An der schönen, blauen Donau

Haaveiletteko, unelmoitteko risteilyistä tai matkoista?

Jos, niin kerrothan!

Tänään vietyäni kultaisen pienen miehen teatteriin ja seurusteltuani hänen kanssaan päivän,
huomasin kotiin tultuani outoa tyhjän paikan tuntua, johon ei keskustelupalsta tai TV vastaa.

Millaista olisi Tonavan risteilyllä?

Olin aikoinaan mieheni kanssa Välimeren risteilyllä,
laiva oli englantilainen Sun Dream ja risteily oli aivan ihana, sitä usein muistelen.
Ne kapteenin illat, kun iltapukuista väkeä alkoi valua laivan käytäville...

Tuttuni oli viime vuonna miehineen suomalaisella risteilyaluksella Egyptissä viikon,
mutta sinne en mitenkään erikoisemmin tunne vetoa.

Kerrothan kokemuksistasi tai haaveistasi!

72

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

      Tonavan risteily viime kesänä Budapestissä oli aivan unelmaa, upeat rakennuksen, ja hämärän tultua valaistukset olivat aivan omaa luokkaansa niissä.

      Jokilaivassa oli hyvät tarjoilut ja paljon porukkaa.

      Viulut soivat hämärtyvässä illassa ja nautinto oli todella mieleen painuva.

      Suosittelen.

      Paljosta siellä sai nauttia , eräässä joessa sijaitsevassa saaressa oli Pustan ilta jossa ruuat ja ohjelmaa, sitä on minun mahdoton kuvailla se on koettava, mutta haluaisin sen vielä kokea, koko matkan.

      • pilvi*

        Hyvien ystävien kanssa teimme laivaristeilyn Pietariin. OLin yllättynyt aluksen keittiön tasosta, tilaamamme ruoka oli gurmet luokkaa. Perillä odotti soittokunta , joka venäläisellä loistokkuudella tahditti meidät "landgångia" kulkiessamme maankamaralle. Laivan ruokasali oli laadukas, mutta suurimman vaikutuksen teki todella huippuateriat ja ihana henkilökunta.

        Viimeisellä illallisella,hovimestari kertoi ihailleensa pukeutumistani. Kukapa nainen ei sellaisesta pitäisi. :)

        Itse Pietarissa oleskelu on jo toinen kertomus, muistelemme joskus vielä perhetuttujen kanssa sitäkin matkaa.


      • pilvi* kirjoitti:

        Hyvien ystävien kanssa teimme laivaristeilyn Pietariin. OLin yllättynyt aluksen keittiön tasosta, tilaamamme ruoka oli gurmet luokkaa. Perillä odotti soittokunta , joka venäläisellä loistokkuudella tahditti meidät "landgångia" kulkiessamme maankamaralle. Laivan ruokasali oli laadukas, mutta suurimman vaikutuksen teki todella huippuateriat ja ihana henkilökunta.

        Viimeisellä illallisella,hovimestari kertoi ihailleensa pukeutumistani. Kukapa nainen ei sellaisesta pitäisi. :)

        Itse Pietarissa oleskelu on jo toinen kertomus, muistelemme joskus vielä perhetuttujen kanssa sitäkin matkaa.

        risteilyn Helsinkiin sinne silakkapäiville. Ei sen kummempaa kutltturia.
        Vien postiin suomenpuolella paketin ,saan sillain postimaksun halvemmaksi.
        Minun poikani tytär asuu Suomessa ja en voi käydä senpäivän aikana tapaamassa.
        Minun Matkustamiset on jäänyt aika vähiin . Heti eläkkeelle jäätyäni matkustelin paljon ,mutta kun on koirakin ,on se jäänyt.


      • Seku
        pilvi* kirjoitti:

        Hyvien ystävien kanssa teimme laivaristeilyn Pietariin. OLin yllättynyt aluksen keittiön tasosta, tilaamamme ruoka oli gurmet luokkaa. Perillä odotti soittokunta , joka venäläisellä loistokkuudella tahditti meidät "landgångia" kulkiessamme maankamaralle. Laivan ruokasali oli laadukas, mutta suurimman vaikutuksen teki todella huippuateriat ja ihana henkilökunta.

        Viimeisellä illallisella,hovimestari kertoi ihailleensa pukeutumistani. Kukapa nainen ei sellaisesta pitäisi. :)

        Itse Pietarissa oleskelu on jo toinen kertomus, muistelemme joskus vielä perhetuttujen kanssa sitäkin matkaa.

        risteilyllä. Joku Tonavan risteily kiinnostaisi, tai Seinen.

        Siskoni kävi miehineen vuosia sitten Karibian risteilyllä ja kehui risteilyvieraiden pukuloistoa kun
        iltaisin oli pakko pukeutua parhaimpiinsa.

        Sitten sisko kertoi erään mukana olleen suomalaisen (nyt jo edesmenneen) näyttelijättären diivailusta matkan aikana. Lennolla Floridaan daami sai koneen lentöyhtiöltä syntymäpäivälahjaksi pullon sampanjaa, sehän on tapana. Juoma vaan ei ollut hänen merkkiään. Kolmas pullo vasta kelpasi. "Kiitos, tämä saa välttää", oli diiva armollisesti sanonut.

        Kun kuuntelin sisareni kuvausta matkasta, niin ajattelin, ei koskaan risteilylle.
        Nyt kuitenkin voisin vaikka mennäkin, mutta en Karibialle. Sain sellaisen käsityksen, että suomalaisten matkaseurue koostui äkkirikasuneista nousukkaista. Elettiin 1980- luvun puolta väliä.

        Minä en jaksaisi katsella päiväkausia tyhjänpäiväisiä snobeja.


      • pilvi* kirjoitti:

        Hyvien ystävien kanssa teimme laivaristeilyn Pietariin. OLin yllättynyt aluksen keittiön tasosta, tilaamamme ruoka oli gurmet luokkaa. Perillä odotti soittokunta , joka venäläisellä loistokkuudella tahditti meidät "landgångia" kulkiessamme maankamaralle. Laivan ruokasali oli laadukas, mutta suurimman vaikutuksen teki todella huippuateriat ja ihana henkilökunta.

        Viimeisellä illallisella,hovimestari kertoi ihailleensa pukeutumistani. Kukapa nainen ei sellaisesta pitäisi. :)

        Itse Pietarissa oleskelu on jo toinen kertomus, muistelemme joskus vielä perhetuttujen kanssa sitäkin matkaa.

        Muuten "laadukasta" matkaa,ihan gourmeetakin,mutta miten osaatkin pilata omat kirjoituksesi vetämällä naiivisti itsesi "parrasvaloihin",naurettavaksi teet itsesi. Hovimestariko kuiskasi korvaasi,voi hyvä sylvi!
        Toisessa jutussasi kansanjoukotko ihan pysähtyivät seuraamaan tätä ihmettä,muotokuvasi maalaamista.
        Uskotko ihan tosissasi itsekin,kun tällaista kerrot.

        Ei ole ilkeilyä tämä,vaan ihmettelyä itsekeskeisyydestäsi,erehdyin lukemaan ärsyttyäkseni näin aamutuimaan. Ei maha mittään...piti tämäkin totuus sanoa.


      • pilvi*
        susmorsian kirjoitti:

        Muuten "laadukasta" matkaa,ihan gourmeetakin,mutta miten osaatkin pilata omat kirjoituksesi vetämällä naiivisti itsesi "parrasvaloihin",naurettavaksi teet itsesi. Hovimestariko kuiskasi korvaasi,voi hyvä sylvi!
        Toisessa jutussasi kansanjoukotko ihan pysähtyivät seuraamaan tätä ihmettä,muotokuvasi maalaamista.
        Uskotko ihan tosissasi itsekin,kun tällaista kerrot.

        Ei ole ilkeilyä tämä,vaan ihmettelyä itsekeskeisyydestäsi,erehdyin lukemaan ärsyttyäkseni näin aamutuimaan. Ei maha mittään...piti tämäkin totuus sanoa.

        Huomenta Sus!

        Monmartrella on mustanaan väkeä seuraamassa näitä kuvantekijöitä, siellä piirtää 4-6 taiteilijaa muotokuvia!

        Miksi ihmeessä luulet minun sepettävän tuollaista?

        Cristiina Cruisen ruokasalista lähtiessämme saattoi hovim. meidät ovelle ja siinä sanoi tuon kauniin huomaavaisuuden, josta mieheni oli ilahtunut, koska kannoin hänen ostamaansa asua! Tällä kertaa nostan pääni,
        hieman ihmettelen sinua!


      • pilvi* kirjoitti:

        Huomenta Sus!

        Monmartrella on mustanaan väkeä seuraamassa näitä kuvantekijöitä, siellä piirtää 4-6 taiteilijaa muotokuvia!

        Miksi ihmeessä luulet minun sepettävän tuollaista?

        Cristiina Cruisen ruokasalista lähtiessämme saattoi hovim. meidät ovelle ja siinä sanoi tuon kauniin huomaavaisuuden, josta mieheni oli ilahtunut, koska kannoin hänen ostamaansa asua! Tällä kertaa nostan pääni,
        hieman ihmettelen sinua!

        Tuntenen toki hyvinkin Pariisin maalareineenkin....sous le ciel de Paris...Pariisin taivaan alla.
        Mutta minulle ei Pariisi ja ranskalaisuus mikään ihanuuden mekka,vaikka kieltä osaankin.
        Kaikenlaisia huomaavaisuuksia sinä muistatkin sitten,herranen aika. No,erilaisia olemme me ihmiset toki,eri asiat jäävät mieleen.


      • ei fani
        ullamirjami kirjoitti:

        risteilyn Helsinkiin sinne silakkapäiville. Ei sen kummempaa kutltturia.
        Vien postiin suomenpuolella paketin ,saan sillain postimaksun halvemmaksi.
        Minun poikani tytär asuu Suomessa ja en voi käydä senpäivän aikana tapaamassa.
        Minun Matkustamiset on jäänyt aika vähiin . Heti eläkkeelle jäätyäni matkustelin paljon ,mutta kun on koirakin ,on se jäänyt.

        Asun noiden silakkamarkkinoiden lähellä ja inhoan aikaa kun ne taas tulevat. Yritän aina häipyä toiselle puolelle kaupunkia noiden päivien aikana.
        Toivottavasti kumminkin nautit risteilystäsi.


      • Kiinnostuin.

        Mihin vuodenaikaan parasta?
        Onko täällä netissä enemmän tietoa?


      • opritar*
        ullamirjami kirjoitti:

        risteilyn Helsinkiin sinne silakkapäiville. Ei sen kummempaa kutltturia.
        Vien postiin suomenpuolella paketin ,saan sillain postimaksun halvemmaksi.
        Minun poikani tytär asuu Suomessa ja en voi käydä senpäivän aikana tapaamassa.
        Minun Matkustamiset on jäänyt aika vähiin . Heti eläkkeelle jäätyäni matkustelin paljon ,mutta kun on koirakin ,on se jäänyt.

        Vaikka silakkamarkkinoilla. Kyllä meille ainakin on muodostunut perinteeksi käydä siellä, vaikka ei enää Helsingissä asutakaan.
        Terveisin opritar


    • Haluaisin kuuden vuorokauden matkalle Bergenistä Kirkkoniemeen. Olen ollut Hurtgrutenilla jonkun lyhyemmän matkan Pohjois-Norjassa ja silloin ajattelin meneväni vielä uudelleen. Kuusi vuorokautta on kuitenkin pitkä aika ja sopivaa matkakumppania ei ole. Yksin on ikävää lähteä ja matka on myös kohtuullisen kallis. Aika näyttää, täyttyykö haaveeni.

    • Tutteli*

      Olen minäkin risteillyt. Bussilla mentiin Viipuriin ja risteilylaivalla tultiin takaisin. Tulomatka kesti tuhottoman kauan suluista johtuen. Olikohan niitä peräti seitsemän... Joka sululla odotettiin ja odotettiin ja odotettiin.

      Lappeenrannan satamassa tyttärenpoika sanoi, tiedusteltuani häneltä matkan antia:"Ei enää ikinä ryssiin."
      Olen samaa mieltä. Ei laivalla risteillen eikä bussillakaan.

      Muutenkin olen sitä mieltä, että risteily on pelkkää uivassa kapakassa oleilua.
      On, nääs, sen verran kokemusta Ruotsinlaivoista.

      • *Kukkahame*

        on tultu laivalla Suomen rajan yli kanavaa pitkin, muistaakseni oli 5 sulkua joista noustiin ylös koti Suomeen.
        Ensimmäiset seinämät kyllä hirvitti, toisaalta kaunista oli kanavan varrella, ja ihan mukavasti sieltä kotiin päästiin.
        Aika samanlaista koko matka, ei mitään erikoista mainittavaa, ei nähtävyyksiä.


      • pilvi*

        saada kokea tuo elämää ja vaurautta, ja lietettä tuova Niilin virta laivalta käsin. Kokea pyramiidit, nähdä Egyptin kuvataidetta ja nauttia täyshoidosta aluksella. Yksin en vain halua sitä, jaettu ilo on aina antoisampaa,---- mutta puolisoni kuoltua jäi meiltä tuo haave toteutumatta.

        Tiedän tyttöjeni tulevan mukaan, mutta pelkään olevani heille rasitteena.Vaikeaa on myös suosia jotakuta, vaikka yksi lapsenlapsista omaa saman haltioitumisen kyvyn kuin mumminsa. Musiikissa eniten kylläkin.

        Katsotaan mitä saan päähäni :D


      • *Kukkahame
        *Kukkahame* kirjoitti:

        on tultu laivalla Suomen rajan yli kanavaa pitkin, muistaakseni oli 5 sulkua joista noustiin ylös koti Suomeen.
        Ensimmäiset seinämät kyllä hirvitti, toisaalta kaunista oli kanavan varrella, ja ihan mukavasti sieltä kotiin päästiin.
        Aika samanlaista koko matka, ei mitään erikoista mainittavaa, ei nähtävyyksiä.

        Kerronpa vielä ikimuistoisen Seinen risteilyn, olin pojan poikani kanssa ja se oli meille molemmille oikein kilpakuvausta menomatkalla, paluussa jo saatiin rauhassa katsella nähtävyyksiä.
        Sää oli helteinen jotain 28 asteista, mutta jokilaivalla oli ihanaa istua ylätasanteella ja tuuli vilvoitteli sopivasti.
        Kauniita asuntolaivoja joissa oli kauniisti kukkasia, jopa palmuja ruukuissa , ravintolalaivoja istuskelijoita jotka vilkuttelivat turisteille, ja jopa kukkia lenteli risteilijään, jossain laivankannella esitettiin temppuja, kaikkea en edes muista.
        Oli ihan hyvä että jäin paluumatkalle hyviä nähtävyyksiä.
        No joskus toiste lisää risteilyistä!


      • Seku
        *Kukkahame* kirjoitti:

        on tultu laivalla Suomen rajan yli kanavaa pitkin, muistaakseni oli 5 sulkua joista noustiin ylös koti Suomeen.
        Ensimmäiset seinämät kyllä hirvitti, toisaalta kaunista oli kanavan varrella, ja ihan mukavasti sieltä kotiin päästiin.
        Aika samanlaista koko matka, ei mitään erikoista mainittavaa, ei nähtävyyksiä.

        Tallinnan risteilyjä.
        Ajattelin, että kyse on vain noista loistoristeilyistä.

        Tallinaan on menty lukemattomia kertoja, mutta yleensä maihin asti.
        Kesällä Virossa on erittäin miellyttävä käydä. Tallinnan vanha kaupunki tarjoaa mielenkiintoista nähtävää, ostettavaakin, sekä hyviä ruokapaikkoja, kuten useimmat ovat varmaan kokeneet.


      • love boat voi olla Suomenlahdellakin tai Itämerellä

        Olipa ihanaa ja virkistävää. Viime viikolla sattui vielä olemaan aurinkoiset leppeät lämpimät säät, joten sinitaivas ja meri olivat upea ja silmiähivelevä näky. Suomen ja Ruotsin puolen rannikot ovat ainutlaatuisen kauniita.

        Laivalla oli hyvä Risteilyemäntä ja innostavat nuoret vetäjät, jotka saivat Karaokebaarin kaikumaan ja ihmiset innostumaan bingossa ja kilpailuissa. Koko henkilökunta oli mukavaa ja kohteliasta. Ruoka tietysti ihanaa silmille ja vatsalle. Ja mikä parasta: meitä oli pari ikäihmistä, jotka hyvin sulauduimme tanssilattialla nuorempienkin rinnalla musiikin tunnelmiin.

        Ja maissa oli koko matkan ajan jälkikesän ihana lämpö. - Se reissu oli ihana aloitus syksylle!


    • oli sulttaanien palatseineen mm.Top Kapi Marmarameren rannalla ja suurine moskeijoineen (Sininen moskeija mm. ja kirkkoineen Hagia Sofia väsyttänyt meidät perusteellisesti,
      joten Bosporin salmen risteily tarjosi levähdystauon, kaunista katseltavaa ja hyvää ruokaa.
      Vaikka on niinkin lähellä, niin se oli silti eksotiikan tuntua meille.

      Pariisissa Seinen risteily samoin, Louvre ja d'Orsay ja monet muut tutkittuamme nautimme Seinellä lipuvasta jokiristeilystä, mielikuvat siitä matkasta ovat elävinä muistissani, myös dioille tallennetuina. Aivan kuten Kukkahame kerroit, mieleenpainuvia elämyksiä.

      Karibialle en minäkään mielelläni lähtisi kymmentuntisen lentomatkankaan takia, vaikka siellä Punta Ganassa olemme joskus pari viikkoa viettäneetkin rantahotellissa.

      Olen joskus kertonut myöskin näyttelijä Kyllikki Forsellin istuneen lentomatkan vieressäni, mieheni istui toisella puolellani. Hän on todella miellyttävä ihminen, isolla kirjaimella teki mieleni Ihminen kirjoittaa.
      Hän kertoi paljon työstään ja meneillään olevasta produktiosta, ja otti vastaan palautettamme viime esityksestään. Lentomatkatkin voivat joskus olla hauskoja! Silloin vain Kanarialle menimme.

      Nyt tekisi mieli Tonavan risteilylle, saapa nähdä, toteutuuko.

      Tallinna ja Tukholmakin ovat joskus olleet matkakohteina.
      En ole kovin paljon matkustellut.

      • *Kukkahame*

        Bosborin salmi oli pelottava, siellä laivoja menee molempiin suuntiin aivan holtittoman tuntuisesti, ja salmi ei ole mitenkään leveä, sille liikenteelle mikä siinä liikkuu.

        Kaikista on selvitty ;-D,


      • pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Bosborin salmi oli pelottava, siellä laivoja menee molempiin suuntiin aivan holtittoman tuntuisesti, ja salmi ei ole mitenkään leveä, sille liikenteelle mikä siinä liikkuu.

        Kaikista on selvitty ;-D,

        ei niinkään muussa mielessä, kuin Eiffeitornin ollessa valaistuneena, ja sekunttikello ilmaisi ajan kuinka paljon oli aikaa vuosituhannen tultua täyteen 2000.

        Monmartre sitävastoin oli elämys, kiinalaisen taiteilijan piirtäessä muokuvaani, kertyi ympärille ihmismäärä!

        Hieman oli vaikeaa istua niin monen katseltavana, kun he seurasivat kunnes kuva oli valmis, mutta yllättävän hyvä kuvasta sittenkin tuli.

        Monmartrella oli venäläinen katulaulaja nuori mies, joka lauloi poliittisia lauluja, ja mieheni jututti häntä sanoen : Miksi tuollaisia laulat! Ja samassa viritti bravuurinsa--- Stenka Rasinin :D --- Duetto sai ihmiset kerääntymään ympärille, ja matkalaukku kilisi rahoja. Monet venäläiset ballaadit ´lauloivat nuo kaksi ja ihanat muistot on siitä matkasta !


      • *Kukkahame* kirjoitti:

        Bosborin salmi oli pelottava, siellä laivoja menee molempiin suuntiin aivan holtittoman tuntuisesti, ja salmi ei ole mitenkään leveä, sille liikenteelle mikä siinä liikkuu.

        Kaikista on selvitty ;-D,

        Kyllähän sillä Bosporin salmella on leveyttä melkein neljä km leveimmässä kohdassaan,
        kapeimmassa vajaa yksi, ja risteilyn aikana meillä oli musiikkiohjelmaa ja ruokailu,
        joten ei tullut suru puseroon sillä reissulla.
        Olen kuullut, että isompien alusten määrää salmella on rajoitettu.

        Istanbul on ainoa kaupunki maailmassa, joka kuuluu kahteen maanosaan, Eurooppaan ja Aasiaan.
        Siitä johtunee eksotiikan tuntu.

        Nykyisin vain nuo Lähi-Idän maat ovat sotaisuutensa ansiosta vähemmän luokseen kutsuvia kuin muut.


    • päivi*

      Muutama vuosi sitten olin jouluristeilyllä Kristina Cruisella, monimuistoinen joulu. Matka alkoi lentäen Hki-Vantaalta Las Palmasiin, josta matka jatkui meritse Gomeran saarelle, sieltä 2 - 3vrk merimatka Kap Verden saarelle edelleen Afrikan länsirannikolle Banjuliin sitten Dakariin josta lentomatka Lähtöruutuun.
      Pitkällä merimatkalla näin etelän ristin kirkkaalla yötaivaalla. Pahemmin ei merisairaus iskenyt vaikka aallokko pitkän merimatkan aikana oli melkoinen.

      Ohjelmaa matkan aikana oli varustamo järjestänyt, sekä maalla että merellä. palvelu ensiluokkaista, ravintolat tosi viihtyisiä, siistejä ja ruoka hyvää. Siinä hurahti yksi se joulu.
      Saa nähdä lähdenkö enää pitkille risteilyille, laiva on laiva, päiväkävelyt laivan kansikävelyitä, niitäkin oli hyvä harrastaa. Matkustajat varttuneempia joten örveltäjiä ei ollut.

      Hki-Tukholma risteilyt ovat ihan OK jos laivalla on hyvää ohjelma tarjontaa. Katkaisee matka kivasti jokapäiväisiä rutiineja. Hki-Tallinna matkat otan usein pidennettyinä hotelli matkana, on aikaa käydä Estonia teatterissa katsomassa meneillä olevaa oopperaa, Toompean mäelle kävely kesäisin virkistävää, joulun seudulla hauska nähdä Tallinnan joulumarkkinoita. Antoisaa matkaa Tallinnaan joulukuussa!
      Nyt olen lähdössä Pafokselle, jossa myös pieni risteilymatka.

      • Satu*

        silloin kun mieheni vielä eli. Vihellyskulttuuri siellä tuli tutuksi, sillä eräässä ravintolassa oli siitä
        näytös meidän lounaamme jälkeen. Ennen kännyköitä saarelaiset sillä tavalla tiedottivat toisilleen
        esim. lääkärin tulon saarelle, vihellys oli erittäin kuuluvaa lajia.
        Korkeuserot siellä olivat suuria, bussimatka pelotti joitain englantilaisia vanhempia, se jäi mieleeni.

        Välimeren risteilyt alkavatkin lentomatkalla täältä Välimerelle, sitten ohjelmassa meillä oli kokonainen päivä Roomassa, "ikuisessa kaupungissa", jonne varmaan meidän kaikkien haaveiden "tiet vievät" aina joskus.

        Nizzassa viivyimme myöskin kokonaisen päivän. Risteily oli miehelleni hyvä, koska hän oli silloin jo kymmenen vuotta sairastanut syöpää, joten kävelyt laivalla olivat sopivan leppoisia, ruoka oli aina parasta mahdollista,
        ja iloa tuli kaikesta, mikä oli kiinnostavaa maailmassa.


      • rakas köyhä kotimaa

        ja nauttinut kaikesta mutta petyin Helsinkiä lähestyttäessä, miten vaatimaton ja köyhä näköala oli verrattuna esim. Norjaan saavuttaessa.
        Ulkomaalaiset olivat varmaan samaa mieltä koska jokaisella oli kamerat esillä valokuvaamassa muita kohteita mutta vain harva kuvasi meidän pääkaupunkiamme.
        Me aina itse hehkutamme Suomen luonnosta emmekä näe miten tasaista ja samannäköistä se on suuressa osassa maata.


      • Seku
        rakas köyhä kotimaa kirjoitti:

        ja nauttinut kaikesta mutta petyin Helsinkiä lähestyttäessä, miten vaatimaton ja köyhä näköala oli verrattuna esim. Norjaan saavuttaessa.
        Ulkomaalaiset olivat varmaan samaa mieltä koska jokaisella oli kamerat esillä valokuvaamassa muita kohteita mutta vain harva kuvasi meidän pääkaupunkiamme.
        Me aina itse hehkutamme Suomen luonnosta emmekä näe miten tasaista ja samannäköistä se on suuressa osassa maata.

        maassamme on.

        Ajatellaan nyt meren rannikkoa, Pohjanmaan lakeutta, Pohjois- Karjalan vaaramaisemia, Lapin tuntureita.
        Vertailukohteeksemme vosimme ottaa Alankomaat, monet muutkin Euroopan maat, puhumattakaan Lähi-Idän aavikkomaista, missä on keinotekoisesti tehtyjä järviä.

        Suomea sanotaan tuhansien järvien maaksi, mitä se onkin. Ei missään muualla maailmassa ole niin kaunista vesistöä kuin Suomessa. Siksikin järvien tuodessa "ilmettä" maisemiimme, täällä käy paljon ulkomaalaisia automatkailijoita.
        Turistit eivät matkusta Suomeen niinkään isoina joukkoina, lentokonelasteittain, vaan "yksilöllisesti", saadakseen nähdä maatamme laidasta laitaan, etelästä pohjoiseen, idästä länteen.


      • *Kukkahame*
        Seku kirjoitti:

        maassamme on.

        Ajatellaan nyt meren rannikkoa, Pohjanmaan lakeutta, Pohjois- Karjalan vaaramaisemia, Lapin tuntureita.
        Vertailukohteeksemme vosimme ottaa Alankomaat, monet muutkin Euroopan maat, puhumattakaan Lähi-Idän aavikkomaista, missä on keinotekoisesti tehtyjä järviä.

        Suomea sanotaan tuhansien järvien maaksi, mitä se onkin. Ei missään muualla maailmassa ole niin kaunista vesistöä kuin Suomessa. Siksikin järvien tuodessa "ilmettä" maisemiimme, täällä käy paljon ulkomaalaisia automatkailijoita.
        Turistit eivät matkusta Suomeen niinkään isoina joukkoina, lentokonelasteittain, vaan "yksilöllisesti", saadakseen nähdä maatamme laidasta laitaan, etelästä pohjoiseen, idästä länteen.

        Ei ole vielä Suomeen keksitty sellaista houkutinta joka vetäisi turisteja.
        Onkohan niin että arabimaista on nuo lumitunnelitkin tänne tuotu, näytettiin Bahrainista tuollainen valtava lumikeskus, jossa on paljon muutakin kuin vain latu, oli luistinrataa ja lasketteluakin.
        Joulupukinmaata valmisteltiin ja rakennettiin ja se oli vähällä saada valmistuttuaan heti kuolin iskun, rahat loppui.
        Kuitenkin se pyörii nyt joten kuten ja sinne tulee jouluntienoolla porukkaa lentokonelasteittain, lännen suunnalta, vesipuistot täyttyy itäisen naapurimme porukoista kesällä ja talvella.
        Odotellaan jos vaikka Hjallis laukoo ilmoille hyvän idean.


      • *Kukkahame*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Ei ole vielä Suomeen keksitty sellaista houkutinta joka vetäisi turisteja.
        Onkohan niin että arabimaista on nuo lumitunnelitkin tänne tuotu, näytettiin Bahrainista tuollainen valtava lumikeskus, jossa on paljon muutakin kuin vain latu, oli luistinrataa ja lasketteluakin.
        Joulupukinmaata valmisteltiin ja rakennettiin ja se oli vähällä saada valmistuttuaan heti kuolin iskun, rahat loppui.
        Kuitenkin se pyörii nyt joten kuten ja sinne tulee jouluntienoolla porukkaa lentokonelasteittain, lännen suunnalta, vesipuistot täyttyy itäisen naapurimme porukoista kesällä ja talvella.
        Odotellaan jos vaikka Hjallis laukoo ilmoille hyvän idean.

        Eipä tainnut olla tuo ihan Tonavan rantajuttuja!


      • Seku
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Ei ole vielä Suomeen keksitty sellaista houkutinta joka vetäisi turisteja.
        Onkohan niin että arabimaista on nuo lumitunnelitkin tänne tuotu, näytettiin Bahrainista tuollainen valtava lumikeskus, jossa on paljon muutakin kuin vain latu, oli luistinrataa ja lasketteluakin.
        Joulupukinmaata valmisteltiin ja rakennettiin ja se oli vähällä saada valmistuttuaan heti kuolin iskun, rahat loppui.
        Kuitenkin se pyörii nyt joten kuten ja sinne tulee jouluntienoolla porukkaa lentokonelasteittain, lännen suunnalta, vesipuistot täyttyy itäisen naapurimme porukoista kesällä ja talvella.
        Odotellaan jos vaikka Hjallis laukoo ilmoille hyvän idean.

        Kun turisteja tulee omatoimisesti Suomeen, he eivät jää Helsinkiin, vaan tahtovat nähdä maata laajemmaltakin.

        Tuskin elämysmatkailijoita kiinnostaakaan mikään keinotekoisesti tehty. Ei heitä tosin pilvin pimein maahamme tule, mutta ne jotka tulevat ovat kiinnostuneita vieraista maista ja kulttuureista.

        Ne, joilla on paljon rahaa menevät aivan muualle. Ehkä johonkin Karibian risteilyn tapaiselle matkalle.
        Vieläpä motiivina saada kehuskella, että tuli käytyä.

        Tulevaa(mahdollista) matkaa olen ajatellut, mutta jalka täytyy olla silloin kunnossa. En nimittäin jaksa lähötä auringossa, vaan ninkuin ennenkin, kulkea, ihmetellä, kokea uusia asioita.

        Sanovat, että lentokentän turvallisuustarkastuksen "sireenit" alkavat huutaa, jos koneeseen menevällä on metalliesineitä mukanaan. Minulla on 6 naulaa nilkassani.
        Kerrottiin, että lääkärin antama todistus auttaisi pääsemään koneeseen ilman ruumiintarkastusta ja läpivalaisua.
        Epäilen sitäkin, sillä terroristithan saisivat helposti jonkin paperin, millä todistaisivat , että jossain paikassa kehoa on "rautaa" terveys/lääketieteellisistä syistä.


      • on kaunis mereltä päin lähestyttäessä!
        Seku kirjoitti:

        Kun turisteja tulee omatoimisesti Suomeen, he eivät jää Helsinkiin, vaan tahtovat nähdä maata laajemmaltakin.

        Tuskin elämysmatkailijoita kiinnostaakaan mikään keinotekoisesti tehty. Ei heitä tosin pilvin pimein maahamme tule, mutta ne jotka tulevat ovat kiinnostuneita vieraista maista ja kulttuureista.

        Ne, joilla on paljon rahaa menevät aivan muualle. Ehkä johonkin Karibian risteilyn tapaiselle matkalle.
        Vieläpä motiivina saada kehuskella, että tuli käytyä.

        Tulevaa(mahdollista) matkaa olen ajatellut, mutta jalka täytyy olla silloin kunnossa. En nimittäin jaksa lähötä auringossa, vaan ninkuin ennenkin, kulkea, ihmetellä, kokea uusia asioita.

        Sanovat, että lentokentän turvallisuustarkastuksen "sireenit" alkavat huutaa, jos koneeseen menevällä on metalliesineitä mukanaan. Minulla on 6 naulaa nilkassani.
        Kerrottiin, että lääkärin antama todistus auttaisi pääsemään koneeseen ilman ruumiintarkastusta ja läpivalaisua.
        Epäilen sitäkin, sillä terroristithan saisivat helposti jonkin paperin, millä todistaisivat , että jossain paikassa kehoa on "rautaa" terveys/lääketieteellisistä syistä.

        Enkä usko, että kauneus olisi vain katsojan silmässä, - siinäkin tietenkin meillä,
        jotka Helsinkiä rakastamme.


      • näin koen
        on kaunis mereltä päin lähestyttäessä! kirjoitti:

        Enkä usko, että kauneus olisi vain katsojan silmässä, - siinäkin tietenkin meillä,
        jotka Helsinkiä rakastamme.

        Helsingin silhuetin eroittuessa, Tuomiokirkon kauniin valkoisen katedraalin noustessa keskeiseksi näkymässä, Tähtitornnmäen
        kalliot, ja Katajanokalla Uspenskin upeat sipulitornit, luovat mielenkiintoisen näkymän pääkaupunkiimme.


      • "motiiveinesi"
        Seku kirjoitti:

        Kun turisteja tulee omatoimisesti Suomeen, he eivät jää Helsinkiin, vaan tahtovat nähdä maata laajemmaltakin.

        Tuskin elämysmatkailijoita kiinnostaakaan mikään keinotekoisesti tehty. Ei heitä tosin pilvin pimein maahamme tule, mutta ne jotka tulevat ovat kiinnostuneita vieraista maista ja kulttuureista.

        Ne, joilla on paljon rahaa menevät aivan muualle. Ehkä johonkin Karibian risteilyn tapaiselle matkalle.
        Vieläpä motiivina saada kehuskella, että tuli käytyä.

        Tulevaa(mahdollista) matkaa olen ajatellut, mutta jalka täytyy olla silloin kunnossa. En nimittäin jaksa lähötä auringossa, vaan ninkuin ennenkin, kulkea, ihmetellä, kokea uusia asioita.

        Sanovat, että lentokentän turvallisuustarkastuksen "sireenit" alkavat huutaa, jos koneeseen menevällä on metalliesineitä mukanaan. Minulla on 6 naulaa nilkassani.
        Kerrottiin, että lääkärin antama todistus auttaisi pääsemään koneeseen ilman ruumiintarkastusta ja läpivalaisua.
        Epäilen sitäkin, sillä terroristithan saisivat helposti jonkin paperin, millä todistaisivat , että jossain paikassa kehoa on "rautaa" terveys/lääketieteellisistä syistä.

        Niin erilaisia kirjoittajia kuin sinä! Mutta rikkautta on että on muunlaisiakin enemmistö.


      • Seku
        on kaunis mereltä päin lähestyttäessä! kirjoitti:

        Enkä usko, että kauneus olisi vain katsojan silmässä, - siinäkin tietenkin meillä,
        jotka Helsinkiä rakastamme.

        En itse asu Helsingissä, mutta minulla on joitakin vertailukohteita Helsingin rinnalla.
        Pääkaupunkimme viehättävyys on osaksi siinäkin, että se on tavallaan suurkaupunki, mutta kuitenkin aika pieni kaupunki, joten siisteyskin on aivan eri luokkaa kuin jossain miljoonakaupungeissa, kuten esm. Rooma ja Ateena, puhumattakaan New Yorkista.

        Englannin esesmennyt leskikuningatar Elisabethkin ihastui Suomessa vieraillessaan kauniiseen saaristoomme.

        Kontrasti Norjan jylhiin maisemiin on tietenkin niin suuri, että oma maamme ei ole jonkun paljon nähneen ja matkustaneen silmissä mitään.

        Voimmehan tietenkin antaa itsestämme ja maastamme arvin."On Suomi köyhä ja köyhäks´ jää".
        Tai ihmisinä suomalaisista voidaan sanoa :"Olemme hiljaisia, juroja, kateellisia, huono viinapää,
        kemme puhu vieraita kieliä jne.

        Viimeksi mainittu ei ainakaan pidä paikkaansa. Venäjälläkään ei juuri puhuta muuta kuin venäjää. Valtion päämieskään ei osaa edes tyydyttävästi englantia. Putin puhuu saksaa kun oli ollut siellä vakoiluopissa.

        Nämä osaamiset ja osaamattomuudet eivät nyt kuulu ketjun varsinaiseen aiheeseen, mutta nousin puolustuskannalle kun joku sanoi, että Helsinki ei ole mereltä katsottuna minkään näköinen. Subjektiivistako? Olkoon.


      • viestin kommentiksi, kirjoittaja Seku.
        "motiiveinesi" kirjoitti:

        Niin erilaisia kirjoittajia kuin sinä! Mutta rikkautta on että on muunlaisiakin enemmistö.

        ...


      • Seku
        "motiiveinesi" kirjoitti:

        Niin erilaisia kirjoittajia kuin sinä! Mutta rikkautta on että on muunlaisiakin enemmistö.

        Aina tarvitaan toisenkinlaista katsantokantaa,
        vaikka en minä voi sanoa kaikkien Karibianmeren risteilyllä käyneiden olevan äkkirikastuneita nousukkaita, mutta kyllä mainitsemani henkilö on, ja hänen kertomansa mukaan useimmat siinä seurueessakin olivat.

        Jos joku voisi kerto vielä tarkemmin noista Väli-Amerikan risteilyistä, niin kiinnostaisi kuulla muitakin kokemuksia.
        Eihän kokonaan pois suljettua ole, että menisin vaikka itsekin. Tosin ei ainakaan tällä tietämyksellä loistohotellissa seilaaminen kiinnosta tippaakaan.


      • jjoutava
        Seku kirjoitti:

        Aina tarvitaan toisenkinlaista katsantokantaa,
        vaikka en minä voi sanoa kaikkien Karibianmeren risteilyllä käyneiden olevan äkkirikastuneita nousukkaita, mutta kyllä mainitsemani henkilö on, ja hänen kertomansa mukaan useimmat siinä seurueessakin olivat.

        Jos joku voisi kerto vielä tarkemmin noista Väli-Amerikan risteilyistä, niin kiinnostaisi kuulla muitakin kokemuksia.
        Eihän kokonaan pois suljettua ole, että menisin vaikka itsekin. Tosin ei ainakaan tällä tietämyksellä loistohotellissa seilaaminen kiinnosta tippaakaan.

        Karibianristeilyllä minäkin olen käynyt v1988 silloin maksoi 7000mk per nokka joten ainakaan silloin ei ollut kovin kallis. Viikko merellä ja maissa käytiin, Meksikossa, Keyman saarella, Jamaicassa ja palattiin Cuuban ja Haitin välista Maiamiin.

        Tuliko nimet oikein kirjoitettua, jokatapauksessa matka oli oikein mieliin jäävä, ei örveltäjiä näkynyt, johtuiko siitä että vain muutama pariskunta oli suomalaisia.
        Tietysti siellä oli pukeutumis-säännöt illallisille, juhlallista tunnelmaahan se vain loi.

        Kyllä kannattaa satsata joskus ja tehdä vähän erikoisempi matka.


      • jjoutava kirjoitti:

        Karibianristeilyllä minäkin olen käynyt v1988 silloin maksoi 7000mk per nokka joten ainakaan silloin ei ollut kovin kallis. Viikko merellä ja maissa käytiin, Meksikossa, Keyman saarella, Jamaicassa ja palattiin Cuuban ja Haitin välista Maiamiin.

        Tuliko nimet oikein kirjoitettua, jokatapauksessa matka oli oikein mieliin jäävä, ei örveltäjiä näkynyt, johtuiko siitä että vain muutama pariskunta oli suomalaisia.
        Tietysti siellä oli pukeutumis-säännöt illallisille, juhlallista tunnelmaahan se vain loi.

        Kyllä kannattaa satsata joskus ja tehdä vähän erikoisempi matka.

        miten mukava saada leppoisia kirjoittajia tähän ketjuun, joka yllättäen osoittautui näin suosituksi.

        Minulla on siltä Atlantin rannalta parin viikon kokemukset Iberostar-hotellista,
        joka oli ainutlaatuinen sikäli, että se sijaitsi ikäänkuin suuressa puutarhassa,
        jossa hotellihuoneistot olivat erillistaloissa puutarhassa.

        Ruokailut olivat suuressa ravintolassa, jossa oli monia seisovia pöytiä, sekä alkuruokapöytiä että jälkiruoka- ja ruoka oli todella herkullista ja hyvää aina.

        Rannassa oli myöskin uima-allas, ja minulla on kuva siitä, kun mieheni kanssa tanssimme makariinaa, jonka siellä kohtuullisen hyvin opimmekin. Meitä kaikkia opetettiin siellä.

        Se oli mieheni syntymäpäivämatka, hän halusi pois Suomesta silloin.

        Risteilyjä en ole siellä kokenut.
        En ole mitenkään paljoa matkustellut.


      • tallessa,
        satu kirjoitti:

        miten mukava saada leppoisia kirjoittajia tähän ketjuun, joka yllättäen osoittautui näin suosituksi.

        Minulla on siltä Atlantin rannalta parin viikon kokemukset Iberostar-hotellista,
        joka oli ainutlaatuinen sikäli, että se sijaitsi ikäänkuin suuressa puutarhassa,
        jossa hotellihuoneistot olivat erillistaloissa puutarhassa.

        Ruokailut olivat suuressa ravintolassa, jossa oli monia seisovia pöytiä, sekä alkuruokapöytiä että jälkiruoka- ja ruoka oli todella herkullista ja hyvää aina.

        Rannassa oli myöskin uima-allas, ja minulla on kuva siitä, kun mieheni kanssa tanssimme makariinaa, jonka siellä kohtuullisen hyvin opimmekin. Meitä kaikkia opetettiin siellä.

        Se oli mieheni syntymäpäivämatka, hän halusi pois Suomesta silloin.

        Risteilyjä en ole siellä kokenut.
        En ole mitenkään paljoa matkustellut.

        en vain pysty sitä enää kuuntelemaan, sillä soitin puuttuu.
        Vahinko, sillä se musiikki on todella iloista.


    • Ramoona*

      Göran Schildt kertoo kirjoissaan purjehduksistaan veneellään Daphnella Välimerelle Pohjanmeren, Englannin kanaalin , Seine-joen ja Ranskan kanavien kautta. Kirjassa Aurinkolaiva hän kertoo Dapnen purjehduksesta Niilillä.Hän teki matkan Alexandriasta Wadi Haifaan ja tutustui Egyptin suurenmoiseen historiaan. Voi, kun sellaiselle purjehdukselle pääsisi tai vaikka jokilaivalle niihin maisemiin. Ihmeen pienen näköinen Daphne on , se on sijoitettu Turun Forun Marinumiin.

      Suomenlahden saaristo on kuitenkin sielunmaisema, veneily siellä monikymmenvuotinen harrastus.Suojaava saaristo ja rantautumismahdollisuudet saariin ovat ainutlaatuista maailmassa . Rannikkokaupungeista järjestetään lukuisia saaristoristelyjä, ja Tallinnaan piipahtaa Helsingistä ihan päiväseltään.

      • pilvi*

        Elävästi kerrottua matkakuvausta:) Kauniaisissa oli valokuvanäyttely matkan varrella otetuista kuvista, jonka kävimme katsomassa. Melko laajakin kokoelma, kyllä siinä hengessä oli mukana. Minua on aina kinnostanut Egyptin kuvailmaisu, niin kertovaa, ja upea tyylisuunta! Ammattilaisten kädenjälkeä.


      • *Kukkahame*
        pilvi* kirjoitti:

        Elävästi kerrottua matkakuvausta:) Kauniaisissa oli valokuvanäyttely matkan varrella otetuista kuvista, jonka kävimme katsomassa. Melko laajakin kokoelma, kyllä siinä hengessä oli mukana. Minua on aina kinnostanut Egyptin kuvailmaisu, niin kertovaa, ja upea tyylisuunta! Ammattilaisten kädenjälkeä.

        Suomesta löytyy kauniita paikkoja, Lappi niistä paikka jossa monenkin mieleen varmasti on jääneet porolaumat, kirmailemassa ja juosta jolkottelemassa pitkin tietä.

        Valokuviakin niistä saa jos ei mene autosta ulos, ihmisen nähtyään ne kyllä juoksee jänkhälle.

        Tunturimaisemat, puhdasvetisine puroineen ja kasvillisuus ovat erikoislaatuisia, olen monet porokahvit keitellyt tunturipurovedestä, ja hyvältä on maistunut.

        Lemmenjoella kullanhuuhdonta-alue museoineen, kesäisin siellä ovat suurena kiusana paarmat ja sääsket.

        Siinä olis jollekin keksijälle markkinarako, paarmavaate, niiden purema on tosi kiusallinen.

        Monella isolla järvellä ja reiteillä on risteilyjä, upeita kertakaikkiaan, olisi vaan kaunista jos mökkiläiset saisivat pitää lippua salossa kuten Ahvenanmaalla, viirejä näkyy kaikkialla, ne ovat raikkaita vilkuttajia.

        Pihlajavedellä on Olavinlinna, ja Pitsilinna, kyllä vieraan silmää hivelee, maalaismaiseman komistukset.

        Taas tuli tekstiä ja jotain asiaakin


      • I'm sailing
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Suomesta löytyy kauniita paikkoja, Lappi niistä paikka jossa monenkin mieleen varmasti on jääneet porolaumat, kirmailemassa ja juosta jolkottelemassa pitkin tietä.

        Valokuviakin niistä saa jos ei mene autosta ulos, ihmisen nähtyään ne kyllä juoksee jänkhälle.

        Tunturimaisemat, puhdasvetisine puroineen ja kasvillisuus ovat erikoislaatuisia, olen monet porokahvit keitellyt tunturipurovedestä, ja hyvältä on maistunut.

        Lemmenjoella kullanhuuhdonta-alue museoineen, kesäisin siellä ovat suurena kiusana paarmat ja sääsket.

        Siinä olis jollekin keksijälle markkinarako, paarmavaate, niiden purema on tosi kiusallinen.

        Monella isolla järvellä ja reiteillä on risteilyjä, upeita kertakaikkiaan, olisi vaan kaunista jos mökkiläiset saisivat pitää lippua salossa kuten Ahvenanmaalla, viirejä näkyy kaikkialla, ne ovat raikkaita vilkuttajia.

        Pihlajavedellä on Olavinlinna, ja Pitsilinna, kyllä vieraan silmää hivelee, maalaismaiseman komistukset.

        Taas tuli tekstiä ja jotain asiaakin

        Helsinki on upea ja kaunis kaupunki mereltä tultaessa maihin. Niin valkoinen silhuetti todellakin ja kauniit rannikolla olevat rakennukset. Jo yksistään Uspendskin katedraali luo juhlavan ja vaikuttavan väriläiskän vaaleille historiallisille rakennuksille. Lisäksi se jo kertoo Suomen historiasta katsojalle.

        Ei Helsinki tarvitse verrata muihin kaupunkeihin, jokaisella kaupungilla on omat kauneusarvonsa. Joissakin on halkaisijana joki tai upea tori, suomalaisilla pääkaupungissaan upea, korkeuksiin yltävä Tuomiokirkko ympärillään sininen meri.

        Euroopan ja etelämaiden kaupungit ovat myös viehättäviä omine vanhoine historioineen, mutta itse olen todella ylpeä Helsingistäni - olen todennut sen aina, kun saavun privaattiveneellänikin mereltä rantaan päin. - Suomalaisilla on aika mukavat muistot jo laivaristeilyiltä useilta laivayhtiöiltä. Seilataan mielellään Tukholmaan, Tallinnaan, Saksaan, Baltiaan ja jopa Pietarin risteily oli suosittu jne.

        Laivaristeilyillä ei tarvitse olla ylipukeutua ja näytellä kuuluvansa 'hienostoon tai parempaan kastiin'.
        Kunhan on asiallisesti pukeutunut, syömään tai tanssisaliin mennessä ei tarvitse pukeutua lameeiltapukuun tai smokkiin - voi olla vaikka keveissä siisteissä retkeilyvaatteissa ja se on minusta se mukavin matkustustapa. - Ja laivan henkilökuntakin saa olla rauhassa, ei tarvitse kehua kauniiksi - useimmat kuitenkin tervehtivät hymyillen ja iloisesti kaikkia laivamatkaajia tasapuolisesti.


      • Seku
        I'm sailing kirjoitti:

        Helsinki on upea ja kaunis kaupunki mereltä tultaessa maihin. Niin valkoinen silhuetti todellakin ja kauniit rannikolla olevat rakennukset. Jo yksistään Uspendskin katedraali luo juhlavan ja vaikuttavan väriläiskän vaaleille historiallisille rakennuksille. Lisäksi se jo kertoo Suomen historiasta katsojalle.

        Ei Helsinki tarvitse verrata muihin kaupunkeihin, jokaisella kaupungilla on omat kauneusarvonsa. Joissakin on halkaisijana joki tai upea tori, suomalaisilla pääkaupungissaan upea, korkeuksiin yltävä Tuomiokirkko ympärillään sininen meri.

        Euroopan ja etelämaiden kaupungit ovat myös viehättäviä omine vanhoine historioineen, mutta itse olen todella ylpeä Helsingistäni - olen todennut sen aina, kun saavun privaattiveneellänikin mereltä rantaan päin. - Suomalaisilla on aika mukavat muistot jo laivaristeilyiltä useilta laivayhtiöiltä. Seilataan mielellään Tukholmaan, Tallinnaan, Saksaan, Baltiaan ja jopa Pietarin risteily oli suosittu jne.

        Laivaristeilyillä ei tarvitse olla ylipukeutua ja näytellä kuuluvansa 'hienostoon tai parempaan kastiin'.
        Kunhan on asiallisesti pukeutunut, syömään tai tanssisaliin mennessä ei tarvitse pukeutua lameeiltapukuun tai smokkiin - voi olla vaikka keveissä siisteissä retkeilyvaatteissa ja se on minusta se mukavin matkustustapa. - Ja laivan henkilökuntakin saa olla rauhassa, ei tarvitse kehua kauniiksi - useimmat kuitenkin tervehtivät hymyillen ja iloisesti kaikkia laivamatkaajia tasapuolisesti.

        Sellaista ei ole luullakseni sattunut koskaan, että risteilyaluksen henkilökunta sanoisi jollekin matkustajalle, että tällä on kaunis puku .

        Jos hovimestati tai tarjoilija sanoisi sellaisen kohteliaisuuden yhdelle, niin hänen pitäisi sanoa se kaikille matkustajille.

        Hymykään ei ole pakollinen, vaikkakin erittäin suotava "palveluexra".

        Kuka sellaista sanoo, että laivan henkilökunta olisi kehunut häntä kauniiksi ?

        Sitä tuskin on tapahtunut muualla kuin "missin" omassa mielikuvituksessa, oli hän kuinka hemaisevan näköinen tahansa.


      • Satu*
        I'm sailing kirjoitti:

        Helsinki on upea ja kaunis kaupunki mereltä tultaessa maihin. Niin valkoinen silhuetti todellakin ja kauniit rannikolla olevat rakennukset. Jo yksistään Uspendskin katedraali luo juhlavan ja vaikuttavan väriläiskän vaaleille historiallisille rakennuksille. Lisäksi se jo kertoo Suomen historiasta katsojalle.

        Ei Helsinki tarvitse verrata muihin kaupunkeihin, jokaisella kaupungilla on omat kauneusarvonsa. Joissakin on halkaisijana joki tai upea tori, suomalaisilla pääkaupungissaan upea, korkeuksiin yltävä Tuomiokirkko ympärillään sininen meri.

        Euroopan ja etelämaiden kaupungit ovat myös viehättäviä omine vanhoine historioineen, mutta itse olen todella ylpeä Helsingistäni - olen todennut sen aina, kun saavun privaattiveneellänikin mereltä rantaan päin. - Suomalaisilla on aika mukavat muistot jo laivaristeilyiltä useilta laivayhtiöiltä. Seilataan mielellään Tukholmaan, Tallinnaan, Saksaan, Baltiaan ja jopa Pietarin risteily oli suosittu jne.

        Laivaristeilyillä ei tarvitse olla ylipukeutua ja näytellä kuuluvansa 'hienostoon tai parempaan kastiin'.
        Kunhan on asiallisesti pukeutunut, syömään tai tanssisaliin mennessä ei tarvitse pukeutua lameeiltapukuun tai smokkiin - voi olla vaikka keveissä siisteissä retkeilyvaatteissa ja se on minusta se mukavin matkustustapa. - Ja laivan henkilökuntakin saa olla rauhassa, ei tarvitse kehua kauniiksi - useimmat kuitenkin tervehtivät hymyillen ja iloisesti kaikkia laivamatkaajia tasapuolisesti.

        pukeutumisesta 'kapteenin iltoihin' jo tilattaessa matkaa. Silti se ei ole pakollinen 'pukukoodi',
        eihän se laki ole,
        voihan pressan kutsuillekin mennä - jos on kutsuttu - vaikka keveässä urheiluasussa,
        ei siitä pidemmäksi aikaa linnaan joudu.
        Tavallisina päivinä tavalliset arkivaatteet tottakai sielläkin.

        Minä nyt olen yleensä noudatanut suositusta, koska se on minun tapani.
        Ja hyvältä tuntuukin joskus pukeutua juhlaan, ei sitä liian usein ole.


      • hovimestari sanoa?
        Satu* kirjoitti:

        pukeutumisesta 'kapteenin iltoihin' jo tilattaessa matkaa. Silti se ei ole pakollinen 'pukukoodi',
        eihän se laki ole,
        voihan pressan kutsuillekin mennä - jos on kutsuttu - vaikka keveässä urheiluasussa,
        ei siitä pidemmäksi aikaa linnaan joudu.
        Tavallisina päivinä tavalliset arkivaatteet tottakai sielläkin.

        Minä nyt olen yleensä noudatanut suositusta, koska se on minun tapani.
        Ja hyvältä tuntuukin joskus pukeutua juhlaan, ei sitä liian usein ole.

        Oikein vanhoillehan puhutaan niin kuin lapsille?


      • *Kukkahame*
        Satu* kirjoitti:

        pukeutumisesta 'kapteenin iltoihin' jo tilattaessa matkaa. Silti se ei ole pakollinen 'pukukoodi',
        eihän se laki ole,
        voihan pressan kutsuillekin mennä - jos on kutsuttu - vaikka keveässä urheiluasussa,
        ei siitä pidemmäksi aikaa linnaan joudu.
        Tavallisina päivinä tavalliset arkivaatteet tottakai sielläkin.

        Minä nyt olen yleensä noudatanut suositusta, koska se on minun tapani.
        Ja hyvältä tuntuukin joskus pukeutua juhlaan, ei sitä liian usein ole.

        Nyky juhlavaatteet on niin käteviä mahtuu vaikka käsilaukkuun ja saa sullottua pieneen rasiaan, eivät rypisty eivätkä kärsi vaurioita.
        Matkoilla ei välttämättä tarvitse silitellä jos ei halua.
        Arkisistakin vaatteista saa pienillä 'jutuilla' juhlavuutta, onhan se itsestäkin mukavaa olla tyylikäs ja juonessa mukana.


      • Satu*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Nyky juhlavaatteet on niin käteviä mahtuu vaikka käsilaukkuun ja saa sullottua pieneen rasiaan, eivät rypisty eivätkä kärsi vaurioita.
        Matkoilla ei välttämättä tarvitse silitellä jos ei halua.
        Arkisistakin vaatteista saa pienillä 'jutuilla' juhlavuutta, onhan se itsestäkin mukavaa olla tyylikäs ja juonessa mukana.

        Miksi ihmeessä menisin farkuissa 'kapteenin iltaan', koska juhlavaate ei todellakaan ota
        paljoa tilaa laukussani, no, kengät nyt hiukka enemmän, mutta ihan mukavaa on
        todellakin olla juonessa mukana, niinkuin sanoit!


      • Seku
        Satu* kirjoitti:

        Miksi ihmeessä menisin farkuissa 'kapteenin iltaan', koska juhlavaate ei todellakaan ota
        paljoa tilaa laukussani, no, kengät nyt hiukka enemmän, mutta ihan mukavaa on
        todellakin olla juonessa mukana, niinkuin sanoit!

        Puheen ollen.....

        Olen ollut monta kertaa kapteenin pöydässä.
        Joskus on todella tuntunut, että olisin mieluummin muualla, mutta ei voi torjua kutsua
        kun sen esittää upseeri ja herrasmies.

        Tälläiset jutut ovat kyllä mielestäni naurettavia, mutta kuten pari edellistä kirjoittajaa totesi,
        "mukava on olla juonessa mukana".


      • ??????????????????
        Seku kirjoitti:

        Puheen ollen.....

        Olen ollut monta kertaa kapteenin pöydässä.
        Joskus on todella tuntunut, että olisin mieluummin muualla, mutta ei voi torjua kutsua
        kun sen esittää upseeri ja herrasmies.

        Tälläiset jutut ovat kyllä mielestäni naurettavia, mutta kuten pari edellistä kirjoittajaa totesi,
        "mukava on olla juonessa mukana".

        Tuolla ihan alussa.Mitä pitäisi ajatella tästä viimeisestä viestistä?


      • 18+1
        ?????????????????? kirjoitti:

        Tuolla ihan alussa.Mitä pitäisi ajatella tästä viimeisestä viestistä?

        Meitä on joka lahkoon jakautuvia....

        Pääasia aina olla äänessä että juttua tulee!!!


      • Kapitulentin vaimo
        ?????????????????? kirjoitti:

        Tuolla ihan alussa.Mitä pitäisi ajatella tästä viimeisestä viestistä?

        eli kanta-aliupseeri? sillonha sinä laitat kapteenille ruokaaki kaurapuuroa pöytään?
        Miten liittyy matkoihin vaikaa saaha sitä poikeila.


      • eipä sotketa
        Kapitulentin vaimo kirjoitti:

        eli kanta-aliupseeri? sillonha sinä laitat kapteenille ruokaaki kaurapuuroa pöytään?
        Miten liittyy matkoihin vaikaa saaha sitä poikeila.

        se on lentokapteenikin! Olen minäkin ollut kapteenin pöydässä ja joskus sylissäkin.


      • Seku
        Kapitulentin vaimo kirjoitti:

        eli kanta-aliupseeri? sillonha sinä laitat kapteenille ruokaaki kaurapuuroa pöytään?
        Miten liittyy matkoihin vaikaa saaha sitä poikeila.

        Kaurapuuroa meillä kyllä syödään. Se on hyvää ja terveellistä.
        Enkä ole todellakaan ollut vielä loistoristeilyllä.

        Jos vaikka jonkun reservin kapteenin pöydässä olisin istunut useinkin:))


      • Jauhaja
        Seku kirjoitti:

        Puheen ollen.....

        Olen ollut monta kertaa kapteenin pöydässä.
        Joskus on todella tuntunut, että olisin mieluummin muualla, mutta ei voi torjua kutsua
        kun sen esittää upseeri ja herrasmies.

        Tälläiset jutut ovat kyllä mielestäni naurettavia, mutta kuten pari edellistä kirjoittajaa totesi,
        "mukava on olla juonessa mukana".

        En ole koskaan ollut
        Seku Käyttäjän viestit26.9.2009 19:27
        risteilyllä. Joku Tonavan risteily kiinnostaisi, tai Seinen.

        Siskoni kävi miehineen vuosia sitten Karibian risteilyllä ja kehui risteilyvieraiden pukuloistoa kun
        iltaisin oli pakko pukeutua parhaimpiinsa.

        Sitten sisko kertoi erään mukana olleen suomalaisen (nyt jo edesmenneen) näyttelijättären diivailusta matkan aikana. Lennolla Floridaan daami sai koneen lentöyhtiöltä syntymäpäivälahjaksi pullon sampanjaa, sehän on tapana. Juoma vaan ei ollut hänen merkkiään. Kolmas pullo vasta kelpasi. "Kiitos, tämä saa välttää", oli diiva armollisesti sanonut.

        Kun kuuntelin sisareni kuvausta matkasta, niin ajattelin, ei koskaan risteilylle.
        Nyt kuitenkin voisin vaikka mennäkin, mutta en Karibialle. Sain sellaisen käsityksen, että suomalaisten matkaseurue koostui äkkirikasuneista nousukkaista. Elettiin 1980- luvun puolta väliä.

        Minä en jaksaisi katsella päiväkausia tyhjänpäiväisiä snobeja


      • Missä mielikuvitus, todellisuus ja reaalimaailma
        Jauhaja kirjoitti:

        En ole koskaan ollut
        Seku Käyttäjän viestit26.9.2009 19:27
        risteilyllä. Joku Tonavan risteily kiinnostaisi, tai Seinen.

        Siskoni kävi miehineen vuosia sitten Karibian risteilyllä ja kehui risteilyvieraiden pukuloistoa kun
        iltaisin oli pakko pukeutua parhaimpiinsa.

        Sitten sisko kertoi erään mukana olleen suomalaisen (nyt jo edesmenneen) näyttelijättären diivailusta matkan aikana. Lennolla Floridaan daami sai koneen lentöyhtiöltä syntymäpäivälahjaksi pullon sampanjaa, sehän on tapana. Juoma vaan ei ollut hänen merkkiään. Kolmas pullo vasta kelpasi. "Kiitos, tämä saa välttää", oli diiva armollisesti sanonut.

        Kun kuuntelin sisareni kuvausta matkasta, niin ajattelin, ei koskaan risteilylle.
        Nyt kuitenkin voisin vaikka mennäkin, mutta en Karibialle. Sain sellaisen käsityksen, että suomalaisten matkaseurue koostui äkkirikasuneista nousukkaista. Elettiin 1980- luvun puolta väliä.

        Minä en jaksaisi katsella päiväkausia tyhjänpäiväisiä snobeja

        Inspiroiko kirjoittajia mahdollisesti tuo alla oleva mainos 'Lux Risteily Huvijahdilla'?
        tasokkaat tilausristeilyt Helsinki my/Vita Nova Fairline Squadron59, www.reen.fi?

        Lähtikö mielikuvitus laukkaamaan?


      • Missä mielikuvitus, todellisuus ja reaalimaailma kirjoitti:

        Inspiroiko kirjoittajia mahdollisesti tuo alla oleva mainos 'Lux Risteily Huvijahdilla'?
        tasokkaat tilausristeilyt Helsinki my/Vita Nova Fairline Squadron59, www.reen.fi?

        Lähtikö mielikuvitus laukkaamaan?

        Tiedättekös,mikä se on? No,miehet varmasti tietävätkin.Se oli,liekö vieläkin,sotilaselämässä ruokaillessa,kulho,johon voi laittaa ruoantähteet ja ruokapalat,joita ei syönyt...vaikkapa läskit yms. Se risteilijä sitten risteili syöjältä toiselle.

        Ja kun tuossa kapteenin pöydässä istumisesta oli puhe,niin siinä varmasti päihitän kaikki tässä keskustelussa mukana olevat...heh pittää taas laittaa. Olihan oma ukkoni aikanaan luti,sitten aikansa kapteeni jne majurikin, ja näin ollen on ollut ihan jokapäiväistä arkista asiaa se kapteeninkin kanssa pöydässä istuminen.
        Eikä pukeutumisestakaan ollut niin väliä!


      • ----hehheh
        susmorsian kirjoitti:

        Tiedättekös,mikä se on? No,miehet varmasti tietävätkin.Se oli,liekö vieläkin,sotilaselämässä ruokaillessa,kulho,johon voi laittaa ruoantähteet ja ruokapalat,joita ei syönyt...vaikkapa läskit yms. Se risteilijä sitten risteili syöjältä toiselle.

        Ja kun tuossa kapteenin pöydässä istumisesta oli puhe,niin siinä varmasti päihitän kaikki tässä keskustelussa mukana olevat...heh pittää taas laittaa. Olihan oma ukkoni aikanaan luti,sitten aikansa kapteeni jne majurikin, ja näin ollen on ollut ihan jokapäiväistä arkista asiaa se kapteeninkin kanssa pöydässä istuminen.
        Eikä pukeutumisestakaan ollut niin väliä!

        ihan mukavaa keskustella lomareissuista, kenellekään osanottajalle ei tainnut olla nämä työreissuja tai muuten pakollisia.
        heh saahan sitä kokemuksistaan keskustella heh ilman kysymättä vaikka sudelta heh
        eipä ole rajattu keskustelu alueita, kapteenilla tai ilman,,heh.


      • Seku
        susmorsian kirjoitti:

        Tiedättekös,mikä se on? No,miehet varmasti tietävätkin.Se oli,liekö vieläkin,sotilaselämässä ruokaillessa,kulho,johon voi laittaa ruoantähteet ja ruokapalat,joita ei syönyt...vaikkapa läskit yms. Se risteilijä sitten risteili syöjältä toiselle.

        Ja kun tuossa kapteenin pöydässä istumisesta oli puhe,niin siinä varmasti päihitän kaikki tässä keskustelussa mukana olevat...heh pittää taas laittaa. Olihan oma ukkoni aikanaan luti,sitten aikansa kapteeni jne majurikin, ja näin ollen on ollut ihan jokapäiväistä arkista asiaa se kapteeninkin kanssa pöydässä istuminen.
        Eikä pukeutumisestakaan ollut niin väliä!

        Paskan jauhajalle selvennys, minkä jo annoinkin. Luulin risteilyllä tarkoitettavan noita loistoristeilyiksi sanottuja, Karibian, Välimeren, Niilin, Tonavan, Seinen ynms. risteilyjä.

        Sellaisella en ole vielä ollut. Poikkesin aiheesta kun joku mainitsi kirjoituksessaan "kapteenin illan". Hän tarkoitti aluksella tapahtuvalle illalliselle kutsun saaneiden iltaa, pukeutumisineen. Rypistymättömät juhlavermeet kulkevat hyvin mukana....
        Minä sanoin istuvani hyvin usein kapteenin pöydässä, mutta tarkotin reservin kapteenia. Jos jauhaja nyt tietää mitä se tarkittaa.

        Kun kerroin siskoni Karibian risteilystä, niin siitä ei voi ottaa sanaakaan pos. Jos hänen (siskon) kertoma pitää paikkansa.
        Ynnämuu kertoi olleensa myöskin Karibialla, mutta se oli toisen tyyppinen matka.
        Tässä mistä minä kuulin, meni konelastillinen suomalaisia ensin Floridaan ja risteilyalus lähti siitä Karibialle.

        Porukassa oli juuri noita mainitsemiani öykkäreitä.
        Sopii minun puolestani nostella vanhoja kirjoituksia esiin.
        Minun jutuistani on vaikea löytää ristiriitaisuuksia, sillä en elä täälläkään Kahvipirttiä lukuun ottamatta virtuaalimaailmassa.

        Puhun totta, en esitä mitään.


      • susmorsian kirjoitti:

        Tiedättekös,mikä se on? No,miehet varmasti tietävätkin.Se oli,liekö vieläkin,sotilaselämässä ruokaillessa,kulho,johon voi laittaa ruoantähteet ja ruokapalat,joita ei syönyt...vaikkapa läskit yms. Se risteilijä sitten risteili syöjältä toiselle.

        Ja kun tuossa kapteenin pöydässä istumisesta oli puhe,niin siinä varmasti päihitän kaikki tässä keskustelussa mukana olevat...heh pittää taas laittaa. Olihan oma ukkoni aikanaan luti,sitten aikansa kapteeni jne majurikin, ja näin ollen on ollut ihan jokapäiväistä arkista asiaa se kapteeninkin kanssa pöydässä istuminen.
        Eikä pukeutumisestakaan ollut niin väliä!

        oli tarkoitus tuo edellinen laittaa.Rupesin miettimään,että onko minun huumorini niin omituista,jopa absurdia.
        Nielenkkiinnolla luin kuvaiujanne matkoista...aiai. Vaikka meren rakastaja olen,en ole pitempiä matkoja tehnyt kuin Tallinnaan ja Tukholmaan. No,vaikka kymmenet kerrat olen Tallinnaan saapunut,niin aina sykähtää sydämessä,kun Tallinnan silhuetit näkyvät.
        Ja totta on,kivaa on joskus pukeutua "viimmesen" päälle ja tällättynä.Kyllä jo lapsesta oppi,että teatteriin ja konsertteihinkin "pukeudutaan.


      • en jummarra
        Jauhaja kirjoitti:

        En ole koskaan ollut
        Seku Käyttäjän viestit26.9.2009 19:27
        risteilyllä. Joku Tonavan risteily kiinnostaisi, tai Seinen.

        Siskoni kävi miehineen vuosia sitten Karibian risteilyllä ja kehui risteilyvieraiden pukuloistoa kun
        iltaisin oli pakko pukeutua parhaimpiinsa.

        Sitten sisko kertoi erään mukana olleen suomalaisen (nyt jo edesmenneen) näyttelijättären diivailusta matkan aikana. Lennolla Floridaan daami sai koneen lentöyhtiöltä syntymäpäivälahjaksi pullon sampanjaa, sehän on tapana. Juoma vaan ei ollut hänen merkkiään. Kolmas pullo vasta kelpasi. "Kiitos, tämä saa välttää", oli diiva armollisesti sanonut.

        Kun kuuntelin sisareni kuvausta matkasta, niin ajattelin, ei koskaan risteilylle.
        Nyt kuitenkin voisin vaikka mennäkin, mutta en Karibialle. Sain sellaisen käsityksen, että suomalaisten matkaseurue koostui äkkirikasuneista nousukkaista. Elettiin 1980- luvun puolta väliä.

        Minä en jaksaisi katsella päiväkausia tyhjänpäiväisiä snobeja

        ei tunnu miellyttävältä!!!


      • 12+18= 30
        Missä mielikuvitus, todellisuus ja reaalimaailma kirjoitti:

        Inspiroiko kirjoittajia mahdollisesti tuo alla oleva mainos 'Lux Risteily Huvijahdilla'?
        tasokkaat tilausristeilyt Helsinki my/Vita Nova Fairline Squadron59, www.reen.fi?

        Lähtikö mielikuvitus laukkaamaan?

        En jaksaisi niitä katsella.


      • en jummarra kirjoitti:

        ei tunnu miellyttävältä!!!

        Katsopa viestipuuta,

        siitä näkee, että joku on puskasta sen kirjoittanut Sekun viestin perään.


      • Seku
        satu kirjoitti:

        Katsopa viestipuuta,

        siitä näkee, että joku on puskasta sen kirjoittanut Sekun viestin perään.

        Katsoin juuri, ja huomasin, että joku oli käyttänyt nimimerkkiä "paskan jauhaja".

        Hetkinen.- Taitaakin olla otsikkona "Paskan" ja nimimerkkinä
        "jauhaja".

        Voihan olla niin, että nimimerkki oli vääntänyt juuri sen ensin mainitun sanan puskassa, ja samalla jauhanut vaikka purkkaa.

        Mistä näitä tietää!


      • Seku kirjoitti:

        Paskan jauhajalle selvennys, minkä jo annoinkin. Luulin risteilyllä tarkoitettavan noita loistoristeilyiksi sanottuja, Karibian, Välimeren, Niilin, Tonavan, Seinen ynms. risteilyjä.

        Sellaisella en ole vielä ollut. Poikkesin aiheesta kun joku mainitsi kirjoituksessaan "kapteenin illan". Hän tarkoitti aluksella tapahtuvalle illalliselle kutsun saaneiden iltaa, pukeutumisineen. Rypistymättömät juhlavermeet kulkevat hyvin mukana....
        Minä sanoin istuvani hyvin usein kapteenin pöydässä, mutta tarkotin reservin kapteenia. Jos jauhaja nyt tietää mitä se tarkittaa.

        Kun kerroin siskoni Karibian risteilystä, niin siitä ei voi ottaa sanaakaan pos. Jos hänen (siskon) kertoma pitää paikkansa.
        Ynnämuu kertoi olleensa myöskin Karibialla, mutta se oli toisen tyyppinen matka.
        Tässä mistä minä kuulin, meni konelastillinen suomalaisia ensin Floridaan ja risteilyalus lähti siitä Karibialle.

        Porukassa oli juuri noita mainitsemiani öykkäreitä.
        Sopii minun puolestani nostella vanhoja kirjoituksia esiin.
        Minun jutuistani on vaikea löytää ristiriitaisuuksia, sillä en elä täälläkään Kahvipirttiä lukuun ottamatta virtuaalimaailmassa.

        Puhun totta, en esitä mitään.

        Kun yhdessä viestissä oli, että Ynnämuu olisi kertonut olleensa Karibian risteilyllä ,
        niin näin en ole kertonut, enkä ole siellä ollut. Turhanpäiväistä tuota nyt olisi oikoa, mutta kun kohdalle sattui, niin mainitsen. Eipä tuo kovin vakavaa ole.


      • Seku
        Seku kirjoitti:

        Katsoin juuri, ja huomasin, että joku oli käyttänyt nimimerkkiä "paskan jauhaja".

        Hetkinen.- Taitaakin olla otsikkona "Paskan" ja nimimerkkinä
        "jauhaja".

        Voihan olla niin, että nimimerkki oli vääntänyt juuri sen ensin mainitun sanan puskassa, ja samalla jauhanut vaikka purkkaa.

        Mistä näitä tietää!

        Et ollutkaan sinä, vaan jjoutava, joka Karibian matkastaan kertoi.
        Hänen kokemansa oli hyvin mielenkiintoista kuultavaa.
        Tuollaiselle matkalle minäkin menisin, mutta en sellaisella mistä mmainitsin siskoni kertoneen.


    • Satu*

      kun rakastuu.

      Niin sanotaan, en ole siellä sitä kokenut.
      Lähdetään kokeilemaan?

      • *Kukkahame*

        Vuolas virtaus ja syvyyttä sekä leveyttä riittää, siinä on myös saaria, valtava vesiliikenne kuitenkin on, jokilaivoja on todella paljon ja eri kokoisia, täysinä ne kaikki ovat liikenteessä.

        Upeita näyttäviä siltoja on paljon ja iltaisin valaistuja,

        Mutta sen voin sanoa että kovasti pitää rakastua että se vesi muuttuu siniseksi, mutta huomattavasti puhtaampaa on kuin Vantaanjoessa.


    • Nyt aikuinen

      Missä on se rohkea lapsi, joka uskalsi lähteä?
      Nyt mietin liian tarkkaan kaikki yksityiskohdat.
      Jos olisin 'aikojen alussa' tehnyt niin, en olisi tässä.
      Mutta, mutta...

    • tepposet

      Tonavan olen nahnyt hyvin usein mutta aina samanlaisena sameanharmaana.
      Koskee myos sivujokia.

      Panaman kanava on lapiajamatta.
      Karibia, Atlantin saaret, Valimeren molemmat paat on kierretty ja Niilia lojuttu molempiin suuntiin.
      Kapteenin illalliset ovat mielestani ylimainostettuja temppuja!!!

      Tata loma-asunnolla lojumista lukuun ottamatta olemme olleet matkoilla yhteensa noin 2-vuotta, ainakin.
      Aloitimme 26/21 vuotisina.

      Nykyaan viitseliaisyys asettaa rajoituksensa.
      Etela-Amerikka, Australia ja Uusiseelanti ovat kaymatta ja nailta nakymin jaavatkin.

      • Gabrielle*

        Kaikesta päätellen ette ä:n tai ö:n ulottuvilla.


      • Koste-1
        Gabrielle* kirjoitti:

        Kaikesta päätellen ette ä:n tai ö:n ulottuvilla.

        Jokaisesta tietokoneesta löytyvät äät, ööt, kyrilliset, arabialaiset ym kirjoitusmerkit.


      • *Kukkahame*
        Koste-1 kirjoitti:

        Jokaisesta tietokoneesta löytyvät äät, ööt, kyrilliset, arabialaiset ym kirjoitusmerkit.

        Täällä alkaa tarvitsemaan talvivaatteita, on sen verran kylmää ja myrskyisää, mutta aurinko silti kurkkii pilvien välistä sopivasti.
        Missä sitten lienettekin, ihanaa että siellä on lämmintä ja varmasti merta, olen varma että veneellä menossa, ja sitten joskus tulossa.
        Eräs tuttava pariskunta oli muutama vuosi sitten reissussa ja sain lukea heidän muistiinpanot ja kertomukset, mielenkiintoista ja valokuvilla tarkennettu nähtävyyksiä.
        Minusta ei olisi ollut ikinä tuohon, olen huono meri ihminen, pelkään aavaa ja keinuttelu saa minut merisairaaksi.
        Mielenkiintoisia päiviä sinne ja tulkaahan takaisin.....


      • tepposet
        Gabrielle* kirjoitti:

        Kaikesta päätellen ette ä:n tai ö:n ulottuvilla.

        Maissa ollaan. Ookkosista en tieda kun taman kuppilan nappaimistokin on niin pirun kulunut.

        Olen yrittanyt sovittaa kiinnostavaa risteilya liittyen taalla lohoilymme mutta Barcelona nayttaisi olevan lahin satama.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe