scaniako on paras työjuhta?

rahtimasa

KYLLÄ!

76

4483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonttuko oot

      hyvä poeka, maailmalla on vielä paljon sullekin opetettavaa.

    • Mersu tai EI

      Saat viettää työpäivästä ainakin puolet Mersun verstaalla joka päivä. On ilmaiset kahvit ja pullat! Saat kuukausipalkka vaikka teet vain 4 h / päivä!

      Scanialla on se ongelma että joutuu ajamaan ensin 8 h / vuorokausi ylityötä kun ei auto hajoo millään.

      • tukkirekka

        vetoakselit ei mene millään hajalle, perät kestää maailmantappiin, konetta ei tarvi laakeroida kuudensadantonnin välein, muista jutuista puhumattakaan, mitä ei kaaniasta hajoa.


      • V8mies
        tukkirekka kirjoitti:

        vetoakselit ei mene millään hajalle, perät kestää maailmantappiin, konetta ei tarvi laakeroida kuudensadantonnin välein, muista jutuista puhumattakaan, mitä ei kaaniasta hajoa.

        juttu et puhutaan näistä kanian laakereista, ensin sanotaan et 400tkm välein vaihto, sitte 500tkm, nyt 600tkm. Yrittäkää nyt päättää jo se vaihtoväli. 20 vuotta on V8-Scania ollu ajokkina 142:stä R500:seen, kaikki menny miljoonan ilman laakereiden vaihtoa. Niitä on reilu kymmenen tässä talossa ollu. Perät on kestäny, samoin vetarit(vaikka on akseliperät). Tosin kyseessä on rahtiautot, no kuiteski.

        Ootteko aatellu et Mersussahan on kans V8. Siihenhän pitää myös laakereita vaihtaa? Ja siinä on kans niitä tyypillisä V8:n ongelmia, mitä lie ovatkaan. Ainoo hyvä suora kuutonen on FH16-Volvo, muut on perseestä. Kyllä V8-on ainoo oikea moottori


      • tukkirekka
        V8mies kirjoitti:

        juttu et puhutaan näistä kanian laakereista, ensin sanotaan et 400tkm välein vaihto, sitte 500tkm, nyt 600tkm. Yrittäkää nyt päättää jo se vaihtoväli. 20 vuotta on V8-Scania ollu ajokkina 142:stä R500:seen, kaikki menny miljoonan ilman laakereiden vaihtoa. Niitä on reilu kymmenen tässä talossa ollu. Perät on kestäny, samoin vetarit(vaikka on akseliperät). Tosin kyseessä on rahtiautot, no kuiteski.

        Ootteko aatellu et Mersussahan on kans V8. Siihenhän pitää myös laakereita vaihtaa? Ja siinä on kans niitä tyypillisä V8:n ongelmia, mitä lie ovatkaan. Ainoo hyvä suora kuutonen on FH16-Volvo, muut on perseestä. Kyllä V8-on ainoo oikea moottori

        ensimmäinen virma suomessa, joka ei laakeroi vinkkeliä kuuteensataantonniin mennessä, meillä päin ainakin oli kanialla suositeltu laakeroimaan, minä niistä mitään tiedä, mutta kanian miehet itse kertoi, kun autonsa oli kone auki, että näin.


      • V8mies
        tukkirekka kirjoitti:

        ensimmäinen virma suomessa, joka ei laakeroi vinkkeliä kuuteensataantonniin mennessä, meillä päin ainakin oli kanialla suositeltu laakeroimaan, minä niistä mitään tiedä, mutta kanian miehet itse kertoi, kun autonsa oli kone auki, että näin.

        ei olla ensimmäinen, eikä olla viimeinen joka näin toimii. Eipä oo ikinä tultu ainakaan Scanialta sanomaan et ne pitäis tosta noin vain vaihtaa. Se, et onko niitä sitte niihin autoihin vaihdettu ku auto on meiltä lähteny, sitä en tiedä. Eikä kiinnosta, ei oo penniäkään kiinni. Eräs isompi Scania-talo pohjoisesta on ajattu ties kuinka kauan niitä 144-Scanioita, eikä niihinkään oon niitä laakereita isommin vaiheltu vaik jokainen on yli 1,5milj. ajettu. Parhaalla ajettu yli 2milj. ilman laakereiden vaihtoo

        Ai joo, missäs on teillä päin. Me ollaan pohjoisessa. Oulun suunnalla...


      • mersumanne
        tukkirekka kirjoitti:

        vetoakselit ei mene millään hajalle, perät kestää maailmantappiin, konetta ei tarvi laakeroida kuudensadantonnin välein, muista jutuista puhumattakaan, mitä ei kaaniasta hajoa.

        sitten vitun tukkirekka ku tunnut olevan joku saatanan asiantuntija näissä asioissa et mites se Mersun V8. Sekö on muka sitte laakerin vaihto vapaa. Häh? Siinähän ei oo mitää vikaa joo ei... Mersussahan ei oo vikoja niinkö, vaik on v8??? Sähkövikaa, öljyt tulee jostain ulos ennenku on 500tkm mittarissa, ainetta palaa, vetarit napsahtelee vähän väliä, vaik rahtia vaan ajetaa... On se mersu joo aivan saatanan hyvä


      • tukkirekka
        mersumanne kirjoitti:

        sitten vitun tukkirekka ku tunnut olevan joku saatanan asiantuntija näissä asioissa et mites se Mersun V8. Sekö on muka sitte laakerin vaihto vapaa. Häh? Siinähän ei oo mitää vikaa joo ei... Mersussahan ei oo vikoja niinkö, vaik on v8??? Sähkövikaa, öljyt tulee jostain ulos ennenku on 500tkm mittarissa, ainetta palaa, vetarit napsahtelee vähän väliä, vaik rahtia vaan ajetaa... On se mersu joo aivan saatanan hyvä

        mie muistaakseni ole mersua sen kummemmin kehunut, vai oletko jostain pääsyt moiseen käsitykseen, kun noin vedit herneen nokkaan kaanikan puolesta, kerroin vaan noita juttuja mitä kavereien kanioihin on tehty, kun täällä tuntui olevan käsitys, jottei niistä mikään hajoa. sori vaan jos menetit yö unesi moisesta asiasta, kun näyt yötä myöten täällä uhonneen. pojat tosi asia on kumminkin, että pikkuauto on pikkupaska ja isoauto on isopaska merkistä välittämättä, kaikki hajoaa ja kaikissa on huonot puolensa kuten hyvätkin, jopa kaniassa.


      • V8mies
        tukkirekka kirjoitti:

        mie muistaakseni ole mersua sen kummemmin kehunut, vai oletko jostain pääsyt moiseen käsitykseen, kun noin vedit herneen nokkaan kaanikan puolesta, kerroin vaan noita juttuja mitä kavereien kanioihin on tehty, kun täällä tuntui olevan käsitys, jottei niistä mikään hajoa. sori vaan jos menetit yö unesi moisesta asiasta, kun näyt yötä myöten täällä uhonneen. pojat tosi asia on kumminkin, että pikkuauto on pikkupaska ja isoauto on isopaska merkistä välittämättä, kaikki hajoaa ja kaikissa on huonot puolensa kuten hyvätkin, jopa kaniassa.

        niin en menettäny yö uniani =). Eikä tässä nyt, edellistä kommentoijaa lukuunottamatta, sanottukaa ettei Scania hajoais. Se vaan ihmetyttää et niin hirveästi puhutaan näistä laakereista ja yleistetään että se on jokaikinen v8-Scania johon ne pitää vaihtaa ennen 600tkm. Laskin tossa et talossa on ollu 11 v8-Scaniaa ja kaikki on selvinny meiltä ilman laakereiden vaihtoo. Nykyään autot vaihetaan pääasiassa 5 vuoden ja 900 000-1 000 000km välein. Tällä hetkellä v8-Scanioita on kaksi, vanhempi on kulkenu 650tkm ja uudempi on kulkenu vasta 38 000km. Ja vanhempaa ei oo laakereita uusittu, uudestahan ei vielä tiedä. Mut ohan se varmaan esim. puuautossa toinen juttu ku rahtiautossa. Mä puhun vaan kokemuksesta rahtiautoista, puuautossahan kone on paljo kovemalla käytöllä niin voihan olla et niihin laakereita vaihellaan enempi.


      • älko
        V8mies kirjoitti:

        niin en menettäny yö uniani =). Eikä tässä nyt, edellistä kommentoijaa lukuunottamatta, sanottukaa ettei Scania hajoais. Se vaan ihmetyttää et niin hirveästi puhutaan näistä laakereista ja yleistetään että se on jokaikinen v8-Scania johon ne pitää vaihtaa ennen 600tkm. Laskin tossa et talossa on ollu 11 v8-Scaniaa ja kaikki on selvinny meiltä ilman laakereiden vaihtoo. Nykyään autot vaihetaan pääasiassa 5 vuoden ja 900 000-1 000 000km välein. Tällä hetkellä v8-Scanioita on kaksi, vanhempi on kulkenu 650tkm ja uudempi on kulkenu vasta 38 000km. Ja vanhempaa ei oo laakereita uusittu, uudestahan ei vielä tiedä. Mut ohan se varmaan esim. puuautossa toinen juttu ku rahtiautossa. Mä puhun vaan kokemuksesta rahtiautoista, puuautossahan kone on paljo kovemalla käytöllä niin voihan olla et niihin laakereita vaihellaan enempi.

        kovemmalla ole kuin rahtiautoissakaan, toisin kuin muu voimansiirto.


      • RättäriBoy
        V8mies kirjoitti:

        niin en menettäny yö uniani =). Eikä tässä nyt, edellistä kommentoijaa lukuunottamatta, sanottukaa ettei Scania hajoais. Se vaan ihmetyttää et niin hirveästi puhutaan näistä laakereista ja yleistetään että se on jokaikinen v8-Scania johon ne pitää vaihtaa ennen 600tkm. Laskin tossa et talossa on ollu 11 v8-Scaniaa ja kaikki on selvinny meiltä ilman laakereiden vaihtoo. Nykyään autot vaihetaan pääasiassa 5 vuoden ja 900 000-1 000 000km välein. Tällä hetkellä v8-Scanioita on kaksi, vanhempi on kulkenu 650tkm ja uudempi on kulkenu vasta 38 000km. Ja vanhempaa ei oo laakereita uusittu, uudestahan ei vielä tiedä. Mut ohan se varmaan esim. puuautossa toinen juttu ku rahtiautossa. Mä puhun vaan kokemuksesta rahtiautoista, puuautossahan kone on paljo kovemalla käytöllä niin voihan olla et niihin laakereita vaihellaan enempi.

        Ootteko huomanneet, että Scaniassa ei ole enää sama 14-moottori V8 kuin se oli tonne 2001 asti? Kuka on sanonut että 16-litranen V8 pitää laakeroida 500 tonnin välein? Ne on nimittäin kaksi ihan eri moottoria, ei ole yhteistä muu kuin että molemmat on V8. Minua kovasti hämmästyttää, että jos joku asia jossakin Mersussa tai Volvossa tai Scaniassa tai Citikassa on joskus ollut huonosti, niin eikö ole mitään mahdollisuutta että se voisi muuttua. Kyllä toi uusi C5 on ihan eri peli kuin Rätticitikka, mulla on molemmat


    • 52+

      on panostanut kuljettajan työ tilaan ,tuuli lasi ei ole ohtassa kiini penkki,ratti,ym laitteet voi säätää kuljettajalle sopivaksi,peileistä näkee¨ säädöt kohdallaan se vaan on KYLLÅ JA JOS VIELLÄ 143 LIPPALAKKI VINKKELI a vot

      • De Soto

        Itte olen Volvon mies,poika on Scanian,naapuri uskoo Mersuun,Mut nyt yhteenveto:Scania vie maantiellä ajaessa vähiten polttoainetta,Volvossa on raakaa voimaa.Mersulla voi pelotella myyriä.Scania sopii parhaiten rahtiajoon,Volvo on maanrakennus ja betoninajoon sopivin.Huomasin että siinä missä kanikka ja pelätti hyyty kun oli löysää, volvo meni vielä ilosesti.


      • kasiysi
        De Soto kirjoitti:

        Itte olen Volvon mies,poika on Scanian,naapuri uskoo Mersuun,Mut nyt yhteenveto:Scania vie maantiellä ajaessa vähiten polttoainetta,Volvossa on raakaa voimaa.Mersulla voi pelotella myyriä.Scania sopii parhaiten rahtiajoon,Volvo on maanrakennus ja betoninajoon sopivin.Huomasin että siinä missä kanikka ja pelätti hyyty kun oli löysää, volvo meni vielä ilosesti.

        onkin äijä auto.scanikka ja meset neideille!


      • Juuri uuden ostanut
        kasiysi kirjoitti:

        onkin äijä auto.scanikka ja meset neideille!

        MAN meni, mutta Scania vaan vapisi.
        Jos itse täytyy kulut maksaa, niin paras auto on varmasti tehty Munchenissa ja on MAN.
        Rudol Dieselkin oli jo aikanaan MAN:in hommissa.
        Huoltopuoli vaan on perseestä Raskone ja Konekesko ahne. Onneksi on muitakin huoltopaikkoja ja jos osia harvoin tarvitsee saa niitä Saksasta puoleen hintaan päivän toimitusajalla.
        Jarrupaloja ja levyjä ym. kulutuskamaa saa jo tarvikkeena Suomestakin kohtuullisesti.
        Kuten olet huomannut tulee MAN tielläkin vastaan jo melkoisen usein.
        Hienot on kyydit ja hytti tehty laadukkaasti, kuin Audissa tai BMW:ssä, ei helise kuopissa ja kestää käyttöä. Scanian kovamuoviosat jää helposti käten ja rapinaa, sekä kolinaa riittää.


      • Leeko
        Juuri uuden ostanut kirjoitti:

        MAN meni, mutta Scania vaan vapisi.
        Jos itse täytyy kulut maksaa, niin paras auto on varmasti tehty Munchenissa ja on MAN.
        Rudol Dieselkin oli jo aikanaan MAN:in hommissa.
        Huoltopuoli vaan on perseestä Raskone ja Konekesko ahne. Onneksi on muitakin huoltopaikkoja ja jos osia harvoin tarvitsee saa niitä Saksasta puoleen hintaan päivän toimitusajalla.
        Jarrupaloja ja levyjä ym. kulutuskamaa saa jo tarvikkeena Suomestakin kohtuullisesti.
        Kuten olet huomannut tulee MAN tielläkin vastaan jo melkoisen usein.
        Hienot on kyydit ja hytti tehty laadukkaasti, kuin Audissa tai BMW:ssä, ei helise kuopissa ja kestää käyttöä. Scanian kovamuoviosat jää helposti käten ja rapinaa, sekä kolinaa riittää.

        Mania ei uskalla pitää kuin takuuajan.


      • Nokka, lippa & V8
        De Soto kirjoitti:

        Itte olen Volvon mies,poika on Scanian,naapuri uskoo Mersuun,Mut nyt yhteenveto:Scania vie maantiellä ajaessa vähiten polttoainetta,Volvossa on raakaa voimaa.Mersulla voi pelotella myyriä.Scania sopii parhaiten rahtiajoon,Volvo on maanrakennus ja betoninajoon sopivin.Huomasin että siinä missä kanikka ja pelätti hyyty kun oli löysää, volvo meni vielä ilosesti.

        Sattuipa somasti toissa kesänä yhdel työmaalla, itsel on ajokkina Scania 144G 460 (nostoteli) ja työkaveril on Volvo FM12 460 (teliveto). Itsel oli pito-ongelma yhdes mäes mut V8:n RAAKA VOIMA VÄÄNTÖ ei ees ollu kokonaan käytös, työkaveril oli päin vastainen tilanne, pitoa riitti mut Volvon tehot vääntö riitti nippa nappa mäen päälle ja molemmilla oli "junapainona" suunnilleen 65t...


      • Joihuri-ravuri
        Nokka, lippa & V8 kirjoitti:

        Sattuipa somasti toissa kesänä yhdel työmaalla, itsel on ajokkina Scania 144G 460 (nostoteli) ja työkaveril on Volvo FM12 460 (teliveto). Itsel oli pito-ongelma yhdes mäes mut V8:n RAAKA VOIMA VÄÄNTÖ ei ees ollu kokonaan käytös, työkaveril oli päin vastainen tilanne, pitoa riitti mut Volvon tehot vääntö riitti nippa nappa mäen päälle ja molemmilla oli "junapainona" suunnilleen 65t...

        Mäkin olin kanikalla maansiirtohommissa ja samalla työmaalla oli joku eläkevaari suomenhevosella siirtämässä soraa. Mun kanikka hyyty, mutta eläkevaarin polle paino täydellä voimalla ohi niin että raiku. Samoin kävi naapurin pöllipetellä, joka ajelee pölleja Kanikalla. Hevonen meni pahemmasta paikasta.


      • MAN-pelle
        Juuri uuden ostanut kirjoitti:

        MAN meni, mutta Scania vaan vapisi.
        Jos itse täytyy kulut maksaa, niin paras auto on varmasti tehty Munchenissa ja on MAN.
        Rudol Dieselkin oli jo aikanaan MAN:in hommissa.
        Huoltopuoli vaan on perseestä Raskone ja Konekesko ahne. Onneksi on muitakin huoltopaikkoja ja jos osia harvoin tarvitsee saa niitä Saksasta puoleen hintaan päivän toimitusajalla.
        Jarrupaloja ja levyjä ym. kulutuskamaa saa jo tarvikkeena Suomestakin kohtuullisesti.
        Kuten olet huomannut tulee MAN tielläkin vastaan jo melkoisen usein.
        Hienot on kyydit ja hytti tehty laadukkaasti, kuin Audissa tai BMW:ssä, ei helise kuopissa ja kestää käyttöä. Scanian kovamuoviosat jää helposti käten ja rapinaa, sekä kolinaa riittää.

        et MAN tulee vastaan tiellä melekoisen usein, tosin ei niin usein ku korjaamolla


      • V,,tun mölli!!
        Nokka, lippa & V8 kirjoitti:

        Sattuipa somasti toissa kesänä yhdel työmaalla, itsel on ajokkina Scania 144G 460 (nostoteli) ja työkaveril on Volvo FM12 460 (teliveto). Itsel oli pito-ongelma yhdes mäes mut V8:n RAAKA VOIMA VÄÄNTÖ ei ees ollu kokonaan käytös, työkaveril oli päin vastainen tilanne, pitoa riitti mut Volvon tehot vääntö riitti nippa nappa mäen päälle ja molemmilla oli "junapainona" suunnilleen 65t...

        vertaa isolousku scanikkaa pykälää pienempään Volvoon!!!Tilaa Ajolinja lehtimiehet
        paikalle kuulemaan järisyttävää Uutista:Volvossa ei ole tehoa,älä jätä Scania!
        Möyrit tietysti mäen paskaksi,ettei muut pääse ylös!!Niin tyypillistä scania sitätätä miestä!!
        Faktaa;teli veto ottaa aina n 80 hv voimansiirtohäviöön,merkistä riippumatta!!
        Olen muuten vienyt monta kuormaa semmoisiin paikkoihin,mitkä scaniaV8 ovat jättäneet
        ajamatta!!!


      • Ölli
        V,,tun mölli!! kirjoitti:

        vertaa isolousku scanikkaa pykälää pienempään Volvoon!!!Tilaa Ajolinja lehtimiehet
        paikalle kuulemaan järisyttävää Uutista:Volvossa ei ole tehoa,älä jätä Scania!
        Möyrit tietysti mäen paskaksi,ettei muut pääse ylös!!Niin tyypillistä scania sitätätä miestä!!
        Faktaa;teli veto ottaa aina n 80 hv voimansiirtohäviöön,merkistä riippumatta!!
        Olen muuten vienyt monta kuormaa semmoisiin paikkoihin,mitkä scaniaV8 ovat jättäneet
        ajamatta!!!

        Sehän on selvä!!


      • jusaincolt
        V,,tun mölli!! kirjoitti:

        vertaa isolousku scanikkaa pykälää pienempään Volvoon!!!Tilaa Ajolinja lehtimiehet
        paikalle kuulemaan järisyttävää Uutista:Volvossa ei ole tehoa,älä jätä Scania!
        Möyrit tietysti mäen paskaksi,ettei muut pääse ylös!!Niin tyypillistä scania sitätätä miestä!!
        Faktaa;teli veto ottaa aina n 80 hv voimansiirtohäviöön,merkistä riippumatta!!
        Olen muuten vienyt monta kuormaa semmoisiin paikkoihin,mitkä scaniaV8 ovat jättäneet
        ajamatta!!!

        tiedemies ole. Tosin väittämäsi on mutu-tietoa!


    • tosi trucker

      paras on ehdottomasti bedford j6. oon ajanut sillä enemmän takaperin kuin sinä sillä scanialla eteenpäin.
      oon todellinen jääteiden rahtari.

      • Autoilija 1935

        Turha kehua Pettereitä ja Tradereita, olivat aivan paskoja. Mehujarrut, ei ohjaustehostinta ja lukkovanteet 9 tuumaa, kantavuus 4,5 kuutiota. Öljyläikkä aina alla, muuta hyvää ei tosiaankaan ollut, kuin halpa hinta.


      • Bedford rules
        Autoilija 1935 kirjoitti:

        Turha kehua Pettereitä ja Tradereita, olivat aivan paskoja. Mehujarrut, ei ohjaustehostinta ja lukkovanteet 9 tuumaa, kantavuus 4,5 kuutiota. Öljyläikkä aina alla, muuta hyvää ei tosiaankaan ollut, kuin halpa hinta.

        Kyllä "petteri" kesti senminkä tarvis.Valtavat ylikuormat,huonot tiet,huono huolto,esim
        mitä sen aikaset öljyt oli?Ja kun Suomi todenteolla kuorma-autoistui,kuljettajaksi siiryttiin
        suoraan hevosen sontakärryn päältä,ilman minkäänlaista taitoa!
        TERVETULOA BEDFORD KAUPOILLE! BEDFORD LEVIÄÄ VAUHDILLA SUOMEN MAANTEILLE.
        ENSIVUONNA TULOSSA UUSI 150 HV VOIMANPESÄ! Varaa nyt!!


      • puikulat
        Autoilija 1935 kirjoitti:

        Turha kehua Pettereitä ja Tradereita, olivat aivan paskoja. Mehujarrut, ei ohjaustehostinta ja lukkovanteet 9 tuumaa, kantavuus 4,5 kuutiota. Öljyläikkä aina alla, muuta hyvää ei tosiaankaan ollut, kuin halpa hinta.

        kustomit samaan kategoriaan kanssa


      • bettiforrd
        puikulat kirjoitti:

        kustomit samaan kategoriaan kanssa

        Bedfordeeja ja Customeita.Jopa Fargookin on haukuttu
        täällä.


    • 144

      Oon käyny kaanialla sellasis paikois et uuvemmil piupiu volvoil varmaa turha haaveillakka.
      Tääl joutuu laskemaa 11 14 huh

      • tukkirekka

        kerro mikä se semmoinen paikka oikein on, eiköhän suurin piirtein kaikilla merkeillä käydä samoissa paikoissa, taisi se eräs merkki tosin mainostaa, että sillä tullaan sieltä myös pois.


      • 144
        tukkirekka kirjoitti:

        kerro mikä se semmoinen paikka oikein on, eiköhän suurin piirtein kaikilla merkeillä käydä samoissa paikoissa, taisi se eräs merkki tosin mainostaa, että sillä tullaan sieltä myös pois.

        Ne oo vaa niitä paikkoja mis teecee nappulat painetaa pois ja keppi käy. Tukkirekka luulis käynee mettäs ja paikois mis ei enää vaihetta vaiheta ja kierrokset tippuu ku lehmän häntä vaik oves keulas kui lukkee 500


      • Vanha konkari
        144 kirjoitti:

        Ne oo vaa niitä paikkoja mis teecee nappulat painetaa pois ja keppi käy. Tukkirekka luulis käynee mettäs ja paikois mis ei enää vaihetta vaiheta ja kierrokset tippuu ku lehmän häntä vaik oves keulas kui lukkee 500

        Scanian teli on todella huono jousen rutistaja, jolla ei ole mitään asiaa metsään. Telivetokin on melkoinen pompottaja ja kytkin laukaisulaite. Scaniassa ei ole muuta hyvää kuin ratin kallistus ja kasin murina. Telivetoautot osataan saksassa Munchenissä ja Stutgartissa, nissä jouset joustaa niin että pysyy pyörät maassa. Suuri koneteho ei aina ole tärkeintä, vaan toimiva voimalinja, oikeilla välityksillä. On muuten tuotu mersun 240 hepan pallopäällä metästä sellaisia kuormia, että jää nykyisillä 600 hepan Scanioilta tuomatta. Välitykset oli kuitenkin niin tiheät että kulki 85 km/h kaasu pohjassa maantiellä.
        Vaihteitakin oli vain 2 x 5 mutta riitti hyvin kun ykkönen ja pakki oli tosi pieniä.
        Meillä se Mersu oli 25 vuotta, lopun aikaa sokerijuurikkaita kuormaamassa ja vielä sillä joku arabi lähi-idässä kuskaa tavaraa. Rattikin siinä oli tarpeeksi iso jotta sai kiinni, mutta tahtoi vähän joskus myös lyödä käsille, kun pyörät otti kantoon kiinni.


      • tukkirekka
        144 kirjoitti:

        Ne oo vaa niitä paikkoja mis teecee nappulat painetaa pois ja keppi käy. Tukkirekka luulis käynee mettäs ja paikois mis ei enää vaihetta vaiheta ja kierrokset tippuu ku lehmän häntä vaik oves keulas kui lukkee 500

        joo, mutta milläs koneella mennään alimmilla kierroksilla, tuskin ainakaan kanian vinkkelimoottorilla. mitk on alimmat kierrokset, millä kuuskyttonninen vielä menee metsässä eteenpäin?


      • pölläri
        tukkirekka kirjoitti:

        joo, mutta milläs koneella mennään alimmilla kierroksilla, tuskin ainakaan kanian vinkkelimoottorilla. mitk on alimmat kierrokset, millä kuuskyttonninen vielä menee metsässä eteenpäin?

        ne oo volvon 16litranen,18l pillari ja 14l cummins?? v8:sti on tunnetusti kierroskoneita. tiukassa paikkassa aika pirun iso merkitysti sillä että vääntääkö vai sammuuko...


      • pölliä pesään
        pölläri kirjoitti:

        ne oo volvon 16litranen,18l pillari ja 14l cummins?? v8:sti on tunnetusti kierroskoneita. tiukassa paikkassa aika pirun iso merkitysti sillä että vääntääkö vai sammuuko...

        näin, unohtamatta 15litraista pillaria.


      • Vanha konkari
        pölliä pesään kirjoitti:

        näin, unohtamatta 15litraista pillaria.

        Kierroksista ei eteneminen ole kiinni, vaan voimalinjasta ja sen käyttäjästä. 420 hepalla tulee 60 tonnia metsästä aivan hyvin, kunhan pyörät pysyy maassa ja pitoa riittää.
        Hyvin tulee pölli metsästä myöskin Ivecon telivedolla, mutta Saksalaiset Mersu ja MAN ovat kovia puuautoja etenemään. Iso painava moottori keulalla saattaa jopa vaikeuttaa tyhjänä etenemistä.
        60 tonnin painoilla ovat 700 heppaiset turhuuksia ja polttoainetta kuluu helposti enemmän kisaillessa muiden kanssa. 500 heppaa on oikein riittävä ja autostakin voidaan rakentaa kevyempi, jolloin kantavuus paranee.
        Maantiellä taas alhaiset kierrokset säästävät polttoainetta, metsän puolella ei sitä pajon säästellä.
        Vanajakin oli kova peli metsässä, mutta helvetin huono kääntymään ja tulihan se kärry perässä metsästä reilu 200 hepan AEC:lläkin. Silloin muuten ajettiin tilavuuspainoilla ja saattoi 60 tonnia olla silloinkin kokonaispainoa ja enemmänkin. Ketjuja käytin silloin kesälläkin ja teli ylös niin tuli pitoa. Fulleri oli vaihteistona ja hiukan minullakin joskus korahteli, mutta vahva se oli.
        Rengashommat silloin muuten tehtiin metsässä tarvittaessa, lukkovanteita irroitellen ja tylpällä kangella avustaen vanteelta, nykyisillä äijillä voisi tulla vilu tai hiki.


      • reino+
        Vanha konkari kirjoitti:

        Kierroksista ei eteneminen ole kiinni, vaan voimalinjasta ja sen käyttäjästä. 420 hepalla tulee 60 tonnia metsästä aivan hyvin, kunhan pyörät pysyy maassa ja pitoa riittää.
        Hyvin tulee pölli metsästä myöskin Ivecon telivedolla, mutta Saksalaiset Mersu ja MAN ovat kovia puuautoja etenemään. Iso painava moottori keulalla saattaa jopa vaikeuttaa tyhjänä etenemistä.
        60 tonnin painoilla ovat 700 heppaiset turhuuksia ja polttoainetta kuluu helposti enemmän kisaillessa muiden kanssa. 500 heppaa on oikein riittävä ja autostakin voidaan rakentaa kevyempi, jolloin kantavuus paranee.
        Maantiellä taas alhaiset kierrokset säästävät polttoainetta, metsän puolella ei sitä pajon säästellä.
        Vanajakin oli kova peli metsässä, mutta helvetin huono kääntymään ja tulihan se kärry perässä metsästä reilu 200 hepan AEC:lläkin. Silloin muuten ajettiin tilavuuspainoilla ja saattoi 60 tonnia olla silloinkin kokonaispainoa ja enemmänkin. Ketjuja käytin silloin kesälläkin ja teli ylös niin tuli pitoa. Fulleri oli vaihteistona ja hiukan minullakin joskus korahteli, mutta vahva se oli.
        Rengashommat silloin muuten tehtiin metsässä tarvittaessa, lukkovanteita irroitellen ja tylpällä kangella avustaen vanteelta, nykyisillä äijillä voisi tulla vilu tai hiki.

        Riittää nimittäin tulevaisuudessa kanian pajalla asentajille hommia.


      • tukkirekka
        Vanha konkari kirjoitti:

        Kierroksista ei eteneminen ole kiinni, vaan voimalinjasta ja sen käyttäjästä. 420 hepalla tulee 60 tonnia metsästä aivan hyvin, kunhan pyörät pysyy maassa ja pitoa riittää.
        Hyvin tulee pölli metsästä myöskin Ivecon telivedolla, mutta Saksalaiset Mersu ja MAN ovat kovia puuautoja etenemään. Iso painava moottori keulalla saattaa jopa vaikeuttaa tyhjänä etenemistä.
        60 tonnin painoilla ovat 700 heppaiset turhuuksia ja polttoainetta kuluu helposti enemmän kisaillessa muiden kanssa. 500 heppaa on oikein riittävä ja autostakin voidaan rakentaa kevyempi, jolloin kantavuus paranee.
        Maantiellä taas alhaiset kierrokset säästävät polttoainetta, metsän puolella ei sitä pajon säästellä.
        Vanajakin oli kova peli metsässä, mutta helvetin huono kääntymään ja tulihan se kärry perässä metsästä reilu 200 hepan AEC:lläkin. Silloin muuten ajettiin tilavuuspainoilla ja saattoi 60 tonnia olla silloinkin kokonaispainoa ja enemmänkin. Ketjuja käytin silloin kesälläkin ja teli ylös niin tuli pitoa. Fulleri oli vaihteistona ja hiukan minullakin joskus korahteli, mutta vahva se oli.
        Rengashommat silloin muuten tehtiin metsässä tarvittaessa, lukkovanteita irroitellen ja tylpällä kangella avustaen vanteelta, nykyisillä äijillä voisi tulla vilu tai hiki.

        kunnioitan, jos olet Vanajalla ajanut, mutta sen verran olen erimieltä, että tiukassa paikassa on alavääntö tarpeen, esim. nouset jonkun mäen ylös ja viimemetreillä alkaa vauhti hiipumaan, niin pitää vetää kierrokset alas, että tossu pitää tai jossain lumipöherössä sama tilanne, itse olen tosin vain muutamia kertoja joutunut tipauttamaan kierrokset niin alas, että lataus ja öljynpaineen merkkivalo syttyi, mutta matka jatkui moottorina 530cummins ja myöhemmin catti, molemmissa kiekkamittari oli jossain neljänsadan kierroksen tienoilla.


      • pölläri
        tukkirekka kirjoitti:

        kunnioitan, jos olet Vanajalla ajanut, mutta sen verran olen erimieltä, että tiukassa paikassa on alavääntö tarpeen, esim. nouset jonkun mäen ylös ja viimemetreillä alkaa vauhti hiipumaan, niin pitää vetää kierrokset alas, että tossu pitää tai jossain lumipöherössä sama tilanne, itse olen tosin vain muutamia kertoja joutunut tipauttamaan kierrokset niin alas, että lataus ja öljynpaineen merkkivalo syttyi, mutta matka jatkui moottorina 530cummins ja myöhemmin catti, molemmissa kiekkamittari oli jossain neljänsadan kierroksen tienoilla.

        tuo tekee vanhasta 530cumminssista pirun hyvän pölliauton moottorin! voi huoletta vedättää alas tiukassa paikassa... esim vitosella täydet johonki kinkamaan,vedättää ihan loppuun ja sitten vaan ykkönen silmään ja menoksi. pitää vaan olla hermot kunnossa,että ei yritä vaihtaa liian aikasin...


      • R143
        Vanha konkari kirjoitti:

        Kierroksista ei eteneminen ole kiinni, vaan voimalinjasta ja sen käyttäjästä. 420 hepalla tulee 60 tonnia metsästä aivan hyvin, kunhan pyörät pysyy maassa ja pitoa riittää.
        Hyvin tulee pölli metsästä myöskin Ivecon telivedolla, mutta Saksalaiset Mersu ja MAN ovat kovia puuautoja etenemään. Iso painava moottori keulalla saattaa jopa vaikeuttaa tyhjänä etenemistä.
        60 tonnin painoilla ovat 700 heppaiset turhuuksia ja polttoainetta kuluu helposti enemmän kisaillessa muiden kanssa. 500 heppaa on oikein riittävä ja autostakin voidaan rakentaa kevyempi, jolloin kantavuus paranee.
        Maantiellä taas alhaiset kierrokset säästävät polttoainetta, metsän puolella ei sitä pajon säästellä.
        Vanajakin oli kova peli metsässä, mutta helvetin huono kääntymään ja tulihan se kärry perässä metsästä reilu 200 hepan AEC:lläkin. Silloin muuten ajettiin tilavuuspainoilla ja saattoi 60 tonnia olla silloinkin kokonaispainoa ja enemmänkin. Ketjuja käytin silloin kesälläkin ja teli ylös niin tuli pitoa. Fulleri oli vaihteistona ja hiukan minullakin joskus korahteli, mutta vahva se oli.
        Rengashommat silloin muuten tehtiin metsässä tarvittaessa, lukkovanteita irroitellen ja tylpällä kangella avustaen vanteelta, nykyisillä äijillä voisi tulla vilu tai hiki.

        Aika kultaa muistot ja ei aina väänto vastaa voimaa.Välitykset on sitä varten.Tosin nykyaikana moottorien suorituskyky on kasvanut huomattavastii litratilavuuteen nähden.Nyt rajoittaa päästöt.Silti Scanian V8 on ja tulee olemaan unohtumaton .Aikansa legenda moottoreissa.


      • Timi!
        R143 kirjoitti:

        Aika kultaa muistot ja ei aina väänto vastaa voimaa.Välitykset on sitä varten.Tosin nykyaikana moottorien suorituskyky on kasvanut huomattavastii litratilavuuteen nähden.Nyt rajoittaa päästöt.Silti Scanian V8 on ja tulee olemaan unohtumaton .Aikansa legenda moottoreissa.

        Sanoi isäukko aikoinaan.Noista autoista kukin hakevat omansa suosikkinsa.Tarpeensa mukaan ja se on siinä..Nykyaikana kaikki raskaan kaluston vehkeet painivat melko samoissa genreissä.Lienee kuljettajan ,tai päällikön sana.Mitä tilataan!


      • tukkirekka
        R143 kirjoitti:

        Aika kultaa muistot ja ei aina väänto vastaa voimaa.Välitykset on sitä varten.Tosin nykyaikana moottorien suorituskyky on kasvanut huomattavastii litratilavuuteen nähden.Nyt rajoittaa päästöt.Silti Scanian V8 on ja tulee olemaan unohtumaton .Aikansa legenda moottoreissa.

        kysymys muuttui, mutta nyt oli kysymys, miten metsästä selviää parhaiten pois ja silloin tiukassa paikassa ei hevosvoimat enää ratkaise, kaikista merkeistä löytyy heppoja, mutta silloin, kun tarvitaan äärimmäistä pitoa, niin silloin tulee vääntö ja nimenomaan alavääntö arvoonsa. ps. vinkkeli kaniassa on sitä voimaa silloin, kun voi ajaa kierroksilla, mutta ei silloin, kun ne kierrokset pudotetaan tuonne alle viidensadan, taitaa kone sammua.


      • dujopö
        tukkirekka kirjoitti:

        kysymys muuttui, mutta nyt oli kysymys, miten metsästä selviää parhaiten pois ja silloin tiukassa paikassa ei hevosvoimat enää ratkaise, kaikista merkeistä löytyy heppoja, mutta silloin, kun tarvitaan äärimmäistä pitoa, niin silloin tulee vääntö ja nimenomaan alavääntö arvoonsa. ps. vinkkeli kaniassa on sitä voimaa silloin, kun voi ajaa kierroksilla, mutta ei silloin, kun ne kierrokset pudotetaan tuonne alle viidensadan, taitaa kone sammua.

        "kysymys muuttui, mutta nyt oli kysymys, miten metsästä selviää parhaiten pois ja silloin tiukassa paikassa ei hevosvoimat enää ratkaise, kaikista merkeistä löytyy heppoja, mutta silloin, kun tarvitaan äärimmäistä pitoa, niin silloin tulee vääntö ja nimenomaan alavääntö arvoonsa. ps. vinkkeli kaniassa on sitä voimaa silloin, kun voi ajaa kierroksilla, mutta ei silloin, kun ne kierrokset pudotetaan tuonne alle viidensadan, taitaa kone sammua."

        Ei sammu!


      • Turverekka
        tukkirekka kirjoitti:

        kysymys muuttui, mutta nyt oli kysymys, miten metsästä selviää parhaiten pois ja silloin tiukassa paikassa ei hevosvoimat enää ratkaise, kaikista merkeistä löytyy heppoja, mutta silloin, kun tarvitaan äärimmäistä pitoa, niin silloin tulee vääntö ja nimenomaan alavääntö arvoonsa. ps. vinkkeli kaniassa on sitä voimaa silloin, kun voi ajaa kierroksilla, mutta ei silloin, kun ne kierrokset pudotetaan tuonne alle viidensadan, taitaa kone sammua.

        mistä hemmetistä olet saanut päähäsi että V-kone=kierroskone?. Perusteluja jos saisin? kyllä ne 6-koneet niitä kierroskoneita on.


      • tukkirekka
        Turverekka kirjoitti:

        mistä hemmetistä olet saanut päähäsi että V-kone=kierroskone?. Perusteluja jos saisin? kyllä ne 6-koneet niitä kierroskoneita on.

        tunnustaa, eten tiedä uudemmasta kuin 144 sania, mutta se on kierroskone verrattuna 16volvoon/ sisun cuminssiin tai cattiin. nuo vehkeet pötköttelee eteenpäin lumisohjossa vielä viidelläsadallakierroksella, mitä ei se 144:n tee, ainakin siitä päättelen, mutten tosin näistä uusimmista kanioista tiedä, mutta kertokaa jos tiedätte. ps. paino tietty kyseisessä tapauksessa vähintään 60tonnia.


      • scanialla ajava
        Turverekka kirjoitti:

        mistä hemmetistä olet saanut päähäsi että V-kone=kierroskone?. Perusteluja jos saisin? kyllä ne 6-koneet niitä kierroskoneita on.

        Vanhemmat v8:it eli esim 14-litrainen ja sitten alkupään 16-litraiset oli vähä kierroskoneita eli "nimitys" tulenee siitä et parhaan väännön alaraja oli korkeimmalla eli esim jos Verrataan vaikka 500hv Scaniaa ja Volvoa niin Euro3-moottorisen Scania R500:sen arvot oli 2400Nm(1100rpm-1300rpm) kun taas FH12-500 Volvon arvot oli muistaakseni 2400Nm (1000rpm-1300rpm)

        Nykyisin arvot Euro5-moottoreilla ovat kääntyneet vähä toisin:

        Scania R500 V8-> 2500Nm(1000rpm-1350rpm)
        Volvo FH500 R6-> 2500Nm(1060rpm-1400rpm)
        Vertailun vuoksi:
        MB Actros 510hv V8-> 2400Nm/1080rpm-?
        DAF XF 105 510hv R6-> 2500Nm(1000rpm-1400rpm)


      • wabbis
        tukkirekka kirjoitti:

        tunnustaa, eten tiedä uudemmasta kuin 144 sania, mutta se on kierroskone verrattuna 16volvoon/ sisun cuminssiin tai cattiin. nuo vehkeet pötköttelee eteenpäin lumisohjossa vielä viidelläsadallakierroksella, mitä ei se 144:n tee, ainakin siitä päättelen, mutten tosin näistä uusimmista kanioista tiedä, mutta kertokaa jos tiedätte. ps. paino tietty kyseisessä tapauksessa vähintään 60tonnia.

        kanja ei kulkenut kuin yli 1300 kierroksella mutta nyt 620nen menee 800 kierroksella


      • tukkirekka
        wabbis kirjoitti:

        kanja ei kulkenut kuin yli 1300 kierroksella mutta nyt 620nen menee 800 kierroksella

        pääsee jo lähelle 16volvoa ja cummins/cattia, tosin noista pienin on 520heppanen, mitä tämä kertoo vinkkelikoneesta?


      • El Capitano
        tukkirekka kirjoitti:

        pääsee jo lähelle 16volvoa ja cummins/cattia, tosin noista pienin on 520heppanen, mitä tämä kertoo vinkkelikoneesta?

        kertoo mutta se että jos joku vitun amshomo ajaa 60tn:lla yhdistelmällä lumisohjossa, vedättää konetta ku on kierroksia 500r/min niin vittu et pitää olla sairas ja tyhmä. Se on ihan sama onko se Ovlov, kumminssi, pillari, veekasi tai pompannappi, mikään kone ei kestä jatkuvasti tuollaista rääkkiä.


      • ihan vaan tiedoksi
        tukkirekka kirjoitti:

        kysymys muuttui, mutta nyt oli kysymys, miten metsästä selviää parhaiten pois ja silloin tiukassa paikassa ei hevosvoimat enää ratkaise, kaikista merkeistä löytyy heppoja, mutta silloin, kun tarvitaan äärimmäistä pitoa, niin silloin tulee vääntö ja nimenomaan alavääntö arvoonsa. ps. vinkkeli kaniassa on sitä voimaa silloin, kun voi ajaa kierroksilla, mutta ei silloin, kun ne kierrokset pudotetaan tuonne alle viidensadan, taitaa kone sammua.

        Mut niin ne sammuu muutki. Ei ole olemassa sellaista kuorma-auton diesel-moottoria jossa tyhjäkäynti olis alle 500rpm. Eli ihan turha on mollata v8:ia sellaisesta johon muutkaan eivät pysty. Tai mikään moottori EI edes kaasu pohjassa pysy käynnissä alle 500rpm. Ihan turha nähdä edes märkiä unia sellaisesta...


      • tukkirekka
        ihan vaan tiedoksi kirjoitti:

        Mut niin ne sammuu muutki. Ei ole olemassa sellaista kuorma-auton diesel-moottoria jossa tyhjäkäynti olis alle 500rpm. Eli ihan turha on mollata v8:ia sellaisesta johon muutkaan eivät pysty. Tai mikään moottori EI edes kaasu pohjassa pysy käynnissä alle 500rpm. Ihan turha nähdä edes märkiä unia sellaisesta...

        poika väitä, kun et ole kokeillut, esim, cummins 530:nen, kierroslukumittari näyttää neljääsataa kierrosta ja öljynpaine ja latausvalo syttyy, mutta matka jatkuu, se nyt vaan on niin, että se vinkkelikin löytää voittajan jossain lajissa ja se on tuo alavääntö. ps. näkyy catti tekevän saman, kuin cummins, kuin järkevää se on, mutta tiukassa paikassa joutuu joskus tekemään ei niin järkevää.


      • tukkirekka
        El Capitano kirjoitti:

        kertoo mutta se että jos joku vitun amshomo ajaa 60tn:lla yhdistelmällä lumisohjossa, vedättää konetta ku on kierroksia 500r/min niin vittu et pitää olla sairas ja tyhmä. Se on ihan sama onko se Ovlov, kumminssi, pillari, veekasi tai pompannappi, mikään kone ei kestä jatkuvasti tuollaista rääkkiä.

        miehet taisi innostua, ei tietty ole järkevää, mutta onko persemäki tai kuormanpurku tai auton uppoaminen kovin järkevää, jokainen saa itse päättää, minkä noista valitsee vai sen kierrosten pudottamisen, ei sitä joka päivä, eikä edes joka talvi tarvi tehdä. ei amishomot, mitä lienee tarkoitit, aja 60tonnin yhdistelmillä.


      • ihan vaan tiedoksi
        tukkirekka kirjoitti:

        poika väitä, kun et ole kokeillut, esim, cummins 530:nen, kierroslukumittari näyttää neljääsataa kierrosta ja öljynpaine ja latausvalo syttyy, mutta matka jatkuu, se nyt vaan on niin, että se vinkkelikin löytää voittajan jossain lajissa ja se on tuo alavääntö. ps. näkyy catti tekevän saman, kuin cummins, kuin järkevää se on, mutta tiukassa paikassa joutuu joskus tekemään ei niin järkevää.

        "älä poika väitä ku et ole kokeillu." Taitaa olla H.C Andersen sulle sukua, siis se satusetä. Yhtä kova olet tarinoimaan. Lue nyt iteki nuo viestisi ja mieti hiukan voiko tuollainen olla mahdollista. No ei todellakaan. Jokainen ammattilainen tai tekniikasta perillä oleva tajuaa ettei neljällä sadalla kierokksella enää kone tee yhtään mitään, paitsi sammuu. Ja siitä alaväännöstä puheen ollen, paljonko veikkaat kumminssilla olevan vääntöä 400rpm.

        Ja tässä ei ole kyse nyt siitä on vinkkeli paras vai ei, tai voittaako joku sen vai ei. Vinkkelihän on ihan tavallinen kone, ei mikään ihmeiden tekijä.

        Cummins ja Catti on jenkki moottoreita. No ketkäs ne ufot ensin keksi. Niinpä niin...


      • pölläri
        tukkirekka kirjoitti:

        poika väitä, kun et ole kokeillut, esim, cummins 530:nen, kierroslukumittari näyttää neljääsataa kierrosta ja öljynpaine ja latausvalo syttyy, mutta matka jatkuu, se nyt vaan on niin, että se vinkkelikin löytää voittajan jossain lajissa ja se on tuo alavääntö. ps. näkyy catti tekevän saman, kuin cummins, kuin järkevää se on, mutta tiukassa paikassa joutuu joskus tekemään ei niin järkevää.

        puhuu asiaa! juuri noin se menee... metsään on turha tulla selittään,että ei sitä noin saa ajaa ja että kone ei tykkää yms. sieltä päästään pois tai sitten puretaan... kaks vaihtoehtoa! ja tiukassa paikassa juurikin ratkasee se mikä kone jaksaa mennä vielä sittenki ku sen ois periaatteessa pitäny sammua! cummins ja pillari se tempun tekee,sille ei v8-miehet voi mitään!
        niin ja tiedoksi,oon ajanu mersua ja scaniaa,joten tiedän aikalailla mistä puhun!


      • ihan vaan tiedoksi
        pölläri kirjoitti:

        puhuu asiaa! juuri noin se menee... metsään on turha tulla selittään,että ei sitä noin saa ajaa ja että kone ei tykkää yms. sieltä päästään pois tai sitten puretaan... kaks vaihtoehtoa! ja tiukassa paikassa juurikin ratkasee se mikä kone jaksaa mennä vielä sittenki ku sen ois periaatteessa pitäny sammua! cummins ja pillari se tempun tekee,sille ei v8-miehet voi mitään!
        niin ja tiedoksi,oon ajanu mersua ja scaniaa,joten tiedän aikalailla mistä puhun!

        Ei pysty tekemään sitä, ei. Tiedän, mut ei pysty muutkaan


      • tukkirekka
        ihan vaan tiedoksi kirjoitti:

        Ei pysty tekemään sitä, ei. Tiedän, mut ei pysty muutkaan

        sinä et tiedä, tekeekö muut, eikä jaksas jankuttaa semmoista juttua, minkä on itse kokeillut, mitäpä minä täällä valehtelisin, noin se vaan menee, ei sitä muuten itsekkään meinannut uskoa ensikerralla, kerkesin vain jo vähän kirotakkin, ennen kuin hokasin, että tämähän vaan menee vaikka taulussa diskovalot räppii, joten en voi moittia teitäkn.


      • tukkirekka
        ihan vaan tiedoksi kirjoitti:

        "älä poika väitä ku et ole kokeillu." Taitaa olla H.C Andersen sulle sukua, siis se satusetä. Yhtä kova olet tarinoimaan. Lue nyt iteki nuo viestisi ja mieti hiukan voiko tuollainen olla mahdollista. No ei todellakaan. Jokainen ammattilainen tai tekniikasta perillä oleva tajuaa ettei neljällä sadalla kierokksella enää kone tee yhtään mitään, paitsi sammuu. Ja siitä alaväännöstä puheen ollen, paljonko veikkaat kumminssilla olevan vääntöä 400rpm.

        Ja tässä ei ole kyse nyt siitä on vinkkeli paras vai ei, tai voittaako joku sen vai ei. Vinkkelihän on ihan tavallinen kone, ei mikään ihmeiden tekijä.

        Cummins ja Catti on jenkki moottoreita. No ketkäs ne ufot ensin keksi. Niinpä niin...

        en tiedä, paljonko vääntää moisilla kierroksilla, mutta voimme olla varmoja, että enempi kuin semmonen kone, joka on jo sammunut


      • El Capitano
        tukkirekka kirjoitti:

        miehet taisi innostua, ei tietty ole järkevää, mutta onko persemäki tai kuormanpurku tai auton uppoaminen kovin järkevää, jokainen saa itse päättää, minkä noista valitsee vai sen kierrosten pudottamisen, ei sitä joka päivä, eikä edes joka talvi tarvi tehdä. ei amishomot, mitä lienee tarkoitit, aja 60tonnin yhdistelmillä.

        vai olenko ihan ulapalla?


      • tukkirekka
        El Capitano kirjoitti:

        vai olenko ihan ulapalla?

        kyllä, miksi kysyt?


      • El Capitano
        tukkirekka kirjoitti:

        kyllä, miksi kysyt?

        ainaki yks amishomo ajaa eli sä...


      • tukkirekka
        El Capitano kirjoitti:

        ainaki yks amishomo ajaa eli sä...

        tiedät, amishomon? siitä tunnistaa moisen, että ensin pari asiallista kommenttia ja sitten, kun tieto/taito loppuu, niin aletaan haukkumaan ja räksyttmään, niin kuin koirarakit, semmoinen luultavasti on amishomo. oliko se sinun kommentti, että auto ei käy alle viidensadankierroksen vaikka olisi kaasu pohjassa? voi herran jestas, mitä tietoutta.


      • El Capitano
        tukkirekka kirjoitti:

        tiedät, amishomon? siitä tunnistaa moisen, että ensin pari asiallista kommenttia ja sitten, kun tieto/taito loppuu, niin aletaan haukkumaan ja räksyttmään, niin kuin koirarakit, semmoinen luultavasti on amishomo. oliko se sinun kommentti, että auto ei käy alle viidensadankierroksen vaikka olisi kaasu pohjassa? voi herran jestas, mitä tietoutta.

        syyttää mua sellaisesta mitä en ole tehny. En todellakaan ole kirjoitannut "auto ei käy alle viidensadankierroksen vaikka olisi kaasu pohjassa". Pidäs vaan huoli mitä ite kirjoitelet. En todellakaan ole väittäny ettei auto kävis kaasu pohjassa alle viidensadan. Sanoin vain että pitää olla tyhmä ku sillai vedättää. Kyllähän auto käy niin kauan ku se ainetta saa. Ja et olet amishomo =)


      • tukkirekka
        El Capitano kirjoitti:

        syyttää mua sellaisesta mitä en ole tehny. En todellakaan ole kirjoitannut "auto ei käy alle viidensadankierroksen vaikka olisi kaasu pohjassa". Pidäs vaan huoli mitä ite kirjoitelet. En todellakaan ole väittäny ettei auto kävis kaasu pohjassa alle viidensadan. Sanoin vain että pitää olla tyhmä ku sillai vedättää. Kyllähän auto käy niin kauan ku se ainetta saa. Ja et olet amishomo =)

        mieltä olet tyhmyydestä, jos vaihtoehdot on persemäki, kuormanpurku, veto metsäkoneella vai se hetkellinen vedätys matalilla kierroksilla, jos olet metsäalanammattilainen tiedät vastauksen.


      • El Capitano
        tukkirekka kirjoitti:

        mieltä olet tyhmyydestä, jos vaihtoehdot on persemäki, kuormanpurku, veto metsäkoneella vai se hetkellinen vedätys matalilla kierroksilla, jos olet metsäalanammattilainen tiedät vastauksen.

        et vedätys, mutta itsellä on se tyyli et vaihdetaan tarpeeksi ajoissa pienemmälle vaikka hetkellisesti joutuukin ajaa kierrokset tapissa. Ylämäessä ei kestä tiukan paikan tullen vaihtaa joten vaihdetaan ennen mäkeä.

        P.S Älä ota tuota amishomo juttua tosissaan


      • pölläri
        El Capitano kirjoitti:

        et vedätys, mutta itsellä on se tyyli et vaihdetaan tarpeeksi ajoissa pienemmälle vaikka hetkellisesti joutuukin ajaa kierrokset tapissa. Ylämäessä ei kestä tiukan paikan tullen vaihtaa joten vaihdetaan ennen mäkeä.

        P.S Älä ota tuota amishomo juttua tosissaan

        sekaantua teidän "leikkisään" sananvaihtoon. :) tottakai kannattaa vaihtaa ajoissa,mutta metsä olosuhteissa se ei aina oo mahdollista. sopiva jyrkkä kinkama,niin siihen pitää mennä kierrokset tapissa ja vaihtaa ei voi koskapa vauhti loppuu heti jos veto katkeaa... siksipä ainut tapa on vetää mäkeen ihan täydet,vedättää ihan loppuun ja vaihtaa vasta sitten. ja sillon on usein tilanne että tosiaanki vedätetään loppuun,koska vaihtaa voi vasta mäen päällä!!! jos taas meet pienemmällä vaihteella,niin joudut ketjuttaan ja välttämättä pito ei riitä sittenkään...
        sama tilanne tulee lentohiekassa,vaihtaa ei voi...vaan pitää vedättää ihan loppuun ja varsinki tässä ratkasee se käykä se kone vai sammuuko!!!
        20v tullu metsässä temmellettyä ja eri merkkisillä vehkeillä,jotenka on kokemusta kertyny.!


      • wabbis
        pölläri kirjoitti:

        sekaantua teidän "leikkisään" sananvaihtoon. :) tottakai kannattaa vaihtaa ajoissa,mutta metsä olosuhteissa se ei aina oo mahdollista. sopiva jyrkkä kinkama,niin siihen pitää mennä kierrokset tapissa ja vaihtaa ei voi koskapa vauhti loppuu heti jos veto katkeaa... siksipä ainut tapa on vetää mäkeen ihan täydet,vedättää ihan loppuun ja vaihtaa vasta sitten. ja sillon on usein tilanne että tosiaanki vedätetään loppuun,koska vaihtaa voi vasta mäen päällä!!! jos taas meet pienemmällä vaihteella,niin joudut ketjuttaan ja välttämättä pito ei riitä sittenkään...
        sama tilanne tulee lentohiekassa,vaihtaa ei voi...vaan pitää vedättää ihan loppuun ja varsinki tässä ratkasee se käykä se kone vai sammuuko!!!
        20v tullu metsässä temmellettyä ja eri merkkisillä vehkeillä,jotenka on kokemusta kertyny.!

        ASIAN YDIN LYHYESTI !


      • tukkirekka
        pölläri kirjoitti:

        sekaantua teidän "leikkisään" sananvaihtoon. :) tottakai kannattaa vaihtaa ajoissa,mutta metsä olosuhteissa se ei aina oo mahdollista. sopiva jyrkkä kinkama,niin siihen pitää mennä kierrokset tapissa ja vaihtaa ei voi koskapa vauhti loppuu heti jos veto katkeaa... siksipä ainut tapa on vetää mäkeen ihan täydet,vedättää ihan loppuun ja vaihtaa vasta sitten. ja sillon on usein tilanne että tosiaanki vedätetään loppuun,koska vaihtaa voi vasta mäen päällä!!! jos taas meet pienemmällä vaihteella,niin joudut ketjuttaan ja välttämättä pito ei riitä sittenkään...
        sama tilanne tulee lentohiekassa,vaihtaa ei voi...vaan pitää vedättää ihan loppuun ja varsinki tässä ratkasee se käykä se kone vai sammuuko!!!
        20v tullu metsässä temmellettyä ja eri merkkisillä vehkeillä,jotenka on kokemusta kertyny.!

        näin.


      • manne500
        tukkirekka kirjoitti:

        sinä et tiedä, tekeekö muut, eikä jaksas jankuttaa semmoista juttua, minkä on itse kokeillut, mitäpä minä täällä valehtelisin, noin se vaan menee, ei sitä muuten itsekkään meinannut uskoa ensikerralla, kerkesin vain jo vähän kirotakkin, ennen kuin hokasin, että tämähän vaan menee vaikka taulussa diskovalot räppii, joten en voi moittia teitäkn.

        Ja minkähän helvetin takia moottoria olisi sinne 400rpm päästettävä? Silloin pitäisi jo olla pienempää pykälää pesässä. Sisut ei vedä kun ovista


      • tukkirekka
        manne500 kirjoitti:

        Ja minkähän helvetin takia moottoria olisi sinne 400rpm päästettävä? Silloin pitäisi jo olla pienempää pykälää pesässä. Sisut ei vedä kun ovista

        se viisas jannu olet, jos olet lukenut muutkin kuin tuon viimeisen kommentin, niin olisi pitänyt täysipäiselle selvitä. Manniko se vääntökone sitten on?


      • manne500
        tukkirekka kirjoitti:

        se viisas jannu olet, jos olet lukenut muutkin kuin tuon viimeisen kommentin, niin olisi pitänyt täysipäiselle selvitä. Manniko se vääntökone sitten on?

        Manni on kyllä ihan perseestä mutta en nyt kyllä ymmärrä miksi konetta pitäisi rääkätä ja päästää se noin alhaisille kierroksille veto päällä? Ei se cumminksikaan enää vedä muutakuin ovista noilla kierroksilla. Peli on jo menetetty tuossa vaiheessa.


      • MB--V8
        manne500 kirjoitti:

        Manni on kyllä ihan perseestä mutta en nyt kyllä ymmärrä miksi konetta pitäisi rääkätä ja päästää se noin alhaisille kierroksille veto päällä? Ei se cumminksikaan enää vedä muutakuin ovista noilla kierroksilla. Peli on jo menetetty tuossa vaiheessa.

        Täysin samaa mieltä. Puut on tullut haettua powersift mersulla joka paikasta mihin olen mennyt eikä ole kyllä kertaakaan tarvinnyt noin alas väännättää. Muutaman kerran on pitänyt hakea uudestaan mutta en mäkään näe mitään syytä kattella kun laturin ja öljynpaineen valot välkkyvät kuin diskossa noin alhaisilla kierroksilla.


      • SEKAtm
        MB--V8 kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Puut on tullut haettua powersift mersulla joka paikasta mihin olen mennyt eikä ole kyllä kertaakaan tarvinnyt noin alas väännättää. Muutaman kerran on pitänyt hakea uudestaan mutta en mäkään näe mitään syytä kattella kun laturin ja öljynpaineen valot välkkyvät kuin diskossa noin alhaisilla kierroksilla.

        Missä luuraa Mersukuskit ? Kommenttia sais tulla "Lätkyttimistä ",niissä oli pitkä iskuset vääntävä koneet ,nykyään varmaan asiat on toisin.
        Ainakin päättelen arvioista joita viesteissä on ,eipä Mersun hyviä puolia kukaan ole havainnut. Tiukka kinkama jossa koko yhdistelmä on mäessä vaihdetaan ykköselle kun öljyvalo syttyy tai hetkeä aikaisemminkin ,veto loppuu kytkimen polkaisun ajaksi ,kun veto palautuu on voimansiirto kovilla ,varsinkin Scaniassa joutu silloin tällöin akselin vaihtoon. Automaatti laatikkohan on nykyaikaa,kuinka toimii puutavaran ajossa?


      • tukkirekka
        MB--V8 kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Puut on tullut haettua powersift mersulla joka paikasta mihin olen mennyt eikä ole kyllä kertaakaan tarvinnyt noin alas väännättää. Muutaman kerran on pitänyt hakea uudestaan mutta en mäkään näe mitään syytä kattella kun laturin ja öljynpaineen valot välkkyvät kuin diskossa noin alhaisilla kierroksilla.

        taaplaa tyylillään, minä käytän mieluummin kierrokset alhaalla kuin puran kuorman tai tulen persemäen, kai te ammattimiehet kuitenkin sen voitte tunnustaa, että tiukassa paikassa alhaisilla kierroksilla on pito parempi kuin kierroksilla ajettaessa. powersifht mieskin kuitenkin taitaa metsäolosuhteissa käyttää manuaalilla, vai. Mannimies, ei taida tietä autoista muuta kuin, että falskaako ovet vai ei.


      • tukkirekka 2
        tukkirekka kirjoitti:

        taaplaa tyylillään, minä käytän mieluummin kierrokset alhaalla kuin puran kuorman tai tulen persemäen, kai te ammattimiehet kuitenkin sen voitte tunnustaa, että tiukassa paikassa alhaisilla kierroksilla on pito parempi kuin kierroksilla ajettaessa. powersifht mieskin kuitenkin taitaa metsäolosuhteissa käyttää manuaalilla, vai. Mannimies, ei taida tietä autoista muuta kuin, että falskaako ovet vai ei.

        aina oikeassa ja muut väärässä. Se miten SINÄ TEET JA TOIMIT on aina oikein. Ja SINÄ tiedät aina kaikesta kaiken... Onneksi meidän keskuudessa on SINUN tyyppisiä no...ihmisiä(väärä sana SINUSTA puhuttaessa)


      • tukkirekka
        tukkirekka 2 kirjoitti:

        aina oikeassa ja muut väärässä. Se miten SINÄ TEET JA TOIMIT on aina oikein. Ja SINÄ tiedät aina kaikesta kaiken... Onneksi meidän keskuudessa on SINUN tyyppisiä no...ihmisiä(väärä sana SINUSTA puhuttaessa)

        moinen vuodatus, en suinkaan sanonut olevani aina oikeassa, vaan kukin taaplaa tyylillään, minä en laiskuuttani viitsi purkailla kuormia välille, jos on muita mahdollisuuksia. Mites se pito sinun mielestä parempi jos 500kiekkaa vai 1500kiekkaa?


      • cleiben
        tukkirekka kirjoitti:

        moinen vuodatus, en suinkaan sanonut olevani aina oikeassa, vaan kukin taaplaa tyylillään, minä en laiskuuttani viitsi purkailla kuormia välille, jos on muita mahdollisuuksia. Mites se pito sinun mielestä parempi jos 500kiekkaa vai 1500kiekkaa?

        Kyllä tämä tukkimies on kehäteitä pyörivä puolikas puukenkä mies. Onko edes ison auton ajokorttia? Ollaan niin raaka puukuski.


      • tukkirekka
        cleiben kirjoitti:

        Kyllä tämä tukkimies on kehäteitä pyörivä puolikas puukenkä mies. Onko edes ison auton ajokorttia? Ollaan niin raaka puukuski.

        kysyn, eikö kehätiellä puolikkaalla tarvi ISONAUTONKORTTIA, mikä se sitten lienee.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe