Tuulta nopeammin

epäilen kovasti

Joku väitti että purjehtien voi menä tuulta nopeampaa.
Faktaa tuolle väitteelle ei osannut antaa.
Onko täällä viisaampia.

51

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suokkidesign

      Meni ja kaatui yli 60 knotsin vauhdissa mutta mitä väliä, botski on parikymmentä vuotta vanha ja silti on maailman nopein. Foilit on moderneja ja miehistöllä on idea mitä touhutaan...
      http://www.youtube.com/watch?v=Nljxi4E4-4Y
      Tässä fransut eivät mene niin lujaa mutta.... lisää googlea...

      By the way me ollaan rakentamassa rakettipakettia rokkikansansalle ensi vuoden Guadiana skaboihin.

    • lgkhfkh,

      Kyllä voi, sopivalla tuulen suunnalla. Ihan samalailla kuin vesihiihtäjä voi mennä lujempaa kuin sitä vetävä vene.

      • SpK

        Kölivene-esimerkiksi voi ottaa suomalaisista avomerikilpaluja käyvistä veneistä Salona 40, Nella. Se on Avomeripurjehtijat Ry:n ORC-mittakirjalistalla GPH luvun perusteella 20. nopein vene. Kyseisen veneen mittakirjan mukaan nopeus 6 solmun tuulessa, tosituulen kulman olle 90 astetta on 6,16 solmua. Hieman isompi esimerkkivene Swan 45, Two Fast, kulkee 90 asteen 8 solmun tuulessa 8,26 solmua. Two Fasst on GPH luvun perusteella toiseksi Suomen toiseksi nopein.


    • Käytännön fysiikkaa

      Ei isompi mysteeri.

      Purjevene kun kulkee myös vastatuuleen niin se vaikuttaa tuulen suhteelliseen nopeuteen. Ts. se, että vene liikkuu vaikkapa 3 solmua tuulen ollessa 4 solmua vastaan kohottaa tuulennopeuden 7 solmuun mikä taas vaikuttaa purjeissa siten, että purjeissa tuulta onkin 4 solmua enemmän ja vauhtiakin siis sen mukaan.

      Myötäiseen purjeveneet vastaavasti kulkevat tuulta hitaammin kun moista "kiihdytintä" ei ole käytettävissä.

    • jeppe jääkarhu

      en jaksa edes perustella, kun täällä oli pitkä viestiketju jo aiheesta. fakta on kuitenkin se että tuulta nopeammin pääsee ja todennäköisesti aika monikin menee ajattelematta edes asiaa.

    • z-xx-z

      Jääpursilla pääsee reilusti yli sadan kilometrin tuntivauhtia eikä tuulta tarvita kuin luokkaa 5-7 m/s (eli 18 - 25 km/h). Jääpursien fysiikka on ihan sma kuin purjeveneilläkin - jään pienempi kitka sulaan veteen verrattuna vaan mahdollistaa suuremmat nopeudet.

      • tämäkin...

        Eikä siinä kaikki, että nopeus voi olla tuulen nopeutta suurempi. Jopa nopeus myötätuuleen (vmg) voi olla suurempi kuin tuulen nopeus. Tuuli on ajateltava vain energianlähteenä ja loput on kiinni hyötysuhteesta. Ei nyt ihan purjeella, mutta tuulivoimalla kuitenkin on mahdollista päästä jopa suoraan myötätuuleen tuulta nopeammin.


      • jumprahuititin
        tämäkin... kirjoitti:

        Eikä siinä kaikki, että nopeus voi olla tuulen nopeutta suurempi. Jopa nopeus myötätuuleen (vmg) voi olla suurempi kuin tuulen nopeus. Tuuli on ajateltava vain energianlähteenä ja loput on kiinni hyötysuhteesta. Ei nyt ihan purjeella, mutta tuulivoimalla kuitenkin on mahdollista päästä jopa suoraan myötätuuleen tuulta nopeammin.

        Hupasta ois nähdä.
        Avaruudessakin pääsee kuluttamatta energiaa ollenkaan, ja lujaa.


      • jumprahuititin kirjoitti:

        Hupasta ois nähdä.
        Avaruudessakin pääsee kuluttamatta energiaa ollenkaan, ja lujaa.

        Jos pari-kolmekymmentä vuotta sitten autralialaiset rakensivat purjeveneen, jonka mastossa ei ollut purjeita vaan iso tuulipotkuri. Siitä oli mekaaninen välitys peräpotkuriin veden alle. Tuulen voimalla tämä vene pystyi purjehtimaan suoraan vastatuleen ja tuulta nopeammin myötätuuleen. Minulla on kuva siitä Voiles & voiliers - lehdessä, mutta netistä en onnitunut löytämään kuvaa.


      • kuitenkaan menisi
        Hakro kirjoitti:

        Jos pari-kolmekymmentä vuotta sitten autralialaiset rakensivat purjeveneen, jonka mastossa ei ollut purjeita vaan iso tuulipotkuri. Siitä oli mekaaninen välitys peräpotkuriin veden alle. Tuulen voimalla tämä vene pystyi purjehtimaan suoraan vastatuleen ja tuulta nopeammin myötätuuleen. Minulla on kuva siitä Voiles & voiliers - lehdessä, mutta netistä en onnitunut löytämään kuvaa.

        Eipä taida potkuri-tuulivene mennä tuulta nopeammin myötätuuleen - nimittäin siinä vaiheessa kun veneen nopeus olisi sama kuin tuulen nopeus, niin suhteellinen tuuli veneessä olisi nola ja tuulipotkuri lakkaisi pyörimästä.


      • usko nyt
        kuitenkaan menisi kirjoitti:

        Eipä taida potkuri-tuulivene mennä tuulta nopeammin myötätuuleen - nimittäin siinä vaiheessa kun veneen nopeus olisi sama kuin tuulen nopeus, niin suhteellinen tuuli veneessä olisi nola ja tuulipotkuri lakkaisi pyörimästä.

        Vesi on väliainetta, tuuli energia ja siinä kaikki mitä tarvitaan, usko pois. Se toimii, vaikka et sitä järkeilemällä ymmärtäisi. Youtubesta löytyy useita pätkiä todisteeksi ja vaikka plaanaa.comista voit kaivaa vanhan pitkän keskustelun aiheesta, josta löydät kirjallisenkin fysikaalisen todistuksen.


      • viisas mies
        usko nyt kirjoitti:

        Vesi on väliainetta, tuuli energia ja siinä kaikki mitä tarvitaan, usko pois. Se toimii, vaikka et sitä järkeilemällä ymmärtäisi. Youtubesta löytyy useita pätkiä todisteeksi ja vaikka plaanaa.comista voit kaivaa vanhan pitkän keskustelun aiheesta, josta löydät kirjallisenkin fysikaalisen todistuksen.

        Tuuli on ilmavirtausta, joka muutetaan energiaksi. Kuten yllä todettiin, kun nopeus suorassa myötätuulessa on sama kuin tuulen tosinopeus, on tuulen suhteellinen nopeus nolla, eli ei ilmavirtausta = ei energiaa potkurille. Pelkällä tällaisella ei voi päästä tuulta nopeammin, paitsi
        hetkellisesti allokon alamäessä tai jos energiaa on varastoitu akustoon.


      • Kaikkea sitä.
        usko nyt kirjoitti:

        Vesi on väliainetta, tuuli energia ja siinä kaikki mitä tarvitaan, usko pois. Se toimii, vaikka et sitä järkeilemällä ymmärtäisi. Youtubesta löytyy useita pätkiä todisteeksi ja vaikka plaanaa.comista voit kaivaa vanhan pitkän keskustelun aiheesta, josta löydät kirjallisenkin fysikaalisen todistuksen.

        Että sitä kutsuttaisiin ikiliikkujaksi.
        Mikä ihme sitä potkuria pyörittää jos vene kulkee täsmälleen tuulennopeutta myötätuuleen.
        Vneeseen kohdistuisi myöskin vedestä johtuva vastus, joten tuulen nopeuttakaan kulkeminen olisi mission impossible.


      • riittävästi
        Kaikkea sitä. kirjoitti:

        Että sitä kutsuttaisiin ikiliikkujaksi.
        Mikä ihme sitä potkuria pyörittää jos vene kulkee täsmälleen tuulennopeutta myötätuuleen.
        Vneeseen kohdistuisi myöskin vedestä johtuva vastus, joten tuulen nopeuttakaan kulkeminen olisi mission impossible.

        Lue tuo linkin ketju läpi ja tiedät sinäkin. Jos siis pystyt ymmärtämään.
        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=2960


      • ikiliikkujasta
        Kaikkea sitä. kirjoitti:

        Että sitä kutsuttaisiin ikiliikkujaksi.
        Mikä ihme sitä potkuria pyörittää jos vene kulkee täsmälleen tuulennopeutta myötätuuleen.
        Vneeseen kohdistuisi myöskin vedestä johtuva vastus, joten tuulen nopeuttakaan kulkeminen olisi mission impossible.

        Tää ikiliikkuja-ajatus on triviaali alas ammuttava. Ikiliikkujahan toimii syöttämättä siihen energiaa ulkopuolelta. Tuulta nopeammin kulkeminen taas loppuu heti, kun tuulikin, eli se energialähde loppuu.


      • kuitenkaan menisi
        usko nyt kirjoitti:

        Vesi on väliainetta, tuuli energia ja siinä kaikki mitä tarvitaan, usko pois. Se toimii, vaikka et sitä järkeilemällä ymmärtäisi. Youtubesta löytyy useita pätkiä todisteeksi ja vaikka plaanaa.comista voit kaivaa vanhan pitkän keskustelun aiheesta, josta löydät kirjallisenkin fysikaalisen todistuksen.

        No mitä jos kertoisit, että millä keinoilla se tuulipotkurivene liikkuu eteenpäin silloin kun veneen nopeus myötätuuleen on sama kuin tuulen nopeus. Johonkin monipolviseen keskusteluun tai videoihin viittaaminen ei vielä ole minkäänlainen todistuksentapainenkaan.


      • Skeptikkus.
        riittävästi kirjoitti:

        Lue tuo linkin ketju läpi ja tiedät sinäkin. Jos siis pystyt ymmärtämään.
        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=2960

        Jokainen voi selitellä mitä vain, mutta faktaa ja puolueetonta tutkimusmateriaalia, siinä on vasta näyttö.
        Muu on tuuleen huutelemista.


      • viitsinyt
        Skeptikkus. kirjoitti:

        Jokainen voi selitellä mitä vain, mutta faktaa ja puolueetonta tutkimusmateriaalia, siinä on vasta näyttö.
        Muu on tuuleen huutelemista.

        Saat huudella myötä- tai vastatuuleen. Et vain viitsinyt katsoa linkin keskustelua, josta faktatkin löytyvät ja fysiikan lait ovat hyvin puolueettomia. Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä. Miksi sitten sama ei toimisi, jos jääpurren purje vaihdetaan ropelin lapaan? Yrittäkääpä selitellä.


      • ei kuitenkaan
        viitsinyt kirjoitti:

        Saat huudella myötä- tai vastatuuleen. Et vain viitsinyt katsoa linkin keskustelua, josta faktatkin löytyvät ja fysiikan lait ovat hyvin puolueettomia. Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä. Miksi sitten sama ei toimisi, jos jääpurren purje vaihdetaan ropelin lapaan? Yrittäkääpä selitellä.

        Huom: Tässä viestissä (ja aiemmissa omissa viesteissäni) myötätuuleella tarkoitan suoraan, täysi myötuuleen menemistä, siis 180 astetta tuulen silmästä.
        Jos puhutaankin sivumyötäiseen menosta eli todellinen tuuli ole 180 astetta takana vaan hieman sivussa, niin silloin asia on eri juttu. Tällöin esim. jääpursi voi päästä tuulta nopeammin.

        "Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä."

        Ei näin. Kukaan ei tähän mennessä ole väittänytkään että jääpurrella pääsisi suoraan myötätuuleen (180 astetta) tuulen nopeutta nopeammin.

        Jääpurrella ei pääse suoraan myötätuuleen tuulen nopeutta nopeammin samasta syystä kuin miksi tuulipotkuriveneellä ei pääse. Koska kun jääpursi menee samaa nopeutta suoraan myötätuuleen kuin tuuli, on suhteellinen nopeus jääpurressa 0 ja purje ei kehitä ettenpäin vievää voimaa.


      • rakettitiedettä
        ei kuitenkaan kirjoitti:

        Huom: Tässä viestissä (ja aiemmissa omissa viesteissäni) myötätuuleella tarkoitan suoraan, täysi myötuuleen menemistä, siis 180 astetta tuulen silmästä.
        Jos puhutaankin sivumyötäiseen menosta eli todellinen tuuli ole 180 astetta takana vaan hieman sivussa, niin silloin asia on eri juttu. Tällöin esim. jääpursi voi päästä tuulta nopeammin.

        "Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä."

        Ei näin. Kukaan ei tähän mennessä ole väittänytkään että jääpurrella pääsisi suoraan myötätuuleen (180 astetta) tuulen nopeutta nopeammin.

        Jääpurrella ei pääse suoraan myötätuuleen tuulen nopeutta nopeammin samasta syystä kuin miksi tuulipotkuriveneellä ei pääse. Koska kun jääpursi menee samaa nopeutta suoraan myötätuuleen kuin tuuli, on suhteellinen nopeus jääpurressa 0 ja purje ei kehitä ettenpäin vievää voimaa.

        Purjeella ei pääse tuulta nopeammin suoraan myötätuuleen, se on selvä. Mutta jos leikkaamalla pääsee, miksei pääsisi potkurilla, joka samalla tavalla käyttää apparenttituulta? Edelleen, kaikki tarvittava teoria löytyy viitteinä siinä plaanaa.comin keskustelussa, kunhan vain viitsii tutustua. Jääpursilla se "at home before the wind"-juttu on vanhaa kauraa. Vesi väliaineena suurine kitkoineen vaatii erittäin hyvää optimointia, mutta on silti täysin mahdollista.


      • malli...
        ei kuitenkaan kirjoitti:

        Huom: Tässä viestissä (ja aiemmissa omissa viesteissäni) myötätuuleella tarkoitan suoraan, täysi myötuuleen menemistä, siis 180 astetta tuulen silmästä.
        Jos puhutaankin sivumyötäiseen menosta eli todellinen tuuli ole 180 astetta takana vaan hieman sivussa, niin silloin asia on eri juttu. Tällöin esim. jääpursi voi päästä tuulta nopeammin.

        "Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä."

        Ei näin. Kukaan ei tähän mennessä ole väittänytkään että jääpurrella pääsisi suoraan myötätuuleen (180 astetta) tuulen nopeutta nopeammin.

        Jääpurrella ei pääse suoraan myötätuuleen tuulen nopeutta nopeammin samasta syystä kuin miksi tuulipotkuriveneellä ei pääse. Koska kun jääpursi menee samaa nopeutta suoraan myötätuuleen kuin tuuli, on suhteellinen nopeus jääpurressa 0 ja purje ei kehitä ettenpäin vievää voimaa.

        Jos teoria on liian vaikea ymmärrettäväksi, tässä on hyvä rautalankamalli kuvitettuna.
        http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0&feature=related


      • -Mika-
        kuitenkaan menisi kirjoitti:

        No mitä jos kertoisit, että millä keinoilla se tuulipotkurivene liikkuu eteenpäin silloin kun veneen nopeus myötätuuleen on sama kuin tuulen nopeus. Johonkin monipolviseen keskusteluun tai videoihin viittaaminen ei vielä ole minkäänlainen todistuksentapainenkaan.

        Se kulkee tuulta nopeammin sillä energialla, jonka veneen alla vedessä oleva turbiini tuottaa ja se energia siirrteään tuulipotkuriin, joka puhaltaa taaksepäin, siis tuulta vastaan. Riittää, että se puhaltaa vaikka vaan 0,1 metriä sekunnissa taaksepäin, niin vene kulkee hieman tuulta nopeammin suoraan myötätuuleen. Näin karkeasti yksinkertaistaen.
        Kyse on nopeuserosta. Veden ja ilman välisestä nopeuserosta. Jompi kumpi liikkuu veneen suhteen tietyllä voimalla ja vastakkaisiin suuntiin.


      • Joakim_
        ei kuitenkaan kirjoitti:

        Huom: Tässä viestissä (ja aiemmissa omissa viesteissäni) myötätuuleella tarkoitan suoraan, täysi myötuuleen menemistä, siis 180 astetta tuulen silmästä.
        Jos puhutaankin sivumyötäiseen menosta eli todellinen tuuli ole 180 astetta takana vaan hieman sivussa, niin silloin asia on eri juttu. Tällöin esim. jääpursi voi päästä tuulta nopeammin.

        "Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä."

        Ei näin. Kukaan ei tähän mennessä ole väittänytkään että jääpurrella pääsisi suoraan myötätuuleen (180 astetta) tuulen nopeutta nopeammin.

        Jääpurrella ei pääse suoraan myötätuuleen tuulen nopeutta nopeammin samasta syystä kuin miksi tuulipotkuriveneellä ei pääse. Koska kun jääpursi menee samaa nopeutta suoraan myötätuuleen kuin tuuli, on suhteellinen nopeus jääpurressa 0 ja purje ei kehitä ettenpäin vievää voimaa.

        Tiesitkö, että jääpursi voi mennä 3-4 kertaa tuulta nopeammin suoraan myötätuuleen? Toki sen pitää jiippailla, mutta se siis pääsee ylämerkiltä alamerkille 3-4 kertaa nopeammin kuin ylämerkiltä päästetty ilmapallo. Tällöin se siis ajaa vielä paljon kovempaa kuin tuo 3-4 kertainen tuulennopeus sivumyötäistä.

        Tiesitkö, että tässä potkuri-härvelissä vedessä oleva potkuri pyörittää sitä ilmassaolevaa ajettaessa suoraan myötätuuleen. Ilmassa on siis "puhallin" ja vedessä "generaattori".


      • Ei pääse.
        viitsinyt kirjoitti:

        Saat huudella myötä- tai vastatuuleen. Et vain viitsinyt katsoa linkin keskustelua, josta faktatkin löytyvät ja fysiikan lait ovat hyvin puolueettomia. Kukaan ei yrittänytkään kiistää, etteikö jääpurrella pääsisi myötätuuleen tuulen nopeutta suuremmalla vmg:llä. Miksi sitten sama ei toimisi, jos jääpurren purje vaihdetaan ropelin lapaan? Yrittäkääpä selitellä.

        Jääpurrella, eikä purjeveneelläkään ei pääse myötätuuleen tuulta lujempaa.
        Siis täysin plat-lenssiin.
        Sivutuuli on asia erikseen, siinä vaikuttaa ihan normaali voimakolmio.
        Tuossa keskustelussa esitetty ropellivekotin, joka kulkee juoksumatolla ottaa energiansa siitä juoksumatosta, eikä tuulesta, ja juoksumatossa riittää varmasti energia.
        Edelleenkään en ole nähnyt todisteita veneestä, joka tuulen voimalla kulkee tuulta nopeampaa täysin myötätuuleen.
        Keskusteluja on varmaan, ja on keskusteluita joissa todistetaan miten kuussa on/ei ole käyty tai kennedy ja diana on vielä hengissä.


      • Joakim_
        Ei pääse. kirjoitti:

        Jääpurrella, eikä purjeveneelläkään ei pääse myötätuuleen tuulta lujempaa.
        Siis täysin plat-lenssiin.
        Sivutuuli on asia erikseen, siinä vaikuttaa ihan normaali voimakolmio.
        Tuossa keskustelussa esitetty ropellivekotin, joka kulkee juoksumatolla ottaa energiansa siitä juoksumatosta, eikä tuulesta, ja juoksumatossa riittää varmasti energia.
        Edelleenkään en ole nähnyt todisteita veneestä, joka tuulen voimalla kulkee tuulta nopeampaa täysin myötätuuleen.
        Keskusteluja on varmaan, ja on keskusteluita joissa todistetaan miten kuussa on/ei ole käyty tai kennedy ja diana on vielä hengissä.

        "ottaa energiansa siitä juoksumatosta, eikä tuulesta, ja juoksumatossa riittää varmasti energia."

        Yhtälailla tuo vedessä kulkeva potkurivekoitin ottaa energiansa vedestä ja vedessä riittää energiaa. Vesihän liikkuu tuuleen nähden eli myös tuulennopeudella liikkuvaan kulkuneuvoon nähden aivan kuten tuo juoksumattokin. Juoksumattoa liikuttaa moottori ja veden ja ilman välisen nopeuseron saa aikaan aurinko.


      • On kylläkin
        Joakim_ kirjoitti:

        "ottaa energiansa siitä juoksumatosta, eikä tuulesta, ja juoksumatossa riittää varmasti energia."

        Yhtälailla tuo vedessä kulkeva potkurivekoitin ottaa energiansa vedestä ja vedessä riittää energiaa. Vesihän liikkuu tuuleen nähden eli myös tuulennopeudella liikkuvaan kulkuneuvoon nähden aivan kuten tuo juoksumattokin. Juoksumattoa liikuttaa moottori ja veden ja ilman välisen nopeuseron saa aikaan aurinko.

        Että se vesi veneen alla ei virtaa suuntaan eikä toiseen.
        Jos taas veneesi on joessa ja otat energiaa segä vedestä että tuulesta tuo voisi onnistua.
        Veneen alla oleva vesi toimi välittäjäaineena, johon nähden potkuri venettä työntää, jos nyt on siis puhe veneestä jossa on iso propelli, joka pyörittää veneen alla olevaa potkuria.
        Sama miten lasket, suoraan myötätuuleen et pääse tuulta nopeampaa.


      • Joakim_
        On kylläkin kirjoitti:

        Että se vesi veneen alla ei virtaa suuntaan eikä toiseen.
        Jos taas veneesi on joessa ja otat energiaa segä vedestä että tuulesta tuo voisi onnistua.
        Veneen alla oleva vesi toimi välittäjäaineena, johon nähden potkuri venettä työntää, jos nyt on siis puhe veneestä jossa on iso propelli, joka pyörittää veneen alla olevaa potkuria.
        Sama miten lasket, suoraan myötätuuleen et pääse tuulta nopeampaa.

        Vene ei tiedä liikkuuko vesi vai ilma se näkee vain nopeuseron. Nopeuserossa on energiaa ja tätä nopeuseroa pienentämällä saat itsellesi energiaa.

        Vedessä oleva potkuri ei työnnä venettä vaan jarruttaa! Ilmassa oleva potkuri työntää venettä vedessä olevan potkurin avulla.

        Veneen kulkiessa tuulennopeutta veneen ja veden välillä on suuri nopeusero, jolloin vesipotkuri tuottaa paljontehoa (teho = voima * nopeus). Vesipotkurin jarrutusvoiman suuruinen työntövoima on taas helppo tuottaa ilmapotkurilla veneen suhteen paikallaan olevaan ilmaan.


      • Hölmöläisten homma
        Joakim_ kirjoitti:

        Vene ei tiedä liikkuuko vesi vai ilma se näkee vain nopeuseron. Nopeuserossa on energiaa ja tätä nopeuseroa pienentämällä saat itsellesi energiaa.

        Vedessä oleva potkuri ei työnnä venettä vaan jarruttaa! Ilmassa oleva potkuri työntää venettä vedessä olevan potkurin avulla.

        Veneen kulkiessa tuulennopeutta veneen ja veden välillä on suuri nopeusero, jolloin vesipotkuri tuottaa paljontehoa (teho = voima * nopeus). Vesipotkurin jarrutusvoiman suuruinen työntövoima on taas helppo tuottaa ilmapotkurilla veneen suhteen paikallaan olevaan ilmaan.

        Oli aikoinaan samalinen teoria eräillä, jotka rakensivat talon ilman ikkunoita, kantelivat sitten säkeillä valoa taloon.
        Miksiköhän autoteollisuus ei ole keksinyt tuollaista autoa, jossa olisi ropelli, jolla pyöritetään renkaita jotka pyörittävät ropellia joka pyörittää renkaita....ja kun tämä energia on siirretty edestakaisin monta kertaa, kulkee auto jo äänen nopeutta:)
        Tuon teoriasi mukaan siis veneen kannella oleva potkuri liikuttaa venettä edteenpäin voimalla x,
        tuo sama voima sitten otetaan vedestä potkurilla ja syötetään tälle ilmaa työntävälle potkurille.
        Minun matematiikan tajuni mukaan voimien summa on NOLLA.
        Lisäksi kun otetaan kaikki se energia joka menee hukkaan ja muuttuu lämmöksi, sillä kaikki energiahan muuttuu lopulta lämmöksi.
        Millä tuolle veneelle saadaan sitten se alkusysäys aikaan, jotta se vedessä oleva potkuri alkaisi tuottaa energiaa sille kannella olevalle potkurille.

        Ajatelkaa kun lentokoneteollisuus keksii tuon, laitetaan 2 potkuria koneeseen, toinen pyörii ilman pyörittämänä ja antaa voimaa toiselle potkurille, joka liikuttaa lentokonetta, aivan uskomatonta.


      • rautalankaa
        Joakim_ kirjoitti:

        "ottaa energiansa siitä juoksumatosta, eikä tuulesta, ja juoksumatossa riittää varmasti energia."

        Yhtälailla tuo vedessä kulkeva potkurivekoitin ottaa energiansa vedestä ja vedessä riittää energiaa. Vesihän liikkuu tuuleen nähden eli myös tuulennopeudella liikkuvaan kulkuneuvoon nähden aivan kuten tuo juoksumattokin. Juoksumattoa liikuttaa moottori ja veden ja ilman välisen nopeuseron saa aikaan aurinko.

        Joakim ja Mika jo selittivät, mistä on kyse. Koitetaan vielä karkeampaa rautalankamallia. Otetaan se tilanne, johon ajatukset toisilla juuttuvat, siis hetki, jolloin edetään tuulen nopeudella. Veneellähän on silloin vauhtia veden suhteen ja siellä vedessä luuraa se toinen potkuri. Senhän täytyy silloin pyörittää pakosta sitä ilmapotkuria, joka vuorostaan tuuppaa veneelle vielä hiukan lisävauhtia. Näin pääsette siitä mieltä raastavasta ja talonpoikaisjärkeen sopimattomasta ristiriidasta.


      • todisteita pöytään
        rautalankaa kirjoitti:

        Joakim ja Mika jo selittivät, mistä on kyse. Koitetaan vielä karkeampaa rautalankamallia. Otetaan se tilanne, johon ajatukset toisilla juuttuvat, siis hetki, jolloin edetään tuulen nopeudella. Veneellähän on silloin vauhtia veden suhteen ja siellä vedessä luuraa se toinen potkuri. Senhän täytyy silloin pyörittää pakosta sitä ilmapotkuria, joka vuorostaan tuuppaa veneelle vielä hiukan lisävauhtia. Näin pääsette siitä mieltä raastavasta ja talonpoikaisjärkeen sopimattomasta ristiriidasta.

        Kun se energia minkä sielt
        vedestä sillä potkurilla otetaan, on jostain pois, sillä on juuri sen energian verran venettä hidastava vaikutus.
        Vai luulitko että se tulee siltä ilmaiseksi, ilman jarruttelua?
        voihan siihen kannelle lyödä 20000 watin verran aurinkokennoja, ottaa niistä energia sähkömoottoriin, joka pyörittää sitä ropellia ja sanoa että vene kulkee tuulen voimalla tuulta nopeammin.
        On esim mahdotonta työntää venettä 50 kw perämoottorilla eteenpäin, ja ottaa potkurigenellä vedestä takaisin se 50 kw.

        Jos kaikki tämä on niin simppeliä j ayksinkertaista, miksi ei näitä systeemejä näe missään.
        Luulisi että suuret rahtilaivavrustamot olisivat kiinnostuneita tuosta, kun niissä aluksissa ei niin ulkonäölläkään ole väliä.


      • rakettitiedettä
        Hölmöläisten homma kirjoitti:

        Oli aikoinaan samalinen teoria eräillä, jotka rakensivat talon ilman ikkunoita, kantelivat sitten säkeillä valoa taloon.
        Miksiköhän autoteollisuus ei ole keksinyt tuollaista autoa, jossa olisi ropelli, jolla pyöritetään renkaita jotka pyörittävät ropellia joka pyörittää renkaita....ja kun tämä energia on siirretty edestakaisin monta kertaa, kulkee auto jo äänen nopeutta:)
        Tuon teoriasi mukaan siis veneen kannella oleva potkuri liikuttaa venettä edteenpäin voimalla x,
        tuo sama voima sitten otetaan vedestä potkurilla ja syötetään tälle ilmaa työntävälle potkurille.
        Minun matematiikan tajuni mukaan voimien summa on NOLLA.
        Lisäksi kun otetaan kaikki se energia joka menee hukkaan ja muuttuu lämmöksi, sillä kaikki energiahan muuttuu lopulta lämmöksi.
        Millä tuolle veneelle saadaan sitten se alkusysäys aikaan, jotta se vedessä oleva potkuri alkaisi tuottaa energiaa sille kannella olevalle potkurille.

        Ajatelkaa kun lentokoneteollisuus keksii tuon, laitetaan 2 potkuria koneeseen, toinen pyörii ilman pyörittämänä ja antaa voimaa toiselle potkurille, joka liikuttaa lentokonetta, aivan uskomatonta.

        Nyt sotket todella pahasti kaksi fysikaalista suuretta, voiman ja energian. Jos ulkopuolista energiaa, siis tässä tapauksessa tuulta, on saatavana, ei mikään estä sitä muuttamasta liikkeeksi. Mikään fysiikan laki ei suoraan kytke nopeutta ja energiaa toisiinsa. Se tapahtuu vasta kitkan kautta ja siksi palataan siihen joskus alussa mainittuun hyötysuhteeseen. Tämä oli liki yhtä yksinkertaista kuin postaamiseen vaadittu ynnälasku, 2 3.


      • Joakim_
        Hölmöläisten homma kirjoitti:

        Oli aikoinaan samalinen teoria eräillä, jotka rakensivat talon ilman ikkunoita, kantelivat sitten säkeillä valoa taloon.
        Miksiköhän autoteollisuus ei ole keksinyt tuollaista autoa, jossa olisi ropelli, jolla pyöritetään renkaita jotka pyörittävät ropellia joka pyörittää renkaita....ja kun tämä energia on siirretty edestakaisin monta kertaa, kulkee auto jo äänen nopeutta:)
        Tuon teoriasi mukaan siis veneen kannella oleva potkuri liikuttaa venettä edteenpäin voimalla x,
        tuo sama voima sitten otetaan vedestä potkurilla ja syötetään tälle ilmaa työntävälle potkurille.
        Minun matematiikan tajuni mukaan voimien summa on NOLLA.
        Lisäksi kun otetaan kaikki se energia joka menee hukkaan ja muuttuu lämmöksi, sillä kaikki energiahan muuttuu lopulta lämmöksi.
        Millä tuolle veneelle saadaan sitten se alkusysäys aikaan, jotta se vedessä oleva potkuri alkaisi tuottaa energiaa sille kannella olevalle potkurille.

        Ajatelkaa kun lentokoneteollisuus keksii tuon, laitetaan 2 potkuria koneeseen, toinen pyörii ilman pyörittämänä ja antaa voimaa toiselle potkurille, joka liikuttaa lentokonetta, aivan uskomatonta.

        Et siis ymmärrä lainkaan! Ei lentokoneen "vieressä" ole kahta väliainetta, joilla on auringon synnyttämä nopeusero.

        Autolla on tuulisena päivänä ja on olemassa maakulkuneuvo, joka kulkee tuulta nopeammin myötätuuleen käyttäen renkaaseen välitettyä potkuria. Sellainen on rakennettu ainakin polkupyörästä.

        Harvempi haluaa ostaa autoa, jolla voi ajaa vain myrskyllä ja silloinkin potkurin pitää olla valtava (siis suuruusluokkaa 100 m halkaisija) auton suuren vastuksen takia.

        Jos satut osaamaan tuon fysiikan peruskaavan P = F x V, sovella sitä sekä ilma- että vesipotkurille ja muista, että tuo V on potkurin nopeus väliaineeseen. Laske sitten voima F molemmille potkureille olettaen teho samaksi tai vaikkapa 50% hyötysuhde.


      • Joakim_
        todisteita pöytään kirjoitti:

        Kun se energia minkä sielt
        vedestä sillä potkurilla otetaan, on jostain pois, sillä on juuri sen energian verran venettä hidastava vaikutus.
        Vai luulitko että se tulee siltä ilmaiseksi, ilman jarruttelua?
        voihan siihen kannelle lyödä 20000 watin verran aurinkokennoja, ottaa niistä energia sähkömoottoriin, joka pyörittää sitä ropellia ja sanoa että vene kulkee tuulen voimalla tuulta nopeammin.
        On esim mahdotonta työntää venettä 50 kw perämoottorilla eteenpäin, ja ottaa potkurigenellä vedestä takaisin se 50 kw.

        Jos kaikki tämä on niin simppeliä j ayksinkertaista, miksi ei näitä systeemejä näe missään.
        Luulisi että suuret rahtilaivavrustamot olisivat kiinnostuneita tuosta, kun niissä aluksissa ei niin ulkonäölläkään ole väliä.

        Kun otit esille tuon 50 kW perämoottorin ja potkuri generaattorin, niin mietippä seuraavaa.

        Sulla on 50 kW ilmapotkuri ja vesipotkurigeneraattori. Laitat tyynessä säässä ilmapotkurisi täysille, jolloin vene liikkuu eteenpäin. Sanotaan vaikkapa 10 kn. Samalla vesipotkurigeneraattori tuottaa vaikkapa 20 kW. Uskotko, että tuollaisen pystyy rakentamaan?

        Nyt sitten mieti tilannetta, jossa sama härveli laitetaan täysille 20 m/s myötätuuleen. Mitäs luulet nyt tapahtuvan? Kulkeeko edelleen 10 kn veden suhteen? Tuottaako vesipotkurigeneraattori edelleen 20 kW?

        Jos tuon tajusit, voit ehkä jo ymmärtää miten tuuli tuo energiaa systeemiin.


      • -Mika-
        todisteita pöytään kirjoitti:

        Kun se energia minkä sielt
        vedestä sillä potkurilla otetaan, on jostain pois, sillä on juuri sen energian verran venettä hidastava vaikutus.
        Vai luulitko että se tulee siltä ilmaiseksi, ilman jarruttelua?
        voihan siihen kannelle lyödä 20000 watin verran aurinkokennoja, ottaa niistä energia sähkömoottoriin, joka pyörittää sitä ropellia ja sanoa että vene kulkee tuulen voimalla tuulta nopeammin.
        On esim mahdotonta työntää venettä 50 kw perämoottorilla eteenpäin, ja ottaa potkurigenellä vedestä takaisin se 50 kw.

        Jos kaikki tämä on niin simppeliä j ayksinkertaista, miksi ei näitä systeemejä näe missään.
        Luulisi että suuret rahtilaivavrustamot olisivat kiinnostuneita tuosta, kun niissä aluksissa ei niin ulkonäölläkään ole väliä.

        Vertauksesi ontuu, kuten muidenkin ajatusmaailma tässä asiassa. Kyse on kokoajan siitä, että veden ja ilman välillä on nopeusero, joka on sitä "ilmaista energiaa" jota tässä voidaan hyödyntää. Voidaaan siis ajatella, että on mahdollista ajaa perämoottorilla 50 kilowatin voimalla vastatuuleen ja ottaa TUULESTA 50,1 kilowattia talteen, mutta vedestä sitä ei siinä tilanteessa voida ottaa. Tai jos se 50 KW moottori pyörittää tuulipotkuria ja ajetaan myötätuuleen, niin silloin voidaan ottaa se 50,1 KW taas vedestä talteen. Jälleen edellä oleva karkeaa yleistystä asian ytimen, veden ja ilman välisen nopeuseron hyödyntämisen ymmärtämiseksi.

        Ajattele asiaa vaikkapa nyt niin, että se vene saadaan kulkemaan lähes tuulennopeutta ihan tavallisella myötätuulipurjeella. Ja samalla kuitenkin voidaaan veneen liike-energiasta osa ottaa vedessä olevalla turbiinilla ja siirtää propelliin, joka puhaltaa taaksepäin. Tätä energiaa tarvitaan hyvin vähän, vain sen verran, että se vene saadaan kulkemaan vähän tuulta nopeammin.

        Tällaisia systeemejä ei näe siksi, että mitään järkevää käyttöä sille ei olisi. Se voidaan tehdä vain optimoimalla kaikki osaset vain yhtä tuulen suuntaa ja -nopeutta varten. Silloin sillä ei voi tehdä mitään muuta kuin esim ajaa 10 metrin tuulessa ilman hyötykuormaa 10,1 metrin sekuntinopeudella myötätuuleen....


      • jo tehokin
        todisteita pöytään kirjoitti:

        Kun se energia minkä sielt
        vedestä sillä potkurilla otetaan, on jostain pois, sillä on juuri sen energian verran venettä hidastava vaikutus.
        Vai luulitko että se tulee siltä ilmaiseksi, ilman jarruttelua?
        voihan siihen kannelle lyödä 20000 watin verran aurinkokennoja, ottaa niistä energia sähkömoottoriin, joka pyörittää sitä ropellia ja sanoa että vene kulkee tuulen voimalla tuulta nopeammin.
        On esim mahdotonta työntää venettä 50 kw perämoottorilla eteenpäin, ja ottaa potkurigenellä vedestä takaisin se 50 kw.

        Jos kaikki tämä on niin simppeliä j ayksinkertaista, miksi ei näitä systeemejä näe missään.
        Luulisi että suuret rahtilaivavrustamot olisivat kiinnostuneita tuosta, kun niissä aluksissa ei niin ulkonäölläkään ole väliä.

        Vain lisää suureita samaan soppaan. Energia ei hidasta, sen tekee voima.

        Mikä ihme tässä laivavarustamoa kiinnostaisi? Kysehän on vain marginaali-ilmiöstä, jonka saa toimimaan hyvin rajoitetuissa olosuhteissa. Rajoitetuissa siksi, että potkurien hyötysuhteet on optimoitava tarkalleen tiettyyn virtaukseen. Mistään ei systeemiin tule enempää ilmaista energiaa kuin tuulella on tarjota, eikä tuulivoiman käyttö yleisemmin ole kai kenellekään tuntematon asia?


      • joopa joo
        malli... kirjoitti:

        Jos teoria on liian vaikea ymmärrettäväksi, tässä on hyvä rautalankamalli kuvitettuna.
        http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0&feature=related

        Ok, tässä on siis kysymys siitä mitä tarkoitetaan "myötätuuleen menemisellä", sitä epäilin jo tuossa 14:15 laittamassani viestissä.

        Kyllä minulle purjehtijana myötätuuleen meneminen veneellä tai jääpurrella on sitä, että veneen/jääpurren kurssi on 180 astetta todellisesta tuulesta. Myötätuuleen leikkaaminen (myötätuuleen luoviminen, siksakkaaminen) ei minun sanastossani ole myötätuuleen purjehtimista.

        Vähän sama juutu kuin jos kinattaisiin vastatuuleen menosta: Minun sanastoni mukaan purjealus ei voi kulkea suoraan vastatuuleen, Mika ja Joakimin mukaan voi.


      • kyse oli
        jo tehokin kirjoitti:

        Vain lisää suureita samaan soppaan. Energia ei hidasta, sen tekee voima.

        Mikä ihme tässä laivavarustamoa kiinnostaisi? Kysehän on vain marginaali-ilmiöstä, jonka saa toimimaan hyvin rajoitetuissa olosuhteissa. Rajoitetuissa siksi, että potkurien hyötysuhteet on optimoitava tarkalleen tiettyyn virtaukseen. Mistään ei systeemiin tule enempää ilmaista energiaa kuin tuulella on tarjota, eikä tuulivoiman käyttö yleisemmin ole kai kenellekään tuntematon asia?

        Puhehan oli siitä, että kun veneen pohjaan ja kanteen laitetaan ropelli, niin laitos menee tuultakin lujempaa myötäisilläkin.
        Luulisi tällaisen kiinnostavan esim pasaatutuulilla kulkevia varustamoita.
        Mutta kaikkihan on aku ankasta.
        Energian määrä on vakio, ja jos jonnekin syötetään määrä x energiaa, ei sieltä takaisin tule enempää.


      • huomaamaan?
        joopa joo kirjoitti:

        Ok, tässä on siis kysymys siitä mitä tarkoitetaan "myötätuuleen menemisellä", sitä epäilin jo tuossa 14:15 laittamassani viestissä.

        Kyllä minulle purjehtijana myötätuuleen meneminen veneellä tai jääpurrella on sitä, että veneen/jääpurren kurssi on 180 astetta todellisesta tuulesta. Myötätuuleen leikkaaminen (myötätuuleen luoviminen, siksakkaaminen) ei minun sanastossani ole myötätuuleen purjehtimista.

        Vähän sama juutu kuin jos kinattaisiin vastatuuleen menosta: Minun sanastoni mukaan purjealus ei voi kulkea suoraan vastatuuleen, Mika ja Joakimin mukaan voi.

        Tuossa rautalankamallissa itse alus eteni suoraan myötätuuleen. Vain voiman lähde liikkuu aluksen sisällä. Jos muutetaan rakennetta sen verran, että edestakainen liike vaihdetaan pyörivään ropeliin, ollaan täsmälleen keskustelun aiheessa.


      • kohdalleen
        kyse oli kirjoitti:

        Puhehan oli siitä, että kun veneen pohjaan ja kanteen laitetaan ropelli, niin laitos menee tuultakin lujempaa myötäisilläkin.
        Luulisi tällaisen kiinnostavan esim pasaatutuulilla kulkevia varustamoita.
        Mutta kaikkihan on aku ankasta.
        Energian määrä on vakio, ja jos jonnekin syötetään määrä x energiaa, ei sieltä takaisin tule enempää.

        Laivaan pitäisi asentaa halkaisijaltaan reilusti laivan pituutta suurempi ilmapotkuri, jolla sitten voisi mennä täsmälleen pasaatituulen suuntaan. Lisäetuna pitäisi vastus minimoida, eli pienentää laivan vedenalainen osa ja sen myötä rahti olemattomiin. Paljon yksinkertaisempaa ja taloudellisesti kannattavaakin on varustamon ottaa käyttöön vaikka se jo keksitty leija tuulivoiman hyödyntämiseksi.


      • -Mika-
        joopa joo kirjoitti:

        Ok, tässä on siis kysymys siitä mitä tarkoitetaan "myötätuuleen menemisellä", sitä epäilin jo tuossa 14:15 laittamassani viestissä.

        Kyllä minulle purjehtijana myötätuuleen meneminen veneellä tai jääpurrella on sitä, että veneen/jääpurren kurssi on 180 astetta todellisesta tuulesta. Myötätuuleen leikkaaminen (myötätuuleen luoviminen, siksakkaaminen) ei minun sanastossani ole myötätuuleen purjehtimista.

        Vähän sama juutu kuin jos kinattaisiin vastatuuleen menosta: Minun sanastoni mukaan purjealus ei voi kulkea suoraan vastatuuleen, Mika ja Joakimin mukaan voi.

        ..samasta asiasta kyse. Edelleen puhtaasti purjeilla kulkeva alus ei minunkaan terminologiani mukaan voi kulkea suoraan myötätuuleen tuulta nopeammin, leikkaamalla kyllä.
        Termien epätarkkuutta on puolestaan se, että en väittänytkään PURJEaluksen voivan kulkea suoraan myötätuuleen tuulta nopeammin. Tuulen avulla kulkevan aluksen sen sijaan uskon niin voivan tehdä.
        Ketjun muissa kirjoituksissa on jo selostettu, miten se käytännössä tapahtuu.


      • fjghjkf
        -Mika- kirjoitti:

        Se kulkee tuulta nopeammin sillä energialla, jonka veneen alla vedessä oleva turbiini tuottaa ja se energia siirrteään tuulipotkuriin, joka puhaltaa taaksepäin, siis tuulta vastaan. Riittää, että se puhaltaa vaikka vaan 0,1 metriä sekunnissa taaksepäin, niin vene kulkee hieman tuulta nopeammin suoraan myötätuuleen. Näin karkeasti yksinkertaistaen.
        Kyse on nopeuserosta. Veden ja ilman välisestä nopeuserosta. Jompi kumpi liikkuu veneen suhteen tietyllä voimalla ja vastakkaisiin suuntiin.

        Kuvitellaanpa tilanne. Hinataan venettä täysmyötäiseen täsmälleen tuulen nopeutta, vaikka rannalla olevalla vinssillä. Sitten kytketään vedessä oleva potkuri ilmapotkuriin. Vedessä oleva potkuri aiheuttaa vaikka 100N jarruttavan vastuksen, jota kompensoi ilmassa oleva potkuri joka tuottaa 60N työntövoimaa voimansiirron häviöt huomioiden. Yhteistuloksesta tulee siis 40N jarruttavaa voimaa. Mikäli voimansiirrossa ei tapahtuisi häviöitä olisi parhaassakin tapauksessa tulos vain nolla. Väitätkö että kyseisessä tilanteessa hinausköysi löystyisi ja vene lähtisi kulkemaan nopeammin kohti rantaa???

        Tämä on siis minun ajatus ja voin olla täysin väärässäkin...


      • oikeassa...
        fjghjkf kirjoitti:

        Kuvitellaanpa tilanne. Hinataan venettä täysmyötäiseen täsmälleen tuulen nopeutta, vaikka rannalla olevalla vinssillä. Sitten kytketään vedessä oleva potkuri ilmapotkuriin. Vedessä oleva potkuri aiheuttaa vaikka 100N jarruttavan vastuksen, jota kompensoi ilmassa oleva potkuri joka tuottaa 60N työntövoimaa voimansiirron häviöt huomioiden. Yhteistuloksesta tulee siis 40N jarruttavaa voimaa. Mikäli voimansiirrossa ei tapahtuisi häviöitä olisi parhaassakin tapauksessa tulos vain nolla. Väitätkö että kyseisessä tilanteessa hinausköysi löystyisi ja vene lähtisi kulkemaan nopeammin kohti rantaa???

        Tämä on siis minun ajatus ja voin olla täysin väärässäkin...

        Nimittäin siinä kohdassa, jossa sanoit voivasi olla väärässäkin.

        Kaikille, jotka ovat todisteita pöytään halunneet, niin kuvallisia kuin kirjallisiakin, suosittelen googletusta hakusanalla dwfttw. Aihe on herättänyt paljon keskustelua ja pohdintoja muuallakin kuin täällä.


      • Joakim_
        fjghjkf kirjoitti:

        Kuvitellaanpa tilanne. Hinataan venettä täysmyötäiseen täsmälleen tuulen nopeutta, vaikka rannalla olevalla vinssillä. Sitten kytketään vedessä oleva potkuri ilmapotkuriin. Vedessä oleva potkuri aiheuttaa vaikka 100N jarruttavan vastuksen, jota kompensoi ilmassa oleva potkuri joka tuottaa 60N työntövoimaa voimansiirron häviöt huomioiden. Yhteistuloksesta tulee siis 40N jarruttavaa voimaa. Mikäli voimansiirrossa ei tapahtuisi häviöitä olisi parhaassakin tapauksessa tulos vain nolla. Väitätkö että kyseisessä tilanteessa hinausköysi löystyisi ja vene lähtisi kulkemaan nopeammin kohti rantaa???

        Tämä on siis minun ajatus ja voin olla täysin väärässäkin...

        Potkurien välillä on vaihteisto (tai pelkkä akseli), joka välittää TEHOA. Koska ilma on paikallaan ja vesi taas liikkuu "kovaa" potkuriin nähden samalla TEHOLLA saa paljon suuremman voiman ilmaan kuin tuon TEHON saanti on vaatinut voimaa vedessä.

        P=FxV!


      • ldghfj
        Joakim_ kirjoitti:

        Potkurien välillä on vaihteisto (tai pelkkä akseli), joka välittää TEHOA. Koska ilma on paikallaan ja vesi taas liikkuu "kovaa" potkuriin nähden samalla TEHOLLA saa paljon suuremman voiman ilmaan kuin tuon TEHON saanti on vaatinut voimaa vedessä.

        P=FxV!

        eli, löystyykö se köysi sitten????


      • Joakim_
        ldghfj kirjoitti:

        eli, löystyykö se köysi sitten????

        Jos vehje on hyvin suunniteltu ja tuuli sopiva, löystyy. Eikä sitä köyttä edes tarvita, vaan vehje kiihtyy itsestään.

        Vedessäkulkevana tuollainen on kuitenkin aika vaikea tehdä, koska itse veneen vastus on suuri ja ilmapotkurin pitää olla hyvin kookas. Lisäksi tuolla ei ole mitään järkevää käyttöä, sillä se ei tulisi kestämään kovaa tuulta eikä olemaan nopea sivu- tai vastatuulessa.

        Tielläkulkevana tuollaisen voi rakentaa helposti ja niistä onkin jo lukuisia esimerkkejä, mutta sielläkin tuo on vain mielenkiintoinen turhake.


      • kukkuluuruu2
        kuitenkaan menisi kirjoitti:

        No mitä jos kertoisit, että millä keinoilla se tuulipotkurivene liikkuu eteenpäin silloin kun veneen nopeus myötätuuleen on sama kuin tuulen nopeus. Johonkin monipolviseen keskusteluun tai videoihin viittaaminen ei vielä ole minkäänlainen todistuksentapainenkaan.

        Avain ratkaisuun on ymmärtää, että tuuli on ilman liikettä veden suhteen. Nopeus on siis aina suhteessa johonkin. Kun sanot veneen nopeus myötätuuleen on sama kuin tuulen nopeus, tarkoitat molemmissa tapauksissa nopeutta pohjan suhteen. Veneen nopeus ilman suhteen on tosiaan nolla, mutta tässä on juuri se "kompa", et voi välillä laskea tuulta pohjan suhteen ja siten seuraavassa hetkessä veneen suhteen. Voit laskea kaiken pohjan suhteen tai kaiken veneen suhteen tai kaiken ilman suhteen, mutta et saa sekoittaa näitä keskenään.

        Jos asiaa katsotaan veneen suhteen, siis tavallaan purjehtijan näkökulmasta, niin oltaessa paikallaan vedessä ilma liikkuu, liikuttaessa tuulta hitaammin sekä ilma että vesi liikkuvat suhteessa veneeseen ja liikuttaessa tuulen nopeudella vesi liikkuu. Ilman ja veden nopeusero on siis aina olemassa riippumatta siitä, millä nopeudella havainnoitsija liikkuu. Ja tästä nopeuserosta otetaan se ilmaiseksi kuviteltu energia.

        Itse laitteen toimintaperiaatteen ymmärtämiseksi tärkein juttu on tajuta, että se ilmassa oleva potkuri ei pyöritä vedessä olevaa potkuria, vaan toisinpäin. Vedessä oleva potkuri siis tosiaan jarruttaa venettä ja tästä saatava energia käytetään potkurin pyörittämiseen. Potkuri ajaa saman asian kuin köli leikkauskulmaa ajavassa purjeveneessä, se lukitsee ilmapotkurin siiven liikkumaan tietyssä kulmassa, potkurin lapa ei vain aja siksakkia vaan jatkuvaa spiraalia.

        Ilman ja veden välisessä liikkeessä on se energia. Kysymys on vain siitä, pystytäänkö siitä valjastamaan hyötykäyttöön riittävä määrä, jotta voitetaan veden vastus ja muut vekottimen häviöt. Minkäänlaisesta ikiliikkujasta ei ole kyse. Melkoisen hankala fysikaalinen probleema tuo kyllä on ja totuus on ehdottomasti täysin maalaisjärjen vastainen.


    • Kaikkien Alojen Erityisasiantuntija

      Asia on aivan yksinkertainen ja helppo selittää. Usein tähän sotketaan erinäisiä teorioita purjeen toiminnasta ja siitä että tuuli on oikeastaan vain käyttövoiman osassa ja kyse onkin vain hyötysuhteesta. Kaikki nämä teoriat ovat sinänsä oikeassa, mutta asian voi mieltää varsin yksinkertaisesti. Suurimmat nopeudet saavutetaan sivumyötäisessä ja koska vene kykenee kulkemaan vain kölinsä suuntaisesti (tämä ei ole aivan totta mutta kuitenkin) joutuu vene kulkemaan pidemmän matkan kuin tuuli edetäkseen saman matkan tuulen suunnassa kuin itse tuuli. Veneen nopeus on siis suurempi kuin tuulen. No tämähän toimisi aivan tarkalleen ottaen juuri näin vain silloin kun kulkuvastus on nolla, mutta osoittaa että veneen kulkuvastus on vähintäänkin yhtä määräävä tekijä maksimi nopeudelle kuin tuuli. Voit kuvitella esimerkkinä mikä olisi jääpurren teoreettinen maksiminopeus tuulikulmalla 90 astetta. Tähän tuulta nopeammin kulkemiseen liittyy myös se mielenkiintoinen juttu että nopeuden kasvaessa veneestä havainnoitu tuuli kääntyy vähitellen vastaiseksi vaikka suunta onkin sivumyötäinen. Tämä johtuu itse veneen liikkeestä ja täytyy ottaa huomioon jalustamalla purjeita sisään aivan kuin noustessa tiukasti tuuleen.

      • Joakim_

        Ajatusmallisi noudattaa "talonpoikaisjärkeä", muttei fysiikkaa.

        "joutuu vene kulkemaan pidemmän matkan kuin tuuli edetäkseen saman matkan tuulen suunnassa kuin itse tuuli. Veneen nopeus on siis suurempi kuin tuulen. No tämähän toimisi aivan tarkalleen ottaen juuri näin vain silloin kun kulkuvastus on nolla,"

        Tämä ei pidä paikkansa, vaan vene voi kulkea paljonkin nopeammin "tuulen suunnassa kuin itse tuuli". Jääpurret pystyvät 3-4 kertaiseen nopeuteen ja jotkut veneetkin selvästi yli tuulen nopeuden (siis tuulen suunnassa). Kummankaan vastus ei ole läheskään nolla.


      • Kaikkien Alojen Eritysiasiantuntija
        Joakim_ kirjoitti:

        Ajatusmallisi noudattaa "talonpoikaisjärkeä", muttei fysiikkaa.

        "joutuu vene kulkemaan pidemmän matkan kuin tuuli edetäkseen saman matkan tuulen suunnassa kuin itse tuuli. Veneen nopeus on siis suurempi kuin tuulen. No tämähän toimisi aivan tarkalleen ottaen juuri näin vain silloin kun kulkuvastus on nolla,"

        Tämä ei pidä paikkansa, vaan vene voi kulkea paljonkin nopeammin "tuulen suunnassa kuin itse tuuli". Jääpurret pystyvät 3-4 kertaiseen nopeuteen ja jotkut veneetkin selvästi yli tuulen nopeuden (siis tuulen suunnassa). Kummankaan vastus ei ole läheskään nolla.

        Jos puhutaan purjeilla kulkevasta aluksesta niin mitenkähän tuo on mahdollista?


      • Joakim_
        Kaikkien Alojen Eritysiasiantuntija kirjoitti:

        Jos puhutaan purjeilla kulkevasta aluksesta niin mitenkähän tuo on mahdollista?

        Piirrä kaavioita purjeiden näkemästä suhteellisesta tuulesta. Purjeet eivät ole "kiinnostuneita" tosituulesta vain ainoastaan suhteellisesta, jossa on mukana myös aluksen nopeus.

        Jos piirrät oikein, havaitset, että mitään ihmeellistä ei tapahdu, kun alus ylittää "tuulen nopeuden tuulen suunnassa" kunhan alus ei mene suoraan myötätuuleen.

        Varsin harva vekotin pystyy tuohon vesillä, mutta jäällä ja maalla tuo onnistuu hyvin helposti.


    • Anonyymi

      On täällä viisaampia. Väite on faktaa, jota osataan antaa kertomalle se sinulle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe