Kauanko kesti että vauva oppi syömään kiinteitä

eert

Niin eli kaunko meni harjoittelussa? Minkä ikäisenä aloititte kiinteät?

Meidän piti aloittaa lääkärin ohjeistuksesta 3kk ikäisenä ja nyt on pari viikkoa harjoiteltu. Vauva kuitenkin vaan yrittää kielellä työntää lusikkaa pois suusta.

11

3190

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pojat ovat nyt 4kk ja kiinteiden syönti on aloitettu, lääkärin määräyksestä myös. Sottaista puuhaa se on, mutta kyllä jotain mahaankin asti jo päätyy. :)

      Sylissä syöttäminen ei meillä luonnistu ollenkaan, parhaaksi on havaittu syöttää pojat niin että ovat pötköllään. Suu aukeaa kiltisti eikä kakomistakaan tule. Sitterissä istuen sujuu myös ihan hyvin. Eri soselaaduilla on väliä; parhaiten menee tietty hedelmäsosesekoitus, mutta esimerkiksi magon mausta naama vääntyy molemmilla ruttuun. Peruna-porkkana menettelee, mutta ei sekään parasta herkkua tunnu olevan.

      Meillä on tehty välillä niin, että kun suuhun on saatu pieni määrä sosetta, on tarjottu heti perään pullosta maitoa jotta sose tulee nieltyä. Samoin jos vauva "höpöttää" ja avaa suunsa, laitetaan lusikka salamana suuhun > sose menee mahaan eikä vauva puljaa sitä naamalle kun suu oli kunnolla auki.

      Toki osa menee ihan normaalistikin, ilman vippaskonsteja.

      Olen ajatellut ettei tekniikalla niin väliä kunhan vauvan maha tulee täyteen eikä syöminen aiheuta kohtuutonta epämukavuutta.

      • syötättekö

        lapsia selällään??? Ei herran jestas, siinähän on valtava tukehtumisriski!!! Kaikkea sitä kuulee...Koitapa itse niellä selällään maaten. Tuon ikäistä lasta, jota ei saa vielä istuttaa on helpoin syöttää sitterissä. Lapsi on kohoasennossa ja vanhempi näkee lapsen kasvot.


      • syötättekö kirjoitti:

        lapsia selällään??? Ei herran jestas, siinähän on valtava tukehtumisriski!!! Kaikkea sitä kuulee...Koitapa itse niellä selällään maaten. Tuon ikäistä lasta, jota ei saa vielä istuttaa on helpoin syöttää sitterissä. Lapsi on kohoasennossa ja vanhempi näkee lapsen kasvot.

        Kyllä, juuri niin, selällään! Suunnilleen samassa asennossa kuin vaikkapa imetettäessä siis. ;) Ei niille vauvoille mitään kuivaa leipää tai lihakimpaleita syötetä, vaan löysää sosetta, vähän kerrallaan.


      • vielä*
        katarzyna kirjoitti:

        Kyllä, juuri niin, selällään! Suunnilleen samassa asennossa kuin vaikkapa imetettäessä siis. ;) Ei niille vauvoille mitään kuivaa leipää tai lihakimpaleita syötetä, vaan löysää sosetta, vähän kerrallaan.

        vaarallisempaa!!! Koitapa itse mennä selinmakuulle ja vaikkapa juoda...Ei onnistu ihan helposti. Nyt järki käteen, jos et halua lapsiesi tukehtuvan tai saavan pneumoniaa keuhkoihin vedetyn ruuan vuoksi!!! Lasten kuuluu syödä pystyasennossa kiinteitä (ja myös nesteitä). Eikä lapsi makuulla imetettäessäkään selällään ole vaan kyljellään, tai sitten sinulla on ollut ihan omituiset imetysasennot...Eikä muuten pullostakaan saa antaa maitoa sillä tavalla, että lapsi on selällään, vaan aina täytyy olla silloinkin kohoasennossa esim. tyynyn päällä tai sylissä.


      • vielä* kirjoitti:

        vaarallisempaa!!! Koitapa itse mennä selinmakuulle ja vaikkapa juoda...Ei onnistu ihan helposti. Nyt järki käteen, jos et halua lapsiesi tukehtuvan tai saavan pneumoniaa keuhkoihin vedetyn ruuan vuoksi!!! Lasten kuuluu syödä pystyasennossa kiinteitä (ja myös nesteitä). Eikä lapsi makuulla imetettäessäkään selällään ole vaan kyljellään, tai sitten sinulla on ollut ihan omituiset imetysasennot...Eikä muuten pullostakaan saa antaa maitoa sillä tavalla, että lapsi on selällään, vaan aina täytyy olla silloinkin kohoasennossa esim. tyynyn päällä tai sylissä.

        vaikka minkälaisia! :)

        Yksi eksoottisimmista, (jota muuten sairaalan kätilö mulle ehdotti), on sellainen missä vauva (tai mun tapauksessa vauvat) on selällään sängyllä ja äiti kontallaan vauvan yläpuolella. On kuulemma erityisen hyvä asento silloin jos rinnassa on tiehyttukos.

        Toinen selälläänimetysasento on sellainen missä vauva on tyynyllä äidin sylissä ja äiti kumartunut vauvan ylle. Jos haluat lisää ihmeteltävää, imetystukilistan sivuilta löytyy lisää omituisia imetysasentoja (ja muita friikkejä imetykseen liittyviä vinkkejä) vaikka kuinka. ;) Kuten muussa syöttämisessä, imetyksessäkään tyylipisteillä ei ole väliä kunhan homma toimii.

        Olen näitten keskosvauvojeni syömisasioista niin paljon lääkäreiden, kätilöiden jne. kanssa jutellut, (ja varmistanut asiat sataan kertaan), että tiedän kyllä jo mitä voin tehdä ja mitä en, kiitos vaan.


      • kätilö-terveydenhoitaja
        katarzyna kirjoitti:

        vaikka minkälaisia! :)

        Yksi eksoottisimmista, (jota muuten sairaalan kätilö mulle ehdotti), on sellainen missä vauva (tai mun tapauksessa vauvat) on selällään sängyllä ja äiti kontallaan vauvan yläpuolella. On kuulemma erityisen hyvä asento silloin jos rinnassa on tiehyttukos.

        Toinen selälläänimetysasento on sellainen missä vauva on tyynyllä äidin sylissä ja äiti kumartunut vauvan ylle. Jos haluat lisää ihmeteltävää, imetystukilistan sivuilta löytyy lisää omituisia imetysasentoja (ja muita friikkejä imetykseen liittyviä vinkkejä) vaikka kuinka. ;) Kuten muussa syöttämisessä, imetyksessäkään tyylipisteillä ei ole väliä kunhan homma toimii.

        Olen näitten keskosvauvojeni syömisasioista niin paljon lääkäreiden, kätilöiden jne. kanssa jutellut, (ja varmistanut asiat sataan kertaan), että tiedän kyllä jo mitä voin tehdä ja mitä en, kiitos vaan.

        on iso turvallisuusriski lapselle, kuten täällä joku jo sinulle kertoikin. Tällöin lapsen todennäköisyys saada sosetta keuhkoihinsa on hyvin suuri. Miksi ihmeessä et käyttäisi syöttäessä sitteriä, kun kertomasi mukaan syöttäminen onnistuu myös siinä? Vaikea uskoa, että yksikään lääkäri, kätilö tai terveydenhoitaja suosittelisi soseen antamista siten, että lapsi makaa selällään.


      • kätilö-terveydenhoitaja kirjoitti:

        on iso turvallisuusriski lapselle, kuten täällä joku jo sinulle kertoikin. Tällöin lapsen todennäköisyys saada sosetta keuhkoihinsa on hyvin suuri. Miksi ihmeessä et käyttäisi syöttäessä sitteriä, kun kertomasi mukaan syöttäminen onnistuu myös siinä? Vaikea uskoa, että yksikään lääkäri, kätilö tai terveydenhoitaja suosittelisi soseen antamista siten, että lapsi makaa selällään.

        kun syöttäminen sujuu siten parhaiten. Sitterissä vauvat kakovat, yökkivät ja puljaavat soseet namalleen herkemmin. Veikkaan että se johtuu siitä etteivät vauvat saa säädeltyä siinä päänsä asentoa yhtä hyvin kuin selällään ollessaan. Olen imettänyt poikia alusta asti muun muassa siten että ovat sylissä tyynyllä ja minä heidän yläpuolellaan, joten selällään syöminen on heille tuttu ja ilmeisen mukava juttu. :) Sitterissä soseen syömistä harjoitellaan tietty myös.

        Olen kysynyt onko o.k syöttää poikia makuuasennossa ja hommalle ei kuulemma ole estettä kun se on pojille se sujuvin tapa syödä. Kaksosvauvojen kanssa se oppikirja on heitettävä suosiolla romukoppaan toooosi monessa muussakin asiassa.


      • piutpautvaan
        katarzyna kirjoitti:

        kun syöttäminen sujuu siten parhaiten. Sitterissä vauvat kakovat, yökkivät ja puljaavat soseet namalleen herkemmin. Veikkaan että se johtuu siitä etteivät vauvat saa säädeltyä siinä päänsä asentoa yhtä hyvin kuin selällään ollessaan. Olen imettänyt poikia alusta asti muun muassa siten että ovat sylissä tyynyllä ja minä heidän yläpuolellaan, joten selällään syöminen on heille tuttu ja ilmeisen mukava juttu. :) Sitterissä soseen syömistä harjoitellaan tietty myös.

        Olen kysynyt onko o.k syöttää poikia makuuasennossa ja hommalle ei kuulemma ole estettä kun se on pojille se sujuvin tapa syödä. Kaksosvauvojen kanssa se oppikirja on heitettävä suosiolla romukoppaan toooosi monessa muussakin asiassa.

        syödään aikalailla vaaterissa, pottua ja porkkanaa ollaan maisteltu. eikä kertaakaan ole ollut tukehtumassa. pulloakin annetaan että on ihan vaaka-asennossa, syö toki pystyssäkin mutta vaaka-asennossa helpompi olla sylissä.

        toiset tykkää tyttärestä ja toiset äidistä...


    • Ruokailijat

      Aloitimme maistelut 4kk iässä, neuvolan ohjeen mukaan. pari päivää oli totuttelua, sitten alkoi jo maistelemaan ja nielemäänkin kunnolla. Nyt vauva kohta 5kk ja syödään 2-3krt päivässä. Hedelmäsoseet maistuu hyvin, samoin itsetehty porkkanasose. Peruna tökkii vielä. Mutta ehtiihän tässä..
      Sitterissä istuu ruokailun ajan.

      • Sormirulla

        Meidän poika se ei suostunut syömään soseita sitten millään. Kesti n. 4-5 KUUKAUTTA ennen kuin se soseraivoaminen (sekä ruokasose että hedelmäsose) loppui. Kyseessä siis 4. lapsi, ja kaikki muut totutelleet kiinteille melko mukavasti. Tämä herra sylki sitkeästi kaiken suustaan ulos ja kirjaimellisesti karjui ruokailut läpeensä. Lopulta kuukausien jälkeen hän tottui hieman hedelmä- ja marjasoseisiin ja sain niiden avulla myös hieman lihasoseita menemään.

        Luulen, että hän oli herkkä suustaan ja nielustaan ja siksi oli vaikea sietää tuollaista "kauheaa tahnaa" (siis sametinpehmeitä maidolla vielä notkistettuja soseita;) Isompana leivän, laatikoiden, kastikkeiden ym. normiruoan syönti oli tosi vaikeaa opetella. Hän on nyt 21/2v ja on edelleen tarkka ruoan suhteen. Aterian ulkonäkö ja nälän aste määräävät, suostuuko hän edes maistamaan.. Meillä ei ole napostelukulttuuria, joten hän saa kuitenkin tarvitsemansa energian syömästään ravinnosta, koska kasvaa hurjaa vauhtia.

        En ole lähtenyt pakottamaan, vaan ottanut sen periaatteen, että ruokapöydässä syödään se mitä syödään. Jos nälkä jää, se taittuu sitten seuraavalla aterialla. Kun oikein on vaikea syömättömyyden kausi, annan vitamiinilisän normaalin D-vitamiinin kaveriksi tai sitä korvaamaan. Tuttavallani on 4v, joka on koko ikänsä ollut samanlainen "herkkäsuu" eli odotettavissa on meilläkin jatkoa tälle taipaleelle.. ;)

        Toivottavasti teillä helpommin!


      • nikitönnä
        Sormirulla kirjoitti:

        Meidän poika se ei suostunut syömään soseita sitten millään. Kesti n. 4-5 KUUKAUTTA ennen kuin se soseraivoaminen (sekä ruokasose että hedelmäsose) loppui. Kyseessä siis 4. lapsi, ja kaikki muut totutelleet kiinteille melko mukavasti. Tämä herra sylki sitkeästi kaiken suustaan ulos ja kirjaimellisesti karjui ruokailut läpeensä. Lopulta kuukausien jälkeen hän tottui hieman hedelmä- ja marjasoseisiin ja sain niiden avulla myös hieman lihasoseita menemään.

        Luulen, että hän oli herkkä suustaan ja nielustaan ja siksi oli vaikea sietää tuollaista "kauheaa tahnaa" (siis sametinpehmeitä maidolla vielä notkistettuja soseita;) Isompana leivän, laatikoiden, kastikkeiden ym. normiruoan syönti oli tosi vaikeaa opetella. Hän on nyt 21/2v ja on edelleen tarkka ruoan suhteen. Aterian ulkonäkö ja nälän aste määräävät, suostuuko hän edes maistamaan.. Meillä ei ole napostelukulttuuria, joten hän saa kuitenkin tarvitsemansa energian syömästään ravinnosta, koska kasvaa hurjaa vauhtia.

        En ole lähtenyt pakottamaan, vaan ottanut sen periaatteen, että ruokapöydässä syödään se mitä syödään. Jos nälkä jää, se taittuu sitten seuraavalla aterialla. Kun oikein on vaikea syömättömyyden kausi, annan vitamiinilisän normaalin D-vitamiinin kaveriksi tai sitä korvaamaan. Tuttavallani on 4v, joka on koko ikänsä ollut samanlainen "herkkäsuu" eli odotettavissa on meilläkin jatkoa tälle taipaleelle.. ;)

        Toivottavasti teillä helpommin!

        Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu reilun 3kk iässä lääkärin kehoituksesta. Aikaa siihen, et alkoi hyvin syödä, meni lähes 3kk! Eli kärsivällisyyttä vaati.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      424
      2962
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2286
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      349
      1996
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1903
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1757
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe