Mitä mieltä SINÄ olet tv-kysymyksestä?

Hyvä vai huono laite

Niin että kuuluuko sinun mielestä televisio uskovaan kotiin? En kyselee mitään yleistä, vaan juuri SINUN omaa mielipidettä. Saa perustella.

Kieltoahan ei voi perustella järkisyillä.

48

607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TV:ssä sulkunappi

Se sopii vaikka navetan ylisille. Kysymys on sisällöstä. Suurin osa siitä on soopaa, ala-arvoista viihdettä ja jopa jumalankielteisyyttä markkinoivaa. Uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat järkeviä ja tiedottavia, tosin poliittisesti väritettyjä, riippuen kanavasta.

Jokainen päättää itse miten vapaa-aikansa kuluttaa. Parempiakin tapoja on kuin nököttää nenä ruudussa.

• Ratiossa sulkunappi

ratio?
        Onko siellä sopimatonta ohjelmaa? Soopaa, ala-arvoista viihdettä ja jumalankielteistä. Vai uutisia ja tiedottavaa.

• Nappi korvassa
        Ratiossa sulkunappi kirjoitti:

ratio?
        Onko siellä sopimatonta ohjelmaa? Soopaa, ala-arvoista viihdettä ja jumalankielteistä. Vai uutisia ja tiedottavaa.

Jokaiselle jotain. Radio Dei lähettää uskisohjelmaa, kuuluu tietokoneenkin kautta.

• Nilkku kirppu

Vaikka minulla on ollut tietokoneessani TV mutta ei enää pitkiin aikoihin;
      Ei sieltä tule mitään varsinkaan lapsille kelpaavaa opetusta eikä ohjelmiakaan...

• iveta

serkkujeni luona Helsingissä, katsoimme yöllä tv7:aa. Se on hengellinen tv-kanava. Vaikka ei ollut lestaadiolainen siellä puhumassa, niin kyllä siellä puhtaasti evankeliumia eli ilosanomaa Jeesuksesta julistettiin.

• Nilkku kirppu
        iveta kirjoitti:

serkkujeni luona Helsingissä, katsoimme yöllä tv7:aa. Se on hengellinen tv-kanava. Vaikka ei ollut lestaadiolainen siellä puhumassa, niin kyllä siellä puhtaasti evankeliumia eli ilosanomaa Jeesuksesta julistettiin.

Puhdasta yhtäkkiä tullut; mielestäni sieltä ei tule muuta kuin SONTAA!!!

• Aivoröntgen
        Nilkku kirppu kirjoitti:

***SONTAA!!!***

on pää täynnä.

• Miksi se kiinnostaa?
        Nilkku kirppu kirjoitti:

Mitä tv on!!!

• Noinnikkään arvelin

Televisio sopii uskovaiseen kotiin siinä missä tietokonekin.

Se mitä roskaa sieltä telkkarista tulee, niin on kokonaan toinen juttu.

• mä vaan

kuulu sinne, kuten ei pesukonekkaan, mutta kyllä varsinkin TV7:lta tulee hyvää
      hengellistä ohjelmaa aamusta iltaan!

Jos uskovaiset viitsisivät valittaa Yleisradiolle, niin varmasti saataisiin myös sinne
      enemmän hengellistä ohjelmaa!
      Mutta jos ei katsota, niin ei myöskään valiteta ohjelmista!!!

• Junkeri ihmettlee

Vl. vaatii lisää uskovaisten ohjelmia telkkaan!!
        Eihän niillä OLE televisioita.

• lyyleri

uskovaisten muissa tapaamisissa saa hengellistä ravintoa.. Halu kokkoontua yhteen kasvokkain ja vaihtaa kuulumisia on tyypillistä halullisille sieluille !

• helvettiläinen
        lyyleri kirjoitti:

uskovaisten muissa tapaamisissa saa hengellistä ravintoa.. Halu kokkoontua yhteen kasvokkain ja vaihtaa kuulumisia on tyypillistä halullisille sieluille !

oppii sitten kaikki ne konnuuvet ja kieroilut, joita väität mailman ihmisten oppivan tv:sta. Kanssapuheissa juoruilusta saakin sen 'ravinnon', jonka tv:n katsojat saavat katsellessaan riettauksia tv:sta. Halullisia sieluja seuroista varmasti löytyy kaikkeen siihen, mistä mailman ihmisiä syytetään. Et sinäkään mihinkään kostu pelkästään hokemalla uskomassa, uskon kautta, kuuliaisuus, halullisuus jne. Edes seuroissa laukkaaminen ei sinua pelasta eikä usko vl-oppiin.

Farisealaisethan ne rintoihinsa lyövöt ja kiittävät siitä, etteivät ole kuin nuo syntiset publikaanit.
        Voi että minua ällöttää tuo sinun erinomaisuutesi varsinkin silloin, kun hetken aikaa tunnet olevasi synnitön 'nimessä ja veressä' jälkeen ja se, että et rohkene alkaa ajatella ja kyseenalaistaa sitä, mihin sinä oikein uskot.
        Mielestäsi vl-uskossa kaikki on oikein ja hyvää, jopa hoitokokoukset. Teet kirjoituksillasi ja kehotuksillasi ottaa yhteyttä vääryydentekijöihin vain hallaa edustamallesi uskolle. Niin kovaksi ja armottomaksi sen kirjoituksillasi todistat.

• Trim Cat
        lyyleri kirjoitti:

"Kasvokkain", on uudehko sana vl-opissa. Selitätkö vähän sen taustaa ja pohjaa Raamattuun?
        Pidätkö aina näitä uusia SRK:n omaan tarkoitukseensa muotoilemia käsitteitä Jumalan Sanana?

• lyyleri
        helvettiläinen kirjoitti:

oppii sitten kaikki ne konnuuvet ja kieroilut, joita väität mailman ihmisten oppivan tv:sta. Kanssapuheissa juoruilusta saakin sen 'ravinnon', jonka tv:n katsojat saavat katsellessaan riettauksia tv:sta. Halullisia sieluja seuroista varmasti löytyy kaikkeen siihen, mistä mailman ihmisiä syytetään. Et sinäkään mihinkään kostu pelkästään hokemalla uskomassa, uskon kautta, kuuliaisuus, halullisuus jne. Edes seuroissa laukkaaminen ei sinua pelasta eikä usko vl-oppiin.

Farisealaisethan ne rintoihinsa lyövöt ja kiittävät siitä, etteivät ole kuin nuo syntiset publikaanit.
        Voi että minua ällöttää tuo sinun erinomaisuutesi varsinkin silloin, kun hetken aikaa tunnet olevasi synnitön 'nimessä ja veressä' jälkeen ja se, että et rohkene alkaa ajatella ja kyseenalaistaa sitä, mihin sinä oikein uskot.
        Mielestäsi vl-uskossa kaikki on oikein ja hyvää, jopa hoitokokoukset. Teet kirjoituksillasi ja kehotuksillasi ottaa yhteyttä vääryydentekijöihin vain hallaa edustamallesi uskolle. Niin kovaksi ja armottomaksi sen kirjoituksillasi todistat.

onko sinulla näyttöä tästä..? Mitä seuroissa Pyhä Henki neuvoo ??

• lyyleri
        Trim Cat kirjoitti:

"Kasvokkain", on uudehko sana vl-opissa. Selitätkö vähän sen taustaa ja pohjaa Raamattuun?
        Pidätkö aina näitä uusia SRK:n omaan tarkoitukseensa muotoilemia käsitteitä Jumalan Sanana?

yhteisiä kokkoontumisia..siellä voi jutella aroistakin asioista heti livenä ja jos on jotain tuolta henkilöltä kysyttävää tai jos on jäänyt jotain hampaankoloon tai epäselväksi..heti voipi asian ottaa puhheeksi !

• helvettiläinen
        lyyleri kirjoitti:

onko sinulla näyttöä tästä..? Mitä seuroissa Pyhä Henki neuvoo ??

Mietipä vaihteeksi ihan itse! Uskallus oman seurakuntasi asioiden pohtimiseen sinulta puuttuu. Kyseenalaistaminen on sinun mielestäsi syntiä, koska erehtymättömän seurakunnan yhteistunto ei sitä salli.

Heitän kysymyksesi takaisin. Mitä ry- PH seuroissa neuvoo? Jotain voin alkajaisiksi kertoa. Se tuntuu neuvovan toisten väheksyntää, epärehellisyyttä ja oman edun tavoittelua. Jatka tästä!

• Trim Cat
        lyyleri kirjoitti:

yhteisiä kokkoontumisia..siellä voi jutella aroistakin asioista heti livenä ja jos on jotain tuolta henkilöltä kysyttävää tai jos on jäänyt jotain hampaankoloon tai epäselväksi..heti voipi asian ottaa puhheeksi !

Mutta hampaankoloon jääneet asiathan piti keskustella kahden kesken?
        Meinaatko, että kahdestaan livenä yhteisissä kokoontumisissa seurakunnan kuullen kaivellaan hampaankolot?

• mutta ei vältämättä muihikaan perheisiin. Kieltoa voi todellakin perustella järkisyin. Tv tarjoama "viihde" väkivallan seksin ym muodossa ei ehkä ole kuitenkaan aina niin tasokasta kuin sen ehkä pitäisi olla. ON vaikea nähdä että jää mistään paiti jos jää seuraamatta nämä - kuka kenkin kanssa missä sarjat.

Ymmärrän sen että tv tulee myös asiaohjemia ym mutta tältä osin muut tiedotuskanavat ovat tuleet korvaamaan tätä kohtaa. Joten ... tv ei sellaisessa muodossa kuin missä se on nyt ei ole minun kotini huonekalu ja tuskin tulee olemaankaan.

• >> Kieltoa voi todellakin perustella järkisyin. Tv tarjoama "viihde" väkivallan seksin ym muodossa ei ehkä ole kuitenkaan aina niin tasokasta kuin sen ehkä pitäisi olla. > Ymmärrän sen että tv tulee myös asiaohjemia ym mutta tältä osin muut tiedotuskanavat ovat tuleet korvaamaan tätä kohtaa.

• rehellisemmin

Se tekee pahan olon että emme voi rehellisesti vain valita sisällön mukaan mitä katsotaan ja mikä jätetän katsomatta. Että se koko laite on kielletty hankkia.

• 812

Kysymys johdattelee vastaamaan toivomallasi tavalla.

Kysy asiaa muodossa "miten perustelet TV-kiellon olevan Raamatun opetuksen mukaisen käsityksen"

• kurkkaaja

Tv-kysymyksen myötä on tullet nämä surkeat tilanteet, joista esimerkkinä vlfoorumilta vanamon kirjotus:

--------------------------------------------------------------------------------

Metsätähti kerron sinulle yhden esimerkin, miten kannattaa kuunnella ja kysellä uskovaisilta, jos jostakin asiasta on hivenenkään epävarma, sopiiko se uskovaiselle vai ei. Olin kauan sitten lukenut ahvenanmaalaisen Anni Blomqvistin Myrskyluodon Maija kirjasarjan. Sitten erään kerran kuulin, että siitä on tehty televisiossa aikanaan mennyt filmisovitus. Kerran vieraillessani kaupunginkirjastossa, tulin kysyneeksi, onko tuota sarjaa lainattavissa videokasetteina. Olihan se ja lainasin. Meillä ei tietystikään ollut kotona laitetta omasta takaa, josta olisin voinut ne katsoa. Olinkin siinä vaiheessa vielä luulossa, että lähellä asuvilla lapsillani jollain olisi ollut sellainen, jonka avulla olisin katsonut nuo filmikasetit. Mutta jotenkin olin kuitenkin epävarma , sopiiko uskovaiselle sittenkään noitten filmien katsominen ja seuroissa istuin erään sisaren viereen ja kysyin häneltä asiaa, ja miten hän itse tuohon suhtautuis. Hänen yksinkertaiset sanansa kuuluivat näin: jos nyt vaan jättäisit katsomatta. Se neuvo vastasi amenta. Palautin videot ja loppujen lopuksi kenelläkkään epäuskoisista lapsistani ei edes ollut tuota laitetta, kun oltiin jo astuttu tähän dvd aikakauteen. Kysele vapaasti metsätähti edelleen aina kun joku asia mietityttää. Meistä jokainen tarvii tällä tiellä ja matkalla näitä saattomiehiä ja tämä kyseleminen on myös eräänlaista uskomista suu auki. Tämäkin on sellainen kaanaan kielen ilmaus.

---------------------------------------------------------------------------

On totisesti rämpimistä kun omilla töillä yrittää taivaaseen.

• laiteilija

Olen keski-iän ylittänyt ison perheen isä, itsekin aikoinaan isosta perheestä. Asun ns vl:n ydinalueella. Mielestäni koko tv-keskustelu ja kannanotot sellaisenaan, kuin niitä on vuosikymmenet käyty, eivät ole varsinaisia perusongelmia, vaan seurauksia paljon suuremmista harhoista kristillisyydessämme.

Onko tv kristityn kodin huonekalu? Tuon asian olisi mielestäni aina pitänyt olla jokaisen itsensä määriteltävissä oleva asia. Aivan samoin, kuin moni, moni muu asia, joista on kristillisyydessämme tehty sääntö. Noiden sääntöjen noudattaminen ratkaisee sitten taivasosuutesi. Eihän se voi noin mennä.

Olemme mielestäni todella kaukana pelastussanoman ytimestä, kun pääajatuksena julistuksessamme ja valluksessamme pohdimme tällaisia ihmistekoja. Olen ollut huomaavinani, että mitä enemmän "lakeja ja käyttäytymissääntöjä" uskovaisina saamme, sitä enemmän niitä tarvitsemme usiin ja taas uusiin kehityksen mukanaan tuomiin tilanteisiin. Kovin huteralle vaikuttaa selitys, että meillä kristillisyydessä armo vallitsee, eikä meillä ole sääntöjä.

Itselläni on ollut tv-vastaanotin tietokoneessani niin kauan, että en edes muista. Edes oman perheeni jäsenet eivät asiaa tiedä. En ole millään tavalla kokenut asiaa ongelmaksi. Olen niin tottunut tilanteeseen, että joka kerran kun näen tai kuulen asiasta keskusteltavan, siis keskustelu tv:n vahingollisuudesta uskonelämälle, ihmettelen ongelman "naiviutta". Jos kieltämällä jonkin laitteen hankinta, estetään ihminen joutumasta kadotukseen, kristillisyydessämme on himuinen työtaakka edessä. Niin monia asioita on sillä saralla hoitamatta. Suurimmista ongelmista ei ole edes aloitettu keskustelua. Mielestäni sellaisia olisivat esim uskovaisen suhtautuminen voiton maksimointiin työssään. Onko siitä tehty yhteinen kannanotto tai sääntö. Tietääkseni ei.

Mitä tulee tv-ohjelmiin, olen samaa mieltä kuin monet tähänkin keskusteluun osallistuneet, ne ovat ala-arvoisia., mutta paljon hyödyllistäkin tv-ohjelat tarjovat. Ala-arvoinen tai huono ohjelma ei mielestäni riitä perusteluksi kyseisen laitteen boikottiin. Jokaisella meillä on ns valvomisen paikka kaikissa valinnoissamme. Miksi jossakin asiassa jokin kielto tai säännön noudattaminen vapauttaisi ihmisen valvomasta.

Toivon, että joskus oikeasti alettaisiin keskustelemaan kristillisyytemme nykytilasta. Uskon, että moni laillani hiljaa penkissä istuva kuulija yhtyy ainakin osaksi ajatuksiini. Monesti taas tuntuu sille, että onko millään keskustelulla edes väliä. Muutoksen aikaansaaminen tuntuu niin mahdottomalle. Toivottavasti nuoremme jaksavat ja kykenevät muuttamaan suunnan. Muutoin en usko vl-tulevaisuuteen.

• Mie85

Samaa mieltä. Televisio ei voi olla laitteena jakamassa uskovaisia helvettiin ja taivaaseen. Mielestäni on hyvä jos ihminen pärjää ilman televisiota, mutta jos jollakin se on, ei se saman tien tarkoita että hän olisi uskonsa menettänyt.

Tuo televisio on aika köykäisin perustein aikoinaan "hyväksi nähty" jättää uskovaisista kodeista pois, ja sen huomaa jo siitäkin että asiasta koko ajan keskustellaan ja mietitään rajanvetoa.

Tunnen uskovaisia, jotka eivät katso esim. nettitv:tä, ja pitävät sitä paheksuttavana, jos vaikka itse kerron katsoneeni jonkin ohjelman sieltä. Mulle on kuitenkin jo kotona opetettu, että sisältö ratkaisee, eikä itse "laite" tai sana "televisio" (tai vaikkapa nettitv) ole synnillinen.

• lyyleri
        Mie85 kirjoitti:

Samaa mieltä. Televisio ei voi olla laitteena jakamassa uskovaisia helvettiin ja taivaaseen. Mielestäni on hyvä jos ihminen pärjää ilman televisiota, mutta jos jollakin se on, ei se saman tien tarkoita että hän olisi uskonsa menettänyt.

Tuo televisio on aika köykäisin perustein aikoinaan "hyväksi nähty" jättää uskovaisista kodeista pois, ja sen huomaa jo siitäkin että asiasta koko ajan keskustellaan ja mietitään rajanvetoa.

Tunnen uskovaisia, jotka eivät katso esim. nettitv:tä, ja pitävät sitä paheksuttavana, jos vaikka itse kerron katsoneeni jonkin ohjelman sieltä. Mulle on kuitenkin jo kotona opetettu, että sisältö ratkaisee, eikä itse "laite" tai sana "televisio" (tai vaikkapa nettitv) ole synnillinen.

kristillisyydessä tämmösiin asioihin takerruta.. Nykyään monenlaista mediaa suoltaa tietoa ja kuvvaa ja viihdettä monenmoista.. Jos usko on tärkei , niin tällainen ihminen tietää, mitä hankkii...ja mihin sydämensä kiinnittää.

• Hei usko Jeesukseen
        lyyleri kirjoitti:

kristillisyydessä tämmösiin asioihin takerruta.. Nykyään monenlaista mediaa suoltaa tietoa ja kuvvaa ja viihdettä monenmoista.. Jos usko on tärkei , niin tällainen ihminen tietää, mitä hankkii...ja mihin sydämensä kiinnittää.

ennen ihmisiä erotettiin kun eivät laittaneet tv.tä pois? eikä silloin kyselty mitä katsot vaan aparaatti itse oli kaiken paha.
        lyyleri väittää näin:
        (kristillisyydessä tämmösiin asioihin takerruta.. Nykyään monenlaista mediaa suoltaa tietoa ja kuvvaa ja viihdettä monenmoista..)

Onko enää kyseessä sama vanhoillislestaadiolaisuus kuin 80luvulla?

• säännöt?
        Hei usko Jeesukseen kirjoitti:

ennen ihmisiä erotettiin kun eivät laittaneet tv.tä pois? eikä silloin kyselty mitä katsot vaan aparaatti itse oli kaiken paha.
        lyyleri väittää näin:
        (kristillisyydessä tämmösiin asioihin takerruta.. Nykyään monenlaista mediaa suoltaa tietoa ja kuvvaa ja viihdettä monenmoista..)

Onko enää kyseessä sama vanhoillislestaadiolaisuus kuin 80luvulla?

Ei ole ollut enää aikoihin sama vanhoillislestadiolaisuus!!! Hoitokokousvuosikymmenet ja niissä harjoitettu vääryys muokkasivat nyky-vl-opista lahkon.

• ppohjanmaa

mutta kummakos tuo, olen muuten aika samassa elämäntilanteessa kanssasi paitsi ettei oo tietokoneella teeveetä. Perusongelma on juuri se ettei mistään asioista oikeasti keskustella!!
        Uskon, että perheissä kyllä löytyisi oikeasti asialliset valinnat mitä katsotaan ja mitä ei oo väliksi katsoa. Aika monesti tympii käydä tuttavilla katsomassa asiaohjelmaa vain sen takia ettei jonkun mielestä oo sopivaa omistaa televisiota.

• sääntö!

Totta kai kuuluu, mutta voi olla kuulumattakin! Mutta synnillistää sitä ei voi, kuten lestaliike tekee. Nythän siitä päätöksestä on vaikea venkuloida irti, kun silläkin aikanaan kiusattiin mummoja ja erotettiin siionista!
      Eiköhän tuokin sairas päätös haudata hiljaisuudessa sitten, kun tämä hoitokokous-/esiymmärryssukupolvi on manan mailla.
      Mutta itse kysymys. On se mukava aamulla kiehauttaa kahvit ja istahtaa katsomaan aamutv:tä. Illalla taas avaan sen viimeistään puoli yhdeksän uutisille, mutta jos tulee hyvää ohjelmaa, jo aiemminkin. Katson aina luonto-ohjelmat, dokumenttihojelmat, joita on tullut liiankin kans nyt viimeaikoina. Sitten Akuutti, ajankohtaisohjelmat yms. Minulle sieltä tulee ihan riittävästi ohjelmaa. Kesällä tulee lähes vain uutiset katsottua, mutta eihän kesällä muutenkaan ehtisi katsoa tv:tä.
      Ja mikä ihaninta, ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa tv:n vuoksi, kuten sillon ennen.
      terv. entinen lesta

• finluxia

tulla myös vl.ohjelmia koska sieltä tulee niin moneen muuhun uskoon liityvää.
        Kartatteko julkisuutta uskono opeissanne ja tavoissanne?

• kysymys!
        finluxia kirjoitti:

Sanos muuta. Eihän tuossa voi muuhun johtopäätökseen tulla. Ja sitäpaitsi esiintyväthän vl:tkin muuten tv:ssä. Olen nähnyt monia haastatteluja lestoista.
        Voi olla sekin, että kun aikoinaan tuo tv julistettiin saatanan sontaluukuksi, ei ylpeys anna periksi.
        Mutta jos tie taivaaseen on tv:n katselemattomuudessa tai ry:n talkootunneissa, ei farisealaisenpaa oppia voi olla.

• lyyleri
        finluxia kirjoitti:

VL-ohjelma ?? Tv:n katselu ei voi olla loitontamatta ...on sen tarjonta niin sielua ravitsematonta.. Kaiken parhaiten minä pärjään ko en hanki TV:tä..Pystyn keskittymään olennaisimpaan...! Jos johonkin vastaavaan kuin tv mieltyisi kovasti, niin se näkyisi varmaan tyhjänä paikkana seurapenkissä. En halua yleistää, mutta itselleni voisi käydä näin.

• hurskastelua kaikki
        lyyleri kirjoitti:

VL-ohjelma ?? Tv:n katselu ei voi olla loitontamatta ...on sen tarjonta niin sielua ravitsematonta.. Kaiken parhaiten minä pärjään ko en hanki TV:tä..Pystyn keskittymään olennaisimpaan...! Jos johonkin vastaavaan kuin tv mieltyisi kovasti, niin se näkyisi varmaan tyhjänä paikkana seurapenkissä. En halua yleistää, mutta itselleni voisi käydä näin.

että on pakko hankkia vaan siitä että jos hankkii nii erotetaan siionista susta tulee "epäuskoinen"
        onha sulla jo netti eli sun pitää nytkin miettiä mitä netistä katsot sama juttu television kanssa eikö.

• lyyleri
        hurskastelua kaikki kirjoitti:

että on pakko hankkia vaan siitä että jos hankkii nii erotetaan siionista susta tulee "epäuskoinen"
        onha sulla jo netti eli sun pitää nytkin miettiä mitä netistä katsot sama juttu television kanssa eikö.

kuullu erottamisista..Mutta luulen, että sitä sitten pikuhiljaa itse eriää...toivottavasti ei ..Ja meitä on monenlaisia., varmasti tv:nkin kanssa pärjää, mutta kyllä sitä pärjää ilman tv:täkin.

• porukkaa!
        lyyleri kirjoitti:

kuullu erottamisista..Mutta luulen, että sitä sitten pikuhiljaa itse eriää...toivottavasti ei ..Ja meitä on monenlaisia., varmasti tv:nkin kanssa pärjää, mutta kyllä sitä pärjää ilman tv:täkin.

Sinä se et sitte varmasti anna periksi, saati myönnä että joku toinen pärjää tv:n kanssa siinä kun radionkin! Ethän sinäkään kulje koko ajan radio korvassa, luulisin. Siinä on kuule se nappula, josta suljetaan ja avataan. Tottakait tv:stä tulee paljon joutavaa, mutta sitä ei ole PAKKO katsoa. Toiset haukkuu nettiäkin, mutta minä olen aina sanonut, ettei minun ole vielä koskaan tarvinnut käydä niillä saastasivuilla. Eikö mene kaaliin?
        Ja kuule tv:n takia on erotettu ihmisiä. Itse olen 60 vee ja tiedän monia, jotka on erotettu sen vuoksi, kun aikuinen kotona asuva lapsi oli ostanut vinttikamariinsa tv:n.
        Oletko kuunnellut sitä radio-ohjelmaan, jossa ihmiset kertoivat tv-muistoja? Siinäkin ohjelmassa eräs opettaja kertoi, kuinka hänen vanha äitinsä erotettiin ry:stä, kun juorukellot olivat vieneet terveisiä, että se kulkee epäuskoisen siskonsa luona katsomassa tv:tä! Ei katsonut tv:tä vaan keittiössa oli siskonsa kanssa jutellu, kun miesväki oli katsellut kisoja! Tämä tapahtui Taivalkoskella, vaikka ihan sama, ethän sinä kuitenkaan usko.

• alkaa ottaa....
        lyyleri kirjoitti:

niin eihän se tarkoita että sitä ei ole tapahtunut!
        Minä ole NÄHNYT miten tv omistaminen on aiheiutaunut erottamisen siis tv laite ei ohjelmien tai muun takia.
        Nyt monent v.lessut kehuu kattovansa netistä tv.ohjelmia ja kaikki youtibet tieetään sisältöineen ja se on ok. Miksi se nyt on hyväksyttävää selitä kun ole niin KAIKKI tietäväinen?

• Suurin ja paheksuttavin asia koko TV jutussa on se, että näkee kuinka ihmiset on manipuloitu. Heitä on tehty sopuleita SRK;lle.
      Ihminen, joka seuraa aikaansa, ja etsii Herraa, siihen on lähin tie audiovisuaalinen linja, TV.
      On todella surkeaa, kun saa kuulla ihmisiltä, minä kuuntelin sen radiosta. Niin, nähtävänä se tuo monikertaisen tietomäärän, He elävät kun sokeat. Srk määrää senkin mihin saa katsoa.
      Säälittää nämä raukat, kun joukossa keskusteltiin jostain ajankohtalohelmasta ja VL;t kaitsevat toistaan, - ne tietää senkin. Hävettää olla niin tietopimennossa.
      Usea sanoo, jopa Hys, ei sitä meille tule. Ei varmaankaan, jos järki on etisellään. VL ihminen on kun muslimi, hankala ottaa päältä sitä burkaa. Ollaan niin urautuneita, ettei nähdä mitään muuta, kun SEN MIHIN ON KASVETTU.
      Vl usko tulee kuulemistetra, mitä näollä todella tekeekään.
      Miettimisen aihetta.
      - Mitä tykkäätte TV 7
      - Mitä Ruoka ohjelmista
      - Mitä luonto ohjelmista
      - Mitä urheilusta
      - Mitä uutisista.

Ei ole kumma, jos ei tuiedä mitään maailmasta oman laarin lisäksi, herätkää jo.
      Shalom

• näin se on

on raja jota ei saa ylittää mutta se raja on mutkikkaanpi kuin käärme joka kulkee kiemurtelemalla.

• VL;n naapuri
        näin se on kirjoitti:

on raja jota ei saa ylittää mutta se raja on mutkikkaanpi kuin käärme joka kulkee kiemurtelemalla.

ne ovta humnattavasti vaarallsempia kun TV;t.

Naurettavan alhainen istsetunto ja oma päätösvalta omista asioista.

• .....

uskovassa kodissa on telkkari, niin sitten se kuuluu uskovaan kotiin. Jos uskovassa kodissa ei ole telkkaria, niin sitten se ei sinne ainakaan sillä hetkellä kuulu.

• Pelätkää Repe Sorsaa

...vierautuneita kusipäitä, jotka kyttää toisten ihmisten tekemisiä ja kiristävät omaisiaan ja kieletävät oikean ja puhtaan rakkauden kateuden vuoksi.

Kieltäytykää vaan kaikesta mikä tuntuu hyvältä, mutta tehkää myös parannus pahantahtoisuudesta, valehtelusta, lahkohengestä, kiristämisestä ja muusta paskasta mistä pidätte kiinni, vaikka TV:tä ei ois ikinä keksittykään.

• puoli!

Kyllä viestissäsi on totta toinen puoli, vaikka aika kärkevästi kirjoititkin! Eihän se ole ihme, jos OMA omatunto paatuu, kun seuroissa kuuntelee vuosikymmeniä opetusta, että kaikki muut ovat pahoja ja huonoja, mutta me ainoita oikeita, tehtiinpä mitä tahansa.
        Varsinkin ennen vanhaan oli hyvinkin riitaisia vl-koteja, joita olisi pitänyt ohjeistaa elämään siten kuin uskovat, mutta vielä mitä. Ei niistä omista ongelmista koskaan neuvottu, muitten haukkumiseen ja panetteluun vain keskityttiin.
        Nykyjään sitten puhe onkin pelkästä kuuliaisuudesta ja tottelemisesta seurakunnan neuvoille. Harmi vain, että nuitakaan ohjeita ei vaadita kaikilta!!!
        Mutta koska olette nähneet tai kuulleet, että vl olisi pyytänyt anteeksi eivl:ltä tekemiään vääryyksiä?

• Isä -66
        puoli! kirjoitti:

Kyllä viestissäsi on totta toinen puoli, vaikka aika kärkevästi kirjoititkin! Eihän se ole ihme, jos OMA omatunto paatuu, kun seuroissa kuuntelee vuosikymmeniä opetusta, että kaikki muut ovat pahoja ja huonoja, mutta me ainoita oikeita, tehtiinpä mitä tahansa.
        Varsinkin ennen vanhaan oli hyvinkin riitaisia vl-koteja, joita olisi pitänyt ohjeistaa elämään siten kuin uskovat, mutta vielä mitä. Ei niistä omista ongelmista koskaan neuvottu, muitten haukkumiseen ja panetteluun vain keskityttiin.
        Nykyjään sitten puhe onkin pelkästä kuuliaisuudesta ja tottelemisesta seurakunnan neuvoille. Harmi vain, että nuitakaan ohjeita ei vaadita kaikilta!!!
        Mutta koska olette nähneet tai kuulleet, että vl olisi pyytänyt anteeksi eivl:ltä tekemiään vääryyksiä?

Ei ollut telkkaa ja sunnuntaina radion Jumalan palvelukset oli isälleni suurta viihdettä eli jatkuvasti piti
        kommentoida papin puhetta siten että miten väärässä pappi oli.
        Kai se oli jotain pätemistä. Ei meillä koskaan kotona puhuttu uskon asioista ja raamatusta ei katsottu mitään koskaan, seuroissa pitikäydä eikä niistä saarnoista keskusteltu.

Jälkeenpäin kun ajattelee tuota aikaa ni seoli pelkkää robottimaista suorittamista
        siitä puuttui ilo myös sitä ihmettelin miten muita ihmisiä aina jaksettiin puhua huonossa sävyssä
        suorastaan mollattiin. Oman uskoni kieltäminen oli ehkä suurinsyy juuri muiden ihmisten halveksinta Jota en sietänyt se touhu oli niin kovaa hurskastelua epäaitoa esittämistä.

Tänään olen onnellinen kristitty ilman lahkoja ja temppu uskoja
        näin se taivaanisä jaksaa metitä varjella ja opastaa.

• anti-paska
        puoli! kirjoitti:

...etten voi sanoa mitään muuta kuin, että vihaan teitä, niinku kaikkia muitakin epäinhimillisiä uskonlahkoja.

Lupaan, että jos täällä etelässä tulee lesta vastaan, niin turpaan tulee niin että tukka lähtee.

• Vaihtakaa oppia!
        puoli! kirjoitti:

Paljon ristiriitoja miksi.
        Tätäkö Jumala tarkoitti ettänihmiset pitää ajaa toisiaan vasten riitelemään?.
        Tuskin

• JulmaÖlkky..

Ei sitä sieltä enään poiskaan saa, ohjelmathan tulevat nettiTV stä jo lähes kaikki ilmaiseksi.
      ruutu.fi, katsomo.fi, ylen areena, toutube ja kansainväliset nettiTV:t ovat tulleet jäädäkseen,

Tv ihan kuin meni vasemmalta laajakaistaa pitkin ohi tv-vastustajien barrikaadien.

Alle 25 vuotiaat ovat täysin kasvaneet telvisioon kiinni, joitain poikeuksia lukuunottamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      78
      4280
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      193
      3518
    3. 199
      2885
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      68
      2746
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      44
      2646
    6. 57
      1176
    7. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      78
      1120
    8. Aitolehti Capital

HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1012
    9. Missä kuussa

Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      57
      909
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      114
      899
    Aihe