Odottelen kutsua magneettikuviin. Röntgenistä löydettiin jotain omituista.
Mietin vielä, että voisiko se kuitenkin olla joku rakenteelinen juttu, joka kuvissa näkyi? Sarkkidoosiverikokeet on otettu. Niistä ensimmäisen tulos ?fs-ace? arvo oli 4. Toista vielä odotellessa. Arvot eivät tietenkään sano juuri mitään mulle!?
Miten teillä ovat olleet nämä arvot ja onko henkilöitä, joilla röntgenissä on näkynyt jotain, mutta on osoittautunut muuksi kuin tässä tapauksessa huonoimmaksi vaihtoehdoksi?
Ja onko joillain ollut jotain muita oireita, kuin imusolmukkeiden turpoaminen. Sitä kun mulla ei ole.
Kiitos vastauksista!
Hodgkinin taudista??
28
4100
Vastaukset
- syöpä07
Moikka! Itselläni on kyseinen tauti ollut. Ei otettu rtg-kuvia eikä magneettia ollenkaan. Otettiin labroja ja ultra. Labroissa kaikki ok, ultrassa sitten näkyi jo poikkeavuutta. Passittivat koepalan ottoon josta diagnoosi selvisi.
Tauti on monesti oireeton, jos näin, saa levinnäisyysluokituksen perään kirjaimen A. Jos oireita on tulee B. Oireita joita voi tulla on hikoilu ( etenkin yöllä ), kutina, laihtuminen, väsymys..
Mutta hyvät mahdollisuudet on että sinulla ei syöpää ole lainkaan. On kai niin että iso osa kaiken maailaman pateista ja paukamista on jotain ihan muuta.. Toivotaan että kuulut siihen porukkaan..- tjurppi
Moi!
Väsymyksestä ja lisääntyneestä hikoilusta tää kaikki alkoi. Otetut kilppariarvot olivat kuitenkin ok. Mulla pohjalla on keliakia ja mitä olen googletellut, että autoimmuunitauti voi olla yksi hodgkinin taudin "laukaisija".
Röntgenin pohjalta asiaa onkin aika paha arpoa. Noh.. katotaan mitä selviää. Ei vaan millään malttaisi odotaa tuloksia tai kutsua jatkotutkimuksiin... tuleehan siinä sitten muutoksia hoitojen muodossa. - syöpä07
tjurppi kirjoitti:
Moi!
Väsymyksestä ja lisääntyneestä hikoilusta tää kaikki alkoi. Otetut kilppariarvot olivat kuitenkin ok. Mulla pohjalla on keliakia ja mitä olen googletellut, että autoimmuunitauti voi olla yksi hodgkinin taudin "laukaisija".
Röntgenin pohjalta asiaa onkin aika paha arpoa. Noh.. katotaan mitä selviää. Ei vaan millään malttaisi odotaa tuloksia tai kutsua jatkotutkimuksiin... tuleehan siinä sitten muutoksia hoitojen muodossa.Tervehdys jälleen! Jos haluat kertoa niin missä päin vartaloa sulla sitä epäilyttävää ainesta on? Tulosten ja tutkimusten odottelu on tosi kurjaa. Onko mitään tietoa kuinka kauan joudut jatkoja odottamaan?Mulla eteni vauhdilla se prosessi sitten kun liikkeelle lähti. Marraskuun lopulla kävin lääkärillä pattejani näyttämässä ja joulukuun alussa oli diagnoosi selvillä.
Mutta kuten todettua, on lukusia muitakin vaihtoehtoja selittämään sun löydöstä kuin syöpä. Voimia piivaavaan odotukseen. - Mirka79
syöpä07 kirjoitti:
Tervehdys jälleen! Jos haluat kertoa niin missä päin vartaloa sulla sitä epäilyttävää ainesta on? Tulosten ja tutkimusten odottelu on tosi kurjaa. Onko mitään tietoa kuinka kauan joudut jatkoja odottamaan?Mulla eteni vauhdilla se prosessi sitten kun liikkeelle lähti. Marraskuun lopulla kävin lääkärillä pattejani näyttämässä ja joulukuun alussa oli diagnoosi selvillä.
Mutta kuten todettua, on lukusia muitakin vaihtoehtoja selittämään sun löydöstä kuin syöpä. Voimia piivaavaan odotukseen.Tässä tulee ihan vainoharhaseks.... mulla on ollu 2v leukosyytit, crp ja La kohollaan... ei pahasti, mutta kuitenkin. 2v. sitten todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja ultrassa löyty myös toiselta puolen kaulaa isontunu imusolmuke (1,5cm, ei kipee). noin vuosi sitten kipeyty yks kohta palleasta ja siitä löyty semmonen painaessa hyvin kipee varmaan n. cm läpimitaltaan patti ja nyt mulla on toiselta puolen kaulaa korvasta vähän alas ja taakse ollu 5 päivää kipee flunssasta vielä yskä joka aiheuttaa toisinaan kipua tuohon kohtaan... ja sitä niinkun jomottelee. kai se voi niskakipuakin vaan olla. vieläkin vaan väsyttelee kovasti vaikka tyroksiinikin nostettiin 0,1mgsta 0,125mgaan. Ja joku lääkäri sanoo että tulehdus arvot johtuis kilpparista ja toinen sanoo et ei voi johtua. Alkaa toi kaula/kautta niskakin häiritteen. pitäsköhän mennä lekuriin vai oottaiskohan 3kk seurantaan. Niin joo, en oo yhellekään lääkärille sanonu siitä pallean patista kun se ei aina tunnu nii en oo muistanu.
- tjurppi
syöpä07 kirjoitti:
Tervehdys jälleen! Jos haluat kertoa niin missä päin vartaloa sulla sitä epäilyttävää ainesta on? Tulosten ja tutkimusten odottelu on tosi kurjaa. Onko mitään tietoa kuinka kauan joudut jatkoja odottamaan?Mulla eteni vauhdilla se prosessi sitten kun liikkeelle lähti. Marraskuun lopulla kävin lääkärillä pattejani näyttämässä ja joulukuun alussa oli diagnoosi selvillä.
Mutta kuten todettua, on lukusia muitakin vaihtoehtoja selittämään sun löydöstä kuin syöpä. Voimia piivaavaan odotukseen.Kiitos!
Röntgenissä oli vasemmalla puolelta löytyi hilus - ?verisuonten sisääntulokohta?, joka oli prominentti -
?huomiota herättävä?. Eli käsitin, että rintalastan kohdalla.
Ja vaikka odottelen kutsua magneettikuviin, niin onko sitten sekään 100%?
En haluaisi puhua asiasta vielä turhaan kuitenkaan ystäville, joten odottelen tuloksia, positiivisin mielin. - tsemppiä!!
tjurppi kirjoitti:
Kiitos!
Röntgenissä oli vasemmalla puolelta löytyi hilus - ?verisuonten sisääntulokohta?, joka oli prominentti -
En haluaisi puhua asiasta vielä turhaan kuitenkaan ystäville, joten odottelen tuloksia, positiivisin mielin.Heippa!
Itselläni ei ole henkilökohtaisesti kokemusta tuosta taudista mutta isälläni todettiin Non-Hodgking kesällä. Hänellä ei oireita ollut, kunnes yskä alkoi ja jatkui jatkumistaan. Tämä yskän aiheuttajana oli sinne valtava kasvain keuhkojen välissä olevassa imusolmukkeessa, tai jossain siellä päin en osaa välttämättä tarkalleen sanoa :) Hänellä yskän lisäksi tuli tukos käteen mikä johti röntgeniin ja havaittiin "jotain"
On varmaan ihan hirveää aikaa odotella mikä on. Mutta tosiaan se voi olla muutakin kuin syöpä.
JA vaikka niin kävisikin että se syöpä olisi, ei kannata lannistua. Pahinta on odottaminen ja tieto missä mennään,mutta uskoa ei kannata menettää. Isäni on nyt jo lähes terveenpapereilla. Hoidot on saatettu loppuun ja kasvain oli edellisissä tomografioissa poissa. Tsemppiä! - syöpä07
tjurppi kirjoitti:
Kiitos!
En haluaisi puhua asiasta vielä turhaan kuitenkaan ystäville, joten odottelen tuloksia, positiivisin mielin.Terve!
Olen sellaisessa ymmärryksessä että imukudossyöpä varmennetaan koepalalla, että magneetti tai tt-kuva ei riitä. Mutta jonkun sortin kuvantaminen ( ultra, tt, tai magneetti) on niitä tutkimuksia joissa selvitellään onko tarvetta jatkotutkimuksiin. En tiedä oletko kysynyt lääkäriltä mistä löydöksesi voisi johtua.
Jos ja toivottavasti lääkärisi tutkimusten jälkeen kertoo ettei mitään pahanlaatuista ole, luottaisin kyllä siihen. Toki jos itselle jää tunne, että edelleen vaivaa, niin voihan toki toista mielipidettä kysyä. - tjurppi
syöpä07 kirjoitti:
Terve!
Olen sellaisessa ymmärryksessä että imukudossyöpä varmennetaan koepalalla, että magneetti tai tt-kuva ei riitä. Mutta jonkun sortin kuvantaminen ( ultra, tt, tai magneetti) on niitä tutkimuksia joissa selvitellään onko tarvetta jatkotutkimuksiin. En tiedä oletko kysynyt lääkäriltä mistä löydöksesi voisi johtua.
Jos ja toivottavasti lääkärisi tutkimusten jälkeen kertoo ettei mitään pahanlaatuista ole, luottaisin kyllä siihen. Toki jos itselle jää tunne, että edelleen vaivaa, niin voihan toki toista mielipidettä kysyä.Löydöksen epäillään olevan lymfooma.
Nyt sain kutsun, ensiviikolla bronkoskopiaan ja muihin testeihin.
Sitten taas odottelemaan niiden tuloksia.
Kiitos vahvistavista sanoistanne!!! - syöpä07
tjurppi kirjoitti:
Löydöksen epäillään olevan lymfooma.
Nyt sain kutsun, ensiviikolla bronkoskopiaan ja muihin testeihin.
Sitten taas odottelemaan niiden tuloksia.
Kiitos vahvistavista sanoistanne!!!Hyvä että olet nyt saanut kutsun jatkoihin ja pääset niin asiassa eteenpäin. Kirjoitit tuossa aiemmin ettet turhaan haluaisi ystävillesi tästä puhua. Kuitenkin kertomiesi tietojen perusteella tämän hetkinen tilanteesi on, että sinulla epäillään olevan syöpä. Ei siitä puhuminen ole turhaan puhumista, jo se että tälläistä epäillään on kova paikka, johon ystäviensä tuki tulee tarpeeseen. Ei tälläistä tarvitse yksin jaksaa.
Ja onhan sitten riemu moninkertainen jos hälytys nyt onkin väärä. Vaikkakin itsehän tiedät miten asiaa haluat käsitellä.
Itselleni ei koskaan kerrottu mitä etsittiin ennen kuin diagnoosi oli varma. Itse uskoin jo ennen ensimmäistä lääkärissä käyntiä että hodgkin se on. Kaikki tästämäsi siihen niin hyvin. Ne ihmiset joille kerroin epäilyistäni ennen diagnoosin varmistumista, ei kyllä mitenkään hyvin asiaa ottaneet. Osa toki mutta valtaosa vähätteli koko asiaa: ei sua mikään vaivaa, kuvittelet nyt kaiken jne..
Olisi toivonut silloin ja toivoo edelleen että jo se että suhteellisen nuori ihminen on syöpäepäilyn olla olisi jo asia jota ei olisi tarvetta vähätellä..
Olisi mukava kuulla uutisesi sitten kun niitä kerrottavana on, erityisen mukava olisi kuulla hyviä uutisia. Onnea matkaa! - Tjurppi
syöpä07 kirjoitti:
Hyvä että olet nyt saanut kutsun jatkoihin ja pääset niin asiassa eteenpäin. Kirjoitit tuossa aiemmin ettet turhaan haluaisi ystävillesi tästä puhua. Kuitenkin kertomiesi tietojen perusteella tämän hetkinen tilanteesi on, että sinulla epäillään olevan syöpä. Ei siitä puhuminen ole turhaan puhumista, jo se että tälläistä epäillään on kova paikka, johon ystäviensä tuki tulee tarpeeseen. Ei tälläistä tarvitse yksin jaksaa.
Ja onhan sitten riemu moninkertainen jos hälytys nyt onkin väärä. Vaikkakin itsehän tiedät miten asiaa haluat käsitellä.
Itselleni ei koskaan kerrottu mitä etsittiin ennen kuin diagnoosi oli varma. Itse uskoin jo ennen ensimmäistä lääkärissä käyntiä että hodgkin se on. Kaikki tästämäsi siihen niin hyvin. Ne ihmiset joille kerroin epäilyistäni ennen diagnoosin varmistumista, ei kyllä mitenkään hyvin asiaa ottaneet. Osa toki mutta valtaosa vähätteli koko asiaa: ei sua mikään vaivaa, kuvittelet nyt kaiken jne..
Olisi toivonut silloin ja toivoo edelleen että jo se että suhteellisen nuori ihminen on syöpäepäilyn olla olisi jo asia jota ei olisi tarvetta vähätellä..
Olisi mukava kuulla uutisesi sitten kun niitä kerrottavana on, erityisen mukava olisi kuulla hyviä uutisia. Onnea matkaa!Jaahas.. vielä tässä diagnoosia odotellessa. Sen verran tosin on selvinnyt, että kuvissa näkyvät muutokset ovat oikeita, eivätkä rakenteellisia.
Olisin halunnut kysyä vielä teiltä näistä oireista. Miten tämä paljon puhuttu kutina ilmenee?? Kokoaikaista ja siirtyvää??
Minuakin kutittaa, mutta en sitten tiedä onko se mistä johtuvaa. - syöpä07
Tjurppi kirjoitti:
Jaahas.. vielä tässä diagnoosia odotellessa. Sen verran tosin on selvinnyt, että kuvissa näkyvät muutokset ovat oikeita, eivätkä rakenteellisia.
Olisin halunnut kysyä vielä teiltä näistä oireista. Miten tämä paljon puhuttu kutina ilmenee?? Kokoaikaista ja siirtyvää??
Minuakin kutittaa, mutta en sitten tiedä onko se mistä johtuvaa.Mä en ainakaan osaa tosta kutinasta sanoa mitään, että miten ilmenee ja miten käyttäytyy. Ajattelisin että jos aiemmin kutinaa ei ole isoissa määrin ollut, ei johdu ihon kuivuudesta tms. niin sitten kai se tulkitaan oireeksi mikäli syöpä diagnoosi tulee.
Kyllä syöpä on siitä paskamainen tauti että monesti on niin oireeton. Mullakin kun levinnäisyyttä oli jo aika paljon diagnoosi vaiheessa ja oireet silti aika mitättömiä, oikeestaan vain se että hengästyin helposti oli oireena.
Toivottavasti saat tulokset piakkoin, tieto, oli se sitten mikä tahansa, on kuitenkin varmaan parempi kuin epätietoisuus. - dfghjghjk
Tjurppi kirjoitti:
Jaahas.. vielä tässä diagnoosia odotellessa. Sen verran tosin on selvinnyt, että kuvissa näkyvät muutokset ovat oikeita, eivätkä rakenteellisia.
Minuakin kutittaa, mutta en sitten tiedä onko se mistä johtuvaa.Kutina on Hodgkinin taudin yksi mahdollisista oireista, joka käsittääkseni liittyy jotenkin tiettyjen maksa-arvojen määriin. Myös ihon keltaisuus voi olla yksi silminnähtävä oire (tosin vaikea huomata itse, kun väri muuttuu hitaasti). Itselläni ei kutinaa ollut, ihon keltaisuutta kylläkin sekä pitkäkestoinen kuume. Tästä on aikaa yli 10 vuotta.
- tjurppi
dfghjghjk kirjoitti:
Kutina on Hodgkinin taudin yksi mahdollisista oireista, joka käsittääkseni liittyy jotenkin tiettyjen maksa-arvojen määriin. Myös ihon keltaisuus voi olla yksi silminnähtävä oire (tosin vaikea huomata itse, kun väri muuttuu hitaasti). Itselläni ei kutinaa ollut, ihon keltaisuutta kylläkin sekä pitkäkestoinen kuume. Tästä on aikaa yli 10 vuotta.
Haluaisin vielä kysyä teiltä tuosta diagnoosista. Mitkä tekijät antoivat "aiheen" lääkärin tekemään diagnoosiin? Koepala imusopmukkeesta? Vai jo verikokeet ja kuvat?
Mun pitäisi nyt seuraavaksi mennä vielä otattamaan koepala, eli ottavat imusolmukkeen tutkittavaksi.
Sanottiinko teille 100% varmuudella jo tätä koepalan ottoa ennen, että teillä on Hodgkin?
Oliko teillä jotain muita tauteja epäilylistalla? - tjurppi
tjurppi kirjoitti:
Haluaisin vielä kysyä teiltä tuosta diagnoosista. Mitkä tekijät antoivat "aiheen" lääkärin tekemään diagnoosiin? Koepala imusopmukkeesta? Vai jo verikokeet ja kuvat?
Mun pitäisi nyt seuraavaksi mennä vielä otattamaan koepala, eli ottavat imusolmukkeen tutkittavaksi.
Sanottiinko teille 100% varmuudella jo tätä koepalan ottoa ennen, että teillä on Hodgkin?
Oliko teillä jotain muita tauteja epäilylistalla?Kyselen tässä vain epätietouttani (viitaten yllä olevaan viestiini).. mainitsithan jo nim. syöpä07, että olet sellaisessa ymmärryksessä että imukudossyöpä varmennetaan koepalalla, ja että magneetti tai tt-kuva ei riitä.
Mutta oliko teillä lääkärien puolelta varma epäiy Hodgkinista? Mitä he ovat teille sanoneet?
Ja mitä kaikkia kokeita Sinulle tehtiin nim. syöpä07 ennen diagnoosia, jossa vasta sait tietää lääkäriltä mitä ylipäätään etsittiin.
Anteeksi kysymysryöppyni! Tutkimuksien jatkuminen vain ärsyttää. Eivät kai he otattaisi koepalaa, johon tarvitaan nukutus, elleivät jotain oikeasti epäilisi? - syöpä07
tjurppi kirjoitti:
Kyselen tässä vain epätietouttani (viitaten yllä olevaan viestiini).. mainitsithan jo nim. syöpä07, että olet sellaisessa ymmärryksessä että imukudossyöpä varmennetaan koepalalla, ja että magneetti tai tt-kuva ei riitä.
Mutta oliko teillä lääkärien puolelta varma epäiy Hodgkinista? Mitä he ovat teille sanoneet?
Ja mitä kaikkia kokeita Sinulle tehtiin nim. syöpä07 ennen diagnoosia, jossa vasta sait tietää lääkäriltä mitä ylipäätään etsittiin.
Anteeksi kysymysryöppyni! Tutkimuksien jatkuminen vain ärsyttää. Eivät kai he otattaisi koepalaa, johon tarvitaan nukutus, elleivät jotain oikeasti epäilisi?Moro!
Kurjaa että edelleen olet epätietoisuudessa. Se on vaan niin että pakostikin tutkimukset ja niiden tulokset valmistuakseen ottavat aikansa.
Eli mulla oli soliskuopassa patti jo keväällä 2006. Kävin terveydenhoitajalle näyttämässä, hän ei nähnyt syytä tutkituttaa.
Sitten saman vuoden marraskuussa huomaisn että koko oikea puoli kaulasta on kovien pattien peittämä.
Menin lääkäriin joka määräsi labrat ja kiireeellisen ultran. Labroissa kaikki ok. Ultrassa itsekin näin 10-15 harmaata muutosta kaulalla ja soliskuopassa. Lääkäri päätti pitkään pohdittuaan ottaa ohutneulanäytteen mutta sanoi ettei se riitä tutkimukseksi vaan lisää pitää tutkia. Sanoi että muutosta on, kysyin mistä tälläinen voi johtua, hän sanoi ettei osaa sanoa. En uskonut silloin, enkä edelleenkään usko. Oli jo iäkkäämpi röntgen lääkäri ja uskon että kyllä tiesi mitä löysi.
Kutsu koepalaan tuli ihan muutamassa päivässä ja sen ottamisesta viikon kuluttua sain kuulla diagnoosin.
Jo terveysaseman lääkärilta ensi visiitillä kysyin mistä patit voi johtua, ei osannut/halunnut sanoa.
Koen siis että tiesivät mitä etsivät mutteivät jostain syystä halunneet kertoa.
Itse viimeistään siinä ultra vaiheessa vaan olin ihan varma mitä tulee löytymään.
Vastaan suoraan, en usko että näihin tutkimuksiin sinua oltaisiin ilman vahvaa epäilyä laitettu. Kyllä myös se että tutkimukseen pääsee melko ripeällä tahdilla kertoo omaa kieltään.
Mä olisin halunnut lääkäreiltä suoran vastauksen kysymykseen, mitä etsitte? En tiedä kuinka itse koet.
Eli siis mulle ei koskaan sanottu mitä etsitään, ei siis mitään muitakaan selityksiä tilanteeseen kun syöpää tarjottu ehdokkaaksi.
Hodari usein lähtee soliskuopasta ja tai keuhkojen välikarsinasta. Siis usein, ei aina. Että en tiedä oliko patin/pattien sijainnilla merkitystä siihen että tutkimukset vauhdilla tehtiin.
Eli siis selvyydeksi. Lääkärin vastaanotto, labrat jotka kertoi ettei tulehdusta ei ole eli turvonneet imusolmukkeet ei tulehduksella selity. Ultra ja ohutneulanäyte, näytteen tulosta en koskaan saanut kuulla, että näkyikö syöpää siinä vai ei.
Sitten koepala josta hodgkin löytyi.
Sitten levinnäisyys tutkimuksena tt-kuva jossa jäi epäselväksi onko tautia pernassa. Siksi tehtiin vielä pet-kuvaus joka on vielä tt-kuvaakin tarkempi.
Näiden jälkeen otettiin vielä luuydinnäyte sekä samalla pala luusta. Labroja tänä aikana todella paljon, välissä kun välissä niitä otettiin. Labroistani ei mitenkään syöpä ilmennyt tai että ylipäätään olisi jotain vialla, kaikki viitearvoissa. Paitsi trombosyytit oli lievästi yli viitearvon, laski pikku hiljaa hoitojen myötä. Lääkärit ei koskaan siitä mitään sanoneet joten tuskin mitään merkitystä asialla oli. Antoivat toisinaan kotiin viemisiksi labra vastauksia ja niistä noita tromboja seurailin.
Nostan hattua jos jaksoit tänne saakka ja jotain selkoa sait. Mielellään kerron jos jotain sellaista on mitä osaa kertoa. Jotain pientä hyötyä voi näin sairaudesta olla.. - syöpä07
syöpä07 kirjoitti:
Moro!
Kurjaa että edelleen olet epätietoisuudessa. Se on vaan niin että pakostikin tutkimukset ja niiden tulokset valmistuakseen ottavat aikansa.
Eli mulla oli soliskuopassa patti jo keväällä 2006. Kävin terveydenhoitajalle näyttämässä, hän ei nähnyt syytä tutkituttaa.
Sitten saman vuoden marraskuussa huomaisn että koko oikea puoli kaulasta on kovien pattien peittämä.
Menin lääkäriin joka määräsi labrat ja kiireeellisen ultran. Labroissa kaikki ok. Ultrassa itsekin näin 10-15 harmaata muutosta kaulalla ja soliskuopassa. Lääkäri päätti pitkään pohdittuaan ottaa ohutneulanäytteen mutta sanoi ettei se riitä tutkimukseksi vaan lisää pitää tutkia. Sanoi että muutosta on, kysyin mistä tälläinen voi johtua, hän sanoi ettei osaa sanoa. En uskonut silloin, enkä edelleenkään usko. Oli jo iäkkäämpi röntgen lääkäri ja uskon että kyllä tiesi mitä löysi.
Kutsu koepalaan tuli ihan muutamassa päivässä ja sen ottamisesta viikon kuluttua sain kuulla diagnoosin.
Jo terveysaseman lääkärilta ensi visiitillä kysyin mistä patit voi johtua, ei osannut/halunnut sanoa.
Koen siis että tiesivät mitä etsivät mutteivät jostain syystä halunneet kertoa.
Itse viimeistään siinä ultra vaiheessa vaan olin ihan varma mitä tulee löytymään.
Vastaan suoraan, en usko että näihin tutkimuksiin sinua oltaisiin ilman vahvaa epäilyä laitettu. Kyllä myös se että tutkimukseen pääsee melko ripeällä tahdilla kertoo omaa kieltään.
Mä olisin halunnut lääkäreiltä suoran vastauksen kysymykseen, mitä etsitte? En tiedä kuinka itse koet.
Eli siis mulle ei koskaan sanottu mitä etsitään, ei siis mitään muitakaan selityksiä tilanteeseen kun syöpää tarjottu ehdokkaaksi.
Hodari usein lähtee soliskuopasta ja tai keuhkojen välikarsinasta. Siis usein, ei aina. Että en tiedä oliko patin/pattien sijainnilla merkitystä siihen että tutkimukset vauhdilla tehtiin.
Eli siis selvyydeksi. Lääkärin vastaanotto, labrat jotka kertoi ettei tulehdusta ei ole eli turvonneet imusolmukkeet ei tulehduksella selity. Ultra ja ohutneulanäyte, näytteen tulosta en koskaan saanut kuulla, että näkyikö syöpää siinä vai ei.
Sitten koepala josta hodgkin löytyi.
Sitten levinnäisyys tutkimuksena tt-kuva jossa jäi epäselväksi onko tautia pernassa. Siksi tehtiin vielä pet-kuvaus joka on vielä tt-kuvaakin tarkempi.
Näiden jälkeen otettiin vielä luuydinnäyte sekä samalla pala luusta. Labroja tänä aikana todella paljon, välissä kun välissä niitä otettiin. Labroistani ei mitenkään syöpä ilmennyt tai että ylipäätään olisi jotain vialla, kaikki viitearvoissa. Paitsi trombosyytit oli lievästi yli viitearvon, laski pikku hiljaa hoitojen myötä. Lääkärit ei koskaan siitä mitään sanoneet joten tuskin mitään merkitystä asialla oli. Antoivat toisinaan kotiin viemisiksi labra vastauksia ja niistä noita tromboja seurailin.
Nostan hattua jos jaksoit tänne saakka ja jotain selkoa sait. Mielellään kerron jos jotain sellaista on mitä osaa kertoa. Jotain pientä hyötyä voi näin sairaudesta olla..Luin tossa viestini läpi ja tuo ultran löydös on tullut ilmaistua niin epäselvästi ettei sitä pysty kukaan ymmärtämään. Eli ne muutokset erottui ultrassa tarkkarajaisina, melko tummanharmaina, muodoltaan ympyrän ja soikean välimuotoisia, usean sentin läpimittaisia.
Tämä on oma johtopäätös, ei todelliseen faktaan pohjautuva. Mutta oletan että työnsä osaava lääkäri pystyy hyvinkin tarkasti ultrassa erottamaan esim. rasvapatit syöpäkasvaimista. - tjurppi
syöpä07 kirjoitti:
Luin tossa viestini läpi ja tuo ultran löydös on tullut ilmaistua niin epäselvästi ettei sitä pysty kukaan ymmärtämään. Eli ne muutokset erottui ultrassa tarkkarajaisina, melko tummanharmaina, muodoltaan ympyrän ja soikean välimuotoisia, usean sentin läpimittaisia.
Tämä on oma johtopäätös, ei todelliseen faktaan pohjautuva. Mutta oletan että työnsä osaava lääkäri pystyy hyvinkin tarkasti ultrassa erottamaan esim. rasvapatit syöpäkasvaimista.Kiitos vastauksesta! :)
Olen samaa mieltä. Haluaisin myös suoria vastauksia!!
Tosin jollain asteella ymmärrän myös lääkäreitä siinä, jos eivät ole aivan 100% varmoja, niin olisi se harmittavaista joutua perumaan diagnoosejaan.
Ilmoittelen taas etenemisestä, tai sitten tulen ennen tuloksia taas purkamaan odottelutuskaa! :) - sdfgthyjuk
tjurppi kirjoitti:
Oliko teillä jotain muita tauteja epäilylistalla?Ennen koepalan ottoa ei voi päätellä, onko kyseessä Hodgkin vai jokin muu lymfooma.
Itselläni diagnoosin saaminen meni niin, että keuhkokuvan perusteella lääkäri lähetti jatkotutkimuksiin. Kuvan ottanut hoitaja ei suostunut sanomaan muuta kuin "eiköhän se syy tästä kuvasta selviä", sitten sainkin jo lähetteen TT-kuvaan. Sen ottanut lääkäri kävi varta vasten kysymässä, mitä minusta piti etsiä, ja koska en osannut vastata mitään erityisempää, en saanut häneltäkään suoraa palautetta. TT-kuvien perusteella oma lääkärini sitten kertoi lymfoomaepäilystä. Syöpäklinikalta lähetettiin sitten koepalan ottoon ja muihin tutkimuksiin, ja sitten asia selvisikin vauhdilla.
Muitakin sairauksia epäiltiin. Mm. sarkoidoosi oli esillä yhtenä vaihtoehtona. - tjurppi
sdfgthyjuk kirjoitti:
Ennen koepalan ottoa ei voi päätellä, onko kyseessä Hodgkin vai jokin muu lymfooma.
Itselläni diagnoosin saaminen meni niin, että keuhkokuvan perusteella lääkäri lähetti jatkotutkimuksiin. Kuvan ottanut hoitaja ei suostunut sanomaan muuta kuin "eiköhän se syy tästä kuvasta selviä", sitten sainkin jo lähetteen TT-kuvaan. Sen ottanut lääkäri kävi varta vasten kysymässä, mitä minusta piti etsiä, ja koska en osannut vastata mitään erityisempää, en saanut häneltäkään suoraa palautetta. TT-kuvien perusteella oma lääkärini sitten kertoi lymfoomaepäilystä. Syöpäklinikalta lähetettiin sitten koepalan ottoon ja muihin tutkimuksiin, ja sitten asia selvisikin vauhdilla.
Muitakin sairauksia epäiltiin. Mm. sarkoidoosi oli esillä yhtenä vaihtoehtona.Keuhkojen välikarsinan tähystyksestä kyselen.
Onko teillä tietoa millainen fiilis fyysisesti on operaation jälkeen? Sehän on vain pieni haava? Vai onko suht. toimintakykyinen jo nopeasti?
Kiitos vastauksista! - sdfghjklö
tjurppi kirjoitti:
Keuhkojen välikarsinan tähystyksestä kyselen.
Onko teillä tietoa millainen fiilis fyysisesti on operaation jälkeen? Sehän on vain pieni haava? Vai onko suht. toimintakykyinen jo nopeasti?
Kiitos vastauksista!Tähystyksestä en tiedä, itseltäni otettiin paksuneulanäyte sieltä joka voi tietysti olla sama asia kuin tähystys. Toimenpide oli melko nopea, lähes kivuton (tuntui lähinnä epämiellyttävältä). Sen jälkeen olisi muutoin ollut heti toimintakykyinen, mutta verenvuotojen estämiseksi piti olla muistaakseni kuusi tuntia vuodelevossa sen jälkeen.
- 3333339
sdfghjklö kirjoitti:
Tähystyksestä en tiedä, itseltäni otettiin paksuneulanäyte sieltä joka voi tietysti olla sama asia kuin tähystys. Toimenpide oli melko nopea, lähes kivuton (tuntui lähinnä epämiellyttävältä). Sen jälkeen olisi muutoin ollut heti toimintakykyinen, mutta verenvuotojen estämiseksi piti olla muistaakseni kuusi tuntia vuodelevossa sen jälkeen.
Kyse on mediastinoskopiasta, nukutuksessa tehtävästä operaatiosta. Netistä löytyy jonkun verran kokemuksia enkuksi, kun hakee hakusanalla mediastinscopy, mutta jotkut tarinat ovat aika hurjia.
Noin 2 päivää menee sairaalassa.
Valitettavasti tässä kaikki tietoni asiasta.
- sairastanut
Hei,
halusin itsekin kantaa oman korteni kekoon. Ymmärrän että olet hädissäsi ja pelokas, niin olin minäkin ja samalla tavalla keuhkoröntgenissä (en kyllä tiedä että otettiinko sinulta jotkut muut röntgenit) näkyi välikarsinassa iso mötikkä 8,5x11 cm ja Hodgkinin tautihan se oli. Mitään muuta oiretta ei ollut kuin patti vasemmalla puolella kaulaa ja olin aivan sairaan väsynyt. Aikaa tuosta on nyt lähes tulkoon kolme vuotta. Minut hoidettiin Helsingin syöpäklinikalla 3/07-11/07 ja PARANIN TÄYSIN! Tänään sain TT-kontrollin vastaukset ja lääkäri aloitti puhelun että kaikki on pelkkää priimaa, pieni lymfoomajätetiiveyskin oli muuttunut pieneksi arveksi (normaalia että jotain kökköjä jää ainakin tästä sidekudoskyhmyisestä muodosta). Ota rennosti ja ole reipas, ulkoile, syö hyvin ja nuku hyvin. Hoidot eivät olleet ollenkaan niin pahoja kuin kuvittelin (sain itse 8 kk ABVD:tä, joka toinen viikko ja 3 vkoa sädehoitoa jätetuumoriin) koska hyvät pahoinvointilääkkeet ovat olemassa. Nyt vaan rauhallisin mielin odottelemaan vastauksia ja taistoon selkä suorassa. Jos sinulla on sama Hodgkinin tauti niin paranemisennuste on erinomainen. Iso halaus ja rauhallista mieltä :)- syöpä07
Moro!
Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä pahoinvointilääkkeitä sinulla oli? Itsellä primperan ja zofran zydis. En saanut niistä mitään apua. Pahoinvointi oli tiputuspäivän ja vielä päivän sen jälkeen todella voimakasta. Olo oli kuin olisi jyrän alle jäänyt, en pystynyt juomaan, nukkumaan..
Tällä ei ole ketään tarkoitus pelotella. Vaan vaihtaa kokemuksia. Se miten kroppa reagoi hoitoihin on hyvin yksilöllistä. Eli mitä vaikutuksia tulee ja kuinka voimakkaina. Itse ajattelen että se etten pystynyt juomaan vahvisti ja venytti pahoinvoinnin kestoa.
Terveyttä sinulle jatkoonkin! Mut hoidettiin myös Helsingin syöpäklinikalla tammi-kesäkuussa 2007 ja sitten vielä säteet heinä-elokuussa. Joten aika samassa tahdissa tässä mennään. Kontrolleissa kaikki ollut ok ja nyt kontrolli väli on jo 6 kk! - sairastanut
syöpä07 kirjoitti:
Moro!
Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä pahoinvointilääkkeitä sinulla oli? Itsellä primperan ja zofran zydis. En saanut niistä mitään apua. Pahoinvointi oli tiputuspäivän ja vielä päivän sen jälkeen todella voimakasta. Olo oli kuin olisi jyrän alle jäänyt, en pystynyt juomaan, nukkumaan..
Tällä ei ole ketään tarkoitus pelotella. Vaan vaihtaa kokemuksia. Se miten kroppa reagoi hoitoihin on hyvin yksilöllistä. Eli mitä vaikutuksia tulee ja kuinka voimakkaina. Itse ajattelen että se etten pystynyt juomaan vahvisti ja venytti pahoinvoinnin kestoa.
Terveyttä sinulle jatkoonkin! Mut hoidettiin myös Helsingin syöpäklinikalla tammi-kesäkuussa 2007 ja sitten vielä säteet heinä-elokuussa. Joten aika samassa tahdissa tässä mennään. Kontrolleissa kaikki ollut ok ja nyt kontrolli väli on jo 6 kk!Moi,
sain pahoinvointiin myös Primperania joka ei sopinut mulle ollenkaan. Nyt en kyllä kuollaksenikaan muista mikä se toinen pahoinvointilääke oli mitä sain, joka oli pirun kallis mutta tehokas mutta se ei ollut tuo Zofran. Se on kyllä totta että jokaisen kroppa reagoi eritavalla noihin hoitoihin, mun kroppa ei oikein ollut moksiskaan noista myrkyistä eikä veriarvotkaan helahtaneet oikein suuntaan eikä toiseen.
Mun piti myrkkypäivänä aina vetästä sellaset viiden tunnin tirsat hoidon jälkeen, mutta en muuten tuntenut mitään järkyttävää pahoinvointia enkä ollut Idon kaulassa kiinni kuin pari kertaa. Makuaisti muuttui ja kraanavettä en pystynyt juomaan ollenkaan. Muuten kyllä söin ja join ihan hyvin.
Ollaan oltu samaan aikaan hoidossa Syöpiksellä. Mä sain hoidot os. 6:lla.
Mulla on kontrolliväli vielä 4 kk, mutta toivotaan että pääsen piakkoin tuohon 6 kk kontrolliväliin.
Toivotaan että jatkossakin meillä menee yhtä hyvin. - syöpä07
sairastanut kirjoitti:
Moi,
sain pahoinvointiin myös Primperania joka ei sopinut mulle ollenkaan. Nyt en kyllä kuollaksenikaan muista mikä se toinen pahoinvointilääke oli mitä sain, joka oli pirun kallis mutta tehokas mutta se ei ollut tuo Zofran. Se on kyllä totta että jokaisen kroppa reagoi eritavalla noihin hoitoihin, mun kroppa ei oikein ollut moksiskaan noista myrkyistä eikä veriarvotkaan helahtaneet oikein suuntaan eikä toiseen.
Mun piti myrkkypäivänä aina vetästä sellaset viiden tunnin tirsat hoidon jälkeen, mutta en muuten tuntenut mitään järkyttävää pahoinvointia enkä ollut Idon kaulassa kiinni kuin pari kertaa. Makuaisti muuttui ja kraanavettä en pystynyt juomaan ollenkaan. Muuten kyllä söin ja join ihan hyvin.
Mulla on kontrolliväli vielä 4 kk, mutta toivotaan että pääsen piakkoin tuohon 6 kk kontrolliväliin.
Toivotaan että jatkossakin meillä menee yhtä hyvin.Hei taas!
Onpa mukava kuulla "kohtalotoverista" ja vieläpä sellaisesta joka pärjäsi hoidoissa noin hyvin. Lähtikö hiukset edes?
Mulla osa veriarvoista laski tosi alas, välillä oli uhkana hoidon siirtäminenkin mutta sitten kun hoitopäivänä labroja otettiin niin oli arvot sen verran nousseet että pystyivät tiputtamaan.
Mäkin sain hoidot osastolla 6, joskus 7 jos oli täyttä.
Ollaan varmaan oltu eri päivinä. Tulee vaikutelma että olet nuori. Aina kun olin hoidossa oli huoneessa muut potilaat ihan vanhuksia.
Mulla meni niin että kun kontrollien alkamisesta oli kaksi vuotta niin niiden väli venähti kuuteen kuukauteen.
Hyvä niin koska en syöpikselle vieläkään mitenkään ilolla mene. Tässä normaalissa arjessä syöpä on melko taka-alalla. Tuleehan se mieleen mutta meneekin sitten samantien, tuntuu että se aihe on niin loppuun ajateltu ettei siihen enää jaksa aikaa tuhlata. Mutta kun sairalalle menee niin jostain takaraivosta iskee päälle muistot siitä miltä hoidon jälkeen tuntui. - syöpä07
sairastanut kirjoitti:
Moi,
Toivotaan että jatkossakin meillä menee yhtä hyvin.Hei taas!
Onpa mukava kuulla "kohtalotoverista" ja vieläpä sellaisesta joka pärjäsi hoidoissa noin hyvin. Lähtikö hiukset edes?
Mulla osa veriarvoista laski tosi alas, välillä oli uhkana hoidon siirtäminenkin mutta sitten kun hoitopäivänä labroja otettiin niin oli arvot sen verran nousseet että pystyivät tiputtamaan.
Ollaan varmaan oltu eri päivinä. Tulee vaikutelma että olet nuori. Aina kun olin hoidossa oli huoneessa muut potilaat ihan vanhuksia.
Mulla meni niin että kun kontrollien alkamisesta oli kaksi vuotta niin niiden väli venähti kuuteen kuukauteen.
Hyvä niin koska en syöpikselle vieläkään mitenkään ilolla mene. Tässä normaalissa arjessä syöpä on melko taka-alalla. Tuleehan se mieleen mutta meneekin sitten samantien, tuntuu että se aihe on niin loppuun ajateltu ettei siihen enää jaksa aikaa tuhlata. Mutta kun sairalalle menee niin jostain takaraivosta iskee päälle muistot siitä miltä hoidon jälkeen tuntui. - sairastanut
syöpä07 kirjoitti:
Hei taas!
Hyvä niin koska en syöpikselle vieläkään mitenkään ilolla mene. Tässä normaalissa arjessä syöpä on melko taka-alalla. Tuleehan se mieleen mutta meneekin sitten samantien, tuntuu että se aihe on niin loppuun ajateltu ettei siihen enää jaksa aikaa tuhlata. Mutta kun sairalalle menee niin jostain takaraivosta iskee päälle muistot siitä miltä hoidon jälkeen tuntui.Heipä hei taas,
Kiva oli lukea sinunkin kirjoituksia, vaikkaan ei ole kiva törmätä kohtalotovereihin millään palstalla ja tällä palstalla käyn todella harvoin nykyään.
Olin aina torstaisin hoidoissa joka toinen viikko. Hiukset harveni, mutta ei lähteneet kokonaan, jouduin kuitenkin leikkauttamaan ne lyhyeksi hoitojen loputtua, kun eräs kaunis aamu heräsin ja katsoin peiliin niin meinasin itsekin revetä, näky oli kuin olisin ollut Matti Nykänen päälakisiilissä 80-luvulla, muutama pitkä karva heilui päälaella ja muuten uusi hius oli kasvanut n. 1,5 centtiseksi :D
Iästä puheenollen olen yli-ikäisenä sairastanut tämän Hodarin, ensi vuonna täytän 40. Mulle ei jäänyt mitään painajaista syöpäklinikasta, päin vastoin kriisi tuli silloin kun hoidot loppu. Tunsin että olin jotenkin niin turvassa siellä ja mun omahoitaja oli aivan mahtava tyyppi.
Se että kestin nuo hoidot noin hyvin niin johtuu varmaan pitkälle siitä että mun yleiskunto oli niin rautainen. Sairastin tod. näköisesti sika-infulenssan lokakuussa ja tunsin että olin paljon kipeämpi kuin syövän aikana. - syöpä07
sairastanut kirjoitti:
Heipä hei taas,
Kiva oli lukea sinunkin kirjoituksia, vaikkaan ei ole kiva törmätä kohtalotovereihin millään palstalla ja tällä palstalla käyn todella harvoin nykyään.
Olin aina torstaisin hoidoissa joka toinen viikko. Hiukset harveni, mutta ei lähteneet kokonaan, jouduin kuitenkin leikkauttamaan ne lyhyeksi hoitojen loputtua, kun eräs kaunis aamu heräsin ja katsoin peiliin niin meinasin itsekin revetä, näky oli kuin olisin ollut Matti Nykänen päälakisiilissä 80-luvulla, muutama pitkä karva heilui päälaella ja muuten uusi hius oli kasvanut n. 1,5 centtiseksi :D
Iästä puheenollen olen yli-ikäisenä sairastanut tämän Hodarin, ensi vuonna täytän 40. Mulle ei jäänyt mitään painajaista syöpäklinikasta, päin vastoin kriisi tuli silloin kun hoidot loppu. Tunsin että olin jotenkin niin turvassa siellä ja mun omahoitaja oli aivan mahtava tyyppi.
Se että kestin nuo hoidot noin hyvin niin johtuu varmaan pitkälle siitä että mun yleiskunto oli niin rautainen. Sairastin tod. näköisesti sika-infulenssan lokakuussa ja tunsin että olin paljon kipeämpi kuin syövän aikana.Oliskohan nyt ihan noinkaan että rautainen kunto estää rankan pahoinvoinnin. Olen urheillut läpi elämäni, vielä senkin jälkeen kun diagnoosi tuli. Ei auttanut hyvä kunto tippaakaan. Parin ensimmäisen hoidon jälkeen hb:n lasku johti siihen että kielsivät hikiliikunnan. Toki hoitojen välissä tein pitkiä kevelylenkkejä joten tuskin kunto ihan huonoksi laski sinäkään aikana.
Mullakin hoitopäivä oli joka toinen torstai. Varmaan eri viikon torstait, kuten sanoin ei siellä ollut nuoria samaan aikaan. Minusta sinä alle 40 vuotiaana siellä ollessasi olet lukeutunut siihen kastiin.
Varmaan sellainen 80 oli keski-ikä niillä joita mun kanssa samaan aikaan hoidettiin. Tai sitten on eri huoneet olleet, olihan niitä siinä useita.
Itsellä kammo syöpää kohtaan juontaa juurensa juurikin siihen miten kaamea olo oli hoitojen jälkeen. En siis pelkää syövän uusimista vaan sitä että hoitoihin joutuisi uudelleen. Voi olla etten enää hoitoja siinä tapauksessa haluaisi. Näin ajattelen nyt mutta sitäpä ei tiedä miltä sitten tuntuu jos tilanne tulisi todelliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706