MALARONE

gritz

Olisiko jollain jäänyt ylimääräistä Malaronea käyttämättä matkalta, ottaisitko yhteyttä allekirjoittaneeseen. Kiitos!

24

1495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miss goa

      Vastaavaa malarialääkettä saa myös Intiasta apteekista tosi edullisesti. Nimi on Malagone. Seuraa sivuvaikutuksia; kuumeilu, huimaus, paniikkihäiriökohtaukset... Sivuvaikutukset kuitenkin yksilöllisiä.

      • cantina95

        On muuten ihan tapauskohtaista että noita sivuvaikutuksia tulee.Oltiin viimetalvena Goalla ja syötiin malaronekuuri ohjeiden mukaan ja olo oli koko ajan ihan normaali.


      • ertyhuijok

        Ei Malaronesta juurikaan tule sivuoireita. Lariamista sen sijaan tulee aika usein.


    • ei-hyvä

      Minusta olisi kyllä arveluttavaa antaa tai myydä toiselle itselle määrättyjä vanhoja lääkkeitä. Mitä jos lääkkeiden saaja onkin vaikka allerginen lääkkeille ja saa oireita tai kohtauksen. Tai hän syö liian vähän lääkkeitä ja saa malarian? Lääkäri tarkastaa potilaan tiedot ja antaa ohjeet, mites minä maallikkona? Pahimmassa tapauksessa lääkkeiden saaja voisi vaikka haastaa oikeuteen tms.

      • Tepa*

        No kyllä mä ainakin olen malaronet saanut lääkäriltä aina ihan vaan soittamalla. Ilmoitan vaan että paljonko tarvitsen ja saan reseptin postissa. Eikä siinä mitään ohjeita ole sen kummemmin tullut, sieltähän ne löytyy paketista... Mutta silti aina kyllä itse hankin lääkkeeni ihan apteekista, en uskaltaisi riskeerata syömällä mitään lääkkeitä joiden alkuperästä en ole varma.


    • no need

      Turha ostaa kallista Malaronea, jos välttämättä haluat syödä niin osta paikan päältä tai sitten täältä huomattavasti halvempaa Helioparia tai Doksimysiiniä.

      • Intia

        Onko se Pohjois-Goalla malarialääkkeiden syönti ihan tarpeellista? Aika laidasta laitaan mielipiteitä täällä.


      • Sieltäkin saa
        Intia kirjoitti:

        Onko se Pohjois-Goalla malarialääkkeiden syönti ihan tarpeellista? Aika laidasta laitaan mielipiteitä täällä.

        Heti alkuun sanon, että jokainen itse päättäköön asiasta, mutta itse olen ollut Goassa viisi kertaa enkä kertaakaan ole syönyt kuuria. Itse asiassa jos rokote.fi suositus kertoo, että Helioparilla pärjää niin viittaa siihen, että riski ei ole kummoinen. Ainakin jos pysyy näillä asutuilla alueilla eikä ilta- ja yöaikaan viihdy metsäalueilla ja kosteikkojen lähistöllä.


      • we4t5r67890+
        Intia kirjoitti:

        Onko se Pohjois-Goalla malarialääkkeiden syönti ihan tarpeellista? Aika laidasta laitaan mielipiteitä täällä.

        Siellä on muutama tuhat malaria tapausta vuodessa, eniten niissä Pohjois-Goan turistikylissä, myös sitä falsiparum-malariaa, johon ei mitkään Helioparit tehoa. Siellä siis malariaa tosiaan on, myös kuivana kautena.

        Mutta sitten on toinen juttu se, että suurin osa noista tapauksista tulee ilmi siirtotyöläisten keskuudessa. Turistit sairastuu aika harvoin. Vaan vaan tuskin se hyttynen turistia siirtotyöläisestä erottelee, eiköhän sille kelpaa kumpikin.

        Se malaria on erittäin vakava tauti, varsinkin tuo falsiparum-verio. Joskus sitä malarialoista ei saada ikinä kokonaan pois ihmisestä, varsinkin jos ei hoida itseään kunnolla sen saatuaan.

        Mutta kuten sanottu, iso riski se ei ole, mutta riski kuitenkin. Itse olen reissunnut siellä lääkkeiden kanssa ja ilman eikä ole mitään tullut. Lariamia en enää lääkkeeksi ota, tuli siitä sen verran pahaolo, muita kyllä.


      • 4we5r6t768u9i
        Sieltäkin saa kirjoitti:

        Heti alkuun sanon, että jokainen itse päättäköön asiasta, mutta itse olen ollut Goassa viisi kertaa enkä kertaakaan ole syönyt kuuria. Itse asiassa jos rokote.fi suositus kertoo, että Helioparilla pärjää niin viittaa siihen, että riski ei ole kummoinen. Ainakin jos pysyy näillä asutuilla alueilla eikä ilta- ja yöaikaan viihdy metsäalueilla ja kosteikkojen lähistöllä.

        Heliopar ei nimenomaan riitä, koska siellä esiintyy falsiparum-malariaa, johon Heliopar ei tehoa.

        Sitä paitsi niitä hyttysiä pyörii siellä ihan joka paikassa, ei vain metsissä ja kosteikoissa. Niitä on tosi paljon ihan rannan tuntumassakin vielä kevät kuukausinakin, vaikkei ole satanut moneen kuukauteen. Kokemusta niistä nimittäin on.

        Ne hyttyset siellä on niin hiton pieniä ja äänettömiä, eikä niiden pistoa tunne, kuten meikälisten piikitystä. Jos ei nouse näppyjä, niin ei edes tiedä, että moskiitot on käyneet asialla. Ravintolassakin vaan vähän jotain hivelyä tuntuu nilkoissa pöydän alla, eikä tajua, että hyttyset siellä aterioi. No useat ravintolat polttaa hyttyssavuja pöytien alla.

        Sieltä saa kyllä hyvää hyttyssuojaa Odomosta, joka tosiaan pitää itikat poissa kimpusta. Samoin huoneisiin voi ostaa pistorasiaan laitettavia karkotteita. Yms.


      • estfryuio
        we4t5r67890+ kirjoitti:

        Siellä on muutama tuhat malaria tapausta vuodessa, eniten niissä Pohjois-Goan turistikylissä, myös sitä falsiparum-malariaa, johon ei mitkään Helioparit tehoa. Siellä siis malariaa tosiaan on, myös kuivana kautena.

        Mutta sitten on toinen juttu se, että suurin osa noista tapauksista tulee ilmi siirtotyöläisten keskuudessa. Turistit sairastuu aika harvoin. Vaan vaan tuskin se hyttynen turistia siirtotyöläisestä erottelee, eiköhän sille kelpaa kumpikin.

        Se malaria on erittäin vakava tauti, varsinkin tuo falsiparum-verio. Joskus sitä malarialoista ei saada ikinä kokonaan pois ihmisestä, varsinkin jos ei hoida itseään kunnolla sen saatuaan.

        Mutta kuten sanottu, iso riski se ei ole, mutta riski kuitenkin. Itse olen reissunnut siellä lääkkeiden kanssa ja ilman eikä ole mitään tullut. Lariamia en enää lääkkeeksi ota, tuli siitä sen verran pahaolo, muita kyllä.

        Sen verran lisää, että hyvällä suojautumisella voi kyllä pitkälti välttää hyttysten pistot. Ja jos sen taudin nyt sattuisi saamaan, saahan siellä toki tehokasta hoitoa sitten, jos tilanne niin vaatii. Asian tuntevaa hoitoa saa myös tietysti Suomessa.


      • odomos
        4we5r6t768u9i kirjoitti:

        Heliopar ei nimenomaan riitä, koska siellä esiintyy falsiparum-malariaa, johon Heliopar ei tehoa.

        Sitä paitsi niitä hyttysiä pyörii siellä ihan joka paikassa, ei vain metsissä ja kosteikoissa. Niitä on tosi paljon ihan rannan tuntumassakin vielä kevät kuukausinakin, vaikkei ole satanut moneen kuukauteen. Kokemusta niistä nimittäin on.

        Ne hyttyset siellä on niin hiton pieniä ja äänettömiä, eikä niiden pistoa tunne, kuten meikälisten piikitystä. Jos ei nouse näppyjä, niin ei edes tiedä, että moskiitot on käyneet asialla. Ravintolassakin vaan vähän jotain hivelyä tuntuu nilkoissa pöydän alla, eikä tajua, että hyttyset siellä aterioi. No useat ravintolat polttaa hyttyssavuja pöytien alla.

        Sieltä saa kyllä hyvää hyttyssuojaa Odomosta, joka tosiaan pitää itikat poissa kimpusta. Samoin huoneisiin voi ostaa pistorasiaan laitettavia karkotteita. Yms.

        Rokote.fi sivu kertoo, että Helioarilla todennäköisesti pärjää ja yleensäkin matkailijan riski on pieni.
        Kaikista malariatapauksista koko Intiassa 40-50 % on falciparumia, joten turha pelotella Goaan matkaavia.
        Mutta voihan sitä rahansa laitta kalliisiin Malaroneen ymv., mutta paikallisilla hyttyssuojilla pärjää aivan varmasti, eihän se nyt heti ole malaria tulossa, jos hyttynen pistää! Järjen käyttö on sallittua


      • kun kuitenkin
        odomos kirjoitti:

        Rokote.fi sivu kertoo, että Helioarilla todennäköisesti pärjää ja yleensäkin matkailijan riski on pieni.
        Kaikista malariatapauksista koko Intiassa 40-50 % on falciparumia, joten turha pelotella Goaan matkaavia.
        Mutta voihan sitä rahansa laitta kalliisiin Malaroneen ymv., mutta paikallisilla hyttyssuojilla pärjää aivan varmasti, eihän se nyt heti ole malaria tulossa, jos hyttynen pistää! Järjen käyttö on sallittua

        Hommahan on niin, että juuri tuolla Pohjois-Goan vilkkaimmissa turistikylissä esiintyy nimeomaan sitä falciparum-malariaa. Eli seillä ei riitä Heliopar. Etelä-Goassa sen sijaan ei juurikaan ole esiintynyt falciparumia, joten siellä riittää tuo Heliopar. Siksi siellä lukee tuo todennäköisesti, eli riippuu minne päin Gooaa on menossa, mikä on sopiva malarialääke. Tämä ei ole mitään pelottelua, vaan tietoni perustuvat paikallisen lehden Herald Goan nettisivuilta lukemiini juttuihin Goan malariatilanteesta.

        Malariaesiintymät ovat aika paikallisia, johtuen siitä, etteivät hyttyset lennä kovinkaan kauas. Esim. Panajissa sitä esiintyy vain tietyissä kaupunginosissa. Candolimissa, Calangutessa, Bagassa ja Arborassa (eli juuri siellä missä on eniten turisteja) esiintyy eniten malariaa, ja myös tuota vaarallista falciparum-malariaa. Suurin osa sairastuneista on hökkeleissä asuvia siirtotyöläisiä, ei tosiaankaan turisteja. Ne vaan sattuu nuo hökkeliasumukset olemaan siellä kaikken keskellä takapihoilla yms. eli ei todellakaan missään kaukana turisteista.

        Mielenkiintoinen tuo kommenttisi: "ettei se nyt heti ole malaria tulossa, jos hyttynen pistää!" Mistä tiedät, monesko pisto se on se, mistä se malaria tulee? Montako pistoa pitää saada, että saa malarian? Minä kerro: siihen siittää huonolla säkällä se yksi ja ensimmäinen pisto! Usko tai älä.

        Mutta mutta, siis tottahan on, että turistit ei juurikaan sairastu siellä malariaan. Goalla on aika tehokkaasti pyritty vähentämään malariariskia juuri siksi, että turismi on siellä niin tärkeää. Olen siinä kanssasi ihan samaa mieltä, että hyvällä suojautumisella pääsee pitkälle, mutta silloin pitää todella tietää, mitä tekee. Ne hyttyset on heti hämärän tullen tunkemassa joka paikkaan, eikä ne inise ja ilmaise siten itseään, kuten meidän häiriköt. Jos haluaa ottaa rennosti ja olla huoletonna, niin kyllä minä sitä ehkäisevää lääkettä ottaisin. Sitä saa muuten sieltäkin apteekeista.


      • tylsä tauti
        estfryuio kirjoitti:

        Sen verran lisää, että hyvällä suojautumisella voi kyllä pitkälti välttää hyttysten pistot. Ja jos sen taudin nyt sattuisi saamaan, saahan siellä toki tehokasta hoitoa sitten, jos tilanne niin vaatii. Asian tuntevaa hoitoa saa myös tietysti Suomessa.

        ...mutta ongelma malariassa on se että loinen hakeutuu ensin maksaan ja voi olle siellä lepotilassa vuosiakin. Sitten kun aktivoituu So. hakeutuu verisoluihin oireet ilmenevät (ja falciparumissa nopeasti ja rajusti) saahan malariaan sitten hoitoa, mutta se on pahimmillaan tosi rankka tauti ja vie yleiskunnon alas. Ja sitten kun paranee ei se tarkoita, etteikö elimistössä (maksassa) olisi vielä lepotilassa olevia loisia, jotka voivat taas aktivoitua kuukausien tai jopa vuosienkin "hiljaiselon" jälkeen. Eli malariaa ei tavallaan välttämättä voida koskaan parantaa. Lääkkeet tappavat vain aktiiviset loiset. Toki voihan sen saada estolääkityksestä huolimatta ja hyväkuntoinen ihminen, joka pääsee lääkäriin/saa lääkkeet tuskin tautiin kuolee.


      • Tepa*
        tylsä tauti kirjoitti:

        ...mutta ongelma malariassa on se että loinen hakeutuu ensin maksaan ja voi olle siellä lepotilassa vuosiakin. Sitten kun aktivoituu So. hakeutuu verisoluihin oireet ilmenevät (ja falciparumissa nopeasti ja rajusti) saahan malariaan sitten hoitoa, mutta se on pahimmillaan tosi rankka tauti ja vie yleiskunnon alas. Ja sitten kun paranee ei se tarkoita, etteikö elimistössä (maksassa) olisi vielä lepotilassa olevia loisia, jotka voivat taas aktivoitua kuukausien tai jopa vuosienkin "hiljaiselon" jälkeen. Eli malariaa ei tavallaan välttämättä voida koskaan parantaa. Lääkkeet tappavat vain aktiiviset loiset. Toki voihan sen saada estolääkityksestä huolimatta ja hyväkuntoinen ihminen, joka pääsee lääkäriin/saa lääkkeet tuskin tautiin kuolee.

        Toi on kyllä jännä miten ihmisillä tuntuu olevan se käsitys että malaria on kuin joku flunssa että se niin vain hoidetaan nopeesti pois. Ja mulle ainakaan ei heliopar edes sovi lääkkeeksi, ensin menee viikko ihan ok, mut sen jälkeen alan oksentamaan lääkkeen pois. Mun mielestä se malaronen hinta on pieni vakuutus siitä ettei sitä malariaa tulisi. Ja vaikka kuinka yrittää suojautua hyttysiltä, niin kyllä vaan viime talvena mua yhtenä iltana oli päässyt syömään jaloista aika paljon hyttysiä. Laskin pikaiseen ja kolmisenkymmentä puremaa löysin...


      • wertyuierty7u8iokl
        tylsä tauti kirjoitti:

        ...mutta ongelma malariassa on se että loinen hakeutuu ensin maksaan ja voi olle siellä lepotilassa vuosiakin. Sitten kun aktivoituu So. hakeutuu verisoluihin oireet ilmenevät (ja falciparumissa nopeasti ja rajusti) saahan malariaan sitten hoitoa, mutta se on pahimmillaan tosi rankka tauti ja vie yleiskunnon alas. Ja sitten kun paranee ei se tarkoita, etteikö elimistössä (maksassa) olisi vielä lepotilassa olevia loisia, jotka voivat taas aktivoitua kuukausien tai jopa vuosienkin "hiljaiselon" jälkeen. Eli malariaa ei tavallaan välttämättä voida koskaan parantaa. Lääkkeet tappavat vain aktiiviset loiset. Toki voihan sen saada estolääkityksestä huolimatta ja hyväkuntoinen ihminen, joka pääsee lääkäriin/saa lääkkeet tuskin tautiin kuolee.

        Tämä on tosiaan totta. Malaria ei ole mikään leikin asia. Se loinen voi tosiaan lopunikäinen vaiva. Samoin jos falciparum malaria menee aivoihin ja aiheuttaa siellä turvotusta, niin siihen voi kuolla päivässä. Ei se ole mikään leikin asia, ei tosiaankaan. Silti siihen saa nykyään hyvää hoitoa, niin Suomessa kuin Goassakin, siis turistit saa, paikallisten kanssa on vähän niin ja näin, jos on rahaa. Siksihän se siellä leviääkin. Verenluovutuksessakin on malaria maissa käynnin jälkeen kuudenkuukauden karenssi jona aikana katsotaan, että onko sitä vai ei.

        Ihan ilman vähättelytarkoitusta, niin Goalla todella vähän turistit sairastuu malariaan. Afrikka esim. onkin sitten jo ihan eri juttu. Sinne ei tosiaankaan ole asiaa ilman lääkitystä, ja kyllä minä Goallekin mennessä niitä otan.


      • Älä tuhlaa Heliopari

        Siis jos jotain malarialääkettä Intiassa tarvii, niin ne on Lariam tai Malarone, ne puree. Goalla ei välttämättä tarvii malarialääkettä. Heliopar ei toimi Intiassa.


      • vaikeeta on
        Älä tuhlaa Heliopari kirjoitti:

        Siis jos jotain malarialääkettä Intiassa tarvii, niin ne on Lariam tai Malarone, ne puree. Goalla ei välttämättä tarvii malarialääkettä. Heliopar ei toimi Intiassa.

        THL:n sivulta, kohdasta Intia: "Malaria

        Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa alle 2 000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla ja niemimaan eteläkärjessä Bangaloren eteläpuolella. 40–50 % tapauksista on P. falciparum -malariaa.

        Matkailijan malariariski on pieni. Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä (Goa ks. tarkemmin alla). Estolääkitystä ei tarvita esimerkiksi matkustettaessa Delhiin, Kolkataan (Kalkuttaan), Mumbayhin, Agraan, Jaipuriin, Varanasiin, Hyderabadiin, Bangaloreen, Chennaihin tai Keralan alueelle.

        Estolääkitystä suositellaan Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville riippumatta matkan kestosta, muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville ja matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Estolääkitykseksi suositellaan meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. On kuitenkin todennäköistä, että myös klorokiini (Heliopar) tehoaa näillä alueilla.

        Malarian lääke-ehkäisy on tarpeen myös oleskeltaessa Andamanin ja Nicobarin saarilla ja oleskeltaessa useampi yö maaseudulla lukuun ottamatta maan pohjoisosien vuoristoalueita ja alueita etelässä Bangaloren eteläpuolella. Tällöin estolääkitykseksi suositellaan Assamissa sekä Andamanin ja Nicobarin saarilla meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. Muilla alueilla suositellaan klorokiinia (Heliopar) tai meflokiinia (Lariam) tai atovakoni proguaniilia (Malarone) tai doksisykliiniä."


      • Älä tuhlaa Heliopari
        vaikeeta on kirjoitti:

        THL:n sivulta, kohdasta Intia: "Malaria

        Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa alle 2 000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla ja niemimaan eteläkärjessä Bangaloren eteläpuolella. 40–50 % tapauksista on P. falciparum -malariaa.

        Matkailijan malariariski on pieni. Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä (Goa ks. tarkemmin alla). Estolääkitystä ei tarvita esimerkiksi matkustettaessa Delhiin, Kolkataan (Kalkuttaan), Mumbayhin, Agraan, Jaipuriin, Varanasiin, Hyderabadiin, Bangaloreen, Chennaihin tai Keralan alueelle.

        Estolääkitystä suositellaan Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville riippumatta matkan kestosta, muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville ja matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Estolääkitykseksi suositellaan meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. On kuitenkin todennäköistä, että myös klorokiini (Heliopar) tehoaa näillä alueilla.

        Malarian lääke-ehkäisy on tarpeen myös oleskeltaessa Andamanin ja Nicobarin saarilla ja oleskeltaessa useampi yö maaseudulla lukuun ottamatta maan pohjoisosien vuoristoalueita ja alueita etelässä Bangaloren eteläpuolella. Tällöin estolääkitykseksi suositellaan Assamissa sekä Andamanin ja Nicobarin saarilla meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. Muilla alueilla suositellaan klorokiinia (Heliopar) tai meflokiinia (Lariam) tai atovakoni proguaniilia (Malarone) tai doksisykliiniä."

        Joo, on luettu tuo THL:n juttu moneen kertaan, kun on selvitetty malarialääkitystä eri lääkäreiden kanssa. On hieman erikoinen juttu, sillä tuosta on monenlaista tulkintaa, yhtä kaikki, viime talvena selvitimme asiaa todenteolla. Lopputulos oli tuo, mitä edellä jo kerroin, että käytännössä Lariam ja Malarone olivat ne malarialääkkeet jotka tehosivat. Heliopar on halpa, mutta sen tehon lääkärit kyseenalaistivat. On toki mainittava, ettei me olla Goan matkaajia, vaan matkataan Intiassa muualla omatoimisesti.
        Huvittavin juttu oli, kun katsottiin muiden maiden suosituksia Intiaan matkaamisessa, mm. Irlannissa ei suositella mitää malarialääkitystä Intiaan matkaaville.


      • Mumbaissa malariaa
        we4t5r67890+ kirjoitti:

        Siellä on muutama tuhat malaria tapausta vuodessa, eniten niissä Pohjois-Goan turistikylissä, myös sitä falsiparum-malariaa, johon ei mitkään Helioparit tehoa. Siellä siis malariaa tosiaan on, myös kuivana kautena.

        Mutta sitten on toinen juttu se, että suurin osa noista tapauksista tulee ilmi siirtotyöläisten keskuudessa. Turistit sairastuu aika harvoin. Vaan vaan tuskin se hyttynen turistia siirtotyöläisestä erottelee, eiköhän sille kelpaa kumpikin.

        Se malaria on erittäin vakava tauti, varsinkin tuo falsiparum-verio. Joskus sitä malarialoista ei saada ikinä kokonaan pois ihmisestä, varsinkin jos ei hoida itseään kunnolla sen saatuaan.

        Mutta kuten sanottu, iso riski se ei ole, mutta riski kuitenkin. Itse olen reissunnut siellä lääkkeiden kanssa ja ilman eikä ole mitään tullut. Lariamia en enää lääkkeeksi ota, tuli siitä sen verran pahaolo, muita kyllä.

        Mumbaissa varoitetaan runsaista malariaesiintymistä nyt monsuunikaudella. Tuskin on ainoa paikka, jossa malariaa esiintyy.

        http://www.ndtv.com/video/player/news/monsoon-bites-malaria-alert-in-mumbai/151414


    • huomasin
    • huolestunut äiti

      mites Balilla ja niillä pikkusaarilla onko kokemusta ?

      • ei ole Intiassa

        Bali ei ole Intiassa vaan Indonesiassa.


    • Mavir

      Multa löytyis ylimääräinen 8-tabletin paketti Lariamia jos jollain on tarvetta. Oli reissulla mukana varapakettina. Viimeinen käyttöpäivä 01/2014. Kirjoitella voi osoitteeseen '[email protected]'.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe