Näppäinten muuttaminen

Nuotittaja

Mikä olisi helpoin menetelmä muuttaa näppäinten kirjaimet toisiksi Calc-ohjelmalla. Muutosta tarvittaisiin kosketinsoittimen käytön takia.

Esimerkki: Taulukkoon näppäillään kirjain "Z", jolloin taulukkoon tulisi kirjain C1. Sitten kirjaimella "X"-taulukkoon tulisi kirjain D1 jne.

Korvaustoiminto on liian työläs, koska muutettavia tietoja on liian paljon syötettäväksi.

Onko ehdotuksia, makrokin voisi tulla kysymykseen, jos sellaisen osaisi laatia?

6

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitatko, että kirjoitettaessa soluun ZX sihen samaan soluun tulisikin C1D1. Taulukko on jonkinverran laajempi kuin solu, jolloin esim. soluun B7 kirjoitettu (ja Enterillä hyväksytty) Z voisi tuottaa soluun C7 hakutaulukkojen avulla C1.

    • excelissä piece of the cake
      lue tuolta http://keskustelu.suomi24.fi/node/4025056

      pikku muutoksella esim.

      taulukon moduuliin...

      Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      On Error Resume Next
      Application.EnableEvents = False
      LisääID Target
      Application.EnableEvents = True
      End Sub

      moduuliin...

      Sub LisääID(Solu As Range)
      Dim edellinen As String
      Dim nykyinen As String
      On Error Resume Next
      With Solu.Cells(1, 1)
      edellinen = .ID
      .ID = ""
      If Len(.Formula) > 0 Then
      nykyinen = .Value
      Select Case UCase(nykyinen)
      'lisää tässä näppäinyhdistelmä muutoksia
      Case "Z"
      nykyinen = "C1"
      Case "X"
      nykyinen = "D1"
      Case Else
      nykyinen = ""
      End Select
      .Formula = edellinen nykyinen
      .ID = CStr(edellinen nykyinen)
      End If
      On Error GoTo 0
      End With
      End Sub

      • Nuotittaja

        "Tarkoitatko, että kirjoitettaessa soluun ZX sihen samaan soluun tulisikin C1D1"

        Ei samaan soluun, vaan viereiseen soluu tulisi arvo (eli tässä kirjaimet) muokattuna. Viereiseen lähinnä siksi, että kirjoitusvirheet olisi jotenkin jäljitettävissä.

        Siis vaikkapa syöttömällä soluun A3 arvo "Z", ohjelma (makro tms. menetelmä) laittaisi luvun muutettuna viereiseen (eli B3) soluun arvoksi C1.


        Sama periaate toistuisi kirjaimella "X"-..... viereiseen soluun tulisi kirjain D1 jne.


        Ajatuksena on saada muutettua näppäimistön kirjaimet (qwerty) jotenkin vastaamaan nuotteja (c,d,e,f...) (Ne ovat vakiona hyvin epäloogisessa järjestyksessä ja niissä esiintyy päällekkäisyyksiä)


      • Nuotittaja

        Sain taulukon toimimaan funktiolla, joten tuo "moduli" saa väistyä ainakin toistaiseksi! Kiitos kuitenkin huolellisesti valmistetusta vastauksesta!


    • Katsopa vaikka Calcin ohjeista VLOOKUP:n esimerkki. HLOOKUP on melko samanlainen, mutta vaakasuuntaisille hauille.

      • Nuotittaja :)

        No nyt tuo toimii! Tämä oli juuri sopiva menetelmä tähän tarkoitukseen.
        Kiitos neuvoista! :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1782
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      549
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe