Millaisia kokemuksia yhteydenotosta bioäitiin?

Adoptoitu

HAluaisiko joku adoptoitu kertoa minulle yhteydenottokokemuksestaan bioäitinsä kanssa -asia on nimittäin itselleni tällä hetkellä ajankohtainen.

Miten ihan konkreettisesti otit yhteyttä?
Miten äitisi suhtautui yhteydenottoosi?
Tapasitteko, miten se sujui?

Miksi otit yhteyttä, millaisia asioita halusit tietää äidistä, halusitko selvyyttä johonkin kysymyksiin?

Lukisin mielelläni muiden kokemuksista, nyt kun oma vastaava tilanne hieman jännittää.

4

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi tarina.

      Voisit lukea kirjan nimeltä "Kenen lapsi" siinä on useita kertomuksia joissa henkilöt ovat selvitelleet taustoja. En muista kirjoittajaa. Myös sellainen kirja kuin "Minä - adoptoitu" voisi olla ihan hyvä.

      Onko kyseessä kotimaan vaiko ulkomaan adoptio?

      Minulle kävi sillä tavalla että sain eräänä päivänä postista kirjeen jossa Pelastakaan Lapset ry:n sos.työntekijä lähestyi minua yhteydenottopyynnöllä. Ymmärsin kirjeen perusteella, että menisin tutustumaan asiakirja-aineistoon ja juttelemaan sos.työntekijän kanssa asioista kahden kesken mutta paikalla olikin bioäitini. Olin aivan järkyttynyt enkä oikein osannut kysyä mitään menneisyyteeni liittyvää.
      Tapasin bioäitiäni myös sen jälkeen, mutta valitettavasti kommunikointi ei sujunut. Kai minulla on niin kova trauma siitä hylkäyskokemuksesta etten oikein osannut suhtautua bioäitiini oikein.

      Bioäitini oli jostain saanut selville adoptiovanhempieni puhelinnumeron ja oli soitellut sinne, mutta adoptiovanhempani eivät antaneet hänen puhua kanssani. Ajattelivat että järkytys olisi minulle liian suuri ja että yhteydenottohalun täytyy tapahtua minun aloitteestani. Heti täytettyäni 18 vuotta minulla olisi ollut mahdollisuus selvittää taustojani mutta en halunnut.

      Adoptiovanhemmillani oli negatiivinen suhtautuminen bioäitiini (heidän mielestään lapsensa hylkäävä nainen on "huono"). Adovanhempieni asenne vaikutti myös minun suhtautumiseeni bioäitiin ja se harmittaa näin jälkeenpäin, koska bioäitini on nyt kuollut emmekä voi enää jutella mistään.
      Siis adovanhempieni mielestä bioäitini oli hylännyt minut koska ei halunnut minua ja bioäitini taas koki että hän joutui luopumaan minusta. En tiedä mikä on totuus asiassa.

      Eli älä puhu yhteydenotostasi biovanhempiisi adoptiovanhempien kanssa, koska he voivat olla negatiivisia ja mustasukkaisia kuten minun tapauksessani. Etenkin jos he itse kärsivät lapsettomuudesta.

      Varaudu myös siihen että bioäitisi tai isäsi ei halua tavata sinua. Minun bioäitini halusi tavata, koska hänellä ei ollut uutta perhettä.

      Nyt bioäitini on kuollut ja olen aivan musertunut asiasta.

      Perinnölliset sairaudet on yksi syy selvitää taustoja. Bioäidilläni ei onneksi ollut mitään sairauksia eli en ole perinyt mitään sairauksia. Se oli tietysti hyvä uutinen.

      Muuten voin sanoa että asia on minulle niin arka ja herkkä etten oikein osaa puhua siitä kenenkään kanssa. Eli tästä syystä en kyennyt kommunikoimaan bioäitini kanssa. En koskaan kerro kenellekään asiasta jollei se ole aivan pakko.

      • 1soPekka

        No joissakin tapauksissa lapsi saa hakea juuriaan adovanhempien avulla, ja saa heidän tuen.
        En tiedä miksi jotkut ado vanhemmat eivät haluaisisi olla lapselleen tässä asiassa tuessa.

        Aika kumma juttu


      • Adoptoitu
        1soPekka kirjoitti:

        No joissakin tapauksissa lapsi saa hakea juuriaan adovanhempien avulla, ja saa heidän tuen.
        En tiedä miksi jotkut ado vanhemmat eivät haluaisisi olla lapselleen tässä asiassa tuessa.

        Aika kumma juttu

        Kiitos viesteistänne!

        Minun adoptiovanhemmat kyllä tukevat hankettani ja ovat itse asiassa ajoittain siitä kiinnostuneempia kuin mitä minä itse. He ovat aina suhtautuneet biovanhempaan kunnioittavasti ja ymmärtävästi, ei häntä ole tosiaankaan tarvinnut leimata huonoksi tai mitään. Onhan adoptiolle ollut ihan selkeät syyt ja perusteet.

        Olen sen verran käsitellyt asiaa mielessäni eikä asia ole ollut perheessämme mikään tabu, en tunne siitä huonommuutta enkä mitään sellaista joten sen suhteen asia on kyllä kunnossa. Tietysti jos vanhemmat olisivat suhtautunet adoptioon jotenkin negatiivisesti niin asia varmaan olisi minullekin arka ja hankala.

        Kuulisin mielelläni lisää kokemuksista, jos jollain niitä on.


      • tintti09
        Adoptoitu kirjoitti:

        Kiitos viesteistänne!

        Minun adoptiovanhemmat kyllä tukevat hankettani ja ovat itse asiassa ajoittain siitä kiinnostuneempia kuin mitä minä itse. He ovat aina suhtautuneet biovanhempaan kunnioittavasti ja ymmärtävästi, ei häntä ole tosiaankaan tarvinnut leimata huonoksi tai mitään. Onhan adoptiolle ollut ihan selkeät syyt ja perusteet.

        Olen sen verran käsitellyt asiaa mielessäni eikä asia ole ollut perheessämme mikään tabu, en tunne siitä huonommuutta enkä mitään sellaista joten sen suhteen asia on kyllä kunnossa. Tietysti jos vanhemmat olisivat suhtautunet adoptioon jotenkin negatiivisesti niin asia varmaan olisi minullekin arka ja hankala.

        Kuulisin mielelläni lisää kokemuksista, jos jollain niitä on.

        Anna-lehdessä 49/2004 on juttu, jossa kaksi adoptoitua (parikymppinen Laura ja bioäitinsä 25-vuotiaana tavannut Jouko) kertovat bioäitiensä kohtaamisesta.

        Eeva-lehdessä helmikuu/2006 on Tuula Kasasen haastattelu liittyen tuohon jo mainittuun Kenen lapsi? -kirjaan liittyen. Samassa lehdessä on myös 28-vuotiaan Heidi Jääskeläisen juttu adoptiostaan ja bioäidin tapaamisesta.

        Anna-lehdessä 43/2008 on kahden adoptoidun ja kirjan kirjoittaneen naisen (Heidi Köngäs & Reetta Kurjonen) haastattelut. He kertovat myös yhteydenpidosta biologisiin äiteihinsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe