Huomaatko syksyn kauniit värit luonnossa? Eilen ajellesani pyörällä havannoin kallionkupeessa aivan upea puneruksen. Joku köynöskasvi roikkui verenpunaisena. Oli pakko pysähtyä ihmettelemään miten luonto oli maalannut maiseman uusilla väreillä.
Pihapuista jo tipahtelee värikkäitä lehtiä. Viedessäni pikkutyttöä päiväkotiin hän otti lehden käteensä ja sanoi "taitaa tulla syksy".Auringonkukkapelto loistaa vasta nyt parhaimillaan.
Ensiviikolla alkavat seniorijumpat, kuoroharjoitukset ja jos vielä uskaltautuu sketsiryhmään. On siinä pieniä ilonaiheita! Sadesäällä voi laittaa villasukat jalkaan ja istua lampun alle lukemaan.
Pidätkö syksystä?
34
315
Vastaukset
- ukkeli*
Alkusyksy on vielä hyvää aikaa. Aika lokakuun lopusta tammikuun alkuun ovat minulle enemmän tai vähemmän masennuksen aikaa, ne muistuttavat minua elämän rajallisuudesta. Yritän muistuttaa itselleni että vanhan on kuoltava jotta uusi voisi syntyä. Syksy masentaa silti vuosi vuodelta enemmän.
Erilaisia olemme kuten menninkäinen pohdiskelee päivänsäteestä. Kaikesta huolimatta hyvää syksyä. - ok-ok
paras vuodenaika. Kaunista luonnossa, sadekaan ei haittaa. Olen vireimmilläni syksyllä, harrastuksiin menen innolla. Tänään on pimeä päivä, sataa. Laitan kynttilät palamaan.
- kynttiläfriikki
on todettu aiheuttavan keuhkosyöpää, kaikki ilotko mieltä kielletään?
Pidän syksystä minäkin. - kynttiläfriikki
Pidän syksystä minäkin. - se aiheuttaa
kynttiläfriikki kirjoitti:
Pidän syksystä minäkin.kaiken nokeutumista, miksei siis keuhkojenkin.
se aiheuttaa kirjoitti:
kaiken nokeutumista, miksei siis keuhkojenkin.
Nämä oli ainoat negat ketjussa...Positiivisuus lisää positiivisuutta kun viet ne kynttilä ulos,vaikka lyhdyssä.
- 1943
pidän eniten kaikista vuodenajoista. Suomea rakastan, koska meillä on vuodenaikojen vaihtelua. Viime viikolla oli ihania, lämpöisiä, kuulaita syyspäiviä. Illalla ja yöllä voi ihailla kuunsiltaa järvellä. Puutarhassa on omenia, luumuja, marjoja. Metsässä marjoja ja sieniä. Toreilla on vaikka mitä, nauttikaamme kaikin aistein.
- beessi
olen aina pitänyt. Join vasta aamukahvini parvekkeella, näkymä on aivan kesäisen vihreä, pihlajanmarjoja lukuun ottamatta. Lähdenkin tästä syksyisempiä maisemia katselemaan johonkin suuntaan, ehkä Turun tietä pitkin. Aion kerätä vähän materiaalia kukka-asetelmia varten, vanhat oksat ym. vähän jo kyllästyttävät. Tarvitsen ainakin yhden harmaantuneen, vähän paksumman oksankänkkyrän. Otan sienikorinkin mukaan.
Syksy on mielestäni ihan mukavaa aikaa, pimeys vain jossain vaiheessa ajaessa vähän haittaa, kunnes siihen taas tottuu.hyvin menee, kukat kukkii vielä täysillä. Leimukukkapenkit ihan parhaimmillaan, samoin ruusut ja dhaaliat. Ja nyt on niin paljon työtä, että päivät kuluu mukavasti. Mutta kun syksy etenee, kaikki on kuollutta ja rumaa, päivälläkin on pimeää, ulkona märkää ja ankeaa, niin yhtään en tykkää. Kyllä minulla mielialakin kulkee auringon mukana. Kun taas jaksais sen pimeän talven. Uloskaan ei oikein voi mennä, kuin mitä omassa pihassa kävelee. Meillä ei ole kevyenliikenteen väyliä. Sinne on mentävä vain rekkojen sekaan, jos tielle lähtee. Ja palttonsa saa pestä joka reissun jälkeen.Ja tiet on aika kapeitakin, jos kaksi isoa autoa kohtaa, niin kyllä siinä jalankulkijan on paras penkalle kiivetä.
Yleensä on talvella käyty jossain etelässä, paitsi viimetalvena ei oltu missään. Nähtäväksi jää, miten se ensi talvi kuluu.- beessi
marja-liisa41 kirjoitti:
hyvin menee, kukat kukkii vielä täysillä. Leimukukkapenkit ihan parhaimmillaan, samoin ruusut ja dhaaliat. Ja nyt on niin paljon työtä, että päivät kuluu mukavasti. Mutta kun syksy etenee, kaikki on kuollutta ja rumaa, päivälläkin on pimeää, ulkona märkää ja ankeaa, niin yhtään en tykkää. Kyllä minulla mielialakin kulkee auringon mukana. Kun taas jaksais sen pimeän talven. Uloskaan ei oikein voi mennä, kuin mitä omassa pihassa kävelee. Meillä ei ole kevyenliikenteen väyliä. Sinne on mentävä vain rekkojen sekaan, jos tielle lähtee. Ja palttonsa saa pestä joka reissun jälkeen.Ja tiet on aika kapeitakin, jos kaksi isoa autoa kohtaa, niin kyllä siinä jalankulkijan on paras penkalle kiivetä.
Yleensä on talvella käyty jossain etelässä, paitsi viimetalvena ei oltu missään. Nähtäväksi jää, miten se ensi talvi kuluu.ajat vähän paremmin, kun on edessä jotain, mitä odottaa. Itse olen pätkinyt tuon pitkän pimeän ajan syntymäpäivään, itsenäisyyspäivään, jouluun, uuteen vuoteen ja loppiaiseen.
En minä pelkästään omaa syntymäpäivääni välittäisi juhlia, mutta nyt on lapsenlapsienkin synttärit lokakuussa, ennen oli myös entisen mieheni syntymäpäivä. Joulukin tuntuu taas joululta, kun on nuo lapsenlapset. Muut pyhät juhlin miten juhlin, jos ei muuten, niin onpahan ylimääräisiä vapaapäiviä - tai korotettu palkka.
Ei sitä oikein osannut ajatellakaan, että kävelylle lähteminen voi olla noin hankalaa, vaarallista melkein. Se on kai sitten hypättävä autoon ja ajettava lähimmälle kuntopolulle, jos kävelemisestä pitää? Itse liian helposti jätän lähtemättä vaikka tässä menee kävelyteitä ristiin rastiin, ja jalkakäytävät on vähintään toisella puolella joka tiellä. Kävelen mieluiten "isossa" metsässä, joten autolla minäkin joudun ensin vähän matkaa ajamaan. - 1943
beessi kirjoitti:
ajat vähän paremmin, kun on edessä jotain, mitä odottaa. Itse olen pätkinyt tuon pitkän pimeän ajan syntymäpäivään, itsenäisyyspäivään, jouluun, uuteen vuoteen ja loppiaiseen.
En minä pelkästään omaa syntymäpäivääni välittäisi juhlia, mutta nyt on lapsenlapsienkin synttärit lokakuussa, ennen oli myös entisen mieheni syntymäpäivä. Joulukin tuntuu taas joululta, kun on nuo lapsenlapset. Muut pyhät juhlin miten juhlin, jos ei muuten, niin onpahan ylimääräisiä vapaapäiviä - tai korotettu palkka.
Ei sitä oikein osannut ajatellakaan, että kävelylle lähteminen voi olla noin hankalaa, vaarallista melkein. Se on kai sitten hypättävä autoon ja ajettava lähimmälle kuntopolulle, jos kävelemisestä pitää? Itse liian helposti jätän lähtemättä vaikka tässä menee kävelyteitä ristiin rastiin, ja jalkakäytävät on vähintään toisella puolella joka tiellä. Kävelen mieluiten "isossa" metsässä, joten autolla minäkin joudun ensin vähän matkaa ajamaan.siivillä. Tuntuu, ettei olisi kuin hetki siitä, kun tuo loskainen aika oli. Tuli kevät ja kesäkin on taas hurahtanut. Milloin mahdan tänä syksynä uinnin ulkovesissä lopettaa, se tapahtuu, kun jäät tulevat. Pimeän varalle minulla on paljon askareita. Jos on lumetonta ja sateetonta, raivaan pari tuntia päivässä taimikkoa. Eläkkeellä ollessani en ole vielä neulonut, en ommellut, järjestänyt valokuvia, lukenut. Jospa taas aloittaisin. Ennen kuin huomaammekaan kelloja on siirretty tunnilla taaksepäin ja sitten eteenpäin ja päivä paistaa. Perheemme merkkipäivät ovat kevään puolella, mutta jouluhan on joka vuosi.
- Pirre*
nimenomaan vain syksystä, mutten siitä ajatuksesta että on taas pitkä kylmä talvi eessä, - oisi edes kunnolla lunta..
Syksy on väreineen ja raikkaine ilmoineen hienoa aikaa.. - t.hiltamari
ja sen mukana tuomasta värikkyydestä.
olenkin tässä lähdössä katselemaan ruskanvärejä vähän muualle täältä
omilta nurkilta.on kiva että meillä on eri vuoden ajat.
uudelta vuodelta alkaa taas odottaa kevään tuloa ja kuinka luonto luo taas talven jälkeen uutta.
ne synkät harmaat syyksyn sateiset päivät taas ei ole kivoja,mutta emmeppä osaisi nauttia niistä kauniista päivistä jos niitä olisi aina.
vuodenajat onkuin ihmismieli välillä ioa välilä huolta ja murhetta jne.
mut aurinko aina paistaa synkänkinpäivän jälkeen ja silloin siitä todella osaakin nauttia.täällä 15.5ctuulistaaamusta oliaurinkoista nyt on vetäytynyt pilviverhojen taakse.
luonto vaihtuu päiväpäivältä enemmän syksyyn.
syys terkuja kaikille.- 1943
tuo syksyn valtaväri eli keltainen joskus. Koivunlehdet tipahtelevat maahan ja etäältä luulee näkevänsä kantarelleja, kunnes totuus paljastuu. Kantarellejakin on sentään sienikoriin kertynyt. Kaunista viikonloppua porukoille.
- ibiza*
Syksyhän on sadonkorjuun aikaa... Marjat poimittu, porkkanat pitäisi lingota mehuksi, perunannosto myöhemmin...
Käytinpä muikkuverkkoja ( silmäkoko 17 mm ) tuossa järvessäni... Muikku ei ollut vielä oikein "pintautunut" kun neljässä verkossa oli vain vajaa kaksi ämpärillistä muikkuja... Ehkä lämpimät säät osasyyllisiä moiseen...
Kyllä tuoreet paistetuut muikut ovat poikaa saatikka myös graavisuolatut... :)- pikkumummukka
nami nami! Ovat voissa paisettuna herkkujani. Sanoit vai kasi sangolista. Voi kun saisi tuoreita edes 400 gramma, eli valurautapannullisen. Olen Savosta kotoisin ja muikut ovat suurinta herkkuani. Täällä vaan kovin harvoin saa tuoreena.
Iisalmessa käydessäni sisareni paistaa minulle torilta ostettuja muikkuja. Valkkarin kera makuisia!
Tänää kyllä tuntuu Hesassa kesäiseltä ainakin näin iltapäivällä. Aamu oli kostea ja viileä. Pikkuinen tuli pirteäsilmäisenä puurolle aamuseitsemältä. Äitinsä kiiruhti Ylelle anivarhain. Olimme ulkona parituntia ja palelin. Äsken sauvalenkillä hiki otsalta pusertui vaikka oli vain paita päällä. Istahdin lenkin jälkeen partsille ja nautin cuulerin. Olin mielestäni sen ansainnut kun kaitsin pikkuista päivän.
Ei ne pimeät niin haittaa kun tekee kaikkea kivaa. Minua hiukan harmittaa kun en voi matkustaa ennen Joulua vaan pitää tehdä täällä kaikea mukavaa.
Syön porkkanaraastetta paljon syksyn ja talven aikana. Siitä saa hyvän värin. Nyt vaan ei ole vielä multaporkkanoita tullut meidän kauppoihin.
Maanantaina alkaa harrasteet. Siispä innokaana aloittamaan. - Pirre*
liian tuoreet muikut, kipristelevä ja voimistelevat pannulla, pakko kannella taltuttaa..
Van hyviä ovat, suolamuikkuja ei tosin ole tullut tehtyä valovuosiin..savustettuna enempikin..
Isä tykkäsi ihan tönkkösuolatuista, ollii vakituinen suolakala aikonnaan; Juojärvestä pyyvvettyjä.. - ibiza*
Pirre* kirjoitti:
liian tuoreet muikut, kipristelevä ja voimistelevat pannulla, pakko kannella taltuttaa..
Van hyviä ovat, suolamuikkuja ei tosin ole tullut tehtyä valovuosiin..savustettuna enempikin..
Isä tykkäsi ihan tönkkösuolatuista, ollii vakituinen suolakala aikonnaan; Juojärvestä pyyvvettyjä..Kyllä tuoreet muikut "voimistelevat" hiukan mutta paistinlastalla painellen rauhottuvat pian...
Jaa... Heti järveltä tultua 10 muikkua puhdistettuna karkeaan suolaan neljäksi tunniksi ja "ääntä" kohti...
Kyllä kalakukkojakin pitää väsätä syksyn mittaan kun "harmooniset" tulevat käymään "kotonaan"... ibiza* kirjoitti:
Kyllä tuoreet muikut "voimistelevat" hiukan mutta paistinlastalla painellen rauhottuvat pian...
Jaa... Heti järveltä tultua 10 muikkua puhdistettuna karkeaan suolaan neljäksi tunniksi ja "ääntä" kohti...
Kyllä kalakukkojakin pitää väsätä syksyn mittaan kun "harmooniset" tulevat käymään "kotonaan"...saapi neljän tunnin suolauksella..
Kukot on hyviä, liian hyviä - tulee syötyä liikaa..- ibiza*
pikkumummukka kirjoitti:
nami nami! Ovat voissa paisettuna herkkujani. Sanoit vai kasi sangolista. Voi kun saisi tuoreita edes 400 gramma, eli valurautapannullisen. Olen Savosta kotoisin ja muikut ovat suurinta herkkuani. Täällä vaan kovin harvoin saa tuoreena.
Iisalmessa käydessäni sisareni paistaa minulle torilta ostettuja muikkuja. Valkkarin kera makuisia!
Tänää kyllä tuntuu Hesassa kesäiseltä ainakin näin iltapäivällä. Aamu oli kostea ja viileä. Pikkuinen tuli pirteäsilmäisenä puurolle aamuseitsemältä. Äitinsä kiiruhti Ylelle anivarhain. Olimme ulkona parituntia ja palelin. Äsken sauvalenkillä hiki otsalta pusertui vaikka oli vain paita päällä. Istahdin lenkin jälkeen partsille ja nautin cuulerin. Olin mielestäni sen ansainnut kun kaitsin pikkuista päivän.
Ei ne pimeät niin haittaa kun tekee kaikkea kivaa. Minua hiukan harmittaa kun en voi matkustaa ennen Joulua vaan pitää tehdä täällä kaikea mukavaa.
Syön porkkanaraastetta paljon syksyn ja talven aikana. Siitä saa hyvän värin. Nyt vaan ei ole vielä multaporkkanoita tullut meidän kauppoihin.
Maanantaina alkaa harrasteet. Siispä innokaana aloittamaan.Hyvä porkkanaraaste tulee kun porkkanat ajaa mehulingosta läpi ja lingon "mössöön" lisää tuon tulleen mehun... Porkkanoille ei riitä pesu vaan ne on kuorittava, mikäli ei halua mullan makua "raasteeseensa"... Säilyy pakastettuna virheettömänä melkein "isältä-pojalle"...
- ibiza*
Pirrejuupas kirjoitti:
saapi neljän tunnin suolauksella..
Kukot on hyviä, liian hyviä - tulee syötyä liikaa..Eipä moisia ole koskaan ollut, vaikka ikäni noita "graaveja" olen syönyt... Kai näissä pohjoisen puhtaissa vesissä moiset eivät muhi!!! :)
ibiza* kirjoitti:
Eipä moisia ole koskaan ollut, vaikka ikäni noita "graaveja" olen syönyt... Kai näissä pohjoisen puhtaissa vesissä moiset eivät muhi!!! :)
uskottava, jos lienööt tavallisen heikkohenkisiä vain :)
- ibiza*
Pirrejuupas kirjoitti:
uskottava, jos lienööt tavallisen heikkohenkisiä vain :)
vain nuo "viiruhännät" ovat vahvoja koskapa kuntamme väkiluvusta lähes puolet ovat "kersoja"... Muut "luikerot" linevät heikkohenkisiä... ;)
ibiza* kirjoitti:
vain nuo "viiruhännät" ovat vahvoja koskapa kuntamme väkiluvusta lähes puolet ovat "kersoja"... Muut "luikerot" linevät heikkohenkisiä... ;)
on "kersa" - lapsiko?
- ibiza*
Pirrejuupas kirjoitti:
on "kersa" - lapsiko?
on "fiksumpi" muoto sanasta kakara... :)
ibiza* kirjoitti:
on "fiksumpi" muoto sanasta kakara... :)
meilläkin, tarkistin vain kun nuo murteet vaihtelevat eri maaosissa, joskus paljonkin vrt. itikka ja itikka :)
Savustettuna ne muikut ovat parhaita!
Täkäläisestä järvestä vain ovat saaneet niin huonosti muikkua,
ettei sitä tahdo kaikille riittää, ellei ole jonossa ensimmäisenä.- ibiza*
Tellastiina kirjoitti:
Savustettuna ne muikut ovat parhaita!
Täkäläisestä järvestä vain ovat saaneet niin huonosti muikkua,
ettei sitä tahdo kaikille riittää, ellei ole jonossa ensimmäisenä.Kyllä noita on savustettukin ja tyttäreni moisia savustettuna aina tahtookin kun tulee viikonvaihteisin käymään täällä...
Verkot ja "vempaimet" ovat jälleen veneessä valmiina ja iltahämärissä pyydöt veteen... Aamullapa näkee millainen "muikkushow" on edessä... :) - ibiza*
ibiza* kirjoitti:
Kyllä noita on savustettukin ja tyttäreni moisia savustettuna aina tahtookin kun tulee viikonvaihteisin käymään täällä...
Verkot ja "vempaimet" ovat jälleen veneessä valmiina ja iltahämärissä pyydöt veteen... Aamullapa näkee millainen "muikkushow" on edessä... :)Niin... Neljässä verkossa ( silmäkoko 17mm ) n. 25 kg isoja muikkuja... Oli kymmenen särkeäkin...
Naapureillehan annoin suurimman osan... Jälleen pyydöt vedessä ja jos Ahti on antelias, riittääkin muikkujen pyynti tältä erää... Miksipä niitä yli tarpeen ja parhaana säilyvät tuolla elinympäristössään... Mätimuikkuja sitten muutaman viikon päästä... :) ibiza* kirjoitti:
Niin... Neljässä verkossa ( silmäkoko 17mm ) n. 25 kg isoja muikkuja... Oli kymmenen särkeäkin...
Naapureillehan annoin suurimman osan... Jälleen pyydöt vedessä ja jos Ahti on antelias, riittääkin muikkujen pyynti tältä erää... Miksipä niitä yli tarpeen ja parhaana säilyvät tuolla elinympäristössään... Mätimuikkuja sitten muutaman viikon päästä... :)muikkuaupalle asti.
P.s. muikkujen käsittely on hyvää käsien iholle..:)
- seita "
"Syntyi lapsi syksyllä, tuulet niin vinhasti vinkui, tuullut on koko elämä, ei näknyt kesää kevättä, eli vain syksystä jouluun".
Niin synytynyt oon minäkin, oli synkkä syys yö, silloin satoi ensi lumi, vaikka oli syyskuun alku.
En koskaan ole pitänyt syksystä, enkä joulusta, vasta tammikuussa elämä helpottaa, ja voi taas hengittää vapaasti. Olen rakastanut kevättä ja kesää eniten elämässä, keväällä luonto herää , kaikki alkaa kukkimaan, tulee kauniit lämpimät ilmat, aurinko alkaa paistaa läpi yön, siinä on oikea elämä. Aina saisi olla kevät ja kesä, syksyä ei koskaan eikä joulua.
Mietin , kuinka voisi loikata syksyn ja joulun yli, niin ettei niitä huomaisikaan, tietenkin matkustamalla vaikka floridaan, tai kanarialle, mutta ku ei oo kaveria , yksin pitäis lähteä.- t.l.
Olen syntynyt tammikuussa ja "elän syksyllä". Kaikki uudet asiat elämässäni alkavat syksyllä. Syksyllä rakastuin lasteni isään, myös eroten yli komekymmentä vuotta kestäneestä avioliitosta. Kolme neljästä lapsestani on syntynyt syksyllä.
Olisipa tämä syksy kuulas syksy. Toki ne pitkät pimeät pilviset ja sateiset kuukaudet latistavat tunnelmaa pitkään jatkuessaan, onneksi menevät ohi :) Jotakin siinä syksyssä on, josta pidän. - 1947
t.l. kirjoitti:
Olen syntynyt tammikuussa ja "elän syksyllä". Kaikki uudet asiat elämässäni alkavat syksyllä. Syksyllä rakastuin lasteni isään, myös eroten yli komekymmentä vuotta kestäneestä avioliitosta. Kolme neljästä lapsestani on syntynyt syksyllä.
Olisipa tämä syksy kuulas syksy. Toki ne pitkät pimeät pilviset ja sateiset kuukaudet latistavat tunnelmaa pitkään jatkuessaan, onneksi menevät ohi :) Jotakin siinä syksyssä on, josta pidän.Syksy on ihan jees. Minä olen syksyn lapsi. Nykyään rakastan sadonkorjuun aikaa. Eilen pari ämpärillistä karviaisia ja päälle hiukan punaherukkaa. Ne keitettiin mehuksi ja tänään mökkimaisemissa systerin kanssa sieniä keräiltiin noin ohi kulkiessa. Eihän pyhänä sovi enempää tehdä. Se oli hyvä työ toiselle, kaupunkilaiselle.
Semmoinen toiselle hyvän tekeminen piristää kummasti mieltä. Ainoa haittapuoli syksyssä on märkyys, ei muuten, mutta koirien mukana tulee kuraa ja hiekkaa. Vaikka on ne silti mukavia kavereita.
Toisaalta pihatyöt jää pian tältä vuodelta ja saa olla, kuten haluaa. Vielä muutenkin oleilemaan, kunnes toipilasaika on kunnolla ohi.
Minullakin kukkii hienosti syysleimut, daaliat, ruusut ja kultapiiskut. Pikkusydän jo lopettelee kukintaa. Keltaset orvokitkin kukkii täysillä. Rikkaruohot vaan pääsevät mellastamaan. Hommia tietää kevääksi.
Kehäkukka on vähän liian tilaavievä. Pääsi siementämään.
Kynttilän valoa sitten pimeneviin iltoihin. Eikä kaikkea kanata pelätä. Kohtuudella kaikkea on hyvä ohje.
Lepoa ja rauhaa Jeesuksessa kaikille! - Kestomurkku
Olen syntynyt syyskuun alussa. Nautin syyskuun kirpeästä viileydestä, puolukoista ja väreistä. Kerään voimia marjastamalla käsin poimien ja sienestämällä. Lokakuun lopusta joulunpyhien yli olisin mieluummin jossain muualla kuin Suomessa. Napapiirin yläpuolella olen elänyt paraat vuoteni; lasten syntymät, pitämättä kaamosta ikävänä.
Etelä-Suomessa on mukava käydä, vaan en ehkä kestäisi asua ikuista syksyä odotellen pysyvää lunta ja pakkasia. Onneksi Suomessa riittää pituutta jokaiselle asua mieluisessa ilmastossa ja vuodenaikojen vaihtelusta nauttien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 933451
- 1093135
- 562335
- 221902
Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61738Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201735Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111680Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein241516Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131411Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381394