Taas kerran TM julkaisi varsin kattavat ja perusteelliset testitulokset ja mikä parasta, niissä nastat ja kitkat olivat esitetyt samoissa tulostaulukoissa. Ko. listoista onkin helppo lukea, että esim. parhaan nasta-/kitka-
renkaan mittaustulokset ovat käytännössä paria kohtaa lukuun ottamatta täysin samat. Pienet erot esim.
0,4 m, 0,5 m, 1,2 m, 1,8 m ja vielä 2,1 metriäkin häviävät mittaustarkkuuden virhemarkinaaleihin.
Kolme tulosta olikin ilmoitettu täysin samoilsi, eli /- 0.
Ainoat mainitsemisen arvoiset erot ovat peilijäällä 8,4 m ja väistö samoissa olosuhteissa 6,2 m. Käytännössä
nuokaan erot eivät toteudu, sillä testin liukasta jäätä ei esiinny juuri missään. Ainoa tapaus on, kun sataa
ns. alijäähtynyttä vettä ja pisaran tärähtäessä osuessaan maahan se jäätyy. Mutta silloinkin kitkat pelastavat
"nastauskovaiset" karhentamalla tien pinnan nastoille sopivaksi.
Lienekö jutun tekstiosaan päässyt vaikuttamaan Maaseudun Kehittämisen Tuki ( lue rengaskauppiaat )
sillä niin vahvasti asenteellinen on tuo kitkoja sorsiva kirjoitus. En viitsi kaivella noita tekstissä esiinty-
neitä virheellisiä väittämiä, ovat tosi syvältä, varsinkin kun niiden pitäisi perustua heidän omiin ansiok-
kaisiin mittauksiinsa. Kirjoittajalta puutuu täydellisesti suhteellisuuden taju, sen voi jokainen lukea itse
TM:stä.
TM 17/09 Rengastesti
48
2437
Vastaukset
Pitää olla, että nastat karhentavat tien KITKOILLE sopivaksi.
- siikahan se siellä
virhemarkinaaleihin -> virhemarginaaleihin
- kirjoitusta
Luinpa minäkin tuon saman kirjoituksen. Ei siinä kitkoille paljoa kiitosta herunut.
Silti, aikoinaan kitkoilla muutaman vuoden ajettuani erehdyin hankkimaan nastat alle samanlaisen testin vuoksi. Enään en tee samaa virhettä. Nyt on taas mennyt pari vuotta kitkoilla ja pitäisi katsella uudet renkaat alle. Merkkiä en vielä tiedä, mutta kitkat ne tulevat olemaan.- Talvirenkaiksi myös
michelin xi2, laitoin viime talvena enkä keksi niistä juuri mitään moittimista, eivät hae, auto kulkee suoraan hakematta myös kovemmissa nopeuksissa. Pidon irtoaminen on hämmästyttävän pehmeää ja helposti hallittavissa, ei kyllä missään vaiheessa ole tullut nastoja ikävä. Rauhallinen käytös on turvallisuudenkin takia a ja o talvikeleillä, vertaa äkkilipsahdukset.
- toiste päin
Mulla taas kävi aikanaan niin päin, että parin vuoden kitkarengaskokeilun jälkeen palasin takaisin nastarenkaisiin. En jaksa nyt enempää aiheesta taivastella, mutta syy nopeaan mielenmuutokseen johtui renkaista. Ei esimerkiksi autonvaihdosta.
- Rautaa renkaisiin
toiste päin kirjoitti:
Mulla taas kävi aikanaan niin päin, että parin vuoden kitkarengaskokeilun jälkeen palasin takaisin nastarenkaisiin. En jaksa nyt enempää aiheesta taivastella, mutta syy nopeaan mielenmuutokseen johtui renkaista. Ei esimerkiksi autonvaihdosta.
Nastarenkailla ajanut kuljettaja ostaa uudet kitkat, ja totta kai ne tuntuvat loppuunajettujen nastarenkaiden jälkeen hyviltä. Niiden loistavaa pitoa pitää tietysti kehua palstallakin. Uudet nastarenkaat olisivat tosin olleet vielä paremmat, mutta niitähän kuskimme ei edes tullut kokeilleeksi. Pari vuotta käyttöä opettaakin sitten sen totuuden, joka TM:stä on luettavissa jo nyt. Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
- Uittu-Antero
Rautaa renkaisiin kirjoitti:
Nastarenkailla ajanut kuljettaja ostaa uudet kitkat, ja totta kai ne tuntuvat loppuunajettujen nastarenkaiden jälkeen hyviltä. Niiden loistavaa pitoa pitää tietysti kehua palstallakin. Uudet nastarenkaat olisivat tosin olleet vielä paremmat, mutta niitähän kuskimme ei edes tullut kokeilleeksi. Pari vuotta käyttöä opettaakin sitten sen totuuden, joka TM:stä on luettavissa jo nyt. Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
Niinpä niin, TMn mukaan nastat ovat paremmat kaikissa olosuhteissa.
Mutta kitkarenkaiden ominaisuudet riittävät minulle.
TMn mukaan S-mersu on varmaan parempi auto kaikissa olosuhteissa kuin nykyinen volkkarini.
Mutta en myöskään tässä asiassa peesaa lehtien mielipiteitä.
Ja kustannuskysymyskinhän tämä on, mielestäni mersu on liian kallis ominaisuuksiinsa nähden, kuten nastarengaskin.
Nastarenkaat pilaavat tiet ja hengitysilman, myös korvausvastuu pitää mennä heille.
Jos ei tiellä pysty ajamaan ilman nastoja niin ajo-oikeus pitää ottaa pois sellaisilta ihmisiltä! - Toiste päin
Rautaa renkaisiin kirjoitti:
Nastarenkailla ajanut kuljettaja ostaa uudet kitkat, ja totta kai ne tuntuvat loppuunajettujen nastarenkaiden jälkeen hyviltä. Niiden loistavaa pitoa pitää tietysti kehua palstallakin. Uudet nastarenkaat olisivat tosin olleet vielä paremmat, mutta niitähän kuskimme ei edes tullut kokeilleeksi. Pari vuotta käyttöä opettaakin sitten sen totuuden, joka TM:stä on luettavissa jo nyt. Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
Tottakai ne uudet nastat ovat paremmin pitävät kuin uudet kitkat. Ei niillä kuitenkaan tarvitse montaa kuukautta ajella märällä asfaltilla kun tilanne tasottuu. Nastat kuluvat pyöreiksi, paras pito mene, mutta rapina jää.
Minulla on tilanne se, että kun olen ostanut nastat alle, on alkanut jo pian kaduttaa ja päättänyt, että nämä oli viimeiset. Kun alla on ollut kitkat, niin vakaa päätös on se, että uudet on samanlaiset. Ei se sen ihmeellisempää ole, eikä testit sitä mihinkään muuta. Ehkä minun ajotapani ja ajoympäristöni sopivat kitkoille paremmin kuin nastat. Rautaa renkaisiin kirjoitti:
Nastarenkailla ajanut kuljettaja ostaa uudet kitkat, ja totta kai ne tuntuvat loppuunajettujen nastarenkaiden jälkeen hyviltä. Niiden loistavaa pitoa pitää tietysti kehua palstallakin. Uudet nastarenkaat olisivat tosin olleet vielä paremmat, mutta niitähän kuskimme ei edes tullut kokeilleeksi. Pari vuotta käyttöä opettaakin sitten sen totuuden, joka TM:stä on luettavissa jo nyt. Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
Lue vielä kerran tuo minun kirjoitukseni oikein ajatuksella. Mittaustulosten
mukaan kitkat ja nastat ovat yhtä hyvät lähes kaikissa mittauksissa.
Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle.
Puhun 17 vuoden kokemuksella pelkillä kitkoilla ajamisesta kesät talvet omissa autoissa.
Vertailua olen suorittanut nastoilla varustetuilla autoilla, joissa on aina ollut testivoittajat
alla.- sori vaan
Täpinä kirjoitti:
Lue vielä kerran tuo minun kirjoitukseni oikein ajatuksella. Mittaustulosten
mukaan kitkat ja nastat ovat yhtä hyvät lähes kaikissa mittauksissa.
Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle.
Puhun 17 vuoden kokemuksella pelkillä kitkoilla ajamisesta kesät talvet omissa autoissa.
Vertailua olen suorittanut nastoilla varustetuilla autoilla, joissa on aina ollut testivoittajat
alla."Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle. "
Päinvastoin. Puolueettomien tutkimuslaitosten mittauksissa on todettu 10 vuotta vanhan nastarenkaan hakkaavan vuoden vanhan kitkarenkaan kaikilla pitoon liittyvillä osa-alueilla. Revi siitä, arvon "mittalija".
Tänään on jo muutama kitkakuski mennyt pöpelikköön, kun vähän satoi taivaalta rakeita. sori vaan kirjoitti:
"Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle. "
Päinvastoin. Puolueettomien tutkimuslaitosten mittauksissa on todettu 10 vuotta vanhan nastarenkaan hakkaavan vuoden vanhan kitkarenkaan kaikilla pitoon liittyvillä osa-alueilla. Revi siitä, arvon "mittalija".
Tänään on jo muutama kitkakuski mennyt pöpelikköön, kun vähän satoi taivaalta rakeita.Mitä nyt muutamasta pusikkoon menneestä kitkan käyttäjästä. Sitä vastoin
sääliksi käy ne sadat nastoilla ajaneet sinne metsähallituksen puolelle.
Huomaatko, kuinka naurettavaa ilmaan huitomista tuo kommentoimisesi on?
Ei edes huvita ketään 10 vuotta vanhat renkaasi. Minulla sentään on autoilusta
kiinnostuneena kitkoista kokemusta vuosikausilta, kohta useammalta vuoisi-
kymmeneltä. Olen niillä kitkoilla peruuttanutkin enemmän, kuin olet ajanut
10 vuotisilla nastoillasi.
Ei maksa vaivaa jatkaa keskustelua kanssasi, niin asiattomia ja perättömiä ovat
kommenttisi noin kiltisti sanottuna. Kansan kielellä sanottuna puhut paskaa, et-
tet vain suorastaan valehtelisi.- sorry vaan
Täpinä kirjoitti:
Mitä nyt muutamasta pusikkoon menneestä kitkan käyttäjästä. Sitä vastoin
sääliksi käy ne sadat nastoilla ajaneet sinne metsähallituksen puolelle.
Huomaatko, kuinka naurettavaa ilmaan huitomista tuo kommentoimisesi on?
Ei edes huvita ketään 10 vuotta vanhat renkaasi. Minulla sentään on autoilusta
kiinnostuneena kitkoista kokemusta vuosikausilta, kohta useammalta vuoisi-
kymmeneltä. Olen niillä kitkoilla peruuttanutkin enemmän, kuin olet ajanut
10 vuotisilla nastoillasi.
Ei maksa vaivaa jatkaa keskustelua kanssasi, niin asiattomia ja perättömiä ovat
kommenttisi noin kiltisti sanottuna. Kansan kielellä sanottuna puhut paskaa, et-
tet vain suorastaan valehtelisi."Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle. "
Mieti sitä. Mieti tarkkaan mitä tuossa yllä kirjoitit. Ne lähteet.. - 3bg
sorry vaan kirjoitti:
"Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle. "
Mieti sitä. Mieti tarkkaan mitä tuossa yllä kirjoitit. Ne lähteet..Jeps, pistäppä Täpinä todistetta.
Jos nastarengas hakkaa kitkarenkaan uutena, olen ihan varma että se tekee sen vuodenkin päästä. Molemmat renkaat kuluvat ja menettävät ominaisuuksiaan. Nasta se on vähän kulunutkin nasta, ja parempi kuin ei nastaa ollenkaan. Ja nyt tarkoitan hankalaa keliä kuten etelän jäisiä teitä jolloin todella tarvitaa metallia sinne renkaan ja jään väliin.
Jostain kumman syystä uskon TM:n testaajia enemmän kuin satunnaisen 17 vuotta pelkästään kitkoilla ajaneen suht yksipuolisia näkemyksiä. 3bg kirjoitti:
Jeps, pistäppä Täpinä todistetta.
Jos nastarengas hakkaa kitkarenkaan uutena, olen ihan varma että se tekee sen vuodenkin päästä. Molemmat renkaat kuluvat ja menettävät ominaisuuksiaan. Nasta se on vähän kulunutkin nasta, ja parempi kuin ei nastaa ollenkaan. Ja nyt tarkoitan hankalaa keliä kuten etelän jäisiä teitä jolloin todella tarvitaa metallia sinne renkaan ja jään väliin.
Jostain kumman syystä uskon TM:n testaajia enemmän kuin satunnaisen 17 vuotta pelkästään kitkoilla ajaneen suht yksipuolisia näkemyksiä.Jos uskomme TM:n mittauksia, ja miksi emme uskoisi, niin nasta ei todellakaan
hakkaa kitkarengasta. Lue myös nuo TM:n tuloslistaukset, joiden erot ovat todella
markinaalisia. Tosin luettelin jo nuo "huimat" metrin kahta puolen olevat erot.
Vuoden päästä niiden nastojen vaikutus on kanttuvei ja on sama ajoi kitkoilla tai
nastoilla tuolla peilijäällä. Mukavuus ja äänettömyys ilman jyrinöitä on sitten omaa
luokkaansa kitkoilla.
Nastauskovaiset ovat kuin jokin uskon lahko, kaikella kunnioituksella lahkoja kohtaan,
ja kumartavat omaa "herraansa" Nastaa ilman suhteellisuuden tajun häivääkään.
Se, että yleensäkään osallistun näin selvään ja sinänsä typerään keskusteluun, johtuu
nastojen terveyshaittojen takia. Nasta pilaa tiet ja hengitysilman. Kerran vielä, ennen
kuin nukutaan ja heti sitten kun herätään, verratkaa nyt ihmeessä testin parhaan renkaan
nasta- ja kitkatuloksia ja lopettakaa turha inttäminen. Nastarengas on hyvä talvikäytössä
mutta niin on kitkarengaskin.
Pankaapa merkille ensimmäisten tiesuolauksien jälkeen autot eivät sateella likaannu juuri
ollenkaan, mutta kun teitä on jyrsitty muutama viikko nastoilla, niin johan autot rapautuu.
On tosin vain esteettinen haitta.- halle lujaa
Täpinä kirjoitti:
Jos uskomme TM:n mittauksia, ja miksi emme uskoisi, niin nasta ei todellakaan
hakkaa kitkarengasta. Lue myös nuo TM:n tuloslistaukset, joiden erot ovat todella
markinaalisia. Tosin luettelin jo nuo "huimat" metrin kahta puolen olevat erot.
Vuoden päästä niiden nastojen vaikutus on kanttuvei ja on sama ajoi kitkoilla tai
nastoilla tuolla peilijäällä. Mukavuus ja äänettömyys ilman jyrinöitä on sitten omaa
luokkaansa kitkoilla.
Nastauskovaiset ovat kuin jokin uskon lahko, kaikella kunnioituksella lahkoja kohtaan,
ja kumartavat omaa "herraansa" Nastaa ilman suhteellisuuden tajun häivääkään.
Se, että yleensäkään osallistun näin selvään ja sinänsä typerään keskusteluun, johtuu
nastojen terveyshaittojen takia. Nasta pilaa tiet ja hengitysilman. Kerran vielä, ennen
kuin nukutaan ja heti sitten kun herätään, verratkaa nyt ihmeessä testin parhaan renkaan
nasta- ja kitkatuloksia ja lopettakaa turha inttäminen. Nastarengas on hyvä talvikäytössä
mutta niin on kitkarengaskin.
Pankaapa merkille ensimmäisten tiesuolauksien jälkeen autot eivät sateella likaannu juuri
ollenkaan, mutta kun teitä on jyrsitty muutama viikko nastoilla, niin johan autot rapautuu.
On tosin vain esteettinen haitta.Uskonlahkoissa yritetään uskoa johonkin. Pitää julistaa ja saarnata. Todellisuus hämärtyy.
""Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle. "" sorry vaan kirjoitti:
"Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle. "
Mieti sitä. Mieti tarkkaan mitä tuossa yllä kirjoitit. Ne lähteet.."Lanseerasin" tuon jo muutama vuosi sitten ja olen sen jälkeen
käyttänyt sitä hyvin pidättyvästi, eli muutaman kerran. Sikseen
omapa on korttini.- ppp95
Rautaa renkaisiin kirjoitti:
Nastarenkailla ajanut kuljettaja ostaa uudet kitkat, ja totta kai ne tuntuvat loppuunajettujen nastarenkaiden jälkeen hyviltä. Niiden loistavaa pitoa pitää tietysti kehua palstallakin. Uudet nastarenkaat olisivat tosin olleet vielä paremmat, mutta niitähän kuskimme ei edes tullut kokeilleeksi. Pari vuotta käyttöä opettaakin sitten sen totuuden, joka TM:stä on luettavissa jo nyt. Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
>Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
-Ja höpön löpön.Ei nyt sentään täyttä paskaa pidä kirjoitella.Nastarengasta ei ole suunniteltu märälle asfaltille eikä plussakelille.Se on mainituissa olosuhteissa jopa hengenvaarallinen riippumatta mitä TM kirjoittaa. - p .
Täpinä kirjoitti:
Lue vielä kerran tuo minun kirjoitukseni oikein ajatuksella. Mittaustulosten
mukaan kitkat ja nastat ovat yhtä hyvät lähes kaikissa mittauksissa.
Kun nastarengas on yhden talven ajettu, niin se ei pärjää enää missään
mittauksissa vuoden ajetulle kikalle.
Puhun 17 vuoden kokemuksella pelkillä kitkoilla ajamisesta kesät talvet omissa autoissa.
Vertailua olen suorittanut nastoilla varustetuilla autoilla, joissa on aina ollut testivoittajat
alla."Puhun 17 vuoden kokemuksella pelkillä kitkoilla ajamisesta kesät talvet omissa autoissa.
Vertailua olen suorittanut nastoilla varustetuilla autoilla, joissa on aina ollut testivoittajat
alla."
Jos olet ajanut 17 vuotta PELKILLÄ kitkoilla niin silloin nastarengaskokemuksesi ovat yli 17 vuoden takaa?? p . kirjoitti:
"Puhun 17 vuoden kokemuksella pelkillä kitkoilla ajamisesta kesät talvet omissa autoissa.
Vertailua olen suorittanut nastoilla varustetuilla autoilla, joissa on aina ollut testivoittajat
alla."
Jos olet ajanut 17 vuotta PELKILLÄ kitkoilla niin silloin nastarengaskokemuksesi ovat yli 17 vuoden takaa??Huomaa äidinkielemme hienous kaikkine vivahteineen. Painotus on sanoilla omissa autoissa.
Joka talvi tulee ajettua nastarenkailla, milloin mistäkin syystä ja vieläpä saman päivän
aikana samoja reittejä. Joskus reitin valinta on sama tarkoituksella verrata pitoa.- tuuba taaba
Täpinä kirjoitti:
"Lanseerasin" tuon jo muutama vuosi sitten ja olen sen jälkeen
käyttänyt sitä hyvin pidättyvästi, eli muutaman kerran. Sikseen
omapa on korttini.Vai olet keksinyt peruutuskortin. Aika vaatimatonta väittää niin.
Jos et sattunut tietämään, niin peruutusvitsi on ikivanha. Lienee peräisin jo niiltä ajoilta, kun pakkivaihde keksittiin. Sitä voidaan käyttää lähes kaikissa autoiluun liittyvissä väittelyissä.
Mutta jatka toki testaamista. Pidä kirjaa tarkoista persdynosi tuloksista. Vertaile ja valista meitä vähän tyhmempiä renkaankuluttajia. Minullakin on ollut testivoittajat (luokassaan) kitkarenkaina. Ehkä en vaan osaa - varsinkaan muuttaa fysiikan lakeja. - yruiopå
Uittu-Antero kirjoitti:
Niinpä niin, TMn mukaan nastat ovat paremmat kaikissa olosuhteissa.
Mutta kitkarenkaiden ominaisuudet riittävät minulle.
TMn mukaan S-mersu on varmaan parempi auto kaikissa olosuhteissa kuin nykyinen volkkarini.
Mutta en myöskään tässä asiassa peesaa lehtien mielipiteitä.
Ja kustannuskysymyskinhän tämä on, mielestäni mersu on liian kallis ominaisuuksiinsa nähden, kuten nastarengaskin.
Nastarenkaat pilaavat tiet ja hengitysilman, myös korvausvastuu pitää mennä heille.
Jos ei tiellä pysty ajamaan ilman nastoja niin ajo-oikeus pitää ottaa pois sellaisilta ihmisiltä!tuotekoulutuksessa äskettäin ja siellä oli useampi Nokian tehtaan julli paikalla. No he kaikki toitottivat, että vaikka heillä on sekä nastaa ja kitkaa valikoimissa ja että vaikka heidän molemmat tuotteet: sekä nasta että kitka pärjäs TM-testissä hyvin, niin heidän mielestään Suomen talvessa (meni Suomen talvet mihin suuntaa tahansa) nastarenkaat on edelleen nro yksi ja hakkaa edelleen kaikilla osa-aluiella kitkat 100-0. Aika jännää puhetta tehtaalta jonka olisi tarkoitus saada kumpaakin tuotetta kaupaksi. samoin näyttivät useita käppyröitä ja vannottivat että monien tutkimustulosten perusteella kitkarengas nostattaa enempi haitallista pölyä ja pienhiukkasia tien pinnasta kuin nastarengas ja se on heidän mielestään ihan päivänselvä juttu ilman kaavioitakin ja kuulemma ihan järkikin jo sanoo sen että näin on.
- 4+1
Rautaa renkaisiin kirjoitti:
Nastarenkailla ajanut kuljettaja ostaa uudet kitkat, ja totta kai ne tuntuvat loppuunajettujen nastarenkaiden jälkeen hyviltä. Niiden loistavaa pitoa pitää tietysti kehua palstallakin. Uudet nastarenkaat olisivat tosin olleet vielä paremmat, mutta niitähän kuskimme ei edes tullut kokeilleeksi. Pari vuotta käyttöä opettaakin sitten sen totuuden, joka TM:stä on luettavissa jo nyt. Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
paremmat juuri silloin kun sitä pitoa kaikkein eniten tarvittaisiin. Ainakin eteläisessä Suomessa suuren osan talvea pärjäisi ihan hyvin kesärenkaillakin mutta tietyillä keleillä ne ovat turhan vaaralliset, eikä kitkatkaan silloin kovin kummoiset ole.
- 17+8
ppp95 kirjoitti:
>Eli nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa olosuhteissa, myös sulalla tiellä.
-Ja höpön löpön.Ei nyt sentään täyttä paskaa pidä kirjoitella.Nastarengasta ei ole suunniteltu märälle asfaltille eikä plussakelille.Se on mainituissa olosuhteissa jopa hengenvaarallinen riippumatta mitä TM kirjoittaa.ole nastarenkaat paremmat kaikissa olosuhteissa. Mutta ei tarvitsekkaan. Tärkeintä on se, mitkä ovat parhaimmat niissä äärimmäisissä olosuhteissa. Märällä asfaltilla talvella on täysin turvallista ajaa nastarenkailla vaikka mukavampi olisikin ajaa kitkarenkailla. Mutta jäisellä kelillä on nastarengas turvallisin vaihtoehto, ei siitä pääse yli ei ympäri.
- verrattuna kitkarenkaaseen
17+8 kirjoitti:
ole nastarenkaat paremmat kaikissa olosuhteissa. Mutta ei tarvitsekkaan. Tärkeintä on se, mitkä ovat parhaimmat niissä äärimmäisissä olosuhteissa. Märällä asfaltilla talvella on täysin turvallista ajaa nastarenkailla vaikka mukavampi olisikin ajaa kitkarenkailla. Mutta jäisellä kelillä on nastarengas turvallisin vaihtoehto, ei siitä pääse yli ei ympäri.
Nastarenkaat ovat kitkarenkaita paremmat kaikissa mahdollisissa olosuhteissa. Mutta kesärenkaat ovat parhaat renkaat suurimman osan vuodesta.
- Lopettakaa löpinät
Täpinä kirjoitti:
Mitä nyt muutamasta pusikkoon menneestä kitkan käyttäjästä. Sitä vastoin
sääliksi käy ne sadat nastoilla ajaneet sinne metsähallituksen puolelle.
Huomaatko, kuinka naurettavaa ilmaan huitomista tuo kommentoimisesi on?
Ei edes huvita ketään 10 vuotta vanhat renkaasi. Minulla sentään on autoilusta
kiinnostuneena kitkoista kokemusta vuosikausilta, kohta useammalta vuoisi-
kymmeneltä. Olen niillä kitkoilla peruuttanutkin enemmän, kuin olet ajanut
10 vuotisilla nastoillasi.
Ei maksa vaivaa jatkaa keskustelua kanssasi, niin asiattomia ja perättömiä ovat
kommenttisi noin kiltisti sanottuna. Kansan kielellä sanottuna puhut paskaa, et-
tet vain suorastaan valehtelisi.Pito jo saman päivän aikanakin muuttuu joten ei nuilla sinun testeilläsi ole mitään merkitystä. Itse olen ajanut rataa ympäri samanlaisilla autoilla varustettuna eri renkailla jolloin saa todellisen tuntuman eri renkaisiin. totuus on että kun radalle on tehty vaihtelevat olosuhteet (jää, lumi, asfaltti) kierrosaikojen erot ovat todella suret.
Ei kitkalla pysy samoissa ajoissa kuin nastoilla. Samon totuus että kitkat ovat todellakin vaaralliset kesäkäytössä,
asian huomaa kun käyttää autoa äärirajoilla.(tarkoitan kun koetat väistää esimerkiksi hirveä.)
Ajakaa ken millä haluatte mutta älkää olko asiantuntijoita noilla meriiteillä. Meissä suomalaisissa on vaan se vika että me kaikki olemme todella mestareita ajamisessa...
- Kitka-Spede
Luin tarkkaan uuden tm-testin. Huvittavinta oli kommentti että pohjoismaisille kitkarenkaille pitäisi määrätä 80 km/h nopeusrajoitus märällä aslfaltilla, ja euroopan kitkalle jääkelillä 50 km/h. Noista keski-Euroopan kitkoista ei ole omaa kokemusta, mutta pohjoismaisista on 2:ssä eri autossa. Nastaan en enää suostu vaihtamaan. Nyt alla Nokian R jossa on huippupito myös talvikelissä. Ihmetyttää kovasti TM:n arvostelut, meinaan tämä rengas pitää siis aivan mahdottoman hyvin myös jäisillä nollakeleillä, täällä etelässä. Liikkeellelähdöissä ei ole liukkaalla ongelmia, ei myös jarrutuksessa, eikä sivupidossa. Myös aiemman auton Conti CV3:set piti todella kivasti.
On aiemmin kokemusta nastoista, kymmeniä vuosia. Joka ikisessä sama dilemma: ekat pari kolme kk pito on mainio mutta sitten nastojen kulumisen ja asettumisen jälkeen pito heikkenee eikä sitä enää ole kitkarenkaan veroisesti.
Puhukoot TM ja nastafanaatikot mitä tahansa, itse tiedän parhaiten millä on hyvä ajaa ja millä pärjää talvella turvallisesti ja mukavasti. Ja se on osaltani kitka. Piste. - Kyllästynyt_TM
Niin, tuo tapaus TM huvittaa yleensäkin. Missään testissä ei saada oikeasti mitään eroja aikaiseksi. Joku voittaa 0,1:lla pisteellä, kun on valittu sopivat painotuskertoimet. Systemi antaa mahdollisuuden valita oikea taho voittajaksi riippuen "tukiaisista". Sama ongelma vaivaa tosin TL-lehteäkin. Muistakaa tarkastaa loppupisteet, ne on useamman kerran vuoteen laskettu väärin erinäköisissä testeissä. Miten sitten voi uskoa muuhunkaan testauksen kulkuun, jos yksinkertainen yhteenlasku ei suju. Sitten korjataan asia seuraavassa lehdessä, mutta suurin osa kuluttajista on jo renkaansa ostanut...
- Tukijainen
Kumpaa valmistaja tukee nastaa vai kitkaa, kun molemmat ovat samassa testissä??
- Piikikäs(kö?)
Tukijainen kirjoitti:
Kumpaa valmistaja tukee nastaa vai kitkaa, kun molemmat ovat samassa testissä??
Lehtien kokeissa renkaille tulisi tehdä testi, jossa ajetaan loivasti kaartuvaa ja alaspäin viettävää moottoritienomaista peilijäässä olevaa, karhentamatonta testirataa n. 105 km/h nopeudella. Selviääkö vai ei? Vastaavalaisissa olosuhteissa totesin silloisten Blizzakien olevan viimeiset kitkarenkaani. Tiedän, väärä tilannenopeus, mutta nastoilla samat olosuhteet sujuneet sen jälkeen ongelmitta. Noh, kunhan vain asfaltti ei kulu. Arvoitus: montako tonnia asfalttia levittää yhden neliraajahalvauspotilaan aiheuttamia kustannuksia vastaavalla summalla?
- 2sentin piikkarit
Piikikäs(kö?) kirjoitti:
Lehtien kokeissa renkaille tulisi tehdä testi, jossa ajetaan loivasti kaartuvaa ja alaspäin viettävää moottoritienomaista peilijäässä olevaa, karhentamatonta testirataa n. 105 km/h nopeudella. Selviääkö vai ei? Vastaavalaisissa olosuhteissa totesin silloisten Blizzakien olevan viimeiset kitkarenkaani. Tiedän, väärä tilannenopeus, mutta nastoilla samat olosuhteet sujuneet sen jälkeen ongelmitta. Noh, kunhan vain asfaltti ei kulu. Arvoitus: montako tonnia asfalttia levittää yhden neliraajahalvauspotilaan aiheuttamia kustannuksia vastaavalla summalla?
Pitääkö siihen mutkaan ajaa 105 km/h jos alla on peilijää? Jos olisi tiukempi mutka ja alla pielijää, vetäisit samaa vauthia lepikkoon niillä nastoillasikin.
Ajotaidoton olet, turha siitä on renkaita syyttää.
Ne monet tonnit aflattia ovat muutakin kuin se asfaltin levitykseen kulunut rahasumma. Vedäpä se keuhkoihisi ja anna muksusikin vetää samaa tuubaa nenäänsä ja jeesustele sitten.
Typerää kansaa, etelässä 80 prosenttisesti. - PITOA VAIN NASTALLA
2sentin piikkarit kirjoitti:
Pitääkö siihen mutkaan ajaa 105 km/h jos alla on peilijää? Jos olisi tiukempi mutka ja alla pielijää, vetäisit samaa vauthia lepikkoon niillä nastoillasikin.
Ajotaidoton olet, turha siitä on renkaita syyttää.
Ne monet tonnit aflattia ovat muutakin kuin se asfaltin levitykseen kulunut rahasumma. Vedäpä se keuhkoihisi ja anna muksusikin vetää samaa tuubaa nenäänsä ja jeesustele sitten.
Typerää kansaa, etelässä 80 prosenttisesti.On siinätaas päässyt kitkapelleltä totuus unohtumaan ja vouhotetaan mitä sattuu. Joku aika sitten tehdyssä testissä nimenomaantestattiin paljaalla asfaltilla kitkoja ja nastoja ja KITKAT TODETTIIIN JOPA VAARALLISIKSI paljaalla asfaltilla verrattuna nastoihin, joten se siitä kitkapellen uskottavuudesta....Fysiikan lakeja ei kitkapelletkään sentään pysty muuttamaan. Ja mistä se muuten johtuu, että juuri kitkapellejen täytyyy täällälkin niin hirveesti puolustella.
- Siististi
PITOA VAIN NASTALLA kirjoitti:
On siinätaas päässyt kitkapelleltä totuus unohtumaan ja vouhotetaan mitä sattuu. Joku aika sitten tehdyssä testissä nimenomaantestattiin paljaalla asfaltilla kitkoja ja nastoja ja KITKAT TODETTIIIN JOPA VAARALLISIKSI paljaalla asfaltilla verrattuna nastoihin, joten se siitä kitkapellen uskottavuudesta....Fysiikan lakeja ei kitkapelletkään sentään pysty muuttamaan. Ja mistä se muuten johtuu, että juuri kitkapellejen täytyyy täällälkin niin hirveesti puolustella.
Nastarenkaat irroittaa valtavat määrät asvalttia, se näkyy kurana autojen päällä ja tienvarsissa.
Kuivuessaa kura lentää pölynä ilmaa, jota me kaikki jodumme hengittämään.
Tehkää jotain nastapellet.... - römppä
Siististi kirjoitti:
Nastarenkaat irroittaa valtavat määrät asvalttia, se näkyy kurana autojen päällä ja tienvarsissa.
Kuivuessaa kura lentää pölynä ilmaa, jota me kaikki jodumme hengittämään.
Tehkää jotain nastapellet....Nastat jyrää ja nykyautoissa on raitisilmasuodattimet,ei tarvi hengitellä asvalttipölyä
- nnastat verolle
römppä kirjoitti:
Nastat jyrää ja nykyautoissa on raitisilmasuodattimet,ei tarvi hengitellä asvalttipölyä
Tuo on juuri tyypillistä nastakuskin itsekästä ajattelua. Luulevat, että kaikki liikkuvat autoilla. Siellä liikenteessä on jalankulkijoita ja pyöräilijäitä, joiden terveyden nastat vaarantavat.
- luusereille
nnastat verolle kirjoitti:
Tuo on juuri tyypillistä nastakuskin itsekästä ajattelua. Luulevat, että kaikki liikkuvat autoilla. Siellä liikenteessä on jalankulkijoita ja pyöräilijäitä, joiden terveyden nastat vaarantavat.
http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=JJ-64-51wrad
Hankkisivat hengityssuojaimet. Samalla välttyvät sikataudilta ja vähentävät siten yhteiskunnan menoja.
Muutenkin tympii nuo eteen hyppivät tampiot. Jarrupalat ja bensa ei ole ilmaisia. Sanoisin, että jalankulkijat ja varsinkin pyöräilijät ovat todella itsekästä porukkaa.
- puhuu asiaa
siinä mielessä että kyllä nastarengas on kitkarenkaaseen verrattuna se ainoa oikea. Testituloksia voi aina yrittää vääristellä ja tulkita mielensä mukaan ... sitä kitkapellet aina yrittää
- Ammattilainen taksim
Ketjun aloittaja ei ole koskaan ajanut todella liukkailla teillä, peilijäillä koska hän kirjoittaa: "sillä testin liukasta jäätä ei esiinny juuri missään."
Parina viime talvena Pohjois-Karjalassa monet TAKSIKUSKIT vaihtoivat kitkoja nastoihin koska teillä ei päässyt minnekään. Alamäessä auto on kuin pulkka ilman nastoja.
Helppohan se on kehua ajavansa kitkoilla jos ei koskaan käy ns. sivuteillä jonne pääkaupungista ei hiekoitusrahoja heru. Mistä noita idiootteja sikiää. - xin2
Ammattilainen taksim kirjoitti:
Ketjun aloittaja ei ole koskaan ajanut todella liukkailla teillä, peilijäillä koska hän kirjoittaa: "sillä testin liukasta jäätä ei esiinny juuri missään."
Parina viime talvena Pohjois-Karjalassa monet TAKSIKUSKIT vaihtoivat kitkoja nastoihin koska teillä ei päässyt minnekään. Alamäessä auto on kuin pulkka ilman nastoja.
Helppohan se on kehua ajavansa kitkoilla jos ei koskaan käy ns. sivuteillä jonne pääkaupungista ei hiekoitusrahoja heru. Mistä noita idiootteja sikiää.tulla tänne Pohjois-Satakuntaan missä sorateitä on paljon ja niiden varsilla vielä toistaiseksi asuu ihmisiä joilla on ajokortti ja auto,olisi huvittavaa seurata kun joku kehäkolmosen sisäpuolella ikänsä asunut koittaisi kitkoillaan taiteilla kaljakalla.
- tulevat
xin2 kirjoitti:
tulla tänne Pohjois-Satakuntaan missä sorateitä on paljon ja niiden varsilla vielä toistaiseksi asuu ihmisiä joilla on ajokortti ja auto,olisi huvittavaa seurata kun joku kehäkolmosen sisäpuolella ikänsä asunut koittaisi kitkoillaan taiteilla kaljakalla.
Ruuhkamaksujen myötä nämä kitkavouhottajat siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi. He nauttivat metrotunnelin hiljaisuudesta. Ainoastaan pieni veden lorina rikkoo täydellisen hiljaisuuden, mutta virtaavan veden äänihän rauhoittaa.
Ammattilainen taksim kirjoitti:
Ketjun aloittaja ei ole koskaan ajanut todella liukkailla teillä, peilijäillä koska hän kirjoittaa: "sillä testin liukasta jäätä ei esiinny juuri missään."
Parina viime talvena Pohjois-Karjalassa monet TAKSIKUSKIT vaihtoivat kitkoja nastoihin koska teillä ei päässyt minnekään. Alamäessä auto on kuin pulkka ilman nastoja.
Helppohan se on kehua ajavansa kitkoilla jos ei koskaan käy ns. sivuteillä jonne pääkaupungista ei hiekoitusrahoja heru. Mistä noita idiootteja sikiää.Jos jossain syrjäseudulla pari taksia joutuu ajelemaan nilpuilla teillä,
niin on aivan oikein, että maksimoivat turvallisuuden jo asiakkaidenkin
takia. Mutta noilla markinaaliasioilla ei ole mitään tekemistä koko maa
huomioiden. Olen ajanut omilla autoillani kitkoilla muistellen jo 16 vuotta.
Joka talvi lähes joka viikonloppu liikun noilla "nilppuisilla" sivuteillä. Silloin
kun ne pari kolme kertaa talvessa ovat tosi liukkaat joutuu automaatilla ajeleen
kakkosella, kun jarruihin ei voi koskea. Tuon takia ajankin nelivetoisella
enkä ymmärrä, mihin noita kaksi/yksivetoisia noissa olosuhteissa tarvitaan.
Yleisesti ottaen kitkojen vastustajat ajavat vanhoilla takavetoisilla, ilman
ajonhallintajärjestelmiä olevilla autoilla, lähinnä ammattikoulupojat. Heitä
hävettää sovittaa nopeutensa keliolosuhteisiin sopivaksi pelätessään leimautu-
vansa nysväreiksi.
On ihan oikein, että kokemattomat kuskit haalivat niin pitkät piikit pyöriinsä,
kuin on mahdollista. Se koituu meidän kaikkien turvallisuudeksi. En minäkään
kannata totaalista nastakieltoa, mutta jotenkin teiden ja ilman pilaajien tulee
vastata tekemisistään. Norjan malli on hyvä, käyttömaksu nastoille ja niin saadut
tulot korvamerkitään teiden parannuksiin.
Lopuksi toivon, että meitä toiset huomioon ottavia "sikijäisisi" mahdollisimman
paljon. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tämä on tässä. Egoismiä vastaan taistelu
kun on tunnetusti turhaa.- huomioosi
Täpinä kirjoitti:
Jos jossain syrjäseudulla pari taksia joutuu ajelemaan nilpuilla teillä,
niin on aivan oikein, että maksimoivat turvallisuuden jo asiakkaidenkin
takia. Mutta noilla markinaaliasioilla ei ole mitään tekemistä koko maa
huomioiden. Olen ajanut omilla autoillani kitkoilla muistellen jo 16 vuotta.
Joka talvi lähes joka viikonloppu liikun noilla "nilppuisilla" sivuteillä. Silloin
kun ne pari kolme kertaa talvessa ovat tosi liukkaat joutuu automaatilla ajeleen
kakkosella, kun jarruihin ei voi koskea. Tuon takia ajankin nelivetoisella
enkä ymmärrä, mihin noita kaksi/yksivetoisia noissa olosuhteissa tarvitaan.
Yleisesti ottaen kitkojen vastustajat ajavat vanhoilla takavetoisilla, ilman
ajonhallintajärjestelmiä olevilla autoilla, lähinnä ammattikoulupojat. Heitä
hävettää sovittaa nopeutensa keliolosuhteisiin sopivaksi pelätessään leimautu-
vansa nysväreiksi.
On ihan oikein, että kokemattomat kuskit haalivat niin pitkät piikit pyöriinsä,
kuin on mahdollista. Se koituu meidän kaikkien turvallisuudeksi. En minäkään
kannata totaalista nastakieltoa, mutta jotenkin teiden ja ilman pilaajien tulee
vastata tekemisistään. Norjan malli on hyvä, käyttömaksu nastoille ja niin saadut
tulot korvamerkitään teiden parannuksiin.
Lopuksi toivon, että meitä toiset huomioon ottavia "sikijäisisi" mahdollisimman
paljon. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tämä on tässä. Egoismiä vastaan taistelu
kun on tunnetusti turhaa."Lopuksi toivon, että meitä toiset huomioon ottavia "
Hekoheko. Kitkaspedet vaarantavat liikennettä niin kesäisin kuin talvisin. Heillä on aina olosuhteisiin nähden huonoimmat mahdolliset renkaat allansa.
Egoismi? Vaarannat muiden hengen ajamalla vaarallisilla renkailla, mutta uskallat moittia muita itsekkäiksi? - olet spede
Ammattilainen taksim kirjoitti:
Ketjun aloittaja ei ole koskaan ajanut todella liukkailla teillä, peilijäillä koska hän kirjoittaa: "sillä testin liukasta jäätä ei esiinny juuri missään."
Parina viime talvena Pohjois-Karjalassa monet TAKSIKUSKIT vaihtoivat kitkoja nastoihin koska teillä ei päässyt minnekään. Alamäessä auto on kuin pulkka ilman nastoja.
Helppohan se on kehua ajavansa kitkoilla jos ei koskaan käy ns. sivuteillä jonne pääkaupungista ei hiekoitusrahoja heru. Mistä noita idiootteja sikiää.Et edes tiedä mitä tarkoittaa "liukkailla ajo" ...
- Tiedät liukkauden
olet spede kirjoitti:
Et edes tiedä mitä tarkoittaa "liukkailla ajo" ...
Liukkaalla ajo tarkoittaa sitä, että laitat talveksi alle kitkarenkaat. Ei se sen kummempaa tarkoita....
- pitoakin on
Tiedät liukkauden kirjoitti:
Liukkaalla ajo tarkoittaa sitä, että laitat talveksi alle kitkarenkaat. Ei se sen kummempaa tarkoita....
Jos auto on varustettu nastarenkailla ja pysähtyy peilijäällä juuri suojatien eteen ja kitkarenkailla vasta kahdeksan metrin päähän, niin missähän tuo mahdollinen jalankulkija silloin olisi...Matkalla sairaalaan tai ruumishuoneelle,,,, todellakin vähäpätöinen asia,,,,ainakin kitkapellen mielestä,,,Mutta,,,mutta, todellinen ero abs jarruilla varustetuissa autoissa nastan ja kitkan välillä on helposti satakin metriä. Abs ei sovellu kitkoille ollenkaan..Hengenvaarallinen yhdistelmä jäisellä tienpinnalla.
- aasintuntia
pitoakin on kirjoitti:
Jos auto on varustettu nastarenkailla ja pysähtyy peilijäällä juuri suojatien eteen ja kitkarenkailla vasta kahdeksan metrin päähän, niin missähän tuo mahdollinen jalankulkija silloin olisi...Matkalla sairaalaan tai ruumishuoneelle,,,, todellakin vähäpätöinen asia,,,,ainakin kitkapellen mielestä,,,Mutta,,,mutta, todellinen ero abs jarruilla varustetuissa autoissa nastan ja kitkan välillä on helposti satakin metriä. Abs ei sovellu kitkoille ollenkaan..Hengenvaarallinen yhdistelmä jäisellä tienpinnalla.
Kitkoillakin pitää aloittaa jarruttaminen niin aikaisin että pysähtyy suojatien eteen. Enemmän olen huomannut että kitkoilla ajavat tosiaankin hidastavat ajoissa ja pysähtyvät ongelmitta, kun taas nastoilla ajavat ajattelevat ettei tarvitse hidastaa ja sitten tuurilla joko ehtivät pysähtyä tai eivät ehdä.
- Kello kaulassa
aasintuntia kirjoitti:
Kitkoillakin pitää aloittaa jarruttaminen niin aikaisin että pysähtyy suojatien eteen. Enemmän olen huomannut että kitkoilla ajavat tosiaankin hidastavat ajoissa ja pysähtyvät ongelmitta, kun taas nastoilla ajavat ajattelevat ettei tarvitse hidastaa ja sitten tuurilla joko ehtivät pysähtyä tai eivät ehdä.
Ajattelutapasi on todellakin taas väärä, kuten kitkapelleillä yleensä. Kitkapellen ajattelutapahan on se, ettei kitkapelleille koskaan satu mitään yllättävää tilannetta. Ilmeisesti kitkapelle sitten jarruttaa liikenteessä koko ajan, koska varautuu koko ajan yllättäväänkin tilanteeseen. Kitkapellellä kun on vielä vauhtia kahdeksankympin vauhdista jarruttaessa puolet jäljellä, kun nasta on jo pysähtynyt.... Ai niin, mutta kitkapellehän aloitti jarrutuksen ennen kuin se meni edes autoonsa.
- aasintuntia
Kello kaulassa kirjoitti:
Ajattelutapasi on todellakin taas väärä, kuten kitkapelleillä yleensä. Kitkapellen ajattelutapahan on se, ettei kitkapelleille koskaan satu mitään yllättävää tilannetta. Ilmeisesti kitkapelle sitten jarruttaa liikenteessä koko ajan, koska varautuu koko ajan yllättäväänkin tilanteeseen. Kitkapellellä kun on vielä vauhtia kahdeksankympin vauhdista jarruttaessa puolet jäljellä, kun nasta on jo pysähtynyt.... Ai niin, mutta kitkapellehän aloitti jarrutuksen ennen kuin se meni edes autoonsa.
Kitkajamppa on aloittanut jo jarruttamaan siinä vaiheessa, kun nastapelle huomaa että pitäisi jarruttaa. Mitä liukkaampaa on sitä aikaisemmin tulee jarruttaa/enemmän ennakoida. Eli liukkaus sinänsä ei ole mikään riski jos osaa ajaa, kuten kitkakuskit osaavat.
- JÄLLEEN
aasintuntia kirjoitti:
Kitkajamppa on aloittanut jo jarruttamaan siinä vaiheessa, kun nastapelle huomaa että pitäisi jarruttaa. Mitä liukkaampaa on sitä aikaisemmin tulee jarruttaa/enemmän ennakoida. Eli liukkaus sinänsä ei ole mikään riski jos osaa ajaa, kuten kitkakuskit osaavat.
Kitkapelle alkaa jarruttamaan juuri samaan aikaan yllättävässä tilanteessa kuin turvallisesti nastoilla ajavakin. Vai onko se kitka taas niin hieno rengas, että se ennakoi yllättävätkin tilanteet. Ilmeisestik kitka laskee, viisi, neljä,,kolme,,,kaksi,,,yksi jarruta kitkapelle. Nastojen en kyllä ole vielä tähän tapaan kuullut puhuvan kuljettajalle. Mutta kitkahan on fysiikan lakeja vastaan muutenkin,,,,Tai ei oikeastaan sittenkään.... Kyllä se on itse se kitkapelle, joka omassa mielikuvituksessaan tähän tapaan ajattelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006444
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303863törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283240Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3741761- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471003Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879