Suomalaista ruokaa Kanarialla?

Reetta ja Kalervo

Suunnitellaan muuttoa Gran Canarialle talvikuukausiksi. Onkohan siellä missään kauppaa josta voisi ostaa suomalaista ruokaa, esim. ruisleipää ja grilli/lenkkimakkaraa?

17

2538

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cana-rio

      Jos elämä on kiinni ruisleivästä, lenkkimakkarasta, mämmistä jne., on kai parasta pysyä kotimaassa. Kanarialle talveksi muuttaminen tuo paljon suurempia ongelmia ratkaistavaksi.

    • frangrabba

      teidän ei sinne kannata muuttaa,vai lihapullia ja muusia voi jeesus,niinno saa niitä siellä

    • kokkailija43

      kuin lenkki nimellä Fleischwurst, ks LA CITAn ostoskeskus Alemagnia-kadun lähellä. Suomalaisia ruoka-aineita on suomalaishotellien yhteydessä olevilla supermarketeilla. IKEAsta Las Palmaksen tien varrelta saa ruotsalaisia ruoka-aineita. Halvimmalla ostat tietysti LIDL:stä.

      • Cana-rio

        Saksalaisia makkaroita on tietysti tarjolla jokaisessa marketissa, usein lasipurkeissa ja heikkolaatuisia. Suomalaisen makkaran - esim. HK:n sinisen - löytäminen on varmasti tuskan takana. Muuten, missä sijaitsee Kanarian Lidl? Tietääkseni useampia on ollut suunnitteilla jo pitkään, mutta en ole kuullut, että auki olisi yhtään.


      • Saarella asunut
        Cana-rio kirjoitti:

        Saksalaisia makkaroita on tietysti tarjolla jokaisessa marketissa, usein lasipurkeissa ja heikkolaatuisia. Suomalaisen makkaran - esim. HK:n sinisen - löytäminen on varmasti tuskan takana. Muuten, missä sijaitsee Kanarian Lidl? Tietääkseni useampia on ollut suunnitteilla jo pitkään, mutta en ole kuullut, että auki olisi yhtään.

        On Gran Canarian kaupungeissa paljon ja ruoka on huomattavasti suomalaisten tarvikkeita halvempaa.
        Valikoima on myös monipuolinen,mutta lenkkimakkaraa en ole nähnyt.Sensijaan on saksalaisia leipäkauppoja(mm.Las Palmasissa),joista saa myös ruisleipää.Hyviä hedelmiä ja tuoreita vihanneksia on sekä kaupoissa että hallissa.Pihvitarvikkeet ja yleensä lihatuotteet ovat myös hyvin esillä.Kyllä saarilla,myös Gran Canarialla, hyvin elää!


      • Pysytäänpä totuudess
        Saarella asunut kirjoitti:

        On Gran Canarian kaupungeissa paljon ja ruoka on huomattavasti suomalaisten tarvikkeita halvempaa.
        Valikoima on myös monipuolinen,mutta lenkkimakkaraa en ole nähnyt.Sensijaan on saksalaisia leipäkauppoja(mm.Las Palmasissa),joista saa myös ruisleipää.Hyviä hedelmiä ja tuoreita vihanneksia on sekä kaupoissa että hallissa.Pihvitarvikkeet ja yleensä lihatuotteet ovat myös hyvin esillä.Kyllä saarilla,myös Gran Canarialla, hyvin elää!

        Saksalaisen leipomon ruisleivästä voidaan olla montaa eri mieltä. Muuta yhteyttä suomalaiseen ruisleipään ei ole muuta kuin raaka-aine. Suomesta saa esimerkiksi hedelmiä (appelsiineja ja banaaneja) sekä tomaatteja usein halvemmalla kuin Kanarialta. Esimerkiksi monissa Playa del Inglesin ruokakaupoissa hintataso on kalliimpi kuin Suomessa.


      • HK
        Pysytäänpä totuudess kirjoitti:

        Saksalaisen leipomon ruisleivästä voidaan olla montaa eri mieltä. Muuta yhteyttä suomalaiseen ruisleipään ei ole muuta kuin raaka-aine. Suomesta saa esimerkiksi hedelmiä (appelsiineja ja banaaneja) sekä tomaatteja usein halvemmalla kuin Kanarialta. Esimerkiksi monissa Playa del Inglesin ruokakaupoissa hintataso on kalliimpi kuin Suomessa.

        siellä on suomalaisia paareja .Monesti ne myy myös suomi tuotteita.Ja jos ei niin joku varmaan voi lähettää täältä suomesta teille.Hyvää seikkailua teille .Itse olen mantereella asunut talvet.


      • Saarella asunut
        HK kirjoitti:

        siellä on suomalaisia paareja .Monesti ne myy myös suomi tuotteita.Ja jos ei niin joku varmaan voi lähettää täältä suomesta teille.Hyvää seikkailua teille .Itse olen mantereella asunut talvet.

        Niin,hintataso on todella erilainen Paya del Inglesissä ja Las Palmasissa.P.del I. on loppuun asti turistipaikka,jossa hinnat ovat korkeat.Sen sijaan Las Palmas on myös tavallisten paikallisten kanarialaisten asuinpaikka ja hinnat ovat myös paljon halvemmat.Kuten Suomessa,niin myös Kanarialla kannattaa kierrellä ja valikoida.Muuten, Suomi-Kerholla L.Palmasissa valmistetaan ja
        myydään arkipäivisin hyvää suomalaista ruokaa.


      • lecker

        La Sandiaan kun menet kadulta sisälle, heti melkein vasemmalla on saksalainen lihakauppa. hyvät makkarat ja lihat ja syödäkin voi, esim. hernekeittoa tai gulaschkeittoa. kotiruokaa.


      • zin zin
        lecker kirjoitti:

        La Sandiaan kun menet kadulta sisälle, heti melkein vasemmalla on saksalainen lihakauppa. hyvät makkarat ja lihat ja syödäkin voi, esim. hernekeittoa tai gulaschkeittoa. kotiruokaa.

        Pitääkö kauppaan pukeutua myös nahkaisiin polvihousuihin ja tyrolilaishattuun? Taitaa olla kaukana suomalaisesta kotiruuasta, jota viestiketjun avaaja peräänkuulutti.


      • muuttolintu43
        zin zin kirjoitti:

        Pitääkö kauppaan pukeutua myös nahkaisiin polvihousuihin ja tyrolilaishattuun? Taitaa olla kaukana suomalaisesta kotiruuasta, jota viestiketjun avaaja peräänkuulutti.

        tai siis monet niistä, eivät alkuaan ole suomalaisia, vaan tulevat ruotsalaisten välittäminä Euroopasta.
        Hernesoppa=Ärtsoppa=Erbsensuppe, sitä keitetään koko Euroopassa ja hyvää on.
        Pataruoka lihasta=Gulashgryta=Gulaschsuppe on samoin koko Euroopan ruokaa, kuten lätyt, makkarapadat, vihanneskeitot. Hyvää saa aina, kun katsoo, että menee ravintolaan, jonne paikalliset asukkaat menevät.


      • muuttolintu43 kirjoitti:

        tai siis monet niistä, eivät alkuaan ole suomalaisia, vaan tulevat ruotsalaisten välittäminä Euroopasta.
        Hernesoppa=Ärtsoppa=Erbsensuppe, sitä keitetään koko Euroopassa ja hyvää on.
        Pataruoka lihasta=Gulashgryta=Gulaschsuppe on samoin koko Euroopan ruokaa, kuten lätyt, makkarapadat, vihanneskeitot. Hyvää saa aina, kun katsoo, että menee ravintolaan, jonne paikalliset asukkaat menevät.

        Kunpa asia olisi näin yksinkertaista. Kun ruokia omaksutaan vieraista kulttuureista, ne mukautetaan oman maun mukaiseksi. Toisesta kulttuuripiiristä tulevalta syöjältä vaaditaan joustavuutta eikä kaikilla sitä ole.


    • Tässä viestiketjussa on käsitelty suomalaisen ruoan saatavuutta ja elintarvikkeiden hintoja Kanarialla.

      Ulkomaille mielivän on hyödyllistä oppia valmistamaan joitakin suomalaisia perusruokia, jos ei ilman niitä tule toimeen. Leipomisen oppiminen ei ole mitenkään vaikeaa, kunhan on vain vähän kärsivällisyyttä ja kohtalaisesti paistava uuni käytettävissä. Leipä syntyy jauhoista, vedestä ja hiukkasesta suolaa. Hapatus lähtee käyntiin palalla hapanleipää tai maitohappohappobakteereilla. Nostatus Ilman hapatusta hiivalla on yksinkertaisempaa. Kanarialla on todennäköisesti hyvin varustetuissa marketeissa saatavana ruisjauhoja ja täysjyvävehnäjauhoja. Useimmissa marketeissa on myös näkkileipää ja Finn Crispejä. Kanarialla myydään todennäköisesti myös Abba-sillejä. Tässä vain joitakin esimerkkejä. Raaka-aineista tuskin on suurta pulaa. Maksalaatikon tekeminen ei kovin kaksisia raaka-aineita eikä taitoa vaadi makaronilaatikosta puhumattakaan. Molemmat ruokalajit ovat vanhempia kuin Saarioinen.

      Espanjassa ja todennäköisesti myös Kanarialla on muitakin vihannesten ja hedelmien ostopaikkoja kuin supermercado. Katsokaapa löytyykö sieltä halleja, mercado municipal. Sekä vihanneksia että hedelmiä saattaa olla mahdollista ostaa myös suoraan tuottajilta kotiinkuljetettuina kilpailukykyisin hinnoin.

      Tuoreen Eurostatin tutkimuksen mukaan elinkustannukset ovat Suomessa EU-maiden kolmanneksi korkeimmat. Suomen indeksiksi saatiin tutkimuksessa 125. Espanjan vastaava luku oli 96. Hintoihin Kanarialla vaikuttavat turismi lisäksi saarellisuus ja etäisyys mantereesta, mitkä nostavat kuljennuskustannuksia. Kaikesta huolimatta Kanarialla selvinnee pienemmällä budjetilla kuin Suomessa.

      • matkailija....

        Itse olen ottanut mukaani Kanarialle aina talkkunajauhoja ja pääsiäismatkalle muutaman tuokkosen mämmiä.
        Talkkunajauhot muodostavat mukavan lisän aamiaspöytään, jossa tietysti on myös suomalaista näkkileipää. Varmuuden vuoksi olen myös vienyt mukanani Suomesta nauriita, koska niitä en ole löytänyt edes mercado municipalista.


      • Pohjoisen matkaaja
        matkailija.... kirjoitti:

        Itse olen ottanut mukaani Kanarialle aina talkkunajauhoja ja pääsiäismatkalle muutaman tuokkosen mämmiä.
        Talkkunajauhot muodostavat mukavan lisän aamiaspöytään, jossa tietysti on myös suomalaista näkkileipää. Varmuuden vuoksi olen myös vienyt mukanani Suomesta nauriita, koska niitä en ole löytänyt edes mercado municipalista.

        Itsekin olen "pääsiäismatkalle" ottanut mämmiä mukaan, matka tosin ei suuntautunut lähellekään kanariaa. Tietenkin se laatikko vähän vaurioitui matkalaukussa ja takin selkämys sotkeentui. Hauskaa oli se, että tämä huomattiin vasta kun takki oli ollut jo hetken päällä ja vessassakin oli ehditty käymään kertaalleen. Tovi siinä ihmeteltiin ja tutkittiin, sitten uskallettiin varovasti maistaa ja... kyllä, mämmiähän se oli.


      • taas tiukkapipoja
        Pohjoisen matkaaja kirjoitti:

        Itsekin olen "pääsiäismatkalle" ottanut mämmiä mukaan, matka tosin ei suuntautunut lähellekään kanariaa. Tietenkin se laatikko vähän vaurioitui matkalaukussa ja takin selkämys sotkeentui. Hauskaa oli se, että tämä huomattiin vasta kun takki oli ollut jo hetken päällä ja vessassakin oli ehditty käymään kertaalleen. Tovi siinä ihmeteltiin ja tutkittiin, sitten uskallettiin varovasti maistaa ja... kyllä, mämmiähän se oli.

        Hämmästyttää ihmisten negatiivisuus, kun joku haluaisi säilyttää hyviä nautintoja kotimaastaan, Suomesta. Itse olen Suomen lisäksi asunut Saksassa, Espanjassa, Ruotsissa ja Ranskassa. Kiertänyt maailman moneen kertaan. Yhdestäkään näistä en ole löytänyt syötäviä nakkeja/makkaraa, tummaa leipää, pohjoisen marjoja jne. jne. Siis omaan makuuni sopivia. Itselleni oikeita.

        Olisi järkyttävää, ellei omasta maastaan kaipaisi mitään. Ei kaikesta tarvitse luopua. Jo muutto uuteen maahan kertoo kaipuusta muutokseen, mutta pitäisikö yht´äkkiä rakastua ranskalaiseen ruokaan (syö kaikkea mikä liikkuu)? Saati sitten englantilaiseen mössöön?

        Itse valitsen paikkani maailmassa pitkälti töiden, ilmaston ja ihmisten mukaan: sitä täydennän parhailla paloilla vuosiltani. Suomesta sauna, leivät ja makkarat, marjat, olut. Etelästä ilmasto ja ihmiset, tapa elää (ei todellakaan tarkoita ranskiksia).


      • taas tiukkapipoja kirjoitti:

        Hämmästyttää ihmisten negatiivisuus, kun joku haluaisi säilyttää hyviä nautintoja kotimaastaan, Suomesta. Itse olen Suomen lisäksi asunut Saksassa, Espanjassa, Ruotsissa ja Ranskassa. Kiertänyt maailman moneen kertaan. Yhdestäkään näistä en ole löytänyt syötäviä nakkeja/makkaraa, tummaa leipää, pohjoisen marjoja jne. jne. Siis omaan makuuni sopivia. Itselleni oikeita.

        Olisi järkyttävää, ellei omasta maastaan kaipaisi mitään. Ei kaikesta tarvitse luopua. Jo muutto uuteen maahan kertoo kaipuusta muutokseen, mutta pitäisikö yht´äkkiä rakastua ranskalaiseen ruokaan (syö kaikkea mikä liikkuu)? Saati sitten englantilaiseen mössöön?

        Itse valitsen paikkani maailmassa pitkälti töiden, ilmaston ja ihmisten mukaan: sitä täydennän parhailla paloilla vuosiltani. Suomesta sauna, leivät ja makkarat, marjat, olut. Etelästä ilmasto ja ihmiset, tapa elää (ei todellakaan tarkoita ranskiksia).

        Jotkut kenties ihmetelevät, kun kerron, että en kaipaa mitään suomalaista ruokaa, en saunaa, en metsä- enkä puutarhamarjoja. Olen täysin tyytyväinen siihen, mitä kotipaikassani Azoreilla on saatavana. Makkaroita syömme vähän, mutta kyllä minulle erilaiset portugalilaiset makkarat maistuvat. Samoin leipä. Azoreilla on erittäin vahva ruoka- ja juomaperinne.

        Kasvoin Pohjanmaalla perinteisellä maalaisruoalla ja tunnen sen läpikotaisin. Voisin kirjoittaa siitä yksityiskohtaiset muistelmat, mikä olisikin varsin mielenkiintoinen ja mielekäs tehtävä.

        Meillä oli iso puutarha, joka tuotti marjoja pitkälti yli oman tarpeen. Sen lisäksi poimimme mustikoita ja puolukoita ämpäreittäin silloin kuin niitä metsä tuotti. Mansikoita saimme yllin kyllin omasta maasta. Viljelimme myös vihanneksia.

        Olen leiponut koko elämäni, tehnyt niin pullaa, kakkuja kuin leipääkin. Suomessa tuskin koskin makkaroihin. Lapsuuden kodissanikaan ei syöty makkaroita vaan koko lihaa. Omassa perheessämme olemme syöneet poikkeuksetta koko lihaa tai kalaa ja valmistaneet kaiken kotona alusta lähtien.

        Olen viljellyt vihanneksia joitakin poikkeuksia lukuunottamatta yli viidenkymmenen vuoden aikana ja viljelen yhä. Ei mene päiväkään että en söisi niitä tuoreina ja/tai kypsennettyinä. Tuoreet vihannekset ovat Azoreilla, kiitos ilmastomme, erinomaisia ympäri vuoden ja osa niistä kasvaa talomme takana.

        Olemme vuosien mittaan kehittäneet oman keittiömme, eräänlaisen fuusion. Omaan irtautumiseeni suomalaisista mauista on luonollisesti vaikuttanut se, että vaimoni ulkomaalainen. Minulla on ollut kaikieta osin elämässäni tarkeää selviytyä uusissa tilanteissa ja uusissa paikoissa. Vanhan taakse jättäminen ei ole ollut vaikeaa, ei edes varttuneemmalla iällä.

        Kaikki kunnia suomalaiselle ruoalle niin kuin muiden maiden keittiöille. En halveksi minkään maan keittiöitä. Päinvastoin, seuraan mielenkiinnoilla ruokaohejlmia, joissa esitellään eri maiden keittiöitä, kuten esim. Artella ohjelmasarja Cuisine du Terroir. En ole koskaan matkustanut maassa, josta en olisi löytänyt mitään mielenkiintoista ruokaa. Joskun leivon esim. sconeseja ja englantilaista hedelmäkakkua meillä on saatavana täällä ympäri vuoden. Reseptejä eri maista ja eri kielillä olen keräänyt vuosien mittaan tuhansia.

        Ymmärrän niitä, jotka kaipaavat oman maansa ruoan tuttuja makuja. Kerrotaan joidenkin japanilaisten matkustaneen ennen muinoin riisinkeitin ja riisiä mukanaan. Jokainen kirnuaa tavallaan ja kaikki voita saa. Kirnunutkin olen ja voita tuli.

        Meillä käy vuoden mittaan muutamia suomalaisia., Azorit kun ovat myös lomakohde Ennen lähtöään he yleensä kysyvät, mitä voisivat tuoda. Kysymys on vaikea, kun ei mitään tee mieli. Vakiovastaukseksemme on tullut sininen suklaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe