Omistatteko kansallispukua ja tykkäättekö käyttää, tai oletteko harkinneet hankkia? Mitä mieltä olette yleensäkin niistä puvuista?
Minulla on kova into hankkia nyt kansallispuku, mutta suuria vaikeuksia on päättää millainen. Olen syntynyt kolmen läänin rajalla ja sukuni on levittäytynyt pohjois-pohjamaan, kainuun, koillismaan...alueille, ja itään päin siis venäjälle päin. Ja esi-isät ovat venäläisiä. Ovat siis tulleet venäjältä, pohjois-suomen kohdalta. Ehkä suomussalmen puku...Tosi vaikeeta päättää minkä kansallispuvun hankkisin.
Lapsena minulla on ollut sini-valko suomi-neidon Munsalan puku ja sekin on ollut mielessä, kun sen muistan niin elävästi. Se on kylläkin ehkä vain nuorille tytöille sopiva, kun siitä puuttuu sellainen liivikin, kun se on liivi hame.
kansallispuvusta
72
3644
Vastaukset
- ainakin
Suomussalmen puku näyttää.
Tosi komea.
Itsellä oli kansakoulun alaluokalla kansallispuku.
Kansallispuku on kaunis juhlavaate, ikiaikainen, aina muodissa.
http://www.kuusamo.fi/Resource.phx/sivut/sivut-suomussalmi/taskutieto/kansallispuku.htxNiitä virallisia kansallispukuja on kuulema yli neljäsataa, netistä löytää kuvia vain murto-osasta. Etsiskelin ja löysin varmaan vain alle sata. Täytyy varmaan etsiä kirjoja kirjastosta...
Värikkään kyllä haluaisinkin ja sellaisen venäjäläistyyppisen, mutten voi ajatella käyttäväni noita karjalan pukuja, jotka on niiltä menetetyiltä alueilta, kun sinne ei ole mitään kytköksiä. Ehkä jonkun Suomen rajan, pohjoisen alueen, ihan venäjän rajan tuntumasta...- ainakin
miljoona kirjoitti:
Niitä virallisia kansallispukuja on kuulema yli neljäsataa, netistä löytää kuvia vain murto-osasta. Etsiskelin ja löysin varmaan vain alle sata. Täytyy varmaan etsiä kirjoja kirjastosta...
Värikkään kyllä haluaisinkin ja sellaisen venäjäläistyyppisen, mutten voi ajatella käyttäväni noita karjalan pukuja, jotka on niiltä menetetyiltä alueilta, kun sinne ei ole mitään kytköksiä. Ehkä jonkun Suomen rajan, pohjoisen alueen, ihan venäjän rajan tuntumasta...katselin netissä, minunkin pukuni oli aikoinaan Munsalan puku.
Minustakin se on hieman "tyttömäinen", mutta varmasti silti aikuisellakin upea.
Mietin, jos kansallispuvun hankkisin, voisin hankkia vaikkapa Viitasaaren puivun.
Olipa suuri yllätys, kun kuvan näin.
Kainuun tai Koillismaan pukukin voisi tulla kyseeseen.
Varmaan kallis hankinta, kaikkine tykötarpeineen, mutta se on tosiaan ikiaikainen. ainakin kirjoitti:
katselin netissä, minunkin pukuni oli aikoinaan Munsalan puku.
Minustakin se on hieman "tyttömäinen", mutta varmasti silti aikuisellakin upea.
Mietin, jos kansallispuvun hankkisin, voisin hankkia vaikkapa Viitasaaren puivun.
Olipa suuri yllätys, kun kuvan näin.
Kainuun tai Koillismaan pukukin voisi tulla kyseeseen.
Varmaan kallis hankinta, kaikkine tykötarpeineen, mutta se on tosiaan ikiaikainen.Koillismaa, Ylä-Savo, Kainuu, Siikalatva... Siinä niitä vaihtoehtoja. Mutta kun sukujuuret kuitenkin vähän ylempää niin kiinnostaisi, Suomussalmen, Kuusamon, Taivalkosken ja Puolangan alueet, koska siellä on ne sukujuuret, mitä kirkonkirjoista voi löytää, kun ne esi-isät tulleet venäjältä sinne...
- Kaukolan puku
Suvusta löytyy kyllä myös Suomussalmen puku ja Peräpohjolan puku. Kainuun pukukin on yksi vaihtoehto. Norjassa asuessani käytin paljonkin erilaisissa tilaisuuksissa, mutta täällä kotona vain harvakseltaan. Kesäaikana se on tukahduttavan kuumakin.
- k/k
Olen aina kuvitellut että kansallispuku teetetään sen alueen mukaan mistä on kotoisin,onko asiasta olemassa kirjoittamattomia sääntöjä?
saa soveltaa. Yleensä suositellaan sitä paikkakuntaa mistä on itse kotoisin, siis missä on syntynyt tai mistä alueelta on sukujuuret, jos on muuttanut paljon. mutta myös vahvat tunnesiteet voi olla perustana puvulle...Ei siis tarvitse orjallisesti kunnioittaa syntymäpaikkakuntaansa, vaan voi ottaa sukunsa mukaan.
Moni on syntynyt eri paikkakunnalla kuin mitä sittenmin asunut ja elänyt, jotkut ovat kiertäneet maailmaa useissakin maissa. Toiset ne muuttaa heti vasta syntyneenäkin ja vaeltaa ikäs...- kansallipukujen
miljoona kirjoitti:
saa soveltaa. Yleensä suositellaan sitä paikkakuntaa mistä on itse kotoisin, siis missä on syntynyt tai mistä alueelta on sukujuuret, jos on muuttanut paljon. mutta myös vahvat tunnesiteet voi olla perustana puvulle...Ei siis tarvitse orjallisesti kunnioittaa syntymäpaikkakuntaansa, vaan voi ottaa sukunsa mukaan.
Moni on syntynyt eri paikkakunnalla kuin mitä sittenmin asunut ja elänyt, jotkut ovat kiertäneet maailmaa useissakin maissa. Toiset ne muuttaa heti vasta syntyneenäkin ja vaeltaa ikäs...väreissä! Voisi tehä hyvää suomalaisellekin kansallispuvulle uusiutua.
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Virolainen kansanpuku kruunaa massatuotteet/1135246833172 - kansallispuku
kansallipukujen kirjoitti:
väreissä! Voisi tehä hyvää suomalaisellekin kansallispuvulle uusiutua.
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Virolainen kansanpuku kruunaa massatuotteet/1135246833172on perinteinen juhla-asu ja kohdallani se säilyy sellaisena. Toiset tehkööt mitä tahtovat.
kansallipukujen kirjoitti:
väreissä! Voisi tehä hyvää suomalaisellekin kansallispuvulle uusiutua.
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Virolainen kansanpuku kruunaa massatuotteet/1135246833172No, minä käyttäisin kyllä mielelläni sellaista nyöritettyä kansanllispuvun liiviä ihan vaikka farkkujen tai farkkuhameen kanssa, muttei taida olla täällä Suomessa oikein muotia ja jotkut kait paheksuisi kovinkin. Toivotaan, että suvaitsevuus lisääntyisi siltä osin täälläkin.
- tai minä
miljoona kirjoitti:
No, minä käyttäisin kyllä mielelläni sellaista nyöritettyä kansanllispuvun liiviä ihan vaikka farkkujen tai farkkuhameen kanssa, muttei taida olla täällä Suomessa oikein muotia ja jotkut kait paheksuisi kovinkin. Toivotaan, että suvaitsevuus lisääntyisi siltä osin täälläkin.
antaa paheksua! ;D
- mun mielestä ne on
kansallispuku kirjoitti:
on perinteinen juhla-asu ja kohdallani se säilyy sellaisena. Toiset tehkööt mitä tahtovat.
rumia ja vanhanaikaisia, niitä tosissaan voi pitää
- RIMMIR
miljoona kirjoitti:
Moni on syntynyt eri paikkakunnalla kuin mitä sittenmin asunut ja elänyt, jotkut ovat kiertäneet maailmaa useissakin maissa. Toiset ne muuttaa heti vasta syntyneenäkin ja vaeltaa ikäs...voivat ostaa SuomiPuvun, jossa kauniit värit. Tosi arvokkaan ja hienon vaikutelman antavat tilaisuudet joissa kansallispukua pidetään. Ja kummallista kaikki käyttäytyvät myös hillitymmin.
- Annemannelainen
Kukapa sitä määrää mitä päällesi laitat.Mitä haluat kertoa muille pukeutumisellasi.?Itse laittaisin Keski-Suomen puvun..hmm Jyväskylä on syntymä paikka mutta En ainakaan tiedä onko täällä varsinaisesti omaa pukua.Laukaassa on oma puku ja isäni suvun alkukoti on sieltä.Tosin ovat asuneet vuosisatoja jo Rautalammilla ( joka on kuulunut ennen Laukaan valtavaan pitäjään)Pidän paljon enemmän Feresistä joka on kansanpuku eli ns.työvaate.edullisempi arkisempi ja silti kaunis.Valmistin itselleni vanhoista farkuista feresin.jotain omaperäistä ja silti perinteitä kunnioittavaa.Farkuthan on Amerikkalainan kansanpuku eli työvaate.kestävä ja pestävä.Kierrätys on pop.
- G.J.
vaan löytyi lopulta isänäidin kotipaikkakunnalta kelvollinen:
http://www.kansallispuvut.fi/puvut.htm
........... ja siitä linkki' Kivennapa'- on kaunis
tuokin puku.
Taitaisivat tällaisella helteellä olla kansallispuvut aika lämpöisiä pukuja, useimmat niistä ainakin.
Tässä puku isovanhempani pitäjästä. Hiemen erilainen moniin muihin verraten.
Olisi mielenkiintoista tietää tarinat pukujen taustoista, uskon niitä olevan.
http://www.kansallispuvut.fi/puvut/viitasaari/h800.htm - *miljoona*
Aivan ihana. Isoäitien ja isoisien kotipaikkakunnan mukaan minäkin haluaisin pukuni valita, en oman syntymäpaikkakunnan.
Ja tuolta netistä ei todellakaan löydy niistä kansallispuvuista kuin murto-osa. Niitä on kuulema yli 400 virallista ja joillain paikkakunnilla useita malleja, uutta ja vanhaa mallia myös. Joten minä ajattelin mennä sinne kirjastoon...
Toi kivennapalainen puku en tossa kuvassa epäselvä, kun ei näen mitä siellä sen röijyn alla on, onko esim liivikin...
Ja ei minusta toi 1500-2000 ole edes paljon, kun ajattelee, että aina täytyy juhliin ostaa jotain uutta ja äkkiä se on joka kerta mennyt se 100-200. Ja nyt tuntuu, että noita hautajaisiakin on niin paljon edessä... - sk49
on kaunis kirjoitti:
tuokin puku.
Taitaisivat tällaisella helteellä olla kansallispuvut aika lämpöisiä pukuja, useimmat niistä ainakin.
Tässä puku isovanhempani pitäjästä. Hiemen erilainen moniin muihin verraten.
Olisi mielenkiintoista tietää tarinat pukujen taustoista, uskon niitä olevan.
http://www.kansallispuvut.fi/puvut/viitasaari/h800.htmKansallipuvut eivät ole tukahduttavan kuumia kun niissä ei ole keinokuituja. Villa ja puuvilla hengittävät helteelläkin.
Minulla on Jääsken puku, aika harvoin tulee käytettyä, mutta komea puku se on ainankin kookkaan naisen päällä, kuten Riitta Uosukainen. Pukua pitää osata kantaa.
- ...ö....öl..löö....
itellä ei ole valitettavasti kansallispukua. Erittäin harvoin käytettävissä oleva juhlavaate, mustalla puvulla pärjää kaikkialla, vaihtelee vain kravattia. Smikin tai frakin vuokraus on kuitenkin aika halpaa. Sen verran kallis investointi, etten ole sellaista hankkinut, kun käyttömahdollisuudetkin ovat perin harvinaisia.
Kotona oli sini-valkoinen naistenpuku. En tiedä mallia, se hävisi aikoinaan perinnönjaoissa jonnekin. Vaimolla on perintönä punertava puku. Muutamissa häissä on sitä käyttänyt.
Kansallispukuun liittyy aika paljon ihan muuta kuin se, että se on vaate. Nuo sukutaustat ja sensellaiset on tärkeitä. Vähän kuin skottien kilteissä. Ja jostain syystä sukat ovat erittäin tärkeä asia. Kaamein protikollavirhe on valkoiset sukkahousut....
Noh, jos suku on itäisiltämailta lähtöisin jne. luultavasti sopivin asu olisi jokin itäsuomalainen, vaikkapa just suomussalmi. Vaikea sanoa näin ulkopuolisena. Tutki sukujuuriasia, se sitten mikä alkaa tuntumaan oikealta on sun asu.
Ainiin, mulla on musta kiltti, aika harvoin tullut käytettyä.
=DW=Kummankin suku on venäläisiä esi-isiltään. Kolmesataa vanhoista sukututkimuksista selviää, ettei niillä naisilla ollut edes nimeä. Isän puolelta alkaa näin. Kaksi veljestä tuli venäjältä ja ensimmäinen vaimo kuoli, seuraava vaimo kuoli ja niin edelleen. Tytöillä ei ollut nimeä pariin sukupolveen, mainittiin vain tyttölapsi. Tiedä häntä kuka sitten kenenkin isä oli, kun ne naiset olivat niin vähänarvoisia. Joka tapauksessa siellä itärajalla on ne sukujuuret.
Äidin puolelta sama juttu venäläisiä ollaan.
Sinulla onkin aikas mielenkiintoinen hih hih vai musta kiltti...hih hih ja siellä alla... pidetäänkös niitä kalsareita, ikuinen arvoitus, ettei vaan tule sitä etiketti virhettä, hih hih...tunnusta nyt- vertaa vaikka ois
villasukat pässinpökkimät siellä alla...siinähän mulkoilisivat!
Koskaan ei syntyisi mitään uutta jos ei olisi meitä kapinallisia.
- kristallikruunu
molempia inhoan.
Juhlavaatteeksihan tuo määritellään....mutta mutta.....- ei kai mikään laki
kiellä...
aikanaan jäi mieleen, kun kouluni vanhojen päivään oli tytöt pukeutuneet kansallispukuihin...nyt saattas nykyneidit nauraa selällään jos kuulisivat ja varsinkin
jos pitäs päälle semmonen pistää... - kristallikruunu
ei kai mikään laki kirjoitti:
kiellä...
aikanaan jäi mieleen, kun kouluni vanhojen päivään oli tytöt pukeutuneet kansallispukuihin...nyt saattas nykyneidit nauraa selällään jos kuulisivat ja varsinkin
jos pitäs päälle semmonen pistää...pitää vaikka missä. Tarkoitin juhlapukuna sitä, että se on katsottu sopivaksi esim. linnanjuhliin, jossa uskoisin kotimaamme suuremmat juhlat olevan.
ei kai mikään laki kirjoitti:
kiellä...
jos pitäs päälle semmonen pistää...Jos sen nyt hankin, niin pidän kaikissa kissanristiäisissä, nimipäivän vietosta lähtien. Täytyy varmaan alkaa harjoittelemaan jotain kivoja runoja, joita sitten voi " sitä kissaa ristiessä" lausua...
- jos on
miljoona kirjoitti:
Jos sen nyt hankin, niin pidän kaikissa kissanristiäisissä, nimipäivän vietosta lähtien. Täytyy varmaan alkaa harjoittelemaan jotain kivoja runoja, joita sitten voi " sitä kissaa ristiessä" lausua...
Vienan-Karjalasta sukujuuret. Kyseessä on ortodoksinaisten pukine, joka kulkee suomessa feresin nimellä. Karjalassa ollut kolmella eri nimellä riippuen missä Karjalan osassa käytetty.
Itse olen joskus lainannut siskoni feresiä, iloisenpunainen olkaimellinen hame, pitsihihainen paita, esiliina. Feresit on tehty iloisenvärisistä kankaista, rikkaat silkkiä ja samettia säästelemättä, köyhemmätkin koittaneet hamuta jotain värikästä, joskin pumpulista. Rumia ankeita värejä ei Karjalassa rakastettu!
Toisin kuin suomen ankeat lutskut siellä neidot sonnustautuivat sumeilematta helmiin, sormuksiin ja rannerenkaisiin. Omat sukujuureni ovat osaksi sieltä, ehkä siksi rakastan kaikkea värikästä, vihaan ankeaa! - kotiseudullani
jos on kirjoitti:
Vienan-Karjalasta sukujuuret. Kyseessä on ortodoksinaisten pukine, joka kulkee suomessa feresin nimellä. Karjalassa ollut kolmella eri nimellä riippuen missä Karjalan osassa käytetty.
Itse olen joskus lainannut siskoni feresiä, iloisenpunainen olkaimellinen hame, pitsihihainen paita, esiliina. Feresit on tehty iloisenvärisistä kankaista, rikkaat silkkiä ja samettia säästelemättä, köyhemmätkin koittaneet hamuta jotain värikästä, joskin pumpulista. Rumia ankeita värejä ei Karjalassa rakastettu!
Toisin kuin suomen ankeat lutskut siellä neidot sonnustautuivat sumeilematta helmiin, sormuksiin ja rannerenkaisiin. Omat sukujuureni ovat osaksi sieltä, ehkä siksi rakastan kaikkea värikästä, vihaan ankeaa!vielä vähän ennen sotia, joskus 1920-luvulla aivan rajan pinnassa.
jos on kirjoitti:
Toisin kuin suomen ankeat lutskut siellä neidot sonnustautuivat sumeilematta helmiin, sormuksiin ja rannerenkaisiin. Omat sukujuureni ovat osaksi sieltä, ehkä siksi rakastan kaikkea värikästä, vihaan ankeaa!Joo, kyllä se sellainen on mielessä, mutta netissä on kuvia vain eteläisemmistä karjalaisista asuista. Arvelinkin, että koska se Uhtua on niin lähellä sitä paikkaa mistä ne alkuperäiset venäläiset esi-isät ovat tulleet, niin taidanpa etsiä kirjastosta vanhan suomi-filmin, Uhtuan shemeikka, ja tutkia filmiltä tarkemmin niitä pukuja, mitä pukuja siinä on käytetty suomalaisilla ja venäläisillä. Niin ja vertaan niistä sitten suomen virallisiin pukuihin.
Ai niin, voihan se suomi-filmi löytyä täältä netistäkin elokuva-arkistosta. Kiitos vinkistä.- Feresi................
miljoona kirjoitti:
Joo, kyllä se sellainen on mielessä, mutta netissä on kuvia vain eteläisemmistä karjalaisista asuista. Arvelinkin, että koska se Uhtua on niin lähellä sitä paikkaa mistä ne alkuperäiset venäläiset esi-isät ovat tulleet, niin taidanpa etsiä kirjastosta vanhan suomi-filmin, Uhtuan shemeikka, ja tutkia filmiltä tarkemmin niitä pukuja, mitä pukuja siinä on käytetty suomalaisilla ja venäläisillä. Niin ja vertaan niistä sitten suomen virallisiin pukuihin.
Ai niin, voihan se suomi-filmi löytyä täältä netistäkin elokuva-arkistosta. Kiitos vinkistä.Suomi-filmin arkistot ei ole luotettava tietolähde, näyttelijöille laitettiin päälle mitä vaan, mikä näytti sopivan romanttiselta.
Kansallispuvutkin ovat monesti aikamoisia väärennöksiä. Kun oli se villi, että niitä keksittiin joka pitäjään, niin sellaisissa missä ei ollut oikeastaan mitään historiallista lähdettä käytettävissä, ja joissa pitäjissä ei edes yhtenäistä pukupartta ollutkaan, niitä sävellettiin aika hatusta.
Jonkun mummon hameesta pala museossa, siitä lähti joku kotiteollisuustantta sitä vääntämään.
Mutta feresit - toisilta nimiltään siitsat tai kostot on ihan tutkitusti oikeita pukuparsia, joita on ikuistettu myös Karelian-kävijöiden valokuviin. I K Inhan Kauniilla Toariellakin on feresi.
Monet kansallispuvut on myös pitsan-vinkun turvottamille vyötäröttömille nykynaisille aika epäedullisen näköisiä. Feresi on siinä suhteessa armollinen, se kätkee nätisti sisäänsä isommankin mahan pallukan (jota itselläni ei tosin ole, on vyötärökin tallella)...Olen monesti katsonut miten vanhat mummotkin aivan somistuvat näissä pukimissa, kun eivät hiihtele nykyisessä mummojenkin (kammottavaa!) luukissa: tummansinisissä tai beesseissä housuissa ja kuravellipuserossa. - netti ..
Feresi................ kirjoitti:
Suomi-filmin arkistot ei ole luotettava tietolähde, näyttelijöille laitettiin päälle mitä vaan, mikä näytti sopivan romanttiselta.
Kansallispuvutkin ovat monesti aikamoisia väärennöksiä. Kun oli se villi, että niitä keksittiin joka pitäjään, niin sellaisissa missä ei ollut oikeastaan mitään historiallista lähdettä käytettävissä, ja joissa pitäjissä ei edes yhtenäistä pukupartta ollutkaan, niitä sävellettiin aika hatusta.
Jonkun mummon hameesta pala museossa, siitä lähti joku kotiteollisuustantta sitä vääntämään.
Mutta feresit - toisilta nimiltään siitsat tai kostot on ihan tutkitusti oikeita pukuparsia, joita on ikuistettu myös Karelian-kävijöiden valokuviin. I K Inhan Kauniilla Toariellakin on feresi.
Monet kansallispuvut on myös pitsan-vinkun turvottamille vyötäröttömille nykynaisille aika epäedullisen näköisiä. Feresi on siinä suhteessa armollinen, se kätkee nätisti sisäänsä isommankin mahan pallukan (jota itselläni ei tosin ole, on vyötärökin tallella)...Olen monesti katsonut miten vanhat mummotkin aivan somistuvat näissä pukimissa, kun eivät hiihtele nykyisessä mummojenkin (kammottavaa!) luukissa: tummansinisissä tai beesseissä housuissa ja kuravellipuserossa.kertoo olevan kansanpuku, ei kansallispuku.
Jos se nyt on yhtään tärkeä tieto, minulle on. Feresi................ kirjoitti:
Suomi-filmin arkistot ei ole luotettava tietolähde, näyttelijöille laitettiin päälle mitä vaan, mikä näytti sopivan romanttiselta.
Monet kansallispuvut on myös pitsan-vinkun turvottamille vyötäröttömille nykynaisille aika epäedullisen näköisiä. Feresi on siinä suhteessa armollinen, se kätkee nätisti sisäänsä isommankin mahan pallukan (jota itselläni ei tosin ole, on vyötärökin tallella)...Olen monesti katsonut miten vanhat mummotkin aivan somistuvat näissä pukimissa, kun eivät hiihtele nykyisessä mummojenkin (kammottavaa!) luukissa: tummansinisissä tai beesseissä housuissa ja kuravellipuserossa.Joo, ei mitään silkkiä ja saiinia. Niin olen arvellutkin, että ja taisivat esiäidit kietoutua pelkkiin turkiksiin ja pellavamekkoihin...
- Feresi................--
netti .. kirjoitti:
kertoo olevan kansanpuku, ei kansallispuku.
Jos se nyt on yhtään tärkeä tieto, minulle on.kyllä minulla termit on hallussa.
- Pirre*
mutta tykkäisin omistaa ja pitääkin, mutta mikähän se olisi, en ole rajakarjalainen juuriltani, liekö savonpuolessa semmoisia ollutkaan, - vaan gooklehan sen tietysti tietää :)
Kansallispuvun pitoon pitäisi jotenkin kasvaa jo kotona, niin siitä tulisi osa identiteettiä..Minun lapsuudessa ne oli aika yleisiä lasten juhlavaatteita. Eikö sinulla ole ollut kansallispukua lapsenakaan?
- kansallispukua
siellä voi käyttää Raja-Karjalan pukua.
On aika yksinkertainen, eikä edes kovin kauniskaan.
Ei meilläkään ollut kansallispukuja.
Muimmo oli kova porvari, luulen että ois saanu kalppia samantien puvun kanssaa saunan taa ammuttavaks... - Feresi...........-
kansallispukua kirjoitti:
Muimmo oli kova porvari, luulen että ois saanu kalppia samantien puvun kanssaa saunan taa ammuttavaks...Nämä 1500-luvun lopusta alkaen karjalaisten ortodoksien vanhoille elinsijoille tunkeutuneet savolaissuvut voisivat käyttää jotain Savonmaan pukuja, esimerkiksi Mikkelin seudun pukuja, mistä savolaisia paljon tänne tulikin paremman elintason ja Ruotsin vallan myöntämien etuuksien houkuttamana.
Minun omat sukujuureni ovat ainakin puoleksi aitokarjalaiset ja ortodoksiset, ja minä kyllä käytän feresiä, jos joskus päähäni iskee into pukeutua kansan pukuun. P-.S. rajakarjalan puku on todella vaatimaton, myönnän, mutta köyhiä seutujahan nämä on olleetkin, erityisesti Pohjois-Karjalan itäkolkka, jossain Liperissä oli taas paljon vauraampaa. miljoona kirjoitti:
Minun lapsuudessa ne oli aika yleisiä lasten juhlavaatteita. Eikö sinulla ole ollut kansallispukua lapsenakaan?
eikä ollut monella muullakaan, ei edes ns. rikkaampien lapsilla - en nähnyt lapsuudessani kansallispukua kuin muutamalla, olevinaan ökytalon emännällä.
kansallispukua kirjoitti:
Muimmo oli kova porvari, luulen että ois saanu kalppia samantien puvun kanssaa saunan taa ammuttavaks...onpa ollukin, ja miksihän porvarin imagoon ei kansallispuku istunut?
Mieku muistelen että, ainakin jotkut talollisten emännät harrastivat kansallispukuja, kai hekin enempi porvareita olivat kuin työväestöön kuuluvia..kai ne oli maalaisliittolaisia..- minäkään
Pirrejuupas kirjoitti:
onpa ollukin, ja miksihän porvarin imagoon ei kansallispuku istunut?
Mieku muistelen että, ainakin jotkut talollisten emännät harrastivat kansallispukuja, kai hekin enempi porvareita olivat kuin työväestöön kuuluvia..kai ne oli maalaisliittolaisia..moista ajatuksenkulkua ymmärrä.
Miten kansallispuku liittyisi porvariston vastakohtaan? :=O
Ei kai täydellistä kansallispukua ole koskaan köyhällä ollut varaa hankkiakaan.
Olisipa mielenkiintoista kuulla, mitä kirjoittaja ajoi takaa. Feresi...........- kirjoitti:
Nämä 1500-luvun lopusta alkaen karjalaisten ortodoksien vanhoille elinsijoille tunkeutuneet savolaissuvut voisivat käyttää jotain Savonmaan pukuja, esimerkiksi Mikkelin seudun pukuja, mistä savolaisia paljon tänne tulikin paremman elintason ja Ruotsin vallan myöntämien etuuksien houkuttamana.
Minun omat sukujuureni ovat ainakin puoleksi aitokarjalaiset ja ortodoksiset, ja minä kyllä käytän feresiä, jos joskus päähäni iskee into pukeutua kansan pukuun. P-.S. rajakarjalan puku on todella vaatimaton, myönnän, mutta köyhiä seutujahan nämä on olleetkin, erityisesti Pohjois-Karjalan itäkolkka, jossain Liperissä oli taas paljon vauraampaa.täälläkin monelle käytössä, - mie en hänestä perusta.
Anopilla oli kaunis kansallispuku en vaan muista minkä alueen puku se oli, - hänen lapuuden kodissa oli kaikille tytöille teetetty kansallispuvut, - ei anoppivainnoo siihen mahtunu enää miun muistin aikana, - puku oli kutistunut puolella :) En uskaltanut sitä pyytää itelleni, siellä se roikku talon vintillä - taisi sen joku tytöistä korjata huostaansa sitten mummon kuoltua..van ei se taijja mahtua heillekään :))minäkään kirjoitti:
moista ajatuksenkulkua ymmärrä.
Miten kansallispuku liittyisi porvariston vastakohtaan? :=O
Ei kai täydellistä kansallispukua ole koskaan köyhällä ollut varaa hankkiakaan.
Olisipa mielenkiintoista kuulla, mitä kirjoittaja ajoi takaa.yleensä kovin kansallismielisiä, olisi luullut kansallispuvunkin kuuluvan ilman muuta heidän ideologiaansa, - liekö mummo pitänyt pukua "ryssiin" pukuna, niinku jotkus suomalaiset karjalaisia nimittelivät.
Pirrejuupas kirjoitti:
eikä ollut monella muullakaan, ei edes ns. rikkaampien lapsilla - en nähnyt lapsuudessani kansallispukua kuin muutamalla, olevinaan ökytalon emännällä.
Meilläpäin lapsille ja nuorille tytöille tehtiin kansallispuvut oikein tavallista ihan köyhemmilläkin, muttei kyllä kellään aikuisilla naisilla. Ne puvut eivät kyllä olleet minkään virallisten ohjeiden mukaan tehtyjä, vaan kangaspuissa kudottiin ja ne oli niitä sinivalkoisia suomi neito munterin pukuja, liivihameita.
Aikuisilla, naimisissa olevilla naisilla ei ollut tapana kaunistaa itseään vaan se puku tehtiin vain nuorille neidoille.- seikka, mummo kun
Pirrejuupas kirjoitti:
yleensä kovin kansallismielisiä, olisi luullut kansallispuvunkin kuuluvan ilman muuta heidän ideologiaansa, - liekö mummo pitänyt pukua "ryssiin" pukuna, niinku jotkus suomalaiset karjalaisia nimittelivät.
joutui ottamaan "evakkoja" asumaan...muistan sen "papatuksen"
siirtokarjalaisista ja maitten jakamisesta ja "punikeista"...ja välillä siihen vedettiin mukaan "kapina", siis 1917 tapahtumatkin.
Mummo oli aikaansa seuraava ja tiedostava ihminen, kovin vaan rajoittunut katsannoissaan.
Perinnöksi häneltä jäi yhteiskunnallinen uteliaisuus,niin pojalleen kuin sitä kautta minulle.
Eikä ollenkaan paha asia, leipäni sillä olen tienannut...ilman kansallispukua :D seikka, mummo kun kirjoitti:
joutui ottamaan "evakkoja" asumaan...muistan sen "papatuksen"
siirtokarjalaisista ja maitten jakamisesta ja "punikeista"...ja välillä siihen vedettiin mukaan "kapina", siis 1917 tapahtumatkin.
Mummo oli aikaansa seuraava ja tiedostava ihminen, kovin vaan rajoittunut katsannoissaan.
Perinnöksi häneltä jäi yhteiskunnallinen uteliaisuus,niin pojalleen kuin sitä kautta minulle.
Eikä ollenkaan paha asia, leipäni sillä olen tienannut...ilman kansallispukua :DMummosi antoi sinulle henkisiä perintöjä ja kiva että siitä sait vielä elantosikin. Voi olla ylpeä mummostasi.
Minun mummuni oli naisasianainen henkeen ja vereen. Ja samoin lasten oikeudet olivat hänen sydämensä asioita. Samalla linjalla olen itsekin, vaikka joskus naisten näkökulmat eivät käy, valitettavasti, yksiin omien aatteitteni kanssa. Samoin kun mummullani, lasten edut ovat tärkein asia myös minun elämässäni ja sillä leipäni tienaan.
Minulla on vaatekaapissani aarre. Tätini 30-luvuln loppupuolella ompeluopistossa kankaita myöten käsintehty Peräpohjolan kansallispuku. Käytin sitä viimeksi ylioppilastilaisuudessani vuonna 1981. Pusero on kellertynyt ja muutenkin puku tarvitsisi hellävaraista entisöintiä.
- korppis
miljoona kirjoitti:
Vai pitäiskö myös isontaa?
Ajattelin eilen kokeilla kun luin ketjusi, mutta muistin, että se on nyt pakattuna varastooni kirkolla muuttoni vuoksi. Siinä on onneksi vyötäröllä leventämisen varaa, joten pienillä säädöillä voipi sopiakin ; )
Korpeen tulossa kaunis kesäpäivä, entäs sinne? - RIMMIR
korppis kirjoitti:
Ajattelin eilen kokeilla kun luin ketjusi, mutta muistin, että se on nyt pakattuna varastooni kirkolla muuttoni vuoksi. Siinä on onneksi vyötäröllä leventämisen varaa, joten pienillä säädöillä voipi sopiakin ; )
Korpeen tulossa kaunis kesäpäivä, entäs sinne?joille kansallispuku käynyt liian pieneksi. olisko mahdollista luopua siitä ja antaa se jollekin sukulaistytölle, taikkapa miniälle, joka osaa arvostaa perinteitä.
Vois sitten vaikka panna siihen ohjeen kuinka sitä pukua täytys käsitellä ettei se menisi pilalle.
Varmaankin teillä on vielä vanhempaa sukupolvea elossa jotka osaavat neuvoa, taikka sitten käsityönopettaja paikkakunnallanne jolta saa paljon hyviä vinkkejä. - Kaukolan puku
RIMMIR kirjoitti:
joille kansallispuku käynyt liian pieneksi. olisko mahdollista luopua siitä ja antaa se jollekin sukulaistytölle, taikkapa miniälle, joka osaa arvostaa perinteitä.
Vois sitten vaikka panna siihen ohjeen kuinka sitä pukua täytys käsitellä ettei se menisi pilalle.
Varmaankin teillä on vielä vanhempaa sukupolvea elossa jotka osaavat neuvoa, taikka sitten käsityönopettaja paikkakunnallanne jolta saa paljon hyviä vinkkejä.ja kävin heti sovittamassa. Kaukolan pukuun kuuluu istuva liivi ja hameen vyötärö on tietenkin just eikä melkein. Hyvin mahtuu, mutta lihomista ei siedä yhtään.
- lint-ti
RIMMIR kirjoitti:
joille kansallispuku käynyt liian pieneksi. olisko mahdollista luopua siitä ja antaa se jollekin sukulaistytölle, taikkapa miniälle, joka osaa arvostaa perinteitä.
Varmaankin teillä on vielä vanhempaa sukupolvea elossa jotka osaavat neuvoa, taikka sitten käsityönopettaja paikkakunnallanne jolta saa paljon hyviä vinkkejä.mieltä minäkin. Kansallispuku on sen verran kallis aarre, muultakin kuin rahalliselta arvoltaan, että sitä pitäisi käyttää, eikä pitää vuodesta toiseen tunkkaantumassa komerossa.
Miten sitten lienee, kertokaan "lapselliset", pitävätkö nuoret kansallispukuja?
Vai ovatko marjastus ja kansallispuvut katoavaa kansanperinnettä?
- Meriläinen
ollut innostunut kansallispuvuista, missä niitä pitää?
En edes tiedä minkälainen on täällä vaikka olen tanhuja joskus käynyt katsomassa niin en ajatellut minkälaisia pukuja niillä oli.
Se vaan ei ole mun juttuja, mutta hyvä kun ihminen innostuu jostain se on aina positiivista.En minäkään aikaisemmin ollut ajatellut, nyt kotipaikkakunnalla kesälomareissulla innostuin. Itselläni oli viime vuonna neljät pyöreät synttärit ja yhdet hautajaiset ja ainakin samaa tahtia tulee jatkossakin, joten tarvetta lienee puvulle näillä näkymillä.
on tietenkin tuulipuku! Sillä nyt voi mennä melkein mihin vaan ja on mukava päällä! :)
- Korppis
....otsikkosi tiesin jo jatkon, liian kulunut ilmaisu, keksi räväkämpää ; )
Korppis kirjoitti:
....otsikkosi tiesin jo jatkon, liian kulunut ilmaisu, keksi räväkämpää ; )
jatkon, niin miksi sitten luit? Eikä sitä näillä kommenteillaan muutenkaan aina voi olla häikäisemässä, menee vielä vaikka lukijoilta näkö! :) Ties mitkä syytteet saa sitten päälleen!
Jos katsot suomalaista katukuvaa etenkin vähän syksymmällä niin mikä on yleisin asu. Väittäisin, että edelleenkin tuulipuku! Suotta eivät virolaiset kutsu suomalaisia kahiseviksi! :) Mutta mikä jottei, kunhan sentään virallisempiin tilaisuuksiin jotain juhlavampaa laittaa päälleen.norMix kirjoitti:
jatkon, niin miksi sitten luit? Eikä sitä näillä kommenteillaan muutenkaan aina voi olla häikäisemässä, menee vielä vaikka lukijoilta näkö! :) Ties mitkä syytteet saa sitten päälleen!
Jos katsot suomalaista katukuvaa etenkin vähän syksymmällä niin mikä on yleisin asu. Väittäisin, että edelleenkin tuulipuku! Suotta eivät virolaiset kutsu suomalaisia kahiseviksi! :) Mutta mikä jottei, kunhan sentään virallisempiin tilaisuuksiin jotain juhlavampaa laittaa päälleen..... miksi luin ; ) ... uteliasuuttani tietenkin, katsos teen samoja virheitä kuin palstalla ylipäätään tehdään, mutta poistoja en pyytele kaikki saa jäädä minun puolestani. Olen hyvin suvaitsevainen. Syytteisiinkin olen jo turtunut.
Tottahan puhut, ei suomalaiset pukeutumisellaan häikäise. Olin Kuopiossa viikonlopulla. En ollut varautunut sateeseen ja hotellissa mietin kuinka suojaan hiukseni kun olimme lähdössä saaristokaupunkiristeilylle.
Omaan onneksi kekseliäisyyttä joten kiedoin elastisen mustan puolihihaisen puseroni huiviksi hiusteni suojaksi. Onnistuin niin hyvin, että aijon ostaa sellaisen musliminaisten käyttämän huivin se sopi erinomaisest tyyliini. Lisäksi mieheni on hyvin tumma hipiäinen ja mustasilmäinen joten täydestä menee kuin vääräraha ; )
Minua on usein luultu venäläiseksi, imartelevalta se on tuntunut.- katukuvan
norMix kirjoitti:
Jos katsot suomalaista katukuvaa etenkin vähän syksymmällä niin mikä on yleisin asu. Väittäisin, että edelleenkin tuulipuku! Suotta eivät virolaiset kutsu suomalaisia kahiseviksi! :) Mutta mikä jottei, kunhan sentään virallisempiin tilaisuuksiin jotain juhlavampaa laittaa päälleen.pukeutumista, koska en tiedä mihin ne ihmiset on menossa tai mistä tulossa.
Miten taas sen juhlavamman kannat päälläsi. Usein näkee naisia hameessa/leningissä ja sitten he istuvat polvet levällään.
- RosaLiiin
Mie omistan jo toisen puvun, itse tehtyjä molemmat, ensimmäisestä kasvoin ulos. mutta itse tehden pystyin hyödyntämään kaikki kirjailut . Pukuni on Tuuterin värikäs kansallispuku. En ole koskan ajatellut, että se pitäisi olla paikkakunta sidonnainen. Mie tein semmosen mistä tykkäsin eniten. Ristipistojen näpertäminen tuntui siölloin mukavalta hommalta, nyt en enää kehtois, paitsi jos saisin samaisen puvun tehdä pienelle lapsenlapselle.
Mielelläni olen sitä käyttänyt. Kaikissa perhejuhlissa, emäntänä ollessa se on helppo vaate ja juhlava.
Joissakin julkisissa tilaisuuksissa varsinkin kesäaikaan, esim karjalaisten kesäjuhlissa, joissa tykkään käydä, pidän sitä aina päällä.
Sen huolto on vähän kinkkisempää mutta muuten oiva juhlavaate.
Kylläpä mietit kauniisti, mikä olisi itsellesi sopiva noin kotipaikkaasi ja syntyperääsi ajatellen.
Mutta kuitenkin senkin juhlavaatteen pitää olla sellainen jonka tuntee itsensä näköiseksi ja jota kantaa mielellään ja sanoisinko , että sitä saa kantaa melkein ylpeänä. Rahallisesti tänä päivänä arvokas juhlapuku. Ei ole kansallispukua, enkä ottais vaikka ilmaiseksi saisin. Tai ehkä koristeeksi yläkerran rapun seinälle, mutta en minä sellaista päälleni pukisi. Kun mä olin pikkulikka äitini suunnitteli ompelevansa mulle kansallispuvun. Se jäi varmaan siksi, että ensin äiti ajatteli, että siinä on iso työ ja puku käy nopeasti pieneksi. Sitten kun olin täyskasvuinenen, äitini totesi, että käyttämättä se kuitenkin jää.
Useimmat puvut ovat minun mielestäni tylsän ja tätimäisen näköisiä nykypäivänä käytettäväksi. Joissain puvuissa tosin on kiinnostavia yksityiskohtia ja innostavia aineksia, joita vois lainata ja soveltaa pukuompelussa.
Ensinnäkin ne pienet sievät päähineet ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihan hirveitä. Ei istu mun tyyliin, ja niiden kanssa pitäis varmaan laittaa tukkakin leteille. Essu-liivi-raitamekko-huivi on aika tyypillinen malli. Hämeen pukujen ja vastaavien leikkaus ja yleisilme on aika veltto. Joissain puvuissa on kyllä hyviä värejä, mutta toi esiliina, varsinkin valkoinen, muistuttaa siitä, että läpi historian suomalaiset ovat olleet naapurimaiden piikoja. Huivit on lukittu liiviin korostetun kurinalaisesti. Ei näytä hyvältä. Tuskin ennenvanhaan kaikki huiviansa just sillä tavalla piti. Vähän virittelemällä monesta kansallispuvusta sais istuvamman ja paremman näköisen.
Kokkolan seudun puvussa on aineksia, mutta se pikku 'turbaani' ei miellytä, ja puvun huono leikkaus pisti silmään. (katselin tuolla aiemmin annettua linkkiä). Vitaasaaren puku menee jossain keskiaikatapahtumassa uskottavana asuna, mutta muuten se sopii lähinnä lehmäln asuksi. Lavansaaren puku poikkeaa yleisestä linjasta edukseen ja on tyylikäs, ja Tuuterin puvussa on selvästi iloa. Jos olis ihan pakko pukeutua kanonisoituun kansallispukuun, se olisi Lavansaaren puku. Missäköhän sellainenkin paikka mahtaa olla.
Mietin, että ei kai entismuinoin kaikilla tietyn alueen ihmisillä samanlaisia juhlapukuja ollut. Luulis, että pukeutumisessa olis ollut jonkinmoista variaatiota. Olisko niin, että joku kultturelli kotiseutuhenkinen ryhmä, jossain tapauksessa muutama paikallinen tylsimys, on päättänyt, mistä aineksista kansallispuku kootaan ja miltä sen kuuluu näyttää. Nimittäin mun mielikuvitukseton anoppi, jonka valmistama ruokakaan ei maistu yhtään millekään, on ollut hommailemassa omalle kotiseudulleen kansallispukua. Mallia ei ainakaan vielä ole hyväksytty.- Tuuli Tuu
Kansallispuvusta tulee mieleen yks episodi lapsuudesta.
Olen kasvanut erittäin vaatimattomissa oloissa, sanotaan suoraan että köyhissä.
Jostain syystä kuitenkin äiti oli saanut raavituksi rahaa siskoni kansallispukuun, johtui siitä että sisko oli erittäin hyvä laulamaan ja esiintyi paikallisen kansanopiston juhlissa, ja opiston johtajattaren kautta sai sitten tilata tytöille kansallispukuja näitä juhlia varten. Puku oli Kokkolan puku, mitä ei ollut tuossa listassa ; vaikka olikin Karlebyn puku, niin ei ollut sama.
Aikaa myöten puku periytyi minulle. Olin kansakoulun neljännellä, kun koulussa oli kotiseutujuhlat ja minut pantiin esiintymään eli laulamaan kuoron edessä soolot. Silloinen opettajani kutsui minut kotiinsa vähän ennen juhlaa ja tarjosi tyttärensä pieneksi jääneitä juhlaleninkejä minulle juhlamekoksi, koska minun piti olla edustavan näköinen eikä sellainen resupelle mikä yleensä ilmeisesti sitten olin. Sanoin että kysyn äidiltä ensin. Äiti oli aivan sydämistynyt vaikka tietysti tajusi, että olihan se opettajalta ymmärrettävää.
No, menin juhliin siinä kansallispuvussa ja muistan vieläkin minkä kohun pukuni sai aikaan. Sellaisessa pienessä kyläkoulussa ei kansallispukua ollut kenelläkään ikinä nähty. Opettajan kanssa oli juhlaan tullut joku hänen kollegansa toisesta koulusta ja muistan kuinka he katsoivat toisiaan ja siunailuvat, miten hieno puku tuolla tytöllä on. Opettajan täytyi peräti tulla myöhemmin vielä kysymään, oliko se puku varmasti minun omani vai lainassa joltain.
Eihän se tietysti olisi ollut ihme, jos olisin ollut jonkuin ison tilallisen tytär, mutta kun olin vain köyhän työmiehen kakara. Tosin se maalaiskylä oli niin "tuppu" että tuskin siellä isot tilallisetkaan kansallispukujen päälle mitään ymmärsivät, ei paljon kulttuurilla ollut sanasijaa niissä ympyröissä. Minä kun olin tullut sinne vain pieneksi ajaksi kouluun, kun isä oli jossain talossa työmiehenä vähän aikaa. Kirjonkylä kansanopistoineen oli kaukana.
Se puku on minulla vieläkin, mutta valitettavasti menin pilaamaan sen yrittäessäni pestä sitä. Eihän sitä olisi kuulunut pestä ikinä, paksua villakangasta olisi pitänyt vain reilusti tuulettaa. Siitähän lähti väriä niin paljon, että puvusta tuli haalea ja ruma. En tiedä, olisiko väriä mahdollista palauttaa, olen kuullut jostain etikkapesusta, mutta en taida uskaltaa enää tehdä sille mitään. - K.Saaristo
Kansallispuku on minun mielestä upea jota tulisi käyttää enemmän. Varsi hyvä edustuspuku jota sopii kaikille naisille iästä riippumatta. Feresiakin on myös käytännöllinen ja upea pienempiin tilaisuuksiin.
Toivon enemmän käyttöä - Epäkäytännöllinenkin
Omistan (Viipurin uusittu) mutta en käytä - enää. Penskana ja nuorena tanhusin Hämeen puvussa. Ekaksi mainittua olen käyttänyt viimeksi kun kesähäissä vuosia sitten piti tarjoilijoitten pukeutua kansallispukuun.
Ihan järjellisesti ajatellen liian kallis tamine kun on niin vähän tilaisuuksia ja tilanteita joihin siihen voisi pukeutua. Ja muutenkin ainakin itse olen ja elän mieluummin tässä päivässä ja ajassa - myös pukeutumisen suhteen. - Akseli.ja.Hulta
Hai hanki sie oikea Rahtihame! Valkolaiset sen maksaa, ei sinun tarvi huolehtia. Ja alkaa bisnekset luonistua!
- Anonyymi
Minulle kävisi Espoon puku,olen käynyt syntymässä siellä. Peräpohjolan puku, juureni ovat vahvasti lapissa, ja Rovaniemen puku, äitini on syntyjään ent. Rovaniemen maalaiskunnasta, ja minäkin olisin syntynyt Rovaniemellä ellei äitini olisi ollut pakko lähteä Espooseen. Joten, minä ostan nyt ensivuodeksi Rovaniemen puvun.
- Anonyymi
Sain kummitädiltäni puvun mallin, teko-ohjeet ja kaikki tarvikkeet.
Vein ne tutulle ompelijalle , joka mittasi minut.
"Olet niin sopivan pitkä ja niin solakka, että sinulle on ilo ommella tämä asu!"
Kauniita!
Suomen kansan historiaa nykyaikaan tuouna!
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34286521 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692328- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91371- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207