Puutavara-asiaa.

beessi

Minä tykkään kunnon pöllistä enemmän kuin jostain ihme tuppeen sahatusta. Paitsi etten ole ihan varma, mitä pölli oikein tarkoittaa. Onko se vähän paksumpaa puun pätkää? Ja miksi nyysimistä sanotaan pöllimiseksi, mistä se juontaa? Ja mikä tekee vitsistä puujalkavitsin? Voiko oikeasta vitsistä tehdä puujalkaversion?

32

632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuhaa/huh

Silminnäkiäohjelman huuhaa huulen heitto ei ylittäny huumorini rajaa.
      Pli niin perseestä vihjailu!

• QQ

sinulla mietteitä, näin sunnuntain ratoksi ;D
      En tiedä minäkään, missäs stadilainen sellaisiin pölleihin törmäisi.

Paitsi, kun tätä aluetta rakennettiin, pöllittiin pari rekkalastillista, sahattuja hirsiä, kadun varresta. Mäntyjä ne ainakin aluksi oli. Oliko sitten pöllejä, vai hirsiä, sitäkään en tiedä.
      Samankokoisista rakennettiin kyllä aikanaan mökki, ja hirsiksi niitä sanottiin. ;D

• beessi

on aikaa miettiä syvällisiä. Minusta on kiva istua pöllin päällä. Olen vähän niin kuin luontoihmisiä...

Jos ne pöllityt hirret oli aluksi mäntyjä, niin missähän vaiheessa männyt on honkia? Tuulisella ilmalla?
        Entäs petäjiä? Nälkävuosina?

• QQ
        beessi kirjoitti:

on aikaa miettiä syvällisiä. Minusta on kiva istua pöllin päällä. Olen vähän niin kuin luontoihmisiä...

Jos ne pöllityt hirret oli aluksi mäntyjä, niin missähän vaiheessa männyt on honkia? Tuulisella ilmalla?

taas tuli ikävuosia lisää.
        Etkös sinä ollut "junantuoma"", niin muistelin. Vaan voihan se muisti taas pätkiäkin.
        Eikös niissäkään maisemissa tuota puuasiaa selvitetty ;)

Hei, eikös luontoihmisen pitäisi tietää? No, toivotaan valistusta, tähän kiperään ongelmaan, kunhan heräävät, nuo tietäjät.

• 1943
        beessi kirjoitti:

on tukki tai pölkky eli kaadettu puu, joka on katkottu. Älä ihmeessä istu pöllikasan päällä, sillä pöllit voivat painostasi vyöryä ja omaiset saavat järjestää muistotilaisuutesi. Muistutuksen tästä sain viikon alussa, kun istahdin pöllille.

• beessi
        1943 kirjoitti:

on tukki tai pölkky eli kaadettu puu, joka on katkottu. Älä ihmeessä istu pöllikasan päällä, sillä pöllit voivat painostasi vyöryä ja omaiset saavat järjestää muistotilaisuutesi. Muistutuksen tästä sain viikon alussa, kun istahdin pöllille.

itseäsi. Itselläni oli mielessä sellainen pystyyn nostettu, tukeva pölli, sellaisella on mukava istua joskus. Olisiko se sitten pikemminkin pölkky nimeltään. Pöllikasa tuntuu vähän epämukavaltakin äkkiseltään ajatellen, mutta en kyllä tuollaista riskiä olisi osannut ottaa huomioon.

• 1943 kirjoitti:

että tukki ja pölli on kaksi eri asiaa.
        Metsää kaadettaessa tukkipuu on sitä paksumpaa puuta ja latvapäästä ja pienemmistä puista tehdään pölliä, jota myös paperipuuksi kutsutaan ja se menee johonkin sellutehtaalle

Harmi, kun ei oo toinen puolisko kotona, että saisi tarkistettua asian. D))

• kokemuksia ..
        1943 kirjoitti:

pöllitupakasta? :))
        .

• Jokunen jostakin

kokemusta on sen kaatelusta ja kuorimisesta. Ammattimies kuitenkin muistutteli, että pölli on propsi ja riittää kun puolipuhtaaksi ja kaksmetriseksi sahaat. Tukki on sitten se isompi tyvipäästä. Sitä et sahaile, ennen kuin olen käynyt merkkaamassa katkaisukohdat ja arvioimassa kuutiojalat. Vähän mietitytti, mikä se kuutiojalka sitten on, kun itsellä vain kaksi eikä ne oikein kuutioilta muistuttaneet. Selvisi kyllä, että enkkujen metrihän se. Ei kyllä lähelläkään meikäläistä metriä

• beessi

Vihreän kullan maassa asun, mutta ihan oli outoja kaikki nuo termit, tai siis niiden merkitys. Propsia jos olisin arvaamaan käynyt, niin olisin jotain aika pientä puuta varmaan tarjonnut, pilkottua hellapuuta tai jotain. Että tämmöinen yleissivistys...
        Kuinkahan pitkiksi ne tukit sitten jätetään, tukkirekkoja kun sydän läpättäen ohittelen, niin pitkiltä vaikuttavat.

• ibiza*
        beessi kirjoitti:

Vihreän kullan maassa asun, mutta ihan oli outoja kaikki nuo termit, tai siis niiden merkitys. Propsia jos olisin arvaamaan käynyt, niin olisin jotain aika pientä puuta varmaan tarjonnut, pilkottua hellapuuta tai jotain. Että tämmöinen yleissivistys...
        Kuinkahan pitkiksi ne tukit sitten jätetään, tukkirekkoja kun sydän läpättäen ohittelen, niin pitkiltä vaikuttavat.

Tulipahan nuoruudessa nuo pöllitkin tutuiksi... Nehän olivat kaksi metriä pitkiä yleensä kuusipuun pätkiä...

Nuoruudessa noita työmahdollisuuksia ei voinut valita... Tarjolla yleensä oli metsätöitä... Keskikouluaikaan kesällä olin aina Metsähallituksen metsätöissä... Oli raivausta, kulotusta ja tuota pöllintekoa...

Pöllinteossa yleensä saimme merkityn metsäalueen jossa oli "leimattu" puut joista noita pöllejä tehtiin... Puu katkottiin kahden metrin pätkiin 8cm vahvuuteen saakka... Nostettiin pukille ja kuorittiin koloraudalla... Senjälkeen ristikolle joilta ne talvella ajettiin tienvarteen edelleen kuljetettavaksi... Niin, eihän silloin vielä ikä painanut kun olin vasta 15-18 vuotias, mutta kyllä silti "pokasaha soi"...

Talvella tehtiin myös pöllejä... Näitä ei parkattu metsässä vaan ajettiin kuori päällä pitkiin pinoihin joko jokirantaan tai ajotien varteen... Keväällä sitten oli parkkuut, eli urakalla "jätkät" metrimaksulla parkkasivat pöllejä puhtaaksi... No, kierojakin oli joukossa ja parkkasivat vain pöllien päät muutaman kymmenen sentin matkalta... Eihän mittamies näitä pinon pohjalta nähnyt ja hyväksyi moiset... Näitä päistään putsattuja pöllejä sanottiin "ylioppilaiksi" ja jäivät yleensä edelleen kuljettamatta...

Niin... Pölli on kaksimetrinen ja propsi metrin mittainen... Ehdimpä hetken moisia ajaa rekka-autolla tehtaallekin ennenkuin löysin "elämäntyöni"...

• suvenkorento*
        ibiza* kirjoitti:

Tulipahan nuoruudessa nuo pöllitkin tutuiksi... Nehän olivat kaksi metriä pitkiä yleensä kuusipuun pätkiä...

Nuoruudessa noita työmahdollisuuksia ei voinut valita... Tarjolla yleensä oli metsätöitä... Keskikouluaikaan kesällä olin aina Metsähallituksen metsätöissä... Oli raivausta, kulotusta ja tuota pöllintekoa...

Pöllinteossa yleensä saimme merkityn metsäalueen jossa oli "leimattu" puut joista noita pöllejä tehtiin... Puu katkottiin kahden metrin pätkiin 8cm vahvuuteen saakka... Nostettiin pukille ja kuorittiin koloraudalla... Senjälkeen ristikolle joilta ne talvella ajettiin tienvarteen edelleen kuljetettavaksi... Niin, eihän silloin vielä ikä painanut kun olin vasta 15-18 vuotias, mutta kyllä silti "pokasaha soi"...

Talvella tehtiin myös pöllejä... Näitä ei parkattu metsässä vaan ajettiin kuori päällä pitkiin pinoihin joko jokirantaan tai ajotien varteen... Keväällä sitten oli parkkuut, eli urakalla "jätkät" metrimaksulla parkkasivat pöllejä puhtaaksi... No, kierojakin oli joukossa ja parkkasivat vain pöllien päät muutaman kymmenen sentin matkalta... Eihän mittamies näitä pinon pohjalta nähnyt ja hyväksyi moiset... Näitä päistään putsattuja pöllejä sanottiin "ylioppilaiksi" ja jäivät yleensä edelleen kuljettamatta...

Niin... Pölli on kaksimetrinen ja propsi metrin mittainen... Ehdimpä hetken moisia ajaa rekka-autolla tehtaallekin ennenkuin löysin "elämäntyöni"...

..oppitunti tällaiselle asfaltin reunalla kasvaneelle tytönhupakolle. Oli mielenkiintoista.

Sanotaan, ettei mikään oppi mene elämässä hukkaan. Siinä asiassa en kyllä oikein ole samaa mieltä tuon viinanjuonnin ja tupakin kanssa. Mutta kaikki rehellinen työ on kunniassaan, ja se monipuolinen kokemus, jota nuorena saa tehdessään kaikenlaisia hommia kesätöinä, on hyvin kasvattavaa. Osaa ainakin arvostaa, jos sattuu pääsemään "kevyisiin sisähommiin"... :-)

• beessi
        ibiza* kirjoitti:

Eipä taida tämän päivän 15-kesäiset metsätöissä kulkea. Saattaisivathan jotkut kyllä halutakin, mutta mahtavatko päästä.

Vai kaksimetrisiä on pöllit. Ja minä -neljäkolmosellekin menin kehumaan, kuinka mukava minusta on istua pystyssä olevan pöllin päässä... Olen minä kyllä melkonen vakiiri, mutta toi täytyy vetää takasin. Jospa istuksisin pölkyllä vaan.

• Pirre*
        beessi kirjoitti:

Eipä taida tämän päivän 15-kesäiset metsätöissä kulkea. Saattaisivathan jotkut kyllä halutakin, mutta mahtavatko päästä.

Vai kaksimetrisiä on pöllit. Ja minä -neljäkolmosellekin menin kehumaan, kuinka mukava minusta on istua pystyssä olevan pöllin päässä... Olen minä kyllä melkonen vakiiri, mutta toi täytyy vetää takasin. Jospa istuksisin pölkyllä vaan.

olivat täälläpäin suomea niitä kaksimetrisiä, lienevät ollu pohjosessa metrisiä kun siellä on puutkin (ja miehet) alle kaksimetrisiä :))

Täällä oli koivuhalot vain metrisiä hi..

• 1943
        ibiza* kirjoitti:

noiden propsien kuorimisen. Nykyäänhän ei niitä tarvitse metsässä kuoria. Tuon pöllin merkityksen katsoin Nykysuomen sanakirjasta, onkohan eri puolella Suomea käytössä eri merkityksessä? Nykyään nuoret ainakin istuttavat metsää. Mekin istutimme yhdessä noin 3 ha lehtikuusta ja kuusta. Lähinnä siitä syystä, että kiintyisivät omaan metsäänsä. Opettaisin raivaamaankin, mutta ovat niin harvoin luonani.

• ibiza*
        Pirre* kirjoitti:

olivat täälläpäin suomea niitä kaksimetrisiä, lienevät ollu pohjosessa metrisiä kun siellä on puutkin (ja miehet) alle kaksimetrisiä :))

Täällä oli koivuhalot vain metrisiä hi..

Kun "renkinä" vuodenajan ajelin noita puita tehtaaseen, niin tuo meidän "propsimme" ajo oli hankalaa kun nuo metriset kuoritut puut eivät tahtoneet pysyä kuormassa... Pikkasen aina harmitti kun ilmoitettiin että propsikuorma edessä... Käsinhän ne ladottiin ja ajomatkan aikan kuormaa lekalla oiottiin...

Mitenhän muuten tuonne pöllisavottaan oli aina sattunut "hankala" mittamies... Pöllejähän tehtiin kappalemaksulla ja ohuin pää piti olla 8cm paksu... Alle sen se "raakattiin" eikä siitä maksettu mitään... Samoin vinoon sahattu pöllin pää aiheutti hylkäyksen... Tehtaalle kyllä moiset kelpasivat... Väittely mittamiehen kanssa aiheutti helposti vain lisää "raakkeja"...

• ibiza* kirjoitti:

Kun "renkinä" vuodenajan ajelin noita puita tehtaaseen, niin tuo meidän "propsimme" ajo oli hankalaa kun nuo metriset kuoritut puut eivät tahtoneet pysyä kuormassa... Pikkasen aina harmitti kun ilmoitettiin että propsikuorma edessä... Käsinhän ne ladottiin ja ajomatkan aikan kuormaa lekalla oiottiin...

Mitenhän muuten tuonne pöllisavottaan oli aina sattunut "hankala" mittamies... Pöllejähän tehtiin kappalemaksulla ja ohuin pää piti olla 8cm paksu... Alle sen se "raakattiin" eikä siitä maksettu mitään... Samoin vinoon sahattu pöllin pää aiheutti hylkäyksen... Tehtaalle kyllä moiset kelpasivat... Väittely mittamiehen kanssa aiheutti helposti vain lisää "raakkeja"...

ja asemaansa korostivat hypittämällä "huonompiaan", - raukkamaista tärkeilyä.

Mehtätyö oli kovaa siihen aikaan, - oisi se riittäny ilman ilkeilijöitäkin.

• ibiza*
        1943 kirjoitti:

noiden propsien kuorimisen. Nykyäänhän ei niitä tarvitse metsässä kuoria. Tuon pöllin merkityksen katsoin Nykysuomen sanakirjasta, onkohan eri puolella Suomea käytössä eri merkityksessä? Nykyään nuoret ainakin istuttavat metsää. Mekin istutimme yhdessä noin 3 ha lehtikuusta ja kuusta. Lähinnä siitä syystä, että kiintyisivät omaan metsäänsä. Opettaisin raivaamaankin, mutta ovat niin harvoin luonani.

Kyllä tuota metsän kylvöä ja istutusta oli joka kesä, yleensä kulotetuille alueille...

Metsän raivausta oli kahdenlaista... Oli kylvetyn mäntytaimikon harvennusta ja samalla muun puuston poistamista... Oli myös ns. avohakkuualueen puuston poistoa... Iso puusto oli talven aikana hakattu ja jäljelle jäänyt pienpuusto kaadettiin... Loppukesästä alue kulotettiin eli poltettiin... Kyllä ensi päivinä kipeytyivät nuo kädet koulussa vietetyn ajan jälkeen, ja iltasella oli melkein sormi kerrallaan irroitettava ne ison vesurin ympäriltä...

• 1943
        ibiza* kirjoitti:

Kyllä tuota metsän kylvöä ja istutusta oli joka kesä, yleensä kulotetuille alueille...

Metsän raivausta oli kahdenlaista... Oli kylvetyn mäntytaimikon harvennusta ja samalla muun puuston poistamista... Oli myös ns. avohakkuualueen puuston poistoa... Iso puusto oli talven aikana hakattu ja jäljelle jäänyt pienpuusto kaadettiin... Loppukesästä alue kulotettiin eli poltettiin... Kyllä ensi päivinä kipeytyivät nuo kädet koulussa vietetyn ajan jälkeen, ja iltasella oli melkein sormi kerrallaan irroitettava ne ison vesurin ympäriltä...

olen istuttanut ja raivannut metsää. Pidän näistä puuhista. Raivaussahalla katkon vain paksummat ylimääräiset puut, ensin käyn kuvion läpi oksasaksilla. Silloin saan tasaisesti kuormitettua kehon molempia puolia eikä tarvitse kuunnella pärinää koko ajan. Sunnuntaisin vain käyskentelen hyvällä ilmalla metsässä. Tänään minua ilahdutti se, että lehtikuusentaimia on elossa enemmän kuin luulin. Se ei merkitse, että niistä kaikista kasvaisi komea puu. Peurat ja hirvet voivat syödä kuorta, jolloin melko isokin puu kuolee. Myyrätuhot olivat melko pienet.

• ibiza*
        1943 kirjoitti:

olen istuttanut ja raivannut metsää. Pidän näistä puuhista. Raivaussahalla katkon vain paksummat ylimääräiset puut, ensin käyn kuvion läpi oksasaksilla. Silloin saan tasaisesti kuormitettua kehon molempia puolia eikä tarvitse kuunnella pärinää koko ajan. Sunnuntaisin vain käyskentelen hyvällä ilmalla metsässä. Tänään minua ilahdutti se, että lehtikuusentaimia on elossa enemmän kuin luulin. Se ei merkitse, että niistä kaikista kasvaisi komea puu. Peurat ja hirvet voivat syödä kuorta, jolloin melko isokin puu kuolee. Myyrätuhot olivat melko pienet.

Minulla on tuo metsänhoito ollut lähinnä halontekoa... Metsäyhtiöt ovat suorittaneet tarvittavat hakkuut ja Metsänhoitoyhdistys jälkityöt... Häpeä lienee tunnustaa, mutta ostin 30 mottia metrisiä kuivia hyviä halkoja, kun niin edulliseti tarjottiin ettei kannattanut mennä metsään... Pitihän ne kuitenkin katkoa keskeltä että sopivat tuonne lämmityskattilaan...

• ibiza*
        beessi kirjoitti:

Meillä elettiin kuitenkin hiukan köyhyydessä... Isäni oli haavaoittunut vakavasti Talvisodassa, ja parin vuoden sotilassairaalamatkan jälkeen oli kotiutunut keppiinsä nojaten... Kai minuakaan ei olisi mikäli hänelle olisi siellä käynyt pahemmin... Asuinhan kotona kouluaikanani ja näinollen kesäntöiden "tilipussin" toin aina koskemattomana äidilleni... Hiukan rahaa omaan käyttööni kuitenkin sain... Eihän noita menojakaan ollut paljon, mitä elokuvalippu joskus...

• Pirre*
        ibiza* kirjoitti:

Meillä elettiin kuitenkin hiukan köyhyydessä... Isäni oli haavaoittunut vakavasti Talvisodassa, ja parin vuoden sotilassairaalamatkan jälkeen oli kotiutunut keppiinsä nojaten... Kai minuakaan ei olisi mikäli hänelle olisi siellä käynyt pahemmin... Asuinhan kotona kouluaikanani ja näinollen kesäntöiden "tilipussin" toin aina koskemattomana äidilleni... Hiukan rahaa omaan käyttööni kuitenkin sain... Eihän noita menojakaan ollut paljon, mitä elokuvalippu joskus...

tuosta tilipussista.

Mieheni on kertonut ettei koskaan saanut itse pitää savotta tiliään, vaan sai siitä pikkuisen käyttörahaa nuoren tarpeisiin. Siihen aikaan tuo oli kai enempi tavallistakin..

• QQ
        ibiza* kirjoitti:

No kerro nyt vastaukset tuohon beessin honka ja pettu eroon, männystä?
        Kun en minäkään tiedä, kaarnaa kai jauhettiin, oliko se männyn?
        Entäs mikä tekee männystä hongan?

Katselin kun metsää pistettiin vauhdilla kumoon, koneessa vain yksi mies. Kaatoi , karsi,, ja sitten mittausten mukaan poikkki, pinoon.
        Oli se nopeaa touhua, sen koneen kanssa. Verrattuna sinun ja Päätalon kertomuksiin.

Ja tosiaan, lehdessä oli juttua, kun pari tukkirekallista niitä hirsiä sitten siitä kadun varresta oli varastettu.

Odottelen vastaustasi ;D

• 1943
        ibiza* kirjoitti:

Minulla on tuo metsänhoito ollut lähinnä halontekoa... Metsäyhtiöt ovat suorittaneet tarvittavat hakkuut ja Metsänhoitoyhdistys jälkityöt... Häpeä lienee tunnustaa, mutta ostin 30 mottia metrisiä kuivia hyviä halkoja, kun niin edulliseti tarjottiin ettei kannattanut mennä metsään... Pitihän ne kuitenkin katkoa keskeltä että sopivat tuonne lämmityskattilaan...

mikään häpeä ole. Itselläni on riittänyt polttopuita mieheni jälkeen. Vien aina urheiluseuran majallekin säkillisen saunomaan mennessäni. Lämmitän talvikautena tyhjillään olevaa taloa, jonka käyttöä emme ole ratkaisseet. Mökille vien vuokralaisille puita. Metsään olen jättänyt ehkä liikaa koivuja, ajattelin, että teen ne polttopuiksi, kun puut loppuvat. Katselin metsäpäivillä ajoneuvoja, joilla puita saisi pois metsästä, mutta esittelijä ei ollut kiinnostunut mahdollisesta asiakkaasta. Täytynee pyytää kälyä hevosineen apuun, jos on tulevaisuudessa tarvis. Tässä asunnossa ei polttopuita tarvita, joku oli jälkeenpäin rakennuttanut takan rivitaloasuntoonsa.

• ibiza*
        QQ kirjoitti:

No kerro nyt vastaukset tuohon beessin honka ja pettu eroon, männystä?
        Kun en minäkään tiedä, kaarnaa kai jauhettiin, oliko se männyn?
        Entäs mikä tekee männystä hongan?

Katselin kun metsää pistettiin vauhdilla kumoon, koneessa vain yksi mies. Kaatoi , karsi,, ja sitten mittausten mukaan poikkki, pinoon.
        Oli se nopeaa touhua, sen koneen kanssa. Verrattuna sinun ja Päätalon kertomuksiin.

Ja tosiaan, lehdessä oli juttua, kun pari tukkirekallista niitä hirsiä sitten siitä kadun varresta oli varastettu.

Odottelen vastaustasi ;D

Mäntypuu on kai kansankielessä saanut nimen petäjä... Honka on pystyynkuivanut harmaaksi päältä muuttunut mänty... Honka on himoittua mökkien rakennusmateriaalia ja hinnaltaan senvuoksi arvokasta...

Pettu eli "petäjäinen" on männyn kuoren alla oleva nilakerros... Keväällä mänty kaadetaan ja puukolla leikataan kuoresta isoja kuorikerroslaattoja... Kuori on irti juuri keväällä kasvukauden alussa... Näistä laatoista kuoritaan parkkikerros pois ja jäljelle jää valkea "liina"... "Liinat" kuivataan ja jauhetaan jauhoiksi... Tällä "pettujauholla" jatketaan niukkoja jauhovaroja... Pelkästä pettujauhosta leivottu leipä ei tahdo pysyä kasassa... Kyllä tuo pettu on monasti pelastanut Suomen kansaa nälkäkuolemalta... Olen itse kerran ollut harrastepiirin mukana noita "liinoja" tekemässä ja myös pettuleipää maistanut...

• QQ
        ibiza* kirjoitti:

Mäntypuu on kai kansankielessä saanut nimen petäjä... Honka on pystyynkuivanut harmaaksi päältä muuttunut mänty... Honka on himoittua mökkien rakennusmateriaalia ja hinnaltaan senvuoksi arvokasta...

Pettu eli "petäjäinen" on männyn kuoren alla oleva nilakerros... Keväällä mänty kaadetaan ja puukolla leikataan kuoresta isoja kuorikerroslaattoja... Kuori on irti juuri keväällä kasvukauden alussa... Näistä laatoista kuoritaan parkkikerros pois ja jäljelle jää valkea "liina"... "Liinat" kuivataan ja jauhetaan jauhoiksi... Tällä "pettujauholla" jatketaan niukkoja jauhovaroja... Pelkästä pettujauhosta leivottu leipä ei tahdo pysyä kasassa... Kyllä tuo pettu on monasti pelastanut Suomen kansaa nälkäkuolemalta... Olen itse kerran ollut harrastepiirin mukana noita "liinoja" tekemässä ja myös pettuleipää maistanut...

Jossain laulussa, on ;honkien huminaa?

Humisevatko ne kelottuneet siis?

Anteeksi tyhmyyteni, onneksi sentään tunnistan yleisimmät puut edes yhdellä nimellä ;D
        Liian vaikeaa, kun samalla puulla monta eri nimeä ;(

• Pirre*
        QQ kirjoitti:

Jossain laulussa, on ;honkien huminaa?

Humisevatko ne kelottuneet siis?

Anteeksi tyhmyyteni, onneksi sentään tunnistan yleisimmät puut edes yhdellä nimellä ;D
        Liian vaikeaa, kun samalla puulla monta eri nimeä ;(

oli joku tarina tuosta honka, mänty, petäjästä, sieltä ne jäi mieleen.

Onneksi jotain :)

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

lalaluokan, vaan alaluokan..

Pitäisiköhän mennä uudelleen..lalaluokalle :/

• beessi
        Pirre* kirjoitti:

näitä eläinjuttuja, ihan hämärästi muistan. Olisiko ollut taas nokkela kettu vedättämässä karhua. Piti sanoa nopeasti kolme puuta. Karhu sanoi honka, mänty, petäjä. Kettu sanoi lepkuuskoi!
        Varma en ole, mutta näin muistelen.

• Pirre*
        beessi kirjoitti:

näitä eläinjuttuja, ihan hämärästi muistan. Olisiko ollut taas nokkela kettu vedättämässä karhua. Piti sanoa nopeasti kolme puuta. Karhu sanoi honka, mänty, petäjä. Kettu sanoi lepkuuskoi!
        Varma en ole, mutta näin muistelen.

Sinulla on parempi muisti, tai pienemmät lapsenlapset :)

• beessi
        Pirre* kirjoitti:

Sinulla on parempi muisti, tai pienemmät lapsenlapset :)

tuli. Lapsenlapset on kyllä aika pieniä, täyttävät tällä viikolla 5 ja 7. Olen heille hakemalla hakenut noita vanhoja kirjoja, mutta ei löydy. Hankalaa on etsiminenkin, kun ei läheskään kaikista muista kirjan nimeä tai edes tekijää. Nyt juuri juolahti mieleeni, olisikohan tuo tarina jossain Anni Swahnin kirjassa. Tars kai ruveta kuuklailemaan. Huomenna voisi töiden jälkeen mennä taas kirjakauppaan pyörimään. Olen jo kahdesti käynyt tämän asian takia, mutta tullut tyhjin käsin kotiin.

• Pirre*
        beessi kirjoitti:

tuli. Lapsenlapset on kyllä aika pieniä, täyttävät tällä viikolla 5 ja 7. Olen heille hakemalla hakenut noita vanhoja kirjoja, mutta ei löydy. Hankalaa on etsiminenkin, kun ei läheskään kaikista muista kirjan nimeä tai edes tekijää. Nyt juuri juolahti mieleeni, olisikohan tuo tarina jossain Anni Swahnin kirjassa. Tars kai ruveta kuuklailemaan. Huomenna voisi töiden jälkeen mennä taas kirjakauppaan pyörimään. Olen jo kahdesti käynyt tämän asian takia, mutta tullut tyhjin käsin kotiin.

joutuu tilaamaan.

Olisin ostanut nelivuotiaalle synttärilahjaksi "Osaa Lottakin ajaa" -kirjan, mutta ei sitäkään enää löytynyt kirjakaupasta paikan päältä, kuulemma tilaustavaraa jo 80 luvunkin lastenkirjat.

Joululahjaksi antaa tilasin sen, tyttäremme piti kirjasta aikoinaan kovasti, - lainakirjoja luettiin silloin, sitä oli hauska lukeakin, niinkuin yleensä A. Lingrenin lastenkirjoja oli. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3125
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1314
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1283
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe