Aborttikeskustelua

Prolife

Miksi abortti on mielestänne hyväksyttävää/tuomittavaa?

Itse olen ehdottoman jyrkkä abortin vastustaja kaikissa kuviteltavissa tilanteissa. Perustelen kantaani mm. sillä, että abortin salliminen on useissa yhteiskunnissa johtanut pakkoaborttien lisääntymiseen. Esimerkiksi ateistisen Pohjois-Korean keskitysleireillä pakkoabortit ovat hyvin yleisiä. Useinkaan ei riitä se, että tappaminen vain sallitaan, vaan monesti tappamista aletaan myös suosia ja siihen pakottaa.

Abortti myös murentaa sen sallivan valtion kristillistä arvopohjaa. Jokainen ihminen on arvokas ja saanut Jumalalta lahjaksi ainutkertaisen elämän, ei sitä saa toinen ihminen pois ottaa.

72

495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisi abortin puolesta niin nyt ainakin olen.
      "Abortti myös murentaa sen sallivan valtion kristillistä arvopohjaa."

Lauseesi antaa abortille entistä tärkeämmän tehtävän :D

• päässyt

tutkimaan Pohjois-Korean tilannetta. Miten se onnistui?

• ...ehkäisyä vastaan? Hieno homma. Otaksun myös, että olet ottanut itsellesi sijoitusvanhemmuuden tärkeän tehtävän hoitaaksesi ja hoidat lapsia, joiden vanhemmat eivät siihen kykene?

Oletko tutustunut yhdenkään narkkari/alkoholistin pakkohuostaanotetun lapsen elämään? Ai niin, pääasia oli , että ei abortteja tehdä missään tapauksessa.

Jännittävänä yksityiskohtana voisin vielä mainita, että nämä aborttikeskustelut on täällä pyörineet aikoinaan, voit tutustua vanhoihin keskusteluihin. Kiitos.

• "Itse olen ehdottoman jyrkkä abortin vastustaja kaikissa kuviteltavissa tilanteissa."

Raiskattu tyttö odotti kaksosia isäpuolelleen
      Kirkko julisti 9-vuotiaan pannaan
      Maanantai 9.3.2009 klo 13.07 (päivitetty 9.3.2009 klo 13.52)

Brasilian katolinen kirkko julisti abortin tehneen pikkutytön ja lääkärit pannaan.

Yhdeksänvuotiaan brasilialaisen pikkutytön kohtalo on herättänyt voimakkaita tunteita eri puolilla maailmaa.

Tytön havaittiin olevan neljännellä kuulla raskaana ja odottavan kaksosia viime viikolla, kun tämä joutui kääntymään lääkärin puoleen voimakkaiden vatsakipujen takia.

Tyttö oli tullut raskaaksi jouduttuaan usean vuoden ajan 23-vuotiaan isäpuolensa raiskaamaksi. Lehtitietojen mukaan isäpuoli olisi alkanut käyttää tyttöä hyväkseen, kun tämä oli vasta kuusivuotias.

Lääkärit päättivät tehdä tytölle abortin saman tien. Katolisessa Brasiliassa abortti on sallittu raiskaustapauksissa tai jos äidin terveys on uhattuna. Lääkärien mukaan tyttö ei olisi selvinnyt elossa raskaudesta.

Isäpuoli tervetullut kirkkoon

Katolinen kirkko ei kuitenkaan hyväksynyt lääkäreiden toimintaa. Arkkipiispa José Cardoson Sobrinhon mukaan Jumalan lait olivat ihmisten laatimien lakien yläpuolella. Arkkipiispa julistikin tytön ja abortin tehneet lääkärit pannaan.

Isäpuolta ei kuitenkaan julistettu pannaan, vaan hän on edelleen tervetullut kirkkoon, jos hän vain suostuu ripittäytymään.

Katolisen kirkon toiminta suututti brasilialaiset ja maan presidentin Luiz Inacio Lula da Silvan, joka on puolustanut tyttöä ja sanonut lääkäreiden tehneen sen mitä piti tytön hengen pelastamiseksi.

Arkkipiispan mukaan isäpuoli on todennäköisesti syyllistynyt kauheaan rikokseen, mutta viattoman elämän lopettaminen oli pahempi rikos.

Vatikaani tukee

Viikonloppuna Brasilian kirkko sai kaiken lisäksi tuekseen Vatikaanin. Kardinaali Battista Ren mukaan kaksosilla oli oikeus elää.

- Tämä on erittäin surullinen tapaus, mutta todellinen ongelma on se, että kaksoset olivat täysin viattomia ihmisiä, joilla oli oikeus elää eikä heitä olisi pitänyt eliminoida, Battista Re sanoi italialaiselle La Stampa -lehdelle.

Paavi Benediktus ei ole vielä ottanut kantaa aborttiasiaan. Pakenemassa ollut isäpuoli on nyt pidätetty ja vangittu. Hänen epäillään myös käyttäneen seksuaalisesti hyväkseen yhdeksänvuotiaan 14-vuotiasta vammaista siskoa.

• Ja nyt Raivo-kahvia.....otatko A9 myös? Tuollainen uskon nimissä tehtävä idioottimaisuus saa nyt ohimosuonet pullistumaan....keitän niiiin vahvaa kahvia, että pullistuu myös aortta.... voi%%¤¤#"##¤%&&&&%¤#"#"#¤%%&&%¤!!!!!!!!

• Tarkastaja.X kirjoitti:

Ja nyt Raivo-kahvia.....otatko A9 myös? Tuollainen uskon nimissä tehtävä idioottimaisuus saa nyt ohimosuonet pullistumaan....keitän niiiin vahvaa kahvia, että pullistuu myös aortta.... voi%%¤¤#"##¤%&&&&%¤#"#"#¤%%&&%¤!!!!!!!!

Raivo-kahvin paikka. Kirkolle ei merkinnyt mitään edes se, että todennäköisesti lapsi olisi kuollut joka tapauksessa raskauteen ja nuo kaksoset myös.

• Aatami9 kirjoitti:

Raivo-kahvin paikka. Kirkolle ei merkinnyt mitään edes se, että todennäköisesti lapsi olisi kuollut joka tapauksessa raskauteen ja nuo kaksoset myös.

....kirkolle ilo! Tuo on niin järjetöntä...tehdään lapsia..että heitä voi sitten raiskata ja tappaa...ei voi mennä jakeluun.

Sikiö on pyhä ja sitä pitää suojella...kunnes syntyy...sitten voikin tehdä mitä vaan.
        Kirkko siunaa ja antaa anteeksi, teki mitä vain....paitsi aborttia... :-/

• Tristar

perustella käsityksiään kuvitteellisen kaikkivoivan jumalhahmon hypoteettisella tahdolla. Hmmh.

Jos ajattelet loogisesti, huomaat että raskauden keskeytys on sallittu ja normaali toimenpide lähes kaikkialla sivistyneessä maailmassa, ja nuo mainitsemasi pakkoabortit ovat...noh, eivät laajamittainen ongelma. Mitä tämä siis kertoo esittämästäsi hypoteesista? Se kertoo sen että se on väärä. Abortin salliminen ei johda siihen pakottamiseen. Johtaneeko homoavioliittojen salliminen ihmisten pakottamiseen omaa suuntaustaan tai tahtoaan vastakkaisiin suhteisiin? Mitä luulet?

Itse olen hyvin tiukasti pro-choice, jos halaut tuota termistöä käyttää. Rajatakseni selvyyden vuoksi, minusta raskauden keskeytys on normaali terveydenhuollollinen toimenpide joka tulee suorittaa aina kun potilas itse sitä toivoo, eikä häntä kukaan siihen painosta tai pakota, ja kun raskaus on kestänyt alle 12 viikkoa. Toisin sanoen, kannatan nykyistä aborttilakia kaikessa paitsi yhdessä kohdassa; abortin syyn merkitsemisessä. Ei ole mitään järkeä siinä että nainen joutuu satuilemaan elämäntilanteestaan ja syistään siihen ettei halua raskautta jatkaa, kun abortin todellinen syy on vain se ettei raskautta haluta jatkaa. Lain päivittäminen siltä osin on mielestäni aiheellista.

Tämä keskustelu tosiaan on käyty jo monta kertaa, mutta toisaalta, niin on moni muukin. Tästä aiheesta minä olen valmis vääntämään ratakiskoa aina.

• tosiaankin

olemassa, että täytyy kertoa miksi haluaa abortin? Mitä järkeä siinä on ja mihin se muka vaikuttaa? Tekevätkö ne jotain tilastoa aborttien syistä?

• Neiti Etsivä
        tosiaankin kirjoitti:

olemassa, että täytyy kertoa miksi haluaa abortin? Mitä järkeä siinä on ja mihin se muka vaikuttaa? Tekevätkö ne jotain tilastoa aborttien syistä?

Suomessa ei todellakaan ole vapaata aborttioikeutta, vaan äidin on keksittävä tarpeeksi hyvä syy saadakseen abortin, pelkkä "minä tahdon abortin" ei riitä. Niinpä on runoiltava "sosiaalinen syy" abortilleen.

• Tristar
        tosiaankin kirjoitti:

Sanoo että nainen voi halutessaan anoa aborttilupaa -viranomainen päättää saako sen vai ei, ja sen saamiseksi on oltava painava syy. Näin kirjaimellisesti. Käytännössä laki on muodollisuus, abortin saa jos sellaisen haluaa, mutta syitä on aina satuiltava. Minusta se on alentavaa (ei tosin henkilökohtaista kokemusta tässä, täytyy sanoa), aivan kuin nainen ei itse olisikaan päätösvaltainen raskautensa suhteen vaan lääkäri tai viranomainen. Omituista. Lääkäri voi myös kieltäytyä kirjoittamasta lähetettä keskeytykseen, mutta hänen on tuolloin ohjattava potilas toiselle lääkärille.

Lain hyväksymiä syitä aborttiin ovat ikä (yli tietyn tai alle tietyn) entinen lapsiluku, sikiöllä todettu (vakava) kehityshäiriö, raskauden alkaminen raiskauksen tms seurauksena (mutta vain jos siitä on tehty rikosilmoitus, muuten tuo syy ei kelpaa vaikka kuinka totta olisi, repikää siitä) tai muu painava sosiaalinen syy. (jotkut tulkitsevat tuon sosiaalisen syyn rahattomuudeksi, kodittomuudeksi tai mitänytikinä, minusta painava sosiaalinen syy on jo se että ei halua lasta) eli tuo sosiaalinen syy on se porsaanreikä jota nyt käytetään. Se kun on täysin tulkittavissa. Mutta syyt pitää selvittää, lain mukaan myös sikiön toista alkuunsaattajaa on tarvittaessa kuultava asiassa (missä tarkoituksessa?) ja sosiaalitoimikin sotketaan jotenkin kuvaan mukaan. Jospa löytäisin lain jostain, odotas...

Wiki kertoo meille taas pajon asioita:

"Suomessa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole vapaa. Raskaana oleva voi pyytää raskauden keskeytystä. Raskauden keskeytyksestä päättää viranomainen. Raskaudenkeskeytykseen tarvitaan tapauksesta riippuen joko yhden tai kahden lääkärin lähete tai terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lausunto, ja raskaudenkeskeytyksen saa suorittaa vain luvan saanut sairaala.

Ennen 12. raskausviikkoa raskaus voidaan keskeyttää, jos lapsen synnyttäminen ja hoito olisi kohtuuton rasitus, lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta, äiti on yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, naisella on jo neljä lasta tai lapsen epäillään olevan vammainen. Myöhempään raskaudenkeskeytykseen tarvitaan aina terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämä lupa, joka voidaan myöntää äidin nuoren iän, lapsen vakavan vamman tai muiden painavien syiden perusteella. Viimeinen takaraja on 20. raskausviikko, lapsen vamman kohdalla 24.

Lain 7§:n mukaan ennen raskauden keskeyttämistä koskevan päätöksen tekoa on tarpeen vaatiessa varattava odotettavan lapsen vanhemmille tilaisuus esittää käsityksensä asiassa. Lisäksi jos raskaus ollaan keskeyttämässä siksi, että lapsen synnyttäminen ja hoito olisi huomattava rasitus, on tarvittaessa pyydettävä esimerkiksi sosiaaliviranomaisen tai kätilön selvitys naisen ja hänen perheensä elämänolosuhteista."

Etenkin tuo viimeinen pari riviä hiertää minua vallan helvetisti. Lakia kirjaimellisesti tulkittaessa naisen oma tahto on toissijainen, ja tuo on kohta joka kaipaa muutosta. Käytännössä toki tilanne on eri.

koko sivu:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti

• slippery slope-argumentti ei oikein toimi tosiaan. Pelotellaan sillä, että jos se on laillista, niin seuraavaksi siitä tehdäänkin jo melkein pakollista. Pohjois-Korea on mystikoille eli taikauskoisille mantra, jota hoetaan, kun argumentit loppuvat.

En muuten usko, että kovinkaan moni nainen lähtee tekemään aborttia heppoisin perustein. Se on vaikea henkilökohtainen ratkaisu, josta jää psykologisia arpia. Asialla jeebustelu ei kuitenkaan auta. Perusteista sen verran, että itse en koskaan voisi kuvitella suosittelevani aborttia kenellekään lapsen vammaisuuden perusteella, mutta olen silti valmis puolustamaan sitäkin oikeutta henkeen ja vereen. Siinä on kysymys naisen itsemääräämisoikeudesta.

• Kössönöm
        Tristar kirjoitti:

Sanoo että nainen voi halutessaan anoa aborttilupaa -viranomainen päättää saako sen vai ei, ja sen saamiseksi on oltava painava syy. Näin kirjaimellisesti. Käytännössä laki on muodollisuus, abortin saa jos sellaisen haluaa, mutta syitä on aina satuiltava. Minusta se on alentavaa (ei tosin henkilökohtaista kokemusta tässä, täytyy sanoa), aivan kuin nainen ei itse olisikaan päätösvaltainen raskautensa suhteen vaan lääkäri tai viranomainen. Omituista. Lääkäri voi myös kieltäytyä kirjoittamasta lähetettä keskeytykseen, mutta hänen on tuolloin ohjattava potilas toiselle lääkärille.

Lain hyväksymiä syitä aborttiin ovat ikä (yli tietyn tai alle tietyn) entinen lapsiluku, sikiöllä todettu (vakava) kehityshäiriö, raskauden alkaminen raiskauksen tms seurauksena (mutta vain jos siitä on tehty rikosilmoitus, muuten tuo syy ei kelpaa vaikka kuinka totta olisi, repikää siitä) tai muu painava sosiaalinen syy. (jotkut tulkitsevat tuon sosiaalisen syyn rahattomuudeksi, kodittomuudeksi tai mitänytikinä, minusta painava sosiaalinen syy on jo se että ei halua lasta) eli tuo sosiaalinen syy on se porsaanreikä jota nyt käytetään. Se kun on täysin tulkittavissa. Mutta syyt pitää selvittää, lain mukaan myös sikiön toista alkuunsaattajaa on tarvittaessa kuultava asiassa (missä tarkoituksessa?) ja sosiaalitoimikin sotketaan jotenkin kuvaan mukaan. Jospa löytäisin lain jostain, odotas...

Wiki kertoo meille taas pajon asioita:

"Suomessa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole vapaa. Raskaana oleva voi pyytää raskauden keskeytystä. Raskauden keskeytyksestä päättää viranomainen. Raskaudenkeskeytykseen tarvitaan tapauksesta riippuen joko yhden tai kahden lääkärin lähete tai terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lausunto, ja raskaudenkeskeytyksen saa suorittaa vain luvan saanut sairaala.

Ennen 12. raskausviikkoa raskaus voidaan keskeyttää, jos lapsen synnyttäminen ja hoito olisi kohtuuton rasitus, lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta, äiti on yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, naisella on jo neljä lasta tai lapsen epäillään olevan vammainen. Myöhempään raskaudenkeskeytykseen tarvitaan aina terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämä lupa, joka voidaan myöntää äidin nuoren iän, lapsen vakavan vamman tai muiden painavien syiden perusteella. Viimeinen takaraja on 20. raskausviikko, lapsen vamman kohdalla 24.

Lain 7§:n mukaan ennen raskauden keskeyttämistä koskevan päätöksen tekoa on tarpeen vaatiessa varattava odotettavan lapsen vanhemmille tilaisuus esittää käsityksensä asiassa. Lisäksi jos raskaus ollaan keskeyttämässä siksi, että lapsen synnyttäminen ja hoito olisi huomattava rasitus, on tarvittaessa pyydettävä esimerkiksi sosiaaliviranomaisen tai kätilön selvitys naisen ja hänen perheensä elämänolosuhteista."

Etenkin tuo viimeinen pari riviä hiertää minua vallan helvetisti. Lakia kirjaimellisesti tulkittaessa naisen oma tahto on toissijainen, ja tuo on kohta joka kaipaa muutosta. Käytännössä toki tilanne on eri.

koko sivu:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti

omituinen laki. Täysin ristiriitainen.

Lapsiluku siis tuon mukaan voi olla syy aborttiin, mutta ei raiskaus, jos ei ole uskaltanut, tai häpeän vuoksi tehnyt rikosilmoitusta.

Mutta kun sitten otetaan huomioon tuossa raiskausjutussa se, että raiskaaja saattaa olla oma puoliso, tai esimerkiksi joku tuntematon, jota ei saada kiinni, tai jos tutkimuksessa lääkäri on sitä mieltä, ettei näyttöä raiskauksesta ole (kuten ei aina olekaan, jos uhri ei vastustele henkensä menettämisen pelossa) ja syyttäjä jättää syyttämättä. Ja kuinka monennella raskausviikolla siinä tapauksessa jo mahdetaankaan olla?

Ja miksi siittäjää tuossa tapauksessa pitäisi kuulla? Ei hän sitä lasta joudu synnyttämään.

Ja kun vielä kieputetaan tuota lakia, niin jos naisen on raiskannut oma aviomies, niin voiko tämä "urho" kuulemistilanteessa vaatia naista synnyttämään lapsen? Sellaisena tuo kohta ainakin minun silmissäni näyttäytyy.

Ja vielä yksi ristiriitaisuus. Tuossa puhutaan naisen synnyttämistä lapsista. Mutta nykyään on paljon uusperheitäkin. Eikö siinä tapauksessa, jos nainen on synnyttänyt kaksi lasta ja uusi mies tuo tullessaan kaksi omaansa, niin vielä yhden uuden lapsen hoito olisi huomattava rasitus?

Kyllä, lakia pitäisi muuttaa. Ehdottomasti.

• Tristar
        Aatami9 kirjoitti:

slippery slope-argumentti ei oikein toimi tosiaan. Pelotellaan sillä, että jos se on laillista, niin seuraavaksi siitä tehdäänkin jo melkein pakollista. Pohjois-Korea on mystikoille eli taikauskoisille mantra, jota hoetaan, kun argumentit loppuvat.

En muuten usko, että kovinkaan moni nainen lähtee tekemään aborttia heppoisin perustein. Se on vaikea henkilökohtainen ratkaisu, josta jää psykologisia arpia. Asialla jeebustelu ei kuitenkaan auta. Perusteista sen verran, että itse en koskaan voisi kuvitella suosittelevani aborttia kenellekään lapsen vammaisuuden perusteella, mutta olen silti valmis puolustamaan sitäkin oikeutta henkeen ja vereen. Siinä on kysymys naisen itsemääräämisoikeudesta.

Itsemääräämisoikeus ja kyky arvioida itse mitä jaksaa ja millaisiin haasteisiin pystyy omalta osaltaan vastaamaan. Sama juttuhan se on sikiöseulonnoissakin; saa niihin osallistua mutta pakko ei ole. Jos kokee vammaisen lapsen, ja taas vammasta riippuen, liian suureksi haasteeksi niin ettei siihen tunne pystyvänsä niin sitten ei. Se optio on olemassa vaikka se vaikuttaakin lasten eriarvoistamiselta... mutta käytännön totuus on käytännön totuus, ja ihmisten voimavarat täysin erilaisia.

Itse en ole kenellekään pystynyt suosittelemaan aborttia missään tilanteessa. Se on niin vahva arvio toisen ihmisen tilanteesta jota en pysty vieraana ihmisenä tekemään. Siitä minua tosin on syytetty useaan otteeseen :D vain siksi etten tuomitse siihen ratkaisuun päätynyttä, ja pidän sitä ythenä vaihtoehtona tilanteessa jossa raskaus on alkanut sitä tarkoittamatta.

• Tristar
        Kössönöm kirjoitti:

omituinen laki. Täysin ristiriitainen.

Lapsiluku siis tuon mukaan voi olla syy aborttiin, mutta ei raiskaus, jos ei ole uskaltanut, tai häpeän vuoksi tehnyt rikosilmoitusta.

Mutta kun sitten otetaan huomioon tuossa raiskausjutussa se, että raiskaaja saattaa olla oma puoliso, tai esimerkiksi joku tuntematon, jota ei saada kiinni, tai jos tutkimuksessa lääkäri on sitä mieltä, ettei näyttöä raiskauksesta ole (kuten ei aina olekaan, jos uhri ei vastustele henkensä menettämisen pelossa) ja syyttäjä jättää syyttämättä. Ja kuinka monennella raskausviikolla siinä tapauksessa jo mahdetaankaan olla?

Ja miksi siittäjää tuossa tapauksessa pitäisi kuulla? Ei hän sitä lasta joudu synnyttämään.

Ja kun vielä kieputetaan tuota lakia, niin jos naisen on raiskannut oma aviomies, niin voiko tämä "urho" kuulemistilanteessa vaatia naista synnyttämään lapsen? Sellaisena tuo kohta ainakin minun silmissäni näyttäytyy.

Ja vielä yksi ristiriitaisuus. Tuossa puhutaan naisen synnyttämistä lapsista. Mutta nykyään on paljon uusperheitäkin. Eikö siinä tapauksessa, jos nainen on synnyttänyt kaksi lasta ja uusi mies tuo tullessaan kaksi omaansa, niin vielä yhden uuden lapsen hoito olisi huomattava rasitus?

Kyllä, lakia pitäisi muuttaa. Ehdottomasti.

NII-I!!

Mitä sitä muuta voi sanoa. Nii-i. Aborttilaki ja asevelvollisuus. Kaksi jäännettä joltain muulta ajalta kuin missä eletään tätä nykyä. Noh, alkaa sitä kovaa vauhtia vanhentua moni muukin perhelaki :D

• Kössönöm
        Tristar kirjoitti:

Itsemääräämisoikeus ja kyky arvioida itse mitä jaksaa ja millaisiin haasteisiin pystyy omalta osaltaan vastaamaan. Sama juttuhan se on sikiöseulonnoissakin; saa niihin osallistua mutta pakko ei ole. Jos kokee vammaisen lapsen, ja taas vammasta riippuen, liian suureksi haasteeksi niin ettei siihen tunne pystyvänsä niin sitten ei. Se optio on olemassa vaikka se vaikuttaakin lasten eriarvoistamiselta... mutta käytännön totuus on käytännön totuus, ja ihmisten voimavarat täysin erilaisia.

Itse en ole kenellekään pystynyt suosittelemaan aborttia missään tilanteessa. Se on niin vahva arvio toisen ihmisen tilanteesta jota en pysty vieraana ihmisenä tekemään. Siitä minua tosin on syytetty useaan otteeseen :D vain siksi etten tuomitse siihen ratkaisuun päätynyttä, ja pidän sitä ythenä vaihtoehtona tilanteessa jossa raskaus on alkanut sitä tarkoittamatta.

suhtaudutaan joskus hyvinkin tunnepitoisesti. Ja yleensä abortin vastustajat vastustavat toisten tekemiä abortteja.

Joillekin tulee sitten lisäksi vielä uskonnolliset rasitteet. Lapsi per vuosi on kyllä jo ihan sairasta touhua, mutta arkipäivää useissa lestadiolaiskodeissa. Miten ne naiset on saatukin huiputettua sellaiseen urakkaan? Ehkäistä ei saa, pakko on naida ja synnyttää täytyy, ettei vaan joudu tulimereen.

• joku kai
        Neiti Etsivä kirjoitti:

Suomessa ei todellakaan ole vapaata aborttioikeutta, vaan äidin on keksittävä tarpeeksi hyvä syy saadakseen abortin, pelkkä "minä tahdon abortin" ei riitä. Niinpä on runoiltava "sosiaalinen syy" abortilleen.

sitten sosiaalitoimesta käy syynäämässä jääkaapin ja tarkistaa tiliotteet ja muuta sellaista, jos hakee sosiaalisin syin aborttia?

Tuo on ihan tuomioistuintouhua koko laki.

• H3mmo

En kuitenkaan kannata taas sitäkään, että nainen voi vain marssia lääkärille ja sanoa "mä haluun nyt abortin." Selvä, toimenpide käyntiin vielä samana päivänä ja siinä se. Ei näin. Tuollainen toiminta vain lisäisi abortin käyttöä jälkiehkäisynä. Tosin tämä täysin ilman syytä tehty keskeytys voitaisiin sallia ensimmäisellä kerralla, mutta jos jollekin tehdään raskaudenkeskeytyksiä kuin liukuhihnalta, niin pakkohan siihen on jotenkin puuttua.

Sanottakoon nyt kuitenkin se, että en minä pidä itseäni täysin pätevänä arvioimaan koko toimenpidettä tai sen seurauksia. Omasta mielestäni abortti on täysin sallittu, kunhan keskeytys tehdään riittävän aikaisin ja on olemassa edes jonkinlainen syy. "Musta vaan tuntuu siltä" antaa sellaisen kuvan, että koko asiaa ei ole edes mietitty ja abortti ei kuitenkaan ole mikään kevyesti otettava toimenpide. Jos ei ole miettinyt ennen seksin harrastamista mahdollista raskaaksi tulemista, niin pitäisi sitä miettiä edes raskautta keskeytettäessä, jotta sama ei toistu.

• ...
        H3mmo kirjoitti:

En kuitenkaan kannata taas sitäkään, että nainen voi vain marssia lääkärille ja sanoa "mä haluun nyt abortin." Selvä, toimenpide käyntiin vielä samana päivänä ja siinä se. Ei näin. Tuollainen toiminta vain lisäisi abortin käyttöä jälkiehkäisynä. Tosin tämä täysin ilman syytä tehty keskeytys voitaisiin sallia ensimmäisellä kerralla, mutta jos jollekin tehdään raskaudenkeskeytyksiä kuin liukuhihnalta, niin pakkohan siihen on jotenkin puuttua.

Sanottakoon nyt kuitenkin se, että en minä pidä itseäni täysin pätevänä arvioimaan koko toimenpidettä tai sen seurauksia. Omasta mielestäni abortti on täysin sallittu, kunhan keskeytys tehdään riittävän aikaisin ja on olemassa edes jonkinlainen syy. "Musta vaan tuntuu siltä" antaa sellaisen kuvan, että koko asiaa ei ole edes mietitty ja abortti ei kuitenkaan ole mikään kevyesti otettava toimenpide. Jos ei ole miettinyt ennen seksin harrastamista mahdollista raskaaksi tulemista, niin pitäisi sitä miettiä edes raskautta keskeytettäessä, jotta sama ei toistu.

Kuka sen pätevän syyn on tarpeeksi pätevä arvioimaan?

Tuo särähtää korvaan: "En kuitenkaan kannata taas sitäkään, että nainen voi vain marssia lääkärille ja sanoa "mä haluun nyt abortin." Selvä, toimenpide käyntiin vielä samana päivänä ja siinä se."

Kannatat siis sellaista toimintatapaa, että naiselle/tytölle täysin vieraat ihmiset päättävät, onko hänellä hyvä SYY hakea aborttia?

Tässä keskustelussa on nyt koko ketjun pituudelta unohdettu se asia, että neitseellistä raskautta ei ole olemassakaan, paitsi joidenkin hihujen mielestä. Kukaan ei tule raskaaksi ihan omin nokkinensa. Siihen tarvitaan KAKSI!

• Tristar
        H3mmo kirjoitti:

ja sitä tilannetta kaikki varmasti haluavat välttää. Sitä vain ei tehdä naisen tahtoa aliarvioimalla tai epäilemällä hänen kykyään tehdä päätöksiä omasta puolestaan (ellei nainen itse, kuka on kelvollinen päättämään?) vaan antamalla jokaiselle naiselle mahdollisuus ymmärtää mitä on tekemässä. Ehkäpä ensi kertaa aborttia hakevalle neuvontaa, psykologin "haastattelu" jossa käydään läpi tilanne joka johti vahinkoraskauteen ja sen miten vastaavia tilanteita voisi välttää tulevaisuudessa. Jo riittävä valistus kouluiässä tekee ihmeitä, nykyinen "näin rullataan kondomi banaanin päälle, lakatkaa hihittämästä siellä" -lähestymistapa on riittämätön. Se ei paneudu lainkaan muuhun kuin mekaaniseen ehkäisyyn.

Vanhempina meillä on suuri vastuu lapsistamme, ja siitä että juuri ME opetamme heille miten seksiiin tulee suhtautua ja miten sitä tulee käyttää. Seksi on paitsi lisääntymisen, myös nautinnon väline jota täytyy voida käyttää ilman syyllisyyttä, avoimesti ja pelkäämättä -turvallisesti ja vastuullisesti. Toiveajattelua ehkä mutta sillä tähtäimellä minä yritän omia lapsiani kasvattaa.

Ja sitten on se fakta että mikään ehkäisymenetelmä ei ole varma...

• H3mmo
        ... kirjoitti:

Kuka sen pätevän syyn on tarpeeksi pätevä arvioimaan?

Tuo särähtää korvaan: "En kuitenkaan kannata taas sitäkään, että nainen voi vain marssia lääkärille ja sanoa "mä haluun nyt abortin." Selvä, toimenpide käyntiin vielä samana päivänä ja siinä se."

Kannatat siis sellaista toimintatapaa, että naiselle/tytölle täysin vieraat ihmiset päättävät, onko hänellä hyvä SYY hakea aborttia?

Tässä keskustelussa on nyt koko ketjun pituudelta unohdettu se asia, että neitseellistä raskautta ei ole olemassakaan, paitsi joidenkin hihujen mielestä. Kukaan ei tule raskaaksi ihan omin nokkinensa. Siihen tarvitaan KAKSI!

En kannata sitäkään, että vieraat ihmiset päättävät abortista. Kannatan sellaista järjestelmää, jossa abortista päättää viimekädessä nainen itse, mutta varmistetaan, että päätös on edes jollakin tasolla harkittu ja mietitty. Kirjallisen syyn vaatiminen ei välttämättä ole oikea tapa, eikä varmasti ainakaan se paras. Esimerkiksi jonkinlainen juttutuokio psykologin kanssa voisi olla kohdallaan ja siellä voitaisiin keskustella naisen, poikaystävän/miehen/avopuolison/puolison/tms. ja psykologin kesken asiasta.

• H3mmo
        Tristar kirjoitti:

ja sitä tilannetta kaikki varmasti haluavat välttää. Sitä vain ei tehdä naisen tahtoa aliarvioimalla tai epäilemällä hänen kykyään tehdä päätöksiä omasta puolestaan (ellei nainen itse, kuka on kelvollinen päättämään?) vaan antamalla jokaiselle naiselle mahdollisuus ymmärtää mitä on tekemässä. Ehkäpä ensi kertaa aborttia hakevalle neuvontaa, psykologin "haastattelu" jossa käydään läpi tilanne joka johti vahinkoraskauteen ja sen miten vastaavia tilanteita voisi välttää tulevaisuudessa. Jo riittävä valistus kouluiässä tekee ihmeitä, nykyinen "näin rullataan kondomi banaanin päälle, lakatkaa hihittämästä siellä" -lähestymistapa on riittämätön. Se ei paneudu lainkaan muuhun kuin mekaaniseen ehkäisyyn.

Vanhempina meillä on suuri vastuu lapsistamme, ja siitä että juuri ME opetamme heille miten seksiiin tulee suhtautua ja miten sitä tulee käyttää. Seksi on paitsi lisääntymisen, myös nautinnon väline jota täytyy voida käyttää ilman syyllisyyttä, avoimesti ja pelkäämättä -turvallisesti ja vastuullisesti. Toiveajattelua ehkä mutta sillä tähtäimellä minä yritän omia lapsiani kasvattaa.

Ja sitten on se fakta että mikään ehkäisymenetelmä ei ole varma...

Itse kannatan juurikin sellaista menettelyä, että viimekädessä nainen itse päättää abortista, mutta varmistetaan, että asiaa on mietitty ja faktat on selvillä. Tuo keskustelu psykologin kanssa olisi ihan hyvä idea. Keskustelu voisi olla lyhytkin jos asia vaikuttaa harkitulta. Jos kumi pettää jo kuudetta kertaa, niin mitä ilmeisemmin jotakin tehdään väärin.

• ...
        H3mmo kirjoitti:

En kannata sitäkään, että vieraat ihmiset päättävät abortista. Kannatan sellaista järjestelmää, jossa abortista päättää viimekädessä nainen itse, mutta varmistetaan, että päätös on edes jollakin tasolla harkittu ja mietitty. Kirjallisen syyn vaatiminen ei välttämättä ole oikea tapa, eikä varmasti ainakaan se paras. Esimerkiksi jonkinlainen juttutuokio psykologin kanssa voisi olla kohdallaan ja siellä voitaisiin keskustella naisen, poikaystävän/miehen/avopuolison/puolison/tms. ja psykologin kesken asiasta.

"Esimerkiksi jonkinlainen juttutuokio psykologin kanssa voisi olla kohdallaan ja siellä voitaisiin keskustella naisen, poikaystävän/miehen/avopuolison/puolison/tms. ja psykologin kesken asiasta."

Miksi? Kyse on naisen omasta ruumiista ja ei-toivotusta raskaudesta, joita aika ajoin tapahtuu ehkäisyn pettäessä. Miksi sinä haluat antaa sananvaltaa jollekin poikaystävälle?

On mielestäni eri asia, jos pari keskenään keskustelee asiasta, kuin että siitä tehdään joku kummallinen kuulemistilaisuus.

Aseta itsesi nyt ihan mielikuvissasi naisen sijaan tässä asiassa. Sinä tulet 1. vahingossa tai 2. rikoksen uhrina raskaaksi tai 3. saat tietää, että syntyvä lapsi olisi pahasti vammainen. Mieti!

1. Haluaistko, että joku vaikkapa melko tuorekin poikaystävä alkaisi selittämään, että kyllä me kultsi pärjätään, eikä sinulla ole mitään takeita siitä, onko se poikaystävä enää kanssasi silloin, kun lapsi syntyy ja sinulla on mahdollisesti opiskelut kesken.

2. Haluaisitko, että psykologi keskustelisi halustasi synnyttää tämä raiskauksella alkuunpantu lapsi ja antaa se adoptoitavaksi? Minä nimittäin tiedän, että tällaista on jopa Suomessa tapahtunut. "Lapsi voidaan antaa hyvään kotiin, blaa blaa"

3. Haluaisitko sinä, että miettisit poikaystäväsi/ puolisosi/ avopuolisosi ja psykologin kanssa, että onko se nyt sitten kuitenkaan niin kauheaa saada vammainen lapsi. Kyllä yhteiskunta auttaa, jos tulee vaikeuksia...

Näissä kaikissa tilanteissa on sellainen vaara olemassa, että sinua syyllistetään ja sinuun vedotaan. "Oletko nyt ihan varma asiasta" on lause, joka pitää sisällään syyllistämisen.

Ihan kontrastiksi tähän esitän kysymyksen. Oletko ihan varma, että puolustusvoimat/armeija/tappamisen opetteleminen ja lähteminen muihin maihin ase kourassa on oikein? Oletko nyt ihan varma?

• Tristar
        ... kirjoitti:

"Esimerkiksi jonkinlainen juttutuokio psykologin kanssa voisi olla kohdallaan ja siellä voitaisiin keskustella naisen, poikaystävän/miehen/avopuolison/puolison/tms. ja psykologin kesken asiasta."

Miksi? Kyse on naisen omasta ruumiista ja ei-toivotusta raskaudesta, joita aika ajoin tapahtuu ehkäisyn pettäessä. Miksi sinä haluat antaa sananvaltaa jollekin poikaystävälle?

On mielestäni eri asia, jos pari keskenään keskustelee asiasta, kuin että siitä tehdään joku kummallinen kuulemistilaisuus.

Aseta itsesi nyt ihan mielikuvissasi naisen sijaan tässä asiassa. Sinä tulet 1. vahingossa tai 2. rikoksen uhrina raskaaksi tai 3. saat tietää, että syntyvä lapsi olisi pahasti vammainen. Mieti!

1. Haluaistko, että joku vaikkapa melko tuorekin poikaystävä alkaisi selittämään, että kyllä me kultsi pärjätään, eikä sinulla ole mitään takeita siitä, onko se poikaystävä enää kanssasi silloin, kun lapsi syntyy ja sinulla on mahdollisesti opiskelut kesken.

2. Haluaisitko, että psykologi keskustelisi halustasi synnyttää tämä raiskauksella alkuunpantu lapsi ja antaa se adoptoitavaksi? Minä nimittäin tiedän, että tällaista on jopa Suomessa tapahtunut. "Lapsi voidaan antaa hyvään kotiin, blaa blaa"

3. Haluaisitko sinä, että miettisit poikaystäväsi/ puolisosi/ avopuolisosi ja psykologin kanssa, että onko se nyt sitten kuitenkaan niin kauheaa saada vammainen lapsi. Kyllä yhteiskunta auttaa, jos tulee vaikeuksia...

Näissä kaikissa tilanteissa on sellainen vaara olemassa, että sinua syyllistetään ja sinuun vedotaan. "Oletko nyt ihan varma asiasta" on lause, joka pitää sisällään syyllistämisen.

Ihan kontrastiksi tähän esitän kysymyksen. Oletko ihan varma, että puolustusvoimat/armeija/tappamisen opetteleminen ja lähteminen muihin maihin ase kourassa on oikein? Oletko nyt ihan varma?

Siitä olen samaa mieltä että ilman naisen nimenomaista halua ei tuota siittäjää pitäisi keskusteluun sotkea. Yhdenillan juttu, aviomies joka haluaisikin lapsen vaikka nainen itse ei enää jaksa, suhteen ulkopuolella alkunsa saanut lapsi... nämä ovat yksityisiä asioita, eivät yhteiskunnan hoidettavia tai tiedettäviä. Yksityisyys se meillä jokaisella on, oman valintamme mukaan.

Mutta sitten tuo toinen asia. Oletko ihan varma. Tässä on aihe jossa on syytä olla aivan varma, pitää miettiä se toinenkin puoli asiasta. Se tulkitaanko tuo kysymys syyllistäväksi on aivan jokaisen itse pääteltävissä, minusta se osoittaa vain sen että vaihtoehtojakin on, abortti ei ole itsestäänsevlä ratkaisu. On monia niitäkin jotka ovat siihen ensipaniikissaan päätyneet, helppona ratkaisuna, ja todenneet myöhemmin että jos olisivat ehtineet miettiä, eivät olisi sitä tehneet. Siksi minusta naisen on hyvä mpäästä keskustelemaan ihmisen kanssa joka on selvillä kaikista vaihtoehdoista ja niiden seurauksista, jotta hänellä olisi joku jolta kysyisi ja joka kysyisi myös "miltä sinusta tuntuu?" Ei vain joku jonka kasnsa pitää jutella säästä pari minuuttia jotta pääsee kaavintaan, vaan joku jonka kanssa puida asia joka vaikuttaa koko loppuelämään. Ihan oikeasti. Minusta olisi hyvä että joku kysyisi "oletko ihan varma". Koska niitä varmoja on, ja sitten on niitä epävarmoja joille jo ehkä se tuore poikaystävä on ilmoittanut että teet sitten abortin tai minä lähden, kun nainen itse haluaisi lasta kovin. Koskaan ei voi tietää.

Tässä asiassa pitää olla ihan varma. Ja siinä ensipaniikissa kun ei-toivottu raskaus selviää, sitä on ihan kaikkea muuta kuin varma mistään.

• ...
        Tristar kirjoitti:

Siitä olen samaa mieltä että ilman naisen nimenomaista halua ei tuota siittäjää pitäisi keskusteluun sotkea. Yhdenillan juttu, aviomies joka haluaisikin lapsen vaikka nainen itse ei enää jaksa, suhteen ulkopuolella alkunsa saanut lapsi... nämä ovat yksityisiä asioita, eivät yhteiskunnan hoidettavia tai tiedettäviä. Yksityisyys se meillä jokaisella on, oman valintamme mukaan.

Mutta sitten tuo toinen asia. Oletko ihan varma. Tässä on aihe jossa on syytä olla aivan varma, pitää miettiä se toinenkin puoli asiasta. Se tulkitaanko tuo kysymys syyllistäväksi on aivan jokaisen itse pääteltävissä, minusta se osoittaa vain sen että vaihtoehtojakin on, abortti ei ole itsestäänsevlä ratkaisu. On monia niitäkin jotka ovat siihen ensipaniikissaan päätyneet, helppona ratkaisuna, ja todenneet myöhemmin että jos olisivat ehtineet miettiä, eivät olisi sitä tehneet. Siksi minusta naisen on hyvä mpäästä keskustelemaan ihmisen kanssa joka on selvillä kaikista vaihtoehdoista ja niiden seurauksista, jotta hänellä olisi joku jolta kysyisi ja joka kysyisi myös "miltä sinusta tuntuu?" Ei vain joku jonka kasnsa pitää jutella säästä pari minuuttia jotta pääsee kaavintaan, vaan joku jonka kanssa puida asia joka vaikuttaa koko loppuelämään. Ihan oikeasti. Minusta olisi hyvä että joku kysyisi "oletko ihan varma". Koska niitä varmoja on, ja sitten on niitä epävarmoja joille jo ehkä se tuore poikaystävä on ilmoittanut että teet sitten abortin tai minä lähden, kun nainen itse haluaisi lasta kovin. Koskaan ei voi tietää.

Tässä asiassa pitää olla ihan varma. Ja siinä ensipaniikissa kun ei-toivottu raskaus selviää, sitä on ihan kaikkea muuta kuin varma mistään.

sen näkökulman, että tuntuu siltä, että siltä naiselta vaaditaan ihan ihme asioita. Miten kukaan voi olla täysin varma mistään?

Ja myös sen kannan, että edelleenkin abortista on tehty jokin kammottavista kammottavin asia, vaikka pojat ylpeinä lähtevät sotimaan (ja krisselitkin, nämä abortin vastustajat, teloittavat ihmisiä oikeuden päätöksellä).

Jos joku saa keskenmenon toisella kuulla, niin ei siitä kylillä huudella ja rintaa paukutella, että nyt kuoli ihminen.

Mutta ei tästä sen enempää, kun tuntuu niin kuumentavan tunteita.

• H3mmo
        ... kirjoitti:

Tietenkin terveydelliset syyt ovat erikseen ja tällöinhän pelkkä keskustelu lääkärin kanssa riittää. Raiskauksenuhrille tuskin on muutenkaan haittaa siitä, että hän keskustelee kokemastaan ammattilaisen kanssa ja tällöin abortin saa tietenkin tehdä halutessaan ilman sen kummempia keskusteluja itse abortista.

Vahingossa saattaa tulla raskaaksi kerran tai pari, mutta kyllä ainakin itse pidän sitä kuudetta kertaa jo melko erikoisena. Tällöinhän on pelkästään hyvä, että selitetään vähän faktoja.

Poikaystävä tms. saisi tulla paikalle jos kaikki pitävät sitä hyvänä asiana. Tietenkään ketään ei voi raahata paikalle vasten tahtoaan, mutta kyllähän siihen raskauden alkuunlaittamiseenkin tarvitaan kaksi, joten miksi poikaystävä ei saisi olla paikalla jos se kaikille sopii? Voisi vaikka oppia jotakin vastaisuuden varalle tai psykologi voisi auttaa häntäkin ymmärtämään naisen motiivit raskauden keskeyttämiseen.

1. Pitäisikö poikaystävän sitten vain olla hiljaa kun tyttöystävä haluaa tehdä abortin? Jos joku haluaa täysin äänettömän miehen, niin silloin tuskin kannattaa harrastaa muuta kuin irtosuhteita ja jos irtosuhteessa tulee raskaaksi, niin silloin tuskin naista edes kiinnostaa miehen mielipide ja miestä tuskin kiinnostaa naisen tilanne.

2. Raiskaus on erikoistilanne, jonka käsittelin jo viestin alussa.

3. Terveydelliset syyt on erikoistilanne, jonka käsittelin jo viestin alussa.

"Ihan kontrastiksi tähän esitän kysymyksen. Oletko ihan varma, että puolustusvoimat/armeija/tappamisen opetteleminen ja lähteminen muihin maihin ase kourassa on oikein? Oletko nyt ihan varma?"

En oikein ymmärrä miten puolustusvoimat liittyy tähän, mutta vastataan nyt kuitenkin. Itse kävin armeijan, koska se oli pienempi paha ja siellä kuitenkin oppii paljon muutakin kuin tappamista. Opiskelut olivat kesken, joten 13 kuukauden sivarin sijasta halusin palvella vain kuusi kuukautta armeijassa, mutta sehän ei järjestelmälle käynyt ja jouduin kuitenkin palvelemaan 12 kuukautta. Jos olisin tiennyt, että joudun olemaan 6 kk sijasta 12 kk, niin olisin saattanut mennä sivariin. Monelle armeijassa selviää edes hiukan millaista se sota oikeasti olisi ja tällöin myös kirkastuu miksi sitä sotaa ei myöskään halua. Tällä tavalla armeija saattaa olla myös kasvattava paikka.

Sitten löytyy näitä, jotka jollain tasolla pitävät armeijasta ja sellaisten myös hakevat rauhanturvaajatehtäviin, eli ilmeisesti sinne mitä sinä tarkoitit "lähteminen muihin maihin ase kourassa..." Nämä hommat ovatkin sitten ihan vapaaehtoisia ja jää näiden ihmisten punnittavaksi onko se oikein. Tuskin rauhanturvaaminenkaan aina on väärin tai oikein. Nämä rauhanturvaamisoperaatiot ovat kuitenkin monien ihmisten yhteisestä päätöksestä aloitettu ja siellä on ollut asiantuntijoita punnitsemassa operaation hyödyllisyyttä ja muita siihen liittyviä asioita.

Itse en kuitenkaan olisi halukas näihin tehtäviin.

Omasta mielestäni tappaminen on väärin, mutta itsensä puolustamista saa harjoitella ja uhkaavassa tilanteessa itseään saa puolustaa jos tilanteesta ei ole muuta ulospääsyä.

• m.i.

Jos sä oot kerran niin "PROLIFE", niin mikset mee keskeyttään hautajaisiakin? "Ei käy, ette hautaa! Mä ja mun kaverit ollaan PRO LIFE ja me ei hyväksytä kuolemaa."

• kirjoittaa:

Alkio
      Wikipedia
      Loikkaa: valikkoon, hakuun
      Tämä artikkeli käsittelee eliöiden kehitysvaihetta. Alkion muista merkityksistä katso alkio (täsmennyssivu).

Sammakon alkioitaAlkio on aitotumainen eliö kehityksensä varhaisimmassa vaiheessa. Alkioita tutkivaa tieteenalaa kutsutaan embryologiaksi.

Sukupuolisesti lisääntyvien organismien hedelmöittynyttä munasolua kutsutaan tsygootiksi. Tsygootilla on puolet kummankin vanhemman geneettisestä perimästä eli DNA:sta. Kasveilla, eläimillä ja joillakin protisteilla tsygootti alkaa jakaantua mitoosin avulla, ja siitä tulee monisoluinen organismi. Termi alkio viittaa tämän kehityksen alkuvaiheisiin sen jälkeen, kun tsygootti on jakautunut ainakin kerran.

Kasvit: kasvin alkio on osa siementä.
      Eläimet: selkärankaisilla eliöillä alkio on kehitysaste tsygootin ja sikiön välillä. Sikiöksi alkiota kutsutaan aina syntymään tai kuoriutumiseen asti. Ihmisillä alkio muuttuu sikiöksi kahdeksannella viikolla hedelmöityksestä.

Kiistanalaiset Karl Ernst von Baer sikiökuvat, jotka eivät kuvaa alkionkehitystä täsmällisesti. Silti toisiaan muistuttavian lajien sikiönkehityksen alut muistuttavat monesti toisiaan.Embryologian kehittäjiin kuulunut Karl Ernst von Baer muotoili alkionkehitykseen liittyvät ns. Baerin lait. Niihin kuuluu muun muassa havainto siitä, että alkiolle kehittyvät yleisemmät rakenteet ennen yksityiskohtaisempia (esimerkiksi kädet ennen sormia). Hän havaitsi myös, että kehittyneiden eläinlajien alkiot muistuttavat huomattavasti toisiaan, vaikka aikuisilla eläimillä yhtäläisyydet eivät olisikaan niin selvät.

Alkion juridinen määritelmä poikkeaa biologisesta. Se, missä vaiheessa alkio lakkaa olemasta joukko soluja ja muuttuu yksilölliseksi ihmiseksi, on vaikea eettinen ongelma muun muassa abortin kannalta.

HUOMAA VIIMEINEN KAPPALE, MITÄ ATEISTIEN SANAKIRJA WIKIPEDIA MÄÄRITTELEE ALKIOSTA. HUOM. MYÖS ALUSSA SELITE: "Tämä artikkeli käsittelee eliöiden kehitysvaihetta." Ongelma ei siis ole lain määrittämä aika, vaan eettinen eli kovasti katsomuksellinen!!!! Lain määrittely ei selitä mitenkään sikiö-ihminen kysymystä, vaan se vain antaa luvan ihmisen, alkionkin surmaamiselle tietyn ikäisenä eli max. n. 12-viikkoisena.

• Tristar

En oikein ymmärtänyt mitä ajat takaa? Wiki ei ole vain ateistien oma, kyllä sitä voivat käyttää aivan kaikki. Niinkuin sinäkin.

• puusilimä

niin se vaan on että maailma on julma paikka. sinunkin kannattaisi herätä mielikuvitusmaailmastasi ja kohdata todellisuus.

maailmassa on paikkoja joissa imuri on arvokkaampi kuin ihmishenki, eikä nyt ole kyseessä mikään sikiön jämä.
      aborteista jauhaminen on lähinnä länsimaisten kukkahattutätien vikinää, jotka ovat tuudittautuneet turvallisuuden tunteeseen jossain säälittävässä länsimaassa jossa 'ei ole' olevinaan mitään ongelmia.

toki voit jatkaa elämääsi 'laput silmillä' ja palvoa mielikuvitusolentoasi, mutta todellisuutta se ei silti muuta miksikään.

tuollaiset jutut jostain abortista ovat ihan turhanpäiväistä läppää.

• itkisitkö?

• aswherpesölk
        itkisitkö? kirjoitti:

Miksi n. 2 – 5,5 kk:n ikäisen sikiön tappaminen on sallittua mutta samanikäisen vauvan ei? Molemmat pystyvät tuntemaan kipua ja kauhua tapon edellä.

Human Life International -järjestön verkkosivun mukaan abortin kannattajat ovat Yhdysvaltain väkivaltaisin poliittinen liike.

http://www.lopettakaatappaminen.info/html/body_vammaisabortit.html

http://www.lopettakaatappaminen.info/html/body_video.html

abortinvastustajat, eikö heidän tappamien lääkäreiden elämä ole minkään arvoista, eikö lääkereiden tappaminen ole väkivaltaista?

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-abortion_violence

http://www.religioustolerance.org/abo_viol.htm

• itkisitkö?

• ihmisten
        itkisitkö? kirjoitti:

Jos ei olisi aborttilääkäreitä, ei fanaatikot myöskään tappaisi heitä.

tappamista sillä, että jos he eivät tekisi fanaatikkojen mielestä väärin, niin heitä ei tapettaisi. Eli oma vika vai?

Nämä samaiset jenkkien punaniskat kannattavat vapaa aselakia ja kuolemantuomiota. Siinä et varmaan näe mitään ristiriitaa.

• esdklamydialki
        itkisitkö? kirjoitti:

Jos ei olisi aborttilääkäreitä, ei fanaatikot myöskään tappaisi heitä.

tapaus, kumpaakohan oli ensin keskenmenoja vai toisiaan tappavia ihmisiä?

Ps. Taidat olla trolli.

• itkisitkö?
        ihmisten kirjoitti:

tappamista sillä, että jos he eivät tekisi fanaatikkojen mielestä väärin, niin heitä ei tapettaisi. Eli oma vika vai?

Nämä samaiset jenkkien punaniskat kannattavat vapaa aselakia ja kuolemantuomiota. Siinä et varmaan näe mitään ristiriitaa.

sellaista mitä siellä ei ole. Sanon asian toisin: Jos ei tehtäisi abortteja, ei olisi myöskään abortin vastustajia.

Ja antamatta mahdollisuutta enempään väärinymmärtämiseen sanon etten kannata abortteja, vapaata aselakia, kuolemantuomiota, aborttilääkäreiden tappamista, enkä ylipäätään toisten tappamista. (Puolustaminen sotatilanteessa on eri asia, siihen en tässä yhteydessä mene.)

Aborttia kannattaville ateisteille ei näy olevan ristiriitaa siinä, että ollaan tuohtuneita aborttilääkäreiden tapoista, mutta hyväksytään pelkkänä lääketieteellisenä pikku toimenpiteenä sikiöiden tappamiset, aivan kuin jonkin luomen poisto.

• puutu
        itkisitkö? kirjoitti:

sellaista mitä siellä ei ole. Sanon asian toisin: Jos ei tehtäisi abortteja, ei olisi myöskään abortin vastustajia.

Ja antamatta mahdollisuutta enempään väärinymmärtämiseen sanon etten kannata abortteja, vapaata aselakia, kuolemantuomiota, aborttilääkäreiden tappamista, enkä ylipäätään toisten tappamista. (Puolustaminen sotatilanteessa on eri asia, siihen en tässä yhteydessä mene.)

Aborttia kannattaville ateisteille ei näy olevan ristiriitaa siinä, että ollaan tuohtuneita aborttilääkäreiden tapoista, mutta hyväksytään pelkkänä lääketieteellisenä pikku toimenpiteenä sikiöiden tappamiset, aivan kuin jonkin luomen poisto.

tässä tilanteessa sodissa tapahtuvista tappamisista? Meneekö asia kannaltasi liian vaikeaksi?

• itkisitkö?
        puutu kirjoitti:

tässä tilanteessa sodissa tapahtuvista tappamisista? Meneekö asia kannaltasi liian vaikeaksi?

Miksi nyt siihen pitäisi mennä? On kyse aborteista eikä sodista.

• siitä
        itkisitkö? kirjoitti:

Miksi nyt siihen pitäisi mennä? On kyse aborteista eikä sodista.

puhuit!

"Ja antamatta mahdollisuutta enempään väärinymmärtämiseen sanon etten kannata abortteja, vapaata aselakia, kuolemantuomiota, aborttilääkäreiden tappamista, enkä ylipäätään toisten tappamista. (Puolustaminen sotatilanteessa on eri asia, siihen en tässä yhteydessä mene.)"

Ota nyt sitten sotiinkiin kantaa, kun niin kovasti abortteja vastustat.

• tiukka
        itkisitkö? kirjoitti:

kanta siihen, että on olemassa naisia, jotka kerta toisensa jälkeen saavat keskenmenoja, mutta lääkärien varoitteluista huolimatta yrittävät aina uutta lasta. Eikö siinä ole mielestäsi harkittua riskinottoa, että se sikiö kuolee? Eikö se ole tappamista?

• itkisitkö?
        tiukka kirjoitti:

kanta siihen, että on olemassa naisia, jotka kerta toisensa jälkeen saavat keskenmenoja, mutta lääkärien varoitteluista huolimatta yrittävät aina uutta lasta. Eikö siinä ole mielestäsi harkittua riskinottoa, että se sikiö kuolee? Eikö se ole tappamista?

Ei ole tappamista niin kuin abortit ovat.

• vaikka
        itkisitkö? kirjoitti:

Ei ole tappamista niin kuin abortit ovat.

lääkäri olisi varoittanut että se seuraavakin raskaus saattaa päättyä keskenmenoon? Tuota sanotaan rusinapullalogiikaksi.

• puusilimä
        itkisitkö? kirjoitti:

Miksi n. 2 – 5,5 kk:n ikäisen sikiön tappaminen on sallittua mutta samanikäisen vauvan ei? Molemmat pystyvät tuntemaan kipua ja kauhua tapon edellä.

Human Life International -järjestön verkkosivun mukaan abortin kannattajat ovat Yhdysvaltain väkivaltaisin poliittinen liike.

http://www.lopettakaatappaminen.info/html/body_vammaisabortit.html

"Yhdysvaltain "

Säälittävät idioottijenkit eivät kiinnosta.

muuhun en voi sanoa kuin, että olet säälittävä ja harmi ettei kohdallasi ole tehty aborttia. mikä sinä olet ketään toista tai kenenkään tekemisiä tuomitsemaan tai arvostelemaan?

"Molemmat pystyvät tuntemaan kipua ja kauhua tapon edellä."

mitäpä sinä mahdoit tuntea 2kk sikiönä?

• itkisitkö?
        vaikka kirjoitti:

lääkäri olisi varoittanut että se seuraavakin raskaus saattaa päättyä keskenmenoon? Tuota sanotaan rusinapullalogiikaksi.

mikään Jumala ole, joka varmasti tietää mitä tulee tapahtumaan.

On tapauksia, jossa lääkärit eivät ole antaneet enää mitään toivo sairaalle, ja sairas on parantunut rukouksella.
        Että se siitä lääkärin varoituksesta.

Ei keskenmeno ole mikään abortti. Järki ja realismi käteen...

• itkisitkö?
        puusilimä kirjoitti:

"Yhdysvaltain "

Säälittävät idioottijenkit eivät kiinnosta.

muuhun en voi sanoa kuin, että olet säälittävä ja harmi ettei kohdallasi ole tehty aborttia. mikä sinä olet ketään toista tai kenenkään tekemisiä tuomitsemaan tai arvostelemaan?

"Molemmat pystyvät tuntemaan kipua ja kauhua tapon edellä."

mitäpä sinä mahdoit tuntea 2kk sikiönä?

videot linkistä, ennen kun alat taas puuta heinää pupertaa...

• puusilimä
        itkisitkö? kirjoitti:

videot linkistä, ennen kun alat taas puuta heinää pupertaa...

maailma on julma paikka. voi että.. hyppää kuule kaivoon jos ei miellytä. vittuako siinä vikiset. keskittyisit vaikka jo olemassa olevien ihmisten auttamiseen etkä yrittäisi määräillä muiden tekemisiä ja moralisoida ja tuomita.

en katso videoita. vääriä formaatteja joita ei saa näkymään.

• itkisitkö?
        puusilimä kirjoitti:

maailma on julma paikka. voi että.. hyppää kuule kaivoon jos ei miellytä. vittuako siinä vikiset. keskittyisit vaikka jo olemassa olevien ihmisten auttamiseen etkä yrittäisi määräillä muiden tekemisiä ja moralisoida ja tuomita.

en katso videoita. vääriä formaatteja joita ei saa näkymään.

Hyvin osui analyysi sinustakin kohdalleen tuolla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8374586

Sikiö on olemassa oleva ihminen vaikka oleileekin äidin sisässä! Puolustuskyvyttöminä heitä pitää auttaa.

Yritähän katsoa videot jonkun toisen koneelta. Ateistihan on kuuluisa tieteellisen tiedon perään... Videot on monen silmät avannut. Ja ylipäätään Prolifen kuvat ovat avanneet monen nuoren tytön silmät näkemään konkreettisesti, että sikiö on ihminen. Heille abortti kun on ollut vain jonkun kasvaimen poistoon verrattavissa oleva pikku kirurginen toimenpide.

"Mielestäni ei voida sanoa missä vaiheessa sikiö saa ihmisarvon ja milloin sitä ei vielä ole. Kyllä kyse on ihmisestä, vaikka hän vielä elääkin toisen ihmisen sisässä. Tottakai sikiö kokee kipua ja kauhua aborttia tehtäessä, niinhän mekin tuntisimme jos meitä yritettäisiin tappaa. Olen jostain lukenut että kolmen kuukauden iästä lähtien sikiö tuntee äitinsä tunteita. Tupakoivien äitien sikiöt osoittivat pelon ja ahdistuksen merkkejä jo silloin kun äiti ajatteli menevänsä röökille. Kun äiti tupakoi, tuntuu sikiöstä siltä kuin hän tukehtuisi. Siispä jo ajatus tupakoinnista pelotti heitä! Sikiö tunnistaa äidin ja isän äänet, reagoi musiikkiin, tottuu makuihin, perusturvallisuuden luominen alkaa jo sikiövaiheessa. Ei ihmisestä tule ihmistä vasta syntyessään. Hän on persoona jo sitä ennen."
        http://pastorinbloggaus.blogspot.com/2005/11/milloin-ihmisest-tulee-ihminen.html

Jos et ole kuullut primaaliterapiasta, niin kannattaa tutustua. Siinä hoidetaan sikiö- ja varhaislapsuudessa tapahtuneita traumoja.

Lue Arthur Janovin kirja Huuto sisimmästäni. Ehkä sinullakin on sisääsi jääneitä traumoja sikiöajoilta, jotka nyt aikuisena näyttäytyvät vihantunteina keskustelupalstoilla rumana kielenkäyttönä.

http://www.kolumbus.fi/michel.segerberg/primaali.html

• tuosta
        itkisitkö? kirjoitti:

Hyvin osui analyysi sinustakin kohdalleen tuolla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8374586

Sikiö on olemassa oleva ihminen vaikka oleileekin äidin sisässä! Puolustuskyvyttöminä heitä pitää auttaa.

Yritähän katsoa videot jonkun toisen koneelta. Ateistihan on kuuluisa tieteellisen tiedon perään... Videot on monen silmät avannut. Ja ylipäätään Prolifen kuvat ovat avanneet monen nuoren tytön silmät näkemään konkreettisesti, että sikiö on ihminen. Heille abortti kun on ollut vain jonkun kasvaimen poistoon verrattavissa oleva pikku kirurginen toimenpide.

"Mielestäni ei voida sanoa missä vaiheessa sikiö saa ihmisarvon ja milloin sitä ei vielä ole. Kyllä kyse on ihmisestä, vaikka hän vielä elääkin toisen ihmisen sisässä. Tottakai sikiö kokee kipua ja kauhua aborttia tehtäessä, niinhän mekin tuntisimme jos meitä yritettäisiin tappaa. Olen jostain lukenut että kolmen kuukauden iästä lähtien sikiö tuntee äitinsä tunteita. Tupakoivien äitien sikiöt osoittivat pelon ja ahdistuksen merkkejä jo silloin kun äiti ajatteli menevänsä röökille. Kun äiti tupakoi, tuntuu sikiöstä siltä kuin hän tukehtuisi. Siispä jo ajatus tupakoinnista pelotti heitä! Sikiö tunnistaa äidin ja isän äänet, reagoi musiikkiin, tottuu makuihin, perusturvallisuuden luominen alkaa jo sikiövaiheessa. Ei ihmisestä tule ihmistä vasta syntyessään. Hän on persoona jo sitä ennen."
        http://pastorinbloggaus.blogspot.com/2005/11/milloin-ihmisest-tulee-ihminen.html

Jos et ole kuullut primaaliterapiasta, niin kannattaa tutustua. Siinä hoidetaan sikiö- ja varhaislapsuudessa tapahtuneita traumoja.

Lue Arthur Janovin kirja Huuto sisimmästäni. Ehkä sinullakin on sisääsi jääneitä traumoja sikiöajoilta, jotka nyt aikuisena näyttäytyvät vihantunteina keskustelupalstoilla rumana kielenkäyttönä.

http://www.kolumbus.fi/michel.segerberg/primaali.html

nimimerkistäsi, että oletko saanut idean siihen Leevi and the Leavingsilta: "itkisitkö onnesta, jos panisin sua kunnolla..."

• itkisitkö?
        tuosta kirjoitti:

nimimerkistäsi, että oletko saanut idean siihen Leevi and the Leavingsilta: "itkisitkö onnesta, jos panisin sua kunnolla..."

tuosta viestistä:

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8377866/39353580

Ei sinullakaan sitten järkevämpää kommentoitavaa ollut aiheeseen vaan letkauttelet asiattomuuksia...

• sitten

Mielestäni abortti on täysin hyväksyttävää. Ei se sikiö ole kuin ihmisen alkio vasta. Jos on vahinko tapahtunut, parampi että on tämmöinen takaportti olemassa, ei mene niin monen ihmisen elämä sitten myöhemmin piloille. Minusta ei ainakaan äidiksi olisi, olisi kamalaa jos vahingossa pakosta joutuisi jotain mukulaa pitämään josta ei mitään ymmärrä eikä välitä.
      Tietysti aborttiin ei saisi suhtautua kevyesti, se ei todellakaan ole mikään ehkäisyvaihtoehto!

• jeesushuora

Aborteista tulisi maksaa palkkioita naisille, mikäli keskeytetyn raskauden alkio annetaan tieteen ja teollisuuden tarpeisiin.

Hyvä hinta abortoidusta alkiosta voisi olla 50e-100e riippuen kuinka pitkälle raskaus on edennyt. Lisäksi abortointi aikaa voitaisiin lisätä useammalla viikolla.

Tällaiseen abortointiin tulisi rohkaista kansalaisia erityisesti nykyisessä vaikeassa taloustilanteessa, erityisesti tieteen ei pitäisi kärsiä uskonnollis-moralistisista kannoista elämään tai ihmisyyteen.

• kalteva pinta

Oletko abortti-forumin Pro-life -nimimerkki? Ainakin asenteesi on täysin sama ja kirjoitukset samansuuntaiset.

Abortti-forumilla kerrot, ettet ole uskovainen etkä hihhuli etkä kuulu kirkkoonkaan. Täällä sitten vedotaankin kristillisyyteen ja jumalaan. Että miten asian kanssa on? Onko uskovaisuuskortti käytössä tarpeen tullen, kun tilanteeseen sopii? Onhan totta, että uskovainen ei ole argumenteissaan uskottavaja abortti-forumilla uskovaisia ei jostain kumman syystä näy ollenkaan, kaikki vastustajat vetoavat biologisiin tai valikoiviin eettisiin seikkoihin. Uskovaiseksi leimautuminen vie arvon mielipiteeltä kuin mielipiteeltä.

Eikö tuo keskitysleiri-kortti ole vähän asiaton, kun ei tässä ole kyse mistään leireistä, Koreoista puhumattakaan.

Tuota kaltevan pinnan argumenttia (eli että jos yksi asia sallitaan, johtaa se hirveään seuraamukseen) käytettiin paljon kristillisissä puheissa vuosia sitten, kun puuhattiin sukunimilakia, jossa nainen saa pitää halutessaan syntymäsukunimensä. Tämän arveltiin johtavan yhteiskunnalliseen rappioon. Siis pelkän vapaaehtoisuuteen pohjaavan nimivalinnan. Nykyään kuulemma homouden seurauksena on pedofilia ja abortin salliminen johtaa keskitysleireihin? Että silleen.

• jepjepjep

Mielikuvituksessa ei tosiaan säästellä, kun vastustetaan jotain asiaa. Ne väistämättä johtavat tuhoon ja lopulta maailmanloppuun.

Hirveitä uhkakuvia maalaillaan milloin minkäkin asian sallimisesta. Homojen oikeudet ovat yleensä olleet vastustettavien asioiden kolmen vaarallisimman joukossa. Nyt on kirkosta eroaminen noussut kärkisijoille moraalia rappeuttavana tekijänä. Ja sitten tietysti abortti. Siitä on kinattu niin kauan, kun abortti on ollut laillista Suomessa.

• myös kieltää

seksin? Siis seksin salliminenhan johtaa seksiin pakottamisen lisääntymiseen, eikös? Missä hyvänsä raiskaukset ovat hyvin yleisiä.

Ja 'kristillinen arvopohja' nyt on niin ihmisiä eriarvoistava ja osaa syrjivä ja halventava, että sitä tuskin kukaan haluaa loppuun asti viedä.

Että ei siinä mitään, itsekään en aborttiin kevyesti suhtaudu, mutta eihän sen kieltämistä nyt tuollaisella voi perustella!

• Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta toistan taas itseäni: Hyväksyn abortin syistä että:
      1. Olen nainen
      2. En halua lapsia
      3. En pystyisi nykyisessä elämäntilanteessa lasta kasvattamaan
      4. Oma kroppa, oma päätös

Jos nyt paljastuisin raskaaksi, tekisin abortin silmää räpäyttämättä.
      Ja noista mainitsemistasi haitoista, paljon haitallisempaa on abortin kielto. Ei ne naiset afrikassakaan halua synnyttää lapsia ja katsoa kun ne sitten kuolee alle vuoden ikäisinä nälkään, kun ei aborttivaihtoehtoa ollut. Maailmassa on jo riittävästi onnettomia lapsia.

• Jazuli

..raskaus on alkannu vaikkapa raiskuaksen johdosta..taikka sikiön taikka äidin terveys on vaakalaudalla..nii minusta sillo ne olis päteviä syitä tehdä abortti..

...toki mahollisimman aikasessa vaiheessa...sittenkii..

=o)

..syntymine ja kuolemine kuuluvat kumpiki ihmisen elämään..ihmiset riistävät toisiltaan henkiä sodissakin nii minusta tuo abortin tekemii sii vaiheessa ko se ihmisen alku ei tiiä siitä mitää on hurskastelua siihi verrattuna mitä sotien jälestä jätetään ihmisii kärsimään..noin niiku esimerkkinä ihan vain verratakseni mittasuhteita..

toki minää ehkäisynä sitä aborttia ei musta saisi käyttää..kun kerta nykyään ihmisille on nii hyvin annettu seksivalistusta ettei kovinka monelle luulisi olevan iha vieras ajatus että raskaaksi voipi tulla kun kokeilee värkkien yhteensopivuutta..=o)

• itkisitkö?

• Jazuli
        itkisitkö? kirjoitti:

Sikiö ei ole tunteeton kasvain vaan tunteva pienoisihminen.

..mitä on menettää oma sikiönsä (ei tosin abortoitu millokaa)..jotta en oo tunteeton en suinkaan...ja oon kuule itkenny itteltäin silmät melkei päästäni sen surun eessä..mut en myöskään hyväksy et jo olemassa olevat elämät tuhotaan..vaikkapa sillä et nainen on raiskattu ja hänen olisi sitte pakko synnyttää lapsi jonka joku hirviö on pakolla laittanut alulle...

..olkookii nii ettei se ole sen sikiön vika mitenkäänpäi..mutta onko parempi jos äiti sekoaa ja ehkäpä ei myöskään koskaan rakasta lastaan..???.. musta se on paljo kamalampi ajatus kun luopua siitä sikiöstä ennen kun se oikeasti on lapsi.. tiedostaa ja elää elämää omin keuhkoin hengittäen..ja omin aivoin ajatellen..=o)

..ikävää toki on et elämä on evätty joltaki mut realiteetit tarttee käsittää myöskii..

• itkisitkö? kirjoitti:

En usko, että haluaisin naisena aborttia, vaimo sanoi, ettei oikein osaa uskoa sellaista hankkivansa, paitsi ehkä raiskauksen seurauksena jne.

Minun mielestäni moraalikysymykset eivät kuulu tässä asiassa yhteiskunnalle tai THL:lle tai kenellekään muulle. Abortti on puhtaasti henkilökohtainen, omaan vakaumukseen ja näkemykseen perustuva päätös. Totta kai minua pännisi, jos puolisoni minun tietämättäni abortoisi minun tulevan jälkeläiseni, muttei mulla loppupelissä olisi asiaan mitään oikeutta puuttua.

• itkisitkö? kirjoitti:

...sairaalassa. Katso miten vanhukset makaavat puolitiedottomassa tilassa, lääkkeissä...tule kertomaan, ovatko he ihmisiä.

Terveyskeskuksen kroonikkopuolella voi katsoa elämän raadollisuutta.
        Kannattaa myös tutustua esim. alkoholisti/narkkariäidin lapsiin ja heidän elämäänsä.

Abortteja tehdään aina, jos niitä ei tehdä laillisesti...niitä tehdään henkarinkoukulla, kuten sota-aikana oli tapana tehdä....

Jotain järkeä tähänkin asiaan!

• Kössönöm
        Tarkastaja.X kirjoitti:

...sairaalassa. Katso miten vanhukset makaavat puolitiedottomassa tilassa, lääkkeissä...tule kertomaan, ovatko he ihmisiä.

Kannattaa myös tutustua esim. alkoholisti/narkkariäidin lapsiin ja heidän elämäänsä.

Abortteja tehdään aina, jos niitä ei tehdä laillisesti...niitä tehdään henkarinkoukulla, kuten sota-aikana oli tapana tehdä....

Vanhuksia lääkitään tiedottomaan tilaan, kun ei enää haluta hoitaa ja ylilääkäri sanoo, että nesteytys pois. Eikä omaisille kerrota mitään, ennen kuin on vainaja kärrätty kylmiöön.

Kyllä on kummallista tuo krisselin moraali.

• Kössönöm kirjoitti:

Vanhuksia lääkitään tiedottomaan tilaan, kun ei enää haluta hoitaa ja ylilääkäri sanoo, että nesteytys pois. Eikä omaisille kerrota mitään, ennen kuin on vainaja kärrätty kylmiöön.

...luulisi, että ihminen on vielä ihminen vaikka onkin iäkäs....
        Kamalaa ajatella miltä tuntuu ihmisarvon menetys, muuttuminen kasviksi jota pidetään hengissä puoliväkisin. Raakaa todellisuutta täällä hienossa Suomessa!

Uskovaisia kiinnostaa mille sikiöstä tuntuu...vanhusten asiat sitten voi lakaista maton alle.... vanhus tuntee myös kipua, pelkoa, ahdistusta...

• Kössönöm
        Tarkastaja.X kirjoitti:

...luulisi, että ihminen on vielä ihminen vaikka onkin iäkäs....
        Kamalaa ajatella miltä tuntuu ihmisarvon menetys, muuttuminen kasviksi jota pidetään hengissä puoliväkisin. Raakaa todellisuutta täällä hienossa Suomessa!

Uskovaisia kiinnostaa mille sikiöstä tuntuu...vanhusten asiat sitten voi lakaista maton alle.... vanhus tuntee myös kipua, pelkoa, ahdistusta...

monessa tapauksessa. Ylilääkäri päättää, että kuivatetaan, eikä kukaan puhu omaisille mitään.

Tuosta asiasta haluaisin keskustella räsäskän kanssa, joka vastustaa eutanasiaa. Hänen mielestään on varmaan kristillisempää kuivattaa potilas kuoliaaksi, kuin antaa se armollinen piikki. Ja lääkäri on jo kuitenkin sen kuolemantuomion antanut.

Tämä on fakta, vaikka räsäskä sanoisi mitä. Ja hän sen käytännön myös tietää, vaikka kuin teeskentelee tietämätöntä.

• itkisitkö?
        Tarkastaja.X kirjoitti:

Miksi aborttikeskustelussa pitäisi ottaa kantaa kaikkiin maailman kärsimyksiin? Mitä tekemistä vanhusten kaltoinkohtelulla on abortti-keskustelussa?

Te atet olette kovia lukemaan omia tulkintojanne toisten viesteihin. En ole ottanut kantaa kroonikko-osastojen vanhuksiin. Aloituksessa puhutaan aborteista, joten kommentoin vain sitä. :/

• itkisitkö?
        Kössönöm kirjoitti:

kummaa onkin!

Olenko sanonut että vanhusten hoito on mallillaan nykyään ja ei kun nesteet pois ja kylmiöön mitä pikimmiten?

Jos omaistasi on kohdeltu väärin niin älä hyvä mies siitä kristittyjä syytä! Vaikka sinun mielestäsi sekin on Räsäskän vika!

Kasva aikuiseksi ennen kuin joudut itse nesteitä vaille!

• itkisitkö? kirjoitti:

Miksi aborttikeskustelussa pitäisi ottaa kantaa kaikkiin maailman kärsimyksiin? Mitä tekemistä vanhusten kaltoinkohtelulla on abortti-keskustelussa?

Te atet olette kovia lukemaan omia tulkintojanne toisten viesteihin. En ole ottanut kantaa kroonikko-osastojen vanhuksiin. Aloituksessa puhutaan aborteista, joten kommentoin vain sitä. :/

..siitä onko sikiö ja lapsi sama asia. Sikiö ei elä ulkomaailmassa....kun kohdusta joutuu ulos...sikiön elintoiminnot lakkaavat.
        Vanhukset ovat hieno esimerkki siitä, että hurskastelu ei johda mihinkään.

• Jazuli
        itkisitkö? kirjoitti:

..mihin vastasit..mut tähä sanosin et se sitä asioitten suhteuttamista kun mielessään vertailee maaliman kauheita asioita..sitte puntaroi mikä omaan itteen sattuu kipeemmin..minusta nuo on henkilökohtasia näkemyksiä..jotka jokainen kokee tavallaan...ja vaikkei niin toisten mielipiteet miellyttäsikään nii jokasella niihi kummiskii on oikeus..=o)

..hmm lääketiede on hyväksynny abortoinnin kuten syöpähoidotkin joten nää on kaikki ihmisten keksimiä juttuja ja ihmiset niitä toimenpiteitä tekee a) koska ne on syystä tai toisesta koettu tarpeellisiksi..b) se on mahdollista c) eettinen puoli on kunkin omilla harteilla ryhtyessään toimenpiteisiin..

..eihän se kauhian kivaa oo sikiötä aatellen se abortti..eikä sit varmaa monikaa pilanpäite meekkä tekemää..toki jokasee sakkii mahtuu niitäki.."uups i did it again"...jolle vain sattuu niitä mokia enempi ko toisille..jotta seki sitte on et tarttisko semmoselle elämäntapa abortoijallekki laatia luoentoja seksuaalivalistuksesta..taikka nappulaa naamaan ettei sikiä..

..mu järki kaikes matkas..silloko siihi aborttii on oikiasti joku semmoi syy ettei sen lapsen paras oo syntyä tähä maalimaa nii miksi tehhä uusia ihmisiä kärsimää ja pilata samalla jo olemas olevanki elämä mahollisesti pakottamal synnyttää lapsi josta ei kykene taikka kertakaikkiaan halua pitää huolta...odotusaika on pitkä..siin ajas ihmisen mieli ehtii sekoamaa monii kertoihi mikäli raskautta tarttis pakolla jatkaa..seurauksia sitte luetaan lehdistä..

..muuteski se vähäse semmoi juttu et kuolema ei tunnu tieteskään kauheen reilulle koskaan ihmisestä joka elämää arvostaa ja kunnioittaa sitä..mutta niin onko tässä maalimassa muuteskaan kaikki iha kohillaan..???

• itkisitkö?
        Tarkastaja.X kirjoitti:

..siitä onko sikiö ja lapsi sama asia. Sikiö ei elä ulkomaailmassa....kun kohdusta joutuu ulos...sikiön elintoiminnot lakkaavat.
        Vanhukset ovat hieno esimerkki siitä, että hurskastelu ei johda mihinkään.

Sanot että kyse oli siitä onko sikiö ja lapsi sama, mutta kuitenkin käsket käymään kylässä kroonikko-osastolla!

Vanhusten hoitokin saataisiin inhimillisemmäksi, jos halua vain olisi.

Nyt sietäisi sitten miettiä ketkä hurskastelevat...

• itkisitkö? kirjoitti:

Sanot että kyse oli siitä onko sikiö ja lapsi sama, mutta kuitenkin käsket käymään kylässä kroonikko-osastolla!

Vanhusten hoitokin saataisiin inhimillisemmäksi, jos halua vain olisi.

Nyt sietäisi sitten miettiä ketkä hurskastelevat...

ei ole lapsen etu. Lapsuus on vain osa ihmisen elämässä. Vanhuus ja lapsuus liittyvät toisiinsa, siinä toiset ihmiset päättävät mikä on oikein ja mikä ei.

Siksi vierailu kroonikko osastolla tekee hyvää, kun punnitsee mikä on elämän hinta.

Myös hylättyjen lasten kohtalo on kauheaa, siinä lapsi ei ole enää ihminen vaan riesa, jota riepotellaan. Tässä maailmassa hylättyjä lapsia riittää ja lisää syntyy joka päivä.

Minulla on kolme lasta ja olen hoitanut vanhuksia 20 vuotta, joten en hurskastele. Ei ole mitään syytä.

Pointti on, miksi ei huolehdittaisi jo syntyneistä ihmisistä ja annettaisi naiselle mahdollisuus valita, onko kypsä huolehtimaan lopun ikänsä syntyneestä lapsesta.

• Että mielipiteesi aborteista perustuu vain mielikuvaan jonka joku uskovainen instanssi on sinulle antanut.

Et ole maailman todellisesta tilanteesta edes tietoinen.

• hottisx

Juttusi perusteella arvioin, että elät jossain 1800-luvun alkupuolella, etkä ole tietoinen ympäröivästä maailmasta juuri millään tavalla. Kristillinen arvomaailma ei kata koko maapalloa, eikä se ole mitenkään esimerkillinen nykypäivänä - kuuntele vaikka hetki katolisen "puolueen" paavi Benedictusta, joka vastustaa aborttia, kehitysmaihin kaavailtua ehkäisykeinojen lisäämistä, homoja, ja on mm. kannustanut muslimeja lähtemään terrorinvastaiseen sotaan. Jokainen ihminen on arvokas, varsinkin tämän kristillisen päämiehen mielestä? HAhahhahaah.

Vastustatko edelleen aborttia, jos isäsi tai veljesi raiskaa sinut ja saattaa sinut raskaaksi? Jos vastustat sitä vaikkapa nyt uskosi tai valtion ylpeyden nimissä, olet todella mielisairas.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe