sopiva ehkäisy?

ei silvottava

Ihmettelin keväällä kun VL-foorumissa vl-miehet sanoivat että on äidin ei synnyttäjäksi kelpaavana eli sairaana ollessa raamatun mukaisempaa poistaa naiselta kohtu kun vl-miehen käyttää kondomia ehkäisyyn. Ihmettelin miksi nainen pitää silpoa kun he voisivat käyttää kondomia. tuli hyin aggressiivinen vastine.

10

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aa*

      Eli jos joutuu syömään lääkettä, jonka kanssa raskaus ei ole mahdollinen, on mentävä KOHDUN POISTOON? Minun mielestäni he ovat väärässä. Tässä ehkäisyasiassa näköjään järjellä ajatteleminen on kielletty ihan täysin.

      Ammutaan kärpästä tykillä.

      • Hartaushetki

        tämähän on verrattavissa perinnäissääntöön joka on Somaliassa ja muuallakin islamin alueella: tyttöjen sukuelinten silpominen.

        Koraani ei siihen velvoita. Mutta se on kehittynyt uskonnnollisten piirien perinnäistavaksi.

        Raamattuhan ei velvoita uskovaista naista synnyttämään maksimaalisesti. Ehkäisykielto voimistui ja konkretisoitui herätysliikkeessä vasta 1960-luvulla, jolloin siitä ruvettiin erikoisesti kirjoittaman ja saarnoissa puhumaan. Yli 40 vuotta uskov. naisia on piinattu moisella raakuudella.

        Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja, vl Antti Pentikäinen tuomitsi eilisessä aamuhartaudesssa naisten sortamisen ankarin sanoin. Milloin hän muistuttaa omaa herätysliikettään samasta asiasta?

        Hyvä että nostit tämän asian esiin.


      • sleosmek
        Hartaushetki kirjoitti:

        tämähän on verrattavissa perinnäissääntöön joka on Somaliassa ja muuallakin islamin alueella: tyttöjen sukuelinten silpominen.

        Koraani ei siihen velvoita. Mutta se on kehittynyt uskonnnollisten piirien perinnäistavaksi.

        Raamattuhan ei velvoita uskovaista naista synnyttämään maksimaalisesti. Ehkäisykielto voimistui ja konkretisoitui herätysliikkeessä vasta 1960-luvulla, jolloin siitä ruvettiin erikoisesti kirjoittaman ja saarnoissa puhumaan. Yli 40 vuotta uskov. naisia on piinattu moisella raakuudella.

        Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja, vl Antti Pentikäinen tuomitsi eilisessä aamuhartaudesssa naisten sortamisen ankarin sanoin. Milloin hän muistuttaa omaa herätysliikettään samasta asiasta?

        Hyvä että nostit tämän asian esiin.

        Ja taas haukutaan islamia. Tietyissä maailmankolkissa sekä luonnonuskontoja, että islamia että kristinuskoa tunnustavat harrastavat kyseistä järkyttävää raakaa silpomista, jota pitäisi kutsua mieluiten törkeäksi pahoinpitelyksi.


    • VL äiti

      Ei naisen sairaus anna miehelle lupaa synnin tekoon. Yksinkertasita jos olisi halua nähdä asiat uskon kautta.

      • Korpiukko

        No mutta! Miten se sairaus sitten antaa naisellekkaan luvan ehkäistä?


      • 20+10
        Korpiukko kirjoitti:

        No mutta! Miten se sairaus sitten antaa naisellekkaan luvan ehkäistä?

        kyse oli tapaukseta jossa seur synnyty solisi lääkärin mukaan ollut äidille kohtalokas, ehkä jopa vienyt hengen. Tällaisessakaan tapauksessa ko. vl-modet hyväksyivät kohdun poiston (jos lääkäri näki tarpeelliseksi hengen takia) mutta ei missään tapauksessa hyväksyneet kondomia.


      • lyyleri
        20+10 kirjoitti:

        kyse oli tapaukseta jossa seur synnyty solisi lääkärin mukaan ollut äidille kohtalokas, ehkä jopa vienyt hengen. Tällaisessakaan tapauksessa ko. vl-modet hyväksyivät kohdun poiston (jos lääkäri näki tarpeelliseksi hengen takia) mutta ei missään tapauksessa hyväksyneet kondomia.

        varmaan poistetaan lääketieteellisistä syistä, jos se on niin kuroutunut jo pieneksi, että keskenmenot ovat enää ainoita seurauksia. Lääkäri näkkee sillä hetkellä, mikä pelastaa äidin hengen ja terveyden.


      • Jumalannehan käskee näin, olla tyhmä ja uskoa sen uskomisen kautta.

        Eikö se ollut niin, että järki vangiksi ottakaatte, siis VL miesten mielestä, että saadaan äiti hengiltä.

        Mitään tekemistä tällä ei ole synnin kanssa, poisluettuna ne VL isät, jotka tämän teille aiheuttaa.

        Shalom


    • kahu

      Joissakin tapauksissa riittäisi, että äiti saisi levätä muutaman vuoden, jolloin siis ehkäistäisiin käyttämällä kondomia tai pillereitä yms. Sitten hän vielä voisi virkistyneenä saada muutaman iltatähden. Kun kohtu poistetaan tai suoritetaan sterilointi, niin lisääntyminen on sitten lopussa.

      Niinpä tämä puupäinen ehkäisyn kieltäminen voi loppujen lopuksi haitata lisääntymistä.

      • 3+6

        "Kun kohtu poistetaan tai suoritetaan sterilointi, niin lisääntyminen on sitten lopussa."

        Tässä suhteessa en juuri ymmärrä VL-voorumin logiikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe