Piin desimaalit

Joskus aikoja sitten olin kiinnostunut piin desimaalien laskemiseen, siis tähän:
http://murobbs.plaza.fi/testitulokset/481222-piin-likiarvo-miljardin-desimaalin-tarkkuudella-top-10-a.html

Kiinnostus oli lähinnä kilpailuhenkistä, että voisiko omalla koneella saada paremman tuloksen käyttämällä linuxia. Olin melko yllättynyt, miten heikko (tai kyvytön?) tarjonta linuxilla oli tuolle sektorille.

Niin nyt pyytäisin selityksiä, miksei tämmöistä äärisuorituskyvyn ohjelmaa ole linuxille tavanomaisiin pöytäkoneisiin nopeampana kuin Windowsille ja pistänpä muutaman oman veikkauksenikin tuohon aluksi:

1) linuxilla ei vaan pysty
2) linux-ohjelmoijat eivät vaan pysty
3) Windows on tässäkin vaan parempi

Voin tietenkin olla väärässäkin ja ehkä on muitakin syitä, joita toivoisin palstalaiaisten tuovan esille.

35

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nagsu...

4) Luulen ettei sellaiselle ole tarvetta

• Mites arvelet, jos vaikkapa samasta lähdekoodista käännetty versio xPi-ohjelmasta laskisi nopeammin linux-ympäristöissä kuin Windows-ympäristöissä, niin eikö tuolle ohjelmalle olisi löydetty käyttöä tällä palstalla?

• Penguin
      • että silleen

Ja pifast ainoa, joka kykenee miljardiin asti ilman segfaulttia, ja sekin windows-softa

• Pentti Neitonen

Jos jokin asia ei toimi Linuxilla, niin aina laitetaan muiden syyksi ja asian merkitystä vähätellään.

Hävetkää! Olette säälittävää sakkia!

• kiistä...
        että silleen kirjoitti:

Ja pifast ainoa, joka kykenee miljardiin asti ilman segfaulttia, ja sekin windows-softa

...että Windowsilla on paikkansa pelimaailmassa. Arkinen aherrus onkin sitten jo vähän toinen juttu. ;)

• Penguin
        että silleen kirjoitti:

Apfloat on open sourcea ja se pystyy 61 miljardiin asti. revi siitä. Muistia tosin vaatisi yli kuusi gigaa enkä kehtaa alkaa revittämään swappiin asti, itselläni kun on vain neljä.

• että...
        Penguin kirjoitti:

Apfloat on open sourcea ja se pystyy 61 miljardiin asti. revi siitä. Muistia tosin vaatisi yli kuusi gigaa enkä kehtaa alkaa revittämään swappiin asti, itselläni kun on vain neljä.

miksi sitten yleensäkin linkitit väärää tietoa sisältävän sivun

• Penguin
        että... kirjoitti:

miksi sitten yleensäkin linkitit väärää tietoa sisältävän sivun

Oletpas Einstein. Nettisivuilla on tapana ajan myötä vanhentua jos niitä ei korjaile, tuo on sellainen.

Sen takia laitoin kun väitettiin ettei niitä ole Linuxille, ja tuossa oli iso lista.

• Sju-

Itse olen laskenut luvun 3 likiarvoa jo miljoonalla desimaalilla eikä ole vielä tullut vastaan mitään yllättävää.

• ei ole... ;-)

sh super_pi 20
      Version 2.0 of the super_pi for Linux OS
      Fortran source program was translated into C program with version 19981204 of
      f2c, then generated C source program was optimized manually.
      pgcc 3.2-3 with compile option of "-fast -tp px -Mbuiltin -Minline=size:1000 -Mnoframe -Mnobounds -Mcache_align -Mdalign -Mnoreentrant" was used for the
      compilation.
      ------ Started super_pi run : la 26.9.2009 16.46.17 0300
      Start of PI calculation up to 1048576 decimal digits
      End of initialization. Time= 1.192 Sec.
      ^CInterrupt

• exergy kirjoitti:

Pistin laskemaan 10:llä miljardilla desimaalilla, toivotaan että gigan keskusmuisti riittää siihen, miljoona tuli aika nopeasti.

Haluatteko että copypastetan tuloksen tänne tarkastettavaksi sitten kun tulee valmista? Penttinhän voisi nohevana kaverina tarkistaa että kaikki numerot tulivat oikein?

• Oikein kovasti
        exergy kirjoitti:

Haluatteko että copypastetan tuloksen tänne tarkastettavaksi sitten kun tulee valmista? Penttinhän voisi nohevana kaverina tarkistaa että kaikki numerot tulivat oikein?

Haluan

• Oikein kovasti kirjoitti:

Haluan

Ainiin mutta eihän tänne mahdu kuin 5000 merkkiä kerrallaan, täytyy sitten pilkkoa vai voinko pistää meiliisi kerralla kaikki?

Vielä täytyy odotella sillä vanha pentium jauhaa edelleen, pi käyttää noin 50% cpu:ta ja äsken vei 400Mt muistia, taisi kyllä olla virhe pistää Boinc käyntiin samaan aikaan..

• exergy kirjoitti:

Ainiin mutta eihän tänne mahdu kuin 5000 merkkiä kerrallaan, täytyy sitten pilkkoa vai voinko pistää meiliisi kerralla kaikki?

Vielä täytyy odotella sillä vanha pentium jauhaa edelleen, pi käyttää noin 50% cpu:ta ja äsken vei 400Mt muistia, taisi kyllä olla virhe pistää Boinc käyntiin samaan aikaan..

Eka kerran aikoihin näen että swappi alkaa täyttymään, siellä on nyt kyllä boincin dataa myös aika paljon, taitaa mennä kone jumiin, RAM 955/1008Mt ja swap 772/1000Mt o-ou.. no menköön jos menee, mielenkiintoista nähdä. Nyt lähden katsomaan aika-ajoja.

• Pentti Nelonen
        exergy kirjoitti:

Eka kerran aikoihin näen että swappi alkaa täyttymään, siellä on nyt kyllä boincin dataa myös aika paljon, taitaa mennä kone jumiin, RAM 955/1008Mt ja swap 772/1000Mt o-ou.. no menköön jos menee, mielenkiintoista nähdä. Nyt lähden katsomaan aika-ajoja.

Kaatunut Linuxi ja tiedostojärjestelmä ihan tuhannen päreenä.

Lähetän exergylle sympatiaa.

• Penguin
        Pentti Nelonen kirjoitti:

Voipi kaatuakin, niin koneella on tapana kun muisti loppuu kesken, ihan käyttiksestä riippumatta.

Toisaalta, jos tietäisit mistään mitään, tietäisit että tuo ei kosketa tiedostojärjestelmää ollenkaan. Miksipä se siis hajoaisi. Windowsissa se tosin on päreinä jo valmiiksi kuitenkin.

• Pentti Nelonen kirjoitti:

Ei kaatunut kone mutta gigan muistilla ei enää 10 miljardia onistunut etenkin kun Boinc oli sitä ennen jo syönyt ison osan muistia, kuten ehkä tiedätte niin sehän pitää prosessja muistissa kun vaihtaa tehtävää.

Eli kone ei kaatunut vaikkei läpi mennytkään, komentorivillä luki

"pi: tapettu"

eli linux osasi hienosti tappaa prosessin menemättä itse solmuun. Seurailin vähän aikaa prosessin muistinkäyttöä niin muistin kulutus nousi aina 200Mt kerrallaan jonka jälkeen putosi noin 200Mt ja swappi kasvoi jonkin verran eli tuo pi söi valtavasti muistia ja siitrteli tulosta swappiin mutta kuten sanootu ja etukäteen arvattu ei muisti riittänyt, voisin kokeilla jotain vähän pienempää, jos kokeilisi 2 miljardia riittääkö muisti siihen, taidan hieman pysäytellä palveluita että saan muistia vapautettua..

• exergy kirjoitti:

Ei kaatunut kone mutta gigan muistilla ei enää 10 miljardia onistunut etenkin kun Boinc oli sitä ennen jo syönyt ison osan muistia, kuten ehkä tiedätte niin sehän pitää prosessja muistissa kun vaihtaa tehtävää.

Eli kone ei kaatunut vaikkei läpi mennytkään, komentorivillä luki

"pi: tapettu"

eli linux osasi hienosti tappaa prosessin menemättä itse solmuun. Seurailin vähän aikaa prosessin muistinkäyttöä niin muistin kulutus nousi aina 200Mt kerrallaan jonka jälkeen putosi noin 200Mt ja swappi kasvoi jonkin verran eli tuo pi söi valtavasti muistia ja siitrteli tulosta swappiin mutta kuten sanootu ja etukäteen arvattu ei muisti riittänyt, voisin kokeilla jotain vähän pienempää, jos kokeilisi 2 miljardia riittääkö muisti siihen, taidan hieman pysäytellä palveluita että saan muistia vapautettua..

Nyt lähtee sitten 2 miljardia ajoon, pistinkin boincin hyllylle tilapäisesti ja lisäsin koneeseen 500mt muistia eli nyt on RAMia 1,5Gb ja swap on vapaana, joskos nyt riittää muisti?

Mulla on tuossa selän takana siis vähän vanhempi kone, ironisesti Pentti Nelonen 3,0GHz double-core eli niitä ensimmäsiä tuplaytimisiä jonkin vuoden takaa. Lisäksi pödällä on läppäri eli mulla on täällä kolme konetta, alkaa olemaan lämmin vaikka on kellarihuone.

• Uninen
        exergy kirjoitti:

Nyt lähtee sitten 2 miljardia ajoon, pistinkin boincin hyllylle tilapäisesti ja lisäsin koneeseen 500mt muistia eli nyt on RAMia 1,5Gb ja swap on vapaana, joskos nyt riittää muisti?

Mulla on tuossa selän takana siis vähän vanhempi kone, ironisesti Pentti Nelonen 3,0GHz double-core eli niitä ensimmäsiä tuplaytimisiä jonkin vuoden takaa. Lisäksi pödällä on läppäri eli mulla on täällä kolme konetta, alkaa olemaan lämmin vaikka on kellarihuone.

tuota samaa tällä macbookilla. Millä komennolla laitoit. Lisäksi haluaisin tietää jos joku osaa sanoa miten helvetissä tässä saa useamman terminaalin auki kerrallaan?

• Penguin
        exergy kirjoitti:

Koitin tuota yhtä softaa ja totesi että Miljardi olisi vaatinut yli 6 gigaa muistia...

Ja joo, itseasiassa Linuxhan taisi osata kerätä luunsa vielä forkpommin jäljiltäkin, Windows ei.

• Uninen
        Uninen kirjoitti:

tuota samaa tällä macbookilla. Millä komennolla laitoit. Lisäksi haluaisin tietää jos joku osaa sanoa miten helvetissä tässä saa useamman terminaalin auki kerrallaan?

cmd n näyttää avaavan useampia terminaaleja, mutta samalla se unohtaa terminaalin väriasetukset ym. ja oletuksena tarjotaan ruman valkoista terminääliä. Yäk.

• Penguin
        Uninen kirjoitti:

Mikä sen terminaaliprosessin nimi on? Kokeile käynnistää terminaalista se näin "terminal &" ja laita tuohon terminalin sijaan sen oikea nimi. Tuo käynnistää taustalle ainakin Linuxilla.

• Penguin kirjoitti:

Koitin tuota yhtä softaa ja totesi että Miljardi olisi vaatinut yli 6 gigaa muistia...

Ja joo, itseasiassa Linuxhan taisi osata kerätä luunsa vielä forkpommin jäljiltäkin, Windows ei.

Aijaa no ehkä tämäkin sitten loppuu jossain vaiheessa.. nyt on alkanut swappamaan siten että swapissa on 1,9Mt = 0,2% ja RAM kävi aika korkealla mutta putosi ja nousee taas, nyt RAM 714/1500Mt eli about 50% pian.

Koska minulla on muutakin elämää niin joudun tästä kohta menemään keittiöön, täytyy vääntää synttärikakku 10-vuotiaalle. Tai oikeastaan hain kaupasta vaan niitä valmiita kakkupohjia, joskus leivoin koko kakun itse mutta viime vuodet olen tehnyt valmispohjista, paljon siistimpää, nopeampaa ja lopputuloskin on ihan kelvollinen.

Sillä välin varmaan tuo "pi 2000000000" kuolee pois..

• Uninen
        exergy kirjoitti:

Aijaa no ehkä tämäkin sitten loppuu jossain vaiheessa.. nyt on alkanut swappamaan siten että swapissa on 1,9Mt = 0,2% ja RAM kävi aika korkealla mutta putosi ja nousee taas, nyt RAM 714/1500Mt eli about 50% pian.

Koska minulla on muutakin elämää niin joudun tästä kohta menemään keittiöön, täytyy vääntää synttärikakku 10-vuotiaalle. Tai oikeastaan hain kaupasta vaan niitä valmiita kakkupohjia, joskus leivoin koko kakun itse mutta viime vuodet olen tehnyt valmispohjista, paljon siistimpää, nopeampaa ja lopputuloskin on ihan kelvollinen.

Sillä välin varmaan tuo "pi 2000000000" kuolee pois..

------ Started super_pi run : Su 27 Syy 2009 10:00:10 EEST
        Specified M(=100) is too large. M is set to 25.
        Start of PI calculation up to 33554432 decimal digits

Ainakin prossutuuletin lähti huutamaan kuin hinaaja.

Processes: 53 total, 4 running, 1 stuck, 48 sleeping... 286 threads 10:11:16
        Load Avg: 1.79, 1.47, 0.98 CPU usage: 45.50% user, 23.70% sys, 30.81% idle
        SharedLibs: num = 7, resident = 81M code, 2944K data, 4936K linkedit.
        MemRegions: num = 8400, resident = 363M 18M private, 164M shared.
        PhysMem: 161M wired, 651M active, 438M inactive, 1511M used, 537M free.
        VM: 7780M 377M 39938(0) pageins, 0(0) pageouts

PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE VSIZE
        358 pi 94.8% 10:02.58 2 26 75 7064K 184K 9436K 101M

• oobetimer
    • Ei tämä 1,5Gt 1Gt riitä ollenkaan edes 2 miljardiin.. tässä vaiheet, ensin siis napsii muistia aika kivasti

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/linux/pi2.png

Vapauttaa jopa muistia tehokkaasti, taustalla oevan järjestelmänvalvonnan muistikäyrissä näkyy iso porras alaspäin kun linux tai ohjelma vapauttaa muistia

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/linux/pi3.png

Mutta ei se vaan riitä, kakku tuli valmiiksi ja tästä laskennasta tuli myös.. pannukakku ;D

http://www.mworks.info/kuvakaappaus/linux/piiout.png

Eihän tässä edes ole mitään järkeä ellei halua sitten vain cpu:n laskentatehoja vertailla.

• Exergy:"Eihän tässä edes ole mitään järkeä ellei halua sitten vain cpu:n laskentatehoja vertailla. "
        Sitäpä kait noilla pääosin tehdään. Onhan se pii kuiteskin laskettu jo pitemmälle ja ne numerot on jostain saatavissa, jos kaipaa.

• tuttumies kirjoitti:

Exergy:"Eihän tässä edes ole mitään järkeä ellei halua sitten vain cpu:n laskentatehoja vertailla. "
        Sitäpä kait noilla pääosin tehdään. Onhan se pii kuiteskin laskettu jo pitemmälle ja ne numerot on jostain saatavissa, jos kaipaa.

"Sitäpä kait noilla pääosin tehdään"

Joo, ilmaisin itseni vähän kehnosti, olen kyllä tietoinen että piin likiarvoa laskemalla ja pakkausalgoritmeja vääntämällä nimenomaan testataan cpu:n ja koneen tehoa. Tarkoitin ikäänkuin itseni kannalta ettei mun touhussa ole järkeä ellen sitten halua verrata suorittimia tai erilaisten asennuskokoonpanojen keskinäistä järjestystä tehoissa omissa koneissani. Suomennos;, lopetan piin laskemisen tähän.

• Uninen
        exergy kirjoitti:

"Sitäpä kait noilla pääosin tehdään"

Joo, ilmaisin itseni vähän kehnosti, olen kyllä tietoinen että piin likiarvoa laskemalla ja pakkausalgoritmeja vääntämällä nimenomaan testataan cpu:n ja koneen tehoa. Tarkoitin ikäänkuin itseni kannalta ettei mun touhussa ole järkeä ellen sitten halua verrata suorittimia tai erilaisten asennuskokoonpanojen keskinäistä järjestystä tehoissa omissa koneissani. Suomennos;, lopetan piin laskemisen tähän.

Laske nyt muutama miljoona vaikka ihan huviksen :)
        Samahan se on joutotehoja käytellä johonkin hehe..

Samalla vauhdilla voitais rakentaa oikein kunnon suorittimella kone ja pelkkä core käyttiksenä ja pi ohjelma. 4x500Gb kovot swapiksi ja normimuistia niinpaljon kuin mahtuu. Ja eikun laskemaan :D

No ei tosissaan :D

• tuota oikein

tarvitaan? Windowsille normaalia blingblinbiä?

• ei ilmeisesti usko Jumalansa sanaan, Raamattuun, että piin arvo on kolme?

• ------------------

Mee muualle vaahtoamaan piin desimaaleista tai juttele sen kaversi kanssa siitä joka varastoi kaiken virtsansa purkkeihin. Tai mene psykiatrille ja pyri eroon täysin joutavasta pakkomielteestäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7735
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1910
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe