Miksi Romanit eivät halua sopeutua

minä vaan

yhteiskuntaan,miksi pistää vastaan kynsin ja hampain.Miksi pitää olla erilainen ja eri tavat,satoja vuosia maassa asuneena niin luulisi että sopeutuminen olisi ihan toisella tasolla,kuin mitä se on.

Suomessahan on myös tataareja jotka ovat muslimeita,he ovat sopeutuneet täysin,eivät erotu edes katukuvasta pukeutumisellaan,ei käytä naiset huiveja tai kaapuja,ei vaivaa työttömyyskään ilmeisesti.Se että tataarit ovat näin hyvin sopeutuneet johtuu vain siitä,että he ovat itse niin halunneet,halunneet olla osa yhteiskuntaa eikä elää eristyksissä sen ULKOPUOLELLA.

Miksi suuri osa romaneista haluaa yhä vieläkin elää normaalin yhteiskunnan ja sen sääntöjen ulkopuolella,työntekoa ei tietääkseni arvosteta tai sitä ei edes hyväksytä monissa perheissä,opiskeluakaan ei tunnuta pidettävän hyvänä ja jotkut vanhemmat jopa yrittävät estää lastensa koulunkäynnin.

79

3829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosita-

      OLIKO MUUTA?

      • cbg.

        romanilta,ei pystytä sanomaan mitään todellista tai sitten vaan valehdellaan.


    • Stora Fyrkens

      On iisiä vaan lekotella ja antaa muiden maksaa - sukupolvesta toiseen - anteeksi vain ja todistakaa väitteeni vääräksi - jos pystytte.

      • viisas elää vähemmällä

        mikä sen mukavanpaa , kuin lekotella vaan, ja antaa toisten tehdä työt, omastakin puolesta. Kyllä elämä on ihanaa. Vai mitä serkut ? En kyllä halua vaihtaa tätä toisin. Kyllä se yksi viisisataa vuotta vielä näin menee.


      • 666->>>
        viisas elää vähemmällä kirjoitti:

        mikä sen mukavanpaa , kuin lekotella vaan, ja antaa toisten tehdä työt, omastakin puolesta. Kyllä elämä on ihanaa. Vai mitä serkut ? En kyllä halua vaihtaa tätä toisin. Kyllä se yksi viisisataa vuotta vielä näin menee.

        ommasta vappaasta tahosta...kuin muuttenkaan?


    • g-man...

      romaneille kuin muillekkin "tummille",korkea sosiaaliturvan taso,lievät tuomiot ja hyvät vankilat takaavat sen että täältä ei heti kannata lähteä,paitsi ehkä Ruotsiin.

      Ja onhan se totta että normaalia työntekoa karsastetaan kovasti,vain pieni osa käy kunnon töissä.Muut sitten elävät yhteiskunnan kustannuksella ja tekevät omia "bisneksiään",jotka eivät usein kestä valoa,romanien ei siis tarvitse ihmetellä miksi heitä katsotaan kieroon kaikkialla.

      • romaaaaaaaaaaannnnnnnoooooooooooooooooo

        Tässä sulle vastaus nii ku juutalaisilla myös meillä niinkun teillä on omat tavat ynm.maahan muttajilla on omat tavat eikä niitä haluta kadottaa koska eihän me sillo oltais se mitä me ollaan oltu vaa me oltais sillo ihan tavallisia suomalaisia jota varmaanki melki jokainen mustalainen kammoksuu sen siveettymyyden, vanhempien kunnioituksen takia ynm.muista syitä esim. niinkun kuulin tänään jonkun valtaväestön naisen kieltäneen kotoaan muuttaaneen lapsensa käymästä luonaan jää kaapilla koska tämä sai omat tienaamansa rahat,mustlainen ei ymmärrä tollastta minä en ainakaa.... samoin vois kysyä valtaväestöltä miksi se ei ole sulautunut mustalaisiin kumminkin ollaan niin kauan rintarinnan eletty, eikö jokainen haluu olla sitä mitä on eikä ettehän tekää muuta itteene esim. meidän,muslimien,juutalaisten,tai muiden mukaan jokainen haluaa säilyttää oman itsensä ajatele jos itse joutuisit sulatautumaan mustalaisiin eihän olis kiva juttu samoin toisin päin.


      • käsi kädessä kohti parempaa huomista
        romaaaaaaaaaaannnnnnnoooooooooooooooooo kirjoitti:

        Tässä sulle vastaus nii ku juutalaisilla myös meillä niinkun teillä on omat tavat ynm.maahan muttajilla on omat tavat eikä niitä haluta kadottaa koska eihän me sillo oltais se mitä me ollaan oltu vaa me oltais sillo ihan tavallisia suomalaisia jota varmaanki melki jokainen mustalainen kammoksuu sen siveettymyyden, vanhempien kunnioituksen takia ynm.muista syitä esim. niinkun kuulin tänään jonkun valtaväestön naisen kieltäneen kotoaan muuttaaneen lapsensa käymästä luonaan jää kaapilla koska tämä sai omat tienaamansa rahat,mustlainen ei ymmärrä tollastta minä en ainakaa.... samoin vois kysyä valtaväestöltä miksi se ei ole sulautunut mustalaisiin kumminkin ollaan niin kauan rintarinnan eletty, eikö jokainen haluu olla sitä mitä on eikä ettehän tekää muuta itteene esim. meidän,muslimien,juutalaisten,tai muiden mukaan jokainen haluaa säilyttää oman itsensä ajatele jos itse joutuisit sulatautumaan mustalaisiin eihän olis kiva juttu samoin toisin päin.

        Oletko sinä romanina itse huomannut, miten me valtaväestö olemme sopeutuneet maahanmuutajiin, turkkilaisiin, juutalaisiin ja vaikka mistä ja minkä syyn takia tänne suomeen muuttaneisiin ihmisiin. Päivittäin olemme heidän, niin kuin myös teidän kanssanne tekemisissä, kaupassa, pankissa ym..ym.. Se mikä minua ihmetyttää, että kun romanit ovat suomessa olleet jo 500 vuotta ja ensimmäiset maahanmuuttajat tulivat 80-luvulla, niin miten on mahdollista, että paremmin tulemme heidän kun teidän kanssanne juttuun, niin sanotusti.. Ja väittäisin, että me valtaväestö emme voi olla tähän kokonaan syyllisiä.Olen seurannut televisiosta useita dokumentteja esim. muslimien päivittäisestä elämästä täällä suomessa ja hyvin ovat viihtyneet ja saaneet olla rauhassa. Lukuun ottamatta muutamia ikäviä rasistisia idiootteja, uskon että me suomalaiset olemme sydämellistä kansaa. Toimeen tulemiseen tarvitaan aina kummaltakin puolelta hyväksyntää ja ymmärtämystä.
        Minusta kansanpukunne ja pukeutumisenne ei pitäisi haitata ketään. on tiettyjä toimintatapoja joita me kaikki noudatamme, jotta järjestys säilyy. Useissa paikoissa (esim. uimahallit) on sääntöjä, jotka koskevat kaikkia, ei niitä sinne kenenkään kiusaksi olla laitettu, niitä noudattamalla yleinen järjestys ja tasavertaisuus säilyy.
        Sanoit, että et ymmärrä miten vanhemmat kieltävät lastaan tulemasta kotiin syömään.. Minä en taas ymmärrä miten lapsi ei saa käydä vanhempiensa luona vessassa, mutta kaikki tavallaan... Vielä haluaisin kysyä hienosta tavastanne, vanhempien kunnioitus, eikö se liity meidän valkolaisten vanhuksiin? eikö heitä pidä kunnioittaa?


      • nq564
        käsi kädessä kohti parempaa huomista kirjoitti:

        Oletko sinä romanina itse huomannut, miten me valtaväestö olemme sopeutuneet maahanmuutajiin, turkkilaisiin, juutalaisiin ja vaikka mistä ja minkä syyn takia tänne suomeen muuttaneisiin ihmisiin. Päivittäin olemme heidän, niin kuin myös teidän kanssanne tekemisissä, kaupassa, pankissa ym..ym.. Se mikä minua ihmetyttää, että kun romanit ovat suomessa olleet jo 500 vuotta ja ensimmäiset maahanmuuttajat tulivat 80-luvulla, niin miten on mahdollista, että paremmin tulemme heidän kun teidän kanssanne juttuun, niin sanotusti.. Ja väittäisin, että me valtaväestö emme voi olla tähän kokonaan syyllisiä.Olen seurannut televisiosta useita dokumentteja esim. muslimien päivittäisestä elämästä täällä suomessa ja hyvin ovat viihtyneet ja saaneet olla rauhassa. Lukuun ottamatta muutamia ikäviä rasistisia idiootteja, uskon että me suomalaiset olemme sydämellistä kansaa. Toimeen tulemiseen tarvitaan aina kummaltakin puolelta hyväksyntää ja ymmärtämystä.
        Minusta kansanpukunne ja pukeutumisenne ei pitäisi haitata ketään. on tiettyjä toimintatapoja joita me kaikki noudatamme, jotta järjestys säilyy. Useissa paikoissa (esim. uimahallit) on sääntöjä, jotka koskevat kaikkia, ei niitä sinne kenenkään kiusaksi olla laitettu, niitä noudattamalla yleinen järjestys ja tasavertaisuus säilyy.
        Sanoit, että et ymmärrä miten vanhemmat kieltävät lastaan tulemasta kotiin syömään.. Minä en taas ymmärrä miten lapsi ei saa käydä vanhempiensa luona vessassa, mutta kaikki tavallaan... Vielä haluaisin kysyä hienosta tavastanne, vanhempien kunnioitus, eikö se liity meidän valkolaisten vanhuksiin? eikö heitä pidä kunnioittaa?

        Joo olen kyllä huomannu että joku ottaa hyvin vastaan maahan muuttajat mutta jotkut eivät valtaväestön niin sanottu kun mustlaisilla tietenkin kunnioittan valtaväestönvanhuksia tietyllätapaa ovathan ne minua vanhempia mutta eri tavalla kun mustalaisia vanhempia tämmäki johtuu paljon valtaväestön omasta käytöksestä ynm. ja tässähän sitä tullaakin siihen että kun ei teillä ei saa syödä ja meillä ei saa käydä vessassa eiks vessassa voi käydä missä vaan mutta syödä ei voi missä vaan ja tähän että ei käydä vanhempien vessassa liittyy vanhempien kunnioitus kuten taas jääkkaapille meno taas ei pitäis loukata ketää vanhinta jos oma lapsi menee jääkaapille kyllä mulle tulis itku jos mä näkisin ett'ä mun lapsella olis nälkä oli miten vanha hyvänsä en vois ikimaailmassa kieltä syömästä luonani ... mutta tässä me näemme että olemme aivan erilainen kansa joten minusta on hyvä että te olette te ja me olemme me suomalainen on julmempi ja itsekkäämpi kun mustalainen..ja mun mielestä vaikka muut sulautuiski valtaväestöön niin minä en silti halua enkä halua että lapseni alkaa elää suomenkulttuurin mukaan.Teillä on oma juttu ja meillä omamme joten älkää patistako mustalaisia olemaa suomalaisia koska ette te mustalaisesta suomalaistasaa


      • joopajooo
        nq564 kirjoitti:

        Joo olen kyllä huomannu että joku ottaa hyvin vastaan maahan muuttajat mutta jotkut eivät valtaväestön niin sanottu kun mustlaisilla tietenkin kunnioittan valtaväestönvanhuksia tietyllätapaa ovathan ne minua vanhempia mutta eri tavalla kun mustalaisia vanhempia tämmäki johtuu paljon valtaväestön omasta käytöksestä ynm. ja tässähän sitä tullaakin siihen että kun ei teillä ei saa syödä ja meillä ei saa käydä vessassa eiks vessassa voi käydä missä vaan mutta syödä ei voi missä vaan ja tähän että ei käydä vanhempien vessassa liittyy vanhempien kunnioitus kuten taas jääkkaapille meno taas ei pitäis loukata ketää vanhinta jos oma lapsi menee jääkaapille kyllä mulle tulis itku jos mä näkisin ett'ä mun lapsella olis nälkä oli miten vanha hyvänsä en vois ikimaailmassa kieltä syömästä luonani ... mutta tässä me näemme että olemme aivan erilainen kansa joten minusta on hyvä että te olette te ja me olemme me suomalainen on julmempi ja itsekkäämpi kun mustalainen..ja mun mielestä vaikka muut sulautuiski valtaväestöön niin minä en silti halua enkä halua että lapseni alkaa elää suomenkulttuurin mukaan.Teillä on oma juttu ja meillä omamme joten älkää patistako mustalaisia olemaa suomalaisia koska ette te mustalaisesta suomalaistasaa

        tavat ovat tosiaankin erilaiset,mutta eihän se pois sulje sitä ,etteikö mustalaiset vois käyä töissä.varsinkin tänä aikana kun kaupalla ei taho enää elää. ite tiijjän monta jotka menisivät mieluummin töihin kun istuusivat kotosalla mutta niinkuin kaikki hyvin tietää että eihän mustalainen töitä saa vaikka tahtoiskin.joten turha moittia meitä laiskoiksi. mutta sitä en ymmärrä että koulutetaan ittelle vaikka 3 ja jopa useampi ammatti,eikö tämänkin ajan vois antaa omalle perheelle.


      • mr-grillaaja
        käsi kädessä kohti parempaa huomista kirjoitti:

        Oletko sinä romanina itse huomannut, miten me valtaväestö olemme sopeutuneet maahanmuutajiin, turkkilaisiin, juutalaisiin ja vaikka mistä ja minkä syyn takia tänne suomeen muuttaneisiin ihmisiin. Päivittäin olemme heidän, niin kuin myös teidän kanssanne tekemisissä, kaupassa, pankissa ym..ym.. Se mikä minua ihmetyttää, että kun romanit ovat suomessa olleet jo 500 vuotta ja ensimmäiset maahanmuuttajat tulivat 80-luvulla, niin miten on mahdollista, että paremmin tulemme heidän kun teidän kanssanne juttuun, niin sanotusti.. Ja väittäisin, että me valtaväestö emme voi olla tähän kokonaan syyllisiä.Olen seurannut televisiosta useita dokumentteja esim. muslimien päivittäisestä elämästä täällä suomessa ja hyvin ovat viihtyneet ja saaneet olla rauhassa. Lukuun ottamatta muutamia ikäviä rasistisia idiootteja, uskon että me suomalaiset olemme sydämellistä kansaa. Toimeen tulemiseen tarvitaan aina kummaltakin puolelta hyväksyntää ja ymmärtämystä.
        Minusta kansanpukunne ja pukeutumisenne ei pitäisi haitata ketään. on tiettyjä toimintatapoja joita me kaikki noudatamme, jotta järjestys säilyy. Useissa paikoissa (esim. uimahallit) on sääntöjä, jotka koskevat kaikkia, ei niitä sinne kenenkään kiusaksi olla laitettu, niitä noudattamalla yleinen järjestys ja tasavertaisuus säilyy.
        Sanoit, että et ymmärrä miten vanhemmat kieltävät lastaan tulemasta kotiin syömään.. Minä en taas ymmärrä miten lapsi ei saa käydä vanhempiensa luona vessassa, mutta kaikki tavallaan... Vielä haluaisin kysyä hienosta tavastanne, vanhempien kunnioitus, eikö se liity meidän valkolaisten vanhuksiin? eikö heitä pidä kunnioittaa?

        Terve. Viestisi oli asiallinen, joten vaivaudun vastaaman tuohon :) On totta, että todella monet meikäläiset aiheuttaa ite ongelmansa valtaväestön kanssa. Joitan ei kiinnosta työnteko tai tai mikään muukaan vastaava ja sitten käyttävät sosiaalista saatuja rahoja. Tuo on väärin ja sen myöntää varmasti moni mustalainen. Monet eivät kunnioita valtaväestöä ollenkaan ja sitten ihmettelevät kun ihmiset vihaavat heitä. Nuo asiat eivät siltikään anna syytä leimata lähellekkään kaikkia, sillä jos leimaa kaikki, on se merkki siitä, ettei tunne tai tiedä yhtään mistään mitään.

        Valtaväestön ja mustalaisten välinen kuilu on yhä liian suuri, vaikka olemme olleet täällä jo päälle 500 vuotta. Mun mielestä olis korkee aika tehdä tämän asian hyväksi jotain. monet mustalaiset ovat luonnostaan idiootteja, mutta joistain mustalaisista valtaväestö tekee idiootteja. Tämä pätee myös toistepäin.
        Mua suoraan sanottuna ärsyttää ihmisten ahdasmielisyys, tietämättömyys ja tyhmyys. Ite kun elää lain mukaan ja pyrkii tekemään kaikki "oikein" saa siltikin shittiä niskaan kokoajan. On todella vaikea saada töitä, kaupoissa seurataan, kadulla haukutaan, käydään kimppuun ja tehdään ihmisen elämästä tosi vaikeaa. Tämä ei ole oikein. Rasismia olen kokenut niin mustalaisten kuin valtaväestön kohdalta. Valtaväestöltä tietysti paljon enemmän, koska itse olen mustalainen, niin ei kaikki mustalaiset tietenkään ole kimpussani.

        Sen voin sanoa, että vaikka mustalainen eläis kuinka hyvin ja "oikein", niin sitä ei koskaan hyväksytä niinkuin "normaalia" ihmistä. Suomi on todella rasistinen maa, eikä täällä ole oikeasti helppoa olla vähemmistönä.
        Vasta nyt 2000-luvulla valtaväestö on alkanut enemmän ottaa selvää mustalaisista ja heidän tavoistaan. vasta nyt on alkanu valtaväestö lähestymään jollain tapaa, joka on hyvä asia. Valitettavasti edistys on silti liian hidasta ja monet joutuvat kärsimään siitä, kun eivät saa töitä.

        Yhdessä me kaikki voisimme tehdä rakkaasta suomen maastamme hyvän maan kaikille. Hyviä ihmisiä parantamaan suomea löytyy niin mustalaisista, kuin valtaväestöstä. Kyse on vain siitä, annetaanko näille mahdollisuus.

        Ne jotka aukovat täällä vain päätään, tai huutelevat kaduilla, niin tottakai te saatte mustalaisilta tai valtaväestöltä turpiin, koska ootte sitä kerjännyt. Niistä on turha tulla tänne poraamaan, ta muutenkaan itkee, mitä mustalaiset tai valtaväestö nyt teki. Aiheesta saa sanoa, jos se on asiallinen.
        Mitä tulee kulttuureihin, on niitä turha haukkua, vaikka en itsekkään läheskään kaikkia tapoja ymmärrä. Kulttuurit kuuluvat mustalaisille ja sillä siisti. On myös turha väittää, että kulttuureihin kuuluu myös rikollisuus. Se ei pidä paikkaansa, sillä rikollisuus on henkilökohtainen tyhmyys.


      • mr-grillaaja
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Terve. Viestisi oli asiallinen, joten vaivaudun vastaaman tuohon :) On totta, että todella monet meikäläiset aiheuttaa ite ongelmansa valtaväestön kanssa. Joitan ei kiinnosta työnteko tai tai mikään muukaan vastaava ja sitten käyttävät sosiaalista saatuja rahoja. Tuo on väärin ja sen myöntää varmasti moni mustalainen. Monet eivät kunnioita valtaväestöä ollenkaan ja sitten ihmettelevät kun ihmiset vihaavat heitä. Nuo asiat eivät siltikään anna syytä leimata lähellekkään kaikkia, sillä jos leimaa kaikki, on se merkki siitä, ettei tunne tai tiedä yhtään mistään mitään.

        Valtaväestön ja mustalaisten välinen kuilu on yhä liian suuri, vaikka olemme olleet täällä jo päälle 500 vuotta. Mun mielestä olis korkee aika tehdä tämän asian hyväksi jotain. monet mustalaiset ovat luonnostaan idiootteja, mutta joistain mustalaisista valtaväestö tekee idiootteja. Tämä pätee myös toistepäin.
        Mua suoraan sanottuna ärsyttää ihmisten ahdasmielisyys, tietämättömyys ja tyhmyys. Ite kun elää lain mukaan ja pyrkii tekemään kaikki "oikein" saa siltikin shittiä niskaan kokoajan. On todella vaikea saada töitä, kaupoissa seurataan, kadulla haukutaan, käydään kimppuun ja tehdään ihmisen elämästä tosi vaikeaa. Tämä ei ole oikein. Rasismia olen kokenut niin mustalaisten kuin valtaväestön kohdalta. Valtaväestöltä tietysti paljon enemmän, koska itse olen mustalainen, niin ei kaikki mustalaiset tietenkään ole kimpussani.

        Sen voin sanoa, että vaikka mustalainen eläis kuinka hyvin ja "oikein", niin sitä ei koskaan hyväksytä niinkuin "normaalia" ihmistä. Suomi on todella rasistinen maa, eikä täällä ole oikeasti helppoa olla vähemmistönä.
        Vasta nyt 2000-luvulla valtaväestö on alkanut enemmän ottaa selvää mustalaisista ja heidän tavoistaan. vasta nyt on alkanu valtaväestö lähestymään jollain tapaa, joka on hyvä asia. Valitettavasti edistys on silti liian hidasta ja monet joutuvat kärsimään siitä, kun eivät saa töitä.

        Yhdessä me kaikki voisimme tehdä rakkaasta suomen maastamme hyvän maan kaikille. Hyviä ihmisiä parantamaan suomea löytyy niin mustalaisista, kuin valtaväestöstä. Kyse on vain siitä, annetaanko näille mahdollisuus.

        Ne jotka aukovat täällä vain päätään, tai huutelevat kaduilla, niin tottakai te saatte mustalaisilta tai valtaväestöltä turpiin, koska ootte sitä kerjännyt. Niistä on turha tulla tänne poraamaan, ta muutenkaan itkee, mitä mustalaiset tai valtaväestö nyt teki. Aiheesta saa sanoa, jos se on asiallinen.
        Mitä tulee kulttuureihin, on niitä turha haukkua, vaikka en itsekkään läheskään kaikkia tapoja ymmärrä. Kulttuurit kuuluvat mustalaisille ja sillä siisti. On myös turha väittää, että kulttuureihin kuuluu myös rikollisuus. Se ei pidä paikkaansa, sillä rikollisuus on henkilökohtainen tyhmyys.

        oli tarkoitettu seuraavalle henkilölle: sopeutumisesta
        käsi kädessä kohti parempaa huomista24.9.2009 00:33


      • gfjgfjghjgh
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Terve. Viestisi oli asiallinen, joten vaivaudun vastaaman tuohon :) On totta, että todella monet meikäläiset aiheuttaa ite ongelmansa valtaväestön kanssa. Joitan ei kiinnosta työnteko tai tai mikään muukaan vastaava ja sitten käyttävät sosiaalista saatuja rahoja. Tuo on väärin ja sen myöntää varmasti moni mustalainen. Monet eivät kunnioita valtaväestöä ollenkaan ja sitten ihmettelevät kun ihmiset vihaavat heitä. Nuo asiat eivät siltikään anna syytä leimata lähellekkään kaikkia, sillä jos leimaa kaikki, on se merkki siitä, ettei tunne tai tiedä yhtään mistään mitään.

        Valtaväestön ja mustalaisten välinen kuilu on yhä liian suuri, vaikka olemme olleet täällä jo päälle 500 vuotta. Mun mielestä olis korkee aika tehdä tämän asian hyväksi jotain. monet mustalaiset ovat luonnostaan idiootteja, mutta joistain mustalaisista valtaväestö tekee idiootteja. Tämä pätee myös toistepäin.
        Mua suoraan sanottuna ärsyttää ihmisten ahdasmielisyys, tietämättömyys ja tyhmyys. Ite kun elää lain mukaan ja pyrkii tekemään kaikki "oikein" saa siltikin shittiä niskaan kokoajan. On todella vaikea saada töitä, kaupoissa seurataan, kadulla haukutaan, käydään kimppuun ja tehdään ihmisen elämästä tosi vaikeaa. Tämä ei ole oikein. Rasismia olen kokenut niin mustalaisten kuin valtaväestön kohdalta. Valtaväestöltä tietysti paljon enemmän, koska itse olen mustalainen, niin ei kaikki mustalaiset tietenkään ole kimpussani.

        Sen voin sanoa, että vaikka mustalainen eläis kuinka hyvin ja "oikein", niin sitä ei koskaan hyväksytä niinkuin "normaalia" ihmistä. Suomi on todella rasistinen maa, eikä täällä ole oikeasti helppoa olla vähemmistönä.
        Vasta nyt 2000-luvulla valtaväestö on alkanut enemmän ottaa selvää mustalaisista ja heidän tavoistaan. vasta nyt on alkanu valtaväestö lähestymään jollain tapaa, joka on hyvä asia. Valitettavasti edistys on silti liian hidasta ja monet joutuvat kärsimään siitä, kun eivät saa töitä.

        Yhdessä me kaikki voisimme tehdä rakkaasta suomen maastamme hyvän maan kaikille. Hyviä ihmisiä parantamaan suomea löytyy niin mustalaisista, kuin valtaväestöstä. Kyse on vain siitä, annetaanko näille mahdollisuus.

        Ne jotka aukovat täällä vain päätään, tai huutelevat kaduilla, niin tottakai te saatte mustalaisilta tai valtaväestöltä turpiin, koska ootte sitä kerjännyt. Niistä on turha tulla tänne poraamaan, ta muutenkaan itkee, mitä mustalaiset tai valtaväestö nyt teki. Aiheesta saa sanoa, jos se on asiallinen.
        Mitä tulee kulttuureihin, on niitä turha haukkua, vaikka en itsekkään läheskään kaikkia tapoja ymmärrä. Kulttuurit kuuluvat mustalaisille ja sillä siisti. On myös turha väittää, että kulttuureihin kuuluu myös rikollisuus. Se ei pidä paikkaansa, sillä rikollisuus on henkilökohtainen tyhmyys.

        kirjoitus, mr-grillaaja. =)


      • karavaanim

      • käsi kädessä kohti parempaa huomista
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Terve. Viestisi oli asiallinen, joten vaivaudun vastaaman tuohon :) On totta, että todella monet meikäläiset aiheuttaa ite ongelmansa valtaväestön kanssa. Joitan ei kiinnosta työnteko tai tai mikään muukaan vastaava ja sitten käyttävät sosiaalista saatuja rahoja. Tuo on väärin ja sen myöntää varmasti moni mustalainen. Monet eivät kunnioita valtaväestöä ollenkaan ja sitten ihmettelevät kun ihmiset vihaavat heitä. Nuo asiat eivät siltikään anna syytä leimata lähellekkään kaikkia, sillä jos leimaa kaikki, on se merkki siitä, ettei tunne tai tiedä yhtään mistään mitään.

        Valtaväestön ja mustalaisten välinen kuilu on yhä liian suuri, vaikka olemme olleet täällä jo päälle 500 vuotta. Mun mielestä olis korkee aika tehdä tämän asian hyväksi jotain. monet mustalaiset ovat luonnostaan idiootteja, mutta joistain mustalaisista valtaväestö tekee idiootteja. Tämä pätee myös toistepäin.
        Mua suoraan sanottuna ärsyttää ihmisten ahdasmielisyys, tietämättömyys ja tyhmyys. Ite kun elää lain mukaan ja pyrkii tekemään kaikki "oikein" saa siltikin shittiä niskaan kokoajan. On todella vaikea saada töitä, kaupoissa seurataan, kadulla haukutaan, käydään kimppuun ja tehdään ihmisen elämästä tosi vaikeaa. Tämä ei ole oikein. Rasismia olen kokenut niin mustalaisten kuin valtaväestön kohdalta. Valtaväestöltä tietysti paljon enemmän, koska itse olen mustalainen, niin ei kaikki mustalaiset tietenkään ole kimpussani.

        Sen voin sanoa, että vaikka mustalainen eläis kuinka hyvin ja "oikein", niin sitä ei koskaan hyväksytä niinkuin "normaalia" ihmistä. Suomi on todella rasistinen maa, eikä täällä ole oikeasti helppoa olla vähemmistönä.
        Vasta nyt 2000-luvulla valtaväestö on alkanut enemmän ottaa selvää mustalaisista ja heidän tavoistaan. vasta nyt on alkanu valtaväestö lähestymään jollain tapaa, joka on hyvä asia. Valitettavasti edistys on silti liian hidasta ja monet joutuvat kärsimään siitä, kun eivät saa töitä.

        Yhdessä me kaikki voisimme tehdä rakkaasta suomen maastamme hyvän maan kaikille. Hyviä ihmisiä parantamaan suomea löytyy niin mustalaisista, kuin valtaväestöstä. Kyse on vain siitä, annetaanko näille mahdollisuus.

        Ne jotka aukovat täällä vain päätään, tai huutelevat kaduilla, niin tottakai te saatte mustalaisilta tai valtaväestöltä turpiin, koska ootte sitä kerjännyt. Niistä on turha tulla tänne poraamaan, ta muutenkaan itkee, mitä mustalaiset tai valtaväestö nyt teki. Aiheesta saa sanoa, jos se on asiallinen.
        Mitä tulee kulttuureihin, on niitä turha haukkua, vaikka en itsekkään läheskään kaikkia tapoja ymmärrä. Kulttuurit kuuluvat mustalaisille ja sillä siisti. On myös turha väittää, että kulttuureihin kuuluu myös rikollisuus. Se ei pidä paikkaansa, sillä rikollisuus on henkilökohtainen tyhmyys.

        Kiitos vaivannäöstäsi mr-grillaaja :)
        Minä pidän matkustelusta, niin kuin varmaan useimmat meistä rotuun, kulttuuriin tai vaikkapa sosiaaliseen luokkaan katsomatta. Matkoillani tutustun eri maiden kulttuuriin, on upea kuulla heidän tavoistaan ja tyyleistään. Jokainen meistä, jotka olemme vieraina vieraassa kulttuurissa (lukuun ottamatta niitä idiootteja, jotka kännissä istuvat viikon-kaksi terassilla) .kunnioitamme sen maan tapoja. Samaa olen yrittänyt säveltää ihan täällä koto suomessa, kun vastaan tulee vieraan kulttuurin edustaja. Nyt haluaisin kysyä sinulta, että miksi se teillä on niin salattua ja vaikeasti selitettävissä? Olen löytänyt jotain romanien tapoihin ja toimintaan liittyvää materiaalia, lukenut romani kirjailijoiden teoksia, jotta pystyisin tilanteen tullen toimimaan sopivalla tavalla, kuitenkin niin, etten tee minulle "luonnottomia myönnytyksiä", jos näin voidaan sanoa. Minulla on myös tuttuja romaneita, mutta jotenkin jää aina asia auki, kun jotain "utelen". Mahdollisesti se johtuu siitä, että tuntemani romanit ovat miehiä ja minä taas en ole :)
        Silloin kun romanit kulkivat vankkureillaan, lauloivat ja tekivät taloissa ruokansa eteen töitä, ei kai ollut tällaista kuilua kun nykypäivänä. Olenkin miettinyt, että miksi se aikanaan on näin syväksi muuttunut. Oma mummoni sanoi, että jossain välissä romaneita alettiin kutsumaan rosvoiksi. Heidän talossaan oli aina työtä ja leipää, ei tarvinnut kenenkään heiltä varastaa. Mummon mielestä nälkäänsä rosvoilevat romanit saivat aikaan sen, mitä vielä nykypäivänäkin romaneista ajatellaan, muut ajattelevat, ei meidän mummo joka sotajuttujensa ohella muistaa aina kertoa tarinan komeasta romani pojasta joka linja-autossa oli niin ystävällinen ja kohtelias :)
        Toivoisinkin, että joskus teillä romaneilla olisi se ilo ja rohkeus kertoa meille valkolaisille tavoistanne ja kulttuuristanne. En tarkoita nyt perheidenne kesken tavoista vaan yleisistä touhuista, jotta meidän olisi helpompi toinen toistamme ymmärtää ja soveltaa tapamme saman katon alle, niissä päivittäisissä paikoissa joissa rodut ja ruodut ovat tyhjänpäiväisiä, joissa kaikki ollaan samoilla säännöillä :)


      • mr-grillaaja
        käsi kädessä kohti parempaa huomista kirjoitti:

        Kiitos vaivannäöstäsi mr-grillaaja :)
        Minä pidän matkustelusta, niin kuin varmaan useimmat meistä rotuun, kulttuuriin tai vaikkapa sosiaaliseen luokkaan katsomatta. Matkoillani tutustun eri maiden kulttuuriin, on upea kuulla heidän tavoistaan ja tyyleistään. Jokainen meistä, jotka olemme vieraina vieraassa kulttuurissa (lukuun ottamatta niitä idiootteja, jotka kännissä istuvat viikon-kaksi terassilla) .kunnioitamme sen maan tapoja. Samaa olen yrittänyt säveltää ihan täällä koto suomessa, kun vastaan tulee vieraan kulttuurin edustaja. Nyt haluaisin kysyä sinulta, että miksi se teillä on niin salattua ja vaikeasti selitettävissä? Olen löytänyt jotain romanien tapoihin ja toimintaan liittyvää materiaalia, lukenut romani kirjailijoiden teoksia, jotta pystyisin tilanteen tullen toimimaan sopivalla tavalla, kuitenkin niin, etten tee minulle "luonnottomia myönnytyksiä", jos näin voidaan sanoa. Minulla on myös tuttuja romaneita, mutta jotenkin jää aina asia auki, kun jotain "utelen". Mahdollisesti se johtuu siitä, että tuntemani romanit ovat miehiä ja minä taas en ole :)
        Silloin kun romanit kulkivat vankkureillaan, lauloivat ja tekivät taloissa ruokansa eteen töitä, ei kai ollut tällaista kuilua kun nykypäivänä. Olenkin miettinyt, että miksi se aikanaan on näin syväksi muuttunut. Oma mummoni sanoi, että jossain välissä romaneita alettiin kutsumaan rosvoiksi. Heidän talossaan oli aina työtä ja leipää, ei tarvinnut kenenkään heiltä varastaa. Mummon mielestä nälkäänsä rosvoilevat romanit saivat aikaan sen, mitä vielä nykypäivänäkin romaneista ajatellaan, muut ajattelevat, ei meidän mummo joka sotajuttujensa ohella muistaa aina kertoa tarinan komeasta romani pojasta joka linja-autossa oli niin ystävällinen ja kohtelias :)
        Toivoisinkin, että joskus teillä romaneilla olisi se ilo ja rohkeus kertoa meille valkolaisille tavoistanne ja kulttuuristanne. En tarkoita nyt perheidenne kesken tavoista vaan yleisistä touhuista, jotta meidän olisi helpompi toinen toistamme ymmärtää ja soveltaa tapamme saman katon alle, niissä päivittäisissä paikoissa joissa rodut ja ruodut ovat tyhjänpäiväisiä, joissa kaikki ollaan samoilla säännöillä :)

        Terve jälleen :)

        Tuo on hyvä ja erittäin vaikea kysymys, että miksi haluamme pitää kulttuurimme salassa. Tuohon ei myöskään löydy mitään "järkevää" syytä. Suomen mustalaisten kulttuurit taitavat olla ainoot, missä vaatteet ovat aatteet. Meillä suomessa muutenkin poiketaan täysin muusta romanikulttuurista.
        Toki jotkut tavat ovat kulkeneet meillä satoja vuosia ja jotkut kokee että ne kuuluvat vain mustalaisille.

        Vielä 70-luvulla oli nähtävissä "aitoa" romanikulttuuria, joka on nyt jo kadonnut. Me ei sillo tapeltu keskenään siitä, pitääkö jotkut naiset isoja hameita, tai pitääkö miehet farkkuja. Silloin oli se tärkein asia mihi kulttuurit perustuu, eli lähimäisen rakkaus ja se, että pidetään huolta muista loppuun asti. Tuo on nykyään noin 80% hävinnyt.

        Mun mielestä mustalaiset olivat sillo parhaimmillaan, kun ei ollut kotia kellään. Nykyään monet mustalaiset ei osaa arvostaa yhtään mitään. Monet eivät halua mennä töihin, tai eivät halua "veljeillä" valtaväestön kanssa. Monet ovat itse aiheuttaneet ongelmansa, eivätkä edes halua muutosta.

        Asiasta ei tietenkään tee yhtään helpompaa se, että vähemmistöt kokee suomessa todella paljon rasismia ja henkistä kidutusta. Tässä kun voisimme tulla viisaammiksi, niin olisi kaikilla paremmat oltavat. Mustalaiset ovat myös todella pahoja rasisteja, sitä en kiellä.

        En tiedä saitko tästä mitään irti. Taidan olla vähän liian väsynyt kun on taas pari yötä valvottu :)

        Jos kysyttävää on, niin vastaan mielelläni.. jos vain osaan :)

        Kiitos ja siunausta!


      • mr-grillaaja

        Todella hyvä kirjoitus. Kyse on vain ihmisten tietämättömyydestä ja ennakkoluukoista. Jos kaikki mustalaiset olisivat rikollisia ja työttömiä, niin tuskin olisimme enään suomessa. Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".
        Onneksi valtaväestöstä löytyy paljon fiksujakin tyyppejä, jotka eivät usko kaikkee mitä heille sanotaan, vaan ottavat itse selvää ja tutustuvat ensin.


      • mnhyiko
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Todella hyvä kirjoitus. Kyse on vain ihmisten tietämättömyydestä ja ennakkoluukoista. Jos kaikki mustalaiset olisivat rikollisia ja työttömiä, niin tuskin olisimme enään suomessa. Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".
        Onneksi valtaväestöstä löytyy paljon fiksujakin tyyppejä, jotka eivät usko kaikkee mitä heille sanotaan, vaan ottavat itse selvää ja tutustuvat ensin.

        "Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".

        Voisitko pikkuisen selvittää ja perustella tätä väittämääsi, kuinka romani menestyy paremmin kuin monen "valkolaiset", siis missä suhteessa. Millä se menestys on saatu aikaan? Mitä se menestys on? Rahaa, vaurautta vai? Millä se menestys on saatu aikaan mihin ei valkoilainen ole pystynyt. Olisi kiva kuulla jotta löytäisin itse oikotien menestymiselleni, sillä olenhan vain työssäkäyvä, veroja maksava valkoilaisnainen.


      • MUUTTO RUOTSIIN

        suomessa on tänä päivänä hyvä elää mutta oletteko ottaneet huomioon sen että kun sanotaan täällä näin että olemme olleet 500 vuotta suomessa niin tiedätkö ystäväni miten romaaneja on kohdeltu täällä koto maassa nämä 500 vuotta vasta 70 luvulla alkoi romaanit saamaan omia asuntoja kirkot samoin hyväksyivät romaanit vasta 60-70 LUVULLA EI SAANNUT SUOMESSA MENNÄ AVIOLIITTOON JA MAKSETTIIN JOPA TAPPORAHAA SUOMESSA ROMAANEISTA JA NE KUULUISAT ENNAKKO LUULOT JA KAIKKI MUU SEN OHESSA OVAT VIELÄKIN JÄLJELLÄ JA KOVASTI OVATKIN MONILLE JOTKA TAHTOISIVAT SOPEUTUA JOUTUU VIELÄ 2000 LUVULLAKIN ENAKKOLUULOJEN KOHTEEKSI JA NIIN VALTAVÄESTÖN KUIN ROMAANIEN KOHDALLA NIITÄ JOTKA OVAT SYRJÄYTYNEITÄ ELÄVÄT KADUILLA JA OVAT HUUMEITTEN ORJIA TAI ALKOHOLISOITUNEITA NÄMÄ OVAT ENSIMMÄISINÄ PUSKURISSA NÄYTTÄMÄSSÄ SITÄ NEGATIIVISUUTTA JA KAIKKEA HUONOA MITÄ IHMIS ELÄMÄ SYRJÄYTYNEENÄ ON JA NÄIDEN ROMAANIEN ELÄMÄSTÄ OTETAAN KOKO ROMAANI KULTTUURI JA ELÄMÄ ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANLAISIA SITTEN KUN TULEE TYÖSSÄ KÄYVÄ JA AIVAN ERI KUVIOISTA ROMANI JOKA MENEE KAUPPAAN RUOKA OSTOKSILLE SITÄ SEURATAAN JOKA HYLLYN VÄLIKÖSSÄ ELÄKÄ SANO ETTÄ NÄIN EI OLE SILLÄ MINULLA EI OLE RIKOSREKISTERIÄ KÄYN TÖISSÄ ENKÄ OLE NARKKARI JA JATKUVASTI KOHTAAN SILTI SUURIA ENNAKKOLUULOJA 2009 LUVUN SUOMESSA EN PÄÄSE RAVINTOLAAN SISÄLLE VAIKKA EN KOSKAAN OLE TAPELLUT TAI KÄYNNYT KYSEISESSÄ RAVINTOLASSA ROMAANINA KOHTAAN TYÖ ELÄMÄSSÄ SAMOJA VAIKEUKSIA ELI NIITÄ ENNAKKO LUULOJA 20 TYÖ PAIKASTA SAAN HYVIN HARVOISTA TÖITÄ VAIKKA KOULUTUS ON JA RIIPPUU ALASTA PALJON JOISSAKIN ALOILLA SUHDE ON IKÄVÄ KYLLÄ TÄMÄ 100 TYÖ PAIKASTA EN SAA YHDESTÄKÄÄN ELI ELÄ SINÄ PUHU PASKAA MULLE ETTÄ SUOMESSA ON KAIKILLA SAMAT MAHDOLLISUUDET SILLÄ NÄIN EI OLE T:25 VUOTTA TYÖ ELÄMÄSSÄ


      • HIIH HIIH HAAH
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Terve jälleen :)

        Tuo on hyvä ja erittäin vaikea kysymys, että miksi haluamme pitää kulttuurimme salassa. Tuohon ei myöskään löydy mitään "järkevää" syytä. Suomen mustalaisten kulttuurit taitavat olla ainoot, missä vaatteet ovat aatteet. Meillä suomessa muutenkin poiketaan täysin muusta romanikulttuurista.
        Toki jotkut tavat ovat kulkeneet meillä satoja vuosia ja jotkut kokee että ne kuuluvat vain mustalaisille.

        Vielä 70-luvulla oli nähtävissä "aitoa" romanikulttuuria, joka on nyt jo kadonnut. Me ei sillo tapeltu keskenään siitä, pitääkö jotkut naiset isoja hameita, tai pitääkö miehet farkkuja. Silloin oli se tärkein asia mihi kulttuurit perustuu, eli lähimäisen rakkaus ja se, että pidetään huolta muista loppuun asti. Tuo on nykyään noin 80% hävinnyt.

        Mun mielestä mustalaiset olivat sillo parhaimmillaan, kun ei ollut kotia kellään. Nykyään monet mustalaiset ei osaa arvostaa yhtään mitään. Monet eivät halua mennä töihin, tai eivät halua "veljeillä" valtaväestön kanssa. Monet ovat itse aiheuttaneet ongelmansa, eivätkä edes halua muutosta.

        Asiasta ei tietenkään tee yhtään helpompaa se, että vähemmistöt kokee suomessa todella paljon rasismia ja henkistä kidutusta. Tässä kun voisimme tulla viisaammiksi, niin olisi kaikilla paremmat oltavat. Mustalaiset ovat myös todella pahoja rasisteja, sitä en kiellä.

        En tiedä saitko tästä mitään irti. Taidan olla vähän liian väsynyt kun on taas pari yötä valvottu :)

        Jos kysyttävää on, niin vastaan mielelläni.. jos vain osaan :)

        Kiitos ja siunausta!

        OOTTEKO TYÖ JO KUINKA VANHA ? TAITAT OLLA PIKKU PENIKKA, KUN SATUJASI KERTOILET TÄÄLLÄ.

        SINÄ OLET SEKAISIN.

        ""Vielä 70-luvulla oli nähtävissä "aitoa" romanikulttuuria, joka on nyt jo kadonnut. Me ei sillo tapeltu keskenään siitä, pitääkö jotkut naiset isoja hameita, tai pitääkö miehet farkkuja."""

        HAAAH HAAH HAAH, OLET TINALO, VARMAASTI OLET SEKAROTUINEN


      • MUUTTO RUOTSIIN kirjoitti:

        suomessa on tänä päivänä hyvä elää mutta oletteko ottaneet huomioon sen että kun sanotaan täällä näin että olemme olleet 500 vuotta suomessa niin tiedätkö ystäväni miten romaaneja on kohdeltu täällä koto maassa nämä 500 vuotta vasta 70 luvulla alkoi romaanit saamaan omia asuntoja kirkot samoin hyväksyivät romaanit vasta 60-70 LUVULLA EI SAANNUT SUOMESSA MENNÄ AVIOLIITTOON JA MAKSETTIIN JOPA TAPPORAHAA SUOMESSA ROMAANEISTA JA NE KUULUISAT ENNAKKO LUULOT JA KAIKKI MUU SEN OHESSA OVAT VIELÄKIN JÄLJELLÄ JA KOVASTI OVATKIN MONILLE JOTKA TAHTOISIVAT SOPEUTUA JOUTUU VIELÄ 2000 LUVULLAKIN ENAKKOLUULOJEN KOHTEEKSI JA NIIN VALTAVÄESTÖN KUIN ROMAANIEN KOHDALLA NIITÄ JOTKA OVAT SYRJÄYTYNEITÄ ELÄVÄT KADUILLA JA OVAT HUUMEITTEN ORJIA TAI ALKOHOLISOITUNEITA NÄMÄ OVAT ENSIMMÄISINÄ PUSKURISSA NÄYTTÄMÄSSÄ SITÄ NEGATIIVISUUTTA JA KAIKKEA HUONOA MITÄ IHMIS ELÄMÄ SYRJÄYTYNEENÄ ON JA NÄIDEN ROMAANIEN ELÄMÄSTÄ OTETAAN KOKO ROMAANI KULTTUURI JA ELÄMÄ ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANLAISIA SITTEN KUN TULEE TYÖSSÄ KÄYVÄ JA AIVAN ERI KUVIOISTA ROMANI JOKA MENEE KAUPPAAN RUOKA OSTOKSILLE SITÄ SEURATAAN JOKA HYLLYN VÄLIKÖSSÄ ELÄKÄ SANO ETTÄ NÄIN EI OLE SILLÄ MINULLA EI OLE RIKOSREKISTERIÄ KÄYN TÖISSÄ ENKÄ OLE NARKKARI JA JATKUVASTI KOHTAAN SILTI SUURIA ENNAKKOLUULOJA 2009 LUVUN SUOMESSA EN PÄÄSE RAVINTOLAAN SISÄLLE VAIKKA EN KOSKAAN OLE TAPELLUT TAI KÄYNNYT KYSEISESSÄ RAVINTOLASSA ROMAANINA KOHTAAN TYÖ ELÄMÄSSÄ SAMOJA VAIKEUKSIA ELI NIITÄ ENNAKKO LUULOJA 20 TYÖ PAIKASTA SAAN HYVIN HARVOISTA TÖITÄ VAIKKA KOULUTUS ON JA RIIPPUU ALASTA PALJON JOISSAKIN ALOILLA SUHDE ON IKÄVÄ KYLLÄ TÄMÄ 100 TYÖ PAIKASTA EN SAA YHDESTÄKÄÄN ELI ELÄ SINÄ PUHU PASKAA MULLE ETTÄ SUOMESSA ON KAIKILLA SAMAT MAHDOLLISUUDET SILLÄ NÄIN EI OLE T:25 VUOTTA TYÖ ELÄMÄSSÄ

        Tunnen niitä saarnaajia, jotka ovat käyneet raamattukoulun tai vastavan ja työksensä helluntailaisissa puhuvat- Onhan ne kolehdit isoja ja niistä riittää varmasti palkanmaksuun.
        Sitten on nämä jotka jättävätkoulunsa kesken, liveten rikoksen tielle, sihen nopeaan hetkelliseen rikastumiseen.
        Olen huomannut että suurin osa miehistä TOTOaa. Olen jopa yrittänyt R- kioskissa kuunnella kun vaihtavat tietoja joita on saatu " suoraan hevosen suusta" On myös valkolaisia jotka elävät työttömyyskorvauksilla ja ravituloilla ihan mukavasti.
        Tuosta muutto ruotsiin.
        Ennen tietokone aikaa moni romani kulki eestaas ruotsin laivalla nostaen molemmista maista sos.turvaa.
        En tiedä onnistuuko vielä.
        Helpoin ratkaisu on koulututtautuminen ja antaa lapsille mahdollisuus päästä itse valitsemaan tulevan elämänsä laadun- hyvässä-
        Jättää ne heimoasut kotiin käyttäen vain ja ainoastaan silloin kun on juhlat.
        Muuten on tässä tiukkaa taloudellisesti joten V 5 vihjeitä vastaanotetaan.


      • karavaanimies
        maagikko kirjoitti:

        Tunnen niitä saarnaajia, jotka ovat käyneet raamattukoulun tai vastavan ja työksensä helluntailaisissa puhuvat- Onhan ne kolehdit isoja ja niistä riittää varmasti palkanmaksuun.
        Sitten on nämä jotka jättävätkoulunsa kesken, liveten rikoksen tielle, sihen nopeaan hetkelliseen rikastumiseen.
        Olen huomannut että suurin osa miehistä TOTOaa. Olen jopa yrittänyt R- kioskissa kuunnella kun vaihtavat tietoja joita on saatu " suoraan hevosen suusta" On myös valkolaisia jotka elävät työttömyyskorvauksilla ja ravituloilla ihan mukavasti.
        Tuosta muutto ruotsiin.
        Ennen tietokone aikaa moni romani kulki eestaas ruotsin laivalla nostaen molemmista maista sos.turvaa.
        En tiedä onnistuuko vielä.
        Helpoin ratkaisu on koulututtautuminen ja antaa lapsille mahdollisuus päästä itse valitsemaan tulevan elämänsä laadun- hyvässä-
        Jättää ne heimoasut kotiin käyttäen vain ja ainoastaan silloin kun on juhlat.
        Muuten on tässä tiukkaa taloudellisesti joten V 5 vihjeitä vastaanotetaan.

        tositarinan, ilman että asettuisin kenekään puolelle, sillä minä en ole kenekään puolella koskaan, vaikka joskus sattaa harhaanjohtavasti siltä vaikuttaakin.

        Tämä sattui yhdksäkymmenluvun puolitienoilla ja tapahtumapaikka oli yksi tuon aikasista yöhuoltoasemista venäjällä. Huoltoaseman omistivat kaiketi Chetseenit, joka tapuksessa joitakin chetseenejä liikui toistuvasti asemalla.
        Asemalla työskenellyt venäläinen myi minulle joitakin työstökoneen osia joita hän oli kaiketi varastanut aikaisemasta työpaikastaan, niin kun oli tapana tuohon aikaan.
        Kun minä sitten seuraavalla retkelläni osuin tuolle samalle asemalle, venäläismies sanoi olevansa viimeistä yötä työssä. Kysin miksi hän nyt jättää työpaikkansa.
        _ En voi katsella noita ,bantiitoja', tällä hän tarkoitti chetseenejä. Sitten hän alkoi kertoa minkälaista sakkia ne ovat, " Ne ovat laiskoja helpon rahan etsiöitä, Eivät ne mitää töitä koskaan ole tehneet, Hämäriä kauppoja ja ihmisien rosvomista ne vaan harastavat ja päivystävä alituiseen 'pokaa'.
        Näin se sanoi, se venäläismies. Mikä tässä nyt sitten on totta ja kenen ja mikä kohdalla. Ota hänestä sitten selvää.
        On kuitenkin väärin tehdä äkkipäisiä päätelmiä - yleisesti ja kaikista asioista joista ei ole - eikä voi olla täysin selvillä yhdellä istumalla.


      • mr-grillaaja
        mnhyiko kirjoitti:

        "Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".

        Voisitko pikkuisen selvittää ja perustella tätä väittämääsi, kuinka romani menestyy paremmin kuin monen "valkolaiset", siis missä suhteessa. Millä se menestys on saatu aikaan? Mitä se menestys on? Rahaa, vaurautta vai? Millä se menestys on saatu aikaan mihin ei valkoilainen ole pystynyt. Olisi kiva kuulla jotta löytäisin itse oikotien menestymiselleni, sillä olenhan vain työssäkäyvä, veroja maksava valkoilaisnainen.

        mnhyiko25.9.2009 15:13


        Ilmeisesti ymmärrys puuttuu.. noh, ei se mitään. Selitän sulle.

        "Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".

        Huomaa tuo sana "monien". Se ei yleistä, vaikka niin jotkut ehkä ajatteleekin. On mustalaisia, jotka käyvät töissä, on omakotitalot ja elää rehellistä elämää niinkuin ns. "normaalit ihmiset" tekevät. Sitten on suomalaisia, jotka eivät elä rehellistä elämää, eivätkä ole töissä... kaikkia ei edes kiinnosta työnteko, joten elelevät vain "muiden rahoilla".

        Tämä "menestys" mustalaisten kohdalla on saatu aikaan sillä, että käydään kouluja, tai eletään kunnolla ja lakia noudattaen. Otetaan muut huomioon ja tullaan toimeen KAIKKIEN kanssa.

        Ymmärsit viestini TÄYSIN väärin. En ole missään kohtaan sanonut, että valkolainen ei pysty. Kyse on siitä, että ei tahdo. Oli sitten mustalainen tai valkolainen kyseessä.
        Lienee asenteessasi vain ongelmia, koska noin "hyökkäävällä" asenteella kirjoitit.


      • Vaalea Sveittistä
        mr-grillaaja kirjoitti:

        mnhyiko25.9.2009 15:13


        Ilmeisesti ymmärrys puuttuu.. noh, ei se mitään. Selitän sulle.

        "Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".

        Huomaa tuo sana "monien". Se ei yleistä, vaikka niin jotkut ehkä ajatteleekin. On mustalaisia, jotka käyvät töissä, on omakotitalot ja elää rehellistä elämää niinkuin ns. "normaalit ihmiset" tekevät. Sitten on suomalaisia, jotka eivät elä rehellistä elämää, eivätkä ole töissä... kaikkia ei edes kiinnosta työnteko, joten elelevät vain "muiden rahoilla".

        Tämä "menestys" mustalaisten kohdalla on saatu aikaan sillä, että käydään kouluja, tai eletään kunnolla ja lakia noudattaen. Otetaan muut huomioon ja tullaan toimeen KAIKKIEN kanssa.

        Ymmärsit viestini TÄYSIN väärin. En ole missään kohtaan sanonut, että valkolainen ei pysty. Kyse on siitä, että ei tahdo. Oli sitten mustalainen tai valkolainen kyseessä.
        Lienee asenteessasi vain ongelmia, koska noin "hyökkäävällä" asenteella kirjoitit.

        En ymmärtänyt, selitätkö vähän selvemmin, kiitos


      • silmätauki
        romaaaaaaaaaaannnnnnnoooooooooooooooooo kirjoitti:

        Tässä sulle vastaus nii ku juutalaisilla myös meillä niinkun teillä on omat tavat ynm.maahan muttajilla on omat tavat eikä niitä haluta kadottaa koska eihän me sillo oltais se mitä me ollaan oltu vaa me oltais sillo ihan tavallisia suomalaisia jota varmaanki melki jokainen mustalainen kammoksuu sen siveettymyyden, vanhempien kunnioituksen takia ynm.muista syitä esim. niinkun kuulin tänään jonkun valtaväestön naisen kieltäneen kotoaan muuttaaneen lapsensa käymästä luonaan jää kaapilla koska tämä sai omat tienaamansa rahat,mustlainen ei ymmärrä tollastta minä en ainakaa.... samoin vois kysyä valtaväestöltä miksi se ei ole sulautunut mustalaisiin kumminkin ollaan niin kauan rintarinnan eletty, eikö jokainen haluu olla sitä mitä on eikä ettehän tekää muuta itteene esim. meidän,muslimien,juutalaisten,tai muiden mukaan jokainen haluaa säilyttää oman itsensä ajatele jos itse joutuisit sulatautumaan mustalaisiin eihän olis kiva juttu samoin toisin päin.

        Selvästikin on kyse erilaisista kunniakäsityksistä. Valkolaiskulttuurissa varastamista, huijaamista ja tappamista pidetään lähtökohtaisesti epäkunniallisena. Katsotaan myös, että kukin vastaa ensisijassa itsestään. Jos joku pukeutuu tavalla jota ei hyväksy, niin se olkoon oma asiansa. Jos sinun serkkusi tappaa minun serkkusi, minä en tapa kostoksi sinua tai muuta sukulaistasi, edes sitä serkkuasi, vaan jätän hommat poliiseille. Romanien tavat tuovat ihan mieleen näiden prätkäjengien keskinäiset sodat. Tällaisista pitäisi päästä eroon laajemminkin. Useimmat sodatkin ovat lähteneet siitä, että valtion A pomo ei tule valtion B pomon kanssa toimeen, ja sen sijaan että he tappelisivat keskenään, he houkuttavat omat kansansa toisten kimppuun.


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        silmätauki kirjoitti:

        Selvästikin on kyse erilaisista kunniakäsityksistä. Valkolaiskulttuurissa varastamista, huijaamista ja tappamista pidetään lähtökohtaisesti epäkunniallisena. Katsotaan myös, että kukin vastaa ensisijassa itsestään. Jos joku pukeutuu tavalla jota ei hyväksy, niin se olkoon oma asiansa. Jos sinun serkkusi tappaa minun serkkusi, minä en tapa kostoksi sinua tai muuta sukulaistasi, edes sitä serkkuasi, vaan jätän hommat poliiseille. Romanien tavat tuovat ihan mieleen näiden prätkäjengien keskinäiset sodat. Tällaisista pitäisi päästä eroon laajemminkin. Useimmat sodatkin ovat lähteneet siitä, että valtion A pomo ei tule valtion B pomon kanssa toimeen, ja sen sijaan että he tappelisivat keskenään, he houkuttavat omat kansansa toisten kimppuun.

        Ei minustakaan varastaminen, huijaaminen tai tappaminen ole oikein. Missään olosuhteissa, ei, vaikka asiat olisi miten huonosti. Kahdesta ensiksi mainitusta tulee mieleen lähinnä se, että kotona opetettiin, että kaikkea ei voi ensinnäkään saada, ja että varastaa ei pidä, ja että jos jotain ei ole, niin sitä voi sitten pyytää vanhemmilta ja katsotaan sitten, onko sitä mahdollisuutta hankkia. Rehellisyys kertoo minusta jotain suoraselkäisyydestä, tätä myös kotonani pidettiin tärkeänä. Tai pidetään edelleen. Rehellisyys maan perii.
        Olen itse romanikulttuurissa ikäni elänyt ja siinä myös kasvanut, että sikäli kai minun "pitäisi" esittää hyviä syitä sille, miksi liiallisuuksiin menevät sukuriidat on oikein. Mutta minusta ne ei ole, eivätkä ole koskaan olleetkaan... Minusta riidat voi ratkoa toisinkin, ja pitää toimia siten, ettei tuollaisiin mennä tai tarvitsisi mennä. Tämä on romanikulttuurissa asia, jonka voisi ihan hyvin poistaa "käytöstä".


      • olen robotti, osaan laskea
        Vaalea Sveittistä kirjoitti:

        En ymmärtänyt, selitätkö vähän selvemmin, kiitos

        on saksan romaneita. siinä kaajeille mysteeri,miten romani voi tehjä niin paljo rahaa ja niin monessa maassa


      • justina
        olen robotti, osaan laskea kirjoitti:

        on saksan romaneita. siinä kaajeille mysteeri,miten romani voi tehjä niin paljo rahaa ja niin monessa maassa

        Bill Gateskin on tahkonnut rahaa ympäri maailmaa, ei sekään minusta ole mikään ihmeellinen asia, jotkut vaan osaa.


      • masa phuro-nen
        justina kirjoitti:

        Bill Gateskin on tahkonnut rahaa ympäri maailmaa, ei sekään minusta ole mikään ihmeellinen asia, jotkut vaan osaa.

        mutta ei kyllä ole romani


      • murhaa
        MUUTTO RUOTSIIN kirjoitti:

        suomessa on tänä päivänä hyvä elää mutta oletteko ottaneet huomioon sen että kun sanotaan täällä näin että olemme olleet 500 vuotta suomessa niin tiedätkö ystäväni miten romaaneja on kohdeltu täällä koto maassa nämä 500 vuotta vasta 70 luvulla alkoi romaanit saamaan omia asuntoja kirkot samoin hyväksyivät romaanit vasta 60-70 LUVULLA EI SAANNUT SUOMESSA MENNÄ AVIOLIITTOON JA MAKSETTIIN JOPA TAPPORAHAA SUOMESSA ROMAANEISTA JA NE KUULUISAT ENNAKKO LUULOT JA KAIKKI MUU SEN OHESSA OVAT VIELÄKIN JÄLJELLÄ JA KOVASTI OVATKIN MONILLE JOTKA TAHTOISIVAT SOPEUTUA JOUTUU VIELÄ 2000 LUVULLAKIN ENAKKOLUULOJEN KOHTEEKSI JA NIIN VALTAVÄESTÖN KUIN ROMAANIEN KOHDALLA NIITÄ JOTKA OVAT SYRJÄYTYNEITÄ ELÄVÄT KADUILLA JA OVAT HUUMEITTEN ORJIA TAI ALKOHOLISOITUNEITA NÄMÄ OVAT ENSIMMÄISINÄ PUSKURISSA NÄYTTÄMÄSSÄ SITÄ NEGATIIVISUUTTA JA KAIKKEA HUONOA MITÄ IHMIS ELÄMÄ SYRJÄYTYNEENÄ ON JA NÄIDEN ROMAANIEN ELÄMÄSTÄ OTETAAN KOKO ROMAANI KULTTUURI JA ELÄMÄ ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANLAISIA SITTEN KUN TULEE TYÖSSÄ KÄYVÄ JA AIVAN ERI KUVIOISTA ROMANI JOKA MENEE KAUPPAAN RUOKA OSTOKSILLE SITÄ SEURATAAN JOKA HYLLYN VÄLIKÖSSÄ ELÄKÄ SANO ETTÄ NÄIN EI OLE SILLÄ MINULLA EI OLE RIKOSREKISTERIÄ KÄYN TÖISSÄ ENKÄ OLE NARKKARI JA JATKUVASTI KOHTAAN SILTI SUURIA ENNAKKOLUULOJA 2009 LUVUN SUOMESSA EN PÄÄSE RAVINTOLAAN SISÄLLE VAIKKA EN KOSKAAN OLE TAPELLUT TAI KÄYNNYT KYSEISESSÄ RAVINTOLASSA ROMAANINA KOHTAAN TYÖ ELÄMÄSSÄ SAMOJA VAIKEUKSIA ELI NIITÄ ENNAKKO LUULOJA 20 TYÖ PAIKASTA SAAN HYVIN HARVOISTA TÖITÄ VAIKKA KOULUTUS ON JA RIIPPUU ALASTA PALJON JOISSAKIN ALOILLA SUHDE ON IKÄVÄ KYLLÄ TÄMÄ 100 TYÖ PAIKASTA EN SAA YHDESTÄKÄÄN ELI ELÄ SINÄ PUHU PASKAA MULLE ETTÄ SUOMESSA ON KAIKILLA SAMAT MAHDOLLISUUDET SILLÄ NÄIN EI OLE T:25 VUOTTA TYÖ ELÄMÄSSÄ

        tapporahaa pitäisi vieläkin maksaa.Siinä olisi työttömille valkolaisille töitä.


      • x-romaani
        masa phuro-nen kirjoitti:

        mutta ei kyllä ole romani

        Siinpä se juju onkin ;D


      • reporteri

        tämä on niin eloton ja harmaa kuiin entinen DDr.


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        x-romaani kirjoitti:

        Siinpä se juju onkin ;D

        Siinäkö se juju on, siis että on romani tai että ei ole romani?
        Minusta rahanteossa ja "bisneksessä" ja näiden onnistumisessa ei todellakaan ole ensisijaisesti kysymys siitä, mitä rotuun henkilö kuuluu. Eiköhän siinä ratkaise muut asiat.

        Eikö tämä keskustelu muutenkin lähtenyt sivuraiteille?

        Alkuperäinen keskusteluaihe otsikon mukaan kuului, että miksei haluta sulautua yhteiskuntaan. Lisäkysymyksiä aloituksessa ilmeni myös, ne voi sieltä sitten lukea... Eikö meidän kannattaisi keskustella tästä, sen sijaan että keskustelemme siitä, kuka menestyy liike-elämässä parhaiten??


      • reporteri
        mnhyiko kirjoitti:

        "Monien "valkolaisten" on vain vaikea hyväksyä sitä, että mustalainen menestyy paremmin kuin monet "valkolaiset".

        Voisitko pikkuisen selvittää ja perustella tätä väittämääsi, kuinka romani menestyy paremmin kuin monen "valkolaiset", siis missä suhteessa. Millä se menestys on saatu aikaan? Mitä se menestys on? Rahaa, vaurautta vai? Millä se menestys on saatu aikaan mihin ei valkoilainen ole pystynyt. Olisi kiva kuulla jotta löytäisin itse oikotien menestymiselleni, sillä olenhan vain työssäkäyvä, veroja maksava valkoilaisnainen.

        Tämä aihe. Tämä suunta? Asia tämä; mitä sinä edustat, Elä nyt muuta tässä yritä edustaa kuin itseäsi joita on tuhansia. Kaikkihan tässä seisoisivat mieluiten menneiden sankarien jaloilla. Mutta jätetynkö vainajien jalat vainajien omaan käyttöön ja seisomme omilla,. Sinä siinä, ja sitten, yksi romani, joka tässä on x. Sinä olet tunnettu, koska aloitit tämän keskustelun. Sinulla on painoa 70 -100kg.ja lihasta ja järkeä mitä sinä tarvitset joka päivittäisien elintoimintojen yllä pitämiseen., mutta ei yhtään yli.
        Sinä olet käynyt peruskoulun ja osan muuta ammatilliseen toimintaan ohjaavaa koulua, mutta et ole päässyt pitkälle, kun sitä elämää on muuallakin kuin koulussa ja siksi koska jo keskiolut juovuttaa, joka totta puhuen ei voi tarttua ei juovuttaa miestä jonka genetiikka on ”caukasian”. No mutta hyvä, tässä tilassa, työttömyyden ja keskioluen joutavassa puristuksessa on oltava jotakin, ja kun on oltava suhteessa johonkin, niin otetaan tässä sitten vaikka romani siihen rinnalle vertailtavaksi. Romani mies nuorehko mies, minä en paljo niitä tunne, mutta ne jotka tunne eivät ole lokapöksyjä, ja annan tästä yhden sinua vastaa vertailtavaksi, Ja heti kärkeen haluan sanoa, että siinä kun sinä istut siinä oluttuvassa tupakoimassa ja röhkimässä tämä solakka pystypäinen romani on "activna" niin kun venäläiset asiaa kuvaavat, sillä hän ei ole muuta kuin "hard working thief" sillä aikaa kun sinä röhkin, hän kiipeilee aitojen yli, suunnittelee ja hiipii yön pimeydessä, kuin intiaani, etsimässä saalista, kaiken aikaan alttiina ilmitulolle ja rangaistukselle, pelosta vapaana, valmiina antamaan uhrin tarvittaessa yön sotilas. Etkö sinä surkea tiedä, että koko maailman talous perustuu suureen varkauteen jota on pantu suorittamaan ne valitut, joiden päälle voidaan osoittaa syyläisyys. Sillä kuka vaan voi kävellä tehtaan portista sisälle istua siellä päivän ja tulla illalla ulos ja keroa olevansa työläinen, ja suureksi hyödyksi, mutta unohtaa kertoa että on mukana pelkällä olemassa olollaan valmistamassa tavaroita joita kukaan ei itse asiassa tarvitse, ja kun tehdas sulkee portit syöttiläiltään, nämä avuttomana päätyvä lähimpiin olut tupiin valittamaan kohtaloaan, kykenemättöminä mihinkään muuhun ja sitä tietä alkoholismiin taikka itsemurhaan.


      • safasfaf

        blaablaablaa. etkö sinäkään enää muuta keksi, kuin lähteä tähän. tiiätkö että on paljon paljon ihmisiä jotka tekisivät töitä mutta eivät sinne pääse. tähänkin on kyllä ratkasu: koulutus. koskaan ei ole liian myöhäistä. mutta tässäkö vastaus sille että miksei haluta sulautua yhteiskuntaan?


      • fsasffsas
        reporteri kirjoitti:

        tämä on niin eloton ja harmaa kuiin entinen DDr.

        välillä tuntuu että tää on lähinnä entinen CCCP.


      • Aikamies....
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Terve jälleen :)

        Tuo on hyvä ja erittäin vaikea kysymys, että miksi haluamme pitää kulttuurimme salassa. Tuohon ei myöskään löydy mitään "järkevää" syytä. Suomen mustalaisten kulttuurit taitavat olla ainoot, missä vaatteet ovat aatteet. Meillä suomessa muutenkin poiketaan täysin muusta romanikulttuurista.
        Toki jotkut tavat ovat kulkeneet meillä satoja vuosia ja jotkut kokee että ne kuuluvat vain mustalaisille.

        Vielä 70-luvulla oli nähtävissä "aitoa" romanikulttuuria, joka on nyt jo kadonnut. Me ei sillo tapeltu keskenään siitä, pitääkö jotkut naiset isoja hameita, tai pitääkö miehet farkkuja. Silloin oli se tärkein asia mihi kulttuurit perustuu, eli lähimäisen rakkaus ja se, että pidetään huolta muista loppuun asti. Tuo on nykyään noin 80% hävinnyt.

        Mun mielestä mustalaiset olivat sillo parhaimmillaan, kun ei ollut kotia kellään. Nykyään monet mustalaiset ei osaa arvostaa yhtään mitään. Monet eivät halua mennä töihin, tai eivät halua "veljeillä" valtaväestön kanssa. Monet ovat itse aiheuttaneet ongelmansa, eivätkä edes halua muutosta.

        Asiasta ei tietenkään tee yhtään helpompaa se, että vähemmistöt kokee suomessa todella paljon rasismia ja henkistä kidutusta. Tässä kun voisimme tulla viisaammiksi, niin olisi kaikilla paremmat oltavat. Mustalaiset ovat myös todella pahoja rasisteja, sitä en kiellä.

        En tiedä saitko tästä mitään irti. Taidan olla vähän liian väsynyt kun on taas pari yötä valvottu :)

        Jos kysyttävää on, niin vastaan mielelläni.. jos vain osaan :)

        Kiitos ja siunausta!

        miksi osa kaaleista haluaa pitää kulttuurin itsellään eikä kertoa siitä paljon. Syy on epäluottamuksesta valtaväestöä kohtaan. Tämä epäluottamus on syntynyt 500 vuoden aikana jolloin lait ja kirkko sekä yhteiskunta on kohdellut romaneja ilman ihmisoikeuksia mm. hirttolaeilla ja lapsien ryöväämisyrityksillä sulauttamisoperaatiossa 1950-luvulla ym. ym.

        Ikävillä kokemuksilla on pitkät varjot ja kaaleilla muutkin asiat kulkee perimätietona, niin myös nämä julmuudet.
        Kieli on myös yksi suojapaikka jossa koemme että voimme kommunikoida niin ettei valtaväestö ymmärrä. Kulttuuri hakee turvaa ja suojaa elämällä sisälämpöisesti, koska pelätään että mitä enemmän jaamme tietoja itsestämme tai mitä enemmän kieltämme osataan sen turvattomampia olemme ison koneiston (yhteiskunnan) edessä.

        Se onko tämä sitten järkevää on toinen juttu, siihen en nyt ota kantaa mutta tässä yksi ajatusmalli miksi kaaleet haluaa olla kertomatta liikaa itsestään.

        Toisaalta sitten taas kulttuuria ei pidetä piilossa. On tuhat ja yksi opusta jossa kerrotaan kaikki alusta loppuun, on kielioppaita ja romanit käyvät eri yhteiskunnan laitoksissa (viranomaiset, koulut ym.) kertomassa avoimesti keitä me ollaan.


      • rahaa....
        MUUTTO RUOTSIIN kirjoitti:

        suomessa on tänä päivänä hyvä elää mutta oletteko ottaneet huomioon sen että kun sanotaan täällä näin että olemme olleet 500 vuotta suomessa niin tiedätkö ystäväni miten romaaneja on kohdeltu täällä koto maassa nämä 500 vuotta vasta 70 luvulla alkoi romaanit saamaan omia asuntoja kirkot samoin hyväksyivät romaanit vasta 60-70 LUVULLA EI SAANNUT SUOMESSA MENNÄ AVIOLIITTOON JA MAKSETTIIN JOPA TAPPORAHAA SUOMESSA ROMAANEISTA JA NE KUULUISAT ENNAKKO LUULOT JA KAIKKI MUU SEN OHESSA OVAT VIELÄKIN JÄLJELLÄ JA KOVASTI OVATKIN MONILLE JOTKA TAHTOISIVAT SOPEUTUA JOUTUU VIELÄ 2000 LUVULLAKIN ENAKKOLUULOJEN KOHTEEKSI JA NIIN VALTAVÄESTÖN KUIN ROMAANIEN KOHDALLA NIITÄ JOTKA OVAT SYRJÄYTYNEITÄ ELÄVÄT KADUILLA JA OVAT HUUMEITTEN ORJIA TAI ALKOHOLISOITUNEITA NÄMÄ OVAT ENSIMMÄISINÄ PUSKURISSA NÄYTTÄMÄSSÄ SITÄ NEGATIIVISUUTTA JA KAIKKEA HUONOA MITÄ IHMIS ELÄMÄ SYRJÄYTYNEENÄ ON JA NÄIDEN ROMAANIEN ELÄMÄSTÄ OTETAAN KOKO ROMAANI KULTTUURI JA ELÄMÄ ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANLAISIA SITTEN KUN TULEE TYÖSSÄ KÄYVÄ JA AIVAN ERI KUVIOISTA ROMANI JOKA MENEE KAUPPAAN RUOKA OSTOKSILLE SITÄ SEURATAAN JOKA HYLLYN VÄLIKÖSSÄ ELÄKÄ SANO ETTÄ NÄIN EI OLE SILLÄ MINULLA EI OLE RIKOSREKISTERIÄ KÄYN TÖISSÄ ENKÄ OLE NARKKARI JA JATKUVASTI KOHTAAN SILTI SUURIA ENNAKKOLUULOJA 2009 LUVUN SUOMESSA EN PÄÄSE RAVINTOLAAN SISÄLLE VAIKKA EN KOSKAAN OLE TAPELLUT TAI KÄYNNYT KYSEISESSÄ RAVINTOLASSA ROMAANINA KOHTAAN TYÖ ELÄMÄSSÄ SAMOJA VAIKEUKSIA ELI NIITÄ ENNAKKO LUULOJA 20 TYÖ PAIKASTA SAAN HYVIN HARVOISTA TÖITÄ VAIKKA KOULUTUS ON JA RIIPPUU ALASTA PALJON JOISSAKIN ALOILLA SUHDE ON IKÄVÄ KYLLÄ TÄMÄ 100 TYÖ PAIKASTA EN SAA YHDESTÄKÄÄN ELI ELÄ SINÄ PUHU PASKAA MULLE ETTÄ SUOMESSA ON KAIKILLA SAMAT MAHDOLLISUUDET SILLÄ NÄIN EI OLE T:25 VUOTTA TYÖ ELÄMÄSSÄ

        pitäis maksaa vieläkin


      • japponen
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Terve. Viestisi oli asiallinen, joten vaivaudun vastaaman tuohon :) On totta, että todella monet meikäläiset aiheuttaa ite ongelmansa valtaväestön kanssa. Joitan ei kiinnosta työnteko tai tai mikään muukaan vastaava ja sitten käyttävät sosiaalista saatuja rahoja. Tuo on väärin ja sen myöntää varmasti moni mustalainen. Monet eivät kunnioita valtaväestöä ollenkaan ja sitten ihmettelevät kun ihmiset vihaavat heitä. Nuo asiat eivät siltikään anna syytä leimata lähellekkään kaikkia, sillä jos leimaa kaikki, on se merkki siitä, ettei tunne tai tiedä yhtään mistään mitään.

        Valtaväestön ja mustalaisten välinen kuilu on yhä liian suuri, vaikka olemme olleet täällä jo päälle 500 vuotta. Mun mielestä olis korkee aika tehdä tämän asian hyväksi jotain. monet mustalaiset ovat luonnostaan idiootteja, mutta joistain mustalaisista valtaväestö tekee idiootteja. Tämä pätee myös toistepäin.
        Mua suoraan sanottuna ärsyttää ihmisten ahdasmielisyys, tietämättömyys ja tyhmyys. Ite kun elää lain mukaan ja pyrkii tekemään kaikki "oikein" saa siltikin shittiä niskaan kokoajan. On todella vaikea saada töitä, kaupoissa seurataan, kadulla haukutaan, käydään kimppuun ja tehdään ihmisen elämästä tosi vaikeaa. Tämä ei ole oikein. Rasismia olen kokenut niin mustalaisten kuin valtaväestön kohdalta. Valtaväestöltä tietysti paljon enemmän, koska itse olen mustalainen, niin ei kaikki mustalaiset tietenkään ole kimpussani.

        Sen voin sanoa, että vaikka mustalainen eläis kuinka hyvin ja "oikein", niin sitä ei koskaan hyväksytä niinkuin "normaalia" ihmistä. Suomi on todella rasistinen maa, eikä täällä ole oikeasti helppoa olla vähemmistönä.
        Vasta nyt 2000-luvulla valtaväestö on alkanut enemmän ottaa selvää mustalaisista ja heidän tavoistaan. vasta nyt on alkanu valtaväestö lähestymään jollain tapaa, joka on hyvä asia. Valitettavasti edistys on silti liian hidasta ja monet joutuvat kärsimään siitä, kun eivät saa töitä.

        Yhdessä me kaikki voisimme tehdä rakkaasta suomen maastamme hyvän maan kaikille. Hyviä ihmisiä parantamaan suomea löytyy niin mustalaisista, kuin valtaväestöstä. Kyse on vain siitä, annetaanko näille mahdollisuus.

        Ne jotka aukovat täällä vain päätään, tai huutelevat kaduilla, niin tottakai te saatte mustalaisilta tai valtaväestöltä turpiin, koska ootte sitä kerjännyt. Niistä on turha tulla tänne poraamaan, ta muutenkaan itkee, mitä mustalaiset tai valtaväestö nyt teki. Aiheesta saa sanoa, jos se on asiallinen.
        Mitä tulee kulttuureihin, on niitä turha haukkua, vaikka en itsekkään läheskään kaikkia tapoja ymmärrä. Kulttuurit kuuluvat mustalaisille ja sillä siisti. On myös turha väittää, että kulttuureihin kuuluu myös rikollisuus. Se ei pidä paikkaansa, sillä rikollisuus on henkilökohtainen tyhmyys.

        oli kyllä hyvää tekstiäkin tuossa edellisissä,mutta jos netissä kyselee romaanien tavoista jotain tai kielestä,niin ei suostuta vissiin kertomaan. miksi ihmeessä??? kulttuurinne säilyy kyllä silti,mutta lähentäisi kummasti. olen itse saanut omilta romaani ystäviltäni sopivasti tietoa ja kunnioitan heidän tapojaan vaikka eriskummallisia jotkut säännöt onkin.onhan monissa heimoissa ihan outoja tapoja ja sääntöjä. olen iloinen,että olen tutustunut moneen romaaniin ja huomannut hyvää ja huonoa. mutta jos avaan silmäni ja kattelen kaajeita,niin ei se paljoa muutu.avoimuus auttaisi kummasti. muuttuisi kummankin väestön tavat ja kohtelu toisiaan kohtaan.en tiedä olenko väärässä,mutta avoimuus ja salailujen poistohan auttaa parisuhteissakin,hehee.


      • DragonInu
        olen robotti, osaan laskea kirjoitti:

        on saksan romaneita. siinä kaajeille mysteeri,miten romani voi tehjä niin paljo rahaa ja niin monessa maassa

        Tästäkö johtuu että Lidlissä myrkyttivät vanhaksi menneen, pois heitetyn ruoan? Moni koditon/ rahaton kuoli tämän takia.


      • pieni vastaus sulle
        MUUTTO RUOTSIIN kirjoitti:

        suomessa on tänä päivänä hyvä elää mutta oletteko ottaneet huomioon sen että kun sanotaan täällä näin että olemme olleet 500 vuotta suomessa niin tiedätkö ystäväni miten romaaneja on kohdeltu täällä koto maassa nämä 500 vuotta vasta 70 luvulla alkoi romaanit saamaan omia asuntoja kirkot samoin hyväksyivät romaanit vasta 60-70 LUVULLA EI SAANNUT SUOMESSA MENNÄ AVIOLIITTOON JA MAKSETTIIN JOPA TAPPORAHAA SUOMESSA ROMAANEISTA JA NE KUULUISAT ENNAKKO LUULOT JA KAIKKI MUU SEN OHESSA OVAT VIELÄKIN JÄLJELLÄ JA KOVASTI OVATKIN MONILLE JOTKA TAHTOISIVAT SOPEUTUA JOUTUU VIELÄ 2000 LUVULLAKIN ENAKKOLUULOJEN KOHTEEKSI JA NIIN VALTAVÄESTÖN KUIN ROMAANIEN KOHDALLA NIITÄ JOTKA OVAT SYRJÄYTYNEITÄ ELÄVÄT KADUILLA JA OVAT HUUMEITTEN ORJIA TAI ALKOHOLISOITUNEITA NÄMÄ OVAT ENSIMMÄISINÄ PUSKURISSA NÄYTTÄMÄSSÄ SITÄ NEGATIIVISUUTTA JA KAIKKEA HUONOA MITÄ IHMIS ELÄMÄ SYRJÄYTYNEENÄ ON JA NÄIDEN ROMAANIEN ELÄMÄSTÄ OTETAAN KOKO ROMAANI KULTTUURI JA ELÄMÄ ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANLAISIA SITTEN KUN TULEE TYÖSSÄ KÄYVÄ JA AIVAN ERI KUVIOISTA ROMANI JOKA MENEE KAUPPAAN RUOKA OSTOKSILLE SITÄ SEURATAAN JOKA HYLLYN VÄLIKÖSSÄ ELÄKÄ SANO ETTÄ NÄIN EI OLE SILLÄ MINULLA EI OLE RIKOSREKISTERIÄ KÄYN TÖISSÄ ENKÄ OLE NARKKARI JA JATKUVASTI KOHTAAN SILTI SUURIA ENNAKKOLUULOJA 2009 LUVUN SUOMESSA EN PÄÄSE RAVINTOLAAN SISÄLLE VAIKKA EN KOSKAAN OLE TAPELLUT TAI KÄYNNYT KYSEISESSÄ RAVINTOLASSA ROMAANINA KOHTAAN TYÖ ELÄMÄSSÄ SAMOJA VAIKEUKSIA ELI NIITÄ ENNAKKO LUULOJA 20 TYÖ PAIKASTA SAAN HYVIN HARVOISTA TÖITÄ VAIKKA KOULUTUS ON JA RIIPPUU ALASTA PALJON JOISSAKIN ALOILLA SUHDE ON IKÄVÄ KYLLÄ TÄMÄ 100 TYÖ PAIKASTA EN SAA YHDESTÄKÄÄN ELI ELÄ SINÄ PUHU PASKAA MULLE ETTÄ SUOMESSA ON KAIKILLA SAMAT MAHDOLLISUUDET SILLÄ NÄIN EI OLE T:25 VUOTTA TYÖ ELÄMÄSSÄ

        Jos vaivaanbnut tarkkailusta kaupoissa, niin tiedät varmaan että siihen on syynä näpistely. Jos sellaista ei olisi, ei olisi tarkkailuakaan..


      • Anonyymi
        nq564 kirjoitti:

        Joo olen kyllä huomannu että joku ottaa hyvin vastaan maahan muuttajat mutta jotkut eivät valtaväestön niin sanottu kun mustlaisilla tietenkin kunnioittan valtaväestönvanhuksia tietyllätapaa ovathan ne minua vanhempia mutta eri tavalla kun mustalaisia vanhempia tämmäki johtuu paljon valtaväestön omasta käytöksestä ynm. ja tässähän sitä tullaakin siihen että kun ei teillä ei saa syödä ja meillä ei saa käydä vessassa eiks vessassa voi käydä missä vaan mutta syödä ei voi missä vaan ja tähän että ei käydä vanhempien vessassa liittyy vanhempien kunnioitus kuten taas jääkkaapille meno taas ei pitäis loukata ketää vanhinta jos oma lapsi menee jääkaapille kyllä mulle tulis itku jos mä näkisin ett'ä mun lapsella olis nälkä oli miten vanha hyvänsä en vois ikimaailmassa kieltä syömästä luonani ... mutta tässä me näemme että olemme aivan erilainen kansa joten minusta on hyvä että te olette te ja me olemme me suomalainen on julmempi ja itsekkäämpi kun mustalainen..ja mun mielestä vaikka muut sulautuiski valtaväestöön niin minä en silti halua enkä halua että lapseni alkaa elää suomenkulttuurin mukaan.Teillä on oma juttu ja meillä omamme joten älkää patistako mustalaisia olemaa suomalaisia koska ette te mustalaisesta suomalaistasaa

        Kyllä Mustalainenkin on Suomalainen siinä missä Suomen valtaväestökin, mutta meillä on hieman eri kulttuuri johtuen siittä että meidän juuret on Lähi-Idässä, Israelissa ja teidän valkolaisten juuret on Volkanmutkan takana mongolian aroilla. Hyvää Alkanutta vuotta meille kaikille niin vaaleille kuin tummille tv.AA


    • M.H*

      "Miksi pistää vastaan kynsin ja hampain."
      Haluan sanoa, ettei kaikki pistä kynsin ja hampain vastaan, pikemminkin päinvastoin. Mutta se sopeutuminen on monen asian summa, kuten varmaan tiedät. En halua puolustella niitä, jotka eivät asian hyväksi mitään tee, ne ovat sitten asia erikseen.

      "Miksi pitää olla erilainen ja eri tavat..."
      Erilaisuus on rikkautta, eikä mielestäni ole mikään kamala tai huono asia, jos on eri tavat tai eri kulttuuri. Se ei mielestäni myöskään estä yhteiskuntaan sulautumista tai sopeutumista, ja oikein ymmärrettynä ja sisäistettynä voi olla yllättävä voimavara.

      "Satoja vuosia maassa asuneena luulisi, että sopeutuminen olisi ihan toisella tasolla, kuin mitä se on."
      Olen tiedätkö itsekin pohtinut, että nuorempi polvi on kuitenkin saanut aika lailla sellaisen pysyvän asuinpaikan ja muutenkin hieman erilaiset eväät tähän nykyaikaan, kuin esimerkiksi isovanhempamme. Mutta koska asia ei ole yksiselitteinen, vaan pikemminkin liian laaja, että jaksaisin nyt alkaa väkertämään siihen vastausta...

      "Suomessahan on myös tataareja jotka ovat muslimeita, he ovat sopeutuneet täysin."
      Suomessa on myös romaneita, jotka eivät erotu katukuvasta millään tavalla, ehkä hieman tummempia ovat kuin valtaväestö.

      "Eivät käytä naiset huiveja tai kaapuja, ei vaivaa työttömyyskään ilmeisesti."
      Vaatteet eivät saa olla este työllistymiselle. Tähän voi vaikuttaa myös itse monin tavoin, mutta myös työnantajien asenteissa olisi parantamisen varaa.

      "Miksi suuri osa romaneista haluaa yhä vieläkin elää normaalin yhteiskunnan ja sen sääntöjen ulkopuolella."
      Mistä päättelet, että näin on?

      "työntekoa ei tietääkseni arvosteta tai sitä ei edes hyväksytä monissa perheissä."
      Kyllä työntekoa arvostetaan ja hyväksytään, mistä olet saanut päähäsi, ettei sitä hyväksyttäisi? Sairas on se maailmankuva, joka ei työntekoa hyväksy.

      "opiskeluakaan ei tunnuta pidettävän hyvänä ja jotkut vanhemmat jopa yrittävät estää lastensa koulunkäynnin."
      Koulunkäyntiä on alettu arvostamaan nykyaikana entistä enemmän, koska sen tärkeys ja merkitys on ymmärretty. Ymmärtämättömyyteen on ollut omat syynsä, niistä voin puhua enemmän, jos sille on mielestäsi tarvetta.

      Haluaisin vilpittömästi tietää, mistä olet näitä käsityksiä saanut ja millä tavoin tietoa hankkinut? Silkalla kiinnostuksella ja ystävällisyydellä tätä asiaa kysyn, sillä itselläni asiat ei suinkaan ole menneet niin, että jotain normaalia, tärkeää asiaa olisi pyritty estämään tai estetty, tai ettei sitä olisi vanhempien tai sukulaisten taholta tuettu.

      Itse olen kahden mustalaisen lapsi, mulle on tapakulttuuri ja perinteet tulleet ihan luonnollisena osana jokapäiväistä elämää. Niin, ettei niitä ole sen kummemmin ajatellut siinä arjessaan. Toki niitä on tullut puntaroitua ja mietittyä, mikä on oikeasti tärkeää, ja mikä pikemminkin turhaa. Mutta ei siitä sen enempää... Koulunkäyntiäni ei ole ikinä yritetty estää tai estetty, pikemminkin on rohkaistu ja välillä patistettukin, että opiskele nyt ja käy sitä koulua, kun sulla on siihen mahdollisuus ja päätä. Ylpeitä oli vanhemmat, jos todistus oli hyvä tai kokeista tuli hyviä arvosanoja. Tukea tuli myös silloin, jos tuli takapakkia tai epäonnistumisia, sekin on tärkeää. Harrastin ihan normaaleja harrastuksia, ja kaveripiiriini kuului kaikenlaisia ihmisiä - ja kuuluu tänäkin päivänä... On erilaisia romaneja, on valtaväestöä, on muita vähemmistökulttuurien edustajia... Koulunkäynnin merkitystä ei ole mulle tarvinut opettaa tai selittää, se on tullut myös ikään kuin luonnollisena osana elämää. Niin arkipäiväistähän se on, loppujen lopuksi. Työntekoon meillä on suhtauduttu aina positiivisesti ja kannustettu työelämään. Ensisijaisesti kuitenkin se, että opiskelisi itselleen ammatin, jonka kautta sitten olisi oikeasti mahdollisuus päivittäisen toimeentulon hankkimiseen muualtakin, kuin tukien tms. kautta. En tietenkään puhu enkä edes voi puhua, kaikkien Suomen romanien puolesta. Mutta sen voin varmasti sanoa, että ainut en suinkaan ole, jonka tarina on samantyyppinen näissä asioissa.

    • nainen jokaisen ilmansuunnan

      Heissan,

      toit viestissäsi tärkeitä asioita esille. Otsikko tietysti pisti silmään heti ensimmäisenä, mutta koen, että kirjoituksesi oli asiallinen. Mielestäni tekstissäsi on myös edelleen ajankohtaisia asioita ja aiheita, ja nämä ovatkin ne pääsyyt, miksi aloin viestiisi vastaamaan. Muiden vastauksia en ole vielä ehtinyt lukea edes alustavasti, joten voi hyvinkin olla, että samat asiat löytyy niistä jo useaan eri otteeseen.

      Kirjoitukseni ei ole tarkoitus olla mikään puolustuspuhe yhtään millekään, mutta haluan tuoda ilmi muutamia asioita. Kirjoituksestasi jotenkin tuli esille, että voi hyvinkin olla, että et välttämättä tiedä sillä tavalla näistä asioista kovin paljoa… Tällaiseen johtopäätökseen tulin mm. viestisi hieman yleistävästä sävystä. En voi tietää, oliko se harkittua, vai eikö.

      En väitä, että olisit täysin tietämätön romanikulttuurista. Koin kuitenkin tarpeelliseksi mainita viestistäsi huokuvat asiat. Ja muista, että tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.

      Heti aluksi haluan muistuttaa, että yleistää ei kuitenkaan pidä, ja että jokaiseen väestöryhmään mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Niin romaneihin, valtaväestöön kuin muihinkin kansoihin. Ja että vaikka romaniyhteisö on tiivis, niin kuitenkin me kaikki romanit olemme yksilöitä. Meillä on omat ajatukset, teemme omia valintoja ja omia ratkaisuja elämässämme. Meillä kaikilla on oma elämä, jonka sisältöön vaikutamme itse suurimmaksi osaksi. Nämä kaikki edellä mainitut asiat voivat nojautua romanikulttuuriin ja perinteisiin arvoihin tai vaikkapa siihen, mikä on yhteisömme perinteinen asenne siitä, mikä on ”hyväksyttävää”. Kuitenkaan kaikkia ei voi yleistää yhden perusteella, eikä yhtä kaikkien. Eli pitäisi niin sanotusti nähdä se metsä puilta.

      Mutta, vaikka näitä työtävieroksuvia tapauksia on, ei silti ole tosiaan oikein yleistää, että näin olisi läheskään jokaisen ihmisen kohdalla. Me mustalaisetkin ollaan yksilöitä, ja kyllä se yksilöllisyys todella elää ja on, vaikka sitä ei tiiviiltä yhteisöltä ehkä ensimmäisenä osaa nähdäkään. Voidaan käyttää vanhaa sanontaa, että ei nähdä metsää puilta.

      Haluan olla mahdollisimman rehellinen, enkä halua tässä viestissäni puolustella erityisesti mitään, kuten tuossa jo aiemminkin sanoin. Olen itse kahden mustalaisen lapsi, ja olen ikäni tässä kulttuurissa kasvanut ja elänyt. Kykenen kuitenkin tarkastelemaan asioita myös kriittisesti tarpeen tullen.

      On todenmukaista myöntää, että romaneissakin on näitä, joille sanat ”työnteko” ja ”koulunkäynti” ovat suunnilleen sama asia, kuin myrkkyä joisi. En osaa vastata siihen, mistä tämä itse asiassa johtuu. Kysehän on kuitenkin yksilöistä, ja jokaisen kohdalla pitäisi ottaa huomioon, että asenteet johtuvat eri asioista. Taustalla voi olla ihan vain perus saamattomuus, laiskuus tai jonkinlainen kaikkinainen mukavuudenhaluisuus. Tai sitten voi tietysti olla ongelmia, jotka on nekin jostain syntyneet. Eli tiivistettynä lähinnä se, että asenteiden taustallakin on monenlaisia syitä, eikä aina pidä automaattisesti kielteisen asenteen noustessa pintaan, ajatella, että tämä on nyt sitten sitä mustalaisen laiskuutta.
      Edellä mainitut asiat ovat tietysti jokaisen järkeen käypiä asioita, jotka varmaan jokainen ymmärtää ja alitajunnassaan tietääkin. Näitä ei vain tule välttämättä aina ajatelleeksi.

      Mutta palatakseni aiheeseen… Miksi ei haluta sopeutua yhteiskuntaan? Mietin tässä, että mitähän esimerkiksi aloittaja mahtaa tarkoittaa yhteiskuntaan sulautumisella? Tällä kun voi tarkoittaa niin montaa asiaa. Jos ajatellaan vaikka, että sulautumiseen kuuluu koulunkäynti, harrastuksia, työnteko, ja muutenkin ihan tavallinen elämä vaikkakin sitten on oma kulttuuri, niin voi sanoa, että on monta romania, jotka näin ollen ovat ”sulautuneet”. Vai tarkoittaako aloittaja ”sulautumisella” yhteiskuntaan sitten sulautumista ihan kaikkinaisesti, esim. vaatteiden osalta myös? Tietysti näitäkin romaneja löytyy, mutta ehkä vähän vähemmän.

      En muuten ole koskaan ymmärtänyt, miksi tätä iänikuista vaatekeskustelua käydään ja miksi vaatteista tehdään niin iso numero. Mielestäni jokaisella on oikeus pukeutua kuten parhaaksi näkee, kysehän on loppujen lopuksi omasta hyvinvoinnista. Ei ihminen ole sen parempi, oli hänellä sitten romanivaatteet tai ei. Omalla kohdallani koen, että pukeutuminen kuuluu vahvasti siihen, mitä minä olen, mutta en tarkoita, ettenkö hyväksyisi muilla ihmisillä jotain muita ratkaisuja. Minusta pukeutuminen ei myöskään saisi olla sellainen ongelma, kuin monesti annetaan ymmärtää. Tuntuu, että jos itse on sinut vaatetusasioiden kanssa, niin sitten muut näkee siinä mahdollisia ongelmia. Mielenkiintoista, etten sanoisi.

      Jatkan kohta lisää.

      • nainen jokaisen ilmansuunnan

        Sulautumisen ja sopeutumisen voi siis käsittää monella eri tavalla, ja ennen kuin aletaan miettimään, että miksi sitä sulautumista tai sopeutumista tms. tapahdu, olisi hyvä tietää, mitä tällä sanalla varsinaisesti tarkoitetaan ja haetaan. Ennen tätä tietoa on oikeastaan turha käydä hirmu väittelyä siitä, miten joko ollaan sopeuduttu tai ei olla sopeuduttu.

        Voin kuitenkin kertoa, että nämä asiat ovat joidenkin romanien kohdalla käyneet hitaammin, ja joillakin asiat ovat alkaneet käymään laatuun nopeammin. Tämä nyt tietysti oli myöskin tieto, jota ei välttämättä olisi edes tarvinnut erityisesti mainita… Sulautumiseen yhteiskunnassa on vaikuttanut paljolti romanien aiemman vaiheet, joista aloittaja on voinut jostain lukeakin. Tarkoitan tietysti mm. sitä, ettei oikeastaan ole kovin paljoa aikaa siitä, kun pysyviä asuinpaikkoja ei vielä ollut, ja kierreltiin ympäriinsä hevosin ja kärryin. Asunnon puuttumiseen vaikutti myös köyhyys, mutta myös osin asenteet. Mustalaisille ei haluttu antaa asuntoja, ja jos annettiinkin, niin ne eivät välttämättä olleet siinä kunnossa, että niissä olisi pystynyt oikeasti asumaan. Toki muitakin syitä oli.

        Jatkuvan reissailun johdosta koulunkäynti oli hyvin hankalaa. Se on monilla vanhemmalla ihmisellä ollut joko erittäin hajanaista tai olematonta. Mitenpä sitä kunnolla olisikaan voinut oppia, kun jatkuvasti vaihdettiin paikkaa, eikä missään viivytty kovin kauaa. Kun kouluun mentiin, positiivisten asenteiden lisäksi kohdattiin myös paljon negatiivisia asenteita. Asenteiden laatu ei ollut mitenkään riippuvainen siitä, oliko ajattelijana oppilas vaiko opettaja. Täytyy sanoa, että nyky-Suomessa koulumaailmassa harvemmin kiusataan romanioppilasta juuri siksi, että hän on romani.

        Romanivanhuksissa on tänä päivänä ihmisiä, jotka eivät osaa lukea, tai lukutaito on muuten puutteellista. Osa on ajatellut, että on niillä eväillä tullut toimeen ”tähänkin ikään”, ja ajatellut myös, että varmaan nuorisokin pärjää ilman sen kummempaa akateemista sivistystä tai koulutusta. Tämä mm. siksi, että aiemmin romanit eivät ole sen kummemmin kouluttautuneet mihinkään ammatteihin, on vain opeteltu esim. eläintenkäsittelyä tai hoitoa, ja sillä sitten pyritty elättämään itsensä… Nykyäänhän on kuitenkin hyvin hankala saada töitä ilman oikeaa koulutusta ja ammattia, joten on ollut hyvin tarpeellista puhua näistä asioista vanhemmalle väelle. Vanhemman romaniväestön taholta on myös pelätty sellaista liiallista sulautumista valtaväestöön, eli selitettynä siis pelätty, että opiskeleva henkilö unohtaa alkuperänsä ja mustalaisuutensa, ja rupeaa suorastaan peittelemään sitä.

        Koska nyttemmin asiat ovat toisin oppivelvollisuuden, asuinpaikan kuin elintasonkin suhteen, on nykyajan lapsilla ja nuorilla sinällään hyvät eväät lähteä koulumaailmaan. Kun siihen ajatellaan vielä vanhempien ja sukulaisten tuki, niin periaatteessa kaiken pitäisi mennä hyvin. Nimenomaan sitä tuen antamista ja kannustamisen merkitystä on teroitettu vanhemmille, ja näiden asioiden merkitys on tosiaan nyt alettu ymmärtää. Romanivanhukset ovat myös ymmärtäneet, että opiskeleva ja työtätekevä nuori voi olla ihan yhtä lailla romani, kuin ennenkin. Omaa kulttuuria voi ylläpitää ja mennä perinteisten arvojen mukaan niin paljon kuin tykkää, siitä huolimatta, että kouluttaa itsensä.

        Oppivelvollisuuden toteutumisesta voisin sen sijaan mainita pari sanaa, mutta jätän ne tuonnemmaksi.

        Haluan myös tuoda ilmi, että todella on olemassa romaneita, jotka haluavat opiskella ja saada ammatin ja päästä sitten kiinni työelämään, ihan kuten kuka tahansa muukin. Koulumaailmassa ollaan melkoisen avarakatseisia, mutta työelämässä asenteet eivät välttämättä olekaan niin avoimia. On olemassa työnantajia, jotka eivät palkkaisi romania töihin ollenkaan, vaikka tällä olisikin pätevyys auki olevaan paikkaan. Eli työnantajienkin asenteiden pitäisi muuttua, jotta sinne työelämään sitten todella päästäisiin. Ja tarkoitan tosiaan ihan oikeita töitä, enkä esim. kursseja tai työharjoitteluja – niillä ei kuitenkaan varsinaisesti itseään elätä.

        Sanoit viestissäsi, että työntekoa ei arvosteta tai sitä ei edes hyväksytä. Arvostuksella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, pääseekö sitä sitten sinne töihin vaiko ei. Hyväksyminen – en tiedä oikeasti yhtään romania, joka ei hyväksyisi työntekoa. Työnteko ei ole millään tavalla romanikulttuurin vastaista tai arvojen kanssa ristiriidassa. On tietysti tiettyjä ammatteja ja tiettyjä paikkoja, jossa ilman asianmukaista vaatetusta voi olla hankala olla, mikäli siellä käyskentelee muita romaneja, mutta itse kukin valikoi itse oman ammattinsa ja miettii siinä sitten samalla, että missä ja millä tavoin kykenee omasta mielestään työskentelemään ja millä lailla oma kulttuuri vaikuttaa nimenomaan siihen omaan työntekoon.

        En myöskään tiedä enkä tunne yhtään vanhempaa, joka yrittäisi estää lapsensa koulunkäyntiä jollain tavalla. Koulunkäyntiä ei ole aiemminkaan yritetty "estää", mutta sanoisin, että siihen on suhtauduttu jokseenkin varauksella jo mainittujen syiden vuoksi.

        Sitten vielä eräs asia: Vaikka noudattaisi romanikulttuuria ihan päivittäisessä elämässään, ei se tarkoita, että pitäisi olla tai olisi jotenkin yhteiskunnan ulkopuolella. Tapakulttuuri meillä on hieman erilainen kuin esim. valtaväestöllä, mutta ei tämä ole mikään ongelma, eikä syy, miksi yhteiskunnan ulkopuolella jotenkin erityisesti oltaisiin. Itse koen kuuluvani suomalaiseen yhteiskuntaan ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin. Minulla on samat oikeudet ja velvollisuudet täällä kuin kellä tahansa muullakin, enkä koe olevani mitenkään ylempänä tai alempana kuin kukaan muukaan. Olen vasta melko nuori, opiskelen. Töitä tein niin kauan, kuin niitä riitti, mutta opiskelu on tässä vaiheessa kaikista tärkeintä, jotta sen oikean ammatin sitten todella saisi, ja pääsisi elämässä todella eteenpäin.

        Ja siitä oppivelvollisuuden toteutumisesta: Velvollisuushan on olemassa, ja samalla oikeus. Joku aika sitten puhuttiin, että Suomessa ei romanien kohdalla tämä oikeus/velvollisuus toteudu. Tässä on vikaa sekä vanhempien että koulun asenteissa. Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat eivät ole jaksaneet patistaa lastaan enää kouluun, eikä koulustakaan sitten ole mitään yhteyksiä pidetty, ehkä siksi, ettei romanien asioihin haluttaisi puuttua. Tämä olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää, jotta lapsi, myöhemmin nuori, ja myöhemmin aikuinen, olisi oikeasti osa yhteiskuntaa, eikä sen ulkopuolelle ainakaan tämän asian suhteen jäisi.

        Ps. Minusta vaatetus ei liity millään lailla siihen, onko sulautunut yhteiskuntaan, vai eikö.


      • mr-grillaaja
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Sulautumisen ja sopeutumisen voi siis käsittää monella eri tavalla, ja ennen kuin aletaan miettimään, että miksi sitä sulautumista tai sopeutumista tms. tapahdu, olisi hyvä tietää, mitä tällä sanalla varsinaisesti tarkoitetaan ja haetaan. Ennen tätä tietoa on oikeastaan turha käydä hirmu väittelyä siitä, miten joko ollaan sopeuduttu tai ei olla sopeuduttu.

        Voin kuitenkin kertoa, että nämä asiat ovat joidenkin romanien kohdalla käyneet hitaammin, ja joillakin asiat ovat alkaneet käymään laatuun nopeammin. Tämä nyt tietysti oli myöskin tieto, jota ei välttämättä olisi edes tarvinnut erityisesti mainita… Sulautumiseen yhteiskunnassa on vaikuttanut paljolti romanien aiemman vaiheet, joista aloittaja on voinut jostain lukeakin. Tarkoitan tietysti mm. sitä, ettei oikeastaan ole kovin paljoa aikaa siitä, kun pysyviä asuinpaikkoja ei vielä ollut, ja kierreltiin ympäriinsä hevosin ja kärryin. Asunnon puuttumiseen vaikutti myös köyhyys, mutta myös osin asenteet. Mustalaisille ei haluttu antaa asuntoja, ja jos annettiinkin, niin ne eivät välttämättä olleet siinä kunnossa, että niissä olisi pystynyt oikeasti asumaan. Toki muitakin syitä oli.

        Jatkuvan reissailun johdosta koulunkäynti oli hyvin hankalaa. Se on monilla vanhemmalla ihmisellä ollut joko erittäin hajanaista tai olematonta. Mitenpä sitä kunnolla olisikaan voinut oppia, kun jatkuvasti vaihdettiin paikkaa, eikä missään viivytty kovin kauaa. Kun kouluun mentiin, positiivisten asenteiden lisäksi kohdattiin myös paljon negatiivisia asenteita. Asenteiden laatu ei ollut mitenkään riippuvainen siitä, oliko ajattelijana oppilas vaiko opettaja. Täytyy sanoa, että nyky-Suomessa koulumaailmassa harvemmin kiusataan romanioppilasta juuri siksi, että hän on romani.

        Romanivanhuksissa on tänä päivänä ihmisiä, jotka eivät osaa lukea, tai lukutaito on muuten puutteellista. Osa on ajatellut, että on niillä eväillä tullut toimeen ”tähänkin ikään”, ja ajatellut myös, että varmaan nuorisokin pärjää ilman sen kummempaa akateemista sivistystä tai koulutusta. Tämä mm. siksi, että aiemmin romanit eivät ole sen kummemmin kouluttautuneet mihinkään ammatteihin, on vain opeteltu esim. eläintenkäsittelyä tai hoitoa, ja sillä sitten pyritty elättämään itsensä… Nykyäänhän on kuitenkin hyvin hankala saada töitä ilman oikeaa koulutusta ja ammattia, joten on ollut hyvin tarpeellista puhua näistä asioista vanhemmalle väelle. Vanhemman romaniväestön taholta on myös pelätty sellaista liiallista sulautumista valtaväestöön, eli selitettynä siis pelätty, että opiskeleva henkilö unohtaa alkuperänsä ja mustalaisuutensa, ja rupeaa suorastaan peittelemään sitä.

        Koska nyttemmin asiat ovat toisin oppivelvollisuuden, asuinpaikan kuin elintasonkin suhteen, on nykyajan lapsilla ja nuorilla sinällään hyvät eväät lähteä koulumaailmaan. Kun siihen ajatellaan vielä vanhempien ja sukulaisten tuki, niin periaatteessa kaiken pitäisi mennä hyvin. Nimenomaan sitä tuen antamista ja kannustamisen merkitystä on teroitettu vanhemmille, ja näiden asioiden merkitys on tosiaan nyt alettu ymmärtää. Romanivanhukset ovat myös ymmärtäneet, että opiskeleva ja työtätekevä nuori voi olla ihan yhtä lailla romani, kuin ennenkin. Omaa kulttuuria voi ylläpitää ja mennä perinteisten arvojen mukaan niin paljon kuin tykkää, siitä huolimatta, että kouluttaa itsensä.

        Oppivelvollisuuden toteutumisesta voisin sen sijaan mainita pari sanaa, mutta jätän ne tuonnemmaksi.

        Haluan myös tuoda ilmi, että todella on olemassa romaneita, jotka haluavat opiskella ja saada ammatin ja päästä sitten kiinni työelämään, ihan kuten kuka tahansa muukin. Koulumaailmassa ollaan melkoisen avarakatseisia, mutta työelämässä asenteet eivät välttämättä olekaan niin avoimia. On olemassa työnantajia, jotka eivät palkkaisi romania töihin ollenkaan, vaikka tällä olisikin pätevyys auki olevaan paikkaan. Eli työnantajienkin asenteiden pitäisi muuttua, jotta sinne työelämään sitten todella päästäisiin. Ja tarkoitan tosiaan ihan oikeita töitä, enkä esim. kursseja tai työharjoitteluja – niillä ei kuitenkaan varsinaisesti itseään elätä.

        Sanoit viestissäsi, että työntekoa ei arvosteta tai sitä ei edes hyväksytä. Arvostuksella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, pääseekö sitä sitten sinne töihin vaiko ei. Hyväksyminen – en tiedä oikeasti yhtään romania, joka ei hyväksyisi työntekoa. Työnteko ei ole millään tavalla romanikulttuurin vastaista tai arvojen kanssa ristiriidassa. On tietysti tiettyjä ammatteja ja tiettyjä paikkoja, jossa ilman asianmukaista vaatetusta voi olla hankala olla, mikäli siellä käyskentelee muita romaneja, mutta itse kukin valikoi itse oman ammattinsa ja miettii siinä sitten samalla, että missä ja millä tavoin kykenee omasta mielestään työskentelemään ja millä lailla oma kulttuuri vaikuttaa nimenomaan siihen omaan työntekoon.

        En myöskään tiedä enkä tunne yhtään vanhempaa, joka yrittäisi estää lapsensa koulunkäyntiä jollain tavalla. Koulunkäyntiä ei ole aiemminkaan yritetty "estää", mutta sanoisin, että siihen on suhtauduttu jokseenkin varauksella jo mainittujen syiden vuoksi.

        Sitten vielä eräs asia: Vaikka noudattaisi romanikulttuuria ihan päivittäisessä elämässään, ei se tarkoita, että pitäisi olla tai olisi jotenkin yhteiskunnan ulkopuolella. Tapakulttuuri meillä on hieman erilainen kuin esim. valtaväestöllä, mutta ei tämä ole mikään ongelma, eikä syy, miksi yhteiskunnan ulkopuolella jotenkin erityisesti oltaisiin. Itse koen kuuluvani suomalaiseen yhteiskuntaan ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin. Minulla on samat oikeudet ja velvollisuudet täällä kuin kellä tahansa muullakin, enkä koe olevani mitenkään ylempänä tai alempana kuin kukaan muukaan. Olen vasta melko nuori, opiskelen. Töitä tein niin kauan, kuin niitä riitti, mutta opiskelu on tässä vaiheessa kaikista tärkeintä, jotta sen oikean ammatin sitten todella saisi, ja pääsisi elämässä todella eteenpäin.

        Ja siitä oppivelvollisuuden toteutumisesta: Velvollisuushan on olemassa, ja samalla oikeus. Joku aika sitten puhuttiin, että Suomessa ei romanien kohdalla tämä oikeus/velvollisuus toteudu. Tässä on vikaa sekä vanhempien että koulun asenteissa. Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat eivät ole jaksaneet patistaa lastaan enää kouluun, eikä koulustakaan sitten ole mitään yhteyksiä pidetty, ehkä siksi, ettei romanien asioihin haluttaisi puuttua. Tämä olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää, jotta lapsi, myöhemmin nuori, ja myöhemmin aikuinen, olisi oikeasti osa yhteiskuntaa, eikä sen ulkopuolelle ainakaan tämän asian suhteen jäisi.

        Ps. Minusta vaatetus ei liity millään lailla siihen, onko sulautunut yhteiskuntaan, vai eikö.

        Erittäin hyvä kirjoitus! Palaan siihen enemmän kohta.

        Täällä eräs "Hihihahaa" tai vastaavalla nimimerkillä kirjoitti, että olen sekaisin ja pikku penikka.
        Myönnän, että olen ehkä sekaisi ja kyllä, olen nuori poika vielä. Onneksi Jumala pitää huolen hulluistaan :)

        Palaan kuitenkin tuohon edellisen kirjoittajan viestiin.

        Liian usein törmää siihen, että valtaväestö ei ota töihin romanivaatteiden takia, vaikka ei olis mitään asupakkoa. Tuo on mielestäni erittäin loukkaavaa, varsinkin kun aina sanotaan "mustalaiset eivät sopeudu, eivätkä kunnioita". Ei näköjään toisellakaan puolella pahemmin kunnioiteta.

        Haluan kysyä sinulta "nainen jokaisen ilmasuunnan", että mitä mieltä olet jos jotkut mustalaiset vaihtavat töiden ajaksi vaatteitaan, vaikka paikalla sattuisi olemaan muitakin romaneita, niin kuin vaikkapa kaupassa? Tai jos on muusikko ja musiikkityyli vaatii tietynlaista pukeutumista, koska nykyään monetkaan "tavallisesti" pukeutuneet bändit eivät saa enään keikkaa, vaikka bändi/keikanantajat ovat uskovaisia. Ymmärrän tuon toisaalta, koska bändejä on niin paljon ja kaikki kuitenkin haluavat kuulla hyvää ja laadukasta musiikkia, sekä nähdä esim rock tyypeillä sopivat asusteet?
        Raamatussa sanotaan, ettei saa loukata ketään, mutta saako tänä olla esteenä esimerkiksi Jumalan työssä? Kaikkiin paikkoihin ei vain pääse "herrasmies asussa" ja jos ei ole valmis mukautumaan, niin siinä jää samalla Jumalan työ tekemättä.

        Tahdon siis kulla, että mitä ajattelet näistä?
        Miten ajattelet itse? Miten näet asian "uskon" silmin ja raamatun mukaan?
        Onko oikein jättää evankeliumi viemättä, koska se loukkaa meidän romaneiden kulttuuria?

        Kiitos paljon ja siunausta :)


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Erittäin hyvä kirjoitus! Palaan siihen enemmän kohta.

        Täällä eräs "Hihihahaa" tai vastaavalla nimimerkillä kirjoitti, että olen sekaisin ja pikku penikka.
        Myönnän, että olen ehkä sekaisi ja kyllä, olen nuori poika vielä. Onneksi Jumala pitää huolen hulluistaan :)

        Palaan kuitenkin tuohon edellisen kirjoittajan viestiin.

        Liian usein törmää siihen, että valtaväestö ei ota töihin romanivaatteiden takia, vaikka ei olis mitään asupakkoa. Tuo on mielestäni erittäin loukkaavaa, varsinkin kun aina sanotaan "mustalaiset eivät sopeudu, eivätkä kunnioita". Ei näköjään toisellakaan puolella pahemmin kunnioiteta.

        Haluan kysyä sinulta "nainen jokaisen ilmasuunnan", että mitä mieltä olet jos jotkut mustalaiset vaihtavat töiden ajaksi vaatteitaan, vaikka paikalla sattuisi olemaan muitakin romaneita, niin kuin vaikkapa kaupassa? Tai jos on muusikko ja musiikkityyli vaatii tietynlaista pukeutumista, koska nykyään monetkaan "tavallisesti" pukeutuneet bändit eivät saa enään keikkaa, vaikka bändi/keikanantajat ovat uskovaisia. Ymmärrän tuon toisaalta, koska bändejä on niin paljon ja kaikki kuitenkin haluavat kuulla hyvää ja laadukasta musiikkia, sekä nähdä esim rock tyypeillä sopivat asusteet?
        Raamatussa sanotaan, ettei saa loukata ketään, mutta saako tänä olla esteenä esimerkiksi Jumalan työssä? Kaikkiin paikkoihin ei vain pääse "herrasmies asussa" ja jos ei ole valmis mukautumaan, niin siinä jää samalla Jumalan työ tekemättä.

        Tahdon siis kulla, että mitä ajattelet näistä?
        Miten ajattelet itse? Miten näet asian "uskon" silmin ja raamatun mukaan?
        Onko oikein jättää evankeliumi viemättä, koska se loukkaa meidän romaneiden kulttuuria?

        Kiitos paljon ja siunausta :)

        No heissan!

        Olipa mukava, että olin saanut vastauksen. Mielestäni sinulla on ollut todella järkeviä ajatuksia ja mielipiteitä, näitä on ilo ”kuunnella” täällä! :)

        Minusta töissä pitää käyttää työvaatteita, jos niitä siellä kerran vaaditaan. Ymmärrän, että moni kokee kiusalliseksi työvaatteiden käyttämisen, jos paikalla on muita romaneja. Kuitenkin kaikkien (eli tässä tapauksessa näiden paikalla olevien muiden romanien) pitäisi ymmärtää, että hyvänen aika, tämä on tuon ihmisen työpaikka ja hänen täytyy mennä nyt näillä pelisäännöillä täällä. Eräissä paikoissa kun on työvaatteet jo ihan hygieniasyistäkin, ja puhtauttahan me monesti painotetaan. :)

        Työvaatteet nyt kuitenkin ovat yleisesti ottaen ihan ”normaalit” vaatteet, vaikka ne ei kaaleen vaatteita olekaan. Yleensähän työvaatteet ovat asialliset, eikä tavallisessa työssä käytetä mitään paljastavia vaatteita.

        Kerran ollessani tuolla Keski-Suomessa päin käymässä, oli siinä kaupungilla töissä eräs parikymppinen nuori kaaleen mies. Rakennushommissa kun oli, niin asianmukaiset työvaatteet oli tietysti päällä. Vaihdettiin siinä pari sanaa, ja hän sanoi olevansa yllättynyt siitä, etten katso häntä jotenkin ”kieroon”. Samaa ikäluokkaa olevat omat kun olivat käyneet hänen vaatetustaan kommentoimassa aina ohi kulkiessaan. Heidän mielestään oli synti ja häpeä, että tämä kyseinen henkilö hillui yleisillä paikoilla ilman suoria housuja. Itse kommentoin asiaa lähinnä siten, että voihan sitä raksalla tietysti olla töissä suorissa vaatteissakin, mutta kovin käytännölliset ne ei ole.
        Ihan niin kuin minunkaan tulevassa työssäni (sairaanhoitaja) kaaleen hameet on kaukana käytännöllisestä, toki siellä ei kukaan omia vaatteitaan muutenkaan pidä juuri mainitsemistani hygieniasyistä.

        Minusta on ihan oikein käyttää asianmukaisia vaatteita työpaikalla. On tietysti hommia, joissa ei välttämättä varsinaisia ”työvaatteita” tarvita. Esimerkiksi toimistohommissa ei välttämättä tarvitse olla sen kummempaa ”työvaatetusta” olla. Sitten on hommia, joissa työvaatteiden välttämättömyyden voi kyseenalaistaa, mutta näistä pitäisi aina puhua työnantajan kanssa. Ymmärrystä, joustamista ja vastaan tulemista näissä vaatetusasioissa tarvitaan sekä työntekijältä että työnantajalta.

        Minusta meidän tapakulttuurissa on todella hienoja asioita, joita haluan itsekin vaalia. Tästä huolimatta jos puhutaan samaan aikaan Jumalasta, uskosta ja tapakulttuurista, niin en lähtisi tapakulttuuria laittamaan uskon vaalimisen tai Jumalan edelle. En todellakaan. Ei tavat tai perinteet saisi Jumalan edelle koskaan mennäkään, sitä mieltä olen itse. Tuntuu joidenkin ihmisten kohdalla, että tavoista on sukeutumassa suorastaan epäjumalia. Oikeasti, näin minä asian näen, vaikka se saattaa jonkun kohdalla tuntua liioittelulta. En tarkoita, että jos on uskossa, niin pitäisi unohtaa oma kulttuuri tai ne tavat, mihin on kotona kasvanut ja oppinut. Mutta silloin oikeasti pitäisi sen uskon tien olla sillä ykkössijalla, ja muiden asioiden tulla sitten perässä. Jumala opettaa meitä ymmärtämään asioita ja näkemään ne uudessa valossa, kaikelle löytyy kyllä paikkansa.

        Toivoisin myös, että ymmärrystä niihin työvaatteisiinkin löytyisi, ihan meiltä kaikilta osapuolilta.
        Itse olen joskus törmännyt siihen, että vaikka itse olisin valmis pitämään työvaatteita yms. niin mahdollinen työnantaja kokee, että en voi oikeasti tehdä mitään, eikä siksi ole halukas palkkaamaan minua. Olen koettanut tähdentää näissä paikoissa, että jokainen ihminen on yksilö, ja että jos joku ei ole halukas pitämään työvaatteita, ei se tarkoita, että kukaan muukaan ei niitä pitäisi. Toivottavasti nämäkin ennakkoluulot alkaisivat pikkuhiljaa rakoilla.


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        No heissan!

        Olipa mukava, että olin saanut vastauksen. Mielestäni sinulla on ollut todella järkeviä ajatuksia ja mielipiteitä, näitä on ilo ”kuunnella” täällä! :)

        Minusta töissä pitää käyttää työvaatteita, jos niitä siellä kerran vaaditaan. Ymmärrän, että moni kokee kiusalliseksi työvaatteiden käyttämisen, jos paikalla on muita romaneja. Kuitenkin kaikkien (eli tässä tapauksessa näiden paikalla olevien muiden romanien) pitäisi ymmärtää, että hyvänen aika, tämä on tuon ihmisen työpaikka ja hänen täytyy mennä nyt näillä pelisäännöillä täällä. Eräissä paikoissa kun on työvaatteet jo ihan hygieniasyistäkin, ja puhtauttahan me monesti painotetaan. :)

        Työvaatteet nyt kuitenkin ovat yleisesti ottaen ihan ”normaalit” vaatteet, vaikka ne ei kaaleen vaatteita olekaan. Yleensähän työvaatteet ovat asialliset, eikä tavallisessa työssä käytetä mitään paljastavia vaatteita.

        Kerran ollessani tuolla Keski-Suomessa päin käymässä, oli siinä kaupungilla töissä eräs parikymppinen nuori kaaleen mies. Rakennushommissa kun oli, niin asianmukaiset työvaatteet oli tietysti päällä. Vaihdettiin siinä pari sanaa, ja hän sanoi olevansa yllättynyt siitä, etten katso häntä jotenkin ”kieroon”. Samaa ikäluokkaa olevat omat kun olivat käyneet hänen vaatetustaan kommentoimassa aina ohi kulkiessaan. Heidän mielestään oli synti ja häpeä, että tämä kyseinen henkilö hillui yleisillä paikoilla ilman suoria housuja. Itse kommentoin asiaa lähinnä siten, että voihan sitä raksalla tietysti olla töissä suorissa vaatteissakin, mutta kovin käytännölliset ne ei ole.
        Ihan niin kuin minunkaan tulevassa työssäni (sairaanhoitaja) kaaleen hameet on kaukana käytännöllisestä, toki siellä ei kukaan omia vaatteitaan muutenkaan pidä juuri mainitsemistani hygieniasyistä.

        Minusta on ihan oikein käyttää asianmukaisia vaatteita työpaikalla. On tietysti hommia, joissa ei välttämättä varsinaisia ”työvaatteita” tarvita. Esimerkiksi toimistohommissa ei välttämättä tarvitse olla sen kummempaa ”työvaatetusta” olla. Sitten on hommia, joissa työvaatteiden välttämättömyyden voi kyseenalaistaa, mutta näistä pitäisi aina puhua työnantajan kanssa. Ymmärrystä, joustamista ja vastaan tulemista näissä vaatetusasioissa tarvitaan sekä työntekijältä että työnantajalta.

        Minusta meidän tapakulttuurissa on todella hienoja asioita, joita haluan itsekin vaalia. Tästä huolimatta jos puhutaan samaan aikaan Jumalasta, uskosta ja tapakulttuurista, niin en lähtisi tapakulttuuria laittamaan uskon vaalimisen tai Jumalan edelle. En todellakaan. Ei tavat tai perinteet saisi Jumalan edelle koskaan mennäkään, sitä mieltä olen itse. Tuntuu joidenkin ihmisten kohdalla, että tavoista on sukeutumassa suorastaan epäjumalia. Oikeasti, näin minä asian näen, vaikka se saattaa jonkun kohdalla tuntua liioittelulta. En tarkoita, että jos on uskossa, niin pitäisi unohtaa oma kulttuuri tai ne tavat, mihin on kotona kasvanut ja oppinut. Mutta silloin oikeasti pitäisi sen uskon tien olla sillä ykkössijalla, ja muiden asioiden tulla sitten perässä. Jumala opettaa meitä ymmärtämään asioita ja näkemään ne uudessa valossa, kaikelle löytyy kyllä paikkansa.

        Toivoisin myös, että ymmärrystä niihin työvaatteisiinkin löytyisi, ihan meiltä kaikilta osapuolilta.
        Itse olen joskus törmännyt siihen, että vaikka itse olisin valmis pitämään työvaatteita yms. niin mahdollinen työnantaja kokee, että en voi oikeasti tehdä mitään, eikä siksi ole halukas palkkaamaan minua. Olen koettanut tähdentää näissä paikoissa, että jokainen ihminen on yksilö, ja että jos joku ei ole halukas pitämään työvaatteita, ei se tarkoita, että kukaan muukaan ei niitä pitäisi. Toivottavasti nämäkin ennakkoluulot alkaisivat pikkuhiljaa rakoilla.

        Tuli vielä mieleeni kysyä sinulta mielipidettä erääseen asiaan. Liittyen nimenomaan siihen, että onko oikein jättää evankeliumi viemättä siksi, että se loukkaa romanikulttuuria.

        Eli siis; monesti tuolla kokouksissa ollessa näkee, miten nuoriso häpeilee tiettyjä asioita, vaikka nämä kuuluvat siihen Sanaan, mitä sillä kertaa kokouksissa yritetään opettaa ja tuoda ilmi. Toisaalta ymmärrän tämän, toki, mutta toisaalta taas olen kriittinen. Pitääkö meidän todella hävetä evankeliumia? Mitä mieltä olet tästä?


      • mr-grillaaja
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Tuli vielä mieleeni kysyä sinulta mielipidettä erääseen asiaan. Liittyen nimenomaan siihen, että onko oikein jättää evankeliumi viemättä siksi, että se loukkaa romanikulttuuria.

        Eli siis; monesti tuolla kokouksissa ollessa näkee, miten nuoriso häpeilee tiettyjä asioita, vaikka nämä kuuluvat siihen Sanaan, mitä sillä kertaa kokouksissa yritetään opettaa ja tuoda ilmi. Toisaalta ymmärrän tämän, toki, mutta toisaalta taas olen kriittinen. Pitääkö meidän todella hävetä evankeliumia? Mitä mieltä olet tästä?

        Terve jälleen :)

        Tuo on kysymys, jonka kanssa olen kamppaillut todella paljon. Tottakai me hävetään jos aletaan tietyistä asioista puhumaan. Se on meillä kulttuuriin kasvaneilla täysin "normaali" reaktio.
        Kuitenkin olen sitä mieltä, että me emme saisi hävetä tai laittaa päätä alas kun kuulemme Jumalan sanaa ja siellä puhutaan jotain, mitä me yleensä häpeämme.

        Kun häpeämme niitä asioita joita seurakunnassa kuulee, niin se on vaan julma totuus, että paholainen on taas onnistunut tehtävässään. Näin me alamme häpeämään periaatteessa Jumalan sanaa, vaikka monet eivät uskokkaan, että häpeävät itse sanaa.

        Uskovien tulisi olla esteettömiä ja vapaita. Meidän tulisi olla rohkeita, niin kuin esimerkiksi Paavali oli.
        (Tämä poikkeaa aiheesta hieman, mutta on mielestäni hyvä esimerkki)

        Paavali vainosi ensiksi uskovia, mutta sitten Jeesus ilmestyi ja pyysi Paavalia hänen "joukkoihinsa".
        Paavali lähti seuraamaan Jeesusta, vaikka tiesi, että hän tulee loukkaamaan monia ihmisiä ja jollain tapaa myös loukkasi kulttuuria, eli tapoja.

        Siihen aikaan Mooseksen laki oli se, mitä ihmiset seurasi todella tarkasti, tai ainaki yrittivät. Jos joku poikkesi siitä, niin häntä hakattiin, haukuttiin ja monia jopa tapettiin. Huomaatteko meikäläiset mitä juuri kirjoitin? Löydättekö samankaltaisia asioita meistä nykyään?
        Mustalaiset ovat lakihenkistä porukkaa. Me käytämme niin usein raamatun sanomaa väärin.

        Jos tarkkaan luemme raamattua, niin ymmärrämme, että me emme saa hävetä mitään, mikä on Jumalasta lähtöisin. Meidän on oltava rohkeita ja luottaa siihen, että Jumala on meidän kanssamme!
        Jeesus sanoo hyvin kun puhuu opetuslapsilleen.
        “Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä .... Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat” (Joh.15:18, 20).

        Tuossa käy erittäin selvästi ilmi, että Jumalan omia tullaan vainoamaan. Me mustalaiset olemme heti valmiita sylkemään, hakkaamaan, haukkumaan tai jopa tappamaan ihmisen, jos hän ei kunnioita maailmaa. Tästä saa kärsiä todella monet uskovaiset mustalaiset, jotka oikeasti haluavat antaa kaikkensa Jumalalle.

        On niitäkin uskovaisia mustalaisia, joille kulttuuri ei ole este, mutta on myös niitä, joille se on este ja silloin meidän tulee noudattaa ennemmin Jumalan lakia, kuin maailman lakia.

        Eli älkää veljet ja sisaret kallistako päätänne kun kuulette Jumalan sanaa, sillä me EMME voi hävetä Jumalan sanaa!
        Monet mustalaiset saattavat myös saada joitain profetaalisia näkyjä tai viestejä Jumalalta joistain ihmisistä, että heille pitäisi mennä puhumaan tietyistä asioista tai tehdä jotain. Usein nämä jättävät kuitenkin tämän kaiken tekemättä, koska häpeävät.

        Ollaan kuuliaisia Jumalalle, eikä ihmisille, tai kulttuureille. Kaikki mikä voi tulla sun ja jumalan väliin, on saatanasta! tuolla en tarkoittanut nyt lapsia tai omaa perhettänsä/ystäviä, koska Jumala loi ihmisestä sosiaalisen ja tietää, että vanhemmat rakastavat lapsiaan yli kaiken, joten ei myöskään siitä rankaise, ellei mene ihan "överiks".

        En ketään käske uskomaan tai tekemään näin kuin sano, vaan tutkikaa näitä asioita ja lukekaa sanaa. Sen kuitenkin sanon, että olemme orjia ja kunnioitamme sitä mikä on tästä maailmasta, mutta emme sitä, mikä tulee tuolta ylhäältä Isältämme Jumalalta.

        Lyhyesti ja ytimekkäästi, olen sitä vastaan, että häpeämme Jumalan sanaa!


      • mustalaiset on lukutaidottomia
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Sulautumisen ja sopeutumisen voi siis käsittää monella eri tavalla, ja ennen kuin aletaan miettimään, että miksi sitä sulautumista tai sopeutumista tms. tapahdu, olisi hyvä tietää, mitä tällä sanalla varsinaisesti tarkoitetaan ja haetaan. Ennen tätä tietoa on oikeastaan turha käydä hirmu väittelyä siitä, miten joko ollaan sopeuduttu tai ei olla sopeuduttu.

        Voin kuitenkin kertoa, että nämä asiat ovat joidenkin romanien kohdalla käyneet hitaammin, ja joillakin asiat ovat alkaneet käymään laatuun nopeammin. Tämä nyt tietysti oli myöskin tieto, jota ei välttämättä olisi edes tarvinnut erityisesti mainita… Sulautumiseen yhteiskunnassa on vaikuttanut paljolti romanien aiemman vaiheet, joista aloittaja on voinut jostain lukeakin. Tarkoitan tietysti mm. sitä, ettei oikeastaan ole kovin paljoa aikaa siitä, kun pysyviä asuinpaikkoja ei vielä ollut, ja kierreltiin ympäriinsä hevosin ja kärryin. Asunnon puuttumiseen vaikutti myös köyhyys, mutta myös osin asenteet. Mustalaisille ei haluttu antaa asuntoja, ja jos annettiinkin, niin ne eivät välttämättä olleet siinä kunnossa, että niissä olisi pystynyt oikeasti asumaan. Toki muitakin syitä oli.

        Jatkuvan reissailun johdosta koulunkäynti oli hyvin hankalaa. Se on monilla vanhemmalla ihmisellä ollut joko erittäin hajanaista tai olematonta. Mitenpä sitä kunnolla olisikaan voinut oppia, kun jatkuvasti vaihdettiin paikkaa, eikä missään viivytty kovin kauaa. Kun kouluun mentiin, positiivisten asenteiden lisäksi kohdattiin myös paljon negatiivisia asenteita. Asenteiden laatu ei ollut mitenkään riippuvainen siitä, oliko ajattelijana oppilas vaiko opettaja. Täytyy sanoa, että nyky-Suomessa koulumaailmassa harvemmin kiusataan romanioppilasta juuri siksi, että hän on romani.

        Romanivanhuksissa on tänä päivänä ihmisiä, jotka eivät osaa lukea, tai lukutaito on muuten puutteellista. Osa on ajatellut, että on niillä eväillä tullut toimeen ”tähänkin ikään”, ja ajatellut myös, että varmaan nuorisokin pärjää ilman sen kummempaa akateemista sivistystä tai koulutusta. Tämä mm. siksi, että aiemmin romanit eivät ole sen kummemmin kouluttautuneet mihinkään ammatteihin, on vain opeteltu esim. eläintenkäsittelyä tai hoitoa, ja sillä sitten pyritty elättämään itsensä… Nykyäänhän on kuitenkin hyvin hankala saada töitä ilman oikeaa koulutusta ja ammattia, joten on ollut hyvin tarpeellista puhua näistä asioista vanhemmalle väelle. Vanhemman romaniväestön taholta on myös pelätty sellaista liiallista sulautumista valtaväestöön, eli selitettynä siis pelätty, että opiskeleva henkilö unohtaa alkuperänsä ja mustalaisuutensa, ja rupeaa suorastaan peittelemään sitä.

        Koska nyttemmin asiat ovat toisin oppivelvollisuuden, asuinpaikan kuin elintasonkin suhteen, on nykyajan lapsilla ja nuorilla sinällään hyvät eväät lähteä koulumaailmaan. Kun siihen ajatellaan vielä vanhempien ja sukulaisten tuki, niin periaatteessa kaiken pitäisi mennä hyvin. Nimenomaan sitä tuen antamista ja kannustamisen merkitystä on teroitettu vanhemmille, ja näiden asioiden merkitys on tosiaan nyt alettu ymmärtää. Romanivanhukset ovat myös ymmärtäneet, että opiskeleva ja työtätekevä nuori voi olla ihan yhtä lailla romani, kuin ennenkin. Omaa kulttuuria voi ylläpitää ja mennä perinteisten arvojen mukaan niin paljon kuin tykkää, siitä huolimatta, että kouluttaa itsensä.

        Oppivelvollisuuden toteutumisesta voisin sen sijaan mainita pari sanaa, mutta jätän ne tuonnemmaksi.

        Haluan myös tuoda ilmi, että todella on olemassa romaneita, jotka haluavat opiskella ja saada ammatin ja päästä sitten kiinni työelämään, ihan kuten kuka tahansa muukin. Koulumaailmassa ollaan melkoisen avarakatseisia, mutta työelämässä asenteet eivät välttämättä olekaan niin avoimia. On olemassa työnantajia, jotka eivät palkkaisi romania töihin ollenkaan, vaikka tällä olisikin pätevyys auki olevaan paikkaan. Eli työnantajienkin asenteiden pitäisi muuttua, jotta sinne työelämään sitten todella päästäisiin. Ja tarkoitan tosiaan ihan oikeita töitä, enkä esim. kursseja tai työharjoitteluja – niillä ei kuitenkaan varsinaisesti itseään elätä.

        Sanoit viestissäsi, että työntekoa ei arvosteta tai sitä ei edes hyväksytä. Arvostuksella ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, pääseekö sitä sitten sinne töihin vaiko ei. Hyväksyminen – en tiedä oikeasti yhtään romania, joka ei hyväksyisi työntekoa. Työnteko ei ole millään tavalla romanikulttuurin vastaista tai arvojen kanssa ristiriidassa. On tietysti tiettyjä ammatteja ja tiettyjä paikkoja, jossa ilman asianmukaista vaatetusta voi olla hankala olla, mikäli siellä käyskentelee muita romaneja, mutta itse kukin valikoi itse oman ammattinsa ja miettii siinä sitten samalla, että missä ja millä tavoin kykenee omasta mielestään työskentelemään ja millä lailla oma kulttuuri vaikuttaa nimenomaan siihen omaan työntekoon.

        En myöskään tiedä enkä tunne yhtään vanhempaa, joka yrittäisi estää lapsensa koulunkäyntiä jollain tavalla. Koulunkäyntiä ei ole aiemminkaan yritetty "estää", mutta sanoisin, että siihen on suhtauduttu jokseenkin varauksella jo mainittujen syiden vuoksi.

        Sitten vielä eräs asia: Vaikka noudattaisi romanikulttuuria ihan päivittäisessä elämässään, ei se tarkoita, että pitäisi olla tai olisi jotenkin yhteiskunnan ulkopuolella. Tapakulttuuri meillä on hieman erilainen kuin esim. valtaväestöllä, mutta ei tämä ole mikään ongelma, eikä syy, miksi yhteiskunnan ulkopuolella jotenkin erityisesti oltaisiin. Itse koen kuuluvani suomalaiseen yhteiskuntaan ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin. Minulla on samat oikeudet ja velvollisuudet täällä kuin kellä tahansa muullakin, enkä koe olevani mitenkään ylempänä tai alempana kuin kukaan muukaan. Olen vasta melko nuori, opiskelen. Töitä tein niin kauan, kuin niitä riitti, mutta opiskelu on tässä vaiheessa kaikista tärkeintä, jotta sen oikean ammatin sitten todella saisi, ja pääsisi elämässä todella eteenpäin.

        Ja siitä oppivelvollisuuden toteutumisesta: Velvollisuushan on olemassa, ja samalla oikeus. Joku aika sitten puhuttiin, että Suomessa ei romanien kohdalla tämä oikeus/velvollisuus toteudu. Tässä on vikaa sekä vanhempien että koulun asenteissa. Tiedän tapauksia, joissa vanhemmat eivät ole jaksaneet patistaa lastaan enää kouluun, eikä koulustakaan sitten ole mitään yhteyksiä pidetty, ehkä siksi, ettei romanien asioihin haluttaisi puuttua. Tämä olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää, jotta lapsi, myöhemmin nuori, ja myöhemmin aikuinen, olisi oikeasti osa yhteiskuntaa, eikä sen ulkopuolelle ainakaan tämän asian suhteen jäisi.

        Ps. Minusta vaatetus ei liity millään lailla siihen, onko sulautunut yhteiskuntaan, vai eikö.

        Osaako nää nykyisetkään mustalaiset lukea,panee epäilemään.


      • ASFSAFFSFSA
        mustalaiset on lukutaidottomia kirjoitti:

        Osaako nää nykyisetkään mustalaiset lukea,panee epäilemään.

        Osaatko sinä? Siis lukea.
        Huomaa, että osa vastauksista on mustalaisilta. (Myös tämä.) Lukutaito on siinä mielessä välttämätön, ellet sitten kuvittele siirtäneesi ajatuksiasi meikäläiselle telepaattisesti.


    • Nordic-man

      Tämä sinun kertomasi väite ei pidä paikkaansa muualla kuin suomessa. Muualla mailmassa romaanit ovat sopetuneet valtaväestöön, niin käyttäytymisineen kuin pukeutumisineen. Suomessa perinteet ovat syvällä vaikka suuriosa romaneista haluaisi niitä muuttaa, mutta pelkäävät sitä, että mitä muut ajattelevat asiasta.

    • sfsafsfasfa

      Haluaa elää yhteiskunnan ulkopuolella?
      Miksi niin luulet?

      • ruåtsista

        ei se sulle vastaa, ei ole vastannut muillekaan. en tiedä mistä on ajatuksensa tai nämä käsitykset ottanut mutta on kyllä melkoisia harhaluuloja. on tietysti ihmisiä jotka ei halua päivääkään tehdä rehellistä työtä vaan mieluummin ottasivat rahan tekemättä mitään. ja näitä tämmösiä on romaneissa ja valtaväestössä. sitten on ihmisiä jotka haluaa töitä vaan ei niitä syystä tai toisesta saa, näitä myös on romaneissa ja valtaväestössä. että kummastakin ryhmästä löytyy kaikkea. ei kaikki romanit ole työtävieroksuvia. ja normaali ihminen on onnellinen ja ylpeä siitä jos lapsi tai lapsen lapsi käy hyvin koulunsa ja jatkaa vaikka yliopistoon asti. ollaan myös iloisia siitä että jollain on töitä ja niitä jaksaa tehdä. näinhän sitä on riippumaton tuista ja tahoista joilta rahaa pitää ilman töitä ollessa ruinata. luulen et suurin osa ei koe elävänsä yhteiskunnan ulkopuolella mutta en sitten tiedä justiin että mitä aloittaja tarkotti tällä. ehkä työntekoa ja koulunkäyntiä ja ns. normaali elämää. kaikki kaaleen lapset käy tänä päivänä ainakin peruskoulun. mutta on niitä jotka keskeyttää, se on ikävää. siinä vanhemmat ja koulu yhdessä pitäisi tehdä yhteistyötä. ei voi sanoa myöskään et töitä löytyy tekevälle ei se aina niin mene valitettavasti... työnteko ja koulunkäynti on järjellä käyville mustalaisille ihan normaali ja arkipäivänen juttu niin ettei niitä hämmästellä. tuntuu et moni valtaväestön edustaja hämmästelee näitä enemmän ku myö ite. ehkä siksi että on just näitä stereotypioita. harmi että ne vaikuttaa niin paljon. mitähän aloittaja tarkoittaa yhteiskunnan säännöillä. tarkoittaako lakia vai muuta. lain mukaan pitää mennä jos haluaa elää normaali elämää. ja sitä moni haluaa.


      • safsfsaf

        Joo. Aloittajalla On Kyllä Paljon Oppimista Ilmaisun Kanssa, Jos Tuo Yleistys Nyt Ei Sitten Ollut Tahallista... Oli Ehkä Tarkoituksellakin Aseteltu Sanat Niin, että Syntyisi Keskustelua. Mutta Mikäpä Siinä, Kyseessä On Kuitenkin Tärkeä Ja Loppujen Lopuksi Meitä Kaikkia Koskettava Aihe. Minusta Romanit Ei Elä Sen Kummemmin Yhteiskunnan Tai Sen Sääntöjen Ulkopuolella Kuin Kaajeetkaan Mutta Sanotaanko Että Monesti Kaaleitten Asioihin Ei Haluta Syystä Tahi Toisesta Puuttua Ja Puuttumista On Vähemmän. Esimerkiksi Koulunkäynnissä Josta Joku Kirjoitti Tuolla. On Tietysti Muitakin Asioita Ja Sitten Se Että Toki Meidän Pitäisi Ymmärtää Ettei Joka Asiaan Edes Tarvitsisi Puuttua Tai Suunnitella Puuttumista, Pitäisi Hoksata Tehdä Asioita Myös Itse. Eli Jos Lapsi Haluaa Keskeyttää Koulunkäynnin Niin Ei Saa Antaa Sen Tapahtua Ja Kodin Ja Koulun Tulee Olla Yhteydessä Keskenään Jotta Kaikki Saadaan Selvitettyä. Lapsen Kanssa Pitää Myös Keskustella Että Miksi Hän Tuollaista Hautoo, Onko Koulussa Kiusaamista Tai Muuta Ongelma Vai Onko Vain Kyse Kyllästymisestä. Näihin Kaikkiin On Ratkaisut Olemassa Ja Konstit On Monet.


      • VALITAN JA VOIVOTAN
        safsfsaf kirjoitti:

        Joo. Aloittajalla On Kyllä Paljon Oppimista Ilmaisun Kanssa, Jos Tuo Yleistys Nyt Ei Sitten Ollut Tahallista... Oli Ehkä Tarkoituksellakin Aseteltu Sanat Niin, että Syntyisi Keskustelua. Mutta Mikäpä Siinä, Kyseessä On Kuitenkin Tärkeä Ja Loppujen Lopuksi Meitä Kaikkia Koskettava Aihe. Minusta Romanit Ei Elä Sen Kummemmin Yhteiskunnan Tai Sen Sääntöjen Ulkopuolella Kuin Kaajeetkaan Mutta Sanotaanko Että Monesti Kaaleitten Asioihin Ei Haluta Syystä Tahi Toisesta Puuttua Ja Puuttumista On Vähemmän. Esimerkiksi Koulunkäynnissä Josta Joku Kirjoitti Tuolla. On Tietysti Muitakin Asioita Ja Sitten Se Että Toki Meidän Pitäisi Ymmärtää Ettei Joka Asiaan Edes Tarvitsisi Puuttua Tai Suunnitella Puuttumista, Pitäisi Hoksata Tehdä Asioita Myös Itse. Eli Jos Lapsi Haluaa Keskeyttää Koulunkäynnin Niin Ei Saa Antaa Sen Tapahtua Ja Kodin Ja Koulun Tulee Olla Yhteydessä Keskenään Jotta Kaikki Saadaan Selvitettyä. Lapsen Kanssa Pitää Myös Keskustella Että Miksi Hän Tuollaista Hautoo, Onko Koulussa Kiusaamista Tai Muuta Ongelma Vai Onko Vain Kyse Kyllästymisestä. Näihin Kaikkiin On Ratkaisut Olemassa Ja Konstit On Monet.

        KYLLÄ NÄIN ON


      • mr-grillaaja
        VALITAN JA VOIVOTAN kirjoitti:

        KYLLÄ NÄIN ON

        Kysymys valtaväestölle, miksi ette hyväksy romaneita?
        Miksi pitää viattomia ja syyttömiä haukkua ja hakata?

        Tämä kysymys siis niille ketkä eivät hyväksy mustalaisia.


      • Kaajoinen
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Kysymys valtaväestölle, miksi ette hyväksy romaneita?
        Miksi pitää viattomia ja syyttömiä haukkua ja hakata?

        Tämä kysymys siis niille ketkä eivät hyväksy mustalaisia.

        kaikki sellaiset kaaleet jotka eivät käyttäydy törkeästi tai elätä itseään huijaamalla, valehtelemalla, uhkailemalla tai hyväksikäyttämällä heikompiaan.

        Oletan että tämä sama periaate pätee suurimpaan osaa valtaväestöstä, joka on puheista huolimatta aika avarakatseista väkeä pääosin, vaikka tietysti ja valitettavasti niitä junttejakin mahtuu aina sekaan.
        Eivätkä ennakkoluulot täysin tyhjästä synny, asia jonka mm. Mr.grillaajakin on täällä jo moneen otteeseen todentanut..


    • mustalainen-52

      sitä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt että suurinosa Suomalaisista eivät tyydy elämään sillä elintasolla jonka ansaitsevat,pitää ottaa lainaa elää yli varojensa ja kaikkien pitää saada samanlaista palkkaa,olen teettänyt töitä useasti Suomalaisilla rakennusmiehillä javoi sitä työmoraalin kirjavuutta ensin on mielessä palkka ja sitten kuinka voitaisiin luistella töistä. onneksi Suomeen pääsee töihin eu-kansalaisia,sitäkään en ymmärrä että ihmisille maksetaan kun eivät tee mitään pois koko työttömyyskorvaus jos Suomalaiset sopeutuisivat vallitsevaan maailman järjestykseen niin tämä hieno maa voisi pelastua velkaantumiselta ja ulkomaalaiselta määräysvallalta. on nyt viimeistään huomattu mitä tarkoittaa POLIITTINEN vastuu EI YHTÄÄN MITÄÄN

      • tonttu ..

        Mustalaiset muistuttavat tavoiltaan yhä enemmän talebaaneja.Lasten koulutus,valtaväestön vanhusten ryöstely ja uhkailu.Heimoriidat Suomessa sukuriidat.Huumeet.


      • mustalainen-52
        tonttu .. kirjoitti:

        Mustalaiset muistuttavat tavoiltaan yhä enemmän talebaaneja.Lasten koulutus,valtaväestön vanhusten ryöstely ja uhkailu.Heimoriidat Suomessa sukuriidat.Huumeet.

        olen usein tuuminut kuinka saisin korvauksen Suomen valtiolta olenhan lailistettu laskiämpäri kun olen Romani,kuka vaan voi purkaa alemmuuttaan tai huonoa olotilaansa mustalaisiin, jos jóutuisivat tilaamaan ajan psykiatrilta ja itse hoidosta maksamaan se olisi suuri menoerä onhan kansassa todella kyseisen avun tarvisijoita HUOM: kaikissa yhteiskuntaluokissa tosin keski ja pientuloisten parissa enemmistö nyt kun on mustalaiset olemassa niinkaadetaan meidän niskaan KAIKKI mikä kiusaa, mutta pieni korvaus olisi paikallaan


    • mstln

      pistäppä ville virtanen suorat housut jalkaan ja sanot että isäs on mustalainen niin se on ihan sama mitkä paperit on niin et saa töitä.

      Kokemusta on. koulutus. ilman rik.rek. kokemus. kaikki plussaa mut sitten ku meet herra isoherran eteen suorat housut jalassa ja sanot että kaaleita ollaan niin työkkärin listoille sitä jäädään..

      • mr-grillaaja

        Tuo pitää valitettavasti paikkansa. On hienoa kun aina sanotaan "mustalaiset ei tee töitä", mutta sitten kun tekisimme, niin meille ei anneta töitä. Tässä siis nähdään se, että vaikka tekisimme mitä, niin siltikään porukka ei halua sopeutua, vaan pitää olla niin kakaroita ja kantaa vihaa koko elämä ilman syytä.

        Monilla voi olla huonoja kokemuksia mustalaisista, mutta mitäs luulette, että kumpi kokee elämänsä aikana enemmän rasismia, vihaa tai vastaavaa? Elämäni aikana olen kuullut päänaukomista valtaväestöltä reilusti yli 1000 kertaa. Monikos on kuullut päänaukomista minulta? Varmasti alle 10 ja nekin on tapahtunu sillo kun olen ollut joku 12-14-vuotias kakara.

        Silti en vihaa kaikki suomalaisia, tai oikeastaan en vihaa yhtäkään, sillä en alennu samalle tasolle mitä idiootit tekevät. Näitä idiootteja löytyy myös mustalaisista.'

        Turha tulla silloin poraamaan, että on saanut turpiin jos on itse ensin huudellut jotain. Silloin on itse aloittanut asian.


      • sanvikin terä
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Tuo pitää valitettavasti paikkansa. On hienoa kun aina sanotaan "mustalaiset ei tee töitä", mutta sitten kun tekisimme, niin meille ei anneta töitä. Tässä siis nähdään se, että vaikka tekisimme mitä, niin siltikään porukka ei halua sopeutua, vaan pitää olla niin kakaroita ja kantaa vihaa koko elämä ilman syytä.

        Monilla voi olla huonoja kokemuksia mustalaisista, mutta mitäs luulette, että kumpi kokee elämänsä aikana enemmän rasismia, vihaa tai vastaavaa? Elämäni aikana olen kuullut päänaukomista valtaväestöltä reilusti yli 1000 kertaa. Monikos on kuullut päänaukomista minulta? Varmasti alle 10 ja nekin on tapahtunu sillo kun olen ollut joku 12-14-vuotias kakara.

        Silti en vihaa kaikki suomalaisia, tai oikeastaan en vihaa yhtäkään, sillä en alennu samalle tasolle mitä idiootit tekevät. Näitä idiootteja löytyy myös mustalaisista.'

        Turha tulla silloin poraamaan, että on saanut turpiin jos on itse ensin huudellut jotain. Silloin on itse aloittanut asian.

        vaateissa, se kaikkein räikeintä on. Kyllä ennekin oli työttömyyttä, mutta metsätöitä oli, pokasahalla ja kirveellä ne tehtiin, ei niissä näkynyt mustalasia niissä töissä silloin, sen kummemmin kuin näkee nykyisin paska hommissa mustalasia muualla kun Bulgariassa. Yli viiskyt'vuotiaat mustalaiskirjailijatkaan eivät tänään edes tiedä minkälainen mitta on motti puita, kuten tuossa eräässä haastattelussa kävi ilmi. Isäukko sentään tiesi kun lähti sitä talviaamuisin pokasahallaan tekemään. Illat teroitti viilailemalla sahaansa. Ei ollut ennekään paljon maksua työstä, päivä metsässä hangessa polvillaan ja 3 -4 mottia tulos. Silloin viisikymmenluvulla sai motista kuusi markkaa, juuri ja juuri päivän työllä sain kaupasta leivän ja makkaran.
        Niin että jos niitä papin paikkoja jää odottelemaan niin pelkääpä, etteivät kaikki vuodet yhteenlaskettunakaan riitä odotukseen.


      • mr-grillaaja
        sanvikin terä kirjoitti:

        vaateissa, se kaikkein räikeintä on. Kyllä ennekin oli työttömyyttä, mutta metsätöitä oli, pokasahalla ja kirveellä ne tehtiin, ei niissä näkynyt mustalasia niissä töissä silloin, sen kummemmin kuin näkee nykyisin paska hommissa mustalasia muualla kun Bulgariassa. Yli viiskyt'vuotiaat mustalaiskirjailijatkaan eivät tänään edes tiedä minkälainen mitta on motti puita, kuten tuossa eräässä haastattelussa kävi ilmi. Isäukko sentään tiesi kun lähti sitä talviaamuisin pokasahallaan tekemään. Illat teroitti viilailemalla sahaansa. Ei ollut ennekään paljon maksua työstä, päivä metsässä hangessa polvillaan ja 3 -4 mottia tulos. Silloin viisikymmenluvulla sai motista kuusi markkaa, juuri ja juuri päivän työllä sain kaupasta leivän ja makkaran.
        Niin että jos niitä papin paikkoja jää odottelemaan niin pelkääpä, etteivät kaikki vuodet yhteenlaskettunakaan riitä odotukseen.

        Itselleni on sama mitä töitä teen, kunhan jotain saisin. Mitään puhelinhommia en halua, sillä niissä joutuu monesti valehtelemaan, enkä jaksa istua koko päivää puhelimessa jossain ahtaassa toimistossa.


      • Yksi ystävällinen
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Itselleni on sama mitä töitä teen, kunhan jotain saisin. Mitään puhelinhommia en halua, sillä niissä joutuu monesti valehtelemaan, enkä jaksa istua koko päivää puhelimessa jossain ahtaassa toimistossa.

        aikuiskoulutuksen kautta? Työharjoittelun kautta? Työkkärin ammattikurssien kautta?
        Kyllä tietyillä aloilla löytyy töitä, ja esim. telakoilla ja rakennusaloilla ei karsasteta osaavia ulkomaalaisiakaan, joten...

        Tää oli vaan yksi esimerkki, muitakin ois vaikka varastoalalla, kuljetusaloilla, taksikuskeina, kauppojen kassoilla, myyntiedustajina...tiedän kaaleita jotka työskentelee juuri noilla aloilla ilman koulutustakin.

        Tietysti saattaa paljonkin vaikuttaa sekin missäpäin asut miten ihmiset suhtautuvat, valitettavasti.


      • arskapetskele

        No pitääkö sitä sitten mennä suorat housut jalassa ja korostaa mustalaisuuttaan?


      • Anonyymi
        arskapetskele kirjoitti:

        No pitääkö sitä sitten mennä suorat housut jalassa ja korostaa mustalaisuuttaan?

        Eikö jokainen saa olla oma itsensä oli Manne tai Matti, tosi tyhmää ihmisarvoa loukkavaa että ihmisiltä halutaan riistää oma identtiteetti


    • draba

      pelätään sitä, että oltaisiin kuin suomalaiset pääväestön edustajat, mielummin ollaan kuin kaksi marjaa omassa ryhmässä, samanlaisin vaattein ja lainein. Yksilöllisyys on pahasta, parempi mennä laumassa vaikka seinää päin kuten on tehtykin satoja vuosia. Romanit ovat julkisesti esiintymässä yhteisöllisinä mutta jos henkilö itse ei saa, osaa, pysty johonkin tehtävään, hän ei soisi sitä muillekaan samaan ryhmään kuuluvalle. Sellainen se Suomen romani on.

      Työtä ja työtä, saahan sitä tehdä, usein vain ihmiset tulevat ja menevät miten sattuu omien aikataulujensa mukaisesti ja kun muistavat. Opiskella saa toki, ei ylioppilaaksi, sillä se on liian työlästä mutta mieluiten vaikkapa lähihoitajaksi, musiikkia tai vaikka helluntaipastoriksi - ei sitten paljon muuta, muutoinhan sitä muuttuu suomalaiseksi. Ei romanien tarvitse kouluja käydä, saavat muutenkin hyviä työpaikkoja. Eihän lasten tarvitse koulussa käydä kuin silloin tällöin, kato kun niillä on niin paljon niitä oppimisvaikeuksia niin lapsille on liian raskasta olla koulussa päivittäin monta tuntia - tämmöisiä selityksiä kuuluu tuon tuosta, sitä paitsi ei vanhemmatkaan käyneet koulua kuin muuataman luokan ja ihan hyvin on pärjätty.

      Tekosyitä kaikeen löytyy ihan kirjaksi asti. Romanit osa yhteiskuntaa? Mitä? Ei ei, ei onnistu näillä eväillä!

    • huhi

      johtunee siitä, että romanikulttuuri on umpirasistinen ja kapeakatseinen

    • yhteiskuntaan ?

      No, siksi koska apina on eläin !

      HEI HALLLOOOOO!!!!

    • NNNNN.....

      Miksi Suomen pitäisi yleensäkään sopeutua maahanmuuttajiin? Eikö ole kyse maahanmuuttajien KOTOUTUMISESTA? En ymmärrä tuota että aina kun Suomeen tulee porukkaa ulkomailta niin Suomesta tulee ikään kuin joku korvikevaltio näille, Suomen kansa mukautuu maahanmuuttajien tapoihin, yms,... ja homman pitäisi toimia päin vastoin.

      Kaaleittenkin pitäisi tulla nykyaikaan ja sopeutua vihdoin ja viimein suomalaiseen yhteiskuntaan koska se kerran on mahdollista. Olen sitä mieltä että pukeutuminen ei estä sopetumista yhteiskuntaan millään tavalla, mutta kaikki on kiinni omista asenteista. Minä en itse tiedä yhtään perhettä missä työntekoa ei hyväksyttäisi. Mutta ehkä heitäkin on? Moni on ehkä tottunut liian helppoon elämään, ja siksi töihin hakeutuminen on jäänyt. En puolustele ketään, esitän vain omia arvailujani.

      Olen itse saanut töitä ihan omilla ansioillani riippumatta siitä, että olen mustalainen. Mulla on ollut ihan normaali kotikasvatus, mutta meidän perheessä lapset kasvatettiinkin siten, että yhteiskunnan ulkopuolelle ei jäädä. Koulu, työnteko, yms. ihan tavalliset asiat tulivat täysin normaaleina osana elämää, kuten pitäisi tulla kenen tahansa kohdalla.

      En tiedä muuten myöskään yhtään vanhinta, joka haluaisi estää lapsensa koulunkäynnin. En väitä vastaan, koska voihan näitäkin olla, mutta missä olet tällaisiin vanhempiin törmännyt? Koulunkäyntiasiasta sen verran, että moni vanhin kuitenkin antaa lapsen jäädä pois koulusta, eikä yritäkään laittaa lasta sinne. Kouluistakaan ei sitten välttämättä oteta kontakta perheeseen, vaan katsotaan läpi sormien ja annetaan asian olla. Molemmilta puolin tämä on ikävää. Tuntuu jotenkin, että kaaleet jotenkin päästetään vähemmällä esim. tuossa asiassa, kuin muut. Koulu on kuitenkin jokaisen velvollisuus ja oikeus.

      • Ajatus-

        Miksi romaniyhteisöt eivät voi ITSE perustaa jotain omia yrityksiä, johon palkkaisivat romaninuoria työharjoitteluun tai työhön niinikään. Miksi jatkuvasti ajatuksena, että muiden pitää antaa se työpaikka, varsinkin kun vaikeat ajat ovat kaikilla. Starttirahoja ne romanitkin saavat siinä kuin mikä tahansa muu maahanmuuttaja tai suomalainen. Mikäli tahtoa, yritystä ja ideoita löytyy - työllistyminen kyllä ON mahdollista!!
        Luopukaa uhrin roolista, sillä se on kovin helppo tie.


    • ÄÄNESTÄVÄ

      Päästä sopeutumaan epärehelliseen yhteiskuntaan Suomi on kaksinaismoralistinen yhteiskunta Esim: kun kansanedustajaehdokas pyrkii eduskuntaan niin hän lupaa olla rehellinen,ahkera,puolueton,siis mallikelpoinen parlamentaarikko. Miten käy kun valitaan,rehellisen eteen tulee EPÄ puolueettomuuden eteen puoluekuri ahkeruuteen kyllä satsataan niin useaan hallintoneuvostoon ynnä muihin piilovirkoihin mistä kertyy kokouspalkioita vaikka ei olisikaan paikalla, tämä on maantapa. jos ELIITTI antaa tämänlaisen singnaalin niin kuinka voidaan odottaa kansalaisilta SOPEUTUMISTA

      • Vankkurit kulukoo

        Kannattaa äänestää PS


    • Anonyymi

      Veren perintöä ja geeneissä syy. Nehän ovat Dalitien jäljeläisiä Intian ja Pakistanin seudulta. Dalit ovat Intian alinta kastia.

    • Anonyymi

      Missäs on ne miehet ku tekee töitä ? ei missään

    • Kuka päätä tuo ihminen sopeutua tai ei

    • Anonyymi

      No siksi kun ne haluu erikoisoikeuksia ja Romanifoorumeja ja yhdistyksiä että pari sukua heistä saa kusettaa avustusrahoja ja tukipaketteja työllistääkseen vaan itsensä ja sukulaisensa ja käyttämällä hyväkseen tavallisia rivimustalaisia. Jotka eivät siis millään tasolla hyödy näistä Romaniyhdistyksistä.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe