Apua!10 kk ei syö.

Heitsu-71

Hei, meillä on 10 kk poika ja aijemmin ollut oikein hyvä syömään. Kaupan vauvasoseet ja puuro uponneet hyvin 5 kk lähtien. 8 kk kohdalla ruvettiin antamaan karkeampaa ruokaa ja silloin vaikeudet alkoivat. Ainoastaan hedelmäsoseet , marjat yms "herkut" menevät hyvin vaikka seassa olisi isompiakin paloja, mutta nyt ei mene edes 4 kk vauvaruoat vaan pärisyttelee ja sylkee kaiken pois. Tein varmaan alussa sen mokan, että tarjosin joka ruoalla sekä liha/kala/kasvisruokaa, että vihannnes ja hedelmäsoseita- ja ne kaikki lautaset olivat näkyvillä heti ruokailun alusta lähtien. Oppi varmaan että aina tulee jotain herkkua lopuksi. Viime viikolla ostettiin syöttötuolikin kun ajateltiin, että sitterissä/sylissä syöttäminen on se syy ettei ruoka maita (asento huono tms), mutta ei auttanut vaan päin vastoin. Kokeiltiin sormiruokaa (banaania, persikkaa, naksuja, ruisleipää, kurkkua yms.. Ruisleipä oli ainut mikä kelpasi, mutta niistäkin sylki palat pois revittyään ne hampaillaan. Tissiä annan edelleen, ja se on tullut pojalle oikein addiktioksi. Imetän n. 5 kertaa päivässä. Nykyään poika monkuu tissiä suihkussa yms hoitotoimissa. Mukista juo pieniä määriä vettä tai maitoa, mutta pääasiassa nesteet rinnasta.Olen koittanut ensin antaa kiinteän ja sitten tissin, mutta välillä niin nälissään, että ruokailu menee heti huudoksi. Ruokarytmi menee niin, että aamulla vain tissiä. Lounas n. 12.30-13, Päivällinen 17 ja iltapuuro 20.30 .Poika on aika pullukka, joten mitään hätää aliravitsemuksen suhteen ei ole. Olen ihan ymmällään. Vinkkejä, please!

15

5355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh huh

      Meillä ei täysin kieltädytä syömästä.. Marjasoseet (kaupaustaostetut alk 8kk) joissa palasia maistuu yleensä hyvin. Sitten kun yrittää esimerkiski perunaa, kukkakaalta jne soseuttaa esim haarukalla sylkee vaan kaikki pois. Kaiken pitäis olla ekstra hienona soseena, silloin kyllä syö hyvin...muuten ei maistu. Sitten taas naksut tai riisikakut maistuu. Hankalata tuntuu kun kohta pitäis siirtyä perheen kanssa samoihin ruokiin eikä suostu ees syömään haarukalla muussattua ruokaa.
      Imetän poikaa vielä. Ajattelin lopettaa 1v iässä kun siirrytään tavallisiin maitotuotteisiin. Rinnalla on aamusta, jotta sais itekki nukuttua vähän pitempään. Päivän ja illan aikaa varmaan yhteensä myös sen 5 kertaa niin kuin teilläki. Tuntuu että se rinta tullu tosi tärkeäksi ja siksi oonki huolissani miten siitä pääsis eroon. Tuttipuollo ei ole ollenkaan ollut käytössä..joten nokkamuksita juo vettä..sitä melki vähäisesti.

      Meidänkään pojalle ei maistu aamupala, johtuu siitä et aamulla juo rintamaito. Keitetään kumminki aamulla aina puurot vaik ei sitä juurikaan syö. Turhauttavan oloista välillä. Se pitäs saada lopetettu. Sitten lounas 11 kieppeillä, välipalana jotain pientä, päivällinen 16 aikaan ja iltapuuro klo 19-20 aikaan

      Ruokailut aina melko hankalia. Hirveästi leluja ja viihdykettä edessä että suostuu edes avaamaan suunsa.

    • Uusi vaihe elämässä

      Tämä saattaa kuulostaa tylyttämiseltä ja samalla tulee vastaus sille toiselle, joka myös kertoi imettävänsä 10--kuukatista lastaan. Anteeksi daamit, mutta jos samalla pohditte sitä, miksi ette saa tenavianne opetettua normaaliin ruokaan - miettikää sitä. Tolla vauhdilla imetätte niitä tenavianne vielä rippikouluiässä. Tämä vastaukseni ei ole provosointia, mutta rajansa kaikella. Kyllä lapsen on aika siirtyä pienin askelin normaaliin ruokaan muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Mutta jos rintaruokaa on tarjolla useita kertoja päivässä, eihän se lapsi vaivaudu opettelemaan. Oma poikani söi jo 9 kuukauden ikäisenä pitkälti itse ruokansa. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset, jos tenavat menevät päivähoitoon, miten niiden raasujen käy. Eihän ne kertakaikkiaan pärjää siinä porukassa. Kyllä ne kädentaidot, jotka ovat muutakin, kuin rinnasta kiinni pitämistä, pitää oppia kotona. Samoin erilaiset maut ja koostumukset. Jos on huolta lapsen aineenvaihdunnasta tms. sitten vaan lääkäriin tai keskustelua neuvolassa. Mutta lähes kävelyikäisen tenavan ruokavalion pitää olla monipuolinen.

    • Lapsi syö kun sillä on nälkä

      Jos vauvasi kasvukäyrä on ok, ja hän on tyytyväinen ja virkeä, ei hänellä ole mitään hätää. Vauvoilla on joskus noita kausia, että ei oikein maistu. Se voi johtua vaikka mistä, mm. hampaista tai hiukan hitaammasta kasvuvaiheesta. Imetystä suositellaan nykyään paljon pidempään kuin ennen, eivätkä ne kädentaidotkaan ole mitenkään riippuvaisia siitä, syökö lapsi itse vai ei, tuon yhden kommentin voit jättää aivan omaan arvoonsa.

      Syöhän hän niitä hedelmäsoseita. Anna sitten vain niitä vähän aikaa. Palaa lihasörsselien kanssa asiaan vaikka viikon päästä. Lapsesi saa rintamaitoa, joten hän ei tule kärsimään minkään ravintoaineen puutteesta.

      Eräs syy voi olla se, että hän vaistoaa sinun jännityksesi ruokailutilanteessa. Usko vain, että lapsesi ei tapa itseään nälkään täyden lautasen eteen. Älä sure, anna lapsesi kehittyä ja oppia ruokailuasiat omassa tahdissaan. Lapset ovat yksilöitä myös ruokaillessaan.

      • Heitsu-71

        kannustuksesta. Näin varmasti on! Tilanne hiukan lauennut kotona ja ei olla otettu niin "itteemme" jos ruoka ei maita. Mielenkiintoista kyllä, että silloin kun ruoka maittaa istuu nätisti tuolillaan ja avaa suuta. Eilenkin 8 kk hedelmäsosepurkki vilahti hetkessä suihin. Kunnon ruoka sen sijaan saa pojan heilumaan kun heinämiehen. Mietin vaan miten ruokailuun pitäisi suhtautua: jos kunnon ruoka ei maita (vaikka on selkeästi nälkäinen) antaa jotain mitä syö- vai kiittää kauniisti ja nostaa pöydästä. Pitäisikö tarjota pojalle niitä vauvasoseita, kun palaruuista tulee ainkin kova huuto. Sitten vielä mietin mitä tarjota: aina eri aterioilla hedelmäsoseita ja ns. kunnon ruokaa? Aiemmin molempia oli tarjolla samalla aterialla.

        On se kumma, että poika söi niin hyvin 6 kk iässä, tykkäsi greipistä yms. erikoisista ja nyt suhtautuu tosi epäluuloisesti kaikkee mitä tarjotaan. Sormiruokaa annettu n. vko. Meillä "syömisen opettelu "vähän myöhässä, kun en ole halunnut poikaa istuttaa. Ei itseasiassa vieläkään nouse istumaan omatoimisesti. No viikon jälkeen ei oikein tajua yhtään sormiruoan päälle. Vaikka lelut yms. menee suuhun, mutta sormiruoka ei :) ruisleipää ja porkkanaa lukuunottamatta. Nekin sylkee palasina pois.

        On se vauvana olo rankkaa. Nytkin on ollut flunssassa. Hampaita pukkaa. Ja lisäksi treenaa kovasti ylös nousemista. Tissin kanssa täytyy miettiä mitä tekee. Ehkä täytyy vähentää sitä vaikka siinä omat kiistattomat etunsa. Onneksi ei ole mitään kiirettä saada poikaa tarhakuntoon, sillä olen hoitovapaalla vielä ainakin 1,5v.


      • vastasin jo aiemmin
        Heitsu-71 kirjoitti:

        kannustuksesta. Näin varmasti on! Tilanne hiukan lauennut kotona ja ei olla otettu niin "itteemme" jos ruoka ei maita. Mielenkiintoista kyllä, että silloin kun ruoka maittaa istuu nätisti tuolillaan ja avaa suuta. Eilenkin 8 kk hedelmäsosepurkki vilahti hetkessä suihin. Kunnon ruoka sen sijaan saa pojan heilumaan kun heinämiehen. Mietin vaan miten ruokailuun pitäisi suhtautua: jos kunnon ruoka ei maita (vaikka on selkeästi nälkäinen) antaa jotain mitä syö- vai kiittää kauniisti ja nostaa pöydästä. Pitäisikö tarjota pojalle niitä vauvasoseita, kun palaruuista tulee ainkin kova huuto. Sitten vielä mietin mitä tarjota: aina eri aterioilla hedelmäsoseita ja ns. kunnon ruokaa? Aiemmin molempia oli tarjolla samalla aterialla.

        On se kumma, että poika söi niin hyvin 6 kk iässä, tykkäsi greipistä yms. erikoisista ja nyt suhtautuu tosi epäluuloisesti kaikkee mitä tarjotaan. Sormiruokaa annettu n. vko. Meillä "syömisen opettelu "vähän myöhässä, kun en ole halunnut poikaa istuttaa. Ei itseasiassa vieläkään nouse istumaan omatoimisesti. No viikon jälkeen ei oikein tajua yhtään sormiruoan päälle. Vaikka lelut yms. menee suuhun, mutta sormiruoka ei :) ruisleipää ja porkkanaa lukuunottamatta. Nekin sylkee palasina pois.

        On se vauvana olo rankkaa. Nytkin on ollut flunssassa. Hampaita pukkaa. Ja lisäksi treenaa kovasti ylös nousemista. Tissin kanssa täytyy miettiä mitä tekee. Ehkä täytyy vähentää sitä vaikka siinä omat kiistattomat etunsa. Onneksi ei ole mitään kiirettä saada poikaa tarhakuntoon, sillä olen hoitovapaalla vielä ainakin 1,5v.

        Hei, minä olin se ilkeä ihminen, joka tuolla otti kantaa rintaruokinnan kestoon. Tilannehan on ihan ok, jos sinulla on mahdollisuus jatkaa hoitovapaalla. Olen vaan itse aikanaan nähnyt "ylipitkään" rintaruokinnalla olleita vauvoja, joita tuotiin alle vuoden ikäisinä tarhoihin. Lähtökohtaisesti pienen pitäisi edes jollain tasolla hallita ruokailupuitteet. Ja toden totta, ellei lapsella pysy lusikka kädessä, heikoilla ollaan. Tätä tarkoitin käden taidoilla. Ne ihan oikeasti pitää oppia kotona. Rintaruokinnan suositukset muuttuvat jatkuvasti, mutta onhan se selvää, että kun suuri osa äideistä palaa töihin normiloman jälkeen, lapsen pitää olla "tarhakelpoinen". Voi kuulostaa julmalta, mikä ei ole tarkoitus, mutta se systeemi vaan on omanlaisensa. Mitä paremmin kodissa kyetään tukemaan lapsen siirtymistä pois kotihoidosta, sen parempi, ja tarkoitan tässä niimenomaan riittävien valmiuksien luomista lapselle.

        Jäin miettimään tuota mitä kirjoitit istumsiesta ja noiden ruokailutaitojen taantumisesta. Olen samaa mieltä, että lapset ovat yksilöitä ja aikaa pitää antaa, mutta kyllähän 10-kuukautinen jo kävelee tukia pitkin. Olet varmasti jutellut tästä neuvolan kanssa. Ja kyllähän lapsi istuu varsin pienenä, ihan parista kuukaudesta alkaen, sekä sylissä, että babysitterissä. Joten mitä tarkoitit sillä, että et ole viitsinyt lasta istuttaa. Muistan jonkun hiljakkoin kirjoittaneen syöttäneensä lasta makuuasennossa, mihin tuli aika monta asiantuntijakommenttiakin sen vaarallisuudesta. Totta kai 10-kuukauden ikäisen lapsen pitää istua, tietysti myös jo kontata ja tosiaan varsin pian kävellä.
        Anteeksi. tämä nyt on tämmöstä ajatusvirtaa. Jos lapsi on syntynyt keskosena, ymmärrän täysin, mutta jos täysiaikaisena, asiaan kannattaa puuttua melko pian. Jos lapsi ei ole oppinut istumaan, on turha odottaa hänen myöskään nousevan itse istumaan.


      • Heitsu-71
        vastasin jo aiemmin kirjoitti:

        Hei, minä olin se ilkeä ihminen, joka tuolla otti kantaa rintaruokinnan kestoon. Tilannehan on ihan ok, jos sinulla on mahdollisuus jatkaa hoitovapaalla. Olen vaan itse aikanaan nähnyt "ylipitkään" rintaruokinnalla olleita vauvoja, joita tuotiin alle vuoden ikäisinä tarhoihin. Lähtökohtaisesti pienen pitäisi edes jollain tasolla hallita ruokailupuitteet. Ja toden totta, ellei lapsella pysy lusikka kädessä, heikoilla ollaan. Tätä tarkoitin käden taidoilla. Ne ihan oikeasti pitää oppia kotona. Rintaruokinnan suositukset muuttuvat jatkuvasti, mutta onhan se selvää, että kun suuri osa äideistä palaa töihin normiloman jälkeen, lapsen pitää olla "tarhakelpoinen". Voi kuulostaa julmalta, mikä ei ole tarkoitus, mutta se systeemi vaan on omanlaisensa. Mitä paremmin kodissa kyetään tukemaan lapsen siirtymistä pois kotihoidosta, sen parempi, ja tarkoitan tässä niimenomaan riittävien valmiuksien luomista lapselle.

        Jäin miettimään tuota mitä kirjoitit istumsiesta ja noiden ruokailutaitojen taantumisesta. Olen samaa mieltä, että lapset ovat yksilöitä ja aikaa pitää antaa, mutta kyllähän 10-kuukautinen jo kävelee tukia pitkin. Olet varmasti jutellut tästä neuvolan kanssa. Ja kyllähän lapsi istuu varsin pienenä, ihan parista kuukaudesta alkaen, sekä sylissä, että babysitterissä. Joten mitä tarkoitit sillä, että et ole viitsinyt lasta istuttaa. Muistan jonkun hiljakkoin kirjoittaneen syöttäneensä lasta makuuasennossa, mihin tuli aika monta asiantuntijakommenttiakin sen vaarallisuudesta. Totta kai 10-kuukauden ikäisen lapsen pitää istua, tietysti myös jo kontata ja tosiaan varsin pian kävellä.
        Anteeksi. tämä nyt on tämmöstä ajatusvirtaa. Jos lapsi on syntynyt keskosena, ymmärrän täysin, mutta jos täysiaikaisena, asiaan kannattaa puuttua melko pian. Jos lapsi ei ole oppinut istumaan, on turha odottaa hänen myöskään nousevan itse istumaan.

        on varmaan niin, että ihmiset puhuu eri käsitteillä asioista. Minulle istuminen merkitsee täysin ilman tukea istumista. Poika opettelee tosiaankin sitä vasta nyt. Ei olla istutettu sen ollenkaan, on lonkille huono asento. Se ei tarkota etteikö sitterissä ollut kohoasennossa.

        Niin ne vauvat on erilaisia. Sosiaalinen kaveri on ja iloinen, joku angsti nyt vain tuon ruoan suhteen päällä. Vinkkejä otetaan edelleenkin vastaan ruokaliujen suhteen :).


      • jatkan jauhamista...
        Heitsu-71 kirjoitti:

        on varmaan niin, että ihmiset puhuu eri käsitteillä asioista. Minulle istuminen merkitsee täysin ilman tukea istumista. Poika opettelee tosiaankin sitä vasta nyt. Ei olla istutettu sen ollenkaan, on lonkille huono asento. Se ei tarkota etteikö sitterissä ollut kohoasennossa.

        Niin ne vauvat on erilaisia. Sosiaalinen kaveri on ja iloinen, joku angsti nyt vain tuon ruoan suhteen päällä. Vinkkejä otetaan edelleenkin vastaan ruokaliujen suhteen :).

        Hei, en mitenkään halua sinua hiostaa. Kirjoitin tuolla aluksi imettämisestä ja otin sitten kantaa lapsen istumiseen ja liikkumiseen. Varmasti nyt päällimmäinen huolenaiheesi on juuri syöminen. Mutta voisiko olla niin, että sillä syömiseen liittyvällä taantumalla ja liikkumattomuudella voisi olla jotain tekemistä keskenään?
        En oikeasti ymmärrä, miksi lapsi 10 kuukauden ikäisenä opettelee taitoa, jonka pitäisi olla jo kuukausia sitten opittu. Mitä tarkoitit sillä, että istuminen olisi lonkille huono juttu? Ellei lapsella sitten ole jotain fyysistä kehitykseen liittyvää rajoitetta. Näistä et ole maininnut mitään. Muussa tapauksessa pojan pitäisi todella kyetä istumaan ilman tukea, nousemaan ylös ja hiljalleen opettelemaan liikkumista "puita pitkin".

        Syömisestä vielä sen verran, että mitä enemmän lapsi liikkuu, sitä suurempi on kulutus. Eli kannustan sinua tukemaan pojan liikkumista eri muodoissaan. Energiaa kuluu, nälkä tulee ja ruokakin sitten maistuu.


      • Ei kiirettä vieläkään
        jatkan jauhamista... kirjoitti:

        Hei, en mitenkään halua sinua hiostaa. Kirjoitin tuolla aluksi imettämisestä ja otin sitten kantaa lapsen istumiseen ja liikkumiseen. Varmasti nyt päällimmäinen huolenaiheesi on juuri syöminen. Mutta voisiko olla niin, että sillä syömiseen liittyvällä taantumalla ja liikkumattomuudella voisi olla jotain tekemistä keskenään?
        En oikeasti ymmärrä, miksi lapsi 10 kuukauden ikäisenä opettelee taitoa, jonka pitäisi olla jo kuukausia sitten opittu. Mitä tarkoitit sillä, että istuminen olisi lonkille huono juttu? Ellei lapsella sitten ole jotain fyysistä kehitykseen liittyvää rajoitetta. Näistä et ole maininnut mitään. Muussa tapauksessa pojan pitäisi todella kyetä istumaan ilman tukea, nousemaan ylös ja hiljalleen opettelemaan liikkumista "puita pitkin".

        Syömisestä vielä sen verran, että mitä enemmän lapsi liikkuu, sitä suurempi on kulutus. Eli kannustan sinua tukemaan pojan liikkumista eri muodoissaan. Energiaa kuluu, nälkä tulee ja ruokakin sitten maistuu.

        lasten motorinen kehitys tapahtuu tietyssä järjestyksessä, mutta ei yhteneväisessä aikataulussa. Tarkkoja kuukausi-ikiä sille, millä hetkellä mitäkin "pitää" osata ei voida antaa. Keskimääräisiä kyllä. Lapset ovat hyvin yksilöllisiä kehityksen suhteen, ja neuvolassa ihan varmasti asiaan puututaan, jos jotakin oikeaa huolenaihetta motoriikan puolesta ilmenee. Sinun lapsesi ovat kehittyneet omassa tahdissaan ja toisen lapset kehittyvät toisella tavalla. Erot kyllä tasaantuvat aikanaan.

        Varmasti äiti osaa lopettaa päiväaikaisen imettämisen, jos tarpeen, ihan oman järkensäkin varassa. Iltaisena nukuttamistapana imetys on erinomainen myös tarhalapselle, jos joku nyt lapsensa alle vuoden ikäisenä välttämättä haluaa tarhaan viedä. Uskon, että tarkoitat hyvää, mutta tulitko ajatelleeksi, että saatat tuottaa turhaa huolta ja mielipahaa esittämällä omat lapsesi mittapuiksi sille, miten lasten kuuluu kehittyä?

        Joskus on niinkin, että lapsi ei uskalla nousta seisomaan tai lähteä taapertamaan, koska hän osaa jo kuvitella kaatuvansa (tämän minulle kertoi eräs Lastenlinnan dosentti, kun turhaan huolestuin muinoin omastani). Silloinhan hän on itse asiassa kehittyneempi kuin se, joka menee, kompuroi ja kaatuilee kaiken aikaa? Toiset ovat perusluonteeltaan rauhallisia, tuumivaisia, arkojakin, toiset taas kovinkin energisiä ja touhuavaisia. Annetaan lasten edelleen kehittyä omaa vauhtiaan, myös motorisesti.


      • Järki käteen
        Ei kiirettä vieläkään kirjoitti:

        lasten motorinen kehitys tapahtuu tietyssä järjestyksessä, mutta ei yhteneväisessä aikataulussa. Tarkkoja kuukausi-ikiä sille, millä hetkellä mitäkin "pitää" osata ei voida antaa. Keskimääräisiä kyllä. Lapset ovat hyvin yksilöllisiä kehityksen suhteen, ja neuvolassa ihan varmasti asiaan puututaan, jos jotakin oikeaa huolenaihetta motoriikan puolesta ilmenee. Sinun lapsesi ovat kehittyneet omassa tahdissaan ja toisen lapset kehittyvät toisella tavalla. Erot kyllä tasaantuvat aikanaan.

        Varmasti äiti osaa lopettaa päiväaikaisen imettämisen, jos tarpeen, ihan oman järkensäkin varassa. Iltaisena nukuttamistapana imetys on erinomainen myös tarhalapselle, jos joku nyt lapsensa alle vuoden ikäisenä välttämättä haluaa tarhaan viedä. Uskon, että tarkoitat hyvää, mutta tulitko ajatelleeksi, että saatat tuottaa turhaa huolta ja mielipahaa esittämällä omat lapsesi mittapuiksi sille, miten lasten kuuluu kehittyä?

        Joskus on niinkin, että lapsi ei uskalla nousta seisomaan tai lähteä taapertamaan, koska hän osaa jo kuvitella kaatuvansa (tämän minulle kertoi eräs Lastenlinnan dosentti, kun turhaan huolestuin muinoin omastani). Silloinhan hän on itse asiassa kehittyneempi kuin se, joka menee, kompuroi ja kaatuilee kaiken aikaa? Toiset ovat perusluonteeltaan rauhallisia, tuumivaisia, arkojakin, toiset taas kovinkin energisiä ja touhuavaisia. Annetaan lasten edelleen kehittyä omaa vauhtiaan, myös motorisesti.

        Olen yrittänyt puhua mahdollisimman asiallisesti ja syyllistämättä. Oma lapseni ei ole mikään mittapuu ja totta helvetissä ymmärrän, mitä on keskimääräisyys. Mutta sinä selkeästi syyllistät äidin, joka vie lapsensa hoitoon alle vuoden ikäisenä. Ja silloin voidaan siis puhua joko perhepäivähoidosta tai tarhasta - mieluiten aluksi ensiksi mainitusta, josta meidän juniori myös aloitti.

        Jos päivähoitoikäinen lapsi vielä on rintaruokinnalla - edes osittain - se on kaikista suosituksista huolimatta mielestäni jo sairasta. Sanokaa ihan mitä haluatte, mutta minusta näin. Ts. jos välillä pitää syödä lusikalla puuroa ja illalla äiti tyrkkää rinnan suuhun, kun vaihtoehtona on iltavelli pullosta, jokainen tyylillään, mutta kysyä sopii, kummalle se sessio lopulta on tärkeämpi?

        Liikkumisesta vielä. Miksi noita asioita pitää hyssytellä? Jos 10-kuukauden ikäistä lasta ei ole istutettu, eihän se raasu osaa istua. Ja jos on oikeasti olemassa jotain fyysiisiä rajoitteita, ne varmaan ovat tiedossa. Mielestäni olen perustellut näkökulmani täysin loogisesti. Sinä sen sijaan viittaat keskimääräisyyksiin ja suosituksiin. Normaali 10 kk:n ikäinen lapsi yksiselitteisesti konttaa, seisoo, jotkut jopa puhuvat, syövät itse. Ja tässä en viittaa ainoastaan omaan lapseeni vaan kohtuulliseen otokseen tuosta ikäluokasta. Jopa neuvolan seulan läpi noita "keskimääräisyyksiä" ja "yksilöllisiä lapsia" pääsee läpi liian kanssa siten, että ongelmiin käydään kiinni kuukausien viiveellä. Joillekin asioille pitää vaan olla rehellinen.

        Omalta osaltani olen sanonut kaiken oleellisen, joten toivon aloittajalle onnellista yhteiseloa pikkumiehen kanssa ja mukavaa loppuvuotta.


      • t.l.
        vastasin jo aiemmin kirjoitti:

        Hei, minä olin se ilkeä ihminen, joka tuolla otti kantaa rintaruokinnan kestoon. Tilannehan on ihan ok, jos sinulla on mahdollisuus jatkaa hoitovapaalla. Olen vaan itse aikanaan nähnyt "ylipitkään" rintaruokinnalla olleita vauvoja, joita tuotiin alle vuoden ikäisinä tarhoihin. Lähtökohtaisesti pienen pitäisi edes jollain tasolla hallita ruokailupuitteet. Ja toden totta, ellei lapsella pysy lusikka kädessä, heikoilla ollaan. Tätä tarkoitin käden taidoilla. Ne ihan oikeasti pitää oppia kotona. Rintaruokinnan suositukset muuttuvat jatkuvasti, mutta onhan se selvää, että kun suuri osa äideistä palaa töihin normiloman jälkeen, lapsen pitää olla "tarhakelpoinen". Voi kuulostaa julmalta, mikä ei ole tarkoitus, mutta se systeemi vaan on omanlaisensa. Mitä paremmin kodissa kyetään tukemaan lapsen siirtymistä pois kotihoidosta, sen parempi, ja tarkoitan tässä niimenomaan riittävien valmiuksien luomista lapselle.

        Jäin miettimään tuota mitä kirjoitit istumsiesta ja noiden ruokailutaitojen taantumisesta. Olen samaa mieltä, että lapset ovat yksilöitä ja aikaa pitää antaa, mutta kyllähän 10-kuukautinen jo kävelee tukia pitkin. Olet varmasti jutellut tästä neuvolan kanssa. Ja kyllähän lapsi istuu varsin pienenä, ihan parista kuukaudesta alkaen, sekä sylissä, että babysitterissä. Joten mitä tarkoitit sillä, että et ole viitsinyt lasta istuttaa. Muistan jonkun hiljakkoin kirjoittaneen syöttäneensä lasta makuuasennossa, mihin tuli aika monta asiantuntijakommenttiakin sen vaarallisuudesta. Totta kai 10-kuukauden ikäisen lapsen pitää istua, tietysti myös jo kontata ja tosiaan varsin pian kävellä.
        Anteeksi. tämä nyt on tämmöstä ajatusvirtaa. Jos lapsi on syntynyt keskosena, ymmärrän täysin, mutta jos täysiaikaisena, asiaan kannattaa puuttua melko pian. Jos lapsi ei ole oppinut istumaan, on turha odottaa hänen myöskään nousevan itse istumaan.

        Olen itse ollut päiväkodissa työssä jo kauan ja jokin asia jäi kaivelemaan. Ensinnä, alle yksivuotiaalla ei ole vielä puitteita omatoimiseen ruokailuun eikä tarvitsekaan. Me tarhan tädit osataan syöttää lapsi ja lapset kehittyvät tässä asiassa omalla aikatulullaan. Yksi oppii itsenäisesti syömään jo kohta vuoden täytettyään ja toinen myöhemmin. Moni pieni on oppinut nämä "kädentaidot" juuri päivähoidossa kuten potalla/pytyllä käymisetkin. Onhan lapsi sen tärkeimmän osan päivää poissa kotoa, varsinkin, kun on kysymys pienestä lapsesta. Mikä on "tarhakelpoinen" aika outo käsite ainakin minulle. Kenenkään lapsen ei tarvitse olla jollakin lailla "kelpoinen", sopiakseen päiväkotiin ja jos on jokin "este tai viivästymä" se on asia erikseen ja silloin toimitaan sen mukaan. Niin, ja ne valmiudet kehittyvät lapsen kasvaessa.
        Ja se systeemi on luotu juuri lapsia ja perheitä palvelemaan ja yhtenä työvälineenähän on juuri nämä vasut eli varhaiskasvatuskeksutelut joiden avulla luomme yhdessä "minä ja vanhemmat, sopivat tavoitteet" juuri heidän lapselleen sopivaksi. Olkoompa se sitten vaikka syömään opettelemiseen, ajan kanssa.

        Terveisin tarhan täti.


    • valois*

      tuollaisia vaiheita, älä ota ressiä, tarjoa ruokaa, ja sit pois vaan, toi mone ruoan tarjoaminen on minun mielestä turhaa, anna mielummin yhtä kerrallaa, oppii, että voi valkata, mitä syö. Aikuinen päättää, milloin ja mitä syö, jos ei maistu, niin seuraavalla kerralla uusi yritys. Meidän eka lapsi söi tissiä 1,5 vuotiaaksi, kiinteät rupes maistumaan vasta 11 kuisena, siihen saakka riitti äidinmaito ja satunnaiset soseet, toinen lapsi rupes lakkoilemaan 10 kuisena, oli siihen saakka syänyt hyvin, mut sit meni 4 kk, ettei maistuneet, kuin aivan vetelät vauvasoseet, nyt taas menee oikee ruoka ja ikää on 1v3kk, äidinmaitoa saa pari kertaa päivässä... Toi on tosi raivostuttavaa, mut menee ohi, koita kestää...

    • Hansu30

      Meillä sanottiin, että myös suun motoriikka tarvitsee kehitystä, eli jos ei osaa vielä pureskella ruokaa, niin ei sitten karkeampi ruoka kelpaa. Meille neuvottiin työntämään lapsen 9kk posken sisäpinnnalle esim. keitetty makaroni tai muu, johon ei voi tukehtua jota lapsi sitten kielellä tunnustelee ja alkaa "muljuttaa" suussa ja lopuksi pureskelee. meillä toimi ainakin myös pehmeällä leivällä, karkeaa sosetta ei vielä tänään keritty kokeilee, mutta eihän muutos hetkessä tapahdu. Lisäksi meidän lapsi on todella tarkka ruuan lämpötilasta, hedelmäsoseet pitää olla kylmiä ja lihasoseet ja puurot niin lämpimiä kuin vain voi lapselle antaa. Lisäksi hän syö pullosta velliä, rintamaitoa ei ole saanut ollenkaan sairaalasta kotinpääsyn jälkeen ja sielläkin se oli luovutettua rintamaitoa. Kannattaa kokeilla myös esim. lihasosetta erilämpöisenä, jos olet tarjonnut sitä huoneenlämpöisenä, niin lämmitä tai laita jääkaappiin ja kokeile maistuuko sitten.

      • triia

        Minun lapsi on ollut ikänsä "huonoruokainen", mutta niin vain kasvaa käyrillä ja hemoglobiinit on hyvät (tästä olen nyt päätellyt että se vain osaa kuunnella omaa kehoaan toisin kuin moni meistä aikuisista). Ja lapsi siis on 10kk ikäinen. Välillä syö paremmin ja välillä on mennyt ehkä puolidesiä ruokaa päivässä. Kun ei itse siitä stressaa niin lapsenkaan ei tarvitse stressata, mikä voi kans vaikuttaa ruokahaluun (vaikka kyllä minäkin eka sressasin niin että itku meinas tulla mutta kun lapsi vaistosi sen niin sittenhän siitä ei tullut yhtään mitään niin piti tehdä asennemuutos). Meillä annetaan aamulla noin klo 8 velli, 10 välipala (jotain hedelmäsosetta tai jugurttia tai jotain), klo 12 potturuoka, klo 16 toinen potturuoka ja klo 19 puuro. Niin ja vain pari kertaa vuorokaudessa tissi jotta ei ole mahdollista valita ruuan tai tissin väliltä. Meillä siksi on tuo välipala aamupäivällä kun aamulla tyttö ei halua syödä kiinteää kun on niin kova nälkä yön jäljiltä, mutta kohta pitäisi jo saada jotain.

        Eli lapsilla voi olla halu syödä "erijärjestyksessä" kuin muilla lapsilla. Jos suu on kipeä niin ruoka ei varmasti maistu kun eihän se maistuisi itsellekään (hampaiden tulon yhteydessä voi pureminen käydä kipeää oikeasti). Jos lapsi on tottunut että ruokaa ei tarvi syödä kun sen jälkeen saa hedelmää, niin se varmasti vaatii pois opettelua (en siis suosittele jälkiruuan antamista eikä se ainakaan saa olla esillä). Tosin tissinkin laittaisin kellon mukaan saatavaksi jotta sekään ei olisi ruualle vaihtoehto. Niin ja lelut pois pöydästä kun ei sen ole tarkoitus olla leikkihetki. Lapselle käteen vaikka se leipäpala mitä saa mutustella ja jos ei syö niin sitten vain kiitetään ja nostetaan pois. Kellon mukaan sitten seuraava ruoka. Kyllä lapsellakin pitää olla nälkä jotta se motivoituu syömään. Niin ja neuvolaan saa soittaa jos oikeasti huolestuttaa. Niin minä tein kun 8kk ikäinen lapseni ei syönyt kuin kolme teelusikallista päivässä kaikkineen. Eikä kuulemma tarvinut huolestua jos joi tarpeeksi. No lapsi joi ja parin päivän jälkeen söi taas normaalisti. Teki vain kaksi hammasta suuhun yhtäaikaa.


    • kahden tyton aitee

      En ota kantaa tahan imetyksen kestoon tai muuhunkaan kehityksen virstanpylvaisiin kun kylla ne jokainen ne saavuttaa ennemmin tai myohemmin. Tuosta syomisesta voin sanoa sen verran, etta oma tytto (nyt 2v) on alusta asti sellainen etta valilla tulee kausi jolloin ruoka ei kelpaa. Aloitettiin kiinteat siina 5kk iassa ilman mitaan ongelmia ja kaikki kelpasi. Siina 10kk iassa tuli ensimmainen takku jolloin ei mennyt lusikkaruoka ei sitten niin millaan. Itse aloin antaa sormiruokana keitettyja vihanneksia ja kanan paloja jotka meni joten kuten. Itse ajattelen etta se oli se ensimmainen itsenaisyys puuska joka tytolle tuli. Lusikkaruualla neiti kitkutti parilla lusikallisella koko paivan, ei auttanut nalka eika mikaan muukaan keino. Herneita ja pienia porkkanoita soi sormin ja silla sitten mentiin reilun kuukauden paivat kunnes alkoi lusikkaruoka taas kelvata. Seuraava samanmoinen "kohtaus" tuli 1v4kk iassa jolloin mentiin kylman rauhallisesti silla periaatteella etta jos ei kelpaa niin saat olla ilman seuraavaan ruoka-aikaan asti. Pari viikkoa sita taisi kestaa ja nyt ollaan juuri aloitettu kolmas ruoka"kohtaus" kypassa kahden vuoden iassa. Valilla syodaan ja valilla ei.

      Itse menen silla periaatteella etta syoda ei ole pakko kun muuten on terve ja kylla se ruoka alkaa kelvata kun on tarpeeksi nalka. Ja jos ruoka ei kelpaa niin ei silloin sitten anneta mitaan ylimaaraisia herkkupalojakaan. Oman tyton kokemuksen pohjalta voin sanoa, etta mita enemman sita ruokaa tuputti silloin 10kk iassa sita huonommaksi tilanne meni. Ja sama juttu nytkin. Se on sita itsenaisyyden hakua ja mita enemman itse hermostut sita parempi lapselle, ne kun tahtoo tykata seurata aidin hermoilua. Tarjoa lusikkaruokaa ja jos ei mene, lopeta heti. Sen jalkeen voit seuraavalla parilla kerralla antaa sormiruokia jos ne kelpaa joten kuten ja sitten taas yrittaa lusikkaruokaa. Ei siita mitaan haittaa ole jos painoa on, vahan ne tahtovat laihtua siina nirsoillessaan mutta eivat sen vertaa etta siita olisi mitaan haittaa. Yllattavan pienella ruualla ne parjaavat muutaman viikon ja sen jalkeen alkaa taas ruoka kelvata ihan toisella tavalla kun ovat saaneet nayttaa mieltaan hetken aikaa.

      Se on ihan tolkuttoman vaikeaa olla hermostumatta kun lapsi ei syo, mutta mita vahemman asiasta tehdaan numeroa sita nopeammin tilanne rauhoittuu. Kaikki uuden oppiminen vaikuttaa kanssa siihen ruokahaluun herkasti, mutta silloin nuo pienet yleensa vain syovat pienen pienia annoksia kerrallaan eivatka heittaydy tayteen lakkoon. Onnea ja pitkaa pinnaa. (Meidan tytto meni viikon paivat syomalla kymmenkunta hernetta paivassa maidon ohella eika se siihen kuollut. : )

    • penikkatauti

      Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.Hampurilaista tartutaan molemmin käsin.
      Peukalot ja pikkusormet laitetaan hampurilaisen alle.
      Muut sormet levitetään hampurilaisen päälle.
      Otteen pitää olla hellävarainen, jotta hampurilainen ei rusennu ja kastikkeet tursua ulos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe