Kielitaidottomat pois vanhustenhuollosta,

kansanedustaja vaatii

Kansanedustaja Tarja Tallqvist pitää kielitaidottomia hoitajia jopa uhkana. Hoitotyöaktivistinakin tunnettu kansanedustaja Tarja Tallqvist (kd) otti tiukasti kantaa ulkomaalaisten työskentelyyn vanhustenhuollossa eilisessä Uuden Suomen blogikirjoituksessaan.
- Tervetuloa vaikka ufot, kunhan osaavat suomen kieltä ja ovat koulutettuja, kansanedustaja täräyttää Iltalehdelle.

Hänen mielestään vanhustenhuollossa työskentelevät ulkomaalaiset, jotka eivät osaa suomea, ovat jopa uhka.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009080510030470_uu.shtml


Aika tuhtia tekstiä kansanedustajalta. Hän ei varmaan ymmärrä mikä kiire ja paine sairaaloissa on ja etenkin vanhustenhoidossa. Kaikki käsiparit tarvitaan, mutta jos niitä ei Suomesta saa niin ne on pakko hakea ulkomailta. Ja parasta kielenoppimista on työssä oppiminen. Eikä lähihoitajat reseptejä tai muita kirjoita. Toisaalta on totta että kokonaan kielitaidottomat hidastvat suomea osaavien työtahtia kun pitää neuvoa..

Kokonaisuudessaan tarvitaan lisää varoja työväen palkkaamiseen ja kouluttamiseen.

Mutta kaikkein tärkeintä vanhuksille on oman perheen seura ja läheisyys.

118

4930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja1993

      Olen kansanedustajan kanssa samaa mieltä.

      Huonosti puhuvia/lukevia pitää koko ajan opastaa ja ohjata joka rasittaa kielen osaavia hoitajia ja tuo heille lisää työtaakkaa, kauhean kiireen keskelle!

      • rosa.......

        Itse olen hoitoalalla töissä. Tövuoroissa on kouluttamatonta henkilöä arviolta kohta puolet. Siivoojia, tarjoilioita, kokkeja. yms. Tekevät samaa työtä. Ihmettelen miksi omaiset ei puutu. He maksavat itsensä kipeäksi. Missä se laatu on tällähetkellä. Kysyn vain....................


      • asiaan puututtava

        Eikä kukaan selvitä heidän taustojaan tai onko tehty psykologisia testejä koulutukseen haettaessa vaikkapa Filppiineillä.


      • ei rasisti

        toimin itse myös hoitoalalla,ja on todellakin väärin et ne jotka eivät hallitse suomenkieltä,eivät pitäisi olla hoitamassa vanhuksia eikä muitakaan.Väärin käsityksiä tulee valtavasti ja vanhukset eivät saa itseään ymmärretyksi.Pois ulkomaalaist hoitajat varsinkin jotka eivät suomenkieltä osaa .


      • täällä kans

        Samaa mieltä myös. Ei niitä ainakaan pitäisi muihin hommiin päästää kuin kädestä pitämiseen ja toisaalta niille sitten kuitenkin maksetaan samaa palkkaa kuin muillekkin koulutetuille sairaanhoitajille. Se on väärin. Ja miten sitten vanhukset? Pitäisikö heidän alkaa opiskelemaan kieliä vielä sairasvuoteelta käsin, jotta ulkkis kielitaidottomat hoitajat ymmärtäisivät heidän tarpeensa.


      • a
        rosa....... kirjoitti:

        Itse olen hoitoalalla töissä. Tövuoroissa on kouluttamatonta henkilöä arviolta kohta puolet. Siivoojia, tarjoilioita, kokkeja. yms. Tekevät samaa työtä. Ihmettelen miksi omaiset ei puutu. He maksavat itsensä kipeäksi. Missä se laatu on tällähetkellä. Kysyn vain....................

        Tämäkin on kyllä kamala kuulla..:-S


      • Hygieenikko

        Katsoiko kukaan ohjelmaa Tanskalaisten sairaaloiden hygieniasta saattaa olla samanlaista joissakin suomalaissairaaloissa.

        Pitäisi opettaa kunnolla Suomalaishoitajillekkin käsihygieniaa.

        Miksei ole psykologisia testejä hoitajiksi tuleville meiltäkin lähti hoitajaksi sellainen mikä oli kaynyt jonkin hoitajakurssin joskus vuosia sitten.

        Sääli niitä potilaita ja työtovereita jotka joutuvat sellaisen ihmisen kanssa olemaan samassa paikassa.

        Henkilö oli täysi psykopaatti ainakin meillä.


      • lähärinä oleva
        ei rasisti kirjoitti:

        toimin itse myös hoitoalalla,ja on todellakin väärin et ne jotka eivät hallitse suomenkieltä,eivät pitäisi olla hoitamassa vanhuksia eikä muitakaan.Väärin käsityksiä tulee valtavasti ja vanhukset eivät saa itseään ymmärretyksi.Pois ulkomaalaist hoitajat varsinkin jotka eivät suomenkieltä osaa .

        ikävä kyllä kirjoittamasi on totta joka kohdalta..

        mutta eniten itteeni huolestuttaa se että olen muutamaan maahanmuuttajaan törmännyt osastolla ni he eivät pidä käsihygieniasta huolta.. vaikka heille nätisti siitä sanoo et peskää kädet ja laittakaa huuhdetta niin ei...

        tuntuu pahalta katsoa että ensin yksi käytetään vessassa ilman hanskoja eikä käsiä pestä sen jälkee.. ja het mennää seuraavan tekarit peseen ilman hanskoja...

        koitin moneen otteeseen sanoa asiasta mutta tuntu ettei ketään kiinnostanut sijaisen sanomiset...


      • ja kieli
        ei rasisti kirjoitti:

        toimin itse myös hoitoalalla,ja on todellakin väärin et ne jotka eivät hallitse suomenkieltä,eivät pitäisi olla hoitamassa vanhuksia eikä muitakaan.Väärin käsityksiä tulee valtavasti ja vanhukset eivät saa itseään ymmärretyksi.Pois ulkomaalaist hoitajat varsinkin jotka eivät suomenkieltä osaa .

        luehan oma tekstisi ja sano, onko se hyvää suomea!!

        "et ne jotka eivät hallitse suomenkieltä, eivät pitäisi olla.." -monta kielioppivirhettä..

        Toivottavasti suullinen taitosi on parempaa ja ymmärrettävää.


      • siistijä
        rosa....... kirjoitti:

        Itse olen hoitoalalla töissä. Tövuoroissa on kouluttamatonta henkilöä arviolta kohta puolet. Siivoojia, tarjoilioita, kokkeja. yms. Tekevät samaa työtä. Ihmettelen miksi omaiset ei puutu. He maksavat itsensä kipeäksi. Missä se laatu on tällähetkellä. Kysyn vain....................

        Olen sairaalassa töissä laitoshuoltajana. Alan tutkintoa minulla ei todellakaan ole, mutta en ymmärrä miksi olisin turvallisuus- tai mikään muukaan riski. Siivoustyöstä minulla on kuitenkin pitkä työkokemus perehdyttämisineen.

        Työtehtäviini kuuluu paitsi siivous, myös osallistuminen ruuan jakamiseen ja potilauden syöttämiseen. Lisäksi voitelen leivät ja keitän/jaan kahvit potilaille.

        Miksi ihmeessä tähän siivoustyöhön tarvittaisiin välttämättä alan koulutus/tutkinto? Kyllä perehdyttäminen (ensimmäisen viikon työskentelin aina yhdessä jonkun toisen kanssa, kunnes opin käytännöt) oli ihan riittävä tästä selviytymiseen.

        Lääkkeisiin minun ei todellakaan kuulu koskea, enkä vastaa millään muotoa potilaiden hoidosta!

        Meillä on töissä myös huonosti suomea puhuvia maahanmuuttajia, jotka selviytyvät töistään erinomaisesti.

        Voin sanoa, että todellinen turvallisuusriski on se, kun osastolla ei ole paikalla yhtään vakituista henkilökuntaa, vaikkakin korkeasti koulutettuja suomalaisia keikkalaisia!!! Tällainen tilanne sattui kerran kohdalle, että kukaan vuorossa olevista hoitajista ei ollut vakituiseen ko. osastolla töissä, eikä jengi tunnistanut potilaita (ei ollut kyseessä vuodeosasto). Siellä nuo epätovoisena metsästivät oikeaa potilasta lääkettä varten. Onneksi minä olin ollut ko. osastolla (vaikken vakkari ollutkaan) riittävän monta kertaa siivoamassa ja jakamassa ruokaa, jotta osasin yhdistää nimet, naamat ja huonepaikat ja kertoa lääkkeistä vastaaville hoitajille kuka kukin on. Näillä kun oli lääkkeet oikein järjestettynä nimien mukaan, mutta ei aavistustakaan kuka potilaista on kukin!!!


      • ........................
        lähärinä oleva kirjoitti:

        ikävä kyllä kirjoittamasi on totta joka kohdalta..

        mutta eniten itteeni huolestuttaa se että olen muutamaan maahanmuuttajaan törmännyt osastolla ni he eivät pidä käsihygieniasta huolta.. vaikka heille nätisti siitä sanoo et peskää kädet ja laittakaa huuhdetta niin ei...

        tuntuu pahalta katsoa että ensin yksi käytetään vessassa ilman hanskoja eikä käsiä pestä sen jälkee.. ja het mennää seuraavan tekarit peseen ilman hanskoja...

        koitin moneen otteeseen sanoa asiasta mutta tuntu ettei ketään kiinnostanut sijaisen sanomiset...

        läpi kakka puheet, etkä saanutkaan sitten vakkari pestiä? Ei hätää suoli24:ssä voi jatkaa kakan jauhamista.


      • ........................
        täällä kans kirjoitti:

        Samaa mieltä myös. Ei niitä ainakaan pitäisi muihin hommiin päästää kuin kädestä pitämiseen ja toisaalta niille sitten kuitenkin maksetaan samaa palkkaa kuin muillekkin koulutetuille sairaanhoitajille. Se on väärin. Ja miten sitten vanhukset? Pitäisikö heidän alkaa opiskelemaan kieliä vielä sairasvuoteelta käsin, jotta ulkkis kielitaidottomat hoitajat ymmärtäisivät heidän tarpeensa.

        syvä ääni. Ihanaa lukea aidosti idioottien tekstejä.


      • ex-siistijä
        siistijä kirjoitti:

        Olen sairaalassa töissä laitoshuoltajana. Alan tutkintoa minulla ei todellakaan ole, mutta en ymmärrä miksi olisin turvallisuus- tai mikään muukaan riski. Siivoustyöstä minulla on kuitenkin pitkä työkokemus perehdyttämisineen.

        Työtehtäviini kuuluu paitsi siivous, myös osallistuminen ruuan jakamiseen ja potilauden syöttämiseen. Lisäksi voitelen leivät ja keitän/jaan kahvit potilaille.

        Miksi ihmeessä tähän siivoustyöhön tarvittaisiin välttämättä alan koulutus/tutkinto? Kyllä perehdyttäminen (ensimmäisen viikon työskentelin aina yhdessä jonkun toisen kanssa, kunnes opin käytännöt) oli ihan riittävä tästä selviytymiseen.

        Lääkkeisiin minun ei todellakaan kuulu koskea, enkä vastaa millään muotoa potilaiden hoidosta!

        Meillä on töissä myös huonosti suomea puhuvia maahanmuuttajia, jotka selviytyvät töistään erinomaisesti.

        Voin sanoa, että todellinen turvallisuusriski on se, kun osastolla ei ole paikalla yhtään vakituista henkilökuntaa, vaikkakin korkeasti koulutettuja suomalaisia keikkalaisia!!! Tällainen tilanne sattui kerran kohdalle, että kukaan vuorossa olevista hoitajista ei ollut vakituiseen ko. osastolla töissä, eikä jengi tunnistanut potilaita (ei ollut kyseessä vuodeosasto). Siellä nuo epätovoisena metsästivät oikeaa potilasta lääkettä varten. Onneksi minä olin ollut ko. osastolla (vaikken vakkari ollutkaan) riittävän monta kertaa siivoamassa ja jakamassa ruokaa, jotta osasin yhdistää nimet, naamat ja huonepaikat ja kertoa lääkkeistä vastaaville hoitajille kuka kukin on. Näillä kun oli lääkkeet oikein järjestettynä nimien mukaan, mutta ei aavistustakaan kuka potilaista on kukin!!!

        katsos,katsos.kun aamulla menet siivous kaapille, ja satut ämpäriin lorauttamaan 2 eri yhteen sopimatonta ainetta.mikä on tulos?syntyy myrkyllistä kaasua ja sinulta palaa keuhkot! siksi tuo koulutus.


      • mahdollista?
        rosa....... kirjoitti:

        Itse olen hoitoalalla töissä. Tövuoroissa on kouluttamatonta henkilöä arviolta kohta puolet. Siivoojia, tarjoilioita, kokkeja. yms. Tekevät samaa työtä. Ihmettelen miksi omaiset ei puutu. He maksavat itsensä kipeäksi. Missä se laatu on tällähetkellä. Kysyn vain....................

        Ei epäpätevää sijaista saisi edes palkata, ei se ole mikään vaihtoehto korvata koulutettua. Lisätyövoimaksi kai voisi kuvitella mutta ei ammattilaisen sijaiseksi jne.


      • muistaakseni mutta
        Hygieenikko kirjoitti:

        Katsoiko kukaan ohjelmaa Tanskalaisten sairaaloiden hygieniasta saattaa olla samanlaista joissakin suomalaissairaaloissa.

        Pitäisi opettaa kunnolla Suomalaishoitajillekkin käsihygieniaa.

        Miksei ole psykologisia testejä hoitajiksi tuleville meiltäkin lähti hoitajaksi sellainen mikä oli kaynyt jonkin hoitajakurssin joskus vuosia sitten.

        Sääli niitä potilaita ja työtovereita jotka joutuvat sellaisen ihmisen kanssa olemaan samassa paikassa.

        Henkilö oli täysi psykopaatti ainakin meillä.

        Olen nostamassa asiansuhteen asepsista käyttäytymistä tapetille.
        Tämä ei niinkään koske osastotyötä vaan sen ulkopuolelle kun mennään sairaalabakteeria tai jotakin muuta helposti tarttuvaa tautia kantavan kanssa.
        Silloin aseptisestä käyttäytymisestä ole juuri tietoakaan.

        Hoitaja, omainen,saattaja.. suojaa itsensä kertakäyttäkäsineillä tai "suojaa"
        Mutta nämä käsineet pidetään käsissä koko ajan joilla edelleen kosketellaan ovenkahvat sun muut tartuntapinnat, oma hygieniä kun hanskat käsissä kopeloidaan omia taskuja jne. Eihän tässä ole tietoakaan hygienisestä käyttäytymisestä.

        Miellä ambulansseissa tuo tulee esiin todella usein mitä tässä olen ihmetellyt.
        Kyse siis kiireettömistä siirtokuljetuksista pääsääntöisesti ja tiedossa etukäteen on jotakin herkemmin tarttuvaa bakteeria kantava potilas. Osastolta tulee saattaja potilaalle mukaan kuten sh tai lh ja joskus taas omainen.
        Heillä on kertakäyttökäsineet kädessä mutta niitä ei ennen autoon menoa oteta pois vaan mennään sisälle jossa ensin kosketaan ovenkahvoihin, muihin kaiteisiin, penkkiin, turvavyöhön jne.

        Aattelin vaan ne seuraavat potilaat jotka on kyydissä ja tarttuu samoihin paikkoihin ja saavat käsiinsä silloin sen bakteerin..


    • juro suomalainen

      onhan se päivän selvä uhkahantoi on eihän ne osaa lukeakkaan mitä pilleripurkeis lukee

      • uuslukutaidottomuus?

        kanta Suomalainenkin on antanut vahingossa insuliinia asperiinin sijaan vanhuksille. Tässä oiva vinkki puolustukselle, tuleviin äiti oli väsynyt ja siksi napsahti tapauksiin.

        Vaimoni kotimaassa istuu vahvasti kulttuuri, jossa uskotaan siihen, että jos kohtelet vanhuksia kaltoin, seuraa se sinua karmana takaisin.


    • tsepeli

      Hoitovirheiden määrä lisääntyy. Lähipiiristä esimerkki, eikä ollut edes kiiretilanne: Ulkomaalainen lääkäri poisti syylää ukkovarpaasta jollain kylmäaineella. Varvas meni mustaksi ja uhkasi tulla kuolio. Kun asiaa tutkittiin, niin lääkäri oli laittanut kaiken aineen varpaaseen, ohjeessa oli että ainetta olisi käytetty kolmella eri kerralla.

      • sisarhento valkoinen

        Varmaan nekin oli, huh huh? Mihin tämä maailma on menossa. Suomalainen ei varmaan niin teksi vai mitä? ;)


    • KYLLÄ JA

      KYLLÄ

    • Tuleva vanhus

      Kun minä olen vanha ja tarviin hoitoa haluan että kuka minua hoitaa on suomalainen, hoitajan ja hoidettavan on ymmärrettävä toisiaan kun ikää tulee niin puhekin huononee.
      On näistä kotosuomalaisista lääkäräistetä / hoitajista sen verran huonoa kokemusta, pitää olla tulkki että saa jotain selvää mitä ne tarkoittaa.
      Lisää palkkaa lähihoitajille ja sairaanhoitajille kyllä hoitaja pula sillä korjaantuu jos kansanedustajilla olis lähihoitajien nykyinen palkka niin montakohan siellä oikein istuis, kun ei oo paikalla nykeiselläänkään palkalla......??

    • hoitaja minäkin

      kiire tai ei mutta kyllä joku tolkku pitää olla ketä palkataan hoitoyöhön. Eipä tarvitse ihmetellä jos ala on huonosti palkattua kun annetaan ymmärtää että kuka tahansa kadun kulkija selviää tästä mielestäni vaativasta ja haasteellisesta työstä, kyllä koulutus on vättämätön että voi työskennellä täysipainoisesti ja vastuullisesti.

      • Yksitoista ja

        Puoli Euroa huono palkka,kesäloman tuurajaalle,ns.vanhainkoti,mitähän vakkarit saa ikälisineen,tuli vaan mieleen,se mikä tuli mieleen on vuoro järjestelmä,mikä on syvältä hanurista,riippuu tietenkin listan tekijästä. (sairas ala näin sivusta seurattuna,ihme että koko järjestelmä pyörii,nais vetoisena ? sielä sitä kissan hännän vetoa piisaa,toivotavasti ei tuleva asiakas.)


      • omainen

        Hankalinta asiassa on se. suomenkielistenkään ei aina ole helppoa saada selvää vanhuksen puheista, kivuista ja tarpeista, saati sitten heikosti suomea ymmärtävän.
        Omaiseni ollessa vanhusten kuntoutuksessa, oli säälittävää kuunnella, kun vanhus ja hoitaja puhuivat aivan eri asioista. Harvoin siellä on tulkki (omainen) paikalla.
        Hurjinta mielestäni oli ulkolainen psykiatri, joka ei mitenkään voi ymmärtää rivien välistä olevaa puhetta.


      • omainen

        Hankalinta asiassa on se. suomenkielistenkään ei aina ole helppoa saada selvää vanhuksen puheista, kivuista ja tarpeista, saati sitten heikosti suomea ymmärtävän.
        Omaiseni ollessa vanhusten kuntoutuksessa, oli säälittävää kuunnella, kun vanhus ja hoitaja puhuivat aivan eri asioista. Harvoin siellä on tulkki (omainen) paikalla.
        Hurjinta mielestäni oli ulkolainen psykiatri, joka ei mitenkään voi ymmärtää rivien välistä olevaa puhetta.


      • raskas hoitotyö

        Nyt puhutaan asiaa.Olen vanhusstyössä palveluasunnossa ja siellä sen kuntoisia vanhuksia joita pystyy hoitamaan osin yksinäänkin,osaa taas parityöskentelynä.Kun on kielitaidoton työparina,tai huonosti kieltä ymmärtävänä,niin törmäyskurssilla ollaan.Itsellä on moninkertainen työsarka ja vastuu työparina ,kun on huonokuuloisia ja dementoituneita asukkaita hoidettavana.


      • .......................
        omainen kirjoitti:

        Hankalinta asiassa on se. suomenkielistenkään ei aina ole helppoa saada selvää vanhuksen puheista, kivuista ja tarpeista, saati sitten heikosti suomea ymmärtävän.
        Omaiseni ollessa vanhusten kuntoutuksessa, oli säälittävää kuunnella, kun vanhus ja hoitaja puhuivat aivan eri asioista. Harvoin siellä on tulkki (omainen) paikalla.
        Hurjinta mielestäni oli ulkolainen psykiatri, joka ei mitenkään voi ymmärtää rivien välistä olevaa puhetta.

        kuitenkaa viimeaikoijen vinksahtaneiden tapaukset, jotka ottivat eutanasian käyttöön hoitotyössä. Tapauksia yhteensä nyt kolme, ja neljä syytettyä. Kaikki kanta Suomalaisia.

        Minä olisin enemmänkin huolissani siittä.


      • ........................
        raskas hoitotyö kirjoitti:

        Nyt puhutaan asiaa.Olen vanhusstyössä palveluasunnossa ja siellä sen kuntoisia vanhuksia joita pystyy hoitamaan osin yksinäänkin,osaa taas parityöskentelynä.Kun on kielitaidoton työparina,tai huonosti kieltä ymmärtävänä,niin törmäyskurssilla ollaan.Itsellä on moninkertainen työsarka ja vastuu työparina ,kun on huonokuuloisia ja dementoituneita asukkaita hoidettavana.

        hoitamassa minua, joka kunnioittaa vanhuksia, kuin vinksahtanut väsynyt eutanasian toteuttaja.


      • ei vanhus vielä
        ........................ kirjoitti:

        hoitamassa minua, joka kunnioittaa vanhuksia, kuin vinksahtanut väsynyt eutanasian toteuttaja.

        Niin, et varmaan lukenut kaikkia noita juttuja ja ihan hoitajien kirjoittamia tai sitten ymmärryksesäsi on vikaa. Monet vanhukset ovat jo niin huonossa kunnossa laitoksissa etteivät ymmärrä kaikkea mitä hoitaja puhuu saatika sitten kielitaidoton hoitaja, joka taas ei ymmärrä mitä vanhus haluaa ja mikä milloinkin pielessä. Ei siinä tapauksessa pelkkä vanhusten kunnioitus riitä.


    • nellytar 32

      Pääsiskö Suomea puhuva töihin vaikka Espanjaan vaikka ei osais maan kieltä? No ei!!

      • Kokemusta on

        Vastaanotto ajat käyvät lyhyiksi,sönkkäysten takia.Mutta kielipuolia on yleensä vain kunnallisella puolella,yksityisellä huomattavasti vähemmän....siis jos rahaa on..niin.


      • mamu teki

        väärän dignoosin ja sain sydäninfarktin muutama vuosi sitten,oli venäläissyntyinen lääkäri.Väärä lääkitys myös kaiken takana,onneksi sain kaiken helvetin kokemusten jälkeen suomalaisen lääkärin,joka oli todella vihainen kun lähes ummikko "ammattilääkäri"mokasi loppuelämäni.Mutta jatkoa seuraa,en jättänyt asiaa siihen vaan valitusta valituksen perään,turha vinkua jos ei ymmärrä kieltä.Päättäjät voisi todella miettiä,onko ensin opetettava suomen kieli kunnolla kun näitä tulee tänne pilvin pimein työhön kuin työhön,eikä vastuuta tunnu ottavan kukaan mistään.


      • ......

        Kuule, tuskinpa se kansallisuutta katsoo kun päässä vinksahtaa.


      • jotain rajaa

        Siis sano muuta! Ei tule kuuloonkaan mennä töihin Espanjaan, Saksaan, Englantiin ilman kielitaitoa. Toinen asia on se, että kyllä minun mielestä Suomalaistenkin hoitajien ym. pitäisi osata selvittää asioita ruotsiksi tai edes englanniksi. Meillä ainakin useimmat pötkii pakoon jos tulee ulkomaalaisia asiakkaita, joten minusta kielitaitoisten pitäisi saada enemmän palkkaa!!!


      • Täysin samaa mieltä!!!

        EI IKINÄ! OIKEASSA OLET.Kyllä meidän pitää osata "tuhansia kieliä" jos menemme esim. ulkomaille. Mutta tänne tulevat saa heti töitä ja ei tarvitse osata kieltä ollenkaan. Nykyään peruskouluissa on kielipakkoja, kuten yksi pakollinen kieli. Mutta ennen Suomessa sai töitä ja pärjäsi omalla äidinkielellä (suomella) ja toista asiaa en ymmärrä miksi on kaksi virallista kieltä Suomessa, sama Ruotsiin suomenkieli vain toiseksi pakolliseksi kieleksi. poistakaa heti tämä pakkokieli-juttu ja toinen virallinen kieli Suomesta. Ärsyttää kun olen joutunut monesti kadulla "änkyttäjien" kohteeksi, mutta mene tekemään se ulkomailla niin saatat saada peräti Poliisit kimppuusi.


      • ..................
        ...... kirjoitti:

        Kuule, tuskinpa se kansallisuutta katsoo kun päässä vinksahtaa.

        suomenkielentaitoa katsoo, onko ammattitaitoinen vai ei;)


      • suomal. SH-opiskelija
        Täysin samaa mieltä!!! kirjoitti:

        EI IKINÄ! OIKEASSA OLET.Kyllä meidän pitää osata "tuhansia kieliä" jos menemme esim. ulkomaille. Mutta tänne tulevat saa heti töitä ja ei tarvitse osata kieltä ollenkaan. Nykyään peruskouluissa on kielipakkoja, kuten yksi pakollinen kieli. Mutta ennen Suomessa sai töitä ja pärjäsi omalla äidinkielellä (suomella) ja toista asiaa en ymmärrä miksi on kaksi virallista kieltä Suomessa, sama Ruotsiin suomenkieli vain toiseksi pakolliseksi kieleksi. poistakaa heti tämä pakkokieli-juttu ja toinen virallinen kieli Suomesta. Ärsyttää kun olen joutunut monesti kadulla "änkyttäjien" kohteeksi, mutta mene tekemään se ulkomailla niin saatat saada peräti Poliisit kimppuusi.

        Vaikka ruotsinkielen asema Suomessa onkin mielestäni epäreilu, on tosiasia kuitenkin se, että osa suomenruotsalaisista potilaista on täysin suomenkielen taidottomia. Tällöin esim. dementoituneen ruotsinkielisen vanhuksen oikeudet ovat täydellisesti hakusessa, mikäli hoitaja ei nyt sitten periaatteesta tai pelkkää viitsimättömyyttään kykene kommunikoimaan yksinkertaisenkaan hoitotoimenpiteen aikana potilaan kanssa. Totta on, mitä sanoit "Ruotsiin suomenkieli vain toiseksi pakolliseksi kieleksi", mutta mielestäni jo hoitotyön etiikka vaatii KIELITAITOA MYÖS SUOMALAISILTA HOITAJILTA. Olenko väärässä väittäessäni, että jokainen hoitaja osaa (halutessaan) tiedustella potilaalta tämän virtsaamisen tarvetta tai kivuliaisuutta?

        Eräässä harjoittelupaikassani törmäsin tilanteeseen, jossa kaksi suomalaista sairaanhoitajaa hoitivat ummikko -ruotsinkielistä dementoitunutta vanhusta. Ainoastaan toistensa kanssa suomenkielellä keskustellen he hoitivat vanhuksen erittäin kivuliaita leikkaushaavoja ja pitivät samalla aloillaan tämän käsiä. Vanhus oli erittäin hätääntynyt ja tietämätön siitä, mitä tapahtuu. Paikalle saapui kuitenkin kolmas hoitaja, joka kertoo muutamalla sanalla ruotsiksi, että sidokset täytyy vaihtaa, jotta haavat paranevat. Tällöin vanhus nyökkää, rauhoittuu ja haavasidokset saadaan rauhassa vaihdettua.


      • 2905
        jotain rajaa kirjoitti:

        Siis sano muuta! Ei tule kuuloonkaan mennä töihin Espanjaan, Saksaan, Englantiin ilman kielitaitoa. Toinen asia on se, että kyllä minun mielestä Suomalaistenkin hoitajien ym. pitäisi osata selvittää asioita ruotsiksi tai edes englanniksi. Meillä ainakin useimmat pötkii pakoon jos tulee ulkomaalaisia asiakkaita, joten minusta kielitaitoisten pitäisi saada enemmän palkkaa!!!

        HYVIN SANOTTU JA VARMAAN VIELLÄ TOTTAKIN....


    • kersantti.Karolina

      Se että hoitaja ei osaa kieltä eikä edes kultuuia on uhka sekä hoidettavalle epämillyttävä kokemus koska häntä ei ymmärretä. Kielitaidoton hoitaja rasittaa muita työntekijöitälisää sekä lisää myös hoitovirheitä.
      Kansan edustajan puhe ei ole mielestäni yhtään liian tuhtia päin vastoin.

      On totta että hoitaja pula on. Mutta se myös on osittain kiinni ISOKENKÄISISTÄ jotka eivät TODELLAKAAN YMMÄRRÄ mitä se HOITOTYÖ OIKEASTION. Vaan siintä säästetään, sillä HE ITSE käyttävät YKSITYISTÄ hoitosektoria.

      • totta joka sana

        Sanoisin että suuri uhka on myös hoitajat jotka siirtävät oman sekäkäyttö ongelman ja lääkkeitten luvattoman ottamisen työpaikoilta aina uuteen työpaikkaan sijaisena. Ja käyttävät sekaisin alkoholin kanssa.

        Tiedän erään mieshoitajan joka tätä harrastanut jo lähes 20v. Esimiehet eivät ole vieneet tätä asiaa eteenpäin, haluavat vaan aina eroon tästä henkilöstä. Nytkin hän huseeraa sijaisena jossakin Helsingin alueella.

        Toki kieliongelmatkin ovat yksi suuri virheitä aiheuttava ongelma.


      • kersantti.Karolina
        totta joka sana kirjoitti:

        Sanoisin että suuri uhka on myös hoitajat jotka siirtävät oman sekäkäyttö ongelman ja lääkkeitten luvattoman ottamisen työpaikoilta aina uuteen työpaikkaan sijaisena. Ja käyttävät sekaisin alkoholin kanssa.

        Tiedän erään mieshoitajan joka tätä harrastanut jo lähes 20v. Esimiehet eivät ole vieneet tätä asiaa eteenpäin, haluavat vaan aina eroon tästä henkilöstä. Nytkin hän huseeraa sijaisena jossakin Helsingin alueella.

        Toki kieliongelmatkin ovat yksi suuri virheitä aiheuttava ongelma.

        JOS et ymmärrä hoitapoja ja säädöksiä, tai vielä pahempaa miten lääke annetaan ja miten se vaikuttaa. Eiköhän se ole pahempi.
        Eihän norjaankaan pääse hoitajaksi JOS ET OSAA KIELTÄ,
        niin MIKSI TÄNNE?

        Ja toihan on ihan eri juttu. Kuuluu enmmän työsuojeluun ku hoitajapulaan.


      • .......................
        kersantti.Karolina kirjoitti:

        JOS et ymmärrä hoitapoja ja säädöksiä, tai vielä pahempaa miten lääke annetaan ja miten se vaikuttaa. Eiköhän se ole pahempi.
        Eihän norjaankaan pääse hoitajaksi JOS ET OSAA KIELTÄ,
        niin MIKSI TÄNNE?

        Ja toihan on ihan eri juttu. Kuuluu enmmän työsuojeluun ku hoitajapulaan.

        suomalaisia hoitsuja on mennyt 100 % varmasti kielitaidottomina Norjaan töihin, vai väitätkö kirkkain silmin heidän osaavan Norjaa jo valmiiksi, ennen Norjaan menoa.

        Kommunikointi kieli siellä hoitajilla ollut Englanti.


      • ja moniko
        ....................... kirjoitti:

        suomalaisia hoitsuja on mennyt 100 % varmasti kielitaidottomina Norjaan töihin, vai väitätkö kirkkain silmin heidän osaavan Norjaa jo valmiiksi, ennen Norjaan menoa.

        Kommunikointi kieli siellä hoitajilla ollut Englanti.

        hoitsu on lähtenyt arabi emiraatteihin tai saudi-arabiaan, tuskin kieltä puhuvat.


    • ennen kun hóidetaan

      Kyllä minä olen sitä mieltä että Suomen kansalaisen joka puhuu äidinkielenään suomea tai ruotsinkielisillä alueilla ruotsia niin pitäisi saada hoitonsa kaikissa hoitolaitoksissa omalla äidinkielellään ja häntä hoitavien työntekijöiden oli he sitten lääkäreitä tai lähihoitajia pitää pystyä kommunikoimaan vanhuksien kanssa koska miten he pystyvät tyydyttään potilaan tarpeita jos he ei ymmärrä mitä potilas sanoo ja päin vaston. Ei kaikki vanhukset osaa ilmasta tarpeitaan englanniksi joten hoitohenkilökunta ensteks kielikurssille ja sitten vasta töihin.

      Niinhän se olis hyvä jos lapset kävis kattomassa laitoksessa olevia vanhempiaan mutta aina se ei onnistu

      • mshshs

        Työtaito on täysin eri asia kuin kielitaito. Ne ihmiset, jotka eivät osaa suomea, se ei tarkoita, etteivätkö olisi hyviä työssään. Itsellä oli suomalainen lääkäri aj vielä erikoislääkäri, mutta se teki ison virheen, josta edelleen kärsin. Tuttavallani oli myös suomalainen kirurgi. Leikkauksena huonon hygienan takia seurasi infektio ja siitä syöpä. Ovatko suomalaiset lääkäri ja hoitajat täydellisiä työssään kun vaan ovat blondeja ja puhuvat täydellistä suomea? Vai onko kyse taas ulkomaalaisvihasta?

        Vaikka ulkomaalaiset työntekijät eivät osaa suomea kunnolla, mutta he ainakin he välittävät enemmän vanhuuksista kuin suomea täydellisesti puhuvat suomalaiset. Jos valitatte niin paljon, miksi lähetätte vanhempianne vanhainkotiin? En ainakaan itse haluaisi nähdä vanhemiapni vanhainkodissa. Sentään hän on synnyttänyt mut ja kasvattanut. nyt on mun vuoro pitää huolta hänestä.........


      • kersantti.Karolina
        mshshs kirjoitti:

        Työtaito on täysin eri asia kuin kielitaito. Ne ihmiset, jotka eivät osaa suomea, se ei tarkoita, etteivätkö olisi hyviä työssään. Itsellä oli suomalainen lääkäri aj vielä erikoislääkäri, mutta se teki ison virheen, josta edelleen kärsin. Tuttavallani oli myös suomalainen kirurgi. Leikkauksena huonon hygienan takia seurasi infektio ja siitä syöpä. Ovatko suomalaiset lääkäri ja hoitajat täydellisiä työssään kun vaan ovat blondeja ja puhuvat täydellistä suomea? Vai onko kyse taas ulkomaalaisvihasta?

        Vaikka ulkomaalaiset työntekijät eivät osaa suomea kunnolla, mutta he ainakin he välittävät enemmän vanhuuksista kuin suomea täydellisesti puhuvat suomalaiset. Jos valitatte niin paljon, miksi lähetätte vanhempianne vanhainkotiin? En ainakaan itse haluaisi nähdä vanhemiapni vanhainkodissa. Sentään hän on synnyttänyt mut ja kasvattanut. nyt on mun vuoro pitää huolta hänestä.........

        " mutta he ainakin he välittävät enemmän vanhuuksista kuin suomea täydellisesti puhuvat suomalaiset." Miten voit edes sanoa tuoolaista?

        Kysehän on juuri hoidosta. Työtaitoa saatta ola vaikka ei osaisikaan kieltä. Mutta ehkei ole tietoa miten suomessa potilasta hoidetaan, hoitotavoissa on maissa eroja. Ja potilaan on tultava ymmärretyksi.


      • turajat
        kersantti.Karolina kirjoitti:

        " mutta he ainakin he välittävät enemmän vanhuuksista kuin suomea täydellisesti puhuvat suomalaiset." Miten voit edes sanoa tuoolaista?

        Kysehän on juuri hoidosta. Työtaitoa saatta ola vaikka ei osaisikaan kieltä. Mutta ehkei ole tietoa miten suomessa potilasta hoidetaan, hoitotavoissa on maissa eroja. Ja potilaan on tultava ymmärretyksi.

        Niin no, noi tollaset kirjoitukset ovat niiden kirjoittamia, jotka eivät tiedä hoitoalasta mitään ja kuvittelevat, että kädestä pitämällä potilaat tulevat kuntoon ja vanhuksille riittää pelkkä tekohymy.


    • alalla oleva

      On totta että kielitaidottomat vievät liian paljon opastajalta aikaa ihan perusasioiden opettamiseen. Kyllä niitä kielitaitoisia on saatavilla, jos vaan työsopimukset tehdään asianmukaisiksi eli tarpeeksi pitkiksi, jotta ei "pätkän päättyessä" joudu rahattomaksi kohtuuttoman pitkäksi aikaa.

      Jos peruskommunkointi toinen toistaan kohtaan ei onnistu, on mielestäni POTILAAN / ASIAKKAAN TURVALLISUUS AINA VAARASSA !!!

      Uskon, että myös nuoret olisivat kiinnostuneita alasta, jos alalla olevat "vanhat konkarit" puhuisivat työstän hiukan kunnioittavampaan ja arvostavampaan sävyyn. Toki ymmärrän, että kun on väsy ja vuosikymmenien ajan antanut kaikkensa, alkaa olla "kypsä" ja odottaa eläkkeelle pääsyä.

      Toisaalta sitten taas kuitenkin ne samat työn uuvuttamat tulevat eläkkeellä ollessaan takaisin hoitotyöhön pariin keikkaa tekemään.

      Olen useiden vuosien ajan sivusta ja läheltäkin seurannut tätä hoitaja vajetta niin sairaanhoitajien kuin perushoitotyötä tekevienkin osalta, ja ihmettelen työtä suorittavien asennetta työtänsä, ammattiansa kohtaan. Missä ammattiylpeys ja oman työn arvostus ????
      Itse arvostan omaa ammattiani ja työtäni ja toimin osana hoitotyön ketjua. En voi kuvitellakaan, että tekisin työtä, jota en arvosta tai jota en voi sietää !

      Oman työn arvostus antaa voimia jaksaa työssä ja se näkyy myös ulospäin :)

      • OLE KOTONA

        SIKSI, TILAISUUS TEKEE VARKAAN. ULKO KUORI USEIN ON PETTÄVÄ.


      • puhut

        samaa mieltä, kyllä työstään tulee tykätä että jaksaa tehdä varsinkin kun työtä tehdään ihmisten parissa. Mutta millä saisi nämä työlle kaiken antaneet eläkkettä odottavat hoitajat ymmärtämään että homma pyörii vaikka vähän aikaisemminkin jäisi pois työelämästä kun ei jaksa muuta työpaikalla tehdä kuin luetella kipeitä paikkojaan ja vaatia erityisvapauksia sillä verukkeelle kun ei jaksa! ja kykene ja hoitotyöhön ei pitäisi missään nimessä ottaa takaisin näitä eläkkeellä olevia koska työtaakka hekin ovat koska eivät mm. anna lääkkeitä koska eivät ole pitkään aikaan olleet työssä ja epävarmuus näkyy muussakin työskentelyssä niin että turvallisuusriski nämäkin.


      • sosiopaatti ole tuttu.

        Muutenkin ketjussa typerää jankutusta insuliniisurmista, vaikka se ei liity aiheeseen mitenkään. Varmaan pystyt edes sen tajuamaan, että murhaaminen ja hoitovirhe on eri asia. Mistä näitä idiootteja oikein sikiää?


      • ........................
        sosiopaatti ole tuttu. kirjoitti:

        Muutenkin ketjussa typerää jankutusta insuliniisurmista, vaikka se ei liity aiheeseen mitenkään. Varmaan pystyt edes sen tajuamaan, että murhaaminen ja hoitovirhe on eri asia. Mistä näitä idiootteja oikein sikiää?

        Eikö kyse kansanedustajan jutussa ollutkin potilasturvallisuudesta?

        Tätähän turvallisuutta on uhanneet jäävuorenhuippu 4 rikollista murhaajaa, sekä lakko uhkailut potilasturvallisuuden kustannuksella viime vuonna.

        me muistamme kyllä;)


      • oikeassa

        siinä, että oman työn arvostus on tärkeä asia! Itse en työskentele hoitoalalla, mutta olen törmännyt myös omassa työssä ns. aliarvostukseen..., vaikka itse arvostankin työtäni (en olisi muutoin kouluttautunut alalle ;) )... Itse olen törmännyt potilaana kolmasti ulkomaalaisiin lääkäreihin tässä muutaman vuoden aikana ja mielikuva on ollut vähän "kahtalainen": vaikka he kaikki jotenkin puhuivat suomea, niin välillä oli ymmärtämis-/kommunikointivaikeuksia (itse sitten yritin välillä epätoivoisesti "sönköttää" jonkin seikan englanniksi...), mutta positiivisella puolella kaikista mainittakoot että he todella paneutuivat kulloiseenkiin vaivaaan - mutta kielitaidottomuus voi olla joskus todella suuri ongelma...


    • uhriksijoutunut

      Olen samaa mieltä. Omaakin kokemusta löytyy, tosin hieman pääviestin aihetta sivuten.
      Veistin tuossa muutama vuosi takaperin taltalla käteeni sen verran ison haavan että terveyskeskukseen jouduttiin lähtemään. Lääkärinä oli murteesta ja nimestä päätellen itärajan takaa oleva kansalainen. Ensinnäkään kyseinen nainen ei tiennyt mikä taltta on. Huonolla suomella hän intti minulta "mika on talta? Onkjo sje puuko?" Jouduin selittämään hänelle mikä taltta on samalla kun veri tihkui siteen välistä...
      Kun vihdoin pääsin ommeltavaksi huomasin ettei puudutusaine ollut vaikuttanut kunnolla. Sanoin asiasta mutta vastaukseksi sain "ei voida sattua, mina laitto sinulle puudutus"... Siis...ei jumalauta mietin itsekseni ja yhä sappi kiehuu tuota lekuria muistellessa. Miten tuollainen voidaan edes ottaa töihin...?!
      Mitä jos joku todella akuutti tapaus tulee ja arvokkaat minuutit kuluvat kun lääkäriä joudutaan opastamaan suomenkielen koukeroissa?

      • ......................

        lol. Ihania nämä muinaisjäänteet.


      • törmännyt

        olen minäkin. Venäläistä alkuperää oleva lääkäri ei ymmärtänyt,mitä tarkoittaa vihlova kipu. Yritin parhaani mukaan selittää,mutta tuskin asia hänelle selvisi.
        Toisen kerran päivystämässä oli tummaihoinen lääkäri,kun menin totaalisen uupumuksen vuoksi vast.otolle. Ko.lääkäri ei ymmärtänyt varmaan mitään puheestani. Olemuksestani ilmeisesti arveli diagnoosiksi burn out. Vastaanotto kesti 5min.
        Hoitoalan ihmisenä olen Tarja T:n kanssa samaa mieltä kielitaidottomista ammattitovereista. Vanhustyössäkin olen kohdannut paljon asiakkaita,joiden suurin tarve on tulla kuulluksi ja luottamusta herättää hoitaja,joka todella kuuntelee ja ymmärtää sekä osaa oikeilla sanoilla reagoida.
        Kielitaito on ehdoton edellytys asianmukaiseeen hoitoon. Hoitotyötä tehdään pitkälti myös omalla persoonalla,joten pelkkä kielitaito/-taidottomuus ei ratkaise koko hoitoa. Epäsopivia ammattilaisia löytyy joka alalta. Valitettavasti!
        Olen työskennellyt useammankin venäläistä/virolaista syntyperää olevan kanssa ja muuten ei ole työtaidossa valittamista,mutta usein joutui olemaan tulkkina vanhuksen ja ko.hoitajan välillä. Työkavereinakin mukavia ihmisiä.


    • ...

      Ei niitä ulkomaalaisia hoitajia huvikseen ole tänne palkattu. Toinen vaihtoehto on että ei ole hoitajia ollenkaan. Suomalaiset hoitajat hakeutuvat jostain syystä mieluummin lastenhoitoalalle, eikä heitä saada tarpeeksi vanhustenhoitoon.

      • työtön hoitaja

        ..jos vain pääsis töihin.
        mut helpompi on ottaa pienemmällä palkalla ulkomaalaisia
        nii kunnat säästää rahaa.. :/


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        työtön hoitaja kirjoitti:

        ..jos vain pääsis töihin.
        mut helpompi on ottaa pienemmällä palkalla ulkomaalaisia
        nii kunnat säästää rahaa.. :/

        Tiettävästi heille kuuluu samat työehtosopimukset ja palkat kuin kanta suomalaisille, vai onko sinulla jotain parempaa ja varmempaa tieto meille esittää?


    • karkaavat ulkomaille

      Ongelma on siinä, että hoitjat opiskelevat ensin "ilmaiseksi"(lue: veronmaksajien rahoilla) hoitajiksi. Valmistuttuaan he kiittävät ilmaisesta tutkinnosta lähtemällä esim Norjaan ja Englantiin maksamaan veronsa.

      Mielestäni alalle kuin alle valmistuneen tulisi työskennellä esim. 5v Suomessa, jotta maksaisi häneen menneet verot takaisin. Jos lähtisi aikaisemmin tulisi ulkomaille lähteneeltä veloittaa koulutuksen lasku kokonaisuudessaan itse maksettavaksi.

      • niinpä niin

        tästä olen itsekkin aikoinaan puhunut, mutta vaikka kouluttaisimme tuplasti hoitajia, niin se ei tule kattamaan tulevaisuuden hoitajapulaa. Suomessa huoltosuhde on kohta 1 työntekijä 1 vanhus, joten työvoimapula kaikilla aloilla on edessä, ja tähän me tarvitsemme työntekijöitä maailmalta, sanoi sitten joku potero kansanedustaja tunteella, mutta ei järjellä mitä tahansa.


    • Kielitaidottomatlääkärit

      Minulla ei ole juuri kokemusta kielitaidottomista hoitajista, mutta epäilemättä kyseessä on samanlainen ilmiö kuin kielitaidottomien lääkärienkin kanssa. Heistä minulla on kokemusta kolmesta minua hoitaneesta, joiden kanssa hoitotoiminta
      on ollut tuskallista, hidasta ja lähes hyödytöntä tai kokonaan hyödytöntä väärinkäsitysten ja sekavan kommunikaation vuoksi.
      Onhan päivän selvää, että jollei hoitoa hakeva TULE YMMÄRRETYKSI, hän ei TODELLAKAAN saa tarvitsemaansa apua!

    • Itse olen potilaana törmännyt kielitaidottomiin lääkäreihin/erilaisiin hoitajiin vuosien varrella.Olen kokenut tilanteet epämiellyttäviksi, koska en ole voinut olla varma, että
      minut on ymmärretty täysin oikein.Usein hoito-ohjeet jatkoa varten ovat olleet epäselviä ja kun olen yrittänyt tiedustella tarkennusta ei hoitaja /lääkäri ole pystyneet sitä tarkentamaan,joten olen joutunut menemään vielä erikseen suomalaiselle hoitajalle!!Miten tällainen auttaa jos muutenkin on kiire?????
      Itse olen ollut aikoinaan tilanteessa jossa minua ommeltiin.Hoitava lääkäri joutui pyytämään uuden "ompelusetin"(neulan ja langan) koska hoitaja aukaisi paketin paljain käsin ja pyöritteli ompelutarvikkeita paljaissa käsissään!!!Missään vaiheessa en halua,että Suomessa huippuunsa viety esim. hygienia kärsisi sen takia,että
      joku on muualla opiskellut missä esim hygienia ei yllä läheskään meidän tasollemme.
      Peruskielitaito pitää olla jokaisella joka hoitotyössä työskentelee.Se,että on puheessa kuuluu erilainen aksentti ei ole merkitystä jos sanat on hallussa!
      Kun minusta tulee joku päivä niin vanha tai terveys pettää ja joudun esim pitkäksi aikaa vuodeosastolle muiden armoille, vähintä on että saan puhua omaa äidinkieltäni suomea!! Samaa toivon myös tämän päivän vanhuksille ja potilaille!!

    • just older

      Mitenköhän tyhmiä ihmiset nykyään on?

      Tottakai se on uhka, jos ei ymmärrä, mitä pillereitä annat tai mitä oireita potilas valittaa.

      Hoitoalaa pidetään tällähetkellä sellaisena, että sinne laitetaan kaikki kädettömätkin töihin, jos vaan halvalla saadaan.

      Herroja ja päättäjiä ei kiinnosta mikään muu, kuin saada hoitotyöt tehtyä mahdollisimman halvalla.

      Ihmisten hoito on hiukan muuta, kuin koneiden, mutta kuitenkin ne rinnastetaan koneisiin. Hävettää kuunnella kansanedustajien korulauseita, miten pitää panostaa vanhustenhoitoon, nuoriin jne, mutta heihin ei kuitenkaan panosteta. Rahat hukkuu hallintoelimiin ja pyöreän pöydän ritareiden keplotteleluihin. Tiukan paikan tullen pönkitetään yksityissairaanhoitoa, että saadaan köyhiltä centitkin vietyä.

      Ajatelkaa ihmiset omilla aivoillannekin joskus, kiitos!

      • just older

        Vähän jatkoa edelliseen. Itse olen ollut Kenialais-syntyisen lääkärin vastaanotolla, joka aluksi meinasi ruveta hoitaan aivan väärää oiretta, kunnes piti näyttää anatomiankuvasta, mistä ees puhutaan.

        Samantyylinen kokemus on Aikanaan nuorena, kun olin vieraalla paikkakunnalla terkkarissa, kun kesälääkärinä oli Iranilainen, joka osasi tyyliin 5 lausetta Suomea ja loput arvottiin. En ole paskempaa palvelua saanut missään. Oireisiinkaan en apua saanut lääkäriltä vaan ihan maalaiskonstein.

        Myös itse hoitoalalla olevana olen törmännyt erityisesti Venäläisiin ja Balttian maista tulleisiin hoitsuihin...karmeita virheitä, kun mitään kieltä ei kunnolla osata, ei edes hoitoalan latinankielisiä perus-sanoja.


      • Ajatellaanpas asiaa

        Jos joku meistä joutuisi vaikka kiinaan sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi ja emme osaisi sanaakaan kiinaa puhumattakaan että osaisimme lukea sitä. Kuinkakohan paljon vahinko voisimme saada aikaiseksi, vaikka emme sitä tahallaan haluaisikaan.

        Aivan käsittämätöntä, kuinka voidaan päästää näin vastuullisiin tehtäviin kielitaidoton ihminen. Ei sillä etteikö he olisi päteviä ammatissaan ja hyvinkin koulutettuja, mutta eihän se hyvänenaika auta jos ei todellakaan osata lukea mitä pilleripurkeissa lukee tai ei ymmärretä mitä potilas sanoo. Ei tässä tarvitse olla kovinkaan kouluja käynyt että tuollaisen asian tajuaa ihan maalaisjärjelläkin.

        Muun maalaisissa ei muuta ongelmaa vaikka olisivatkin töissä siellä sun täällä,kunhan omaavat ensin maan kielen jossa työskentelevät.

        Oikein mukavaa kesää kaikille ja me kaikki voisimme taholtamme pitää omista vanhuksistamme ja omaisistamme parempaa huolta, ei jätetä ketään yksin.


      • karmaiseva...
        just older kirjoitti:

        Vähän jatkoa edelliseen. Itse olen ollut Kenialais-syntyisen lääkärin vastaanotolla, joka aluksi meinasi ruveta hoitaan aivan väärää oiretta, kunnes piti näyttää anatomiankuvasta, mistä ees puhutaan.

        Samantyylinen kokemus on Aikanaan nuorena, kun olin vieraalla paikkakunnalla terkkarissa, kun kesälääkärinä oli Iranilainen, joka osasi tyyliin 5 lausetta Suomea ja loput arvottiin. En ole paskempaa palvelua saanut missään. Oireisiinkaan en apua saanut lääkäriltä vaan ihan maalaiskonstein.

        Myös itse hoitoalalla olevana olen törmännyt erityisesti Venäläisiin ja Balttian maista tulleisiin hoitsuihin...karmeita virheitä, kun mitään kieltä ei kunnolla osata, ei edes hoitoalan latinankielisiä perus-sanoja.

        kokemus ulkomaalaisperäisestä lääkäristä runsaan kymmenen vuoden takaa. Äitini yritettiin väkisin kotiuttaa päivystyksestä sappivaivoihin vedoten. Hoitaja selitti lääkärille äitini oireita ja hetkellistä tajunnan menetystä hieman tarkemmin ja vihdoin uskottiin ja tutkittiin ja kas kun pikku närästys olikin sydäninfarkti. Tunteja oli jo makuutettu eikä esim. liuotusta enää voitu tehdä. Ko. lääkäri oli (käsittääkseni) ollut Suomessa jo pitkään ja hän on paikkakuntamme kaupunginsairaalan näkyvä hahmo (usein esim. paikallisuutisissa ja -lehdissä, kun aiheena on jokin terveydenhuoltoon liittyvä juttu) eli en tiedä oliko kyse suoranaisesta kielitaidon puutteesta vai kenties välinpitämättömyydestä potilaan tapahtumakuvausta kohtaan. Molemmat vaihtoehdot erittäin ikäviä. En vaadi erehtymättömyyttä, me kaikki teemme inhimillisiä virheitä, mutta vaadin sen verran välittämistä, että kuunnellaan potilasta, eikä luulla olevansa Jumalasta seuraava, kun on sattunut lääkäriksi lukemaan.


      • jänskä juttu
        karmaiseva... kirjoitti:

        kokemus ulkomaalaisperäisestä lääkäristä runsaan kymmenen vuoden takaa. Äitini yritettiin väkisin kotiuttaa päivystyksestä sappivaivoihin vedoten. Hoitaja selitti lääkärille äitini oireita ja hetkellistä tajunnan menetystä hieman tarkemmin ja vihdoin uskottiin ja tutkittiin ja kas kun pikku närästys olikin sydäninfarkti. Tunteja oli jo makuutettu eikä esim. liuotusta enää voitu tehdä. Ko. lääkäri oli (käsittääkseni) ollut Suomessa jo pitkään ja hän on paikkakuntamme kaupunginsairaalan näkyvä hahmo (usein esim. paikallisuutisissa ja -lehdissä, kun aiheena on jokin terveydenhuoltoon liittyvä juttu) eli en tiedä oliko kyse suoranaisesta kielitaidon puutteesta vai kenties välinpitämättömyydestä potilaan tapahtumakuvausta kohtaan. Molemmat vaihtoehdot erittäin ikäviä. En vaadi erehtymättömyyttä, me kaikki teemme inhimillisiä virheitä, mutta vaadin sen verran välittämistä, että kuunnellaan potilasta, eikä luulla olevansa Jumalasta seuraava, kun on sattunut lääkäriksi lukemaan.

        että kaikki karmaisevat kokemukseni ja tuntemieni ihmisten kokemukset sairaaloista, lääkäreistä jne. On pelkästään ollut suomalaisten aikaansaannoksia. Ihmeellisen paljon muilla osuu ulkomaalaisia mokaajia ympärilleen nimettömänä täällä, mutta todellisessa elämässä kaikki mokaajat ovatkin ihka oikeita Suomalaisia.


    • TAIDOTTOMIA.

      Voivat kyllä väittää olevansa vaikka hoitoalan professoreita, mutta kun ovat tahallaan hukanneet henkilöpaperinsa suomeen tullessaan, niin vaihtoehdoiksi jäävät joko vaatimus pätevyyden osoittamisesta, tai uskominen hevonpaskaan aivan sokeasti.

      Jälkimmäistä vaihtoehtoa kyllä vaativat Astrid Thors, vihreät, ja muut sekalaiset suomivastaiset hampparit.

    • Jotta

      Terveysriski on suurempi jos ihminen ei osaa puhuaa kyseisen maan kieltä tai lukea. Johan tuo on ihan maalaisjärjellä ajateltava asia.

      Mielestäni ainakin näin vastuullisissa tehtävissä täytyy omata hyvä kieli/luku taito, on vastuuntunnotonta päästää töihin sairaaloihin henkilöitä jotka voivat olla suuri uhka monelle sairaalle. Ei tietenkään nämä hoitajat ym muut tahallista vahinkoa halua kenellekkään, mutta mietitäänpä jos meidät tästä laitettaisiin yks kaks vai kiinaan sairaanhoitajaksi, kuinkakohan monelta jäisi kilei ymmärtämättä ja kuinkakohan vaarallisia tilanteita me siellä saisimmekaan aikaan.

      En todellakaan halua syrjiä ketään kansakuntaa ja ulkolaisissa on todella paljon hyviä ja ammattitaitoisia ihmisiä,mutta meillä täällä kielimuuri on se joka pitäisi hoitaa ensin, ennenkuin otetaan vastuuliseen työtehtävään muunmaalaista työväkeä.

      Oikein mukavaa kesää kaikille ja koitetaan jokainen pitää omista vanhuksistamme ja omaisimmista parempaa huolta.

    • kohta vanhus itsekin

      Tämä kansanedustaja tarkoittaa varmaankin sitä että kielitaidottomana/lukutaidottomana hoitaja voisi esimerkiksi antaa vanhukselle väärää hoitoa, vääriä lääkkeitä. Tämähän on ihan totta. Ei lääkkeiden jakaja tai potilaalle hoitoa muuten antava saa olla täysin kielitaidoton. Sehän tarkoittaa samaa kun ammattitaidoton.
      Jokapäiväisissä askareissa taas ei ole mitään väliä mitä siinä puhutaan jos puhutaan. Päinvastoin, hoitaja voi esim. samalla oppia kieltä lukemalla vanhukselle päivän lehteä. Tämän päivän vanhukset jotka asuvat laitoksissa TARVITSEVAT seuraa kipeasti ja siihen jotkut ulkomaalaiset ihmiset ovat tosi hyviä.

    • Justiina68

      Kyllä olen täysin samaa mieltä. Työskentelen vanhustenhuollossa itsekin ja e.m. ongelma on meilläkin jokapäivästä elämää! Ja sitten kun joka asiaan vaan hymyillään nätisti ja sanotaan "ok"! Suomeksi se tarkoittaa, että on ymmärtänyt asian, mutta heidän kielellä todennäköisesti ei... Hommat jää hoitamatta, pahimassa tapauksessa koko vanhus jää hoitamatta ja on yövaipassa vielä iltapäivälläkin! SE ON RIKOLLISTA! Miksi ne ei edes voisi sanoa, että ei ymmärrä mistä puhutaan??? Kielikurssille koko sakki!
      Kiitos Tarja Tallqvist, että viimein nostit kissan pöydälle!

      • TOISIN

        Jos oilein ymmäretään on suomalais lääkäreissäkin ja hoitajissa parantamisen varaa. Yksittäis tapauksia löytyy.


      • ........................

        Sinun tekstistäkin jo näkee, että sairaallat on tulleet tutuiksi korkeintaan asiakkaan muodossa.

        Suvaitsevaisuus kurssille teidät pitää pistää.

        Kuinkahan moni Norjalainen on vittuuntunut suomalaisiin hoitajiin, jotka sönkkää ok ok ja naamakin on norsunvitulla.


      • Justiina68
        ........................ kirjoitti:

        Sinun tekstistäkin jo näkee, että sairaallat on tulleet tutuiksi korkeintaan asiakkaan muodossa.

        Suvaitsevaisuus kurssille teidät pitää pistää.

        Kuinkahan moni Norjalainen on vittuuntunut suomalaisiin hoitajiin, jotka sönkkää ok ok ja naamakin on norsunvitulla.

        Olenko väittänyt puhuvani SAIRAALASTA??? Olen töissä VANHAINKODISSA ja puhun täysin konkreettisistä asioista! Kannata tulla katsomaan! Oletko joku helvetin vähemmistöaktivisti??? Mitä jos itse makaisit siellä samassa kusivaipassa 16 h?


      • Justiina68
        TOISIN kirjoitti:

        Jos oilein ymmäretään on suomalais lääkäreissäkin ja hoitajissa parantamisen varaa. Yksittäis tapauksia löytyy.

        ...mutta nyt onkin puhe KIELITAIDOSTA suomalaisissa hoitolaitoksissa! Kyllä suomalaisen pitäisi ymmärtää äidinkieltä, jos ei ymmärrä on vika tahdosta ja liian pienesta ÄO'sta.


      • KIELITAIDOSTA
        Justiina68 kirjoitti:

        ...mutta nyt onkin puhe KIELITAIDOSTA suomalaisissa hoitolaitoksissa! Kyllä suomalaisen pitäisi ymmärtää äidinkieltä, jos ei ymmärrä on vika tahdosta ja liian pienesta ÄO'sta.

        ...........JOS SITÄ EI HALUTA YMMÄRTÄÄ..!.......!


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Justiina68 kirjoitti:

        Olenko väittänyt puhuvani SAIRAALASTA??? Olen töissä VANHAINKODISSA ja puhun täysin konkreettisistä asioista! Kannata tulla katsomaan! Oletko joku helvetin vähemmistöaktivisti??? Mitä jos itse makaisit siellä samassa kusivaipassa 16 h?

        seurasin isäni pois menoa, hoitajia kyllä oli ja kaikki puhuivat puhdasta Suomea, mutta isäni ja moni muu vanhus kyllä saivat ihan keskenään silti olla ja nauttia hiljaisuudesta.

        Lopettakaa paskan puhuminen, että pitelette siellä vanhuksia kädestä ja juttelette ummet ja lammet. Totuus aivan tiedossa, miten asian laita todellisuudessa on.

        Varmasti poikkeuksiakin löytyy, mutta mutta.


    • Kyllästynyt akateeminen

      Kun työskennellään niin vastuullisessa ammatissa, että ollaan tekemisissä ihmisten terveyden ja jopa hengen kanssa JA johon kuuluu paljon kommunikointia ja tehtävien jakamista, niin eikös se ole aika lailla itsestäänselvyys, että hoito-ohjeiden pitää mennä perille! Myös potilaan ja hoitajan keskinäinen vuorovaikutus pitää sujua kielellisestikin, eli pitää ymmärtää miltä tuntuu ja mikä vaivaa. Onko kielitaidoton lentokone-asentaja turvallisuusriski? "Wot tas tis sei...?"

    • hoitoalalle opiskeleva

      Ja niitä hoitajia tulee lisää koko ajan, mutta perseestä on se ettei muka ole vara palkata. Voidaan muka ulkomailta hakea hoitajia kun niillä on parempi työmoraali mut sitten jää suomalaisia vastavalmistuneita hoitajia työttömiksi tai tarjotaan vaan pelkkiä pätkätöitä.
      Ei ole muka varaa vakinaistaa ketään eikä lomittajia saa palkata. Aika monessa paikassa näitä ongelmia....
      Suomi säästää väärästä päästä

      • Ammattitaitoinen

        Se, mitä mullaonkokemusta noista muun maan kansalaisista, Venäläiset on vaikeimpia hoitajia. Niillä kyllä on koulutus kohdallaan, Suomeen muuttaessaan jotuvat vielä opettelemaan Suomenkielen ja täydentävät opintojaan, mutta varsinkin mieshoitajat on mestareita nappaileen lääkekaapista lääkkeitä. Venäjää puhuvat keskenään eivätkä edes halua opetella Englantia, jolla voisi edes hoitajien kanssa kommunikoida.Sama on lääkäreissä, venäläiset, bulgarialaiset ja virolaiset eivät paljoakaan välitä potilaista, tietokoneen ylenpalttinen käyttö muutenkin hoitotyössä on heille hauskempaa. Potilaat, etenkin vanhempi väestö, ei halua välttämättä "ulkolaisia" lääkäreitä heitä hoitamaan, silloin ja muutenkin on hoitajan asiana toimia tulkkina, joten puollan ehdotonta englannin kielen taitoa, mielelläni myös meitä Kotikutoisia Suomalaisia, osaavia ja rehellisiä hoitajia. Tämä on minun mielipiteeni asiasta.


      • Paljon surkeutta nähnyt
        Ammattitaitoinen kirjoitti:

        Se, mitä mullaonkokemusta noista muun maan kansalaisista, Venäläiset on vaikeimpia hoitajia. Niillä kyllä on koulutus kohdallaan, Suomeen muuttaessaan jotuvat vielä opettelemaan Suomenkielen ja täydentävät opintojaan, mutta varsinkin mieshoitajat on mestareita nappaileen lääkekaapista lääkkeitä. Venäjää puhuvat keskenään eivätkä edes halua opetella Englantia, jolla voisi edes hoitajien kanssa kommunikoida.Sama on lääkäreissä, venäläiset, bulgarialaiset ja virolaiset eivät paljoakaan välitä potilaista, tietokoneen ylenpalttinen käyttö muutenkin hoitotyössä on heille hauskempaa. Potilaat, etenkin vanhempi väestö, ei halua välttämättä "ulkolaisia" lääkäreitä heitä hoitamaan, silloin ja muutenkin on hoitajan asiana toimia tulkkina, joten puollan ehdotonta englannin kielen taitoa, mielelläni myös meitä Kotikutoisia Suomalaisia, osaavia ja rehellisiä hoitajia. Tämä on minun mielipiteeni asiasta.

        Jos kielitaidottomuus ts. heikko kielitaito olisi hoitotyössä suuri riski, tuhannet suomalaishoitajat olisi jo palautettu pikakyydillä ulkomailta. Suurempi riski on välinpitämättömyys ja vähä-älyisyys. Sitä esiinttyy runsaasti hoitotyössä.


    • tuore hoitsu

      Itse olen hoitoalan ihmisiä ja olen sitä mieltä että kieli pitäisi osata melko hyvin työskennellessä vanhusten kanssa. Joittenkin vanhusten puheesta on syystä tai toisesta vaikea saada selvää ja jos kielitaito on vielä hatara ei ole toivoakaan ymmärtää, tämä taas johtaa siihen että tulee paljon väärinkäsityksiä joita sitten joudutaan korjailemaan, tämän lisäksi se että ei ymmärrä vanhusta voi huonontaa vanhuksen itsetuntoa " olenko tosiaan näin vaikea, taakka..." " eikö minua edes enää ymmärretä.."

    • hoitsu57

      Kielitaidottomat ovat todella vaaraksi hoitoalalla. He eivät ymmärrä potilaiden pyyntöjä, eivät pysty olemaan vuorovaikutuksessa potilaiden tai omaisten kanssa. Vaikka kuinka tarvitaan lisäkäsiä töihin, niin mieluummin olen (itsekin hoitoalalla) yksin kuin tekemässä tällaisen ulkomaalaisen kanssa töitä, joka ei mitään ymmärrä. Neuvominen on ihan turhaa, kun edelleen ei ymmärretä ja siinä sitten turhautuu itse suomalaishoitaja.

      Eli oon samaa mieltä kansanedustajan kanssa!!

      • hölömöukko

        Nuo herrat vaan ei arvosta hoitotyötä.Halonenkin saa painua itse katsomaan mitä kielitaidottomuus aiheuttaa eikä puhua täyttä paskaa.
        Miksei ne palkkaa ummikoita pankkeihin??


      • Mies Oulusta
        hölömöukko kirjoitti:

        Nuo herrat vaan ei arvosta hoitotyötä.Halonenkin saa painua itse katsomaan mitä kielitaidottomuus aiheuttaa eikä puhua täyttä paskaa.
        Miksei ne palkkaa ummikoita pankkeihin??

        Mutta ei tuo kelilirajoittuneisuus koske pelkästään hoitajia, ihan sama juttu on mm lääkärien kanssa. On aika erikoista olla vastaanotolla jos ei juurikaan ole yhteistä kieltä. Kokemusta on Venäläisestä lääkäristä joko puhui huonoa suomea terveyskeskuksessa, mutta veilä hurjempi kokemus oli Afrikkalaista syntyperää oleva lääkäri Yliopistollisen sairaalan päivystyksessä.....Ja pitäisi vielä saada asiat hoidettua kipeänä, kun toisen puheesta ei saa mitään selvää eikä toinenkaan vastaavasti ymmärrä sinua.
        Silloin ei todellakaan voi kehua hoidonlaatua


      • terveydenhuollossa

        on myös erittäin suuri riski potilaalle.


      • terveydenhuollossa

        on myös erittäin suuri riski potilaalle.


    • sanomatta selvää..

      Tietenkin on vaarallista, jos työntekijä ei hallitse työtään. Selvää on, että alalla, jossa tarvitaan kieltä, se myös on hallittava.

      Olen käynyt pari kertaa ulkolaisella lääkärillä ja täytyy sanoa, että selvä asia että suomalainen parempi. Vaikka näillä ulkolaisilla nyt oli jonkinlainen kielitaito. Toisessa tapauksessa olin kolarin kokenut ja ulkolainen osasi kyllä röntgenkuvat määrätä ja muuta, muttei osannu mitellaan kättäni laittaa. Kärsin sitten kipuja, mutta meni uudelleen lääkäriin ja suomalainen pisti mitellaan.

      Ehdottomasti hoitajan on osattava suomea erittäin hyvin. Ammattisanasto hallittava laajasti, ei mitään suppeita sanastoja. Hoitajien on myös ymmärrettävä milloin potilaalla on vaiva, mikä vaatii lääkäriä. Ja miten sellaiselle osaa opastaa, jos ei ymmärrä ihmistä/potilasta edes?

      • itsekin ulkomaalainen

        Olen täysin samaa miletä sun kanssa, että on vaarallista, jos työntekijä ei hallitse työtään. Siitähän on usein ihmishenki riippuu.

        Olen itse ulkomalainen. Mielestäni suomalaiset lääkärit eivät ole huippuluokkaa olleenkaan, mutta kyllä menen mielummin suomalaislääkärin vastaanotolle, kun ulkolaisen. Saattaa olla, että ulkomalaislääkärillä koulutuskin on parempi, mutta jos ei ymmärrä, mitä sanon hänelle.Heh-heh... ottaen huomioon, että oma kielitaitoni ei ole täydellinen olleenkaan. Kuvitelkaa, vaarallisia väärinkäsityksiä saattaa syntyä sitten. Ehdottomasti EI kielitaidottomia terveysalalle.


    • skötare

      On käsittämätöntä, että kaksikielisessä Helsingissä ruotsinkieliset eivät saa palvelua omalla äidinkielellään, kun hoitajat eivät puhu ruotsia.

      Kyllä viranhaltijoilta jotain kielitaitoa pitäisi vaatia, on kyse Suomen kansalisen perusoikeuksista.

      • ........................

        Jokaiselle kanta Suomalaiselle ehdottomasti Ruotsinkielen testit. Puhdas riikin Ruotsi hallittava tai ulos.

        Kohta on työpaikkoja tiedossa;)


      • rwtyeruyrtj
        ........................ kirjoitti:

        Jokaiselle kanta Suomalaiselle ehdottomasti Ruotsinkielen testit. Puhdas riikin Ruotsi hallittava tai ulos.

        Kohta on työpaikkoja tiedossa;)

        Teillä ainakin taitaa olla iso suu koneen takana, miksette sit itte rupee hoitajaksi, ettei tarvitsisi hakea työvoimaa muualta? Mikset sit itse hoida vanhempianne kotona, ettei niiden tarvitsisi mennä vanhainkotiin?

        Eivätkö suomalaislääkärit ja hoitajat tee virheitä? Teinä yrittäisin ees seurata tilastoja suomalaislääkäreiden ja hoitajien hoitovirheistä? Montako lasta on kuollut niiden tekemien virheiden takia? Miksi koko ajan puhutte ulkomaalaisista?

        Kielitaito ei voi olla ainoa syy virheiden tekoon. Jos työntekijä on vastuullinen työstään, siis hän yrittää ymmärtää asioita kunnolla, esim. lääkeannokset riippumatta kielitaidosta.


      • kuuluva? Opettele
        ........................ kirjoitti:

        Jokaiselle kanta Suomalaiselle ehdottomasti Ruotsinkielen testit. Puhdas riikin Ruotsi hallittava tai ulos.

        Kohta on työpaikkoja tiedossa;)

        itse suomea. Lyhyessä tekstissä monia virheitä.


      • ........................
        rwtyeruyrtj kirjoitti:

        Teillä ainakin taitaa olla iso suu koneen takana, miksette sit itte rupee hoitajaksi, ettei tarvitsisi hakea työvoimaa muualta? Mikset sit itse hoida vanhempianne kotona, ettei niiden tarvitsisi mennä vanhainkotiin?

        Eivätkö suomalaislääkärit ja hoitajat tee virheitä? Teinä yrittäisin ees seurata tilastoja suomalaislääkäreiden ja hoitajien hoitovirheistä? Montako lasta on kuollut niiden tekemien virheiden takia? Miksi koko ajan puhutte ulkomaalaisista?

        Kielitaito ei voi olla ainoa syy virheiden tekoon. Jos työntekijä on vastuullinen työstään, siis hän yrittää ymmärtää asioita kunnolla, esim. lääkeannokset riippumatta kielitaidosta.

        kaikki pikku liisa ja lassi voi olla hoitajia. Jotta yhteiskunta pyörisi, meidän muiden pitää tehdä sitten muita töitä, jotta hoitajat saisivat palkkansa. Tästä on varmaan yhteiskuntatiedon tunneilla lähiaikoina juttua teillä siellä peruskoulussa. Jos ette kuitenkaan ymmärrä kaikkea mitä opettja puhuu, niin aina voin selittää täällä pientä päätäsi askarruttavia asioita.


      • .....................
        kuuluva? Opettele kirjoitti:

        itse suomea. Lyhyessä tekstissä monia virheitä.

        kirjoittelit varman päälle yhden rivin kommentin, ja tarkastit ja oikoluetit vielä pariin kertaan, ennen kuin uskalsit lähettää sen tänne.


    • kulitustitus

      Menisitkö esim. verotoimistoon asioimaan missä kieli ummikko sinua palvelee. Eli hän ei ymmärtäisi yhtään mitä sanot? Yleensä hölmö koko kysymys, kuka tahtoo "palvelua" jos ei vastapuoli ymmärrä mitään...

    • ruotsia ovat kieli-

      taidottomia. Suomenruotsalaisia on todella vähän, joten opetelkoot ensin suoma kunnolla.

      Peter Nymanin mukaan suomenruotsalaiset ovat kuin ankkalammikko. Pieni ryhmä, jossa lähes kaikki tuntevat toisensa.

      Ovat varmaan sukuakin keskenään.

      • Mooses....

        Kyllä se on aika vaarallista, ellei hoitohenkilökunta osaa "asiakkansa" kieltä !
        Ont i magen- stämpla kort...


    • Mielestäni kaikki hoitajat ja lääkärit, joita on tällä hetkellä valtava joukko, jotka eivät osaa kommunikoida Suomeksi ymmärrettävästi, pitää poistaa Sosiaali- ja Terveydenhuollon palkkalistoilta mitä pikimmin. Kyllä lääkärin ja muun terveydenhuoltohenkilökunnan pitää osata puhua selkeetä SUOMEA.
      Omaishoitajana tämä ongelma tuli eteeni kun vein viime viikolla vaimoni kuntotukseen ja tarkastuksen teki Virolainen lääkäri. Ongelmia oli ja paljon.
      Olen Tallqvistin kanssa täysin samaa mieltä, että Suomea puhumattomat ja huonosti puhuvat hoitohenkilökuntaan kuuluvat ovat uhka. Puhun kokemuksesta.

    • käykää kokeilemassa
      • ovat.

        Turvallisuus riski. Jos hoitaja tai lääkäri ei osaa kieltä,niin on aika vaikea diagnosoida,tai antaa hoito-ohjeita,yleensäkään kommunikoida potilaan tai työkavereiden kanssa. Ilman muuta hoitohenkilöstön on osattava ja ymmärrettävä sen maan kieltä,missä työskentelee.


      • .......................
        ovat. kirjoitti:

        Turvallisuus riski. Jos hoitaja tai lääkäri ei osaa kieltä,niin on aika vaikea diagnosoida,tai antaa hoito-ohjeita,yleensäkään kommunikoida potilaan tai työkavereiden kanssa. Ilman muuta hoitohenkilöstön on osattava ja ymmärrettävä sen maan kieltä,missä työskentelee.

        lukea.

        Tilastollisesti, jos löytyy 4 murhaajaa vuoden sisällä, niin mikä on silloin todellinen luku?


    • sannimanni

      Nytkö vasta herätään puhumaan tästä uhkasta. Tämähän on ollut Vaasan keskussairaalassa asioiville suomenkielisille asiakkaille uhka jo vuosikymmeniä. Olen pitkään ollut seudulta pois ja kuvittelin, että kaikki jo puhuvat suomea. Viime kesänä isänä sairastui ja tulipa huomattua, että kommunikointi henkilökunnan kanssa oli hankalaa. Ensinnäkin vanhan isäni aikana puhuttiin koko ajan ruotsia eikä hän ymmärtänyt hoitotoimenpiteistä mitään. Soittelin isäni vointia ja taas sama juttu eli hoitaja ei osannut sanoa isäni voinnista yhtään mitään.

      • ......................

        asutte väärällä puolella jokkee.


      • vääränk. vaasalainen

        Keskussairaala vielä pahempi kuin terveyskeskus, mutta terveyskeskuksessakin käynti on joskus ollut hyödytöntä kun ei tuo oma ruotsinkieli ole huipputasoa. Suomenkielellä voi helposti saada väärät labrakokeet, väärät paperit, väärät kaikki ja sitten ulos. Ei varmaan missään muualla koko Suomessa saa sortaa suomenkielisiä näin pahasti.


    • työtön yli 50 v.

      Turha valittaa puuttuvista käsistä!
      Tekijöiden puute on arvokysymys. Kun katsoo työnhakusivuja, niin satoja ellei tuhansia terveydenhoitohenkilöstönpaikkoja on haussa Saudeihin, Irlantiin, Englantiin ja Australiaan ym. Ja ne täyttyvät. Kun huippupalkat saa verottomana ja asuminen ja elinkulut ovat erittäin edulliset, niin lähtijöitä riittää. Se on raha, joka saa jättämään omat mummot ja vaarit heitteille.
      On muuten tosiaan outoa että pitäisi vielä lisätä koulutusta. Mikseivät saudit kouluta itse, jos niillä on niin paljon rahaa. Mutta hyvä suomi! meillähän on varaa kouluttaa öljyrikkaille hoitsuja ja kätilöitä. Samalla hoitsumme saavat..sitä kielitaitoa ja virolaiset ja indoneesialaiset saavat kielitaitoa kun tulevat omien hoitsujemme tilalle. Näin se markkinatalous toimii.

    • Lähihoitaja-82

      Siinä hoitokodissa missä itse olen, on eräs vanhus joka kysyy lähes päivittäin että missä hän mahtaa olla.. Kerran työtoverini, joka on somaliasta meni tätä vanhusta suihkuttamaan. Hän tuli ehkä minuutin päästä pois huoneesta ja pyysi minua sinne huoneeseen. Minun piti selittää tälle vanhukselle nämä asiat missä hän on ja miksi jne... Luulis että tuommoisen asian osaisi selittää. Ei hänelle mitään ihmeitä tarvitse selittää.

      Semmoista olen myös kuullut että eräässä hoitokodissa on ollut tilanteita, että kaikki työntekijät osastolla ovat olleet ulkomaalaisia ja kukaan ei oikein osaa suomea (siis vuorossa). No saahan tietenkin apua hätätapauksessa naapuriosastolta.. Mutta ajattele kun itse makaisit sängyssä ja pyytäisit vettä tai särkylääkettä ja ulkomaalainen hoitaja sanoo vain että "joojoo" ja lähtee pois. Eikä tule takaisin.

    • sairaanhoitajatar

      ulkomaalaiset kielitaidottomat hoitaja, mustat miehet siellä pesevät vanhusten alapäitä, käy sääliksi suomalaisia mihin ollaan menty, ainakin Espoon kaupunki härskisti palkkaa ulkomaalaisia kielitaidottomai miehiä ja naisia toisista kulttuureista tietäen etteivät heidän kielitaito riitä... siinä on vakihenkilökunta koetuksilla...Todella moni haluaa pois alalta...mitä sitten tehdään kun he toteuttavat ajatuksensa..

      Matti Vanhaselle viestiä: Ratkaisu ei ole tuoda hopitsuja ulkomailta, vaan laittaa naisvaltaisten pienipalkkaisten alojen palkat kuntoon, on häpeä, miten Suomessa moni nainen raataa pienellä palkalla huolehtien yksin lapsistaan kun niin moni suomalainen mies on vielä niin heikko ettei kestä perheelämää vaan häipyy.

      Olisin toivonut, että Matti V olisi rakastunut mieluummin pienipalkkaiseen naiseen, niin olisi tajunnut asioita paremmin.

      • kokemusta myös

        olen tehnyt itse vuoroja työparina maahanmuuttaja. Perussuomi aika hyvin hallussa, tuollainen "hyvää päivää ja muuta"-tunnetut fraasit. Työtaitojakin on hyvin, mutta siltikin tein itse kyllä juuri tuon puolitoistakertaisen panoksen. Se on liikaa, koska vahvuudet lasketaan kyllä ihan per työntekijä, jolloin oletetaan, että jokainen pystyy täyteen työpanokseen. On aika selvää, että jos joku kulkee sanakirjakainalossa työssä, ja etsii epätoivoisesti sieltä vastineitä, joita usein ei edes löydy johtuen ammattislangista ja -sanastosta, niin Hänen panoksensa on varsin vajavainen. Siis paikassa missä on vain kaksi työntekijää, eli koko hoitovastuu jaetaan kahdella. Jos siinä ei pysty kaveri auttelemaan, aikaa ei riitä yhdessä tekemiseen, koska suomalaiset hoitavat yksin heidät, lukuunottamatta nopeita nostoapuja ja muita.

        Siinä sitten voi valita, että kuka näistä asiakkaista jää syömättä, mitkä työt jättää tekemättä vai mitä ihmettä tekisi, niin kyllä se vaan vituttaa. Ihan suoraan sanottuna. Vaikka se maahanmuuttaja olisi kuinka hyvä tyyppi tahansa ja ahkerakin, mutta ilman kielitaitoa ei oikeasti pitkälle pötkitä. Kaveri saa saman palkan kuin minäkin, vaikka ei pysty tekemään työtään. No, onneksi meillä näkyy työajan seurannasta myöskin työntekijän tehokkuus. Ihan selkeinä tilastoina. Että ehkäpä niistä sitten jotain selviää siellä päättäjissäkin. Mutta fakta on se, että asiakkaan oikeus laadukkaaseen hoitoon ja jopa turvallisuus vaarantuu todella selvästi. Ja käsittääkseni minulla ei ole mitään velvollisuutta opettaa kielitaidotonta tyyppiä. Kouluthan ovat sitä varten. sitten olisi eri asia, jos kaverilla olisi tulkki.

        Vielä kun lisää yhtälöön sairauksista tai vammoista johtuvat kommunikaatio-ongelmat, sekä sen aiheuttama turvattomuus, joka korostuu erityisesti vanhusten parissa, niin yhtälö ei voi olla hyvä.

        Hyvä Tarja! Lisää vettä myllyyn vaan!


      • ........................
        kokemusta myös kirjoitti:

        olen tehnyt itse vuoroja työparina maahanmuuttaja. Perussuomi aika hyvin hallussa, tuollainen "hyvää päivää ja muuta"-tunnetut fraasit. Työtaitojakin on hyvin, mutta siltikin tein itse kyllä juuri tuon puolitoistakertaisen panoksen. Se on liikaa, koska vahvuudet lasketaan kyllä ihan per työntekijä, jolloin oletetaan, että jokainen pystyy täyteen työpanokseen. On aika selvää, että jos joku kulkee sanakirjakainalossa työssä, ja etsii epätoivoisesti sieltä vastineitä, joita usein ei edes löydy johtuen ammattislangista ja -sanastosta, niin Hänen panoksensa on varsin vajavainen. Siis paikassa missä on vain kaksi työntekijää, eli koko hoitovastuu jaetaan kahdella. Jos siinä ei pysty kaveri auttelemaan, aikaa ei riitä yhdessä tekemiseen, koska suomalaiset hoitavat yksin heidät, lukuunottamatta nopeita nostoapuja ja muita.

        Siinä sitten voi valita, että kuka näistä asiakkaista jää syömättä, mitkä työt jättää tekemättä vai mitä ihmettä tekisi, niin kyllä se vaan vituttaa. Ihan suoraan sanottuna. Vaikka se maahanmuuttaja olisi kuinka hyvä tyyppi tahansa ja ahkerakin, mutta ilman kielitaitoa ei oikeasti pitkälle pötkitä. Kaveri saa saman palkan kuin minäkin, vaikka ei pysty tekemään työtään. No, onneksi meillä näkyy työajan seurannasta myöskin työntekijän tehokkuus. Ihan selkeinä tilastoina. Että ehkäpä niistä sitten jotain selviää siellä päättäjissäkin. Mutta fakta on se, että asiakkaan oikeus laadukkaaseen hoitoon ja jopa turvallisuus vaarantuu todella selvästi. Ja käsittääkseni minulla ei ole mitään velvollisuutta opettaa kielitaidotonta tyyppiä. Kouluthan ovat sitä varten. sitten olisi eri asia, jos kaverilla olisi tulkki.

        Vielä kun lisää yhtälöön sairauksista tai vammoista johtuvat kommunikaatio-ongelmat, sekä sen aiheuttama turvattomuus, joka korostuu erityisesti vanhusten parissa, niin yhtälö ei voi olla hyvä.

        Hyvä Tarja! Lisää vettä myllyyn vaan!

        luettelee.

        Olisikohan taas pyylevä suomineito jäänyt liian vähälle huomiolle?


      • pyylevä suomineitikö?
        ........................ kirjoitti:

        luettelee.

        Olisikohan taas pyylevä suomineito jäänyt liian vähälle huomiolle?

        Siinä vaiheessa on oikeasti pakko laskea monissa paikoissa, missä yksinkertaisesti on valinnan paikka; mitä jtätä tekemättä, koska kahden työpanosta ei ole kahta hoitamassa. Jätänkö kenties sinut syöttämättä, vai jättäisinkä kenties sinut paskavaippoihisi? Koska, kaikki määräajalliset työt menevät ohi, Joku tarvitsee lääkkeensä kahden tunnin välein, jollakin on katetroinnit hoidettavana, Jollakin on imun tarve, joka toki menee hälytyksenä, eli kaikki muu jää, jos sellaisen tarve tulee. Ruokailuajat ovat rajalliset, ja jos lähes jokainen on syötettävä, tai vähintään avustettava siinä. Ei ole ole oikein jättää ketään ruokansa ääreen, jos toisella on akuutimpi tarve, niitä kun nimittäin tulee jatkuvalla syötöllä.

        Näissä tilanteissa hoitajien välisen kommunikoinnin ja työnjaon on toimittava, muuten homma kusee pahemman kerran. Jos työ ei itsessään olisi palkitsevaa, en harkitsisi toista kertaa jättäisinkö tekemättä. Koska valitettavasti koko ajan tehostetaan resursseissa, mutta ei oteta huomioon muuta kuin pääluku. Edes suomenkielentaitoinen, mutta yksikössä kokematon ei pääse likikään samaan työpanokseen. Tämä on täysin hyväksyttävää. Mutta siinä vaiheessa, kun parina on sekä kokematon, että myöskin suomen kielentaidoton, niin oppiminenkin on niin hidasta, että ei onnistu.

        Ja ihan aikuisten oikeasti; se on niin, että jos asiakas ei saa avuntarvettaan menemään perille kielimuurin vuoksi, niin hän pyytää sitä siltä, joka sen asian ymmärtää. Valitettavasti hän myöskin antaa samalla johdolle kuuluvan palautteen työntekijälle, joka ei voi tilanteelle yhtään mitään. Ainakin minun kokemukseni mukaan kukaan ei halua juuri hänen jäävän jatkuvasti huonommalle ymmärrykselle, kyllä asiakkaat, kuten hoitajatkin ovat itsekkäitä omine tarpeineen. Ja nyt alamme olla paikoin tilanteessa, että edes niitä perustarpeita ei saada tyydytettyä. Olen itsekin joutunut valintatilanteeseen, jossa tiedän, että asiakas on märissä vaatteissaan (virtsaisissa), Ja toinenkin kohta, jos en nopeasti ehdi tilannetta pelastamaan. Lopputulos on se, että valitettavasti se toinen joutuu edelleenkin odottamaan, koska kuivitus on niin suuresti aikaa vievä projekti, että ei ole varaa ottaa riskiä, että joudun tekemään saman homman kahdelle.

        Joku otti myös kantaa siihen, että kielitaidottomia hoitajia ei suomessa kouluteta. Kylläpä lähihoitajakoulutuksen ainakin läpäisee erittäin heikolla kielitaidollakin. Rimaa pudotetaan, opiskelutoverit auttavat, koska tavoite koululla on ainoastaan se, että saadaa koulutettua "ammattiin". Itse olen nähnyt niin paljon copy-paste tehtävien tekemistä, jossa se tärkein, oppiminen ei ole tapahtunut. Ei se ole maahanmuuttajan vika, vaan järjestelmän. Kielitaidoton vaan pyrkii selviämään koulussa, tavalla tai toisella. Kun ammatti pitää saada, ja elanto. Mutta samaa ammattitaitoa he eivät saavuta. Ja nykyään lähihoitajien ammattitaito on muutenkin melko heppoinen koulusta saamin eväin, joten siitä ei ole varaa karsia.

        Eli, itse olen sitä mieltä, että maahanmuuttajille kaikkein paras keino ammattitaidon saavuttamiseen on se, että lisätään työssäoppimisen määrää, ja koulutuksen kestoa huomattavasti, eli annetaan heille aikaa omaksua sitä tietoa. Tällä tavoin koulutamme huonoja hoitajia, jotka ovat jo valmiiksi täysin uupuneita. Sama olisi ihan supisuomalaisellakin, mutta aikarajoitteet ovat tiukat. Tämä taas lisää työssäoppimispaikkojen taakkaa, mutta toisaalta, ala hyötyisi. Nämä opiskelijat eivät kuitenkaan saisi olla printeisessä oppisopimuskoulutuksessa, ja heitä ei saisi laskea mukaan vahvuuteen.


    • mut

      olen jonkun verran työskennellyt mamujen kanssa ja voin sanoa, et lähihoitajaksi EI PÄÄSE ilman koulutusta ja kielentaitoa. Ammattiopistossa on paljon mamuja opiskelemassa just lähihoitajaksi. ennen kuin ne sinne pääsee, heillä on kielikoe, elikkä pitää osata sen verran suomea et pystyy opiskelemaan. Ei se näin oo, että ne otetaan vain töihin eikä ne osaa mitään. toinen asia on siis "haetut" työntekijät, joita tuottiin jostain Filippineista tai Puolasta. Mut se oli kai pakkokeino: suomalaisille nuorille ei hoitajan työ kelpaa: pieni palkka ja raskas työ.

    • asdasdasdsa

      Tällä asiallahan on kaksi puolta, jotka ymmärtää kukaan, joka vähänkin ymmärtää terveydenhuoltoalan arkea.

      Työvoimaa kaivataan lisää, ja hoitajan kansallisuudella ei ole minun mielestäni merkitystä, koulutuksella ja kiinnostuksella soveltaa teoriatietoaan käytäntöön on sitäkin suurempi merkitys. Toki monet vanhukset vierastavat "ulkomaalaisennäköisiä" hoitajia, mutta tämä yleensä menee ohi kun vanhus/potilas oppii luottamaan hoitajaan. Tässä auttaa pysyvyys, johdonmukaisuus ja omahoitajajärjestelmä. Kannattaa myös huomioida, että aikoinaan maahanmuuttaneiden lapset ovat Suomessa syntyneitä ja kasvaneita, joten he ovat saaneet suomalaisten standardien mukaisen koulutuksen. En näe mitään syytä, miksi tälläiset henkilöt eivät voisi terveydenhoitolalla pärjätä!

      Toisaalta, kuten kansanedustajan kirjoituksessakin oli pointtina, kielitaidottomuus on ongelma. Täysi kielitaidottomuus on mielestäni ehdoton este hoitotyön tekemiselle. Kyseessä ei ole rasismi, vaan ilmiselvä fakta. Miten voit tehdä ihmisläheistä työtä, kun sinulla ei ole verbaalisia kommunikaatiotaitoja? Miten voit kysyä vointia, kivun laatua tai sijaintia tai ihan vain päivän kuulumisia ilman yhteistä kieltä. Kaikki ei onnistu elekielellä. En näe tarpeellisena täydellistä suomenkielentaitoa, kunhan potilastyö sekä KIRJAAMINEN JA RAPORTOINTI on laadukasta. Ei se tätä ole kyllä kaikilla suomalaisillakaan.

      Itse olen lähihoitaja, ja työskennellyt jos jonkinlaisen hoitajan kanssa osastoilla, ja kyllä se työparin/-tiimin ammattitaidottomuus (johon luen myös kielitaidon puutteen) hankaloittaisi omaa työtäni suunnattomasti. Tutun, koulutetun työparin kanssa työpäivä menee nopeasti ja mutkattomasti. Vertauskuva, kuin tanssi, ei ole ollenkaan erheellinen, sillä hoitotyössä jokaisen pitäisi tietää oma paikkansa, oma työtehtävänsä, oma askelkuvionsa ja hoitaa se niin, ettei toisen tarvi paikata toisen jättämiä puutteita. Kuvittelepa esimerkiksi musikaalien tanssikohtauksia, joissa on useita kymmeniä tanssijoita. Miltä näyttää, kun puolet ovat puujalkoja, ja toinen puoli yrittää paikata. Ei kai kukaan maksa tälläisen näkemisestä, miksi siis vastaavanlaatuisesta hoidosta?

    • Lehmuskartanossa
      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

        tapausta, missä vakavan ja kuolemaan johtaneeseen hoitovirheeseen on syyllistynyt kanta Suomalainen lääkäri tai sairaanhoitaja?

        Kerrassaan kummallista, hmmmmm.

        Vai olisiko sittenkin vain niin, että nythän et ole huolissasi hoitovirheistä, vaan rotu hygieniasta?


      • Anonyymi

        Itsellä lähipäivän kokemus kielitaidottomasta sairaanhoitajasta, ei edes halua opetella suomea, vetää aina pomolle rasistikortin esiin, ei ymmärrä edes jos potilas pyytää vetämään itseensä sängyssä ylöspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä lähipäivän kokemus kielitaidottomasta sairaanhoitajasta, ei edes halua opetella suomea, vetää aina pomolle rasistikortin esiin, ei ymmärrä edes jos potilas pyytää vetämään itseensä sängyssä ylöspäin.

        Rasittuu henkisesti pelkän alle 14 asukin aamulääkejaosta, säälittävää, mutta yksityisellä näin, pienet palkat.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8151
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4379
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1135
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1082
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1027
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      132
      913
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      755
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      748
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      731
    Aihe