jukka palmu hoito-ohje?

jukka

saimme tupaantuliaisiksi jukkapalmun,huonekasveista emme ymmärrä yhtään mitään,joten voisiko joku kertoa vähän että tarviiko miten usein kastella,ja onko sijoituspaikka ikkunalla auringossa vai vähän varjisempi paikka.tarvis varmaan laittaa suurempaan ruukkuunkin.käykö ihan tavallinen kaupan kukkamulta pelkästään.tätä olis tarkoitus yrittää pitää mahdollisimman kauan hengissä.yritin googlesta kaivella ohjeita vaan empä löytännä.

42

73004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juulia

      Hei.
      Löysin netistä tämän ohjeen, ja kyllä minulla on menestynyt tällä ohjeella.

      Jukkapalmu

      Jukkapalmu pitää valosta, joten se kannattaa sijoittaa valoisaan paikkaan. Jukka sietää hyvin suoraa auringon paistetta, mutta viihtyy myös puolivarjoisassa paikassa.

      Jukkapalmua ei kannata kastella liikaa. Kasvi pitää suihkuttamisesta. Talvella Jukkapalmua kastellaan niukasti.

      Keväällä, maalis-huhtikuussa, aloitetaan lannoitus ja runsaampi kastelu.

      • kasvitohtori

        talvella kastelen juccapalmua 11 päivän välein.ja kasvi on siihen ihan tyytyväinen. ja annan lisävaloa muutaman tunnin päivässä.


      • melli

        meijän jukkla on jo melkein kuollut. ostin sen viime marraskuussa. siinä samassa ruukussa oli/on kolme runkoa. nyt niissä enää yhdessä kasvaa niitä vihreitä lehtiä..kaikki muut on kuolleet pois. en oo todellakaan kastellu liikaa..tai ainaki tuntuu siltä. miten saan sen uudestaan ihanaksi. tuntuu niin raastavalta joka viikko leikkoa tuppo kuolleita lehtiä pois..:( se on nyt n. 140 cm pitkä ja on n 24cm ruukussa. onko sopiva ruukku. pitääkö vaihtaa multaa kuinka tiheästi?..olen pulassa sen kans..


      • viherpeukalo(ko)?
        melli kirjoitti:

        meijän jukkla on jo melkein kuollut. ostin sen viime marraskuussa. siinä samassa ruukussa oli/on kolme runkoa. nyt niissä enää yhdessä kasvaa niitä vihreitä lehtiä..kaikki muut on kuolleet pois. en oo todellakaan kastellu liikaa..tai ainaki tuntuu siltä. miten saan sen uudestaan ihanaksi. tuntuu niin raastavalta joka viikko leikkoa tuppo kuolleita lehtiä pois..:( se on nyt n. 140 cm pitkä ja on n 24cm ruukussa. onko sopiva ruukku. pitääkö vaihtaa multaa kuinka tiheästi?..olen pulassa sen kans..

        en oo ikinä ollut hyvä kasvien kanssa mut nuo jukkapalmut on ainoita mitä oon saanu pysymään hengissä.. ite oon yleensä kastellu niitä melkein kolmen viikon välein.. eikä nuo mitään erikoista extra valoa oo saanu.. ensimmäisen hankin pari vuotta sit ja pian pitäis varmaan katkoa ku alkaa katto tulla vastaan.. alkuun meinas kyl pudotella lehtiä mut annoin merileväuutetta veden mukana ja leikkasin huonot pois.. ei oo sen jälkeen tullu huonon näkösii lehtiä..
        ostin tuos joki aika sit pari tuommoista pienempää ja niissä on kyl lehdet muuttunu vaaleemmiks.. pitäs varmaan niille ostaa viherlannotetta..
        vuoden välein oon melkein vaihtanu isompaan ruukkuun.. en paljoa isompaan ja järkeä käyttäen.. tai sitte erottanu kolmesta kaks vanhaan ruukkuun ja laittanu kolmannen jonku toisen pariks.. multaa oon ostanu ihan normikaupasta ja mustaa multaa käyttäny.. alle oon kyl yleensä laittanu kiviä tai jotain ettei haittaa jos liikaa kastelee välillä..
        en oo ikinä ennen osannu pitää mitään kasveja hengissä mut tuntuu et nuo on katellu vierestä kärsivällisesti ku oon opetellu.. maalaisjärjellä tässä on eteenpäin menty ku itekki huomasin ettei netistä löydy niin minkäänlaista ohjetta..


      • hortoileva noomi
        viherpeukalo(ko)? kirjoitti:

        en oo ikinä ollut hyvä kasvien kanssa mut nuo jukkapalmut on ainoita mitä oon saanu pysymään hengissä.. ite oon yleensä kastellu niitä melkein kolmen viikon välein.. eikä nuo mitään erikoista extra valoa oo saanu.. ensimmäisen hankin pari vuotta sit ja pian pitäis varmaan katkoa ku alkaa katto tulla vastaan.. alkuun meinas kyl pudotella lehtiä mut annoin merileväuutetta veden mukana ja leikkasin huonot pois.. ei oo sen jälkeen tullu huonon näkösii lehtiä..
        ostin tuos joki aika sit pari tuommoista pienempää ja niissä on kyl lehdet muuttunu vaaleemmiks.. pitäs varmaan niille ostaa viherlannotetta..
        vuoden välein oon melkein vaihtanu isompaan ruukkuun.. en paljoa isompaan ja järkeä käyttäen.. tai sitte erottanu kolmesta kaks vanhaan ruukkuun ja laittanu kolmannen jonku toisen pariks.. multaa oon ostanu ihan normikaupasta ja mustaa multaa käyttäny.. alle oon kyl yleensä laittanu kiviä tai jotain ettei haittaa jos liikaa kastelee välillä..
        en oo ikinä ennen osannu pitää mitään kasveja hengissä mut tuntuu et nuo on katellu vierestä kärsivällisesti ku oon opetellu.. maalaisjärjellä tässä on eteenpäin menty ku itekki huomasin ettei netistä löydy niin minkäänlaista ohjetta..

        viekää viherkasvit kesäksi pihalle puolivarjoiseen paikkaan,saavat semmoisen hoitokuurin kun ovat ulkoilmassa,etteivät heti talvenaikana pienistä säikähdä.


      • känsäkämmen
        viherpeukalo(ko)? kirjoitti:

        en oo ikinä ollut hyvä kasvien kanssa mut nuo jukkapalmut on ainoita mitä oon saanu pysymään hengissä.. ite oon yleensä kastellu niitä melkein kolmen viikon välein.. eikä nuo mitään erikoista extra valoa oo saanu.. ensimmäisen hankin pari vuotta sit ja pian pitäis varmaan katkoa ku alkaa katto tulla vastaan.. alkuun meinas kyl pudotella lehtiä mut annoin merileväuutetta veden mukana ja leikkasin huonot pois.. ei oo sen jälkeen tullu huonon näkösii lehtiä..
        ostin tuos joki aika sit pari tuommoista pienempää ja niissä on kyl lehdet muuttunu vaaleemmiks.. pitäs varmaan niille ostaa viherlannotetta..
        vuoden välein oon melkein vaihtanu isompaan ruukkuun.. en paljoa isompaan ja järkeä käyttäen.. tai sitte erottanu kolmesta kaks vanhaan ruukkuun ja laittanu kolmannen jonku toisen pariks.. multaa oon ostanu ihan normikaupasta ja mustaa multaa käyttäny.. alle oon kyl yleensä laittanu kiviä tai jotain ettei haittaa jos liikaa kastelee välillä..
        en oo ikinä ennen osannu pitää mitään kasveja hengissä mut tuntuu et nuo on katellu vierestä kärsivällisesti ku oon opetellu.. maalaisjärjellä tässä on eteenpäin menty ku itekki huomasin ettei netistä löydy niin minkäänlaista ohjetta..

        Juu mulla on ikivanha jukka,joka vanhemuuten alkoi tiputtaa alimmaisia lehtiä ja kaartui käyräksi valonpuutteen takia.Muuttaessani asuntoa katkaisin melkein kaksimetrisestä jukasta latvapätkän noin komenkymmenen sentin palan ja tökkäsin multaan,nyt viidenvuoden aikana se on kasvanut taas verhotangon korkeudelle ja on komea jujkka..


    • minni

      Ostin jokunen aika sitten jukan, jossa on kaksi varta.Aika tuuhea ja hyvinvoiva.Kukkakauppias sanoi ettei ainakaan vuoteen kannata vaihtaa isompaan ruukkuun.Aika pienessä ruukussa se on nyt mutta se vaan kuulemma kasvattaa juuria liian suuressa ruukussa.Kastellaan kerralla märäksi ja sitten annetaan kunnolla kuivahtaa.Pulivarjoinen paikka ja mullaksi hiekansekaista kukkamultaa.

    • viherkasvi

      tykkää neko-merileväuutteesta. Merileväuutteita markkinoilla on monenlaisia, mutta neko on hajuton ja luonnollinen. Niitä muita musteenhajuisia en ole käyttänyt.

    • jukkapalmu

      Mulle myyjä sanoi, että kastele kerran kuussa ja lannoitus samalla. Liialla kastelulla kasvin tappaa; lehdet kasvavat riepottaviksi ja runko ja juuret mätänee.

      • huonohoitaja(ko)?

        Tarttis kans apua, kun jukka tuossa lattialla pudottaa ihan totaalisesti lehdet, ja "mätänee". Olenkohan kastellut liikaa? Luultavasti olen, pitäisikö nyt vaihtaa kuivempaan multaan?


      • Ns. helpoista (juu) kasveis...
        huonohoitaja(ko)? kirjoitti:

        Tarttis kans apua, kun jukka tuossa lattialla pudottaa ihan totaalisesti lehdet, ja "mätänee". Olenkohan kastellut liikaa? Luultavasti olen, pitäisikö nyt vaihtaa kuivempaan multaan?

        Heippa jukkalainen,
        minulla on nyt menossa toinen vaihe, eli ekan jukkani tapoin ihan liialla kastelulla.
        No, seuraavasta otin sitten mukamas selville "kaiken"! Sain sen lahjaksi elouussa -08 kaupan muoviruukussa.
        Sain ohjeen vaihtaa kaupan muoviruukusta saviruukkuun ja myöskin kerrottiin,että kaktusmulta on parhainta jukalleni. No, kaikki tein ohjeiden mukaan - tai siis rehellisesti sanoen mieheni - vaihtoi upean jukan muovisesta saviruukkuun ja tietty kävimme sitä kaktusmultaa ostamassa - hyvä, että on parveke, sieltä sai siivottua sotkut!.

        Sopimuksemme mukaan minä en kastele, vaan hän hoitaa duunin.
        Mutta nyt on kyllä suru puserossa meillä molemmilla, sillä vaikka kastelu syksyn aikana hoidettiin ohjeen mukaan: kun multa kuivuu niin paljon että se "repeilee" savireunoistaan, silloin annetaan vettä ja taas ollaan kärsivällisiä.

        Mutta ei tässä meidän jukassa ole kuin neljä vihreätä elinvoimaista lehteä - eivätkä nekään miltään Miss Universumilta näytä!

        Onko mitän vinkkejä antaa, millä saamme tuon jukkamme pysymään hengissä - se on ainoalla paikalla, missä se yleensä voi meillä olla.

        Siis aamuinen itäaurinko osuu siihen, mutta meillä ei ole esmes ikkunalautaa, vaan jukka vähän kauempaa yrittää saada sen valonsa.

        Yritämmekö turhaan saada jukkamme elämään yli talven hengissä?

        Tuhansittain etukäteen kiittäen neuvoistanne,
        Tuija Palonen
        sähkäri: pauli.joki@pp,inet.fi


      • epätoivoinen kukkailija
        Ns. helpoista (juu) kasveis... kirjoitti:

        Heippa jukkalainen,
        minulla on nyt menossa toinen vaihe, eli ekan jukkani tapoin ihan liialla kastelulla.
        No, seuraavasta otin sitten mukamas selville "kaiken"! Sain sen lahjaksi elouussa -08 kaupan muoviruukussa.
        Sain ohjeen vaihtaa kaupan muoviruukusta saviruukkuun ja myöskin kerrottiin,että kaktusmulta on parhainta jukalleni. No, kaikki tein ohjeiden mukaan - tai siis rehellisesti sanoen mieheni - vaihtoi upean jukan muovisesta saviruukkuun ja tietty kävimme sitä kaktusmultaa ostamassa - hyvä, että on parveke, sieltä sai siivottua sotkut!.

        Sopimuksemme mukaan minä en kastele, vaan hän hoitaa duunin.
        Mutta nyt on kyllä suru puserossa meillä molemmilla, sillä vaikka kastelu syksyn aikana hoidettiin ohjeen mukaan: kun multa kuivuu niin paljon että se "repeilee" savireunoistaan, silloin annetaan vettä ja taas ollaan kärsivällisiä.

        Mutta ei tässä meidän jukassa ole kuin neljä vihreätä elinvoimaista lehteä - eivätkä nekään miltään Miss Universumilta näytä!

        Onko mitän vinkkejä antaa, millä saamme tuon jukkamme pysymään hengissä - se on ainoalla paikalla, missä se yleensä voi meillä olla.

        Siis aamuinen itäaurinko osuu siihen, mutta meillä ei ole esmes ikkunalautaa, vaan jukka vähän kauempaa yrittää saada sen valonsa.

        Yritämmekö turhaan saada jukkamme elämään yli talven hengissä?

        Tuhansittain etukäteen kiittäen neuvoistanne,
        Tuija Palonen
        sähkäri: pauli.joki@pp,inet.fi

        tutulta kuulostavaa.
        mulla on tuollainen palmu myös, ei jukka mutta en nyt muista sen nimeä, se kapeampi vartinen.

        harmikseni siihen tuli jotain ötiöitä ja niiden tappamiseen meni aikaa liikaa ja nyt kun ötiöt on poistettu netistä lukemieni ohjeiden mukaan lehdet varisee yksitellen pois.

        en tiedä mitä oon tehnyt väärin, vai valittaako se vieläkin niistä ötiöistä. olen tarkkaillut kukkaa enkä näe sielä mitään mönkimässä lehdillä enkä mullassa (ötiöt olivat mullassa möngertämässä).

        en tiedä miten saisin tuon pysymään hengissä, vaihdoin jo paikkaakin jos olisi hieman valoisampi, tämä talvi kun on vähän pimeä. en tiedä mitä tekisin kun kukka vaan näyttää jokapäivä pahemmalta vaikka kaikkeni olen yrittänyt, ruukku on saviruukku ja siinä on reikäpohjassa joten en ole voinut sitä vedelläkään tappaa. viimmeksi laitoin siihen lannoitettua vettä jos vähän piristyisi mutta ei näytä kovin lupaavalta sekään.

        onko kellään vastausta kuinka saada jukka elpymään talvella!!!


      • epätoivoinen kukkailija
        epätoivoinen kukkailija kirjoitti:

        tutulta kuulostavaa.
        mulla on tuollainen palmu myös, ei jukka mutta en nyt muista sen nimeä, se kapeampi vartinen.

        harmikseni siihen tuli jotain ötiöitä ja niiden tappamiseen meni aikaa liikaa ja nyt kun ötiöt on poistettu netistä lukemieni ohjeiden mukaan lehdet varisee yksitellen pois.

        en tiedä mitä oon tehnyt väärin, vai valittaako se vieläkin niistä ötiöistä. olen tarkkaillut kukkaa enkä näe sielä mitään mönkimässä lehdillä enkä mullassa (ötiöt olivat mullassa möngertämässä).

        en tiedä miten saisin tuon pysymään hengissä, vaihdoin jo paikkaakin jos olisi hieman valoisampi, tämä talvi kun on vähän pimeä. en tiedä mitä tekisin kun kukka vaan näyttää jokapäivä pahemmalta vaikka kaikkeni olen yrittänyt, ruukku on saviruukku ja siinä on reikäpohjassa joten en ole voinut sitä vedelläkään tappaa. viimmeksi laitoin siihen lannoitettua vettä jos vähän piristyisi mutta ei näytä kovin lupaavalta sekään.

        onko kellään vastausta kuinka saada jukka elpymään talvella!!!

        niin se oli traakkipuu! ;)
        no melkein sama :D


      • Jukan omistaja
        Ns. helpoista (juu) kasveis... kirjoitti:

        Heippa jukkalainen,
        minulla on nyt menossa toinen vaihe, eli ekan jukkani tapoin ihan liialla kastelulla.
        No, seuraavasta otin sitten mukamas selville "kaiken"! Sain sen lahjaksi elouussa -08 kaupan muoviruukussa.
        Sain ohjeen vaihtaa kaupan muoviruukusta saviruukkuun ja myöskin kerrottiin,että kaktusmulta on parhainta jukalleni. No, kaikki tein ohjeiden mukaan - tai siis rehellisesti sanoen mieheni - vaihtoi upean jukan muovisesta saviruukkuun ja tietty kävimme sitä kaktusmultaa ostamassa - hyvä, että on parveke, sieltä sai siivottua sotkut!.

        Sopimuksemme mukaan minä en kastele, vaan hän hoitaa duunin.
        Mutta nyt on kyllä suru puserossa meillä molemmilla, sillä vaikka kastelu syksyn aikana hoidettiin ohjeen mukaan: kun multa kuivuu niin paljon että se "repeilee" savireunoistaan, silloin annetaan vettä ja taas ollaan kärsivällisiä.

        Mutta ei tässä meidän jukassa ole kuin neljä vihreätä elinvoimaista lehteä - eivätkä nekään miltään Miss Universumilta näytä!

        Onko mitän vinkkejä antaa, millä saamme tuon jukkamme pysymään hengissä - se on ainoalla paikalla, missä se yleensä voi meillä olla.

        Siis aamuinen itäaurinko osuu siihen, mutta meillä ei ole esmes ikkunalautaa, vaan jukka vähän kauempaa yrittää saada sen valonsa.

        Yritämmekö turhaan saada jukkamme elämään yli talven hengissä?

        Tuhansittain etukäteen kiittäen neuvoistanne,
        Tuija Palonen
        sähkäri: pauli.joki@pp,inet.fi

        "Siis aamuinen itäaurinko osuu siihen"

        Tässä on Jukan kuoleman syy. Jukka tarvii paljon valoa ja kestää jopa suoraa auringonpaistetta hyvin. Mitä valoisampaa sen parempi.

        Jos ei auringonvalo riitä, pitää käyttää kasvulamppuja. Eli siis esimerkiksi megaman kasvulamppi joka tuottaa uvb-valoa, eikä siis juurikaan uva-säteilyä. Näillä lampuilla kasvit pärjää talvenkin yli ja tuollaisissa valottomissa paikoissa kuten sinulla.


        http://www.valonetti.fi/product_details.php?p=143


      • Anonyymi

        mul kävi just niin että varsi mätäni. ja alko tulee jotain pikku ötököitä toinen varsi on vielä hengissä. mutta sitä ihmettelen kun jollain kasvaa kattoon asti. mulla on ainaki 5 vuotta vanha ja ei oo kasvanu kyllä montaa senttiä


    • määäääääääääää

      Mulla ongelma jukkapalmun kanssa!!!!!!
      Toinen runko mätäni liian kastelun takia.
      Voiko istuttaa samaan ruukkuun toisen rungon jos saan katkaistun pätkän juurtumaan???
      Kiitollisena odotan vastauksia.

      • kökäle

        vihreät lehtiruusukkeet voit tökätä multaan mut varresta et enää kukkaa saa...


    • Pienpuutarhuri

      Jukkapalmu joka oikeesti ei ole palmu.

      Hei,

      Kyllä jukkapalmu on todella helppo kasvi. Itselläni se on ollut monen monta vuotta. Sain lahjaksi rungollisen jukkapalmun, mutta runko sai ehkä kylmää ja kuoli. Irrotin rungosta oksan ja olen kasvattanut sitä tähän päivään asti.

      Välillä sahasin se poikki kun se kasvoi kattoon asti. Latvan laitoin pariksi päiväksi sankkoon ja istutin sen multaan. Jukka ensin tykkäsi kyttyrää, mutta olin sen verran kärsivällinen ja jukka pikkuhiljaa jukka virkistyi. Kastelin kuitenkin multaa jottei se ihan kuivunut.

      Nyt jukkani on taas korkea lähes 3 m. Se sai olla heinäkuusta syyskuuhun asti ulkona.

      Kastelen jukkaani kerran viikossa ja suihkutan Jaakon Taikaa lehdille. Kesällä riippuen paikasta kastelen joka toinen päivä.

    • Vuosia vanha

      Jukkapalmu helppo kasvi kun mikä! Mun Jukka on n 36-37 vuotta vanha,
      olen sen näiden vuosien saatossa muutamaan otteeseen leikannu, "juuresta poikki"
      kun ei ole enää mahtunu sisällä kasvamaan. Joka kerran on lähteny uutta ottamaan
      ja hyvin voinut. Kastelen harvoin, varsinkin talvisin. Annan sille kasteluveden joukossa nestemäistä Siliceaa (=luontaistuote kaupasta) ja muitakin lannoitteita kyllä. Aika-ajoin pyyhin lehdistä pölyt Silicea vedellä ja päälle pyykäisen Virgine oliivi öljy rätillä. Lehdet kiiltää ja Jukka voi hyvin.
      Suuremmat leikkaukset ja mullitukset olen tietysti tehnyt aina keväällä, lämmintä ja kesää kohden.
      Juuri nyt 2009 keväällä luulin jo Jukkani kuolevan, kun vuosikymmenet vanhat ekat "runko pölkyt" oli jo ihan lahot sisältä, pystyssä oli enää kuorta ja kaarnaa... Vein Jukkani pihalle, otin pois ruukusta ja halkasin kirveellä ja veistin puukolla niin pitkälle että tuli vastaan uutta ja tervettä puuta. Samalla pienin kirveellä myös tosi ison vanhan juurakon. Laitoin haavoihin ensin Siliceaa ja päälle oliivi oljyä ja haavoihin lehtipuiden haava salvaa. Vaihdoin mullat ja laitoin samaan vanhaan isoon ruukkunsa takasin. Muutamassa viikossa alkoi jo ensimmäiset uudet vihreät lehti silmut puhjeta. Tuossa se hyvin voi ja hoitaa jo mainiosti taas sinkku ihmisen huushollissa joulukuusenkin viran ;)

      Eli kyllä Jukkapalmun "runko-pölkky" osankin voi ja saa helpostikkin juurtumaaan ja
      siihen alkaa pikkuhiljaa tulla/puhjeta lehti silmuja. Runko pätkä pitää vain hyvin tuplata (lehti/hedelmä puiden haavasalvalla) yläpäästään ja laittaa veteen että alkaa tulla juuria. Runko-osaa pitää myös päivittäin suihkuttamalla kastella jotta silmut alkaa vihertää ja puhkevat ulos rungosta...
      Sain keväisestä Jukkani leikkaus/halkaisu projektista 5 uutta pientä Jukkapalmun alkua!

      • Juuri jukan hankkinu

        Kuulostaapa helpolta :D


    • näinmeillä

      ite viskasin jukkapalmun lumikinokseen ja hyvin on viihtyny.!!!

      • fiatpunto3.0tdlinter

        meillä on jukka hyvin voinu vaikka hoito on erittäin epäsäännöllistä ja liiallista kastelua.. valoa se ei saa ku keittiön kattolampusta pari tuntii päiväs :P


    • Maarit -63

      Onko kellään ajatusta mistä voisi johtua kun mun jukan lehtien päät ruskistuvat??

    • Nimetön vierailija

      Jokaisen kasvn lehdenpäät ruskistuu jos niihin koskee. Eikä siihen tarvitse kuin ohikulkiessa hipaista!
      Ruskistuneet osat voi leikata saksilla siististi pois.
      Vinkki! Runkoon saa lisää lehdyköitä, esm.parsin-neulalla painamalla reikiä runkoon, sen jälkeen suihkuttamalla
      kasvia. Huom. SUHKUTUS tarkoittaa että kasvia EI TARVITSE KASTELLA MULTAAN, kuin hyvn, hyvn niukasti.
      Lämmityskausi kun alkaa, ja valo vähenee, huoneilma on niin kuivaa ettei kasvit pidä siitä. Huonekasveilla pitää
      olla talvella lepoaika, marraskuusta- helmikuun loppuun! Silloin kastellaan minimaallisesti, mieluiten suihkuttamalla,
      (merilevän käyttö auttaa kasvia selviämään talven pimeydestä ja huonelman lämmöstä).
      Jukka-"palmu" ei ole palmukasvi! Jukka viihtyy parhaiten PIENESSÄ ja KAPEASSA ruukussa, jossa on "jalat alla",
      näin vältytään seisottaminen vedessä. Eikä runko pääse mätänemään!
      Tuo kastelu on oma käsite, toinen sanoo etten ole kastellut kuin vähän, no mikä on vähän? kahvkupillinen? ruokalusikallinen? Tarve riippuu olosuhteista, kuten aiemmin mainitsin. Kasvikirjallisuus on yleensä suoria käännöksiä englanninkielisistä kirjoista. Kuten tiedämme, pohjolan alapuolella, huoneet ovat paljon viileämpiä,
      ja pimeä aika huomattavasti lyhyempi.

    • apua jukan kanssa

      hei.

      Meillä on ollu jukka nyt kohta vuoden en oo kastellu kun vaan 3 kertaa koko aikana jukka ei voi hyvin, mutta lehtiä ei oo pudotellu muuten vaan näytää huonolta. Johtuuko kuivuudesta,
      Mistä sitä merilevää saa?

      Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen :P

    • Jukkanimun

      Mää sain jukkapalmun 2 vuotta sitten lahjana. Vein sen saunalle takka/pukuhuoneeseen jossa se saa paljon valoa ja on aika kostea ilma kun saunan muutaman kerran viikossa lämmittää... Sauna on siis erillis rakennus pihassa. En ole lannottanut ja olen vähän niinkuin "unohtanut" sen aina sinne... Olen kastellut sen aina kun muistan että se minulla on (jos multa on kuivaa) ja jukkani on kuin teräsmies! Vihreä, terve, vahva, runsaat lehdet eikä ole yhtään alimmatkaan päässeet kuivahtaan tai kellertyyn :) ja tietääkseni jukka ei ole "ylihuolehtivaisen" tai "hyysäävän" ihmisen kasvi... Jukka viihtyy yksin :D ja lehdet puhdistan pölyistä suihkimalla vettä ruiskupullolla.

    • nätti on

      "Tapoin" 2 ensimmäistä jukkaa liialla kastelulla ja liian pimeällä kasvupaikalla, mut nyt tämä 3 on päässyt etelä-ikkunan lähelle ja saa vettä n.1/2 l, 1-2vk välein ja voi mainiosti, on vaan kasvanut liian suureksi nykyiseen ruukkuun ja nyt kun ajattelin ostaa sille isomman ruukun, mietin et viihtyisköhän se ns.itse-/altakastelu ruukussa?? onko kellään kokemusta asiast??? KIITOS!!!

      • loristi

        Minulla on ollut Jukkapalmu altakasteluruukussa 10 vuotta. Aluksi ruukku oli 15-20 cm halkaisijaltaan ja kukan pituus oli silloin alle metrin. Olen suurentanut purkkia kahdesti, ruukun halkaisija on 30 cm ja korkeus samoin. Kukka oli 3½ metriä korkea. Se on viihtynyt meillä oikein hyvin tähän talveen saakka. Joulun jälkeen (meillä ei ollut joulukuusta, koska siitä tulee tuholaisia ja kukat kärsii kuusen hajusta) se alkoi pudottaa toisen paksun rungon haarasta alimpia lehtiä. Katkaisin sen poikki (olisin jotunut leikaamaan sen siitäkin syystä, että katto olisi tullut kohta vastaan), laitoin kynsilakkaa leikattuun tyveen. Kukassani on siis kaksi paksua runkoa, joista nyt katkaisin toisen paksusta rungosta lähteneen haaran. Toisesta paksusta rungosta lähteneet kolme haaraa olivat terveitä, eikä ne pudottanut hehtiään vielä kuukausi sitten. Nyt sekin on alkanut pudottaa lehdet, alimmat lehdet kellastuu ja putoavat.
        Minä huomasin viimeisen mullanvaihdon jälkeen, että mullan pinta alkoi mennä ryyninäiseksi, aivan kuin sitä olisi jotkin elukat möyrineet, multa oli jotain kekkilän kananpaskalle haisevaa siis luki KUKKAMULTAA!! Siinä on varmaan jotain ötököitä tai kukka on saanut liikaa vetta tai liian vähän valoa. Meille tehtiin viimesyksynä lasitettu terassi, joka on muuttanut valon saantia talven aikana.
        Kukkani kuoleminen ei johdu kyllä altakasteluruukusta, koska se on viihtynyt siinä jo 10 vuotta. Jokin muu on syyllinen. Minä olen antanut kukan kuivahtaa aina kastelujen välillä, kun lehdet ovat pikkasen käperymässä, olen lisännyt vettä ruukun täyteen. Kuuntelen korvat höröllään, milloin kastelun yhteydessä veden kaiku purkista muuttu ja lopettanut veden annon aina siihen. Olen huomannut kyllä että muidenkin kukkieni lehdet ovat kyellastuneet tänä talvena edellisiä talvia enempi. Oulujoesta kloorattu vesi on kyllä huono yhdistelmä kukille, mutta muutakaan ei ole saattavissa. Minun pallojukkanikin on ruskettanut lehtiään tänä talvenä älyttömästi, jota se ei ole tehnyt koskaan aiemmin.

        Minulla on ajatus vaihtaa kaikkiin kukkiini mullat tänä keväänä. Multta menee varmaan kuutio, kun kasteluvettäkin menee kerralla 60 litraa. Mullan vaihtoa teen viiden vuoden välein, yleensä lisään multaa vain pinnalle.


      • nätti on
        loristi kirjoitti:

        Minulla on ollut Jukkapalmu altakasteluruukussa 10 vuotta. Aluksi ruukku oli 15-20 cm halkaisijaltaan ja kukan pituus oli silloin alle metrin. Olen suurentanut purkkia kahdesti, ruukun halkaisija on 30 cm ja korkeus samoin. Kukka oli 3½ metriä korkea. Se on viihtynyt meillä oikein hyvin tähän talveen saakka. Joulun jälkeen (meillä ei ollut joulukuusta, koska siitä tulee tuholaisia ja kukat kärsii kuusen hajusta) se alkoi pudottaa toisen paksun rungon haarasta alimpia lehtiä. Katkaisin sen poikki (olisin jotunut leikaamaan sen siitäkin syystä, että katto olisi tullut kohta vastaan), laitoin kynsilakkaa leikattuun tyveen. Kukassani on siis kaksi paksua runkoa, joista nyt katkaisin toisen paksusta rungosta lähteneen haaran. Toisesta paksusta rungosta lähteneet kolme haaraa olivat terveitä, eikä ne pudottanut hehtiään vielä kuukausi sitten. Nyt sekin on alkanut pudottaa lehdet, alimmat lehdet kellastuu ja putoavat.
        Minä huomasin viimeisen mullanvaihdon jälkeen, että mullan pinta alkoi mennä ryyninäiseksi, aivan kuin sitä olisi jotkin elukat möyrineet, multa oli jotain kekkilän kananpaskalle haisevaa siis luki KUKKAMULTAA!! Siinä on varmaan jotain ötököitä tai kukka on saanut liikaa vetta tai liian vähän valoa. Meille tehtiin viimesyksynä lasitettu terassi, joka on muuttanut valon saantia talven aikana.
        Kukkani kuoleminen ei johdu kyllä altakasteluruukusta, koska se on viihtynyt siinä jo 10 vuotta. Jokin muu on syyllinen. Minä olen antanut kukan kuivahtaa aina kastelujen välillä, kun lehdet ovat pikkasen käperymässä, olen lisännyt vettä ruukun täyteen. Kuuntelen korvat höröllään, milloin kastelun yhteydessä veden kaiku purkista muuttu ja lopettanut veden annon aina siihen. Olen huomannut kyllä että muidenkin kukkieni lehdet ovat kyellastuneet tänä talvena edellisiä talvia enempi. Oulujoesta kloorattu vesi on kyllä huono yhdistelmä kukille, mutta muutakaan ei ole saattavissa. Minun pallojukkanikin on ruskettanut lehtiään tänä talvenä älyttömästi, jota se ei ole tehnyt koskaan aiemmin.

        Minulla on ajatus vaihtaa kaikkiin kukkiini mullat tänä keväänä. Multta menee varmaan kuutio, kun kasteluvettäkin menee kerralla 60 litraa. Mullan vaihtoa teen viiden vuoden välein, yleensä lisään multaa vain pinnalle.

        KIITOS "loristille" vastauksesta, uskallan vaihtaa nyt jukkani altakasteluruukkuun kuten muutkin kukkani ovat..


      • loristi
        nätti on kirjoitti:

        KIITOS "loristille" vastauksesta, uskallan vaihtaa nyt jukkani altakasteluruukkuun kuten muutkin kukkani ovat..

        Aivan varmasti uskallat. Laita vaikka lega-soraa siihen vesi/mullan rajapinannan levyn kuoppaan, niin multa ei tuki vedensaantia. Minulla on ainakin 35 kukkaa ja kaikki on altakasteluruukuissa, paitsi kaktukset. Muistat vain, että vedentäyttö kannattaa jättää hieman vajaaksi, näin multa ei kastu liikaa eikä ala muodostaa homeen hajuja. Tsemppiä kasvatukselle:)


    • säälittää :(

      Olen sinnitelly omani kanssa koko talven, ensimmäinen jukkapalmuni. Ostin elokuussa. Talveksi siitä lähti lehdet ja ajattelin, että nyt se jo kuoli. Nyt se on ikkunan alla "vironnut" ja pukannut uusia lehtiä ja oikein nättinä oli, KUNNES, tänään huomasin, että ne komeimmat lehdet tippuu pois. Lehtien juurista aivan mätä.

      Siinä on 4 kohtaa, mistä lehdet kasvaa. Yhdestä ei kasvanu enää mitään ja toinen mätä. Kahdessa on vielä lehtiä (on pukannut uusiakin), mutta näkyy mätöä niidenkin juurissa, ei vielä niin pahat kuitenkaan ja ne on kovat. Koversin puukolla ne kaks mätöä pois ja otin märät mullat pois. Laitoin ikkunan eteen takaisin patterin lähelle.

      Voinko tehä sille enää mitään ja annan olla? Mitä niille kahdelle muulle juurelle pitäisi tehä, lehdet tippuu varmaan kohta pois?

    • Tiedonhaluinen

      Mistähän saa ostettua merileväuutetta?

      • tavan kauppa

        Ihan tavarataloista ja pienemmistäkin kaupoista sitä löytyy samalta hyllyltä kuin muitakin lannotteita.


    • yagë

      Merileväuutetta esim. Pispalanpalmusta, jos Tampereelta päin olet. Kasvatukseen erikoistuneita liikkeitä tosin löytyy ympäri Suomea joten tuskin kauaa tarvii etsiä.

      Omaa palmuani olen hoitanut mm. antamalla vanhat teelehdet ravinteeksi (myös tupakantumpit, tuhka, jne. kaikki maasta peräisin oleva), karsimalla kuivat alalehdet niiden ilmaantuessa (lehdet karsittava vasta kun kasvi on imenyt kaiken vihreän elinvoiman niistä ylemmäs, ja lehti on täysin kuiva), ja kastelemalla aina yläpuolelta yläpuolelta, jotta latva saa vettä ja kasvi voi kasvattaa uusia lehtiä.

      Hifistelijöille vielä pieni vinkki:

      Nyt talvella kun on luntakin kasveille voi antaa mahtavat olot laittamalla ruukkuun lunta ja kaatamalla kiehuvaa vettä päälle, jolloin höyryt nousevat ylöspäin nostaen kasvien lehtiä, oma palmu ainakin tyckäre :P

    • tietämätön jukkafani

      Hei! osaisiko kukaan neuvoa, miten ottaa parafiinin pois yaccapalmun varresta, ostin huvikseni niitä pari kappaletta espanjasta, harmi siinä ei ole muuta ohjetta kuin raaputtaa parafiini pohjasta pois ja laittaa astiaan jossa 2 cm vettä ja vaihtaa vesi kerran viikossa neljän viikon ajan, sitten sen pitäisi alkaa tekemään vihreitä lehtiä, mutta ihmettelen pystyykö ne lehdet tulemaan siitä varresta kun siinäkin on parafiiniä ja toiseksi pitäisikö se sitten istuttaa multaan kun on sen neljä viikkoa pitänyt vedessä.
      Onko kukaan toinen koskaan viitsinyt kokeilla nita tuonti kukkien alkuja, tämä oli ihan päähänpisto vaan, ne on sellaisia hieman yli 10 cm pituisia runkoja, kauttaaltaan parafiinilla käsitelty.
      Monet niitä näkyi ostavan, en vaan huomannut ostaessani että ei niissä ole mitään kunnon ohjetta miten hoidetaan.
      Halaisin ne pikkupölkyt nyt kuitenkin eläviksi, siis odottelen maalis huhtikuuta ennen kuin laitan ne veteen koska ne tarvitsevat paljon aurinkoa.
      Olisin kiitollinen jos joku auttaisi tietämätöntä.

    • johnnybestone

      Eipä tuo palmu hoitoa tarvitse, iso ruukku ja vettä sopivin välein. Ikää palmullani on vuodesta 1983 ja siitä on tehty kymmeniä uusia vuosien varrella. Alkupräinen vaatii taas leikkausta, koska nykyiset huonekorkeudet eivät riitä. Kerran on kukkinut elokuussa 1990-luvun puolivälissä kun siitä ei pitänyt huolta ja sai olla hämärässä huoneessa. Olipa huikea tuoksu niistä valkoista kukista. Ruukun pitää olla rittävän iso ja sen omia kuivuneita lehtiä, kahvinporoja yms voi heittää lannoitteeksi. Nyt juon pikakahvia, joten poroja se ei saa. Joskus olen lisännyt jotain lannoitetta Prismasta, mutta mitään ilmeistä vaikutusta niistä en ole havainnut.

    • johnnybestone

      Jatkoa edelliseen: minulta saisi palmuja Espoosta, jos viitsii hakea. Isot ruukut ovat arvokkaita, joten en viitsi ruveta kaupittelemaan niitä. Uusi verso lähtee kasvamaan mistä tahansa rungon osasta, kun saa vettä ja kosteaa multaa. Kahdesta metristä tulee lähes kymmenen uutta, on se melkoinen epeli lisääntymään. Edellinen tynkähaarakin on jo puolitoistametrinen ja nykyinen leikkaaminenkin vaatii moottorisahaa.
      Kokemukseni mukaan yksikään Lidlistä ostettu ruukkukasvi ei ole elänyt puoltakaan vuotta, joten tyydyn tähän huonetta pimentävään muhkeaan palmuun.

    • Palmuntuntija

      Uskokaa nyt jo, että "jukkapalmu" EI OLE PALMU, vaan on saanut jo vuosia sitten harhaan johtavan nimen, josta pitäisi jo luopua.

    • Miccopalmu

      Vaatii vain todella vähän kastelua, kosteana mätänee. Olen ostanut sellaisia 30cm pitkiä palikota Hollannista 30 vuotta sitten ja kun kasvaa liikaa, niin vain runko tai haara sahalla poikki ja tökkää kuivaan melko multaa, niin kohta kasvaa komeasti. Helppo monistaa ja metrin rungosta saa kolme tai neljä uutta.
      Pari kertaa on kukkinutkin ja kovasti on ollut ihmettelijöitä.
      Kastelen 2 -3 kuukauden välein.

    • Kotilo

      Mulla on palmu mutta siinä on puna vihreät lehdet ja sain sen vasta. Monestikko päovässä sitä pitää kastella?? Arvostaisin jos joku vastais🙏

    • Valepalmu

      Ei ole palmu, vaan liljakasvi.

    • 15vtytsy

      Minulla on jukkapalmu, jonka osa lehdistä ns. roikkuvat puolivälistä alaspäin. Ei mitenkän isosti, mutta sen verran, että on tullut mietittyä onko kyseistä herraa kasteltu liikaa? :/ Ongelma varmaan on, että äitini yleensä kastelee talomme kasvit, joten en aina tiedä koska viimeksi jukkaa on kasteltu. Ikinä en ole vaihtanut multia kaupasta oston jälkeen taikka ruukkua. Olen ostanut altakasteluruukun johon aion kyllä jukan sitten vaihtaa, jahka saan ensiksi mullat jostain... :D Tosiaan viime vuonna ostettu. Varsi on sen alle puolimetriä. Ei kauheasti kasvanut oston jälkeen. Osaatteko auttaa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe