oletteko huomanneet, miten nämä, yleensä meidän ikäisten vanhoina, tylsinä pitämämme nimet ovat taas uusiokäytössä.
Joka vuosikymmenellä on omat suosikit, nyt näköjään Hilmat, Hiljat.
Minulla mummoni olivat tuon nimisiä.
Koskakohan tulevat sitten 40 luvun nimet taas?
Poikien nimissä näkyy kylläkin Eeroja olevan, jokunen Matti ja Timokin vastaan tullut.
Etunimien kierto
43
378
Vastaukset
- ;D
Jossain vaiheessa tuntui lapsien nimet olevan niitä, mitä meillä lempiniminä.
Rami, Riku, Raimosta, Ristosta.
Mietin joskus miten opettajat seiskyt luvulla pärjäsi, oli monta Tiinaa, Niinaa, Saria ja Maria, samalla luokalla.
Eka satsi lapsenlapsia, oli puita ja heiniä. Naapurustossakin, Sara, Kaisla, Pinja. Kanerva.
Saimi on ollut jo aika kauan. Samoin Sannni, vanhoja nimiä nekin.- Piiu.
ovat myös sellaisia, jotka ei liity nimeen mitenkään.
Mussu, mussukka.
Puppe, muru, nuo ainakin heti tuli mieleen.
Nimikirjaimet usein myös kaksoisnimisillä. J-P, T-T, jne.
- beessi
En oikein pidä siitä, että ihan yleisiä, käytössä olevia nimiä käytetään haukkumaniminä tai jonkun epämiellyttävän asian nimenä. Esimerkkinä Yrjö, Tauno, Urpo, Alli ja mitä niitä nyt onkaan. Jorma ehkä ei ole niin paha...
Eihän meillä ole sanoista pulaa pitäisi olla.- Piiu.
Alli ei auennut, nuo muut kylläkin. Siksiköhän ne ovat aika vähän enää käytössä ;).
Useinhan Yrjö on Ykä. Tauno Tane.
Taisto, Voitto, ja Rauha, selittyvät varmaan sota-ajalla, niitäkään ei ole juuri nelkytluvun jälkeen. - ulkosuomalainen/Krei
Piiu. kirjoitti:
Alli ei auennut, nuo muut kylläkin. Siksiköhän ne ovat aika vähän enää käytössä ;).
Taisto, Voitto, ja Rauha, selittyvät varmaan sota-ajalla, niitäkään ei ole juuri nelkytluvun jälkeen.Olempa kuullut eräällä ihmisellä olevan nimet Varma Kosto. No eihän nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeään.
- beessi
Piiu. kirjoitti:
Taisto, Voitto, ja Rauha, selittyvät varmaan sota-ajalla, niitäkään ei ole juuri nelkytluvun jälkeen.käytetään puheessa ja ainakin naistenlehdissä, alli-sanaa tarkoitettaessa naisten velttona riippuvia olkavarren nahkoja ja rasvoja. Olisiko saanut alkunsa Alli Paasikiven melko näyttävistä olkavarsista. Hänhän käytti usein aivan hihattomia iltapukuja, se oli kai aika harvinaista siihen aikaan, ainakin varttuneemmilla naisilla.
Alli on minusta jotenkin söpö nimi. Varmaan johtuu siitä laulusta, aa aa allin lasta jne.. - tt
ulkosuomalainen/Krei kirjoitti:
Olempa kuullut eräällä ihmisellä olevan nimet Varma Kosto. No eihän nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeään.
appeni kertoi tämän 60luvulla
Junassa mies komensi lapsiaan, joita olikin paljon. Luetteli etunimiä pötkössä.
Anna, Aina, Naima, Rauha, Lempi,Ville - Piiu.
ulkosuomalainen/Krei kirjoitti:
Olempa kuullut eräällä ihmisellä olevan nimet Varma Kosto. No eihän nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeään.
olin luullut sen olevan naisen nimi, mutta onhan Vienojakin ollut sekä naisilla, että miehillä.
On joitain muitakin, en nyt vaan muista.
Mitkäs nimet on sielläpäin suosittuja nyt?
Onko sama trendi, että vanhat nimet pienillä vauvoilla. - Piiu.
beessi kirjoitti:
käytetään puheessa ja ainakin naistenlehdissä, alli-sanaa tarkoitettaessa naisten velttona riippuvia olkavarren nahkoja ja rasvoja. Olisiko saanut alkunsa Alli Paasikiven melko näyttävistä olkavarsista. Hänhän käytti usein aivan hihattomia iltapukuja, se oli kai aika harvinaista siihen aikaan, ainakin varttuneemmilla naisilla.
Alli on minusta jotenkin söpö nimi. Varmaan johtuu siitä laulusta, aa aa allin lasta jne..empä muistanut tuota. Minulla on ollut Alli-täti, ja Mimmi-täti.
Lempinimiäkin monta, mutta Maisa olisin lapsena halunnut nimekseni.
En millään saa päähäni, mistä moisen nimen olin keksinyt,
Nukkeni sitten sai sen nimen.
. - oree
tt kirjoitti:
appeni kertoi tämän 60luvulla
Junassa mies komensi lapsiaan, joita olikin paljon. Luetteli etunimiä pötkössä.
Anna, Aina, Naima, Rauha, Lempi,Villetuo Anna Aina Kuikka Koposen tyttäriä. Yhdellä niistä tyttäristä on vieläkin voimassa oleva ennätys:
Tiettävästi yksi vaikeimmin rikottavista Suomen ennätyksistä on savolaisen taikurin Aapeli Kuikka-Koposen (1833-1890) vanhimman tyttären nimen pituus : Ida Riia Lucia Hilda Hulda Levantina Amanda Olivia Ceela Cencerdia Jemna Jekleebet Kuikka-Koponen. - Piiu.
oree kirjoitti:
tuo Anna Aina Kuikka Koposen tyttäriä. Yhdellä niistä tyttäristä on vieläkin voimassa oleva ennätys:
Tiettävästi yksi vaikeimmin rikottavista Suomen ennätyksistä on savolaisen taikurin Aapeli Kuikka-Koposen (1833-1890) vanhimman tyttären nimen pituus : Ida Riia Lucia Hilda Hulda Levantina Amanda Olivia Ceela Cencerdia Jemna Jekleebet Kuikka-Koponen.Siis oikeinko yhdelle ihmiselle, tuollainen nimilitania?
Taisi kirkonkirjojen rivi loppua kesken.
Nykyisin ei muistaakseni saa kolmea enempää antaakaan.
Niin, tuossa lorussahan olikin 5 tyttöä, ja yksi poika ;D - 1943
Piiu. kirjoitti:
empä muistanut tuota. Minulla on ollut Alli-täti, ja Mimmi-täti.
Lempinimiäkin monta, mutta Maisa olisin lapsena halunnut nimekseni.
En millään saa päähäni, mistä moisen nimen olin keksinyt,
Nukkeni sitten sai sen nimen.
.Margit oli minusta kaunein tytön nimi. Enpä ollut enää samaa mieltä, kun tyttäreni olivat vauvoja.
- Piiu.
1943 kirjoitti:
Margit oli minusta kaunein tytön nimi. Enpä ollut enää samaa mieltä, kun tyttäreni olivat vauvoja.
vaihtelee, ja varmaan makumme muuttuu, aivan kun nuorillakin.
Ei tullut omastanikaan Maisaa, yritin kyllä, vaan isänsä ei hyväksynyt. Hyvä niin, ei ole lainkaan Maisan oloinen ;D
- kyllä ..
ole nähnyt uusia Hilmoja enkä Hiljoja.
Monia muita vanhoja nimiä olen kyllä kastetuilla nähnyt.
.- Taas sen muistin
jossa oli lapset Usko, Toivo, Vieno, ja Hilja. Niin kouluaikana laulettiin, että voisko uskoo, ja toivoo niin vienoa kelkkaa, että se kulkis hiljaa
- Piiu.
kauppareissulla, äiti huuteli Hiljaa :).
Kysäisin sitten, onko tyttären nimi tuo. Kyllä oli, ja vaunuissa nukkui Hilma.
Samoin on Hs syntyneet osiossa muutaman kerran sattunut silmään, vaikken niitä suinkaan lueskele, katselen suloisten pienokaisten kuvia, ja siinä sitten tulee vilkaistua, vastaako kuva nimeä :)
Niistä kuvista tulee pyhäaamuisin niin hyvälle tuulelle, että pakko vilkuilla.
Kun on todennut sitä ennen useamman sivun verran kuolleita, joista jo niin paljon ikäisiämme. - Piiu.
Taas sen muistin kirjoitti:
jossa oli lapset Usko, Toivo, Vieno, ja Hilja. Niin kouluaikana laulettiin, että voisko uskoo, ja toivoo niin vienoa kelkkaa, että se kulkis hiljaa
kun on niminä juuri Usko ja Toivo, niin miksi ei sitten rakkaus myöskin?
Paljon on noita nimiä, jotka myös ovat aivan perussanoja.
Kuten nuo rauha, voitto, taisto, aamu, aina, ansa, hilla, impi, kukka, lumi,
Into, jalo, mies, otto,pyry, taito, touko, ukko, ainakin.
Aivan uusiakin on paljon. Kun joku julkkis keksii lapselleen itse nimen, niin vähän ajan kuluttua niitä on jo vilisemällä.
Oletteko itse olleet tyytyväisiä nimeenne, tai lempinimeenne?
Entäs lapset, onnistuitteko valitsemaan nimet, jotka ovat mieluisia?
Poikani eivät ole valittaneet, tyttäret kylläkin teini-iässä. - 1943
Piiu. kirjoitti:
kun on niminä juuri Usko ja Toivo, niin miksi ei sitten rakkaus myöskin?
Paljon on noita nimiä, jotka myös ovat aivan perussanoja.
Kuten nuo rauha, voitto, taisto, aamu, aina, ansa, hilla, impi, kukka, lumi,
Into, jalo, mies, otto,pyry, taito, touko, ukko, ainakin.
Aivan uusiakin on paljon. Kun joku julkkis keksii lapselleen itse nimen, niin vähän ajan kuluttua niitä on jo vilisemällä.
Oletteko itse olleet tyytyväisiä nimeenne, tai lempinimeenne?
Entäs lapset, onnistuitteko valitsemaan nimet, jotka ovat mieluisia?
Poikani eivät ole valittaneet, tyttäret kylläkin teini-iässä.tyytyväinen nimeeni. Kutsumanimenä oli ensin kolmas nimeni. Kun menin oppikouluun nimi vaihdettiin ensimmäiseksi, koska kolmas nimi oli vaikeahko lausua sukunimen kanssa. Lempinimiä on ollut Kaana, Pöllö (lukiossa, koska olin muka viisas ja kutsumanimeni oli jotenkin pöllöjen kanssa tekemisssä), Miina. Lapseni ovat olleet tyytyväisiä. Juuri nyt meillä kellään ei ole lempinimeä, jskin miesystäväni joskus käyttää ihan uutta, jonka on muotoillut entisten pohjalta.
- Piiu.
1943 kirjoitti:
tyytyväinen nimeeni. Kutsumanimenä oli ensin kolmas nimeni. Kun menin oppikouluun nimi vaihdettiin ensimmäiseksi, koska kolmas nimi oli vaikeahko lausua sukunimen kanssa. Lempinimiä on ollut Kaana, Pöllö (lukiossa, koska olin muka viisas ja kutsumanimeni oli jotenkin pöllöjen kanssa tekemisssä), Miina. Lapseni ovat olleet tyytyväisiä. Juuri nyt meillä kellään ei ole lempinimeä, jskin miesystäväni joskus käyttää ihan uutta, jonka on muotoillut entisten pohjalta.
kouluaikana, eri kouluissa, on ollut koko nimiskaalani käytössä. Jos samalla luokalla on ollut samanniminen, on sitten otettu toinen nimi käyttöön.
Vieläkin, kadulla joskus, joku huikkaa erään nimistäni, joka vain "vuoden eli", tiedän heti miltä ajalta, tuo henkilö on.
- tosi ..
kauniita nimiä luin juuuritulleesta lehdestä, jossa on kastettuja.
- Lilja, Beata, Amalia, Sofia, Siiri, Greeta, Tilda, Aili
- Arttu, Verneri, Joosua, Erkki, Onni- Piiu.
Vai on Erkkikin jo paluuta tekemässä. Sitä en olekaan huomannut.
Samoin Aili on mennyt ohi silmien.
Mukava lista sinulla, kiitti.
Huomisen lehden saan vasta maanantaina, täytynee lukea muutkin kun kuvien alta, kun tämmöisen aloitin ;D
oisi pojallemme halunnut nimeksi Ottoa, toivoa, tahi Taunoakaan, - nyt nuo on muotia..:/
Tytöillä Aad, Helmi, Vilma, Siiri, Tilda, jne., ihan huvittaa nuo meijjän mummojen nimet pienillä tytöillä :)- Piiu.
kyllä minäkin korviani höristin, kun se äiti kaupassa huuteli Hiljaa!
Siiri on ainakin 5-7v ollut jo suosittu. Minulla vaan tulee Angerkoski, ja hänen Justiinansa nimestä mieleen. No, hymynkare on parempi, kun suu alaspäin. - oli ..
Piiu. kirjoitti:
kyllä minäkin korviani höristin, kun se äiti kaupassa huuteli Hiljaa!
Siiri on ainakin 5-7v ollut jo suosittu. Minulla vaan tulee Angerkoski, ja hänen Justiinansa nimestä mieleen. No, hymynkare on parempi, kun suu alaspäin.muuten omaasukua Palmu, lie sukua kuululle taiteilijalle?
. - Piiu.
oli .. kirjoitti:
muuten omaasukua Palmu, lie sukua kuululle taiteilijalle?
.toisaalta Palmu nimi ei kaiketi hyvin harvinainen ole?
Satun tuntemaan kaksi sen sukunimen omaavaa, eivät sukua toisilleen, eikä taiteilijalle.
En yrittänyt googlata, mahdollisuushan on olemassa.
Pieni tytöntyllerö, nimenä Siiri, silti saa sen hymyn esiin.
Toivottavasti ovat topakoita tyttöjä, nämä nyky Siirit. - 1943
Piiu. kirjoitti:
toisaalta Palmu nimi ei kaiketi hyvin harvinainen ole?
Satun tuntemaan kaksi sen sukunimen omaavaa, eivät sukua toisilleen, eikä taiteilijalle.
En yrittänyt googlata, mahdollisuushan on olemassa.
Pieni tytöntyllerö, nimenä Siiri, silti saa sen hymyn esiin.
Toivottavasti ovat topakoita tyttöjä, nämä nyky Siirit.tullut muotiin kaunis nimi Sohvi, hienompi Sofia sen sijaan on hyvin suosittu.
- Terttu :)
1943 kirjoitti:
tullut muotiin kaunis nimi Sohvi, hienompi Sofia sen sijaan on hyvin suosittu.
Sohvikin esiintynyt kasteilmoituksissa. Saas nähdä koska tulevat nämä "kovat" nimet kuten Pirkko, Terttu, Pirjo, Sirkka ym. Kerttuja on pienissä tytöissä-
- 1943
Terttu :) kirjoitti:
Sohvikin esiintynyt kasteilmoituksissa. Saas nähdä koska tulevat nämä "kovat" nimet kuten Pirkko, Terttu, Pirjo, Sirkka ym. Kerttuja on pienissä tytöissä-
yleisiä ovat myös Ritva, Leena, Jorma, Pekka, Matti ja Seppo.
- Piiu.
Terttu :) kirjoitti:
nämä pitkät, Tuulikki, Kyllikki, Tellervo, Marjatta, heitä oli luokkatovereissani.
Piiu. kirjoitti:
nämä pitkät, Tuulikki, Kyllikki, Tellervo, Marjatta, heitä oli luokkatovereissani.
Oli luokallani. Kaksi olivat yhdenkirjainen erolla kolmen nimen kaimoja. samat etunimet sukunimet Luoma, Luomi. Reinoa ja Raimoa löytyi.
Mutta oletteko tavanneet Bella Tähtikuningattaren on ihan kaste nimi.- Piiu.
maagikko kirjoitti:
Oli luokallani. Kaksi olivat yhdenkirjainen erolla kolmen nimen kaimoja. samat etunimet sukunimet Luoma, Luomi. Reinoa ja Raimoa löytyi.
Mutta oletteko tavanneet Bella Tähtikuningattaren on ihan kaste nimi.Siinäpä ei sitten auttanut edes toisen nimen käyttöönotto.
Että osuikin, samalle luokalle vielä.
Tuo Bellakin, empä ole kuullut. Onko siitä niin kauan, ettei nimilautakuntaa ollut?
Nykyisinhän ei hyväksytä kaikkia nimiä, mitä vanhemmat haluisivat.
Jos vielä saisin valita tytölle nimen se olisi Siiri Serafiina, mummujeni mukaan.
Matti-nimeä on muuten käytetty varmaankin jatkuvasti,
niitä kun tuntuu olevan vähän kaiken ikäisiä.
Kaino-nimeä olen tavannut molemmilla.- beessi
vahva vaihtoehto, jos olisin juuri nyt tytölle nimeä valitsemassa. Ellen päätyisi johonkin "kansainvälisempään".
Sulevi nimisen naisen tiedän, ja eikö se ole myös miehen nimi. - Piiu.
tuota Kainoa eilen mielessäni etsinkin, nyt se sinulta tulikin.
Niin, meillehän ei silloin nuorena "kelvanneet" mummojen nimet. Nyt on aikaa mennyt, ja niillä uusi kukoistusaika..
Tänään HS etuniminä kastetuilla oli ainakin monta vanhaa nimeä.
Tytöillä näkyi; Viena, Suoma, Kielo, Nelma, Vienohan on jo takaisin tullutkin.
Pojilla oli, Aaro, Anton, Topias, Lauri, Urho, ja Julius. Näkyipä Otso saaneen pikkuveljen joka saanut nimekseen Jalo. - Piiu.
beessi kirjoitti:
vahva vaihtoehto, jos olisin juuri nyt tytölle nimeä valitsemassa. Ellen päätyisi johonkin "kansainvälisempään".
Sulevi nimisen naisen tiedän, ja eikö se ole myös miehen nimi.jo pari, kolme vuotta sitä on esiintynyt.
Meilläkin on taloyhtiössä, pieni Helmi, sisar on Hertta.
- QQ
Lapsillani on kaikilla aika ajattomat nimet.
Niitä on ollut jo isoisillä, ja mummeilla.
Edelleen näkyy kasteilmoituksissa.
Itsellä erikoinen nimi, halusin välttää sen omieni kohdalla.
Nyt kyllä joillakin lapsenlapsilla sitten vuorostaan oudompia, ja ehkäpä sitten kansainvälisiä nimiä.- Piiu.
tosiaan, säilyttävät suosionsa, kaikenaikaa.
Matti ja Maija ainakin. Tuttavapiirissäni heitä on kaikissa ikäryhmissä, olen huomannut.
Ainakin osa nuorista, haluaa lapselleen nimen, joka on helppo muillakin kielillä, ja ettei tarkoita mitään sanaa, esim, englanti, espanja.
Kyllä nuo vanhat suomalaiset nimet silti hellyyttävät, itseäni ainakin.
Kiitokset keskustelijoille, mukavaa alkanutta viikkoa, surullisista tapahtumista huolimatta. - 1943
joka ikäisilläni on harvinainen. Mummojeni sukupolvella yleisempi ja samoin juuri nyt. Lapsillani on 1980-luvulla käytetyt nimet, eivät kovin yleiset.
- Piiu.
1943 kirjoitti:
joka ikäisilläni on harvinainen. Mummojeni sukupolvella yleisempi ja samoin juuri nyt. Lapsillani on 1980-luvulla käytetyt nimet, eivät kovin yleiset.
"rosvojoukko" Kasper, Jesper ja Joonatan. Roope myöskin.
Tytöillä Ronja.
Sitten Henna oli kokenut uuden tulon.
Saana ja Salla myös suosittuja silloin.
Kukkasista Iris, Jasmin.
Niin se aika vierähtää, Maria kai on ajaton, ja aina muodissa.
- "hellu"
mulla oli serkkuja, Ida, ja Lydia. Voi että inhosivat nimiään, lyyti ja iita niistä tuli.
Ite oon kans inhonnu nimeeni, haukkumanimi heluna.
Nyt joskus toisena nimenä näkee, ei tarttis tulla enää muotiin.- Piiu.
Helena tai Heleenako lienet?
Ei nimi naista pahenna, jos ei nainen nimeä.
Arja ja Anneli ovat kai paitsiossa, kun niitä ei juurikaan näe, ja meidän ikäluokkassamme heitä oli paljon.
Tai ainakin tuntui siltä, joka luokalle heitä riitti. - Googleen
Piiu. kirjoitti:
Helena tai Heleenako lienet?
Ei nimi naista pahenna, jos ei nainen nimeä.
Arja ja Anneli ovat kai paitsiossa, kun niitä ei juurikaan näe, ja meidän ikäluokkassamme heitä oli paljon.
Tai ainakin tuntui siltä, joka luokalle heitä riitti.Väestörekisterikeskus, sitten valitset Nimihaku, pääset katselemaan miten monta milläkin nimellä kastettua löytyy.
. - Piiu.
Googleen kirjoitti:
Väestörekisterikeskus, sitten valitset Nimihaku, pääset katselemaan miten monta milläkin nimellä kastettua löytyy.
.tiedän kyllä tuon, kiitos vaan.
Nyt kuitenkin oli tarkoituksena keskustella nimistä, vanhoista, uusista, ajatuksista nimien myötä.
Kaikenhan voi tietysti googlata, ja jättää ajatustenvaihdon väliin. Tämä nyt kuitenkin on keskustelupalsta, eikö vain?
Useinhan tämä on mielipidepalsta, harvoin keskusteluja sen enempää syntyy, joskus joitakin kuitenkin.
Mukavaa illanjatkoa, ja googlaamisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713125
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595- 151359
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348- 191314
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131283Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242