Blues in my mind

Blueskärpänen

Moi! Blues kärpänen iski ;o) Olen tähän asti soittanut klassista kitaraa, nyt haluaisin aloitella bluesin soiton/laulun. Onko olemassa mitään hyvää oppikirjaa asian tiimoilta ja osaisiko joku neuvoa kun olen harkinnut blues huuliharpun ostoa, niin millainen olisi edullinen mutta hyvä, ja millä asteikolla voisi/kannattaisi aloittaa? John Lee Hokkeria tässä kuuntelen ;o))

12

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu epä normaali

      klassisella nailonkieliselläkin kitaralla onnaa ainaskin koti oloissa kyllä.Dobroja ja muita spesiaali blues soittimia ei kannata ainakaan ihan heti lähteä hommaamaan kun on tosi erilaisia noi 2 musiikkityyliä.
      Oma mielipide ja kokemus se että parhaat ränttätänttä ja slovari blues sävellajit on E ja muut vapaitten kielten "lähtösoinnut". Jos Slide soitto putkella alkaa kulkee niin sitten voi olla asiaa kokeilla erikoisvirityksiä.
      Kuuntelemalla, katselemalla ja jos mahdollista niin toisten soittajien kanssa jammailemalla tuon oppii kaikesta parhaiten.Tuo mainitsemasi John Lee Hooker on hyvä opettaja jos kuvaa vielä löytyy äänen lisäksi. Valkoisen bluesin korkeakouluksi on sanottu John Mayallin bändiä (Eric Clapton,Peter Green ym.) mutta sinne on vähän turhan tiukat pääsykokeet ja vaatimukset:) Kummiskin siinä lajissa ei kauheesti partituureja ja nuotteja vahdata vaan kimppasoitto se joka vie eteenpäin jos lahjoja ja motiivia vaan riittää.
      Jos taas meinaat tuota huuliharppu ja vokalistipuolta alkaa harjoittelee niin yks hyvä kuunneltava opettaja on Pepe Ahlgvist ihan kotisuomesta vielä.

      • Bueskärpänen

        Kiiots eppu epä normaali vinkeistä! Tuttuja "kamuja" suosittelit ;) Osaistko yhtään neuvoa? Minulla on tuollainen käsintehty Yamaha, siis leveälautainen nailonkielinen klassinen malli, josta olen ekat bluessaundit irrotellut.

        Ruokahalu kasvaa syödessä ;) Tekis mieli ostaa sellainen kitara jossa on edelleen nailonkielet, mutta perään pikkuruinen vahvistin jossa ois myös mikille liitäntä. Sain käsiini Chet Atkinsin CD:n "Almost alone". Siinä levyllä on todella pehmeä, puhdas saundi ja uskon että Cehtillä on siinä nailoniset kielet?


      • eppu epä normaali
        Bueskärpänen kirjoitti:

        Kiiots eppu epä normaali vinkeistä! Tuttuja "kamuja" suosittelit ;) Osaistko yhtään neuvoa? Minulla on tuollainen käsintehty Yamaha, siis leveälautainen nailonkielinen klassinen malli, josta olen ekat bluessaundit irrotellut.

        Ruokahalu kasvaa syödessä ;) Tekis mieli ostaa sellainen kitara jossa on edelleen nailonkielet, mutta perään pikkuruinen vahvistin jossa ois myös mikille liitäntä. Sain käsiini Chet Atkinsin CD:n "Almost alone". Siinä levyllä on todella pehmeä, puhdas saundi ja uskon että Cehtillä on siinä nailoniset kielet?

        heti mieleen kuin joku Ovation takavuosilta noista nailonkielisistä ja mikillä varustetuista kitaramerkeistä, mutta ei kai sitä nyt kannata ees puolitosissaan sellaista blueskitaraksi hommata?
        Chet Atkinssin työkalu taas oli muistaakseni ns. orkesterikitara eli sähkö sellainen ja teräskielinen ja tyylilaji ihan jotain muuta kuin blues.


      • Blueskärpänen
        eppu epä normaali kirjoitti:

        heti mieleen kuin joku Ovation takavuosilta noista nailonkielisistä ja mikillä varustetuista kitaramerkeistä, mutta ei kai sitä nyt kannata ees puolitosissaan sellaista blueskitaraksi hommata?
        Chet Atkinssin työkalu taas oli muistaakseni ns. orkesterikitara eli sähkö sellainen ja teräskielinen ja tyylilaji ihan jotain muuta kuin blues.

        ...jep jep...ei Atkins soitkkaan Bluessia vaan on jotain kantrin ja jazzin välillä tai molempia :o)

        Tämmönen löyty Fazerilta/Yamahalta http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja_vahvistimet/elektroakustiset/12057_slg-100n_yamaha_/_nylonkiel._silent-kitara.html

        Pääsispä kokeilee!


      • Blueskärpänen
        eppu epä normaali kirjoitti:

        heti mieleen kuin joku Ovation takavuosilta noista nailonkielisistä ja mikillä varustetuista kitaramerkeistä, mutta ei kai sitä nyt kannata ees puolitosissaan sellaista blueskitaraksi hommata?
        Chet Atkinssin työkalu taas oli muistaakseni ns. orkesterikitara eli sähkö sellainen ja teräskielinen ja tyylilaji ihan jotain muuta kuin blues.

        ...niin ja piti vielä sanoman että sama löytyy vielä metallikielisenä. Siinä on vaan semmonen juttu kun oon niin tottunut nailoniin ja ei se nyt ihan pahalta kuullosta vaikka itse sanonkin. Kyllä kunnon Bluesissa pitää olla metallin maku suussa...ei veren :o))


      • eppu epä normaali
        Blueskärpänen kirjoitti:

        ...niin ja piti vielä sanoman että sama löytyy vielä metallikielisenä. Siinä on vaan semmonen juttu kun oon niin tottunut nailoniin ja ei se nyt ihan pahalta kuullosta vaikka itse sanonkin. Kyllä kunnon Bluesissa pitää olla metallin maku suussa...ei veren :o))

        Itseltä löytyy 1 elektroakustinen teräskielillä sekä Yamaha nailonkielisenä ja hiukan ennakkoluuloinen olen tuon nailonlankun suhteen vaikka hyviä soittimia tekevätkin?
        Mutta sitten kun kuulee jonkun soittavan tuollaisella kuin Andreas Segovia tai viihteellisemmältä puolelta kuin Francis Goya vaihtuu mielipide. On sen verran hintava toi kitara ettei viitti lähtee ostamaan ainakaan mokomaa :)


      • Dudley
        eppu epä normaali kirjoitti:

        heti mieleen kuin joku Ovation takavuosilta noista nailonkielisistä ja mikillä varustetuista kitaramerkeistä, mutta ei kai sitä nyt kannata ees puolitosissaan sellaista blueskitaraksi hommata?
        Chet Atkinssin työkalu taas oli muistaakseni ns. orkesterikitara eli sähkö sellainen ja teräskielinen ja tyylilaji ihan jotain muuta kuin blues.

        Chet oli kuulu studiokitaristi ja Nashville kantrin edustaja, joka soitti Gretschin kitaroilla. Atkins syntyi 1924. Teki soololevytyksiä, esiintyi tv:ssä ja toimi myös RCA levy-yhtiön kantriosaston pomona sekä tuotti lukuisia menestyslevytyksiä. Niin sanotun Nashville-soundin kehittäjiä. Lukuisia Gretsch merkin nimikkomalleja, esim. Gretsch Chet Atkins Tennessee, 1963 tai Country Gentleman vuodelta 1965.


      • Blueskärpänen
        eppu epä normaali kirjoitti:

        Itseltä löytyy 1 elektroakustinen teräskielillä sekä Yamaha nailonkielisenä ja hiukan ennakkoluuloinen olen tuon nailonlankun suhteen vaikka hyviä soittimia tekevätkin?
        Mutta sitten kun kuulee jonkun soittavan tuollaisella kuin Andreas Segovia tai viihteellisemmältä puolelta kuin Francis Goya vaihtuu mielipide. On sen verran hintava toi kitara ettei viitti lähtee ostamaan ainakaan mokomaa :)

        Heitin hakusanaks ton soittimen tyypin ja löyty mm. tämmönen http://www.youtube.com/watch?v=FWF79H3INQU&feature=related
        En kommentoi Coyan soittamista mitenkään. Sen verran voin sanoo et silloinen Hantta Krause kysyi siltä toimittajan ominaisuudessa: Miksi vierailet niin usein suomessa, eikö sinua kuunnella missään muualla ?

        Et tommosta ;o)


    • Dudley

      Aloitin rummuilla, mutta nyt on menossa elinikäinen opiskelu slidekitaristiksi. Itselläni teräskielinen akustinen, jossa klassista kitaraa isompi koppa. Viritys: avoin D. Käytän sekä metalli-, että muoviputkea. Metallista kovempi metallisempi soundi, muovista pehmeämpi ala Ry Cooder. Alan ukot nysväävät putket itse esim. viinipullosta, itselläni brutaalisti kaupasta hankittu. Putken voi tökätä periaatteessa mihin sormeen tahansa, itselläni nimettömässä. On näin hieman kevyempi kuin pikkurillissä, joka tietysti vapauttaa parhaiten muut sormet toimimaan. Oppia kannattaa hakea esim. mainiosta Bob Brozmanin Bottleneck Blues Guitar dvd-sarjasta. Huuliharppuasiasta sen verran, että hommaa aluksi vaikkapa Hohnerin joku perusharppu. Itse diggaan Little Walteria ja Paul Butterfeeldiä. Kotimaisista esim. Pepe ja Helge Tallqvist. Soiton iloa!

    • DVD Jopa

      Stefan Grossman on julkaissut hyvää opetusmateriaalia. Nimi muistiin.

    • Memphis Slim

      A molli harppu. Merkillä ei väliä. Bluesia ei opita kirjoista. Itseopiskelu luo sen tyylin mikä eroittaa sinut muista.

      • N. Patti

        E-bluesin soitossa pitää olla tavallinen 10-reikäinen A-harppu. Voi tämän keksiä itsekin, mutta siihen menee vuosikausia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe