YAMAHA RX-V420RDS relevika?

tee-se-itse-mies

MInulla on otsikon mukaisessa viritinvahvistimessa ilmeisesti jonkinmoinen relevika. Laite toimii välillä, ja välillä ei. Kun laitteeseen kytkee virran, niin HETI kun virtanappia painaa napsahtaa ensimmäinen rele.. hetkeä myöhemmin pitäisi napsahtaa toinen rele jolloin laite joko toimii tai sitten ei. Normaalisti kun laite toimii, tämä myöhäisempi rele läpsähtää hiukan äänekkäämmin, mutta kun äänikanavat jäävät mykiksi se rele ei napsahda yhtä 'napakasti'. Osaisikos joku vihjasta mistä minun kannattaisi tätä asiaa kysellä enemmän.. ajatuksena on kyllä avata vahvistin ja tutkia onko se ylipäätänsä itse korjattavissa. Luulen että vanhana eleltroniikkaa opiskelevana osaisin sen vaihtaa kunhan ei ole pintaliitoskomponentti ja jos ylipäätänsä löydän sen releen :)

.. Ja tosiaan, jos tämä myöhäisempi rele napsahtaa KUNNOLLA kiinni niin laite toimii moitteetta kunnes sen sammuttaa jonka jälkeen poweria voi taas joutua rämppäämään useita kertoja jotta ko rele vetää kunnolla.

Oisiko vihjeitä?

..KIITOS

11

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaavan korjannut.

      Se on se suurempi rele joka kytkeeverkkojohdosta tulevan sähkön muuntajalle.
      Sen kärjet ovat nokiset ja palaneet,puhdistamalla toimii muutaman vuoden mutta uusimalla laitteen eliniän.

      • tee-se-itse-mies

        Itse tuota eilen tutkiskelin, ja laitteen sisuksista löytyy 2kpl dh2tu 24 VDC 3A 120VAC DEC leimoilla olevia releitä.. tuon toisen releen huonon ja hyvän vetämisen jopa tuntee sormella releen päätlä kun laitetta rämppää päälle/pois.

        Kyllä poweri napsahtaa päälle kuten pitääkin, se taitaa olla se ensimmäinen rele joka napsahtaa välittömästi kun vitanappia painaa. Vika taitaa olla enemmänkin eri kanavien kytkeytymisessä josta päättelin että nuo kaksi relettä on jotenkin merkittävässä asemassa. Nytkin latie toimii moitteetta (Led Zeppelin rokkaa ja naapurit tykkää), mutta jospa kokeilen että käynnistyykö sammutuksen jälkeen kunnolla.. ja jopas jotakin, käynnistyi.

        Eli tuollaiset releet etsin ensimmäisenä, ja ainakin netin perusteella ei meinaa löytyä sitten mistään. Joku japanilainen sivusto oli ainoa missä noita mainittiin. Tarvinnee kokeilla paikallista tv-radio huoltoa jos heidän kautta saisi tilattua.

        Vai meinaatko ettei vika voisi olla tässä? ..kommenttia vaan tulemaan.


      • relaattori
        tee-se-itse-mies kirjoitti:

        Itse tuota eilen tutkiskelin, ja laitteen sisuksista löytyy 2kpl dh2tu 24 VDC 3A 120VAC DEC leimoilla olevia releitä.. tuon toisen releen huonon ja hyvän vetämisen jopa tuntee sormella releen päätlä kun laitetta rämppää päälle/pois.

        Kyllä poweri napsahtaa päälle kuten pitääkin, se taitaa olla se ensimmäinen rele joka napsahtaa välittömästi kun vitanappia painaa. Vika taitaa olla enemmänkin eri kanavien kytkeytymisessä josta päättelin että nuo kaksi relettä on jotenkin merkittävässä asemassa. Nytkin latie toimii moitteetta (Led Zeppelin rokkaa ja naapurit tykkää), mutta jospa kokeilen että käynnistyykö sammutuksen jälkeen kunnolla.. ja jopas jotakin, käynnistyi.

        Eli tuollaiset releet etsin ensimmäisenä, ja ainakin netin perusteella ei meinaa löytyä sitten mistään. Joku japanilainen sivusto oli ainoa missä noita mainittiin. Tarvinnee kokeilla paikallista tv-radio huoltoa jos heidän kautta saisi tilattua.

        Vai meinaatko ettei vika voisi olla tässä? ..kommenttia vaan tulemaan.

        Helpoin ja muutenkin paras tapa selvittää asia on vaihtaa releet uusiin. Ellet löydä alkuperäisen reikiin sopivaa mallia, osta halvat standardi releet ja kytke ne johdoilla pk-levyyn. Itse releet voi kiinnittää vaikka nippusiteellä jonkun sopivan komponentin kylkeen.


      • vahvistinfixaaja
        tee-se-itse-mies kirjoitti:

        Itse tuota eilen tutkiskelin, ja laitteen sisuksista löytyy 2kpl dh2tu 24 VDC 3A 120VAC DEC leimoilla olevia releitä.. tuon toisen releen huonon ja hyvän vetämisen jopa tuntee sormella releen päätlä kun laitetta rämppää päälle/pois.

        Kyllä poweri napsahtaa päälle kuten pitääkin, se taitaa olla se ensimmäinen rele joka napsahtaa välittömästi kun vitanappia painaa. Vika taitaa olla enemmänkin eri kanavien kytkeytymisessä josta päättelin että nuo kaksi relettä on jotenkin merkittävässä asemassa. Nytkin latie toimii moitteetta (Led Zeppelin rokkaa ja naapurit tykkää), mutta jospa kokeilen että käynnistyykö sammutuksen jälkeen kunnolla.. ja jopas jotakin, käynnistyi.

        Eli tuollaiset releet etsin ensimmäisenä, ja ainakin netin perusteella ei meinaa löytyä sitten mistään. Joku japanilainen sivusto oli ainoa missä noita mainittiin. Tarvinnee kokeilla paikallista tv-radio huoltoa jos heidän kautta saisi tilattua.

        Vai meinaatko ettei vika voisi olla tässä? ..kommenttia vaan tulemaan.

        Eipä ole powerirele tuo jälkimmäinen, joka vetää viiveellä, etikä heti.

        Itselläni on Sonyn viritinvahvistin, ja siinäkin on tuollainen viiveellä vetävä rele.

        Sen tarkoituksena on kytkeä kaiuttimet päätevahvistimeen vasta, kun käyttöjännitteet ovat vakiintuneet; näin estetään laitteen käynnistyshetkellä vahvistimessa syntyvää "paukahdus" -signaalia pääsemästä kaiuttimiin asti.

        "hätäkorjauksena" tuon jälkimmäisen releen kontaktit voinee siis jopa oikosulkea, mutta kaiuttimet (ja käyttäjän korvat) joutuvat silloin koville, kun laite käynnistyy kaiuttimista kuuluvan voimakkaan pamauksen kera (ehkä ei kuitenkaan kannata kokeilla, ettei bassokaiuttimen kartio repeä tai kela pomppaa pois paikaltaan repien johtonsa irti).

        Mutta tuo jälkimmäinen rele siis pitäisi vaihtaa ehjään lähinnä vastaavaan (olettaen, että vika on itse releessä, eikä sitä ohjaavassa virtapiirissä).

        Tuon tarkistaa parhaiten mittarilla, että saako rele nimellisen kelan käyttöjännitteensä kelalleen (jos saa niin rele on rikki) ja jos ei, niin silloin vika onkin kelaa ohjaavassa piirissä.


      • releitä_toki_löytyy
        tee-se-itse-mies kirjoitti:

        Itse tuota eilen tutkiskelin, ja laitteen sisuksista löytyy 2kpl dh2tu 24 VDC 3A 120VAC DEC leimoilla olevia releitä.. tuon toisen releen huonon ja hyvän vetämisen jopa tuntee sormella releen päätlä kun laitetta rämppää päälle/pois.

        Kyllä poweri napsahtaa päälle kuten pitääkin, se taitaa olla se ensimmäinen rele joka napsahtaa välittömästi kun vitanappia painaa. Vika taitaa olla enemmänkin eri kanavien kytkeytymisessä josta päättelin että nuo kaksi relettä on jotenkin merkittävässä asemassa. Nytkin latie toimii moitteetta (Led Zeppelin rokkaa ja naapurit tykkää), mutta jospa kokeilen että käynnistyykö sammutuksen jälkeen kunnolla.. ja jopas jotakin, käynnistyi.

        Eli tuollaiset releet etsin ensimmäisenä, ja ainakin netin perusteella ei meinaa löytyä sitten mistään. Joku japanilainen sivusto oli ainoa missä noita mainittiin. Tarvinnee kokeilla paikallista tv-radio huoltoa jos heidän kautta saisi tilattua.

        Vai meinaatko ettei vika voisi olla tässä? ..kommenttia vaan tulemaan.

        siis releessä pitäisi olla kelajännitteenä 24V DC ja koskettimien pitäisi kestää 3A / 120 V.

        Katsopa vaikka tuolta, löytyisikö:

        http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2065_1052

        tai sitten:

        http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php?tuoteryhma_id=65

        tai vaikkapa:

        http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=888


    • tee-se-itse-mies

      Kiitos kaikille, vahvistin tuli jo korjattua ja hyvin toimii (itseasiassa kerkesin jo myös myydä sen :). Kuten joku tuossa sanoikin, että mikä noiden kahden releen tarkoitus on.. elikkä juuri niin, kytkevät viiveellä jotta ei kuulu POKS. Paikallisesta elektroniikka putiikista löytyi hyllystä releet 3e/kpl ja ne kävivät suoraan piirilevylle kunhan katkaisin pari ylimääräistä kontaktoria pois.

      Ei ollut tosiaan kummoinen homma korjata, kivaa puuhaa pitkästä aikaan tehdä jotain elektroniikan kanssa :)

      • iskut

        miten uskalsit avata kuoret ettei tullu jännitteitä


    • mikäs täs

      minulla taas POKS ja sammuu kun tietsa on päällä ovat samassa rasiassa mutta eri johdoilla jatkolla

    • kef-72

      onko hesassa tee-itse-mies tyyliin elektroniikan harrastajia, jotka osaa korjata
      vanhoja vahvareita, mulla ois 80-luvulta tyylikäs stereovahvistin, joka vois kaivata huoltoa ja korjausta. Tällä hetkellä toinen kanava ei toimi.

      • 234567ytgfe456yt

        Varmasti on. Mutta kukapa osaisi varautua täysin mysteeriksi jätetyn rakkineen mahdollisiin vikoihin? Sitä merkkiä ja mallia näkösälle, niin saattaa vaikkapa google kertoa, että millainen katiska kyseessä on.

        Osassa kun on esim. Sanyon hybridipiirejä, joita ei ole enää saatavissa. Sellaisessa tapauksessa rojun voi unohtaa, tai sitten tehdä uudet sisukset siihen.


    • Hesassa kyllä löytyy harrastajakorjaajia, se on eri asia miten heidät saa kiinni kun heikäläiset ei tykkää notkua täällä suomi24 ketkusteluissa vaan ovat tuolla enemmän ammattilaisille suunnatuilla foorumeilla. Eiku ettimään. Itselläni on Yamaha RX-V396RDS jossa oli kanssa rasittava relevika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1898
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1292
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      771
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      719
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      704
    Aihe