Silmälasit

1_Katleija

Kovasti kalliita ovat silmälasit. Yhdestä ja samasta liikkeestä olen ikäni lasini ostanut. Vanhemmiten ei ole kovin usein tarvinnut niitä uusia. Parivuotta sitten lukulasit kehyksineen maksoivat 450 €. Tänään tein lasitilauksen vanhoihin kehyksiin. Kaksiteholinssien hinnaksi tuli 600 €. Tuntuu kalliilta. Ei tullut kysyttyä muista liikkeistä. Onko kellään kokemusta Specsavers'ista, joka on se ulkolainen firma jolta pitäisi halvemmalla saada kakkuloita.

22

914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika*

Sen verran on kokemuksesta, että kevättalvella kiersin kaikki optikkoliikkeet kysymässä tarjousta moniteholinsseistä. Sekä tässä "säästäjäfirmassa" että siinä toisessa halpaliikkeessä, joka meni sitten konkurssiin, maksoivat ainakin minun tarvitsemani linssit aivan yhtä paljon kuin "vanhoissa" liikkeissä. Yksitehoja niistä kai on saanut halvemmalla, mutta kun ei pelkät ikkunalasit meikäläiselle riitä.

Nythän on yhdellä "vanhalla" tarjous, jossa saa kehyksistä alennusta omien ikävuosien verran, joten tasan 7-kymppiset saavat 70 % alennusta. Vanhoihin kehyksiin laittamisesta peritään aina ekstraa. Kannattaa laskea, ettei tule kalliimmaksi kuin uudet kehykset samasta liikkeestä linssien kanssa!

Siinä 600 euron paikkeilla ne moniteholinssit pyörivät. Valitettavasti.

• katleija1

Siinä myyjä räknäsi edessäni sitä linssien hintaa. Ei siihen mitään lisiä näyttänyt tulevan vanhoista pokista. Etumaksun otti 100 € ja loput 500 € haettaessa. Pitääpä vielä hakiessa varmistaa tuo. Liikkeessä oli kehystarjous meneillään, mutta minulla oli ihan muodikkaat ja hyvät kehykset, jotka halusin vielä käyttööni.

• Hintriika*
        katleija1 kirjoitti:

Siinä myyjä räknäsi edessäni sitä linssien hintaa. Ei siihen mitään lisiä näyttänyt tulevan vanhoista pokista. Etumaksun otti 100 € ja loput 500 € haettaessa. Pitääpä vielä hakiessa varmistaa tuo. Liikkeessä oli kehystarjous meneillään, mutta minulla oli ihan muodikkaat ja hyvät kehykset, jotka halusin vielä käyttööni.

Eihän se linssien hintaan vaikuta, vaan linssien kiinnittämisestä vanhoihin kehyksiin peritään joku "työmaksu". Sitä en tietenkään tiedä, onko niin kaikkialla. Kerran kauan sitten olen itsekin laittanut uudet linssit vanhoihin kehyksiin, ja jo silloin siitä meni lisämaksu. Tarkista asia, niin sillä se selviää!

• Hintriika* kirjoitti:

Eihän se linssien hintaan vaikuta, vaan linssien kiinnittämisestä vanhoihin kehyksiin peritään joku "työmaksu". Sitä en tietenkään tiedä, onko niin kaikkialla. Kerran kauan sitten olen itsekin laittanut uudet linssit vanhoihin kehyksiin, ja jo silloin siitä meni lisämaksu. Tarkista asia, niin sillä se selviää!

Kävin silmälääkärillä yli vuosi sitten, ja päädyin hintavertailussa siihen kuvioista poistuneeseen rillifirmaan. Päätin kokeeksi hankkia ensin lukulasit, ja onnistuinkin kolmannella yrittämällä saamaan kutakuinkin käyttökelpoiset. Ärhäkkyyteni ansiosta maksoin niistä vain satasen ennakkomaksun. Vanhoilla kaksiteholaseilla päätin pärjätä toistaiseksi, mutta nyt alkaa olla aika hankkia uudet. Toisaalta kaukonäkö on siinä määrin huonontunut, että edessä on uusi silmälääkärissä käynti.
        Tähän mennessä olen kaksia ensimmäisiä laseja lukuun ottamatta hankkinut rillini Tallinnasta ja ollut sekä laatuun että hintaan tyytyväinen. Täytynee ruveta etsimään puhelinnumeroita hintavertailua varten. Varmasti naapurissakin hinnat ovat nousseet.
        Täällä olen seuraillut kotimaisia hintatarjouksia ja todennut, että edullisimmat hinnat edellyttävät molempien silmien olevan samanlaiset. Minun eivät ole.
        Se hyvä puoli tässä silmä-, hammas- ja terveyskeskuslääkäri -kierrätyksessä on, ettei tarvitse tunkea ylimääräisiä centtejä sukanvarteen tai tyynyliinaan.

• kiusatut
        Venlastiina kirjoitti:

Kävin silmälääkärillä yli vuosi sitten, ja päädyin hintavertailussa siihen kuvioista poistuneeseen rillifirmaan. Päätin kokeeksi hankkia ensin lukulasit, ja onnistuinkin kolmannella yrittämällä saamaan kutakuinkin käyttökelpoiset. Ärhäkkyyteni ansiosta maksoin niistä vain satasen ennakkomaksun. Vanhoilla kaksiteholaseilla päätin pärjätä toistaiseksi, mutta nyt alkaa olla aika hankkia uudet. Toisaalta kaukonäkö on siinä määrin huonontunut, että edessä on uusi silmälääkärissä käynti.
        Tähän mennessä olen kaksia ensimmäisiä laseja lukuun ottamatta hankkinut rillini Tallinnasta ja ollut sekä laatuun että hintaan tyytyväinen. Täytynee ruveta etsimään puhelinnumeroita hintavertailua varten. Varmasti naapurissakin hinnat ovat nousseet.
        Täällä olen seuraillut kotimaisia hintatarjouksia ja todennut, että edullisimmat hinnat edellyttävät molempien silmien olevan samanlaiset. Minun eivät ole.
        Se hyvä puoli tässä silmä-, hammas- ja terveyskeskuslääkäri -kierrätyksessä on, ettei tarvitse tunkea ylimääräisiä centtejä sukanvarteen tai tyynyliinaan.

ihmisiä huijataan monella eri tavalla. Täällä optikot eivät ole koulutettuja samalla tavalla kuin Englannissa, joten täällä joutuu usein käymään lääkärissä erikseen ja siitä maksamaan.

Kauhistutti hinnat kun menin täällä kyselemään monitehosista.

Nyt kuuden kuukauden aikana on ollut tarjouksia ainakin täällä Helsingissä kun tuli Specsaver kilpailemaan.

En kyllä maksaisi monitehoisista 600 euroa. Silloin pitäisi olla oikein hyvin erikoiset designer lasit.

Saihan tuttavani Nissanilta 40 euron lukulasit johon sisältyi optikon tutkimus.

Minä taas menen keväällä Englantiin lomalle ja samalla silmät tarkastetaan ja lasit voi usein saada samana päivänä jos menee aamupäivällä tutkimukseen.

• kiusatut kirjoitti:

ihmisiä huijataan monella eri tavalla. Täällä optikot eivät ole koulutettuja samalla tavalla kuin Englannissa, joten täällä joutuu usein käymään lääkärissä erikseen ja siitä maksamaan.

Kauhistutti hinnat kun menin täällä kyselemään monitehosista.

Nyt kuuden kuukauden aikana on ollut tarjouksia ainakin täällä Helsingissä kun tuli Specsaver kilpailemaan.

En kyllä maksaisi monitehoisista 600 euroa. Silloin pitäisi olla oikein hyvin erikoiset designer lasit.

Saihan tuttavani Nissanilta 40 euron lukulasit johon sisältyi optikon tutkimus.

Minä taas menen keväällä Englantiin lomalle ja samalla silmät tarkastetaan ja lasit voi usein saada samana päivänä jos menee aamupäivällä tutkimukseen.

Se on nyt vain sillä lailla, että jos menisin ulkomaille pelkästään silmälasien perässä, niin samoihin summiin nousisi, kun otan mukaan matkakustannukset ja elämiset perillä. Jos menisin muutenkin reisuun, kuten sinä lomille, niin sittenhän kauppa kannattaa.
        Mutta minulla ei ole esim. Tallinnaan mitään hinkua Lontoosta puhumattakaan.

Niinpä minä sinnittelen vielä wanhoilla kakkuloillani, jotka kyllä ovat viime vuosituhannelta.
        Kannattaisi varmaan ainakin mennä kokeilemaan tuoreempia.

• Fanni 1.
        Venlastiina kirjoitti:

Minä höperö olen jo kahdet lasit vajaassa 2 vuodessa hankkinut.
        Ei auta itku markkinoilla. Kaihileikkaukseen on mentävä silmä kerrallaan, kun on se äidiltä peritty glaukooma. Hinta 1400 euroa/silmä.

• m.v.
        Fanni 1. kirjoitti:

Minä höperö olen jo kahdet lasit vajaassa 2 vuodessa hankkinut.
        Ei auta itku markkinoilla. Kaihileikkaukseen on mentävä silmä kerrallaan, kun on se äidiltä peritty glaukooma. Hinta 1400 euroa/silmä.

ajan tasalla. Todettu glaukooma kuuluu kunnalliseen hoitoon. Leikkaus ei ole ainoa hoitotapa. Hoitamaton glaukooma johtaa väistämättömästi sokeuteen. Parantumaton silmä sairaus jonka etenemistä voidaan erilaisilla hoidoilla jarruttaa, ei parantaa. Suosittelen välitöntä silmä lääkärillä käyntiä taudin tilan toteamiseksi ja jatko hoidon päättämisestä.

• 1-Katleija
        m.v. kirjoitti:

ajan tasalla. Todettu glaukooma kuuluu kunnalliseen hoitoon. Leikkaus ei ole ainoa hoitotapa. Hoitamaton glaukooma johtaa väistämättömästi sokeuteen. Parantumaton silmä sairaus jonka etenemistä voidaan erilaisilla hoidoilla jarruttaa, ei parantaa. Suosittelen välitöntä silmä lääkärillä käyntiä taudin tilan toteamiseksi ja jatko hoidon päättämisestä.

Silmän painetaudin (glaucoma)seuranta ja lääkehoito tapahtuu ainakin Turussa yksityislääkärillä. Jos tarvitaan tehokkaampaa hoitoa, lähete sairaalan silmätautien pkl:lle ja tarvittaessa sieltä osastolle.
        Oma kokemukseni on tällainen. Silmätipat, joita oli kahtakin lajia kerrallaan, pitivät alkuun paineet aisoissa, mutta tuli sivuvaikutuksia ja allergiaa. Ensin sain laser-hoitoa, mutta tulos ei ollut tyydyttävä. Leikkaus toi avun. Yhdeksän vuotta paineet pysyneet hyvinä, eikä tippoja tarvita.
        Leikkauksessa tehdään kulkutie liialle nesteelle, joka paineen aiheuttaa. Neste ohjautuu silmän sidekalvon alle ja imeytyy siitä omia aikojaan verenkiertoon.

Kerran vuodessa käyn silmälääkärillä, silmät tutkitaan ja paineet mitataan. Myös aika ajoin tutkitaan näkökentät. Painetauti on salakavala, minä itse huomasin toisen silmän näkökentässä puutoksen ja hakeuduin suoraan sairaalan pkl:lle. Silloin alkoi hoito v. 1980. Tilanne ei ole minun kohdallani pahentunut.

Harmaakaihileikkaukset tehdään julkisen sektorin toimesta. Sielläkään jonottaminen nykyään ei ole kohtuutonta ja hoito on tosi halpa verrattuna yksityiseen, joka lienee mainitsemasi hintaista. Yksityiselle pääset tosi silloin kun haluat.

• Aarre Y

Teetin siellä varalasit 135,00€. Täällä maksoivat n.500€.

• lukija|

kokeolin 2 1/2 tehoa suurentavat ja näen lukea oikein hyvin. Hinta 2,50€ Halvempaa ei voisi olla.

• Hintriika*
        lukija| kirjoitti:

kokeolin 2 1/2 tehoa suurentavat ja näen lukea oikein hyvin. Hinta 2,50€ Halvempaa ei voisi olla.

Ole onnellinen, että selviät niillä Tiimarin laseilla. Ei sieltä edes lievästi likinäköinen saa minkäänlaisia, kun pitäisi olla miinusmerkkiset, saatikka paljon likinäköinen, joka tarvitsee monitehot. Näköjä on monenlaisia niin kuin on ulkonäköjäkin.

Toinen juttu: Pohjois-Suomesta jos lähtee vaikka Tallinnaan silmälaseja hankkimaan, niin hintaa tulee. Ja varmaankin kaksi reissua joutuisi käymään tai oleskelmaan pitempään, että saisi lasit mukaansa. Helsingistä katsoen moni asia näyttää helpommalta. Tiedän, kun asuin siellä lähes 40 vuotta.

• 1-Katleija
        Hintriika* kirjoitti:

Ole onnellinen, että selviät niillä Tiimarin laseilla. Ei sieltä edes lievästi likinäköinen saa minkäänlaisia, kun pitäisi olla miinusmerkkiset, saatikka paljon likinäköinen, joka tarvitsee monitehot. Näköjä on monenlaisia niin kuin on ulkonäköjäkin.

Toinen juttu: Pohjois-Suomesta jos lähtee vaikka Tallinnaan silmälaseja hankkimaan, niin hintaa tulee. Ja varmaankin kaksi reissua joutuisi käymään tai oleskelmaan pitempään, että saisi lasit mukaansa. Helsingistä katsoen moni asia näyttää helpommalta. Tiedän, kun asuin siellä lähes 40 vuotta.

En pärjäisi Tiimarin laseilla, kunnolliset lasit on pakko hankkia. Toinen silmä pitkänäköinen ja toinen lyhytnäköinen. Muuttuneet tämmöisiksi iän myötä ja vielä toisessa näkökenttäpuutos.
        Olisin halunnut nyt rajalliset kaks'teholasit, jossa on vaakasuora raja. Niillä olisi hyvä lukea sanomalehteä keittiön pöydällä laajan lukualueen takia. Nyt sellaisia ei enää saa (ainakaan I:sta), vaan kaksteholasissa se lukuosa on puoliympyrän muotoinen. Yläosa on laaja ja käyvät tv:n katseluun ja kadulle, jotta tuntee tutut vastaantulijat.S ellaiset otin ja ne linssit ovat kalliimpia kuin rajattomat.

• Minäkin päivittelin noita hintoja, kunnes vilkaisin nettihintoja.
      Ei tarvitse kuin mennä nettilasikauppaan ja tilata kuvastosta sopivat näytelasit. Jos ei ensimmäisestä erästä löydy sopivia, níin voi tilata uuden näyte-erän, kunnes sopivat kakkulat löytyy.

Sitten vaan merkki valittuun malliin ja resepti mukaan. Postimaksut on maksettu.

Laseja ei tarvitse maksaa, jos ei ole tyytyväinen. Lasit täytyy tietysti silloin palauttaa.
      Minun ei ole tarvinnut palauttaa ja kahdet olen ostanut. Olen siis ollut tyytyväinen.

Viimeiset monitehoiset maksoivat 97.- ja hintaan sisältyi mukava kotelokin.

Mainostaahan täällä ei saa, mutta muistaakseni sen nimi alkaa äffällä.

• 1-Katleija

Ei onnistu nettiostos tähän hätään, sillä tilaus on jo tehty ja ootan vain tekstiviestiä, joka ilmoittaa lasien olevan noudettavissa. Netistä olen tilanut ainoastaan yhden kirjan, en muuta. Netistä on mukava katsella vaikka myytäviä asuntoja, mutta kaupat teen perinteisellä tavalla.
        Kivahan se on lähteä kotoa ostoksille paikan päälle, eri asia ellei pystyisi kävelemään. Ei tarvitse ilman asoita kaupungilla hortoilla.

• fiiuliN

Kävin juuri tänään optikolla Eerikinkadulla,
      Laskettiin mitä rillit suuripiirtein tulisivat maksamaan , ja hinnaksi tuli vähän vaille 300e.tietysti lääkärinlasku päälle, sokoksen bonuskortilla kun saa tässä kuussa 20% alennusta heidän liikkeestään
      Mutta kävi niin hassusti ettei optikko voinut antaakaan laseja mulle koska oikeasta silmästä löytyi jotain ylimääräistä sumentumaa.
      Nyt täytyy vain odotella tilausta lääkärille, ja ihmetellä kuinka suureksi lasku nousee.
      Saan tosin 150 veteraani järjestöltä kun mies on veteraani, niin että se pudottaa hieman loppisummaa.

Kunhan vain saisi jostai n rahaa että saisi ensin sen laskun makettua.

• m.v.

moniteholasit eivät enää toimineetkaan. Portaita alas kävellessä oli vaikea havaita seuraavaa askelmaa, Tilasinkin erilliset kauko ja lukulasit. Jossain ulkomailla ne tehtiin ja maksoin niistä sankoineen 5 euroa kappaleelta. Lasit tehtiin silmälääkärin reseptilllä, jonka maksoi osin kunta. Laseihin olen erittäin tyytyväinen.

• lievä taitto vika
        m.v. kirjoitti:

moniteholasit eivät enää toimineetkaan. Portaita alas kävellessä oli vaikea havaita seuraavaa askelmaa, Tilasinkin erilliset kauko ja lukulasit. Jossain ulkomailla ne tehtiin ja maksoin niistä sankoineen 5 euroa kappaleelta. Lasit tehtiin silmälääkärin reseptilllä, jonka maksoi osin kunta. Laseihin olen erittäin tyytyväinen.

Saman hinnan maksoin eli 5 euroa laseista. Sangat eivät olleet tosin näitä uuden muodin mukaisia, Sama ketjuhan myy näitä samoja sankoja Tallinaankin. Liikettä ei parane mainostaa koska varmaan menisi konkurssiin jos kaikki saisi tietoonsa näin edullisen osto paikan. Moni tehot ei kyllä vitosella irtoa muttei nekään kalliit olisi olleet.

• aihju

Sama 600 euroa maksoin kaksiteholaseista. Suomalainen firma,mutta.. Toimitus viivästyi kaksi viikkoa,oli tullut joku virhe hionnassa,Virossa. Siellähän ne lasit teetetään,oli sitten "halpaliike" tai ei.

• capt. cöpenick

Silmänisku. Eikö vain peltipolliisi iskeny silmää kun pörryytin 'riisikupilla' VT-1 jossain Paimion tienoilla. Olisi ehkä kantsinu käydä optikolla!

• Atolfia

jouduin hankkimaan uudet lasit. Hankintani tein tuossa alussa mainitussa optikkoliikkeessä. Sain erittäin hyvät monitehot, paremmat kuin koskaan ennen. Lisäksi sain lukulasit ja omilla vahvuuksilla aurinkolasit. Koko hoito maksoi 500 euroa. Olihan se kova hinta, mutta laatukin oli hyvä.

Voisihan tuon hoitaa halvemmalla Tallinnassa, mutta tuo matkustaminen moneen otteeseen ei viehätä ja toisekseen pitäisi tuntea sikäläisiä optikkoliikkeitä.

• Atolfia kirjoitti:

jouduin hankkimaan uudet lasit. Hankintani tein tuossa alussa mainitussa optikkoliikkeessä. Sain erittäin hyvät monitehot, paremmat kuin koskaan ennen. Lisäksi sain lukulasit ja omilla vahvuuksilla aurinkolasit. Koko hoito maksoi 500 euroa. Olihan se kova hinta, mutta laatukin oli hyvä.

Voisihan tuon hoitaa halvemmalla Tallinnassa, mutta tuo matkustaminen moneen otteeseen ei viehätä ja toisekseen pitäisi tuntea sikäläisiä optikkoliikkeitä.

kun en ole vielä tarvinnut minkäänlaisia laseja. Täytyisiköhän ne rahat tuhlata johonkin muuhun?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      22
      2387
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      94
      1523
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1248
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1130
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      949
    6. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      852
    7. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      851
    8. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      18
      831
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      830
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      785
    Aihe