Kaupunkilaiset vs maalaiset...

arkipiru

Kysymys kuuluu: Kumpienko koirat ovat paremman kohtelun saaneita. Kaupunkilaistenko, jotka vievät koiriaan ulos päivittäin kaksi kolme kertaa päivässä ja kiertävät yleensä aika pitkänkin lenkin lemmikkiensä kanssa ja joiden oleskelutila niiden lenkkien välissä on yleensä 50-120 neliötä vaiko maalaisten, jotka yleensä kaikessa viisaudessaan ja lainkuuliaisina noudattavat kaikkia sääntöjä ja pitävät koiransa joko juoksulangassa tai aidatussa tarhassa, joka tutkimusten mukaan on suunnilleen 16 neliön suuruinen ja jotka eivät muuten kuin metsästysreissuillaan pääse nauttimaan vapaudesta lainkaan.

Tässä kaksi vastakohtaa; kumpi on parempi???

124

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä aitausta 150 neliöö,metsään pääsee,talvisin tielle kun metsä liian tukossa,kaupungissa käydään välillä ja sosiaalisia taitoja ei tarvi hävetä....
      Kaupungissa on paljon koiria jotka pääsee 3 kertaa päivässä korttelin ympäri..tai taloyhtiön pihaan tarpeilleen...eivätkä vapaaksi ehkä koskaan,kun monelta unohtuu siellä ikuisessa remmipakossa sen vapaanaolon opettaminen ja kun päästät koiran vaikka kaverin mökillä irti niin fiuuh,ja sinne meni :)
      Sitten täällä ainakin on noitten aktiivisten rotujen ulkoiluttajia,sakut,kultsut yms jotka menee tuolla ihan säännöllisin ajoin joka päivä pitkälle lenkille...

• arkipiru

mutta myöskin ikävä kyllä usein totuutta hipovaa.

No, tiedänhän minä, että ihmiset jotka koiria lemmikeikseen ottaa, haluaa niistä myöskin huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kyllä näilläkin palstoilla usein on saanut todeta, että kumpa voisin tuotakin pentua auttaa ja pelastaa se elämän kurjuudelta.

Jos teillä nyt sattuukin olemaan hyvät oltavat koirilla, se ei merkitse sitä että kaikilla maalla olevilla on asiat yhtä hyvin.

• arkipiru kirjoitti:

mutta myöskin ikävä kyllä usein totuutta hipovaa.

No, tiedänhän minä, että ihmiset jotka koiria lemmikeikseen ottaa, haluaa niistä myöskin huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kyllä näilläkin palstoilla usein on saanut todeta, että kumpa voisin tuotakin pentua auttaa ja pelastaa se elämän kurjuudelta.

Jos teillä nyt sattuukin olemaan hyvät oltavat koirilla, se ei merkitse sitä että kaikilla maalla olevilla on asiat yhtä hyvin.

Kyllä tuolta pienen matkaan päästä metsän keskeltä kuuluu yötä-päivää uliseva haukku,mikä koira ja missä?Tarhassa,kettingissä,ulkona aina..ääni kuulostaa keskikokoiselta,ei pystykorva kummiskaan,matalampi ääni,siellä se on kaikki nää 7 vuotta taukoomatta haukkunut =(Ei taida koskaan päästä sisälle.

• periaatteessa tässä asiassa. Mikäli puhutaan yhdestä tai korkeintaan kahdesta koirasta maalaisilla ja kaupunkilaisilla vastaan kaupunkilaisen koiran saavan parempaa kohtelua.

• arkipiru

itse kukin, mutta se ei silti kiistä asioita, joita näkee esim. mökille mennessä, kun pihojen takapihoilla koiria seisoo apaattisina parin nekiön kanatarhoissa.

• 15+7
        arkipiru kirjoitti:

itse kukin, mutta se ei silti kiistä asioita, joita näkee esim. mökille mennessä, kun pihojen takapihoilla koiria seisoo apaattisina parin nekiön kanatarhoissa.

ootte jäävejä, jo toi avauksen asenne kaupunki vastaan maaseutu on melkosen päätön, yksilöitä asuu molemmissa, koiria on molemmissa monenlaisia, maalla koira saattaa päästä pitemmille lenkeille ja ihan yhtä usein kun kaupungissa ja usein vielä vaihtelevempiin maisemiin, kaupungissa taas saatetaan koirat kusettaa ja paskottaa sisälle.

Et kai sääkään jää koko päiväks kyttään niitten talojen pihoihin jossa sun ohomennessäs se koira on siellä aitauksessa, et kait sentään?

• arkipiru
        15+7 kirjoitti:

ootte jäävejä, jo toi avauksen asenne kaupunki vastaan maaseutu on melkosen päätön, yksilöitä asuu molemmissa, koiria on molemmissa monenlaisia, maalla koira saattaa päästä pitemmille lenkeille ja ihan yhtä usein kun kaupungissa ja usein vielä vaihtelevempiin maisemiin, kaupungissa taas saatetaan koirat kusettaa ja paskottaa sisälle.

Et kai sääkään jää koko päiväks kyttään niitten talojen pihoihin jossa sun ohomennessäs se koira on siellä aitauksessa, et kait sentään?

perkeleesti vai miksi moinen kiihtyminen???

• 3+6+2
        arkipiru kirjoitti:

perkeleesti vai miksi moinen kiihtyminen???

tossa ois pitäny sattua, toin esiin pari esimerkkiä vastauksena sun kapeeseen väitteesees.

Tottahan se on et maalaisetkin lenkittää koiriaan ja vaihtelevissa maisemissa, ja jotkut kaupunkilaiset ei vie koiriaan lenkille vaan kusettavat ja paskottavat koiransa olohuoneen nurkkaan.

• Myy-Pikkuinen

onnellisempia joiden elämään kuuluu muutakin kuin kepinouto.

• arkipiru

että se kepinnoutokin on parempi ratkaisu kuin se odotus tietokoneen vierellä, josko tuo emäntä tai isäntä nyt jo viimeinkin viitsisi edes tupakalle ulos lähteä ja ottaisi "minut" mukaan.

• 34+6+8
        arkipiru kirjoitti:

että se kepinnoutokin on parempi ratkaisu kuin se odotus tietokoneen vierellä, josko tuo emäntä tai isäntä nyt jo viimeinkin viitsisi edes tupakalle ulos lähteä ja ottaisi "minut" mukaan.

toi sit pätee, kaupunkilaisiin vai maalaisiin, kummat sun todistukses mukaan enempi istuu siinä koneen vieressä?

• arkipiru
        34+6+8 kirjoitti:

toi sit pätee, kaupunkilaisiin vai maalaisiin, kummat sun todistukses mukaan enempi istuu siinä koneen vieressä?

että maalaiset.

• kaupunkilainen
        arkipiru kirjoitti:

että maalaiset.

niinko tässäkin ketjussa jossa on mukana yks maalainen ja kaikki muut kaupunkilaisia?

• Myy-Pikkuinen
        arkipiru kirjoitti:

että maalaiset.

Mitä vikaa on maalaisissa? Olen sitä mieltä että kaupunkilaisilla, kerrostalossa asuvilla on enemmän aikaa viettää netissä.

• arkipiru
        kaupunkilainen kirjoitti:

niinko tässäkin ketjussa jossa on mukana yks maalainen ja kaikki muut kaupunkilaisia?

tunne kuin yhden kaupunkilaisen tässä ketjussa. Itseäni en voi siksi laskea kun kuitenkin olen nykyään suurimman osan ajastani maalla.

• 34+6+8 kirjoitti:

koneen vieressä istumisesta. Kyllä maalaisetkin tietokoneen vieressä istuvat, sillä kaikilla ei liene mitään suurta tilaa viljeltävänä. Kaupunkilaisilla taas kaikki on lähempää mennä ja poiketa kuin maalaisilla mikäli iltaisinkin tai päivisin haluavat muualla olla kuin kotonaan.
        Harvemmin kaupunkilaisilla edes omakotitaloissa näkee niitä koiria juoksunaruissa kiinni päivästä toiseen ja maalla se useimmiten on heille normaalitapa, joskin siihenkin on nykyharrastusten ja uuden ajattelun myötä tullut muutoksia jo jonkun verran. Ja tämä taas on oma mielipiteeni asiasta.

• n.sorsa
        Myy-Pikkuinen kirjoitti:

Mitä vikaa on maalaisissa? Olen sitä mieltä että kaupunkilaisilla, kerrostalossa asuvilla on enemmän aikaa viettää netissä.

on todela paljon enemmän aikaa viettää netissä, vs maalaiset, mitkä jotkut jälikmmäiset saattaa tilojensa hoitamisen lisäksi tehdä myös tilan ulkopuolistakin työtä, ainakin systerilläni tehdään. Haluaisinmpas että joku kertoo hänelle, että heillä on aikaa tietokoneella istua päivät pitkät koiramaisissa pulinoissa, tulis pikkasen naurua vitsille.

• 3+6
        umalehtinen kirjoitti:

koneen vieressä istumisesta. Kyllä maalaisetkin tietokoneen vieressä istuvat, sillä kaikilla ei liene mitään suurta tilaa viljeltävänä. Kaupunkilaisilla taas kaikki on lähempää mennä ja poiketa kuin maalaisilla mikäli iltaisinkin tai päivisin haluavat muualla olla kuin kotonaan.
        Harvemmin kaupunkilaisilla edes omakotitaloissa näkee niitä koiria juoksunaruissa kiinni päivästä toiseen ja maalla se useimmiten on heille normaalitapa, joskin siihenkin on nykyharrastusten ja uuden ajattelun myötä tullut muutoksia jo jonkun verran. Ja tämä taas on oma mielipiteeni asiasta.

ne useesti väittää et maalla koirat on juoksunaruissa tai pikkuaitauksessa, kaupungista se on helppo väittää kun ei oo siellä maalla kattelemassa.

Muistelisin et sää täällä taannoin kerroit et sun koirat kuseksii ja paskoo sisälle, mut etkös sää asu kaupungissa?

• n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

maalaisten tekemiset?. Kerros sitten systerilleni miksi heidän koirat ei ole narussa maalla, kipi kapi soittaa hänelle, puhellinnumeronhan tiedät? tai muilla sukulaisillani.

• n.sorsa kirjoitti:

maalaisten tekemiset?. Kerros sitten systerilleni miksi heidän koirat ei ole narussa maalla, kipi kapi soittaa hänelle, puhellinnumeronhan tiedät? tai muilla sukulaisillani.

Kerroin oman näkemykseni/ mielipiteeni asiaan.
        Sisaresi tuskin riittää esimerkiksi maaseudun ihmisten elämästä maaseudulla ja heidän asenteistaan ja ajattelumalleistaan ollakseen todiste koko maalaisväestön ajattelu/toimintamallista!!

• Virtuaalikoneistaja
        umalehtinen kirjoitti:

Kerroin oman näkemykseni/ mielipiteeni asiaan.
        Sisaresi tuskin riittää esimerkiksi maaseudun ihmisten elämästä maaseudulla ja heidän asenteistaan ja ajattelumalleistaan ollakseen todiste koko maalaisväestön ajattelu/toimintamallista!!

tuolla omalla kriteerilläsi missä esimerkki ei riitä todisteeksi, ei myöskään sinun mielipiteesi/näkemyksesi riitä todisteeksi, vai mitä?

• 3+6 kirjoitti:

ne useesti väittää et maalla koirat on juoksunaruissa tai pikkuaitauksessa, kaupungista se on helppo väittää kun ei oo siellä maalla kattelemassa.

Muistelisin et sää täällä taannoin kerroit et sun koirat kuseksii ja paskoo sisälle, mut etkös sää asu kaupungissa?

ovat väittäneet ettei koirat kuulu kaupunkeihin? Joten kaksi väittämää ja kaksi erilaista tulkintaa.

• Virtuaalikoneistaja kirjoitti:

tuolla omalla kriteerilläsi missä esimerkki ei riitä todisteeksi, ei myöskään sinun mielipiteesi/näkemyksesi riitä todisteeksi, vai mitä?

riitäkkään sehän on fakta, jonka jokainen tajuaa tai ainakin luulisi tajuavan. En myöskään pyytänyt ketään soittamaan kellekkään . . . . .!! Puhuin yleisesti vai eikö se ole sallittua;))
        Olisi mielenkiintoista tietää onkohan asiasta tehty laajempaa tutkimusta tai selvitystä missä ne koirat enempi ovat juoksunarun jatkeena.....kaupungeissa vai maaseudulla.

• n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

riitäkkään sehän on fakta, jonka jokainen tajuaa tai ainakin luulisi tajuavan. En myöskään pyytänyt ketään soittamaan kellekkään . . . . .!! Puhuin yleisesti vai eikö se ole sallittua;))
        Olisi mielenkiintoista tietää onkohan asiasta tehty laajempaa tutkimusta tai selvitystä missä ne koirat enempi ovat juoksunarun jatkeena.....kaupungeissa vai maaseudulla.

minunkaan koirani ei missään narussa ollut ja sekin on faktaa, mutta jos lähdettiin kaupukiin joutu laittaa hihnaan. Ja itsehän aina pyydät soittelee keskustelijat ties mihinkä paikkoihin faktaa saadaksesi. Ja jos joskus edes erehdyt ulkoilla vaikka meidän kaupunginosassa, niin voit tehdä tutkimuksen, monikos koira on kytkettynä omakotitalon pihalle ulos vs saa vapaana olla omalla pihalla, minä tiedän vastauksen kyllä, kun satun itse kulkee koiran kanssa joka päivä ulkona.

• 1+2, ei vaikea
        umalehtinen kirjoitti:

Olisi mielenkintoista tietää myös miten yleistä kaupungissa on että koirat ulostavat asunnossa sisällä.Jokin vertailu kyseisestä asiasta maaseutu-kaupunki olisi myös mukava.

• Myy-Pikkuinen
        1+2, ei vaikea kirjoitti:

Olisi mielenkintoista tietää myös miten yleistä kaupungissa on että koirat ulostavat asunnossa sisällä.Jokin vertailu kyseisestä asiasta maaseutu-kaupunki olisi myös mukava.

ihan uskomatonta, luulisi ihmisten nykypäivänä tietävän että koirat viedään ja opetetaan tekeen hätänsä ulos, ainakin ihan maalaisjärjellä ajateltuna.

• 1+2, ei vaikea kirjoitti:

Niin olisi. Minä en kyllä juurikaan taida tietää huusholleja missä koirat ulostavat sisälle asuinhuoneisiin jatkuvasti. Ripulia ei tietenkään lasketa;)
        Niitä paikkoja kyllä tiedän jossa on varuina sanomalehti tai "oma vessa". Näitä tietämiäni paikkoja on aivan yhtälaisesti omakotitaloissa/kerrostaloissa niin maalla kuin kaupungeissa.

• 17
        umalehtinen kirjoitti:

Niin olisi. Minä en kyllä juurikaan taida tietää huusholleja missä koirat ulostavat sisälle asuinhuoneisiin jatkuvasti. Ripulia ei tietenkään lasketa;)
        Niitä paikkoja kyllä tiedän jossa on varuina sanomalehti tai "oma vessa". Näitä tietämiäni paikkoja on aivan yhtälaisesti omakotitaloissa/kerrostaloissa niin maalla kuin kaupungeissa.

Miksi pitää olla sanomalehti varuina, jos koira on opetettu sisäsiistiksi ja pääsee riittävän usein ulos ?

• 17 kirjoitti:

Miksi pitää olla sanomalehti varuina, jos koira on opetettu sisäsiistiksi ja pääsee riittävän usein ulos ?

Miten tämä liittyy arkipirun aiheeseen joka koski yleisesti asioita. Minusta tässä ollaan taas henkilökohtaisesti tiediusteluretkellä mitä minun koirani tekevät tai ovat tekemättä;))))))))))))))))

PS Meillä ulostavat pääsääntöisesti koirat ulos;))

• kylmä-kalle
        umalehtinen kirjoitti:

Miten tämä liittyy arkipirun aiheeseen joka koski yleisesti asioita. Minusta tässä ollaan taas henkilökohtaisesti tiediusteluretkellä mitä minun koirani tekevät tai ovat tekemättä;))))))))))))))))

PS Meillä ulostavat pääsääntöisesti koirat ulos;))

pääsääntöisesti ulostavat ulos ? miksi ei aina ? etkö viitsi ulkoiluttaa ? vai etkö osaa tai viitsi opettaa koiriasi sisäsiistiksi ?

Itse tämän kerroit, että tiedät koiria joilla on sisällä paperit varalla tai jopa oma veski.

• kylmä-kalle kirjoitti:

pääsääntöisesti ulostavat ulos ? miksi ei aina ? etkö viitsi ulkoiluttaa ? vai etkö osaa tai viitsi opettaa koiriasi sisäsiistiksi ?

Itse tämän kerroit, että tiedät koiria joilla on sisällä paperit varalla tai jopa oma veski.

Pääsääntöisesti ulostavat ulos. Nytkin just lähtivät lenkille miehen kanssa. Sun täytyy tulla katseleen ja kulkemaan perässä kun koiramme ovat lenkillä. Samalla saat rastitettua ulostekerrat kultakin koiralta noin päivittäin.
        Kerro vaan miten kauan sulta kestää saapua paiklle jotta osut varmasti sitten yksiin koiriemme ulkoilun kanssa. Jaksotetaan sitten ne lenkkikerrat niin että saat sitten itsellesi kaiken mahdollisen hyödyn irti.

• n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

Pääsääntöisesti ulostavat ulos. Nytkin just lähtivät lenkille miehen kanssa. Sun täytyy tulla katseleen ja kulkemaan perässä kun koiramme ovat lenkillä. Samalla saat rastitettua ulostekerrat kultakin koiralta noin päivittäin.
        Kerro vaan miten kauan sulta kestää saapua paiklle jotta osut varmasti sitten yksiin koiriemme ulkoilun kanssa. Jaksotetaan sitten ne lenkkikerrat niin että saat sitten itsellesi kaiken mahdollisen hyödyn irti.

puskakirjoituksia nyt eihän?, kun minä lähden ihan itse oman koirani kanssa ulos, turha huhuilla kenenkään älyyttömyyksiä puskissa, eihän?, voihan aina kyllä tulla seuraamaan, kun minun koiraani ITSE kuljetan EI MUUT ja se saa nauttia, siis tämä minun oma koirani kauniista raitiista ulkoilmasta.

• n.sorsa kirjoitti:

puskakirjoituksia nyt eihän?, kun minä lähden ihan itse oman koirani kanssa ulos, turha huhuilla kenenkään älyyttömyyksiä puskissa, eihän?, voihan aina kyllä tulla seuraamaan, kun minun koiraani ITSE kuljetan EI MUUT ja se saa nauttia, siis tämä minun oma koirani kauniista raitiista ulkoilmasta.

Minulla ja rakkaallani taas on kaikki yhteistä ollut jo vuodesta 1973 lähtien;)) Ja kuule se se vasta ihanaa onkin jakaa elämä ja ajatukset rakkaan ihmisen kanssa hyvässä ja pahassa.

• 28
        umalehtinen kirjoitti:

Minulla ja rakkaallani taas on kaikki yhteistä ollut jo vuodesta 1973 lähtien;)) Ja kuule se se vasta ihanaa onkin jakaa elämä ja ajatukset rakkaan ihmisen kanssa hyvässä ja pahassa.

Nyt nauruuttaa, sinä jaat vaan työt tuolle *rakkaimmalle*, itse löhöät kotona ko lehmä laitumel, äijäs on käytävä työssä, vaik on eläkkeel et sää pääset soppaamaan stokkal, ja töijen jälkee alkaa äijällis sit kotihommat tyrannin käskyttämänä, ja koiriin ulkoiluttamii, ja sie vaa istut pulinois, voi luoja tuota siun rakkautta.

• 28 kirjoitti:

Nyt nauruuttaa, sinä jaat vaan työt tuolle *rakkaimmalle*, itse löhöät kotona ko lehmä laitumel, äijäs on käytävä työssä, vaik on eläkkeel et sää pääset soppaamaan stokkal, ja töijen jälkee alkaa äijällis sit kotihommat tyrannin käskyttämänä, ja koiriin ulkoiluttamii, ja sie vaa istut pulinois, voi luoja tuota siun rakkautta.

Myös minulle tulee tilille kuukausittan ihan kelpo palkka ;))

• mutta ne rönsyilevät lähes aina samaan suuntaan, yhden kirjoittajan suuntaan, joka kertoessaan oman näkemyksensä johonkin asiaan saa aina noin tuhat kysymystä itseään, koiriaan, perhettään jne koskien. Ja niissä kysymyksissä sävy on sellainen, että niillä yritetään kaikin tavoin lytätä se mielipide arvottomaksi, siis se ihan yleisesti aiheena olevaan asiaan ilmoitettu oma mielipide. Ei tietenkään pitäisi kenenkään kiinnostuksen kohteita ja pakkomielteitä kritisoida, mutta saa kai näitä perskärpäsiä kuitenkin edes pikkuisen ihmetellä, LOL.

• 7
        umalehtinen kirjoitti:

Myös minulle tulee tilille kuukausittan ihan kelpo palkka ;))

ai jaa, sikskö sää sit äijääs sit hiostat työhö ja koirais ulkoiluttamaa, ko sää istut vaa pe*se homees pulinois ammust yähö ja yäst aamuhu, ja nostat oikee kelpopalkkaaki viäl, on se mahtavaa rakkautta, käskyttää vanhaa miäst.

• 7 kirjoitti:

ai jaa, sikskö sää sit äijääs sit hiostat työhö ja koirais ulkoiluttamaa, ko sää istut vaa pe*se homees pulinois ammust yähö ja yäst aamuhu, ja nostat oikee kelpopalkkaaki viäl, on se mahtavaa rakkautta, käskyttää vanhaa miäst.

että molemmat lähes yhtä "vanhoja"..joten eikä äitisi opettanut sua kunnioittamaan vanhempia?

• 22
        davalyan kirjoitti:

että molemmat lähes yhtä "vanhoja"..joten eikä äitisi opettanut sua kunnioittamaan vanhempia?

Kunnioitus pitää ansaita, eikö äitisi opettanut sinua.

• melkein maalainen

ihan maalaisesta ja kaupunkilaisesta!
      Olen nyt asunut reilun vuoden taajaman ulkopuolella, kai tätä maaseuduksikin voisi kutsua, ja ihan samalla lailla ja yhtä usein käytän koiraani pitemmällä lenkillä kun kaupungissa asuessani. Ainoa ero on se, että täällä on oma iso piha jossa tulee puuhailtua, ja koira saa olla ulkona enemmän kuin kaupunkilaisaikoina. Ja saa ensi kesänä olla vielä enemmän, sillä on aie aidata osa pihasta niin, että eläimet kestäisivät pihalla ilman jatkuvaa valvontaakin. Okei, kestäisi se koira nytkin, mutta periaatteesta en tykkää pitää sitä pitempiä aikoja ulkona niin etten tiedä missä se menee, varsinkin kun noita irtokoiria tahtoo aika lailla liikkua näissä maisemissa.

Kaupungissa asuessamme näin sitäkin, että koira käytettiin hät´hätää pissalla ehkä pari kertaa päivässä talon pihassa ilman, että sitä olisi viety ihan kunnolla lenkille, ja kuulemma joku piti kääpiötään käytännössä sisäkoirana ts. pisut tehtiin sisälle sanomalehden päälle.
      Täällä kaupunkialueen ulkopuolella on näköjään sitäkin tyyliä että koira on häkissä päiväkausia ilman että lenkille pääsee, tai sitten koira on aina irti ja jolkuttelee omilla teillään.
      Mutta ei voi yleistää, sillä kunnollista koiranpitoa on molemmissa - riippuu siis ihan ihmisestä, ei asuinpaikasta!

• rompelo

Itse maalaisena asustellut kesäkuusta alkaen ja olen huomannut, että ihan samanlaisia koiran ulkoilutus tyylejä täällä on kuin kaupungissa asuessa. Toiset vetää 5 minuutin "lenkin" ja toiset menee pidemmälle ja osa käy metsissä jne jne. Jokaisella on oma tyylinsä ja tapansa, ei voi erotella noin radikaalisti. Se, että onko kenenkin tapa hyvä ja oikea, on asia erikseen.
        Täytyy kyllä myöntää, että meilläkin on sen verran tonttia, että voi jäädä vaikka omalle tontille heittelemään palloa, ei ihan heti kopsahda naapurin ikkunasta sisälle niin kuin vanhassa paikassa olis käyny :) Meillä kyllä silti käydään lenkillä eikä vain jäädä pihalle. Mut on se kiva nykyään ku voi jäädä omalle tontille juoksemaan ja leikkimään, ei tartte tilan puutteen takia lähteä muualle.

• rompelo kirjoitti:

Itse maalaisena asustellut kesäkuusta alkaen ja olen huomannut, että ihan samanlaisia koiran ulkoilutus tyylejä täällä on kuin kaupungissa asuessa. Toiset vetää 5 minuutin "lenkin" ja toiset menee pidemmälle ja osa käy metsissä jne jne. Jokaisella on oma tyylinsä ja tapansa, ei voi erotella noin radikaalisti. Se, että onko kenenkin tapa hyvä ja oikea, on asia erikseen.
        Täytyy kyllä myöntää, että meilläkin on sen verran tonttia, että voi jäädä vaikka omalle tontille heittelemään palloa, ei ihan heti kopsahda naapurin ikkunasta sisälle niin kuin vanhassa paikassa olis käyny :) Meillä kyllä silti käydään lenkillä eikä vain jäädä pihalle. Mut on se kiva nykyään ku voi jäädä omalle tontille juoksemaan ja leikkimään, ei tartte tilan puutteen takia lähteä muualle.

Mitens mahtaa olla niinsanotusti ikänsä maaseudulla asuneiden laita joilla on aina ollut talossa koira. Koiralla juoksulanka ja koppi. He pitävät sitä ihan normaalina tapana sukupolvesta toiseen. Niitä koiria ei kyllä viety mihinkään erillisille lenkeille. Olisihan se ollut outo näky aikoinaan kylän raiteilla;))

Teillä sitten kaikki kivasti. Tuleeko enää yhtään käytyä kaupungilla:-DD

• rompelo
        umalehtinen kirjoitti:

Mitens mahtaa olla niinsanotusti ikänsä maaseudulla asuneiden laita joilla on aina ollut talossa koira. Koiralla juoksulanka ja koppi. He pitävät sitä ihan normaalina tapana sukupolvesta toiseen. Niitä koiria ei kyllä viety mihinkään erillisille lenkeille. Olisihan se ollut outo näky aikoinaan kylän raiteilla;))

Niin, voihan se olla "vanhemmalla" väellä noin, mut luulisin et nykyaikana nuoremmat ihan itekseen vievät lenkille, ku se on "normaalia" nykyään :)
        Tännekkin päin on moni kaupungista muuttanut ja tuo siten kaupungin tavat maalle. Esim. mä en oo nähny ensimmäistäkään koiran ulkoiluttajaa, jolla ois kakkapussi mukana lenkillä taikka sit on pussit piilossa ja kun kakat kerätään ne laitetaan taskuun... :) Meillä ne kulkee edelleen mukana vanhasta tottumuksesta ja kyllä välillä täytyy kerätä, jos kaki tulee semmoseen kohtaan ettei sitä voi jättää keräämättä.

Käydäänhän me ihan siellä teilläkin päin edelleen. Puolison vanhemmat, kun asuu siellä. Ei täältä nyt niin kauaa sinne Turkuun ajele kuiteskaan :) Mut on täällä niin ihanaa, rauhallista, hiljaista jne. Ei olla kaduttu yhtään tänne muuttoa.

• rompelo kirjoitti:

Niin, voihan se olla "vanhemmalla" väellä noin, mut luulisin et nykyaikana nuoremmat ihan itekseen vievät lenkille, ku se on "normaalia" nykyään :)
        Tännekkin päin on moni kaupungista muuttanut ja tuo siten kaupungin tavat maalle. Esim. mä en oo nähny ensimmäistäkään koiran ulkoiluttajaa, jolla ois kakkapussi mukana lenkillä taikka sit on pussit piilossa ja kun kakat kerätään ne laitetaan taskuun... :) Meillä ne kulkee edelleen mukana vanhasta tottumuksesta ja kyllä välillä täytyy kerätä, jos kaki tulee semmoseen kohtaan ettei sitä voi jättää keräämättä.

Käydäänhän me ihan siellä teilläkin päin edelleen. Puolison vanhemmat, kun asuu siellä. Ei täältä nyt niin kauaa sinne Turkuun ajele kuiteskaan :) Mut on täällä niin ihanaa, rauhallista, hiljaista jne. Ei olla kaduttu yhtään tänne muuttoa.

Ette varmaan olekkaan katuneet. On se erilaista. Sielläpäin on paljon koiria ja kenneleitä.

• n.sorsa
        umalehtinen kirjoitti:

sinunkin tuttavasi? vanhemmat kuljettelee koiria, eikä vaan pihalla käytä. Montakos vuotta olitkaan asunnut maalla? ja faktaa kehiin, kuka mitäkin maalla tekee, vai onko vaan jotakin kapunkilaisen kuvittelua, mitä maalla ihmiset tekee, eikä tosiasioita. Ja kysyppäs Rompelolta, kun et varmaan itse kuitenkaan jaksa mennä ulos, kuinka yleistä meidän kaupungiosassa koirien narussa pitäminen on omakotialueella vs. saa koirat nauttia vapaana omalla pihallaan tai lähdetään lenkkeilee.

• Virtuaalikoneistaja
        umalehtinen kirjoitti:

olettamus ja ajattelu ikänsä maalla asuneista voi yhtä hyvin olla jäänteitä menneestä, ja tietämättömyydestä johtuvaa kuvitelmaa.

Kun on peilauspintaa molemmista asumismuodoista niin silloin tietää että yksilöllisyys se edelleen määrää senkin asian.

Ikänsä maalla asuneet, jotka ikänsä ja kuntonsa puolesta kykenevät tekemään pitkiä lenkkejä, tekevät sitä maalla kuten kaupungissakin, eivät kaikki maalla eivätkä kaikki kaupungissakaan niin tee, mutta voin sanoa että joskus hämmästyneenä katselee kulkiessaan kun asutusta ei näy mailla ei halmeilla ja koiran ulkoiluttajia tulee vastaan.

Minunkin iäkäs äitini tekee pitkiäkin lenkkejä koiransa kanssa, vaikka maalla asuukin, ei toki joka päivä, mutta useammin pitkä kuin lyhyt lenkki.

• Virtuaalikoneistaja kirjoitti:

olettamus ja ajattelu ikänsä maalla asuneista voi yhtä hyvin olla jäänteitä menneestä, ja tietämättömyydestä johtuvaa kuvitelmaa.

Kun on peilauspintaa molemmista asumismuodoista niin silloin tietää että yksilöllisyys se edelleen määrää senkin asian.

Ikänsä maalla asuneet, jotka ikänsä ja kuntonsa puolesta kykenevät tekemään pitkiä lenkkejä, tekevät sitä maalla kuten kaupungissakin, eivät kaikki maalla eivätkä kaikki kaupungissakaan niin tee, mutta voin sanoa että joskus hämmästyneenä katselee kulkiessaan kun asutusta ei näy mailla ei halmeilla ja koiran ulkoiluttajia tulee vastaan.

Minunkin iäkäs äitini tekee pitkiäkin lenkkejä koiransa kanssa, vaikka maalla asuukin, ei toki joka päivä, mutta useammin pitkä kuin lyhyt lenkki.

Näin kumminkin on ollut monessa talossa;)

• Myy-Pikkuinen
        umalehtinen kirjoitti:

jo tähän aikaan. Jos menisit hippasen turkuu kauvemmaks niin voisit yllättyä positiivisesti. Joskus on ihan hyvä vittuunnuksissaankin myöntää että ei vaan, kunhan piruuttani olen erimieltä, ei sitä hävetä tarvi.
        Ja ihan vaan yleisellä tasolla tässä mietin.

• Myy-Pikkuinen kirjoitti:

jo tähän aikaan. Jos menisit hippasen turkuu kauvemmaks niin voisit yllättyä positiivisesti. Joskus on ihan hyvä vittuunnuksissaankin myöntää että ei vaan, kunhan piruuttani olen erimieltä, ei sitä hävetä tarvi.
        Ja ihan vaan yleisellä tasolla tässä mietin.

mihinkään pompsahtaa kuten hienosti kirjoitat.Olen tätä mieltä tässä asiassa ja kuten jo aiemmassa viestissäni kirjoitin ""Harvemmin kaupunkilaisilla edes omakotitaloissa näkee niitä koiria juoksunaruissa kiinni päivästä toiseen ja maalla se useimmiten on heille normaalitapa, joskin siihenkin on nykyharrastusten ja uuden ajattelun myötä tullut muutoksia jo jonkun verran. Ja tämä taas on oma mielipiteeni asiasta""

Ajatteletko sinä minun olevan jotenkin vihainen voidakseni olla jostakin asiasta jotakuta mieltä???
        Olen vain nähnyt noita tapauksia jonkun verran elämäni varrella, sillä olen muuallakin aikaani viettänyt varsinkin kesäisin kuin Turussa.
        Onko se koira sitten huonosti hoidettu siellä juoksunarun jatkeena pihalla.....siihen en ole ottanut kantaa, Tai onko kaupunkilaisen koira paremmin hoidettu kun se on inhimmillistetty...siihenkään en ota kantaa.

• Myy-Pikkuinen
        umalehtinen kirjoitti:

mihinkään pompsahtaa kuten hienosti kirjoitat.Olen tätä mieltä tässä asiassa ja kuten jo aiemmassa viestissäni kirjoitin ""Harvemmin kaupunkilaisilla edes omakotitaloissa näkee niitä koiria juoksunaruissa kiinni päivästä toiseen ja maalla se useimmiten on heille normaalitapa, joskin siihenkin on nykyharrastusten ja uuden ajattelun myötä tullut muutoksia jo jonkun verran. Ja tämä taas on oma mielipiteeni asiasta""

Ajatteletko sinä minun olevan jotenkin vihainen voidakseni olla jostakin asiasta jotakuta mieltä???
        Olen vain nähnyt noita tapauksia jonkun verran elämäni varrella, sillä olen muuallakin aikaani viettänyt varsinkin kesäisin kuin Turussa.
        Onko se koira sitten huonosti hoidettu siellä juoksunarun jatkeena pihalla.....siihen en ole ottanut kantaa, Tai onko kaupunkilaisen koira paremmin hoidettu kun se on inhimmillistetty...siihenkään en ota kantaa.

vaan ihan yleisellä tasolla.

• 17+12, vaikeahko
        umalehtinen kirjoitti:

Kuljetko laajaltikin maaseudulla kyttäämässä ihmisten pihoihin?
        Entä kaupungissa?
        MIten tarkka tutkimus sinulla on kertomasi kaltaisesta koiranpidosta?
        Oletko tutkinut asiaa vai onko vain mutu-tietoa?

• Pukeli 1
        17+12, vaikeahko kirjoitti:

Kuljetko laajaltikin maaseudulla kyttäämässä ihmisten pihoihin?
        Entä kaupungissa?
        MIten tarkka tutkimus sinulla on kertomasi kaltaisesta koiranpidosta?
        Oletko tutkinut asiaa vai onko vain mutu-tietoa?

tarvita jokaisellahan on silmät päässä ja oikeus katsoa, sekä vielä velvollisuus ilmoittaa eteenpäin jos eläinten olosuhteet on huonot. Pitäisikö sinun mielestäsi ihmisten kulkea silmälaput päässä, kuten hevosten ravikilpailussa ? Juu, ei kuule eikä näe mitään.

• 11
        umalehtinen kirjoitti:

Toivottavast on jäänne menneest et koirii kusetetaha sisätiloihi, sanomalehtipapereil huoneen nurkkaa.
        Kyl niihe suurien pitkänlinjan kasvattajienki on tehtävä jottain niihen koiriin mukavuuven hyväks, eik vaa mainostaa itteens, ees ulkoilutettava koiriins ja iha itte.

• n.sorsa kirjoitti:

sinunkin tuttavasi? vanhemmat kuljettelee koiria, eikä vaan pihalla käytä. Montakos vuotta olitkaan asunnut maalla? ja faktaa kehiin, kuka mitäkin maalla tekee, vai onko vaan jotakin kapunkilaisen kuvittelua, mitä maalla ihmiset tekee, eikä tosiasioita. Ja kysyppäs Rompelolta, kun et varmaan itse kuitenkaan jaksa mennä ulos, kuinka yleistä meidän kaupungiosassa koirien narussa pitäminen on omakotialueella vs. saa koirat nauttia vapaana omalla pihallaan tai lähdetään lenkkeilee.

Minua ei kiinnosta kyttäillä kenenkään vieraiden pihoja ja oloja. Mikäli näet missä tahansa alueella epämääräistä koiranpitoa on muut paikat joihin kannattaa tehdä ilmoitus. . . . . minulle tiedoittaminen koiramaisissa pulinoissa ei muuta sitä asiaa miksikään.
        Myöskään olenko asunut maalla ja montako vuotta (luoja mua sellaisesta varjele) peräti ei kuulu asiaan millään muotoa eikä muuta sitä asiaa miksikään. . . . . että vieläkin jotkut pitävät maaseudulla koiraansa narun jatkeena. Ei sekään muuta vaikka tuttujamme asuukin maaseudulla, jopa yksi läheinen tuttu keskellä metsää, josta lähimpään naapuriin on kilometritolkulla ja sekin kesäasukas. . . . asiaa miksikään.
        Luojalle kiitos että uusi sukupolvi on erilainen ajattelultaan ja asenteiltaan suurimmaksi osaksi, entiseen verrattuna.

• landevaari
        Pukeli 1 kirjoitti:

tarvita jokaisellahan on silmät päässä ja oikeus katsoa, sekä vielä velvollisuus ilmoittaa eteenpäin jos eläinten olosuhteet on huonot. Pitäisikö sinun mielestäsi ihmisten kulkea silmälaput päässä, kuten hevosten ravikilpailussa ? Juu, ei kuule eikä näe mitään.

sanohan sinä miten tuo nimimerkki umalehtinen pystyy kirjoittamaan moisia väitteitä kun istuu 24/ persiensä päälä pulinoisa.

• umalehtinen kirjoitti:

lokakuussa 2009 ja koko pitkän pimeän talven ja märän ja loskaisen kevään ajan kyllä pitkään katsotaan ja vihjaillen ja naureskellen puhutaan kun Savossa yksi läträä koiran kanssa usein montakymmentä kilometriä päivässä.

Ja niitä häkki- ja koppikoiria siellä on PALJON, minulla ei ollut aavistustakaan miten paljon koiria sillä seudulla on, ennen kuin meille tuli koira ja sen kanssa rymyttiin kaikki lähitienoot. Kyllä riitti ja riittää häkkiä, koppia ja haukkua, mutta yhden käden sormilla voi laskea ne koirat ja omistajat, jotka saattoivat tulla ihan vaan lenkkeilytarkoituksessa vastaan.

• No nyt pääsi helpolla,kun aloitukseen voi vastata pelkästään komppaamalla :D

"riippu siis ihan ihmisestä".Siitäpä juuri.

• sekäjaettä

yleistystä taas. Kaupungeissa on paljon koiria, jotka kiertävät korttelin ja se on siinä, se pitkä lenkki. Ja päinvastoin.
      Omalla koiralla on 2500 m2 aitaus mutta se ei ole mikään lenkillä käynnin korvike.
      Ei tuossa kyllä kaukana ole koira, joka harvoin pihalta pääsee minnekkään. Mutta yhtälailla, valitettavasti, tunnen kaupunkilaiskoiran, joka harvoin pääsee pientä rivitalon takapihaa kauemmaksi.

• ollaan monesta asiasta,ei voi sanoa että kaupungissa näin,maalla noin...tapauskohtaisesti jokaisella oma tyyli.

• Maalaistyty
        davalyan kirjoitti:

ollaan monesta asiasta,ei voi sanoa että kaupungissa näin,maalla noin...tapauskohtaisesti jokaisella oma tyyli.

Asumme maalla ja isolla tontilla, joka aidattu koiran vuoksi, mutta kyllä me lenkillä käymme ainakin kerran päivässä n. 10 km lenkin! Lähistöllä on ihania metsäpolkuja, joissa koira saa kirmata vapaasti ja saa olla päivisin omassa pihassakin ulkona. Koira voi hyvin ja me ihmisetkin ;)

Ihan tyhmää tällaisia vertailuja tehdä. Joku hoitaa kaupungissa hommansa paremmin ja joku maalla. Mutta sen sanon, että eipä ainakaan meidän lähistöllä ole yhtään löllökoiraa, jotka viettävät aikansa vain aitauksessa. Kyllä jokainen saa päivittäistä liikuntaa!

• Pukeli 1
        Maalaistyty kirjoitti:

Asumme maalla ja isolla tontilla, joka aidattu koiran vuoksi, mutta kyllä me lenkillä käymme ainakin kerran päivässä n. 10 km lenkin! Lähistöllä on ihania metsäpolkuja, joissa koira saa kirmata vapaasti ja saa olla päivisin omassa pihassakin ulkona. Koira voi hyvin ja me ihmisetkin ;)

Ihan tyhmää tällaisia vertailuja tehdä. Joku hoitaa kaupungissa hommansa paremmin ja joku maalla. Mutta sen sanon, että eipä ainakaan meidän lähistöllä ole yhtään löllökoiraa, jotka viettävät aikansa vain aitauksessa. Kyllä jokainen saa päivittäistä liikuntaa!

10 km lenkin. Nyt kyllä taisi mennä liioittelun puolelle.
        Minun mielipiteeni mukaan ja sen minkä olen reissunpäällä huomioinut, että maalaistaloissa koiran paikka mielletään siihen samaan, kun muidenkin elikoiden.
        Ikävää katseltavaa on berhandilainen kahden metrin narunpäässä navetan kulmalla, kaukana päärakennuksesta tai ajokoira pätkässä juoksunarua asuttavanaan kopinrähjä ja missä on talvella heiniä lämmikkeenä, niin ja vuoden ainoat lenkkeilypäivät ovat silloin, kun isäntä ottaa haulikon komerosta metsästysvietin iskiessä takaraivoon.
        Kyllä KESKIARVOLLISESTI maaseudun koirilla on huonommat elinolosuhteet, kun kaupunkilaisserkuillaan ja se on aivan faktaa.

• Pukeli 1 kirjoitti:

Minun mielipiteeni mukaan ja sen minkä olen reissunpäällä huomioinut, että maalaistaloissa koiran paikka mielletään siihen samaan, kun muidenkin elikoiden.
        Ikävää katseltavaa on berhandilainen kahden metrin narunpäässä navetan kulmalla, kaukana päärakennuksesta tai ajokoira pätkässä juoksunarua asuttavanaan kopinrähjä ja missä on talvella heiniä lämmikkeenä, niin ja vuoden ainoat lenkkeilypäivät ovat silloin, kun isäntä ottaa haulikon komerosta metsästysvietin iskiessä takaraivoon.
        Kyllä KESKIARVOLLISESTI maaseudun koirilla on huonommat elinolosuhteet, kun kaupunkilaisserkuillaan ja se on aivan faktaa.

Sinähän niitä enempi näet siellä kuin minä täältä kaupungista ilman autoa linkkarin kyydissä ja kohti keskustaa ihmisten joukkoon;)))
        Surullista oli se mustakin silloin kun niitä näin. Ei kivaa. Olen aina ollut eläinrakas ja ehkäpä inhimmilstän niitä liikaakin.

• n.sorsa
        Pukeli 1 kirjoitti:

ja koira päsee vaan metsätysaikaan metsään, niin kuikakohan heiko yleiskunnollaan oleva koira jaksaa tehdä töitä?. Itse keskuskustelin tänä vuonna, koetuomarin kanssa millä on oikeudet arvostella ajokoiria mm. ja kasvattaa itse Suomen pystykorvia, kertoi kyllä vähän toista. Ei heikkokuntoinen koira jaksa metsällä riistan perässä mennä, sen sanoo järkikin, tuskin jaksaa edes juosta. Ei kymmenen kilsaa ole matka eikä mikään ulkoilulle päivittäin, koiran kanssa.

• Pukeli 1 kirjoitti:

tietääkseni ole kuin tuo yksi onneton...mutta täällä asuu nuorempaa väkeä kuin keskimäärin ehkä maaseudulla ja lenkillä käydään...kettinkejä?Pari isoa tarhausta/aidattua pihaa.Mutta täällä ei kyllä hirveästi ole koiriakaan...

• n.sorsa
        Pukeli 1 kirjoitti:

jos pikkukoirat saa päivässä tiedän tapauksia jotkut 30.min liikuntaa ja loppuaika on kotona, niin normaali koiran omistaja tosiaakin saattaa liikkua jopa yli kymmenen kilometriä päivässä, siihen riittää 2.h tai vähän yli 2 tunnin reipas liikunta koiran/rien kanssa, voi askelmittarilla, kuka tahansa laskea, sen itsekkin, mutta jotkut koiraraasut saa vaan tosiaan 30.min päivitäistä liikuntaa kaupungissa, ja ehkä joskus saattaa päästä nauttimaan vähän, kun joulun kunniaksi tyyliä metsässäkin oloa.

• Pukeli 1
        n.sorsa kirjoitti:

jos pikkukoirat saa päivässä tiedän tapauksia jotkut 30.min liikuntaa ja loppuaika on kotona, niin normaali koiran omistaja tosiaakin saattaa liikkua jopa yli kymmenen kilometriä päivässä, siihen riittää 2.h tai vähän yli 2 tunnin reipas liikunta koiran/rien kanssa, voi askelmittarilla, kuka tahansa laskea, sen itsekkin, mutta jotkut koiraraasut saa vaan tosiaan 30.min päivitäistä liikuntaa kaupungissa, ja ehkä joskus saattaa päästä nauttimaan vähän, kun joulun kunniaksi tyyliä metsässäkin oloa.

sielua, niin sinun pitäisi olla tietoinen, että se, kun koira saa olla emäntänsä tai isäntänsä lähituntumassa on koiralle itselleen satakertaa tärkeämpää, kun juoksuttaa sitä kieli vyön alla kymmenien kilometrien lenkkejä.
        Kohtuuton liikunta rasittaa koiran lonkkia, etenkin, kun nykyaikana sitä vikaa tuntuu olevan joka toisella koiralla.

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

Sinähän niitä enempi näet siellä kuin minä täältä kaupungista ilman autoa linkkarin kyydissä ja kohti keskustaa ihmisten joukkoon;)))
        Surullista oli se mustakin silloin kun niitä näin. Ei kivaa. Olen aina ollut eläinrakas ja ehkäpä inhimmilstän niitä liikaakin.

saa inhimillistää. Minä ainakin olen kokenut, että minun koirat ovat olleet meidän lapsia. Näin jopa kerran unta, että synnytin koiranpennun :))))))))))

• Pukeli 1 kirjoitti:

saa inhimillistää. Minä ainakin olen kokenut, että minun koirat ovat olleet meidän lapsia. Näin jopa kerran unta, että synnytin koiranpennun :))))))))))

Nää täällä meillä on ihania;) Yhdestäkään en luopuisi sitten millään.

• n.sorsa
        Pukeli 1 kirjoitti:

sielua, niin sinun pitäisi olla tietoinen, että se, kun koira saa olla emäntänsä tai isäntänsä lähituntumassa on koiralle itselleen satakertaa tärkeämpää, kun juoksuttaa sitä kieli vyön alla kymmenien kilometrien lenkkejä.
        Kohtuuton liikunta rasittaa koiran lonkkia, etenkin, kun nykyaikana sitä vikaa tuntuu olevan joka toisella koiralla.

en pupuista, keskikokoiset ja siitä isommat rodut tarvii 3-4 tuntia liikuntaa ja siinä tulee reippaasti yli 10 kilometriä liikuntaa päivässä. Jos fifi ei saa tarpeeksi liikunta omasta mielestä päivässä, niin sitten rupee riehuu sisällä, mutta jos te pikkukoiran omistajat kaikki? ollet sitä mieltä ettei koira tarvii, kun 30.min päivässä ulkoilua, niin sanon huh huh, tosin eräs bullmastiffin kavattajakin väitti, että rodulle riittää 15.min päivässä liikuntaa, mutta tämä ketjun pikkukoiran entisenä kasvattajana vain sinä olet sitä mieltä 30.min päivässä ulkoilua ja loppuajan koira sisälläkös. Aikuisella koiralla ei lonkat todellakaan mene enään huonommaksi tai paremmaksi, kun ne on kehittynnyt, mutta että 30.min riittää, kulman taakse vaan kolmesti päivässä pikkukoirat ulos huh huh ei lonkat mee huonoksi.

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

Nää täällä meillä on ihania;) Yhdestäkään en luopuisi sitten millään.

onkin kymmenenhenkinen perhe, heh, aivan niinkuin ennenvanhaan oli tavallista melkein jokaisessa savussa.

• Pukeli 1
        n.sorsa kirjoitti:

en pupuista, keskikokoiset ja siitä isommat rodut tarvii 3-4 tuntia liikuntaa ja siinä tulee reippaasti yli 10 kilometriä liikuntaa päivässä. Jos fifi ei saa tarpeeksi liikunta omasta mielestä päivässä, niin sitten rupee riehuu sisällä, mutta jos te pikkukoiran omistajat kaikki? ollet sitä mieltä ettei koira tarvii, kun 30.min päivässä ulkoilua, niin sanon huh huh, tosin eräs bullmastiffin kavattajakin väitti, että rodulle riittää 15.min päivässä liikuntaa, mutta tämä ketjun pikkukoiran entisenä kasvattajana vain sinä olet sitä mieltä 30.min päivässä ulkoilua ja loppuajan koira sisälläkös. Aikuisella koiralla ei lonkat todellakaan mene enään huonommaksi tai paremmaksi, kun ne on kehittynnyt, mutta että 30.min riittää, kulman taakse vaan kolmesti päivässä pikkukoirat ulos huh huh ei lonkat mee huonoksi.

mutta ei minulla ole ollut, kun yksi pikkukoira, paino 12 kg.
        Meillä on ollut mahdollisuus pitää koirat pihalla, joka on ollut kokonaan aidattu. Lenkillä käytiin yhden kerran vuorokaudessa ja lenkille lähdettiin klo 19.00.
        Matkan pituus oli 3 - 4 kilometriä ja se tuntui riittävän, koska koirani sentään saavuttivat melkoisen korkean iän.

• n.sorsa kirjoitti:

keskikokoisia (46-53cm) (25-35kg) choweja liikuttamaan tuo määrä...ja tunnin matkan päästä kanna kotiin :)

• Pukeli 1 kirjoitti:

onkin kymmenenhenkinen perhe, heh, aivan niinkuin ennenvanhaan oli tavallista melkein jokaisessa savussa.

Meitä on vain kahdeksan;)) Kaksi ja puoli kahdella jalalla ja viisi ja puoli neljällä jalalla;))

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

Meitä on vain kahdeksan;)) Kaksi ja puoli kahdella jalalla ja viisi ja puoli neljällä jalalla;))

taas paljastin sen todellisen laskutaitoni, huh. Noh, onhan siinä kahdeksassakin porukkaa kyllä, mutta ei ollenkaan hassumpaa :)))))))

• n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

keskikokoisia (46-53cm) (25-35kg) choweja liikuttamaan tuo määrä...ja tunnin matkan päästä kanna kotiin :)

kuljettaa, kun 30.min päivässä, en sille voi mitään. Äsken tehtiin rotusi vaativaa lenkkeilymäärä, märässä, ja hämärässä metsässä ja ainakin yksi- kaksi rotusi 30.min lenkit tehdään tänään. Ehkä jotkut pikkukoirien omistajat rääkkää koiriaan, kun antaa yli 30.min liikuntaa päivässä, tiedä sitten, ainakin minun mielestä koirat suorastaan nauttii pitkistä lenkeistä pikkuisilla jaloillaan, siinä missä isommatkin koirat.

• n.sorsa kirjoitti:

kuljettaa, kun 30.min päivässä, en sille voi mitään. Äsken tehtiin rotusi vaativaa lenkkeilymäärä, märässä, ja hämärässä metsässä ja ainakin yksi- kaksi rotusi 30.min lenkit tehdään tänään. Ehkä jotkut pikkukoirien omistajat rääkkää koiriaan, kun antaa yli 30.min liikuntaa päivässä, tiedä sitten, ainakin minun mielestä koirat suorastaan nauttii pitkistä lenkeistä pikkuisilla jaloillaan, siinä missä isommatkin koirat.

jotka liikkuu 1,2,jopa 3km päivässä,sen kehen viittaat koirat saa sen verran,metsässä aina enemmänkin.
        Mutta,ei voi yleistää,ei esim chowt liiku tota vaikka voissa paistaisi..ne haluaa ennemmin maata ja mietiskellä,ei ne myöskään nouda keppiä eikä muutakaan sellaista...ei rodun luonnetta voi muuttaa noin vaan...
        Mun koirilla ei ole edes leluja..ei ole kukaan pentu-iän jälkeen sellaisista ollu kiinnostunut ja se pentu-ikä on jäänyt alle 6 kk teen.....eli ei saa aina yleistää...

• Pukeli 1 kirjoitti:

taas paljastin sen todellisen laskutaitoni, huh. Noh, onhan siinä kahdeksassakin porukkaa kyllä, mutta ei ollenkaan hassumpaa :)))))))

Ei mitään väliä. Rouva on niin suuri persoona että hänestä riittää moneksi;)) Rouvan tyttären tytärkin omaa suuren persoonallisuuden joten....;))
        Näkisit ja kuulisit illalla myöhään kun keskustelemme Rouvan kanssa hiljaisella äänellä päivän tapahtumat vielä kertaalleen ennen nukkumista:-DD
        Rouvakin täyttää 11 vuotta ensi vuonna ja en edes uskalla ajatella aikaa jolloin häntä ei olisi..

• n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

jotka liikkuu 1,2,jopa 3km päivässä,sen kehen viittaat koirat saa sen verran,metsässä aina enemmänkin.
        Mutta,ei voi yleistää,ei esim chowt liiku tota vaikka voissa paistaisi..ne haluaa ennemmin maata ja mietiskellä,ei ne myöskään nouda keppiä eikä muutakaan sellaista...ei rodun luonnetta voi muuttaa noin vaan...
        Mun koirilla ei ole edes leluja..ei ole kukaan pentu-iän jälkeen sellaisista ollu kiinnostunut ja se pentu-ikä on jäänyt alle 6 kk teen.....eli ei saa aina yleistää...

mutta bullmastiffitkin oppii mukavuuden haluiseksi, jos niitä ei jokaisella säällä vie ulos ja liikuta. On bulldogeja, mitkä liikkuu pitkiäkin matkoja vaikka rotu on muka laiska ja mukavuuden haluinen, se nyt on omistajastakin kiinni välillä, mihin koiransa totuttaa. Vasta 3.v ikäsenä toi täpliskin vähän aikuistui, loppu turha hösöttely vaikka leikkiikin viellä, nytkin on pikkukoiran kokoinen lohikäärme jaloissa, mutta herra itse katos sänkyyn. Ja näköjään puskissa ropisee ja mua taas syytetään kohta, mutta ylläpito näkee joka ainoan liikeen palstalla, kun nyt minä ainakin luen kunnolla ainakin pyrin lukee, että tulee sisäistettyy kirjoitukset.

• Pukeli 1
        davalyan kirjoitti:

kun sinulle on tulossa se venäjänvinttikoira, niin sitten sitä lenkitystä piisaa, huhhuh.
        Oletko kertonut niille kiinanpystykorville uudesta tulokkaasta ? Mitäs mieltä he ovat ?
        Voihan se olla, että borsoi pelästyy heti kättelyssä, kun kiinalaiset näyttävät sille kieltä :))))))))

• n.sorsa kirjoitti:

mutta bullmastiffitkin oppii mukavuuden haluiseksi, jos niitä ei jokaisella säällä vie ulos ja liikuta. On bulldogeja, mitkä liikkuu pitkiäkin matkoja vaikka rotu on muka laiska ja mukavuuden haluinen, se nyt on omistajastakin kiinni välillä, mihin koiransa totuttaa. Vasta 3.v ikäsenä toi täpliskin vähän aikuistui, loppu turha hösöttely vaikka leikkiikin viellä, nytkin on pikkukoiran kokoinen lohikäärme jaloissa, mutta herra itse katos sänkyyn. Ja näköjään puskissa ropisee ja mua taas syytetään kohta, mutta ylläpito näkee joka ainoan liikeen palstalla, kun nyt minä ainakin luen kunnolla ainakin pyrin lukee, että tulee sisäistettyy kirjoitukset.

mikään "suuren liikunnan tarpeen"omaava olekkaan...aika paljon royua seurannut...liikkuu muttei vaadi...

• Pukeli 1
        umalehtinen kirjoitti:

Ei mitään väliä. Rouva on niin suuri persoona että hänestä riittää moneksi;)) Rouvan tyttären tytärkin omaa suuren persoonallisuuden joten....;))
        Näkisit ja kuulisit illalla myöhään kun keskustelemme Rouvan kanssa hiljaisella äänellä päivän tapahtumat vielä kertaalleen ennen nukkumista:-DD
        Rouvakin täyttää 11 vuotta ensi vuonna ja en edes uskalla ajatella aikaa jolloin häntä ei olisi..

omistaa sellainen koira joka on ikäänkuin yhtä.
        No, tuo yhdentoistavuoden ikä ei ole vielä niin peloittava, jos ei yllätystä sattuisi tapahtumaan.
        Vaan sitten, kun ne täyttävät 13 vuotta, niin senjälkeen saa kiittää jokaisesta päivästä jonka on saanut koiran pitää.

• Pukeli 1 kirjoitti:

kun sinulle on tulossa se venäjänvinttikoira, niin sitten sitä lenkitystä piisaa, huhhuh.
        Oletko kertonut niille kiinanpystykorville uudesta tulokkaasta ? Mitäs mieltä he ovat ?
        Voihan se olla, että borsoi pelästyy heti kättelyssä, kun kiinalaiset näyttävät sille kieltä :))))))))

ja kiinalaisia ei kiinnosta...itse odotan että kasvaa jotta voi lenkille oikeasti,eikä vaan pikkumatkoja mennä ;)

• n.sorsa
        davalyan kirjoitti:

mikään "suuren liikunnan tarpeen"omaava olekkaan...aika paljon royua seurannut...liikkuu muttei vaadi...

kun semmoiset 5-6 tuntia päivässä, ei tarvii liikuntaa yhtään joo. Bulldogitkin, pompii ihan 1,5 metrisiä esteitäkin, mutta se omistajan motivaatio, mitä haluaa koiransa kanssa, haluukos kivan sohvaperunan vai viitsiikös oikeesti liikkua ulkonakin, myös huonolla säällä.

• Lenkitä koiriasi
        davalyan kirjoitti:

Ei koira jaksakaan lenkkeillä ellei saa riittävästi liikuntaa päivittäin.
        Minun mielestäni omistajan on syytä katsoa peliin elleivät hänen koiransa pysty tunnin lenkkiä kävelemään.
        Silloin on pahasti laiminlyöty koiran liikunta.
        Turha väittää että on rotuominaisuus, vanhemmillani on 7 vuoden ikäinen chow joka tekee kevyesti 2-3 tunnin kävelylenkkejä väsymättä.

• ´
        davalyan kirjoitti:

ja kiinalaisia ei kiinnosta...itse odotan että kasvaa jotta voi lenkille oikeasti,eikä vaan pikkumatkoja mennä ;)

Vaikea uskoa.

• n.sorsa kirjoitti:

kun semmoiset 5-6 tuntia päivässä, ei tarvii liikuntaa yhtään joo. Bulldogitkin, pompii ihan 1,5 metrisiä esteitäkin, mutta se omistajan motivaatio, mitä haluaa koiransa kanssa, haluukos kivan sohvaperunan vai viitsiikös oikeesti liikkua ulkonakin, myös huonolla säällä.

näitä rotuja,omistajien kertomuksia ym seurannu vuodesta 85...en puhu tyhjiä...monia omistaja tuttujakin on vuodet tuoneet.

• Lenkitä koiriasi kirjoitti:

Ei koira jaksakaan lenkkeillä ellei saa riittävästi liikuntaa päivittäin.
        Minun mielestäni omistajan on syytä katsoa peliin elleivät hänen koiransa pysty tunnin lenkkiä kävelemään.
        Silloin on pahasti laiminlyöty koiran liikunta.
        Turha väittää että on rotuominaisuus, vanhemmillani on 7 vuoden ikäinen chow joka tekee kevyesti 2-3 tunnin kävelylenkkejä väsymättä.

Jo rotuyhdistys toteaa..jos lenkkikaveria/toko-koiraa kaipaat,chow ei ole valintasi ;)

• ´
        davalyan kirjoitti:

Jo rotuyhdistys toteaa..jos lenkkikaveria/toko-koiraa kaipaat,chow ei ole valintasi ;)

Omistajasta kiinni, laiska omistaja, koiran kunto niin huono ettei se jaksa edes kävellä.

Jokainen koira lenkkeilee mikäli saa tilaisuuden, turha valehdella muuta.
        Et ole ainoa joka on ollut tekemisissä chowien kanssa.

• Pukeli 1
        ´ kirjoitti:

Omistajasta kiinni, laiska omistaja, koiran kunto niin huono ettei se jaksa edes kävellä.

kun kerran näin Lahden eläinlääkäriasemalla lihavan koiran, rodultaan se oli Norjan harmaapystykorva.
        Reppana kävi lattialle loikomaan eikä päässytkään seisomaan ilman omistajan apua.
        Koira oli kuulemma niin ahne ruualle, että seisoi jääkaapin edessä ja marisi ruokaa ja omistaja oli heikko koiransa suhteen.
        Olivat taas kerran siellä lääkärillä saamassa laihdutusohjeita ja ostamassa laihduttavaa ruokaa.
        Ja ajatella Afrikassa lapsia kuolee nälkään.

• 3+9
        Pukeli 1 kirjoitti:

kun kerran näin Lahden eläinlääkäriasemalla lihavan koiran, rodultaan se oli Norjan harmaapystykorva.
        Reppana kävi lattialle loikomaan eikä päässytkään seisomaan ilman omistajan apua.
        Koira oli kuulemma niin ahne ruualle, että seisoi jääkaapin edessä ja marisi ruokaa ja omistaja oli heikko koiransa suhteen.
        Olivat taas kerran siellä lääkärillä saamassa laihdutusohjeita ja ostamassa laihduttavaa ruokaa.

oli sun omakeksimä tarina, rotua myöten..

• ´
        Pukeli 1 kirjoitti:

Eihän sellaista rotua ole olemassakaan.
        Taisi olla sekarotuinen.Sääli koiraa jokatapauksessa.
        Omistaja ehkä taas sellainen joka antoi mieluummin herkkuja kuin terveellistä ruokaa.
        "Ei koirankaan suu ole tuohesta"

• Pukeli 1 kirjoitti:

omistaa sellainen koira joka on ikäänkuin yhtä.
        No, tuo yhdentoistavuoden ikä ei ole vielä niin peloittava, jos ei yllätystä sattuisi tapahtumaan.
        Vaan sitten, kun ne täyttävät 13 vuotta, niin senjälkeen saa kiittää jokaisesta päivästä jonka on saanut koiran pitää.

Toi oli hyvin sanottu;) Tintti alias Rouva on jotakin sellaista mitä ei uskoisi olevan olemassakaan ennenkuin itse kokee sen suuren persoonallisuuden;))

• davalyan kirjoitti:

Ei "vaadi",ei,ja siinä se yksi huono puoli onkin...

Elikäs,kun rodusta on annettu kuva sohvaperunana,niin sittenpä on myös mennyt käsiin,jotka suurinpiirtein sananmukaisesti sellaisena niitä on pitänyt.Ja kaikki rotua seuranneet/harrastaneet kauan,tietää mikä on ollut tulos...

• chowchow
        ´ kirjoitti:

meiläkin on chow ja kyllä hän hyvinkin jaksaa lenkeilä pitkiikin matkoi.väärää tietoa antaa nyt tuo davalyan.liekö oma lehmä lue laiskuus ojasa.ko millonka hän ehtii koiriins lenkkeilyttää ko umalehtisen laila isuu aamust yöhö koneel.olisikohan kasvattaja hääl myyny jos ois tietänt mimmoseen no eips kuul miul koha ihmettellen

• ihmettelijä.
        Pukeli 1 kirjoitti:

mitä tekemist noila on davalyanin laiskuuen kans vai kasvattaaks hää jo noitakii ???????????????????????????????????

• _
        3+9 kirjoitti:

oli sun omakeksimä tarina, rotua myöten..

än taisip saaha käskyi turkkuse suunnast kui pittä kirjUUttaa ja hääpä si kirjUUttaa tiätämättä asiast mittä kuitennii ja mie ny naUran HERSYVÄST

• asiantuntija.
        Pukeli 1 kirjoitti:

Kertoisitko miltä tUollainen rotU näyttää kas kUn tuollaist ei ole olemassakaa.pUkeli1 nyt miettii ensin ja kirjUUttaa vasta sit käskyttäjäns ohjeen mUkkaa ettei tarvihe enempät nolat ihtens

• molossi kirjoitti:

Ei "vaadi",ei,ja siinä se yksi huono puoli onkin...

Elikäs,kun rodusta on annettu kuva sohvaperunana,niin sittenpä on myös mennyt käsiin,jotka suurinpiirtein sananmukaisesti sellaisena niitä on pitänyt.Ja kaikki rotua seuranneet/harrastaneet kauan,tietää mikä on ollut tulos...

puoli on tuttua...mutta ei se vaadi,menee kyllä jos emäntäkin,aivojumppaa sitten lisäksi haluaa...

• ´ kirjoitti:

Vaikea uskoa.

ja kasvattajan kanssa joistakin asioista sovittu..seuraa ens vuoden näyttelyitä,varmana löydät =)

• chowchow kirjoitti:

meiläkin on chow ja kyllä hän hyvinkin jaksaa lenkeilä pitkiikin matkoi.väärää tietoa antaa nyt tuo davalyan.liekö oma lehmä lue laiskuus ojasa.ko millonka hän ehtii koiriins lenkkeilyttää ko umalehtisen laila isuu aamust yöhö koneel.olisikohan kasvattaja hääl myyny jos ois tietänt mimmoseen no eips kuul miul koha ihmettellen

rivakoin yksilö choweissa minkä tiedän on kotikoira K***...käy jopa uimassa,tunnin lenkki ja riitti :)

• kyllähän se valitettavan usein on totta, että maalla se koira otetaan koska siihen on ns. hyvät mahdollisuudet, on omaa pihaa jonne voi laittaa tarhaa ja juoksulankaa, ei tarvitse miettiä naapureita jne. Eikä ehkä ihan loppuun asti ole ajateltu, että onko koiralle aikaa, ja miksi yleensä haluaa ottaa koiran.

Ei voi yleistää suuntaan eikä toiseen, mutta kyllä tiedän kotiseudullani ihan pienellä alueella hyvin monta koiranomistajaa, joiden koiria lenkkeilytetään ja kuntoutetaan ennen metsästyskautta jotteivat ne tuupertuisi metsään ekana päivänä, ja muun ajan vuodesta ne ovatkin siellä tarhassa laskemassa suureen ääneen niitä ohikulkevia koiria, joista ei ole mitään "hyötyä" (näiden metsästyskoirien omistajien mielestä) mutta jotka nyt kuitenkin pääsevät monen tunnin lenkille joka päivä, koska se taas näiden "hyödyttömien koirien" omistajien mielestä kuuluu asiaan. Kyllä siellä edelleen monet pitävät vähän outona ihmistä, joka säästä välittämättä painaa menemään koiran edellä, vieressä ja takana, metsissä, maanteillä, pellon laidoilla, talvella järvien jäällä, päivästä toiseen, ja milloinkaan näiden lenkkien tuloksena ei ole lintupaistia, ei hirvipaistia, ei minkäänlaista menestystä, ei yhtään mitään. :)

• Pukeli 1

nämä hyötykoirien isännät ja emännät kuuluvat parin vuosikymmenen jälkeen menneeseen maailmaan.

Luin noin 15 vuotta sitten Koiramme Lehdestä kuinka eräs pohjoisesta kotoisin oleva mies oli keksinyt ihan omanlaisensa äfäärin, kasvatti Suomenpystykorvia rukkasten valmistukseen.
        En muista saiko muita rapsuja, mutta kennelnimen ja kasvatusoikeuden hän menetti, ainakin joksikin aikaa.

• Pukeli 1 kirjoitti:

nämä hyötykoirien isännät ja emännät kuuluvat parin vuosikymmenen jälkeen menneeseen maailmaan.

Luin noin 15 vuotta sitten Koiramme Lehdestä kuinka eräs pohjoisesta kotoisin oleva mies oli keksinyt ihan omanlaisensa äfäärin, kasvatti Suomenpystykorvia rukkasten valmistukseen.
        En muista saiko muita rapsuja, mutta kennelnimen ja kasvatusoikeuden hän menetti, ainakin joksikin aikaa.

muistikuva..en muista oliko totta vai aprillipila?

• Pukeli 1
        davalyan kirjoitti:

muistikuva..en muista oliko totta vai aprillipila?

juttu oli myös Hesarissa. Koska siihen aikaan olin fanaatikko mieleltäni noissa eläinsuojeluasioissa, niin siksi muistan sen oikein hyvin.

• Pukeli 1 kirjoitti:

juttu oli myös Hesarissa. Koska siihen aikaan olin fanaatikko mieleltäni noissa eläinsuojeluasioissa, niin siksi muistan sen oikein hyvin.

muistan kyllä jutun mutten sisältöä ja ne lehdet on kadonneet vuosien saatossa...

• n.sorsa
        Pukeli 1 kirjoitti:

iltasanomista asiasta, mutta mitäpäs sillä mistä on lukennut.

• Pukeli 1
        davalyan kirjoitti:

muistan kyllä jutun mutten sisältöä ja ne lehdet on kadonneet vuosien saatossa...

niinkuin mekin itsekukin aikanaan katoamme tuntemattomuuteen juttuinemme sinne missä

Kaukana on vaino, riita,
        Kaukana kavala maailma.

(Aleksis Kivi)

• Pukeli 1 kirjoitti:

niinkuin mekin itsekukin aikanaan katoamme tuntemattomuuteen juttuinemme sinne missä

Kaukana on vaino, riita,
        Kaukana kavala maailma.

(Aleksis Kivi)

näin tapahtuvan =)

• landevaari
        Pukeli 1 kirjoitti:

Kaukana on vaino, riita,
        Kaukana kavala maailma.

(Aleksis Kivi)

esitin sulle yksinkertaisen kysymyksen tuolla ylempänä, voisitko vastata siihen ihan omin sanoin ????????????

• Pukeli 1
        landevaari kirjoitti:

esitin sulle yksinkertaisen kysymyksen tuolla ylempänä, voisitko vastata siihen ihan omin sanoin ????????????

helvetti. En edes tiedä mihin Uman viesteistä minun pitäisi ottaa kantaa ja olla jotakin mieltä niistä.
        Sen nyt kuitenkin tiedän, että perheestä löytyy hoitohenkilökuntaa koiria ulkoiluttamaan.

• landevaari
        Pukeli 1 kirjoitti:

helvetti. En edes tiedä mihin Uman viesteistä minun pitäisi ottaa kantaa ja olla jotakin mieltä niistä.
        Sen nyt kuitenkin tiedän, että perheestä löytyy hoitohenkilökuntaa koiria ulkoiluttamaan.

yksi löytyy,,se vanha ukkonsa ko akka levittää puotan koneel.et kuitenkaan vastannut siihen kysymykseen,mikset ?

• Pukeli 1
        landevaari kirjoitti:

yksi löytyy,,se vanha ukkonsa ko akka levittää puotan koneel.et kuitenkaan vastannut siihen kysymykseen,mikset ?

Jokos aletaan niiden kiinalaisten nyssyköiden taittelu ?

• kesämekko
        Pukeli 1 kirjoitti:

Jokos aletaan niiden kiinalaisten nyssyköiden taittelu ?

olet siis samanlainen paskanpuhuja ku umalehtinenkin,sinultakaan ei tule kui paskaa lärvist

• landevaari kirjoitti:

On se kovaa sulle kun ei kysymyksiisi vastata. Hyvä nikki kerrassaan. Olenkin kuullut että "maalaiset" ovat hirmuisen uteliaita toisten asioista ja tietävät kaiken paremmin kuin ne joiden asioissa yritetään roikkua väen väkisin. Yleensä ne olivat sentraali sandrat eikä niinkään isäntämiehet, mutta onneksi tuo sukupuolinen roolimalli on aikansa elännyttä ja nyt on "landevaareistakin" tullut hameen käyttäjiä.
        Mutta sitten päästään niihin aitoihin maalaisiin He taas ovat hyvinkin auttavaista porukkaa ja heidän uteliaisuutensa muita kohtaan harmitonta.

• veikka.
        umalehtinen kirjoitti:

On se kovaa sulle kun ei kysymyksiisi vastata. Hyvä nikki kerrassaan. Olenkin kuullut että "maalaiset" ovat hirmuisen uteliaita toisten asioista ja tietävät kaiken paremmin kuin ne joiden asioissa yritetään roikkua väen väkisin. Yleensä ne olivat sentraali sandrat eikä niinkään isäntämiehet, mutta onneksi tuo sukupuolinen roolimalli on aikansa elännyttä ja nyt on "landevaareistakin" tullut hameen käyttäjiä.
        Mutta sitten päästään niihin aitoihin maalaisiin He taas ovat hyvinkin auttavaista porukkaa ja heidän uteliaisuutensa muita kohtaan harmitonta.

kuule pässiä muistuttava muori,jos olisin miehes niin en saattaisi päälles katsoa sillä niin yököttävä olet ihmiseksi.

• 30

olisi ihanaa omistaa sekä/että koti))

• Tai miten olisi yhdistää ne eli taajaman ja "taajaman ulkopuolen" harmaa alue,heh,raja-alue ;)

• Jere-lahti

oman mielipiteen omaavana vastaan, että viisi kertaa koirat päivässä käy ulkona
      ja riehumassa, kun mulla ei ole työhuolia, tai muutenkaan huolta huomisesta. :)
      Koirat, 2 kpl tepastelee, jos ei vaan nuku :D tässä kämpässä 72,5 neliön tilassa,
      edellinen oli huonetta pienenpi.

Vaikka maalla asuisin, niin tämä rotu on sellainen, että se on 100% sisäkoira turkiltaan
      ja erityisesti luonteeltaan. :)

• romuna

olipa kinkkinen kysymys :(

• Manta.Elviira

ihan yhtä hyvin taikka huonosti sekä kaupungissa että maalla.

Miksi asettaa kaupupunki vastaan maaseutu-asetelmaa?
      Noissa kummissakin löytyy kuitenkin sekä "hyviä" että "huonoja" koiranomistajia.
      (Ja kaupungeissakin asuu mm. metsästykseen käytettäviä koiria.)

..."tai aidatussa tarhassa, joka tutkimusten mukaan on suunnilleen 16 neliön suuruinen ja jotka eivät muuten kuin metsästysreissuillaan pääse nauttimaan vapaudesta lainkaan."...

-Mistä tämän tutkimuksen voisi kokonaisuudessaan lukea?
      -Kuinka laaja tutkimus oli? Kuinka monta käytäntöön osallistuvaa metsästyskoiraa ja niiden elinolosuhteita tutkimus piti sisällään suhteutettuna kaikkiin Suomessa metsästyskäytössä oleviin koiriin?
      -jne?...

• ne sielläkin

tarhassa ovat.ja saavat olla ulkona koko päivän toisin kuin kaupunkilaisen räksyttäjät joita kusetetaan toisten postilaatikoille naruswta nyhtäen koko lenkin ajan.

• Manta.Elviira

sitä, ettei kaupunkilaisten koirien päivät poikkea siitä, miten maalaisten koirat päivänsä viettävät.
        -Kaupunkilaisten työssäkäyvien ihmisten asunto on verrattavissa maalaisten työssäkäyvien ihmisten koirilleen rakentama ulkotarha.

Niin halutessaan molemmissa paikoissa asuva antaa koiralleen mahdollisuuden myös muuhun kuin rajoitettuihin neliöihin sisällä taikka ulkona.

• Hieman yleistetyt nuo sinun kuvailusi koirien oloista maalla/kaupungissa, eikä vain?

Kun meillä (maalla) koirat kuitenkin on tarhassa vain about 12 tuntia työpäivänä, vapaapäivänä vähemmän, käyvät kerran päivään metsässä juoksemassa irti. Ja elämä menee koirien ehdoilla..
      En hyväksy monien metsästäjien tapaa pitää koiria, mutta ei se tarkoita että kaikki metsästäjät pitäisivät koiria huonosti.
      Tiedän myöskin ihmisen joka asuu kapungissa koiransa kanssa, eikä voi viedä koiraa lenkille jos sataa.. sokeristako hän on? Ja hän tuskin on ainut laatuaan..

Eiköhän se oo niin, et enemmän sen koiran onneen vaikuttaa sen omistaja, kun sen ympäristö?

• siis eikö vaan?

Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe