Sataman luonteen vastaiset maksut

Saariston kiertäjä

Mitä mieltä olette satamamaksuista muissa kuin varsinaisissa vierassatamissa?

Otetaanpa pari esimerkkiä:
Jurmo € 12 (vai oliko jopa € 14?)
Stenskär Birsskär e 7 (pari kolme vuotta sitten e 4).

Kummassakaan paikassa vastineeksi ei saa muuta kuin jätepisteen ja puuceen, jotka nekin ovat Pidä Saaristo Siistinä ry:n ylläpitämiä. Laituritkaan eivät ole paikallisten rakentamia, vaan yhteiskunnan varoilla hankittuja. En tosin tiedä onko paikallisilla asukkailla jokin rooli laiturien ylläpidossa.

Luultavasti joku vastaa taas, että nämä ovat vain marginaalisia kuluja veneilyn kustannuksista. Siitäkin voidaan olla monta mieltä, mutta asian ydin on se, että tällainen maksu ei oikein istu tällaisten paikkojen luonteeseen. Minä ainakin menetin makuni Jurmoon sen jälkeen kun jo vuosia sitten maksua alettiin periä.

Olin viime kesänä taas pitkästä aikaa jäämässä Jurmoon yöksi, mutta nähdessäni maksun suuruuden lähdin pois. En sinällään sen takia, ettenkö olisi voinut pyydettyä maksua suorittaa, koska suurempiakin summia olen maksanut moneen vierassatamaan, vaan siksi, että jokin siinä sai minut tuntemaan ristiritaa kyläsataman luonteen ja pyydetyn maksun välillä. Jurmon aitous on todella hävinnyt maksun myötä.

Tällaisten satamien idean tulisi olla siinä, että asukkaat hankkivat tuloja esim. kalan myynnillä ja saunan vuokraamisella, eikä vastiikkettomilla satamamaksuilla. Gullkronassa asia oli ymmärretty hienosti. Pienellä maksulla voi satamassa käydä kauden aikana miten monta kertaa hyvänsä. Lisäksi isäntäväki oli itse tehnyt paljon vieraiden viihtymisen hyväksi, joten rahalle sai myös runsaasti vastinetta.

Hyvä idea olisi ehkä vapaaehtoinen satamamaksu. Sellaisen suorittaisi jopa aivan mielellään.

(Nyt on Helsingholm menossa piloille valtavien laajennusten myötä).

35

1833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjoismaissa...

      Joissakin pikkusatamissa ja myös vierassatamissa on vapaaehtoinen satamamaksu (näin esim. oli muutamissa Höga Kustenin pikkusatamissa) ja aika monissa on itsepalveluun perustuva maksujärjestelmä. Raha pannaan kirjekuoreen, johon merkitään venetiedot ja saapumis- sekä lähtöpäivä. Irroitettava kuittikopio kiinnitetään näkyvään paikkaan veneeseen. Tanskassa ja Norjassa maksu oli kuluneena kesänä 9-11 euron luokkaa. Muutamassa satamassa oli maksuautomaatti, jossa voi käyttää joko rahaa tai luottokorttia. Kuitti kiinnitettiin näkyville. Satamavahti saattaa ilmeisesti tehdä satunnaisia tarkastuksia. Maksu sisältää roskahuollon ja vessan. Suihkua ei monissa kyläsatamissa ole, ei myöskään maasähköä, mutta vierasveneille on varattu paikkoja.
      80-luvulla ei kerätty lainkan satamakasuja esim. Jyllannin länsirannikon vierassatamissa eikä läheskään kaikissa Tanskan ja Norjan kylä- tai kalastussatamissa. Nyt täysin ilmaiset vieraspaikat ovat harvinaisia. Näin muissa Pohjoismaissa, miksei meilläkin? Kun viet pikkukylän laiturista tilaa omalla veneelläsi, mikset maksaisi siitä jotain?
      Pelkkä roskien jättäminen kyläsataman roskikseen ja ilmainen laiturin käyttö ei tunnu ihan reilulta. Tietenkään satamamaksu ei saa olla kohtuuton.

      • 1111111111111111111

        Miksi vapaaehtoisesta satamamaksusta tarvitsee laittaa joku lipuke, jos se kerran on vapaaehtoinen. Ihme perseilyä. Koitetaan kai luoda lipukkeen esille laitolla painetta naapuriveneilijöiden katseilla. Aivan karmeaa natsi meininkiä. Moiseen en ainakaan haluaisi mennä.


    • juttuhan tuo on

      Jurmossa on käsittääkseni niin, että laiturin on asettanut kunta tai MKL, mutta poijut ovat Klasin. Ja toisaalta olen kyllä valmis vähän subventoimaan niitä pieniä palveluita, joita siellä on.

      Ylipäätään suhtaudun vähän niin, että on mukavampi olla selkeästi maksullisessa vieraslaiturissa kuin jossain "kyläsatamassa". Jälkimmäisessä on aina vähän epävarma olo, saakohan tässä oikeastaan olla, onkohan tässä jonkun tiellä.

    • Nemesis1

      Onpa moinen vuodatus.
      Laiturit Stenskärissä ja Birsskärissä sijaitsevat Stenskärin tilojen mailla. Laitureita sekä satamaa kunnostaa ja ylläpitää saaren tilojen väki. Korjaustyöt tekee samat ihmiset. Niinikään he nostavat ja laskevat poijut. Ovatkohan laiturit varmasti yhteiskunnan varoin rakennettuja?
      Miksi "saariston kiertäjä" ylipäätään käy näissä satamissa. Saaristo on pullollaan luonnonsatamia joissa ei maksuja kerätä.
      Itse olen ihmetellyt, kuinka joku jaksaa ylläpitää satamaa omalla kotipihallaan noin pienellä korvauksella.

      • Saariston kiertäjä

        En sitä nyt vuodatuksena pitänyt. Kysyinpä vain muiden mielipidettä pienen johdannon saattelemana. Käyn kyllä 8 kertaa 10:stä luonnonsatamissa, koska pidän niistä kuitenkin eniten. Toisaalta tällaisiin kyläsatamiin tulee joskus jäädyksi.

        Jos paikallisilla asukkailla on tosiaan kunnossapitovastuu esim. poijuista, niin silloin maksu tulee selkeästi ymmärrettävämmäksi. Toisaalta Birskärissä ei ole pojuja, ja laiturinkin on Nauvon kunta aikoinaan siirtänyt Nötöstä sinne. Jurmon pojut ovat talvikaudenkin meressä, joten ei niitä nyt nosteta eikä lasketa jatkuvasti. Ovatkohan nekään Klasin hankkimia? Ehkä hän kuitenkin vastaa niiden kunnosta.

        Talvikaudella olen joitakin kertoja vuokrannut Klasilta mökin, eikä minulla ole mitään sanomista niiden vuokrasta. Ymmärrän, että niihin sijoitetusta pääomasta on saatava tuloa. Mielelläni myös maksan savukalasta, saunasta jne. Jokin tuossa suurehkossa (?) satamamaksussa kuitenkin aiheuttaa ristiriitaisen tunteen.


      • Moodyman
        Saariston kiertäjä kirjoitti:

        En sitä nyt vuodatuksena pitänyt. Kysyinpä vain muiden mielipidettä pienen johdannon saattelemana. Käyn kyllä 8 kertaa 10:stä luonnonsatamissa, koska pidän niistä kuitenkin eniten. Toisaalta tällaisiin kyläsatamiin tulee joskus jäädyksi.

        Jos paikallisilla asukkailla on tosiaan kunnossapitovastuu esim. poijuista, niin silloin maksu tulee selkeästi ymmärrettävämmäksi. Toisaalta Birskärissä ei ole pojuja, ja laiturinkin on Nauvon kunta aikoinaan siirtänyt Nötöstä sinne. Jurmon pojut ovat talvikaudenkin meressä, joten ei niitä nyt nosteta eikä lasketa jatkuvasti. Ovatkohan nekään Klasin hankkimia? Ehkä hän kuitenkin vastaa niiden kunnosta.

        Talvikaudella olen joitakin kertoja vuokrannut Klasilta mökin, eikä minulla ole mitään sanomista niiden vuokrasta. Ymmärrän, että niihin sijoitetusta pääomasta on saatava tuloa. Mielelläni myös maksan savukalasta, saunasta jne. Jokin tuossa suurehkossa (?) satamamaksussa kuitenkin aiheuttaa ristiriitaisen tunteen.

        Ei niihin saariin ja kyliin mikään kunta tai valtio hinaa mitään laitureita oma-aloitteisesti. Kyllä kaikki toiminta lähtee kyläläisistä ja heidän aktiivisuudestaan. Se, että kunta omistaa (rahoittaa) laiturin on aivan toissijainen seikka. Jos ei rahoittaisi, voi olla että kannattavan satamatoiminnan pyörittämiseksi pitäisi satamamaksujen olla kymmenkertaiset nykyiseen nähden. Et todellakaan arvaa, kuinka paljon kunnossapitotyötä satamissa tehdään sesongin ulkopuolella. Mistä muuten tiedät, kenen taskuun rahat menevät? Kuka varsinaisesti satamaa pyörittää. Kyllä minusta aina kun on laituri, on perusteltua periä kiinnittymisestä maksu.


      • ryynänen
        Moodyman kirjoitti:

        Ei niihin saariin ja kyliin mikään kunta tai valtio hinaa mitään laitureita oma-aloitteisesti. Kyllä kaikki toiminta lähtee kyläläisistä ja heidän aktiivisuudestaan. Se, että kunta omistaa (rahoittaa) laiturin on aivan toissijainen seikka. Jos ei rahoittaisi, voi olla että kannattavan satamatoiminnan pyörittämiseksi pitäisi satamamaksujen olla kymmenkertaiset nykyiseen nähden. Et todellakaan arvaa, kuinka paljon kunnossapitotyötä satamissa tehdään sesongin ulkopuolella. Mistä muuten tiedät, kenen taskuun rahat menevät? Kuka varsinaisesti satamaa pyörittää. Kyllä minusta aina kun on laituri, on perusteltua periä kiinnittymisestä maksu.

        Jos jurmossa yöpyy tuhat venttä kaudessa niinkertyy siitä aikamoinen summa kunnan myöntämää elinkeino tukea. en usko että ainakaan laitureitten kunnossapitoon tuota summaa saa kulumaan.
        Onkohan asia vähän sma kuin minä saisin taloni kohdalta kerätä psyäköintimaksua omaan taskuuni.
        Hyvä se on tietysti että saaristo pysyy elin voimaisena.


      • Moodyman
        ryynänen kirjoitti:

        Jos jurmossa yöpyy tuhat venttä kaudessa niinkertyy siitä aikamoinen summa kunnan myöntämää elinkeino tukea. en usko että ainakaan laitureitten kunnossapitoon tuota summaa saa kulumaan.
        Onkohan asia vähän sma kuin minä saisin taloni kohdalta kerätä psyäköintimaksua omaan taskuuni.
        Hyvä se on tietysti että saaristo pysyy elin voimaisena.

        tiedätte maksaako sataman pitäjät korvausta saamistaan laitureista tms. Monet vierassatamat toimivat siten, että yrittäjän on vuokrannut laiturit ym. kunnalta. Siitä miten Jurmossa asia on, minulla ei ole harmainta aavistustakaan. Mutta jos asia teitä nyppii, ainahan voitte olla menemättä laiturin. Minusta laiturit ovat senverran pitkäaikainen sijoitus, että vuositasolla kyseessä on erittäin vähäinen tuki enkä ole siitä kateellinen. Liikun paljon saaristossa ympäri vuoden ja tiedän mitä elämä siellä on. Hatun nosto heille, jotka asuvat ympäri vuoden saaristossa. Monet saaret ovat valitettavasti autioita talvella. Muutenkin kun ajatellaan kuinka kallista infran ylläpito hajaasutusalueella (Kehä III ulkopuolella) on, olette tarttuneet kärpäsen paskaan. Oletteko myös kateellisia siellä Jakomäessä kun naapurinna ADHD penska pääsee taksilla erityiskouluun?


      • Moodyman
        ryynänen kirjoitti:

        Jos jurmossa yöpyy tuhat venttä kaudessa niinkertyy siitä aikamoinen summa kunnan myöntämää elinkeino tukea. en usko että ainakaan laitureitten kunnossapitoon tuota summaa saa kulumaan.
        Onkohan asia vähän sma kuin minä saisin taloni kohdalta kerätä psyäköintimaksua omaan taskuuni.
        Hyvä se on tietysti että saaristo pysyy elin voimaisena.

        Oletteko miettineet asiaa oman veneseuranne osalta? Ainakin meillä kaupunki omistaa maa-alueet ja laiturit, on myös osallistunut melko mittavien rakennusten rahoitukseen. Mutta veneseura perii maksun laiturpaikasta ja talvisäilytyspaikasta ja jopa vuokraa tiloja yksityishenkilöille ja yrityksille erillaisia tapahtumia varten. Onko nyt ymmärrettävä, että kyseessä on mielestänne laiton toiminta?


      • välihuutelija aidalta
        Moodyman kirjoitti:

        Oletteko miettineet asiaa oman veneseuranne osalta? Ainakin meillä kaupunki omistaa maa-alueet ja laiturit, on myös osallistunut melko mittavien rakennusten rahoitukseen. Mutta veneseura perii maksun laiturpaikasta ja talvisäilytyspaikasta ja jopa vuokraa tiloja yksityishenkilöille ja yrityksille erillaisia tapahtumia varten. Onko nyt ymmärrettävä, että kyseessä on mielestänne laiton toiminta?

        ...tuo tilojen vuokraaminen muille on sikäli hankala juttu, että siihen pitäisi luultavasti lisätä ALV. Jos seura ei sitä tee, saattaa tulla verottajan kanssa jatkossa ongelmia.
        Ainakin pääkaupunkiseudulla on todella aika normaalia, että seurat ovat kaupungin vuokralaisina maa-alueen ja laitureiden suhteen, mutta se on minulle uutta, että kaupunki olisi rahoittanut rakennuksia. Ainakaan Helsingissä ei tietääkseni niin ole. (jVarmuudella sen tiedän omasta seurastani, kaikkien muiden historiaa en tietysti voi tuntea.)


      • Free Seuroista
        Moodyman kirjoitti:

        Oletteko miettineet asiaa oman veneseuranne osalta? Ainakin meillä kaupunki omistaa maa-alueet ja laiturit, on myös osallistunut melko mittavien rakennusten rahoitukseen. Mutta veneseura perii maksun laiturpaikasta ja talvisäilytyspaikasta ja jopa vuokraa tiloja yksityishenkilöille ja yrityksille erillaisia tapahtumia varten. Onko nyt ymmärrettävä, että kyseessä on mielestänne laiton toiminta?

        Joukossa tyhmyys tiivistyy ja se on vanha suomalainen kansanviisaus joka on täyttä totta.
        Kun on oma tahto ja mielipiteet on vapaa kahleista joita yhteisö aiheuttaa. Veneen ahterissa liehuva puhdas Suomen lippu on kauneinta mitä sinne saattaa laittaa. Samalla se kertoo vapaudesta ja riippumattomuudesta. Seuroihin kuulumattomuus on vapautta. Toinen vanha viisaus kuuluu runosta: Latuja ken vaeltaa on latujensa vanki. Vapaan miehen edessä on aina umpihanki.

        Betoniviidakot ja kerrostalohelvetit ilmeisesti vaativat "yhteisöllisyyttä" eikä omaan ajatteluun ole syytä eikä tarvetta. Jokin auktoriteetti sanoo miten meillä toimitaan ka lampaat tottelee. Eroa seuroista ja ryhdy kamelimieheksi, kulje omia polkujasi. Jos et saa laituripaikkaa kuulumatta lammaslaumaan ajele muutamia kilometrejä rantaviivaa pois päin ja kysele isännilta josko tuohon rantaan mahtuisi minunkin vene. Eurokossulla vuodessa se onnistuu helposti.


      • Saariston kiertäjä
        Moodyman kirjoitti:

        Ei niihin saariin ja kyliin mikään kunta tai valtio hinaa mitään laitureita oma-aloitteisesti. Kyllä kaikki toiminta lähtee kyläläisistä ja heidän aktiivisuudestaan. Se, että kunta omistaa (rahoittaa) laiturin on aivan toissijainen seikka. Jos ei rahoittaisi, voi olla että kannattavan satamatoiminnan pyörittämiseksi pitäisi satamamaksujen olla kymmenkertaiset nykyiseen nähden. Et todellakaan arvaa, kuinka paljon kunnossapitotyötä satamissa tehdään sesongin ulkopuolella. Mistä muuten tiedät, kenen taskuun rahat menevät? Kuka varsinaisesti satamaa pyörittää. Kyllä minusta aina kun on laituri, on perusteltua periä kiinnittymisestä maksu.

        Kävin viime viikolla Aspössä. Satamamaksu siellä on 5 euroa, sähkön käyttö maksaa toiset 5 euroa. Laituri on takuuvarmasti yksityinen, eikä yhteiskunnan varoilla hankittu. Niinikään laiturin sähköistys on hoidettu paikallisin voimin. Sielläkin roskapiste ja puucee ovat Roskaroopejuttuja, mutta esimerkiksi puucee on niin kauniisti sisustettu ja hoidettu isäntäväen toimesta, että siellä viipyisi vaikka pitkäänkin. Sauna on varsin hintava 20 euroa, mutta saa sillä vastikettakin.

        Nyt syksyllä muita palveluita ei tietenkään enää ollut saatavana, mutta on selvää, että sesonkiaikana isäntäväki hankkii tuloja kalan myynnillä ja kahvilatoiminnalla, ei niinkään laiturimaksuilla.

        Tällaisen satamamaksun maksan mielelläni jo siksikin, että kiinnityn selkeästi yksityiseen laituriin. Edelleen olen sitä mieltä, että esim. Jurmon satamamaksu on pahasti ristiriidassa sekä saatujen palveluiden (ei mitään) että paikan luonteen kanssa.

        Jurmo oli aidosti mahtava paikka, ennen kuin sinne tuotiin ponttoonilaituri ja poijut ja varsinainen "satamatoiminta" alkoi. Silloin koin olevani todella ulkosaaristossa, enkä missään ruuhkaisessa vierassatamassa. Minä ainakin viihdyin hyvin peräankkurissa aallonmurtajan kyljessä. Minulle riitti palveluna Perin kampelat. Tosin niidenkin hinnoista käytiin aikoinaan monenmoista keskustelua. Nykyisillä kävijämäärillä lisätila on kaiketi pakon sanelema, mutta "fiilinki" on kärsinyt pahasti.


      • 143214
        Saariston kiertäjä kirjoitti:

        Kävin viime viikolla Aspössä. Satamamaksu siellä on 5 euroa, sähkön käyttö maksaa toiset 5 euroa. Laituri on takuuvarmasti yksityinen, eikä yhteiskunnan varoilla hankittu. Niinikään laiturin sähköistys on hoidettu paikallisin voimin. Sielläkin roskapiste ja puucee ovat Roskaroopejuttuja, mutta esimerkiksi puucee on niin kauniisti sisustettu ja hoidettu isäntäväen toimesta, että siellä viipyisi vaikka pitkäänkin. Sauna on varsin hintava 20 euroa, mutta saa sillä vastikettakin.

        Nyt syksyllä muita palveluita ei tietenkään enää ollut saatavana, mutta on selvää, että sesonkiaikana isäntäväki hankkii tuloja kalan myynnillä ja kahvilatoiminnalla, ei niinkään laiturimaksuilla.

        Tällaisen satamamaksun maksan mielelläni jo siksikin, että kiinnityn selkeästi yksityiseen laituriin. Edelleen olen sitä mieltä, että esim. Jurmon satamamaksu on pahasti ristiriidassa sekä saatujen palveluiden (ei mitään) että paikan luonteen kanssa.

        Jurmo oli aidosti mahtava paikka, ennen kuin sinne tuotiin ponttoonilaituri ja poijut ja varsinainen "satamatoiminta" alkoi. Silloin koin olevani todella ulkosaaristossa, enkä missään ruuhkaisessa vierassatamassa. Minä ainakin viihdyin hyvin peräankkurissa aallonmurtajan kyljessä. Minulle riitti palveluna Perin kampelat. Tosin niidenkin hinnoista käytiin aikoinaan monenmoista keskustelua. Nykyisillä kävijämäärillä lisätila on kaiketi pakon sanelema, mutta "fiilinki" on kärsinyt pahasti.

        "Minä ainakin viihdyin hyvin peräankkurissa aallonmurtajan kyljessä. "

        Mä taas muistan 1970 -luvulta ajan, jolloin Jurmossa ei ollut mitään aallonmurtajaa. Kirkon kohdalla oli puinen rämä kylän tolppalaituri ja siellä tuli faijan kanssa käytyä. Nykyinen satama on kuin joku neuvostolaivastosatama kivimassoineen. Onneksi siinä lähellä on Björkö, jonka järvessä on kiva uida. Muutenkin jos satamamaksuja haluaa välttäää ,niin saaristomeren kansallispuiston satamissa riittää kierrettävää ja puuceetkin löytyvät.


    • valitetaan

      Nimenomaan JUrmossa minä maksan mielelläni saamamaksun ihan vain siksi, että sielllä tulevina vuosinakin olisi vakinaisia asukkaita. Ostanpa vielä savukalaa ja lapsille namuja.

    • mietityttää

      Monessa paikassa olen miettinyt onko ko. perityt maksut laillisia. Yksityiset firmat eivät saa kirjoittaa pysäköintivirhemaksuja, vaan se on viranomaistoimintaa.

      Missä menee jokamiehenoikeuksien raja? Ymmärtääkseni en omistamani saaren rantaan parkeeratun vieraan veneen kiinnittymisestä voi maksua mennä perimään, puhumattakaan pois hätistämisestä.

      • haluaisi pykälöidä

        ja miettiä vaikkapa pysäköintivirhemaksuun vertautuvaa tilannetta, siis sitä, että joku on laiturissa ja kieltäytyy maksamasta, niin tietysti tilanne on maksunperijälle aika hankala. Ei hän oikeastaan voi tehdä muuta kuin pyytää viranomaiset paikalle poistamaan luvaton oleskelija. Ja silloin tietysti pitää olla näyttö siitä, että pyytäjä on oikeutettu hallitsemaan laituria.

        Mutta jos ajatellaan lähtötilannetta, saako kiinnittyä vai ei, niin asia on vähän vaikeaselkoinen. Rannassa, jossa ei ole laituria eikä pihapiiristäkään kyse (ei rakennuksia lähellä), kiinnittyminen on laillista eikä maksuja voi periä eikä kiinnittyjää pois häätää. Laituri on taas voi olla kotirauhan piirissä tai sitten ei. Ei ruveta nyt miettimään mitään rajatapauksia vaan otetaan pari kohtalaisen selvää esimerkkiä:
        -mökkirannassa on laituri, jolta vie polku lähellä olevalle mökille/saunalle/pihaan, ei mitään isoa tietä tai "virallisen näköisiä" kylttejä tms. => kotirauha
        -Lossirannassa tms. oleva laituri, joka ei ilmeisesti liity kenenkään asumukseen eikä mitään kieltomerkkejä ole näkyvissä => tuskinpa kotirauha pätee tähän ja maksun periminenkin on kyseenalaista puuhaa, perijän pitäisi jotenkin kyetä perustelemaan, millä oikeudella sitä tekee.

        Noiden kylälaitureidenhan suhteen on yleensä tuo jälkimmäinen tilanne, laiturit saattavat olla esim. valtion rakentamia eikä suinkaan paikallisten omaisuutta.


      • Vanha Volvo
        haluaisi pykälöidä kirjoitti:

        ja miettiä vaikkapa pysäköintivirhemaksuun vertautuvaa tilannetta, siis sitä, että joku on laiturissa ja kieltäytyy maksamasta, niin tietysti tilanne on maksunperijälle aika hankala. Ei hän oikeastaan voi tehdä muuta kuin pyytää viranomaiset paikalle poistamaan luvaton oleskelija. Ja silloin tietysti pitää olla näyttö siitä, että pyytäjä on oikeutettu hallitsemaan laituria.

        Mutta jos ajatellaan lähtötilannetta, saako kiinnittyä vai ei, niin asia on vähän vaikeaselkoinen. Rannassa, jossa ei ole laituria eikä pihapiiristäkään kyse (ei rakennuksia lähellä), kiinnittyminen on laillista eikä maksuja voi periä eikä kiinnittyjää pois häätää. Laituri on taas voi olla kotirauhan piirissä tai sitten ei. Ei ruveta nyt miettimään mitään rajatapauksia vaan otetaan pari kohtalaisen selvää esimerkkiä:
        -mökkirannassa on laituri, jolta vie polku lähellä olevalle mökille/saunalle/pihaan, ei mitään isoa tietä tai "virallisen näköisiä" kylttejä tms. => kotirauha
        -Lossirannassa tms. oleva laituri, joka ei ilmeisesti liity kenenkään asumukseen eikä mitään kieltomerkkejä ole näkyvissä => tuskinpa kotirauha pätee tähän ja maksun periminenkin on kyseenalaista puuhaa, perijän pitäisi jotenkin kyetä perustelemaan, millä oikeudella sitä tekee.

        Noiden kylälaitureidenhan suhteen on yleensä tuo jälkimmäinen tilanne, laiturit saattavat olla esim. valtion rakentamia eikä suinkaan paikallisten omaisuutta.

        Pariin vuoteen en ole käynyt Helsingin saarissa, mutta esimerkiksi Stora Svartössä kun kiinnittäydyn omalla ankkurilla perästä ja keulaköysillä rantakallioon niin kyllä vartija maksun pyytää (7 euroa?), ja rannat kierrettyään poistuu saaresta. Espoon saarissa vastaavaa keräystä ei suoriteta.


      • sama juttu,
        Vanha Volvo kirjoitti:

        Pariin vuoteen en ole käynyt Helsingin saarissa, mutta esimerkiksi Stora Svartössä kun kiinnittäydyn omalla ankkurilla perästä ja keulaköysillä rantakallioon niin kyllä vartija maksun pyytää (7 euroa?), ja rannat kierrettyään poistuu saaresta. Espoon saarissa vastaavaa keräystä ei suoriteta.

        Stora Svartössa hieman kyselin oikeutusta, joku vuosi sitten. Kerääjän mielestä roskapöntöt ja (märät) puut muuttavat tilanteen jokamiehenoikeuksien piiristä. Viime vuosina on tullut ajettua aina ohi, mutta näyttäähän siellä nykyjään olevan Hesan rakentama laiturikin - poijut taitava vielä puuttua.

        Joka tapauksessa 7€ kuulosta varsin kovalta, vaikka aika suositulta tuo näyttää,


      • käyttää, niin silloin
        sama juttu, kirjoitti:

        Stora Svartössa hieman kyselin oikeutusta, joku vuosi sitten. Kerääjän mielestä roskapöntöt ja (märät) puut muuttavat tilanteen jokamiehenoikeuksien piiristä. Viime vuosina on tullut ajettua aina ohi, mutta näyttäähän siellä nykyjään olevan Hesan rakentama laiturikin - poijut taitava vielä puuttua.

        Joka tapauksessa 7€ kuulosta varsin kovalta, vaikka aika suositulta tuo näyttää,

        maksulle on perusteitakin. Pelkästä kiinnittymisestä ja maihinnoususta se ei ole perusteltu eikä ne pöntöt kyllä riitä itse paikkaa tekemään koti- tai julkisrauhan suojaamaa.

        On kai siellä grillikatos, sen käyttö tietysti myös käy maksun perusteeksi.

        Eli noin äkikseltään ajatellen tuossa on kyse muusta kuin pelkästä rantautumisesta, maksu on alueen "palveluiden" käytöstä.


      • Aiheelliset maksut hoidetaan
        sama juttu, kirjoitti:

        Stora Svartössa hieman kyselin oikeutusta, joku vuosi sitten. Kerääjän mielestä roskapöntöt ja (märät) puut muuttavat tilanteen jokamiehenoikeuksien piiristä. Viime vuosina on tullut ajettua aina ohi, mutta näyttäähän siellä nykyjään olevan Hesan rakentama laiturikin - poijut taitava vielä puuttua.

        Joka tapauksessa 7€ kuulosta varsin kovalta, vaikka aika suositulta tuo näyttää,

        Menipäs kerrankin hermo kun kovassa tuulessa tulin Stora Svartön "laiturille". Laiturin etureunaan on maalattu teksti "" ja siis nuolet molempiin suuntiin. Ajettiin laituriin ja köli kumahti kiville noin metri-pari rannasta. Ankkurilla saatiin tietty vene heti irti mutta tuollainen "laituri" on kyllä yhtä tyhjän kanssa etenkin jos olemattomalla vaivalla olisi voinut kirjoittaa laiturin etureunaan esim. "n.2m", "n.1,5m", "kivi/varo" jne. koska tuskin se pohja siellä koko ajan muuttuu?

        Aamulla ihailin hieman ennen yhdeksää lähtevää yksinpurjehtivaa H-venettä kunnes n.kymmenen yli yhdeksän ymmärsin aikaisen lähdön kun maksuja tultiin perimään. Ensikerralla toimin varmasti näin itsekin ellei hintaan tule kohtuullisuutta tai vastaavasti palvelut kehity. No, vessaa tuli käytettyä mutta mieluummin olisin antanut nuokin 7€ vaikka roskaroopeporukalle jos ottaisivat haltuun tuonkin paikan kun makselen olemattomista palveluista.

        Espoo hoitaa asiat paljon hienommin joskin Helsingistä tulevana sitä potee hieman syyllisyyttä käydä muiden kuormista nauttimassa. Paikat ovat nimittäin vielä huimasti paremmassa kunnossa. Vastavuoroisesti surkein näkemäni esitys taitaa olla Stora Brandö iät ajat sitten sortuneine laitureineen, kuka lie siitä huolta pitää?


      • Cabin Wife
        Aiheelliset maksut hoidetaan kirjoitti:

        Menipäs kerrankin hermo kun kovassa tuulessa tulin Stora Svartön "laiturille". Laiturin etureunaan on maalattu teksti "" ja siis nuolet molempiin suuntiin. Ajettiin laituriin ja köli kumahti kiville noin metri-pari rannasta. Ankkurilla saatiin tietty vene heti irti mutta tuollainen "laituri" on kyllä yhtä tyhjän kanssa etenkin jos olemattomalla vaivalla olisi voinut kirjoittaa laiturin etureunaan esim. "n.2m", "n.1,5m", "kivi/varo" jne. koska tuskin se pohja siellä koko ajan muuttuu?

        Aamulla ihailin hieman ennen yhdeksää lähtevää yksinpurjehtivaa H-venettä kunnes n.kymmenen yli yhdeksän ymmärsin aikaisen lähdön kun maksuja tultiin perimään. Ensikerralla toimin varmasti näin itsekin ellei hintaan tule kohtuullisuutta tai vastaavasti palvelut kehity. No, vessaa tuli käytettyä mutta mieluummin olisin antanut nuokin 7€ vaikka roskaroopeporukalle jos ottaisivat haltuun tuonkin paikan kun makselen olemattomista palveluista.

        Espoo hoitaa asiat paljon hienommin joskin Helsingistä tulevana sitä potee hieman syyllisyyttä käydä muiden kuormista nauttimassa. Paikat ovat nimittäin vielä huimasti paremmassa kunnossa. Vastavuoroisesti surkein näkemäni esitys taitaa olla Stora Brandö iät ajat sitten sortuneine laitureineen, kuka lie siitä huolta pitää?

        Espoolaiset kyllä pitävät huolen tasapainosta. Suurin osa Helsingin ulkoilualueilla eli ainakin Elisaaressa, Lähteelässä ja Stora Svartössä "majailevista" venekunnista on Espoosta. Tuo 7 euron hinta on mielestäni kohtuullinen alueen käyttö- ja nautintaoikeudesta. Tuulisena yönä nukun rauhallisesti, kun ei tarvitse miettiä ankkurin pitävyyttä esim. jos tuulen suunta muuttuu.

        Elisaaressa satamamaksu ei sisällä suihkua eikä sähköä, saunasta puhumattakaan, ja niistä summattuna päästäänkin jo rantakaupunkien satamamaksujen suuruusluokkiin. Tässä on mielestäni vinoutumaa, jatkossa ohitamme paikan...


      • Aiheelliset maksut hoidetaan
        Cabin Wife kirjoitti:

        Espoolaiset kyllä pitävät huolen tasapainosta. Suurin osa Helsingin ulkoilualueilla eli ainakin Elisaaressa, Lähteelässä ja Stora Svartössä "majailevista" venekunnista on Espoosta. Tuo 7 euron hinta on mielestäni kohtuullinen alueen käyttö- ja nautintaoikeudesta. Tuulisena yönä nukun rauhallisesti, kun ei tarvitse miettiä ankkurin pitävyyttä esim. jos tuulen suunta muuttuu.

        Elisaaressa satamamaksu ei sisällä suihkua eikä sähköä, saunasta puhumattakaan, ja niistä summattuna päästäänkin jo rantakaupunkien satamamaksujen suuruusluokkiin. Tässä on mielestäni vinoutumaa, jatkossa ohitamme paikan...

        Edellisestä viestistäni jäi siis puuttumaan ironinen teksti laiturin otsalaudassa: "VARO" ja nuolet molempiin suuntiin. Veneeni kopsahti aika tiukassa tilanteessa kölistä pohjaan suoraan laiturin edessä ja olettaa olisi voinut, että sen sijaan, että laiturin keskellä lukee "VARO", olisi laiturissa voinut lukea esim. "2m", "1,5m" ja "1m" ja lisäksi "KIVI" jne. koska niitäkin tämän "laiturin" edessä on.

        Ja rauhallista nukkumista ei turvaa mikään, sillä laiturissa ei toistaiseksi ole poijuja, vaan oman peräankkurin varassa ollaan. Ts. sama tilanne kun ennen laituria paitsi, että rantakalliolle pääsee paremmin syksymmällä.

        Vastapäinen Lähteelä onkin jo "täyden palvelun" paikka (no, vessat kun toisi n.kilometrin lähemmäs laitureita niin hommassa olisi enemmän järkeä). Kumma kuitenkin, että sama palvelutaso ja hinnasto heijastuu salmen toiselle puolelle saareen, jonka palvelutaso on esim. Kaivokarin luokkaa. Ainoa syy rahastamiseen on se, että Lähteelä on tarpeeksi lähellä eikä rahastamisesta ole liikaa vaivaa.

        Roskikset voivat puolestani poistaa vaikka samantien jos niiden huoltaminen on maksun perusteena sillä roskat kulkevat veneessä aivan hyvin vaikka kotisatamaan saakka ellei tykkää vierassatamissa pyöriä. Saari on kuitenkin sen verran kaukana, ettei perusördääjät tule sinne lauantaikännäämään ja paikkoja sotkemaan mitä ei roskisten läsnäolo muutenkaan miksikään muuta.

        No, siinä tarpeeksi tuosta saaresta. Samassa keskustelussa vaahdottu Jurmon maksu on tuossa valossa täysin perusteltu. Aina voi toki jatkaa ohi Utööseen mutta voipa tulla vähän orpo olo ellei Jurmon satamaa olisikaan välietappina Ahvenanmaalle. Ja ainahan voi mennä vaikka Jungfruskärin kautta.


      • Brändö
        Aiheelliset maksut hoidetaan kirjoitti:

        Menipäs kerrankin hermo kun kovassa tuulessa tulin Stora Svartön "laiturille". Laiturin etureunaan on maalattu teksti "" ja siis nuolet molempiin suuntiin. Ajettiin laituriin ja köli kumahti kiville noin metri-pari rannasta. Ankkurilla saatiin tietty vene heti irti mutta tuollainen "laituri" on kyllä yhtä tyhjän kanssa etenkin jos olemattomalla vaivalla olisi voinut kirjoittaa laiturin etureunaan esim. "n.2m", "n.1,5m", "kivi/varo" jne. koska tuskin se pohja siellä koko ajan muuttuu?

        Aamulla ihailin hieman ennen yhdeksää lähtevää yksinpurjehtivaa H-venettä kunnes n.kymmenen yli yhdeksän ymmärsin aikaisen lähdön kun maksuja tultiin perimään. Ensikerralla toimin varmasti näin itsekin ellei hintaan tule kohtuullisuutta tai vastaavasti palvelut kehity. No, vessaa tuli käytettyä mutta mieluummin olisin antanut nuokin 7€ vaikka roskaroopeporukalle jos ottaisivat haltuun tuonkin paikan kun makselen olemattomista palveluista.

        Espoo hoitaa asiat paljon hienommin joskin Helsingistä tulevana sitä potee hieman syyllisyyttä käydä muiden kuormista nauttimassa. Paikat ovat nimittäin vielä huimasti paremmassa kunnossa. Vastavuoroisesti surkein näkemäni esitys taitaa olla Stora Brandö iät ajat sitten sortuneine laitureineen, kuka lie siitä huolta pitää?

        Stora Brändö on Uudenmaan Virkusalueyhdistyksen ylläpitämä. Ikävä jos huonossa kunnossa koska muuten kiva saari


      • helsinkiläinen purjehtija
        sama juttu, kirjoitti:

        Stora Svartössa hieman kyselin oikeutusta, joku vuosi sitten. Kerääjän mielestä roskapöntöt ja (märät) puut muuttavat tilanteen jokamiehenoikeuksien piiristä. Viime vuosina on tullut ajettua aina ohi, mutta näyttäähän siellä nykyjään olevan Hesan rakentama laiturikin - poijut taitava vielä puuttua.

        Joka tapauksessa 7€ kuulosta varsin kovalta, vaikka aika suositulta tuo näyttää,

        Stora Svartössä on ainakin kaksi grillikatosta, laituri, kiinnityslenkkejä kalliossa, roskikset ja paskahuussi. Kyllä nuo mielestäni oikeuttavat 7 euron satamamaksuun. Ei ne roskiksien ja paskahuussin tyhjentäjät mitään vapaaehtoistyöläisiä ole. Polttopuu itsessään maksaa ja varsinkin sen roudaaminen saareen. Jos näitä palveluita et tarvitse, niin voit hyvin valita jonkin lähisaaren.


      • Elämä on
        helsinkiläinen purjehtija kirjoitti:

        Stora Svartössä on ainakin kaksi grillikatosta, laituri, kiinnityslenkkejä kalliossa, roskikset ja paskahuussi. Kyllä nuo mielestäni oikeuttavat 7 euron satamamaksuun. Ei ne roskiksien ja paskahuussin tyhjentäjät mitään vapaaehtoistyöläisiä ole. Polttopuu itsessään maksaa ja varsinkin sen roudaaminen saareen. Jos näitä palveluita et tarvitse, niin voit hyvin valita jonkin lähisaaren.

        Ehkä pointti Stora Svartön esille ottamisessa olikin se, että jos siellä peritään 7 euroa niin
        Jurmossa kaukana mantereelta 12 euroa on itseasiassa varsin halpa hinta, ikinä ei sen maksaminen ole harmittanut. Toisaalta Espoo tarjoaa vähintään Stora Svartön tasoisia -osittain paljon parempiakin- palveluita ilmaiseksi. Paremmista palveluista tulee heti mieleen esim. poijut useissa saarissa ja kuulopuheiden mukaan jopa vesivessoja Vasikassa.


      • Matkapurjehtija
        Elämä on kirjoitti:

        Ehkä pointti Stora Svartön esille ottamisessa olikin se, että jos siellä peritään 7 euroa niin
        Jurmossa kaukana mantereelta 12 euroa on itseasiassa varsin halpa hinta, ikinä ei sen maksaminen ole harmittanut. Toisaalta Espoo tarjoaa vähintään Stora Svartön tasoisia -osittain paljon parempiakin- palveluita ilmaiseksi. Paremmista palveluista tulee heti mieleen esim. poijut useissa saarissa ja kuulopuheiden mukaan jopa vesivessoja Vasikassa.

        Maksu otetaan Espoon tapauksessa verotuksen yhteydessä myös veneilyä harrastamattomilta. Onko se oikein?


      • Moodyman
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Maksu otetaan Espoon tapauksessa verotuksen yhteydessä myös veneilyä harrastamattomilta. Onko se oikein?

        vesibussilla ja voi telttailla.


      • Osuuteni kyllä maksan, enemmänkin.
        Moodyman kirjoitti:

        vesibussilla ja voi telttailla.

        Jollei rannassa peritä maksua niin ranta on "ilmainen". Meillä on myös ilmainen peruskoulu, kulttuuritarjonta jne joita kaikki eivät suinkaan tarvitse. Jos veneilijä saa käydä rannassa "ilmaiseksi" niin varmasti hän veroissaan maksaa myös lukemattomista asioista jotka eivät hänen mielestään mitenkään pitäisi kuulua verovaroin kustannettaviin palveluihin.


      • Verovarojen kohdentamista
        Osuuteni kyllä maksan, enemmänkin. kirjoitti:

        Jollei rannassa peritä maksua niin ranta on "ilmainen". Meillä on myös ilmainen peruskoulu, kulttuuritarjonta jne joita kaikki eivät suinkaan tarvitse. Jos veneilijä saa käydä rannassa "ilmaiseksi" niin varmasti hän veroissaan maksaa myös lukemattomista asioista jotka eivät hänen mielestään mitenkään pitäisi kuulua verovaroin kustannettaviin palveluihin.

        Mielestäni Espoolla on hyvin puollettu verovaroin hoidettu virkistysaluekokonaisuus saarillaan. Kuten edellä Moodyman sanoi, niihin pääsee kuka vaan. Espoo tosin on niin levällään, että ihmettelen jos joku on oikeasti perillä sen tarjoamista palveluista. Hyvä niin, sillä ompahan veneilijöille tilaa ja rauhaa.

        Mielestäni on täysin kohtuullista, että veroista kustannetaan tämmöisiä urheilun ja kulttuurin välimaastossa olevia ulkoilualueita. Itse en urheilua harrasta edes penkiltä joten puolestani kaikki tuki sille voitaisiin lakkauttaa. Kun kuitenkin tiedän, että vastaavasti kulttuuria ei harrasta suurin osa muista, ei kai voi valittaa. Heille helpotukseksi, urheilua tuetaan kyllä suhteessa sen harrastajiin. Lisää verojahan kukaan ei halua, ehkä kohdentamalla pääsee johonkin ratkaisuun.

        Itselläni ei ole edes telkkaria mutta mielestäni on väärin, että lupamaksu nousi taas 9€ vaikka puoli valtakuntaa katsoo telkkua salaa ja kustantaminen jää yhä harvemmille (mistä jatkuvasti kohoava maksu). Valvonnan tehostaminen kuuluu niiden ideoihin joiden mukaan polliisi on aina oikeassa, todellisuudessahan säästettäisiin huomattava summa siirtämällä telemaksut verotukseen ja piste. Vastaan narisevat kettutytöt sun muut kun ei veroja maksele muutenkaan ja käyttävät senkin edestä uutispalveluita netin kautta ym. No, tässä yksi etäisesti Espoon saariin rinnastettava esimerkki.

        On toki myös ymmärrettävä, että maksuja perimällä kaupunki saa tilastoja käyttäjien määristä eikä deekikselle ajautunutta paikkaa turhaan huolleta. Vaan mieluummin pistäydyn Espoon hoidetuissa paikoissa kun Helsingin break-even-pisteen laholaitureissa. Helsingin saaret ovat kyllä sen verran kuppaisia, että maksut sylettävät. Toki vessakatokset ovat jo selvästi vanhempia kun Espoolaisilla ja varmasti uusitaan kun tarve vaatii, mutta itse olisin mieluummin ilman grillipuita ja paskoisin omaan vessaan kun makselen maksuja joistain kalliotapeista. Enkä pode huonoa omaatuntoa seilata maksamatta 10 vaille 9 pois satamasta jonka palveluita en ole käyttänyt.


      • Nuori purjehtija
        Verovarojen kohdentamista kirjoitti:

        Mielestäni Espoolla on hyvin puollettu verovaroin hoidettu virkistysaluekokonaisuus saarillaan. Kuten edellä Moodyman sanoi, niihin pääsee kuka vaan. Espoo tosin on niin levällään, että ihmettelen jos joku on oikeasti perillä sen tarjoamista palveluista. Hyvä niin, sillä ompahan veneilijöille tilaa ja rauhaa.

        Mielestäni on täysin kohtuullista, että veroista kustannetaan tämmöisiä urheilun ja kulttuurin välimaastossa olevia ulkoilualueita. Itse en urheilua harrasta edes penkiltä joten puolestani kaikki tuki sille voitaisiin lakkauttaa. Kun kuitenkin tiedän, että vastaavasti kulttuuria ei harrasta suurin osa muista, ei kai voi valittaa. Heille helpotukseksi, urheilua tuetaan kyllä suhteessa sen harrastajiin. Lisää verojahan kukaan ei halua, ehkä kohdentamalla pääsee johonkin ratkaisuun.

        Itselläni ei ole edes telkkaria mutta mielestäni on väärin, että lupamaksu nousi taas 9€ vaikka puoli valtakuntaa katsoo telkkua salaa ja kustantaminen jää yhä harvemmille (mistä jatkuvasti kohoava maksu). Valvonnan tehostaminen kuuluu niiden ideoihin joiden mukaan polliisi on aina oikeassa, todellisuudessahan säästettäisiin huomattava summa siirtämällä telemaksut verotukseen ja piste. Vastaan narisevat kettutytöt sun muut kun ei veroja maksele muutenkaan ja käyttävät senkin edestä uutispalveluita netin kautta ym. No, tässä yksi etäisesti Espoon saariin rinnastettava esimerkki.

        On toki myös ymmärrettävä, että maksuja perimällä kaupunki saa tilastoja käyttäjien määristä eikä deekikselle ajautunutta paikkaa turhaan huolleta. Vaan mieluummin pistäydyn Espoon hoidetuissa paikoissa kun Helsingin break-even-pisteen laholaitureissa. Helsingin saaret ovat kyllä sen verran kuppaisia, että maksut sylettävät. Toki vessakatokset ovat jo selvästi vanhempia kun Espoolaisilla ja varmasti uusitaan kun tarve vaatii, mutta itse olisin mieluummin ilman grillipuita ja paskoisin omaan vessaan kun makselen maksuja joistain kalliotapeista. Enkä pode huonoa omaatuntoa seilata maksamatta 10 vaille 9 pois satamasta jonka palveluita en ole käyttänyt.

        Maksan mielelläni näitä edullisia maksuja silloin, kun haluan esimerkiksi suojaisen yöpymispaikan ja jätehuollon. Kyllä se laitureiden ylläpito, jätehuolto ja veneilijöiden sotkujen siivoaminen aina jotain maksaa. Osa vierailijoista ei jätä juurikaan jälkiä, toisilta jää jätesäkit laiturille.

        Esimerkiksi 10 euroa on ihan kohtuullinen maksu. Veneilysesonki on Suomessa korkeintaan1,5 kuukauden mittainen, joten ei tuolla rikastumaan pääse. Kuitenkin olen erittäin tyytyväinen, että jotkut viitsivät satamia pitää. Jos ei löydy maksajia, niin ei varmaan löydy edes niitä laitureita saatika sitten mitään palveluja.

        Silloin kun ei mieli tee maksaa, niin jään ankkuriin tai menen johonkin retkisatamaan. Vaihtoehtoja ja tilaa saaristossa riittää enemmän kuin hyvin. Heinäkuussa monet palvelusatamat ovat täynnä, mutta usein heti vierestä löytyy rauhallisia luonnonsatamia.

        Sen sijaan usein 20-40 euroa vierassatamissa on ihan kohtuuton. Monissa paikoissa maksu ei vastaa palveluiden ja tilojen laatua. Onneksi voi vapaasti valita mihin menee. Toisaalta kyllä laitureiden ja rakennusten rakentaminen/ylläpito on sen verran kallista, että välillä ihmettelen, miten se voi olla kannattavaa, kun satamissa on riittävästi väkeä vain reilun kuukauden ajan.


    • Klas Mattsson

      Vanha ketju, mutta kommentoidaan silti, jos joku vielä vaikka lukisi: Muista satamista en tiedä, mutta Jurmosta osaan antaa faktatietoa. Vuonna -94 isäni, Per Mattsson, pani käyntiin satama altaan ruoppaus, sekä laituri ja poiju -hankkeen. Hankkeesta antoi parhaan tarjouksen Ahvenanmaalainen ruoppaus firma, ja oli jotain miljoonan markan luokkaa. Ehtona hankkeen toteuttamiselle oli, että Per maksaa kustannuksista 25% ja näin tapahtui. Loput oli näitä "yhteiskunnan varoja", joiden alkuperää en muista, mutta kunta (Korppoo) oli hankkeessa mukana. Omakustannusosuuden myötä isälleni myönnettiin oikeus periä satamamaksua. Laitureiden ja poijujen kunnossapito jäi myös isälleni. Tätä nykyä olen perinyt toiminnan. Alkuperäinen teräspontooni laituri ruostui puhki ja sen olen uusinut betoniseen. Tähän sain investointitukea 30%, mutta loput on maksettava ns. omasta kukkarosta. Poijujen ketjut on uusittu kokonaisuudessaan vuonna 2008 ja niiden kunto on vuosittain tarkastutettava sukeltajan toimesta. Kaikki nämä tarkastus ja huolto sekä uusimistyöt menevät toiminimeni piikkiin ja siksi näitä satamamaksuja on perittävä, jotta asiassa olisi mitään mieltä.

    • Kii-tos Klas!

      Kii-tos Klas!

    • kuusamox

      En ole huolissani siitä, että satamamaksut ovat eri suuruisia. Silloin alan huolestua, kun maksut ovat täsmälleen samat ja nousevat samaan tahtiin.

      Markkinatalouteen kuuluu se, että jokainen hinnoittelee tuotteensa, se koskeen myös työntekijöitä, jotka neuvottelevat palkan itse tai liiton avulla.

      Asiakkaat äänestävät veneillään ja sitä mukaa myös vaikuttavat maksuihin, Korkeimmat hinnat ilman asiakkaita ei tuota hyvää tulosta, mutta vastaavasti halvat hinnat eivät välttämättä riitä homman pyörittämiseen.

      • 4+10

        Pieni huomautus: ei markkinatalous välttämättä edellytä kovin suurta eriytymistä hintoihin. Hinnoittelijahan käyttää vallitsevaa hintatasoa yhtenä viitteenä siihen, mitä asiakkaat olisivat kenties valmiit maksamaan. Teorian mukaanhan jokaisen yrityksen tavoitteena on voiton maksimoiminen (tämä ei tosin todellisuudessa pidä ihan paikkaansa ainakaan, jos emme laajenna käsitettä "voitto" rahallisen tuloksen ulkopuolelle, mutta voimme käyttää sitä kohtuullisen tarkkana yleistyksenä). Eli yksikään järkevä yrittäjä ei hinnoittele alle sen tason, jolla uskoo saavansa optimaalisen tuoton.


    • kuusamox

      Totta tuokin, mutta hinnoittelufilosofioita on silti monia.
      Samoilla kustannuksilla mutta eri filosofioilla hinta voi olla tyystin erilainen. Maksimaalista voittoa tuottavaa hintaa on vaikea tietää ja vaikka valitsisi yhden lähestymistavan, jolla saa hyvän tuoton, ei kuitenkaan voi tietää varmasti mitä muulla tavalla olisi saanut.

      Markkinatalous itsessään antaa kuitenkin eväät laajemmalle hintahaitarille kuin kartelli tai komentotalous.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe