Verkko-ohjelmointi apua kaivataan

verkkis

Hei !

Ongelmani on seuraava. Koodaan parhaillaan erästä verkkopeliä C:llä ja pitäisi saada pelaajan antama nickname näkymään jokaisen siirron yhteydessä, eli kuka teki kyseisen siirron. Kysessä client-Server tyyppinen ratkaisu jossa servu hoitaa kaiken tietoliikenteen clientien välillä.
Ohessa koodia siitä mitä tässä ajan takaa...
eli Servu välittää toiselle Clientille vastustaja Clientin siirron

memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
strcpy(bufout, "Move from %s: ");
strcat(bufout, &bufin[1]);
strncpy(send, bufout, sizeof(send));
sendto(sock, bufout, strlen(bufout), 0, (struct sockaddr *)&clients[i], len);

7

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisitko hieman selventää mikä kokonaisuuden osa-alue tuottaa ongelmia. Onko se:
      1. Pelaajien nickien selvittäminen servulla
      2. Tunnistaminen miltä pelaajalta paketti tulee
      3. char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin
      4. Joku muu, mikä?

      Koodista päätellen se vaikuttaisi olevan vaihtoehto 3. Kuitenkin esimerkkikoodisi tuntuu olevan oikeilla jäljillä enkä täysin kykenen ymmärtämään, mikä on ongelma. Tosin itseäni hieman häiritsee tuo %s joka näyttää enemmän stringien stream-tyyppiseltä käsittelyltä kuin heti tämän perässä tuleva strcat. Tosin en tunne C:tä kauhean hyvin, vaan pohjaan vastauksen täysin C :aan.

      • verkkis

        Hei !

        Kyse on nimen omaan tuosta mainitsemastasi 3. vaihtoehdosta. eli char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin. tyyliin:

        move from Pekka: H5
        yms.

        Olen koittanyt tuota kyseista koodia myös %c määrittelyllä, mutta silloin tuo kaikki on
        sekavaa lähetettyä puppua tuon nicknamen kohdilla. Ohjelmassa on määritetty array nickeille jotka
        lisätään ks. taulukkoon ohjelmaan kirjautumisen yhteydessä.


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Hei !

        Kyse on nimen omaan tuosta mainitsemastasi 3. vaihtoehdosta. eli char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin. tyyliin:

        move from Pekka: H5
        yms.

        Olen koittanyt tuota kyseista koodia myös %c määrittelyllä, mutta silloin tuo kaikki on
        sekavaa lähetettyä puppua tuon nicknamen kohdilla. Ohjelmassa on määritetty array nickeille jotka
        lisätään ks. taulukkoon ohjelmaan kirjautumisen yhteydessä.

        Tutkiskelin tuossa hieman dokumentaatiota ja näyttäisi, että haluamaasi lopputulokseen voidaan päästä kahdella eri tavalla. Esimerkkikoodisi tuntuu tosin olevan jotain näiden välillä.

        Muotoilu voidaan tehdä:
        sprintf(bufout, "Move From %s: %s", nickname, movestring);
        btw. En ole aivan varma, mutta pitäsi kai tarkistaa, että lopputulos mahtuu bufout-taulukkoon, niin ei tule ilkeitä puskuriylivuotoja...

        Tai toisaalta kelpaa kait
        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        Tässäkin kai tulisi tarkistaa koko ennen kopioimista...

        Huomaathan, että nämä ovat vain esimerkkejä, eli ne eivät välttämättä toimi lainkaan (vaikka kyllä pitäisi). En ole koodeja testannut, eikä tuo C:n standardikirjasto ole kauhean hyvin hallussa, mutta periaatteen luulisin olevan kyllä oikein.


      • verkkis
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkiskelin tuossa hieman dokumentaatiota ja näyttäisi, että haluamaasi lopputulokseen voidaan päästä kahdella eri tavalla. Esimerkkikoodisi tuntuu tosin olevan jotain näiden välillä.

        Muotoilu voidaan tehdä:
        sprintf(bufout, "Move From %s: %s", nickname, movestring);
        btw. En ole aivan varma, mutta pitäsi kai tarkistaa, että lopputulos mahtuu bufout-taulukkoon, niin ei tule ilkeitä puskuriylivuotoja...

        Tai toisaalta kelpaa kait
        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        Tässäkin kai tulisi tarkistaa koko ennen kopioimista...

        Huomaathan, että nämä ovat vain esimerkkejä, eli ne eivät välttämättä toimi lainkaan (vaikka kyllä pitäisi). En ole koodeja testannut, eikä tuo C:n standardikirjasto ole kauhean hyvin hallussa, mutta periaatteen luulisin olevan kyllä oikein.

        Kiitos avusta..nyt sain tuon toimimaan jotenkin tuolla jälkimmäisellä rakenteellla

        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        mutta vielä on eräs ongelma. Jokaiseen viestiin tulostuu vain toisen pelaajan nickname. Eli ihan sama kumpi Clienteista lähettää viestin,niin sama ekan clientin nickname tulee viestin lähettäjäksi.

        nicknamet on määritelty seuraavasti ( vain nicknameen liittyvät jutut esitetty):

        char nicks[MAXCLIENTS][NICKLENGHT 1]; /*array for nicks*/

        /* copy nick to the buffer and send it to server*/

        memset(buffer_in, 0, sizeof(buffer_in));
        strncpy(buffer_in, nick, 10);

        /* send nick to the server */
        n_sent = sendto(sk, buffer_in, strlen(buffer_in), 0, (struct sockaddr*) &server, sizeof(server));


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Kiitos avusta..nyt sain tuon toimimaan jotenkin tuolla jälkimmäisellä rakenteellla

        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        mutta vielä on eräs ongelma. Jokaiseen viestiin tulostuu vain toisen pelaajan nickname. Eli ihan sama kumpi Clienteista lähettää viestin,niin sama ekan clientin nickname tulee viestin lähettäjäksi.

        nicknamet on määritelty seuraavasti ( vain nicknameen liittyvät jutut esitetty):

        char nicks[MAXCLIENTS][NICKLENGHT 1]; /*array for nicks*/

        /* copy nick to the buffer and send it to server*/

        memset(buffer_in, 0, sizeof(buffer_in));
        strncpy(buffer_in, nick, 10);

        /* send nick to the server */
        n_sent = sendto(sk, buffer_in, strlen(buffer_in), 0, (struct sockaddr*) &server, sizeof(server));

        Hmm...

        Ensimmäisenä nyt tulisi mieleen varmistaa, että nick = nicks[i], eikä esimerkiksi unohtunut muotoon nick = nicks; tai nick = nicks[0] kohdassa
        strncpy(buffer_in, nick, 10);
        tai aiemmin...

        Nickithän tulevat kuitenkin onnistuneesti ja ne lisätään taulukkoon oikein? Senkin voisi tarkistaa parilla printf:llä. Ja muutenkin voisi olla hyvä ainakin aluksi printata konsoliin (printf) kaikki mitä servu luulee lähettävänsä, eli tässä tapauksessa tuo nick tai buffer_in.


      • verkkis
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm...

        Ensimmäisenä nyt tulisi mieleen varmistaa, että nick = nicks[i], eikä esimerkiksi unohtunut muotoon nick = nicks; tai nick = nicks[0] kohdassa
        strncpy(buffer_in, nick, 10);
        tai aiemmin...

        Nickithän tulevat kuitenkin onnistuneesti ja ne lisätään taulukkoon oikein? Senkin voisi tarkistaa parilla printf:llä. Ja muutenkin voisi olla hyvä ainakin aluksi printata konsoliin (printf) kaikki mitä servu luulee lähettävänsä, eli tässä tapauksessa tuo nick tai buffer_in.

        Mulla on määrittely clientin startissa:

        else if(port != 0 && address[0] != '\0' && nick[0] != '\0') Joka asettaa tuon nickarrayn nollaksi ??
        {
        startClient(port, address, nick); /*start client is port, address and nick is given*/
        }


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Mulla on määrittely clientin startissa:

        else if(port != 0 && address[0] != '\0' && nick[0] != '\0') Joka asettaa tuon nickarrayn nollaksi ??
        {
        startClient(port, address, nick); /*start client is port, address and nick is given*/
        }

        Tuossa koodissa ei minun silmiini näy kyllä mitään vikaa. Tuo koodihan ei muuta ainakaan nick-muuttujaa mitenkään, vain vertaa sen ensimmäistä arvoa ( = alkiota? ), että nick ei ole tyhjä.

        Itse tutkisin ensimmäiseksi nyt yhdistyskoodin servupäässä, sillä clientti todennäköisesti toimii oikein, koska toinen clientti tässä operaatiossa onistuu. Voisi siis olettaa, että serverissä on tämä vika, koska joinimisjärjestys tuskin vaikuttaa juurikaan clientin logiikkaan toisin kuin serverillä.

        Sitä paitsi, eikös servu luo täysin tuon "Move from X: YZ" palautteen, eikä tähän ole clientillä osaa eikä arpaa. Veikkailisin siis serveripään ongelmaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      176
      9590
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      126
      4181
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3952
    4. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      419
      3667
    5. 57
      3443
    6. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      43
      2750
    7. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      18
      2112
    8. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      57
      1979
    9. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1561
    10. Kemijärven kapungin teknisen osaston johtajat

      KossuPekka ja KankaarannanMarkku olivat hyviä näissä tehtävissään. Tulevan vuodenvaihteen jälkeen tulee Kemijärvelle uu
      Kemijärvi
      10
      1381
    Aihe