Tänä kesänä on ainakin täällä Turun seudulla alkanut näkyä motoristien päällä noita heijastavia liivejä. Enimmäkseen niitä näyttäisivät kantavan japsikustomistit ja matkapyöräiliät.
Koskas näkyy ekat vihreät huomioliivit Harrikka-kuskilla? Ne nahkaliivithän herättävät kyllä myös huomion, tosin vain hajullaan.
Huomioliivit käytössä
39
2821
Vastaukset
- ei ole mitään
hyötyä ja ne on niin heleeveetin rumat, että lokit oksentaa päälle.
- Bobo
hyötyä ja kyllä se on niin, että onnettomuuden ruhjoma motoristin ruumis, se vasta ruma onkin. koitamma laittaa väriä päälle.
- -Pete39-
Bobo kirjoitti:
hyötyä ja kyllä se on niin, että onnettomuuden ruhjoma motoristin ruumis, se vasta ruma onkin. koitamma laittaa väriä päälle.
Käytän itse huomioliivejä kun lähden ajelemaan, varsinkin pitemmillä ajoreissuilla. Olen sen verran saanut kokemuksia niistä että kannattaa käyttää. Pieni vaiva pukea päälle. Olen sen vuoksi ne ostanut (5Eur) kun olen ne havainnut näkyviksi autolla ajellessani.
Entisenä pelastusalan työntekijänä tiedän että kaikki mikä parantaa liikenneturvallisuutta niin kannattaa hyödyntää. Keski-Suomessakin niitä on jonkin verran käytössä. - otek
-Pete39- kirjoitti:
Käytän itse huomioliivejä kun lähden ajelemaan, varsinkin pitemmillä ajoreissuilla. Olen sen verran saanut kokemuksia niistä että kannattaa käyttää. Pieni vaiva pukea päälle. Olen sen vuoksi ne ostanut (5Eur) kun olen ne havainnut näkyviksi autolla ajellessani.
Entisenä pelastusalan työntekijänä tiedän että kaikki mikä parantaa liikenneturvallisuutta niin kannattaa hyödyntää. Keski-Suomessakin niitä on jonkin verran käytössä.itse ostin myös keltaiset turvaliivit. Vaikka en ole vielä käyttänyt niin loppukesän ja syyshämärissä meinaan käyttää varsininkin lähiajelussa.
- otek
otek kirjoitti:
itse ostin myös keltaiset turvaliivit. Vaikka en ole vielä käyttänyt niin loppukesän ja syyshämärissä meinaan käyttää varsininkin lähiajelussa.
huomioliivit ostin eikä turvaliivejä. No kumpikin luo lisää turvaa....
- jiweXXX
Bobo kirjoitti:
paremman näköinen ne liiwit päällä?
- näkökanta
jiweXXX kirjoitti:
paremman näköinen ne liiwit päällä?
Kyllä tosiasia on , että moottoripyöräilijän havaitsee
aikaisemmin kun on liivit päällä.
Kannatan niitä pakollisiksi, ei tule turhia ruumiita. - japa dapaduu
näkökanta kirjoitti:
Kyllä tosiasia on , että moottoripyöräilijän havaitsee
aikaisemmin kun on liivit päällä.
Kannatan niitä pakollisiksi, ei tule turhia ruumiita.miks laki muutos pysy enne kotona tai käytä julkisia kulkimia.
Kohtuutonta et uhen puusilmän takia muut pukeutuu joihinki naurettavuuksiin aja ite sepäällä katoksellas. OO esimerkkinä - Oldschool
-Pete39- kirjoitti:
Entisenä pelastusalan työntekijänä tiedän että kaikki mikä parantaa liikenneturvallisuutta niin kannattaa hyödyntää. Keski-Suomessakin niitä on jonkin verran käytössä.Olet naurettava pelle , jonka ei pitäis ajaa prätkällä ollenkaan. Kai nyt kuitenkin muistat laittaa pitkät valot päälle kanssa ja hoitaa lippumiehen edelle kulkemaan eetet varmasti jää kanssakulkijoilta huomaamatta....
- Tollo.Peloton
Kesäinen kommenti, aika kulunut aihe eiks tässäkin päde sanonta kukin tavallaan.
Niitähän on ajopukuja joissa heijastin nauhat esimerkkinä vaan.- meinasi
Ymmärsin kirjoittajan huomanneen näiden turvaliivien käytön yleistyneen. Voipi olla jonkun mielestä kulunutkin aihe, ei kumminkaan mikään "kaivarissa naisissa"!!
Ittekin olen harkinnut tuollaisen heijastavan liivin ostoa.
- jiweXXX
teipatkaa se kypärään kiinni jotka ette luota että autoilijat tai hirwet ei huomaa teitä huomionkipeitä mopoilijoita :=))))))
- Custompimu
Ikäni autoa ajaneena ja nyt customin sarviin hypänneenä toteaisin Sinullekin, kyyninen narisija, että huomioliivit pitäisi määrätä pakollisiksi. Just sen takia, että tuolla liikenteessä ajaa kaikesta huolimatta eri tavalla sokeita ja monella muullakin tapaa rajoittuneita henkilöitä.
- otek
että autot huomaa minua. Lähden aina siitä että olen altavastaaja risteyksissä vaikka olisin etuajo oikeutettu. Pari kertaa kokenut pari vaarallista läheltä piti tilannetta. Kerran auto tuli eteeni parkkipaikalta ja toisen kerran stopmerkin takaa. Kummallakin keroilla kuskit kertoivat että heidän huomionsa kohdistui kauempaa takanani tuleviin autohin eivätkä huomanneet minua siinä välissä. Syyshämärissä meinaan ainakin kaupunkiajossa käyttää huomioliivejä. Vilkkuvalojen käyttö on muuten kielletty ajoneuvoissa.
- aina sama juttu
Custompimu kirjoitti:
Ikäni autoa ajaneena ja nyt customin sarviin hypänneenä toteaisin Sinullekin, kyyninen narisija, että huomioliivit pitäisi määrätä pakollisiksi. Just sen takia, että tuolla liikenteessä ajaa kaikesta huolimatta eri tavalla sokeita ja monella muullakin tapaa rajoittuneita henkilöitä.
Jos naiset saisivat yksin määrätä, niin kaikki olisi kiellettyä, tai rajoitettua erilaisilla pakoilla. Se on huomattu muutenkin ja nyt tälläkin palstalla jo kaksi naista vaatimassa huomioliivipakkoa. Miksi tällaiset ihmiset harrastavat moottoripyöräilyä, kun on noin kova halu kontrolloida muita ja ollaan heti niin asiantuntijaa, kun on juuri pyörä hankittu. Taidan jättää moikkaamatta huomioliivipelleille tienpäällä, jos siinä joukossa on enemmänkin tuollaisia.
Huomioliivit ei auta motoristin havaitsemisessa, silloin kun ne näkyy, on motoristi muutenkin näkökentässä ja melkein kohdalla. - Custompimu
aina sama juttu kirjoitti:
Jos naiset saisivat yksin määrätä, niin kaikki olisi kiellettyä, tai rajoitettua erilaisilla pakoilla. Se on huomattu muutenkin ja nyt tälläkin palstalla jo kaksi naista vaatimassa huomioliivipakkoa. Miksi tällaiset ihmiset harrastavat moottoripyöräilyä, kun on noin kova halu kontrolloida muita ja ollaan heti niin asiantuntijaa, kun on juuri pyörä hankittu. Taidan jättää moikkaamatta huomioliivipelleille tienpäällä, jos siinä joukossa on enemmänkin tuollaisia.
Huomioliivit ei auta motoristin havaitsemisessa, silloin kun ne näkyy, on motoristi muutenkin näkökentässä ja melkein kohdalla.Mamman pojat ne rupee heti naisia syyttelemään. Ei ole sinustakaan sen verran Miestä myöntämään, että liikenteessä kulkee kaikenlaista viheltäjää.
Kaikesta päätellen teikäläiseltä puuttuu lisäksi huumorintaju. On Sinussa vielä koulimista jollekin äkäselle akalle. - pelle mikä pelle
aina sama juttu kirjoitti:
Huomioliivit ei auta motoristin havaitsemisessa, silloin kun ne näkyy, on motoristi muutenkin näkökentässä ja melkein kohdalla.Varsinkin huonon näkyvyyden vallitessa, esim. vesipöllyssä ajettaessa "huomioliivi pellet" näkyy huomattavasti paremmin, kuin "värittömät pellet".
- moottoripyörän
Custompimu kirjoitti:
Mamman pojat ne rupee heti naisia syyttelemään. Ei ole sinustakaan sen verran Miestä myöntämään, että liikenteessä kulkee kaikenlaista viheltäjää.
Kaikesta päätellen teikäläiseltä puuttuu lisäksi huumorintaju. On Sinussa vielä koulimista jollekin äkäselle akalle.ja heti käyt neuvomaan muita nimimerkkillä "custompimu" heh heh, on siinä nauramista ja huumorintaju koetuksella, kai tyhmälle saa nauraa? Pidä sitä homioliiviäsi päällä ja ole oikein kiltti MammanTyttö. Mammantytöillehän on tärkeintä se huomioliivi ja että kaikkia sääntöjä, suosituksia ja ohjeita noudatetaan KILTISTI.
Sitten kun sinulla on vähintään 10 vuotta kokemusta moottoripyöristä, voit joillekin ehkä antaa neuvoja. Motoristiksi ei tulla välittömästi, ostamalla customi ja kirjoittelemalla nimimerkillä custompimu. - vesisateella
pelle mikä pelle kirjoitti:
Varsinkin huonon näkyvyyden vallitessa, esim. vesipöllyssä ajettaessa "huomioliivi pellet" näkyy huomattavasti paremmin, kuin "värittömät pellet".
ei näy pyörästä kuin keulavalo.
Sieltä pleksin takaa ei näy mitä sulla on päälläsi ja raparoiskeessa vielä vähemmän.
Edestäpäin katsottuna moottoripyörä on niin kapea laite, että pitäisi olla kiikarit sen liivin bongaamiseen.
Mutta uskokoot ken tahtoo? - kuinka sitten
otek kirjoitti:
että autot huomaa minua. Lähden aina siitä että olen altavastaaja risteyksissä vaikka olisin etuajo oikeutettu. Pari kertaa kokenut pari vaarallista läheltä piti tilannetta. Kerran auto tuli eteeni parkkipaikalta ja toisen kerran stopmerkin takaa. Kummallakin keroilla kuskit kertoivat että heidän huomionsa kohdistui kauempaa takanani tuleviin autohin eivätkä huomanneet minua siinä välissä. Syyshämärissä meinaan ainakin kaupunkiajossa käyttää huomioliivejä. Vilkkuvalojen käyttö on muuten kielletty ajoneuvoissa.
tielaitoksen autoissa on keltaiset vilkut katolla?
Ja ambulansseissa ja poliisilla siniset/punaiset.
Kayhän kertomassa niillekin? - hetken hurmio
Juu siinä mieles samoilla linjoilla kattelin liikennevaloissa tänään ko oli mc paha liikennevaloissa se kuikuili et näkeeks hänet varmasti jokainen ohi ajava ihminewn huvitti vaan olis hianoa nää nährä huomiliiveissä missä on mc merkki:)) sit jopa mäkin pukeutuisin niihin pelle kostyymeihin. Mutta nahkaiseen en rahallakaan.
- se vaikka
hetken hurmio kirjoitti:
Juu siinä mieles samoilla linjoilla kattelin liikennevaloissa tänään ko oli mc paha liikennevaloissa se kuikuili et näkeeks hänet varmasti jokainen ohi ajava ihminewn huvitti vaan olis hianoa nää nährä huomiliiveissä missä on mc merkki:)) sit jopa mäkin pukeutuisin niihin pelle kostyymeihin. Mutta nahkaiseen en rahallakaan.
kuikuilikin ettei joku perässäajaja aja päälle.
Niinkuin vaik sinä? - taavit ja koljatti
se vaikka kirjoitti:
kuikuilikin ettei joku perässäajaja aja päälle.
Niinkuin vaik sinä?mutta huvittavaa se silti oli.
- pelle mikä pelle
vesisateella kirjoitti:
ei näy pyörästä kuin keulavalo.
Sieltä pleksin takaa ei näy mitä sulla on päälläsi ja raparoiskeessa vielä vähemmän.
Edestäpäin katsottuna moottoripyörä on niin kapea laite, että pitäisi olla kiikarit sen liivin bongaamiseen.
Mutta uskokoot ken tahtoo?siinä, että eteenpäin ei moottoripyörästä tosiaankaan paljon muuta näy ,kuin ajovalot . Mutta, sattuu niitä "vahinkoja" motoristille takaapäin ja "sivustakin", elikkä, pyrin käyttämään värikkäitä turva-varusteita.
- siinä ei ole
taavit ja koljatti kirjoitti:
mutta huvittavaa se silti oli.
mitään huvittavaa kun näen edellä menevän motoristin vilkuilevan peileihin tämän tästä, silloin tiedän että hän on huolestunut takaatulijasta.
Jokainen joka oman turvallisuutensa puolest on huolissaan vilkuilee joskus taustapeileihin?
Mikähän tampio sinä oikein olet? Custompimu kirjoitti:
realismi ja kyyninen tjn :=)
haluat liiwit pakolliseksi?
perustele miksi :=)
eikö tarkkaawaisuus liikenteessä jo riitä ? :=)liikenteessä ajaa juu kaikenlaisia kulkijoita :=)
ja mopoilijat owat täydellisiä wai ?
no kauan olet ajanut mopolla?
tän kesän?
ja olet jo kaiken kokenut?
älä puhu paskaa jos et mitää ole kokenut tjn
tw jiweXXXCustompimu kirjoitti:
Mamman pojat ne rupee heti naisia syyttelemään. Ei ole sinustakaan sen verran Miestä myöntämään, että liikenteessä kulkee kaikenlaista viheltäjää.
Kaikesta päätellen teikäläiseltä puuttuu lisäksi huumorintaju. On Sinussa vielä koulimista jollekin äkäselle akalle.sulle mieliksi :=)
niin mielestäsi luulet että tytöt kiusaa :=)))))))))))
juu on liikenteessä kaikenlaisia piipertäjiä "naisia" jotka tietää kaikesta kaiken?
sinä yksi niistä :=)
ja kyse ei ollut äkäisen naisen kuolutuksesta :=)
kerro miten olet kulkenut tän kesän mopoillessasi?
olet "arwaan" ajanut kotoa kioskille ja takaisin :=)
ja tiedät kaiken mopoilusta tjn
noo otatko huumorilla waiko tosikkona :=)hetken hurmio kirjoitti:
mut siltä puuttu se wilkkuwalo?
et siis nahkaisiin ?
mut jos ne sais neonwärisinä? :=)
tai wilkkuwaloilla :=)- ens o a ja sit b ja niin
siinä ei ole kirjoitti:
mitään huvittavaa kun näen edellä menevän motoristin vilkuilevan peileihin tämän tästä, silloin tiedän että hän on huolestunut takaatulijasta.
Jokainen joka oman turvallisuutensa puolest on huolissaan vilkuilee joskus taustapeileihin?
Mikähän tampio sinä oikein olet?Ma kirjoittaisin nyt niin hitaasti et säkin ymmärtäisit lukemas taitaa mennä jonkin verran aikaa siihen mutta älä lannistu missä vi..sssa luki peili jos ajat moottoripyörällä käytä liivejä ja nuku niissä vähälahjaton
siinä ei ole kirjoitti:
Mikähän tampio sinä oikein olet?mopol pitää tuijottaa taustapeileihin tjn
ajaa niin hiljaa että pelkää tulewansa yliajetuksi :=)
ja se ei ole edes mopoilija :=)))))
tosin sieltä takaa woi tulla susuki joka pesee mennetullen muut mopot :=)
mut sen kuski on niin ymmärtäwäinen hitaampia mopoilijoita kohtaan että ymmärtää waroa yllättäwiä liikkeitä edellä olewaan :=)
niin ja autoilija on tietenkin kaikki sokeita ja opaskoira ei nää mopoa waloissa?- ..........
hetken hurmio kirjoitti:
Olen vähän samoilla linjoilla, vaikken tuosta tajunnanvirrasta oikein mitään ymmärräkään...
Mutta, mutta eipähän turhaan kuikuillut, ainakin sinä näit hänet ja molempien päivä oli pelastettu, eikö? Ja turvallisuudesta puheen ollen kannatan ehdottomasti myös kaikkien autojen maalaamista jollakin standardilla huomiovärillä, sekä tietysti myös liikenneturvallisuuden nimissä kypäräpakkoa myös autoilijoille, sillä olisi tod.näk. huomattava vaikutus pään alueen kohtalokkaisiin vammoihin onnettomuustilanteissa. Tätä vaan ei ymmärretä!
- Heti alkuunsa
Olisiko parempi ostaa heti alkuunsa kirkuvan keltaiset ja heijastimilla varustetut ajaovarusteen, myös kypärä?
- paremmat veilä
olis noi pelastusliivit?
- tappelette?
Ainakin toistaiseksi huomioliivien käyttö on ihan vapaaehtoista. Voi siis itse määrittää turvallisuutensa tason vapaasti. Kukaan ei pakota mihinkään.
Kai se ihan selviö on, että huomioliivit huomaa autoilija paremmin kuin mustan ajotakin. Varsinkin hämärässä tai vesisateessa!
Kokeneemmat motoristit voivat kaikki kertoa omakohtaisia kokemuksia kolmion takaa sun muualta eteen tyrkänneistä autoista. Jos se huomioliivi vähänkin estää niitä puusilmiä eteen änkeämästä niin mä ainakin voin sellaisen päälle pukea.
Onhan se huomioliivi ruma, mutta mitä sen on väliä näin rumalle miehelle.- pelle mikä pelle
jos naamari on jo muutenkin pilalla ei se enää siitä paljon pahene, vaikka olis vielä huomioliivitkin päällä.
- Kurvi-Antero
pelle mikä pelle kirjoitti:
jos naamari on jo muutenkin pilalla ei se enää siitä paljon pahene, vaikka olis vielä huomioliivitkin päällä.
totta ei oo pilin vika jos naama on vinossa mutta enivei liivi vei loputkin itsetunnon rippeet , mutta vapaassa maassa saa pukeutua niinko haluaa ja hyvä niin .
- ei ole
mitään merkitystä mitä sinullaon päälläsi.
Jos pyörää katsotaan edestä noilla keleillä, ainoa mikä näkyy on ajovalo.
Takaapäin katsottuna mikä tahansa heijastin hoitaa saman asian kuin huomioliivin heijastin.
Siksi monet meistä käyttävät kypärässä heijastinta, josta se näkyy vielä paremmin.
- FrozenCorpse
Kyllä se näkyvyys on tärkeää, vaikka kovaa toiset väittävät, ettei esimerkiksi puvun väreillä ole mitään väliä, valot ovat sitä varten.
No mutta, ei ne valotkaan aina pelasta, jos muuten on täysin musta ja aurinko sopivassa kulmassa kotilolle. Siinä käy äkkiä huonosti.. - LongbayLadybiker
huomioliivit eivät pienimässäkään määrin edusta mp-pukeutumisen traditioita.
Moottoripyöräilijä voi parantaa näkyvyyttään muilla tavoilla; esimerkiksi kypärän värityksellä tai kuten harrikatakissa-iso oranssi poikkiraita mustassa ajotakissa näkyy hyvin. Paras yhdistelmä erottuvuuden kannalta on heijastava kirkas keltainen mustalla pohjalla. Ylimalkaan ajotakin hartiaseudulla olevat vaaleat, fluorisoidut tai muuten heijastavat kaavarakenteet, selkämykseen sijoittuvat kirkkaan keltaiset, valkoiset tai muut heijastavat vyöhykkeet mustissa vaateissa näkyvät hyvin.
Minusta se näkyvyys pitäisi olla asusteissa valmiina. Näkyvyys ja muu turvallisuus pitäisi kuulua ajoasujen suunitteluun
Minä en mitään plastiikkiliiviä ajoasuni päälle vedä ikinä. Mielummin ompelen 3M:n heijastinauhaa takkiini niin kauan kun ajoasuissa ei ole näkyvyyttä tarpeeksi huomioitu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?881737- 851242
- 1101123
- 71937
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 36732
- 47731
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33663