Kannattaako mennä leikkaukseen

jalmari...

Minulla todettiin magneettikuvassa iso välilevytyrä.
Käveleminen onnistuu vain keppien avulla.
Kannattaako mennä leikkaukseen?
Sitä on jatkunut 3 kk

9

188

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katleija-1

Olet varmaan lääkäriltäsi saanut selvityksen, mitä pitäisi tehdä. Minulla on tuttavaltani vanhalta mieheltä korjattu em vika pari kertaa, hän on ainakin saanut avun operaatioista. Nykyään ne tekevät niitä korjauksia tähystysmenetelmälläkin, jolloin toipuminen on nopeampaa ja vähemmän kivuliasta.
      Yksityislääkärit ja -klinikat ovat arvelen, hanakampia suosittelemaan operaatiota kuin julkisella puolella.
      Hankala tilanne sinulla, varsinkin jos joudut napsimaan paljon särkylääkkeitä.

• tepposet

Tämän palstan "asiantuntijoiden" ohjeita tuskin otat tosissasi mutta suhdetta yksityisen ja yhteiskunnallisen terveydenhuollon välillä kannattanee pohtia.

Selkäruoto on vakava paikka.
      Päätös riippunee myös muusta kunnostasi.

Omat kokemukseni rajoittuvat silmiini ja olkapäähäni.

Molempien silmien harmaakaihiin julkinen terveydenhuolto suhtautui hyvin "maltillisesti".
      Yksityislääkärin lähete oli mutta asian liikkeelle saaminen kesti eikä käynnistynyt.

Leikkautin yksityisellä ja jos olisin tiennyt miten paljon elämänlaatuni parani niin olisin teetättänyt ko. operaation aikaisemmin piittaamatta julkisen terveydenhuollon leikkausnormeista (miniminäkökyky leikkauksen esteenä).

Olkapäähäni sain särkylääkettä ja neuvon käydä useammin kaupassa että kassini olisi kevyempi.
      Leikkautin yksityisellä. Puolen vuoden toipumisen jälkeen olkapää on erinomaisessa kunnossa.

Keskusteltuani talomme eläkeläismammojen kanssa olen päätellyt julkisen terveydenhuollon selkeästi priorisoivan hoitoja ja hoidettavia.

Onhan se tietenkin järkevää mutta silti vastuuhenkilöt inttävät päinvastaista!

• Fanni

Kannattaako mennä jo kaihileikkaukseen, kun en reilusti näe sivuston vastaussivujen tekstejä.
      Kävin lääkäriltä hakemassa lääkärintodistuksen ajokorttia varten. Hän juuri ja juuri lupaili näön puolesta.
      Monenlaista epävarmuutta ikävuodet tuovat eteen.Luulen esim. meneväni kaihileikkaukseen liian aikaisin !

• Jos lasienkaan kanssa et enää näe kunnolla lukea, niin hopi hopi, jonoon vaan!
        Ei sinne leikkaukseen mitään noin vaan mennä, jonotusaikaan saa varautua.

Nimim. Leikkauksessa ollut. Kokemusta on!

• tepposet

Lähete kaihileikkaukseen täytyy joka tapauksessa hankkia yksityislääkäriltä.
        Jos kaihia ei ole niin lekurihan sen toteaa.

Yhteiskunnallisessa leikkauksessa on silmien miniminäkökyvylle rajat.
        Jos toisessa on riittävästi näöä niin ei leikata.
        Myös molempien samanaikaiset rajat on määritetty.

Minä olisin päässyt näyttämään silmiäni puolen vuoden jälkeen ja luultavasti eivät olisi leikanneet.
        Siihen mennessä olin jo leikkauttanut yksityisellä.
        3-viikkoa lhetteestä ja molemmat silmät oli leikattu 2:n viikon välein.

Vanhakantaisesti puhutaan "kypsymisestä".
        Paskapuhetta!
        Toisen silmäni kaihi oli hyvin pieni ja molmmat olivat lähimenneisyydessä kehittyneitä.
        Ei nykytekniikka vaadi mitään "kypsymistä".
        Termillä vain pisataan silmään yhteikunnallisen puolen jonottajia!

• Miettinyt *(*

Olen ajatellut asiaa vakavasti ja tullut siihen tulokseen itsetykönäni, että sinuna kysyisin mieluummin lääkärin mielipidettä. Keskustelupalstalta tuskin löydät asiantuntijaa pulmaasi.

• höpötä

täällähän on kaikkien alojen asiantuntijat, samassa persoonassa jopa!

• Miettinyt *(*
        höpötä kirjoitti:

täällähän on kaikkien alojen asiantuntijat, samassa persoonassa jopa!

Saattaapa noin olla, mutta uskoisitko ilmaiseksi annettuihin neuvoihin?
        Eikö niistä tule aina maksaa, ja mitä isompi lasku, sitä varmempi totuus.

• Fanni

Mieleni kypsyttämiseen tarvitsen näitä kaikkia neuvoja, kiitokset niistä. Menin noin 4 v. sitten dosentin vastaanotolle voidakseni tarvittaessa pyrkiä leikkaukseenkin hänelle. Kun nyt aika koitti, kertoi hän lopettaneensa leikkaamisen, hän potilaan ihanne, pikkutarkka silmälääkäri. Lupasi kyllä toimittaa minut kolleegalleen.
        Tuli hieman ontto olo kuin laskuvarjohypyssä, kun minulla on vielä se glaukoomakin, suvun perintö. Siis uudelleen aloin mieleni kypsyttelyn alusta kuulemalla kaihileikkauksen läpikäyneitä.
        Lapsuudenystävätär kertoi menettäneensä jo kokonaan näön toisesta silmästä. Yksityislääkäri leikkasi sen silmän ja hänen vaikeaa diabetesta potevan silmästä tuli moitteetta näkevä.
        Pulmana oli säästöjen loppuminen. Pienellä eläkkeellä elävä ja aikoinaan kotityötä tehnyt rouva ilmaisi lääkärille, ettei millään pysty säästämään tuloistaan suurta summaa. Niinpä yksityislääkäri kirjoitti hänelle lähetteen yhteiskunnan systeemeihin.
        Minäkin ensin uskoin noihin kaihin "kypsyttelyihin" vaan on sekin selvinnyt kuuntelemalla leikkauksessa käyneitä.
        Ei tämä taida olla järin mullistava tapahtuma verrattuna pahempiin kehoa korjaaviin toimenpiteisiin. Kuitenkin kun se on oma silmä, asiaa arastelee.
        Olin erään mummon seurana kiukkuisella (yksityisellä) korvalääkärillä, joka korosti pään pitämistä hievahtamatta. Mummo liikautti päätään ja lääkäri kiljaisi, "mitä minä sanoin, ettekö usko". Siihen mummo sävyisästi: "Mutta kun se sentään on oma korva..." Se lauhdutti lääkärin huomaamaan, että hän kaivelee naapurin korvaa.

On tässä minunkin vääntäydyttävä silmälääkärille mainittua lähetettä pyytämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2538
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      201
      1622
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1560
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1431
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1172
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      73
      953
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      949
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45