Iäkkään isän loukkaukset

Surusilmäinen tytär

Isäni on melkein 80-vuotias ja nyt vanhemmiten ihan parin vuoden sisällä hänelle on tullut erittäin ikävä tapa. Hän laukoo suustaan mitä "sylki suuhun tuo" eikä hän yhtään ajattele mikä olisi sopivaa ja mikä ei. Kaikkia ajatuksia ei tarvitse sanoa ääneen, mutta hän on kuin pienet lapset ja heti kailottamassa, jos huomaa jossakin ihmisessä jotain poikkeavaa. Olen itse yrittänyt ymmärtää, että varmasti tällainen persoonallisuuden muutos johtuu iästä, mutta en voi sille mitään, että pahoitan mieleni hänen möläytyksistään. Tänäänkin olin vanhempieni luona käymässä ja äitini tiedusteli jumpasta, jonka aloitin juuri kansalaisopiston kurssilla. Kerroin tästä uudesta jumpasta ja sanoin, että en olisi uskonut ensin miten tehokasta se on. Tunnin lopussa ihan hiki virtaa norona. Isäni kysyi minulta siihen, että tiedänkö miksi minulla niin hiki norona vuotaa. Kysyin häneltä, että "no miksi"?. Isäni sanoi siihen, että "koska olet niin läski". Minulta meinasi itku tirahtaa heti siihen paikkaan, koska todellakin minun pitäisi saada n. 20 kg painoa pois ja kärsin nykyisestä olotilastani. En vain olisi uskonut, oman isäni tällaista laukovan.

14

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilvi*

Kun ihminen vanhenee, hän ei aina viitsi kierrellä ja kaarella, jotta saa sanottua asiansa. Tiedän sen omasta aviomiehestäni, jolla on n. 30 kg ylimääräistä kantava tytär. Mieheni yritti keskustella vakavasti tyttärensä kanssa, koska suvussa on sokeritautia. Mutta ei, tytär loukkaantui, eikä ole tehnyt asialle mitään.

Ymmärrän sen loukkaavan, mutta isän sanoman taustalla voi olla todellinen huoli. Ylipaino on riskitekijä.

Älähän itke isääsi, vaan ala mukaan laidutus teamiin, joka on meneillään palstallamme. Jumppa on hyvä alku :)

• samaa kokenut

Saman olen huomannut ihan yleisesti, tämä palstakin on erinomainen esimerkki vanhuuden kynnyksellä tai sitä elävien ihmisten käytöksessä. Ehkä heillä ei ole kotona ketä tölviä tai eivät uskalla , kun saavat palautetta ansionsa mukaan.
      Pilvi puolustelee asiaa miehensä kautta. Sekin on tyypllistä itsekeskeisen vanhuksen käytöstä, MINUN mieheni ei voi olla väärässä. Miten olisi, jos pilvin lasta tai yhteistä lasta olisi moitittu, entäs pilviä itseään?

Lihavuus on arka asia eikä laihdutus kaikille helppoa, aikamoinen huitaisu suositella tämän palstan self made laihdutuksen vetäjää. Rakastava , tahdikas vanhempi sanoo asian hienotunteisesti, ja varmaan aloittaja tietää itse hyvin ongelman ja tekee parhaansa sen korjaamiseksi.

Tsemppiä!

• pilvi*

Tyttärellä on kävelyvaikeuksia jo, vaappuu painonsa kanssa kuin ankka, verenpaine huipussaan, ym. Tottahan se on jokaisen oma asia, mutta sain itse kuulla äidiltäni nuorempana aika skarppeja neuvoja, ja kiitollinen olen siitä, vaikka silloin tietysti harmitti! Nyt olen normaalipainoinen,ehkä juuri siksi:)

Pidän arveluttavana laittaa järkipuhetta vanhuuden piikkiin.

• Surusilmäinen tytär vielä
        pilvi* kirjoitti:

Tyttärellä on kävelyvaikeuksia jo, vaappuu painonsa kanssa kuin ankka, verenpaine huipussaan, ym. Tottahan se on jokaisen oma asia, mutta sain itse kuulla äidiltäni nuorempana aika skarppeja neuvoja, ja kiitollinen olen siitä, vaikka silloin tietysti harmitti! Nyt olen normaalipainoinen,ehkä juuri siksi:)

Niin, enpä usko että isäni laukoo näitä loukkauksiaan huolestuneisuuttaan. Tämäkin oli nyt vain yksi esimerkki tämä läskiksi haukkuminen. Olen itsekin kahden tytön äiti, enkä voisi koskaan kuvitellakaan, että päästäisin suustani moista, jos olisin huolissani toisin huolestuneisuuteni varmasti ilmi hienovaraisemmin kuin läskiksi haukkumalla. Isälläni itsellään on aika reippaasti ylipainoa ja ns. "jalkapallovatsa". Tiedän hänen kärsivän painostaan, on kärsinyt jo vuosien ajan, mutta ei minun tulisi mieleenikään loukata häntä edes tässäkään tilanteessa vaikka hän itse katsoo oikeudekseen tölviä ja nälviä minua.
        Toinen vastaavanlainen esimerkki oli se, kun 3 vuotta sitten menin aikuiskoulutukseen suorittamaan ammattitutkintoa. Isäni kuultua asiasta, hänen kommenttinsa oli: "Ihan turhaa ajanhukkaa, ei sun hommistas kuitenkaan mitään tule." Varsinaista kannustusta, no ehkäpä tästä suivaantuneena suoritinkin tutkinnon loppuun ja sain kuin sainkin tuon ammattitutkinnon.
        Tässäpä olenkin nyt pari päivää surrut ja itkeskellyt tuota "läski"-nimitystä ja toivonkin, että sisuuntuisin siitä isälleni niin, että ottaisinkin härkää sarvista ja päättäisin näyttää hänelle "närhen munat" ja saisinkin laihdutettua tuon ylipainoni pois.
        Tässä oli vain pari esimerkkiä näistä loukkaavista lohkaisuista, vaikka niitä tulee melkein viikoittain jossain määrin. Sitä vain ihmettelen monasti, kun aina haukutaan nuorisoa siitä, etteivät he osaa käyttäytyä, mutta mielestäni monen vanhemman ihmisen käytös on paljon pahempaa, he vain kuvittelevat, että heillä olisi ikänsä puolesta oikeus päästää suustan mitä hyvänsä.

• hyvä aihe tänne
        pilvi* kirjoitti:

sanoa tytärpuolestaan(?) "vaappuu kuin ankka". Aloittaja on täysin oikeassa isänsä ilkeästä asenteesta. Ei asiaa paranna että joku kehuu olevansa normaalipainossa äitinsä neuvojen takia. Miksi joittenkin pitää toisten ongelmien yhteydessä tuoda oma erinomaisuutensa esille? Se jos mikä on ilkeän vanhuksen käytöstä.

• pilvi*
        Surusilmäinen tytär vielä kirjoitti:

Niin, enpä usko että isäni laukoo näitä loukkauksiaan huolestuneisuuttaan. Tämäkin oli nyt vain yksi esimerkki tämä läskiksi haukkuminen. Olen itsekin kahden tytön äiti, enkä voisi koskaan kuvitellakaan, että päästäisin suustani moista, jos olisin huolissani toisin huolestuneisuuteni varmasti ilmi hienovaraisemmin kuin läskiksi haukkumalla. Isälläni itsellään on aika reippaasti ylipainoa ja ns. "jalkapallovatsa". Tiedän hänen kärsivän painostaan, on kärsinyt jo vuosien ajan, mutta ei minun tulisi mieleenikään loukata häntä edes tässäkään tilanteessa vaikka hän itse katsoo oikeudekseen tölviä ja nälviä minua.
        Toinen vastaavanlainen esimerkki oli se, kun 3 vuotta sitten menin aikuiskoulutukseen suorittamaan ammattitutkintoa. Isäni kuultua asiasta, hänen kommenttinsa oli: "Ihan turhaa ajanhukkaa, ei sun hommistas kuitenkaan mitään tule." Varsinaista kannustusta, no ehkäpä tästä suivaantuneena suoritinkin tutkinnon loppuun ja sain kuin sainkin tuon ammattitutkinnon.
        Tässäpä olenkin nyt pari päivää surrut ja itkeskellyt tuota "läski"-nimitystä ja toivonkin, että sisuuntuisin siitä isälleni niin, että ottaisinkin härkää sarvista ja päättäisin näyttää hänelle "närhen munat" ja saisinkin laihdutettua tuon ylipainoni pois.
        Tässä oli vain pari esimerkkiä näistä loukkaavista lohkaisuista, vaikka niitä tulee melkein viikoittain jossain määrin. Sitä vain ihmettelen monasti, kun aina haukutaan nuorisoa siitä, etteivät he osaa käyttäytyä, mutta mielestäni monen vanhemman ihmisen käytös on paljon pahempaa, he vain kuvittelevat, että heillä olisi ikänsä puolesta oikeus päästää suustan mitä hyvänsä.

on todella surullista, hän ei sitten nuorempana ollut tuollainen? Valitettavasti ikä saattaa tuoda mukanaan
        muutoksia käyttäytymisessä meillä vanhemmilla. Olen pahoillani puolestasi, en tajunnut kuin yksittäisen lausahduksen.

P.S Siteerasin OMAN aviomieheni sanontaa tyttärestään. Ei todellakaan tulisi mieleeni käyttää
        tytärpuolestani niin karkeaa ilmaisua. Omat lapsenlapseni ovat pulskia ikäisekseen, en ole voinut puuttua siihen, ainoastaan neuvonut pukeutumisessa, jos ovat kysyneet. Se äidin ja tyttärien välinen asia.

• Surusilmäinen tytär vielä kirjoitti:

Ajattelen isäsi käyttäytymisestä, ettei hän ole itsekään sisäisesti ehjä, iästään huolimatta.
        Tietenkään hänen syyllistämisensä ei auta ketään, kuten sinä tyttärenä et tätä teekään. Asenteet siirtyvät ehkä tässäkin tapauksessa isältä pojalle.
        Ehkä isäsi ei tunne saavuttaneensa haluamaansa elämässään ja purkaa turhautuneisuuttaan lapsiinsa.

Tapauksesta tulee mieleen oman isäni vähättelevä asenne. Sodasta palanneena hänellä ei ollut tietotaitoa ja aikaa rakentaa lastensa itsetuntoa. Siihen tarvitaan kannustamista ja rakkautta.

Mielestäni sinun tulisi suojella itseäsi lisäloukkauksilta; ei tupata, ellei tykätä tykätä kuuluu suomalainen sanonta.

• olisko dementiaa
        hyvä aihe tänne kirjoitti:

sanoa tytärpuolestaan(?) "vaappuu kuin ankka". Aloittaja on täysin oikeassa isänsä ilkeästä asenteesta. Ei asiaa paranna että joku kehuu olevansa normaalipainossa äitinsä neuvojen takia. Miksi joittenkin pitää toisten ongelmien yhteydessä tuoda oma erinomaisuutensa esille? Se jos mikä on ilkeän vanhuksen käytöstä.

ajatella, että iäkäs isäsi ei kenties sano noita "totuuksia" enää aivan esim. ilkeyttään tai loukatakseen suoraan, vaan ehkä ikä jo tekee tepposensa. Ehkä mukana on jo dementiaa, eikä hän ole enää täysin vastuussa sanomisistaan.
        Itsehän isäsi tunnet ja tiedät, voisiko asia olla noin. Minulle vain näin sivullisena tuli tämäkin mieleeni.

• Iloa elämään liikunnasta
        olisko dementiaa kirjoitti:

ajatella, että iäkäs isäsi ei kenties sano noita "totuuksia" enää aivan esim. ilkeyttään tai loukatakseen suoraan, vaan ehkä ikä jo tekee tepposensa. Ehkä mukana on jo dementiaa, eikä hän ole enää täysin vastuussa sanomisistaan.
        Itsehän isäsi tunnet ja tiedät, voisiko asia olla noin. Minulle vain näin sivullisena tuli tämäkin mieleeni.

Monet ikäihmiset eivät siedä minkäänlaista muuta näkökantaa kuin omansa. He haukkuvat koko seuraavaa sukupolvea milloin mistäkin syystä. Ovat milloin laiskoja, taitamattomia, itsekkäitä, oman edun tavoittelijoita, Kykenemättömiä melkein mihin tahansa toimeen tai tehtävään jne. Toisilla on aivan tapana väheksyä ja aliarvioida nuorempien työt. Näyttää, että sukupolvien välillä ei ole myöntiestä vuorovaikutusta.

Olettaisi, että oma vanha isä olisi ylpeä tyttärestään, kun tämä aikuisena vielä suorittaa ammattitutkinnon jatkaen opiskelua tai oman kunnon ja mielenvirkistyksen takia käy jumpassa. Kyllä asiasta voi positiivisemminkin keskustella ja ainakin huumori on kaikille ikäluokille sallittu. - Jos isäsi on näin vanhana tullut ilkeäksi, niin laittaisin mielipiteen vanhuudenhöperyyden piikkiin. Jatka sinä vaan jumppaasi ja anna hien lentää - kaikki on sinulle itsellesi mielenvirkistykseksi. Vanha muuttuu vaan huonoon suuntaan, mutta sinä muutut fyysisesti ja henkisesti kauniimmaksi.

• kameolontti
        pilvi* kirjoitti:

on todella surullista, hän ei sitten nuorempana ollut tuollainen? Valitettavasti ikä saattaa tuoda mukanaan
        muutoksia käyttäytymisessä meillä vanhemmilla. Olen pahoillani puolestasi, en tajunnut kuin yksittäisen lausahduksen.

P.S Siteerasin OMAN aviomieheni sanontaa tyttärestään. Ei todellakaan tulisi mieleeni käyttää
        tytärpuolestani niin karkeaa ilmaisua. Omat lapsenlapseni ovat pulskia ikäisekseen, en ole voinut puuttua siihen, ainoastaan neuvonut pukeutumisessa, jos ovat kysyneet. Se äidin ja tyttärien välinen asia.

vaihtaa väriä aina ympäristön mukaan,

• joka näet vain huonoa kaikessa, sinä juuri olet malliesimerkki ikävästä vanhuuden edustajasta näillä palstoilla. Etkö ymmärrä mitä kirjoitat?

• Syysaikaa
        Iloa elämään liikunnasta kirjoitti:

Monet ikäihmiset eivät siedä minkäänlaista muuta näkökantaa kuin omansa. He haukkuvat koko seuraavaa sukupolvea milloin mistäkin syystä. Ovat milloin laiskoja, taitamattomia, itsekkäitä, oman edun tavoittelijoita, Kykenemättömiä melkein mihin tahansa toimeen tai tehtävään jne. Toisilla on aivan tapana väheksyä ja aliarvioida nuorempien työt. Näyttää, että sukupolvien välillä ei ole myöntiestä vuorovaikutusta.

Olettaisi, että oma vanha isä olisi ylpeä tyttärestään, kun tämä aikuisena vielä suorittaa ammattitutkinnon jatkaen opiskelua tai oman kunnon ja mielenvirkistyksen takia käy jumpassa. Kyllä asiasta voi positiivisemminkin keskustella ja ainakin huumori on kaikille ikäluokille sallittu. - Jos isäsi on näin vanhana tullut ilkeäksi, niin laittaisin mielipiteen vanhuudenhöperyyden piikkiin. Jatka sinä vaan jumppaasi ja anna hien lentää - kaikki on sinulle itsellesi mielenvirkistykseksi. Vanha muuttuu vaan huonoon suuntaan, mutta sinä muutut fyysisesti ja henkisesti kauniimmaksi.

Vanhuksilla ei aina asiat pysy järjestyksessä, on mielentilamuutoksia ja puheen kehittämistä ei voida kontrolloida.
        Nuoremmillakin (70 ) tuntuu olevan kovasti hankaluuksia kommunikoinnissa, sivulta voi lukea vaikka mitä, voisi vaikka saada slaakin näistä jutuista, sanotaan suoraan eipä kierrellen.
        Suorastaan tarkoitushakuisesti pommitetaan jotain kirjoittajaa kaikin mahdollisin nimikkein, ei tunnu hyvältä varmaan.
        En ole kasvanut mitenkään silkkivaatteissa, eikä käsitelty hellästi, on tullut lunta tupaan pyytämättä, kai siksi pidän tätä sanontaa vanhukselta liian korostettuna.
        Kyllä niitä nimikkeitä on varmasti jokainen kuullut, kummeksunut ja kovettanut luonnettaan.
        En tulisi tänne kertomaan sairaan vanhuksen 'vääränlaista' kommenttia.

• Usein me alamme paapoa, varsinkin naiset, vanhenevaa ihmistä, vaikka hän itse ei vielä apua mielestään tarvitsekaan. Varsinkin me miehet olemme sellaisia.

Arvostatko isäsi mielipiteitä, kysytkö edes niitä?
      Hössötätkö hänen ympärillään?
      Annatko hänen ymmärtää, että vai Sinä päätät, mikä on parasta hänelle?
      Keskusteletko isäsi kanssa eri mahdollisuuksista ja otatko huomioon hänen mielipiteensä?

Jos et, niin isäsi saattaa puolustautua.
      Paras puolustautumismuoto on hyökkäys, tässä tapauksessa loukkaus, koska isäsi ei varmaankaan jaksa kinastella kanssasi.

Jos käyttäydyt dominoivasti, niin korjaa tapasi ja mene peilin eteen.

• meitä ikäihmisiä ei kuunnella isoissa ryhmissä jossa on kaikenikäisiä.
        Olen sen huomannut kun minulla on melkein koko suku ympärilläni,usein.

Paremmin minä olen ajan hermolla kun puhutaan esm, rahaasioista .
        Me kaikki ollaan kiinnostuneita asuntojen hinnoista ,kun nuoriporukka 20-30 ovat pois kotoalähtevää ikää. Ja kaikkien olisi saatava asunto päänsä päälle.
        Minullahan on aikaa ja kiinnostusta tutkia asuntojen hintoja ja paikkoja missä ne ovat hinnoissaan .
        Kyllä he tulevat kyselemään, kun tietävät minun seuranneen internetistä esm hintoja, saamme keskustella nokat vastakkain, ja kyllä luottavat minuun sillon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      141
      3152
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      58
      2512
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      29
      1989
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1657
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      75
      1474
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      76
      1425
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1418
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1105
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      1059
    10. 135
      1037
    Aihe