MURTEELLA MUKAVASTI

monica

No nyt on avattu tää kaivattu ketju, ei olis uskont et murteen harrrastajat
saap miun alottammaa uhä uuvelleen ja uuvelleen tään ketjun. pittää uskoo et
tää onkii tarpeelline, vaik miul on olt semmone mielkuva et palstalaiset vaatii
ain vaa uusii aiheita, mut ketju puhukoon puolestaa.

Kiitos vaa teil jotka patistitte miut avaamaan tään ketjun,
vaihoin mie nimenkkii niiko tuol toisaalta oli ehotuskii.
Nyt mie sit sanonkkii kaikille et tulkaa haastamaa murteilanne
et ei ne pääse unohtummaa.
Jot, tervetulleiks kuhtun teijät kaikki.

Voi hitsiläine ko tää uuvistus on huono siltä osin ko, ei voi
tarkistaa oikeikirjotustaa, niiko aikasemmi oli, mänköö virheinee päivinee.
onha sekkii hyvä et jääp arvailuille tillaa. :)

93

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1-Katleija

      Oikke mukava ko sää ketjun pysty pistit, otsikos mää jo kiitinki. Kaikill ei ol kuulema simmost kiälipäät et murttei ymmärtäis, mut sil ei sit voi mittä. Yleensä ei me täsä ketjus kovaste assiapitossi jutui puhutakkan, ett ei kukka mistän tärkkiäs ilma jää, jollei tätä lue. Enämpi tämä on simmost smoll tookkki, niinku toi rofeettaki sanos. Annetaa häne puhu noist tärkkiöimmist assioist kute politiikast ja politiikoist tai nimipäivist ja muist teemapäivist. Monipualisuus on valtti, toisisanoe jokaisel jotta.

      • Rammoona*

        Oes paljon helepompata huastella vaekka linjurjaotossa savvoo jonnii kanssa nokikkaen, tämä litteroenti se vaekeeta vasta onnii. Ei meillä laspsuuskoessa savvoo viännetty, jonniilaesta itämurteista ylleiskieltä se olj. Saen kyllä tillaesuuksia kuulla sitä ja tok sitä viljeltii paekkakunnalla muutennii, ihan kulttuuritarkotuksessakkii.
        On minulla tietennii kirjahyllyssä Kalle Viänästä, Matti Lehmosen kiäntämä Kalevala savon kielellä, Unto Eskelisen Kieljkiärylöetä, ja Asteriksi, tolokun viikinki.Siinä on raatanen paketti, jos haluvaa perehtyvä savvoon, Kieljkiärylöetä varsinnii on ehoton perustevos.

        Laetampa siitä muutaman otsakkeen:

        Huastellaa hörteihen kansa
        Vertaaksilla ja esjkuvvaaksilla
        Itekuhhii ol laesesa
        Joutavalla jottae tietättää
        Hyvvee ja hyväm parasta
        Ompaha onnen kaappoo
        Vaeva se haotoo kaevaa
        Ilimoja piisoo


      • 1-Katleija
        Rammoona* kirjoitti:

        Oes paljon helepompata huastella vaekka linjurjaotossa savvoo jonnii kanssa nokikkaen, tämä litteroenti se vaekeeta vasta onnii. Ei meillä laspsuuskoessa savvoo viännetty, jonniilaesta itämurteista ylleiskieltä se olj. Saen kyllä tillaesuuksia kuulla sitä ja tok sitä viljeltii paekkakunnalla muutennii, ihan kulttuuritarkotuksessakkii.
        On minulla tietennii kirjahyllyssä Kalle Viänästä, Matti Lehmosen kiäntämä Kalevala savon kielellä, Unto Eskelisen Kieljkiärylöetä, ja Asteriksi, tolokun viikinki.Siinä on raatanen paketti, jos haluvaa perehtyvä savvoon, Kieljkiärylöetä varsinnii on ehoton perustevos.

        Laetampa siitä muutaman otsakkeen:

        Huastellaa hörteihen kansa
        Vertaaksilla ja esjkuvvaaksilla
        Itekuhhii ol laesesa
        Joutavalla jottae tietättää
        Hyvvee ja hyväm parasta
        Ompaha onnen kaappoo
        Vaeva se haotoo kaevaa
        Ilimoja piisoo

        Miul tuo siun savvois män iha täyvest. Metka juttu ku itsell käänty tämä murre sinne ittää päin iha vaistomaisest. Mut nyt miun pittää sannoo et tuota Unto Eskelisen kirjaa luulin ens keittokirjaks, miss on paljo kaalikääryleohjeita. Älysinhä mie lopuks senki. Taitaa miul olla kielipää.


    • Seku

      Mie ainakii yritän täl entisel omal murteellai. Pitkä ja laaja lenkki maailmal on saant unohtummaa paljo tätä lapsuuve aikasta murretta.


      Nytkää en kirjota paljo, ko tätä on joillekii niiko punane vaate häräle, tää meije kaunis karjalamurre.

      • Laritsa M

        Yks kyssyy et sie uso? ja toinen vastaa ootsä ihan dille?

        Ei ihan rimmaa.


      • Seku

        Nyt vähä perruuttelen, ko Katleijakkaa ei sanont mittää pahhaa täst Itä-Suome murteest, vaik ite haastaa turkulaista.

        Toiseksee, eiks se katleija ookkii alu pittäi karjalaine.

        Kaik murteet on mukavii, oikei mukavii. Haastamaa vaa hämäläiset, savolaiset , kainuulaiset, lappilaiset ja mitä ikkää murteihe ossaajii vaa onkaa.


      • Seku kirjoitti:

        Nyt vähä perruuttelen, ko Katleijakkaa ei sanont mittää pahhaa täst Itä-Suome murteest, vaik ite haastaa turkulaista.

        Toiseksee, eiks se katleija ookkii alu pittäi karjalaine.

        Kaik murteet on mukavii, oikei mukavii. Haastamaa vaa hämäläiset, savolaiset , kainuulaiset, lappilaiset ja mitä ikkää murteihe ossaajii vaa onkaa.

        minäki kirjotan vaikka ylleesä vaan luen näitä mukavia juttuja.
        Terveyskeskukseen vein potilasta aamulla ja samalla mittasin oman verenpaineeni itepalavelumittarilla.
        Sehän oli laskenu se verenpaine, muutaman kilon painonpuotus siihen on vaikuttanu, senverran puhun sen toisenketjun asioista mutten tavaksi ota kiriotella vääriin ketjuihi.


      • Jokainen itsestään!
        jjoutava5 kirjoitti:

        minäki kirjotan vaikka ylleesä vaan luen näitä mukavia juttuja.
        Terveyskeskukseen vein potilasta aamulla ja samalla mittasin oman verenpaineeni itepalavelumittarilla.
        Sehän oli laskenu se verenpaine, muutaman kilon painonpuotus siihen on vaikuttanu, senverran puhun sen toisenketjun asioista mutten tavaksi ota kiriotella vääriin ketjuihi.

        inhottaa kun sivulla tutkitaan toisen ihmisen asioita!!!


      • Seku kirjoitti:

        Nyt vähä perruuttelen, ko Katleijakkaa ei sanont mittää pahhaa täst Itä-Suome murteest, vaik ite haastaa turkulaista.

        Toiseksee, eiks se katleija ookkii alu pittäi karjalaine.

        Kaik murteet on mukavii, oikei mukavii. Haastamaa vaa hämäläiset, savolaiset , kainuulaiset, lappilaiset ja mitä ikkää murteihe ossaajii vaa onkaa.

        Ol mar mukava,ko tämäki asi saatti sortteerattu oikkia järjestyksehe,hetkoht rupes ilmestymä vaik kui mont näytet eri pualt Suami. Määki joskus tual Savo sydämes käydesän nauroi vähä makkiast, ko yks väärleukkane Pappa sanos mull ett kyll tätä helppo on puhhu : tuarttuuha se vuatteisiinni. Ei kyll tarttunnu,mutt hyvi ymmärtä,ko oikken tarkaste kuulustele ja pistä lukkies supersilmäp päähäs.


      • Jokamatoinen
        Jokainen itsestään! kirjoitti:

        inhottaa kun sivulla tutkitaan toisen ihmisen asioita!!!

        sitä nyt omiaan.


      • 1-Katleija
        Jokainen itsestään! kirjoitti:

        inhottaa kun sivulla tutkitaan toisen ihmisen asioita!!!

        ni annetaa kyytii, ei sitä silviisii saa tehhä, annetaa heiän olla rauhas. Mut pistähä sie lissää tulemaa. Mispäin Suomee sie oot syntyjäis?


      • stadin kundi
        FlikklapsRaumalt kirjoitti:

        Ol mar mukava,ko tämäki asi saatti sortteerattu oikkia järjestyksehe,hetkoht rupes ilmestymä vaik kui mont näytet eri pualt Suami. Määki joskus tual Savo sydämes käydesän nauroi vähä makkiast, ko yks väärleukkane Pappa sanos mull ett kyll tätä helppo on puhhu : tuarttuuha se vuatteisiinni. Ei kyll tarttunnu,mutt hyvi ymmärtä,ko oikken tarkaste kuulustele ja pistä lukkies supersilmäp päähäs.

        bamlaa, kun himassa ei saatu slangia bamlata Mutsi stoppas sen alkuunsa ,mut Faija itse bamalas, kai se gartsalta oli sen oppinu. Mä kävin skolessa Mariangartsalla, menin dösällä jos sato, mut muuten kyllä gartsoja pitkin tramppasin.
        Kun kävin joraamassa yks kiva kundi, tuli fölissä himaan asti, vaikken mä olls välittänyt, mut ei se hiffanut sitä.
        Landellekin pitäis lähtee, mut en mä tiedä, ne landebugit on dillejä joteski, ei niitä snaijaa stadilainen.
        Mä skruudaan safkaa nyt ensteks, ja funtsaan kantsiiks mun pakata kamat. Toge lähtee kolmelta, jos otan sporan kerkiin vielä.Siel haisee skeida, kun niillä ei oo veskuaakaan,eikä tiedä mitä siellä duunais.


      • Seku
        stadin kundi kirjoitti:

        bamlaa, kun himassa ei saatu slangia bamlata Mutsi stoppas sen alkuunsa ,mut Faija itse bamalas, kai se gartsalta oli sen oppinu. Mä kävin skolessa Mariangartsalla, menin dösällä jos sato, mut muuten kyllä gartsoja pitkin tramppasin.
        Kun kävin joraamassa yks kiva kundi, tuli fölissä himaan asti, vaikken mä olls välittänyt, mut ei se hiffanut sitä.
        Landellekin pitäis lähtee, mut en mä tiedä, ne landebugit on dillejä joteski, ei niitä snaijaa stadilainen.
        Mä skruudaan safkaa nyt ensteks, ja funtsaan kantsiiks mun pakata kamat. Toge lähtee kolmelta, jos otan sporan kerkiin vielä.Siel haisee skeida, kun niillä ei oo veskuaakaan,eikä tiedä mitä siellä duunais.

        Älähä sie!

        Ei tääl se, mikä se ol....haise, ei haise mikkää. Meil on puhas raikas ilma, jota voip hengittää
        vappaast. Toista se on siel pääkaupungis.

        Autoloihe pakokaasuu meinaa tukehtuu.

        Mie ain stdis käyvessäin alan höpöttää, et lähetää kottii, lähetää äkkiä kottii, tääl on nii paljo ihmisii, ja mitä lienööt kansaedustaijii ja muita kangsereita.


      • *Kukkahame*
        stadin kundi kirjoitti:

        bamlaa, kun himassa ei saatu slangia bamlata Mutsi stoppas sen alkuunsa ,mut Faija itse bamalas, kai se gartsalta oli sen oppinu. Mä kävin skolessa Mariangartsalla, menin dösällä jos sato, mut muuten kyllä gartsoja pitkin tramppasin.
        Kun kävin joraamassa yks kiva kundi, tuli fölissä himaan asti, vaikken mä olls välittänyt, mut ei se hiffanut sitä.
        Landellekin pitäis lähtee, mut en mä tiedä, ne landebugit on dillejä joteski, ei niitä snaijaa stadilainen.
        Mä skruudaan safkaa nyt ensteks, ja funtsaan kantsiiks mun pakata kamat. Toge lähtee kolmelta, jos otan sporan kerkiin vielä.Siel haisee skeida, kun niillä ei oo veskuaakaan,eikä tiedä mitä siellä duunais.

        Mie kirjottasin karjalua, se vain on njiin vaigieta, rajakarjalua olin opettelmas monta vuotta huastamal, tämä kirjotus ei onnistu vaik yrittäsin kuin.
        Suakkunoi siel korroimma da nagroimma jotta vesi silmist valu, voi hyväne aiga, ku päzzih tulta teimmö kah savu tuligi kai siläl, simie millee kirvelji.
        Pitää tagi ensin mieles käyvä läpi miten ne kirjottais,,
        Kuul vai sie..Mie olen syntyny Luatogan meren rannal


      • *Kukkahame* kirjoitti:

        Mie kirjottasin karjalua, se vain on njiin vaigieta, rajakarjalua olin opettelmas monta vuotta huastamal, tämä kirjotus ei onnistu vaik yrittäsin kuin.
        Suakkunoi siel korroimma da nagroimma jotta vesi silmist valu, voi hyväne aiga, ku päzzih tulta teimmö kah savu tuligi kai siläl, simie millee kirvelji.
        Pitää tagi ensin mieles käyvä läpi miten ne kirjottais,,
        Kuul vai sie..Mie olen syntyny Luatogan meren rannal

        karjalaispappa sanoi näin: A ka ku tuo Kekäle käv tiälä, ja heä sano, että heälle sais viijä kymmene kiluu potattii, ja ne sais jättee sinne Mujuse pihaa. Kyllä minä vähän aikaa katsoin monttu auki.


      • Laritsa M
        stadin kundi kirjoitti:

        bamlaa, kun himassa ei saatu slangia bamlata Mutsi stoppas sen alkuunsa ,mut Faija itse bamalas, kai se gartsalta oli sen oppinu. Mä kävin skolessa Mariangartsalla, menin dösällä jos sato, mut muuten kyllä gartsoja pitkin tramppasin.
        Kun kävin joraamassa yks kiva kundi, tuli fölissä himaan asti, vaikken mä olls välittänyt, mut ei se hiffanut sitä.
        Landellekin pitäis lähtee, mut en mä tiedä, ne landebugit on dillejä joteski, ei niitä snaijaa stadilainen.
        Mä skruudaan safkaa nyt ensteks, ja funtsaan kantsiiks mun pakata kamat. Toge lähtee kolmelta, jos otan sporan kerkiin vielä.Siel haisee skeida, kun niillä ei oo veskuaakaan,eikä tiedä mitä siellä duunais.

        ...dösä on ´tatin kuntien´ suissa kehittynyttä ´lankia´. Jos se olisi aito, olisi se dösa eikä dösä. 50 vuotta sitten se kuitenkin oli busa.


      • Laritsa M kirjoitti:

        ...dösä on ´tatin kuntien´ suissa kehittynyttä ´lankia´. Jos se olisi aito, olisi se dösa eikä dösä. 50 vuotta sitten se kuitenkin oli busa.

        olis nii mukavaa jos sie antasit murteest näyttöö, ku kerra
        ketjulla vierailet. Kyl täl ketjul mahtuu kaikkii murteita,
        ettei tarvihe kaikil avata ommaa "lokeroosa"

        Yks toteamus ja toivomus myöskin, ei me kukkaa tääl olla iha priimakunnossa
        et voitais haastella virheetöntä murretta, mie toivonkii et
        jätetää arvostelut huut hiitee, ja kirjotellaa iha mukavii asioita.
        terv. Monica


    • jjoutava

      luin tuossa Tervareitti nimistä lehtiä, niin siinä äijät oli sitä mieltä ettei siinä laivassa mittään kunnon puuta ollu vaan jotaki losoja,
      Pallausi minullekin se pintojen nimi, 'loso', sehän on sitä sahausjätettä.
      Kannattaa lukia maakuntalehtiä niissä puhutaan oikiaa kieltä.

      • Seku

        Mie ainakii luen maakuntalehtii, näitä meil päi ilmestyvvii, niiko Etelä-Saimaata ja Uutisvuoksee.

        Etekii kuolinilmotukset tulloo luettuu tarkkaa.

        Stadin kundilt tai Laritsalt kysysin, et kummi on oikei sanottu Sörkkä, vai Sörkka.

        Eiks siel oo vankila, vai onks se siirretty muuale?

        Noist suuremma maalima asioist en oo oikei peril.


      • Atolfia
        Seku kirjoitti:

        Mie ainakii luen maakuntalehtii, näitä meil päi ilmestyvvii, niiko Etelä-Saimaata ja Uutisvuoksee.

        Etekii kuolinilmotukset tulloo luettuu tarkkaa.

        Stadin kundilt tai Laritsalt kysysin, et kummi on oikei sanottu Sörkkä, vai Sörkka.

        Eiks siel oo vankila, vai onks se siirretty muuale?

        Noist suuremma maalima asioist en oo oikei peril.

        vaekka ee tua murre oekee taho kuontua ennee, ku on ollunna nii kaavan poessa sieltä koetnurkilta.
        Eelen viimeks huastelin siskoen kanssa telefoonissa ja alako se vähä tuas tuo kiel kiäntyä sammaan tahtiin ku siskoenkii huasto.

        Tuilpahan mieleen yks tappaus linjurissa kaavan sitte. Istahin yhen ukkoresun viereen, ol aenoo paekka, joka ol vappaana. Ukko alakaa huastoo minulle ja savvooha se puhu. No minnäe tuosta innostui ja alako juttu luistoo.

        Kun tein lähtöö poes, ukko sannoo, että löötypä ensmäinen immeinen tiällä piäkaapunkissa, joka osas suusa aakasta. Sehä ol kiitos, miel ilosena poestuin linjurista.

        Kävköhän tämä treenoomisesta, tarkotan tuon puhheen treenoomisesta.


      • pilvi*
        Seku kirjoitti:

        Mie ainakii luen maakuntalehtii, näitä meil päi ilmestyvvii, niiko Etelä-Saimaata ja Uutisvuoksee.

        Etekii kuolinilmotukset tulloo luettuu tarkkaa.

        Stadin kundilt tai Laritsalt kysysin, et kummi on oikei sanottu Sörkkä, vai Sörkka.

        Eiks siel oo vankila, vai onks se siirretty muuale?

        Noist suuremma maalima asioist en oo oikei peril.

        vaikka en mää sitä stadin slangia oo paljon ollenkaan harrastanut. Mitä nyt on korviin jäänyt. Eikä ole edes kaunista. Karjalan ja Satakunnan ja Turun murteita tykkään ja Savokin on ihan lupsakkaa. Kiva kun saa täällä kuulla.


      • yks meistä nuorempi vaan;))
        Seku kirjoitti:

        Mie ainakii luen maakuntalehtii, näitä meil päi ilmestyvvii, niiko Etelä-Saimaata ja Uutisvuoksee.

        Etekii kuolinilmotukset tulloo luettuu tarkkaa.

        Stadin kundilt tai Laritsalt kysysin, et kummi on oikei sanottu Sörkkä, vai Sörkka.

        Eiks siel oo vankila, vai onks se siirretty muuale?

        Noist suuremma maalima asioist en oo oikei peril.

        joo, oli siellä Sörkan vankila. Aika pitkäänki toimi.Kunnes Vantaalle sit siirettiin. Ja tossa stadin kundin jutussa pari pientä juttuu;)) se on ståge, toge. Dösa ei dösä. Mun ikä luokan friidut kyllä jo shoppailee...Stadilainen aito...monen polven jos,on niin aina ton sanan Stadilainen skrivaa isolla...landelta tulleet sit pienellä...tai ne on jotain Hesalaisii...ja jos joku haisee niin oikeesti kyllä döfaa...ja sadekin on sitä et taivaalta tulee vodaa...mut kuitenskii suulis sit skriinaa kuitenkin aina sydämeen silti tosi snadisti ja kliffasti. Meillä friiduilla.


    • 1-Katleija

      Mää sanon heti, ett tämä olsis tarttenu laittaa tonne tasa-arvoketjusse. Mun tarttee kuiteski nämä ajatuksein sanno oikke turkulaisittai.
      Emmää ainaska ot syyt päälein, ett meit vanhoi naissi on tääl enemistö. Mää ole huamannu sen muhallaki. Ku mää olen noill teatteri- ym kulttuurimatkoil ollu, ni ne miähet jokk siel mukan ova ei ol ikinä yksinäs. Näyttää silt ett vaimons on ne mukkas raahannu. Ihan yksinäiset miähet ko mukan ova, on varmaste rohkei erikoistapauksi ja mää katonki niit ain iha sill simäl, ett toi on varmaste fiksu miäs.
      Kyl munstaki olsis kivampi, jos tääl enempi miähi olis. Miähil on erilaiset aivot ku naisil,sanova ett ne on suorat putket. Siks niitte henketuatteetki ovat simmossi jämptei ja "täst poikki ja toho jenkat" tyylissi. Emmää ihmettele, jos ne ikävystyvä meiä sieni ja piirakkajutuist.
      Mää ite ole ain pualen naisena pitäny, enkä ol koska kokenu epätasa-arvo. Toivottavast ei ne miähekkä, jotka mun kanssan tekemisis on ollu.

      • Seku

        Tasa-arvost voip haastaa joka paikas, ko se on iha muotii.

        Vaik muotikii muuttuu. Nyt miehet alkaat olla tasa-arvottomampii. Äsh, en löyvä oikijaa sannaa, mut tarkotan, et heije pittää olla aika varovaisii mitä sannoot, tai jos tappaasa mukkaa sattuut murjasemmaa vaik pikkuse kaksmielise vitsin, ni se onkii jo seksuaalista häirintää.

        Sit ne ruojat, siis ukot, ovat viel nii solidaarisii toisijaa kohtaa. Meije ukkokii sano tuost Audi- mies jutust, et paljo melluu tyhjäst. Sillo meinasin ruveta feministiks, mut ko tarkemmi aattelin, ni niihä se oikeistaa onkii....paljo melluu mokomast asijast.


      • Jonnii moenen naenen

        Sitä minnoon miettinnä ku tuo maeto männöö mahottomaks ku happannoo, helekatti kun semmosta puakkuva lykkee tulemaan jotta ei viemäri viä, enkä tiijä suapiko sinne sellasta maetoo ees mättee?
        Lehessä kertovat jotta makssaa milijoonoa kun jootuuvat muutamattii kerreemää väläpistä siellä pumppoomoilla, van siellähän tuo tiskiveettii sen maejon huuhtoo.
        Nyt on kuulkee syksy tulossa vuan anttaa sen tulla, luonto kommeiloo ja tyrkkee marjoo ja sientä ihan mahottomasti, kyllä siellon metissä miljoonat eikä kukkaa kerree, sinne ne jiät, näin on närreet


      • jjoutava
        Jonnii moenen naenen kirjoitti:

        Sitä minnoon miettinnä ku tuo maeto männöö mahottomaks ku happannoo, helekatti kun semmosta puakkuva lykkee tulemaan jotta ei viemäri viä, enkä tiijä suapiko sinne sellasta maetoo ees mättee?
        Lehessä kertovat jotta makssaa milijoonoa kun jootuuvat muutamattii kerreemää väläpistä siellä pumppoomoilla, van siellähän tuo tiskiveettii sen maejon huuhtoo.
        Nyt on kuulkee syksy tulossa vuan anttaa sen tulla, luonto kommeiloo ja tyrkkee marjoo ja sientä ihan mahottomasti, kyllä siellon metissä miljoonat eikä kukkaa kerree, sinne ne jiät, näin on närreet

        en kyllä ole varma ootko mies vai nainen siinähän se totteutuu sehhii tasa-arvonen.


      • Atolfia
        Seku kirjoitti:

        Tasa-arvost voip haastaa joka paikas, ko se on iha muotii.

        Vaik muotikii muuttuu. Nyt miehet alkaat olla tasa-arvottomampii. Äsh, en löyvä oikijaa sannaa, mut tarkotan, et heije pittää olla aika varovaisii mitä sannoot, tai jos tappaasa mukkaa sattuut murjasemmaa vaik pikkuse kaksmielise vitsin, ni se onkii jo seksuaalista häirintää.

        Sit ne ruojat, siis ukot, ovat viel nii solidaarisii toisijaa kohtaa. Meije ukkokii sano tuost Audi- mies jutust, et paljo melluu tyhjäst. Sillo meinasin ruveta feministiks, mut ko tarkemmi aattelin, ni niihä se oikeistaa onkii....paljo melluu mokomast asijast.

        voen sannoo, että sammoo mieltä. Kaekesta ne aekaan suavat älämöllöö. Selevähä se on, että naeset on paljo pahempia suistaa ku ukot. Ilikeetä ossoovat toesillee olla. Nii ja katteellisia. Oeljha Kiesi puhheissa paljo muutae, mutta tuo ny tuelj ensinnä mieleen.


    • lähin hyvissä ajoin sin laporatorioon, ja otettii ne puuttuvat näytteet, on se sellane paikka et siel on aina väkkee, tulokset tulloo parin päivän pääst. kyl mie sit kerron mite arvot on?

      Mut mie tein aiakmoisen tempun tännää ku paistoin kallaa
      ruuaksein ja suivaannuin ko se tarttu pannuu kii, mieku
      olin ostant sen pannun pari vuotta sitte ja maksoin maltaita siint,,,,,
      nii ko se tarttu kii, nii se riitti miul.

      ko pannu jäähty mie pistin kannun muovikassii ja issoo laukkuu ja marssin liikkeesee mist ostin sen, ja selvitin et tuo mokoma pannu on nii huono ko kaik ruoka tarttuu kii, nii myyjä kahto minnuu vähäse ja sano et sen tehtaan pannuis on olt erä, joka on viallisesti pinnotettu.

      Mie niiku huokasin helpotuksest ja sanoin et ko mie just ostin nii kalliin, et se olis hyvä jaa nyt se on tämmöne. Oikeiha se on Hacmannin matadoori, ja maksokii 47 € et ei mikkää halpa lelu. Mut käi nii onnellisest et hyö lähettää sen tehtaal takas ja mie saan uuven pannun. Onneks oli kuitti tallella.

      Tään kerroin vaa siks et ei aina kannata ottaa omal kontol, pittää tarkistaa asiat, ennenku ostaa uuven.

      • Näin on

        ovat elävässä elämässä rikkaus. Nettiin ne eivät sovi tämmöselle keskustelupalstalle, vaan ihan tavallinen yleiskieli on asiallisempaa täällä kirjoituksissa.


      • Näin on kirjoitti:

        ovat elävässä elämässä rikkaus. Nettiin ne eivät sovi tämmöselle keskustelupalstalle, vaan ihan tavallinen yleiskieli on asiallisempaa täällä kirjoituksissa.

        se on siun mielipije


      • Seku
        monica kirjoitti:

        se on siun mielipije

        Mielipitteitä saap esittää. Tää on vappaa maa. Tääl saap naiset pukkeutuukii vaik huntuu.

        Tuol toisel palstal joku Fatima puskast mölys, et mikä sie oot kettää halveksimmaa,

        Onpaha vaa oikeus sannoo mikä ilmiö inhottaa.

        Minnuu inhottaa oikei kovat se, ko suomalaiset naiset rupijaat vapaehtosest fatimaks.

        Tuole sinnuu enne kirjottaneele sanosin, et miks nää murreketjut ei sopis, vartavaste avattuihe murreketjuloihi. Häne ei oo pakko näitä lukkee, eikä varsinkaa tarvii osallistuu.

        Ossaaha tuokii "näin on"- nikki vissii lukkee. Lukekoo niitä yleiskielisii ketjui!


      • pilvi*
        Seku kirjoitti:

        Mielipitteitä saap esittää. Tää on vappaa maa. Tääl saap naiset pukkeutuukii vaik huntuu.

        Tuol toisel palstal joku Fatima puskast mölys, et mikä sie oot kettää halveksimmaa,

        Onpaha vaa oikeus sannoo mikä ilmiö inhottaa.

        Minnuu inhottaa oikei kovat se, ko suomalaiset naiset rupijaat vapaehtosest fatimaks.

        Tuole sinnuu enne kirjottaneele sanosin, et miks nää murreketjut ei sopis, vartavaste avattuihe murreketjuloihi. Häne ei oo pakko näitä lukkee, eikä varsinkaa tarvii osallistuu.

        Ossaaha tuokii "näin on"- nikki vissii lukkee. Lukekoo niitä yleiskielisii ketjui!

        Onhan siinä toki kaunistakin, jos yhtyy miehensä uskoon, ja suostuu pukeutumaan niinkuin musliimi naisen täytyy. Rakkaus sen aiheuttaa, sen edessä ainakin minä voin nöyrtyä. Ei me voida tuomita ketään.
        Rakkaus mieheensä, sitä meidän naisten pitäisi voida kunnioittaa.

        Kaikella ystävyydellä. t pilvi*


      • pilvi* kirjoitti:

        Onhan siinä toki kaunistakin, jos yhtyy miehensä uskoon, ja suostuu pukeutumaan niinkuin musliimi naisen täytyy. Rakkaus sen aiheuttaa, sen edessä ainakin minä voin nöyrtyä. Ei me voida tuomita ketään.
        Rakkaus mieheensä, sitä meidän naisten pitäisi voida kunnioittaa.

        Kaikella ystävyydellä. t pilvi*

        On tosi kliffaa lukea eri murteita ja yrittää snaijata,mitä niissä bamlataan..Koht' pitäis lähtee nykiin
        kohti bunkkaa,mutt' taidan kitata ekaks vähän tsufee ja skruudata yhden smörkkarin..Huomenna,
        meen dösalla Tapiolaan,systeri budjaa siellä.. Käyn buidussa tsöppaamassa safkat systerille,kun hän on snadisti klesa,ei klaaraa yksin himassa..Taidan tsöpata parit södet ruusut kans.On kliffaa antaa blumstereita..Nyt mun kantsii ryysata jo vege,mutt' oli kliffaa bamlata täss' murrepalstalla..Morjens!


      • Seku
        irkku-37 kirjoitti:

        On tosi kliffaa lukea eri murteita ja yrittää snaijata,mitä niissä bamlataan..Koht' pitäis lähtee nykiin
        kohti bunkkaa,mutt' taidan kitata ekaks vähän tsufee ja skruudata yhden smörkkarin..Huomenna,
        meen dösalla Tapiolaan,systeri budjaa siellä.. Käyn buidussa tsöppaamassa safkat systerille,kun hän on snadisti klesa,ei klaaraa yksin himassa..Taidan tsöpata parit södet ruusut kans.On kliffaa antaa blumstereita..Nyt mun kantsii ryysata jo vege,mutt' oli kliffaa bamlata täss' murrepalstalla..Morjens!

        Sie ossaat tuota Stadin murretta.

        Mones kohtaa piti oikei arvaamal panna mitä mikkii sana tarkottaa. Melkei ko ulkomaa kieltä.

        Pilvi tuos enne sinnuu haasto rakkauvest, et ko oikei miestä rakastaa, ni pannoo huivikii päähääsä.

        Mie taas aattelem, et sen rakkauve pitäs olla molemmipuolista. Eiks se mies vois Suomes asuessaa antaa suomalaise vaimoosa olla ilma huivii. Eri asia ois jos hyö asusiit miehe kotimaas.
        Onha niitä kyl sellasiikii naisii, jotka miestä miellyttääksee tekisiit melkei mitä vaa.

        Huivi on nyt kuitekii muslimeil burkhan lievennetty muoto, eli alistumise ja vallanalasuuve merkki, jonka miehet ovat keksineet.

        Ranska presidentti Sarkoxy tahtos lailla kueltää burkhat ja hunnut ja huivit, mut se olis jo yksilö vappautee puuttumista.

        Kyl se huivi, joka männöö otsal ja peittää joka hius karvan, on sellane vapaaehtone pakko, ko muslimiukollee tahtoo olla mieliks.


      • nuoremp friidu vaan;)
        irkku-37 kirjoitti:

        On tosi kliffaa lukea eri murteita ja yrittää snaijata,mitä niissä bamlataan..Koht' pitäis lähtee nykiin
        kohti bunkkaa,mutt' taidan kitata ekaks vähän tsufee ja skruudata yhden smörkkarin..Huomenna,
        meen dösalla Tapiolaan,systeri budjaa siellä.. Käyn buidussa tsöppaamassa safkat systerille,kun hän on snadisti klesa,ei klaaraa yksin himassa..Taidan tsöpata parit södet ruusut kans.On kliffaa antaa blumstereita..Nyt mun kantsii ryysata jo vege,mutt' oli kliffaa bamlata täss' murrepalstalla..Morjens!

        friidu skrivaa Stadin slangilla. Näillä keskustelupalstoilla ku meikäläinen aina niin yksin tän Stadin slangin kanssa. Varsinkin tuolla nuorempien palstoilla. Vähän nuorempi friidu oon ku Irkku..ainut ero tossa että, meikä sit jo shoppailee. Mistä blummestereista sun systeri diggaa, mä diggaan roseista mut toi väri sit ehdoton tumman punainen. Entä Irkku ite? jos, niinku shoppailet itelles? Mä en enää tota tsuveeta voi juoda. Mut tsaikka taas...Eiks niin Irkku et, landelaiset sit jollain dösällä mennään me dösalla. Ja vitsi...en mä mihinkään spåraan. Mä hyppään skuruun. Tuu Irkku messiin...mennään meidän mestoihin, ei kerrota muille. Meillähän tää suulis skriinaa aina. Vai mitä.

        tsau;


    • käin serkkuin kansa lenkillä ja nii mahottomast tuuli et, sanosin oikei
      et se on niinku syysmyrsky. Pyöräl ei pääse varmast metriikää eteepäi
      mut lopunpäivää mie oonkii sisällä ja yritän vaik siivota vähäse.
      Sitä puuhaa riittää vaik kui paljo, Mieko tykkään olla ku on puhasta,
      mut oon mie huomant, et vähäse on tahti hiljentynt siivoamisessa.
      Nuorempana se käi nopijaa, mut nyt männöö koko päivä ku alottaa.

      Oikei tekkee miel nahkijaisii ku niitä myyvvää toril , mahtaako ne
      olla vaa satakunnan herkkui vai myyvvääkö niitä muallaki ?
      Ne pyöreesuut on sit hyvvii mut kalliita, en oo tänävuonna
      kyselt hintoi vielä.

      • murreketjun.
        Kiva on lukee juttuja eri murteilla,niissä on ihan kiva omaperäisyytensä,kansanomaisuuttase on murrekkin.
        Sillon alussa kun monica rupestätä pitään oli tosi hauskaa ,minkääs kaikki on hukkunukkin,toisten nimmereitten taaksevarmasti.
        "Tampereenlikka ja Kalifornian mukava Lokari,ne piti hauskaa meille .Oli rattosaa huumoria.
        Kaikenlaisia keksittiin .
        Tehtiin Reissuja ,jotka oli vaan haaveita.
        Kyämääkin ,muttaku nääs oon niin kaukana,mutta nymmää meenki Turkuu huamena ,se on vaan risteily24h
        Ei mennä ollenkaan rantaan,mutta kyllä on kiva taas lähtee,ja kiva tulla sitten kotio.


      • Seku
        ullamirjami kirjoitti:

        murreketjun.
        Kiva on lukee juttuja eri murteilla,niissä on ihan kiva omaperäisyytensä,kansanomaisuuttase on murrekkin.
        Sillon alussa kun monica rupestätä pitään oli tosi hauskaa ,minkääs kaikki on hukkunukkin,toisten nimmereitten taaksevarmasti.
        "Tampereenlikka ja Kalifornian mukava Lokari,ne piti hauskaa meille .Oli rattosaa huumoria.
        Kaikenlaisia keksittiin .
        Tehtiin Reissuja ,jotka oli vaan haaveita.
        Kyämääkin ,muttaku nääs oon niin kaukana,mutta nymmää meenki Turkuu huamena ,se on vaan risteily24h
        Ei mennä ollenkaan rantaan,mutta kyllä on kiva taas lähtee,ja kiva tulla sitten kotio.

        Mukavaa merimatkaa siule ullamirjami!

        Toivottavast merel ei tuule samal lail ko tännää. Ainakii meil tuuli nii et tukka meinas pääst lähtii.

        Onnelline sie, ko pääset lähtemää vähä tuulettummaa. Mie en tiije uskallanks mie ennää millokaa männä ainakaa lentokonneesee, jos nuo kuus naulaa saavat vaik turvallisuustarkastukses hälyttimet huutamaa.

        Luuloot terroristiks, vaik sellaseksha meitä yks ketkale jo nimittikkii.

        On nää murreketjut mukavii. Siu lapsuuve murteis taitaa olla häme.

        Yks toine ketkale käi tääl murreketju ovel urputtamas, et murretta ei sais haastaa.

        Myö kuitattii vaa, et mää muuale ja lyötii ovi nenä eest kii.


      • Seku kirjoitti:

        Mukavaa merimatkaa siule ullamirjami!

        Toivottavast merel ei tuule samal lail ko tännää. Ainakii meil tuuli nii et tukka meinas pääst lähtii.

        Onnelline sie, ko pääset lähtemää vähä tuulettummaa. Mie en tiije uskallanks mie ennää millokaa männä ainakaa lentokonneesee, jos nuo kuus naulaa saavat vaik turvallisuustarkastukses hälyttimet huutamaa.

        Luuloot terroristiks, vaik sellaseksha meitä yks ketkale jo nimittikkii.

        On nää murreketjut mukavii. Siu lapsuuve murteis taitaa olla häme.

        Yks toine ketkale käi tääl murreketju ovel urputtamas, et murretta ei sais haastaa.

        Myö kuitattii vaa, et mää muuale ja lyötii ovi nenä eest kii.

        ja yksi yö vielä nukuttava.
        Onneksi sain koiralle hoitajan,tai ne sopiivat täälä kuinka sitä pitäävät ,se kun on kaikkien lemmikki ,niin että sekin murhe ei paina mieltä.
        Harvoin onkin missään tullut nykyään omaa kylää pidemmälle,niin tää onkin iso kylä tää Tukholma.


      • 1-Katleija
        ullamirjami kirjoitti:

        ja yksi yö vielä nukuttava.
        Onneksi sain koiralle hoitajan,tai ne sopiivat täälä kuinka sitä pitäävät ,se kun on kaikkien lemmikki ,niin että sekin murhe ei paina mieltä.
        Harvoin onkin missään tullut nykyään omaa kylää pidemmälle,niin tää onkin iso kylä tää Tukholma.

        Sää tulet kai sitt jottai kahreksan mais illal Turu satamasse kääntymä. Tairan tull helssama sunt sinne laituril. Kummal paatil sää tulet punasell vai valkosel ?
        Luannikast reissu sull vaa ja nauti kaikist matkan antimist, varsinki siell puffetis.


      • Atolfia
        ullamirjami kirjoitti:

        ja yksi yö vielä nukuttava.
        Onneksi sain koiralle hoitajan,tai ne sopiivat täälä kuinka sitä pitäävät ,se kun on kaikkien lemmikki ,niin että sekin murhe ei paina mieltä.
        Harvoin onkin missään tullut nykyään omaa kylää pidemmälle,niin tää onkin iso kylä tää Tukholma.

        puolelle kurkistammaa. Mukavoohan se lienöö joskus käävä tiällä koetkamaralla. Seku taes jo sannoo, että toevottavasti ee tuule nii hirmusesti ku tiällä Uuvellamualla päevällä. Onha tuo nyt tyyntynnä.

        Pesin melekeen kaekki akkunaverhot ja vuakasuorana mokomat lensi, kun narulle laettelin. Tuilpaha kuivaks ja silleeks.

        Tuilj siinä päevän aekana pestyä akkunatkii, jote onpaha miel meleko hyvänä.

        Koetin tuas tuota savvoo räpeltöö, joku sana suattaa olla oekee, toene tuas iha viäri.

        Jäläkikannanottoo:

        Nuista huivipäesistä naesimmeisistä oon sitä mieltä, että pitäköö vuan, jos se heestä on sommoo. Ukkoen laettamia siäntöjähä ne on. Esmerkiks Sutanissa ja Iranissa naeset ponnistelloo kaeken aekoo nuita rajjoetuksia vastaa, hittaasti, mutta meleko varmasti tulloo muutosta noehi miärääksii.

        Oelhan ne meijjänkii kirkoissa keskiajalla naeset erpuolella kirkkoo ku miehet. Nyt ollaan tasasesti sekotettuna kuka missäen.


      • ullamirjami kirjoitti:

        ja yksi yö vielä nukuttava.
        Onneksi sain koiralle hoitajan,tai ne sopiivat täälä kuinka sitä pitäävät ,se kun on kaikkien lemmikki ,niin että sekin murhe ei paina mieltä.
        Harvoin onkin missään tullut nykyään omaa kylää pidemmälle,niin tää onkin iso kylä tää Tukholma.

        Ullamirjami siut tervetulleeks pistäytymmää suomen maan kamaralle
        vaik et maihi nousekkaa,,,, ja hyvvää matkaa taas sinne kottiikipäin.
        Jerry siel jo kovast oottaa, mihi emäntä on mänt. Voi sitä riemuu
        ku näette taas.
        Onha se kiva pistäytyy pienel matkallakkii, piristää kumasti.


      • 1-Katleija kirjoitti:

        Sää tulet kai sitt jottai kahreksan mais illal Turu satamasse kääntymä. Tairan tull helssama sunt sinne laituril. Kummal paatil sää tulet punasell vai valkosel ?
        Luannikast reissu sull vaa ja nauti kaikist matkan antimist, varsinki siell puffetis.

        nääs"

        Nääs kusse lähtee melkein mun rannastaki.
        Kyä mää ainaki heiluttelen siältä kannelta,kunnoi jokka paljo reissa sanoo,että ei kannata lähtee hampparoitteen sinne maihi . Vaikka eime olla pöhnässä,ne kovemmat juaPOT ON JO NIIN SAIRAITA ETTÄ EI PÄÄSE LÄHTEENKÄÄ, YKSKIN ON JUST"SAIRAALASSA. vOI KAUHEE MITÄ MÄÄ NU MENIN PUHUU. kIVA MIÄS SEKI O ,JA JO YLI 80 ..
        Nonniin tuli taas isolla ,nää näppylät on jotenkin erilaiset ,onkin pirettävävä,varansa tai joku sanoo että määkin onoon päissäni.
        Laiton CapsLookin pois ja kirjoitin pitkän rimpsun mikä ei näy missään.


      • monica kirjoitti:

        Ullamirjami siut tervetulleeks pistäytymmää suomen maan kamaralle
        vaik et maihi nousekkaa,,,, ja hyvvää matkaa taas sinne kottiikipäin.
        Jerry siel jo kovast oottaa, mihi emäntä on mänt. Voi sitä riemuu
        ku näette taas.
        Onha se kiva pistäytyy pienel matkallakkii, piristää kumasti.

        kun matka on tehty ,kyllä mää en pelkää merellä. vaikka se Estoonia tuleekin miäleen väkisikki.


      • Seku
        ullamirjami kirjoitti:

        kun matka on tehty ,kyllä mää en pelkää merellä. vaikka se Estoonia tuleekin miäleen väkisikki.

        Siu lapset ja lapselapset visii sit hoitaat Jerryy?

        Jos myö joskus täst viel reissuu lähetää, ni meil onkii tietämistä mihi saahaa koira hoitoo, ko
        vakituiselt hoitajalt yks Saksanpaimenkoira puri molemmat värttinäluut mäsäks.

        Se ol rajavartiosto koirii, jotka ovat koulutettu tarttumaa kaikkii uhkaava näkösii esineisii vieraa ihmise kääs.

        Hoitaja heitti koiralle keppii ja seuraukset olliit sit , et molemmat värttinäluut män, ko koira hyökkäs kässii kii.
        Kylhä kirurgit tekkööt ihmeitä, mut se on sit toine juttu, et minkälaise trauman tää hoitaja sai.
        Uskaltaaks hää ennää vieraita koirii ottaa hoitaakseekaa.


    • mie alan siivoomaa, ko ilmakkii on hyvä, ja aurinko paistaa,
      sit pitäis lenkillekkii lähtee.
      Tää perjantaipäivä ku on aina monenmoisen työn päivä,
      pitäis asioillekkii ehtii.

      • porukka ku murteella haastaa,,,,,, miun pittää sannoo et kyl tuo syyssiivous ottaa lujille, oon siivonnu 6 vaatekaappii ja vient vaatteet tuulettummaa ja pessy sisältä ja jokapaikast muutenkkii. näi mie alotan joka syksy kuha vaan oon kotonna, se on nii mukavaa sit ottaa kaapist vaatteitakkii ku on puhasta.

        Siin sit samal ottaa pois sellasii vaatteita mitä ei ennää piä, täl viisii mie alan joulusiivouksen jo tekemää, sit ei tarvihe joulualla hossuu näihe kaapien kanssa. Nyt mie ruppeen siivoomaa keittiön kaappeja, on siin viel tekemistä kuha saap ne tyhjäks ja pesun alotettuu.
        Vitriinin mie joku aika sit siivosin ja pesin kaikki astiat ja kiilotin mitä pitikkii ja män kokopäivä siinäkkiii.

        Ei tuu vapaa-ajan onkelmii kuha pittää huushollista huolta, siel riittä kyl töitä jos on vaa hallui tehä.

        Onks kukkaa muu näi siivousintone viel niiku mie oon, sanotaaha et tullee tehtyy paljo turhaakii, en tiijä sit.....Tulkaaha nyt haastamaa, ise kukin. Katleija kyl sano,,,,,, ei se kukkokaa käskystä laula, en mie käsekkää mie pyyvän. Onks siin erroo ?

        .


    • Tietääks joku vastata ku miun Galleriassain on viimesenä
      ku rullaa alaspäi niin texti: Uusimmat viestit keskustelussa,
      ja siel ei kuitenkaa oo uusimpia vaa, komeilee entine murreketju
      joka on aloitettu ja siihe kirjoiteltu 11-5- 2009 .

      Eikä nykyisestä ketjusta MURTEELLA MUKAVASTI sanota halastuu sannaakaa.
      Nii eihä se pijä paikkaasa ollenkaa, vai onks jokkuu erimieltä ?
      Pitäishä Suomi 24 korjata tuo kohallee.

      Tarkastakkaa nyt hyväihme työkkii onks teil samalviisii ? Vai onks miun Galleria vaa jälkijunas.

      • Läpinäkyvä

        Mitä enemmän tekevä noit uuristuksi, ni sitä sotkusemmaks koko hoito jää. Ei siel gallerias ol noit omist viästeist sitä luettelokaa enää, vaikk asetuksis niist puhuta, ett saa valit jos haluu ne näkyvisse tai ei.
        Kyl ne tot kai saa esill siin oma viesti otsikos, ko nimimerkkis viärest painaa sitä "Käyttäjän viestit".

        Sit simmonenki vika on mul ja joku muuki siit valiteli, etei pysty kirjoittamaan uut viästi. Turhan panttin on se postiki sillo.


      • Minnäe ossoon neovoo
        Läpinäkyvä kirjoitti:

        Mitä enemmän tekevä noit uuristuksi, ni sitä sotkusemmaks koko hoito jää. Ei siel gallerias ol noit omist viästeist sitä luettelokaa enää, vaikk asetuksis niist puhuta, ett saa valit jos haluu ne näkyvisse tai ei.
        Kyl ne tot kai saa esill siin oma viesti otsikos, ko nimimerkkis viärest painaa sitä "Käyttäjän viestit".

        Sit simmonenki vika on mul ja joku muuki siit valiteli, etei pysty kirjoittamaan uut viästi. Turhan panttin on se postiki sillo.

        Voe että...laeta ruksi oekkeeseen paekkaan, kyllä ne tulla napsahtaa sinne lemmonen linkki vae mikä se o.
        Sinnoot unohtanna sen ruksin, määppä kahtommaa, ja tökkee se siihen ruuttuun, rekisteröijy muute et piäse korjoommaa.


      • Läpinäkyvä
        Minnäe ossoon neovoo kirjoitti:

        Voe että...laeta ruksi oekkeeseen paekkaan, kyllä ne tulla napsahtaa sinne lemmonen linkki vae mikä se o.
        Sinnoot unohtanna sen ruksin, määppä kahtommaa, ja tökkee se siihen ruuttuun, rekisteröijy muute et piäse korjoommaa.

        - Näytä keskusteluun kirjoittamani viestit sivullani-

        Tott maar siin ruksi on ollu koko aja, mutt silti ei tull yhtikäs viästi sinne. Ett olen erelles sitä miält, ett vikkoi on.


      • Seku
        Läpinäkyvä kirjoitti:

        - Näytä keskusteluun kirjoittamani viestit sivullani-

        Tott maar siin ruksi on ollu koko aja, mutt silti ei tull yhtikäs viästi sinne. Ett olen erelles sitä miält, ett vikkoi on.

        Mie porskuttelen vioist huolimatta, ja uskon, et kyl ne aikannaa korjautuut kaik.

        Vaik harmittaaha se ko parraasa yrittääj ja sit kuitekii epäonnistuu.

        Nyt haastan vähä siint tv-ohjelmast Big Brothersit.
        Miule käi taas silviisii, et ois olt paras olla vannomatta, etten ikinä kato sitä, ko haastoit, et on hävitö koko ohjelma.

        Älähä mittää! Nyt oon jo kolmen iltan kattont ja tänä iltan oikei ootan, et kuka niist nuorist huheltajist putuvaa, joutuu lähtemää koko talost. Toisaalt taas mänisiit vaik kaik. Mie oon nii vanha-aikane, et tatuoinnit ja lävistykset oikei inhottaat. Onneks meije tyttö ei oo millokaa laittant mittää vastaava laisii "koristeita", Mie oon monta kertaa sanont, et voisitha sie vaik korvakorut laittaa....reijät korvii, mut ei. Omapaha on asijaasa, aikune ihmine.

        Miteköhä ne korvakorut pystyykii hyväksymmää, mut ei nenärengasta, eikä lävistystä missää muual naama alueel.
        Naiset kuulemma laittaat nappaa timantin ja miehet munahee.
        Pankoot, mut koha alkaat tulehtuu....tulloo vaik veremyrkytys!


      • Läpinäkyvä
        Läpinäkyvä kirjoitti:

        - Näytä keskusteluun kirjoittamani viestit sivullani-

        Tott maar siin ruksi on ollu koko aja, mutt silti ei tull yhtikäs viästi sinne. Ett olen erelles sitä miält, ett vikkoi on.

        Toi on kans harmittavaist ku tosa on valmis ruksi, ett haluu ilmotuksen sähköpostissens. Nää unhoti ottaa se poies ja nyy niit ilmotuksi lappaa sinne ain ko joku tähä ketjusse kirjottaa.

        Meinaan ett oletuksis olsis parempi ett se paikka olis tyhjä ja sitt vaa me laitettais ruksi kun halutaan se ilmotus. Kaikk on ai nurinpäi.


      • Puskasuleima
        Läpinäkyvä kirjoitti:

        Toi on kans harmittavaist ku tosa on valmis ruksi, ett haluu ilmotuksen sähköpostissens. Nää unhoti ottaa se poies ja nyy niit ilmotuksi lappaa sinne ain ko joku tähä ketjusse kirjottaa.

        Meinaan ett oletuksis olsis parempi ett se paikka olis tyhjä ja sitt vaa me laitettais ruksi kun halutaan se ilmotus. Kaikk on ai nurinpäi.

        Miä oikeen riamastuin, ku huamain, et tänne on tullu noit länsimurteenki taitajii.
        Ei minul mitää o itämurteika vastaa, mut monipualisuus on aina monipualisuutta.
        Hitai hämäläisii ku rupis kans pikkuhiljaa ehtii mukaaj ja Lapin porukoilt olis kans mukava saara viästei.

        Seku kysy, et kumpi on oikeen: Sörkkä vai Sörkka. On tainnu kehitys siinäki kehittyy, a muuttunu ääks.
        Ennevvanhaa se oli Sörkka, Yrjö oli Yrkka ja Jörn ov viäläki Jörkka.
        Sanatki muuttuu. Joskus muinaisaikoina stara oli vanha, tuli venäjän sanast staryj. Nys se on vissii tähti, ja alkuperänen sana on tiätysti star.
        Mut iham mukavaa lukee tätä "nykyslangiiki".

        Ja nym miä alan ynnämää viis ja viistoist. Saas nähärä, onks se kakskymment.


      • Rammoona*
        Puskasuleima kirjoitti:

        Miä oikeen riamastuin, ku huamain, et tänne on tullu noit länsimurteenki taitajii.
        Ei minul mitää o itämurteika vastaa, mut monipualisuus on aina monipualisuutta.
        Hitai hämäläisii ku rupis kans pikkuhiljaa ehtii mukaaj ja Lapin porukoilt olis kans mukava saara viästei.

        Seku kysy, et kumpi on oikeen: Sörkkä vai Sörkka. On tainnu kehitys siinäki kehittyy, a muuttunu ääks.
        Ennevvanhaa se oli Sörkka, Yrjö oli Yrkka ja Jörn ov viäläki Jörkka.
        Sanatki muuttuu. Joskus muinaisaikoina stara oli vanha, tuli venäjän sanast staryj. Nys se on vissii tähti, ja alkuperänen sana on tiätysti star.
        Mut iham mukavaa lukee tätä "nykyslangiiki".

        Ja nym miä alan ynnämää viis ja viistoist. Saas nähärä, onks se kakskymment.

        Minnoon kinastellunna töölöläestaustasen vävypoekaen kanssa, ku hää sannoo tulevasa Töölööstä ja mäneväsä Töölööseen. Koitin opettoo että ethän sinä sano pöllöstäkkää että pöllööseen. Mutta selevishän sekkii, kumpikii on tavallaa perusteltuja. Kun paekan nimi on suomalaesessa asussa pitkällä loppuvokkaalilla , niinku Porvoo ja Sipoo, sanotaan Sipoossa, Porvooseen. Ruotsinkielisethän lausuuvat sen Töölönsä pitkällä loppuvokkaalilla, suarihan se ö on,jotenka on perusteltu sekkii hänen taevutuksesa. Mutta kyllähän se tietennii kirjakielessä on Töölössä. Elikkä anoppi on kuitennii oekeemmassa.

        Mutta minkähän taotta ne turkulaeset sannoo Turkkusse.


      • Läpinäkyvä
        Rammoona* kirjoitti:

        Minnoon kinastellunna töölöläestaustasen vävypoekaen kanssa, ku hää sannoo tulevasa Töölööstä ja mäneväsä Töölööseen. Koitin opettoo että ethän sinä sano pöllöstäkkää että pöllööseen. Mutta selevishän sekkii, kumpikii on tavallaa perusteltuja. Kun paekan nimi on suomalaesessa asussa pitkällä loppuvokkaalilla , niinku Porvoo ja Sipoo, sanotaan Sipoossa, Porvooseen. Ruotsinkielisethän lausuuvat sen Töölönsä pitkällä loppuvokkaalilla, suarihan se ö on,jotenka on perusteltu sekkii hänen taevutuksesa. Mutta kyllähän se tietennii kirjakielessä on Töölössä. Elikkä anoppi on kuitennii oekeemmassa.

        Mutta minkähän taotta ne turkulaeset sannoo Turkkusse.

        Juu ei kukka turkulaine ikin mee muhal ku Turkku ku kottis mene, eikä oo muual ku Turus. Jokku maalaset tai helsinkiläiset o ton keksiny! Turkkussee sanonnan laittoi alulle Eija Vilpas ( tai käsikirjoittaja ) eräässä sketsisarjass, jonka nimee en enää muist!Siin " lähdettii lapsitten kanss Turkussee "


      • nuorempi Stadilainen;)
        Puskasuleima kirjoitti:

        Miä oikeen riamastuin, ku huamain, et tänne on tullu noit länsimurteenki taitajii.
        Ei minul mitää o itämurteika vastaa, mut monipualisuus on aina monipualisuutta.
        Hitai hämäläisii ku rupis kans pikkuhiljaa ehtii mukaaj ja Lapin porukoilt olis kans mukava saara viästei.

        Seku kysy, et kumpi on oikeen: Sörkkä vai Sörkka. On tainnu kehitys siinäki kehittyy, a muuttunu ääks.
        Ennevvanhaa se oli Sörkka, Yrjö oli Yrkka ja Jörn ov viäläki Jörkka.
        Sanatki muuttuu. Joskus muinaisaikoina stara oli vanha, tuli venäjän sanast staryj. Nys se on vissii tähti, ja alkuperänen sana on tiätysti star.
        Mut iham mukavaa lukee tätä "nykyslangiiki".

        Ja nym miä alan ynnämää viis ja viistoist. Saas nähärä, onks se kakskymment.

        se slangi mitä iso-isäni ja iso-äitini ja heidän vanhempansa bamlasivat sitä ei juuri enää ole. Sieltä paljon venäjänkielisiä sanoja. Itselle Stara on edelleen vanha ja arvostettu mies. Sörkka on aina ollut Sörkka. Landelaiset sit jotka tänne tulee..vääntää ton ä;n väkisin siihen. Nykyslangissa paljon sanoja engalannista. Esim. nyt vaikka toi shoppaileminen. Mutta, sitten paljon sellaisia sanoja jotka, eivät muutu. Tai niiden ei toivoisi muuttuvan. Ehkä tulevaisuudessa tulee taas näitä venäjänkielisiä slangisanoja uudestaan. Tänne kun muuttaa Venäjältä porukkaa. Suurin osa slangista suoraan myös ruotsinkielestä tulleita. Esim. busa, tai flygari, tai bilika, ja dörtsi, ja fönsteri ja fyrkka tietysti...tässä vai muutamia.


      • nuorempi Stadilainen
        Rammoona* kirjoitti:

        Minnoon kinastellunna töölöläestaustasen vävypoekaen kanssa, ku hää sannoo tulevasa Töölööstä ja mäneväsä Töölööseen. Koitin opettoo että ethän sinä sano pöllöstäkkää että pöllööseen. Mutta selevishän sekkii, kumpikii on tavallaa perusteltuja. Kun paekan nimi on suomalaesessa asussa pitkällä loppuvokkaalilla , niinku Porvoo ja Sipoo, sanotaan Sipoossa, Porvooseen. Ruotsinkielisethän lausuuvat sen Töölönsä pitkällä loppuvokkaalilla, suarihan se ö on,jotenka on perusteltu sekkii hänen taevutuksesa. Mutta kyllähän se tietennii kirjakielessä on Töölössä. Elikkä anoppi on kuitennii oekeemmassa.

        Mutta minkähän taotta ne turkulaeset sannoo Turkkusse.

        no, meille tuo ö. Sanassa Töölö on vain yhdellä öö;lla.;))


      • nuorempi Stadilainen;) kirjoitti:

        se slangi mitä iso-isäni ja iso-äitini ja heidän vanhempansa bamlasivat sitä ei juuri enää ole. Sieltä paljon venäjänkielisiä sanoja. Itselle Stara on edelleen vanha ja arvostettu mies. Sörkka on aina ollut Sörkka. Landelaiset sit jotka tänne tulee..vääntää ton ä;n väkisin siihen. Nykyslangissa paljon sanoja engalannista. Esim. nyt vaikka toi shoppaileminen. Mutta, sitten paljon sellaisia sanoja jotka, eivät muutu. Tai niiden ei toivoisi muuttuvan. Ehkä tulevaisuudessa tulee taas näitä venäjänkielisiä slangisanoja uudestaan. Tänne kun muuttaa Venäjältä porukkaa. Suurin osa slangista suoraan myös ruotsinkielestä tulleita. Esim. busa, tai flygari, tai bilika, ja dörtsi, ja fönsteri ja fyrkka tietysti...tässä vai muutamia.

        käyny siä risteilyllä.
        Kyäoli hianoo päästä vähäulkoilee.
        Jerry oli onnellinen kummää tulin takasi, nysse ei päästä mua silmistää.
        Ei ollu myrkyä.ja ei paljo keinuttanu,
        Alkomahoolia mää en pahemmi harrasta ,mitä nyh ruuankanssa, kalankanssa valkoviiniä lasi ja lämpösen ruuankanssa punaviinilasi ,ne kuulu samaan hintaan,olissaanu otta useimmanki ,ja näytti se joillekki kelpaavanki.
        Mitä ny kahveen kanssa tuli päivän mittaan pari konjamiiniä
        Noo ,päivä oli tosi pitkä ,siä oli kyä hianoo Gaparettiohjelmaaki,
        Kotio oli kiva tulla ,ja aattelin että meenkö ollenkaan sinne Silakkamarkkinoille,mutta kun oon jo maksannukkin .
        Ny oon ottanu pitkiä päivätorkkuja ,oli se senverran rasittavaa nääs ku ei oo tottunu juhlii.
        Ne, heilutukset siä kannella jäi kummää nukuin niin pitkään laivalla että satama oli jo kaukana kun heräsin hytissä.


      • Atolfia
        ullamirjami kirjoitti:

        käyny siä risteilyllä.
        Kyäoli hianoo päästä vähäulkoilee.
        Jerry oli onnellinen kummää tulin takasi, nysse ei päästä mua silmistää.
        Ei ollu myrkyä.ja ei paljo keinuttanu,
        Alkomahoolia mää en pahemmi harrasta ,mitä nyh ruuankanssa, kalankanssa valkoviiniä lasi ja lämpösen ruuankanssa punaviinilasi ,ne kuulu samaan hintaan,olissaanu otta useimmanki ,ja näytti se joillekki kelpaavanki.
        Mitä ny kahveen kanssa tuli päivän mittaan pari konjamiiniä
        Noo ,päivä oli tosi pitkä ,siä oli kyä hianoo Gaparettiohjelmaaki,
        Kotio oli kiva tulla ,ja aattelin että meenkö ollenkaan sinne Silakkamarkkinoille,mutta kun oon jo maksannukkin .
        Ny oon ottanu pitkiä päivätorkkuja ,oli se senverran rasittavaa nääs ku ei oo tottunu juhlii.
        Ne, heilutukset siä kannella jäi kummää nukuin niin pitkään laivalla että satama oli jo kaukana kun heräsin hytissä.

        sannoo viisaammat immeiset ja oonhan tuoan minnäe huomanna. Vaekka vuan pistäätyy lahen toesella puolella, nii kottii on aena haaska tulla.

        Tänne on aeka mukava tulla kirjottelemaan, ku tiällä ee tarvii huastoo hirvee viisaeta. Tähä aekaa illasta ee oekee kuonnu nuo uatokset hirveen suurille mutkille.

        Meellä vietettii tänä päevänä lapsenlapsen 20-syntymäpäeviä. Hän soetteli alakuviikosta ja kysel, jos mummi aattas häntä ja yhessä leevottas ja laetettas pirskeet pystyy. Oma perhe ku ol mualla. No niihä myö tehtii ja on ollu nii mukava päevä koko porukan kanssa aarinkoesena päevänä naatiskella ja huastella. Synttäri sankarin perhekkii tuilj mukkaan, jote kaek mäen iha nappii. Toevat tuas tullessaa kantarellikasan ja puolukoeta. Tuilpa vielä ompputuoremehua tonkka. Kyllä tässä tuas passoo elellä.

        Eepä tässä muuta ku Hyvvee Yötä ja makkeeta unia!


      • ullamirjami kirjoitti:

        käyny siä risteilyllä.
        Kyäoli hianoo päästä vähäulkoilee.
        Jerry oli onnellinen kummää tulin takasi, nysse ei päästä mua silmistää.
        Ei ollu myrkyä.ja ei paljo keinuttanu,
        Alkomahoolia mää en pahemmi harrasta ,mitä nyh ruuankanssa, kalankanssa valkoviiniä lasi ja lämpösen ruuankanssa punaviinilasi ,ne kuulu samaan hintaan,olissaanu otta useimmanki ,ja näytti se joillekki kelpaavanki.
        Mitä ny kahveen kanssa tuli päivän mittaan pari konjamiiniä
        Noo ,päivä oli tosi pitkä ,siä oli kyä hianoo Gaparettiohjelmaaki,
        Kotio oli kiva tulla ,ja aattelin että meenkö ollenkaan sinne Silakkamarkkinoille,mutta kun oon jo maksannukkin .
        Ny oon ottanu pitkiä päivätorkkuja ,oli se senverran rasittavaa nääs ku ei oo tottunu juhlii.
        Ne, heilutukset siä kannella jäi kummää nukuin niin pitkään laivalla että satama oli jo kaukana kun heräsin hytissä.

        mut on se väsyttäväkkii, siin tulloo aika nii pitkäksi ku ei oo muuta ku olla vaa. Tai onha siel kaikemmoisii pelejä, mut ko minnuu ei oo tarttunt ne pellaamiset. Sit on se tanssimine eiks sekkii oo hyvi suosittuu ?

        Mieko mään laivareissun nii, nii käyn aina kahtomassa sen seisovan pöyvän, kyl se on monipuoline upeesti laitettu, mut harvo mie syön siel. Se on vähä semmosta et siel tulloo syötyy enemmä mitä tarvihtee. ja sit on liika täys, ko pittää maistella joka sorttii.

        No Jerry oli hyvillää ko tuttu kaveri tul kottii, ja kävelylenkit yhös taas jatkuu.
        Kyl sie sait varmast monet hännänheilutukset jerryltä, ne on uskollissii kavereita, ja aina hyväntuulisii .


      • Läpinäkyvä kirjoitti:

        Mitä enemmän tekevä noit uuristuksi, ni sitä sotkusemmaks koko hoito jää. Ei siel gallerias ol noit omist viästeist sitä luettelokaa enää, vaikk asetuksis niist puhuta, ett saa valit jos haluu ne näkyvisse tai ei.
        Kyl ne tot kai saa esill siin oma viesti otsikos, ko nimimerkkis viärest painaa sitä "Käyttäjän viestit".

        Sit simmonenki vika on mul ja joku muuki siit valiteli, etei pysty kirjoittamaan uut viästi. Turhan panttin on se postiki sillo.

        Piti sanoma et turu mure o kovi vaikija, simmost ei helpost opi, ni ne sanos
        et turust on lähtösi suome parast murretta, ni enkyl yhtä vasta pan
        ko se kert on sillai. Nimpal mäki tykää et ole opetelt muutama sana,
        omast mielest se kuulostaa kyl turu murtelt, mut ku turkkulaine
        sannoo nii se onki iha eri sorttist. Tälki sorteeramisel voi jokkuset sano et
        ei sit oo sin päikää, mitä turu murtese tule.
        Se vissii o tosi.

        Tuos yritin vähä opetella turun murretta, mut ei ole tarttunut minnuu, ku ei onnistu.
        En oo iha varma mut onks siu murre turkulaista? miust on. Oon vähä hapera tuntemaa eri murteita.


      • monica kirjoitti:

        Piti sanoma et turu mure o kovi vaikija, simmost ei helpost opi, ni ne sanos
        et turust on lähtösi suome parast murretta, ni enkyl yhtä vasta pan
        ko se kert on sillai. Nimpal mäki tykää et ole opetelt muutama sana,
        omast mielest se kuulostaa kyl turu murtelt, mut ku turkkulaine
        sannoo nii se onki iha eri sorttist. Tälki sorteeramisel voi jokkuset sano et
        ei sit oo sin päikää, mitä turu murtese tule.
        Se vissii o tosi.

        Tuos yritin vähä opetella turun murretta, mut ei ole tarttunut minnuu, ku ei onnistu.
        En oo iha varma mut onks siu murre turkulaista? miust on. Oon vähä hapera tuntemaa eri murteita.

        Jopas oll lystikästä tuo murteella iliminieroomine. Minä nyt oon nii paljasjalakane savolaene, etten varmaa muuta murretta ossoo ollenkaa. Vua tästä oon iha ylypee, en häppii tippookaa. Vähän tuossa jo ennätin kaepaella murrepalstoo. Koettootten pittee tätä toeminnassa vastakii.

        Kovim mielellänj minä kuuntelen toesijakkii murteeta, siinä on huastelija ikkäänku pistännä ihtesä "likkoo". Mutta täätyy sannoo, etten minäkää iha joka kohassa tällä uuvella paekkakunnallanj sitä ihan parasta savvoo "lottuuta", sillo vuan ku oekee innostun ja on sopivoo kuulijakuntoo. Taekka jos tappoon toese savolaese, nii silloha sitä on iha pakko huastoo.

        Aata armias, jos suan puhelun tuolta savosta päe, nii iha varmasti tulloo joka sana savon murteella. Ja muutamia omia kirjotuksianj oon tuolla opiston kirjottajapiirissä rustanna savoks. Se ee kyllä oo mitenkää iha heleppoo, puhumine on paljo helepompoo ku kirjottamine.

        Joka tappaaksessa, pietää murteeta kunniassa, niin kaava ku vuan pystytää ja kyvetää!!


      • RouvaYlikypsä kirjoitti:

        Jopas oll lystikästä tuo murteella iliminieroomine. Minä nyt oon nii paljasjalakane savolaene, etten varmaa muuta murretta ossoo ollenkaa. Vua tästä oon iha ylypee, en häppii tippookaa. Vähän tuossa jo ennätin kaepaella murrepalstoo. Koettootten pittee tätä toeminnassa vastakii.

        Kovim mielellänj minä kuuntelen toesijakkii murteeta, siinä on huastelija ikkäänku pistännä ihtesä "likkoo". Mutta täätyy sannoo, etten minäkää iha joka kohassa tällä uuvella paekkakunnallanj sitä ihan parasta savvoo "lottuuta", sillo vuan ku oekee innostun ja on sopivoo kuulijakuntoo. Taekka jos tappoon toese savolaese, nii silloha sitä on iha pakko huastoo.

        Aata armias, jos suan puhelun tuolta savosta päe, nii iha varmasti tulloo joka sana savon murteella. Ja muutamia omia kirjotuksianj oon tuolla opiston kirjottajapiirissä rustanna savoks. Se ee kyllä oo mitenkää iha heleppoo, puhumine on paljo helepompoo ku kirjottamine.

        Joka tappaaksessa, pietää murteeta kunniassa, niin kaava ku vuan pystytää ja kyvetää!!

        tääl mukan tää murre ketju, niinku sanoit on hauska seurata muihenkkii muretta ja
        onpas hyvä ku siekkii löysit taas tään ketjun ja nii mukavast haastat savon murretta.

        Siul on hyvät taipumukset ja oot oikei lahjakaskii kirjoittaja, ku oot kertonu et kirjottelet
        oikei opistollakkii,

        Se on nii et haastamine käyp helpommalla ku yrittää kirjottaa sanoja murteella,
        se on kaikil iha sama asia, mite se onkkii nii vaikijaa.

        pijähä mieles tää murreketju, ja tule tarinoimaa,


      • monica kirjoitti:

        Piti sanoma et turu mure o kovi vaikija, simmost ei helpost opi, ni ne sanos
        et turust on lähtösi suome parast murretta, ni enkyl yhtä vasta pan
        ko se kert on sillai. Nimpal mäki tykää et ole opetelt muutama sana,
        omast mielest se kuulostaa kyl turu murtelt, mut ku turkkulaine
        sannoo nii se onki iha eri sorttist. Tälki sorteeramisel voi jokkuset sano et
        ei sit oo sin päikää, mitä turu murtese tule.
        Se vissii o tosi.

        Tuos yritin vähä opetella turun murretta, mut ei ole tarttunut minnuu, ku ei onnistu.
        En oo iha varma mut onks siu murre turkulaista? miust on. Oon vähä hapera tuntemaa eri murteita.

        muutama sana Turu murtel, et mitä se simmottii on
        ku murteit pittää oikei tul kehottaa kirjottammaa.
        Eiks ne ilma tul vai mikä oo syy. Tän mahtus monellaist
        murret ko vaa olis halui kriivata (kirjoittaa) niit.
        Tulkas nyt kaik muutki framil ja pankas sanoe muutama
        sana, vaik Turumurtel. Sanosi vaa et ei oo helppoo.


    • ensin näytti siltä ettei koko murrepalstaa ole enää.
      Mitä on tapahtunu? jos on vaan unehtunu.
      Jos olisi taitoa niin kyllä, mutta kun ei, millon sanotaan ettei se oo oikiaa murretta ja millon se on pakko juttua, pakkojuttuahan se on tämäkin mutta kun tulin tänäpäivänä mökiltä koneen ääreen niin murheelliseksi tämä vetää ettei senvertaa löy 'y, (tuommonen ilimasu löyty kuitenki)

      • Seku

        Oottelin vaa, et jos joku muu rohkiamp tulis enne minnuu.

        Myö karjalaiset ei olla missää millokaa etukeulas. Enemmäkkii hiljasii ja syrjää vettäytyvvii, niiko esmerkiks tuo monica.

        Mut erräät muut! Jätämpähä sanomatta ketkä, etteivät nuo turkulaiset kovi suuttus.


      • Seku kirjoitti:

        Oottelin vaa, et jos joku muu rohkiamp tulis enne minnuu.

        Myö karjalaiset ei olla missää millokaa etukeulas. Enemmäkkii hiljasii ja syrjää vettäytyvvii, niiko esmerkiks tuo monica.

        Mut erräät muut! Jätämpähä sanomatta ketkä, etteivät nuo turkulaiset kovi suuttus.

        miten tuo lie jos tuon tarkemmin syynäis, semmosiahan hienosyisiä ja moniniitisiä karjalaiset tuppaa olemaan ja turkulaiset taas on jotensakin niin mukavan maineessa että sen on pakko olla totta.
        Mutta eikai tässä muuta tarvitte kun lätisee menemään vaan, murre tullee siihen luonnostaan.


      • Ullapulla'
        jjoutava5 kirjoitti:

        miten tuo lie jos tuon tarkemmin syynäis, semmosiahan hienosyisiä ja moniniitisiä karjalaiset tuppaa olemaan ja turkulaiset taas on jotensakin niin mukavan maineessa että sen on pakko olla totta.
        Mutta eikai tässä muuta tarvitte kun lätisee menemään vaan, murre tullee siihen luonnostaan.

        mukavia murrejuttuja,muttaku mää en ehri kaikkia lukee.
        mulla on ollu tän uurenkoneenkanssa paljo hommia .
        on tarvinnu asentaa suameks monta paikka ,messengeri,hotmaili ym kaikki on nyt suomeksi .
        Olen jo saanut skypekaveritkin takasi
        Ny on mentävä jerryn kanssa viimeselle keikalle
        Hyvää yätä 1
        ullamirjami


      • 1-Katleija
        jjoutava5 kirjoitti:

        miten tuo lie jos tuon tarkemmin syynäis, semmosiahan hienosyisiä ja moniniitisiä karjalaiset tuppaa olemaan ja turkulaiset taas on jotensakin niin mukavan maineessa että sen on pakko olla totta.
        Mutta eikai tässä muuta tarvitte kun lätisee menemään vaan, murre tullee siihen luonnostaan.

        Mää rupesin korvian höristämä ku turkulaisist puhutti. Kyll tääl on meit niinku muhallaki, yhtlai, kahtlai ja montlai, eli mukavi ja vähemmä mukavi. Riippuu seurast kans. Huumori ihmiste kans mää viihry parhaitte.

        Ai nii mun piti muikuis jutell. Me turkulaise ollaan silakansyöji, mutt joskus tänne kalatiskeil eksyy muikui. Tänäpe oli oikke tuorei muikui sitymarketis ja mää meni ostama niit. Kuttusi sit yhren mun pojistan syömään niit, kun sill on sairasloma. Men poika park sirkkelin kans sormestas iso kappalan sahama ja nyy sitä sit potee.

        Vois mää muikut paistoin ja hyvi ne kauppas tekivä muitte lisukkeitte kans. Muute kaloist puheen olle, kyl merikalat erilaissi on ko järvikalat. Määki tykkään enempi meres uir ku järves, suoalaves varmaste antaa paremman säilyvyyren. En tiär, mää tairan vaa luul.


      • 1-Katleija kirjoitti:

        Mää rupesin korvian höristämä ku turkulaisist puhutti. Kyll tääl on meit niinku muhallaki, yhtlai, kahtlai ja montlai, eli mukavi ja vähemmä mukavi. Riippuu seurast kans. Huumori ihmiste kans mää viihry parhaitte.

        Ai nii mun piti muikuis jutell. Me turkulaise ollaan silakansyöji, mutt joskus tänne kalatiskeil eksyy muikui. Tänäpe oli oikke tuorei muikui sitymarketis ja mää meni ostama niit. Kuttusi sit yhren mun pojistan syömään niit, kun sill on sairasloma. Men poika park sirkkelin kans sormestas iso kappalan sahama ja nyy sitä sit potee.

        Vois mää muikut paistoin ja hyvi ne kauppas tekivä muitte lisukkeitte kans. Muute kaloist puheen olle, kyl merikalat erilaissi on ko järvikalat. Määki tykkään enempi meres uir ku järves, suoalaves varmaste antaa paremman säilyvyyren. En tiär, mää tairan vaa luul.

        Kyl huumori ihmiset mukavii haastelee, mut se on silviisii et huumori ihmisii on ni kovin vähä, se kun on nii vaikija laji, se huumoril haastamine, ja ussei käy nii, et sitä muut ymmärtää halpost väärikkii.

        vai ostit sie meri muikkui oikei, onha ne hyvvii ja taittaa olla suolasempiiki ko järvimuikut, mistä senkää tietää. mut hyvvii hyö on. Mie käin kans tääl silakka markkinoilla, ja ostiha mie kalakukkoo oikei lanttukukkoo, kyl pittää olla hyvvää.

        Sit mie ostin suolasilakka purkin, jotta saan tehä silakkalaatikkoo talvel. Ku sen ihte tekkee, nii on se iha eri makusta ku ostettu. Miust silakka on mainettaa parempi kala, muikuist puhumattakaa. Mie oon oikei kala ihmine, kaik kalat käyp, koha on hyvi laitettu.


      • Seku kirjoitti:

        Oottelin vaa, et jos joku muu rohkiamp tulis enne minnuu.

        Myö karjalaiset ei olla missää millokaa etukeulas. Enemmäkkii hiljasii ja syrjää vettäytyvvii, niiko esmerkiks tuo monica.

        Mut erräät muut! Jätämpähä sanomatta ketkä, etteivät nuo turkulaiset kovi suuttus.

        mie vast hiljane onkkii, ja nii ujokkii et ei taho rohjeta
        ees mainita, hyvä ku sie mainitsit.


      • 1-Katleija
        monica kirjoitti:

        Kyl huumori ihmiset mukavii haastelee, mut se on silviisii et huumori ihmisii on ni kovin vähä, se kun on nii vaikija laji, se huumoril haastamine, ja ussei käy nii, et sitä muut ymmärtää halpost väärikkii.

        vai ostit sie meri muikkui oikei, onha ne hyvvii ja taittaa olla suolasempiiki ko järvimuikut, mistä senkää tietää. mut hyvvii hyö on. Mie käin kans tääl silakka markkinoilla, ja ostiha mie kalakukkoo oikei lanttukukkoo, kyl pittää olla hyvvää.

        Sit mie ostin suolasilakka purkin, jotta saan tehä silakkalaatikkoo talvel. Ku sen ihte tekkee, nii on se iha eri makusta ku ostettu. Miust silakka on mainettaa parempi kala, muikuist puhumattakaa. Mie oon oikei kala ihmine, kaik kalat käyp, koha on hyvi laitettu.

        Nyt miun pittää siun kielelläis tämä asja sannoo., ett kyl nääki muikut oli järvest pyyvetty. Ei miun tietääksein muikku suolases vees viihy. Tietosanakirjas sanotaa, ett Perämerel vähäsuolases vees esimerkiks jokkiin suis niit voip olla. Eppäilen ett nämä muikut ovat tuolt Säkylän Pyhäjärves. Tää on nyt vaa miun arveluin, voipha ne tietyst olla vaik Savost, mut ku eivät mittää virkkaneet.


      • 1-Katleija kirjoitti:

        Nyt miun pittää siun kielelläis tämä asja sannoo., ett kyl nääki muikut oli järvest pyyvetty. Ei miun tietääksein muikku suolases vees viihy. Tietosanakirjas sanotaa, ett Perämerel vähäsuolases vees esimerkiks jokkiin suis niit voip olla. Eppäilen ett nämä muikut ovat tuolt Säkylän Pyhäjärves. Tää on nyt vaa miun arveluin, voipha ne tietyst olla vaik Savost, mut ku eivät mittää virkkaneet.

        et muikut on vaa järves, eikä niitä oikei meres ookkaa, sepä oli uutta tietoo miul, enhä mie tiijä et kalatkii valkkaa mis elävät..... Oon mie taitant kuullakki et pyhäjärven muikkui on olt silakkamarkkinoillaki. Täs nyt ei tämänenempää sanat luista ku vast oon heränt, nii sanonkii vaa huomenet kaikille, ja tulkaaha haastelemmaa tänne kaikemmoista tarinaa ja kaikemmoisel murteella.


      • Ullapulla' kirjoitti:

        mukavia murrejuttuja,muttaku mää en ehri kaikkia lukee.
        mulla on ollu tän uurenkoneenkanssa paljo hommia .
        on tarvinnu asentaa suameks monta paikka ,messengeri,hotmaili ym kaikki on nyt suomeksi .
        Olen jo saanut skypekaveritkin takasi
        Ny on mentävä jerryn kanssa viimeselle keikalle
        Hyvää yätä 1
        ullamirjami

        ja niis on taas opettelemine, miekii ku ostin Taikust kannettavan
        nii on sekkii iha erillaine ku tää koti kone, ja nii erillaine et piti
        kirjaimiiki laittaa, ku ei olt ä:tä eikä ö:tä, ja se teki sen, et sit taas
        jottai merkkei jäi pois, mut ne ei oo nii tarpeellisiikaa.
        Koitaha pistää tää uus konnees "laulamaa" ja sävelet kuulumaa
        tän murreketjullekkii.


      • jjoutava
        monica kirjoitti:

        mie vast hiljane onkkii, ja nii ujokkii et ei taho rohjeta
        ees mainita, hyvä ku sie mainitsit.

        tämä kone välillä jouvun sammuttaan sen väkisin kun ei osottimet tottele mitään käskyjä.
        Sitte taas voi toimia jonkun aikaa. kauppoihin on mentävä kattelee uutta konetta.


      • jjoutava kirjoitti:

        tämä kone välillä jouvun sammuttaan sen väkisin kun ei osottimet tottele mitään käskyjä.
        Sitte taas voi toimia jonkun aikaa. kauppoihin on mentävä kattelee uutta konetta.

        jos on sisäänluku on myös uloskirjoitus, murreketjussa voi kirjoittaa ulos kaikki se mitä on sisällä,
        niin heleppua se on.
        Kummasti se helepottaa ku kirjoittaa kakistaa ulos sen töhnän tai jonku fiinimmänki jos semmosta ny sattuu olemaan siellä sisällä.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        jos on sisäänluku on myös uloskirjoitus, murreketjussa voi kirjoittaa ulos kaikki se mitä on sisällä,
        niin heleppua se on.
        Kummasti se helepottaa ku kirjoittaa kakistaa ulos sen töhnän tai jonku fiinimmänki jos semmosta ny sattuu olemaan siellä sisällä.

        niiko sie sanot, mut kaik ei vaa oo hoksant sitä. Sepä kummasti tyhjentää ajatusmaailmaa, sit voip taas uusii ajatuksii hämmennellä siel pääkopas, ja kakistaa sit nekkii ulos, nii tälviisii se mukavast jatkuuki, sehä ois mukavaa ku kakistas tän murreketjul, nii tääkii sais tuuulta purjeisii.


      • jjoutava
        monica kirjoitti:

        niiko sie sanot, mut kaik ei vaa oo hoksant sitä. Sepä kummasti tyhjentää ajatusmaailmaa, sit voip taas uusii ajatuksii hämmennellä siel pääkopas, ja kakistaa sit nekkii ulos, nii tälviisii se mukavast jatkuuki, sehä ois mukavaa ku kakistas tän murreketjul, nii tääkii sais tuuulta purjeisii.

        nyt olis tarvetta semmosesta kun tuli niinki palijo kuusipöllejä että minun työvauhilla ne ehtivät sitkistymään.
        Olikohan se nyt Pauli Kohelon mietelmä.
        Tämä. - Älä osta sitä latvialaista lapikonetta se voi pettää siitä hitsisaumasta.
        Nyt en tiejä niistä sähöllä toimivista lapikonneista sen enämpi mutta kirjallisuus on hyövyllinen harrastus.


      • jjoutava kirjoitti:

        nyt olis tarvetta semmosesta kun tuli niinki palijo kuusipöllejä että minun työvauhilla ne ehtivät sitkistymään.
        Olikohan se nyt Pauli Kohelon mietelmä.
        Tämä. - Älä osta sitä latvialaista lapikonetta se voi pettää siitä hitsisaumasta.
        Nyt en tiejä niistä sähöllä toimivista lapikonneista sen enämpi mutta kirjallisuus on hyövyllinen harrastus.

        nymmää jo oon saanu vähä tähän koneeseen tolkkua ,on vireot ja wepkamera,Sype ja kaiikki pelaa.
        Mutta tää näppäin on jotenki erilaine kuh se vanha tääon niin herkkä.
        Mun jerry on kans aika herkkä se on konkannu kahrellajalalla,eiku kolmella,-- kaks päivää,sen yks kynsi on kipee. mää meen huamenna taas sen kanssa lääkäriin . Se tarttee meistä kahresta kaikista enemmän tota lääkäriä.
        Kukkahame kirjotti hyvää karjalaa. Mää oon kanssa ollu uimassa Laatokassa v 73 ,kävin sillon neuvostoliitossa ja pusähryttiin kattoon laatokkaa,kun se on iso kun meri,ja ollu Suamen pualtakin joskus.
        Nummää meen nykkuun ,on ollukki kova päivä Juhlittu 2v ja 1v päiviä ,oli se hyúlinaa Kuinkaas mää ton heittomerkinki onnistuin tohon saamaan .
        Hyvää yätä kaikille.


      • ullamirjami kirjoitti:

        nymmää jo oon saanu vähä tähän koneeseen tolkkua ,on vireot ja wepkamera,Sype ja kaiikki pelaa.
        Mutta tää näppäin on jotenki erilaine kuh se vanha tääon niin herkkä.
        Mun jerry on kans aika herkkä se on konkannu kahrellajalalla,eiku kolmella,-- kaks päivää,sen yks kynsi on kipee. mää meen huamenna taas sen kanssa lääkäriin . Se tarttee meistä kahresta kaikista enemmän tota lääkäriä.
        Kukkahame kirjotti hyvää karjalaa. Mää oon kanssa ollu uimassa Laatokassa v 73 ,kävin sillon neuvostoliitossa ja pusähryttiin kattoon laatokkaa,kun se on iso kun meri,ja ollu Suamen pualtakin joskus.
        Nummää meen nykkuun ,on ollukki kova päivä Juhlittu 2v ja 1v päiviä ,oli se hyúlinaa Kuinkaas mää ton heittomerkinki onnistuin tohon saamaan .
        Hyvää yätä kaikille.

        me ollaan oltu jerrynkanssa eläinten terveyskeskuksessa ,ei ne kerinny eres kattoon jerryä ,antovat ajan illalla klo18 mennään taas.
        On tyyris koira ,ne ottaa pikkusesta hommasta liikaa, vaiikka emmää voi ruveta tinkiin jerry onkimmun ainoo syränystävä.


      • ullamirjami kirjoitti:

        me ollaan oltu jerrynkanssa eläinten terveyskeskuksessa ,ei ne kerinny eres kattoon jerryä ,antovat ajan illalla klo18 mennään taas.
        On tyyris koira ,ne ottaa pikkusesta hommasta liikaa, vaiikka emmää voi ruveta tinkiin jerry onkimmun ainoo syränystävä.

        et älä laske rahojais vaik se Jerryyn menekkii, muistaha kui hellyyttävästi se siun aina vastaa ottaa, ja hyväksyy pahoinakii päivinä. On ne niin ihanii kavereita, et ei kukkaa ihmine vejä jertoja koiralle. Ja eikä se siu lompsalleis mittää tee, kuha saat Jerryn pittää, se aika tulloo viel et, maksasit enemmänkii kuha jerry ois olemassa viel, näi mie ajattelen, on se sellane yksinäisyyven poistaja, ja uskolline ystävä.


      • jjoutava
        ullamirjami kirjoitti:

        nymmää jo oon saanu vähä tähän koneeseen tolkkua ,on vireot ja wepkamera,Sype ja kaiikki pelaa.
        Mutta tää näppäin on jotenki erilaine kuh se vanha tääon niin herkkä.
        Mun jerry on kans aika herkkä se on konkannu kahrellajalalla,eiku kolmella,-- kaks päivää,sen yks kynsi on kipee. mää meen huamenna taas sen kanssa lääkäriin . Se tarttee meistä kahresta kaikista enemmän tota lääkäriä.
        Kukkahame kirjotti hyvää karjalaa. Mää oon kanssa ollu uimassa Laatokassa v 73 ,kävin sillon neuvostoliitossa ja pusähryttiin kattoon laatokkaa,kun se on iso kun meri,ja ollu Suamen pualtakin joskus.
        Nummää meen nykkuun ,on ollukki kova päivä Juhlittu 2v ja 1v päiviä ,oli se hyúlinaa Kuinkaas mää ton heittomerkinki onnistuin tohon saamaan .
        Hyvää yätä kaikille.

        Aikasemmin tuli Jerryn näköinen ystävällinen koira vastaan hissinovella, vaan ei ole nyt enää näkynyt.
        Sille haukkumisesta valittavalle naapurille se kyllä rähisi kovasti, ymmärtävähän koira on ja herkkä.

        Uutta konetta en onneksi vielä ole joutunu hankkimaan kun tämä taasen toimii ja eikähän nuo joua etes esittelemäänkään tuolla kaupassa, eikä ole tarpeenkaan kun ymmärrän minkä ymmärrän.
        Vakuutuksen saisi 3v ajaksi kun takuu on vain 1v
        kolomia vuotta ei kone nykysin taia kestää.


      • onkkelis''
        jjoutava kirjoitti:

        Aikasemmin tuli Jerryn näköinen ystävällinen koira vastaan hissinovella, vaan ei ole nyt enää näkynyt.
        Sille haukkumisesta valittavalle naapurille se kyllä rähisi kovasti, ymmärtävähän koira on ja herkkä.

        Uutta konetta en onneksi vielä ole joutunu hankkimaan kun tämä taasen toimii ja eikähän nuo joua etes esittelemäänkään tuolla kaupassa, eikä ole tarpeenkaan kun ymmärrän minkä ymmärrän.
        Vakuutuksen saisi 3v ajaksi kun takuu on vain 1v
        kolomia vuotta ei kone nykysin taia kestää.

        Aattelin minäki tulla pistäytymmää täällä vaikken mittää murretta taija kunnolla osata. Yks sana on tarttunu sieltä, toinen täältä, enkä ossaa ennää jäljittää mistä on följyyn tulleet, ku on tullu asuttua nii eri puolilla Suomee, eikä kuitenkaa oo oikein mistää kotosi. Mut hyvää päivää vaan kaikille tasapuolisesti toivottaa


      • onkkelis'' kirjoitti:

        Aattelin minäki tulla pistäytymmää täällä vaikken mittää murretta taija kunnolla osata. Yks sana on tarttunu sieltä, toinen täältä, enkä ossaa ennää jäljittää mistä on följyyn tulleet, ku on tullu asuttua nii eri puolilla Suomee, eikä kuitenkaa oo oikein mistää kotosi. Mut hyvää päivää vaan kaikille tasapuolisesti toivottaa

        tulla vaikket mistään kotosin sanojesi mukaan olekaan.
        Minunpuolesta sinä olet hyvinkin mistään kotosin. Hyvää päivänjatkoa vaan sinullekin.


      • pilvi*
        jjoutava5 kirjoitti:

        tulla vaikket mistään kotosin sanojesi mukaan olekaan.
        Minunpuolesta sinä olet hyvinkin mistään kotosin. Hyvää päivänjatkoa vaan sinullekin.

        tuo följyyn, sisko kun on Porin tienoilta, on tuttua. Trekolit ja polsterit hantuukiy sun muut ruotsin kielen jäänteet. Savon murretta olen vähiten kuullut, ensiksi en meinannut tajuta kaikkea kun luin, nyt jo tajuan :D


      • jjoutava kirjoitti:

        Aikasemmin tuli Jerryn näköinen ystävällinen koira vastaan hissinovella, vaan ei ole nyt enää näkynyt.
        Sille haukkumisesta valittavalle naapurille se kyllä rähisi kovasti, ymmärtävähän koira on ja herkkä.

        Uutta konetta en onneksi vielä ole joutunu hankkimaan kun tämä taasen toimii ja eikähän nuo joua etes esittelemäänkään tuolla kaupassa, eikä ole tarpeenkaan kun ymmärrän minkä ymmärrän.
        Vakuutuksen saisi 3v ajaksi kun takuu on vain 1v
        kolomia vuotta ei kone nykysin taia kestää.

        niinkauan kun sitä viittii pitää. Jollei purota laattialle.
        Mullakin se vanha oli 10v.
        Kuä mää siittäsain kuulla, nuoriso jokka kävivät kuläilemässä tykkäsivät että se oli anttiikkia,mutta niihän määkin oo.
        Nymmää oon sitte näpytelly tätä uuttaa ja onhan tää hiano. Ja kaikin pualin hyvä ,ei voi sanoo, kuhan hoksaan nää kaikki huudet mahrollisuuret tällä.
        Oli mulla siihen vanhaankin wep kamera ja kaikenlaiset vempaimret, Mutta ny mulla on nekin uuret .ja tykkään vaan, että täytyykö mun ny mennä ihan kampaajalle ottaan pernamenti,ku toi tukkakin on päässyt villintyyn ,ja sen saa jo letillekkin.
        Ihan pelkään näyttäytyä kun ei aina oo "meikitkään päällä" ei sitlt ei niillä tuu kun vaan hassunmman näköseks.


      • ullamirjami kirjoitti:

        niinkauan kun sitä viittii pitää. Jollei purota laattialle.
        Mullakin se vanha oli 10v.
        Kuä mää siittäsain kuulla, nuoriso jokka kävivät kuläilemässä tykkäsivät että se oli anttiikkia,mutta niihän määkin oo.
        Nymmää oon sitte näpytelly tätä uuttaa ja onhan tää hiano. Ja kaikin pualin hyvä ,ei voi sanoo, kuhan hoksaan nää kaikki huudet mahrollisuuret tällä.
        Oli mulla siihen vanhaankin wep kamera ja kaikenlaiset vempaimret, Mutta ny mulla on nekin uuret .ja tykkään vaan, että täytyykö mun ny mennä ihan kampaajalle ottaan pernamenti,ku toi tukkakin on päässyt villintyyn ,ja sen saa jo letillekkin.
        Ihan pelkään näyttäytyä kun ei aina oo "meikitkään päällä" ei sitlt ei niillä tuu kun vaan hassunmman näköseks.

        jerryltä otettiin eilen nukutuksella yksi kynsi veke, se oli kasvanyu pitemmäk kun ne toist ja jotenki se sattu kauheesti kävellessä.
        Nysse nukkuu vaan ja vikisee aina joskus ,lääkkeitä on taas kahta laijia
        Mää itta en onneks starttekkaan mitään lääkkeitä , vaikka oli mulla pikkusen verenpaine noussu kummää olin niin hualissani Jerrystä.
        Juu ,mää luulen että se joka ne kynnet leikkas viimeks ei leikannu sitä joka tuli kipeeks , ne on kauheen vahvat ja mää en oo itte niitä leikannu.
        Hyviä vointia teille kaikille ,terveisin ullamirjami.


      • Läpinäkyvä
        ullamirjami kirjoitti:

        jerryltä otettiin eilen nukutuksella yksi kynsi veke, se oli kasvanyu pitemmäk kun ne toist ja jotenki se sattu kauheesti kävellessä.
        Nysse nukkuu vaan ja vikisee aina joskus ,lääkkeitä on taas kahta laijia
        Mää itta en onneks starttekkaan mitään lääkkeitä , vaikka oli mulla pikkusen verenpaine noussu kummää olin niin hualissani Jerrystä.
        Juu ,mää luulen että se joka ne kynnet leikkas viimeks ei leikannu sitä joka tuli kipeeks , ne on kauheen vahvat ja mää en oo itte niitä leikannu.
        Hyviä vointia teille kaikille ,terveisin ullamirjami.

        Mun tarttee nyt kans päivän työ tehrä tääl palstal ja nostaa tämä murreketju täält kellarist vintti. Ullamirjami on eile viimetteks tänne kirjottanu iha kaks juttuu. Mää toivon Jerryn kuntto tulemist, ett "hän" taas jaksaa tota emänttäs ulkoiluttaa.
        On tullu olttu paljonki liesas tänäpe ja kun mää tulin sitt illansuus kotti, tuli otettu oikke kunnon torkut, iha unt näin. Sitt kattosin mun mielisarjan sen Vielä virtaa. Mää tykkään tommosest englantilaiste huumorist ja niist hyvist tyypeist siin.
        Saa nährä, jos mää saan ollenkka unt ens yän.


      • Läpinäkyvä kirjoitti:

        Mun tarttee nyt kans päivän työ tehrä tääl palstal ja nostaa tämä murreketju täält kellarist vintti. Ullamirjami on eile viimetteks tänne kirjottanu iha kaks juttuu. Mää toivon Jerryn kuntto tulemist, ett "hän" taas jaksaa tota emänttäs ulkoiluttaa.
        On tullu olttu paljonki liesas tänäpe ja kun mää tulin sitt illansuus kotti, tuli otettu oikke kunnon torkut, iha unt näin. Sitt kattosin mun mielisarjan sen Vielä virtaa. Mää tykkään tommosest englantilaiste huumorist ja niist hyvist tyypeist siin.
        Saa nährä, jos mää saan ollenkka unt ens yän.

        hinataan ylös ku näyttäs ettei juttua näy ei kuulu.
        Eikai tällä niin väliäkään oo mutta voi tänne kuitenki kirjottaa.
        Nyt sattu sillai että soittelin tyttärelle sen johosta kun hänestä oli tullu isoäiti.
        Niin tuntu mukavalta ku tytär oli niin hyvällämielellä että semmonen pikkutytär hänen tyttärelle oli syntyny.

        Haloo: oliko ymmärrettävästi esitetty?
        Ite en kunnolla muista miten mones ja onko kyseessä tytär, vai tyttärentytär, vai tyttärentyttärentytär.


      • 1-Katleija
        jjoutava5 kirjoitti:

        hinataan ylös ku näyttäs ettei juttua näy ei kuulu.
        Eikai tällä niin väliäkään oo mutta voi tänne kuitenki kirjottaa.
        Nyt sattu sillai että soittelin tyttärelle sen johosta kun hänestä oli tullu isoäiti.
        Niin tuntu mukavalta ku tytär oli niin hyvällämielellä että semmonen pikkutytär hänen tyttärelle oli syntyny.

        Haloo: oliko ymmärrettävästi esitetty?
        Ite en kunnolla muista miten mones ja onko kyseessä tytär, vai tyttärentytär, vai tyttärentyttärentytär.

        Meill on varmaste Jopeli sun kanssas jo jonkiverra ikkä tullu, ku on jo noit lastelastelapsiki. Eik meill ol sit jo neljäs polvi menos. Toisse päähä tulee lissä, ku toisest pääst vähenee. Mul on vast ensmäine lapsenlapsenlaps tulollas. Kyll kummalliselt tunttu. Mul vaa on pojapojal mukula tulos, ko sull tytöt asial.

        Ai sää et enää pysty lukkukan pitämä. Olet näemmä koettanu täyttää ison kirjan käsky: "lisääntykää ja täyttäkää maa". Toine mahrollisuus on muisthäiriö, joho sää viittasitkin.


      • jjoutava
        1-Katleija kirjoitti:

        Meill on varmaste Jopeli sun kanssas jo jonkiverra ikkä tullu, ku on jo noit lastelastelapsiki. Eik meill ol sit jo neljäs polvi menos. Toisse päähä tulee lissä, ku toisest pääst vähenee. Mul on vast ensmäine lapsenlapsenlaps tulollas. Kyll kummalliselt tunttu. Mul vaa on pojapojal mukula tulos, ko sull tytöt asial.

        Ai sää et enää pysty lukkukan pitämä. Olet näemmä koettanu täyttää ison kirjan käsky: "lisääntykää ja täyttäkää maa". Toine mahrollisuus on muisthäiriö, joho sää viittasitkin.

        Ei olla huomaavinaan, katotaan mitä Jopeli sanoo suuresta lapsikatraasta minkä laitot hänen piikkiin.

        Muistihäiriö niissä tulee kun 2 lasta, poika ja tyttö on itellä mutta kun ne lähtee kertautumaan, a'vot mihin ehinkään jos satavuotiaaksi sattusin elämään.
        Tyttöjä niitä on enämpi minulla, kun tyttö ja tytön lapset vain tyttäriä tekevät.


      • 1-Katleija
        jjoutava kirjoitti:

        Ei olla huomaavinaan, katotaan mitä Jopeli sanoo suuresta lapsikatraasta minkä laitot hänen piikkiin.

        Muistihäiriö niissä tulee kun 2 lasta, poika ja tyttö on itellä mutta kun ne lähtee kertautumaan, a'vot mihin ehinkään jos satavuotiaaksi sattusin elämään.
        Tyttöjä niitä on enämpi minulla, kun tyttö ja tytön lapset vain tyttäriä tekevät.

        Voi vitsi sentään. Huomaan että kyllä näitä sepustuksia täällä luetaan. Jotain tuolla minunkin johdoissani on solmussa, kun Jopelin muunsivat jjoutavaksi. Mutta hyvä kun olet sinäkin lisääntynyt. Hihh..hihi. hiihhhh
        10 8=18


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1956
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      240
      1582
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      894
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      825
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      771
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      724
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe