Voiko ammattikoulu olla rankempi kuin yliopisto?
Olen nimittäin opiskellut huonolla menestyksellä ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ja jätttänyt molemmat kesken. Nyt ajattelin syksyn yhteishaussa hakea ammattikouluun ja kokeilla ainakin kevään ajan, että miten se sujuisi. Haluaisin päästä toimistotöihin ja minusta merkonomiopinnot tukisivat työllistymistä, vaikka jäisivät keskenkin. Kuitenkin saattaisin taas kesällä yrittää päästä yliopistoon eri linjalle.
En siis ole ihan varma mitä haluan, mutta jotain opiskelua on pakko olla keväällä, opintopisteitä on saatava joko yliopistosta tai sitten jostain muualta (opintotuen takia). Ja työllistymiselläkin (työn vaihtamisella) olisi aika kiire, en oikein voisi odottaa masiterin tutkintoon asti, vaan ahaluaisin hankkia nopeasti jonkin välitutkinnon.
Mutta äitini on vakaasti sitä mieltä en pärjäisi yhtään ammattikoulussa, ei kannata edes yrittää. Hänen mielestään ammattikoulu on paljon rankempi kuin yliopisto! Voiko niin olla? Äitini ei ole opiskellut yliopistossa.
Ammattikoulu vs. yliopisto?
13
805
Vastaukset
- Riippuu kaikesta
Minä valmistuin maisteriksi jo kauan sitten, mutta menisin mielelläni opiskelemaan vaikka entisöintiä ammattikorkeaan tai jotakin käsityötä ammattikouluun, jos siis ei työssäkäynti maistuisi. Esimerkiksi sähköinssiksi lukeminen olisi kuitenkin sekä lahjojen että kiinnostuksen puutteen vuoksi äärimmäisen raskasta tai jopa mahdotonta, ainakin vaikeampaa kuin yliopisto-opintoni ja amis yhteensä.
- cams
Voin suositella käsi- ja taideteollisuuden tutkintoa! Itse opiskelen puualaa ja se antaa todella paljon :)
- amis vai yo?
Kyylä mua kiinnostaa toi merkonomitukinto, vaikka tietysti on pari ainetta josta en kauheasti pidä. Pahimmat ainaat eli fysiikan, kemian ja matematiikan luultavasti saisin hyväksiluettua. Äidin mielestä mä en selviäisi mm. kotiläksyjen paljoudesta, mutta jos mä olen tottunut oppimaan asioita yliopistotason tentteihin, niin luulisi että amiksen oppimäärät tuntuisivat lasten leikiltä...
Kismittää suunnattomasti toi äidin epäusko minuun, siis että en saisi edes KOKEILLA amisopintoja kevätlukukautta. Eihän se mitään haittaa jos ne jää keskeen. Tai ei ainakaan minua haittaa, joltain toiselta se veisi tietysti opiskelupaikan¨. Tosin niin huonosti pääsykokeissa menestyneeltä että hänkin olisi ehkä jättänyt kesken.
- amiksen käynyt.
En ymmärrä äitisi asennetta kerran olet "opiskellut huonolla menestyksellä ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ja jätttänyt molemmat kesken". Mitä vaihtoehtoja sinulla on? Jäädä kotiin ja ja ilman ammattia jatkaa elämää? Sekö on ok?
Ammattikoulussa on helvetisti tehtävää ja tekemistä täytyy sanoa. Kiirettä on. Ongelma on työn määrä, mutta ei niinkään kohtuuton vaativuus. Tehtävät eivät ole niin syvällisiä ja laajoja kuin yliopistossa tai amk:ssa. Ei ollenkaan.
Ehkä tarvitset enemmän pitkäjänteisyyttä, paineensietokykyä ja halua saada koulutus loppuun, mutta et varmaankaan lisää älykkyyttä.- amis vai yo?
Siis hän haluaa että keskittyisin ensi kesän yliopiston pääsykokeeseen. Mutta opintotuen takia joudun joka tapauksessa opiskelemaan jotakin edes vähän (jollen jonkin ihmeen kautta saa sitä työpaikkaa), joko amiksessa tai sitten tiettyjä yliopiston tai avoimen yliopiston kursseja.
Ja mitä jos en pääse tuonne yliopistoon. Se nyt olisi pahin kaikista jos olisin ensi syksynä kokonaan ilman opiskelupaikkaa. Minulla on osa-aikainen työ joka ei oikein riitä elämiseen, ja lisätöitä ei saa eikä näemmä uutta työpaikkaakaan ihan helpolla (yhteen haastatteluun asti olen päässyt puolen vuoden sisällä).
Minulla on ollut mielenterveysongelmia ja äiti pelkää että amisopiskelu on niin paljon yliopisto-opiskelua rankempaa, että palaisin heti loppuun. Mutta en ymmärrä, voiko se olla todella niin rankkaa, ettei sitä uskalla edes kokeilla yhtä kevättä.
Läsnäolopakko vähän pelottaa, vaikka onhan se joissain yliopistonkin kursseissakin ainakin osittain. Ja työpaikalla nyt ainakin olisi "läsnäolopakko". - 9i9i9i9ii
amis vai yo? kirjoitti:
Siis hän haluaa että keskittyisin ensi kesän yliopiston pääsykokeeseen. Mutta opintotuen takia joudun joka tapauksessa opiskelemaan jotakin edes vähän (jollen jonkin ihmeen kautta saa sitä työpaikkaa), joko amiksessa tai sitten tiettyjä yliopiston tai avoimen yliopiston kursseja.
Ja mitä jos en pääse tuonne yliopistoon. Se nyt olisi pahin kaikista jos olisin ensi syksynä kokonaan ilman opiskelupaikkaa. Minulla on osa-aikainen työ joka ei oikein riitä elämiseen, ja lisätöitä ei saa eikä näemmä uutta työpaikkaakaan ihan helpolla (yhteen haastatteluun asti olen päässyt puolen vuoden sisällä).
Minulla on ollut mielenterveysongelmia ja äiti pelkää että amisopiskelu on niin paljon yliopisto-opiskelua rankempaa, että palaisin heti loppuun. Mutta en ymmärrä, voiko se olla todella niin rankkaa, ettei sitä uskalla edes kokeilla yhtä kevättä.
Läsnäolopakko vähän pelottaa, vaikka onhan se joissain yliopistonkin kursseissakin ainakin osittain. Ja työpaikalla nyt ainakin olisi "läsnäolopakko".Jos sulla on ongelmia tuon ryhmässä olemisen kanssa, niin sitten amis voi olla raskaampi. Opinnot ovat helpompia (yllätys yllätys) ja niistä pääsee maalaisjärjelläkin läpi. Mutta tosiaan läsnäolo on pakollista ja opintoihin monesti kuuluu ryhmätöitä todella paljon. Yliopistossa voi luovia oikeastaan ilman mitään kontakteja toisiin, jos valitsee alansa oikein.
- amis vai yo?
9i9i9i9ii kirjoitti:
Jos sulla on ongelmia tuon ryhmässä olemisen kanssa, niin sitten amis voi olla raskaampi. Opinnot ovat helpompia (yllätys yllätys) ja niistä pääsee maalaisjärjelläkin läpi. Mutta tosiaan läsnäolo on pakollista ja opintoihin monesti kuuluu ryhmätöitä todella paljon. Yliopistossa voi luovia oikeastaan ilman mitään kontakteja toisiin, jos valitsee alansa oikein.
Ei se ryhmässä ole vaan se että on pakko raahautua tunnille, vaikka olis esim. edellisen yön pyöriny unettomana sängyssä tai masentais muuten vaan tosi paljon...
- amis vai yo?
amis vai yo? kirjoitti:
Ei se ryhmässä ole vaan se että on pakko raahautua tunnille, vaikka olis esim. edellisen yön pyöriny unettomana sängyssä tai masentais muuten vaan tosi paljon...
Tehdäänkö noi ryhmätyöt omalla ajalla vai tunnilla?
- ...
amis vai yo? kirjoitti:
Läsnäolopakko vähän pelottaa, vaikka onhan se joissain yliopistonkin kursseissakin ainakin osittain. Ja työpaikalla nyt ainakin olisi "läsnäolopakko".Minulla on ollut mielenterveysongelmia ja äiti pelkää että amisopiskelu on niin paljon yliopisto-opiskelua rankempaa, että palaisin heti loppuun
-Jos et ole kunnossa, niin sinun varmasti vaikea pärjätä missään koulussa, jos suoraan sanotaan. Ongelma ei ole se koulu vaan se, jos sinulla ei ole riittävästi voimavaroja sen suorittamiseen juuri nyt.Ja onhan se selvää, että mitä ylemmäksi mennään niin sen vaativammaksi opiskelut käy ja samoin tehtävät ja kaikki koulutukset on tietyssämäärin työläitä. Kyllähän yliopisto on vaativampi ja riski että se jää kesken on suurempi. Tietysti se, että opintoja voi suorittaa hitaasti voi helpottaa, mutta olethan sinä senkin vaihtoehdon kokeillut ja kesken jättänyt. - tehtävät.
amis vai yo? kirjoitti:
Tehdäänkö noi ryhmätyöt omalla ajalla vai tunnilla?
-sekä että. Tunneilla ja omalla ajalla. Jokainen voi itsenäisesti hankkia tietoa kun työt jaetaan ryhmässä ja sitten porukalla kasataan välillä työtä ja tehdään eteenpäin. Ammattikoulussa on "vapaaehtoinen läsnäolopakko". Poissa saa olla, mutta työläitä lisätehtäviä voi napsahtaa jo yhdestä poissaolokerrasta per kurssi. Jos olet väsynyt ja uneton, niin pahoin pelkään että palat loppuun puolessa vuodessa. Kyllä se on ainoa keino, että yrität saada itsesi hyvään kuntoon, ennenkuin menet opiskelmaan. Väsyneenä ja masentuneena et suoraansanoen selviä missään pitemmän päälle. Helppoa koulua ei ole, ja opiskelu vie helvetisti voimia terveeltäkin ja stressaa. Minusta se läsnäolopakon puuttuminenkaan ei pelasta riittävästi, koska työtä on kuitenkin niin paljon jokapaikassa ettei sitä puolikuntoinen jaksa. Olen itse ollut vuosia sitten keskivaikeasti masentunut ja luulen kokemuksta tietäväni mitä se on, jos opiskelee samaan aikaan.
- sressaaja
Oon nyt kans miettinyt pitäiskö sitä mennä sittenkin amikseen. Tänä syksynä aloitin ammattikorkessa ja tuntuu, että hommaa on ihan liikaa. Tai viestinnästä ne isommat tehtävät on, muuten ei välttämättä olis hätää. Mulla on jo yksi toisen alan tutkinto, taloushallinnon merkonomi. Että kyllähän mä silläkin pärjäisin. Nää taloushallinnon asiat on vaan jäänyt unholaan, kun oon kaupan kassalla työskennellyt vuoden verran.
En oo koskaan ollut hyvä koulussa, ja pitänyt tehdä paljon töitä, että pääsisin edes siihen keskivertoon. Ja tosiaan haluaisin tehdä jotain muutakin, kun pelkkiä koulujuttuja. Vielä kun oon niin kauhee stressaan, niin jos tää koko ammattikorkea aika on tätä kauheeta oloo, niin parempi ehkä miettiä vielä.
Toisin sanoen olen pihalla elämästäni. Tai siitä mitä haluaisin tehdä "isona".
Mutta mun mielestä voi ihan hyvin kokeilla sitä amista.- amis vai yo?
"Kyllä se on ainoa keino, että yrität saada itsesi hyvään kuntoon, ennenkuin menet opiskelmaan."
Tämä ei ole todellinen vaihtoehto, koska tämän parempaan kuntoon en itseäni saa, ainakaan ennen kuin saan elämäni perusasiat kuntoon, joihin kuuluu juuri ammatti ja parempi työ. Joten mun on PAKKO yrittää pyristellä eteenpäin näine voimavaroineni. En voi odottaa että tulisi paremmat ajat opiskella.
Noi omalla-ajalla tehtävät ryhmätyöt kuulostavat kyllä pahalta, lähinnä koska liikenevää vapaa-aikaa on vain viikonloppuisin. Arki-iltaisin olen töissä. - kirjoittelu jatkuu...
amis vai yo? kirjoitti:
"Kyllä se on ainoa keino, että yrität saada itsesi hyvään kuntoon, ennenkuin menet opiskelmaan."
Tämä ei ole todellinen vaihtoehto, koska tämän parempaan kuntoon en itseäni saa, ainakaan ennen kuin saan elämäni perusasiat kuntoon, joihin kuuluu juuri ammatti ja parempi työ. Joten mun on PAKKO yrittää pyristellä eteenpäin näine voimavaroineni. En voi odottaa että tulisi paremmat ajat opiskella.
Noi omalla-ajalla tehtävät ryhmätyöt kuulostavat kyllä pahalta, lähinnä koska liikenevää vapaa-aikaa on vain viikonloppuisin. Arki-iltaisin olen töissä.Tämä ei ole todellinen vaihtoehto, koska tämän parempaan kuntoon en itseäni saa
-Sinähän olet oman tilanteesi asiantuntija. Jos ei ole järkevää ajatella, että olisit paremmassa kunnossa esim jonkin kohtuullisen ajan kuluessa tai tilanne olisi ohimenevä, niin silloin sinun täytyy yrittää selvitä niillä voimavaroilla mitä on. Kyllä se sitten kannattaa yrittää nyt, jos ei ole oikeasti järkeviä vaihtoehtoja. Ja kerran ammattikoulu tuntuu sinusta hyvältä, niin kokeile sitä. Se on hyvä asia että yrittää, ja jos ei onnistu, niin parhaasi olet tilanteessasi tehnyt.
-Tilanteesi on hankala, koska jos perusasiat ei ole kunnossa esim ammatti, työ... niin elämä ei ole helppoa. Töitä ei löydy eikä rahaa saa. Jos nämä puuttuu niin sekin on merkittävä heikkous elämän perusasioissa ja henkisestikin raskasta. Yksi ammatti pitäisi saada.
Noi omalla-ajalla tehtävät ryhmätyöt kuulostavat kyllä pahalta, lähinnä koska liikenevää vapaa-aikaa on vain viikonloppuisin. Arki-iltaisin olen töissä.
-Ryhmätyöt eivät ole kuin pieni olematon jäävuoden huippu kaikesta siitä työmäärästä minkä joudut tekemään. Omalla ajalla tehtäviä tehtäviä on kauhea määrä. Suurinosa kursseista arvostellaan tekemällä niistä jonkinlainen tehtävä. Itse olin ammattiopistossa viimeksi viimevuonna. Vuoden aikana tehtiin varmaan kymmeniä tehtäviä, joita ei voi tehdä muuten kuin omalla ajalla. Osaan kursseista saattoi liittyä parikin tehtävää. Kaikki 3-5 sivua pitkiä. Olin aivan uupunut, ja töihin pääsin silloin tällöin kerran kaksi kuukaudessa sunnuntaisin väsyneenä. Ei pystynyt enempään eikä jaksanut. Jos yhtäaikaa teonalla on 6-8 tehtävää ja ne pitäisi saada esim parissa kuukaudessa hoidettua, niin aikaa olla töissä ei yksinkertaisesti ole, ei minulla ainakaan.Tehtävät vaativat paneutumista, ne eivät synny tunnissa parissa. Lisäksi kaikista opintokokonaisuuksista on näytöt. Näyttösuunnitelmat ja viikot kaikkine tehtävineen on tosi työläitä juttuja viedä läpi. Jos sulla on aikaa vain viikonloppuisin niin milloin teet tehtävät? Tai milloin levähdät? Tunnit loppuvat vuorokaudesta kesken ja tuollainen pakkotahtinen arki uuvuttaa äkkiä. Jos olet koulussa pitkiä päiviä, niin kuinka jaksat mennä illalla töihin kun tulet väsyneenä ja varsinkaan jokapäivä? Opiskelun ongelma on se, että työt seuraa kokoajan kotiin.Ei voi helposti siirtyä koulun jälkeen työhön tai vapaaaikaan, koska hommaa on niin paljon ja ne pyörii mielessä.Jostain otettava aikaa, välillä useita tunteja päivässä. Työssä on helppoa verrattuna opiskeluun koska kaikki on ohi, kun työpaikanoven sulkee... Sekin olisi jo kova saavutus, että selviää kaikesta tekemättä yhtään työtä lisäksi. Mutta sitten on taas käytännön pakolliset syyt, kun ilman mitään rahaa ei pysty elämään. Jos tutkinnot olisivat sellaisia, että niistä selviäisi esim. lähinnä viikonloppuisin vähän opiskelemalla ja tekemällä, niin nehän olisivat ihan läpihuutojuttuja suorittaa. Itsekin olin keväällä tosi uupunut ja väsynyt, kevään aikana jaksoin ja ehdin olla töissä vain muutaman päivän. En halua lannistaa, mutta omakohtaiseen kokemukseen perustuen haluan kertoa millaista oli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391