kokemuksia omilleen muutosta?

hufi

kertoisitteko omia kokemuksianne siitä, kun muutitte omillenne? Miltä se tuntui alussa? Miten rahat riittivät? Ja miten opiskelujen ohella pystyitte hoitamaan raha-asiat ja muut asumiseen liittyvät asiat? mitä ostitte uuteen asuntoonne välttämätöntä?
Itse olen 17-vuotias lukiolainen ja asun tällä hetkellä äitini kanssa. Käyn samassa kaupungissa koulua, mutta olen pitkään haaveillut omilleen muutosta. näettekö mulla mitään mahdollisuuksia selviytyä omillani. Vanhempani ovat luvanneet auttaa hieman, mutta ei niilläkään hirveästi ole ylimnääräistä antaa.

12

6516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • einiinhyviä

      Muutin pois kotoa 16-vuotiaana lukiolaisena kun itsenäistymisen tarve oli suuri. Koulu oli mennyt siihen asti hyvin ja meni vähän aikaa, mutta sitten kun ei ollut enää sitä äitiä käskemässä, niin alkoi kummasti tulla lintsauksia enemmän ja enemmän. Nälkäkin oli jatkuvasti ja kärsin anemiasta. Lopulta tipahdin joistakin aineista kokonaan ja masennuin.

      Rahat loppuivat aina ennen kuin sain opintotukea. Se lukiolaisen tuki on tosi pieni. Muutin aikuislukion puolelle ja yritin käydä päivällä töissä, mutta se oli tosi raskasta. Aikuislukiossa näki myös monia tosi säälittäviä tapauksia, jotka dokaili ja sekoili ja joitten elämä muutenkin meni aika huonosti. Aika monella jäi se lukio kesken. Oli siellä tietysti fiksujakin, mutta ne oli yleensä vanhempia ja perheellisiä niin ei oltu niin kovin paljoa tekemisissä niitten kanssa.

      Lopulta äitini suostutteli minut muuttamaan takaisin kotiin ja kirjoitin aika hyvin kuitenkin. Jos olisin jäänyt asumaan omilleni, niin en olisi varmaankaan koskaan kirjoittanut ylioppilaaksi, se on niin rankka kokemus muutenkin ettei sitä jaksa, jos pitää käydä töissä ja huolehtia kaikista muistakin asioista. kotona on kuitenkin aika monia etuja, kuten ettei tarvitse itse maksaa laskuja, ruokaa löytyy useimmiten jääkaapista eikä tarvitse mennä kauppaan, ja vaatteita saa kun pyytää.

      Kotitöitten tekemiseenkin suhtautuu täysin eri tavalla sitten kun on välillä vuoden verran rittänyt itse tehdä kaiken. On niin helppoa vaan joskus tyhjentää tiskikone ja ripustaa pyykit, kun ei kuitenkaan itse tarvitse joka päivä tiskata ja aina itse pestä kaikkia vaatteita.

      Valitettavasti tiedän, että yleensä ihmiset haluavat itse tehdä omat virheensä ja vain harva oppii toisten virheistä. Suosittelen kuitenkin, että käy se lukio kotoa ja muuta vasta sitten omillesi.

      • hufi

        kiitti kun kerroit noista huonommista puolista :)


      • Minävaan....91--

        Kannattaa tosiaan miettiä sitä omaa opiskelua ja tavoitteita, että riittääkö aika oman kodin ylläpitämiseen ja asioiden hoitamiseen opiskelun ohella. En sanoisi niin jyrkästi kuitenkaan, että ei kannata muuttaa jos käy lukiota. Se riippuu henkilöstä, että mikä on opiskelumoraali tai että miten ylipäätänsä pärjää koulussa. Jos koulu sujuu hyvin ja luulee, että pystyy opiskelemaan ihan hyvin, vaikka asuisikin yksin niin en näe estettä opiskelun osalta. Kannattaa muistaa, että jos ei käy koulussa ei tule tukirahojakaan.

        Itse muutin pois 17- vuotiaana. Minulla on kaksoistutkinto eli työtä riittää koulussa. Lemmikkejä on kissoja ja koira akvaario. Rahat on välillä tiukoilla, mutta onneks äiti on reilu ja auttaa tarvittaessa. Kuitenkin oon viime aikoina oppinu pitämään taloudesta paremmin huolta eikä oo tarvinnu vaivata äitiä tai isää ollenkaan.

        Se kuinka rankaksi oman elämän aloittamisen tekee riippuu omista periaatteista ja tottumuksista. Teetkö ruoan alusta alkaen itse vai ostatko valmisruokaa. Kuinka usein siivoat, annatko paikkojen pölyyntyä ja tisikien kerääntyä vai pidätkö kodin siistinä koko ajan. Omasta mielestäni ei saisi laiminlyödä vuokranmaksua tai muiden laskujen maksamista(sähkö,vesi, netti tosin jotkin noista saattaa sisältyä vuokraan). Pakolliset ja viralliset jutut täytyy pystyä hoitamaan! Se on merkki kypsyydestä ja siitä, että ihan oikeasti on valmis elämään yksin. Vastuuta EI pidä mennä työntämään kokonaan vanhempien niskaan. Neuvoja ja apuja voi tietenkin kysyä vanhemmilta kun eihän kukaan ole seppä syntyessään.

        Kotona äiti pesi pyykit ja tein oikeastaan liian vähän kotitöitä, mutta äiti olisi toki voinut kysyä apua enempi. Ahkera kuitenkin olen ja tiesin, että kun muutan omaan kämpään niin vastuuta ja työtä riittää. Lemmikkien kohdalla olin jo tottunut tekemään työtä joten niiden osalta rahallinen puoli on ainoa mikä on tuonut lisätaakkaa. Mutta olen nyt oppinut nipistämään kaikki turhat menot pois. Karkit, limsat, alkoholit ym. pois. Rahankäyttö tulee olla hallittua. Mutta valitettavasti sossun luukulle sitä on välillä jouduttu menemään. Välillä inhottaa kun pitäs pestä pyykit ja tiskata astiat, mutta asiat ei hoidu ihmettelemällä vaan on hoidettava hommat pois alta. Pitää kuitenkin saada puhtaita vaatteita ja eikä kannata antaa kodin muuttua sikolätiksi.

        Koulun osalta pitää muistaa, että jos asuu yksin niin ei ole kukaan varalla herättämässä jos herätyskello ei toimi. Siksi kannattaa hankkia joko kaksi herätyskelloa tai pitää torkkutoiminto päällä. Aikaa pitää osaa jaotella siten, että on aikaa tehdä läksyt ja muut koulutyöt. Itse huomasin, että stressaavaa on jos ei ole ruokaa kaapissa kun tulee koulusta. Siksi kannattaa suunnitella ne ruoka-asiat hyvin. Ruokaa voi tehdä isomman satsin kerralla ja laitta pakkaseen osan.

        Toki yksinasumisessa tulee ne positiiviset puolet!Oma rauha, ei ketään valittamassa ja voi kutsua kavereita ilman, että pitää vanhemmilta kysyä lupaa tai että vanhemmat määrittelisi milloin kaverien pitää lähteä. Minusta tuntui tosi ihanalta jos oli ärsyttävä koulupäivä niin oli se oma koti johon voi mennä omaan rauhaan ilman että siellä on muita. Tietenkin omia pieniä pippaloita voi pitää kunhan muistaa ettei häiritse naapureita. Jos tykkää kovasti juhlia niin kannattaa oikeasti viimeistään siinä vaiheessa miettiä jos tulee eka varoituslappu, että haluaako saada häädön vai pistää itsensä ruotuu.

        Täytyy kuitenkin muistaa, että yksinasuminen voi jollain tapaa vähentää tai rajoittaa sosiaalista elämää. Aikaa ei välttämättä kavereille ole yhtä paljon kuin aikaisemmin. Ei kannata missään nimessä kuitenkaan eristäytyä vaan pyrkii pitämään ne sosiaaliset kontaktit. Mutta itse ehdottomasti pidän tärkeänä, että kaikki asiat on hoidettu, varsinkin lemmikkien asiat ennen kavereita ja muita vapaa-ajan juttuja. Jos on rahaa vaativia harrastuksia niin voi olla, että osasta joutuu luopumaan. Ne opintotukisummat kun eivät päätä huimaa. Siksi ei kannata lainata kavereille rahaa ollenkaan. Sen periaatteen otin, koska olen nyt omasta kaveripiiristä kuullut kun ei ole rahojen takaisinmaksu onnistunut ihan helposti.

        Kaikkiin rutiineihin tottuu ja siinä muutaman kuukauden jälkeen saattaa asiat sujua jo helposti. Riippuu tietenkin henkilöstä. Kaikkenlaista keittiötarviketta(kattilat, tiskiharja, pesuaineita, siivousvälineitä jne.) tuolia, mattoa, pölynimuri ym. voi joutua hankkimaan ellei kotonta saa mukaan jotain. Itse tyhjensin oman huoneeni kokonaan kun muutin pois joten sain aika paljon huonekaluja tänne. Oli meillä ylimääräisiä tuoleja joten niitäkin sain mukaan. Kirpputorilta löytyy ja tupaantulijaislahjoinakin saattaa saada jotain hyödyllistä. Ajan myötä sitä huomaa, että mitä puuttuu. Mutta riippuu henkilöstä että mitä tarvitsee ja mitä ei. Mikro on tosi hyvä juttu kiireisinä päivinä kun ei ehdi välttämättä ruokaa laittaa, niin lämmittää sitten valmisruokia.

        Kannattaa siis tosiaan miettiä tarkkaan oman elämän aloittamista. Toivottavasti tästä oli hyötyä :D


      • hufi
        Minävaan....91-- kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan miettiä sitä omaa opiskelua ja tavoitteita, että riittääkö aika oman kodin ylläpitämiseen ja asioiden hoitamiseen opiskelun ohella. En sanoisi niin jyrkästi kuitenkaan, että ei kannata muuttaa jos käy lukiota. Se riippuu henkilöstä, että mikä on opiskelumoraali tai että miten ylipäätänsä pärjää koulussa. Jos koulu sujuu hyvin ja luulee, että pystyy opiskelemaan ihan hyvin, vaikka asuisikin yksin niin en näe estettä opiskelun osalta. Kannattaa muistaa, että jos ei käy koulussa ei tule tukirahojakaan.

        Itse muutin pois 17- vuotiaana. Minulla on kaksoistutkinto eli työtä riittää koulussa. Lemmikkejä on kissoja ja koira akvaario. Rahat on välillä tiukoilla, mutta onneks äiti on reilu ja auttaa tarvittaessa. Kuitenkin oon viime aikoina oppinu pitämään taloudesta paremmin huolta eikä oo tarvinnu vaivata äitiä tai isää ollenkaan.

        Se kuinka rankaksi oman elämän aloittamisen tekee riippuu omista periaatteista ja tottumuksista. Teetkö ruoan alusta alkaen itse vai ostatko valmisruokaa. Kuinka usein siivoat, annatko paikkojen pölyyntyä ja tisikien kerääntyä vai pidätkö kodin siistinä koko ajan. Omasta mielestäni ei saisi laiminlyödä vuokranmaksua tai muiden laskujen maksamista(sähkö,vesi, netti tosin jotkin noista saattaa sisältyä vuokraan). Pakolliset ja viralliset jutut täytyy pystyä hoitamaan! Se on merkki kypsyydestä ja siitä, että ihan oikeasti on valmis elämään yksin. Vastuuta EI pidä mennä työntämään kokonaan vanhempien niskaan. Neuvoja ja apuja voi tietenkin kysyä vanhemmilta kun eihän kukaan ole seppä syntyessään.

        Kotona äiti pesi pyykit ja tein oikeastaan liian vähän kotitöitä, mutta äiti olisi toki voinut kysyä apua enempi. Ahkera kuitenkin olen ja tiesin, että kun muutan omaan kämpään niin vastuuta ja työtä riittää. Lemmikkien kohdalla olin jo tottunut tekemään työtä joten niiden osalta rahallinen puoli on ainoa mikä on tuonut lisätaakkaa. Mutta olen nyt oppinut nipistämään kaikki turhat menot pois. Karkit, limsat, alkoholit ym. pois. Rahankäyttö tulee olla hallittua. Mutta valitettavasti sossun luukulle sitä on välillä jouduttu menemään. Välillä inhottaa kun pitäs pestä pyykit ja tiskata astiat, mutta asiat ei hoidu ihmettelemällä vaan on hoidettava hommat pois alta. Pitää kuitenkin saada puhtaita vaatteita ja eikä kannata antaa kodin muuttua sikolätiksi.

        Koulun osalta pitää muistaa, että jos asuu yksin niin ei ole kukaan varalla herättämässä jos herätyskello ei toimi. Siksi kannattaa hankkia joko kaksi herätyskelloa tai pitää torkkutoiminto päällä. Aikaa pitää osaa jaotella siten, että on aikaa tehdä läksyt ja muut koulutyöt. Itse huomasin, että stressaavaa on jos ei ole ruokaa kaapissa kun tulee koulusta. Siksi kannattaa suunnitella ne ruoka-asiat hyvin. Ruokaa voi tehdä isomman satsin kerralla ja laitta pakkaseen osan.

        Toki yksinasumisessa tulee ne positiiviset puolet!Oma rauha, ei ketään valittamassa ja voi kutsua kavereita ilman, että pitää vanhemmilta kysyä lupaa tai että vanhemmat määrittelisi milloin kaverien pitää lähteä. Minusta tuntui tosi ihanalta jos oli ärsyttävä koulupäivä niin oli se oma koti johon voi mennä omaan rauhaan ilman että siellä on muita. Tietenkin omia pieniä pippaloita voi pitää kunhan muistaa ettei häiritse naapureita. Jos tykkää kovasti juhlia niin kannattaa oikeasti viimeistään siinä vaiheessa miettiä jos tulee eka varoituslappu, että haluaako saada häädön vai pistää itsensä ruotuu.

        Täytyy kuitenkin muistaa, että yksinasuminen voi jollain tapaa vähentää tai rajoittaa sosiaalista elämää. Aikaa ei välttämättä kavereille ole yhtä paljon kuin aikaisemmin. Ei kannata missään nimessä kuitenkaan eristäytyä vaan pyrkii pitämään ne sosiaaliset kontaktit. Mutta itse ehdottomasti pidän tärkeänä, että kaikki asiat on hoidettu, varsinkin lemmikkien asiat ennen kavereita ja muita vapaa-ajan juttuja. Jos on rahaa vaativia harrastuksia niin voi olla, että osasta joutuu luopumaan. Ne opintotukisummat kun eivät päätä huimaa. Siksi ei kannata lainata kavereille rahaa ollenkaan. Sen periaatteen otin, koska olen nyt omasta kaveripiiristä kuullut kun ei ole rahojen takaisinmaksu onnistunut ihan helposti.

        Kaikkiin rutiineihin tottuu ja siinä muutaman kuukauden jälkeen saattaa asiat sujua jo helposti. Riippuu tietenkin henkilöstä. Kaikkenlaista keittiötarviketta(kattilat, tiskiharja, pesuaineita, siivousvälineitä jne.) tuolia, mattoa, pölynimuri ym. voi joutua hankkimaan ellei kotonta saa mukaan jotain. Itse tyhjensin oman huoneeni kokonaan kun muutin pois joten sain aika paljon huonekaluja tänne. Oli meillä ylimääräisiä tuoleja joten niitäkin sain mukaan. Kirpputorilta löytyy ja tupaantulijaislahjoinakin saattaa saada jotain hyödyllistä. Ajan myötä sitä huomaa, että mitä puuttuu. Mutta riippuu henkilöstä että mitä tarvitsee ja mitä ei. Mikro on tosi hyvä juttu kiireisinä päivinä kun ei ehdi välttämättä ruokaa laittaa, niin lämmittää sitten valmisruokia.

        Kannattaa siis tosiaan miettiä tarkkaan oman elämän aloittamista. Toivottavasti tästä oli hyötyä :D

        kiitti tosi paljon vastauksesta. Tuli paljon tarpeellista tietoa. :)
        Olen oillut aina kova tekemään kotitöitä ja opiskelemaan. Joskus äiti joutuu jopa stoppailee kovaa opiskeluani joten en usko että yksin asuminen olisi ongelmana mulle opiskelujen ja siisteyden suhteen. suurimman vaivan tuottaisivat ruuan laittaminen (omat mössöt kyllä onnistuu :D) ja tuo rahan käyttäminen. tällä hetkellä olen kova törsäilemään kaikki saamani rahat, mutta toivoisin että jos yksin muutaisin niin silloin näkisin kaikki raha-asiat aivan uusin silmin ja oppisin säästeliäämmäksi. Sen lisäksi kaipaan itsenäistymistä hirveästi ja uusia haasteita.


    • Tatataiph

      Itse olin 18 kun mutsi heitti ulos 2 päivän varotusajalla luotaan. Opiskelin sillon viimestä vuotta datanomiks. Muutin samaan kämppään isoveljeni kanssa joka oli onni koska vuokra meni puoliksi. Oli aika shokki ku piti alkaa omat ruoat tekemään ja vielä sillä minimi raha määrällä mitä opintotuki on, bussilipun lisäks ei oikein muuta sitten pystynytkään tekemään. Kun koulun kesälomat alko hain toimeentulotukea sossusta joka oli sentään vähän enemmän kuin opintotuki mutta ei silläkään paljoa paskaakaan pystynyt tekemään.
      Valmistuttuani muutettiin toiselle paikkakunnalle työn perässä (pakosta kun ei helsinginkaupungilta muka oo vapaita asuntoja, seki koko homma yhtä kusetusta mutta se on sit jo toinen tarina), jonka johdosta vuokra nousi 50e:llä eikä tulot yhtään plus sen lisäks kaikki kaverit jäi kun ei oo varaa ostaa bussilippua. Oikeita töitä en ole saannut vaan työkkärin orjatyöharjotteluita viimesen vuoden tehnyt kun ei niistä voi edes kieltäytyä.
      Nyt "kesälomalla" työttömyystuella :D
      Muuta en voi sanoa kuin että toivottavasti sopeudut elämään kunnes jotain parempaa löytyy/tapahtuu. Itse oon sen verran sopiutuvainen että kyllä täältä vielä noustaan o/

    • Kohdallani näin.

      Muutin elämäni ensimmäiseen vuokra-asuntoon ollessani 17-vuotias lukiolainen. Olisin voinut asua kotona huoletta vielä vuosia, mutta silloisen poikaystävän elämäntilanne pakotti tekemään ratkaisun omilleen muuttamisesta. Hän tarvitsi kodin (äiti uhkaili jo poliiseilla ellei poika häviä) eikä hänellä olisi ollut mitään mahdollisuutta päästä vuokralle itsekseen/ maksaa niitä summia mitä vuokrista silloinkin jo perittiin. Omat vanhempani ovat olleet tukena alusta saakka, tosin rahallisesti heiltä en ole koskaan pyytänyt mitään. Kun omilleen muuttaa, omillaan on pärjättävä. Kotiin jäi asumaan vielä 2koululaista ja yksi vauva, joten ei puhettakaan että olisin kehdannut lähestyä heitä vuokralappu kourassani.

      Noh, kävi niin että koska olin alle 21/22v (en muista kumpaa ikää vaaditaan), enkä opiskellut korkeakoulussa (amk/ yo), ei minulla ollut oikeutta opintotukeen vanhempien tulojen takia. Edes asumislisää en saanut. Sosiaalitoimiston päätös oli myös jäätävä = koska kela katsoo etten ole oikeutettu tukiin, eivät he voi nousta kelan päätöstä vastaan = heiltä ei ole mahdollista saada mitään. Kävin paikanpäällä kertomassa tilanteen ja vakuuttamassa kynelsilmin etten saa vanhemmilta mitään, ja lopulta he myöntyivät lupaamaan minulle 20e/kk. Sillä vaan kun ei pitkälle pötkitty ja jätin asian sikseen. Poikaystävä sai opintotuen ja asumislisän, mutta yksistään se ei olisi riittänyt kun ainoastaan vuokraan. Enkä minä olisi ikinä hyväksynyt siivelle jäämistä. Olin ehtinyt kirjautua avoimen yliopiston kirjoillekin tavoitellakseni opintoja ja lisäpisteitä tulevia pääsykokeita varten. Tilanne oli osallani hurja, mutta ei jättänyt varaa vaihtoehdoille.

      Kesällä ennen abi-vuotta hakeuduin grillille ilta- ja yötöihin. Tein töitä arki-iltaisin n. 3vuoroa/ vko viikonloput. Kun asiakkaita ei ollut, luin kokeisiin/ kirjoituksiin tai tein muita koulutehtäviä. Perheeltä, ystäviltä ja jopa lukion opettajilta tullut taustatuki oli valtava. Tiesin että jos kompastun, ottaa joku kiinni. Opettajat kannustivat kun usko omiin kykyihin ja voimiin olivat loppua. Kun kerroin eräälle opettajalleni huolesta etten pääsekään jatkamaan opintojani, hän potki eteenpäin. Sanoi ettei hän usko hetkeäkään että jäisin ilman haluamaani, että minä tulen kyllä pärjäämään kävi niin tai näin. Samana syksynä kirjoitin 3ainetta ja seuraavana keväänä loput 3. Työnantaja jousti vuoroissa todella hyvin, joten sain koulun avoimen yliopiston opintokokonaisuuden käytyä kunnialla loppuun muun puurtamisen yhteydessä. Olin onnellinen, väsynyt mutta onnellinen.

      Ylioppilaslakin sain keväällä 2006 ja samana syksynä pääsin aloittamaan opinnot yliopistossa haaveammattini parissa. Aloin saada opintotukea ja asumislisää aivan normaalisti korkeakouluopiskelijana, mutta edelleen jatkoin reilun vuoden töitäni grillillä. Kun aloitin toisen vuoden yliopistolla, iski väsymys vastaan niin voimallisesti, ettei opinnoista olisi tullut mitään (parhaimmillaan pääsin töistä kotiin nukkumaan klo 02, ja koulussa oli oltava skarppina klo 08-18). Olin vähällä nukahtaa luennoilla, en jaksanut keskittyä, mikään ei jäänyt mieleen. Aloin etsiä uutta työpaikkaa ja pääsinkin vakituiseksi kassanhoitajaksi päivittäistavarataloon. Työvuorot on edelleen toivottavissa opintojen lukujärjestyksen mukaan, joten kaikki on juuri niin hyvin kuin voisi ollakin! Enää ei mene kauaa kun valmistun opinnoistani ja tuskin maltan odottaa aikaa jolloin voin keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan = töiden tekoon työaikana, vapaa-aika vapaa-aikana. Pelkällä opintotuella en eläisi ja parasta on, että töiden ansiosta minun ei tarvitse tinkiä ostoksista ruokakaupassa. Olen edelleen onnellinen, ilman sitä väsymystä joka aiemmin oli mukana jokaisessa päivässä. Töitä löytyy tekevälle opintojen ohessa, niitä ei kannata karsastaa.

      Jos omilleen muuttaa, on ainakin vähintään varauduttava siihen että joutuu tekemään töitä elantonsa eteen. Jostain on tingittävä ja kun on palkkalistoilla jossain, kyllä se on koulu joka jää pakon sanelemana taka-alalle. En sano etteikö yksin asuminen ja opiskelu olisi "kivuton" pariskunta, mutta kannattaa ottaa huomioon myös se etteivät asiat aina mene kuten on ajatellut niiden menevän.

      Tsemppiä!

      • Kannattiko muuttaa?

        Olet kova tekemään töitä ja sisukas. Tuolla asenteella pärjäät vasrmasti elämässä eteenpäin.

        Jäi kuitenkin mietityttämään se poikaystävä, joka tarvitsi sinut maksumieheksi, jotta pääsi muuttamaan. Oli ilmeisesti aika hankala tapaus, kun ei tullut äitinsä kanssa toimeen tuon paremmin, eikä äidilläkään tuntunut olevan poliisia parempia eväitä tarjolla poikaraukalle.

        Oletko edelleenkin sitä mieltä, että kannatti muuttaa kesken lukion pois kotoa sen pojan tilanteen vuoksi? Uskoisitko, että jos olisit jäänyt kotiin, olisit voinut keskittää tarmosi koulunkäyntiin grillityön sijaan, ja olisit saanut paremman todistuksen?

        Paremmalla todistuksella olisit esim. päässyt suoraan yliopistoon etkä olisi joutunut tyytymään ammattikorkeakouluun. Näin siis siitäkin huolimatta, että ala oli kuitenkin oikea ja amk:stakin voi myöhemmin jatkaa yliopistoon.


      • Kohdallani näin
        Kannattiko muuttaa? kirjoitti:

        Olet kova tekemään töitä ja sisukas. Tuolla asenteella pärjäät vasrmasti elämässä eteenpäin.

        Jäi kuitenkin mietityttämään se poikaystävä, joka tarvitsi sinut maksumieheksi, jotta pääsi muuttamaan. Oli ilmeisesti aika hankala tapaus, kun ei tullut äitinsä kanssa toimeen tuon paremmin, eikä äidilläkään tuntunut olevan poliisia parempia eväitä tarjolla poikaraukalle.

        Oletko edelleenkin sitä mieltä, että kannatti muuttaa kesken lukion pois kotoa sen pojan tilanteen vuoksi? Uskoisitko, että jos olisit jäänyt kotiin, olisit voinut keskittää tarmosi koulunkäyntiin grillityön sijaan, ja olisit saanut paremman todistuksen?

        Paremmalla todistuksella olisit esim. päässyt suoraan yliopistoon etkä olisi joutunut tyytymään ammattikorkeakouluun. Näin siis siitäkin huolimatta, että ala oli kuitenkin oikea ja amk:stakin voi myöhemmin jatkaa yliopistoon.

        Koko parisuhde tämän ko. henkilön kanssa oli yhtä henkistä pahoinpitelyä. Olin nuori ja naiivi, luulin voivani pelastaa pojan hänen ongelmiltaan. Kahden yhdessä eletyn vuoden aikana ehdin muuttua ja särkyä itse niin paljon etteivät kaikki ystäväni enää osanneet lähestyä minua. Minusta ei ollut jäljellä mitään, mutta en kyennyt sitä tuolloin tunnustamaan itselleni saati läheisilleni (jotka olivat huolissaan). Tuossa elämäntilanteessa työpaikka oli minun henkireikäni -paikka jossa uskalsin/ sain olla minä, jossa minä pystyin loistamaan ja sain siitä positiivista palautetta. Todennäköisesti työt olivat yksi syy miksi pysyin järjissäni. Rakastin sitä paikkaa ja edelleen muistelen lämmöllä niitä iltoja ja öitä jotka grillillä vietin. Silloisen poikakaverin kanssa erosimme kun olin opiskellut ensimmäisen vuoden yliopistolla. Pääsin muuttamaan ensimmäiseen ihan omaan asuntoon ja se oli silloin iso juttu.

        Todistuksesta sanoisin sen verran, että se oli juuri sellainen kuin odotinkin sen olevan. Yliopistoon sain lisäpisteitä mm. (itselleni todella tuskaisesta) pitkästä matematiikasta ja approsta jonka avoimessa yliopistossa suoritin. En ollenkaan edes hakenut aikanaan ammattikorkeaan, vaan suoraan yliopistoon. Hain ja pääsin ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan alaa josta olen haaveillut jo lapsesta saakka (ja johon lukion opettajatkin kovasti kannustivat. Yläasteen luokanvalvoja totesi että koska jo silloin oli selvät sävelet sen suhteen mitä elämältäni haluan, ei minun ole kuin odottaa että aika kuluu ja pääsen etenemään suunnitelmissani). Voi olla että ilman töitä olisin saanut vieläkin paremmat tulokset kirjoituksista, mutta toisaalta sillä ei ole enää mitään merkitystä. Tällä hetkellä olen tyytyväinen koulumenestykseeni sillä numerot ovat lähellä erinomaista (huolimatta siitä että käyn samalla töissä). Enää ei tosiaan mene kauaa kun saan ensimmäisen maisterintutkintoni, siitä lähden edelleen jatkamaan toisen alan piirissä, edelleen yliopistossa. En siis ole koulusaralla menettänyt omalta kohdalta juurikaan vaikka töissä ahkerasti kävinkin ja omillani asuin. Joustamisesta mainitsin aiemmassa viestissä pääasiassa sen takia, koska alkuperäinen sanoi omassaan että panostaa aivan tosissaan koulun käyntiin, jopa niin paljon että äiti joutuu häntä toppuuttelemaan. Minä en ole koskaan ollut yhtä vastuullinen koulunkävijä vaan pikemminkin tasainen kasin oppilas.

        "Oletko edelleenkin sitä mieltä, että kannatti muuttaa kesken lukion pois kotoa sen pojan tilanteen vuoksi?"

        Kyllä. Olen sitä mieltä että kannatti. Henkinen koulu on ollut kova, mutta samalla se on todistanut että olen tarpeeksi vahva seisomaan omillani. Minusta on saavuttamaan ja toteuttamaan tavoitteitani ja unelmiani. En olisi minä nyt, ellei taustalla olisi sitä kaikkea mitä sieltä löytyy. Tärkeintä on ollut aina perheen tuki ja turva -tiedän että kotiin voin aina palata väsyneenä ja häntä koipien välissä. Olen edelleen aivan liian kiltti, ajattelen muita ennen itseäni, haluan uskoa kaikista pelkkää hyvää, mutta tiedän myös sen etten kaadu vähästä. Minä pystyn kun vain tarpeeksi haluan.

        Mutta elämästä voi selvitä helpommallakin. Ainoa "miinus"-puoli tarinassani on epäonnistunut ihmissuhde, omilleen muuttoa en kadu. En muuttaisi enää kotiin asumaan, en mistään hinnasta vaikka tervetullut olisinkin. Nyt asumme omistusasunnossa rakkaampaakin rakkaamman sulhaseni ja koiriemme kanssa. Häät ovat tulevana syksynä, perhettä olemme suunnitelleet kunhan olen käynyt koulun loppuun. Sitäkin olen miettinyt monesti, osaisinko arvostaa sitä mitä minulla nyt on, ellen tietäisi pahemmasta? Ainakin osaan sanoa omalta kohdaltani kaiken kokemani jälkeen mikä on oikeasti arvokasta ja taistelemisen arvoista. Nyt on hyvä olla.


      • Nostan sulle hattua
        Kohdallani näin kirjoitti:

        Koko parisuhde tämän ko. henkilön kanssa oli yhtä henkistä pahoinpitelyä. Olin nuori ja naiivi, luulin voivani pelastaa pojan hänen ongelmiltaan. Kahden yhdessä eletyn vuoden aikana ehdin muuttua ja särkyä itse niin paljon etteivät kaikki ystäväni enää osanneet lähestyä minua. Minusta ei ollut jäljellä mitään, mutta en kyennyt sitä tuolloin tunnustamaan itselleni saati läheisilleni (jotka olivat huolissaan). Tuossa elämäntilanteessa työpaikka oli minun henkireikäni -paikka jossa uskalsin/ sain olla minä, jossa minä pystyin loistamaan ja sain siitä positiivista palautetta. Todennäköisesti työt olivat yksi syy miksi pysyin järjissäni. Rakastin sitä paikkaa ja edelleen muistelen lämmöllä niitä iltoja ja öitä jotka grillillä vietin. Silloisen poikakaverin kanssa erosimme kun olin opiskellut ensimmäisen vuoden yliopistolla. Pääsin muuttamaan ensimmäiseen ihan omaan asuntoon ja se oli silloin iso juttu.

        Todistuksesta sanoisin sen verran, että se oli juuri sellainen kuin odotinkin sen olevan. Yliopistoon sain lisäpisteitä mm. (itselleni todella tuskaisesta) pitkästä matematiikasta ja approsta jonka avoimessa yliopistossa suoritin. En ollenkaan edes hakenut aikanaan ammattikorkeaan, vaan suoraan yliopistoon. Hain ja pääsin ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan alaa josta olen haaveillut jo lapsesta saakka (ja johon lukion opettajatkin kovasti kannustivat. Yläasteen luokanvalvoja totesi että koska jo silloin oli selvät sävelet sen suhteen mitä elämältäni haluan, ei minun ole kuin odottaa että aika kuluu ja pääsen etenemään suunnitelmissani). Voi olla että ilman töitä olisin saanut vieläkin paremmat tulokset kirjoituksista, mutta toisaalta sillä ei ole enää mitään merkitystä. Tällä hetkellä olen tyytyväinen koulumenestykseeni sillä numerot ovat lähellä erinomaista (huolimatta siitä että käyn samalla töissä). Enää ei tosiaan mene kauaa kun saan ensimmäisen maisterintutkintoni, siitä lähden edelleen jatkamaan toisen alan piirissä, edelleen yliopistossa. En siis ole koulusaralla menettänyt omalta kohdalta juurikaan vaikka töissä ahkerasti kävinkin ja omillani asuin. Joustamisesta mainitsin aiemmassa viestissä pääasiassa sen takia, koska alkuperäinen sanoi omassaan että panostaa aivan tosissaan koulun käyntiin, jopa niin paljon että äiti joutuu häntä toppuuttelemaan. Minä en ole koskaan ollut yhtä vastuullinen koulunkävijä vaan pikemminkin tasainen kasin oppilas.

        "Oletko edelleenkin sitä mieltä, että kannatti muuttaa kesken lukion pois kotoa sen pojan tilanteen vuoksi?"

        Kyllä. Olen sitä mieltä että kannatti. Henkinen koulu on ollut kova, mutta samalla se on todistanut että olen tarpeeksi vahva seisomaan omillani. Minusta on saavuttamaan ja toteuttamaan tavoitteitani ja unelmiani. En olisi minä nyt, ellei taustalla olisi sitä kaikkea mitä sieltä löytyy. Tärkeintä on ollut aina perheen tuki ja turva -tiedän että kotiin voin aina palata väsyneenä ja häntä koipien välissä. Olen edelleen aivan liian kiltti, ajattelen muita ennen itseäni, haluan uskoa kaikista pelkkää hyvää, mutta tiedän myös sen etten kaadu vähästä. Minä pystyn kun vain tarpeeksi haluan.

        Mutta elämästä voi selvitä helpommallakin. Ainoa "miinus"-puoli tarinassani on epäonnistunut ihmissuhde, omilleen muuttoa en kadu. En muuttaisi enää kotiin asumaan, en mistään hinnasta vaikka tervetullut olisinkin. Nyt asumme omistusasunnossa rakkaampaakin rakkaamman sulhaseni ja koiriemme kanssa. Häät ovat tulevana syksynä, perhettä olemme suunnitelleet kunhan olen käynyt koulun loppuun. Sitäkin olen miettinyt monesti, osaisinko arvostaa sitä mitä minulla nyt on, ellen tietäisi pahemmasta? Ainakin osaan sanoa omalta kohdaltani kaiken kokemani jälkeen mikä on oikeasti arvokasta ja taistelemisen arvoista. Nyt on hyvä olla.

        Mulla ei käynyt aivan noin hyvin. Työpaikka ei ollut noin joustava. Olin hampurilaisbaarissa ja vuoroja piti ottaa aina vain lisää ja myös päivällä. Lopulta olin aivan puhki koulun ja työn kanssa ja sairastuin uupumukseen. Poikakaverini oli ressukka, joka kyllä tuki henkisesti, mutta ei saanut mitään töitä, joten sitten kun en jaksanut enää vetää perässäni häntä, niin se suhde loppui.

        Pian sen jälkeen kun suhde oli loppunut, huomasin olevani raskaana. Kotiin en halunnut palata, joten jäin asumaan yksin ja yritin olla töissä niin paljon kuin jaksoin, että saisin palkallisen äitiysloman. Siinä vaiheessa vielä kuvittelin, että myöhemmin menisin aikuislukioon tekemään lukion loppuun, koska ei siitä niin monta kurssia jäänyt puuttumaan. Nyt en enää suunnittele kirjoittavani yliopilaaksi, koska lukio ei anna mitään ammatillista pätevyyttä, joka toisi lisää palkkaa. Lukion jälkeen pitää mennä vielä moneksi vuodeksi yliopistoon tai ammattikorkeaan, ja se on nyt tässä tilanteessa aivan epärealistista.


    • muuta vasta sitten

      Omat kokemukseni ovat huonoja. Koulu lähti menemään huonosti, koska työssä käynti ja lukio ovat raskas yhdistelmä. Lukiolaisen opintotuella ei pärjää yksin.

    • Jokuvuan

      Itse muutin omilleni ollessani vielä 16v. Takana puoli vuotta liiketalouden opiskelua ja vuoden mittainen työsuhde, joka takasi kiinteän kuukausittaisen rahantulon. Kelahan tällöin ei vielä minkäänlaisia tukia maksellut, vasta kun täytin 17v.

      Alkuun vanhemmat auttoivat vuokran kanssa, kun töistä kuukausittaiset tulot olivat 700-1100e/kk. Itse maksoin internetin, kännykkäliittymän, veden, sähkön sekä TV-maksun ja Canal -kortin. Ruokaan ja muuhun jäi kuukausittain noin 350e, joten saatoin elää sillointällöin hieman leveämmin. Ikinä ei onneksi tarvinnut pikavippeihin tai lainoihin turvautua.

      Nyt kaksi vuotta omillaan asumista takana, vanhemmat eivät enää auta vuokran kanssa, sitä helpottaa Kelan opintoraha ja asumislisä. Olen tehnyt koko työssäkäymisaikani niin, että 100e jokaisen kuun tilistä laitoin "sukanvarteen", joskus jopa 200-300e, riippuen kuun menoista. Kolme vuotta tätä tehneenä, olen näillä rahoilla vähän ostanut mukavuuksia, mm. PS3:n, Xbox 360:n, 50" HD-tv:n sekä erittäin mukavan sohvan. Kaiken olen kylläkin ostanut alennuksesta.

      Vaatteiden osin otin alussa sen kaavan että Petrifunit ja Hugo Bossit voi jättää kauppaan, täytyy pitäytyä hieman halvemmassa. Ensimmäisen omillaanasumisvuoden elin kokonaan "halpistuotteilla", eli siis ruoka oli merkkiä pirkka tai euroshopper. Kaljan ja tupakan suhteen pistettiin tiukka stoppi, koska raha ei olisi muutoin riittänyt kunnolla ruokaan.

      Tällä hetkellä kolmatta vuotta opiskelemassa liiketaloutta ja työsuhde edelleen sama kuin kolme vuotta sitten. Palkka nykyään 1400-2100e, joten rahaa on hieman väljemmin käytettäväksi, mutta ei missään nimessä ylimääräistä! Edelleen pidän "sukanvarsirahastoa", eli joka kuun tilistä 100-400e vilahtaa säästöön pahaa päivää varten.

    • rtyusdgvbbnhj

      munkin mielestä kannattais käydä se lukio loppuun ja muuttaa sitten omilleen, vaikka itse en olekaan vielä muuttanut omaan kämppään niin uskon että en pystyisi hoitamaan lukiota, työtä ja kotia samaan aikaan joten olen päättänyt käydä lukion ensin loppuun ja muuttaa sitten, ei vaan ole vielä lyöty lukkoon minne, mutta New York olisi haaveena♥

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      217
      1825
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1679
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      67
      1480
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1152
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1070
    6. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    7. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1045
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      960
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      930
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe