Verkko-ohjelmointi apua kaivataan

verkkis

Hei !

Ongelmani on seuraava. Koodaan parhaillaan erästä verkkopeliä C:llä ja pitäisi saada pelaajan antama nickname näkymään jokaisen siirron yhteydessä, eli kuka teki kyseisen siirron. Kysessä client-Server tyyppinen ratkaisu jossa servu hoitaa kaiken tietoliikenteen clientien välillä.
Ohessa koodia siitä mitä tässä ajan takaa...
eli Servu välittää toiselle Clientille vastustaja Clientin siirron

memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
strcpy(bufout, "Move from %s: ");
strcat(bufout, &bufin[1]);
strncpy(send, bufout, sizeof(send));
sendto(sock, bufout, strlen(bufout), 0, (struct sockaddr *)&clients[i], len);

7

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisitko hieman selventää mikä kokonaisuuden osa-alue tuottaa ongelmia. Onko se:
      1. Pelaajien nickien selvittäminen servulla
      2. Tunnistaminen miltä pelaajalta paketti tulee
      3. char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin
      4. Joku muu, mikä?

      Koodista päätellen se vaikuttaisi olevan vaihtoehto 3. Kuitenkin esimerkkikoodisi tuntuu olevan oikeilla jäljillä enkä täysin kykenen ymmärtämään, mikä on ongelma. Tosin itseäni hieman häiritsee tuo %s joka näyttää enemmän stringien stream-tyyppiseltä käsittelyltä kuin heti tämän perässä tuleva strcat. Tosin en tunne C:tä kauhean hyvin, vaan pohjaan vastauksen täysin C :aan.

      • verkkis

        Hei !

        Kyse on nimen omaan tuosta mainitsemastasi 3. vaihtoehdosta. eli char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin. tyyliin:

        move from Pekka: H5
        yms.

        Olen koittanyt tuota kyseista koodia myös %c määrittelyllä, mutta silloin tuo kaikki on
        sekavaa lähetettyä puppua tuon nicknamen kohdilla. Ohjelmassa on määritetty array nickeille jotka
        lisätään ks. taulukkoon ohjelmaan kirjautumisen yhteydessä.


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Hei !

        Kyse on nimen omaan tuosta mainitsemastasi 3. vaihtoehdosta. eli char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin. tyyliin:

        move from Pekka: H5
        yms.

        Olen koittanyt tuota kyseista koodia myös %c määrittelyllä, mutta silloin tuo kaikki on
        sekavaa lähetettyä puppua tuon nicknamen kohdilla. Ohjelmassa on määritetty array nickeille jotka
        lisätään ks. taulukkoon ohjelmaan kirjautumisen yhteydessä.

        Tutkiskelin tuossa hieman dokumentaatiota ja näyttäisi, että haluamaasi lopputulokseen voidaan päästä kahdella eri tavalla. Esimerkkikoodisi tuntuu tosin olevan jotain näiden välillä.

        Muotoilu voidaan tehdä:
        sprintf(bufout, "Move From %s: %s", nickname, movestring);
        btw. En ole aivan varma, mutta pitäsi kai tarkistaa, että lopputulos mahtuu bufout-taulukkoon, niin ei tule ilkeitä puskuriylivuotoja...

        Tai toisaalta kelpaa kait
        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        Tässäkin kai tulisi tarkistaa koko ennen kopioimista...

        Huomaathan, että nämä ovat vain esimerkkejä, eli ne eivät välttämättä toimi lainkaan (vaikka kyllä pitäisi). En ole koodeja testannut, eikä tuo C:n standardikirjasto ole kauhean hyvin hallussa, mutta periaatteen luulisin olevan kyllä oikein.


      • verkkis
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkiskelin tuossa hieman dokumentaatiota ja näyttäisi, että haluamaasi lopputulokseen voidaan päästä kahdella eri tavalla. Esimerkkikoodisi tuntuu tosin olevan jotain näiden välillä.

        Muotoilu voidaan tehdä:
        sprintf(bufout, "Move From %s: %s", nickname, movestring);
        btw. En ole aivan varma, mutta pitäsi kai tarkistaa, että lopputulos mahtuu bufout-taulukkoon, niin ei tule ilkeitä puskuriylivuotoja...

        Tai toisaalta kelpaa kait
        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        Tässäkin kai tulisi tarkistaa koko ennen kopioimista...

        Huomaathan, että nämä ovat vain esimerkkejä, eli ne eivät välttämättä toimi lainkaan (vaikka kyllä pitäisi). En ole koodeja testannut, eikä tuo C:n standardikirjasto ole kauhean hyvin hallussa, mutta periaatteen luulisin olevan kyllä oikein.

        Kiitos avusta..nyt sain tuon toimimaan jotenkin tuolla jälkimmäisellä rakenteellla

        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        mutta vielä on eräs ongelma. Jokaiseen viestiin tulostuu vain toisen pelaajan nickname. Eli ihan sama kumpi Clienteista lähettää viestin,niin sama ekan clientin nickname tulee viestin lähettäjäksi.

        nicknamet on määritelty seuraavasti ( vain nicknameen liittyvät jutut esitetty):

        char nicks[MAXCLIENTS][NICKLENGHT 1]; /*array for nicks*/

        /* copy nick to the buffer and send it to server*/

        memset(buffer_in, 0, sizeof(buffer_in));
        strncpy(buffer_in, nick, 10);

        /* send nick to the server */
        n_sent = sendto(sk, buffer_in, strlen(buffer_in), 0, (struct sockaddr*) &server, sizeof(server));


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Kiitos avusta..nyt sain tuon toimimaan jotenkin tuolla jälkimmäisellä rakenteellla

        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        mutta vielä on eräs ongelma. Jokaiseen viestiin tulostuu vain toisen pelaajan nickname. Eli ihan sama kumpi Clienteista lähettää viestin,niin sama ekan clientin nickname tulee viestin lähettäjäksi.

        nicknamet on määritelty seuraavasti ( vain nicknameen liittyvät jutut esitetty):

        char nicks[MAXCLIENTS][NICKLENGHT 1]; /*array for nicks*/

        /* copy nick to the buffer and send it to server*/

        memset(buffer_in, 0, sizeof(buffer_in));
        strncpy(buffer_in, nick, 10);

        /* send nick to the server */
        n_sent = sendto(sk, buffer_in, strlen(buffer_in), 0, (struct sockaddr*) &server, sizeof(server));

        Hmm...

        Ensimmäisenä nyt tulisi mieleen varmistaa, että nick = nicks[i], eikä esimerkiksi unohtunut muotoon nick = nicks; tai nick = nicks[0] kohdassa
        strncpy(buffer_in, nick, 10);
        tai aiemmin...

        Nickithän tulevat kuitenkin onnistuneesti ja ne lisätään taulukkoon oikein? Senkin voisi tarkistaa parilla printf:llä. Ja muutenkin voisi olla hyvä ainakin aluksi printata konsoliin (printf) kaikki mitä servu luulee lähettävänsä, eli tässä tapauksessa tuo nick tai buffer_in.


      • verkkis
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm...

        Ensimmäisenä nyt tulisi mieleen varmistaa, että nick = nicks[i], eikä esimerkiksi unohtunut muotoon nick = nicks; tai nick = nicks[0] kohdassa
        strncpy(buffer_in, nick, 10);
        tai aiemmin...

        Nickithän tulevat kuitenkin onnistuneesti ja ne lisätään taulukkoon oikein? Senkin voisi tarkistaa parilla printf:llä. Ja muutenkin voisi olla hyvä ainakin aluksi printata konsoliin (printf) kaikki mitä servu luulee lähettävänsä, eli tässä tapauksessa tuo nick tai buffer_in.

        Mulla on määrittely clientin startissa:

        else if(port != 0 && address[0] != '\0' && nick[0] != '\0') Joka asettaa tuon nickarrayn nollaksi ??
        {
        startClient(port, address, nick); /*start client is port, address and nick is given*/
        }


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Mulla on määrittely clientin startissa:

        else if(port != 0 && address[0] != '\0' && nick[0] != '\0') Joka asettaa tuon nickarrayn nollaksi ??
        {
        startClient(port, address, nick); /*start client is port, address and nick is given*/
        }

        Tuossa koodissa ei minun silmiini näy kyllä mitään vikaa. Tuo koodihan ei muuta ainakaan nick-muuttujaa mitenkään, vain vertaa sen ensimmäistä arvoa ( = alkiota? ), että nick ei ole tyhjä.

        Itse tutkisin ensimmäiseksi nyt yhdistyskoodin servupäässä, sillä clientti todennäköisesti toimii oikein, koska toinen clientti tässä operaatiossa onistuu. Voisi siis olettaa, että serverissä on tämä vika, koska joinimisjärjestys tuskin vaikuttaa juurikaan clientin logiikkaan toisin kuin serverillä.

        Sitä paitsi, eikös servu luo täysin tuon "Move from X: YZ" palautteen, eikä tähän ole clientillä osaa eikä arpaa. Veikkailisin siis serveripään ongelmaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe