hyvää

iltapäivää

kaikille.
mitäs on suunnitelmissa viikonlopunviettoon.
mitä touhunneet jo tähänsaakka tänään?
itse aamusta sen että otin aamupalaa ja järjestelin vähän huoneita läksinkin sitten kampaajalle vähän hiuksia
kuosiin laittamaa.sieltätultua kävin kaupassa ja söin nyt jos
laittaisin kahvit porisemaan ja terassille juomaan ,kun ei vielä sada.klo15.00 olisi sadetta täälläpäin .aamupäiv.aurinkopaisteli ei tuo vieläkään kokonaan ole pilvessä 19 lämmintä.
huomenna
ajattelin pitää leipomispäivän en ole aikoihin leiponut.
hyvää päivänjatkoa kaikille:))
t.olivia

23

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakupaperit

Kävin sossussa, viemässä hakupaperit siivousvaunun (luutun puristinvaunun) käsittelyä varten. Menin sitä ostamaan siivousliikkeestä, mutta aataminomena nyrjähti pahan kerran, kun kuulin hinnan. 400 euroa. Joten pitääpä kokeilla "kepillä" jäätä, myöntävätkö?

Sitten taas labrassa, ja tulehdusarvot vain edelleen CRP 120 ja LA 80. Mutta kun tuo CRP on roikkunut koko kesän noissa lukemissa.

Joo, ja kalaa hakemassa puodista, ja sitten skannasin taas kauppaostokset kuluttajatutkimukselle.

• Hyvät sulla nou verenpaineet 120/80 varmaan sossu viidennessä kerroksessa talossa jossa ei hissiä...

• tossa,
        kaimaliini kirjoitti:

Hyvät sulla nou verenpaineet 120/80 varmaan sossu viidennessä kerroksessa talossa jossa ei hissiä...

verenpainearvo oli?

• katkesi
        kaimaliini kirjoitti:

Hyvät sulla nou verenpaineet 120/80 varmaan sossu viidennessä kerroksessa talossa jossa ei hissiä...

Onkos verenpaine sama asia kuin tulehdusarvot?

• myöskin

Hesassa oli myös puolipilvistä, ja jopa nihkeän lämmintä. Nyt tunnin aikana lämpö laskenut, 17' kun oli 23.
      Ripsauttanut pari viiden minuutin kuuroa.
      Lukenut olen, ja ristikoita täyttänyt.
      Eipä mitään ihmeellistä viikonlopun ohjelmaa, käyn ehkä syömässä lapsenlapseni kanssa huomena.
      Leivon viikottain sämpylät, patongit. Pullaa tarpeen mukaan, kun hupenee pakkasesta.
      Mustikkapiirakan teen pyhäksi, tulee ystäviä kylään.

• RosaLiiin

Täällä savossa paistaa aurinko, vattuja ajattelin keräillä, puitakin pitäisi liiteriin viskellä. En tiedä kehtoonko. No kyllä kehtoon.
      Aamupäivällä innostuin kokeilemaan, virkkasin ympyrää isolla koukulla matonkuteista. Vanhoista tpaidoista leikattua ja väliin kangaskudetta, siinä se aamu hupsahti, kivan näköinen tulee, sinisävyinen ja mukavan topakka.
      Enpä ole leiponut pitkään, ehkäpä pitäisikin, joku piirakka olisi hyvää ja helppoa.
      MMKisat alkavat, huraa, olen innokas penkkiurheilija, matosta saan kivan kisakäsityön, yleisurheilua katsoessa käsityö joutuu huomaamatta.
      Kultapallot kukkii komeasti, taidankin hakea niitä lasipurkkiin. On kuin aurinko olisi tullut sisälle kun pöydällä on purkillinen kultapalloja.
      Huomenna teillä tuoksuu ja maistuu hyvälle...kun olivialla on leipomispäivä.
      t.roosa

• vuotta

En edes muista, montako vuotta siitä on, kun olen leiponut. Ohrarieskaa olen paistellut ajoittain, mutta tällaista ei leipomiseki taideta lukea. Pulllaa olen kait leiponut toistakymmentä vuotta sitten, samon sämpylöitä tai makeita piirakoita.
        Perunapiirakoita monitoimimikrossa olen leiponut muutama vuosi sitten.

• vuotta kirjoitti:

En edes muista, montako vuotta siitä on, kun olen leiponut. Ohrarieskaa olen paistellut ajoittain, mutta tällaista ei leipomiseki taideta lukea. Pulllaa olen kait leiponut toistakymmentä vuotta sitten, samon sämpylöitä tai makeita piirakoita.
        Perunapiirakoita monitoimimikrossa olen leiponut muutama vuosi sitten.

te pärjäätte ilman leipomista? Minun täytyy leipoa monta kertaa viikossa. Tälläkin viikolla leivoin jo korvapuusteja, kääretorttuja, ja marjapiirakoita.Huomenna teen porkkanasämpylöitä. Meillä liikkuu vieraita kun vilkkilässä kissoja, ei minulla olisi mitään tarjottavaa, jos en leiposi.Kaupat on 20 kilometrin päässä, niin kyllä se täysinäinen pakasin on täällä turva, ei täältä joka puutteeseen lähdetä kauppaan ajamaan.Ja ei tartte sitten niitä yllätysvieraitakaan pelätä. Jos sanovat, että teillä on huomenna kinkerit, niin voi sanoa, että tervetuloa vaan.

• kerron
        marja-liisa41 kirjoitti:

te pärjäätte ilman leipomista? Minun täytyy leipoa monta kertaa viikossa. Tälläkin viikolla leivoin jo korvapuusteja, kääretorttuja, ja marjapiirakoita.Huomenna teen porkkanasämpylöitä. Meillä liikkuu vieraita kun vilkkilässä kissoja, ei minulla olisi mitään tarjottavaa, jos en leiposi.Kaupat on 20 kilometrin päässä, niin kyllä se täysinäinen pakasin on täällä turva, ei täältä joka puutteeseen lähdetä kauppaan ajamaan.Ja ei tartte sitten niitä yllätysvieraitakaan pelätä. Jos sanovat, että teillä on huomenna kinkerit, niin voi sanoa, että tervetuloa vaan.

miksi kaikki eivät leivo?
        - kaikki eivät osaa
        - kaikki eivät pidä leipomisesta
        - kaikilla ei käy ovi kaiken aikaa
        - kaikille ei käy leipomukset (diabetes)
        - kaikki ei yleensä pidä nisusta, leivästä.
        Nuo nyt ainakin tuli mieleen, on varmaan muitakin syitä.

• bussilla-sarjassa
        kerron kirjoitti:

miksi kaikki eivät leivo?
        - kaikki eivät osaa
        - kaikki eivät pidä leipomisesta
        - kaikilla ei käy ovi kaiken aikaa
        - kaikille ei käy leipomukset (diabetes)
        - kaikki ei yleensä pidä nisusta, leivästä.
        Nuo nyt ainakin tuli mieleen, on varmaan muitakin syitä.

Stanin tyttökaveri ihmetteli Stanin äidille, miksi tämä viitsi leipoa, kun kaupasta saa helpommalla parempaa. :))
        Eihän se ihan noinkaan mene. Minä tuskin koskaan leivon, kun sitten tulee ahmittua pullaa liikaa.

• marja-liisa41 kirjoitti:

Nauratti nuo sinun kinkerisi.
        Meidän kylässä kun on kinkerit, niin siihen ei paljon leipomuksia tarvita,
        Alle kymmenen henkeä on ollut väkeä ja siinä on jo pappi ja lukkarikin.

Viime talvena jo onneksi älysivät pitää seurakuntakodissa useamman kylän yhteiset kinkerit.
        Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että ihmisiä on aivan turha vaivata nykyaikana moisilla kinkereillä. Se nyt on vaan sellainen perinne, tosin monissa paikoissa on jo niistä luovuttu.

Sitten vielä siitä leipomisesta - minä ainakin leivon pullat, kakot ja sämpylät itse ja kyllä jotain kakkua tai piirakkaakin pitää pakkasesta löytyä.
        Meillä tarvii isäntä pullaa kaffeen kanssa, se on lonka ja pari päivää kun se kestää,
        jos sattuu kotosalla päivät olemaan.

• vuotta
        marja-liisa41 kirjoitti:

Ensinäkin, en pysty käsilläni leipomaan. Syövän jälkeen tuhoutuivat käsien nivelet ja kudokset ovat älyttömän kipeet.

Isäntä otti ensin minun piirakkamaakarin roolin, opetteli piirakoita leipomaan. Olen sukuni ainut piirakan taitaja, joka olen kulkenut juhliin leipomassa piirakoita, siis karjalaista sukujuurta, ja meillä on kovasti leivottu lasten kotona ollessa jumalattoman monenlaisia piirakoita, puolukkapiirakoita, omenapiirakoita, mustikkapiirakoita ja kaikenlaisia marjapiirakoita, sekä ruiskuoreen, että pullataikinakuoreen. Perunapiirakoita, riisipiirakoita, ohrapiirakoita, porkkanapiirakoita jne. Lanttukukkoja. kalakukkoja risekoja jne.

Kun kädet tuhoutuivat, mies opetteli leipomaan piirakoita. Minä vain vähän neuvoin. Mutta mihin me enää kaksi ihmistä tarvitaan leipoa?

Ensinäkin, miksi rasittaa makeilla nopean hiilihydraatin tuotteilla elimistöään, ja sorkkia sen sokeriaineenvaihdunta sekaisin?
        Nyt kun vielä arvot ovat loistavan hyvät, eikä viitteitäkään vielä diabetekseen ole, en halua edes rasittaa elimistöä noilla hiilihydraattileipomisilla.
        Diabetes on puhkeamassa kansalliseksi epidemiaksi, niin valtaisat ovat ihmisten kohonneet sokeriarvot, jotka enteilevät diabeteksen syntyä. Yhä usemapi ja useampi tuttava sairastaa jo diabetestä ja monet käyvät seurannassa, kun on kuulemma arvot rajamailla.

Sairauteeni käytettävät lääkkeet ovat jo sellaisia, että ne aiheuttavat diabeetestä. Ja se onkin suuri ihme ollut, ettei minulle sitä ole vielä kehittynyt. Siksi en suurin surminkaan halua rasittaa tieten tahtoen toimillani elimistön sietokykyä.

Ja kaiken lisäksi vilja aiheuttaa helkkurinmoista tulehdusta elimistööni. Miksi sorkkisin sitä tahallisesti vielä lisää?
        Aika mielenkiintoista on seurata ihmisiä, kun ne torkkuvat pullien ja vaaleiden leipien syönnin jälkeen.
        "Ruokaperräiset" perustuvat juuri tähän hiilihydraattien nostamaan verensokerin nousuun, ja siitä johtuvaan insuliiniryöpyn aiheuttamaan verensokerin laskuun, jollin iskee hillitön uupumus, pitää ottaa "ruokaperääiset".

Mitä vieraisiin tulee, kaikki tutut tietää, että jos pullaa ja pipareita haluaa, on tuotava tullessaan. Meiltä ei saa kuin ruisleipää, näkkäriä, tai ohrarieskaa. Joskus kalakukkoa. Enkä mä lainkaan tunne pahaa omaatuntoa, ettei ole pulla ja kakkuja tarjottavana. Kyllä meillä on tarjottavaa: pakasteessa on marjoja satoja litroja, niistä helposti saa vaikka mitä, ja rahkaa on aina jääkaapissa, senkuin vain maitoa vähän sekaan, ja marjat perään, on valmis rahka tarjottavaksi heti.

Eihän sitä tartte kuin mielikuvitusta käyttä. Isäntä on kova lettujen paistaja, eikä oo mikään ongelma läväyttää lettuja, jos on sellaisia lapsiperhevieraita. Monet tykkää mun kokojyväviljarieskoista, kuten ohrarieskasta, kaurarieskasta jne. Ne on nopeita pyöräyttää siinä tuokiossa, ja ovat tuoreita het sillään.

• kaikille täältä

savosta .
        aamu aurinko paistaa ja kuju hyttinen laulelee radiossa dirlantaata.
        kuuntelen lauantaiaamuisin aina paikallisradiota tässä
        touhutessani.
        eipä tuo eilen isompia sateita sitten pitänytkään.
        kaunis sateenkaari nousi taivaalle.
        siinähän se huvi ja hyöty kulkee mukavasti käsikädessä,
        kun kilpailuja katsellessa virkkailet mattoa olen
        nähnyt oikein ison virkatun pyöreän maton.oli tosi kaunis
        oli virkattu reikääkin sinne väliin ja
        nyppy reuna.oli roosan värinen
        matto.itse olen joskus säästellyt kaupasta tulleita
        kantokasseja ja virkannut niistä wc:hen maton.
        lankoja on itsellänikin ostettuna mut kuhan inspiraatio iskee katsotaan mitä saan tehtyä.en ole mikään ekspertti käsitöissä,mut
        kuitenkin jotain värkkään esim sukkaa,lapasta,myssyä jne.
        itsetykkään leipoa ,mut muuton myötä asuntopieneni ja sen
        myötä entinen iso pakastin piti hävittää.
        nopeasti pyöräyttää vaikka lettuja tai pannariakin.
        juhannukseksi leivoin viimeksi enemmän.
        niitäkin sitten riittänyt.
        ite pitäisi olla vähemmällä imelän syönnillä d.beteksen takia.
        mietiskelen tuossa,jos nauttiskin vielä aurinkoisesta päivästä ja
        jättäis leipomisen huomiseks.
        yksin ollessa se ei ole niin kranttua ja jos joku tulee
        nopeasti sitä,jotain pyöräyttää.
        itse ajattelin myös katsella niitä kisoja.
        ajattelimpa kysyä mitä harrastuksia teillä
        muilla on.
        itse tykkään jotain käsitöitä joskus tehdä ja jotain askartelu juttuja
        nyt olen miettinyt jos tilais jostakin jotain helmiä
        vois lastenlasten kanssa rueta,jotain koruja tekemään.
        kun olivat pieniä askartelimme aina jotain.
        sitten on urheiluharrastuksia.
        no johan tässä tulikin asiaa ja asian vierestä.
        on kiva että on tällainen 60 palsta saa vaikka päiväntapahtumista vaihtaa mieli
        piteitä.hyvää alkanutta päivää kaikille.
        t.olivia

• kaikille täältä kirjoitti:

savosta .
        touhutessani.
        lankoja on itsellänikin ostettuna mut kuhan inspiraatio iskee katsotaan mitä saan tehtyä.en ole mikään ekspertti käsitöissä,mut
        muilla on.
        t.olivia

No tänään en ole leiponut mitään, kun iski säilömis puumi. Kävin aamulla koneella ja tuolla puutarhapuolella oli jääkukkaset laittanut ohjeen kesäkurpitsapikkelsistä, niin innostuin sitä tekemään, kun sitä kurpitsaa on ihan kompoistoitavaksi asti. Ihan hyvää siitä tuli, mutta eka kerran laitan vähän punaista paprikaa piristykseksi, ja väriä antamaan. Vielä lisään noihin edellisiin diabetes ei tule leivän eikä edes sokerin syönnistä vaan siitä, että haima ei tuota insuliinia. Ja ilman sitä elimistö ei pysty käyttämään kudoksille välttämätöntä glukoosia.Suurimmat riskitekijät diabeteksen syntyyn on perintötekijät, ja liikalihavuus. Että siinä suhteessa ei se jatkuva pullan syönti ei ole hyväksi. Ja minä en itse syö ollenkaan, minä vaan leivon. Koska minä olen se diabeetikko. Ja ei sitä ihmisen tartte kahta tehdä, leipoa ja syödä. Meillä täällä yhdessä naapurissakin on sellainenkäytäntö, että kun isäntä ryyppää, niin emäntä pitää kohmelot, on kuulema oikein sovittu juttu. -----että sillee!

• RosaLiiin
        kaikille täältä kirjoitti:

savosta .
        touhutessani.
        muilla on.
        t.olivia

vastuttamattoman vinkin.
        En voi vastustaa pannaria. Teen sitä aika usein ja joskus valtaa oikein mieliteko.
        Siihen taikinaan pellille laittelen milloin mitäkin , marjoja jne. kardemumman makuisesta pannarista tykkään erikoisesti. pannaria voi syödä sienien ja jauhelihankin kanssa, senkuin vain rullaa, voi voi. Jäätelö tai marjarahka pannarin päällä, voi voi nyt jo vie kielen pelkkä ajatuskin.
        Yksin vain koko pellillinen on niin iso syötävä, onneksi pojat piipahtavat joskus. Kavereineen kun tulevat niin saa puolensa pitää, ettei jää itse ilman.

Onnea vaan askarteluihisi, viimeksi kun itse tein helmihommia, niin metallilangasta enkeleitä väänsin ja sitten koristelin ohuemmalla langalla johon olin pujotellut pienen pieniä helmiä.
        Helmijutut ovat mukavia, pysyy sormet vetreinä ja notkeina kun niitä tekee.

• enemmän
        marja-liisa41 kirjoitti:

No tänään en ole leiponut mitään, kun iski säilömis puumi. Kävin aamulla koneella ja tuolla puutarhapuolella oli jääkukkaset laittanut ohjeen kesäkurpitsapikkelsistä, niin innostuin sitä tekemään, kun sitä kurpitsaa on ihan kompoistoitavaksi asti. Ihan hyvää siitä tuli, mutta eka kerran laitan vähän punaista paprikaa piristykseksi, ja väriä antamaan. Vielä lisään noihin edellisiin diabetes ei tule leivän eikä edes sokerin syönnistä vaan siitä, että haima ei tuota insuliinia. Ja ilman sitä elimistö ei pysty käyttämään kudoksille välttämätöntä glukoosia.Suurimmat riskitekijät diabeteksen syntyyn on perintötekijät, ja liikalihavuus. Että siinä suhteessa ei se jatkuva pullan syönti ei ole hyväksi. Ja minä en itse syö ollenkaan, minä vaan leivon. Koska minä olen se diabeetikko. Ja ei sitä ihmisen tartte kahta tehdä, leipoa ja syödä. Meillä täällä yhdessä naapurissakin on sellainenkäytäntö, että kun isäntä ryyppää, niin emäntä pitää kohmelot, on kuulema oikein sovittu juttu. -----että sillee!

"Vielä lisään noihin edellisiin diabetes ei tule leivän eikä edes sokerin syönnistä vaan siitä, että haima ei tuota insuliinia. "

Ykkös ja kakkostyypin diabetes ovat kaksi eri asiaa kokonaan. Kakkostyypin diabetes hankitaan elintavoilla ja sillä, mitä suuhun tungetaan. Ei elimistö loputtomiin kestä sitä sekoilua, mitä sokerin ja nopeiden hiilihydraattien aiheuttama elimistön sekoittaminen aiheuttaa. Insuliini on myrkky, kun sitä elimistö sitä kohtuuttomiin jotuuu tykittämään että saa veren sokerin alas. Siitä sekoilusta seuraa aika vakavia häiriöitä. Ja kyllä maailmalla ollaan jo sitä mieltä, että sokerilla ja nopeilla hiilihydraateilla on olellinen mekritys tässä sokeritasapainon sekoittamisessa.

Ylipaino, mutta mitäs kun normaalipoinoiset sairastuvat kans laumapäin kakkostyypin diabetekseen? Koko kansahan on kohta diabeteksen perintötekijöistä sairas, jos noin ajattelet asiaa. Kyllä se on se ruoka mikä siellä sitä aiheuttaa, vaikkei olisi ylipainoa grammaakaan.

Juuri sain tiedon ystävästä, joka jos kuka on mahdottoman hyväkuntoinen, ja mielipuoli liikkuja, mutta niin vaan kakkostyypin diabetes hänetkin yllätti, joten remonttiin menee koko asenne asiaan häneltäkin.

• RosaLiiin kirjoitti:

vastuttamattoman vinkin.
        En voi vastustaa pannaria. Teen sitä aika usein ja joskus valtaa oikein mieliteko.
        Siihen taikinaan pellille laittelen milloin mitäkin , marjoja jne. kardemumman makuisesta pannarista tykkään erikoisesti. pannaria voi syödä sienien ja jauhelihankin kanssa, senkuin vain rullaa, voi voi. Jäätelö tai marjarahka pannarin päällä, voi voi nyt jo vie kielen pelkkä ajatuskin.
        Yksin vain koko pellillinen on niin iso syötävä, onneksi pojat piipahtavat joskus. Kavereineen kun tulevat niin saa puolensa pitää, ettei jää itse ilman.

Onnea vaan askarteluihisi, viimeksi kun itse tein helmihommia, niin metallilangasta enkeleitä väänsin ja sitten koristelin ohuemmalla langalla johon olin pujotellut pienen pieniä helmiä.
        Helmijutut ovat mukavia, pysyy sormet vetreinä ja notkeina kun niitä tekee.

selviä hengissä. Ja eikä meidän ikäisistä enää tule liian nättejä ruumiita, vaikka heti kuollaan! Ja kun sitä oikein yrittää, niin käy kuin harakalle tervatulla laiturilla, että kun nokka irtoo, niin pyrstö tarttuu.

• torpan tyttö
        marja-liisa41 kirjoitti:

noita Sinun kirjoituksia! Meilläkin oli aikoinaan samanlainen "kestikievari" ja tarjottavaa oli aina yllätysvieraille ja omalle suurelle perheelle. Nyt yksin asuessa ei paljon tarjottavaa tarvitse, kun juuri kukaan ei käy. Toki minä itselleni leivon, vaikka makeaa rajoitankin. Joskus leivon pullaakin vain tuoksun vuoksi ja jakelen pullat toisten syötäväksi.

• hiilihydraatit
        vuotta kirjoitti:

Ensinäkin, en pysty käsilläni leipomaan. Syövän jälkeen tuhoutuivat käsien nivelet ja kudokset ovat älyttömän kipeet.

Isäntä otti ensin minun piirakkamaakarin roolin, opetteli piirakoita leipomaan. Olen sukuni ainut piirakan taitaja, joka olen kulkenut juhliin leipomassa piirakoita, siis karjalaista sukujuurta, ja meillä on kovasti leivottu lasten kotona ollessa jumalattoman monenlaisia piirakoita, puolukkapiirakoita, omenapiirakoita, mustikkapiirakoita ja kaikenlaisia marjapiirakoita, sekä ruiskuoreen, että pullataikinakuoreen. Perunapiirakoita, riisipiirakoita, ohrapiirakoita, porkkanapiirakoita jne. Lanttukukkoja. kalakukkoja risekoja jne.

Kun kädet tuhoutuivat, mies opetteli leipomaan piirakoita. Minä vain vähän neuvoin. Mutta mihin me enää kaksi ihmistä tarvitaan leipoa?

Ensinäkin, miksi rasittaa makeilla nopean hiilihydraatin tuotteilla elimistöään, ja sorkkia sen sokeriaineenvaihdunta sekaisin?
        Nyt kun vielä arvot ovat loistavan hyvät, eikä viitteitäkään vielä diabetekseen ole, en halua edes rasittaa elimistöä noilla hiilihydraattileipomisilla.
        Diabetes on puhkeamassa kansalliseksi epidemiaksi, niin valtaisat ovat ihmisten kohonneet sokeriarvot, jotka enteilevät diabeteksen syntyä. Yhä usemapi ja useampi tuttava sairastaa jo diabetestä ja monet käyvät seurannassa, kun on kuulemma arvot rajamailla.

Sairauteeni käytettävät lääkkeet ovat jo sellaisia, että ne aiheuttavat diabeetestä. Ja se onkin suuri ihme ollut, ettei minulle sitä ole vielä kehittynyt. Siksi en suurin surminkaan halua rasittaa tieten tahtoen toimillani elimistön sietokykyä.

Ja kaiken lisäksi vilja aiheuttaa helkkurinmoista tulehdusta elimistööni. Miksi sorkkisin sitä tahallisesti vielä lisää?
        Aika mielenkiintoista on seurata ihmisiä, kun ne torkkuvat pullien ja vaaleiden leipien syönnin jälkeen.
        "Ruokaperräiset" perustuvat juuri tähän hiilihydraattien nostamaan verensokerin nousuun, ja siitä johtuvaan insuliiniryöpyn aiheuttamaan verensokerin laskuun, jollin iskee hillitön uupumus, pitää ottaa "ruokaperääiset".

Mitä vieraisiin tulee, kaikki tutut tietää, että jos pullaa ja pipareita haluaa, on tuotava tullessaan. Meiltä ei saa kuin ruisleipää, näkkäriä, tai ohrarieskaa. Joskus kalakukkoa. Enkä mä lainkaan tunne pahaa omaatuntoa, ettei ole pulla ja kakkuja tarjottavana. Kyllä meillä on tarjottavaa: pakasteessa on marjoja satoja litroja, niistä helposti saa vaikka mitä, ja rahkaa on aina jääkaapissa, senkuin vain maitoa vähän sekaan, ja marjat perään, on valmis rahka tarjottavaksi heti.

Eihän sitä tartte kuin mielikuvitusta käyttä. Isäntä on kova lettujen paistaja, eikä oo mikään ongelma läväyttää lettuja, jos on sellaisia lapsiperhevieraita. Monet tykkää mun kokojyväviljarieskoista, kuten ohrarieskasta, kaurarieskasta jne. Ne on nopeita pyöräyttää siinä tuokiossa, ja ovat tuoreita het sillään.

Puhumattakaan hiilihydraateista ja mokomista pullan ja kakun syömisistä, kehoittaisin kaikkia lukemaan kirjan "Vaaralliset viljat".

Sain siitä vihiä vain paripäivää sitten marjametsällä tapaamastani henkilöltä.

Itse haluan kokeilla samaa, vaikka kirja olikin lainastossa lainattuna.

Toisaalta en itse syö pullaa, kakkuja, enkä muitakaan makeita, mutta leipä ja puuro ovat kyllä kuuluneet ruokailuuni. Ruisleipä palastani en kyllä luovu, mutta joutavat muut suurusteet saa kyllä jäädä.

Gluteeniton näkkäri ja riisikakkarat saavat korvata jonkun viikon ruokavalioni, kunhan saan ensin syötyä nuo entiset ostokseni.

Omallakohdallani ei ole ongelmaa vieraista, koska niitä ei käy minulla koskaan ja se on oma tahtoni. Silloin harvoin, kun lapsenlapseni tulevat, niin heistä ilmoitetaan etukäteen ja minulla on kauppa 50 m päässä.

Että tämä ei liian kehumiseksi tulisi, niin olen minä itse paistanut yksinollessakin sämpylöitä, ruisleipää, rieskoja, karjalanpiirakoita ym. karjalaiseen tapaan, koska ne ovat niin paljon parempia, kuin kaupan ostokset.

Tietenkin se on totuus, että sitten niitä tulee syötyä myös kaksinverroin enemmän.
        Minä en ymmärrä sokerista ruisleipää, enkä raakoja riisiryynejä karjalanpiirakoissa, jotka ovat kuorestaan kovia koppuroita ja mikä pahinta määrätyn tuottajan vehnäkuoreen leivottuja , mielestäni väärällä nimellä kutsuttuja karjalanpiirakoita!!!!

Leipomus on taito, joka kannattaa opetella, sillä tuleva ruuan arvonlisäveron vähennys ei koske mukamas leipä tuotteita, jotka useimmille ovat elinehto, mikä ei todellakaan ole pahaksi.

Älkää ottako oppia hölmön eläkeläisen suunitelmia siirtyä riisikakkaroihin, sillä voin vannoa, että se kestää vain muutaman päivän ja "arki" palaa elämääni.

• sairaalaa
        hiilihydraatit kirjoitti:

Puhumattakaan hiilihydraateista ja mokomista pullan ja kakun syömisistä, kehoittaisin kaikkia lukemaan kirjan "Vaaralliset viljat".

Sain siitä vihiä vain paripäivää sitten marjametsällä tapaamastani henkilöltä.

Itse haluan kokeilla samaa, vaikka kirja olikin lainastossa lainattuna.

Toisaalta en itse syö pullaa, kakkuja, enkä muitakaan makeita, mutta leipä ja puuro ovat kyllä kuuluneet ruokailuuni. Ruisleipä palastani en kyllä luovu, mutta joutavat muut suurusteet saa kyllä jäädä.

Gluteeniton näkkäri ja riisikakkarat saavat korvata jonkun viikon ruokavalioni, kunhan saan ensin syötyä nuo entiset ostokseni.

Omallakohdallani ei ole ongelmaa vieraista, koska niitä ei käy minulla koskaan ja se on oma tahtoni. Silloin harvoin, kun lapsenlapseni tulevat, niin heistä ilmoitetaan etukäteen ja minulla on kauppa 50 m päässä.

Että tämä ei liian kehumiseksi tulisi, niin olen minä itse paistanut yksinollessakin sämpylöitä, ruisleipää, rieskoja, karjalanpiirakoita ym. karjalaiseen tapaan, koska ne ovat niin paljon parempia, kuin kaupan ostokset.

Tietenkin se on totuus, että sitten niitä tulee syötyä myös kaksinverroin enemmän.
        Minä en ymmärrä sokerista ruisleipää, enkä raakoja riisiryynejä karjalanpiirakoissa, jotka ovat kuorestaan kovia koppuroita ja mikä pahinta määrätyn tuottajan vehnäkuoreen leivottuja , mielestäni väärällä nimellä kutsuttuja karjalanpiirakoita!!!!

Leipomus on taito, joka kannattaa opetella, sillä tuleva ruuan arvonlisäveron vähennys ei koske mukamas leipä tuotteita, jotka useimmille ovat elinehto, mikä ei todellakaan ole pahaksi.

Älkää ottako oppia hölmön eläkeläisen suunitelmia siirtyä riisikakkaroihin, sillä voin vannoa, että se kestää vain muutaman päivän ja "arki" palaa elämääni.

Joo, minäkin inhoon kuollakseni niitä sairaalan nimittämia tummia leipiä, jotka ovat melassilla värjättyä ja makeutettua, ja lisäksi vielä sokeria laitettu makeuden takaamiseksi. Yök..

Aamulla pitäisi mennä sairaalaan, tein jo omat myslit vamiiksi mukaan. Siinä niille riittää äimistelemistä. Mulle riittää se mannavelli, valkoinen riisipuuro, ja mikä kumman luumulla makeutettu puuro se olikaan, kas kun ei mieleen tule se nimi.

Tein oman myslin. Laskin just tänään, että se antaa verrattuna kaurapuuroon moninkertaiset C-vitamiinipitoisuudet, kalsiumpitoisuuden, kaaliumpitoisuuden, E-vitamiinipitoisuuden jne..

Joo, kaurapuuroaamiaisesta saa A-vitamiinia 25 ug ja minun
        mysliaamiaisesta 378 ug.
        Kaurapuuroaamiaisesta C-vitamiinia 1,9 mg ja mun mysliaamiaisesta 173,3 mg. Kaaliumia 527,1 mg vastaan mysli 1101,4 mg.
        Mysli sen sijaan antaa vähemmän hiilihydraatteja ja neikin hitaita.
        Myslissä taas hyviä monityydyttämättömiä rasvahappoja 4,6 g kun kaurapuuroaamiaisessa vain 0,9 g.

Taidan tehdä selleriraasteenkin mukaan. Muuten jää sellerit ihan tyhjän pantiksi seisomaan kaappiin.

• antaa sen
        sairaalaa kirjoitti:

Joo, minäkin inhoon kuollakseni niitä sairaalan nimittämia tummia leipiä, jotka ovat melassilla värjättyä ja makeutettua, ja lisäksi vielä sokeria laitettu makeuden takaamiseksi. Yök..

Aamulla pitäisi mennä sairaalaan, tein jo omat myslit vamiiksi mukaan. Siinä niille riittää äimistelemistä. Mulle riittää se mannavelli, valkoinen riisipuuro, ja mikä kumman luumulla makeutettu puuro se olikaan, kas kun ei mieleen tule se nimi.

Tein oman myslin. Laskin just tänään, että se antaa verrattuna kaurapuuroon moninkertaiset C-vitamiinipitoisuudet, kalsiumpitoisuuden, kaaliumpitoisuuden, E-vitamiinipitoisuuden jne..

Joo, kaurapuuroaamiaisesta saa A-vitamiinia 25 ug ja minun
        mysliaamiaisesta 378 ug.
        Kaurapuuroaamiaisesta C-vitamiinia 1,9 mg ja mun mysliaamiaisesta 173,3 mg. Kaaliumia 527,1 mg vastaan mysli 1101,4 mg.
        Mysli sen sijaan antaa vähemmän hiilihydraatteja ja neikin hitaita.
        Myslissä taas hyviä monityydyttämättömiä rasvahappoja 4,6 g kun kaurapuuroaamiaisessa vain 0,9 g.

Taidan tehdä selleriraasteenkin mukaan. Muuten jää sellerit ihan tyhjän pantiksi seisomaan kaappiin.

mysli ohjjeesi?
        kuhan tulet sieltä sairaala reissultasi.
        kerroppa sitten mitä tuumasiva sinun eväistäsi siellä.
        pikaisia paranemisia sinulle.

• ent. kampaaja

Kovinpa on teillä on vapaita kampaajan aikoja meillä menee viikko vähintään kun ajan tilaa. Enpä ole monasti käyttynnä heidän palvelujaan kun osaan nuo hommelit itsekin. Kaupassa kävin ja ostin ikkunan tiivisteitä ja jottain ruoan puolta. Täällä ei satanut ja päivä oli kaunis. Saunottin ja rakasteltiin ukkorähjän kanssa, ei juotu kahvia kun se alkaa närästämään. Aukaistiin punaviinipullo se kun ei saa aikaan närästystä. Katottiin telkkaria sitten ukko meni maata. En ajatellu leipoa ennää tänään, mitä nyt ukkoa vähän, eikä enää jaksaisikaan pullataikinaa vaevata. Tein gorgotzolapihvejä ennen saunaa ja huomenna ( ei kun tänään) ajattelimme syödä ne kun penskat tulloo taas hämmentämään lapsikatraansa kanssa. Mummun muksuille tein jauhelihapivijä tykkäävät niistä ja lohkoperunoista.

• on että

edes ukkoos leivot.
        muula kun ei ole enää sitä leipoa.
        sen se teki,kun siirsin ja siirsin leipomista
        milloin,minkin nojalla.
        lauantaina ostin jo tarvikkeet,että teen valmiiseen
        piiraspohjaan
        marjapiirakkaan.
        ajattelin sunnuntai aamuna empä leivokkaan,ei tänne kukaan tule
        ja söin kermaviilin,joka oli siihen piirakkaaseen.
        juuri kun viimeisiä vetelin puhelin soi ja niin olikin
        sitten tulioita.
        onneksi sanoi tulevansa illalla.meeinasin lähteä kauppaan valmista ostammaan.
        alkoi sataa taivaantäydeltä.
        niinpä tein korvapuusteja paistoin,kakun ja
        lööysinpä pakkasesta vielä kääretorttua.
        leivottua sit vihdoin tuli.
        vettähän tuolla nytkin satelee 14c
        huomenna lähden vähän p.mäen kirpputoria kiertelemään
        illalla jo tuossa kynttilöitä polttelintuli vain sellanen
        fiilis,et nyt kynntilät palamaan pimentyvään iltaan.
        t.olivia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      96
      1260
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      37
      1255
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      286
      1105
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      107
      1025
    5. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      982
    6. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      18
      946
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      13
      918
    8. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      51
      900
    9. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      16
      801
    10. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      162
      798
    Aihe