Pakko-oireita yläasteikäisellä?

Minä vain...

Mulla on ollut jo useamman vuoden ajan (olen yläasteikäinen) erilaisia asioita, jotka on pakko tehdä tai muuten minua alkaa ahdistamaan.

*

- Yhdessä vaiheessa ilmeni hampaiden yhteenpuremista ja 'kolistelua', eli piti koko ajan tehdä hampailla jotain.

- Silmien yhteenpuristamista, eli ne piti saada todella tiukasti kiinni, ennenkuin se tuntui oikealta. Tätä ilmenee vielä nykyäänkin joskus.

- Pesen käsiä koko ajan, koska minusta ne ovat likaiset (esim. jos kosken mihinkään esim. koulussa tai kotona keittiössä mikä voi olla likainen, niin kädet on pakko pestä samantien, koska ne tuntuvat likaisilta).

- Erilaisten kulmien koskettelua, niitä oli pakko koska niin kauan, kunnes koskin niin sanotusti 'oikein'.

- Pakko katsella jokaiseen huoneeseen kotona, jos ovet ovet auki (kun siis kuljen ohitse).

- Joitain esineitä pitää järjestellä kauan ennenkuin ne ovat oikeilla kohdilla, ja oikeat kohdat määrittelee mun mieli.

- Ennen piti pyörähdellä paljon ympäri, esim. kävellessä. Nykyään olen saanut kontrolloitua sitä, eikä sitä ilmene enää.

- Ovi pitää tarkistaa ainakin seitsemän kertaa ennenkuin hyväksyn/uskon, että se on varmasti kiinni.

- Muutenkin joihinkin esineisiin pitää koskea todella usein ja sen pitää mennä 'oikein'.

- Joitain lauseita ja sanoja pitää toistella mielessä.

*

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ja nämä asiat on pakko tehdä tai muuten tulee kamala ahdistus, joka ei lopu ennenkuin teen jotain ahdistuksen poissaamiseksi (eli siis teen pakko-oireen). Nykyään olen oppinut jonkin verran kontrolloimaan noita oireita, mutta esim. tuota käsienpesua ilmenee vieläkin ja saatan päivän aikana pestä käteni kymmeniä kertoja.

Kaiken tämän teen salassa, koska häpeän sitä. Nyt kyllä helpottaa, koska tiedän mitä tämä saattaisi olla. Ennen pidin itseäni jotenkin pahastikin epänormaalina yms., koska pelkäsin, että olen ainut jolla on tällaisia oireita. Nyt pystyn jo myöntämään ääneen, että mun mieli saa tekemään mut tällaisia.

Olen lukenut, että pakko-oireinen häiriö voi johtua ahdistavasta kasvuympäristöstä yms. Olen pienenä katsellut vierestä, kun meillä oli kotona perheväkivaltaa äidin ja isäpuolen välillä, sekä vanhempani ovat edelleen alkoholisteja.

Pitäisiköhän hakeutua lääkäriin? Ovatko nämä pakko-oireita, vaikka olenkin oppinut kontrolloimaan niitä hieman?

Kiitoksia vastauksistanne! Ne merkitsevät mulle paljon!

21

2502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa kokenut

Et ole mitenkään epänormaali.Todennäköisesti sinä podet OCD-pakko-oireyhtymää.
      Olen jo ihan täti-ihminen;) ja potenut hyvin paljon samankaltaista lapsuudessa ja nuoruudessa.
      Koen vieläkin,mutta paljon pienemmässä mittakaavassa eikä se enää juurikaan häiritse.
      Kun olin sinun iässäsi ei mistään tällaisesta voinut edes ajatella hakevansa apua.
      Tunnen monta nuorta ja muita vanhempiakin,joilla on OCD.
      Olen ehdottomasti sitä mieltä,että kannattaa mennä terveyskeskukseen,tai koulun kautta,kertoa ahdistavasta tilanteesta.
      Syy siihen,miksi se tulee joillekin,vaan ei kaikille,on kai myös tietyssä mielessä perinnöllistä,ei suoraan,mutta elämäntilanteet voivat sitä vahvistaa.
      Ehkä se on hyvin yleistä alkoholistin lapsilla,sellainen minäkin olen.
      Vaivaan on nykyisin lääke.Tiedän tuon käsienpesunkin vähenneen ja loppuneen.
      Oletttaisin ,että nuo "koreografiat"ovat turvan etsimistä,sen varsinaisen ahdistuksen kätkemistä.
      Mene rohkeasti psykologin puheille...tulet saamaan avun,vaikka vaiva on kiusallinen,sen kanssa oppii elämään ja se tulee vähenemään.
      Oikein paljon voimaa sinulle.T.kaiken saman kokenut eräs äiti.

• Minä vain...

Mahtavaa, että vastasit! Voisin tosiaan koulun alkaessa käydä vaikka terveydenhoitajan kanssa puhumassa, koska mun on vähän hankala puhua vanhempien kanssa, edelleen hieman häpeän näitä oireita.

Kiitos vinkistäsi (: Voimia sinullekin!

• POJ85

oon 25v ja mulla on ollu pienestä pojasta asti pakko-oireita, niin kauan ku muistan! oon yrittäny salailla ja peitellä oireita, tänään ensinmäisen kerran elämässäni kerroin avovaimolle tästä, en ikinä ole pystynyt puhumaan asiasta enkä pysty nytkään, tän kertomisenkin tein chatin avulla kun oon poissa kotoa. noin 15vuotta oon salannu asiaa ja tuntuu että olen tosiaankin jotenki viallinen ja pahasti. muistan nuorempana kun oli pääravistelua, silmien muljauttelua suun epämäärästä aukomista, nenän niinskuttamista, rykimistä ja pahimpana semmoista voimakasta vinkuvaa ääntely, isä huusi minulle aina että nyt saatana lopeta tuo ja piti mua hulluna, siitä sitten aloin itekkin pitää itseäni viallisena ja enhän minä oireille mitään mahda itse. nyt joitain vuosia sitten muut oireet aavistuksen laantunut paitsi niiskutus rykiminen ja ääntely tuntuu pahentuvan! varsinkin semmoset tilanteet jossa on ihmisiä enemmän tai jännittää niin ne pahenee paljon.. yritän koko ajan vetäytyä omiin oloihin ja miettinyt kaikke ratkasuja mutta kun en kehtaa mennä puhumaan asiasta, noh sitten olin noin 15vanha niin kuvioihin tuli alkoholi ja parin vuodenpäästä huumeet esim:kannabis, anfetamiini, kaikenmaailman lääkkeet, heroiini yms.. ihmeenkaupalla sain ilman hoitoa huumeet lopetettua, vaikka onneksi en niihin jäänyt riippuvaiseksi! ainut on alkoholi jota join aina sillein että sammuin mahd pian, useita kuukausia putkeen. nyt olen katkasuhoidossa alkoholista ja haluan lopettaa sen.. mutta en yksinkertasesti tiedä mitä teen näitten oireiden kanssa. nykyään olen enemmän omissa oloissa ja haluan tehdä asioita yksin että muut ei huomaisi oireita. itsemurha yrityksia on ollu kolme ja kaikki on johtunut siitä että pidän itseäni niin epäonnistuneena. syntyessä mulla oli ollut napanuora kaulan ympärillä ja oli ollut aivan sininen naama, luin jostain että se voi aiheuttaa vaurioita. en myöskään jaksa keskittyä kunnolla, koulut menneet pieleen yms. mulla olisi niin mahtava elämä edessä kun saisi apua jotenkin näihin oireisiin, on työpaikka pysyvästi 2 lasta yms en vaan jaksa itseäni tämmösenä! oon yrittänyt keksiä tilalle jotain muuta esim: kun tulee pakonomainen ääntelyn tarve niin yritin puristella käsiä nyrkkiin yms mutta ei mikään auta.. voi kun tähän olisi olemassa joku lääkitys! tutkimuksiin olen menossa lähi kuukausina mutta en ole kovin luottavaisella mielellä kun itseluottamus romahti jo vuosia sitten.. apu olisi enemmän kun tarpeeseen! MUTTA MUISTAKAA KAIKKI ETTÄ ALKOHOLI JA HUUMEET EIVÄT AUTA MISSÄÄN ASIASSA, EI MISSÄÄN!!!!!!!!!!!!!

• griee

Kannattaa hakea apua.

Minulla oli aika vaikeita pakko-oireita juuri tuolloin yläaste-lukioiässä... Melkeen suoraan itseasiassa kuin tuosta sun listastasi! Itse en ikinä kehdannut hakea apua, ja se kyllä harmittaa.

Ylioppilaskesänä pakko-oireet hiljaa haihtuivat itsestään pois, ja enää on jotain aika pientä jäljellä...

Luulen, että näissä oireissa on aika paljon kyse siitä, että ihminen yrittää saada kontrollia omaan maailmaansa ja tunteisiinsa.

• Tyttö -91

Voiko niistä pakko-oireista oikeesti päästäeroon?! Mä en vois ikinä kuvitella eläväni 'normaalia' elämää, eli niiku et ei tarvis tehä mitää noita pakkotoimintoja.
        Mulla niitä on ihan kokoajan, en jaksa, ahistaa niin paljon. Välil en voi muuta kun itkee vaan ku ahistaa kaikki. Mä en ymmärrä miks mun pitää tehä niitä ku ei niist oo mitää hyötyy, se on vaa pakko. Joskus ajattelen et jos jätän jonkun pakkotoiminnon tekemättä, tapahtuu jotai kamalaa, esim joku mun perheestä kuolee tms. Mun pitää tehä melkei kaikki asiat viisi kertaa (johtunee siitä että meijän perheessä on viis jäsentä, eli jos tekisin neljä kertaa, joku kuolis. Kuulostaa naurettavalta mut en voi sille mitää). Eli aamuisin puen vaatteet yleensä viis kertaa päälle ( ei joka aamu ). ym ym.
        Ja sit mun pitää kosketella joka paikkaa sillee tietyllä tavalla ja sit kaikki tavarat pitää järjestellä silleen 'oikein'. Ja kaikki tavarat ja muut pitää aina nostaa ilmaan, esim kun istun koneelle, pitää nostaa ilmaan kaikki pöydällä olevat kamat. Ja jääkaapille mennessäni minun on nostettava ilmaan kaikki jääkaapissa olevat ruuat. Olen vasenkätinen, m utta silti minun on tehtävä melkein kaikki asiat oikealla kädellä. Jossai vaiheessa yritin jopa opetellakirjoittamaan oikealla kädellä, mutta eihän siitä mitään tullut. Oikean käden pikkusormi on paras sormi joten AINA kun kosketan jotain tavaraa/ihmistä, minun on viimeiseksi kosketettava sitä oikean käden pikkusormella. Kaikki mitä ajattelen taiteen, on jotenkinpkkomielteistä. Ärsyttävin oire on se, kun olen käymässä nukkumaan, minulle saattaa tulla yhtäkkiä mieleen, että pitää mennä koskettamaa oikean käden pikkusormella s-marketin ovenkahvaa, koska en mukaviime kerralla koskettanut sitä niin (vaikka aivan varmasti kosketin, en voi lähteä mistään koskettamatta viimiseksi ovenahvaa oikean käden pikkusormella. ) Sitä on sitten vain lähdettävä vaikka keskellä yötä s-marketille. Jos näen kadulla esimerkiksi pullonkorkin, saatan ensin kävellä sata metriä sen ohi, kunnes yhtäkkiä on käännyttävä ympäri ja mentävä astumaan sen päälle oikealla jalalla. Tekstiviestit on näpyteltävä oikean käden pikkusormella (yllätys yllätys ), tätä tekstiäkin kirjoitan oikean käden pikkusormella. ÄRSYTTÄÄÄÄÄÄ. minun on PAKKO laskea kaikki, siis ihan kaikki! Kun luen jotain tekstiä, minun on laskettava kuinka monta sanaa siinä on. Kun sanon jotain, lasken automaattisesti monta sanaa siinä oli. Kun luen jotain kirjaa, minun on pakko laskea kaikkien sanojen kirjaimet, ja lauseiden sanat. Sen takia luen aika hitaasti kirjoja. Vaikkakin nykyään olen erittäin nopea laskemaan kaikkea, tiedän automaattisesti melkein jokaisen suomenkielisen sanan kirjainmäärän, olen tehnyt tätä jo kolme - neljä vuotta. Kaikkiaan pakko-oireita on ollut jo noin kahdeksan vuotta. Nyt vasta viimeisen vuoden aikana niistä on tullut niin ahdistavia, että tarvitsen apua. Voikohan näin pahoihin oireisiin auttaa esim joku terapia tai lääkkeet.

• 19v g

Suosittelen lopettamaan nuo.. muuten et niistä ikinä pääse eroon. Käsienpesu on ok! Puhtaus ja siisteys on ok, kunpa kaikki muutkin sen tajuaisivat, mutta oven tarkastaminen 7 kertaa ja nuo muut.. hillitse itseäsi!

• Minä vain...

On hankala lopettaa, jos näistä jutuista on tullut arkipäivää - onhan niitä tehnyt jo monia vuosia. Ei se tapahtu 'tosta noin vaan', tarvitsen paljon itsensä kontrolloimista, että saan jätettyä tekemättä jotain juttuja.

• kokemuksesta löytyy
        Minä vain... kirjoitti:

On hankala lopettaa, jos näistä jutuista on tullut arkipäivää - onhan niitä tehnyt jo monia vuosia. Ei se tapahtu 'tosta noin vaan', tarvitsen paljon itsensä kontrolloimista, että saan jätettyä tekemättä jotain juttuja.

Pakko-oireet ja pakkoajatukset johtuvat aina jostakin syystä. Ihmisen sisällä on joku kompleksi, joka aiheuttaa syyn käyttäytyä tällä tavalla. Itse olen nyt 17 ja kärsinyt todella vakavista pakko-ajatuksista ja -oireista, mutta käsittelemällä oireiden SYYT pääsin niistä eroon. Koska pakko-ajatuksista on tullut eräänlainen tottumus, reagoin stressiin yhä pakko-oireisesti. Mutta taas kun käsittelen ongelman / puran stressin, oireet lähtevät.

Jos on vaikea elämäntilanne, on monia tapoja joilla se purkautuu: anoreksia, pakko-oireet, masennus ja psykoosi esimerkiksi.

Koittakaa mennä - se on todella tuskallista - ongelmaan. Se auttaa, oireille ei siten ole enää tarvetta. Hakekaa apua inhottaviin tilanteisiin. Koulukiusattuna tiedän, että koulukiusatun pitää ÄLÄHTÄÄ ja vaatia stoppi. Se on vaikeaa, tiedän kokemuksesta. Vielä vaikeampaa voi olla alkoholistiperheessä oman edun vaatiminen, tai avun hakeminen. Mutta uskokaa, että se kannattaa! Etsikää joku joka kuuntelee.

Muistakaa, että voitte vapautua oireistanne. Itse muistan myös monia reissuja ties kuinka kauas, lähdin varmistamaan jotain asiaa. Ja kaikenlaista ahdistusta. En ollut itse asiassa kykeneväinen käymään ulkona 2 kk oireiden vuoksi.

Muistaa myös, että pakko-oireisuus on yhdistetty keskivertoa korkeampaan älykkyyteen. Älkää hävetkö oireita, se ei auta - mutta turha niistä on tuon äly-yhteyden takia olla ylpeäkään. Ne rajoittavat elämää-

PS. sinä joka sanoit "rajoita, lopeta tuo" tytölle -92, et tiedä ollenkaan mistä puhut. Ei sairautta voi lopettaa vain päättämällä. Siinä tarvitsee käsitellä ongelma ja ratkaista sen syyt. Ja surra. Sitten oireet lähtevät.

• Minä vain...
        kokemuksesta löytyy kirjoitti:

Pakko-oireet ja pakkoajatukset johtuvat aina jostakin syystä. Ihmisen sisällä on joku kompleksi, joka aiheuttaa syyn käyttäytyä tällä tavalla. Itse olen nyt 17 ja kärsinyt todella vakavista pakko-ajatuksista ja -oireista, mutta käsittelemällä oireiden SYYT pääsin niistä eroon. Koska pakko-ajatuksista on tullut eräänlainen tottumus, reagoin stressiin yhä pakko-oireisesti. Mutta taas kun käsittelen ongelman / puran stressin, oireet lähtevät.

Jos on vaikea elämäntilanne, on monia tapoja joilla se purkautuu: anoreksia, pakko-oireet, masennus ja psykoosi esimerkiksi.

Koittakaa mennä - se on todella tuskallista - ongelmaan. Se auttaa, oireille ei siten ole enää tarvetta. Hakekaa apua inhottaviin tilanteisiin. Koulukiusattuna tiedän, että koulukiusatun pitää ÄLÄHTÄÄ ja vaatia stoppi. Se on vaikeaa, tiedän kokemuksesta. Vielä vaikeampaa voi olla alkoholistiperheessä oman edun vaatiminen, tai avun hakeminen. Mutta uskokaa, että se kannattaa! Etsikää joku joka kuuntelee.

Muistakaa, että voitte vapautua oireistanne. Itse muistan myös monia reissuja ties kuinka kauas, lähdin varmistamaan jotain asiaa. Ja kaikenlaista ahdistusta. En ollut itse asiassa kykeneväinen käymään ulkona 2 kk oireiden vuoksi.

Muistaa myös, että pakko-oireisuus on yhdistetty keskivertoa korkeampaan älykkyyteen. Älkää hävetkö oireita, se ei auta - mutta turha niistä on tuon äly-yhteyden takia olla ylpeäkään. Ne rajoittavat elämää-

PS. sinä joka sanoit "rajoita, lopeta tuo" tytölle -92, et tiedä ollenkaan mistä puhut. Ei sairautta voi lopettaa vain päättämällä. Siinä tarvitsee käsitellä ongelma ja ratkaista sen syyt. Ja surra. Sitten oireet lähtevät.

Kuten ensimmäisessä viestissä sanoin, olen kärsinyt pakko-oireista jo vuosia. Kaikkein hurjinta on, että nyt kun ymmärsin, että pakko-oireet eivät ole häpeämisen aihe, eikä niiden tekemättä jättäminen vahingoita ketään, olen pystynyt hallitsemaan niitä. En pese käsiä niin usein, oven tarkastan kerran kunnolla ja eri esineiden koskettaminen on jäänyt pois. Uskomattoman helpottavaa, kun elämä ei enää riipu pakko-oireista. Joskus niitä silti ilmenee, muttei niin paljoa.

Kiitos kuuluu myös teille, kiitos kun kerroitte omia tarinoitanne :)

- Alkup. kirjoittaja

• fgfgj

mulla kans jonkinsortin pakko-oireita. Nyt tosiaan vasta olen tiedostanut. Mm nuotion tekeminen. Joka yö pitää tehdä nuotio ja nautin istuskella yksin nuotin ääressä pimeässä metsässä. En nyt tiedä onko tämä sellaista mitä täällä muilla on. Mutta mulle tosta tulen tekemisestä on tullut ihan must.

• moi00

Elikkä oon nyt 10v. Mullaki on sellasii pakko oireita että esim jos kosketan jotai esinettä mun pitää koskettaa toisella kädellä ettei tapahdu mitään kamalaa. Oikeesti mutta en halua kertoo siitä kenellekkään. Ne ovat rasittavia. On aina pakko valita joku ilosen värinen pyyhe koska jos on punanen ja se on vähä veren värinen nii pitää heti että en saa käyttää tuota muuten vaikka en ees haluu sanoo. Mut onneks on muita,huolestuin jo että oon ainoo. Se rohkaisee että on muitakin.

• Gazellina

Pakko-oireista voi päästä eroon.
      Mutta se vaatii aikaa.
      En suosittelisi nykyajan mainstream-kirjallisuutta, koska ne kertovat vain pinnallisen puolen pakko-oireista.

Minä uskon henkisiin asioihin, ja kerran tein meditaatiota.
      Ajattelin, että nyt keskityn kokonaan pakko-oireideni poistamiseen.

Yhtäkkiä pakko-oireeni näyttäytyivtä symbolien muodossa.
      Ne olivat kuin kiviä.

Meditaatiossa pääsin katsomaan kivien sisälle.

Jokaisen kiven sisällä oli valhe.

Minun kivieni sisällä luki "vanhempani rakastavat toisiaan".

Olen siis pienestä pitäen joutunut pakottamaan itseni ajattelemaan, että vanhempani rakastavat toisiaan, vaikka on ihan selvää, että he eivät rakasta toisiaan.

Kun näin näiden pakko-oireiden sisälle, ymmärsin, että ne eivät ole pahoja.

Toivon teille kaikille voimia pakko-oireidenne selvittämiseen.

Hyvää kevättä.

• nuorten puolesta

Selviä pakko-oireita sinulla on. Omalla tyttärelläni on nimittäin hyvin samantapaisia, vaikkakin vielä monimuotoisempia ja vaikeampia. Hänellä on lääkitys ja hän käy säännöllisesti kognitiivisessa käyttäytymisterapiassa, joskin tulokset eivät ole olleet ainakaan vielä kovin hyviä, toki monia oireita on saatu pois, mutta uusia on tahtonut tulla tilalle. Tosi kunnioitettavaa, että olet oppinut kontrolloimaan oireitasi. Uskon, että pystyt pääsemään oireistasi, koska sinulla on todellista halua ja motivaatiota siihen. Kannattaisi varmaan kuitenkin hakeutua terapiaan (Kela tukee sitä), niin voisit päästä oireistasi nopeammin eroon. Kaikkea hyvää elämääsi ja uskoa paranemiseen.

• nilkkulotta

Mitä mieltä olette siitä, että "pakotetaan pois" tietyistä, muita perheenjäseniä haittaavasta pakko- oireesta, esim. piilottamalla asiaan kuuluvia tavaroita. Meillä yksi perheenjäsen käyttää päivässä paketillisen wc-paperia, lukemattoman määrän pyyhkeitä puhdistaakseen pintoja- tämä aiheuttaa sen, että wc- pönttö on tukossa päivittäin, likapyykkikori pursuu pyyhkeitä (pyyhkeet lopuu muilta perheessä..)Itse oireilija ei pese pyykkiä, eikä selvittele tukkoista pönttöä. Alkaa vaan väsyttää, todella väsyttää tuo päivittäinen vahtiminen, puhuminen rationaalisesti mitä tuo tekeminen aiheuttaa. Tuli vaan mieleen piilottaa pyyhkeet ja paperit....

• Mies77

Näin omalla kohdalla jälkikäteen harmittaa se etteivät vanhemmat laittaneet minua ajoissa hoitoon ja siitä sai silloin koko perhe kärsiä turhan pitkään. Vähän hankalaa on piilottaa sellaista jota muutkin tarvitsevat päivittäisessä elämässä, eikä se pidemmän päälle ole ratkaisu.

• "hieman syrjäytynyt"

Mulla on myös jotain oireita ovien renkkaus, tavaroiden laittaminen johonkin tiettyyn paikkaan, joku sanoi jo keskustelussa jos pullonkorkki on maassa kävelelen jonkun matkaa ohi ja ajatuksiini tulee yhtäkkiä: käy tallaamassa sen päälle.... Ärsyttävää! Mistä hoitoa nopeasti ennenku pahenee?

• Minä

Minullakin on eräs kiusallinen pakko-oire; päänahassa on jotain näppyjä, joita on pakko näpräillä kun katson tv:ta tai olen läppärillä. Näprään niin kauan, että ne kipeytyvät ja ovat aivan puanisia tai vuotaa verta.

• Miepä

Minullakin on pakko-oireita että esimerkiksi minun pitää laittaa joku tavara hyvin, tai minun pitää toistaa jotain liikettä, esimerkiksi kun juon vettä ja lasken vesilasin pöydälle minun pitää laskea se kolme kertaa pöydälle ennenkuin "saan" lopettaa. Ja numero kolme on juuri se kuinka monta kertaa minun pitää toistaa jokin asia. En tiedä miksi se on juuri numero kolme. Se vain on. Ja kun kuuntelen radiota autossa volumen pitää olla joko kahdeksalla tai kympillä. Ei millään muulla. Telkkarissa sen pitää taasen olla 80 tai 25. Minunkin on pitänyt pestä käsiä jatkuvasti,mutta nykyään se on vähentynyt. Joitakin pakko-oireita on myös kadonnut. Olen myös oppinut hallitsemaan pakko-oireitani. Minulla on viikossa yksi- tai pari kertaa todella ahdistavia päiviä, milloinka pakko-oireet tulevat voimakkaampina ja niitä tulee enemmän. Myös kirjaa lukiessani minulla saattaa tulla että minun pitää lukea joku sana tai lause jokunen kerta kunnes saan siirtyä seuraavalle sivulle. Onko muilla samanlaisia pakko-oireita kuin minulla?

• mä vaan

Samanlaisia on ja joskus nuorempana minulla oli myös tuo numero 3!!! Kaikkea mitä tein, piti tehdä kolme kertaa! Sittemmin se häipyi mutta muita juttuja on tullut tilalle...

• Oudot oireet ...

Vastaan vähä myöhään 3 vuotta myöhemmin:D mut siis tajusin nytten vasta että 9-10vuotiaana mul oli pakko oire että mun piti kattoo jokanen vaate minkänoli käyttäny päiväl et oliks se puhdas. Kun en jaksanu yksin niin katsoin äitini kanssa niitä kahdestaan ja joissain vaiheessa isäni tuomitsi minut siitä. Pääsin siitä eroon, jutta uusia on tullut tilalle esim. pitää kosketellä ja tallata kaikkia asioita onnen numeroni verran tai esim. ajattelen että muuten kuolen yöllä. Mutta se asia on helpottanut että ajattelen päinvastoin. Esim jos kosket mihinkään tavaraan niin käy jotain pahaa ja niin olen lopettanut hetkeksi nämä oireet. Ne ovat jostain syystä tulleet takaisin, mutta olen nyt tänään ajatellut että en vain tee mitään pakko oiretta vaikka se tuntuisi pahalta. Minulla on myös pitkään kestänyt pelko pyörtymisestä, se alkoi kun menimme sairaalaan ja olin tippunut trampoliinilta ja satuttanut käteni. Hoitajja käänteli kättäni ja totesi että siinä ei ollut mitään. Äitini joka oli istunut tuolilla ja katsonut kun kättäni käänneltiin pyörtyi eteeni vaikkei käteen sattunutkaan mitään. Siitä asti olen pelännyt että itsellenikin käy samoin ja ne ovat esiintyneet esim. bussissa. Pelkään että pyörryn ihmisten eteen. Näitä on kyllä vaikei lopetta, mutta en usko että ne ovat pakko oireita, vaan jonkunlainen trauma ja pelko pyörtymisestä. Äitini sanoi hyvän keinon, että minun pitää ajatella tällaisessa tilanteessa että olen jo niin monta kertaa ns. yrittänyt pyörryttää itseäni koska alan hengittämään huonommin jne. mutta en ole koskaan pyörtynyt, enkä tule pyörtymään.

Mutta voimia sinulle ! :)

• samanlainen 14v

No jooo, mullakin on lieviä pakko-oireita... elikkäs:

- sormia pitää puristella niin että ne ovat "sivuttain" kiinni toisissaan
      - kun ajaa pyörällä, niin kämmenen pitää olla ihan tiukasti ohjaustangossa kiinno ja sormia pitää liikutella
      - välillä on pakko pyyhkiä kämmenellä tietokoneen näyttöä ja näppäimistön reunoja
      (en koita puhdistaa niitä)
      - silmät pitää puristaa tiukasti kiinni
      - selkä pitää naksauttaa joka päivä

olen normaali :) Kai xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3955
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      87
      1939
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1821
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1432
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      53
      1420
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      132
      1348
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1292
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1176
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1043
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      114
      1033
    Aihe