Olin toissapäivänä vähän allapäin ja kerroin siitä tuttavalleni mailissani.
Sain vastauksena ärhentelevän viestin. Tukkani taisi nousta pystyyn suuttumuksesta.
Välillä lähdin ulos kävelemään, “jäähtymään”. Sitten kävin kaupassa. Ja loppuillasta lämmitin saunan rentoutuakseni.
Aina välillä nimittäin piti miettiä mitä vastata mailiin.
Olin päättänyt olla ärsyyntymättä viestien sisällön vuoksi. Ja sekös teetti työtä. Vastapuoli oli nimittäin ammatti-ihminen, joka kyllä tiesi mistä naruista vetää.
Tiesin, että keskustelusta olisi voinut tulla älykästä sivaltelua puolin ja toisin ja kenties lopuksi “tasapeli”.
En kuitenkaan halunnut keskustelua, jossa kenties tulisi sanottua jotain liian syvälle osuvaa.
Muistin hyvän varoituksen: “Karta riiteleviä ja väitteleviä ihmisiä. He ovat piina sielulle.”
Jälkeenpäin kyllä ymmärsin, että hänellä taisi olla alussa minut hätkähdyttäessään niin sanotusti ketunhäntä kainalossa.
Minut suututtaessaan hän samalla repäisi minut alakulosta ja itsesäälistä pois. Fiksusti oivallettu.
Muistin mitä eräs tapakouluttaja kertoi
- Hyvän keskustelun päättyessä ei tarvitse olla mitään varsinaista lopputulosta, eikä kenenkään tarvitse olla oikeassa. Tärkeää on, että kaikille jää keskustelun päätteeksi hyvä mieli. Silloin osanottajat on mukava tavata vastakin.
Miksi ei tälläkin palstalla voitaisi keskustella ystävällismielisessä hengessä, olkoon ne pilkut nyt pois tai väärissä paikoissa?
Miksi negatiivinen asenne on päällimmäisenä, miksi heitetään vain se yksi viesti, minä olen tätämieltä, piste?
Eihän niin keskustella livessäkään. Pelätään että saa kuppikuntaan kuuluvan leiman, jos uskaltaa samoin ajattelevalle jotain useammankin kerran vastata:/
Sehän on pelkkää pirullisuutta, kateutta siitä toisten juttelusta! Miksei tulla mukaan, huudellaan pusikosta, rekattua ei uskalleta käyttää.
Jokainen miettiköön hetken mielessään, miksi se ärsyttää, vai ärsyttääkö?
Kun joku pyytää apua , kysellen onko kokemusta, aletaan kolmannen vastauksen jälkeen kyseenalaistaan aloittajaa, todella töykeillä kirjoituksilla.
Onnestahan täälä ei saa kirjoittaa mitään, se on kuin suolaa heittäisi haavoille, on todella katkerien ihmisten palsta.
Millainen on hyvä keskustelu?
47
537
Vastaukset
- millä?
Juoppa kaks kuukautta putkeen, niin asia valkenee.
Etsitäänkö synonyymejä ryyppäämiselle,aloita sinä. - tiedän ettei vastaus
kelpaa.
Odotat nyt valtavaa ylistyslaulua kaikilta, kuinka fiksu joku kirjoittaja onkaan, anteeksi kun emme ole huomanneet, sori.
Hyvä kirjoittaja olet, tuskin edes virheitä tulee.
Toista on meidän muitten, polista pulputamme aivan omia omituisia mielipiteitä.
Huomasin kaksi ensimmäistä vastausta todella hyviksi, ne saivat nauramaan sieluni kyllyydestä, kylläpä teki hyvää .
Katso kun mäki putosin heti kärryistä, onneksi ei käynyt pahemmin, oli noita kavereita kivoine kirjain sykeröineen, siis kaikki hyvin.
Oikein mukavaa kesäpäivää sulle, trev. aattelia virheineen.- kun et olis
vastannut, olisit pitänyt nekin mölyt mahassasi!
- ;))
No joo, jos tuo oli työnäytteesi älykkyydestäsi, , , ,
Toiset provoilevat työkseen, toiset saadakseen nauraa kihertää, madon käydessä koukkuun. - puramme yleisöpalstoilla
Suomalainenhan tunnetusti keskustelee tuppisuuna ja pukahtamatta sanaakaan. Mutta sitten hän valittaakin yleisillä keskustelupalstoilla, lehtien yleisön mielipidesivuilla ja vaikka kansanradiossa että, 'mikä mättää'. Ei se sen kummempaa, kirjoitellaan vaan hauskat, ilkeät, mukavat, tyhmät, viisaat ja huumorimielipiteemme tänne palstoille. Eikö se ole kiva, kun on tällainen kommunikaatiomuoto ilmaisulle. Saamme purkaa ajatuksiamme: ei tarvitse kirjein eikä tekstiviestein lähetellä.
Kaikki poliittiset ym.kaltaiset tavoitteet "ammutaan"alas välittömästi,mikä on jo niiden esille tuojan huomioitava...Suurimmalle osalle kaiketi kuitenkin ajanvietettä,minkä vuoksi ei nämä arvosteliat aina paikallaan..Voisi viihtyvyyttä parantaa pienillä kohteliaisuuksilla..Täällähän ei tiedä kuka on milloinkin paikalla,joten vastauksia vaikea sillätavoin odottaa.
- beessi
kaimaliini kirjoitti:
Kaikki poliittiset ym.kaltaiset tavoitteet "ammutaan"alas välittömästi,mikä on jo niiden esille tuojan huomioitava...Suurimmalle osalle kaiketi kuitenkin ajanvietettä,minkä vuoksi ei nämä arvosteliat aina paikallaan..Voisi viihtyvyyttä parantaa pienillä kohteliaisuuksilla..Täällähän ei tiedä kuka on milloinkin paikalla,joten vastauksia vaikea sillätavoin odottaa.
kukaan voisi ampua alas mitään keskustelunaihetta? Miksi kukaan edes haluaisi?
Onko mahdollista, että omassa ajattelussa olisi tarkistelun paikka, jos kokee, että joidenkin aiheiden esille tuonnissa pitäisi huomioida muutakin kuin palstan säännöt?
Ei myöskään kannata loukkaantua, jos on ensin itse laittanut provohenkisen, ehkä ristiriitaisuuksia sisältävän aloituksen tai viestin - siihenhän todennäköisesti vastaavat muutkin kuin myötäilijät. Ajanvietettä (ja oikeus siihen) heilläkin, eikö vain?
Kannattaa muistaa, että eri mieltä oleminen ei ole "alas ampumista".
En ole ihan vakuuttunut siitä, että pienet kohteliaisuudet - jotka tietenkin ovat useimmiten paikallaan - sopisivat tällaiselle keskustelupalstalle? Asiallisuus, tai tarvittaessa asiattomuus :), riittänee? Eri mieltä oleminen ei ole epäkohteliaisuutta. - Seku
beessi kirjoitti:
Onko mahdollista, että omassa ajattelussa olisi tarkistelun paikka, jos kokee, että joidenkin aiheiden esille tuonnissa pitäisi huomioida muutakin kuin palstan säännöt?
Ei myöskään kannata loukkaantua, jos on ensin itse laittanut provohenkisen, ehkä ristiriitaisuuksia sisältävän aloituksen tai viestin - siihenhän todennäköisesti vastaavat muutkin kuin myötäilijät. Ajanvietettä (ja oikeus siihen) heilläkin, eikö vain?
En ole ihan vakuuttunut siitä, että pienet kohteliaisuudet - jotka tietenkin ovat useimmiten paikallaan - sopisivat tällaiselle keskustelupalstalle? Asiallisuus, tai tarvittaessa asiattomuus :), riittänee? Eri mieltä oleminen ei ole epäkohteliaisuutta.Asioista voimme keskustella. Vaihtaa mielipiteitä,olla täysin erimieltäkin, mutta
kuinkahan se vaan meneekin niin, että samaa mieltä olevien kanssa syntyy
lähes ystävyyteen verrattava "kaveruus". - ehkäpä?
Seku kirjoitti:
Asioista voimme keskustella. Vaihtaa mielipiteitä,olla täysin erimieltäkin, mutta
lähes ystävyyteen verrattava "kaveruus".Minulle keskustelun avaus määrittää pitkälle, luenko eteenpäin.
Toki, on parikin, joiden aloituksia en edes avaa.
Kun kirjoittaa puskasta, niin virtuaaliystäviksi ei voi ketjua pidemmäksi aikaa tulla.
Minusta se on hyvä niin.
Täällä on monia mukavia nickejä, tulee hyvälle tuulelle heidän kommenttejaan lukiessa.
En nyt yksilöi,
Samoin joskus jokin aloitus ottaa "tulta" ja syntyy oikeita keskustelujakin,ei vain pelkkää mielipidettä.
Ihmettelin, kun osa kertoi "luin koko ketjun", jos ei lue sitä, vaan ainoastaan aloittajalle vastaa, eikä siinäkää katso myöhemmin, onko itselle vastattu, ei se mielestäni keskustelua ole.
Aloituksen tekijätkään, usein eivät osallistu, kuin aloituksen verran.
Sekin on silloin vain mielipide, johon vastataan, ollaan joko samaa tai erimieltä..
Hyvää yötä - ettei tarvitse vastata
ehkäpä? kirjoitti:
Minulle keskustelun avaus määrittää pitkälle, luenko eteenpäin.
Kun kirjoittaa puskasta, niin virtuaaliystäviksi ei voi ketjua pidemmäksi aikaa tulla.
Minusta se on hyvä niin.
Täällä on monia mukavia nickejä, tulee hyvälle tuulelle heidän kommenttejaan lukiessa.
En nyt yksilöi,
Samoin joskus jokin aloitus ottaa "tulta" ja syntyy oikeita keskustelujakin,ei vain pelkkää mielipidettä.
Ihmettelin, kun osa kertoi "luin koko ketjun", jos ei lue sitä, vaan ainoastaan aloittajalle vastaa, eikä siinäkää katso myöhemmin, onko itselle vastattu, ei se mielestäni keskustelua ole.
Sekin on silloin vain mielipide, johon vastataan, ollaan joko samaa tai erimieltä..
Hyvää yötätai avata edes aloitusta jos ei kiinnosta, sehän on jokaisen henkilökohtainen asia.
Olen kirjoituksistasi päässyt käsitykseen, että sinua nimenomaan kiinnostaa nikittömät kirjoittajat, joten olen huomavinani suuren mielenkiintosi juuri heitä kohtaan. No, asiahan ei minulle kuulu, jokainen taaplaa tyylillään.
Luulempa, että kukaan ei lankea houkutukseen tulla julki nikkinsä kanssa, kun ei tahdokkaan tutustua sen paremmin muihin kirjoittajiin, riittää pelkät mielipiteet ja komentit.
Kovin olen tyytyväinen ihmisten kirjoituksiin ilman nikkiäkin.
Kaikkein parhaita on sopivasti huumorilla höystetyt ketjut, pelkät fiksusti kirjoitetut asia pursuavat ketjut on kovin kuivaa luettavaa, luen silti nekin.
Olen poheemi taiteilia, elän tyylilläni, kirjoitan tyylilläni, annan vapauden kaikille muillekkin elää tyylillään, kirjoitella tyylillään.
Mottoni on " elä ja anna toistenki elää", siis "kirjoita ja anna toistenki kirjoittaa", ym. - beessi
Seku kirjoitti:
Asioista voimme keskustella. Vaihtaa mielipiteitä,olla täysin erimieltäkin, mutta
lähes ystävyyteen verrattava "kaveruus".en ole koskaan "oikeassa elämässäkään" ystävältä edellyttänyt, muuten olen kyllä melko tarkka siitä, kenet kelpuutan ystäväksi.
Mukavaa, että sinulle on syntynyt joidenkin samaa mieltä olevien kanssa lähes ystävyyteen verrattava kaveruussuhde, minä itse en taas sellaista täällä kaipaa.
Taidan jopa ajatella, ettei sellainen palvele enemmistön ?, koko keskustelupalstan etua. (Rajatummat keskustelupalstat ehkä erikseen, enkä ole ihan varma siitäkään).
Kirjoituksista olen milloin mitäkin mieltä, niiden kirjoittajiin en kuitenkaan osaa suhtautua muuten kuin aika neutraalisti. - ovat riemuissaan
ehkäpä? kirjoitti:
Minulle keskustelun avaus määrittää pitkälle, luenko eteenpäin.
Minusta se on hyvä niin.
En nyt yksilöi,
Hyvää yötäkun olet ymmärtänyt pysyä poissa heidän kirjoituksistaan! Sehän on viisautta.
Sinä koet tavallasi, he eivät tiedä poikotoinnistasi.
Kyllä virtuaaliystävyyttä on täällä netissäkin, ja samanlaisen ajatusmaailman omaavan kanssa on kiva keskustella. Ihan kuin elävässä elämässäkin.
Harvemmin vastaan jollekin aina eri sanalle, koen että se ei ole jutustelua, vaan mielipiteen heittoa. Ei voi tietää kenelle vastaa?
Onhan täällä ihmisiä joka lähtöön, kun ei
vastausta saa, alkaa ns. sisäpiiri syyttely.
Pitäkää edes sen keskustelun aikana sitä samaa sanaa nikkinänne, ja keskustelkaa ketjussa useamman kerran, se tuo myös viestintää takaisin.
Joku kirjoittaa tiukasti mielipiteensä ja loppuun kirjoittaa, piste.
Kiitos hänelle, se kirvoittaa nauruhermoni äärimmilleen, kertoo paljon kirjoittajasta. Täällä kun hänen pisteellään ei ole tehoa, ihan sinne kotioloihin vain.
Aloituksen tekijän ei tarvitse olla ohjaajana, kirjoittajat elävöittävät palstan, ehkäpä aina ei ole aikaa, mahdollisuutta kommentoida jokaiselle?
Tämä palsta on 60v - 69v, mieti että siinä välissä on vähän vuosissa, vaan aivan erilainen lapsuus , koulutus ja kokemukset!
Taantuahan ei kukaan halua, eikö totta?
Tuokin on totta ettei viitsitä lukea ketjun juoksua, se minä, minun mielipide on sinne lykättävä, ja vastauksesta jää vain kysymyksiä, et miten se liittyy keskusteluun???
Ehkä kannattaisi ainakin kaksikertaa lukea kirjoitus mihin aikoo vastata, vain siksi että ehtii tajuamaan lukemansa, näin ei tulisi väärinymmärryksiä.
Myös on tärkeää tarkentaa kenelle vastaa, jatkuvasti tulee viesti väärälle ihmiselle 8-o
Sitten loukkaannutaan ihan suotta :-o Sehän ei ole tarkoitus, eihän?
Hyvää huomenta kaikille heräileville, vettä sataa ja on kylmää. - "piste"
ovat riemuissaan kirjoitti:
kun olet ymmärtänyt pysyä poissa heidän kirjoituksistaan! Sehän on viisautta.
Sinä koet tavallasi, he eivät tiedä poikotoinnistasi.
Kyllä virtuaaliystävyyttä on täällä netissäkin, ja samanlaisen ajatusmaailman omaavan kanssa on kiva keskustella. Ihan kuin elävässä elämässäkin.
Harvemmin vastaan jollekin aina eri sanalle, koen että se ei ole jutustelua, vaan mielipiteen heittoa. Ei voi tietää kenelle vastaa?
Onhan täällä ihmisiä joka lähtöön, kun ei
vastausta saa, alkaa ns. sisäpiiri syyttely.
Pitäkää edes sen keskustelun aikana sitä samaa sanaa nikkinänne, ja keskustelkaa ketjussa useamman kerran, se tuo myös viestintää takaisin.
Joku kirjoittaa tiukasti mielipiteensä ja loppuun kirjoittaa, piste.
Kiitos hänelle, se kirvoittaa nauruhermoni äärimmilleen, kertoo paljon kirjoittajasta. Täällä kun hänen pisteellään ei ole tehoa, ihan sinne kotioloihin vain.
Aloituksen tekijän ei tarvitse olla ohjaajana, kirjoittajat elävöittävät palstan, ehkäpä aina ei ole aikaa, mahdollisuutta kommentoida jokaiselle?
Tämä palsta on 60v - 69v, mieti että siinä välissä on vähän vuosissa, vaan aivan erilainen lapsuus , koulutus ja kokemukset!
Taantuahan ei kukaan halua, eikö totta?
Tuokin on totta ettei viitsitä lukea ketjun juoksua, se minä, minun mielipide on sinne lykättävä, ja vastauksesta jää vain kysymyksiä, et miten se liittyy keskusteluun???
Ehkä kannattaisi ainakin kaksikertaa lukea kirjoitus mihin aikoo vastata, vain siksi että ehtii tajuamaan lukemansa, näin ei tulisi väärinymmärryksiä.
Myös on tärkeää tarkentaa kenelle vastaa, jatkuvasti tulee viesti väärälle ihmiselle 8-o
Sitten loukkaannutaan ihan suotta :-o Sehän ei ole tarkoitus, eihän?
Hyvää huomenta kaikille heräileville, vettä sataa ja on kylmää.Voi, kun osasitkin kirjoittaa osuvasti. Kuinka tämä "pisteen" kirjoittaja ei huomaa, että olipa nimim. mikä hyvänsä niin PISTE!!!
Ja entäs tämä HUS, HUS, pois täältä?
Itse olen katsellut muutamia Gallerian kuvia kirjoittajista. Olen silloin miettinyt, haluaisinko todellakin jutella/kirjoitella ko. henkilön kanssa ja kuten täällä joskus kysellään liiankin intiimejä asioita.
Sattuipa sieltä yksi mies`henkilö, jolla oli kaksi eri nikkiä, mutta kuva oli sitten sama. Olisi edes toiseen pistänyt eri kuvan, kuin sillankaiteella istuvan.
Tuollakin "vakimies" kysymyksellä oli mielenkiintoisia kommentteja, koska siellä takeruttiin sanaan "kuka" "ketä". Itsekkin sain melkein raivarin, kun kysytään ;"ketä tuntee minut"? Asuinpaikkakunnallani tämä on niin yleistä ja korvia vihlova, mutta se on heidän murteensa.
Sitten kaveri oli jopa pistänyt nimensä alle (Amadeuksen sukulainen)ja silti joku arvuutteli, kuka/ketä hän olisi.
Täällä ei kuitenkaan puhuta mie ja sie. Ampiaiset eivät ole vapsiaisia, eikä Harald Hirmuinen ole nin´pal kauhia. - Olet tekopyhä
beessi kirjoitti:
En ole ihan vakuuttunut siitä, että pienet kohteliaisuudet - jotka tietenkin ovat useimmiten paikallaan - sopisivat tällaiselle keskustelupalstalle? Asiallisuus, tai tarvittaessa asiattomuus :), riittänee? Eri mieltä oleminen ei ole epäkohteliaisuutta.Olet ainakin muutaman kerran ampunut alas keskustelunaiheita, jotka jostakin syystä eivät ole sinulle sopineet tai olet ollut huonolla tuulellla. Aivan asiallisia juttuja, muta sinä et ole pystynyt olemaan asiallinen. Beessi.hyvä, saan sinut jatkuvasti kiinni tekopyhyydestä, annat muille ohjeita, mutta toimit itse päinvastoin. Lue kirjoittamasi ajatuksella ja toimi, kuten kirjoitat. Aloitetaan siitä. Todennäköiseti tapasi mukaan haukut minut tämän kirjoitettuani, eri mieltä oleminenhan ei ole epäkohteliaisuutta - vai kuinka?
- beessi
Olet tekopyhä kirjoitti:
Olet ainakin muutaman kerran ampunut alas keskustelunaiheita, jotka jostakin syystä eivät ole sinulle sopineet tai olet ollut huonolla tuulellla. Aivan asiallisia juttuja, muta sinä et ole pystynyt olemaan asiallinen. Beessi.hyvä, saan sinut jatkuvasti kiinni tekopyhyydestä, annat muille ohjeita, mutta toimit itse päinvastoin. Lue kirjoittamasi ajatuksella ja toimi, kuten kirjoitat. Aloitetaan siitä. Todennäköiseti tapasi mukaan haukut minut tämän kirjoitettuani, eri mieltä oleminenhan ei ole epäkohteliaisuutta - vai kuinka?
- tekopyhä?
- ampunut alas keskustelunaiheita?
- ollut huonolla tuulella?
- antanut muille ohjeita?
- toiminut vastoin omaa ajatteluani?
- tapani mukaan haukkunut ! sinua?
Minussa on paljon huonoja puolia, mutta tekopyhä en mielestäni ole.
En ymmärrä, kuinka edes pystyisin ampumaan alas keskustelunaiheen? Enkä tietenkään edes haluaisi. Voisitko antaa jonkun esimerkin? Viittaatko mahdollisesti esim. hiljattain olleeseen aloitukseen, jossa aloittaja sanoi ei-tykkäävänsä navan alle menevistä jutuista ja samalla arveli suomalaisten miesten olevan liki järjestään homoja ja naisvihaajia? En siihen malttanut olla jotain kommentoimatta, kaikkihan tiedämme, että navan alle mennään noilla aiheilla.
En ole oikeastaan koskaan huonolla tuulella, ei ole aihetta. Olenko ehkä joskus vastannut väärällä tavalla johonkin aloitukseesi? On niin kovin vaikea tietää, mikä olisi se ainoa oikea tapa vastata vaikkapa sinulle, enkä siitä oikein välitäkään. Kirjoitan, niin kuin asian ajattelen. Asiallisesti tai huumorilla, varsinkin provoluonteisiin joskus hieman kärkevästikin.
Aika vähän taidan ohjeitakaan antaa, mutta jos oikein valikoivasti ja määrätyllä asenteella luet, niin voithan sen niinkin kai ymmärtää.
Kirjoitan aina omana itsenäni, sen hetkisten tuntojeni mukaan. En ole ohjelmoitu robotti, enkä liioin esitä tänään sitä ja huomenna tätä. Mielestäni en ole kovasti muuttunut, mutta sinä ehkä huomaat sen paremmin. Olenhan herkeämättömän tarkkailusi alaisena, kun jatkuvasti saat minut kiinni tekopyhyydestä.
Ei minulla kyllä ole tapana haukkua ihmisiä. Saatan huomauttaa suoraan asioista, joita en hyväksy, rasismista esim. Oletkohan sinä koskaan haukkunut minua, moittinut jopa alapääni puutteellisesta puhtaudesta, huonoista luonteenpiirteistä puhumattakaan?
Ihmettelen kovasti, mikä minun tavallisessa, tylsässäkin persoonassani sinua niin kovasti ärsyttää. Ei se kyllä minua mitenkään häiritse, ihmetyttää vain. Jatka ihmeessä tarkkailuasi ja kirjoittelehan taas! - Palstanvartija
Olet tekopyhä kirjoitti:
Olet ainakin muutaman kerran ampunut alas keskustelunaiheita, jotka jostakin syystä eivät ole sinulle sopineet tai olet ollut huonolla tuulellla. Aivan asiallisia juttuja, muta sinä et ole pystynyt olemaan asiallinen. Beessi.hyvä, saan sinut jatkuvasti kiinni tekopyhyydestä, annat muille ohjeita, mutta toimit itse päinvastoin. Lue kirjoittamasi ajatuksella ja toimi, kuten kirjoitat. Aloitetaan siitä. Todennäköiseti tapasi mukaan haukut minut tämän kirjoitettuani, eri mieltä oleminenhan ei ole epäkohteliaisuutta - vai kuinka?
valpastui. Sulle kiitos siitä.
Turhan pitkä vuodatus tulla avautumaan pettymystään. Täällä ptää oppia säännnöt ja se vie tietenkin aikansa, Minulla meni noin kolme vuotta kun opin nauramaan itselleni ; ).
- keskustelu?
Täällä siemenen siihen antaa hyvä, innostava aloitus, jatkossa erilaiset mielipiteet, myötä-, ja vastakarvaan. On hienoa monesti lukea uusia näkökantoja asioihin, joista ehkä itsellä on ollut kovinkin voimakas mielipide.
Hyvään keskusteluun kuuluu toisten keskustelijoiden kunnioitus - kunnioitus sanottavalle, ei tavalle. Pilkkuihin ja pisteisiin juuttuvat ilmentävät vain omia alemmuudentuntojaan.
Onhan todistettu, että teksti saa olla melkoista siansaksaa, ja silti se ymmärrtetään.
Huonoa keskustelua on asettautua muiden yläpuolelle, mikä tosin täällä on helppoa, kenen tahansa. Huonoa on arvostella kirjoittajan henkilöä, ei hänen kirjoitustaan.
Huonoista huonointa on alkaa sanasotaan kenenkään kanssa, kukaanhan ei riitele yksinään.Sanottavansa voi sanoa yhdellä puheenvuorollakin.
Hyvä keskustelija kuuntelee herkällä korvalla muita, samalla pystyen ilmentämään itseään ilman vihaa ja epäkunnioitusta.- ei jaarittelu
En välitä pitkistä vuodatuksista, ne vaan vesittävät koko asian. Monesti koko teksi on yhtä liirum laarumia ja jonninjoutavaa lauseiden venyttämistä.
- olemme,,
ei jaarittelu kirjoitti:
En välitä pitkistä vuodatuksista, ne vaan vesittävät koko asian. Monesti koko teksi on yhtä liirum laarumia ja jonninjoutavaa lauseiden venyttämistä.
itseäni harmittaa lukea sana, tai lyhyt lause. Tulee tunne, "miks avasin lainkaan". Varsinkaan, jos se ei tuo keskusteluun lainkaan lisäarvoa.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. - kanssa liikenteessä
ei jaarittelu kirjoitti:
autoradio oli auki, siellä luettiin jotain hyvää kirjaa, kuuntelimme suurella mielenkiinnolla juttua. Loppui aikanaan, sitten arvosteltiin.
Kysyin nuorelta lukiolaiselta, mitä mieltä hän oli kuulemastaan tuhansin sanoin värikkäästi kerrotusta jutusta, jossa loppujen lopuksi ei sanottu mitään, vaan nautittiin sanan helinästä, hän piti kovasta.
Minä taas kun olen jo iäkäs, kaikin nähnyt ja kokenut, tuumasin: tuhansin sanoin kerrottu juttu, jossa ei juurikaan sanottu yhtään mitään, vaan kauniita sanoja puronlailla vilisi ja lirisi kauniisti peräkkäin, tietämättä minin puro päättyy.
Siinä nuoren ja vanhan mielipiteet meni täysin erisuuntiin.
Näin erilaisia on ihmiset samassa suvussakin.
Juttu ei huono ollut, sehän riippuu lukijan taidosta kuinka hyvin vaikeakin teksti luetaan, sai kyllä vanhankin silti mielenkiinnolla kuuntelemaan, mitähän sanottavaa kirjailialla oli , mutta ei mulle se selvinnyt, lähinnä kirjailia nautti kirjoittamalla kaunniisti tuhansia sanoja peräkkäin. Taito sekin on , kirjoittaa paljon sanommatta mitään, lahjakkuutta sekin.
Siis mielestäni voi lyhyestikkin ilmaista oman mielipiteensä, se on ainakin minuta tehokkain saada asiansa perille, ilman että lukia unohtaa jo pitkässä kirjeessä mistä oikein olikaan kysymys. tr. poheemi. - tekstisi on
olemme,, kirjoitti:
itseäni harmittaa lukea sana, tai lyhyt lause. Tulee tunne, "miks avasin lainkaan". Varsinkaan, jos se ei tuo keskusteluun lainkaan lisäarvoa.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.lylyt. Siitä tuli hyvin selväksi mielipiteesi, "et pidä lyhistä vastauksista".
Se oli lyhyt, hyvä ja selkeä, mutta nyt olisin odottanut enemmän sanomista mielipiteesi tueksi. ( oli se silti hyvä)
Minä vastailen ja kirjoittelen sekä lyhyitä että pitkiä vastauksia, sekä mielipiteitä, ilman että minulla olisi kirjallisia taitoja. Ajattelen että, "lintuki laulaa äänellään", siis minäki kirjoitan taidollani, oli se sitten huono tai hyvä.
Luulen kyllä että enempi ärsyttää lukiaa (huono suomenkieli), kun virheitäkin tulee tuhka tiheään,
kuitenkin ajattelen , jokaisella on valinan oikeus lukeeko vai ei, itse kyllä luen kaikkien tekstit, kaikki on hyviä omalla tavallaan.
Koko ketjun kun käy läpi , saa hyvän kuvan ihmisitä ja heidän luonteistaan, se on todella mielenkiintoista kuinka me ihmiset olemme kaikki yksilöitä. ( tre. poheemi)
- O - O
hyvästä palstakeskustelusta on varmasti yhtä paljon kuin meitä kirjoittajiakin.
Yleisessä keskustelussa vuorovaikutteisuus ei mielestäni ole sitä, että määrätyt (virtuaali-)henkilöt heittävät toisilleen kirjoittajan henkilöön kohdistuvia viestejä, vaan sitä että keskustelu etenee edellisten kirjoitusten herättäneiden ajatusten pohjalta. Kuka kirjoittaa ei mielestäni ole tärkeätä vaan kirjoituksessa esitetyt ajatukset ja asiat. Hyvä palstakeskustelu voi olla vuorovaikutteista, vaikkei aloittaja siihen ajatuksia herättäneen ja hyvin otsikoidun aloituksensa jälkeen enää itse osallistuisikaan.
Hyvä keskustelu herättää uusia ajatuksia, avaa uusia näkökulmia, herättää pohtimaan, antaa uutta tietoa, ihastuttaa, vihastuttaa, ärsyttää, harmittaa tai piristää päivää; saattaa kutitella nauruhermoja niin, että huomaan nauravani ääneen ihan itsekseni. Tai parhaimmillaan saatan huomata, että jonkun kärkevästi esitetty, ärsyttävä ja omastani täysin poikkeava näkökulma jää vaivaamaan mieltä ja käynnistää prosessin, joka muuttaa käsitystäni jostain asiasta. Samanhenkisten kanssa on mukava rupatella, mutta "toisinajattelijat" antavat usein enemmän uusia ajatuksia. - Toisen onni ei ole minulta pois ja onnihan lisääntyy jakamalla. Kateellisia jumalia tai naapureita on mielestäni turha pelätä.
Omasta mielestäni näiden palstojen parasta antia on erilaisten ihmisten "kohtaaminen". Tuskin missään muualla voisi kuulla samanlaisia ääneen lausuttuja ajatuksia, tarinoita ja mielipiteitä kuin täällä. Jos joku haluaa kirjoittaa ilkeämielisiä toiseen kirjoittajaan kohdistettuja herjoja, se kertoo mielestäni enemmän herjan kirjoittajasta kuin kirjoituksen kohteesta ja arvottomina sellaiset tekstit voi jättää huomiotta.
Toivon edelleenkin saavani poiketa täällä vaikka vain kertomassa, että olen sitä mieltä (piste) ja välillä pistäytyä kirjoittelemassa useampia kommentteja samaan ketjuun silloin kun ehdin ja haluan. Oikeastaan voisin todeta, että pidätän itselläni oikeuden tehdä halutessani aloituksenkin ja olla päsmäröimättä keskustelua, jos siitä sellainen viriäisi. Mielestäni keskustelu ei välttämättä tarvitse ohjaajaa tai puheenjohtajaa vaan kaikki siihen osallistuvat voivat jakaa vastuun yhdessä.
Kiitos Riitta-rouvalle hyvästä, ajatuksia herättäneestä aloituksesta. Pohdin mielessäni hetken myös alkuosaa, joka toimi hyvänä muistutuksena ainakin minulle. Hyvää kesää ja mielenkiintoisia keskusteluja meille kaikille!- juttujasi luen
mielenkiinnolla. Näkee selkeästi taustalla suomenkielen opinnot, niin kaunnisti lauseet muotoutuu , keskustelu soljuu jouhevasti.
Olis suuri vaje jos esm. minä tyhmine kirjoituksineni sinut karkoittaisin palstalta.
Otan silti oikeudekseni kirjoitella mielipiteitäni silloin kun tunnen halua ilmasita kantojani tai olla jotain mieltä , ja lörpötellä niitä näitä mielijohteesta.
Toivon kuitenkin etten loukkaa ketään , se ei ole tarkoitukseni.
Puolestani en suostu loukkaantumaan vaikka joku joskus antaakin kärkevää kritiikkiä, ajattelen että hän on tuota mieltä.
Mukava kun olet kaikesta huolimatta mukana ketjusaa omine mielipiteinesi, se on sinun oikeutesi, ja meidän ilomme.
Ainakin minä luen suurella mielenkiinnolla sinunkin tekstit, vaikka saan hienovaraisesti kylmääkin kritiikkiä osakseni, kiitos joka tapauksessa. - O - O
juttujasi luen kirjoitti:
mielenkiinnolla. Näkee selkeästi taustalla suomenkielen opinnot, niin kaunnisti lauseet muotoutuu , keskustelu soljuu jouhevasti.
Olis suuri vaje jos esm. minä tyhmine kirjoituksineni sinut karkoittaisin palstalta.
Otan silti oikeudekseni kirjoitella mielipiteitäni silloin kun tunnen halua ilmasita kantojani tai olla jotain mieltä , ja lörpötellä niitä näitä mielijohteesta.
Toivon kuitenkin etten loukkaa ketään , se ei ole tarkoitukseni.
Puolestani en suostu loukkaantumaan vaikka joku joskus antaakin kärkevää kritiikkiä, ajattelen että hän on tuota mieltä.
Mukava kun olet kaikesta huolimatta mukana ketjusaa omine mielipiteinesi, se on sinun oikeutesi, ja meidän ilomme.
Ainakin minä luen suurella mielenkiinnolla sinunkin tekstit, vaikka saan hienovaraisesti kylmääkin kritiikkiä osakseni, kiitos joka tapauksessa.ja ystävällisistä sanoistasi. - Älä turhaan aliarvioi itseäsi ja omia taitojasi!
Kirjoitellaan kukin omalla tavallamme ja annetaan tilaa myös pilkunviilaajille. Innokkaimmat viilaajat eivät näy itsekään oikein hallitsevan asiaansa, mutta ehkä toisten virheitä on mukavampi osoittaa sormella kuin yrittää korjata omiaan. - Ihanaa, ettei kukaan meistä ole täydellinen.
Hyvää kesää ja mielenkiintoisia keskusteluja!
- Korppis
Hyvä keskustelu on yksilöllistä. Keskustelua ei synny ilman eriäviä mielipiteitä, ristiriitoja tai väittelyitä. Toisen mielipiteen kannustus perusteluineen on myös hedelmällistä kunhan se ei mene imeläksi hännystelyksi.
Keskustelussa on aina monta näkökulmaa ja olisi hyvä opetella olematta loukkaantunut rajuistakin mielipiteistä. Joku on vaan sitä mieltä.
Olen jo oppinut nauramaan itselleni, enkä loukkaannu viestistä joka tulee puskasta sillä kun ei ole mitään erityistä merkitystä elämälleni.
Itse haluan keskustella tuiki tavallisista arjen askareista. - Aina ulkopuolinen
Olen täysin sama mieltä tästä palstasta. Käyn täällä katsomassa, miten pitkälle tämä ilkeily oikein johtaa. Mielestäni täällä eivät kirjoittele tavalliset kuusikymppiset vaan jokin syrjäytynyt porukka, jolla sosiaaliset taidot ovat olemattomat. Ehkä suurin osa on jollakin tavalla sairaita, mutta paljonko pitää ymmärtää ja sietää?
Onneksi se tavallinen elämä ja ihmiset ovat paljon sallivampia ja armollisempia. Jos tämä ympäristö olisi todellisuutta eli kaikki käyttäytyisivät muuallakin näin, kuka silloin jaksaa?
Ilkeily ja toisten mollaaminen ovat joillekin (monille) jonkinlainen harrastus. Ei ihme, että Suomessa on niin paljon kiusaamista, mutta että yli kuusikymppisetkin äidit, isät ja isovanhemmat ovat joukolla kivittämässä vain mielipiteen takia? Se, herättää kysymyksen, millaisia ihmisiä täällä oikeasti on ja siihen jo vastasin.- Korppis
...vai kuulutko ; )
"Mielestäni täällä eivät kirjoittele tavalliset kuusikymppiset vaan jokin syrjäytynyt porukka, jolla sosiaaliset taidot ovat olemattomat. Ehkä suurin osa on jollakin tavalla sairaita, mutta paljonko pitää ymmärtää ja sietää?" - Ja mitä sillä on väliä
Korppis kirjoitti:
...vai kuulutko ; )
"Mielestäni täällä eivät kirjoittele tavalliset kuusikymppiset vaan jokin syrjäytynyt porukka, jolla sosiaaliset taidot ovat olemattomat. Ehkä suurin osa on jollakin tavalla sairaita, mutta paljonko pitää ymmärtää ja sietää?"Kun alkaa miettimään; kuinkahan moni meistä - 6-kymppisistä on normaali, niin onko yhtään? Ja, mitä sillä on väliä? Jokainen meistä on persoona ja jokaisella meillä on erilainen elämä. Joten ovat ne mielipiteet ja kirjoituksetkin erilaisia. Ei kyse ole mistään kummallisesta tai eristyneestä porukasta, vaan viihdyttävä, jopa vinkkejä antava ja tietoa lisäävä foorumi. Minulle ainakaan ei enää vapaa-aikaani tv, radio, puhelin, pölyimuri, astian-, pyykinpesukone ja mitä niitä kaikkia muita hyödyllisiä koneita onkaan?
- en ole huomannut
yhtään, tekstistäsi päätellen olet "omanarvontuntoinen"
kaiken jo hyvin tietävä, hyvä niin, et tarvitse ketään mielipiteitten vaihtoon kanssasi. Sanot ettei toisten kirjoittelu sinuun vaikuta millanlailla, olen erimieltä , ainaki minuun vaikuttaa kaikki jollainlailla, toiset ilahduttaa, toiset saa ajattelemaan asiaa toisinkin, joskus pahoitan mieleni, mutta en niin että jäisin murehtimaan, vaan niin että olimmepa kovin erilaisia, ja niin on hyvä, tilaa täällä on kaikille. Nyt kiire en ehdi enemppää moi. - Aina ulkopuolinen
en ole huomannut kirjoitti:
yhtään, tekstistäsi päätellen olet "omanarvontuntoinen"
kaiken jo hyvin tietävä, hyvä niin, et tarvitse ketään mielipiteitten vaihtoon kanssasi. Sanot ettei toisten kirjoittelu sinuun vaikuta millanlailla, olen erimieltä , ainaki minuun vaikuttaa kaikki jollainlailla, toiset ilahduttaa, toiset saa ajattelemaan asiaa toisinkin, joskus pahoitan mieleni, mutta en niin että jäisin murehtimaan, vaan niin että olimmepa kovin erilaisia, ja niin on hyvä, tilaa täällä on kaikille. Nyt kiire en ehdi enemppää moi.Niinpä niin, vastasit kommenttiini eli mielipiteeseen. Et silti keskustele siitä vaan ryhdyt repostelemaan persoonallisuuttani, joka sinun mielestäsi on sitä ja tätä. Miksi? Keskuste aiheesta, jos haluat keskustella. Tässä ei ollut aiheena minun persoonallisuuteni. Tuo, mitä kirjoitat,on puhdasta ilkeilyä ja sinun luulojasi. Miksi vastaat,jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin ettet pidä minusta? Tunteemme tosin ovat yhtenevät, tunnistin ilkeilysi oikein hyvin jälleen. Tarkoitin muun muassa juuri sinua.
Jos tilaa on kaikille, vastauksesi ei sitä osoita, jotakin muuta sen sijaan. Tilaa on niille, joista sinä tykkäät, ei muille. Et sinä minua loukkaa edelleenkään, koska et merkitse minulle yhtään mitään. Minä en ole sinä eikä minun tarvitse olla, saan olla vaikka omanarvontuntoinen. Tekisi muuten hyvää sullekin.
Jospa vastaan sinulle samaan tyyliin kuin itse kirjoitat: vaikutat henkilöltä, jolle ei ole olemassa muita mielipiteitä kuin sinun omasi. Jolleivät jokun jutut osu sinun pirtaasi, ne kirjoittanut henkilö on epäkelpo, eikä pelkästään sinulle vaan yleisesti. Et unohda mitään. Jos et pidä jostakin syystä kirjoittajasta, et pysty keskustelemaan myöskään aiheesta vaan palaat aina uudelleen nälvimään jutun kirjoittajaa. Olet näennäisesti toisten hyppyyteltävä, pelkäät arvostelua ja arvosteltavana olemista, sen sijaan kulissien takana ja edessäkin arvostelet muita ilkeästi. Olet hiiri, jolla on suden hampaat. Inhoat ihmisiä, jotka ovat mielestäsi jotenkin varmoilta vaikuttavia. Ovatko he sitä oikeasti, on sivuseikka, sinä oletat ja usein väärin perustein. Kun ryhtyy toista repimään, pitää myös itse kestää samanlainen typerä arvostelu. Ole hyvä, minullakin on hyvä mielikuvitus.
Kiitos siitä, että juuri sinä vastasit, sillä näitä nälvimisiä olen sinun taholtasi saanut sietää. Kyllä me toisemme tunnemme, vaikka mieluummin olisin tuntematta, mutta palaat kirjoituksiini kuin korppi haaskalle aina uudelleen. Vai tulee sinulle paha mieli, kas kummaa. Jospa tämä nälvimisesi eri yhteyksissä nyt loppuisi.
- "keskustella"
En ole lukenut ketjua, ainoastaan avauksen.
Avaaja esittää mielipiteen omista touhuistaan:
"Olin toissa päivänä vähän allapäin ja kerroin siitä tuttavalleni mailissani."
Sekä esittää mielipiteensä:
"Miksi ei tälläkin palstalla voitaisi keskustella ystävällismielisessä hengessä."
Sitä se on täällä keskustelupalstalla, mielipiteitä ja kommentteja, ei täällä paljonkaan saman aikaisesti ole keskustelijoita, heitä on varmaan tuolla chatti palstoilla.- kommentoinut useampaan
nyt purskahdin valtoimenaan nauruun, te kaiiki ootte tosi mukavaa sakkia, toinen tostaan parempia.
On tosi viihteelistä seurata suurinpiirtein oman ikäisteni kirjoituksia ja mielipiteitä kommenteineen.
Tämmösiä me olemme, kaikilla omanarvon tunto korkealla, kaikkein hauskinta on sen vakuuttelu toinen toisilleen.
Se hieman ihmetyttää, kun melkein kaikki vakuuttaa, ettei toisten mielipiteet vaikuta mitenkään, kun on omat ympyrät livenä niin hyviä,(on mullaki ympyröitä tämän ulkopuolella) kuintenkin uskallan olla erimieltä. Kyllä jokaisella kommentilla on jokin vaikutus lukijaansa, olipa se sitten mitä tahansa.
Ihminen on ihminen, siitä emme pääse minnekkään, kaikki tarvitsemme toisiamme jollain tapaa.
Eihän nämä keskustelu, inttämis, kehumis, mollamis, mairittelu, ym. palstat pysyis pystyssä, jos ei joku tänne silloin tällöin kommentoi tai vastaa ihmisten tekemiin aloituksiin.
Tuohon aloitukseen vastaan, että ainakaan minä en ole hyvä keskustelia, kun mielestäni ei tässä ole selkeää haastetta mistä keskusteltais.
Lähinnä pohdiskellaan mikä on hyvää keskustelua, siis keskustella keskustelusta, hymmmmm, mulla loppuu mielikuvitus moisesta asiasta.
Jospa tämä ketju jatkuu vielä, ja löytyy esm. hyvä pari tai muutama muu hyvä kirjoittelia, että aloittaja saisi vertaisensa keskustelian. Ymmärrän hänen vaikeutensa tulla toimeen kaikkien kanssa , kun meillä jokaisella on eriasteinen koulutus ja elämän kokemus takana , emme välttämättä samalla aaltopituudella, eikä samalla sivistys tasolla kirjoitus taitoinemme.
Aion kuitenkin "roikkua" näillä keskustelu palstoilla, vastailen ja kommentoin tyylilläni. Sitä kuuluisaa keskustelu taitoa ei minulla varsinkaa ole, saamani kärkevän kritiikistä päätellen, olen pahoillani kun en pysty parempaan ilmaisutaitoon. Olen tyypilline suomalainen tuppisuu. (ter. poheemi)
- Mia-Sofia
Samaa minäkin kaipaan, hyvää keskustelua, dialogia. Meillä se taitaa olla kadonnut taito. Eivät suomalaiset ole tuppisuita, monet miehet harrastavat lähinnä monologia,eli yksinpuhelua. Sano siihen sitten jotain väliin, niin ne hermostuu ja pahastuu kun keskeytetään. Täytyy vain kiltisti kuunnella vuoropuhe loppuun asti, jonka jälkeen kellään ei siihen ole mitään lisättävää.
Oikea keskustelu antaa osallistujille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä, johon seuraava vastaa ja jatkaa ja näin jatkuu keskustelu aiheesta tai siirtyy seuraavaan aiheeseen.
Hyvä keskustelu on omalla tavallaan rentouttavaa, mennään virran mukana, ja se lähentää ihmisiä kun puhutaan samoista asioista. Yksinpuheessa ei yleensä kuuntelijat jaksa innostua tai edes ymmärtää mistä se yksinpuhelija oikein puhuu.keskustelu taitaa olla melko harvinaista. Vuorovaikutus taitaa olla taitolaji. Usein ihmiset kuvittelevat keskustelevansa, vaikka tosiasiassa he vain puhuvat vuorotellen. Joskus kertoja on niin innostunut aiheestaan, ettei huomaa muiden katseiden alkavan harhailla ja ajatusten karkaavan muille alueille. Joskus tarina rönsyilee laveasti ja kertoja ei enää itsekään muista, mistä oli tarkoitus puhua.
Kuunteleminen on harvinainen taito, jota meidän jokaisen kannattaisi varmaan ainakin aina välillä harjoitella. Sen sijaan että pysähtyisivät oikeasti kuuntelemaan toista ja antaisivat toiselle tilaa ja aikaa kertoa ajatuksistaan tai kokemastaan, ihmiset saattavat pohtia huolestuneina, mitä he osaisivat sanoa esim. lähimmäisen surua tai vastoinkäymisiä kohdatessaan. Sanat eivät mielestäni ole sellaisessa tilanteessa tärkeitä, vaan läsnäolo ja kuuntelemaan hiljentyminen.
Jokaiselle on varmaan tuttu tilanne, jossa yksi kertoo jostain elämäänsä järisyttäneestä asiasta ja toinen keskeyttää kertojan sanoen: "Kamalaa, voi kauheeta! Minun on helppo ymmärtää sinua. Minulle kävi samalla tapaa, kun..... ja sitten minä.... ". Vielä tavallisempaa on vuoropuhelu, jossa on käynnissä useampia aiheita käsitteleviä puheenvuoroja, ja aina yhden puhujan hengähtäessä toinen siirtyy jatkamaan omaa juttuaan. Kukaan ei kuuntele ketään, ellei seurassa satu olemaan kuuntelijaa, ja kaikki miettivät seuraavaa puheenvuoroaan toisten puhuessa.
Entäpä sitten läheisissä ja parisuhteissa. Varsinkin jos joku yrittää käsitellä toisen käyttäytymiseen liittyviä pettymyksiään. Luultavasti 90 % yrityksistä ei johda rakentavaan keskusteluun, vaan keskinäiseen syyttelyyn, jossa molemmat etsivät uusia esimerkkejä toisen ei-toivotusta käyttäytymisestä. Kumpikaan ei halua kuulla toista, vaan hyökkää mieluummin itse toisen kimppuun.
Hyvät kuuntelijat ovat harvinaisia ja hyvä dialogi ylellisyyttä. - Onneksi vielä tässäkin iässä voi oppia uusia taitoja, jos oikeasti haluaa ja päättää ryhtyä harjoittelemaan.
PS: Pitäisiköhän tehdä uusi aloitus, jossa palstalaiset voisivat kertoa omia esimerkkejään huvittavista tai harmittavista vuoropuheluista, joihin ovat itse osallistuneet?- 1943
optimisti-orvokki kirjoitti:
keskustelu taitaa olla melko harvinaista. Vuorovaikutus taitaa olla taitolaji. Usein ihmiset kuvittelevat keskustelevansa, vaikka tosiasiassa he vain puhuvat vuorotellen. Joskus kertoja on niin innostunut aiheestaan, ettei huomaa muiden katseiden alkavan harhailla ja ajatusten karkaavan muille alueille. Joskus tarina rönsyilee laveasti ja kertoja ei enää itsekään muista, mistä oli tarkoitus puhua.
Kuunteleminen on harvinainen taito, jota meidän jokaisen kannattaisi varmaan ainakin aina välillä harjoitella. Sen sijaan että pysähtyisivät oikeasti kuuntelemaan toista ja antaisivat toiselle tilaa ja aikaa kertoa ajatuksistaan tai kokemastaan, ihmiset saattavat pohtia huolestuneina, mitä he osaisivat sanoa esim. lähimmäisen surua tai vastoinkäymisiä kohdatessaan. Sanat eivät mielestäni ole sellaisessa tilanteessa tärkeitä, vaan läsnäolo ja kuuntelemaan hiljentyminen.
Jokaiselle on varmaan tuttu tilanne, jossa yksi kertoo jostain elämäänsä järisyttäneestä asiasta ja toinen keskeyttää kertojan sanoen: "Kamalaa, voi kauheeta! Minun on helppo ymmärtää sinua. Minulle kävi samalla tapaa, kun..... ja sitten minä.... ". Vielä tavallisempaa on vuoropuhelu, jossa on käynnissä useampia aiheita käsitteleviä puheenvuoroja, ja aina yhden puhujan hengähtäessä toinen siirtyy jatkamaan omaa juttuaan. Kukaan ei kuuntele ketään, ellei seurassa satu olemaan kuuntelijaa, ja kaikki miettivät seuraavaa puheenvuoroaan toisten puhuessa.
Entäpä sitten läheisissä ja parisuhteissa. Varsinkin jos joku yrittää käsitellä toisen käyttäytymiseen liittyviä pettymyksiään. Luultavasti 90 % yrityksistä ei johda rakentavaan keskusteluun, vaan keskinäiseen syyttelyyn, jossa molemmat etsivät uusia esimerkkejä toisen ei-toivotusta käyttäytymisestä. Kumpikaan ei halua kuulla toista, vaan hyökkää mieluummin itse toisen kimppuun.
Hyvät kuuntelijat ovat harvinaisia ja hyvä dialogi ylellisyyttä. - Onneksi vielä tässäkin iässä voi oppia uusia taitoja, jos oikeasti haluaa ja päättää ryhtyä harjoittelemaan.
PS: Pitäisiköhän tehdä uusi aloitus, jossa palstalaiset voisivat kertoa omia esimerkkejään huvittavista tai harmittavista vuoropuheluista, joihin ovat itse osallistuneet?tutkimuksessa oli käynyt ilmi, että pariskunnat keskustelevat aktiivisesti keskenään päivässä vain muutaman minuutin. Minulla oli etäliitto ja olimme keskiarvon yläpuolella, puhelumme päivittäin kestivät kauemmin.
"Miksi negatiivinen asenne on päällimmäisenä, miksi heitetään vain se yksi viesti, minä olen tätämieltä, piste?"
eikös täällä ole useimmat, eronneita, yksinäisiä, yms. usein se kun saa yksin määrätä omasta taloudestaan ja olla paljon itsensä kanssa, tekee ihmisetä nopeasti "erakon".
Usein myös vapaalla nimimerkillä kirjoittavat kirjoittelevat paljon vastuuntunnottomammin,
minä kyllä kirjoitan aina, kun kansalaiskoulun, liikelinjan päästötodistuksen keskiarvo oli 6,2, ainoa hyvä jonka kehtaa sanoa oli laskento ja mittausopi ja historia 9.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833