nestemäinen kirkas vuoto ja "vatsakivut"!

auttakaahan

Minulla on nyt viimeisimpien kuukautisten jälkeen tullut päivittäin nestemäistä, kirkasta valkovuotoa (täysin hajutonta, aivan kuin vettä!). Sitä tulee muutaman kerran päivässä, ja aina saman kaavan mukaan: tuntuu että on hirveä pissahätä ja kun menee vessaan, huomaa että housuihin on tullut jotain, ja emättimestä valuu pönttöön hieman täysin nestemäistä vuotoa. Ensin luulin, että olen pissannut housuun:D mutta tänään tajusin, että kyllä tämä tavara tulee nyt ihan toisesta reijästä.

Raskaana kaiken järjen mukaan en voi olla, sillä en ole ollut yhdynnässä viimeisimpien kuukautisten jälkeen ja syön huolellisesti e-pillereitä.

Oireisiin liittyy myös ulkosynnyttimien limakalvojen pieni kuivuus, joka aiheuttaa hieman epämukavan olon. Bebanthenia olen laittanut.

28

33402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samma pa

      hei, minulla samanlaista ,kerran oikein lorahti kun olin laittamassa vagifem puikkoa,lääkäri ei ottanut kantaa,luulin että on virtsankarkailua mutta se tuli varmasti emättimestä
      voi kun joku viisaampi vastaisi meille

    • mutta auki minullekin

      Samaa vaivaa on minullakin ollut. Lisäksi tosin myös pientä limakalvojen polttelua välillä, eikä tuota vetistä vuotoa tule aina. Joka tapauksessa oireina ovat olleet ensin viileä tunne limakalvoilla sekä kova virtsahätä, kuivuuden tunne (eikä vain tunne: esim gynocapsit eivät liukene normaaliin tapaan vaan liimautuvat yhtenä klönttinä emättimen seinämään), tuo vetinen vuoto, välillä tosin myös niin paha kuivuus, että ei tule yhtään mitään vuotoa. Kävelykin välillä ollut vähän epämukavaa, ja farkkujen pitäminen sekä istuminen usein pahentaa oireita. Olen myös käyttänyt bepanthenia, joka ainakin aluksi kyllä helpotti jonkin verran.

      Olen epäillyt vulvodyniaa ja vaikka mitä, mutta lääkärin mukaan (vaikka tämä VOISI olla sitäkin) tällaiset oireet ovat hyvin yleisiä ja usein paranevat itsestän. Jossain vaiheessa minulla näkyi parissa valkovuotonäytteessä anaerobinen bakteeritulehdus, johon käytin yhden Flagyl-puikkokuurin, joka ei auttanut YHTÄÄN. Sama juttu Flagyl-tablettikuurin kanssa. Dalacin-voidekuuri tuntui sentään auttavan vähän, koska pariksi ensimmäiseksi päiväksi oireet katosivat. Tulivat kuitenkin takaisin. Joka tapauksessa tuolla Dalacinilla ainakin se vetinen vuoto häipyi joksikin aikaa (muut oireet kyllä säilyivät), joten sillä saattaa jonkinlainen vaikutus tuohon vaivaan olla. Viimeisin valkovuotonäyte viittasi edelleen huonoon ph-tasoon.

      Olen käyttänyt valtavasti erilaisia keinoja yrittäessäni päästä tästä eroon. Ovestin-estrogeenivoidetta olen käyttänyt parantaakseni limakalvojen kuntoa. On se ehkä hiukan auttanutkin. Maitohappobakteereita sekä suun kautta että alapäähän. EHKÄ jotain vaikutusta, mutta ei välttämättä. Vagi-c-tabletteja en ole vielä käyttänyt niin paljoa, että osaisin sanoa auttavatko ne. Voiteena on tällä hetkellä käytössä Bevita-R, joka on sellainen vaseliinimainen ja siksi varmaan suojaa ulkosynnyttimiä paremmin.

      E-pillerit saattavat aiheuttaa kuivuutta. Minä en niitä käytä, joten minun kohdallani ongelma ei voi johtua siitä. Seuraavaksi aion kokeilla keltarauhashormonia, kunhan sopiva kierron ajankohta tulee. Hameen pitäminen farkkujen sijaan helpottaa tukalaa oloa. Jotkut sanovat, että myös vedenjuonti vaikuttaa, ja pyrinkin kiskomaan vähintään 1,5 litran pullollisen vettä päivässä.

      Lisäksi syön tuskallisen kalliita Omega7-tyrniöljykapseleita. Jotkut ovat saaneet niistä apua, ja on siitä kuulemma jotain ihan tieteellistäkin näyttöä. Myös kalaöljykapseleita käytän ja d-vitamiinia, ja uusimpana lisäyksenä arsenaaliin on sinkki. Tässä ihan viime aikoina tilanne on ollut parempi, mutta paha mennä sanomaan onko jokin näistä käyttämistäni tuotteista auttanut vai onko nyt muuten vaan menossa parempi vaihe.

      Jostain ph-epätasapainosta ainakin voi olla kyse, joten ellet ole jo kokeillut, vagi-c ja/tai maitohappobakteerit voisivat auttaa. Minä käytin tuossa samanaikaisesti gyno-capseja ja vagi-c:tä, mutta kuukautiset keskeyttivät "kuurin" joten en osaa sanoa auttoiko. Ainakin oireet olivat vähäisemmät, mutta oireeni kyllä heittelehtivät muutenkin. Mielialallakin tuntuu olevan vaikutusta...

      • KH

        gynekologian professori Jorma paavonen Töölön Mehiläiseessä on infektioläkäri, joka mikroskoopilla näkee bakteerit, sienet yms. Hän antaa heti oikean lääkkeen, eikä arvaile kuten terveyskeskukset tai jotkut gynetkin.itselläni vetine vuoto jothui b-streptokokki-agalactiaesta, hoidoksi tuli dalacin.


    • Nainen 44v

      Minulla ainakin ovulaation aikana valuu kirkasta limaa ihan kirkasta kuin vesi.

      • ekavastaaja taas

        voiko sitä nestettä tulla todella niinpaljon ,ainakin helmat kastui niinpaljon että tuli desilitra ainakin,minulla hormoonikierukka
        kuivuuteen käytän ovestinvoidetta joka on ainoa joka auttanut, ja hiivasta ja kirvelystä pääsin eroon kun lopetin vagifemin vallan


      • toi pitkä vastaus

        Olen siis tuon pitkän vastauksen kirjoittaja, ja minulla ainakin kyse on ihan eri jutusta kuin ovulaation aikaisesta vuodosta. Itse asiassa tuon ihmeellisen kuivuuden myötä (?) tuo ovulaatiovuotokin jäi joinakin kuukausina tulematta. Minulla siis kyse ei ole missään muotoa limasta vaan todella vetisestä vuodosta. Ja oireiluun kuuluu myös välillä hyvinkin paha virtsahädän tunne. Klamydiaa ei ole.


      • ekavastaaja
        toi pitkä vastaus kirjoitti:

        Olen siis tuon pitkän vastauksen kirjoittaja, ja minulla ainakin kyse on ihan eri jutusta kuin ovulaation aikaisesta vuodosta. Itse asiassa tuon ihmeellisen kuivuuden myötä (?) tuo ovulaatiovuotokin jäi joinakin kuukausina tulematta. Minulla siis kyse ei ole missään muotoa limasta vaan todella vetisestä vuodosta. Ja oireiluun kuuluu myös välillä hyvinkin paha virtsahädän tunne. Klamydiaa ei ole.

        niin minullakin se kirkas vuoto ei mitenkään liity limaan,vaan kirvely ja kutina ja kuivuus oli siinä mukana, hiiva oli hirveä ,kesti vuoden ja yhdynnässä kokkareita tuli peniksen mukana ulos ja tää kirkasvuoto aina liittyy jotenkin siihen hiivaan mielestäni, en ole varma,nyt ei hiivaa enään ole ja vuotokin on pysynyt poissa,


      • se pitkä vastaus
        ekavastaaja kirjoitti:

        niin minullakin se kirkas vuoto ei mitenkään liity limaan,vaan kirvely ja kutina ja kuivuus oli siinä mukana, hiiva oli hirveä ,kesti vuoden ja yhdynnässä kokkareita tuli peniksen mukana ulos ja tää kirkasvuoto aina liittyy jotenkin siihen hiivaan mielestäni, en ole varma,nyt ei hiivaa enään ole ja vuotokin on pysynyt poissa,

        Oliko sinulla siis lisäksi muita oireita kuten tuota kuivuuden tunnetta ulkosynnyttimissä? Tai pientä polttelua/kirvelyä? Minä olen taistellut tämän vaivan kanssa puolisen vuotta nyt, ja olen kiinnostunut jokaisesta tiedonhipusta jonka voisin saada asiaan liittyen. Onko sinulla edelleen oireita vai oletko nyt siis päässyt kokonaan tuosta vaivasta eroon? Jos niin osaatko yhtään arvailla että miten/millä?


      • se pitkä vastaus
        ekavastaaja kirjoitti:

        niin minullakin se kirkas vuoto ei mitenkään liity limaan,vaan kirvely ja kutina ja kuivuus oli siinä mukana, hiiva oli hirveä ,kesti vuoden ja yhdynnässä kokkareita tuli peniksen mukana ulos ja tää kirkasvuoto aina liittyy jotenkin siihen hiivaan mielestäni, en ole varma,nyt ei hiivaa enään ole ja vuotokin on pysynyt poissa,

        Olitkin maininnut tuossa aiemmin muista oireista. Lähinnä siis kysymykseni kuuluu oletko päässyt vaivasta ja jos olet niin osaatko sanoa/arvailla miksi?


      • kokemuksena ilkeä
        se pitkä vastaus kirjoitti:

        Olitkin maininnut tuossa aiemmin muista oireista. Lähinnä siis kysymykseni kuuluu oletko päässyt vaivasta ja jos olet niin osaatko sanoa/arvailla miksi?

        moikka, mä olen päässyt kokonaan eroon siitä
        tässä muutokset mitkä tein

        vaihdoin puuvilla alkkareihin
        siteet ja pikkuhousunsuojat kokonaan pois
        vaihdoin mentholitupakan tavalliseen
        juon piimää joka päivä 2 lasia
        lopetin vagifemin
        ovestin-voidetta jos tuntuu kuivuutta.
        minulla kesti yli vuoden nuo kirvelyt ja hiivat
        se oli jokapäiväistä kirvelyä ja poltetta
        apteekin hiivapuikot tuntuivat vain pahentavan oireita,eli siis canesten-puikot

        lääkäri käski rasvaamaan alapäätä parikertaa päivässä, mutta senkin koin niin että se pahensi,ilmeisesti johtui siitä että rasva esti luonnolliset ilmakylvyt eikä iho päässyt hengittämään

        toivon että tästä sulle löytyy apuja, en itsekään tiedä mikä se näistä muutoksista oli joka auttoi,mutta nyt ilman poltetta jo kuukauden

        palauttele joskus miten meni


      • vinkeistä
        kokemuksena ilkeä kirjoitti:

        moikka, mä olen päässyt kokonaan eroon siitä
        tässä muutokset mitkä tein

        vaihdoin puuvilla alkkareihin
        siteet ja pikkuhousunsuojat kokonaan pois
        vaihdoin mentholitupakan tavalliseen
        juon piimää joka päivä 2 lasia
        lopetin vagifemin
        ovestin-voidetta jos tuntuu kuivuutta.
        minulla kesti yli vuoden nuo kirvelyt ja hiivat
        se oli jokapäiväistä kirvelyä ja poltetta
        apteekin hiivapuikot tuntuivat vain pahentavan oireita,eli siis canesten-puikot

        lääkäri käski rasvaamaan alapäätä parikertaa päivässä, mutta senkin koin niin että se pahensi,ilmeisesti johtui siitä että rasva esti luonnolliset ilmakylvyt eikä iho päässyt hengittämään

        toivon että tästä sulle löytyy apuja, en itsekään tiedä mikä se näistä muutoksista oli joka auttoi,mutta nyt ilman poltetta jo kuukauden

        palauttele joskus miten meni

        Kiitos vastauksesta! Puuvilla-alkkareita pyrinkin pitämään, ja Ovestinia käytän ja juon piimää. Mitä suojaa käytät siteiden tilalla? Minä ostin kuukupinkin, mutta käytin sitä vain parien kuukautisten aikana. Tuntui jotenkin väkivaltaiselta muutenkin ärtyneitä limakalvoja kohtaan survoa sitä sisään ja pois. Lisäksi en luota sen pitävyyteen. Tamponeita pidän mieluiten, mutta nyt olen pitänyt vuokkoset cotton-siteitä, kun tamponienkin kuivattavuus vähän epäilyttää. Mentholtupakkaa kyllä silloin tällöin poltan... Voisinpa kokeilla jättää senkin pois ihan kokeeksi. Ehditkö pitkään elää noilla muuttuneilla "elämäntavoilla" kun helpotti, vai kestikö pitkään?


      • edellinen
        vinkeistä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Puuvilla-alkkareita pyrinkin pitämään, ja Ovestinia käytän ja juon piimää. Mitä suojaa käytät siteiden tilalla? Minä ostin kuukupinkin, mutta käytin sitä vain parien kuukautisten aikana. Tuntui jotenkin väkivaltaiselta muutenkin ärtyneitä limakalvoja kohtaan survoa sitä sisään ja pois. Lisäksi en luota sen pitävyyteen. Tamponeita pidän mieluiten, mutta nyt olen pitänyt vuokkoset cotton-siteitä, kun tamponienkin kuivattavuus vähän epäilyttää. Mentholtupakkaa kyllä silloin tällöin poltan... Voisinpa kokeilla jättää senkin pois ihan kokeeksi. Ehditkö pitkään elää noilla muuttuneilla "elämäntavoilla" kun helpotti, vai kestikö pitkään?

        alkkarit pitää olla 100 prosenttisesti puuvillaa ei 95%
        olikohan viikko kun alkoi toipuminen
        vuokkoset ei sopinut minulle olleskaan ,
        en käytä mitään siteitä, mulla on hormonikierukka ja siksi ei vuoda verta
        joskus jos tulee jotain pientä vuotoa niin ostin ihan sideharsokangasta jota taittelen
        mut vaihtelen alkkareita usein
        unohdin muuten siitä listasta että vaihdoin myös pesuaineen erisaniin,siis pyykinpesuaine
        ovestin puikkoja minulla on mutta en ole uskaltanut niitäkään käyttää,ainoastaan voidetta ulkosynnyttimiin,käy myös liukasteena erittäin hyvin jos siitä ongelmia sulla(en tiedä ikääsi)
        taas yksi asia pulpahti mieleen ...lääkäri sanoi että stressikin voi vaikuttaa tähän tai masennus, mutta en uskonut siihen omallakohdallani ainakaan
        suurimpana syynä pidin estrogeeniä näin jäljestäpäin ajateltuna


      • se sama
        edellinen kirjoitti:

        alkkarit pitää olla 100 prosenttisesti puuvillaa ei 95%
        olikohan viikko kun alkoi toipuminen
        vuokkoset ei sopinut minulle olleskaan ,
        en käytä mitään siteitä, mulla on hormonikierukka ja siksi ei vuoda verta
        joskus jos tulee jotain pientä vuotoa niin ostin ihan sideharsokangasta jota taittelen
        mut vaihtelen alkkareita usein
        unohdin muuten siitä listasta että vaihdoin myös pesuaineen erisaniin,siis pyykinpesuaine
        ovestin puikkoja minulla on mutta en ole uskaltanut niitäkään käyttää,ainoastaan voidetta ulkosynnyttimiin,käy myös liukasteena erittäin hyvin jos siitä ongelmia sulla(en tiedä ikääsi)
        taas yksi asia pulpahti mieleen ...lääkäri sanoi että stressikin voi vaikuttaa tähän tai masennus, mutta en uskonut siihen omallakohdallani ainakaan
        suurimpana syynä pidin estrogeeniä näin jäljestäpäin ajateltuna

        Hmm, alkkarit eivät varmaan ihan 100% puuvillaa ole, voisiko olla siitä kiinni... Toisaalta olen ennen voinut käyttää vaikka mitä "muovi"alkkareita :D Tuntuisi hullulta, että se olisi niin pienestä kiinni. Tuosta samasta vinkistä olen kyllä kuullut, että alkkareita kannattaa vaihtaa usein. Se vaihtaminen toki tulee luonnostaankin silloin, jos tulee sitä vetistä vuotoa, mutta minulla ei sitä aina ole. Oikeastaan suurimman osan ajasta on vain noita muita oireita. Minä joudun käyttää jotain kuukautissuojaa, mutta tuntuu ettei mikään niistä ole hyvä. Minäkään en ole käyttänyt Ovestin-puikkoja, mutta voidetta kyllä. En tiedä onko siitä ollut apua. Tuskin nyt haittaakaan. Ehkäisynä minulla on kondomi, joten liukasteeksi se ei varmaan sen takia käy. Ikää on alle kolmekymmentä eikä kuivuus ole aiemmin ollut ongelma.Pesuaine minulla on hajusteeton Omo, mutta voisinpa kokeilla vaihtaa Erisaniin. Minulla kyllä noilla mielialajutuillakin on voinut hyvin olla vaikutusta tämän ongelman synnyssä.

        JOTAKIN hormonaalista heittelyä uskon minullakin olleen näiden oireiden syntyajankohtana (eli maaliskuun alussa), sillä samoihin aikoihin minulla kahtena kuukautena rinnat kipeytyivät minulle epätyypillisesti jo kierron puolivälissä enkä myöskään huomannut ovulaation merkkejä kuten liukasta vuotoa ollenkaan tuolloin. Myös mieliala oli todella huono välillä, kuin jatkuvaa pahaa PMSää. Uskoisin, että hormoneilla on vaikutusta tuohon mielialahommaankin. Keltar. hormoni odottaa kaapissa oikeaa kierron ajankohtaa. Joillakin alapääongelmat ovat helpottaneet sillä, ja toivon kuuluvani näihin onnekkaisiin...


      • taas sama
        se sama kirjoitti:

        Hmm, alkkarit eivät varmaan ihan 100% puuvillaa ole, voisiko olla siitä kiinni... Toisaalta olen ennen voinut käyttää vaikka mitä "muovi"alkkareita :D Tuntuisi hullulta, että se olisi niin pienestä kiinni. Tuosta samasta vinkistä olen kyllä kuullut, että alkkareita kannattaa vaihtaa usein. Se vaihtaminen toki tulee luonnostaankin silloin, jos tulee sitä vetistä vuotoa, mutta minulla ei sitä aina ole. Oikeastaan suurimman osan ajasta on vain noita muita oireita. Minä joudun käyttää jotain kuukautissuojaa, mutta tuntuu ettei mikään niistä ole hyvä. Minäkään en ole käyttänyt Ovestin-puikkoja, mutta voidetta kyllä. En tiedä onko siitä ollut apua. Tuskin nyt haittaakaan. Ehkäisynä minulla on kondomi, joten liukasteeksi se ei varmaan sen takia käy. Ikää on alle kolmekymmentä eikä kuivuus ole aiemmin ollut ongelma.Pesuaine minulla on hajusteeton Omo, mutta voisinpa kokeilla vaihtaa Erisaniin. Minulla kyllä noilla mielialajutuillakin on voinut hyvin olla vaikutusta tämän ongelman synnyssä.

        JOTAKIN hormonaalista heittelyä uskon minullakin olleen näiden oireiden syntyajankohtana (eli maaliskuun alussa), sillä samoihin aikoihin minulla kahtena kuukautena rinnat kipeytyivät minulle epätyypillisesti jo kierron puolivälissä enkä myöskään huomannut ovulaation merkkejä kuten liukasta vuotoa ollenkaan tuolloin. Myös mieliala oli todella huono välillä, kuin jatkuvaa pahaa PMSää. Uskoisin, että hormoneilla on vaikutusta tuohon mielialahommaankin. Keltar. hormoni odottaa kaapissa oikeaa kierron ajankohtaa. Joillakin alapääongelmat ovat helpottaneet sillä, ja toivon kuuluvani näihin onnekkaisiin...

        Niin, ei tainnut se hormoni auttaa :( Oireettomia vaiheitakin kyllä on ollut. Tainnut kuitenkin enemmän auttaa suolavesihuuhtelu ja ilman housuja nukkuminen. Mutta nukupa kuukautisten aikana ilman housuja joo... Kuukupinkin omistan, mutta se ei ole luotettava. Etenkin yöllä se vuotaa, joten siinäpä se kupin hyöty meneekin, kun joutuu joka tapauksessa pitämään siteitä varmuuden vuoksi. Viimeisin suositus on ACOn intiimipesuaine, jota täytynee kokeilla seuraavaksi. Olen kärsinyt tästä puoli vuotta. Ei kiva.


      • on varmaan..
        taas sama kirjoitti:

        Niin, ei tainnut se hormoni auttaa :( Oireettomia vaiheitakin kyllä on ollut. Tainnut kuitenkin enemmän auttaa suolavesihuuhtelu ja ilman housuja nukkuminen. Mutta nukupa kuukautisten aikana ilman housuja joo... Kuukupinkin omistan, mutta se ei ole luotettava. Etenkin yöllä se vuotaa, joten siinäpä se kupin hyöty meneekin, kun joutuu joka tapauksessa pitämään siteitä varmuuden vuoksi. Viimeisin suositus on ACOn intiimipesuaine, jota täytynee kokeilla seuraavaksi. Olen kärsinyt tästä puoli vuotta. Ei kiva.

        sitten väärin se kuppi jos se vuotaa.. Ei sieltä kyllä pitäisi tipan tippaa tulla jos ei ole täynnä.. Ei itselläni ainakaan ole koskaan tullut, voinut pitää vaikka valkoisia alkkareita koko kuukautisten ajan, ikinä ei ole likaantunut :) Onhan sinulla kunnolla se alipaine siellä kupissa, että se on tosiaan tiukasti kiinni paikallaan? Ja varmistathan aina, että kohdunnipukka jää sinne kupin sisään?


      • kupista
        on varmaan.. kirjoitti:

        sitten väärin se kuppi jos se vuotaa.. Ei sieltä kyllä pitäisi tipan tippaa tulla jos ei ole täynnä.. Ei itselläni ainakaan ole koskaan tullut, voinut pitää vaikka valkoisia alkkareita koko kuukautisten ajan, ikinä ei ole likaantunut :) Onhan sinulla kunnolla se alipaine siellä kupissa, että se on tosiaan tiukasti kiinni paikallaan? Ja varmistathan aina, että kohdunnipukka jää sinne kupin sisään?

        Kuppia on vaan niin pirun vaikea käyttää. En saa tungettua samaan aikaan sisääni kuppia ja useita sormia ja samalla vielä asetella sen taidokkaasti juuri niin, että se A) olisi oikeassa kohdassa (se jää aina liian "ulos" tai imee itsensä ihan sinne syvyksiin) B) siinä ei olisi liikaa alipainetta muttei myöskään liian vähän. Liikaa on mielestäni se, kun kuppi matkustaa niin syvälle, että juuri ja juuri saan antennista kiinni ja joudun kiskoa sen antennista emättimen suulle (kivuliasta ja tuskin kovin terveellistä, kun tuntuu että kohtu repee mukaan kohta).

        Jos taas yritän jättää kuppiin hiukan ilmaa niin kuin kuukuppikunnan foorumilla neuvotaan, tuntuu se epämiellyttävältä ja kipeältäkin. Ylimääräisen ilman todella tuntee, ja se tekee turvonneen olon. Kun kuppi on lähellä emättimen suuta, se tuntuu muuten ihan hyvältä, mutta antenni ärsyttää. En todellakaan voi sitä kuitenkaan lyhentää, kun välillä taas on tosiaan täysi työ ja tuska saada kuppi ulos, kun hädin tuskin antennista saan otteen.

        Kohdunnnapukkaani en ole koskaan käsiini saanut, joten en tiedä. Tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta pystyä vielä sitä tunnustelemaan, kun pelkkä kupin asettaminenkin on niin perkeleen hankalaa. Täysi työ on sen kupin poistamisessakin jo (että siitä saisi otteen), puhumattakaan siitä että siellä pitäisi jotain hallittua akrobatiaa sormillaan vielä mahtua harrastamaan. Sen verran olen onnistunut kupin muotoutumisesta huomaamaan, että se usein jää takaosastaan (siis selän puolelta, jonne taitos avautuu) usein vähän mutkalle. Kerran sain hirveällä väännöllä pyöräytettyä sitä vähän, jolloin se aukesi, mutta sen jälkeen taas oli varmaan liikaa ilmaa kupissa, kun tuntui niin inhottavan turvonneelta ja hankalalta olo saman tien. En tajua, miten jotkut mainostaa tuota kapistusta KÄTEVÄKSI. Voi siinä paljon hyvää olla, mutta kätevää se ei kyllä ole nähnytkään... Mulla on niin ikävä tamponeja :( Vihaan siteitä ja kuppi on mahdoton. Toistaiseksi on siis ollut pakko pitäytyä siteissä, koska se on ehkä se terveellisin vaihtoehto kaikista huonoista. VAIKKA nekin ärsyttää limakalvoja. Kuppi ei auta tätä asiaa, kun sen kanssa joutuu kuitenkin pitää siteitä. Plus että siitä on kymmenkertainen vaiva siteeseen verrattuna.

        Joskus kuppi pitää ja joskus ei. Yleensä ei, joten ei tahdo kärsivällisyys riittää sen kanssa tappelemiseen. Se on lisäksi myös hyvin epäkäytännöllinen yleisissä vessoissa käytettäväksi, niistä kun ei useinkaan löydy edes käsienpesumahdollisuutta vessakopista. Vi****aa koko kuppi. Harmi, kun en enää voi palauttaa ja saada rahojani takaisin. Erityisen paljon ottaa päähän se, että se on idean tasolla ihan loistava. Siksi ei huvittaisi antaa periksi, mutta käy se todella hermojen päälle sen kanssa taistella. Teoriassahan se on hyvä limakalvoille, mutta käytännössä sen survominen sisään ja kynsiminen ulos tekee kaikkea muuta kuin hyvää. Sitä on ihan mahdotonta ronklata raapimatta. Helvetin ärsyttävä laitos.

        Tulipas purettua, prkl. Ei ehkä jää epäselväksi, että kuppi ketuttaa minua aika tavalla :P


      • tseesus
        kupista kirjoitti:

        Kuppia on vaan niin pirun vaikea käyttää. En saa tungettua samaan aikaan sisääni kuppia ja useita sormia ja samalla vielä asetella sen taidokkaasti juuri niin, että se A) olisi oikeassa kohdassa (se jää aina liian "ulos" tai imee itsensä ihan sinne syvyksiin) B) siinä ei olisi liikaa alipainetta muttei myöskään liian vähän. Liikaa on mielestäni se, kun kuppi matkustaa niin syvälle, että juuri ja juuri saan antennista kiinni ja joudun kiskoa sen antennista emättimen suulle (kivuliasta ja tuskin kovin terveellistä, kun tuntuu että kohtu repee mukaan kohta).

        Jos taas yritän jättää kuppiin hiukan ilmaa niin kuin kuukuppikunnan foorumilla neuvotaan, tuntuu se epämiellyttävältä ja kipeältäkin. Ylimääräisen ilman todella tuntee, ja se tekee turvonneen olon. Kun kuppi on lähellä emättimen suuta, se tuntuu muuten ihan hyvältä, mutta antenni ärsyttää. En todellakaan voi sitä kuitenkaan lyhentää, kun välillä taas on tosiaan täysi työ ja tuska saada kuppi ulos, kun hädin tuskin antennista saan otteen.

        Kohdunnnapukkaani en ole koskaan käsiini saanut, joten en tiedä. Tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta pystyä vielä sitä tunnustelemaan, kun pelkkä kupin asettaminenkin on niin perkeleen hankalaa. Täysi työ on sen kupin poistamisessakin jo (että siitä saisi otteen), puhumattakaan siitä että siellä pitäisi jotain hallittua akrobatiaa sormillaan vielä mahtua harrastamaan. Sen verran olen onnistunut kupin muotoutumisesta huomaamaan, että se usein jää takaosastaan (siis selän puolelta, jonne taitos avautuu) usein vähän mutkalle. Kerran sain hirveällä väännöllä pyöräytettyä sitä vähän, jolloin se aukesi, mutta sen jälkeen taas oli varmaan liikaa ilmaa kupissa, kun tuntui niin inhottavan turvonneelta ja hankalalta olo saman tien. En tajua, miten jotkut mainostaa tuota kapistusta KÄTEVÄKSI. Voi siinä paljon hyvää olla, mutta kätevää se ei kyllä ole nähnytkään... Mulla on niin ikävä tamponeja :( Vihaan siteitä ja kuppi on mahdoton. Toistaiseksi on siis ollut pakko pitäytyä siteissä, koska se on ehkä se terveellisin vaihtoehto kaikista huonoista. VAIKKA nekin ärsyttää limakalvoja. Kuppi ei auta tätä asiaa, kun sen kanssa joutuu kuitenkin pitää siteitä. Plus että siitä on kymmenkertainen vaiva siteeseen verrattuna.

        Joskus kuppi pitää ja joskus ei. Yleensä ei, joten ei tahdo kärsivällisyys riittää sen kanssa tappelemiseen. Se on lisäksi myös hyvin epäkäytännöllinen yleisissä vessoissa käytettäväksi, niistä kun ei useinkaan löydy edes käsienpesumahdollisuutta vessakopista. Vi****aa koko kuppi. Harmi, kun en enää voi palauttaa ja saada rahojani takaisin. Erityisen paljon ottaa päähän se, että se on idean tasolla ihan loistava. Siksi ei huvittaisi antaa periksi, mutta käy se todella hermojen päälle sen kanssa taistella. Teoriassahan se on hyvä limakalvoille, mutta käytännössä sen survominen sisään ja kynsiminen ulos tekee kaikkea muuta kuin hyvää. Sitä on ihan mahdotonta ronklata raapimatta. Helvetin ärsyttävä laitos.

        Tulipas purettua, prkl. Ei ehkä jää epäselväksi, että kuppi ketuttaa minua aika tavalla :P

        hommaa hormoni kierukka niin jää monikset pois


      • taas sama vastailija
        edellinen kirjoitti:

        alkkarit pitää olla 100 prosenttisesti puuvillaa ei 95%
        olikohan viikko kun alkoi toipuminen
        vuokkoset ei sopinut minulle olleskaan ,
        en käytä mitään siteitä, mulla on hormonikierukka ja siksi ei vuoda verta
        joskus jos tulee jotain pientä vuotoa niin ostin ihan sideharsokangasta jota taittelen
        mut vaihtelen alkkareita usein
        unohdin muuten siitä listasta että vaihdoin myös pesuaineen erisaniin,siis pyykinpesuaine
        ovestin puikkoja minulla on mutta en ole uskaltanut niitäkään käyttää,ainoastaan voidetta ulkosynnyttimiin,käy myös liukasteena erittäin hyvin jos siitä ongelmia sulla(en tiedä ikääsi)
        taas yksi asia pulpahti mieleen ...lääkäri sanoi että stressikin voi vaikuttaa tähän tai masennus, mutta en uskonut siihen omallakohdallani ainakaan
        suurimpana syynä pidin estrogeeniä näin jäljestäpäin ajateltuna

        Vajaan viikon käyttökokemuksen perusteella voisin sanoa, että ACOn intiimipesuöljy on ihan hyvä aine. Jostain syystä esim Ceridalista en ole tykännyt, mutta tämä on kyllä ollut hyvä. On toki mahdollista, että on muuten vaan hyvä vaihe, mutta parilta muultakin näistä vaivoista kärsivältä olen kuullut suosituksia tuosta aineesta. (Tosin ainakin toinen käyttää pesunestettä eikä öljyä.)


      • KH
        se pitkä vastaus kirjoitti:

        Oliko sinulla siis lisäksi muita oireita kuten tuota kuivuuden tunnetta ulkosynnyttimissä? Tai pientä polttelua/kirvelyä? Minä olen taistellut tämän vaivan kanssa puolisen vuotta nyt, ja olen kiinnostunut jokaisesta tiedonhipusta jonka voisin saada asiaan liittyen. Onko sinulla edelleen oireita vai oletko nyt siis päässyt kokonaan tuosta vaivasta eroon? Jos niin osaatko yhtään arvailla että miten/millä?

        Töölön mehiläiseesä professori jorma paavonen tietää ja tuntee onko aihetta antibioottiin, estrogeenipuikkoon yms. Hän ei arvaile vaan ottaa mikroskoopilla näytteen . siis sinne!


      • Anonyymi
        kupista kirjoitti:

        Kuppia on vaan niin pirun vaikea käyttää. En saa tungettua samaan aikaan sisääni kuppia ja useita sormia ja samalla vielä asetella sen taidokkaasti juuri niin, että se A) olisi oikeassa kohdassa (se jää aina liian "ulos" tai imee itsensä ihan sinne syvyksiin) B) siinä ei olisi liikaa alipainetta muttei myöskään liian vähän. Liikaa on mielestäni se, kun kuppi matkustaa niin syvälle, että juuri ja juuri saan antennista kiinni ja joudun kiskoa sen antennista emättimen suulle (kivuliasta ja tuskin kovin terveellistä, kun tuntuu että kohtu repee mukaan kohta).

        Jos taas yritän jättää kuppiin hiukan ilmaa niin kuin kuukuppikunnan foorumilla neuvotaan, tuntuu se epämiellyttävältä ja kipeältäkin. Ylimääräisen ilman todella tuntee, ja se tekee turvonneen olon. Kun kuppi on lähellä emättimen suuta, se tuntuu muuten ihan hyvältä, mutta antenni ärsyttää. En todellakaan voi sitä kuitenkaan lyhentää, kun välillä taas on tosiaan täysi työ ja tuska saada kuppi ulos, kun hädin tuskin antennista saan otteen.

        Kohdunnnapukkaani en ole koskaan käsiini saanut, joten en tiedä. Tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta pystyä vielä sitä tunnustelemaan, kun pelkkä kupin asettaminenkin on niin perkeleen hankalaa. Täysi työ on sen kupin poistamisessakin jo (että siitä saisi otteen), puhumattakaan siitä että siellä pitäisi jotain hallittua akrobatiaa sormillaan vielä mahtua harrastamaan. Sen verran olen onnistunut kupin muotoutumisesta huomaamaan, että se usein jää takaosastaan (siis selän puolelta, jonne taitos avautuu) usein vähän mutkalle. Kerran sain hirveällä väännöllä pyöräytettyä sitä vähän, jolloin se aukesi, mutta sen jälkeen taas oli varmaan liikaa ilmaa kupissa, kun tuntui niin inhottavan turvonneelta ja hankalalta olo saman tien. En tajua, miten jotkut mainostaa tuota kapistusta KÄTEVÄKSI. Voi siinä paljon hyvää olla, mutta kätevää se ei kyllä ole nähnytkään... Mulla on niin ikävä tamponeja :( Vihaan siteitä ja kuppi on mahdoton. Toistaiseksi on siis ollut pakko pitäytyä siteissä, koska se on ehkä se terveellisin vaihtoehto kaikista huonoista. VAIKKA nekin ärsyttää limakalvoja. Kuppi ei auta tätä asiaa, kun sen kanssa joutuu kuitenkin pitää siteitä. Plus että siitä on kymmenkertainen vaiva siteeseen verrattuna.

        Joskus kuppi pitää ja joskus ei. Yleensä ei, joten ei tahdo kärsivällisyys riittää sen kanssa tappelemiseen. Se on lisäksi myös hyvin epäkäytännöllinen yleisissä vessoissa käytettäväksi, niistä kun ei useinkaan löydy edes käsienpesumahdollisuutta vessakopista. Vi****aa koko kuppi. Harmi, kun en enää voi palauttaa ja saada rahojani takaisin. Erityisen paljon ottaa päähän se, että se on idean tasolla ihan loistava. Siksi ei huvittaisi antaa periksi, mutta käy se todella hermojen päälle sen kanssa taistella. Teoriassahan se on hyvä limakalvoille, mutta käytännössä sen survominen sisään ja kynsiminen ulos tekee kaikkea muuta kuin hyvää. Sitä on ihan mahdotonta ronklata raapimatta. Helvetin ärsyttävä laitos.

        Tulipas purettua, prkl. Ei ehkä jää epäselväksi, että kuppi ketuttaa minua aika tavalla :P

        Sain kyllä mahdottomat naurut keskellä masennustani kun luin juttusi. Munkin kuukuppi jäänyt kahteen kertaan kun oli tommoista vääntämistä. Onneksi en jatkanut.


    • nosto

      nosto

      • hadenough

        Olisiko kenellekään selvinnyt tämä ongelma?
        Minulla ollut n.viisi kk.ihan samat oireet, ja alkoivat eräästä yhdynnästä,muutenkin yhden kuukauden ajan oli aika aktiivinen seksielämä.Välillä oli hiivaa, välillä bakteeritulehdus.Nyt on kuivuutta ja yhdyntä kipua,kirvelyä, aivan vetistä vuotoa vasinkin nyt kun kuukautiset loppuivat.Äsken tippui lattialle ihan vetenä vuotoa,siis vettä tuli.
        MITÄ TÄMÄ ON?
        Onko kukaan tullut viisaammaksi(???en voi enää tuhlata rahaa gynegologeihin joilta en ole saanut apua, kaikki maitohapot,puuvillat,hiiva hoidot,kosteutus, "ilmailu"ruokavalio, pitäisi olla kunnossa,sukupuolitaudit tutkitti,papa vuosi sitten otettu.Olen muuttanut monesti asuin ulkomailla ennen ,ikinä ei ollut tälläsistä vaivaa)
        Olen 28v.lapseton nainen.
        Olisiko mahdollista että koska mahdl.tulla raskaaksi koko ajan vähenee,niin liittyykä tämä siis johonkin hormonaaliseen muutokseen???
        Please,te jotak olette käyneet tutkimassa,kertokaa!!!!!kiitos kaikille!!


      • taas se pitkä vast
        hadenough kirjoitti:

        Olisiko kenellekään selvinnyt tämä ongelma?
        Minulla ollut n.viisi kk.ihan samat oireet, ja alkoivat eräästä yhdynnästä,muutenkin yhden kuukauden ajan oli aika aktiivinen seksielämä.Välillä oli hiivaa, välillä bakteeritulehdus.Nyt on kuivuutta ja yhdyntä kipua,kirvelyä, aivan vetistä vuotoa vasinkin nyt kun kuukautiset loppuivat.Äsken tippui lattialle ihan vetenä vuotoa,siis vettä tuli.
        MITÄ TÄMÄ ON?
        Onko kukaan tullut viisaammaksi(???en voi enää tuhlata rahaa gynegologeihin joilta en ole saanut apua, kaikki maitohapot,puuvillat,hiiva hoidot,kosteutus, "ilmailu"ruokavalio, pitäisi olla kunnossa,sukupuolitaudit tutkitti,papa vuosi sitten otettu.Olen muuttanut monesti asuin ulkomailla ennen ,ikinä ei ollut tälläsistä vaivaa)
        Olen 28v.lapseton nainen.
        Olisiko mahdollista että koska mahdl.tulla raskaaksi koko ajan vähenee,niin liittyykä tämä siis johonkin hormonaaliseen muutokseen???
        Please,te jotak olette käyneet tutkimassa,kertokaa!!!!!kiitos kaikille!!

        Minä olen kutakuinkin päässyt vaivasta. Tärkeää oli päästä lääkärille, joka otti tosissaan ja tajusi olla tyrkyttämättä enää uusia antibiootteja. Hän myös onnistui rauhoittelemaan masentunutta mieltäni vakuuttamalla, että nämä vaivat ovat todella yleisiä ja yleensä menevät itsestään ohi jossain vaiheessa. Monen monituisia keinoja olen tässä kokeillut, ja tällä hetkellä käytössä on seuraavat keinot:

        - keltarauhashormoni kuuriluonteisesti (puolesta välistä 10 päivää eteenpäin). Tämä on ollut uskoakseni ratkaisevin apu, koska jossain siinä toisen kuurin tienoilla valkovuoto palasi takaisin. Sitä ennen olin pitkään ollut niin kuiva, ettei sitä satunnaista "vesivuotoa" lukuunottamatta tullut oikein yhtään mitään. Olo oli luonnollisesti hankala, ja voin kuvitella tuollaisen kuivuuden pitävän yllä tulehduksiakin, kun paikat eivät puhdistu eivätkä uusiudu luonnollisella tavalla. Olin tuon keltarauhashormonivinkin tosiaan foorumilta lukenut, ja pyysin lääkäriltä sitä. Alussa tosiaan en kokenut hyötyä, mutta sitten se valkovuoto vaan alkoi tulla taas normaalisti, mikä helpotti oloa paljon.
        - valkovuodon lisääntymisen myötä myös paikallisista maitohappobakteereista oli enemmän hyötyä, kun ne jopa liukenivatkin (esim gyno capsit kun liimautuivat kuivana kautena emättimen seinämään sellaisenaan)
        - piimää olen juonut tunnollisesti myös joka päivä
        - niinkin yksinkertainen juttu kuin suolavedellä huuhtelu on pysynyt aseenani nyt koko ajan, koska sillä tuntuu tosiaan olevan vaikutusta.
        - jos silti joskus tuntuu kuivalta/ärtyneeltä, käytän ceridalia tai ACOa
        - ja sitten tietty lisähuuhtelu alusvaatteita pestessä, ja erisan-pesuaine
        - tärkeää on ollut myös lakata stressaamasta asiaa niin kamalasti. Jossain vaiheessa keskityin oireisiini niin paljon, että ne varmaan tuntuivat paljon pahemmilta ja uhkaavammilta mitä olivatkaan

        Eli: mitään varsinaista vedenpitävää selitystä en ole tähänkään päivään menessä keksinyt/saanut tälle, mutta helpottanut on.

        Käytätkö pillereitä? Ne voivat ainakin kuivattaa paikkoja ja aiheuttaa tuollaisia ongelmia. Jos et käytä, on tuo keltarauhashormoni kyllä kokeilemisen arvoinen juttu, jos kerran kuivuus vaivaa.


      • KH
        hadenough kirjoitti:

        Olisiko kenellekään selvinnyt tämä ongelma?
        Minulla ollut n.viisi kk.ihan samat oireet, ja alkoivat eräästä yhdynnästä,muutenkin yhden kuukauden ajan oli aika aktiivinen seksielämä.Välillä oli hiivaa, välillä bakteeritulehdus.Nyt on kuivuutta ja yhdyntä kipua,kirvelyä, aivan vetistä vuotoa vasinkin nyt kun kuukautiset loppuivat.Äsken tippui lattialle ihan vetenä vuotoa,siis vettä tuli.
        MITÄ TÄMÄ ON?
        Onko kukaan tullut viisaammaksi(???en voi enää tuhlata rahaa gynegologeihin joilta en ole saanut apua, kaikki maitohapot,puuvillat,hiiva hoidot,kosteutus, "ilmailu"ruokavalio, pitäisi olla kunnossa,sukupuolitaudit tutkitti,papa vuosi sitten otettu.Olen muuttanut monesti asuin ulkomailla ennen ,ikinä ei ollut tälläsistä vaivaa)
        Olen 28v.lapseton nainen.
        Olisiko mahdollista että koska mahdl.tulla raskaaksi koko ajan vähenee,niin liittyykä tämä siis johonkin hormonaaliseen muutokseen???
        Please,te jotak olette käyneet tutkimassa,kertokaa!!!!!kiitos kaikille!!

        mene Töölön mehiläiseen Jorma Paavoselle, hän on naistentautien infektioihin perehtynyt professori, joka ottaa mikroskoopilla näytteen ja näkee, mikä kutittaa, vuotaa vettä tms. itselläni oli harvinainen emätintulehdus div, johon terveyskeskus antoi väärät antibiootit.


    • se pitkä

      Nostanpa tämän taas, jos vaikka löytyisi taas kohtalotovereita.

      Taas on ollut vähän vaivoja. Moni tuota Paavosta suosittelee, minä vain en asu Helsingissä eikä opiskelijana muutenkaan ole varaa mennä yksityiselle. Lisäksi uskoisin, että syy on enemmän hormonaalinen kuin mikään tulehdus kun esim kuumat aallot ja mielialaongelmat liittyvät usein oireiluun (noh, ei toki sulje tulehduksen mahdollisuutta pois).

      Nyt on taas kuukautisten jälkeen "vesivuotoa" riittänyt muutaman päivän ajan, muita oireita ei juuri ole ollut. Olen laittanut kolmena iltana lactalia, mutta tuntuu että nuo tuotteet vain saavat sen vesivuodon yltymään. Olen miettinyt sytolyysinkin mahdollisuutta, mutta toisaalta ainakaan edellisessä papassa ei sellaista näkynyt.

      • crostic

        Saitko oikean diagnoosin ikinä?


    • 13tyttö

      Mooi oon 13v tyttö jolla ei oo ees viel kuukautisii ja mul on tota vuotoo nytki enkä tiiä mitä se tarkottaa...

      • Anonyymi

        se on valkovuotoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe