Onko Raamattu Jumalan Sanaa?

Siis teidän mielestänne? Minust ei ole kyllä.
-Mä olen saanut paljon viestejä että pitäisi kääntyä uskoon. Se tarkoittaisi sitä että pitäisi kiinnostua Raamatusta Jumalan Sanana.

-Kirjoitin tuonne"Raamatun käännösvirheet"ketjuun näin(mutta en saanut vastausta..)

"1.käännösvirheet ovat sattuneet jo evankeliumeja tehdessä/kopioidessa(Markus Matteuksen, Luukas Markuksen jne.kenen kirjoitus se Q-lähde on ollutkin)
Kirjoittaja on saanut edeltäjänsä näyttämään epärehelliseltä muuttaessaan vain harvoja kohtia tekstissä.
Muutenhan evankeliumit ovat toistensa kopioita, Johanneksen evankeliumia lukuunottamatta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Synoptiset_evankeliumit

-Paavali, joka liittyy Raamattuun 12 kirjeen verran oli erehtyvä ihminen. Kuinka joku voi siis uskoa että hän teki "Sanaan"vain ja ainoastaan virheetöntä tekstiä??
- Koska hänestä on niin paljon kirjoitettu(ja hän on kirjoittanut)niin pakko miettiä: ottiko hän Jeesuksen/Jumalan paikan?
- Tilastotiedematematiikkaa hyväksikäyttäen on selvää, että häntä siteerataan paljon Jeesusta enemmän!

-Hän on myös omalta osaltaan vaikuttanut siihen että mm.Juudaksen kohtalo on aivan eri kuin evankeliumeissa.(Tai Luukas joka kirjoitti apostolien teot seuratessaan Paavali-evankelistaa hänen työssään)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_ristiriidat

- Joten MITÄ JÄRKEÄ on miettiä myöhempiäkään käännösvirheitä, kun tietää ettei Raamattu ei ole ollut alunperinkään mitään"Jumalan Sanaa"?"

- Oispa kiva taas tulla uskoon... joo. Kiitos teille vaan kaikille kun oletta nähneet paljon vaivaa että "kääntyisin"ja kirjottaneet niitä viestejänne. Tarkoitus on ollut varmaan hyvä.

- Mutta voisiko joku teistä(jolla on hyvä äidinkielen taito ja joka ymmärtää mitä kirjoitin ja linkit)ilman pirun omaksi teilaamista selittää: millä perusteella helluntailaiset ym.katsovat, että Raamattu on "täydellinen kirja"(joku kirjoitti), ja absoluuttista Jumalan Sanaa? ?

16

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todé*

      kuten kaikki muutkin kristityt uskovat, että vaikka Raamattu on eri ihmisten eri aikakausina kirjoittama kirjakokoelma, se on Jumala Sana, ilmoitus Hänestä. Kyseessä ei siis ole erityisesti "helluntailainen uskomus".

      Olet nyt (taas?) ilmoittanut, ettet usko ko. juttuun. So what?

      • joilla on hyvä äidinkielen taito. Sinä et näköjään niihin lukeudu - en nimittäin "ilmoittanut"yhtään mitään! : )


      • todé*
        auroraboreallis kirjoitti:

        joilla on hyvä äidinkielen taito. Sinä et näköjään niihin lukeudu - en nimittäin "ilmoittanut"yhtään mitään! : )

        mahd. kielitaitoasi ja lue, mitä kirjoitit.


      • todé* kirjoitti:

        mahd. kielitaitoasi ja lue, mitä kirjoitit.

        Tuossa äidinkielen taitoon liittyvässä lauseessa oli sana"linkit"... Jos et minun tekstistä TAHDO löytää mitään mikä poikkeaa sinun omista näkökannoista niin lue tuo alempi linkki.
        - Siis miten selität sinä sen, että Juudaksen kuolemasta on Raamatussa ristiriitaista tietoa? Kuka siis kirjoittajista valehtelee? Ja miksi?

        ps. En tiedä toimiiko linkki mutta jos ei niin hakusanalla"Raamatun ristiriidat"löydät sen itse. Jos sulla on hiukkasenkaan hyvää tahtoa. Vai sellanen uskovako sinä olet että teet lähetystyötäsi vaan ja ainoastaan ivaamalla ja pilkkaamalla toisia esim.minua. Mitä "hyvää"siitä itsellesi saat? Vastaappas.

        Sinulle on siitä jo sanottu! Että olet piikikäs ja ilkeä.
        Olen ollut tosissaan kärsivällinen...


      • todé*
        auroraboreallis kirjoitti:

        Tuossa äidinkielen taitoon liittyvässä lauseessa oli sana"linkit"... Jos et minun tekstistä TAHDO löytää mitään mikä poikkeaa sinun omista näkökannoista niin lue tuo alempi linkki.
        - Siis miten selität sinä sen, että Juudaksen kuolemasta on Raamatussa ristiriitaista tietoa? Kuka siis kirjoittajista valehtelee? Ja miksi?

        ps. En tiedä toimiiko linkki mutta jos ei niin hakusanalla"Raamatun ristiriidat"löydät sen itse. Jos sulla on hiukkasenkaan hyvää tahtoa. Vai sellanen uskovako sinä olet että teet lähetystyötäsi vaan ja ainoastaan ivaamalla ja pilkkaamalla toisia esim.minua. Mitä "hyvää"siitä itsellesi saat? Vastaappas.

        Sinulle on siitä jo sanottu! Että olet piikikäs ja ilkeä.
        Olen ollut tosissaan kärsivällinen...

        kärsivällisyydestäsi.

        En viitsi availla ko. linkkejä.
        Kuten jo sanoin, Raamattu koostuu eri kirjoittajien kirjeistä, ym. näkökulmista. Raamatun ilosanoma ei ole se, kuinka Juudas oikeasti kuoli, vaan se on Joh. 3:16.


      • todé* kirjoitti:

        kärsivällisyydestäsi.

        En viitsi availla ko. linkkejä.
        Kuten jo sanoin, Raamattu koostuu eri kirjoittajien kirjeistä, ym. näkökulmista. Raamatun ilosanoma ei ole se, kuinka Juudas oikeasti kuoli, vaan se on Joh. 3:16.

        Kiitos ilmoituksestasi =/

        Eikä Juudaksesta pidä sitten välittää yhtään mitään?


      • todé*
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kiitos ilmoituksestasi =/

        Eikä Juudaksesta pidä sitten välittää yhtään mitään?

        on malliesimerkki siitä, millainen ihminen oikeasti on, pettämiseen ja ahneuteen taipuvainen.
        Mitään sellaista jumalallista häneen ei liity, joka tekisi Raamatusta satukirjan vain ihan sillä perusteella, että eri ihmiset muistelivat Juudaksen elämänhistoriaa eri tavoin. Lopputulemahan kaikilla hänestä kirjoittavilla oli sama eli hän petti Jeesuksen rahan tähden. Hänen kuolemantavallaan ei ole mitään merkitystä.


      • todé* kirjoitti:

        on malliesimerkki siitä, millainen ihminen oikeasti on, pettämiseen ja ahneuteen taipuvainen.
        Mitään sellaista jumalallista häneen ei liity, joka tekisi Raamatusta satukirjan vain ihan sillä perusteella, että eri ihmiset muistelivat Juudaksen elämänhistoriaa eri tavoin. Lopputulemahan kaikilla hänestä kirjoittavilla oli sama eli hän petti Jeesuksen rahan tähden. Hänen kuolemantavallaan ei ole mitään merkitystä.

        katumusta, Raamatun mukaan...
        joku ateisti on sanonut näin: Jumala tiesi/mitä Juudas on tekevä/joten loppulaskelmassa/kuka on pettäjä

        Ikävästi sanottu... jos kerran Jumala tiesi.


      • ml213.
        auroraboreallis kirjoitti:

        katumusta, Raamatun mukaan...
        joku ateisti on sanonut näin: Jumala tiesi/mitä Juudas on tekevä/joten loppulaskelmassa/kuka on pettäjä

        Ikävästi sanottu... jos kerran Jumala tiesi.

        Jos pohditaan, ettei Jeesusta kavallettu ja Juudas ei olisi toiminut niin kuin toimi eli koko Jeesuksen ristiinnaulitsemista ei olisi tapahtunut, niin me pakanat emme olisi osallisina pelastuksesta.

        Kun he hylkäsivät Jeesuksen ja ristiinnaulitsivat,-sokeudessaan, niin Jumala kääntyi pakanoiden puoleen.Ymmärränkin, miten kaikki tapahtuimat ja asiat nivoutuvat suureksi kokonaisuudeksi, mutta ihmisinä emme mahdollistu näkemään/ymmärtämään tätä kaikkea.

        Aatteleppa kun Raamatussa on paljon ja selkeästi ilmoitettu, miten Jumala on valinnut ja määrännyt ihmisiä tehtäviinsä.Tai kuten Jeesuskin sanoi: "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät".

        Jotenkin ihmisen olisi viisainta olla tuomitsemista ihmisiä,- koska emme tiedä kokonaisuutta.Esim. uskovien keskuudessa/seurakunnassa voi olla joku "reppana", jonka uskonelämä takkuaa.Monet ihmiset eivät ymmärrä/näe, että tämäkin reppana on juuri oikeassa "tehtävässään" eli on koetukseksi toisille ihmisille,- tuomitako hänet vai rakastaako häntä sellaisenaan.


    • ml213.

      Niin, en omaa hyvää äidinkieltä, mutta haluan laajentaa tähän liittyvää ongelmaa.Kun alkuperäistä tekstiä on käännetty Suomen kielelle, niin aluperäisessä tekstissä on jopa sanoja/ilmaisuja, joita Suomenkieli ei tunne.Siis ei ole vastaavaa sanaa kuvata mitä alkuperäinen teksti ilmentää.

      Toinen tekijä, joka liityy sukupolveen on asioiden ymmärtäminen oikein.Esim. Jeesus opetti laajasti ja käytti lampaita/käyttäytymistä esimerkkinään. Itse taas kysyisin: Kuinka moni eurakunnan paimen ymmärtää lampaan käyttäytymistä,- joka tieto sinönsä olisi ratkaiseva ymmärtääkseen Jeesuksen opetusta.
      Siis sukupolvet/ihmiset etääntyvät pikku hiljaa asioista, joiden avulla kuvataan ihmisen käyttäytymiseen liittyviä asioita.

      Mutta, tästä kaikesta huolimatta, meidänkin käyttämästä Raamatusta selviää erittäin hyvin ihmisen turmeltuneisuus ja miksi pelastua.

      PS.

      Muuten sivuseikkana. Toinen ihminen ei voi pelastaa toista ihmistä,- edes painostamista apuna käyttäen.Jos Jumala ei kutsu, niin ihminen jää pelastumatta.Ihmisen elämään vaan tulee aika, jolloin hän löytää itsensä pohtimasta Jumalaan liittyviä asioita, ja tämä on sitä Jumalan kutsun piirissä tapahtuva olotila.Jos ihminen on utelias, eikä peräänny, niin "suurena vaarana" on tulla uskoon eli uudestisyntyä Jumalan sanan kautta.

      • Tuo olikin hyvä ja "lempeä"viesti, sinulta ml213..

        "Niin en omaa hyvää äidinkieltä"

        Tunnut ymmärtävän ASIAN ja se on tärkein mulle.

        "Kun alkuperäistä tekstiä on käännetty Suomen kielelle, niin alkuperäisessä tekstissä on jopa sanoja/ilmaisuja joita Suomenkieli ei tunne. Siis ei ole vastaavaa sanaa kuvata mitä alkuperäinen teksti tarkoittaa."

        - Minusta tuo paljon helluntaipiireissä käytetty sana"tulkintaero"selittyy tuolla. Monet riidat...

        "Toinen tekijä, joka liittyy sukupolveen on asioiden ymmärtäminen oikein."

        Sitä juuri peräänkuulutin kun pyysin että asia ymmärretään. Äidinkieli ja sen osaaminen on pohja älykkyyden kehittymiselle. Rehellisyyttä ja tarkkuutta siinä tarvitaan eikä kaikista ole siihen. Minusta siinä voi kehittyä ja itse haluisi kehittyä siinä. Se vaan on niin todella että Raamatusta voi löytää melkein ihan mitä tahansa pohjaksi omalle juuri siihen sukupolveen liittyvään arvomaailmaansa. Silloin ei ehkä ole haluttukkaan löytää siitä sitä alkuperäistä totuutta.

        Tuo oli todella hyvä tuo "lammasvertaus". Minusta se on huvittava. Me suomalaiset kai ajatellaan "paimenen"olevan se viisas ja ne "lampaat"ovat niitä vähän tyhmempiä, jotka vaan massana vaeltavat sinne mihin paimen käskee.

        - Vähän laumaeläimiä tässä ollaan... kun ei kai kukaan uskovakaan tahdo yksin olla.

        Sitä en tiedä minäkään oliko Jeesuksen tarkoitus osoittaa tuo meille vai onko todella niin kuin kirjoitit:"sukupolvet/ihmiset etääntyvät pikkuhiljaa asioista, joiden avulla kuvataan ihmisen käyttäytymiseen liittyviä asioita."


      • krisu99
        auroraboreallis kirjoitti:

        Tuo olikin hyvä ja "lempeä"viesti, sinulta ml213..

        "Niin en omaa hyvää äidinkieltä"

        Tunnut ymmärtävän ASIAN ja se on tärkein mulle.

        "Kun alkuperäistä tekstiä on käännetty Suomen kielelle, niin alkuperäisessä tekstissä on jopa sanoja/ilmaisuja joita Suomenkieli ei tunne. Siis ei ole vastaavaa sanaa kuvata mitä alkuperäinen teksti tarkoittaa."

        - Minusta tuo paljon helluntaipiireissä käytetty sana"tulkintaero"selittyy tuolla. Monet riidat...

        "Toinen tekijä, joka liittyy sukupolveen on asioiden ymmärtäminen oikein."

        Sitä juuri peräänkuulutin kun pyysin että asia ymmärretään. Äidinkieli ja sen osaaminen on pohja älykkyyden kehittymiselle. Rehellisyyttä ja tarkkuutta siinä tarvitaan eikä kaikista ole siihen. Minusta siinä voi kehittyä ja itse haluisi kehittyä siinä. Se vaan on niin todella että Raamatusta voi löytää melkein ihan mitä tahansa pohjaksi omalle juuri siihen sukupolveen liittyvään arvomaailmaansa. Silloin ei ehkä ole haluttukkaan löytää siitä sitä alkuperäistä totuutta.

        Tuo oli todella hyvä tuo "lammasvertaus". Minusta se on huvittava. Me suomalaiset kai ajatellaan "paimenen"olevan se viisas ja ne "lampaat"ovat niitä vähän tyhmempiä, jotka vaan massana vaeltavat sinne mihin paimen käskee.

        - Vähän laumaeläimiä tässä ollaan... kun ei kai kukaan uskovakaan tahdo yksin olla.

        Sitä en tiedä minäkään oliko Jeesuksen tarkoitus osoittaa tuo meille vai onko todella niin kuin kirjoitit:"sukupolvet/ihmiset etääntyvät pikkuhiljaa asioista, joiden avulla kuvataan ihmisen käyttäytymiseen liittyviä asioita."

        niin, oletko Venäläinen. Ainakin olet pedantti ja pikkutarkka, hyvähyvä.


      • krisu99 kirjoitti:

        niin, oletko Venäläinen. Ainakin olet pedantti ja pikkutarkka, hyvähyvä.

        En oo Venäläinen...


    • Raamattu itse paljastaa, että se on kirjoitettu "Pyhässä Hengessä", eli Jumala on ollut tällä tavalla mukana koko kirjoitusprosessissa. Eräät tutkijat esittävät, että Raamattu on 99,5% puhdas eli luemme melkeen samaa Raamattua kuin alkuseurakunta. Tuo 0,5% virhe johtunee juuri jäljennys- ja käännösvirheistä, jotka kuitenkin ovat hyvin marginaalisia. Tämä tukee toteamusta; "Jumala varjelee Sanaansa".

      • sitä mitä minä kirjoitin!
        - Synoptiset evankeliumit(Matteus, Markus, Luukas)ovat kopioita. Heillä on ollut ns.Q-lähde.
        - Vain yksi noista evankeliumeista on ollut se alkuperäinen. Oletetaan että Matteuksen.
        - Markus ja Luukas ovat vain kopioineet sen!!!

        -Vähäisiä eroja on asioissa. Ja ne saavat Matteuksen näyttämään epärehelliseltä.

        - Niin että mikä Pyhä Henki?

        -Kysymykseni kuului:"Mitä järkeä on miettiä myöhempiä käännösvirheitä, kun alkuperäinen tekstikään ei ole Jumalan Sanaa(?)"vaan tässä tapauksessa, jos oletetaan että Matteus oli se oletettu Q-lähde niin Matteuksen sanaa - jota muut vääristelivät...?


      • hellari83
        auroraboreallis kirjoitti:

        sitä mitä minä kirjoitin!
        - Synoptiset evankeliumit(Matteus, Markus, Luukas)ovat kopioita. Heillä on ollut ns.Q-lähde.
        - Vain yksi noista evankeliumeista on ollut se alkuperäinen. Oletetaan että Matteuksen.
        - Markus ja Luukas ovat vain kopioineet sen!!!

        -Vähäisiä eroja on asioissa. Ja ne saavat Matteuksen näyttämään epärehelliseltä.

        - Niin että mikä Pyhä Henki?

        -Kysymykseni kuului:"Mitä järkeä on miettiä myöhempiä käännösvirheitä, kun alkuperäinen tekstikään ei ole Jumalan Sanaa(?)"vaan tässä tapauksessa, jos oletetaan että Matteus oli se oletettu Q-lähde niin Matteuksen sanaa - jota muut vääristelivät...?

        Yhden noista neljästä Raamatussa olevasta evankeliumista on kirjoittanut Jeesuksen veli. (muistaakseni, oikaiskoon joku, jos muistan väärin) Ja sitä kirjaa voi lukea siten, kuin hän on Jeesuksen nähnyt. Siitä saa parhaimman kuvan millainen Jeesus oli, lapsuudesta aikuisuuteen, sekä miten hän aloitti ja lopetti sen, minkä Isä, meidän Jumalamme oli hänelle tehtäväksi antanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe