teettekö etätöitä?

järjetelmäassari

Kun tuolla työpaikka-alueella ei olla keskusteluhalukkaita, niin pistän kysymyksen tänne.

Eli teettekö etätöitä kotoa käsin ja mitä mieltä olette siitä? Minua kehoitettiin hakemaan erääseen IT-firmaan, missä olisi mahdollisuus tehdä etänä hommia. Itselleni se oliskin parempi vaihtehto, sillä välimatkaa itse työpaikkaan olisi melkoisesti. Ei ihan päivittäin kannata matkustaa. Tosin tunnen, etten pystyisi tekemään töitä kotona sillä tempolla, kuin olisin työmaalla. Tunnen tarvitsevani sen ympäristön. Tosin, en voi olla täysin varma tästä, koska en ole aiemmin tehnyt etätöitä.

35

3383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assari kans

Boottailen palvelimia yms pikkusälää teen etänä, yleensä kun tuollaiset ovat iltahommia niin en viitsi jäädä lorvimaan ja odottelemaan että kaikki häipyvät toimistolta. Joskus eksyy joku mappi mukaan kotiin ja tulee jotain työhommaa sateisena sunnuntaina vilkaistua "omalla ajalla", mutta sitten taas surffailen senkin edestä töissä.

• järjetelmäassari

Saatko mitään korvausta siitä, että teet iltaisin tai viikonloppuisin duunia?

• assari kans
        järjetelmäassari kirjoitti:

Saatko mitään korvausta siitä, että teet iltaisin tai viikonloppuisin duunia?

Ei tule mitään ylimääräisiä korvauksia noista hommista, kun ei aikanaan tullut niistä sovittua työsopimuksessa. Tekemättäkin voisi jättää, mutta sitten pitäisi häiritä muuta työtä keskellä päivää/viikkoa noiden takia.

• utopisti
        assari kans kirjoitti:

Ei tule mitään ylimääräisiä korvauksia noista hommista, kun ei aikanaan tullut niistä sovittua työsopimuksessa. Tekemättäkin voisi jättää, mutta sitten pitäisi häiritä muuta työtä keskellä päivää/viikkoa noiden takia.

jos vahtii jotain

• riistäjä.
        assari kans kirjoitti:

olet typerys jonka hyväksikäyttäjät rikastuvat.

• Tulee tehtyä tällä hetkellä ehkä 1-2 päivää viikosta etänä. Mitä sitä toimistolle tulemaan, jos ei satu olemaan palavereja tai muuta erityisempää syytä... Kotona on hyvät työtilat ja tietoliikenneyhteydet kyllä. Ja työmatkoissa säästää ihan kivasti aikaa ja polttoainetta.

Joskus on enemmän palavereja, silloin tehdään vähemmän. Ehkä illalla katsotaan vielä viestit läpi.

Mitä korvauksiin tulee, ihan normaalia työtähän tuo on, siitä saa ihan normaalin korvauksen. Vähän kuin jos joku vaikka soittaa kännykkään työasioissa, kun on jo kaupassa matkalla kotiin, tms. Heti rapsahtaa työaikapankkiin lisätunteja (tai ehkä puolikas pikemminkin soitosta).

• järjetelmäassari

No ilmeisesti etätyöskentelijän täytyy sitten pitää normaalia tarkempaa tuntikirjanpitoa siltä varalta, että sattuis tulemaan erimielisyyksiä työajan suhteen?

• järjetelmäassari kirjoitti:

No ilmeisesti etätyöskentelijän täytyy sitten pitää normaalia tarkempaa tuntikirjanpitoa siltä varalta, että sattuis tulemaan erimielisyyksiä työajan suhteen?

Eipä tässä mitään kellokorttia naputella töihin tullessa tai lähtiessäkään. Kulunvalvonnasta voi periaatteessa tarkistaa jonkin verran, mutta sehän ei ensinnäkään ole mitenkään aukoton, eikä sen lisäksi siihen ihan helposti pääse käsiksikään...

Kyllä tällä alalla tuo tuntikirjauskäytäntö perustuu pitkälti luottamukseen. Jos onnistuu luottamuksen menettämään, sitten on vähän hankalampaa. Ja ylitöiden tekeminen vaatii jonkinlaisen luvan joka tapauksessa (voi toki olla, että on jatkuva lupa tehdä ylitöitä sen verran kuin sielu/laki sietää).

Meilläkin on tutikirjausjärjestelmässä mahdollisuus merkitä minutin tarkkuudella milloin on homman aloittanut ja milloin lopettanut. Enpä ole kertaakaan käyttänyt, eikä tietääkseni kukaan muukaan... :)

• Mi3s
        The_Rat kirjoitti:

Eipä tässä mitään kellokorttia naputella töihin tullessa tai lähtiessäkään. Kulunvalvonnasta voi periaatteessa tarkistaa jonkin verran, mutta sehän ei ensinnäkään ole mitenkään aukoton, eikä sen lisäksi siihen ihan helposti pääse käsiksikään...

Kyllä tällä alalla tuo tuntikirjauskäytäntö perustuu pitkälti luottamukseen. Jos onnistuu luottamuksen menettämään, sitten on vähän hankalampaa. Ja ylitöiden tekeminen vaatii jonkinlaisen luvan joka tapauksessa (voi toki olla, että on jatkuva lupa tehdä ylitöitä sen verran kuin sielu/laki sietää).

Meilläkin on tutikirjausjärjestelmässä mahdollisuus merkitä minutin tarkkuudella milloin on homman aloittanut ja milloin lopettanut. Enpä ole kertaakaan käyttänyt, eikä tietääkseni kukaan muukaan... :)

Etäilyä jo vuodesta 2003, eikä tätä voita mikään.
        Omakohtaisesti tuottavuus on parantunut ja se turha "shit chat" ja työpistepalaverit on mennyttä aikaa.
        Joka yhteisössä on näitä loisia jotka eivät viitsi tai jaksa muuta kuin delegoida duuninsa ne "paremmin" osaavan pöydälle. .
        Monesti etätyössä on vaarana se että kun "putki" iskee päälle tulee duunia tehtyä huomaamatta aamutunneille saakka ja toisena seikkana se että selkeä työ ja vapaa-ajan raja hämärtyy.
        Edut joita tämä suo ovat lyömättömät, tärkeimpänä voisin mainita sen että lapsille on aina löytynyt aikaa ilman eri säätämistä

Kollegat Ruotsissa ovat vastaavilla järjestelyillä hoitaneet työnsä jo -90 luvun puolesta välistä alkaen.
        Kenelläkään ei ole ollut kuin positiivisia kokemuksia etäilystä.

• ÄrJii
        Mi3s kirjoitti:

Etäilyä jo vuodesta 2003, eikä tätä voita mikään.
        Omakohtaisesti tuottavuus on parantunut ja se turha "shit chat" ja työpistepalaverit on mennyttä aikaa.
        Joka yhteisössä on näitä loisia jotka eivät viitsi tai jaksa muuta kuin delegoida duuninsa ne "paremmin" osaavan pöydälle. .
        Monesti etätyössä on vaarana se että kun "putki" iskee päälle tulee duunia tehtyä huomaamatta aamutunneille saakka ja toisena seikkana se että selkeä työ ja vapaa-ajan raja hämärtyy.
        Edut joita tämä suo ovat lyömättömät, tärkeimpänä voisin mainita sen että lapsille on aina löytynyt aikaa ilman eri säätämistä

Kollegat Ruotsissa ovat vastaavilla järjestelyillä hoitaneet työnsä jo -90 luvun puolesta välistä alkaen.
        Kenelläkään ei ole ollut kuin positiivisia kokemuksia etäilystä.

Koska teen perinteiseen malliin isossa yrityksessä työtäni ja palkanmaksun perusteena on: työvuorolistan mukainen naaman näyttäminen työpaikalla (erilaisin työpanoksin). Miten etätöissä?

Sopimukset tehdään yleensä huonoja aikoja varten, joten hyvinä aikoina on helppo mennä herrasmiessopimuksin.

Tulevaisuudessa on mielestäni pakko siirtyä mainitsemaasi malliin. Kansantalous ei tule kestämään esim. lapsen sairauden poissaolon nykytapaa: aikuinen poissa, sijainen tilalla, sairaanhoitaja kirjoittaa poissaololapun. Koko homma voitaisiin monissa sadoissa työpaikoissa korvata kotona tehtävällä etätyöllä. Sijaisen ja sairaanhoitajan työpanos voitaisiin kohdentaa paremmin.
        Samoin voidaan toimia työntekijöiden monien sairauspoissaolojen kanssa.

Kaikkien toimialojen ja ammattien kohdalla tämä ei luonnollisestikaan ole mahdollista. Monilla aloilla se henkilöstöresurssien ydintyöhön kohdistamisen ja töiden uudelleen jakamisen tarpeen kautta tullee ajankohtaiseksi, jos odotettu työvoimapula toteutuu.

Jos vuonna 2020 meillä on n. 200 000 työntekijän alijäämä, joudutaan pohtimaan: voidaanko kaikkea työtä ylipäänsä tehdä? So. jos se työ tehdään etänä mikä voidaan, vähenee mm. virastojen ja toimistojen henkilöstöruokailun, siivouksen ja huoltotöiden tarve jne.

Myös vastuullisuusnäkökulma: Pitääkö kaikkien matkustaa näyttämään naamaansa työpaikalle? Tämä vaikuttaa myös verotukseen.

Luonollisesti pitää laiteresurssien kehittyä vielä, jotta kotona tehtävä työ olisi tehokasta, mielekästä ja sosiaalistakin.

Samoin ajatusrakenteiden on muututtava. Se tapahtunee autoritäärisyyteen tottuneiden ikäluokkien poistuessa vastuupaikoilta sekä työnantaja- että -tekijäjärjestöissä ja luonnollisesti yrityksissä. Siirrytään odotettuun arvoyhteiskuntaan, jossa asioita mitataan ja arvotetaan fiksummin kuin nyt.

• pekkapottu

on yhtä aikaa hyvä ja huono asia; positiivisia puolia on esim. (päivittäisen) työmatkan lyhyys ja sitä kautta ajan ja rahan säästö, se että voi tehdä jobit vaikka keskellä yötä, jos se sattuu huvittamaan... (riippuu tietty vähän jobista) yms.; huonoja on esim. se että onko yli-innokas tekemään hommia ("ajaa itsensä piippuun" helposti), tehdyn työmäärän saaminen / todistaminen (riippuu tietty vähän jobista) jne.
      Itse olen joskus ollut etätyössä ja voisin joskus myöhemminkin tehdä sellaista, mutta sosiaalisena ihmisenä olen mieluusti työssä missä näkee ihmisiä joiden kanssa voi "höpistä" ;) Mutta etätyössä ollessa pystyi treffaamaan jotain tuttua keskellä päivää - ja jaksottamaan omaa työputkea ;)

• junnu van

joita ei kiinnosta höpistä taina kahvitaukoja yms. juutu keskusteluihn. eli ne vois saada paremmin tulosta kun voi työmatkoihin käytetyn ajankin tehdä töitä. ylitöiyä voi painaa hirveesti ja lapset hoitaa sivussa. joten eukkokin voi olla töissä. joten sit voidaan ostaa huvila puumalasta ja laittaa 530dA farkku. eix jees?

• kasmiiira

varman etätyö silloin tällöin on mukavaa vaihtelua, mutta jatkuva työskentely yksin,..saattaa aiheuttaa yksinäisyyttä. Itse olin 8 vuotta kotona "Töissä"..ja oli kova palata takaisin normaali työelämään..työkaveiden keskelle.

• jos työnantaja osaa käyttää webbikameraa ja sähköpostisopimuksia sekä minuutti taksaa aina oon etätöitä tehny
        toimiston hälinässä ei hommista aina tuu mitää ja sitten on ne nokkivat päisin juoksevat tintturat
        smm Mi3s.
        rantapummina on syksyllä vähän kylymä olla

• etätyöläinen

Itse seurustelen ulkolaisen tytön kanssa, joka vielä opiskelee kotimaassaan. Olenkin thenyt aika paljon töitä etänä sieltä käsin. Mulla on niin itsenäinen projekti, että se on sama, missä sitä teen.

Itselläni ainakin on työteho parempi siellä kuin kuin täällä toimistolla. Liekö osin se, että olen aika vastuuntuntoinen ja tulee paljon tarkemmin pidettyä huoli, että tulee saatua aikaan noilla reissuilla.

Etätyö lienee aina henkilökohtainen asia, eikä mitään selvää neuvoa voi sanoa kuin kokeile! Se voi olla elämäsi paras ratkaisu, tai sitten ei. Kokeilemalla siitä selviää ja aika harvalla kuitenkin on mahdollista kokeilla, joten anna mennä.

• pomo2

itse olen joskus tehnyt hommia etänä, ja tahtoohan siinä lipsua kuri, jos sitä pidempään tekee.
      Nyt työnantajan puolella huomaan, kuinka surkeaa se on, että osa kavereista on etänä ja osa paikalla. Kommunikaatio on kuitenkin aina kynnyksen verran hankalampaa kun täytyy soittaa tai kirjoittaa tarina sen sijaan että voisi keskustella kasvotusten. Etätyö sopii mielestäni parhaiten hetkittäisiin tilanteisiin, joissa tarvitsee tehdä joku luovuutta vaativat työosio rauhassa ilman keskeytyksiä.

• Etääntynyt duunari

"Etätyö sopii mielestäni parhaiten hetkittäisiin tilanteisiin, joissa tarvitsee tehdä joku luovuutta vaativat työosio rauhassa ilman keskeytyksiä."

Itse tein etätöitä ekan kerran jo joskus ysärin puoliväissä ja jo silloin totesin, että niihin hommiin sopii parhaiten sellaiset työtehtävät, joissa on selkeä tehtäväkokonaisuus koko työpäiväksi. Silloin on helppoa vaikka aloittaa hommat klo 8 ja lopettaa klo 16, ei mitään ongelmaa ja saa tehtyä työt paljon tehokkaammin kuin jossain maisemakonttorin yleismetelissä. Tässä tilanteessa siis suosittelen, etu on sekä työntekijän että työnantajan. Muut tilanteet ja motiivit jätän itsekunkin omakohtaisesti arvioitavaiksi.

• Marianne s

Etätyö on tavallaan sammalla - kuin yksityis yritys. Silti on varma että saa taloudellisen hyvän siinä samalla. Jos sinulla on yrittäjä henkeä - etätyö on kuin ensi askel itsenäiseen omaan yritykseen. Työtä voi tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa - eikä tarvitse liikkua. Sosiaalinen puoli on silti hoidettava jollailailla. Etsimällä samanalan ihmisiä esim. Käymällä työpaikalla kongreettisesti aina silloin tällöin. Kokeilemisen arvoinen asia . . luonne kysymys?

• Lissu Pee

Oletko aineissa? Viestissäsi ei ole tolkkua.

• gsdgsgds

"Itselleni se oliskin parempi vaihtehto"
      "Tosin tunnen, etten pystyisi tekemään töitä kotona sillä tempolla, kuin olisin työmaalla."
      "Tunnen tarvitsevani sen ympäristön. Tosin, en voi olla täysin varma tästä, koska en ole aiemmin tehnyt etätöitä."

Harkitse nyt hyvänen aika uraa poliitikkona! Puhut paljon mutta täysin tyhjää! Kysymyksestäsi (jos se nyt kysymykseksi oli tarkoitettu) ei saa mitään tolkkua!

• oikolukija

Kaverin viestistähän selvästi huomaa, että epäröi ryhtyä etätyöhön koska ei ole kokenut sitä. Mutta selvästi kuitenkin hänellä olisi mielenkiintoa siihen. Luetaan se viesti useaan kertaan, ennenkuin vastataan mitään.

• IT-ala

Riippuu siitä, mitä työltä odotat. Jos palkka on pääasia ja ihmissuhteet hoituu muualla, niin suosittelen etätöitä. Jos työpaikan ihmiskontaktit on tärkeitä, niin sitten painota työpaikalla käymiseen.
      Itse teen suurimman osan ajasta etätöitä kotoa enkä ole hetkeäkään katunut, että tähän ryhdyin.

• tilda...

Itse en tekisi, en saisi mitään aikaiseksi. Mieleen tulis muu netissä surffailu, lepäily, syöminen jne.. olen sitä tyyppiä ettei yksityisyrittäjyys sovi koska tarvitsen taakse työkaverit ja pomon ohjeet mitä milloinkin ja mihin aikaan. Jos kukaan ei valvo niin uppoudun omiin ajatuksiin. Työpaikka taas homma toimii loistavasti kun tietää ajat milloin siellä tekee mitäkin ja ympäristö on toinen. Luonne kysymyshän tämä on.

• Tietotyöläinen

maksimissaan yhden päivän viikossa lähinnä silloin, kun todella tarvitsen työrauhaa. Kotona työntekoa ei häiritse mikään ja käytännössä aloitan aikaisin aamulla, unohdan syödä ja jos on kiireisiä tehtäviä en malta lopettaa työntekoa siihen kahdeksaan tuntiin vaan saatan huomata tekeväni töitä vielä myöhään illalla.

• maija poppanen

Tein vuoden etätöitä Saksasta Suomeen niin, että kävin työpaikalla kerran kuussa. Työni on lähinnä lukemista ja kirjoittamista, jota voi tehdä missä tahansa. Kotona työskentely osoittautui jopa tehokkaammaksi kuin lorvailu toimistolla, jossa tulee istuttua kahvilla ja juoruttua. Tosin kävin päivittäin paikallisessa kirjastossa "töissä", jolloin päivään tuli selkeä rytmi eikä tullut hommailtua sivussa muuta. Etätyö vaatii toki itsekuria, mutta jos työnantaja antaa tällaisen mahdollisuuden, se kannattaa käyttää hyväksi. Omassa työssäni ns. tulokset ovat tärkeitä, joten kyllä niistäkin pomo saattoi sitten tsekata, että olin tosiaan työskennellyt enkä lorvaillut.

• etäinen duunari

Teen itse etätöitä 2-3 päivää viikko. Sen oon huomannut että etänä saa paljon enemmän aikaiseksi kun ei ole ylimääräisiä häiriötelijöitä. Tekniikka on niin kehittynyttä tänä päivänä, että palavereista suurimpaan osaan voi osallistua etänäkin. Oma työni on sekoitus suunnittelua/"oikeita töitä" joten aikalailla vaatii keskittymistä joka on vaikeaa nykyisissä avotoimistoissa. Työajan seuranta on tottakait hankalampaa kun ei ole kokoajan "isoveljen" valvovan silmän alla. Se vaatii vaan itsekuria ja keskittymistä oleelliseen etäpäivinä. Itselläni ei ole varsinaista toimistotyöaikaa vaan enemmänkin projektien mukana tulevia aikarajoja.

• organisaatiokykyinen

ja pitää työstään. Itse olen kolmisen vuotta nyt tehnyt, alkuun muutamana päivänä/vko. Nykyisin melkeinpä kokoaikaisesti, paitsi jos koulutuspäiviä, tai sellaisia palavereja, joihin edellytetään osallistumista paikan päällä.
        Saan huomattavasti parempia tuloksia kotona aikaiseksi, ei tuhlaudu aikaa työkaverin pöydän luona roikkumiseen, meillä ainakin tapana, että jotkut kiertää monta kertaa päivässä porukoitten luona, omaa keskittymistäni se häiritsee. Toki sosiaalisena ihmisenä kaipaan välillä kovasti mukavaa työyhteisöä, mutta nykyisin tavoitteet on niin tiukat, että helpompi niihin omassa rauhassa päästä.
        Aloitan yleensä 8.00-8.30 ja merkitsen itselleni työajan ylös, koska saan halutessani tehdä ylitöitä, niin olen kokenut, että kannattaa merkitä siitä kellonlyömästä aika tuntilistaan, kun aloittaa, samoin lopettaessa, ja jos välillä pitää pidemmän tauon, esim.lääkärissä käynti yms., muuten sen kyllä unohtaa jo seuraavaan päivään mennessä, varsinkin kun on liukuva työaika. Naisena myös koen, että helpottaa kotihommia, kun voi laittaa esim. pyykkikoneen aamulla päälle, ja ruokataukoa pitäessä levittää pyykit. Olen kyllä niin kova itseäni kohtaan, että mieluummin huomaan tekeväni töitä innostuessani ilman taukoa, työpaikalla tulee aina muiden mukana lähdettyä kahville ja ruokatauolle, siellä näiden välit tuntuvat jäävän kovin lyhyiksi, siitä varsinkin huomaa, ettei kotona näköjään niin monta taukoa päivän mittaan tule pidettyä. Samoin jos on sairaana, niin ei kyllä tule saikulle helposti jäätyä, vaan voi voinnin mukaan tehdä vaikka lyhyemmän päivän, kun tietää, että pääsee helposti lepäämään, jos ei sitten jaksakkaan työskennellä. Suosittelen ehdottomasti tätä vaihtoehtoa, rytmiin kyllä tottuu aika helposti.

• ahventuro
        organisaatiokykyinen kirjoitti:

ja pitää työstään. Itse olen kolmisen vuotta nyt tehnyt, alkuun muutamana päivänä/vko. Nykyisin melkeinpä kokoaikaisesti, paitsi jos koulutuspäiviä, tai sellaisia palavereja, joihin edellytetään osallistumista paikan päällä.
        Saan huomattavasti parempia tuloksia kotona aikaiseksi, ei tuhlaudu aikaa työkaverin pöydän luona roikkumiseen, meillä ainakin tapana, että jotkut kiertää monta kertaa päivässä porukoitten luona, omaa keskittymistäni se häiritsee. Toki sosiaalisena ihmisenä kaipaan välillä kovasti mukavaa työyhteisöä, mutta nykyisin tavoitteet on niin tiukat, että helpompi niihin omassa rauhassa päästä.
        Aloitan yleensä 8.00-8.30 ja merkitsen itselleni työajan ylös, koska saan halutessani tehdä ylitöitä, niin olen kokenut, että kannattaa merkitä siitä kellonlyömästä aika tuntilistaan, kun aloittaa, samoin lopettaessa, ja jos välillä pitää pidemmän tauon, esim.lääkärissä käynti yms., muuten sen kyllä unohtaa jo seuraavaan päivään mennessä, varsinkin kun on liukuva työaika. Naisena myös koen, että helpottaa kotihommia, kun voi laittaa esim. pyykkikoneen aamulla päälle, ja ruokataukoa pitäessä levittää pyykit. Olen kyllä niin kova itseäni kohtaan, että mieluummin huomaan tekeväni töitä innostuessani ilman taukoa, työpaikalla tulee aina muiden mukana lähdettyä kahville ja ruokatauolle, siellä näiden välit tuntuvat jäävän kovin lyhyiksi, siitä varsinkin huomaa, ettei kotona näköjään niin monta taukoa päivän mittaan tule pidettyä. Samoin jos on sairaana, niin ei kyllä tule saikulle helposti jäätyä, vaan voi voinnin mukaan tehdä vaikka lyhyemmän päivän, kun tietää, että pääsee helposti lepäämään, jos ei sitten jaksakkaan työskennellä. Suosittelen ehdottomasti tätä vaihtoehtoa, rytmiin kyllä tottuu aika helposti.

Olen nyt tehnyt etätyötä lähes neljä vuotta. Olen kovasti yrittäjähenkinen, joten onpa tullut tehtyä aika paljon enemmänkin kuin mitä osa-aikaisen työni työohjeiden mukaan olisi pitänyt. Toki tuo oli koko ajan silloisen johdon tiedossa, joten tulihan siitä kiitosta ja arvostusta.

Sitten kävi niin, että yritys myytiin ja uusi johto onkin näemmä täysin tietämätön aiemmista meriiteistäni ja tuntuu kovastikin suosivan samaa työtä tekevää työtoveriani, jonka työskentelymetodeihin kuuluu käyttää runsaastikin kyseenalaisiksi luokiteltavia vapaaehtoisia avustajia. Itse en ole tuohon avustajien käyttöön ryhtynyt, sillä se sisältää mielestäni runsaasti riskitekijöitä. Työn jälki ei ole lähellekään sitä luokkaa, mitä se on palkatun tekemänä. Vapaaehtoisilla ei ole velvoitteita tai vastuita, jotka sisältyvät normaaliin työsuhteeseen, ja kun työmaa on auki 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa, niin valvontaa on mahdoton järjestää. Lisäksi tehdyt työ menevät aina suoraan yleiseen verkkoon, olivat ne sitten palkattujen tai vapaaehtoisten tekemiä.
        Lisäksi on täysin mahdoton tietää, mikä tuollaisen etänä värvätyn vapaaehtoisen elämäntilanne kulloinkin mahtaa olla. Onko hän mukana muussa työelämässä, onko hän vain vakoilemassa yrityksen työmaalla vai onko hän esim: työtön, sillä työttömyysturvalaissa sanotaan seuraavasti: ”Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.” Kuka vastaa siitä, jos tällainen vapaaehtoistyöntekijä menettää työttömyysetuutensa?

Yritin kiinnittää yrityksen uuden johdon huomion noihin vapaaehtoistyön epäkohtiin ja riskeihin, mutta eipä minua juurikaan kuunneltu, vaan päinvastoin minulle on muotoutunut kuva, että mielipiteistäni on vain haittaa yrityksen toiminnalle.

Seuraavaksi otin sitten esille työsopimuslain kohdan, jossa sanotaan: ”Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille.”
        Minulle ilmoitettiin, että osa-aikaista työsuhdettani ei tuolla perusteella kokopäiväistetä, vaikka vapaaehtoisia työntekijöitä onkin yrityksessä samoissa töissä, joita minäkin teen osa-aikaisena. Kun yritin vielä vääntää asiasta, niin sanottiin, että asia on heidän puoleltaan loppuun käsitelty.

Putosin yhtäkkiä hyvän työntekijän asemasta häiriköksi.

Olen kuitenkin pitänyt työsuhteen alusta lähtien kirjaa tekemistäni töistä ja liittänyt kirjanpidon jokaviikkoiseen työnantajalle toimittamaani viikkoraporttiin, joten siitä kyllä käyvät ilmi mm. kaikki tekemäni ylimääräiset arkipyhät, joita niitäkin on kasaantunut jo lähes 30 kappaletta. Saa sitten nähdä kuinka käy lopullisessa väännössä, jos joudutaan tilanteeseen, jossa työsuhde päättyy esim. sen takia, että olisin häirikkö, jota en missään tapauksessa ole ollut, vaan päinvastoin olen yrittänyt saada työnantajan kiinnittämään huomion ilmaistyön mahdollisiin riskitekijöihin.

Etätyö kyllä sopii minulle hyvin, sillä olen entinen yrittäjä, joka on tottunut tekemään töitä itsenäisesti ja vastuuntuntoisesti. Lisäksi asun maalla ja pidän luonnosta ja maaseudun rauhasta, josta pääsen etätyön myötä vapaa-aikanani vaivatta nauttimaan.

Talkoohenki on nyt vain valitettavasti totaalisesti hävinnyt!

• ahventuro kirjoitti:

Olen nyt tehnyt etätyötä lähes neljä vuotta. Olen kovasti yrittäjähenkinen, joten onpa tullut tehtyä aika paljon enemmänkin kuin mitä osa-aikaisen työni työohjeiden mukaan olisi pitänyt. Toki tuo oli koko ajan silloisen johdon tiedossa, joten tulihan siitä kiitosta ja arvostusta.

Sitten kävi niin, että yritys myytiin ja uusi johto onkin näemmä täysin tietämätön aiemmista meriiteistäni ja tuntuu kovastikin suosivan samaa työtä tekevää työtoveriani, jonka työskentelymetodeihin kuuluu käyttää runsaastikin kyseenalaisiksi luokiteltavia vapaaehtoisia avustajia. Itse en ole tuohon avustajien käyttöön ryhtynyt, sillä se sisältää mielestäni runsaasti riskitekijöitä. Työn jälki ei ole lähellekään sitä luokkaa, mitä se on palkatun tekemänä. Vapaaehtoisilla ei ole velvoitteita tai vastuita, jotka sisältyvät normaaliin työsuhteeseen, ja kun työmaa on auki 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa, niin valvontaa on mahdoton järjestää. Lisäksi tehdyt työ menevät aina suoraan yleiseen verkkoon, olivat ne sitten palkattujen tai vapaaehtoisten tekemiä.
        Lisäksi on täysin mahdoton tietää, mikä tuollaisen etänä värvätyn vapaaehtoisen elämäntilanne kulloinkin mahtaa olla. Onko hän mukana muussa työelämässä, onko hän vain vakoilemassa yrityksen työmaalla vai onko hän esim: työtön, sillä työttömyysturvalaissa sanotaan seuraavasti: ”Työnhakijalla, joka palkatta työskentelee yrityksessä tai sellaisissa tehtävissä, jotka yleisesti tehdään työsuhteessa tai yritystoimintana, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.” Kuka vastaa siitä, jos tällainen vapaaehtoistyöntekijä menettää työttömyysetuutensa?

Yritin kiinnittää yrityksen uuden johdon huomion noihin vapaaehtoistyön epäkohtiin ja riskeihin, mutta eipä minua juurikaan kuunneltu, vaan päinvastoin minulle on muotoutunut kuva, että mielipiteistäni on vain haittaa yrityksen toiminnalle.

Seuraavaksi otin sitten esille työsopimuslain kohdan, jossa sanotaan: ”Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille.”
        Minulle ilmoitettiin, että osa-aikaista työsuhdettani ei tuolla perusteella kokopäiväistetä, vaikka vapaaehtoisia työntekijöitä onkin yrityksessä samoissa töissä, joita minäkin teen osa-aikaisena. Kun yritin vielä vääntää asiasta, niin sanottiin, että asia on heidän puoleltaan loppuun käsitelty.

Olen kuitenkin pitänyt työsuhteen alusta lähtien kirjaa tekemistäni töistä ja liittänyt kirjanpidon jokaviikkoiseen työnantajalle toimittamaani viikkoraporttiin, joten siitä kyllä käyvät ilmi mm. kaikki tekemäni ylimääräiset arkipyhät, joita niitäkin on kasaantunut jo lähes 30 kappaletta. Saa sitten nähdä kuinka käy lopullisessa väännössä, jos joudutaan tilanteeseen, jossa työsuhde päättyy esim. sen takia, että olisin häirikkö, jota en missään tapauksessa ole ollut, vaan päinvastoin olen yrittänyt saada työnantajan kiinnittämään huomion ilmaistyön mahdollisiin riskitekijöihin.

Etätyö kyllä sopii minulle hyvin, sillä olen entinen yrittäjä, joka on tottunut tekemään töitä itsenäisesti ja vastuuntuntoisesti. Lisäksi asun maalla ja pidän luonnosta ja maaseudun rauhasta, josta pääsen etätyön myötä vapaa-aikanani vaivatta nauttimaan.

eikä isolle puljulle ainekaa kannata mitää talkoo rahoja antaa :)

• Lopeta jo
        ahventuro kirjoitti:

Kuulostat kyllä tosiaan pahemman luokan häiriköltä! Etkö yhtään ymmärrä hävetä?

• Etätyöläinen

Olen tehnyt vuoden verran etätöitä. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.

Työaika on tosi joustava, aloitan kun olen syönyt aamupalan ja lukenut lehden. Laitan pyykkejä välillä, toisinaan käyn kaupungillakin ja ties mitä muuta. Kun on kiireellisempiä töitä, työskentelen tosi tiiviisti. Toisinaan päivän tuntisaldo on aika olematon, mutta se tulee aika hyvin kuitattua niinä päivinä, kun teen kenttätöitä. Silloin päivät venyy aivan huomaamatta. Itseni vuoksi ja työnantajan eduksi käytän ajanottokelloa. Käynnistän kellon, kun aloitan työt. Pysäytän kellon, kun laitan pyykkejä, luen päivän postia tai lähden kaupungille. Napsautan kellon taas päälle, kun jatkan töitä. Näin olen sinut vaativan luonteeni kanssa.

Huonoin puoli on se, että toisinaan on vaikea pysyä työn ääressä. Varsinkin, jos on vähemmän mieleinen työ meneillään. Selkeästi työnanatajan etu on se, että teen 100% työajasta töitä. Sosiaalisena ihmisenä kaipaan toki työkavereita, mutta käyn kyllä toisinaan työpaikalla ja onhan vapaa-aikakin olemassa.

• järjestelmäassari

Entäs jos unohdat käynnistää sen taas kun tulet pöydän ääreen jatkamaan työskentelyä? ;)

• dgsdgdg

joo no mä teen etätyötä.
      Burnout on monesti lähellä kun kotona ei tajua milloin on töissä ja milloin ei ja työtä tehdään ihanliikaa ja yöllä..

• J. Doe 2
    • c2c2

Tekisin etätöitä jos annettaisiin mahdollisuus (toimisto lähellä). Ehkä se on tosiaan luottamuskysymys, jos kaikki tekisi etätöitä.
      Eihän se vaatisi kuin hyvät tietoliikenneyhteydet.

Itse ainakin veikkaan, että työ olisi rauhallisuuden takia laadukkaampaa ja se sopii luonteellenikin. Ainostaan palavereissa voisin käydä toimistolla eli muutaman kerran kuussa. Puhelimilla ja sähköpostilla saa muut aina kiinni jos siihen on tarvetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      55
      3045
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2871
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2659
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      346
      1737
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1084
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1061
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      937
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      799
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      792
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      790
    Aihe