Ovi lukkoon vai lukitsematta?

.Maalaisjärki.

Jätättekö asuntonne oven lukitsematta? Tuskin, siitä ei hyvää seuraisi. Miksi sitten käytätte avoimen koodin ohjelmia. Nimikin jo sen kertoo, suljettuun ei kukaan ulkopuolinen pääse mutta avoin on kaikkien sorkittavissa.

Avoin koodi on ollut kova sana kännykkälaitteissa, jos se olisi turvallista niin miksipä turvaongelmat ovat räjähtäneet käsiin?
"Mobiililaitteissa käytettävien turvaohjelmien myynti nousi 118 prosenttia vuodesta 2007 vuoteen 2008"
http://www.digitoday.fi/mobiili/2009/07/09/kannykoiden-turvasovellukset-kovassa-kasvussa/200916017/66

Suljettu = turvattu ja vartioitu. Avoin = vailla suojaa!

15

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • himassa... ;-)
      Ja se suljetun JA avoimen ero... windows = haitakkeet ==> kymmeniä, ellei satoja miljoonia kappaleita!
      OS järjestelmät = haitakkeet ==> no joo, onhan niitä, mutta vähän!
      ;-)

    • trollaattori..

      Vaikka pistäisitkin ovesi lukkoon niin osaava varas tulee siitä silti niin että heilahtaa.

    • teltan tasoa ;)
    • tota.....

      "Suljettu = turvattu ja vartioitu. Avoin = vailla suojaa!"

      Suljetusta koodista ei tiedä kuin koodaaja mitä pommeja seassa on. Suljetun voit jopa sinä tarkastaa, muuttaa, kääntää ja käyttää. Yritäppäs tarkastaa suljettua koodia. Et edes pääse käsiksi siihen saati muuttamaan.

      • ---lll--

        Tuo on avoimen koodin puolestapuhujilla varsin typerä argumentti:

        "Suljetun voit jopa sinä tarkastaa, muuttaa, kääntää ja käyttää. Yritäppäs tarkastaa suljettua koodia."

        Kuinkahan monelta onnistuu/koodista mitään ymmärtää, aika harvoilta. Peruskäyttäjälle on ihan sama onko koodi suljettua vai ei... on vain luotettava siihen.

        Kuinka usein sinä tutukit käyttämiesi ohjelmien koodin uhkien varalta?


      • oobetimer
        ---lll-- kirjoitti:

        Tuo on avoimen koodin puolestapuhujilla varsin typerä argumentti:

        "Suljetun voit jopa sinä tarkastaa, muuttaa, kääntää ja käyttää. Yritäppäs tarkastaa suljettua koodia."

        Kuinkahan monelta onnistuu/koodista mitään ymmärtää, aika harvoilta. Peruskäyttäjälle on ihan sama onko koodi suljettua vai ei... on vain luotettava siihen.

        Kuinka usein sinä tutukit käyttämiesi ohjelmien koodin uhkien varalta?

        Avoin koodi = enemmän kehittäjiä, bugit korjataan nopeasti..

        Suljettu koodi = vähän kehittäjiä, "Tsernobyl-ilmiö"..

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Avoin_lähdekoodi#Suljetun_ja_avoimen_l.C3.A4hdekoodin_ero


      • paljastuisiko
        ---lll-- kirjoitti:

        Tuo on avoimen koodin puolestapuhujilla varsin typerä argumentti:

        "Suljetun voit jopa sinä tarkastaa, muuttaa, kääntää ja käyttää. Yritäppäs tarkastaa suljettua koodia."

        Kuinkahan monelta onnistuu/koodista mitään ymmärtää, aika harvoilta. Peruskäyttäjälle on ihan sama onko koodi suljettua vai ei... on vain luotettava siihen.

        Kuinka usein sinä tutukit käyttämiesi ohjelmien koodin uhkien varalta?

        ei kaikkien tarvitsekaan lähdekoodeja ymmärtää. riittää että yksi ymmärtää ja paljastaa jos sinne on ujutettu jotain epämääräistä.
        ja yleensä linuxin ohjelmat on tehty c:llä tai C :lla. se on rakenteeltaan aika simppeliä jokaisen oppia.


      • V.P. Lehto
        paljastuisiko kirjoitti:

        ei kaikkien tarvitsekaan lähdekoodeja ymmärtää. riittää että yksi ymmärtää ja paljastaa jos sinne on ujutettu jotain epämääräistä.
        ja yleensä linuxin ohjelmat on tehty c:llä tai C :lla. se on rakenteeltaan aika simppeliä jokaisen oppia.

        Minä vähän luulen että jos eteesi lyödään tehtävä tehdä C-koodilla ohjelma, ei se ole ihan helppoa. C:hen verrattuna C-Builder, Visual C ja Delphi ovat huomattavasti helpompia.


      • Penguin
        V.P. Lehto kirjoitti:

        Minä vähän luulen että jos eteesi lyödään tehtävä tehdä C-koodilla ohjelma, ei se ole ihan helppoa. C:hen verrattuna C-Builder, Visual C ja Delphi ovat huomattavasti helpompia.

        Eihän väitteenä ollutkaan että C olisi maailman helpoin kieli. Minä väittäisin että Turbo Pascal suomenkielisillä kirjastoilla olisi teikäläiselle vielä helpompaa, mutta se ei silti välttämättä ole yhtä hyvä.

        Eikä kyseessä ollutkaan ohjelman teko, vaan lukeminen, mikä on helpompaa.

        Sitäpaitsi...

        #include
        int main()
        {
        printf("Hello World/n");
        return (0);
        }

        Helppoa kuin mikä. Onko tuo helpompaa noilla mainitsemillasi?


      • Penguin
        Penguin kirjoitti:

        Eihän väitteenä ollutkaan että C olisi maailman helpoin kieli. Minä väittäisin että Turbo Pascal suomenkielisillä kirjastoilla olisi teikäläiselle vielä helpompaa, mutta se ei silti välttämättä ole yhtä hyvä.

        Eikä kyseessä ollutkaan ohjelman teko, vaan lukeminen, mikä on helpompaa.

        Sitäpaitsi...

        #include
        int main()
        {
        printf("Hello World/n");
        return (0);
        }

        Helppoa kuin mikä. Onko tuo helpompaa noilla mainitsemillasi?

        includeen siis


      • onkin
        ---lll-- kirjoitti:

        Tuo on avoimen koodin puolestapuhujilla varsin typerä argumentti:

        "Suljetun voit jopa sinä tarkastaa, muuttaa, kääntää ja käyttää. Yritäppäs tarkastaa suljettua koodia."

        Kuinkahan monelta onnistuu/koodista mitään ymmärtää, aika harvoilta. Peruskäyttäjälle on ihan sama onko koodi suljettua vai ei... on vain luotettava siihen.

        Kuinka usein sinä tutukit käyttämiesi ohjelmien koodin uhkien varalta?

        mahdollisuudesta. Avointa koodia on kenen tahansa mahdollisuus tutkia ja muuttaa. Suljettua koodia ei pääse edes pyynnöstä näkemään. On vain luotettava siihen. Samaan tapaan kuin ostetaan sika säkissä.


    • Ostaisitko rakennuksen, et tiedä kuin ulkonäön? Avoimessa koodissa saat talosta piirustukset ja rekennus selostus mukaan niin tiedät mitä korjata ja tiedät miten se on tehty.

      Suljetussa koodissa saat paperiset ulkokuoret. Valmistaja lupaa terästä mutta et pysty tarkistamaan sitä onko se sitä todella?

    • V.P. Lehto

      ...sitä vanhaa viisautta että LUKOT OVAT VAIN REHELLISIÄ IHMISIÄ VARTEN?

      Windowsin ollessa kyse on avain sama mitä palomuureja ja virustorjuntoja pannaan päälle, todelliset varkaat tulevat sisään heittämällä...Siinä ei paljon Pentin palomuurit pysy pystyssä. Pentti jää paloämpärinsä kanssa perskarvat palaneena ihmettelemään kuin tuli on taas työnsä tehnyt.

    • Maalaisjärki on ainakin tuon heinäpuntin horinoiden perusteella aika olematonta. Se on se pelottava open source -mörkö joka on niin ylivoimainen että pitää satujakin keksiä.

      Kerros nyt miten sorkit vaikka vaikka minun koneellani olevaa avointa koodia.

      • Penguin

        Miten lähtisit sorkkimaan esimerkiksi Firefoxin koodia? Voidaan helposti varmistaa että koodi täsmää alkuperäisen Firefoxin kanssa.

        On myös erittäin helppoa tarkistaa onko joku laittanut vaikka pari riviä haittakoodia Linuxin sisään, käyttävät nimittäin versionhallintaa ja muutokset tarkistetaan kyllä. Toki aloittaja tietää mikä on versionhallinta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe