Varmistelen vähän etten tule tekemään mitään typerää ja jää ilman ansiosidonnaista koulutusrahaa/ päivärahaa loparit otettuani.. eli olisiko kellään väkevää näkemystä seuraavaan:
Olen ns työttömyysuhan alaisena nykyisessä työpaikassani ja hakemassa työvoimakoulutukseen ihan muihin hommiin.
Täytän koulutukseen pääsyn ehdot ja näyttäisikin siltä että todennäköisesti tulen hyväksytyksi mukaan piakkoin valintakurssin jälkeen - ja tällöin siis irtisanoudun välittömästi nyk. työstäni.
Ainut ongelma on nyt enää tuo 1 kk irtisanomisaika joka pitäisi vielä virua työpaikalla vaikka tuona aikana jo olisi oltava kiireesti 'koulun penkillä'.
Siis kannattaako rikkoa sopimusta ja häipyä työpaikalta ennenaikaisesti (jos lyhyempi irtisan. aika ei enää vaan ole neuvoteltavissa työnantajan kanssa), vai tuleeko tästä muitakin ongelmia kuin vain viim. poissaoltujen viikkojen saamatta jäämä palkka?
Siis lähinnä haettavaksi tulevan koulutusrahapäätöksen/ ansiosidonnaisen päivärahan saamisen suhteen (joiden hakuprosessissa esitettävä myös viim. työtodistus - josta ilmenisi että olen 'rikkonut sopimusta')
???
irtisanoutuminen ja irtisanomisajasta piittaamattomuus
2
563
Vastaukset
Jos työnatajasi on sinut jo laittanut irtisanottujen "listalle", sinulle on siis annettu vähintään suullinen, mutta henkilökohtainen ilmoitus, että olet uhan alla.
(Näin minulle kävi viime vuonna, ei mitään lappua annettu, ainoastaan suullisesti.)
Tämän perusteella uskon, että työnantajasi päästää sinut menemään ilman, että sinun tulisi olla töissä irtisanomisaikaa.
En osaa sanoa, miten käy irtisanomisajan palkan kanssa, kun lähdet heti, mutta sen voi selvittää liitosta.
(Itse sain uuden työpaikan, ja "pakotin" työantajan irtisanomaan minut otin paketin 6kk palkka lomat rahana - tietysti työnantaja ei tiennyt uudesta paikastani...)- '''''''''
''Täytän koulutukseen pääsyn ehdot ja näyttäisikin siltä että todennäköisesti tulen hyväksytyksi mukaan piakkoin valintakurssin jälkeen - ja tällöin siis irtisanoudun välittömästi nyk. työstäni.''
Nykyisenä työttömyysaikana ei ole ollenkaan taattua, että koulutukseen pääset.
Irtisanoutuminen johtaa työkkärin taholta 3 kk:n karenssiin. Tosin koulutuksen ajalta saisit koulutustuen normaalisti karenssista huolimatta, siis saman, minkä saisit ilman karenssiakin.
''Siis kannattaako rikkoa sopimusta ja häipyä työpaikalta ennenaikaisesti (jos lyhyempi irtisan. aika ei enää vaan ole neuvoteltavissa työnantajan kanssa), vai tuleeko tästä muitakin ongelmia kuin vain viim. poissaoltujen viikkojen saamatta jäämä palkka?''
Teoriassa sinulla olisi korvausvelvollisuus työantajan suuntaan, jos sopimatta työpaikaltasi haihdut ilman irtisanomisaikaa. En tiedä sitten, että miten käytännössä työantaja lähtisi korvausoikeuttaan toteuttamaan. Lomakorvausrahat luultavasti kuitenkin menettäisit irtisanomisajan palkkaa vastaavalta osin.
Ehkä se pahin ongelma olisi työtodistuksen kanssa. Ja siinä, että jos haet toista paikkaa, mahdollinen uusi työantaja todennäköisesti soittelee entiselle työantajallesi ja tuskin hän kovin mairittelevaa arviota antaisi siinä tilanteessa, että häipyisit sopimatta ilman irtisanomisaikaa. Tuollaisella voi olla vuosien seuraukset. Tiedän tuon tuttavani kohtalon perusteella.
''Siis lähinnä haettavaksi tulevan koulutusrahapäätöksen/ ansiosidonnaisen päivärahan saamisen suhteen (joiden hakuprosessissa esitettävä myös viim. työtodistus - josta ilmenisi että olen 'rikkonut sopimusta')''
Ei tuo koulutusrahapäätökseen vaikuta. Sen sijaan karenssin vuoksi et ennen mahdollisen koulutuksen alkamista saisi päivärahaa.
Kannattaa siis päästä työantajan kanssa sopimukseen työsuhteen päättymisestä koulutuksen alkaessa.
Tuossa vielä työsopimuslain korvauspykälä:
Irtisanomisajan noudattamatta jättäminen
Työnantajan, joka on irtisanonut työsopimuksen noudattamatta irtisanomisaikaa, on maksettava työntekijälle korvauksena täysi palkka irtisanomisaikaa vastaavalta ajalta.
Työntekijä, joka ei ole noudattanut irtisanomisaikaa, on velvollinen suorittamaan työnantajalle kertakaikkisena korvauksena irtisanomisajan palkkaa vastaavan määrän.
Jos irtisanomisajan noudattaminen on laiminlyöty vain osittain, korvausvelvollisuus rajoittuu noudattamatta jääneen irtisanomisajan osan palkkaa vastaavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923392
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342604- 802393
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402046Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil391614