Voiko meditaatio pahentaa masennusta?

N.N.

Kysynpä vaikka täältä. Olen joitakin kuukausia yrittänyt meditoida aina kun se vain on mahdollista. Olen saanut hiljennettyä mieleni ehkä muutamiksi sekunneiksi kerrallaan. Tämä vähäinenkin työskentely on saanut minut jotenkin muuttumaan positiivisempaan suuntaan sillä tavalla että pienet murheet alkavat tuntua tosi pieniltä. Koko elämäni olen ollut varsinainen huolisäkki ja stressimagneetti, ja on ollut kiva tuntea miten siitä voisi olla mahdollista päästä irti.

Kuitenkin masennus on alkanut änkeä taustalta, jonne sen tungin, takaisin. Se painaa minua alas ja saa ajattelemaan että olisi parempi kun ei minua olisikaan, enpä jaksaisi jousta sängystä jne. jne. Se että olen meditoinnin avulla huomannut että syyni masentua ovat aina kovin mitättömiä ja tyhjänpäiväisiä on tavallaan saanut minut masentumaan entistä pahemmin! Aiemmin pystyin ajattelemaan että minulla on ollut vaikeaa, nyt on sitten pakko ajatella että olen hullu. Koska olen masentunut ilman merkittävää syytä!

Voi olla että muiden mielialahäiriöisten keskuudessa ja jonkun terapeutinkin mielestä on ymmärrettävää että raskaiden vuosien jälkeen mieli ei oikein jaksa enää yhtään mitään, mutta kun se tuntuu niin typerältä möyriä edelleen jossain epätoivon suossa kun meditaation avulla näkee ettei siinä ole mitään mieltä!

Ehkä tarvittaisiin siis jotain muutakin meditaation lisäksi. Mutta mitä.

24

4066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tco

      Jos tunnet todella syvää masennusta tai orastavaa sellaista, niin suosittelen psykiatria.
      Sillä lienee tärkeintä että joku pystyy läheltä seuraamaan tilannetta. Jos tuntuu että meditaatio lisää masennusta niin kannattaa toistaiseksi jättää meditaatio.

      Jos taas kyseessä on sellainen tylsyyden tunne, niin se taitaa ajoittain kuulua harjoitteluun. Itseasiassa meditoinnin alkuvaiheessa kaikki näyttää harmaammalta ja likaisemmalta ja typerämmältä, ja se taas saa ihmisen kärttyisämmäksi ja saa etsimään vikaa kaikessa ulkopuolisessa.
      Kun on hoksannut että mitkä mahdollisuudet meditaatiossa on niin ihmisten tapa elää alkaa tuntua todella turhalta ja typerältä. Mutta se on välivaihe ja myöhemmin harjoittelusta tulee enemmän oma voimavara, eikä asia jolla heijastetaan vikoja ympärillä olevissa asioissa ja henkilöissä

      Meditaationa voisin suositella nykyisin harjoittamasi lisäksi "Rakastava Hyvyys meditaatiota" (huono suomennos englannin Loving Kindness termistä). Eli ensin rauhoitat mielesi kuten yleensä meditaatiossa sitten kohdistat itseesi hyviä ajatuksia:
      Olkoon minulla kaikki hyvin, olkoon minulla mahdollisuus saavuttaa täydellinen onnellisuus.

      Todella paisutat tuota ajatusta ja kohdistat sen hyvän energian itseesi/kehoosi.
      Suhteutat sen tilanteeseesi. Olet tilanteessa jossa olet keskellä jonkinlaista masennus/meditaatio/elämäntarkoitus ym. sotkua jos käsitin oikein.
      Niin silloin tuossa meditaatiossa toivot meneväsi tuon sotkun läpi ja kaiken selkeävän. Sitten kun todella vilpittömästi pystyt toivomaan itsellesi hyvää, se tarkoittaa esim. sitä ettei itselle hyvän toivominen tunnu turhalta tai typerältä. Sen jälkeen alat toivomaan samaa läheisillesi, ja pikkuhiljaa kaikille olennoille kaikissa maailmoissa. Se hyvyys ikään kuin säteilee(valona) sinusta ylös, alas ja joka ilmansuuntaan ja pikkuhiljaa laajennat sitä niin että se ulottuu joka paikkaan missä olentoja on.

      Tuollainen meditaatio luo positiivista energiaa.

      Jos tavallisen meditaation alussa on rinnan kohdalla musta möykky niin meditaatio ei ehkä toimi. Meditaatio toimii vasta sitten kun pystyy toivomaan itselle niitä hedelmiä joita meditaatiosta saa. Toisin sanoen kokee ansaitsevansa kaiken hyvän mitä on tarjolla.
      Kaikki ansaitsevat sen, mutta yleensä ihmiset ovat ankaria itselleen ja sulkevat itse itseltään mahdollisuuden olla onnellisia. Monet ihmisten ongelmat johtuvat juuri siitä että he rankaisevat itseään(alitajuisesti?).

      Jokatapauksessa tuollainen musta möykky tai muu negatiivinen on hyvä poistaa Rakastava hyvyys meditaatiolla ennen esim. hengitys meditaatiota, jotta meditaatiosta olisi enemmän hyötyä( mieli tyyntyisi).

      No tuo ei nyt kaikki koskenut sitä mistä kirjoitit. Toivottavasti selvität tuon onglemasi. Meditaatiossa voi tulla todella vaikeita seiniä vastaan, ja siksi ainakin Thaimaan metsämunkit sanovat että opettaja on jossain vaiheessa välttämätön, tai ainakin paljon turhia harhalenkkejä jää väliin kun on hyvä opettaja.

      Opettajan olisi hyvä olla aina saatavilla, tämän vuoksi itse toivon enemmän luostareita suomeen. Sillä Munkit ovat ikäänkuin työkseen joka päivä valmiina auttamaan ja vastaamaan ihmisten kysymyksiin elämästä, meditaatiosta tai mistä vain. Se olisi turvallista kun olisi joku joka on harjoitellut esim.20 vuotta, lähes aina tavattavissa jos ongelmia harjoittelussa ilmenee.

      Kun hakee internetistä apua harjoittelua koskeviin ongelmiin, niin se ei ole "kasvotusten" kontakti, ja silloin auttaminen on vaikeaa, ja lisäksi apu saattaa katketa milloin thansa. Siinä mielessä se ei ole turvallista.

      Minulle itselle se jokin harjoittelun lisäksi olisi se että voisin tukea anteliaisuudella munkkeja jotka harjoittelevat 24 tuntia vuorokaudessa kaikkien olentojen hyväksi. Se on minusta tärkeä osa Buddhalaisuutta. Se antaa tunteen yhteisöstä ja johonkin kuulumisesta ja henkilökohtaisesti kaipaan sellaista. Toki samalla tavalla ajattelevat ystävät ovat hyviä, mutta kaikilla on omat systeemit, ja mielestäni ne eivä tuossa mielessä korvaa munkki-Sanghaa.
      Viittaan tällä siihen kun sanoit että tarvitsetkohan jotain muuta meditaation lisäksi.

      Läheiseni kärsii syvästä masennuksesta, joten tiedän miten alhaalla ihminen voi olla, eikä se ole välttämättä paras hetki alkaa miettimään elämän-filosofioita ja meditaatiota ainakaan monimutkaisesti. mutta pikkuhiljaa.
      Tulin kuitenkin kirjoituksesi perusteella siihen tulokseen että sinä et ole syvästi masentunut?

      Kaikkea hyvää

      • N.N.

        Kyllä, en ole ihan sellaisessa täydellisesti invalidisoivan masennuksen pisteessä sentään. Noita eksistentiaalisia ja kaikkia muita vaikeita juttuja olen miettinyt koko aikuisuuteni, vähintään, ja onhan se tietysti ymmärrettävää että eihän kenenkään pää sellaista jatkuvasti kestä. Viime aikoina olen oikein kovasti työstänyt tarpeettoman syyllisyydentunteen teemaa, ja näen kai selvemmin kuin koskaan kuinka vähän osaan itseäni todella rakastaa. Kaikki omahyväisyyden ja itsekkyyden höttö kun vähänkin hajoaa, niin näkee että siellä alla ei olekaan niin täydellisen itseriittoinen olento. On paljon tarpeita joita ei ole koskaan tyydytetty. Eikä niitä noin vaan kiellä sillä että sivuuttaa ne muka epätärkeinä.

        Olen vain niin monta vuotta kitkuttanut samaa latua että alkaa niin väsyttää koko touhu. Mielenterveyspuolen kontakteja minulla on ollut satunnaisesti, mutta aina olen lopettanut ne lyhyeen kun on vähänkin paremmalta tuntunut. En tiedä, en oikein luota niihin enkä jaksa uskoa niistä mitään hyvää. Mutta jos ei tämä paheneva rääkki ala muuksi muuttua, täytyy vaikka taas kokeilla jotain sellaista. Voinhan ainakin nauttia ajatuksesta että joku ainakin teoriassa pääsee auttamaan minua, ja sehän on sille auttajalle hyvää karmaa...

        Vaikuttaa kyllä tosiaan siltä että pelkkä meditointi sinällään ei oikein selvitä ihmiselle kaikkea mikä pitäisi auki saada. Se on sitä lajia juttu kuin esim. luonnossa liikkuminen, että se auttaa satunnaiseen alakuloon, mutta jos on ihan oikeasti päästään pipi, niin ei sillä pitkälle pötki.

        Olisi mukavaa jos olisi tosiaan olemassa jokin ryhmä vaikkapa, joka harrastaisi spirituaalisten juttujen lisäksi yhtälailla todellisen mielenterveyden edesauttamista. Pelkkien ongelmatapausten joukossa tunnen itseni oudoksi ja vieraaksi, ja pelkkien henkisten ihmisten joukossa tunnen itseni läpipaskoksi. Kuitenkaan ei voi tietää mitä kaikkea mahtaakaan noiden minua kauniimpien ja rohkeampien ihmisten päässä liikkua... Tai on joskus liikkunut. Ehkäpä mielen vammoista pitäisi tässä koko yhteiskunnassakin puhua aina vain avoimemmin ja enemmän. Ettei jää niin yksin, kun huomaa ettei oikein jaksa siinä missä muiden luulee jaksavan.

        Hyvää sinullekin ja kaverillesi!


      • marja
        N.N. kirjoitti:

        Kyllä, en ole ihan sellaisessa täydellisesti invalidisoivan masennuksen pisteessä sentään. Noita eksistentiaalisia ja kaikkia muita vaikeita juttuja olen miettinyt koko aikuisuuteni, vähintään, ja onhan se tietysti ymmärrettävää että eihän kenenkään pää sellaista jatkuvasti kestä. Viime aikoina olen oikein kovasti työstänyt tarpeettoman syyllisyydentunteen teemaa, ja näen kai selvemmin kuin koskaan kuinka vähän osaan itseäni todella rakastaa. Kaikki omahyväisyyden ja itsekkyyden höttö kun vähänkin hajoaa, niin näkee että siellä alla ei olekaan niin täydellisen itseriittoinen olento. On paljon tarpeita joita ei ole koskaan tyydytetty. Eikä niitä noin vaan kiellä sillä että sivuuttaa ne muka epätärkeinä.

        Olen vain niin monta vuotta kitkuttanut samaa latua että alkaa niin väsyttää koko touhu. Mielenterveyspuolen kontakteja minulla on ollut satunnaisesti, mutta aina olen lopettanut ne lyhyeen kun on vähänkin paremmalta tuntunut. En tiedä, en oikein luota niihin enkä jaksa uskoa niistä mitään hyvää. Mutta jos ei tämä paheneva rääkki ala muuksi muuttua, täytyy vaikka taas kokeilla jotain sellaista. Voinhan ainakin nauttia ajatuksesta että joku ainakin teoriassa pääsee auttamaan minua, ja sehän on sille auttajalle hyvää karmaa...

        Vaikuttaa kyllä tosiaan siltä että pelkkä meditointi sinällään ei oikein selvitä ihmiselle kaikkea mikä pitäisi auki saada. Se on sitä lajia juttu kuin esim. luonnossa liikkuminen, että se auttaa satunnaiseen alakuloon, mutta jos on ihan oikeasti päästään pipi, niin ei sillä pitkälle pötki.

        Olisi mukavaa jos olisi tosiaan olemassa jokin ryhmä vaikkapa, joka harrastaisi spirituaalisten juttujen lisäksi yhtälailla todellisen mielenterveyden edesauttamista. Pelkkien ongelmatapausten joukossa tunnen itseni oudoksi ja vieraaksi, ja pelkkien henkisten ihmisten joukossa tunnen itseni läpipaskoksi. Kuitenkaan ei voi tietää mitä kaikkea mahtaakaan noiden minua kauniimpien ja rohkeampien ihmisten päässä liikkua... Tai on joskus liikkunut. Ehkäpä mielen vammoista pitäisi tässä koko yhteiskunnassakin puhua aina vain avoimemmin ja enemmän. Ettei jää niin yksin, kun huomaa ettei oikein jaksa siinä missä muiden luulee jaksavan.

        Hyvää sinullekin ja kaverillesi!

        http://www.kaapeli.fi/~dharma/01ennakko.htm

        Jos pääset esim tähän ainakin 50% ongelmista varmasti häviää. Ei se ainakaan auta että istuu kotona ja KUVITTELEE ONGELMIA
        (Meen takuuseen asiasta)


      • Vasta alussa
        N.N. kirjoitti:

        Kyllä, en ole ihan sellaisessa täydellisesti invalidisoivan masennuksen pisteessä sentään. Noita eksistentiaalisia ja kaikkia muita vaikeita juttuja olen miettinyt koko aikuisuuteni, vähintään, ja onhan se tietysti ymmärrettävää että eihän kenenkään pää sellaista jatkuvasti kestä. Viime aikoina olen oikein kovasti työstänyt tarpeettoman syyllisyydentunteen teemaa, ja näen kai selvemmin kuin koskaan kuinka vähän osaan itseäni todella rakastaa. Kaikki omahyväisyyden ja itsekkyyden höttö kun vähänkin hajoaa, niin näkee että siellä alla ei olekaan niin täydellisen itseriittoinen olento. On paljon tarpeita joita ei ole koskaan tyydytetty. Eikä niitä noin vaan kiellä sillä että sivuuttaa ne muka epätärkeinä.

        Olen vain niin monta vuotta kitkuttanut samaa latua että alkaa niin väsyttää koko touhu. Mielenterveyspuolen kontakteja minulla on ollut satunnaisesti, mutta aina olen lopettanut ne lyhyeen kun on vähänkin paremmalta tuntunut. En tiedä, en oikein luota niihin enkä jaksa uskoa niistä mitään hyvää. Mutta jos ei tämä paheneva rääkki ala muuksi muuttua, täytyy vaikka taas kokeilla jotain sellaista. Voinhan ainakin nauttia ajatuksesta että joku ainakin teoriassa pääsee auttamaan minua, ja sehän on sille auttajalle hyvää karmaa...

        Vaikuttaa kyllä tosiaan siltä että pelkkä meditointi sinällään ei oikein selvitä ihmiselle kaikkea mikä pitäisi auki saada. Se on sitä lajia juttu kuin esim. luonnossa liikkuminen, että se auttaa satunnaiseen alakuloon, mutta jos on ihan oikeasti päästään pipi, niin ei sillä pitkälle pötki.

        Olisi mukavaa jos olisi tosiaan olemassa jokin ryhmä vaikkapa, joka harrastaisi spirituaalisten juttujen lisäksi yhtälailla todellisen mielenterveyden edesauttamista. Pelkkien ongelmatapausten joukossa tunnen itseni oudoksi ja vieraaksi, ja pelkkien henkisten ihmisten joukossa tunnen itseni läpipaskoksi. Kuitenkaan ei voi tietää mitä kaikkea mahtaakaan noiden minua kauniimpien ja rohkeampien ihmisten päässä liikkua... Tai on joskus liikkunut. Ehkäpä mielen vammoista pitäisi tässä koko yhteiskunnassakin puhua aina vain avoimemmin ja enemmän. Ettei jää niin yksin, kun huomaa ettei oikein jaksa siinä missä muiden luulee jaksavan.

        Hyvää sinullekin ja kaverillesi!

        mikä on buddhalainen asenne mielialalääkkeisiin, mutta ehkä sinun kannattaisi kokeilla niitä, ainakin väliaikaisesti. Ihmiset ajattelevat usein, että masennus kuuluu jokaisen elämään ja on ohimenevä vaihe, osa ihmisenä kasvamista. Masennus on kuitenkin vakava sairaus, joka kannattaa ehdottomasti hoitaa. Masennus johtuu yleensä aivojen liian alhaisesta serotoniinipitoisuudesta, jota hoidetaan lääkityksellä. Masennus voi olla vuodenajoista riippuvaista, jolloin lääkkeitä käytetään vain osa vuodesta. En ole mikään lääkäri, mutta meditaatioita suosittelisin sinulle vasta sitten kun olet ns. "perusvireessä". Masentuneen ihmisen voimavarat ovat vähäiset, ja silloin tulisi mielestäni keskittyä sellaisiin yksinkertaisiin asioihin, joista sinä nautit, ja jotka tuottavat sinulle mielihyvää. Pystytkö nauttimaan esim. hyvästä musiikista tai elokuvista? Älä vaadi itseltäsi liikaa vaan keskity vain olemiseen.

        Kaikkea hyvää sinulle!


      • ava
        Vasta alussa kirjoitti:

        mikä on buddhalainen asenne mielialalääkkeisiin, mutta ehkä sinun kannattaisi kokeilla niitä, ainakin väliaikaisesti. Ihmiset ajattelevat usein, että masennus kuuluu jokaisen elämään ja on ohimenevä vaihe, osa ihmisenä kasvamista. Masennus on kuitenkin vakava sairaus, joka kannattaa ehdottomasti hoitaa. Masennus johtuu yleensä aivojen liian alhaisesta serotoniinipitoisuudesta, jota hoidetaan lääkityksellä. Masennus voi olla vuodenajoista riippuvaista, jolloin lääkkeitä käytetään vain osa vuodesta. En ole mikään lääkäri, mutta meditaatioita suosittelisin sinulle vasta sitten kun olet ns. "perusvireessä". Masentuneen ihmisen voimavarat ovat vähäiset, ja silloin tulisi mielestäni keskittyä sellaisiin yksinkertaisiin asioihin, joista sinä nautit, ja jotka tuottavat sinulle mielihyvää. Pystytkö nauttimaan esim. hyvästä musiikista tai elokuvista? Älä vaadi itseltäsi liikaa vaan keskity vain olemiseen.

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Niin kuin nimimerkki "Vasta alussa" tuossa ylempänä kirjoitti, depressio on vakava sairaus, joka johtuu aivojen serotoniini- ja/tai dopamiini-välittäjäainepitoisuuksien liian alhaisesta tasosta. Jos kärsit jatkuvasta masennuksesta, etkä vain satunnaisesta alakuloisuudesta, olisi ehkä järkevintä keskittyä sen asianmukaiseen hoitamiseen lääkkein ja/tai terapioin, ja ryhtyä meditaatioharjoituksiin vasta voimavarojesi palauduttua.
        Tsemppiä ja aurinkoisempia päiviä sinulle!


      • N.N.
        ava kirjoitti:

        Niin kuin nimimerkki "Vasta alussa" tuossa ylempänä kirjoitti, depressio on vakava sairaus, joka johtuu aivojen serotoniini- ja/tai dopamiini-välittäjäainepitoisuuksien liian alhaisesta tasosta. Jos kärsit jatkuvasta masennuksesta, etkä vain satunnaisesta alakuloisuudesta, olisi ehkä järkevintä keskittyä sen asianmukaiseen hoitamiseen lääkkein ja/tai terapioin, ja ryhtyä meditaatioharjoituksiin vasta voimavarojesi palauduttua.
        Tsemppiä ja aurinkoisempia päiviä sinulle!

        Ongelma on aika vanha, ja nousee aina pintaan vähän väliä. Kun se tarpeeksi monta kertaa on tullut eteen niin sitten sitä vain miettii että mikä minussa on vikana kun en voi olla kuten muut.

        Mutta eihän sitä samanlaisena oloa ole suotu kaikille muutenkaan... Kenellä on kyttyrä ja kenellä mitäkin. Ehkä tästä kuuluisi oppia jotakin. :P


      • Ande

        >>
        Kyllä saat nopempi pää sekaisin hummeitten kans kun meditaation kanssa. Mutta sama on lopputulos hoittoon! Suosittelen JUMALA JEESUS KRISTUS sinulle. Sano HÄNELLE AUTA! Niin olet sanut avun!
        >>

        Hohhoijaa!

        Olen itse vakaumukseltani kristitty ja tiedän tasan tarkkaan että monet kristityt painivat masennuksensa kanssa, vaikka kuinka joka ilta Jumalalta siihen apua pyytävät.

        Masennuksella on funktionsa. Nykyisen yhteiskunnan rakenne on aika syvältä p:stä. Raha ja materialistiset arvot merkitsevät, ihmisiä mitataan koulutustason tai varallisuuden mukaan ja itsekkyys vallitsee. On aivan selvää että tuollaisesta seuraa kasapäin masennusta.

        Yksilökohtaisesti masennus voi olla jokin käsittelemätön asia tai sitten ihan puhdas fysiologinen vika, josta seuraa serotoniinivaje!!

        Luin muuten jokin aika sitten erään tutkimuksen, jossa todettiin että uskonnoista buddhalaisilla on kaikkein vähiten masennusta ja he ovat keskimäärin onnellisempia kuin muut;)

        ps. Sekä meditaatio että LÄÄKÄRIN määräämät LÄÄKKEET yleensä auttavat masennukseen. Huumeet eivät!!

        Terveisin:
        Kristitty, mutta suvaitsevainen, Ande


      • Sipoon Siddha
        Ande kirjoitti:

        >>
        Kyllä saat nopempi pää sekaisin hummeitten kans kun meditaation kanssa. Mutta sama on lopputulos hoittoon! Suosittelen JUMALA JEESUS KRISTUS sinulle. Sano HÄNELLE AUTA! Niin olet sanut avun!
        >>

        Hohhoijaa!

        Olen itse vakaumukseltani kristitty ja tiedän tasan tarkkaan että monet kristityt painivat masennuksensa kanssa, vaikka kuinka joka ilta Jumalalta siihen apua pyytävät.

        Masennuksella on funktionsa. Nykyisen yhteiskunnan rakenne on aika syvältä p:stä. Raha ja materialistiset arvot merkitsevät, ihmisiä mitataan koulutustason tai varallisuuden mukaan ja itsekkyys vallitsee. On aivan selvää että tuollaisesta seuraa kasapäin masennusta.

        Yksilökohtaisesti masennus voi olla jokin käsittelemätön asia tai sitten ihan puhdas fysiologinen vika, josta seuraa serotoniinivaje!!

        Luin muuten jokin aika sitten erään tutkimuksen, jossa todettiin että uskonnoista buddhalaisilla on kaikkein vähiten masennusta ja he ovat keskimäärin onnellisempia kuin muut;)

        ps. Sekä meditaatio että LÄÄKÄRIN määräämät LÄÄKKEET yleensä auttavat masennukseen. Huumeet eivät!!

        Terveisin:
        Kristitty, mutta suvaitsevainen, Ande

        "Luin muuten jokin aika sitten erään tutkimuksen, jossa todettiin että uskonnoista buddhalaisilla on kaikkein vähiten masennusta ja he ovat keskimäärin onnellisempia kuin muut;)"

        Viime vuoden lopulla Time-lehti omisti kokonaisen numeron meditaatiolle. Siinä mainittiin myös noista tutkimuksista.
        Linkki osaan lehden artikkeleista:
        http://www.time.com/time/covers/1101030804/#

        Kenties buddhalaiselle ei riitä että meditoi - pitäisi vielä omaksua buddhalainen näkemys elämään. Se saattaa olla jotain muuta kuin raskashenkinen luterilaisuus/protestanttisuus josta monet (myös minä) niin halukkaasti pitävät kiinni.


      • tco
        Sipoon Siddha kirjoitti:

        "Luin muuten jokin aika sitten erään tutkimuksen, jossa todettiin että uskonnoista buddhalaisilla on kaikkein vähiten masennusta ja he ovat keskimäärin onnellisempia kuin muut;)"

        Viime vuoden lopulla Time-lehti omisti kokonaisen numeron meditaatiolle. Siinä mainittiin myös noista tutkimuksista.
        Linkki osaan lehden artikkeleista:
        http://www.time.com/time/covers/1101030804/#

        Kenties buddhalaiselle ei riitä että meditoi - pitäisi vielä omaksua buddhalainen näkemys elämään. Se saattaa olla jotain muuta kuin raskashenkinen luterilaisuus/protestanttisuus josta monet (myös minä) niin halukkaasti pitävät kiinni.

        Viime syksynä oli kokous Amerikoissa, johon osallistui H.H.Dalai Lama(Tibetan), Ajahn Amaro(Theravada), sitten vielä yks ranskalainen munkki joka on kirjoittanut sen kirjan munkki ja filosofi, joka on myös suomennettu. Mathieu Ricard muistaakseni?
        Näiden munkkien lisäksi kokouksen puhujiin kuului nimekkäitä tiedemiehiä, ja suurinosa 1100 henkilön yleisöstä oli tiedemiehiä.
        Tiedemiehet olivat erittäin innostuneita kuulemaan Buddhalaisten mielipiteitä mielestä ja kaikesta siihen liittyvästä.
        Joillakin tutkijoilla oli myös dataa tutkimuksista joissa he olivat laittaneet munkin päähän sensoreita ja testanneet erityyppisten meditaatioiden vaikutusta aivokäyriin.
        Myötätunto meditaatiossa toiminta aivojenalueella joka on aktiivinen yleensä myötätuntoisten ajatusten aikana kasvoi 8000% !!!.
        Tutkijat olivat ihmeissään sillä yleensä suurimpia vaihteluita aivokäyrissä aiheuttaa epilepsia kohtaukset, mutta nekään eivät missään nimessä noin suuria ja lisäksi epilepsiakohtauksen aikana aivojen sähköisessä toiminnassa vallitsee kaaos, mutta näiden meditaatio kokeiden aikana tietyt osa-alueet korostuivat ilman kaaosta tai heittelyitä.
        Kuuntelin Ajahn Amaron kertomuksen kokouksesta, hän sanoi että oli hienoa huomata kuinka tidemiehet olivat valmiita kuuntelemaan Buddhalaisia ja tietenkin Buddhalaiset olivat kiinnostuneita heidän tutkimuksistaan.

        En muista sivustoa joka kertoo kyseisestä kokouksesta, mutta varmaan se löys kun muistas kokouksen virallisen nimen


      • Sipoon Siddha
        tco kirjoitti:

        Viime syksynä oli kokous Amerikoissa, johon osallistui H.H.Dalai Lama(Tibetan), Ajahn Amaro(Theravada), sitten vielä yks ranskalainen munkki joka on kirjoittanut sen kirjan munkki ja filosofi, joka on myös suomennettu. Mathieu Ricard muistaakseni?
        Näiden munkkien lisäksi kokouksen puhujiin kuului nimekkäitä tiedemiehiä, ja suurinosa 1100 henkilön yleisöstä oli tiedemiehiä.
        Tiedemiehet olivat erittäin innostuneita kuulemaan Buddhalaisten mielipiteitä mielestä ja kaikesta siihen liittyvästä.
        Joillakin tutkijoilla oli myös dataa tutkimuksista joissa he olivat laittaneet munkin päähän sensoreita ja testanneet erityyppisten meditaatioiden vaikutusta aivokäyriin.
        Myötätunto meditaatiossa toiminta aivojenalueella joka on aktiivinen yleensä myötätuntoisten ajatusten aikana kasvoi 8000% !!!.
        Tutkijat olivat ihmeissään sillä yleensä suurimpia vaihteluita aivokäyrissä aiheuttaa epilepsia kohtaukset, mutta nekään eivät missään nimessä noin suuria ja lisäksi epilepsiakohtauksen aikana aivojen sähköisessä toiminnassa vallitsee kaaos, mutta näiden meditaatio kokeiden aikana tietyt osa-alueet korostuivat ilman kaaosta tai heittelyitä.
        Kuuntelin Ajahn Amaron kertomuksen kokouksesta, hän sanoi että oli hienoa huomata kuinka tidemiehet olivat valmiita kuuntelemaan Buddhalaisia ja tietenkin Buddhalaiset olivat kiinnostuneita heidän tutkimuksistaan.

        En muista sivustoa joka kertoo kyseisestä kokouksesta, mutta varmaan se löys kun muistas kokouksen virallisen nimen

        Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Alla olevat nettisivut löytyivät googlettamalla. Olen lueskellut viime päivinä Amaravati.org -sivuilta löytyviä hyviä artikkeleita, ja yllätyin positiivisesti että Ajahn Amaro on tuohon traditioon yhteydessä.

        Artikkeli kokouksesta:
        http://www.wired.com/news/culture/0,1284,60452,00.html

        Ja itse kokouksen nettisivut:
        http://www.investigatingthemind.org/


      • tco
        Sipoon Siddha kirjoitti:

        Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Alla olevat nettisivut löytyivät googlettamalla. Olen lueskellut viime päivinä Amaravati.org -sivuilta löytyviä hyviä artikkeleita, ja yllätyin positiivisesti että Ajahn Amaro on tuohon traditioon yhteydessä.

        Artikkeli kokouksesta:
        http://www.wired.com/news/culture/0,1284,60452,00.html

        Ja itse kokouksen nettisivut:
        http://www.investigatingthemind.org/

        Tuossa on linkki josta löytyy kaikkien tuohon traditioon kuuluvien luostareiden ja ryhmien nettisivut.

        http://www.forestsangha.org/

        Ajahn Amaron kertomuksen kokouksesta latasin Abhayagiri luostarin nettisivuilta mp3 muodossa mutta kyseistä puhetta en enää sivustoilta löytänyt, oli vain tuoreempia puheita eikä näyttänyt arkistoa olevan? Abhayagirin mp3:set ovat heikkolaatusia ja yleensä pitää ottaa Windows media playerin Equalisaattori avuksi että saa enimmän kohinan pois.


      • Katsojanana
        N.N. kirjoitti:

        Ongelma on aika vanha, ja nousee aina pintaan vähän väliä. Kun se tarpeeksi monta kertaa on tullut eteen niin sitten sitä vain miettii että mikä minussa on vikana kun en voi olla kuten muut.

        Mutta eihän sitä samanlaisena oloa ole suotu kaikille muutenkaan... Kenellä on kyttyrä ja kenellä mitäkin. Ehkä tästä kuuluisi oppia jotakin. :P

        Tässä yksi vihje:http://en.wikipedia.org/wiki/PMDD

        Vastaako oireiden kuvaus sinun tilannettasi? Minulle selvisi monia asia, kun ymmärsin että välttämättä vika ei ole minussa.. vaan syynä voi olla myös tämä.


      • Oppimassaminäkin
        N.N. kirjoitti:

        Ongelma on aika vanha, ja nousee aina pintaan vähän väliä. Kun se tarpeeksi monta kertaa on tullut eteen niin sitten sitä vain miettii että mikä minussa on vikana kun en voi olla kuten muut.

        Mutta eihän sitä samanlaisena oloa ole suotu kaikille muutenkaan... Kenellä on kyttyrä ja kenellä mitäkin. Ehkä tästä kuuluisi oppia jotakin. :P

        Tässä kuvataan eräs lähestymistapa, joka yhdistää terapialuontoisen ongelmanselvittelyn ja meditaation: http://www.metta.org/


      • Joyoflife

        Morjesta, oli pakko lukee loppuun asti kaikki tekstit tästä. Itsellä on myöskin sama ongelma, masennus kuluttaa energiaa ja vaihtoehtosesti hoidan sitä Lääkkeellä, mutta nyt olen päättäny lopettaa lääkkeiden syömisen. Sillä miten sain masennuksen, saan sen myös pois, ilman mitään lääkkeitä tai muuta sen tyyppistä. Muutama kuukausi sitten tajusin olleeni umpikujassa, enkä päässy mihinkään suuntaan. Joten tajusin että mun täytyy muuttua, eli saada masennus pois, masennus on kuitenki henkistä, joten se lähtee myöskin alkutekijöistä, tutustumalla ja etsimällä syy sairauteen, etenkin meditoimisella. Itse koin kanssa olevani paljon positiivisempi kun normaalisti, jopa masennus oireet lakkasi kun meditoin tunnin verran, sekä hengittelin syvään jatkuvasti. Etsin jokasesta asiasta positiivista. Joten tämä jos mikään on ollut parhaimpia ja asiallisimpia keskusteluja missä koskaan olen ollu mukana, kiitos teille.


    • Masennus pois

      Meditaation harjoittaminen voi lisätä masennusta mikäli siinä ei tapahdu "edistymistä", mutta masennuksen todellinen juuri on tietämättömyydessä siitä mikä on masennuksen todellinen aiheuttaja. Masennuksella ei ole mitää mahdollisuutta olla osa elämääsi kun tunnistat todellisen minän. Väärä minä-käsitys on masennuksen todellinen syy.
      Hyvä tapa lähteä hakemaan apua on aloittaa lukemalla ja tutustumalla kirjoituksiin osoitteessa: www.oshana.org

    • henkka

      No, ainakin sen voi sanoa että ongelmia ei voi lakaista maton alle. Tai voi ehkä joksikin aikaa, mutta lopulta ne alkavat liikehtiä ja kolkutella tuolla sydämen rajoilla.

      Itse olen tutustunut jonkin verran tunnetyöskentelyyn. Olen käyttänyt apuna myös meditaatiota. Itselläni ainakin on tavoitteena saada joskus omia tunnejumittumia auki. Tunnejumiutumat johtuvat lapsuudenaikaisista traumoista. Traumat ovat käytännössä sitä että joskus on joutunut lakaisemaan ongelmat maton alle, ja myöhemmin (eli nyt), kun siihen on paremmat mahdollisuudet, ne alkavat möyriä ja tulla pintaan. Jos tekee olosuhteista suotuisat, ne voivat tulla ulos lopulta. Meditaatio auttaa tässä: tunteet pääsevät paremmin tietoisuuteen kun rentoutuu ja hiljentää itseään.

      Jos haluat tietää lisää aiheesta niin suosittelen seuraavia kirjoja:

      Martti Paloheimon kaikki kirjat (hyvin traumoista),
      Olavi Norosen kirjat (siitä mitä voi tehdä käytännössä auttaakseen itseään) (näissä on myös hyvät viitteet)

    • ezal

      hyvinkin meditaatio auttaa putsaamaan päätä ja voi samalla nopeuttaa (pahentaa) esim. menneisyyden traumoista aiheutuvia ongelmia.

      Yleensä kärsivällisyys auttaa, antaa tarpeeksi aikaa eikä yritä liikaa. Myös lääkärien puoleen kannattaa kääntyä mikäli tilanne on oikein paha.

    • ZenShaman

      Hei!

      Masennus on vaikea ja kunnollista hoitoa vaativa psyykkinen sairaus. Itselläni on kohta 20 vuoden kokemus kyseisestä "riippakivestä" ja välillä on ollut hyviä ja huonompia kausia. Buddhalaiseen meditaatioon tutustuttuani paremmat jaksot ovat kuitenkin lisääntyneet elämässäni, sillä välähdykset todellisuudesta ovat todella muuttaneet ajattelutapaani. Se, että en olekaan tunteeni, ajatukseni ja muistoni on ainakin minulle ollut avaintekijä parantumisessani.

      Häntä, joka potee tällä hetkellä syvää, itsetuhoista masennusta neuvoisin menemään ensiksi psykiatrin pakeille. Ihmisen täytyy olla jotenkuten tolpillaan, että hän voi ryhtyä tutkimaan perimmäistä olemustaan. Meditaatio ja harjoittaminen on hyvin vaikeaa, haasteellista eikä siinä koskaan tule valmiiksi. Se on vaikeinta, mutta arvokkainta mitä ihminen voi itselleen (ja lopulta muille) antaa.

      Masennus on siis sairaus ja sitä voidaan hoitaa tehokkaasti. Kaikki masentuneet, hakekaa apua ja aivan aluksi keskittykää keräämään voimia. Hiljaa hyvä tulee, ihan totta. Ottakaa apua vastaan ja olkaa armollisia itseänne kohtaan. Edellä mainittu "rakastava" meditaatio voi olla ihan hyväksi myös masentuneelle, mutta muut harjoitukset voivat hyvin odottaa pahimman somaattisen ongelmakohdan yli.

      Tiede ja buddhalaisuus ovat tehneet hedelmällistä yhteistyötä. Tuossa yksi linkki kiinnostuneille -suosittelen lämpimästi:http://www.rentoutus-stressinhallinta.info/center_for_mindfulness.html

      Köpötellään ensin pienin askelin ennenkuin hypätään kallionkielekkeeltä ja huomataan -hups, minähän lennän!

    • ZenShaman

      Ota masennus avosylin vastaan. Kun huomaat sen änkeävän luoksesi seuraavan kerran tee seuraava testi: Sano itsellesi: "Hyvä on. Ole niin masentunut, onneton ja tuskainen kuin haluat. Rakastan sinua siitä huolimatta". Voit muotoilla lauseen itsellesi paremmin sopivaksi. Kokeile ja katso mitä sitten tapahtuu! :)

    • 123nimimerkki

      Masennuksen kanss kamppaileville ja muillekin suosittelen tätä teosta:

      http://www.basambooks.com/kirja.php?detail_id=221

      Eli Mielekkäästi irti masennuksesta. Tekijöinä kognitiivisen psykoterapian kärkinimiä sekä Kabat-Zinn ja eräs vipassana opettaja. Tuossa teoksessa on yhdistettynä länsimaalaisen kognitiivisen psykoterapian ja meditatiivisen tutkimusmetodin tuloksia varsin mukavasti. Kieli on yksinkertaista ja helposti lähestyttävää eikä turhia luvata. Ensisjaisesti tuo metodi on tarkoitettu toistuvan masennuksen ehkäisyyn ja tässä siitä on saatu hyviä tuloksia. Koska masennus on kuitenkin aaltoileva ilmiö ja kauemmin sitä sairastavilla on hyviä ja huonoja jaksoja niin teos sopii "hoitoonkin". Joskin vakavimman masennusjakson aikana ei meditaatio välttämättä kauheasti onnistu. Eikä tätä kirjaa kannata pitää vaihtoehtona psykiatrialle, vaan jotain jota voi omaehtoisesti tehdä itsensä hyväksi. Itse kaivan tuon teoksen yksinkertaiset neuvot esiin aina välillä kun oma masennus pääsee taas jostain luikertelemaan.

      Sanottakoot että neuvot ovat aika yksinkertaisia ja niitä ei ole montaa, mutta ne ovat hyvin syvällisiä ja jos niitä kykenee soveltamaan elämässään niin kärsii huomattavasti vähemmän oli masentunut tai ei. Eli ulkomuistista: ajatuket ovat ajatuksia, tunteet ovat tunteita ja ne menevät ja tulevat. Masennus vääristää ajattelua ja tuntemista ja jos tästä on tietoinen näin tapahtuessa eivät ajatukset enää viettele syvemmälle. Systemaattinen mindfulness harjoitus mahdollistaa että ylläolevat on mahdollista sisäistää. Tämän omaksuminen vie kuitenkin aikaa eli jos parissa viikossa ei tule tulosta niin ei kannata lannistua.

      Kaikkea hyvää.

    • kokija

      Bhante Henepola Gunaratana valottaa tuota asiaa. Parempi viittaus toisaalla tällä sivustolla. Niinsanotun minämme pääsemme kohtaamaan. Kohtaaminen tuo useimmiten ongelmia ja se on normaalia, jotta niitä voidaan tarkkailla ja siten liudentaa. Ongelmista ei siis pääse eroon, jos meditaatio alkaa onnistumaan. Kun ongelmien luonne on ymmärretty, niillä ole otetta.

      Vipassana oikein ymmärrettynä on mahdotonta olla masentunut.

      Liikunta, terveellinen ruoka, meditaatio, rakentavat ihmissuhteet. Viikon strukturoiminen, joka tarkoittaa sitä että luo mielekkään järjestyksen viikolle tapahtumineen, jos ei käy töissä. Joillakin E-EPA on auttanut serotoniinitason nostamiseen.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=13

    • biontcruiser

      Kuka masentuu, miten ja miksi? Mistä se nousee, miten ja miksi?
      Tarkkaile tuntemuksia identifioitumatta niihin. Anna niiden nousta ja kadota siinä samassa paikassa. älä tartu niihin kiinni tai roiku niissä. älä päädy johtopäätoksiin äläkä hae konkluusioita.

    • Kyllä voi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe