Verkko-ohjelmointi apua kaivataan

verkkis

Hei !

Ongelmani on seuraava. Koodaan parhaillaan erästä verkkopeliä C:llä ja pitäisi saada pelaajan antama nickname näkymään jokaisen siirron yhteydessä, eli kuka teki kyseisen siirron. Kysessä client-Server tyyppinen ratkaisu jossa servu hoitaa kaiken tietoliikenteen clientien välillä.
Ohessa koodia siitä mitä tässä ajan takaa...
eli Servu välittää toiselle Clientille vastustaja Clientin siirron

memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
strcpy(bufout, "Move from %s: ");
strcat(bufout, &bufin[1]);
strncpy(send, bufout, sizeof(send));
sendto(sock, bufout, strlen(bufout), 0, (struct sockaddr *)&clients[i], len);

7

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisitko hieman selventää mikä kokonaisuuden osa-alue tuottaa ongelmia. Onko se:
      1. Pelaajien nickien selvittäminen servulla
      2. Tunnistaminen miltä pelaajalta paketti tulee
      3. char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin
      4. Joku muu, mikä?

      Koodista päätellen se vaikuttaisi olevan vaihtoehto 3. Kuitenkin esimerkkikoodisi tuntuu olevan oikeilla jäljillä enkä täysin kykenen ymmärtämään, mikä on ongelma. Tosin itseäni hieman häiritsee tuo %s joka näyttää enemmän stringien stream-tyyppiseltä käsittelyltä kuin heti tämän perässä tuleva strcat. Tosin en tunne C:tä kauhean hyvin, vaan pohjaan vastauksen täysin C :aan.

      • verkkis

        Hei !

        Kyse on nimen omaan tuosta mainitsemastasi 3. vaihtoehdosta. eli char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin. tyyliin:

        move from Pekka: H5
        yms.

        Olen koittanyt tuota kyseista koodia myös %c määrittelyllä, mutta silloin tuo kaikki on
        sekavaa lähetettyä puppua tuon nicknamen kohdilla. Ohjelmassa on määritetty array nickeille jotka
        lisätään ks. taulukkoon ohjelmaan kirjautumisen yhteydessä.


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Hei !

        Kyse on nimen omaan tuosta mainitsemastasi 3. vaihtoehdosta. eli char* nicknamen yhdistämien lähetettävään puskuriin. tyyliin:

        move from Pekka: H5
        yms.

        Olen koittanyt tuota kyseista koodia myös %c määrittelyllä, mutta silloin tuo kaikki on
        sekavaa lähetettyä puppua tuon nicknamen kohdilla. Ohjelmassa on määritetty array nickeille jotka
        lisätään ks. taulukkoon ohjelmaan kirjautumisen yhteydessä.

        Tutkiskelin tuossa hieman dokumentaatiota ja näyttäisi, että haluamaasi lopputulokseen voidaan päästä kahdella eri tavalla. Esimerkkikoodisi tuntuu tosin olevan jotain näiden välillä.

        Muotoilu voidaan tehdä:
        sprintf(bufout, "Move From %s: %s", nickname, movestring);
        btw. En ole aivan varma, mutta pitäsi kai tarkistaa, että lopputulos mahtuu bufout-taulukkoon, niin ei tule ilkeitä puskuriylivuotoja...

        Tai toisaalta kelpaa kait
        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        Tässäkin kai tulisi tarkistaa koko ennen kopioimista...

        Huomaathan, että nämä ovat vain esimerkkejä, eli ne eivät välttämättä toimi lainkaan (vaikka kyllä pitäisi). En ole koodeja testannut, eikä tuo C:n standardikirjasto ole kauhean hyvin hallussa, mutta periaatteen luulisin olevan kyllä oikein.


      • verkkis
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkiskelin tuossa hieman dokumentaatiota ja näyttäisi, että haluamaasi lopputulokseen voidaan päästä kahdella eri tavalla. Esimerkkikoodisi tuntuu tosin olevan jotain näiden välillä.

        Muotoilu voidaan tehdä:
        sprintf(bufout, "Move From %s: %s", nickname, movestring);
        btw. En ole aivan varma, mutta pitäsi kai tarkistaa, että lopputulos mahtuu bufout-taulukkoon, niin ei tule ilkeitä puskuriylivuotoja...

        Tai toisaalta kelpaa kait
        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        Tässäkin kai tulisi tarkistaa koko ennen kopioimista...

        Huomaathan, että nämä ovat vain esimerkkejä, eli ne eivät välttämättä toimi lainkaan (vaikka kyllä pitäisi). En ole koodeja testannut, eikä tuo C:n standardikirjasto ole kauhean hyvin hallussa, mutta periaatteen luulisin olevan kyllä oikein.

        Kiitos avusta..nyt sain tuon toimimaan jotenkin tuolla jälkimmäisellä rakenteellla

        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        mutta vielä on eräs ongelma. Jokaiseen viestiin tulostuu vain toisen pelaajan nickname. Eli ihan sama kumpi Clienteista lähettää viestin,niin sama ekan clientin nickname tulee viestin lähettäjäksi.

        nicknamet on määritelty seuraavasti ( vain nicknameen liittyvät jutut esitetty):

        char nicks[MAXCLIENTS][NICKLENGHT 1]; /*array for nicks*/

        /* copy nick to the buffer and send it to server*/

        memset(buffer_in, 0, sizeof(buffer_in));
        strncpy(buffer_in, nick, 10);

        /* send nick to the server */
        n_sent = sendto(sk, buffer_in, strlen(buffer_in), 0, (struct sockaddr*) &server, sizeof(server));


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Kiitos avusta..nyt sain tuon toimimaan jotenkin tuolla jälkimmäisellä rakenteellla

        memset(bufout, 0, sizeof(bufout));
        strcpy(bufout, "Move from ");
        strcat(bufout, nickname);
        strcat(bufout, ": ");
        strcat(bufout, movestring);

        mutta vielä on eräs ongelma. Jokaiseen viestiin tulostuu vain toisen pelaajan nickname. Eli ihan sama kumpi Clienteista lähettää viestin,niin sama ekan clientin nickname tulee viestin lähettäjäksi.

        nicknamet on määritelty seuraavasti ( vain nicknameen liittyvät jutut esitetty):

        char nicks[MAXCLIENTS][NICKLENGHT 1]; /*array for nicks*/

        /* copy nick to the buffer and send it to server*/

        memset(buffer_in, 0, sizeof(buffer_in));
        strncpy(buffer_in, nick, 10);

        /* send nick to the server */
        n_sent = sendto(sk, buffer_in, strlen(buffer_in), 0, (struct sockaddr*) &server, sizeof(server));

        Hmm...

        Ensimmäisenä nyt tulisi mieleen varmistaa, että nick = nicks[i], eikä esimerkiksi unohtunut muotoon nick = nicks; tai nick = nicks[0] kohdassa
        strncpy(buffer_in, nick, 10);
        tai aiemmin...

        Nickithän tulevat kuitenkin onnistuneesti ja ne lisätään taulukkoon oikein? Senkin voisi tarkistaa parilla printf:llä. Ja muutenkin voisi olla hyvä ainakin aluksi printata konsoliin (printf) kaikki mitä servu luulee lähettävänsä, eli tässä tapauksessa tuo nick tai buffer_in.


      • verkkis
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm...

        Ensimmäisenä nyt tulisi mieleen varmistaa, että nick = nicks[i], eikä esimerkiksi unohtunut muotoon nick = nicks; tai nick = nicks[0] kohdassa
        strncpy(buffer_in, nick, 10);
        tai aiemmin...

        Nickithän tulevat kuitenkin onnistuneesti ja ne lisätään taulukkoon oikein? Senkin voisi tarkistaa parilla printf:llä. Ja muutenkin voisi olla hyvä ainakin aluksi printata konsoliin (printf) kaikki mitä servu luulee lähettävänsä, eli tässä tapauksessa tuo nick tai buffer_in.

        Mulla on määrittely clientin startissa:

        else if(port != 0 && address[0] != '\0' && nick[0] != '\0') Joka asettaa tuon nickarrayn nollaksi ??
        {
        startClient(port, address, nick); /*start client is port, address and nick is given*/
        }


      • Anonyymi
        verkkis kirjoitti:

        Mulla on määrittely clientin startissa:

        else if(port != 0 && address[0] != '\0' && nick[0] != '\0') Joka asettaa tuon nickarrayn nollaksi ??
        {
        startClient(port, address, nick); /*start client is port, address and nick is given*/
        }

        Tuossa koodissa ei minun silmiini näy kyllä mitään vikaa. Tuo koodihan ei muuta ainakaan nick-muuttujaa mitenkään, vain vertaa sen ensimmäistä arvoa ( = alkiota? ), että nick ei ole tyhjä.

        Itse tutkisin ensimmäiseksi nyt yhdistyskoodin servupäässä, sillä clientti todennäköisesti toimii oikein, koska toinen clientti tässä operaatiossa onistuu. Voisi siis olettaa, että serverissä on tämä vika, koska joinimisjärjestys tuskin vaikuttaa juurikaan clientin logiikkaan toisin kuin serverillä.

        Sitä paitsi, eikös servu luo täysin tuon "Move from X: YZ" palautteen, eikä tähän ole clientillä osaa eikä arpaa. Veikkailisin siis serveripään ongelmaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7763
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

      Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      112
      6026
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      59
      2997
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2454
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2066
    Aihe