ei enää rauhanturvaajia

suomesta

Rauhanturvaajaksi hakevien määrä on romahtanut. Kun vuoden 1991 tammi–toukokuussa tehtävään haki yli 10 000 henkeä, oli tänä vuonna hakijoita vastaavaan aikaan vain 1 030. Parin kolmen viime vuoden aikana hakijamäärät ovat supistuneet 30 prosentin vuosivauhtia.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rauhanturvaajaksi hakevien määrä romahti/1135248238391

Ei ihmekään että rauhanturvaajaksi ei ole tunkua kun työ on entistä enemmän suoraa sotaa eikä lungia rauhan turvaamista. Pah, ja Suomi ei muka ole sodassa... Turvaajilta vaaditaan myös enemmän ja enemmän koulutusta eikä palkaa tule paljoa enempää kuin Suomessa saa toimistotyöstä.

54

3934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaamos II

      Hallituksen johdolla EU:n ja sitä kautta sotilaat joutuvat kuolemaan;nyt Afganistaniin,jossain hevon kuusessa.Miksi?? Miksi suomi sekaantuu Halosen ja muiden URPOJEN johdolla sotaan?? Menis Halonen ja Vanhanen itse tykinruoaks.

      • kivla

        siellä joutuisi tekemään jotain palkan eteen eikä vaan makailla ,EI KIINOSTA kun vastapeluri saattaisi sanoa pimeässä SÄH,tulis housuun ralliraidat.


      • turdus pilaris

        ei sinne ole pakko kenenkään lähteä tykin eikä minkään muunkaan ruuaksi,turha haukkua pressaa ja hallitusta.


      • OsulanKioski
        turdus pilaris kirjoitti:

        ei sinne ole pakko kenenkään lähteä tykin eikä minkään muunkaan ruuaksi,turha haukkua pressaa ja hallitusta.

        Sana tykinruoka vihjaa siihen että siellä sodittaisiin. Nythän ei asia kuitenkaan ole näin.

        Viimeksi ampuivat varoituslaukauksia hyökkääjiä päin? hah.


    • ohan se varma

      Rt-tehtäville oli ennen ikäraja joka oli 25 vuotta tai jotain, ja riitti hakijoita joista valkata. Nyt sinne menee näitä Porin prikaatiin vähintään alikersantin natsoin ja autonhakureissuin houkuteltuja pentuja, joita ei armeija varmaan kiinnostanut ellei annettu näitä lahjuksia. Kuka niitä jaksaa katsella? Porukalla ei ole minkäänlaista elämänkokemusta ja näkemystä eikä taitoa kunnioittaa toista ihmistä erilaisin elein. Eihän se niitten vika ole kun niitä sinne otetaan, mutta päättäjien olisi nyt jumalauta lyötävä stoppi tälle leikkimiselle!!!
      Tasoa ylös, eli nämä nuoret pojankossit pois sieltä sekoilemasta ja naiset samaten, niin saadaan hakijoita lisää. Kuka haluaa olla 12 kuukautta rauhanturvaajana jonkun 150cm naisten ja viinan ja laiskana makaamisen perässä olevien metroseksuaalien kanssa?

      Haasteet ovat hyvä asia. Ei suomalainen aikuinen mies joka sinne lähtee pelkää jos kuula vähän hiihtää. Rauhallisuudellahan siitä selviää ja taidolla ja elämnkokemuksella yhdistettynä päivitettyyn koulutukseen.

      Palkat kohdalleen ja vaatimukset kovemmiksi, niin tulee hakijoita kun taso nousee. Toinen vaihtoehto on se, että Porin prikaatiin lisää näitä yksiä kloppeja ja niitä kääpiönaisia, niin saadaan rauhanturvaajia. Jos ed.mainittu toteutetaan, niin sille Naton kanssa ostetulle kuljetuskoneelle tulee töitä välillä Afgat-Tre-Afgat, koska pitäähän ne ruumispussit kuljettaa pois sieltä.
      Siellä Afgoissa menee henki lapsilta, kun ei niitä paikalliset kunnioita ikänsäkään puolesta. Ja lisäksi se Porin prikaatin koulutus ei todellakaan tee ihmisestä kypsää ja edustuskelpoista tuollaiseen vaativaan tehtävään.

      Miehiä siis sinne eikä marjanpoimijoita. Afgat on eri asia kuin joku suuri leikkikenttä ja hiekkalaatikko Kosovo, puhumattakaan Libanoneista, Siinaista, Kyproksesta, makedoniasta ja muista leikkipaikoista. Siellä on sota ja porukan tulee olle elämänkokemukseltaan sinne soveltuvia eikä mitään pätemisentarpeessa olevia turistimaisia valokuvaajia "joo olin rauhanturvaajana ja oli kova paikka" -tyylisiä räkönokkia.

      • Sinibarett UNIFIL rot1-3

        Toimittiin YK.n antaman mandaatin pohjalta. Ei kumarrettu kellekkään muulle. Rakennettiin ja autettiin alueella olevia ihmisiä YK hengessä.
        Barettien värit on muuttuneet ja kokardit sen myötä. Ei enää YK-tunnuksia.
        Taisi tulla suomalaisista NATO joukkoja ajamaan Jenkkien etuja. Kiitos ei!
        Erosin rauhanturvaajaliitosta siitä syystä että mielestäni Sinibaretti on YK:n rauhanturvaaja. En ole NATO sotilas.


      • Referee

        Aika mittavaa arvostelua asioista, joista näyttää olevan varsin hatara käsitys.

        Oma arvioini perustuu kolmeen rauhanturvaoperaatioon: Kaksi kertaa lähi-idässä ja kerran Afganistanissa.

        Puutun heti tuohon autonhakureissuun. Verovapaan auton tuominen Afganistanista on käytännössä mahdotonta. Siellä ei ole paikkaa missä sitä säilyttää tai "käyttää", minkä lisäksi toimialueelle ei myönnetä sellaisia palvelusvapaita, kuin esimerkiksi lähi-idässä, jolloin voit verovapaata autoasi/moottoripyörääsi käyttää. Koska tämä putoaa pois, en usko, että pelkät alikersantin natsat riittävät ketään houkuttelamaan näihin tehtäviin. Ei ainakaan minua.

        Mitä taas tulee koulutukseen, uskon, että Porin Prikaatin antama koulutus rauhanturvatehtäviin on MONIN VERROIN parempi, kuin millä aikaisemmin rauhanturvaajat on lähetetty = noin kuukauden mittainen toimialuekoulutus Niinisalossa. Kokemusta ei voi karttua, jos ei lähde sille ensimmäiselle reissulleen.

        Huono puoli rauhanturvaajien ikärakenteessa on se, että esimerkiksi rakentamisen ja kunnossa pitämisen ammattilaisista on pulaa. Kun minun aikanani Afganistanissa rakennettiin ja kunnostettiin Camp Katariinaa, se tapahtui kokeneitten siivilialan ammattilaisten johdolla ja usein miten toimesta. Me muut kannoimme kyllä lautaa ja nauloja ja teimme yhdessä, mutta ilman näitä autonasentajia/rakennusmestareita/hitsaajia/ muurareita homma olisi varmaankin ollut kallista ja enemmän aikaa vievää. Tämä siviilielämän kokemus, koulutus ja elämänkatsomus ovat tietysti hyödyllisiä, mutta ei sitä mitenkään edellytetä kaikilta. Näiltä ammattilaisilta saattaa kuulla myös kommentin "mä tulin tänne rakentamaan, enkä väijyyn", mikä tietenkin on täysin väärä ajatus, koska kaikkien ensisijainen tehtävä on rauhanturvaaminen.

        Minä en usko, että kovinkaan moni meistä useamman mission miehistä ja naisista lähtee sinne suuren ideologisen ajatuksen "Rauha Galileaan" siivittämänä. (Asiantuntijat tietävät, että tämä sitaatti ei niinkään ollut kovin rauhanomainen). Uskon kuitenkin, että ne jotka sinne lähtevät, millä syyllä tahansa, pyrkivät tekemään annetut tehtävät parhaalla mahdollisella tavalla. Minusta se riittää. On jonkun muun (=valtiojohdon) asia miettiä sitä, että mikä on rauhanturvaoperaatioon osallistumisen tavoite ja mikä on mahdollisesti sen hinta.

        En ole yhteenkään operaatioon lähtenyt "viekkaudella ja vääryydellä" johdateltuna, vaan olen tiennyt mitkä riskit tehtävässä on ja mitä siitä minulle maksetaan palkkaa. Olen nämä asiat tehnyt selväksi myös alaisilleni rauhanturvaajille.

        Jokainen tajuaa sen, että operaatiot ovat erilaisia ja sen mukaisesti hakeutuu niihin tehtäviin. Nähtävästi nyt on käynyt niin, että todellakin Afganistanin vaarat tajutaan, eikä lähdetä sen "vähän paremman palkan" takia pois toimistopöydän takaa. Minusta tämä on hyvä.

        Kaiken kaikkiaan katson, että tämä on puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki. Valtiojohto arvioi, että minkälaisia/-tasoisia rauhanturvaajia tarvitaan ja tarjoaa sen mukaisen palkan. Ellei siihen palkkaan tule riittävän tasokkaita hakijoita, palkkaa joko korotetaan tai vetäydytään operaatiosta.

        Toivotan kaikille rauhanturvaajille turvallista palvelusaikaa.


      • Mies 33

        Hakisin , mutta tiedän että en pääse . Supo luokittelee minut vähintään "terroristiksi" :-) 10 vuotta sitten sain tuomion hätävarjelun liioittelusta . Eli pahoinpitely . Joten valtion tehtäviin kun hakee , on tuo tahra aina este (ei vankilatuomio) Esim suomessa on äärimmäisen vaikeaa päästä poliisiksi , mutta vielä vaikeampaa on päästä yk tehtäviin . T. 330 viestimies / kokki / kirvesmies . Ja siviilityökokemusta löytyy paljon , hyvällä kielitaidolla höystettynä . Onnea niille jotka sinne valitaan, ja joilla on oikea asenne . :-) Ps , en usko että 20 kertausharjoituspäivääkään auttaisi yhtään..??


      • Kforilainen
        Referee kirjoitti:

        Aika mittavaa arvostelua asioista, joista näyttää olevan varsin hatara käsitys.

        Oma arvioini perustuu kolmeen rauhanturvaoperaatioon: Kaksi kertaa lähi-idässä ja kerran Afganistanissa.

        Puutun heti tuohon autonhakureissuun. Verovapaan auton tuominen Afganistanista on käytännössä mahdotonta. Siellä ei ole paikkaa missä sitä säilyttää tai "käyttää", minkä lisäksi toimialueelle ei myönnetä sellaisia palvelusvapaita, kuin esimerkiksi lähi-idässä, jolloin voit verovapaata autoasi/moottoripyörääsi käyttää. Koska tämä putoaa pois, en usko, että pelkät alikersantin natsat riittävät ketään houkuttelamaan näihin tehtäviin. Ei ainakaan minua.

        Mitä taas tulee koulutukseen, uskon, että Porin Prikaatin antama koulutus rauhanturvatehtäviin on MONIN VERROIN parempi, kuin millä aikaisemmin rauhanturvaajat on lähetetty = noin kuukauden mittainen toimialuekoulutus Niinisalossa. Kokemusta ei voi karttua, jos ei lähde sille ensimmäiselle reissulleen.

        Huono puoli rauhanturvaajien ikärakenteessa on se, että esimerkiksi rakentamisen ja kunnossa pitämisen ammattilaisista on pulaa. Kun minun aikanani Afganistanissa rakennettiin ja kunnostettiin Camp Katariinaa, se tapahtui kokeneitten siivilialan ammattilaisten johdolla ja usein miten toimesta. Me muut kannoimme kyllä lautaa ja nauloja ja teimme yhdessä, mutta ilman näitä autonasentajia/rakennusmestareita/hitsaajia/ muurareita homma olisi varmaankin ollut kallista ja enemmän aikaa vievää. Tämä siviilielämän kokemus, koulutus ja elämänkatsomus ovat tietysti hyödyllisiä, mutta ei sitä mitenkään edellytetä kaikilta. Näiltä ammattilaisilta saattaa kuulla myös kommentin "mä tulin tänne rakentamaan, enkä väijyyn", mikä tietenkin on täysin väärä ajatus, koska kaikkien ensisijainen tehtävä on rauhanturvaaminen.

        Minä en usko, että kovinkaan moni meistä useamman mission miehistä ja naisista lähtee sinne suuren ideologisen ajatuksen "Rauha Galileaan" siivittämänä. (Asiantuntijat tietävät, että tämä sitaatti ei niinkään ollut kovin rauhanomainen). Uskon kuitenkin, että ne jotka sinne lähtevät, millä syyllä tahansa, pyrkivät tekemään annetut tehtävät parhaalla mahdollisella tavalla. Minusta se riittää. On jonkun muun (=valtiojohdon) asia miettiä sitä, että mikä on rauhanturvaoperaatioon osallistumisen tavoite ja mikä on mahdollisesti sen hinta.

        En ole yhteenkään operaatioon lähtenyt "viekkaudella ja vääryydellä" johdateltuna, vaan olen tiennyt mitkä riskit tehtävässä on ja mitä siitä minulle maksetaan palkkaa. Olen nämä asiat tehnyt selväksi myös alaisilleni rauhanturvaajille.

        Jokainen tajuaa sen, että operaatiot ovat erilaisia ja sen mukaisesti hakeutuu niihin tehtäviin. Nähtävästi nyt on käynyt niin, että todellakin Afganistanin vaarat tajutaan, eikä lähdetä sen "vähän paremman palkan" takia pois toimistopöydän takaa. Minusta tämä on hyvä.

        Kaiken kaikkiaan katson, että tämä on puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki. Valtiojohto arvioi, että minkälaisia/-tasoisia rauhanturvaajia tarvitaan ja tarjoaa sen mukaisen palkan. Ellei siihen palkkaan tule riittävän tasokkaita hakijoita, palkkaa joko korotetaan tai vetäydytään operaatiosta.

        Toivotan kaikille rauhanturvaajille turvallista palvelusaikaa.

        Et voi vähätellä elämänkokemuksen merkitystä kriisinhallintatehtävässä, vai? Ja elämänkokemusta ei saa Porin rikaatissa 12 kuukaudessa, eihän?
        Lisäksi jos upseerina sanoisit asian niin kuin se on, että ne Porin prikaatin kersat ja muutkin nuoriso ja ne tytönhupakot ovat liian kokemattomia ja epäkypsiä pitämään yllä suomalaista rauhanturvaamisen tasoa ja selviämään hengissä kovissa paikoissa, et uskoisi omaan työhösi upseerina.
        Minun mielestäni koko SA on yksi suuri vitsi, anteeksi nyt vain, ja sen sotilaskoulutuksen ei tulisi millään tavalla vaikuttaa rt-tehtävällä. Upseerit (ammattisotilaat)ovat hyvä asia toimialueella, koska tajuavat sodankäynnistä ja sotastrategiasta, mutta muuten siihen suomalaiseen sotilaskoulutukseen ei kannata paljoa luottaa toimialueella. Siviilikoulutus, kuten poliiseilla on, se on paljon merkittävämpää kun ei kuitenkaan missään puskissa juosta sotimassa.

        Niin. Itse en oikein ymmärrä miksi joku hakee rauhanturvaajaksi jos haluaa vain esimerkiksi keitellä aamupuuroa jossakin leirissä keittiöllä tai rassata autoja korjaamolla. Siinä hommassa nyt ei näe yhtään mitään!

        Kyllä missiolle mennään ihan kokemusta hakemaan ja vaihtelun vuoksi, jos homma terveellä pohjalla.

        Niin jos siis olet upseeri, kantakapiainen, kuten oletan, niin sinulla on tuo kappareille tyypillinen näkemys asiaan joka on tehty jossakin toimistossa istuessa eikä jääkärinä itse tehtävässä ja paikallisten hmisten kanssa toimiessa.


      • periaatteessa hmmm
        Mies 33 kirjoitti:

        Hakisin , mutta tiedän että en pääse . Supo luokittelee minut vähintään "terroristiksi" :-) 10 vuotta sitten sain tuomion hätävarjelun liioittelusta . Eli pahoinpitely . Joten valtion tehtäviin kun hakee , on tuo tahra aina este (ei vankilatuomio) Esim suomessa on äärimmäisen vaikeaa päästä poliisiksi , mutta vielä vaikeampaa on päästä yk tehtäviin . T. 330 viestimies / kokki / kirvesmies . Ja siviilityökokemusta löytyy paljon , hyvällä kielitaidolla höystettynä . Onnea niille jotka sinne valitaan, ja joilla on oikea asenne . :-) Ps , en usko että 20 kertausharjoituspäivääkään auttaisi yhtään..??

        Toisen pahoinpiteleminen hätävarjeluna kertoo ihmisen impulsiivisuudesta ja arvaamattomuudesta paljon. Mielestäni et sovellu rauhanturvaajaksi! Mutta toisaalta taas siellä on kaltaisiasi höyrypäitä varmasti, mutta he eivät ole jääneet kiinni tekemästään rikollisesta toiminnasta.
        Monenlaista sekopäätä siellä oli, voin kertoa.


      • Referee
        Kforilainen kirjoitti:

        Et voi vähätellä elämänkokemuksen merkitystä kriisinhallintatehtävässä, vai? Ja elämänkokemusta ei saa Porin rikaatissa 12 kuukaudessa, eihän?
        Lisäksi jos upseerina sanoisit asian niin kuin se on, että ne Porin prikaatin kersat ja muutkin nuoriso ja ne tytönhupakot ovat liian kokemattomia ja epäkypsiä pitämään yllä suomalaista rauhanturvaamisen tasoa ja selviämään hengissä kovissa paikoissa, et uskoisi omaan työhösi upseerina.
        Minun mielestäni koko SA on yksi suuri vitsi, anteeksi nyt vain, ja sen sotilaskoulutuksen ei tulisi millään tavalla vaikuttaa rt-tehtävällä. Upseerit (ammattisotilaat)ovat hyvä asia toimialueella, koska tajuavat sodankäynnistä ja sotastrategiasta, mutta muuten siihen suomalaiseen sotilaskoulutukseen ei kannata paljoa luottaa toimialueella. Siviilikoulutus, kuten poliiseilla on, se on paljon merkittävämpää kun ei kuitenkaan missään puskissa juosta sotimassa.

        Niin. Itse en oikein ymmärrä miksi joku hakee rauhanturvaajaksi jos haluaa vain esimerkiksi keitellä aamupuuroa jossakin leirissä keittiöllä tai rassata autoja korjaamolla. Siinä hommassa nyt ei näe yhtään mitään!

        Kyllä missiolle mennään ihan kokemusta hakemaan ja vaihtelun vuoksi, jos homma terveellä pohjalla.

        Niin jos siis olet upseeri, kantakapiainen, kuten oletan, niin sinulla on tuo kappareille tyypillinen näkemys asiaan joka on tehty jossakin toimistossa istuessa eikä jääkärinä itse tehtävässä ja paikallisten hmisten kanssa toimiessa.

        ...mutta entinen "kapiainen" kyllä.

        En vähättele elämänkokemusta. Mutta sitä saa yhtälailla Porin Prikaatissa 12 kuukaudessa kuin Sälinkäällä autokorjaamolla tai Vihdissä rakennustyömaalla 12 kuukaudessa.

        Toiminta Afganistanissa poikkeaa täysin kaikesta siitä, mihin meistä jokainen on tottunut Suomessa, syvässä rauhantilanteessa. Niinpä toimintaa siellä ei voi elämänkokemuksella oppia. Suomen antama elämänkokemus ei kerro sitä, että burkhan alla lähestyvä ihminen on joko sairasta lasta kantava nainen tai kahta sähkösytytyksellä varustettua 75mm:n kranaattia kantava terroristi.

        Nämä asiat Sinulle kertoo alueella olleet ja palvelleet kouluttajat (niin reserviläiset kuin kantahenkilökuntakin) ja järkevää on ottaa se oppi vastaan ihan puhumalla, ettei sitä tarvitse ottaa vastaan satoina sirpaleina.

        Minä nimenomaan luotan sekä suomalaiseen sotilaskoulutukseen sekä toimialuekoulutukseen, joka alkaa Suomessa ja jatkuu paikan päällä. Minä EN luota faitterijääkärien antamaan "hiutalekoulutukseen", joka perustuu siihen, että "fasse ei tee mitään tai erittäin vähän" ja "hiutale ei saa ensimmäisessä rotaatiossa nousta ylälauteille saunassa".

        Et tainnut lukea tuota kirjoittamaani viestiä kokonaan. Minun näkemykseni perustuu nimenomaan "itse tehtäviin" etelä-Libanonissa, Afganistanissa ja sotilastarkkailijana lähi-idässa. Olen melkoisen varma, että kokemukseni "itse tehtävistä" on vähintään riittävä, jotta pystyn arvioimaan rauhanturvaamiseen tarvittavan koulutuksen. Pelkästään Suomessa annettuna koulutus on aina riittämätöntä. Kun koulutusta jatketaan toimialueella vastuuntuntoisten rauhanturvatovereiden opastuksella, se kokemus kertyy kyllä itsestään.

        Rauhanturvatehtäviin poliisin koulutus on varmaan parempi, kuin leipurin, mutta edellä kuvattuun tilanteeseenkaan se ei paljon auta.

        Minä en luokittelisi suoraan näitä "tytönhupakoita" ja "kersoja" rauhanturvapalvelukseen kelpaamattomiksi. Ensisijaisesti esimiehenä kaipaan tehtävänsä osaavia rauhanturvaajia, joille tehtävän täyttäminen on tärkeämpää kuin "operatiiviset saunakaljat".

        Olen samaa mieltä siinä, että jos joku haluaa VAIN keitellä aamupuuroa ja rassata autoja, niin rauhanturvatehtävä on väärä paikka. Se on kaikkien syytä muistaa, kun autonasentajaksi hakenut rauhanturvaaja määrätään partioon tai muuhun vastaavaan, autonasentamisesta poikkeavaan tehtävään.


      • tuon kaiken
        Referee kirjoitti:

        Aika mittavaa arvostelua asioista, joista näyttää olevan varsin hatara käsitys.

        Oma arvioini perustuu kolmeen rauhanturvaoperaatioon: Kaksi kertaa lähi-idässä ja kerran Afganistanissa.

        Puutun heti tuohon autonhakureissuun. Verovapaan auton tuominen Afganistanista on käytännössä mahdotonta. Siellä ei ole paikkaa missä sitä säilyttää tai "käyttää", minkä lisäksi toimialueelle ei myönnetä sellaisia palvelusvapaita, kuin esimerkiksi lähi-idässä, jolloin voit verovapaata autoasi/moottoripyörääsi käyttää. Koska tämä putoaa pois, en usko, että pelkät alikersantin natsat riittävät ketään houkuttelamaan näihin tehtäviin. Ei ainakaan minua.

        Mitä taas tulee koulutukseen, uskon, että Porin Prikaatin antama koulutus rauhanturvatehtäviin on MONIN VERROIN parempi, kuin millä aikaisemmin rauhanturvaajat on lähetetty = noin kuukauden mittainen toimialuekoulutus Niinisalossa. Kokemusta ei voi karttua, jos ei lähde sille ensimmäiselle reissulleen.

        Huono puoli rauhanturvaajien ikärakenteessa on se, että esimerkiksi rakentamisen ja kunnossa pitämisen ammattilaisista on pulaa. Kun minun aikanani Afganistanissa rakennettiin ja kunnostettiin Camp Katariinaa, se tapahtui kokeneitten siivilialan ammattilaisten johdolla ja usein miten toimesta. Me muut kannoimme kyllä lautaa ja nauloja ja teimme yhdessä, mutta ilman näitä autonasentajia/rakennusmestareita/hitsaajia/ muurareita homma olisi varmaankin ollut kallista ja enemmän aikaa vievää. Tämä siviilielämän kokemus, koulutus ja elämänkatsomus ovat tietysti hyödyllisiä, mutta ei sitä mitenkään edellytetä kaikilta. Näiltä ammattilaisilta saattaa kuulla myös kommentin "mä tulin tänne rakentamaan, enkä väijyyn", mikä tietenkin on täysin väärä ajatus, koska kaikkien ensisijainen tehtävä on rauhanturvaaminen.

        Minä en usko, että kovinkaan moni meistä useamman mission miehistä ja naisista lähtee sinne suuren ideologisen ajatuksen "Rauha Galileaan" siivittämänä. (Asiantuntijat tietävät, että tämä sitaatti ei niinkään ollut kovin rauhanomainen). Uskon kuitenkin, että ne jotka sinne lähtevät, millä syyllä tahansa, pyrkivät tekemään annetut tehtävät parhaalla mahdollisella tavalla. Minusta se riittää. On jonkun muun (=valtiojohdon) asia miettiä sitä, että mikä on rauhanturvaoperaatioon osallistumisen tavoite ja mikä on mahdollisesti sen hinta.

        En ole yhteenkään operaatioon lähtenyt "viekkaudella ja vääryydellä" johdateltuna, vaan olen tiennyt mitkä riskit tehtävässä on ja mitä siitä minulle maksetaan palkkaa. Olen nämä asiat tehnyt selväksi myös alaisilleni rauhanturvaajille.

        Jokainen tajuaa sen, että operaatiot ovat erilaisia ja sen mukaisesti hakeutuu niihin tehtäviin. Nähtävästi nyt on käynyt niin, että todellakin Afganistanin vaarat tajutaan, eikä lähdetä sen "vähän paremman palkan" takia pois toimistopöydän takaa. Minusta tämä on hyvä.

        Kaiken kaikkiaan katson, että tämä on puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki. Valtiojohto arvioi, että minkälaisia/-tasoisia rauhanturvaajia tarvitaan ja tarjoaa sen mukaisen palkan. Ellei siihen palkkaan tule riittävän tasokkaita hakijoita, palkkaa joko korotetaan tai vetäydytään operaatiosta.

        Toivotan kaikille rauhanturvaajille turvallista palvelusaikaa.

        maksaa, ei ajattele niinkään operaation sujuvuutta, kuin sen mieltä. Indokrinoitu "rauhanturvaaja" voi ajella kivikon keskellä ja kannella lautoja kunnes kulkimiina tavoittaa. Kuka hyötyy?


      • täytyy harjoitella:
        tuon kaiken kirjoitti:

        maksaa, ei ajattele niinkään operaation sujuvuutta, kuin sen mieltä. Indokrinoitu "rauhanturvaaja" voi ajella kivikon keskellä ja kannella lautoja kunnes kulkimiina tavoittaa. Kuka hyötyy?

        Indoktrinaatio, indoktrinaatio, indoktrinaatio, ... harjoitelkaa tekin! Se tarkoittaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Indoktrinaatio tendenssimäistä opetusta ja aivopesua.


    • joonas,,

      Itsehän nämä "sankarit" lähtevät vapaaehtoisesti,poliittisen
      ja media eliitin höynäyttäminä kerjäämään kuulaa kaloonsa.
      Suomi ottaa velkaa rahoitaakseen tämän mielettömyyden ja
      vielä saa maksaa ikuisesti sotaleskeien eläkkeitä.

      • media nyt puhuu vaan

        ei niitä päästetä leiristä ulos.


    • toimia

      rauhanturvaajana ja (sisällis)sodan osapuolena. Eräs rauhanturvaajana toiminut kirjoittaja jo valottikin tätä asiaa aiemmin. Suomalaisia (toki muitakin) rauhanturvaajia kunnioitettiiin aikaisemmin heidän toimiessaan todella rauhanturvaajina tarkkailemassa ja estämässä kriisialueella eri osapuolien aggressioita. Samalla rauhanturvaajat tutustuivat paikalliseen väestöön ja auttoivat mahdollisuuksien mukaan erilaisissa ongelmissa. Afganistanissa joukot mielletään USA:n armeijan jatkeeksi - vähintään NATO:n.

      Kysymys on Suomen uittamisesta NATO:on - suomalaiset päivänpoliitikot yrittävät ajaa Suomea samaan liemeen mihin USA on itse itsensä saattanut. Suomen tulisi mieluummin pyrkiä kunnostautumaan puolueettomana maana, joka voisi auttaa kriisien ratkaisussa, ei hinkua mukaan isojen poikien sotaseikkailuihin. Tuskin Ahtisaari olisi saanut Nobelin rauhanpalkintoa, jos Suomi olisi ollut NATO-maa. Pieni Suomi voisi olla rauhanrakentajana suuri, jos älyä ja ymmärrystä vain löytyisi enemmän kuin nykypoliitikoilta.

      • Sinibarett UNIFIL rot1-3

        Päivän politikot eivät tiedä YK-rauhanturvaamisen ja rauhaan pakottamisen eroja NATO:n kautta. Eikä välttämättä sinne lähtevä hiutalekkaan ymmärrä mitä on tekemässä. Suomalainen voi toimia Sinibarettina ulkomailla YK:n alaisena, mutta ei NATO:n tai USA:n eduksi.
        Tämä on varmasti minun ja monen tuntemani Sinibaretin mielipide jotka erosivat liitosta, eivätkä hyväksyneet ansaitun YK-kokardin ja mitallin tilalle erinäköistä kokardia tai mitallia.


    • KFOR

      Itse en oo ollu kovin konfiktialtis, toki armeijan käyyny. Mutta aika palkitsevaa oli se, kun yks kroatti kyseli isosiskoaan, multa aika hyvin tesi, misssä maassa sitä ollaan.

      • kirnu

        YK on surkastumassa moraaliseksi elimeksi, joka voi kymmenen vuoden päästä korkeintaan lyödä tuomitsevan leimansa konfliktien kylkeen. Nato sen sijaan saa kansainvälisen ylivallan kaikista sotilaallisista operaatioista, minkä voi huomata jo aiempien keskustelijoiden viesteistä. Valta siirtyy vähitellen.

        Suomen johtavat poliitikot luulevat, että Natosta kieltäytyminen tarkoittaisi kohtalokasta yhteyden katkeamista jenkkeihin. Luulen, että politiikassa vallitsee vielä 40- ja 50-luvulla syntyneiden keskuudessa kasvuympäristön syvään juurruttama suurvallan pelko ja mitään kyseenalaistamaton mentaliteetti.

        Hesari kampanjoi taas tyylikkäästi Naton puolesta. Tiistain pääkirjoitus korosti, että suurin uhka Natolle on Euroopan maiden mureneva kannatus Afganistanin operaatiolle. Saman lehden sivuilla on lehden Afganistaniin lähettämien toimittajien juttu maasta: haastateltavat kehuvat Natoa, kaatavat lamaa ja silkkitien muinainen kaupunki kukoistaa. Päivä paistaa.

        Mitkä ovat sitten vaihtoehdot Natolle? Laajenevat sotilasklikit ovat kuitenkin kiistämätön osa tämän päivän politiikkaa. Olen ehkä idealisiti, mutta uskon että Suomella on mahdollisuus jättäytyä niiden ulkopuolelle. Suomella ei ole mitään realistista uhkaa, tai ainakaan uhkaa, jonka Nato voisi estää.

        Toinen vaihtoehto voisi olla yhteispohjoismainen puolustus, jonka edut lienevät kiistämättömät. Mutta kun se jenkkilälle kumartaminen tuntuu niin tärkeältä alemmuuskompleksista kärsivälle Suomen valtaeliitille...


    • ..halua enää leikkiä sotaa ku siinä voi ihan oikeastikkin tulla pipi....voi voi sentään...

    • Rotaatiot tuttuja =)

      Puolisoni ei kelvannut viimeisimmässä haussa Mazariin, vaikka kokemuksen perusteella olisi ollut taitava ja sopiva hakemaansa tehtävään. Olisin päästänyt hänet turvaajaksi kaiken uhallakin, sillä mies kulkee työasioissa omia polkujaan, jos hän niin haluaa! Kummastuttaa ko. artikkelit, jossa asia vain yksinkertaistetaan ja yleistetään. Puhukaa selkokieltä, ottakaa selvää ja yksilöikää sisältö/tehtävät tarkemmin Afghanistan-kirjoituksissanne- nämä lööpit eivät puhuttele!

    • TULEE,,

      PUPU PÖKSYYN KUN JOUTUU "RAUHANTURVAHOMMISSA" TEKEMÄÄN MUUTAKIN KUIN PELAAMAAN BILJARDIA JA OTTAMAAN SANIKKAA!!

      • -------

        syy on,ettei rauhanturvaaja pääse enään lomamatkalle eksoottisiin maihin. Nyt voi joutua ja joutuu sotatilanteisiin ja sehän ei sovi suomalaiselle sotilaalle,koska siinä voi tulla "jarruviiva" housun persauksiin ja kuula kalloon.


    • arska1991

      Suomalaiset rakastavat elämää enemmän kuin americaanot, eivätkä halua päästä hengestään.

    • Huomattavasti parempi ratkaisuna olisi se, että vihdoinkin Suomeen perustettaisi palkka-armeija kuin ylläpitää tätä lusmuilevaa militaristi-isänmaallista armeija-kansakuntaa, jotka vain uskovat, luulevat ja kuvittelevat jne. eivätkä tee asian eteen kumminkaan mitään ja niille perustettaisi vapaaehtoinen armeija, joilla riittää sitä intoa myöskin fyysisesti puolustaa Suomea missä tahansa tilanteessa. Sitä on kuultu jo korkeimmaltakin puolustusvoimissa, että pitää PALJON tapahtua mikäli Suomi puolustaisi 5 vuoden päästä asevelvollisuusarmeijallaan.

      Suomessa maanpuolustus on mennyttä jo aikaa sitten, mutta siihen vain uskomme ja kuvittelemme, että Suomi suistuisi sotaan ja kaikki tulisi olla vihollisellakin talvisodan aikaista asekalustoa ja miehiä?

      Järjetön haave, mutta se taitaa toteutua vain vanhollisessa Suomessa!

      Itse olen sivari, mutta armeijaakin suorittanut. Juoksen itse 2950 m Cooperissa vieläpä paljon risoilla Citymarket-lenkkareilla, siinä missä varusmiespalveluksen suorittanut jättäisi kaapin perälle heti lenkkarit saadessaan!

    • taikapakiat

      Järellinen Suomalainen ei mene ruottalaisten komennuksehen rauhanturvaajaksi. Se on sama kuin YLE jossa h..... komentoo pittää. Ei p...... en maksa ees lupia ennenko suomalainen päällikkö löytyy Ylen johtohon!

    • yksi syy

      Eräs karsiva tekijä voi olla se että sinne tulee näitä todella nuoria miehiä esimiehiksi. Ei kiinnosta "vanhoja" enää hakea kun räppäri komentaa.

      Palkkaus on myös karsiva osa. Töissä tienaa paremmin kuin alhaalla.

      www.holkkari.fi sivuilla on ollut juttua, että toiminta alhaalla on varuskuntatouhua. Tahtoo sanoa että kauluksen napit kiinni ja kättä lippaan aina kun kohdataan esimies. ??? En tiedä.. (Kosovo..)
      Kiinnostaisi kyllä vielä reissu. Kunto on parempi kuin keskivero varusmiehellä, vaikka ikää jo 41v.

    • morttimarketti

      sinne mortteja.ne voi tuoda sieltä mopo-autoja.

      • vaikka varusmiehiä laite

        ku perustetaan varuskunta sinne afgoihin. Pakotetaan nuoretmiehet sinne kuolemaan. Saadaan sitten nuorisotyöttömyyttäkin alas, ihan samalla tavalla kun saadaan lähettämällä niitä akoholistinalkuja kosovoon pelleilemään tyttöjen kanssa.

        Joku tuossa sanoikin, että ne nuoret räkänokat ja tytöt vie tason niin alas että sinne ei kukaanaikuinen mies halua.


      • Referee
        vaikka varusmiehiä laite kirjoitti:

        ku perustetaan varuskunta sinne afgoihin. Pakotetaan nuoretmiehet sinne kuolemaan. Saadaan sitten nuorisotyöttömyyttäkin alas, ihan samalla tavalla kun saadaan lähettämällä niitä akoholistinalkuja kosovoon pelleilemään tyttöjen kanssa.

        Joku tuossa sanoikin, että ne nuoret räkänokat ja tytöt vie tason niin alas että sinne ei kukaanaikuinen mies halua.

        mikä varuskunta? Sinne perustetaan sotilastukikohtia, joissa edellytetään ammattimaista toimintaa.

        Minulle on aivan sama, onko kokardi taistelutilanteessa (tai muussa toimintatehtävässä) suorassa vai ei.

        Suurin osa näistä täällä kirjoittajista ei ole ollut taistelutilanteessa, mutta rauhanturvatehtävissä kokardi on ollut vinossa. Jopa koko mies, kun kahden sallitun oluen lisäksi on tullut otettua 12. Mitään muuta taistelua ei ole, kuin mitä tarvitaan pystyssä pysymiseen. Tämän jälkeen vielä sanotaan, että "...kyllä me asiallisest hommat hoidetaan...".

        Mitä taas tulee nuoriin esimiehiin, niin se on vain niin, että jos olet 41 vuotias rauhanturvaaja, niin sinulle ei voida tarjota 61 vuotiasta vänrikkiä esimieheksi. Niinhän se on siviilimaailmassakin. Ne, jotka ovat ns suoritusportaassa (kuten suurin osa meistä), saavat koko ajan yhä nuorempia esimiehiä. Yllättävästi niistäkin suurin osa hallitsee tehtävänsä. Kuten suoritusporraskin.


      • 1030
        Referee kirjoitti:

        mikä varuskunta? Sinne perustetaan sotilastukikohtia, joissa edellytetään ammattimaista toimintaa.

        Minulle on aivan sama, onko kokardi taistelutilanteessa (tai muussa toimintatehtävässä) suorassa vai ei.

        Suurin osa näistä täällä kirjoittajista ei ole ollut taistelutilanteessa, mutta rauhanturvatehtävissä kokardi on ollut vinossa. Jopa koko mies, kun kahden sallitun oluen lisäksi on tullut otettua 12. Mitään muuta taistelua ei ole, kuin mitä tarvitaan pystyssä pysymiseen. Tämän jälkeen vielä sanotaan, että "...kyllä me asiallisest hommat hoidetaan...".

        Mitä taas tulee nuoriin esimiehiin, niin se on vain niin, että jos olet 41 vuotias rauhanturvaaja, niin sinulle ei voida tarjota 61 vuotiasta vänrikkiä esimieheksi. Niinhän se on siviilimaailmassakin. Ne, jotka ovat ns suoritusportaassa (kuten suurin osa meistä), saavat koko ajan yhä nuorempia esimiehiä. Yllättävästi niistäkin suurin osa hallitsee tehtävänsä. Kuten suoritusporraskin.

        Oletan että esimieheni hallitsee esim. viestihuollon ja osaa neuvoa ja auttaa tarvittaessa.Eli ei semmoisella henkilöllä ole paljon alhaalla käyttöä jos homma ei ole hanskassa,ei siellä pelkillä natsoilla ja käskemisellä pitkälle pötkitä.Henkilöitä laitetaan viestihuoltoon kun on sanonut että on viestistä kokemusta,mutta karu totuus paljastuu kun hommasta ei tule mitään ei osata edes juottaa tai edes sulaketta radioon vaihtaa.Nämä ns.esimiesosaajat saavat parempaa palkkaa tyhjästä ja ovat vain rasitteena viestijoukkueelle.Valitettavasti näitä "osaajia"löytyy meneilläänkin olevista operaatioista.Saisivat Säkylässä katsoa niitä koulu ja työtodistuksia tarkemmin jos niitä edes löytyy.Sama se on muissakin huoltopuolen hommissa eikä pelkästään viestissä.


      • Reporting to the net
        1030 kirjoitti:

        Oletan että esimieheni hallitsee esim. viestihuollon ja osaa neuvoa ja auttaa tarvittaessa.Eli ei semmoisella henkilöllä ole paljon alhaalla käyttöä jos homma ei ole hanskassa,ei siellä pelkillä natsoilla ja käskemisellä pitkälle pötkitä.Henkilöitä laitetaan viestihuoltoon kun on sanonut että on viestistä kokemusta,mutta karu totuus paljastuu kun hommasta ei tule mitään ei osata edes juottaa tai edes sulaketta radioon vaihtaa.Nämä ns.esimiesosaajat saavat parempaa palkkaa tyhjästä ja ovat vain rasitteena viestijoukkueelle.Valitettavasti näitä "osaajia"löytyy meneilläänkin olevista operaatioista.Saisivat Säkylässä katsoa niitä koulu ja työtodistuksia tarkemmin jos niitä edes löytyy.Sama se on muissakin huoltopuolen hommissa eikä pelkästään viestissä.

        Rt-tehtävälle lähdettäessä ne natsat voisi jokaiselta muulta kuin kantapeikoilta ( reserviläisiltä) tunkea sinne minne päivä ei paista, kuten ennen tehtiin. Jokainen rt-tehtävälle valikoitunut kykenee johtamaan pientä ryhmää ihan varmasti, vaikka ei ole mitään turhaa aukkia intissä jaksanutkaan jäädä käymään, eli johtovastuu tehtävissä voisi vaihdella. Tulee vain turhaa jännitettä kun on näitä joita se kiiluva kiinnosti intissä ja jakoisvat 12kk olla, ja kun ed.main "harakat" ovat yleensä naisia tai mitättömiä miehentekeleitä jotka omaan haluun perustuen on valittu esimiestehtäviin rauhanaikaiseen harjoitteluun. Tulisi sellaista yleistä kehitystä ja mielipiteiden vaihtoa kun tämä sodanaikainen hierarkia ei olisi jarruttamassa.
        Sodassahan niiltä tulis paskat lahkeesta jokaiselta akalta ja poitsulta joilla vähän kauluksessa kiiltelee. Mutta onneksi on kunnon rivimiehiä, suomalaisia jurrikoita jotka hoitaa hommat ja kestävät paineet, vaikka johtajat ovat näitä heikompia vouhkaajia.
        Mutta todellakin tää intin hierarkia pois rt-missioilta ja se turha säätäminen se "rautakankiperseessämeininki" yhdistettynä turhannauramiseen.


      • mikä meni pieleen
        Reporting to the net kirjoitti:

        Rt-tehtävälle lähdettäessä ne natsat voisi jokaiselta muulta kuin kantapeikoilta ( reserviläisiltä) tunkea sinne minne päivä ei paista, kuten ennen tehtiin. Jokainen rt-tehtävälle valikoitunut kykenee johtamaan pientä ryhmää ihan varmasti, vaikka ei ole mitään turhaa aukkia intissä jaksanutkaan jäädä käymään, eli johtovastuu tehtävissä voisi vaihdella. Tulee vain turhaa jännitettä kun on näitä joita se kiiluva kiinnosti intissä ja jakoisvat 12kk olla, ja kun ed.main "harakat" ovat yleensä naisia tai mitättömiä miehentekeleitä jotka omaan haluun perustuen on valittu esimiestehtäviin rauhanaikaiseen harjoitteluun. Tulisi sellaista yleistä kehitystä ja mielipiteiden vaihtoa kun tämä sodanaikainen hierarkia ei olisi jarruttamassa.
        Sodassahan niiltä tulis paskat lahkeesta jokaiselta akalta ja poitsulta joilla vähän kauluksessa kiiltelee. Mutta onneksi on kunnon rivimiehiä, suomalaisia jurrikoita jotka hoitaa hommat ja kestävät paineet, vaikka johtajat ovat näitä heikompia vouhkaajia.
        Mutta todellakin tää intin hierarkia pois rt-missioilta ja se turha säätäminen se "rautakankiperseessämeininki" yhdistettynä turhannauramiseen.

        Kyllähän se alkoi ammattimiehiä risoo kun tuli nuori alikersantti johtajaksi keittiöön ja ei osannut edes kiisseliä tehdä . Suomessa sentään ravintolapäällikkö.Osas tehdä hyvät ranskalaiset kun oli ollut päällikkönä Hesburgerissa.Ei ole ihme jos ei ole kiinnostusta porukalla kriisinhallintatehtäviin.Puolustusvoimissa luulevat että hommat hoituu kun on johtajakoulutus ,joka ei tosiaankaan tee ammattimiestä.Nykysysteemi on tosiaan syvältä.


      • Penskat kotiin kasvamaan
        mikä meni pieleen kirjoitti:

        Kyllähän se alkoi ammattimiehiä risoo kun tuli nuori alikersantti johtajaksi keittiöön ja ei osannut edes kiisseliä tehdä . Suomessa sentään ravintolapäällikkö.Osas tehdä hyvät ranskalaiset kun oli ollut päällikkönä Hesburgerissa.Ei ole ihme jos ei ole kiinnostusta porukalla kriisinhallintatehtäviin.Puolustusvoimissa luulevat että hommat hoituu kun on johtajakoulutus ,joka ei tosiaankaan tee ammattimiestä.Nykysysteemi on tosiaan syvältä.

        Nuorelle kun ei tarvitse maksaa kuin minimipalkkaa. Ennen kun oli aikamiehiä tehtävillä, saatiin jokaisesta työkokemuksesta lisät ja ikälisät, niin se maksoi paljon. Nyt saadaan samalla rahalla tuplasti porukkaa töihin, eli 70% voi maata leirissä kännissä ja laitostua kun muut toimittaa rauhanturvaamista, siis hankkii jenkille verukkeita miksi olla leikkienttien kunkkuna harjoitelemassa sotaa Irakia ja Afganistania varten.
        Kyllä niistä lapsukaisista tulee omat sivuvaikutuksensa, ei siitä mihinkään pääse. kehitysiässä olevat identiteettiään ja pakkaansa etsivät pullamössösuupolven tytöt ja pojat laitetaan rauhanturvaajiksi, niin tapahtuuhan siinä laitostumista ja kusi nousee päähän kun on jotkut alikessunkin nappulat kaulassa. Osaaminen on mitä on ja mikään muu ei ole mitään elämässä kuin se intti:) Naurettavia hyypiöitä suoraan mamman helmoista:)
        Nuo lapset pois ja tehtävät haasteellisiksi, niin alkaa tulla hakemuksia.


      • 1030
        Penskat kotiin kasvamaan kirjoitti:

        Nuorelle kun ei tarvitse maksaa kuin minimipalkkaa. Ennen kun oli aikamiehiä tehtävillä, saatiin jokaisesta työkokemuksesta lisät ja ikälisät, niin se maksoi paljon. Nyt saadaan samalla rahalla tuplasti porukkaa töihin, eli 70% voi maata leirissä kännissä ja laitostua kun muut toimittaa rauhanturvaamista, siis hankkii jenkille verukkeita miksi olla leikkienttien kunkkuna harjoitelemassa sotaa Irakia ja Afganistania varten.
        Kyllä niistä lapsukaisista tulee omat sivuvaikutuksensa, ei siitä mihinkään pääse. kehitysiässä olevat identiteettiään ja pakkaansa etsivät pullamössösuupolven tytöt ja pojat laitetaan rauhanturvaajiksi, niin tapahtuuhan siinä laitostumista ja kusi nousee päähän kun on jotkut alikessunkin nappulat kaulassa. Osaaminen on mitä on ja mikään muu ei ole mitään elämässä kuin se intti:) Naurettavia hyypiöitä suoraan mamman helmoista:)
        Nuo lapset pois ja tehtävät haasteellisiksi, niin alkaa tulla hakemuksia.

        Kyllä noita nuoria voi käyttää noihin pykäliin ja partioihin sinne varmasti aivan pätevä koulutus annettu,mutta jätetään se huoltopuoli ammattihenkilöstön käsiin.Jaa nykyään ei mitään enää huolleta koska risat vehkeet lähetetään takaisin Suomeen huoltolennoilla.Ovat tainneet Pv:ssä huomata ettei niitä päteviä huoltopuolen osaajia enää löydy.Johtuu tosiaan siitä että otetaan niitä nuoria alikessuja suoraan johtajiksi huoltopuolelle ilman mitään siviiliammattitaitoa,kuka viitsii alkaa pienellä palkalla tekemään heidänkin hommat?


      • Penskat kotiin kasvamaan
        1030 kirjoitti:

        Kyllä noita nuoria voi käyttää noihin pykäliin ja partioihin sinne varmasti aivan pätevä koulutus annettu,mutta jätetään se huoltopuoli ammattihenkilöstön käsiin.Jaa nykyään ei mitään enää huolleta koska risat vehkeet lähetetään takaisin Suomeen huoltolennoilla.Ovat tainneet Pv:ssä huomata ettei niitä päteviä huoltopuolen osaajia enää löydy.Johtuu tosiaan siitä että otetaan niitä nuoria alikessuja suoraan johtajiksi huoltopuolelle ilman mitään siviiliammattitaitoa,kuka viitsii alkaa pienellä palkalla tekemään heidänkin hommat?

        Keittiölle ja korjaamolle vaan niitä nuoria jonku kantahenkilökunnan henkilön alaiseksi, jos ei miehisä saada.

        Mutta juurikin partioihin sitä kokeneempaa lössiä, kun siellä sitä elämänkokemusta ja ongelmanratkaisutaitoja tarvitaan.

        Ei siis partioihin missään nimessä nuoria Porin prikaatin tai muunkaan varuskunnan kasvatteja, kun ne ovat väärässä paikassa!


      • Referee
        mikä meni pieleen kirjoitti:

        Kyllähän se alkoi ammattimiehiä risoo kun tuli nuori alikersantti johtajaksi keittiöön ja ei osannut edes kiisseliä tehdä . Suomessa sentään ravintolapäällikkö.Osas tehdä hyvät ranskalaiset kun oli ollut päällikkönä Hesburgerissa.Ei ole ihme jos ei ole kiinnostusta porukalla kriisinhallintatehtäviin.Puolustusvoimissa luulevat että hommat hoituu kun on johtajakoulutus ,joka ei tosiaankaan tee ammattimiestä.Nykysysteemi on tosiaan syvältä.

        On tietenkin totta, että esimiehellä (riippuen tehtävän kuvauksesta) täytyy olla jonkinlainen käsitys tehtävistä sekä kyky neuvoa tarvittaessa. Ja olen kyllä samaa mieltä tuon tasoisessa hommassa, että "kiisseli pitäisi syntyä" :-)

        On kuitenkin myös niin, että esimiehenä ja johtajana on muitakin tehtäviä, kuin kiisselin teko. Oletteko sitä mieltä, että Jorma Ollilan olisi osattava juottaa HF-kuulokkeen liitin, jos se on rikki. Tai pitääkö Pilkington lasitehtaan johtajan osata puhaltaa lasia?

        Toimin siviilissäkin esimiestehtävissä enkä varmasti osaa alaisteni työtehtäviä niin hyvin kuin he osaavat. Osaan kuitenkin neuvoa heitä. Minulla on myös vastuu siitä, että he saavat työhönsä riittävän koulutuksen, jotta he kykenevät tekemään tehtävänsä. MInun esimieheni ottaa aina minut silmätikuksi, kun joku alaisistani tekee virheen: 1) MItkä olivat Sinun ohjeesi? 2) Millaisen koulutuksen olet antanut 3) Olitko itse tietoinen tästä ongelmasta..

        Johtaminen (työnjohtaminenkin) on paljon muutakin kuin kiisselin tekoa.


      • mutta kuitenkin
        Referee kirjoitti:

        On tietenkin totta, että esimiehellä (riippuen tehtävän kuvauksesta) täytyy olla jonkinlainen käsitys tehtävistä sekä kyky neuvoa tarvittaessa. Ja olen kyllä samaa mieltä tuon tasoisessa hommassa, että "kiisseli pitäisi syntyä" :-)

        On kuitenkin myös niin, että esimiehenä ja johtajana on muitakin tehtäviä, kuin kiisselin teko. Oletteko sitä mieltä, että Jorma Ollilan olisi osattava juottaa HF-kuulokkeen liitin, jos se on rikki. Tai pitääkö Pilkington lasitehtaan johtajan osata puhaltaa lasia?

        Toimin siviilissäkin esimiestehtävissä enkä varmasti osaa alaisteni työtehtäviä niin hyvin kuin he osaavat. Osaan kuitenkin neuvoa heitä. Minulla on myös vastuu siitä, että he saavat työhönsä riittävän koulutuksen, jotta he kykenevät tekemään tehtävänsä. MInun esimieheni ottaa aina minut silmätikuksi, kun joku alaisistani tekee virheen: 1) MItkä olivat Sinun ohjeesi? 2) Millaisen koulutuksen olet antanut 3) Olitko itse tietoinen tästä ongelmasta..

        Johtaminen (työnjohtaminenkin) on paljon muutakin kuin kiisselin tekoa.

        sodassa johtaminen vatii munaa ja järkeä. Se on ihan sama ooletko ollu Porin prikaatissa 12 kuukautta vai 6kk vekarajärvellä, mutta se vekarajärven jääkäri on tosipaikan tullen monesti sata kertaa pätevämpi johtaja kuin Porin prikaatin kessu joka luulee itsestään jotakin.
        Sinä siis puhuit nyt johtamisesta siviilissä. Armeijan johtamistyyli kun ei sovellu siviilissä mihinkään.


      • 1030
        Referee kirjoitti:

        On tietenkin totta, että esimiehellä (riippuen tehtävän kuvauksesta) täytyy olla jonkinlainen käsitys tehtävistä sekä kyky neuvoa tarvittaessa. Ja olen kyllä samaa mieltä tuon tasoisessa hommassa, että "kiisseli pitäisi syntyä" :-)

        On kuitenkin myös niin, että esimiehenä ja johtajana on muitakin tehtäviä, kuin kiisselin teko. Oletteko sitä mieltä, että Jorma Ollilan olisi osattava juottaa HF-kuulokkeen liitin, jos se on rikki. Tai pitääkö Pilkington lasitehtaan johtajan osata puhaltaa lasia?

        Toimin siviilissäkin esimiestehtävissä enkä varmasti osaa alaisteni työtehtäviä niin hyvin kuin he osaavat. Osaan kuitenkin neuvoa heitä. Minulla on myös vastuu siitä, että he saavat työhönsä riittävän koulutuksen, jotta he kykenevät tekemään tehtävänsä. MInun esimieheni ottaa aina minut silmätikuksi, kun joku alaisistani tekee virheen: 1) MItkä olivat Sinun ohjeesi? 2) Millaisen koulutuksen olet antanut 3) Olitko itse tietoinen tästä ongelmasta..

        Johtaminen (työnjohtaminenkin) on paljon muutakin kuin kiisselin tekoa.

        Kyllä sen viestihuollon esimiehen on osattava juottaa se HF-liitin jos ne ammattimiehet ovat muussa tehtävässä tai lomilla.Olet joskus myös huollossa yksin ja homma pitää hoitua ja yksinolo voi tarkoittaa 2 viikkoa.Sama pätee kokkiin en viitsisi syöttää arvovieraille pelkkää kiisseliä,no ainakin ne muistais sen =)


      • Huolto on huoltoa
        1030 kirjoitti:

        Kyllä sen viestihuollon esimiehen on osattava juottaa se HF-liitin jos ne ammattimiehet ovat muussa tehtävässä tai lomilla.Olet joskus myös huollossa yksin ja homma pitää hoitua ja yksinolo voi tarkoittaa 2 viikkoa.Sama pätee kokkiin en viitsisi syöttää arvovieraille pelkkää kiisseliä,no ainakin ne muistais sen =)

        minä puhuisin nyt rauhanturvaamisesta ja huoltotoiminnasta eri asioina. Ei voi sanoa olleensa rauhanturvaajana jos olet 12 kuukautta keitellyt joka torstai hernerokkaa keittiössä tai ollut autokorjaamolla tai muuten vaan kännissä.
        Mutta yleensä näillä muonamikoilla ja muilla on kovimmat luulot omasta rauhanturvaamisestaan ja kerovat kauheita juttuja sukulaisillensa, kun kuvittelevat että siellä eskovallien ulkopuolella oikeesti tapahtuu jotakin kauheuksia. ne näkev't niin vähän, että mielikuvitus tekee tepposet.


      • körmy
        Huolto on huoltoa kirjoitti:

        minä puhuisin nyt rauhanturvaamisesta ja huoltotoiminnasta eri asioina. Ei voi sanoa olleensa rauhanturvaajana jos olet 12 kuukautta keitellyt joka torstai hernerokkaa keittiössä tai ollut autokorjaamolla tai muuten vaan kännissä.
        Mutta yleensä näillä muonamikoilla ja muilla on kovimmat luulot omasta rauhanturvaamisestaan ja kerovat kauheita juttuja sukulaisillensa, kun kuvittelevat että siellä eskovallien ulkopuolella oikeesti tapahtuu jotakin kauheuksia. ne näkev't niin vähän, että mielikuvitus tekee tepposet.

        Jos puhuisit rauhanturvaamisesta ja huoltotoiminnasta eri asioina, et oletettavasti tiedä mistä puhut. Suomalaisilla rt-joukoilla ei ole ikinä ollut erikseen "muonamikkoja" tms. mystistä "töpinää". Vaan jokainen Rauhanturvaaja on oman alansa ammattilainen; kokki, varastomies, kirjuri, autonkuljettaja, poliisi, lääkäri, jne.jne., mutta joka mies heittää pykälää, ajaa paavoja, kävelee paavoja. vahventaa, on nyrkissä, äkkilähdössä tms. Jos et tätä tiedä, et ole alhaalla ollutkaan. Ja kommenttisi voidaan lukea sarjaan: sivari, kommari, totaali, hampunpolttaja, sosiaalipummi, tms., mutta joka tapauksessa asiaatuntematon provo.


      • Huolto on huoltoa
        körmy kirjoitti:

        Jos puhuisit rauhanturvaamisesta ja huoltotoiminnasta eri asioina, et oletettavasti tiedä mistä puhut. Suomalaisilla rt-joukoilla ei ole ikinä ollut erikseen "muonamikkoja" tms. mystistä "töpinää". Vaan jokainen Rauhanturvaaja on oman alansa ammattilainen; kokki, varastomies, kirjuri, autonkuljettaja, poliisi, lääkäri, jne.jne., mutta joka mies heittää pykälää, ajaa paavoja, kävelee paavoja. vahventaa, on nyrkissä, äkkilähdössä tms. Jos et tätä tiedä, et ole alhaalla ollutkaan. Ja kommenttisi voidaan lukea sarjaan: sivari, kommari, totaali, hampunpolttaja, sosiaalipummi, tms., mutta joka tapauksessa asiaatuntematon provo.

        Kyllä se vaan niin on että kokki keittelee oottuja päivät ja ehkä on jossakin messissä kaljaa myymässä, mutta ei ne pykälään ja partioon päässeet!
        Poliisit olivat jossakin tilannekeksuksessa "päällikönä" tai muuten vaan tai sitten tiedustelussa.
        En tiedä minä vuonna sinä olit muka alhaalla, mutta on siitä ilmeisesti aikaa?

        En kyllä itse ainakaan sanoisi henkseleitä paukutellen olleeni rauhanturvaajana jos olisin jotakin paseja rassannut kuntoon autohallilla tai lämmitellyt kalapuikkoja keittiöllä. Mitä vitun rauhanturvaamista se on? No en kyllä oman kokemukseni perusteella arvosta koko rauhanturvaamista paskan vertaa sen jälkeen kun reissun tein, jos nyt rehellinen olen!:)


      • Referee
        mutta kuitenkin kirjoitti:

        sodassa johtaminen vatii munaa ja järkeä. Se on ihan sama ooletko ollu Porin prikaatissa 12 kuukautta vai 6kk vekarajärvellä, mutta se vekarajärven jääkäri on tosipaikan tullen monesti sata kertaa pätevämpi johtaja kuin Porin prikaatin kessu joka luulee itsestään jotakin.
        Sinä siis puhuit nyt johtamisesta siviilissä. Armeijan johtamistyyli kun ei sovellu siviilissä mihinkään.

        mutta ei perustu mihinkään. Tuo juuri sellaista "monta kertaa kansakoulun käynyt on paljon fiksumpi kuin diplomi-insinööri" -teoriaa.

        Voidaan sanoa, että "joskus ja erittäin harvoin 6 kk:n jääkäri on pätevämpi kuin AuK:n käynyt" mutta että "monesti" ja "sata kertaa", niin se on rannalle jääneen ruikutusta. Tämä on minun mielipiteeni.

        Samoin tuo siviili- ja armeijajohtamisen erottelu on nykyaikana menossa juuri eri suuntaan eli lähestyvät enemmän toisiaan. Miksi muuten eläkkeelle jääneet upseerit löytävät itselleen hyviä työpaikkoja siviilimaailmasta, kun vielä ovat melko iäkkäitä (usein yli 50).

        Useat siviilijohtajat ovat peräänkuuluttaneet yritysten johtamiseen enemmän suoraviivaisuutta ja nopeaa päätöksen tekoa. Toisaalta taas armeijan organisaatioissa, ainakin suunnitteluun, perustetaan johtoryhmiä, joissa eri alojen asiantuntijat (huoltopäällikkö, pioneeripäällikkö, viestipäällikkö yms) suunnittelevat yhdessä, jonka suunnitelman sitten ylempi esimies hyväksyy.

        Väitän, että myös siviilijohtaminen vaatii "munaa ja järkeä". Pitää osata ja olla rohkeutta tehdä oikeat päätökset.

        Esimiesten tehtävistä: Olen samaa mieltä siinä, että ryhmänjohtajan (esim viestiR, talousR) on osattava alaisensa tehtävät kohtuullisen hyvin. Hänhän on työnjohtaja ja jos alainen ei osaa, niin esimies kouluttaa.

        Erityisesti rauhanturvatehtävissä tämä koulutus toimii molempiin suuntiin.

        Samoin olen muutaman kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että rauhanturvatehtävissä ei voida erottaa tehtäviä toisistaan. KAIKKI ovat ensisijaisesti rauhanturvaajia ja toissijaisesti hoitavat omaa tukitehtäväänsä.

        Silti olen ainakin kahdessa tehtävässäni kuullut lausahdukset "tulin tänne rakentamaan enkä vartioon" ja "olen asealiupseeri enkä cimic-ryhmän jäsen".

        Näistä ongelmistahan aina kuitenkin pääsee, kun ei hakeudu rauhanturvatehtäviin.


      • ollutkaan
        Huolto on huoltoa kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että kokki keittelee oottuja päivät ja ehkä on jossakin messissä kaljaa myymässä, mutta ei ne pykälään ja partioon päässeet!
        Poliisit olivat jossakin tilannekeksuksessa "päällikönä" tai muuten vaan tai sitten tiedustelussa.
        En tiedä minä vuonna sinä olit muka alhaalla, mutta on siitä ilmeisesti aikaa?

        En kyllä itse ainakaan sanoisi henkseleitä paukutellen olleeni rauhanturvaajana jos olisin jotakin paseja rassannut kuntoon autohallilla tai lämmitellyt kalapuikkoja keittiöllä. Mitä vitun rauhanturvaamista se on? No en kyllä oman kokemukseni perusteella arvosta koko rauhanturvaamista paskan vertaa sen jälkeen kun reissun tein, jos nyt rehellinen olen!:)

        missään, ja yrität nyt saada jotain ihmeellistä hyvitystä sille, että ei se "kuupperi" ylittynytkään tai muuten vaan piti luovuttaa mujupussi ennen aikojaan, mutta kun ikää tulee lisää niin myös järkikin kasvaa tai ainakin pitäisi...ei muuta kuin tyydy kohtaloosi et taida olla ainut saunareissun tekijä.


      • Huolto on huoltoa
        ollutkaan kirjoitti:

        missään, ja yrität nyt saada jotain ihmeellistä hyvitystä sille, että ei se "kuupperi" ylittynytkään tai muuten vaan piti luovuttaa mujupussi ennen aikojaan, mutta kun ikää tulee lisää niin myös järkikin kasvaa tai ainakin pitäisi...ei muuta kuin tyydy kohtaloosi et taida olla ainut saunareissun tekijä.

        kun joku kova "faitteri" sanoo miten se asia on? Ihan perseestä koko touhu ja etenkin se porukka siellä aivan ala-arvoista. Huomaa kyllä että hakijamäärät romahtaneet, ja sen jälkeen vielä lisää:) Sai todellakin 12 kuukautta pinnistellä että ei tarvii alkaa nostelemaan seinille niitä nilviäisiä!
        Sulla nyt varmaan paha mieli kun pirynnyrkki sormessa ja sama sormi perseessä siellä luulit olevasi jotain suurta, mutta silti alitajunnassa tiedät että "paska reissu, mutta tulipahan tehtyä". Kerrot sitten kavereille ja työkavereille juttuja kun olit "sodassa" Önnönnnön !!


      • Referee
        Huolto on huoltoa kirjoitti:

        kun joku kova "faitteri" sanoo miten se asia on? Ihan perseestä koko touhu ja etenkin se porukka siellä aivan ala-arvoista. Huomaa kyllä että hakijamäärät romahtaneet, ja sen jälkeen vielä lisää:) Sai todellakin 12 kuukautta pinnistellä että ei tarvii alkaa nostelemaan seinille niitä nilviäisiä!
        Sulla nyt varmaan paha mieli kun pirynnyrkki sormessa ja sama sormi perseessä siellä luulit olevasi jotain suurta, mutta silti alitajunnassa tiedät että "paska reissu, mutta tulipahan tehtyä". Kerrot sitten kavereille ja työkavereille juttuja kun olit "sodassa" Önnönnnön !!

        Minusta näistä yhdestäkään kirjoituksesta ei voida päätellä, että joku olisi kova faitteri tai mitenkään muutenkaan pärjännyt siinä tehtävässä, jossa väittää olleensa, jos omaa mielipidettä ei lasketa mukaan.

        Ei myöskään se, että kova faitteri sanoo "miten se asia on" tarkoita, että se TODELLISUUDESSA olisi niin. Se on vain sen kovan faitterin mielipide.

        Sen vuoksi tällaisilla palstoilla henkilökohtainen solvaaminen on aivan järjetöntä, kun se ei todellakaan perustu mihinkään tietoon.

        Nimimerkki "huolto on huoltoa" katsoo koko toimintaa luultavasti (puhdas arvaus) vartiojääkärin kapeasta näkökulmasta, jolloin asiat ehkä näyttävät tuonkaltaisilta. Sittenkään en ymmärrä sitä, että jos homma ylimalkaisesti on ottanut noin koville, että se sitä vielä vuosienkin päästä taivastellaan, niin miksi mies ei ottanut ns katkoja? Miksi siellä piti kärsiä "ala-arvoisen porukan" kanssa?

        Huomatkaa, herrat vartiojääkärit, että en suinkaan tarkoita, että vartiojääkärin työ olisi mitenkään vähäpätöistä, päinvastoin. Mutta usein (kuten siviilissäkin) tuo suoritusporras on sellainen paikka, joka ei anna suuria näköaloja ja kokonaisuus jää hämäräksi. Tässä esimiestenkin on syytä katsoa peiliin.

        Sotajuttuja saakin vähän liioitella työpaikoilla ja kavereille. Olen muun muassa kuullut niin paljon juttuja siitä, kuinka 1999 Finbattin Muumiasemalla olleet kertovat kranaattien sisäänampumisesta. "Mä olin siellä" -kertojia on niin paljon, että he eivät olisi mahtuneet edes seisten aseman muurien sisäpuolelle.. :-)))))


      • vittupäääää
        Referee kirjoitti:

        Minusta näistä yhdestäkään kirjoituksesta ei voida päätellä, että joku olisi kova faitteri tai mitenkään muutenkaan pärjännyt siinä tehtävässä, jossa väittää olleensa, jos omaa mielipidettä ei lasketa mukaan.

        Ei myöskään se, että kova faitteri sanoo "miten se asia on" tarkoita, että se TODELLISUUDESSA olisi niin. Se on vain sen kovan faitterin mielipide.

        Sen vuoksi tällaisilla palstoilla henkilökohtainen solvaaminen on aivan järjetöntä, kun se ei todellakaan perustu mihinkään tietoon.

        Nimimerkki "huolto on huoltoa" katsoo koko toimintaa luultavasti (puhdas arvaus) vartiojääkärin kapeasta näkökulmasta, jolloin asiat ehkä näyttävät tuonkaltaisilta. Sittenkään en ymmärrä sitä, että jos homma ylimalkaisesti on ottanut noin koville, että se sitä vielä vuosienkin päästä taivastellaan, niin miksi mies ei ottanut ns katkoja? Miksi siellä piti kärsiä "ala-arvoisen porukan" kanssa?

        Huomatkaa, herrat vartiojääkärit, että en suinkaan tarkoita, että vartiojääkärin työ olisi mitenkään vähäpätöistä, päinvastoin. Mutta usein (kuten siviilissäkin) tuo suoritusporras on sellainen paikka, joka ei anna suuria näköaloja ja kokonaisuus jää hämäräksi. Tässä esimiestenkin on syytä katsoa peiliin.

        Sotajuttuja saakin vähän liioitella työpaikoilla ja kavereille. Olen muun muassa kuullut niin paljon juttuja siitä, kuinka 1999 Finbattin Muumiasemalla olleet kertovat kranaattien sisäänampumisesta. "Mä olin siellä" -kertojia on niin paljon, että he eivät olisi mahtuneet edes seisten aseman muurien sisäpuolelle.. :-)))))

        "Sen vuoksi tällaisilla palstoilla henkilökohtainen solvaaminen on aivan järjetöntä, kun se ei todellakaan perustu mihinkään tietoon."

        - ime mitä kerkeet!


      • körmy-K
        Huolto on huoltoa kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että kokki keittelee oottuja päivät ja ehkä on jossakin messissä kaljaa myymässä, mutta ei ne pykälään ja partioon päässeet!
        Poliisit olivat jossakin tilannekeksuksessa "päällikönä" tai muuten vaan tai sitten tiedustelussa.
        En tiedä minä vuonna sinä olit muka alhaalla, mutta on siitä ilmeisesti aikaa?

        En kyllä itse ainakaan sanoisi henkseleitä paukutellen olleeni rauhanturvaajana jos olisin jotakin paseja rassannut kuntoon autohallilla tai lämmitellyt kalapuikkoja keittiöllä. Mitä vitun rauhanturvaamista se on? No en kyllä oman kokemukseni perusteella arvosta koko rauhanturvaamista paskan vertaa sen jälkeen kun reissun tein, jos nyt rehellinen olen!:)

        Kyllä se kokki todellakin heitteli pyksät ja paavot.
        Ja Ehkä se vasta oli tosi arska-kone. Siinä joutui hiutsu venymään moneen kaljanmyyntivuoroon, kun "vanhempi rotaatiohenkilö" poistui arskan suuntaan 12 tunniksi.
        Eikä kuljetuksellakaan mitään erityisempiä "vapautuksia" ollut operatiivisen suhteen.
        Henkseleistä en tiedä, mutta saattaa kalapuikkoja lämmittämällä jälki olla siivompaa jos vertaa pyksässä spänkkäämiseen. Tuotoksen vaikutus maailmanrauhaan voi olla kyseenalainen ainakin jälkimmäisessä.
        Niin silloin ensimmäisen Persianlahden sodan aikoihin näitä keikkoja (monikko!) heiteltiin, eli paljon on toki vettä vantaassa sen jälkeen virrannut, ja moni asia muuttunut.
        Mutta muistan toki minäkin näitä saunareissun repuuseja, joilla ainut motiivi keikalle oli 190mese tai 80 audi. Pahahan siinä oli katkoja ottaa kun pankista oli "edullista" lainaa satajotaintuhatta ja korko helibor 3 (helibor=16%)! Näitä saatanan lanaajia sai sitten posella kattella; nouseeko korko, kauanko kestää rahti kaliforniasta, koska kontti on rannassa, mistä saa lyijytöntä, pitääkö ottaa katti pois, pitääkö mennä pariksi kuukaudeksi maraboulle että saa päivät täyteen, jämääkö että palkka piisaa auton hintaan. Surkeampia runkkareita ei ole Niksulasta maailmalle lähtenyt.
        Toisaalta teikäläisiä ei ikinä näy Pose-, Komppania-, tai Pataljoonatapaamisissa.
        Ja se on kyllä HYVÄ.


      • llllllllllllllllllllllll
        körmy-K kirjoitti:

        Kyllä se kokki todellakin heitteli pyksät ja paavot.
        Ja Ehkä se vasta oli tosi arska-kone. Siinä joutui hiutsu venymään moneen kaljanmyyntivuoroon, kun "vanhempi rotaatiohenkilö" poistui arskan suuntaan 12 tunniksi.
        Eikä kuljetuksellakaan mitään erityisempiä "vapautuksia" ollut operatiivisen suhteen.
        Henkseleistä en tiedä, mutta saattaa kalapuikkoja lämmittämällä jälki olla siivompaa jos vertaa pyksässä spänkkäämiseen. Tuotoksen vaikutus maailmanrauhaan voi olla kyseenalainen ainakin jälkimmäisessä.
        Niin silloin ensimmäisen Persianlahden sodan aikoihin näitä keikkoja (monikko!) heiteltiin, eli paljon on toki vettä vantaassa sen jälkeen virrannut, ja moni asia muuttunut.
        Mutta muistan toki minäkin näitä saunareissun repuuseja, joilla ainut motiivi keikalle oli 190mese tai 80 audi. Pahahan siinä oli katkoja ottaa kun pankista oli "edullista" lainaa satajotaintuhatta ja korko helibor 3 (helibor=16%)! Näitä saatanan lanaajia sai sitten posella kattella; nouseeko korko, kauanko kestää rahti kaliforniasta, koska kontti on rannassa, mistä saa lyijytöntä, pitääkö ottaa katti pois, pitääkö mennä pariksi kuukaudeksi maraboulle että saa päivät täyteen, jämääkö että palkka piisaa auton hintaan. Surkeampia runkkareita ei ole Niksulasta maailmalle lähtenyt.
        Toisaalta teikäläisiä ei ikinä näy Pose-, Komppania-, tai Pataljoonatapaamisissa.
        Ja se on kyllä HYVÄ.

        kuin se että lähtee lapsi "RAUHANTURVAAJAKSI" alkoholisoitumaan kun on porin prikaatin kasvatteja ja se kuuluu asiaan.


    • karsiutuvat

      pois kun tilanteet kovenee..

      • jenkki on kurko!!

        vaan ihme sotataktikoitsijoita rillipääupseereita.


      • vanha fasse
        jenkki on kurko!! kirjoitti:

        vaan ihme sotataktikoitsijoita rillipääupseereita.

        Kultaa piti olla kaulassa panssariketjun verran ja ranteessa myös..Rei panit silmillä ja kaljakeissi posessa aurinkotuolin vierellä...lomilla sai naistakin,ainakin taaloilla..oi niitä aikoja...nyt nää penskat vaan leikkii desert stormia jossain persereiässä..ennen joukoissa oli hohtoakin..nyt vaan ollaan finnit naamalla vinkumassa lomilla kotimaan baarissa pillua,kun oon niin pahassa paikassa ollut.pliis...! on nää kessun jämätkin,nyyh...

        Kyllä se on niin,ettei kukaan itseään kunnioittava reserviläinen tai fasse enää pyrikään noihin lasten rt-joukkoihin.Ketä jermua kiinnostaa olla samassa leirissä joidenkin 19-v nulikoiden ja pikkupillujen kanssa? Pikkaisen on eri jutut.Lepo.


      • alfa sixniner
        vanha fasse kirjoitti:

        Kultaa piti olla kaulassa panssariketjun verran ja ranteessa myös..Rei panit silmillä ja kaljakeissi posessa aurinkotuolin vierellä...lomilla sai naistakin,ainakin taaloilla..oi niitä aikoja...nyt nää penskat vaan leikkii desert stormia jossain persereiässä..ennen joukoissa oli hohtoakin..nyt vaan ollaan finnit naamalla vinkumassa lomilla kotimaan baarissa pillua,kun oon niin pahassa paikassa ollut.pliis...! on nää kessun jämätkin,nyyh...

        Kyllä se on niin,ettei kukaan itseään kunnioittava reserviläinen tai fasse enää pyrikään noihin lasten rt-joukkoihin.Ketä jermua kiinnostaa olla samassa leirissä joidenkin 19-v nulikoiden ja pikkupillujen kanssa? Pikkaisen on eri jutut.Lepo.

        Tuo on totta! Mutta ei se sunkaan hommas ihan heteromiehelle sovi. Hieman homo pitää olla jotta jaksaa jätkien kans elellä ja saunoa ja puhua "oi vittu ku sais pilluu, yyyyy" ja kuunnella niitä kusetettuja pillujuttuja joista 99% on kusetusta ja loput voi kyseenalaistaa. Ei sillä, kyllä muaki vitutti ne akat siellä kun Kosovossa olin ja Tsadissakin. Silloin YK;N aikaan naisilla ei ollut inttiä käytynä, ja ne oli hei NAISIA eikä mitään vitun töpsei-tuijjia jotka oikeen SA kasvattanut huoraamaan kun niillä vähän identiteetti hukassa. Niissä kun ei oo mitään tasoa ja hävettää sellaiset 150cm läskit, hyi helvetti ja joku sortui niihin! Vaan ei oo kyllä niissä nulikoissa yleensäkään mitään tasoa. Kauheeta faitteria leikitään ja teeskennellään että se on samanlainen yhteisöllisyys kuin ennen. Vittu se koko Porin prikaati on yks iso vitsi!


      • Papa zero niner
        alfa sixniner kirjoitti:

        Tuo on totta! Mutta ei se sunkaan hommas ihan heteromiehelle sovi. Hieman homo pitää olla jotta jaksaa jätkien kans elellä ja saunoa ja puhua "oi vittu ku sais pilluu, yyyyy" ja kuunnella niitä kusetettuja pillujuttuja joista 99% on kusetusta ja loput voi kyseenalaistaa. Ei sillä, kyllä muaki vitutti ne akat siellä kun Kosovossa olin ja Tsadissakin. Silloin YK;N aikaan naisilla ei ollut inttiä käytynä, ja ne oli hei NAISIA eikä mitään vitun töpsei-tuijjia jotka oikeen SA kasvattanut huoraamaan kun niillä vähän identiteetti hukassa. Niissä kun ei oo mitään tasoa ja hävettää sellaiset 150cm läskit, hyi helvetti ja joku sortui niihin! Vaan ei oo kyllä niissä nulikoissa yleensäkään mitään tasoa. Kauheeta faitteria leikitään ja teeskennellään että se on samanlainen yhteisöllisyys kuin ennen. Vittu se koko Porin prikaati on yks iso vitsi!

        PV ehkä voisi järjestää jonkun kampanjan, millä hankittaisiin lisää - ja vähän parempilaatuisia - narttuja rt-tehtäviin. Kyllähän hyvät ja höylit lotat olisivat kelpo työsuhde-etu, kun YK-ladojakin on niin paha tuoda noista perslävistä, missä nyt leikitään maailmanparantajaa.

        Asialla olisi linkolalainenkin puolensa, ainakin Afgoissa. Linkolan mukaan sodissa pitäisi kuolla nuoria naaraita, se on ainoa mikä tehostaisi sotien positiivista vaikutusta väestöräjähdykseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe