Mistä meille on tullut banaanikärpäsiä, kun ei viikkoihin ole banaania ostettu!
Ruiskutin Raidiakin, mutta mitä ne välittivät! Jonkun kukkapurkin mullasta niistä varmaan ilmantuu, mutta mitäs teen?
Onko neuvojia paikalla?
Kärpäsiä!
17
1950
Vastaukset
- capt. cöpenick
Minikokoiset hedelmäkärpäset ovat melko yksinkertaista väkeä. Luin lehdestä tälläisen ohjeen. Laita muovipussiin vaikkapa omenan tai banaaninkuoria.
Pussin suuta kurtataan pienemmäksi; ympärille voi laittaa valmiiksi sulkemisnarun. Sinne ne höntit menevät syömään. Sitten vaan hiivitään riittävän ajan kuluttua pyydykselle ja suljetaan pussi. Saalis viedään ulos.- *Kukkahame*
Kiitos tuosta muovipussi vinkistä, niitä tulee talviaikaa eikä osaa edes aavistaa kuinka ne lisääntyy niin vauhdilla.
Tuo muovipussi onkin hyvä juttu, kerran sain lahjaksi tehdastekoisen kärpäs pyydyksen, joko se ei toiminut tai kärpäset oli viisaita, tulos oli hyvin pieni, se siitä.
Jouluna viimeistään sen kukkakorin kanssa yleensä pöllähtää parvi pirulaisia, ja siinä onkin hyvät neuvot tarpeen.
- 1-Katleija
Netistä luettua:
Harsosääski on lentävä, pientä kärpästä muistuttava hyönteinen. Harsosääskeä kutsutaan usein virheellisesti kukkakärpäseksi tai banaanikärpäseksi.
Sääsket eivät vahingoita kasveja, mutta toukat syövät levän lisäksi myös taimien hiusjuuria ja saattavat siten runsaana esiintyessään haitata taimien kasvua. Harsosääsket ilmestyvät yleensä mullan välityksellä, Biolan musta multa sisältää usein harsosääsken munia. Sen olen itsekin huomannut. Harsosääsket kansoittavat nopeasti kaikkien kukkien mullat, joten torjunnassa kannattaa huomioida kaikki kodin kasvit.
Torjunta: Harsosääski viihtyy kosteassa mullassa, ja munii mullan pintakerroksiin. Mullan tulisi siis aina kuivua parin senttimetrin syvyyteen. Parin sentin kevytsorakerros mullan pinnalla edesauttaa torjunnassa. Aikuisia harsosääskiä voi hävittää kärpässumutteilla. Toukkia torjutaan kastelemalla multa 2-3 % mäntysuopaliuoksella tai pyretriinillä pakkauksen ohjeen mukaan. Käsittely on uusittava 2-3 kertaa viikon välein.
Jos nämäkään toimenpiteet eivät auta ja kukka näyttää kärsivältä, kannattaa vaihtaa multa. Vanhat ja/tai huonokuntoiset juuret poistetaan ja kasvi puhdistetaan huolellisesti mullasta, jotta kärpästen munia ei jää kasviin.
Sellainenkin kikka on harsosääskin toukkien hävittämiseen, että laittaa halkaistun perunan pintamultaan, niin toukat tulevat siihen.
Kun kastelee kukkia altapäin, pintamulta ei tule liian märäksi ja se vähentää harsosääskiä.Minä kun epäilen sitä haketta, johon orkideat istuetaan. Tuntuu siltä, että itikoita alkoi ilmaantua, kun lankesin ostamaan pari orkideaa.
Nyttemmin on selvinnyt, että mitään kasvattamisen mahdollisuuksiakaan ei ole, koska ainakin toinen ostamistani vaatii alle 10 asteen kylmän kauden kerran vuodessa ja paljon enemmän valoa, mitä talvi Suomessa tarjoaa.
Näinpä ainoa iloni kasveistani lienee nämä kärpäset.
Raidi ei niihin tepsi, sen olen huomannut.- Hintriika*
Sellaisenkin ohjeen olen joskus lukenut, että kokonaiset neilikat mullan pinnassa torjuvat näitä ötököitä. Kerran olen kokeillutkin ja sain ainakin ne pikkuhiljaa vähenemään. Enää en muista, katosivatko kokonaan.
Niin pieniä kuin ne ovatkin, niin saavat syttymään makuuhuoneen liiketunnistimella toimivat yövalon! Hätkähdän joskus nirvanasta siihen, että valo syttyy. Tiedän, etten ole evääni väräyttänyt, eikä pieni käsien tai jalkojen nostelun edes yllä lampun "tuntosarviin". Aaveetkin ovat aineettomia, joten ei liiketunnistin niitä noteeraisi miksikään. Harsosääsket kyllä! - 1-Katleija
Makriina kirjoitti:
Minä kun epäilen sitä haketta, johon orkideat istuetaan. Tuntuu siltä, että itikoita alkoi ilmaantua, kun lankesin ostamaan pari orkideaa.
Nyttemmin on selvinnyt, että mitään kasvattamisen mahdollisuuksiakaan ei ole, koska ainakin toinen ostamistani vaatii alle 10 asteen kylmän kauden kerran vuodessa ja paljon enemmän valoa, mitä talvi Suomessa tarjoaa.
Näinpä ainoa iloni kasveistani lienee nämä kärpäset.
Raidi ei niihin tepsi, sen olen huomannut.No mikä on ettei tepsi. Kyllä ne kuolee, jotka lentävät, mutta uusia lentäviä sikiää mullasta.
En tiedä Makriinan ongelman lähdettä, mutta nuo avoimet biojäteastiat, joita tyrkytetään käytettäväksi ovat melkoisia kärpäshoukuttimia.
Me luovuttiin sellaisesta ja otetiin käyttöön kannellinen, siinä 3 l, purkki, joka on tiskipöydällä.
Kun se tulee täyteen, niin sanomalehti tiskialtaaseen ja muks, purki nurin ja kääröksi ja biosäiliöön ja
kärpäset hävisivät. Tuollaiseenkin purkkiin mahtuu yllättävän paljon kun, sen sisältöä välillä survoo kasaan.- Hintriika*
Tuo on totta, mitä Jopel sanoi. Minä laitan marketin paperipusseihin kaikki sellaiset biojätteet, jotka alkavat kerätä kärpäsiä tai tuottaa hajuhaittaa. Näin talvella saatan kerätä isompaan kasaan muutaman pussin parvekkeelle ja viedä ne kerralla. Kesällä vien pussin ulos mennessäni.
Kahvinsuodattimet yms., jotka vain kuivahtavat, kerään isompaan biojätepussiin. Niistä ei aiheudu em. haittoja. Ne kuitenkin äkkiä täyttäisivät sen pienen paperipussin.
Silti pikkukärpäsiä saattaa tulla asuntoon kukkien mukana. Joulukukkaistutuksissa niitä on lähes poikkeuksetta.
Tuo Juba (Tuomola), siis en Viivi ja Wagner sarjakuvan isä, on varmaan lähettänyt vakoilijakärpäsensä meidän kattoon.
Oliko se nyt eilinen Hesari, joka esitti tuon sarjakuvan muodossa meillä usein tapahtuvan keskustelun.
Vaimon (Viivin ) mielestä minä (Wagner) täytän tiskikoneen väärin, kun astiat ovat osittain väärissä paikoissa ja vähän jopa päällekäinkin. Minun mielestäni tärkeintä on niiden puhtaus pesun jälkeen.Tyhjennätkö astiainpesukoneen kiitettävällä tavalla, vai pitääkö astioita etsiskellä kappien hyllyiltä, kun et tiedä, mihin ne kuuluvat?
(Kun kahvimukit on 30 vuotta olleet tuossa vasemmalla, niin miten Wagner sen voisi muistaa.)
Nimimerkki Viivi
- tuulivei
Istutaan ystävän kanssa eräässä Rossossa melkein aina samassa paikassa. Oli kesä tai talvi,
niin banaanikärpäset tulevat viimeistään kun juo jotain makeaa. Kai niillä on hyvä hajuaisti.
Eikä ne ole mitään ruikuleita, vaan pulleita ja hyvinvoivia. Sitä minä ihmettelen,kun kovilla
pakkasilla elävät. Kai ne niitä lapsia saavat, kun vuodesta toiseen hääräilevät. Ei kai ne samat aina
lentele.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site1856543Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto965449Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1243421Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT2443299Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat862398Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku32125Sinä et halunnut sitoutua
Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne191786Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val481721Läppärit kahviloissa
Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi471654- 981376