Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kaste jolle ei voi mitään

........a..

Pikku vauvojen kaste pitäs olla kielletty, antais vaa nimen...sitten ku lapsi on vanhempi ni päättääkööt ite meneekö kastettavaks. eiks se oo aika väkisin laittamista uskoon (uskoo tai ei)

noo te rahastaja kristityt alatte kitisee tästä kumminki....

16

2118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa ei luuloa

      Nimen voi antaa kastamattakin, mutta jos lapsen äiti on kirkon jäsen lapsi yleensä kastetaan jota ei ole pakko kuitenkaan tehdä ellei halua. Kaikki kirkolliset kuviot saa pois eroamalla kirkosta, joka on täysin turhaa oloa ja maksamista. Järjetöntä olla kirkon jäsen, jos ajatellaan raamatun näkökannalta ja siinä olevaan tekstiin. Yksikään opetuslapsi ei kuulunut mihinkään kirkkoon tai kirkkokuntaan ja silti Jeesus heidät hyväksyi, riittää siis usko. Miten kirkko selittää tuon onkin mielenkiintoista, tulkinnat varmaan kirkon osalta pelkkää valhetta tai probakantaa. Niin tai nän, mikään kirkkokunta ei ole sellainen instanssi joka päättää yksilön tahdosta olla kuulumatta niihin tai halusta tulla kastetuksi. Jokainen päättää vapaaehtoisesti sen, uskooko johonkin, liittyykö johonkin tai kastetaanko johonkin ryhmittymään.

      • jeesus nou

        puhut asiaa:" yksikään opetuslapsi ei kuulunut kirkkoon." itse olen jo 38 - vuotias ja erosin kirkosta 22 vuotta sitten ja olen ihan hyvin pärjännyt tähän asti ilman kirkon tukea. omat lapseni on kyllä kastettu lasten äidin tahdosta, mutta kyllä tuokin turha traditio tulee varmaan vielä joskus loppumaan.


      • kjjhgflsd
        jeesus nou kirjoitti:

        puhut asiaa:" yksikään opetuslapsi ei kuulunut kirkkoon." itse olen jo 38 - vuotias ja erosin kirkosta 22 vuotta sitten ja olen ihan hyvin pärjännyt tähän asti ilman kirkon tukea. omat lapseni on kyllä kastettu lasten äidin tahdosta, mutta kyllä tuokin turha traditio tulee varmaan vielä joskus loppumaan.

        pisti korvaan sanat "turha traditio". Uskoon liitettynä kaste ei ole turha traditio, vaan nimenomaan Jeesuksen käsky. Toki osa uskovista on sitä mieltä että pois lapsikasteet ja kaste vasta kun ihminen on ajattelevassa iässä. Olen ollut helluntaiseurakunnassa seuraamassa aikuiskasteiden lisäksi 8-vuotiaan kastetta. Hän siis uskoi Jeesukseen ja halusi kasteelle. Tuon ikäinen tarvitsee tietysti vielä huoltajan luvan erotakseen uskonnollisesta yhteisöstä tai liittyäkseen toiseen. Muistaakseni 15 vuotiaana uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen ja liittymisen voi tehdä omin luvin ilman huoltajan suostumista. Tuolloinhan luterilaiset käyvät monesti myös riparin joka loppuu konfirmaatioon eli kasteen vahvistamiseen. Konfirmaatiossa kysytään tahtooko konfirmoitava uskoa Jeesukseen.

        Raamatussa kerrotaan apostolien teossa kuinka kastettiin uskova ja koko hänen perhekuntansa. Voidaan siis olettaa että perheeseen kuului myös pieniä lapsia ja tämä puoltaa vauvojen kastamista.

        Kastekäskyssä Jeesus kehotti myös opettamaan kastettavia. Siis opettamaan kristillistä uskoa. Kasteesta ja kristilliseen uskoon opettamisesta Jeesus puhui. Hän ei puhunut kirkkoon kuulumisesta tai kirkollisveron maksamisesta.


      • Eräs lukija
        kjjhgflsd kirjoitti:

        pisti korvaan sanat "turha traditio". Uskoon liitettynä kaste ei ole turha traditio, vaan nimenomaan Jeesuksen käsky. Toki osa uskovista on sitä mieltä että pois lapsikasteet ja kaste vasta kun ihminen on ajattelevassa iässä. Olen ollut helluntaiseurakunnassa seuraamassa aikuiskasteiden lisäksi 8-vuotiaan kastetta. Hän siis uskoi Jeesukseen ja halusi kasteelle. Tuon ikäinen tarvitsee tietysti vielä huoltajan luvan erotakseen uskonnollisesta yhteisöstä tai liittyäkseen toiseen. Muistaakseni 15 vuotiaana uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen ja liittymisen voi tehdä omin luvin ilman huoltajan suostumista. Tuolloinhan luterilaiset käyvät monesti myös riparin joka loppuu konfirmaatioon eli kasteen vahvistamiseen. Konfirmaatiossa kysytään tahtooko konfirmoitava uskoa Jeesukseen.

        Raamatussa kerrotaan apostolien teossa kuinka kastettiin uskova ja koko hänen perhekuntansa. Voidaan siis olettaa että perheeseen kuului myös pieniä lapsia ja tämä puoltaa vauvojen kastamista.

        Kastekäskyssä Jeesus kehotti myös opettamaan kastettavia. Siis opettamaan kristillistä uskoa. Kasteesta ja kristilliseen uskoon opettamisesta Jeesus puhui. Hän ei puhunut kirkkoon kuulumisesta tai kirkollisveron maksamisesta.

        "Muistaakseni 15 vuotiaana uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen ja liittymisen voi tehdä omin luvin ilman huoltajan suostumista."

        ... että ei voi. Olisin itse halunnut erota yli 15-vuotiaana kirkosta, sillä koin jäsenyyden olevan uskonnollisen vakaumukseni vastaista, mutta pelkkä yritys keskustella siitä äitini kanssa johti huutoon ja mykkäkouluun. Yleensäkään alaikäisiä ei tulisi liittää mihinkään sellaiseen aatteelliseen järjestöön, oli kyseessä poliittinen puolue tai uskonnollinen yhdyskunta jota he eivät ole itse aidosti valinneet, tai ainakin vähin vaatimus on että he pystyisivät itse vähin äänin eroamaan siitä. On jotenkin absurdi tilanne että alaikäinen henkilö voi teoriassa joutua maksamaan veroja sellaiselle uskonnolliselle yhteisölle johon hän ei ole koskaan liittynytkään.

        Kyseenalaistan myös 8-vuotiaan kyvyn tehdä itsenäinen päätös tällaisen asian suhteen.


      • uiuyttrer
        Eräs lukija kirjoitti:

        "Muistaakseni 15 vuotiaana uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen ja liittymisen voi tehdä omin luvin ilman huoltajan suostumista."

        ... että ei voi. Olisin itse halunnut erota yli 15-vuotiaana kirkosta, sillä koin jäsenyyden olevan uskonnollisen vakaumukseni vastaista, mutta pelkkä yritys keskustella siitä äitini kanssa johti huutoon ja mykkäkouluun. Yleensäkään alaikäisiä ei tulisi liittää mihinkään sellaiseen aatteelliseen järjestöön, oli kyseessä poliittinen puolue tai uskonnollinen yhdyskunta jota he eivät ole itse aidosti valinneet, tai ainakin vähin vaatimus on että he pystyisivät itse vähin äänin eroamaan siitä. On jotenkin absurdi tilanne että alaikäinen henkilö voi teoriassa joutua maksamaan veroja sellaiselle uskonnolliselle yhteisölle johon hän ei ole koskaan liittynytkään.

        Kyseenalaistan myös 8-vuotiaan kyvyn tehdä itsenäinen päätös tällaisen asian suhteen.

        keskustella asiasta äitisi kanssa? Olisit vaan marssinut kaikessa hiljaisuudessa kirkkoherranvirastoon ja sanonut että nyt minä eroan kirkosta. Myös liittymiseen ei lupaa tarvita huoltajalta tai alustavaa keskustelua. Eihan nuoret kysy lupaa usein ryyppäämiseenkään tai seksin aloittamiseen tai em. asioista kieltäytymiseen vanhemmiltaan, miksi usko olisi erilainen asia. Ja usein vanhemmilla on sanansa sanottavana asiaan kuin asiaan vaikka lapsosensa olisi jo yli 30v.

        Ja kuka ja minkä ikäinen on kykenevä "itsenäisiin päätöksiin" uskonasioissa? Tai muissakaan asioissa? Ainakaan me ihmiset emme voi sitä sanoa kenen päätös on kuinkakin itsenäinen... Onneksi Jumalan valtakuntaan ei ole ikä- tai älyrajoja, vaan Jeesuksen armosta riittää kaikenlaisille ihmisille.


      • MiinaI
        kjjhgflsd kirjoitti:

        pisti korvaan sanat "turha traditio". Uskoon liitettynä kaste ei ole turha traditio, vaan nimenomaan Jeesuksen käsky. Toki osa uskovista on sitä mieltä että pois lapsikasteet ja kaste vasta kun ihminen on ajattelevassa iässä. Olen ollut helluntaiseurakunnassa seuraamassa aikuiskasteiden lisäksi 8-vuotiaan kastetta. Hän siis uskoi Jeesukseen ja halusi kasteelle. Tuon ikäinen tarvitsee tietysti vielä huoltajan luvan erotakseen uskonnollisesta yhteisöstä tai liittyäkseen toiseen. Muistaakseni 15 vuotiaana uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen ja liittymisen voi tehdä omin luvin ilman huoltajan suostumista. Tuolloinhan luterilaiset käyvät monesti myös riparin joka loppuu konfirmaatioon eli kasteen vahvistamiseen. Konfirmaatiossa kysytään tahtooko konfirmoitava uskoa Jeesukseen.

        Raamatussa kerrotaan apostolien teossa kuinka kastettiin uskova ja koko hänen perhekuntansa. Voidaan siis olettaa että perheeseen kuului myös pieniä lapsia ja tämä puoltaa vauvojen kastamista.

        Kastekäskyssä Jeesus kehotti myös opettamaan kastettavia. Siis opettamaan kristillistä uskoa. Kasteesta ja kristilliseen uskoon opettamisesta Jeesus puhui. Hän ei puhunut kirkkoon kuulumisesta tai kirkollisveron maksamisesta.

        on ollut helluntailaisten oma lapsi. Heidän lapsensa kastetaan vasta, kun nämä itse pyytävät sitä. Helluntailaisperheissä on siten aina epätervettä lasten käännyttämistä uskoon. Lapsikastetta käyttävien kirkkojen piirissä taas lapset kasvavat luonnollisella tavalla uskoon. Uskontoa saa vaihtaa 15 vuotiaana vanhempien luvalla. Vasta täysi-ikäisenä kansalainen saa päättää itsenäisesti omasta uskontokuntaan kuulumisestaan.


      • topi111
        jeesus nou kirjoitti:

        puhut asiaa:" yksikään opetuslapsi ei kuulunut kirkkoon." itse olen jo 38 - vuotias ja erosin kirkosta 22 vuotta sitten ja olen ihan hyvin pärjännyt tähän asti ilman kirkon tukea. omat lapseni on kyllä kastettu lasten äidin tahdosta, mutta kyllä tuokin turha traditio tulee varmaan vielä joskus loppumaan.

        miksi haukutte kirkkoa?kuka meistä on puhdas oppinen haukkukoon se.miltähän tämä maailma näyttäisi ellei kirkkoa olisi.vaikka oppi menisi vähän pieleen,on kuitenkin parempi että kynttilää ei pidetä vakan alla.kunhan edes vähän lepattaa.kyllä kirkko on ollut jumalan asialla ja on sitä edelleen.opetuslapsetkin nuhtelivat jeesusta kun evankeliumia julisti mies joka ei kuulunut heihin.jeesus sanoi:joka on meidän puolellamme ei voi olla meitä vastaan.kannustetaan kirkon työtä.parempi että on edes jotain moraali sääntöjä,ja että lapsemmekin oppivat niitä.


      • ymmärrätkö
        kjjhgflsd kirjoitti:

        pisti korvaan sanat "turha traditio". Uskoon liitettynä kaste ei ole turha traditio, vaan nimenomaan Jeesuksen käsky. Toki osa uskovista on sitä mieltä että pois lapsikasteet ja kaste vasta kun ihminen on ajattelevassa iässä. Olen ollut helluntaiseurakunnassa seuraamassa aikuiskasteiden lisäksi 8-vuotiaan kastetta. Hän siis uskoi Jeesukseen ja halusi kasteelle. Tuon ikäinen tarvitsee tietysti vielä huoltajan luvan erotakseen uskonnollisesta yhteisöstä tai liittyäkseen toiseen. Muistaakseni 15 vuotiaana uskonnollisesta yhteisöstä eroamisen ja liittymisen voi tehdä omin luvin ilman huoltajan suostumista. Tuolloinhan luterilaiset käyvät monesti myös riparin joka loppuu konfirmaatioon eli kasteen vahvistamiseen. Konfirmaatiossa kysytään tahtooko konfirmoitava uskoa Jeesukseen.

        Raamatussa kerrotaan apostolien teossa kuinka kastettiin uskova ja koko hänen perhekuntansa. Voidaan siis olettaa että perheeseen kuului myös pieniä lapsia ja tämä puoltaa vauvojen kastamista.

        Kastekäskyssä Jeesus kehotti myös opettamaan kastettavia. Siis opettamaan kristillistä uskoa. Kasteesta ja kristilliseen uskoon opettamisesta Jeesus puhui. Hän ei puhunut kirkkoon kuulumisesta tai kirkollisveron maksamisesta.

        hebr.k 11: 1" Usko on luja luottamus siihen, mitä toivataan. Ojentautuminen sitä kohti mikä ei näy.
        -usko ei ole oma teko. Se on Pyhän hengen työtä ( Jumalan armolahja) ihmiselle.
        Uskoon tultuaan ihminen ottaa kuuliaisuuden askeleen:kasteen, josta Jeesus Kristus antoi meille esimerkin. Kristus oli Pyhä ja synnitön, mutta kasteasiassa hänkin touteutti Taivaallisen Isän tahdon. "....ja taivaasta kuului ääni." Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt"

        Apt.teot 3. luvussa Pietarin saarnatessa kansalle. Kansa sai piston sydämeen ( tunsivat itsensä sellaisenaan Jumalalle kelpaamattomaksi), ja he kysyivät keskenään toisiltaan ja apostoleilta: "Miehet , veljet mitä meidän pitää tehdä? Pietarilla sanoi heille Hengen voimassa:" TEHKÄÄ PARANNUS ja kukin ottakoon kukin teistä KASTEEN JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN SYNTIENNE ANTEEKSI SAAMISEKSI, niin TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN. Sillä teille tämä lupaus kuuluu ja teidä lapsillenne ja kaikille, jotka ovat kaukana, ketkä ikinä Herra meidän Jumalamme kutsuu." Monilla muillakin sanoilla hän todisti vakuuttavasti sanoen:" ANTAKAA PELASTAA ITSENNE TÄSTÄ NURJASTA SUKUPOLVESTA:"
        Apt t 8:26-31, 35-39 Heraan enkeli puhui Filippokselle:"Nouse ja mene etelään päin sille tielle, joka johtaa Gazaan ja on AUTIO. Hän nousi ja lähti, siellä kulkietiopialainen mies eunukki, Etopian kunigattaren ja kandaken mahtava hoviherra ja koko hänen aarteistonsa hoitaja. Hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli nyt paluumatkalla, istui vaunuissa ja luki profeetta Jesajaa. Henki sanoi Filoppokselle: Mene lähemmäs ja pysyttele noiden vaunujen vierellä." Filippos juoksi vaunujen luo, kuuli miehen lukevan profeetta Jesajaa ja kysyi:"Ymmärätkö myös mitä luet? Tämä vastasi: Kuinka voisin ymmärtää, jos kukaan ei minua opasta?" Hän pyysi Filipposta nousemaan ja istuutumaan viereensä.
        35. Filoppos alkoi puhua ja lähtien tästä raamatunkohdasta (Jes 53:7,8) julisti hänelle hänelle evakeliumia Jeesuksesta. Tietä kulkiessaan he tulivat veden ääreen. Hoviherra sanoi:" Tässä on vettä. Mikä estää meitä kastamasta minua?" Silloin Filoppos sanoi hänelle: " JOS SINÄ USKOT KOKO SYDÄMESTÄSI, SE TAPAHTUKOON" Hoviherra sanoi:" MINÄ USKON, ETTÄ JEESUS KRISTUS ON JUMALAN POIKA" Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra astuivat veteen
        meidän. Kun he olivat nousseet vedestä, Herran henki tempaisi Filippoksen pois, eikä hoviherra enää nähnyt häntä. JA HÄN JATKOI MATKAANSA ILOITEN.


      • kikkoö

        tarvitsee myös seurakunnan.Opetuslapset olivat alkukirkon seurakunta ja kristityn halusivat kokoontua ja palvella Jumalaa, Nykyajan ihmisen kokoontumispaikka on kirkko tai tmv.


    • Neilll

      Kastehan on vaan kristilliene rituaali ja sen rituaalin voi suorittaa ilman kristillisiä menoja.

      Ja lapsihan ei saa nimeä kasteessa. Eiköhän se nimi kuitenkin tule siinä vaiheessa kun se nimi sinne maistraattiin tai kirkkoherranvirastoon ilmoitetaan. Lapsellahan on monesti jo nimi valmiina kun itse rituaalin aika koittaa.

      • varten

        kastetaan ilman kristillisiä, tai ylipäätään uskonnollisia menoja? Eiköhän nimenomaan kaste ole uskonnollinen meno, rituaali, joka kristinuskon mukaan suoritetaan tietyllä kaavalla. Nimenanto ei liity mitenkään kastamiseen ja seurakuntaan liittämiseen, vaikka ne taitavasti siihen on ympättykin.

        Itseasiassa, nimenantoon riittää lappu maistraattiin, jos haluaa jotenkin juhlistaa, niin voi tehdä, jos taasen ei, nimi kuitenkin on virallisesti "annettu".


      • Miina I
        varten kirjoitti:

        kastetaan ilman kristillisiä, tai ylipäätään uskonnollisia menoja? Eiköhän nimenomaan kaste ole uskonnollinen meno, rituaali, joka kristinuskon mukaan suoritetaan tietyllä kaavalla. Nimenanto ei liity mitenkään kastamiseen ja seurakuntaan liittämiseen, vaikka ne taitavasti siihen on ympättykin.

        Itseasiassa, nimenantoon riittää lappu maistraattiin, jos haluaa jotenkin juhlistaa, niin voi tehdä, jos taasen ei, nimi kuitenkin on virallisesti "annettu".

        että lapsen vanhemmat ilmoittavat sen väestörekisteriin. Nimenantoon ei liity silloin mitään seremonioita. Länsimaisissa kirkoissa (katolinen, luterilainen, anglikaaninen, metodistinen jne) nimi annetaan kasteessa. Siitä muistuttaa meitä suomen kielen sana ristimänimi. Ortodokseilla on erillinen nimenantoseremonia, joka tulisi toimittaa, kun lapsi 8:n päivän ikäinen. Kastetaan sitten myöhemmin.


      • ...
        Miina I kirjoitti:

        että lapsen vanhemmat ilmoittavat sen väestörekisteriin. Nimenantoon ei liity silloin mitään seremonioita. Länsimaisissa kirkoissa (katolinen, luterilainen, anglikaaninen, metodistinen jne) nimi annetaan kasteessa. Siitä muistuttaa meitä suomen kielen sana ristimänimi. Ortodokseilla on erillinen nimenantoseremonia, joka tulisi toimittaa, kun lapsi 8:n päivän ikäinen. Kastetaan sitten myöhemmin.

        Meidän lapsille on pidetty kunnolliset nimenantojuhlat, ilman pappeja mutta puheiden kera. Molemmilla lapsilla on kummit, jotka ovat heille oikein mieluisat, haluavat nähdä heitä usein ja kutsutaan merkkipäiville ja kylään. Muistaakseni kummit arastelivat noissa juhlissa vauvan pitelemistä mutta nyt kun lapset ovat jo toisella kymmenellä ovat kummeilleen tosi mieluisia.


      • tiiiiiiiiiii
        ... kirjoitti:

        Meidän lapsille on pidetty kunnolliset nimenantojuhlat, ilman pappeja mutta puheiden kera. Molemmilla lapsilla on kummit, jotka ovat heille oikein mieluisat, haluavat nähdä heitä usein ja kutsutaan merkkipäiville ja kylään. Muistaakseni kummit arastelivat noissa juhlissa vauvan pitelemistä mutta nyt kun lapset ovat jo toisella kymmenellä ovat kummeilleen tosi mieluisia.

        Otin tälläisen,ja olen samaa mieltä kuin tässä kirjoitetaan:
        ""Tiedän monta jotka ovat todellakin erilaisia; elikkä kuuluvat kirkkoon,mutta mieleltään ovat todellakin ateisteja.Eivät käy kirkossa,eivätkä usko kirkkoon,mutta kuuluvat siihen.Ja muuten vain kuuluvat.Itse kuulun,mieheni ei..lapset kastettu,TODELLA pitkän harkinnan jälkeen (koko raskaus aika kastajaispäivän päättämiseen saakka) ja kun on otettu asiat selville että kumpi on helpompaa,erota vai liittyä.Ja erota on helpompi: nimet alle ja lapsi ei ole enää kirkon jäsen
        Ja meillä sama ; lapsi saa erota heti kun/jos tahtoo itse niin..vaikka olisi kuinka nuori tahansa..se riippuu ihan lapseni omasta tahdosta.""

        Eli siis..meillä saa lapsi erota vaikka heti kun oppii puhumaan jos niin tahtoo =D ..en itsekkään usko,mutta kuulun kirkkoon, mieheni ei kuulu.Ja lapsi kastettiin.


      • Lastentarhanopettaja
        tiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Otin tälläisen,ja olen samaa mieltä kuin tässä kirjoitetaan:
        ""Tiedän monta jotka ovat todellakin erilaisia; elikkä kuuluvat kirkkoon,mutta mieleltään ovat todellakin ateisteja.Eivät käy kirkossa,eivätkä usko kirkkoon,mutta kuuluvat siihen.Ja muuten vain kuuluvat.Itse kuulun,mieheni ei..lapset kastettu,TODELLA pitkän harkinnan jälkeen (koko raskaus aika kastajaispäivän päättämiseen saakka) ja kun on otettu asiat selville että kumpi on helpompaa,erota vai liittyä.Ja erota on helpompi: nimet alle ja lapsi ei ole enää kirkon jäsen
        Ja meillä sama ; lapsi saa erota heti kun/jos tahtoo itse niin..vaikka olisi kuinka nuori tahansa..se riippuu ihan lapseni omasta tahdosta.""

        Eli siis..meillä saa lapsi erota vaikka heti kun oppii puhumaan jos niin tahtoo =D ..en itsekkään usko,mutta kuulun kirkkoon, mieheni ei kuulu.Ja lapsi kastettiin.

        Kirkkoon liittyminen ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin erominenkaan. Halusin kirkkohäät jonka vuoksi mieheni liittyi kirkkoon hetkeksi. Hänen täytyi vain täyttää yksi lappu, jonka jälkeen hänelle soitti seurakuntatyöntekijä ja sai paperit kotiin - asia oli ok. Ei yhtään sen vaikeampaa. Joten miksi kastaa lapsi kirkkoon väkisin, vaikket siihen edes itse usko eikä selvästi miehesikään?


    • Lastentarhanopettaja

      Olen 24-vuotias nainen ja kuulun kirkkoon. Mieheni taas ei. Olemme kuitenkin päättäneet, että kun saamme lapsia, emme halua ristiäisiä vaan ihan vain kotona nimenantotilaisuuden, koska myös omasta mielestäni on törkeää kastaa lapsi kirkkoon, johon ei molemmat vanhemmista vakaasti usko. Kastaminen on hyvä juttu jos vanhemmat käyvät kirkossa ja oikeasti haluavat kasvattaa lapsen kristinuskoon, mutta muutenhan se on väkisin pakottamista uskontoon, jos lasta ei siihen edes kasvateta.

      Minun lapseni saa 15-vuotiaana (12-vuotiaana vanhempien luvalla) liittyä mihin kirkkoon itse haluaa, mikäli hän kokee sen tärkeäksi asiaksi. Mutta hän itse tekee päätöksen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe