle tai Kyprokselle.
Suosittelisin myöskin manner-Espanjaa kuten Cos de Solia tai Kanarian Saaria.
Näissä kohteissa pärjää myöskin suomella. Tosin myös suomalaisiin tuttuihin saattaa törmätä lomakohteessa! - käynyt monesti
Ehdottomasti Turkki ja siellä Alanya. Olen käynyt monessa paikassa Turkissa ja Alanya sopivan kokoinen paikka. Ihmiset todella ystävällisiä ja rannat ihania. Alanyassa kun käy haluaa sinne toistekin. Itse olen käynyt 6 kertaa siellä.
Mukavaa lomaa Teille:)- tämielä
Ehdottomasti Turkki ja Alanya , tosin Rodos ja se Rodoksen kaupunki nimenomaan on hyvä vaihtoehto.Minä kyllä ihastuin ikihyvikseni Alanyaan siellä 2001 ekakerran käytyäni. nyt jo 8 kertaa ja aina vaan tekee mieli uudestaan. Turkkilainen elämänmeno viehättää ja se ystävällisyys.Minäkään en osaa englantia ja pärjännyt olen.
tämielä kirjoitti:
Ehdottomasti Turkki ja Alanya , tosin Rodos ja se Rodoksen kaupunki nimenomaan on hyvä vaihtoehto.Minä kyllä ihastuin ikihyvikseni Alanyaan siellä 2001 ekakerran käytyäni. nyt jo 8 kertaa ja aina vaan tekee mieli uudestaan. Turkkilainen elämänmeno viehättää ja se ystävällisyys.Minäkään en osaa englantia ja pärjännyt olen.
on myös erittäin hyvä lomapaikka.
Pärjää kaikilla kielillä:-p- Kaukaa kiertänyt
Keskiäkäinenmies kirjoitti:
on myös erittäin hyvä lomapaikka.
Pärjää kaikilla kielillä:-pKanarialla on pilvin pimein baareja joilla
suomalaisomistaja.
Mikä hienompaa matkailua,kun mennä niihin
syömään lihapullia,ja kuuntelemaan
Jorma Kalevia.
Riittää sit lastenlapsille kerrottavaa,
kuinka isossa maailmassa
- jonnekin
köyhään mestaan tietenkin kamputseat ja muut peräpajulat
- fsjdflsjbndf.ka
Isovanhempani ovat niitä, jotka enempi-vähempi asuvat talvet Costa Del Solilla. Pappa hoitaa kaupassa käynnin ja juoksevat asiat. Papan kielitaito rajoittuu sanoihin yes/si, tai jotain siihen suuntaan, no, uno, dos. Suurin hankaluus, johon he tietääkseni ovat törmänneet on se kun papan piti ostaa sokeria, mutta hän ostikin kilon pussin suolaa. Kylässä käydessäni laitoin tapani mukaan sokeria tutusta purkista ja kyllä maistu tee pahalle. Että vähemmälläkin kielitaidolla kyllä selviytyy.
Isojen matkatoimistojen pakettimatkoja tehdään oikeastaan vaan turistikohteisiin, ja näissä turistikohteissa pärjää usein kun osaa hymyillä, näyttää numerot sormilla, sanoa Yes, No ja Thank you. Jos tule ongelmia, sairastutte tms, opas auttaa. Rohkeutta ja avointa mieltä, selaatte esittettä ja menette just sinne mikä näyttää houkuttelevimmalta, pärjäätte varmasti. - GnuPastilli
Kiinassa ei juuri kukaan puhu englantia, joten ei tuo puute pääse haittaamaan lomailua. Osoittelet sormella ruokia ravintolassa ja ojennat hotellin kortin taksikuskille kun eksyt. Lentokoneen kuva on hyvä pitää mukana viimeistä päivää varten. Huomattavasti helpompaa kun alkaa opettelemaan vierasta kieltä tuolla aikataululla.
- Kalle 48
Ainakin Pekingissä jo nuoremmat ja koulutetut puhuvat auttavasti englantia, eräät ihan hyvinkin vaikka ääntämisen ymmärtämiseen menee aikansa he kun eivät pysty muodostamaan "r" äännettä vaan sanovat sen kohdalla "l":n.
- turvallista ja puhdasta
Minä taas suosittelisin ehdottomasti Madeiraa. Se ei ole turistirysä vaan kaunis saari jossa palvelut pelaavat. Ensimmäinen lento on syyskuussa 14.päivä. Silloin vaan sinne! Ilma on erinomainen, aktiviteetteja paljon tarjolla ja hyviä retkiä ohjelmassa. Hotelliksi vaikkapa Pestana Miramar tai Porto Santa Maria niin tyytyväisyys on taattu!
- Paras valinta
Costa del Sol eli aurinkorannikko. Tuohon aikaan vielä hyvät ilmat ja suomalaisia niin pirusti, että apua löytyy jos sitä tarvitsee.
Samalla reissulla näkee vielä ulkomaan matkailun valoisat ja nurjat puolet. Kreikkakin ehkä ok valinta, mutta Yannis & porukat osaavat olla kyllä niin pirun kielitaidotonta porukkaa, että vetävät aakkosetkin vielä munkkilatinana.
Turkkia ei voi ensikertalaiselle suositella, menee rahat ja pinna, mikäli ette tinkimiskulttuuria ole harjoittaneet suomessa. Muutenkin ko. maan gigoloiden peräänantamattomuus oli kyseessä sitten nahkatakin myynti tai varatun blondin vonkaus, on ihan omaa luokkaansa.
Myöskään moskeijoista kantautuvat sählämien rukouskutsut monta kertaa päivässä eivät ainakaan itsellä pidä eksotiikkaa yllä.
Lisäksi liikkennekulttuuri on erittäin syvältä, taksikuskit valehtelevat hinnoistaan matkan alussa, juomiin laitetaan tyrmäystippoja, hotellihuoneissa (neljän tähden hotelli muka) torakoita, mitäänsanomaton ruoka turistikuppiloissa, jatkuva tipin kinuaminen puhumattakaan ihmisoikeuksien tasosta antavat aiheen valita jonkun muun kohteen ekaan matkaan.
Mutta, tsemppiä matkalle! - m 43
Isrealissa näkee Tel Avivissa tulevaisuutta ja Länsirannalla Jeesuksen aikaa.
- matkustanut
Suosittelisin kreikkaa lämpimästi siellä ihmiset ovat ystävällisiä ja luotettavia ja heidän kanssa tulee varmasti toimeen vaikkei kielitaito riittäisikään pitkälle. Itse olen matkustanut Kosilla, Santorinilla,Korfulla,Kreetalla Ja nyt lähdössä syyskuun alussa Lefkasiin ja Kreikka on minun mielimaani. Santorini on todella kiva pieni saari ja suosittelen lämpimästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4653998Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181692- 1161516
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891464Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991408Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601375- 521306
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981229- 441079
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331067