Meillähän on erilaisia maakuntia, ja lujassa istuvat käsitykset, minkälaisia ihmisiä missäkin on.
Koetko olevasi tyyppiesimerkki, vai poikkeatko mielestäsi paljonkin?
Vai, oletko muuttanut juuriltasi, ja omaksunut uuden asuinpaikkasi tavat, ruoat, ja elämisen rytmin.
Oletko maakuntasi
29
220
Vastaukset
" Kauas, missä katse kantaa yli peltojen,
missä kaartaa taivon rantaa salo sininen,
siellä Satakunnan kansa
tyynnä kyntää aurallansa maata isien."
Olen syntynyt Satakunnassa ja jotain pientä syrjähyppyä lukuunottamatta
asunut koko ikäni täällä, joten kai minä voin sanoa olevani tyypillinen maakuntani edustaja.- alk,per
Mitä sanontoja, tai määreitä, liitetään teihin?
Pakko myöntää, tuon alueen tuntemattomuus :(
kirjoitapa mielestäsi joitain teitä kuvaavia sanontoja.
Laulun sanoissa jo osa tulikin
Ps, toivottavasti kesäsi mennyt mukavasti. Terv, tiedät kyllä ;) alk,per kirjoitti:
Mitä sanontoja, tai määreitä, liitetään teihin?
Pakko myöntää, tuon alueen tuntemattomuus :(
kirjoitapa mielestäsi joitain teitä kuvaavia sanontoja.
Laulun sanoissa jo osa tulikin
Ps, toivottavasti kesäsi mennyt mukavasti. Terv, tiedät kyllä ;)Oletko ollut poissa vai onko minulta mennyt jotain ohi?
Niin siitä satakuntalaisuudesta en osaa sanoa oikeastaan mitään ihmeempiä,
sellaisia rauhallisia "tasamaan tallaajia" taidetaan olla.
Olen aina sanonut,tai siis niin kauan kun minulla on tietsikka ollut (vajaa kolme vuotta!), että kyllä "kuukkeli" tietää. Niinpä menin katsomaan mitä se sanoo satakuntalaisuudesta ja aika kivan jutun löysinkin.
En vain löytänyt olisiko kyseisestä matkasta ollut jossain lisää.
Laitan siitä tähän linkin.
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/MopollaMaakuntaan/1194606967535/artikkeli/satakuntalaisuus.html
Kirjoitellaan!- alk,per
Tellastiina kirjoitti:
Oletko ollut poissa vai onko minulta mennyt jotain ohi?
Niin siitä satakuntalaisuudesta en osaa sanoa oikeastaan mitään ihmeempiä,
sellaisia rauhallisia "tasamaan tallaajia" taidetaan olla.
Olen aina sanonut,tai siis niin kauan kun minulla on tietsikka ollut (vajaa kolme vuotta!), että kyllä "kuukkeli" tietää. Niinpä menin katsomaan mitä se sanoo satakuntalaisuudesta ja aika kivan jutun löysinkin.
En vain löytänyt olisiko kyseisestä matkasta ollut jossain lisää.
Laitan siitä tähän linkin.
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/MopollaMaakuntaan/1194606967535/artikkeli/satakuntalaisuus.html
Kirjoitellaan!tuli ystävätär tuomaan lehtiä, siinähän vierähti pari tuntia.
Jätin sinulle vastaamisen vikaksi, kun piti lukea tuo linkkisi, kiitos.
Sanotko sinä googlea kuukkeliksi?
Hauska nimitys, vai arvasinko väärin.
Olen minä joitakin aloituksia välillä tehnyt, sinua ei varmaan ne aiheet ole kiinnostaneet, tai on ollut muuta puuhaa.
Meitähän on näin kesällä tosi vähän ja satunnaisesti täällä.
Ilmat suosineet ulkona oloa. alk,per kirjoitti:
tuli ystävätär tuomaan lehtiä, siinähän vierähti pari tuntia.
Jätin sinulle vastaamisen vikaksi, kun piti lukea tuo linkkisi, kiitos.
Sanotko sinä googlea kuukkeliksi?
Hauska nimitys, vai arvasinko väärin.
Olen minä joitakin aloituksia välillä tehnyt, sinua ei varmaan ne aiheet ole kiinnostaneet, tai on ollut muuta puuhaa.
Meitähän on näin kesällä tosi vähän ja satunnaisesti täällä.
Ilmat suosineet ulkona oloa.Googlehan se "kuukkeli" on!
Päivän olen sadetta odotellut, mutta pieniin se jäi,
taitaa sade kiertää jo kokonaan nämä nurkat,
vettä saa kantaa kukkasille, että kädet ovat kohta polvissa.
Nyt on taivas jo ihan pilvetön -
saa alkaa hallaa pelkäämään.
Näin kirjoittaa ikuinen pessimisti,
tuskin se on tyypillistä satakuntalaisuutta.
Hyvää yötä.- alk,per
Tellastiina kirjoitti:
Googlehan se "kuukkeli" on!
Päivän olen sadetta odotellut, mutta pieniin se jäi,
taitaa sade kiertää jo kokonaan nämä nurkat,
vettä saa kantaa kukkasille, että kädet ovat kohta polvissa.
Nyt on taivas jo ihan pilvetön -
saa alkaa hallaa pelkäämään.
Näin kirjoittaa ikuinen pessimisti,
tuskin se on tyypillistä satakuntalaisuutta.
Hyvää yötä.oletko itse tuon nimityksen keksinyt, vai onko se sielläpäin yleinen?
Hauska se joka tapauksessa on.
Meilläkään ei kovin paljon ole sadellut, tosin su yönä ja eilen hieman.
Nyt puolipilvistä, ja tuulee reippaasti.
Eikö sinulla ole letkua, millä kastella, kun noin käsiäsi pidentelet?
Aikoinaan, kun oli parvekekukkia enemmän kasteltavaa, käytin aina letkua, sadetintakin.
Ps, sainkin punaiset reinot, en ainoja ;D alk,per kirjoitti:
oletko itse tuon nimityksen keksinyt, vai onko se sielläpäin yleinen?
Hauska se joka tapauksessa on.
Meilläkään ei kovin paljon ole sadellut, tosin su yönä ja eilen hieman.
Nyt puolipilvistä, ja tuulee reippaasti.
Eikö sinulla ole letkua, millä kastella, kun noin käsiäsi pidentelet?
Aikoinaan, kun oli parvekekukkia enemmän kasteltavaa, käytin aina letkua, sadetintakin.
Ps, sainkin punaiset reinot, en ainoja ;DEikös ole ihan söpöläiset ne vaaleanpunaiset Reinot.
Lumikelillä niillä vain ei ole ulos asiaa - minä isännän Reinoilla viime talvena postinhakureissulla tein komean ilmalennon, onneksi ei käynyt kuinkaan, ellei ota muutamaa mustelmaa huomioon.
Ai niin, mutta sinä muistaakseni oletkin kaupunkilaisia, eihän siellä Reinoilla ulkona patsastella!
Niin se kastelu! On mulla letkuakin osalle kasteluun ja sitten on pihan reunassa kylpyamme, johon päästän vettä, että voin kastella niitä mihin ei letku riitä.
Meillä on iso, kallioinen maalaispiha, joten kasteltavaa riittää.
Ps. En minä mitään "kuukkelia" ole keksinyt, olen sen jostain keskusteluista napannut!- alk,per
Tellastiina kirjoitti:
Eikös ole ihan söpöläiset ne vaaleanpunaiset Reinot.
Lumikelillä niillä vain ei ole ulos asiaa - minä isännän Reinoilla viime talvena postinhakureissulla tein komean ilmalennon, onneksi ei käynyt kuinkaan, ellei ota muutamaa mustelmaa huomioon.
Ai niin, mutta sinä muistaakseni oletkin kaupunkilaisia, eihän siellä Reinoilla ulkona patsastella!
Niin se kastelu! On mulla letkuakin osalle kasteluun ja sitten on pihan reunassa kylpyamme, johon päästän vettä, että voin kastella niitä mihin ei letku riitä.
Meillä on iso, kallioinen maalaispiha, joten kasteltavaa riittää.
Ps. En minä mitään "kuukkelia" ole keksinyt, olen sen jostain keskusteluista napannut!Tämä mummopa kyllä vie roskat ja istuskelee pihaparlamentissa, reinot jalkoja lämittäen ;D
Jos ihmiset crokseilla pitkin katuja köpöttelee, miksei voisi reinoillakin. Pitääkin koettaa joku päivä, käydä kaupassa, ja seurata ihmetteleekö joku? Jos puutarakengät, niin yhtä hyvin kotimaiset lämpimät kevyet tossut. Jospa saankin vaikka muoti-ilmiön aikaiseksi ;))
Lehti kolahtaa postiluukusta, joten sitä ei tarvitse hakea.
No nyt ymmärrän, tuon kastelun, ei letku varmaan isoon lääniin riitäkään. alk,per kirjoitti:
Tämä mummopa kyllä vie roskat ja istuskelee pihaparlamentissa, reinot jalkoja lämittäen ;D
Jos ihmiset crokseilla pitkin katuja köpöttelee, miksei voisi reinoillakin. Pitääkin koettaa joku päivä, käydä kaupassa, ja seurata ihmetteleekö joku? Jos puutarakengät, niin yhtä hyvin kotimaiset lämpimät kevyet tossut. Jospa saankin vaikka muoti-ilmiön aikaiseksi ;))
Lehti kolahtaa postiluukusta, joten sitä ei tarvitse hakea.
No nyt ymmärrän, tuon kastelun, ei letku varmaan isoon lääniin riitäkään.Meillä täällä maaseudulla ovat Reinot olleet vuoskymmenet miespuolisilla
jokapaikan jalkineet!Tellastiina kirjoitti:
Meillä täällä maaseudulla ovat Reinot olleet vuoskymmenet miespuolisilla
jokapaikan jalkineet!Siis melkein jokapaikan...D))
- alk,per
Tellastiina kirjoitti:
Meillä täällä maaseudulla ovat Reinot olleet vuoskymmenet miespuolisilla
jokapaikan jalkineet!pettymys :( , kukaan ei noteerannut, kaupassa käydessäni, reinojani.
Autolla ajoin tosin sinne, joten en paljon köpötellyt. Kaipa mikään ei ole outoa täällä.
En kuvitellutkaan, miesten siellä, juhliin reinoilla astelevan ;D
Nyt sämpylöiden leipomisiin, taikina jo noussut. Leivottava silloin, kun kuumuus ei haittaa. Lämpömittarissa 15,5 ja pilvistä.
Mukavaa päivää, ja ehkä sadetta sinnekin hieman ;)
- RosaLiiin
hyvinkin tämän savolaisuuden, mies aikoinaan kävi pääkaupunkiseudulta koppoomassa kainaloonsa.
En oikein ossoo luahata tai sutkauksia suoltaa suustain, räväkkää naesta ei minusta saa tekemälläkään, mutta täällä minä viihdyn.
Vaikka tyyppiesimerkiksi en sovellu, sen enempää ulkomuodoltani kuin luonteeltanikaan, niin hyvin ottivat aikoinaan vastaan ja nyt vain naatin elämästäni savossa.- alk,per
Rohkea tyttö!
Oletko oppinut myös kukkoja tekemäään?
Tuliko lapsistanne myös savolaisia? - RosaLiiin
alk,per kirjoitti:
Rohkea tyttö!
Oletko oppinut myös kukkoja tekemäään?
Tuliko lapsistanne myös savolaisia?stadinfriidu, sinne vain opiskelemaan ja sitten jäin töihin, näin kulki tämän keskisuomen likan kuviot silloin nuorena.
Ensin opettelin kukkoa syömään ja sitten tekemään, ilman jauhopeukaloakin se onnistuu, todistettu on.
Jotenkin olen kokenut, että pojat ovat ylpeitä savolaisista juuristaan,
vaikka siivet ovatkin kantaneet muille maille vierahille. - alk,per
RosaLiiin kirjoitti:
stadinfriidu, sinne vain opiskelemaan ja sitten jäin töihin, näin kulki tämän keskisuomen likan kuviot silloin nuorena.
Ensin opettelin kukkoa syömään ja sitten tekemään, ilman jauhopeukaloakin se onnistuu, todistettu on.
Jotenkin olen kokenut, että pojat ovat ylpeitä savolaisista juuristaan,
vaikka siivet ovatkin kantaneet muille maille vierahille.eri maakuntalaiset kohtasivat, opiskelun, työnperään tullessaan.
Jos olisitte pysyneet kotikulmilla, tuskin tavanneet. Eli kannatti kierros ;D
Mailla vierahilla, on omianikin, osa sentään kotimaassa. Ihan samassa kaupungissa.
Keskisuomessahan puhutaan puhtainta suomea, säilyikö puheessasi, vai tarttuiko murre.
- 1943
tyypillinen tai en tiedä, mitä minun pitäisi olla. Minussa on neljännes savolaista, pohjalaista, hämäläistä ja varsinaissuomalaista. Paljon olen saanut vaikutteita suomenruotsalaisuudesta, olen avoin ja iloinen.
- juuret
Pohjois-Savossa, Kainuussa ja Pohjanmaalla.
Mitään erityistä maakuntantunnetta en itsestäni löydä.
Eri paikkakuntien ruokia on kiva maistella. - alk,per
juuret kirjoitti:
Pohjois-Savossa, Kainuussa ja Pohjanmaalla.
Mitään erityistä maakuntantunnetta en itsestäni löydä.
Eri paikkakuntien ruokia on kiva maistella.Vanhepasi siis jostain näistä?
Kasvoitko myös, lapsuutesi, nuoruutesi eri maakunnissa.
Asetuitko sitten johonkin näistä.
Tyhmä minä, en nyt oikein ymmärtänyt, mistä päin olet ;D - vanhemmat ..
alk,per kirjoitti:
Vanhepasi siis jostain näistä?
Tyhmä minä, en nyt oikein ymmärtänyt, mistä päin olet ;Dkotoisin ko. päin Suomennientä.
Itse synnyin samalla paikkakunnalla, kuin toinen vanhemmistani, eikä toisenkaan synnyinkoti ollut etäällä.
Kauas en ole muuttanut sieltä, ja kun puolisokin oli samalta paikkakunnalta, ei ole pitänyt/saanut opetella uusia tapoja.
Mitä nyt huvikseen, kyllähän nykyisin opitaan uusia asioita ja tapoja eri tahtiin, kuin joskus kauan sitten. - 1943
alk,per kirjoitti:
Vanhepasi siis jostain näistä?
Tyhmä minä, en nyt oikein ymmärtänyt, mistä päin olet ;Dpidin itseäni, koska asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Hämeessä. Työni tein ruotsinkielisellä Uudellamaalla. Nyt tunnen itseni varsinaissuomalaiseksi.
- alk,per
vanhemmat .. kirjoitti:
kotoisin ko. päin Suomennientä.
Itse synnyin samalla paikkakunnalla, kuin toinen vanhemmistani, eikä toisenkaan synnyinkoti ollut etäällä.
Kauas en ole muuttanut sieltä, ja kun puolisokin oli samalta paikkakunnalta, ei ole pitänyt/saanut opetella uusia tapoja.
Mitä nyt huvikseen, kyllähän nykyisin opitaan uusia asioita ja tapoja eri tahtiin, kuin joskus kauan sitten.jänkkääjä täällä ;D
Siis mikä noista on maakuntasi, vai onko salaisuus. Maakunta kuitekin on aika iso alue, ei sinua siitä tunnisteta.
Olen myös saanut asua paikoillani, tein pienen tripin tuonne naapurikaupunkiin, espooseen, mutta veri veti tänne sulatusuuniin pian takaisin..
On paljonkin tuttavia, ystäviäkin muualta tulleita, osa palannut juurilleen. - alk,per
1943 kirjoitti:
pidin itseäni, koska asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Hämeessä. Työni tein ruotsinkielisellä Uudellamaalla. Nyt tunnen itseni varsinaissuomalaiseksi.
hidas hämäläinen, eikö niin sanota?
Siitä sinua tuskin voi syyttää, hitaudesta.
Varmaankin koktail juuristasi, on sitten myötävaikuttanut tulokseen ;D
- Pirre*
tämä pohjois-karjalaisuus on minua, ja vielä jossain perimässä savolaisuuskin, - täällähän mie olen "pienen" ikäni elänyt.
Liekö meissä ihmisissä nyt loppuin lopuksi mitään eroja, vain kyllä mie vähä ihmettelin kun tässä viikonlopulla erehyin juttelemaan tuntemattomalle, niinkuin täällä on tapana, hän ei oikein osannu sanoa minulle mittää :))
Lie ollu hämmeestä :)- itäsuomessa ,,,
on niin toisenlainen elämän meininki. Olette niin välittömiä, ja kovia puhumaan se pohjalaista ainakin ihmetyttää, olen monenkin kuullut sanovan, et te utelette heti liian henkilökohtaisesti, kas kun se eroavaisuus siinä jotenkin tulee estoksi.
Eli ette varmaankaan sen kummempaa kysele, vaan kun on tuppisuisempaa ja ei omista asioistaan mitään kerro, se vaikutelma sitten syntyy. - alk,per
Olet ja niitä juurillasi pysyneitä.
Useinhan, nuoria ollessamme monet sieltäkin päin lähtivät opiskelemaan, töihin hesaan, ja tku,tre.
Töissä ollessani kävin muutamia kertoja vuodessa lpr, imatra, joensuu.
Aina hyvin tulin juttuun.
Minussa on hieman teikäläisten vikaa ;D
Varmasti, jos matka julkisilla kestää yli puolituntia, tutustun vieruskaveriin.
Samoin juttelen kassajonoissa, asemilla, terkkarissa, pankissa tai missä tahansa, jonottaessa ;D - alk,per
itäsuomessa ,,, kirjoitti:
on niin toisenlainen elämän meininki. Olette niin välittömiä, ja kovia puhumaan se pohjalaista ainakin ihmetyttää, olen monenkin kuullut sanovan, et te utelette heti liian henkilökohtaisesti, kas kun se eroavaisuus siinä jotenkin tulee estoksi.
Eli ette varmaankaan sen kummempaa kysele, vaan kun on tuppisuisempaa ja ei omista asioistaan mitään kerro, se vaikutelma sitten syntyy.minulla on paljonkin tuttavia,
Työskentelin aikoinaan sieltä erään firman palveluksessa.
Ainakaan sen seudun ihmiset eivät olleet tuppisuita, minäkin olin jäädä toiseksi ;D
Hyvinkin ulospäinsuuntautuvia olivat.
Vieläkin ilo pitää sieltä paria ystävää. - marke-irmeli
ja hidaspuheinenkin, mutta kyllä minä juttelen tuntemattomille. Se ei kyllä ole tyypillistä hämäläisille; kun täällä joku muuttaa vaikka vain naapurikunnasta paikkakunnalle, vasta noin viiden vuoden kuluttua aletaan tervehtiä vaikka kuinka itse yrittäisi olla seurallinen. Olen asunut etelä- Pirkanmaalla kolmisenkymmentä vuotta, mutta vieläkin "alkuperäisasukkaat" pitävät minua "muualta tulleena", vaikka en ole kotoisin sen kauempaa kuin naapurikunnasta. Siellä on isäni suku ollut "aina", äitini on lapsena perheensä kanssa muuttanut sinne kuin Tampereen pohjoispuolelta. Siellä ihmiset ovat jo paljon puheliaampia ja temperamenttisempia, kai satakuntalaisuus alkaa jo näkyä.
Mieheni on myös hämäläinen, mutta "gramofoonin neulalla rokotettu" sellainen. Puhetta kyllä tulee, kun on vaan vähänkään kuuntelijoita. Suunvuoroa ei saa. Hänen suvussaan on eteläpohjalaisia, mutta tuskin puheliaisuus sieltä tulee. On kai geenimutaatio...
Hämäläisten yhdestoista käsky on "Älä hättäile". Se on ihan hyvä monessakin asiassa. - alk,per
marke-irmeli kirjoitti:
ja hidaspuheinenkin, mutta kyllä minä juttelen tuntemattomille. Se ei kyllä ole tyypillistä hämäläisille; kun täällä joku muuttaa vaikka vain naapurikunnasta paikkakunnalle, vasta noin viiden vuoden kuluttua aletaan tervehtiä vaikka kuinka itse yrittäisi olla seurallinen. Olen asunut etelä- Pirkanmaalla kolmisenkymmentä vuotta, mutta vieläkin "alkuperäisasukkaat" pitävät minua "muualta tulleena", vaikka en ole kotoisin sen kauempaa kuin naapurikunnasta. Siellä on isäni suku ollut "aina", äitini on lapsena perheensä kanssa muuttanut sinne kuin Tampereen pohjoispuolelta. Siellä ihmiset ovat jo paljon puheliaampia ja temperamenttisempia, kai satakuntalaisuus alkaa jo näkyä.
Mieheni on myös hämäläinen, mutta "gramofoonin neulalla rokotettu" sellainen. Puhetta kyllä tulee, kun on vaan vähänkään kuuntelijoita. Suunvuoroa ei saa. Hänen suvussaan on eteläpohjalaisia, mutta tuskin puheliaisuus sieltä tulee. On kai geenimutaatio...
Hämäläisten yhdestoista käsky on "Älä hättäile". Se on ihan hyvä monessakin asiassa.kiitos, olen jo vuoteessa, unten maille menossa, mutta vilkaisin vielä.
Ei ainakaan tuon perusteela luokiteltaisi sinua, hämäläiseksi.
(vai meititkö tunnin ensin ;D )
Vitsinä vain.
Jospa nuo heimorajat ei nykypäivänä pidäkään paikkaansa? Syödään samoja ruokia, katsellaan samoja ohjelmia, luetaan netistä samoja uutisia, pukeudutaan samanlaisiin vaatteisiin..
Matkustetaan samoihin maihin. Jospa me olemme tasapäistyneet?
Kuvittelin, varsinkin samalla seudulla pitkään tai ikänsä asuneiden, jotenkin maakunnittain vielä eroavan toisistaan.
Kaiketi geenit sodan jälkeen, suurissa muuttoaalloissa viimeistään sekosivat, ja nyt olemme suomalaisia, ennen sanottiin juuri ensin maakunta, mistä ollaan.
Hyvät yöt sinulle ja kaikille muillekin.
- ehkä muuttunutkin,
mutta synnyinjuuret ovat ja pysyvät ja perinteet juontavat myös sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.961260Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata371255Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2861105- 1071025
- 71982
- 18946
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva13918- 51900
Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16801Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f162798