Tässä on viimeinen saarnaaja

jolla karismaa.

Niilo Ylivainio.. ei siis pelkkää höpölöpöä..

73

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu

      Ei kuulu lainkaan samaan katekoriaan , kun minä olen esikoinen , en puhu samana päivänä Niilo Ylivainiosta /Kalle Luomasta: pidän ehdottomasti Kallen
      karismasta enemmän , ja pidän Ylivainion vähän humpuukki maakarina !

      • kuullut Niiloa koskaan.

        Luoman Kalle piti pitkiä puheita ääni vapisten.


      • mielestäni on ollut kuin
        kuullut Niiloa koskaan. kirjoitti:

        Luoman Kalle piti pitkiä puheita ääni vapisten.

        monilla muillakin,tälläkin hetkellä.Karisma ei kuitenkaan ole verrattavissa Raamatun Sanaan vaikka kyllä he sitä puhuivat,myöskin.Molempia olen kuunnellut ja uskon,Sana on ollut oikea.Meillä on paljon karismaattisia puhujia,nimiä mainitsematta,on ollut ja uskon,tulee vielä olemaan.Norvanto ei tunnu ylen karismaattiselta mutta Sana on niin puhdasta etten moista ole vielä kuullut.Hänelle on annettu ihmeellisiä lahjoja,perään sanon vain Amen Herrassa!lämmöllä bobitza


      • tarkistin asian
        mielestäni on ollut kuin kirjoitti:

        monilla muillakin,tälläkin hetkellä.Karisma ei kuitenkaan ole verrattavissa Raamatun Sanaan vaikka kyllä he sitä puhuivat,myöskin.Molempia olen kuunnellut ja uskon,Sana on ollut oikea.Meillä on paljon karismaattisia puhujia,nimiä mainitsematta,on ollut ja uskon,tulee vielä olemaan.Norvanto ei tunnu ylen karismaattiselta mutta Sana on niin puhdasta etten moista ole vielä kuullut.Hänelle on annettu ihmeellisiä lahjoja,perään sanon vain Amen Herrassa!lämmöllä bobitza

        Ja kilisevä kulkunen !


      • villlityksen vielä
        kuullut Niiloa koskaan. kirjoitti:

        Luoman Kalle piti pitkiä puheita ääni vapisten.

        Niilo Ylivainio oli varsinainen paskanjauhaja. Olen hänen vitsin kyllästämiä hengettömiä puheitaan kuullut. Hengettömille helluntailaisille ja muille uskonkasteen jauhajille hän kelpasi hyvin.-


      • esikoinen,
        kuullut Niiloa koskaan. kirjoitti:

        Luoman Kalle piti pitkiä puheita ääni vapisten.

        Sunnuntai seurat alkoi normaalisti klo 13:00 oli hiukan pitkä lestadius ,
        Kalle tuli saarnavuoroonsa , puhui pitkät alku puheet otti tekstin klo oli
        sen jälkeen lähes 14:30. sitten alkoi saarna , klo 16:00 lälkeen vain vihkaa
        karjatalous perheet lähti askareille ensimmäiset tuli 17:00 jälkeen takaisin
        he kuulivat vielä jonkun sanan ennen liikutuksia , kahvi oli n. 17:30 tämä oli
        niitä pisinpiä mitä tapasin .

        Mutta oli AH kin ensisaana 3h. että asia oli .


      • esikoinen,
        mielestäni on ollut kuin kirjoitti:

        monilla muillakin,tälläkin hetkellä.Karisma ei kuitenkaan ole verrattavissa Raamatun Sanaan vaikka kyllä he sitä puhuivat,myöskin.Molempia olen kuunnellut ja uskon,Sana on ollut oikea.Meillä on paljon karismaattisia puhujia,nimiä mainitsematta,on ollut ja uskon,tulee vielä olemaan.Norvanto ei tunnu ylen karismaattiselta mutta Sana on niin puhdasta etten moista ole vielä kuullut.Hänelle on annettu ihmeellisiä lahjoja,perään sanon vain Amen Herrassa!lämmöllä bobitza

        Kyllä minäkin olen tuota Norvantoo kuunnellut , ja tykkään olet oikeassa
        hänen puhetyylinsä on lähinnä ER. titäviä kaverita .
        PL. sanoi paljon kuunnelleensa norvantoa .


      • villlityksen vielä kirjoitti:

        Niilo Ylivainio oli varsinainen paskanjauhaja. Olen hänen vitsin kyllästämiä hengettömiä puheitaan kuullut. Hengettömille helluntailaisille ja muille uskonkasteen jauhajille hän kelpasi hyvin.-

        oikein kuunnellut hänen saarnojaan?
        Vai mistä tietoI Niitä on kuultavissa netissä Kannattaa kuunnella, jos kiinnostaa antaa arvioita.


      • varmasti oli
        esikoinen, kirjoitti:

        Sunnuntai seurat alkoi normaalisti klo 13:00 oli hiukan pitkä lestadius ,
        Kalle tuli saarnavuoroonsa , puhui pitkät alku puheet otti tekstin klo oli
        sen jälkeen lähes 14:30. sitten alkoi saarna , klo 16:00 lälkeen vain vihkaa
        karjatalous perheet lähti askareille ensimmäiset tuli 17:00 jälkeen takaisin
        he kuulivat vielä jonkun sanan ennen liikutuksia , kahvi oli n. 17:30 tämä oli
        niitä pisinpiä mitä tapasin .

        Mutta oli AH kin ensisaana 3h. että asia oli .

        yksi suuren lahjan omaava saarnamies.Oli lapsena jännittävää odottaa milloin hän alkaa oikein kovaa huutamaan ja iskemään nyrkillä pöytään.Se oli mielestäni tosi kivaa ja jännää.Toinen asia,tunnen muutaman hellarin jotka uskovat ainoastaan Jeesuksen Armoon ja eivät ole polkemassa ja pois heittämässä esim.essujakaan,olemme tosi hyviä frendejä.rakkaudella peppiina


      • bobitza
        vihne kirjoitti:

        oikein kuunnellut hänen saarnojaan?
        Vai mistä tietoI Niitä on kuultavissa netissä Kannattaa kuunnella, jos kiinnostaa antaa arvioita.

        olen kuunnellut N.Y:ta jonkin verran nuoruudessani.Silloinhan olin jo ennakoluuloisesti hänen puhettaan vastaan,ei ollut mulle kuin essut ,oikea tie.

        Nyt vanhempana kun ajatusmaailmani on muuttunut,olen uudelleen häntä kuunnellut.Sana tuntui oikealta ja selkeältä.Karismaa kyllä riitti mut sitä en missään nimessä pidä Uskon ehtona.Meillä on monta ei niin karismaattista saarnaajaa mut Sana on oikea ja selkeä.Siis olkaamme siitä kiitollisia.lämpöä ja uskonvoimia kaikille,t peppiina


    • esikoinen,

      Tuo ylivainio oli kyllä näyttö mies , jos tehdään salva hulluruohosta ja otetaan
      pikkuisen käteen , kun sen painaa jonkun otsaan , hänh kaatuu heti .!

      • Oletko todella sitä mieltä, ettei puhdas käsi nostettuna Jeesuksen nimessä, vaikuta mitään?

        Ei näitä kannata todistelemaan ruveta, mutta jotain olen nähnyt.


      • eslestLukija
        vihne kirjoitti:

        Oletko todella sitä mieltä, ettei puhdas käsi nostettuna Jeesuksen nimessä, vaikuta mitään?

        Ei näitä kannata todistelemaan ruveta, mutta jotain olen nähnyt.

        "Puhdas käsi"????
        Mitä on ihmisten kaataminen ja mitä se perustaa? Miksi evankeliumin sana ei riitä, vaan tarvitaan vielä kaatamisia?
        Jumalan sanan uskoo ken uskoo, ja hän pääsee uuteen elämään. Eikö siinä ole ihmetekoa tarpeeksi?
        Muistan ylivainion saarnan, ei siinä juurikaan Jumalan sanaa selitetty.


      • eslestLukija kirjoitti:

        "Puhdas käsi"????
        Mitä on ihmisten kaataminen ja mitä se perustaa? Miksi evankeliumin sana ei riitä, vaan tarvitaan vielä kaatamisia?
        Jumalan sanan uskoo ken uskoo, ja hän pääsee uuteen elämään. Eikö siinä ole ihmetekoa tarpeeksi?
        Muistan ylivainion saarnan, ei siinä juurikaan Jumalan sanaa selitetty.

        Tuo "puhdas käsi" oli selvitys siihen, etten ole nähnyt hulluruohoja käytettävän.

        Raamattu kehottaa nostamaan "pyhät kädet" ylös rukouksessa.

        1. Tim 2:8. Niin minä tahdon siis, että miehet rukoilisivat joka paikassa ja nostaisivat ylös pyhät kädet, ilman vihaa ja epäilystä,

        Olen nähnyt, kun esirukoustilanteessa rukoilija nosti kätensä ylös ja rukoili, kohteena ollut henkilö valahti siihen lattialle.

        Tämä ei ollut epätavallista alkuherätyksessä, että Pyhä Henki kosketti ihmisiä ja kukin reagoi tavallaan.
        Ei kaatuminen ole mikään kummallinen asia, jos sitä ei halua pitää sellaisena.


      • vihne kirjoitti:

        Tuo "puhdas käsi" oli selvitys siihen, etten ole nähnyt hulluruohoja käytettävän.

        Raamattu kehottaa nostamaan "pyhät kädet" ylös rukouksessa.

        1. Tim 2:8. Niin minä tahdon siis, että miehet rukoilisivat joka paikassa ja nostaisivat ylös pyhät kädet, ilman vihaa ja epäilystä,

        Olen nähnyt, kun esirukoustilanteessa rukoilija nosti kätensä ylös ja rukoili, kohteena ollut henkilö valahti siihen lattialle.

        Tämä ei ollut epätavallista alkuherätyksessä, että Pyhä Henki kosketti ihmisiä ja kukin reagoi tavallaan.
        Ei kaatuminen ole mikään kummallinen asia, jos sitä ei halua pitää sellaisena.

        Lars Levi Laestadius Tiedemies ja pappi. Jorma Ojala.
        Sivut 268 ja 269.


      • esikoinen,
        eslestLukija kirjoitti:

        "Puhdas käsi"????
        Mitä on ihmisten kaataminen ja mitä se perustaa? Miksi evankeliumin sana ei riitä, vaan tarvitaan vielä kaatamisia?
        Jumalan sanan uskoo ken uskoo, ja hän pääsee uuteen elämään. Eikö siinä ole ihmetekoa tarpeeksi?
        Muistan ylivainion saarnan, ei siinä juurikaan Jumalan sanaa selitetty.

        kysyt mihin se perustuu , ja miksi evankeliumin sana ei riitä`?
        johtuu siitä , että toinen haluaa ihmetöitä ja toinen haluaa armo töitä joilla
        voisi friskata pikkusen , tehdä tehosteita , ettei pelkästään tarvis luottaa
        Jumalan sanaan .

        vastaan tässä myös kohtaan 1 Tim.2:12. Israelilaiset rukoilivat kolmella tavalla
        yksi tapa oli kädet kohotettuna , toinen pää kumarassa , kolmas polviltaan ,
        Pääasia on , että rukous tapahtuu " Hengessä ja totuudessa ", Joh. 4:23-24.
        Vanhurskaan rukouksena ja hartaasi , Jaakob :5:16. Ja Jeesuksen nimeen .
        Joh. 16: 23-24.


      • esikoinen, kirjoitti:

        kysyt mihin se perustuu , ja miksi evankeliumin sana ei riitä`?
        johtuu siitä , että toinen haluaa ihmetöitä ja toinen haluaa armo töitä joilla
        voisi friskata pikkusen , tehdä tehosteita , ettei pelkästään tarvis luottaa
        Jumalan sanaan .

        vastaan tässä myös kohtaan 1 Tim.2:12. Israelilaiset rukoilivat kolmella tavalla
        yksi tapa oli kädet kohotettuna , toinen pää kumarassa , kolmas polviltaan ,
        Pääasia on , että rukous tapahtuu " Hengessä ja totuudessa ", Joh. 4:23-24.
        Vanhurskaan rukouksena ja hartaasi , Jaakob :5:16. Ja Jeesuksen nimeen .
        Joh. 16: 23-24.

        "liikutukset" myös tehoste?
        Miten niitä tehdään, kyselen tietäviltä?


      • Roineenfilosofi
        vihne kirjoitti:

        "liikutukset" myös tehoste?
        Miten niitä tehdään, kyselen tietäviltä?

        Tarkoitatko, että liikutuksia masinoidaan tarkoituksella ihmisten seistessä jonossa omaa vuoroaan odottaen päästäkseen sitten liikuttumaan?
        Eikö se olekaan spontaani ilmiö sanan kuulossa tai joskus HPE:lla??

        Muuten, kaduttaa kun eräs viestini päivällä oli liian henkilökohtainen.
        Vaikka olemmekin eri mieltä, tunnustan, että sinulla Vihne on myös hyviä ajatuksia.


      • Roineenfilosofi
        vihne kirjoitti:

        Lars Levi Laestadius Tiedemies ja pappi. Jorma Ojala.
        Sivut 268 ja 269.

        En ymmärrä Vihneen ajatusta.
        Sen verran, mitä lest. alkuheräystä tunnen, ihmiset eivät kerääntyneet
        maakunnasta johonkin kokoukseen odottamaan sitä, että pääsevät kaatumaan.
        Koulumestari Raattamaa näkyy saarnoillaan vaikuttaneen ihmisiin, mutta ei hän eikä rovasti Laestadiuskaan pyytänyt näitä alttarin eteen kaatumaan.
        Asianomaiset kuulijat liikutuivat ja kaatoivat sitten kotona maahan viinatynnyreitä, mutta eikö se ole eri juttu??
        Voiko noihin kaarneenpoikien historiakirjoihin edes luottaa? :-)


      • Roineenfilosofi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että liikutuksia masinoidaan tarkoituksella ihmisten seistessä jonossa omaa vuoroaan odottaen päästäkseen sitten liikuttumaan?
        Eikö se olekaan spontaani ilmiö sanan kuulossa tai joskus HPE:lla??

        Muuten, kaduttaa kun eräs viestini päivällä oli liian henkilökohtainen.
        Vaikka olemmekin eri mieltä, tunnustan, että sinulla Vihne on myös hyviä ajatuksia.

        Näin me voimme käsitellä tärkeitä asioita.
        Tilanteet ovat usein sidoksissa kokouksen suuruuteen. Olen nähnyt joissakin tilanteissa, kun sana on koskettanut, että ihmiset menevät eteen saadakseen esirukousta.

        Itsekkin olen joskus saanut olla siinä toimessa apuna.
        Mieleeni on jäänyt Turun vanhalla jäähallilla Kansanlähetyksen tilaisuus.

        Eräs henkilö oli niin ankarissa synnin ahdistuksissa, että hän vapisi kauttaaltaan.
        Rukoilimme siinä alttarikaiteen läheisyydessä ja julistin hänelle synninpäästön. Sellaista tapahtuu niissä tilaisuuksissa.

        Kun väkeä on paljon, ei voida järjestää muunlaista hoitoa, kuin ihminen sanoo asiansa ja se viedään rukouksessa Herran eteen.

        Ei siinä muuta tapahdu. Pyhä Henki koskettaa yksilöllisesti.


      • Roineenfilosofi kirjoitti:

        En ymmärrä Vihneen ajatusta.
        Sen verran, mitä lest. alkuheräystä tunnen, ihmiset eivät kerääntyneet
        maakunnasta johonkin kokoukseen odottamaan sitä, että pääsevät kaatumaan.
        Koulumestari Raattamaa näkyy saarnoillaan vaikuttaneen ihmisiin, mutta ei hän eikä rovasti Laestadiuskaan pyytänyt näitä alttarin eteen kaatumaan.
        Asianomaiset kuulijat liikutuivat ja kaatoivat sitten kotona maahan viinatynnyreitä, mutta eikö se ole eri juttu??
        Voiko noihin kaarneenpoikien historiakirjoihin edes luottaa? :-)

        hankkia kirja ja todeta itse. Lähdeviitteet ovat mittavat ja kerronta mielenkiintoista.

        Minusta on kummallista tuo kaatumiseen tarttuminen. Joku kaatuu joku ei. Joku kaatuu kotonaan ja loukkaantuu joku loukkaantuu jossain muualla.

        Jumalan läheisyyttä ne ihmiset kaipaavat ja monet saavat kokea, miksi sitä pitäisi halventaa jotenkin. Suosittelen menemistä itse, niin ainakin tietää mistä puhutaan.


      • mut kuiteskii
        vihne kirjoitti:

        Näin me voimme käsitellä tärkeitä asioita.
        Tilanteet ovat usein sidoksissa kokouksen suuruuteen. Olen nähnyt joissakin tilanteissa, kun sana on koskettanut, että ihmiset menevät eteen saadakseen esirukousta.

        Itsekkin olen joskus saanut olla siinä toimessa apuna.
        Mieleeni on jäänyt Turun vanhalla jäähallilla Kansanlähetyksen tilaisuus.

        Eräs henkilö oli niin ankarissa synnin ahdistuksissa, että hän vapisi kauttaaltaan.
        Rukoilimme siinä alttarikaiteen läheisyydessä ja julistin hänelle synninpäästön. Sellaista tapahtuu niissä tilaisuuksissa.

        Kun väkeä on paljon, ei voida järjestää muunlaista hoitoa, kuin ihminen sanoo asiansa ja se viedään rukouksessa Herran eteen.

        Ei siinä muuta tapahdu. Pyhä Henki koskettaa yksilöllisesti.

        Puhimme kaatamisesta.


      • Roineenfilosofi
        vihne kirjoitti:

        "liikutukset" myös tehoste?
        Miten niitä tehdään, kyselen tietäviltä?

        eikö sinun kannattaisi kysyä itseltäsi, kun rinnastat kaatamiset ja liikutukset.


      • Roineenfilosofi kirjoitti:

        eikö sinun kannattaisi kysyä itseltäsi, kun rinnastat kaatamiset ja liikutukset.

        joku kaatuu liikutuksissa, mistä hengestä?


      • mut kuiteskii kirjoitti:

        Puhimme kaatamisesta.

        tapahtuu kamppaamalla, tönimällä tai pystypainissa lonkkaheitolla, en ole nähnyt livenä näitä, jos joku tönii on asia erikseen.


      • teu
        vihne kirjoitti:

        "liikutukset" myös tehoste?
        Miten niitä tehdään, kyselen tietäviltä?

        Hän oli sellainen puhuja (saarnaaja ) että kun seurat oli hän kerkisi vain 25 min
        saarnata ja sali oli sekaisin , jos tiedät mitä tarkoitan . Se oli siinä huono puoli
        että toiset alkoivat myös kilpailla samasta . Näin ei voinut jatkua ja Svantte
        haki itsensä VL. piiriin , jossa ei nopeat liikutukset olleet mikään este .

        Kun tuli suuret tiukennukset , -60 luvun puolivälin jäleen , joutui hänkin lähtemään , Siinä -67 paikkeilla hän tuli Helsinkin rukoushuoneelle , kyllä siinä
        oli monennäköistä , mutta muitini mukaan ei hän enää pyrkinut saarnaamaan .
        Liikutukset ? ei niitä sinänsä voi tehdä , ne tulee ja on tarpeen mukaan .

        tämä nyt on kerrottu yksinkertaiseti ja yksinkertainen veikko.


      • esikoinen,
        vihne kirjoitti:

        Oletko todella sitä mieltä, ettei puhdas käsi nostettuna Jeesuksen nimessä, vaikuta mitään?

        Ei näitä kannata todistelemaan ruveta, mutta jotain olen nähnyt.

        Koska ihminen on luonteeltaan sellainen , jos voin venkoilla , niin varmasti venkoilen ja juuri siitä oli tässäkin kyse . terve.


      • esikoinen, kirjoitti:

        Koska ihminen on luonteeltaan sellainen , jos voin venkoilla , niin varmasti venkoilen ja juuri siitä oli tässäkin kyse . terve.

        etten nähnyt metrin päästä oikein niin venkoile rauhassa.


      • omia havaintoja

        Sinulla on ilmeisesti virheellistä tietoa: Ei Niilo Ylivainio (yleensä) koskenut ihmisiin, vaan pani kätensä vain lähelle - ja silti ihmiset kaatuivat, olivat kuin "pumpulissa", kuten kuulin jonkun sanovan. Jotkut kaatuneet itkivät ja nauroivat samanaikaisesti. Muutamat uskovista tutuistani sanoivat lähtevänsä Ylivainion kokouksiin "kaatumaan", ja utelias olin minäkin: Mistä siinä kaatumisessa oli kysymys?

        Niilo Ylivainio oli sydämellisen tuntuinen helluntalaissaarnaaja, ja kyllä hän minusta aivan Raamatun mukaan puhui. Kuuntelin tarkkaan ja kriittisin korvin hänen puhettaan ja koetin erityisesti kiinnittää huomiota asioihin, joilla tämä saarnaaja pyrki suggestiivisesti johdattelemaan kuulijoita ja vaikuttamaan heihin.

        Ilmeisesti tämä kuunteluasenteeni oli syynä siihen, että kun sitten muiden mukana menin pitkissä jonoissa eteen "kaatumaan", olin ainoa ympärilläni olevista ihmisistä, joka en kaatunut. Ihmisiä lakosi edessäni ja takanani, kun Niilo Ylivainio pani käden heidän otsansa lähelle, kuitenkaan koskettamatta ketään. Sinä lyhyenä hetkenä, kun olin vastakkain Ylivainion kanssa, hän puhui kanssani rakentavia sanoja ja antoi muutaman neuvonkin, mutta ei edes yrittänyt itse kaataa minua.

        Oloni oli aika orpo yksin pystyssä siinä kaikkien kaatujien keskellä. Aloin kuitenkin ajatella, että "kaatuminen" on kristillisyyden kannalta toisarvoista. Kuitenkin sen kokeminen näytti olevan monelle kuin Jumalan kosketus (Ylivainion kosketuksen sijaan) ja vahvistavan heidän uskoaan.

        Kerran kaupungilla sattumoisin kulkiessani joku tuntematon mies tyrkkäsi käteeni pari kasettia, jotka otin kohteliaasti vastaan. Olin yllättynyt, kun huomasin, että ne sisälsivät kauan sitten kuolleen Niilo Ylivainion saarnanauhoituksia hänen kokouksistaan. En ole tullut niitä kasetteja vuosiin kuunnelleeksi, koska esikoisuus on minulle hengellisesti läheisin. Arvostan kuitenkin Ylivainiota sananpalvelijana, joskaan en pidä häntä niin karismaattisena kuin oli maineensa. Ja tuskin hän itsekään pyrki olemaan sellainen, vaan ennen kaikkea Herran palvelija.


      • ppppppppppa
        vihne kirjoitti:

        tapahtuu kamppaamalla, tönimällä tai pystypainissa lonkkaheitolla, en ole nähnyt livenä näitä, jos joku tönii on asia erikseen.

        En ole minäkään nähnyt, mutta Kotimaa ja monet päivälehdet ovat näistä kaatajien kokouksista kertoneet.


      • esikoinen,
        omia havaintoja kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti virheellistä tietoa: Ei Niilo Ylivainio (yleensä) koskenut ihmisiin, vaan pani kätensä vain lähelle - ja silti ihmiset kaatuivat, olivat kuin "pumpulissa", kuten kuulin jonkun sanovan. Jotkut kaatuneet itkivät ja nauroivat samanaikaisesti. Muutamat uskovista tutuistani sanoivat lähtevänsä Ylivainion kokouksiin "kaatumaan", ja utelias olin minäkin: Mistä siinä kaatumisessa oli kysymys?

        Niilo Ylivainio oli sydämellisen tuntuinen helluntalaissaarnaaja, ja kyllä hän minusta aivan Raamatun mukaan puhui. Kuuntelin tarkkaan ja kriittisin korvin hänen puhettaan ja koetin erityisesti kiinnittää huomiota asioihin, joilla tämä saarnaaja pyrki suggestiivisesti johdattelemaan kuulijoita ja vaikuttamaan heihin.

        Ilmeisesti tämä kuunteluasenteeni oli syynä siihen, että kun sitten muiden mukana menin pitkissä jonoissa eteen "kaatumaan", olin ainoa ympärilläni olevista ihmisistä, joka en kaatunut. Ihmisiä lakosi edessäni ja takanani, kun Niilo Ylivainio pani käden heidän otsansa lähelle, kuitenkaan koskettamatta ketään. Sinä lyhyenä hetkenä, kun olin vastakkain Ylivainion kanssa, hän puhui kanssani rakentavia sanoja ja antoi muutaman neuvonkin, mutta ei edes yrittänyt itse kaataa minua.

        Oloni oli aika orpo yksin pystyssä siinä kaikkien kaatujien keskellä. Aloin kuitenkin ajatella, että "kaatuminen" on kristillisyyden kannalta toisarvoista. Kuitenkin sen kokeminen näytti olevan monelle kuin Jumalan kosketus (Ylivainion kosketuksen sijaan) ja vahvistavan heidän uskoaan.

        Kerran kaupungilla sattumoisin kulkiessani joku tuntematon mies tyrkkäsi käteeni pari kasettia, jotka otin kohteliaasti vastaan. Olin yllättynyt, kun huomasin, että ne sisälsivät kauan sitten kuolleen Niilo Ylivainion saarnanauhoituksia hänen kokouksistaan. En ole tullut niitä kasetteja vuosiin kuunnelleeksi, koska esikoisuus on minulle hengellisesti läheisin. Arvostan kuitenkin Ylivainiota sananpalvelijana, joskaan en pidä häntä niin karismaattisena kuin oli maineensa. Ja tuskin hän itsekään pyrki olemaan sellainen, vaan ennen kaikkea Herran palvelija.

        Että , ennen kaikkea YV. ei ollut meidän saarnaaja , ja arvostus on sen mukainen
        täällä esikoisten palstoilla , on aivan turha tulla kertomaan hänen Krismasta .
        Sitä voi olla , mutta kun enole käynyt kokemusta on TV. stä eli mitä he näytti
        ja mitä siitä itsekuulin , ja mitä saarnaajat on varoittaneet , tässä asiassa
        uskon heihin , ja mitä muu lukeminen ja ymmärrys on tuonut mukana.

        Jos sinä ja minä ja muut olemme Esikoisia voimme suoralta kädeltä hylätä
        koko Vainion ja lukea kirjoituksia monista muista , Kuten EH:sta ja sellaisista
        heillä oli Vahva uskon kilvoitus . Monia muitakin on ollut EA. AH. VV. HS. BN.
        JR-K. Toistapolvee VN. AH. KL. AI. ym. joita monta .He olisivat kaikki kauhistuneet
        sellaista puhetta kun tämä YV. on nyt saanut .


      • esikoinen, kirjoitti:

        Että , ennen kaikkea YV. ei ollut meidän saarnaaja , ja arvostus on sen mukainen
        täällä esikoisten palstoilla , on aivan turha tulla kertomaan hänen Krismasta .
        Sitä voi olla , mutta kun enole käynyt kokemusta on TV. stä eli mitä he näytti
        ja mitä siitä itsekuulin , ja mitä saarnaajat on varoittaneet , tässä asiassa
        uskon heihin , ja mitä muu lukeminen ja ymmärrys on tuonut mukana.

        Jos sinä ja minä ja muut olemme Esikoisia voimme suoralta kädeltä hylätä
        koko Vainion ja lukea kirjoituksia monista muista , Kuten EH:sta ja sellaisista
        heillä oli Vahva uskon kilvoitus . Monia muitakin on ollut EA. AH. VV. HS. BN.
        JR-K. Toistapolvee VN. AH. KL. AI. ym. joita monta .He olisivat kaikki kauhistuneet
        sellaista puhetta kun tämä YV. on nyt saanut .

        hylkääminen ei tunnu hyvältä, jos se perustuu vain siihen, että oli eri porukasta.

        Jos olet kuunnellut hänen saarnojaan ja sitten tunnet erilaisuutta, en silloin vastusta.


      • esikoinen,
        vihne kirjoitti:

        hylkääminen ei tunnu hyvältä, jos se perustuu vain siihen, että oli eri porukasta.

        Jos olet kuunnellut hänen saarnojaan ja sitten tunnet erilaisuutta, en silloin vastusta.

        Omasta mielestä olen ollut uskollinen Jeesukselle Kristukselle ja en ole mennyt vieraisiin porukoisiin sillä, UT :n sanaa muistellessa ei voisikaan koska.
        Se on sitä josta sanottiin , tuuli se purjeita pullistaa ja kaanaqaseen käy matka
        Tarkoitan sitä että kun olen heikko en uskalla mennä , siis parempi pysyä pois .


      • esikoinen, kirjoitti:

        Omasta mielestä olen ollut uskollinen Jeesukselle Kristukselle ja en ole mennyt vieraisiin porukoisiin sillä, UT :n sanaa muistellessa ei voisikaan koska.
        Se on sitä josta sanottiin , tuuli se purjeita pullistaa ja kaanaqaseen käy matka
        Tarkoitan sitä että kun olen heikko en uskalla mennä , siis parempi pysyä pois .

        olisi hyvä olla omakohtainen, ettei olisi toisilta opittua. Monesti puhutaan ihmisopeista ja pelkään, että näistä vanhojen sanomisista tulee sellaisia, jos niitä ei koskaan tarkisteta.


      • Utsjoen Sammeli
        vihne kirjoitti:

        hylkääminen ei tunnu hyvältä, jos se perustuu vain siihen, että oli eri porukasta.

        Jos olet kuunnellut hänen saarnojaan ja sitten tunnet erilaisuutta, en silloin vastusta.

        Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät karismaattisuutta näe hyvänä. Toisille se on se ainoa oikea.
        Outoa kyllä, karismaattisia ilmiöitä ihailee sellaisetkin, jotka
        muuten ovat hyvin perilestadiolaisen lainvanhurskauden ja jäykän julistuskristillisyyden kannalta. Siinä ei karismaattisuutta ole tippaakaan.

        Näen asian niin, että missä sanan kristillisyys ei ole päässyt ymmärrykseen asti, on tällainen ristiriitaisuuskin mahdollista. Haikaillaan näitä sensaatioita.

        Ei lest alkuheräys kovinkaan karismaattista ollut. Oli joitakin ilmiöitä, mutta ennen kaikkea julistus tähtäsi synnintuntoon, nöyryyden lisäämiseen ja ulkonaisen
        parannuksen jatkuvaan kehittämiseen.

        Siinä mielessä Nokian urheiluhallista poistuva tai johonkin helluntailaisten
        temppelissä alttarilla kaatumaan päässyt olisi Laestadiuksen mielestä ollut vielä samalla tilalla kuin ne kuuluisat "ämmät", jotka Zachris Grapen saarnan aikana
        itkivät kiulullisen kyyneleitä, mutta menivät sydän muuttumatta kotiinsa.

        Siellä, missä sanan kautta pyritään ihmisen mielen ja sydämen murtumiseen ja muuttumiseen, karismaattiset sensaatiot ovat lieve-ilmiöitä.
        Meidän aikanamme nämä tulevat korostumaan, syynä lienee kylmä ja teknistynyt aikamme. En voi uskoa, että se kykenee korvaamaan sanan kristillisyyttä.
        Jos evankeliumi sinänsä ei saa kansaa kokoon, ihmeet ja leivän ja kalan jakaminen ei muuta mitään.
        Mutta, kenttä on kirjava, monenlaista sieltä löytyy.


      • Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät karismaattisuutta näe hyvänä. Toisille se on se ainoa oikea.
        Outoa kyllä, karismaattisia ilmiöitä ihailee sellaisetkin, jotka
        muuten ovat hyvin perilestadiolaisen lainvanhurskauden ja jäykän julistuskristillisyyden kannalta. Siinä ei karismaattisuutta ole tippaakaan.

        Näen asian niin, että missä sanan kristillisyys ei ole päässyt ymmärrykseen asti, on tällainen ristiriitaisuuskin mahdollista. Haikaillaan näitä sensaatioita.

        Ei lest alkuheräys kovinkaan karismaattista ollut. Oli joitakin ilmiöitä, mutta ennen kaikkea julistus tähtäsi synnintuntoon, nöyryyden lisäämiseen ja ulkonaisen
        parannuksen jatkuvaan kehittämiseen.

        Siinä mielessä Nokian urheiluhallista poistuva tai johonkin helluntailaisten
        temppelissä alttarilla kaatumaan päässyt olisi Laestadiuksen mielestä ollut vielä samalla tilalla kuin ne kuuluisat "ämmät", jotka Zachris Grapen saarnan aikana
        itkivät kiulullisen kyyneleitä, mutta menivät sydän muuttumatta kotiinsa.

        Siellä, missä sanan kautta pyritään ihmisen mielen ja sydämen murtumiseen ja muuttumiseen, karismaattiset sensaatiot ovat lieve-ilmiöitä.
        Meidän aikanamme nämä tulevat korostumaan, syynä lienee kylmä ja teknistynyt aikamme. En voi uskoa, että se kykenee korvaamaan sanan kristillisyyttä.
        Jos evankeliumi sinänsä ei saa kansaa kokoon, ihmeet ja leivän ja kalan jakaminen ei muuta mitään.
        Mutta, kenttä on kirjava, monenlaista sieltä löytyy.

        10:7. Niin menkäät ja saarnatkaat, sanoen: taivaan valtakunta on lähestynyt.
        8. Sairaita parantakaat, spitalisia puhdistakaat, kuolleita herättäkäät, perkeleitä ajakaat ulos. Lahjaksi te saitte, niin myös lahjaksi antakaat.


      • teutukselle
        teu kirjoitti:

        Hän oli sellainen puhuja (saarnaaja ) että kun seurat oli hän kerkisi vain 25 min
        saarnata ja sali oli sekaisin , jos tiedät mitä tarkoitan . Se oli siinä huono puoli
        että toiset alkoivat myös kilpailla samasta . Näin ei voinut jatkua ja Svantte
        haki itsensä VL. piiriin , jossa ei nopeat liikutukset olleet mikään este .

        Kun tuli suuret tiukennukset , -60 luvun puolivälin jäleen , joutui hänkin lähtemään , Siinä -67 paikkeilla hän tuli Helsinkin rukoushuoneelle , kyllä siinä
        oli monennäköistä , mutta muitini mukaan ei hän enää pyrkinut saarnaamaan .
        Liikutukset ? ei niitä sinänsä voi tehdä , ne tulee ja on tarpeen mukaan .

        tämä nyt on kerrottu yksinkertaiseti ja yksinkertainen veikko.

        Samoin kävi kerran Jellivaarassa.H.Gustsfsson oli puhunut vain vähän aikaa kun alkoi kaaos.Lappilaiset ym. penkeittäin alkoivat huutamaan ja kiittämään.Hugo lähti saarnastuolista penkki penkiltä kulkemaan keskikäytävää.Ihmiset liikutuksissaan eivät voineet pysyä penkissä vaan Hugo todisti,todisti.Kaikki hyökkivät hänen kaulaansa.Tuli suuri kaaos,lappilaiset vonkuivat,muut samoin.En muista kuka sai tilanteen rauhoittumaan.Minä olin nuori ja vähän pelästynyt.Hugo kuitenkin poistui ulos ja muut jatkoivat anteeksitodistamista.Nyt aikuisena ihmettelen.Rukoushuoneella oli monia saarnamiehiä,kaikki menivät yhden kimppuun.Eikö tässä tule jo kysymykseen ihmispalvonta?Kyllä siinä varmaan oli Pyhä Henki voimakkaasti mukana mut miksi yksi korotettin?Näin oli usein siihen aikaan,taitaa olla vieläkin.ihmettelen suunnattomasti miksi mennään juuri hänen joka saarnaa,kaulaansa.Vapaita saarnamiehiä penkeittäin!r varbiina,myös muita uskovia.Eihän tarvi kuin päänsä kääntää,siinä vieressä yleensä istuu uskossa oleva tuttu kristitty.Huh hellettä!


      • teu
        teutukselle kirjoitti:

        Samoin kävi kerran Jellivaarassa.H.Gustsfsson oli puhunut vain vähän aikaa kun alkoi kaaos.Lappilaiset ym. penkeittäin alkoivat huutamaan ja kiittämään.Hugo lähti saarnastuolista penkki penkiltä kulkemaan keskikäytävää.Ihmiset liikutuksissaan eivät voineet pysyä penkissä vaan Hugo todisti,todisti.Kaikki hyökkivät hänen kaulaansa.Tuli suuri kaaos,lappilaiset vonkuivat,muut samoin.En muista kuka sai tilanteen rauhoittumaan.Minä olin nuori ja vähän pelästynyt.Hugo kuitenkin poistui ulos ja muut jatkoivat anteeksitodistamista.Nyt aikuisena ihmettelen.Rukoushuoneella oli monia saarnamiehiä,kaikki menivät yhden kimppuun.Eikö tässä tule jo kysymykseen ihmispalvonta?Kyllä siinä varmaan oli Pyhä Henki voimakkaasti mukana mut miksi yksi korotettin?Näin oli usein siihen aikaan,taitaa olla vieläkin.ihmettelen suunnattomasti miksi mennään juuri hänen joka saarnaa,kaulaansa.Vapaita saarnamiehiä penkeittäin!r varbiina,myös muita uskovia.Eihän tarvi kuin päänsä kääntää,siinä vieressä yleensä istuu uskossa oleva tuttu kristitty.Huh hellettä!

        Mutta oikaisun paikka on , hän ei ole Nykyinen H.Gustaffon . Vaan isänsä tai jotain muuta , helle vähenee .


      • bobitza
        vihne kirjoitti:

        10:7. Niin menkäät ja saarnatkaat, sanoen: taivaan valtakunta on lähestynyt.
        8. Sairaita parantakaat, spitalisia puhdistakaat, kuolleita herättäkäät, perkeleitä ajakaat ulos. Lahjaksi te saitte, niin myös lahjaksi antakaat.

        vaan!Mielipiteitä on monia ja saa ollakkin kunhan emme pois lankeaisi jonkun vaikka oikein puhuvankin karismaatikon vuoksi.Meidän essut olkoon huonoine ja hyvine puolineen kuitenkin se Hengellinen koti jos näin voisi sanoa?Tarkoitan ennenkaikkea Lutherilaista,joka on meille toki tärkeä.lämpöä peppiina,ENNENKAIKKEA JEESUSLAINEN


      • bobitza kirjoitti:

        vaan!Mielipiteitä on monia ja saa ollakkin kunhan emme pois lankeaisi jonkun vaikka oikein puhuvankin karismaatikon vuoksi.Meidän essut olkoon huonoine ja hyvine puolineen kuitenkin se Hengellinen koti jos näin voisi sanoa?Tarkoitan ennenkaikkea Lutherilaista,joka on meille toki tärkeä.lämpöä peppiina,ENNENKAIKKEA JEESUSLAINEN

        Room 6:23. Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        Ef 4:7. Mutta kukin meistä on saanut oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa.

        1.Piet 4:10. Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina.

        Ei Jumala anna armolahjoja siksi, että eksyttäisi. Oma koti on hyvä, mutta takaovi pitäisi jättää raolleen. Siitä kertoo Jeesuksen keskustelu Sykarin kaivolla.


      • teu
        vihne kirjoitti:

        10:7. Niin menkäät ja saarnatkaat, sanoen: taivaan valtakunta on lähestynyt.
        8. Sairaita parantakaat, spitalisia puhdistakaat, kuolleita herättäkäät, perkeleitä ajakaat ulos. Lahjaksi te saitte, niin myös lahjaksi antakaat.

        Työ kasky joka annettiin n. 1976-79. vuotta sitten , ja tässä käskyssä hän antoi
        apostoilinsa vain Israelilaisten tykö , myöhemmin , koko maailma . Siihen oli nähtävästi kaksi syytä :
        1. Tämä saarnamatka oli tavallaan harjoitusmatka . Ennen Pyhän Hengen tuloa
        helluntaina , apostolit eivät kyenneet laajenpaan työhön .
        2. Jumalan suunnitelman mukaan evankeliumia oli saarnattava ensin Juutalaisille
        ja sitten muihin kansoihin kuuluville , Room. 1:16. ... Jeesuksen antamista ohjeista ja apostolien toiminnasta täällä ensimmäisellä saarnamatkalla
        ks. Mark. 6:7-13.


      • ja opettakaa
        vihne kirjoitti:

        10:7. Niin menkäät ja saarnatkaat, sanoen: taivaan valtakunta on lähestynyt.
        8. Sairaita parantakaat, spitalisia puhdistakaat, kuolleita herättäkäät, perkeleitä ajakaat ulos. Lahjaksi te saitte, niin myös lahjaksi antakaat.

        Pysyisit edes joskus asiassa, mutta kun et sitä tee!
        Saarnaviran tehtävä lähetyskäskyn mukaan on
        kastaminen ja opettaminen.
        Eräät haluavat unohtaa tuon kastamisen ja sen päälle vielä opettamisenkin.
        Sitten hankitaan teltat täyteen muilla keinoilla.

        Julistamisen hedelmänä on Lapin kristillisyys syntynyt ja levinnyt. Julistamalla sanaa.
        Kun sana menettää arvonsa, haetaan tunnelmaa ja tunnetta.


      • ja opettakaa kirjoitti:

        Pysyisit edes joskus asiassa, mutta kun et sitä tee!
        Saarnaviran tehtävä lähetyskäskyn mukaan on
        kastaminen ja opettaminen.
        Eräät haluavat unohtaa tuon kastamisen ja sen päälle vielä opettamisenkin.
        Sitten hankitaan teltat täyteen muilla keinoilla.

        Julistamisen hedelmänä on Lapin kristillisyys syntynyt ja levinnyt. Julistamalla sanaa.
        Kun sana menettää arvonsa, haetaan tunnelmaa ja tunnetta.

        raamattua vastaan kiukutella olkaa hyvä!


      • sylettää
        teu kirjoitti:

        Hän oli sellainen puhuja (saarnaaja ) että kun seurat oli hän kerkisi vain 25 min
        saarnata ja sali oli sekaisin , jos tiedät mitä tarkoitan . Se oli siinä huono puoli
        että toiset alkoivat myös kilpailla samasta . Näin ei voinut jatkua ja Svantte
        haki itsensä VL. piiriin , jossa ei nopeat liikutukset olleet mikään este .

        Kun tuli suuret tiukennukset , -60 luvun puolivälin jäleen , joutui hänkin lähtemään , Siinä -67 paikkeilla hän tuli Helsinkin rukoushuoneelle , kyllä siinä
        oli monennäköistä , mutta muitini mukaan ei hän enää pyrkinut saarnaamaan .
        Liikutukset ? ei niitä sinänsä voi tehdä , ne tulee ja on tarpeen mukaan .

        tämä nyt on kerrottu yksinkertaiseti ja yksinkertainen veikko.

        sun juttus ovat yleensä typeriä ja täyttä huuhaata.
        arvioi mieluummin itteäs kuin edesmenneitä ihmisiä, joiden elämästä sinulla ei ole mitään kommentoitavaa.


      • vihne kirjoitti:

        Room 6:23. Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        Ef 4:7. Mutta kukin meistä on saanut oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa.

        1.Piet 4:10. Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina.

        Ei Jumala anna armolahjoja siksi, että eksyttäisi. Oma koti on hyvä, mutta takaovi pitäisi jättää raolleen. Siitä kertoo Jeesuksen keskustelu Sykarin kaivolla.

        armolahjatonta kristittyä ei voi olla olemassa.


      • moro vaan
        vihne kirjoitti:

        raamattua vastaan kiukutella olkaa hyvä!

        Vitsik kertovat ihmisistä, jotka luulevat olevansa Napoleon.
        Nyt siis sinä esiinnyt Raamattuna?!


      • moro vaan kirjoitti:

        Vitsik kertovat ihmisistä, jotka luulevat olevansa Napoleon.
        Nyt siis sinä esiinnyt Raamattuna?!

        kopioin raamatun kohtia ihan suoraan, ole hyvä ja tarkista.


      • kopioinnissa!
        vihne kirjoitti:

        kopioin raamatun kohtia ihan suoraan, ole hyvä ja tarkista.

        Älä kuitenkaan koko Raamattua kopioi ;-)

        Tai jos sinä kopsaat koko Johanneksen evankeliumin ja joku toinen
        perään Luukkaan,,, ei se kuitenkaan mitään keskustelua ole ?


      • kopioinnissa! kirjoitti:

        Älä kuitenkaan koko Raamattua kopioi ;-)

        Tai jos sinä kopsaat koko Johanneksen evankeliumin ja joku toinen
        perään Luukkaan,,, ei se kuitenkaan mitään keskustelua ole ?

        kattua, jotta kopsaukset liittys jotenkin käsillä olevaan asiaan. Saa täydentää.


      • sylkeminen
        sylettää kirjoitti:

        sun juttus ovat yleensä typeriä ja täyttä huuhaata.
        arvioi mieluummin itteäs kuin edesmenneitä ihmisiä, joiden elämästä sinulla ei ole mitään kommentoitavaa.

        Sun juttus on luotaan työntävän ilkeä. Ilmeisesti et pysty parempaan. Voisit näet muiden arvioimisen sijaan mennä itseesi. Mutta se lienee liikaa vaadittu kaltaiseltasi muiden sylkijältä. Kuvitteletko ilkeilyinesi olevasi älykäs? Heh.


      • tahtoo ,
        sylettää kirjoitti:

        sun juttus ovat yleensä typeriä ja täyttä huuhaata.
        arvioi mieluummin itteäs kuin edesmenneitä ihmisiä, joiden elämästä sinulla ei ole mitään kommentoitavaa.

        ELI VOISI puhua oikein , eikä väärin .


      • A. kyssäri
        teu kirjoitti:

        Hän oli sellainen puhuja (saarnaaja ) että kun seurat oli hän kerkisi vain 25 min
        saarnata ja sali oli sekaisin , jos tiedät mitä tarkoitan . Se oli siinä huono puoli
        että toiset alkoivat myös kilpailla samasta . Näin ei voinut jatkua ja Svantte
        haki itsensä VL. piiriin , jossa ei nopeat liikutukset olleet mikään este .

        Kun tuli suuret tiukennukset , -60 luvun puolivälin jäleen , joutui hänkin lähtemään , Siinä -67 paikkeilla hän tuli Helsinkin rukoushuoneelle , kyllä siinä
        oli monennäköistä , mutta muitini mukaan ei hän enää pyrkinut saarnaamaan .
        Liikutukset ? ei niitä sinänsä voi tehdä , ne tulee ja on tarpeen mukaan .

        tämä nyt on kerrottu yksinkertaiseti ja yksinkertainen veikko.

        Sotket varmaan hänet Aulis Zidbeckiin?? Pitäisi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia!!


      • ah ja voi
        vihne kirjoitti:

        olisi hyvä olla omakohtainen, ettei olisi toisilta opittua. Monesti puhutaan ihmisopeista ja pelkään, että näistä vanhojen sanomisista tulee sellaisia, jos niitä ei koskaan tarkisteta.

        Muistan parikymppisenä poikasena kun asuin helluntaialisen kaverin kanssa samassa kämpässä, hän sanoi minulle, "te uskotte ihmisoppeihin". Nyt jo tiedän että joiltakin osin hän olikin täysin oikeassa. Vajaa 40 vuotta myöhemmin tapasin hänet eräällä kurssilla. Me olimme tavatessamme rakkaat veljet, uskossa Herraan Jeesukseen, niin minä kuin hänkin. Jeesus oli saanut muuttaa kummankin meistä, omalla tahollamme.


      • armorikas
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät karismaattisuutta näe hyvänä. Toisille se on se ainoa oikea.
        Outoa kyllä, karismaattisia ilmiöitä ihailee sellaisetkin, jotka
        muuten ovat hyvin perilestadiolaisen lainvanhurskauden ja jäykän julistuskristillisyyden kannalta. Siinä ei karismaattisuutta ole tippaakaan.

        Näen asian niin, että missä sanan kristillisyys ei ole päässyt ymmärrykseen asti, on tällainen ristiriitaisuuskin mahdollista. Haikaillaan näitä sensaatioita.

        Ei lest alkuheräys kovinkaan karismaattista ollut. Oli joitakin ilmiöitä, mutta ennen kaikkea julistus tähtäsi synnintuntoon, nöyryyden lisäämiseen ja ulkonaisen
        parannuksen jatkuvaan kehittämiseen.

        Siinä mielessä Nokian urheiluhallista poistuva tai johonkin helluntailaisten
        temppelissä alttarilla kaatumaan päässyt olisi Laestadiuksen mielestä ollut vielä samalla tilalla kuin ne kuuluisat "ämmät", jotka Zachris Grapen saarnan aikana
        itkivät kiulullisen kyyneleitä, mutta menivät sydän muuttumatta kotiinsa.

        Siellä, missä sanan kautta pyritään ihmisen mielen ja sydämen murtumiseen ja muuttumiseen, karismaattiset sensaatiot ovat lieve-ilmiöitä.
        Meidän aikanamme nämä tulevat korostumaan, syynä lienee kylmä ja teknistynyt aikamme. En voi uskoa, että se kykenee korvaamaan sanan kristillisyyttä.
        Jos evankeliumi sinänsä ei saa kansaa kokoon, ihmeet ja leivän ja kalan jakaminen ei muuta mitään.
        Mutta, kenttä on kirjava, monenlaista sieltä löytyy.

        Itsekin monia ihmeitä kokeneena lestadiolaisena tiedän, että Jumalan ihmisen elämä on arjen pieniä ihmeitä täynnä.

        Toinen kysymys on sitten tämä "Ihmeiden" tavoittelu ihmiskonsteilla erilaisissa ihmiskunniaa tavoittelevissa seurakunnissa. Psyykeä on helppo manipulointi konstien avulla, vaikuttamalla ihmisen psyykeen keinotekoisesti harhaisia aistinmuksia.

        Ihmisen mieli pystyy varmasti näkemään tietyissä oloissa vaikka lähteen autiomaassa. Paikat alkavat liikkumaan ja erilaisia ääniä kuuluu kun on psyykkisesti heikko, manipulointiin alistunut henkilö näkee ja kuulee olemattomia.

        Lauantaina kuulin karmean tapahtuman, Seppo Jokinen kertoi.

        Joku henkilö oli mennyt papin luokse jonkun ongelmansa kanssa. Pappi "näki" että naiselle oli tehty abostti joskun nuorena, nyt tämä "synti" olisi pitänyt tunnustaa tälle papille. Enhän minä sellaista voi tunnustaa, jota ei ole koskaan tapahtunut, sanoi nainen.

        Pappi intti kolmeen kertaan: Minä näen että sinulle on tehty abortti nuorena.
        Ei ole sanoi nainen. Suuttuneena pappi julisti naisen siitä paikasta saatanan haltuun. Hän sairastui vakavasti mieletään joutui mielisairaalaan ja elää tänäkin päivänä vahvojen psyyken lääkkeiden avulla. Seppoon hän sai luottamuksen, mutta ei ole parantunut.

        Tämä Sepon puheenvuoro johtui erään kuuntelijan kysymyksestä: Miksi nykyiset psyyken puolen ammattiauttajat puhuvat usein uskosta sairautena.

        Moni "usko" onkin sisällöltään todellisuudessa täynnä vahvaa mielisairautta, valitettavasti! Kyllä sellaisia kolpötöörejä on, ettei yhdenkään syntisen auttaisi virtsatakaan heidän suuntaansa.

        Muun muassa Esa T. on yksi pahoin sairaan hengellisyyden edustaja täällä.
        Miehellä ei ole minkäänllaista kosketusta ihmisen elämään ja todellisuuteen,
        hän elää täydellisessä narsistin harhassa, kaikkivoipaisuudessaan.
        Kuinka joku elävä ihminen voi olla noin harhainen?

        Toki paljon professoreidenkin luentoja kuunnelleena tiedän että on sellaisiakin raukkoja joiden pitää villellä itseään, jotta voi vuotavasta verestä päätellä olevansa olemassa. Kamalia ovat nuo vakavat mielen alueen sairaudet!!

        Äkkiä suihku toisaalle! :-)))


      • esikoinen,
        Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät karismaattisuutta näe hyvänä. Toisille se on se ainoa oikea.
        Outoa kyllä, karismaattisia ilmiöitä ihailee sellaisetkin, jotka
        muuten ovat hyvin perilestadiolaisen lainvanhurskauden ja jäykän julistuskristillisyyden kannalta. Siinä ei karismaattisuutta ole tippaakaan.

        Näen asian niin, että missä sanan kristillisyys ei ole päässyt ymmärrykseen asti, on tällainen ristiriitaisuuskin mahdollista. Haikaillaan näitä sensaatioita.

        Ei lest alkuheräys kovinkaan karismaattista ollut. Oli joitakin ilmiöitä, mutta ennen kaikkea julistus tähtäsi synnintuntoon, nöyryyden lisäämiseen ja ulkonaisen
        parannuksen jatkuvaan kehittämiseen.

        Siinä mielessä Nokian urheiluhallista poistuva tai johonkin helluntailaisten
        temppelissä alttarilla kaatumaan päässyt olisi Laestadiuksen mielestä ollut vielä samalla tilalla kuin ne kuuluisat "ämmät", jotka Zachris Grapen saarnan aikana
        itkivät kiulullisen kyyneleitä, mutta menivät sydän muuttumatta kotiinsa.

        Siellä, missä sanan kautta pyritään ihmisen mielen ja sydämen murtumiseen ja muuttumiseen, karismaattiset sensaatiot ovat lieve-ilmiöitä.
        Meidän aikanamme nämä tulevat korostumaan, syynä lienee kylmä ja teknistynyt aikamme. En voi uskoa, että se kykenee korvaamaan sanan kristillisyyttä.
        Jos evankeliumi sinänsä ei saa kansaa kokoon, ihmeet ja leivän ja kalan jakaminen ei muuta mitään.
        Mutta, kenttä on kirjava, monenlaista sieltä löytyy.

        Olen kokolailla samaa mieltä kirjoituksestasi ! Sekä sanon myös , että meidän aikana ne korostuvat , johtuen mikä mistäkin . Aivan , jos EVAKELIUMIN kokoon
        saanti kansaa kokon , ei sitä tee ihmeetkään .

        Tuosta Leivän ja Kalan jakamisesta , mitä luulet ? miksi oli viisi leipää , kaksi kalaa ? Se oli harkittu määrä , pojalla oli ne .
        Siksi , kun opetuslapsia oli 12. leipiä 5 ne taitettiin ja niitä tuli 10. kaksi kalaa ,
        ja kun jakolaitettiin käyntiin , aina kun murrettiin leipää se kasvoi takaisin siihen asti mistä oli aloitettu , samoin kalat .


      • esikoinen,
        A. kyssäri kirjoitti:

        Sotket varmaan hänet Aulis Zidbeckiin?? Pitäisi ensin tutkia ja sitten vasta hutkia!!

        Tutkimisen tarvettä ,. en tuntenut aulis Zidbekkiä mutta SW. mitähän jos lukisit
        tieto viestin uusiks.


      • ah ja voi
        esikoinen, kirjoitti:

        Tutkimisen tarvettä ,. en tuntenut aulis Zidbekkiä mutta SW. mitähän jos lukisit
        tieto viestin uusiks.

        Tuota en ktllä usko.

        Ailis Zidbeck sen sijaan "loikkasi" esikoisista vanhoillisiin.
        Sen olisin tiennyt sanomattakin ettet sinä ole häntä tuntenut.


      • Sullon hyvä
        esikoinen, kirjoitti:

        Olen kokolailla samaa mieltä kirjoituksestasi ! Sekä sanon myös , että meidän aikana ne korostuvat , johtuen mikä mistäkin . Aivan , jos EVAKELIUMIN kokoon
        saanti kansaa kokon , ei sitä tee ihmeetkään .

        Tuosta Leivän ja Kalan jakamisesta , mitä luulet ? miksi oli viisi leipää , kaksi kalaa ? Se oli harkittu määrä , pojalla oli ne .
        Siksi , kun opetuslapsia oli 12. leipiä 5 ne taitettiin ja niitä tuli 10. kaksi kalaa ,
        ja kun jakolaitettiin käyntiin , aina kun murrettiin leipää se kasvoi takaisin siihen asti mistä oli aloitettu , samoin kalat .

        mielikuvitus. Minkähänlainen Raamattu millä olisi jos sinä olisit saanut sen kirjoitettavaksesi. En usko että yksikään ihminen saisi siitä selvää.


      • teu
        teu kirjoitti:

        Hän oli sellainen puhuja (saarnaaja ) että kun seurat oli hän kerkisi vain 25 min
        saarnata ja sali oli sekaisin , jos tiedät mitä tarkoitan . Se oli siinä huono puoli
        että toiset alkoivat myös kilpailla samasta . Näin ei voinut jatkua ja Svantte
        haki itsensä VL. piiriin , jossa ei nopeat liikutukset olleet mikään este .

        Kun tuli suuret tiukennukset , -60 luvun puolivälin jäleen , joutui hänkin lähtemään , Siinä -67 paikkeilla hän tuli Helsinkin rukoushuoneelle , kyllä siinä
        oli monennäköistä , mutta muitini mukaan ei hän enää pyrkinut saarnaamaan .
        Liikutukset ? ei niitä sinänsä voi tehdä , ne tulee ja on tarpeen mukaan .

        tämä nyt on kerrottu yksinkertaiseti ja yksinkertainen veikko.

        Siellä se on mainittu , en nyt käyvuosien kimppuun , mutta kai se heti sodän jälkeen
        meni ja oli 15-16 v.


      • ah ja voi
        teu kirjoitti:

        Siellä se on mainittu , en nyt käyvuosien kimppuun , mutta kai se heti sodän jälkeen
        meni ja oli 15-16 v.

        Tämän tiedon paikkansapitävyyttä epäilin. Minulla ei ole tällaista tietoa, onko jollakin muulla?


      • 1Saara
        omia havaintoja kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti virheellistä tietoa: Ei Niilo Ylivainio (yleensä) koskenut ihmisiin, vaan pani kätensä vain lähelle - ja silti ihmiset kaatuivat, olivat kuin "pumpulissa", kuten kuulin jonkun sanovan. Jotkut kaatuneet itkivät ja nauroivat samanaikaisesti. Muutamat uskovista tutuistani sanoivat lähtevänsä Ylivainion kokouksiin "kaatumaan", ja utelias olin minäkin: Mistä siinä kaatumisessa oli kysymys?

        Niilo Ylivainio oli sydämellisen tuntuinen helluntalaissaarnaaja, ja kyllä hän minusta aivan Raamatun mukaan puhui. Kuuntelin tarkkaan ja kriittisin korvin hänen puhettaan ja koetin erityisesti kiinnittää huomiota asioihin, joilla tämä saarnaaja pyrki suggestiivisesti johdattelemaan kuulijoita ja vaikuttamaan heihin.

        Ilmeisesti tämä kuunteluasenteeni oli syynä siihen, että kun sitten muiden mukana menin pitkissä jonoissa eteen "kaatumaan", olin ainoa ympärilläni olevista ihmisistä, joka en kaatunut. Ihmisiä lakosi edessäni ja takanani, kun Niilo Ylivainio pani käden heidän otsansa lähelle, kuitenkaan koskettamatta ketään. Sinä lyhyenä hetkenä, kun olin vastakkain Ylivainion kanssa, hän puhui kanssani rakentavia sanoja ja antoi muutaman neuvonkin, mutta ei edes yrittänyt itse kaataa minua.

        Oloni oli aika orpo yksin pystyssä siinä kaikkien kaatujien keskellä. Aloin kuitenkin ajatella, että "kaatuminen" on kristillisyyden kannalta toisarvoista. Kuitenkin sen kokeminen näytti olevan monelle kuin Jumalan kosketus (Ylivainion kosketuksen sijaan) ja vahvistavan heidän uskoaan.

        Kerran kaupungilla sattumoisin kulkiessani joku tuntematon mies tyrkkäsi käteeni pari kasettia, jotka otin kohteliaasti vastaan. Olin yllättynyt, kun huomasin, että ne sisälsivät kauan sitten kuolleen Niilo Ylivainion saarnanauhoituksia hänen kokouksistaan. En ole tullut niitä kasetteja vuosiin kuunnelleeksi, koska esikoisuus on minulle hengellisesti läheisin. Arvostan kuitenkin Ylivainiota sananpalvelijana, joskaan en pidä häntä niin karismaattisena kuin oli maineensa. Ja tuskin hän itsekään pyrki olemaan sellainen, vaan ennen kaikkea Herran palvelija.

        Laitan tähän yhden linkin jossa käsitellään kaatumisia.

        http://www.kristitynfoorumi.fi/kaataa.htm


      • tarkistin asian
        ah ja voi kirjoitti:

        Tämän tiedon paikkansapitävyyttä epäilin. Minulla ei ole tällaista tietoa, onko jollakin muulla?

        Niin han asia kyllä on .


      • esikoinen,
        1Saara kirjoitti:

        Laitan tähän yhden linkin jossa käsitellään kaatumisia.

        http://www.kristitynfoorumi.fi/kaataa.htm

        " He kaatuivat Jumalan voimasta " ei minusta ole Raamautun mukaista .
        Sellainen vaan saattaa olla lisäkokemuksia hakevia hurmahenkiä kaikki tyyni.


      • esikoinen,
        Sullon hyvä kirjoitti:

        mielikuvitus. Minkähänlainen Raamattu millä olisi jos sinä olisit saanut sen kirjoitettavaksesi. En usko että yksikään ihminen saisi siitä selvää.

        Vaikka en yhtään kehukkaan kirjoirus taitoani , olen kuitenkin sitä yrittänyt 3 .v.
        harjoittaa , jos olisit tietoinen mistä lähdin liikkeelle , ihmettelisit edes tätä
        saavutusta.


      • jeesus n
        esikoinen, kirjoitti:

        " He kaatuivat Jumalan voimasta " ei minusta ole Raamautun mukaista .
        Sellainen vaan saattaa olla lisäkokemuksia hakevia hurmahenkiä kaikki tyyni.

        paransi sairaita,,, jos joku peinyt nämä lahjat niin käyttäköön.


      • hhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaalllllllllllmmmmmmmmmme
        jeesus n kirjoitti:

        paransi sairaita,,, jos joku peinyt nämä lahjat niin käyttäköön.

        Helsingin Malmilta Eero Halme.!!! eri tyylinen stara oli Niilo YV.


      • teuta
        hhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaalllllllllllmmmmmmmmmme kirjoitti:

        Helsingin Malmilta Eero Halme.!!! eri tyylinen stara oli Niilo YV.

        Myönnän että olet oikeassa


      • teu
        teutukselle kirjoitti:

        Samoin kävi kerran Jellivaarassa.H.Gustsfsson oli puhunut vain vähän aikaa kun alkoi kaaos.Lappilaiset ym. penkeittäin alkoivat huutamaan ja kiittämään.Hugo lähti saarnastuolista penkki penkiltä kulkemaan keskikäytävää.Ihmiset liikutuksissaan eivät voineet pysyä penkissä vaan Hugo todisti,todisti.Kaikki hyökkivät hänen kaulaansa.Tuli suuri kaaos,lappilaiset vonkuivat,muut samoin.En muista kuka sai tilanteen rauhoittumaan.Minä olin nuori ja vähän pelästynyt.Hugo kuitenkin poistui ulos ja muut jatkoivat anteeksitodistamista.Nyt aikuisena ihmettelen.Rukoushuoneella oli monia saarnamiehiä,kaikki menivät yhden kimppuun.Eikö tässä tule jo kysymykseen ihmispalvonta?Kyllä siinä varmaan oli Pyhä Henki voimakkaasti mukana mut miksi yksi korotettin?Näin oli usein siihen aikaan,taitaa olla vieläkin.ihmettelen suunnattomasti miksi mennään juuri hänen joka saarnaa,kaulaansa.Vapaita saarnamiehiä penkeittäin!r varbiina,myös muita uskovia.Eihän tarvi kuin päänsä kääntää,siinä vieressä yleensä istuu uskossa oleva tuttu kristitty.Huh hellettä!

        Että se saarnaaja joka on ollut vuorossa , olisi todellisuudessa ikään kuin lähempänä Jumalaa / Jeesusta
        koska hänen läheisyyteen haetaan , onhan se varmaan sitä karismaa .


      • teu
        vihne kirjoitti:

        olisi hyvä olla omakohtainen, ettei olisi toisilta opittua. Monesti puhutaan ihmisopeista ja pelkään, että näistä vanhojen sanomisista tulee sellaisia, jos niitä ei koskaan tarkisteta.

        Ei sinullakaan ole enää tarvettä silloin , kun ei enää saa sitäkään rokka lautasellista ,
        Eli jos eksyy tarpeeksi porukoissa , ja ei saa sitäkään jota odottaa, kiitos paljon .


      • ynnärrys hoi
        esikoinen, kirjoitti:

        Vaikka en yhtään kehukkaan kirjoirus taitoani , olen kuitenkin sitä yrittänyt 3 .v.
        harjoittaa , jos olisit tietoinen mistä lähdin liikkeelle , ihmettelisit edes tätä
        saavutusta.

        Vaikka en yhtään kehukkaan kirjoirus taitoani , olen kuitenkin sitä yrittänyt 3 .v.
        harjoittaa , jos olisit tietoinen mistä lähdin liikkeelle , ihmettelisit edes tätä
        saavutusta. esikoinen,30.8.2009 12:00

        Hukkaan on mennyt sekin kolme vuotta yritystä jos tuloksesi on yllä esitetty, esikoinen-teutates-teu, tai mitä nimimerkkiä milloinkin käytät?


      • bobitza
        vihne kirjoitti:

        "liikutukset" myös tehoste?
        Miten niitä tehdään, kyselen tietäviltä?

        Liikutuksia oli tosi paljon kun olin lapsi.Lapinseuroissa ollessani nuorena tyttönä lappilaiset joikuivat ja tekivät kaikenlaisia hyppäyksiä ja juoksuja,olisivat voineet vaikka voittaa mm.ennätyksiä.Nyt se on vähentynyt.Itselläni ei ole kokemuksia,vain läsnä olen ollut.En osaa sanoa ovatko kaatumiset samaa kaliperia.Toki olen niitäkin nähnyt hellareiden kokouksissa.En siltikään pysty kommentoimaan.Eivät ne teeskentelyltäkään vaikuttaneet,how knows?Rukoilemiseen vastaan et mielestäni kaikki asennot käyvät.Ylistys ja kiittäminen laittavat minut tanssimaan ja pomppimaan,yksin kotona ollessani.Siis,mielestäni ei mikään ole pahaa kun se lähtee Pyhän Hengen Voimasta ja kun sille ei voi mitään itse tehdä.Seuroissakin tekisi joskus mieli huutaa tai taputtaa mut ei se taida olla soveliasta,tärähtäneenä ehkä pitäisivät?lämmöllä peppiina


      • bobitza
        sylettää kirjoitti:

        sun juttus ovat yleensä typeriä ja täyttä huuhaata.
        arvioi mieluummin itteäs kuin edesmenneitä ihmisiä, joiden elämästä sinulla ei ole mitään kommentoitavaa.

        Miksi ihmeessä?Tämä on meidän nuoruuden-lapsuuden kokemuksia.Miksi niitä ei voi esille tuoda?Ajattelen päinvastoin,se on kaikille hyvä tietää ,nuorillekkin,millaista joskus on ollut.Eivät nuoret tyhmiä ole.Ehkä se valaissee heille jotakin hyvää koska se on totta ja myös positiivistakin kun vertaa ?esim.jäykkyyteen.Sitäpaitsi hänellä on varmasti tietoa enempi kuin minulla.Lopettakaa jo arvosteleminen,eikös tämän pitäisi olla rakkauden hengessä oleva keskustelupalsta?HÄH?Minun puolestani,jos et kestä mitään,pitäisi sinun etsiä jospa omassa asenteessa löytyisi jotain outoa?En moittiakkaan haluaisi,se on häijyä mut nyt oli pakko!Anteeksi kiivauteni ja suorasukaisuuteni,väsyttää täällä olevien joidenkin niuhotus,rakkautta silti vaikka vähän ulkokullaisesti,peppiina ps.ehkä jo kohta se tulee sydämestä asti!Uskon niin!


      • vilpertti
        armorikas kirjoitti:

        Itsekin monia ihmeitä kokeneena lestadiolaisena tiedän, että Jumalan ihmisen elämä on arjen pieniä ihmeitä täynnä.

        Toinen kysymys on sitten tämä "Ihmeiden" tavoittelu ihmiskonsteilla erilaisissa ihmiskunniaa tavoittelevissa seurakunnissa. Psyykeä on helppo manipulointi konstien avulla, vaikuttamalla ihmisen psyykeen keinotekoisesti harhaisia aistinmuksia.

        Ihmisen mieli pystyy varmasti näkemään tietyissä oloissa vaikka lähteen autiomaassa. Paikat alkavat liikkumaan ja erilaisia ääniä kuuluu kun on psyykkisesti heikko, manipulointiin alistunut henkilö näkee ja kuulee olemattomia.

        Lauantaina kuulin karmean tapahtuman, Seppo Jokinen kertoi.

        Joku henkilö oli mennyt papin luokse jonkun ongelmansa kanssa. Pappi "näki" että naiselle oli tehty abostti joskun nuorena, nyt tämä "synti" olisi pitänyt tunnustaa tälle papille. Enhän minä sellaista voi tunnustaa, jota ei ole koskaan tapahtunut, sanoi nainen.

        Pappi intti kolmeen kertaan: Minä näen että sinulle on tehty abortti nuorena.
        Ei ole sanoi nainen. Suuttuneena pappi julisti naisen siitä paikasta saatanan haltuun. Hän sairastui vakavasti mieletään joutui mielisairaalaan ja elää tänäkin päivänä vahvojen psyyken lääkkeiden avulla. Seppoon hän sai luottamuksen, mutta ei ole parantunut.

        Tämä Sepon puheenvuoro johtui erään kuuntelijan kysymyksestä: Miksi nykyiset psyyken puolen ammattiauttajat puhuvat usein uskosta sairautena.

        Moni "usko" onkin sisällöltään todellisuudessa täynnä vahvaa mielisairautta, valitettavasti! Kyllä sellaisia kolpötöörejä on, ettei yhdenkään syntisen auttaisi virtsatakaan heidän suuntaansa.

        Muun muassa Esa T. on yksi pahoin sairaan hengellisyyden edustaja täällä.
        Miehellä ei ole minkäänllaista kosketusta ihmisen elämään ja todellisuuteen,
        hän elää täydellisessä narsistin harhassa, kaikkivoipaisuudessaan.
        Kuinka joku elävä ihminen voi olla noin harhainen?

        Toki paljon professoreidenkin luentoja kuunnelleena tiedän että on sellaisiakin raukkoja joiden pitää villellä itseään, jotta voi vuotavasta verestä päätellä olevansa olemassa. Kamalia ovat nuo vakavat mielen alueen sairaudet!!

        Äkkiä suihku toisaalle! :-)))

        veljeni.Eivät kaikki ns.ihmeet ole Kristuksesta.Pappejakin on kyllä laidasta laitaan,onneksi en vielä ole tuommoista tavannut.Myös psyyken puolelta löytyy hyviä ja kannustavia ihmisiä,minulla on ainakin eräs tuttu psykiatri joka uskoo Jeesukseen ja on minua siinä auttamassa,tämä on sitä tervettä meininkiä jossa kunnioitetaan ennenkaikkea ihmistä,Jeesukseen Kristukseen otetaan vakava asenne vaikkei ehkä itse ihan henk.koht. vielä ole omakoht.kokenut.LÄMMÖLLÄ peppiina ps. tämä on ihan oma kokemukseni hengellisyys psyyke,myös arjen hyvyyksiä saanut Taivaan Isältä Pojassaan ,Pyhän Hengen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      147
      2096
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      84
      2055
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      62
      1492
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      82
      1305
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      9
      1138
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      970
    7. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      63
      945
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      914
    9. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      48
      871
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      810
    Aihe